Karar Sayısı : 2012/3305
Ekli “Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında
Karar”ın yürürlüğe konulması; Ekonomi Bakanlığının 15/6/2012 tarihli ve
43145 sayılı yazısı üzerine, 14/5/1964 tarihli ve 474 sayılı Kanunun 2 nci,
29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Kanunun ek 3 üncü, 31/5/2006 tarihli ve
5510 sayılı Kanunun ek 2 nci, 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Kanunun 13
üncü ve geçici 30 uncu, 3/6/2011 tarihli ve 637 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 11 inci ve 26 ncı maddeleri ile 13/6/2006 tarihli ve 5520
sayılı Kanunun 32/A maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 15/6/2012 tarihinde
kararlaştırılmıştır.
Abdullah GÜL
CUMHURBAŞKANI
Recep Tayyip ERDOĞAN
Başbakan
B. ARINÇ
|
C. YILMAZ
|
B. ATALAY
|
B. BOZDAĞ
|
Başbakan Yardımcısı
|
Başbakan Yardımcısı V.
|
Başbakan Yardımcısı
|
Başbakan Yardımcısı
|
|
|
|
|
S. ERGİN
|
F. ŞAHİN
|
E. BAĞIŞ
|
N. ERGÜN
|
Adalet Bakanı
|
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanı
|
Avrupa Birliği Bakanı
|
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı
|
|
|
|
|
F. ÇELİK
|
E. BAYRAKTAR
|
A. DAVUTOĞLU
|
M. Z. ÇAĞLAYAN
|
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı
|
Çevre ve Şehircilik Bakanı
|
Dışişleri Bakanı
|
Ekonomi Bakanı
|
|
|
|
|
T. YILDIZ
|
E. BAYRAKTAR
|
M. M. EKER
|
H. YAZICI
|
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı
|
Gençlik ve Spor Bakanı V.
|
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı
|
Gümrük ve Ticaret Bakanı
|
|
|
|
|
İ. N. ŞAHİN
|
C. YILMAZ
|
E. GÜNAY
|
M. ŞİMŞEK
|
İçişleri Bakanı
|
Kalkınma Bakanı
|
Kültür ve Turizm Bakanı
|
Maliye Bakanı
|
Ö. DİNÇER
|
İ. YILMAZ
|
V. EROĞLU
|
Milli Eğitim Bakanı
|
Milli Savunma Bakanı
|
Orman ve Su İşleri Bakanı
|
R. AKDAĞ
|
B. YILDIRIM
|
Sağlık Bakanı
|
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanı
|
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI HAKKINDA KARAR
Amaç
MADDE
1 - (1) Bu Kararın amacı; kalkınma planları ve yıllık
programlarda öngörülen hedefler doğrultusunda tasarrufların katma değeri yüksek
yatırımlara yönlendirilmesine, üretim ve istihdamın artırılmasına,
uluslararası rekabet gücünü artıracak ve araştırma- geliştirme içeriği
yüksek bölgesel ve büyük ölçekli yatırımlar ile stratejik yatırımların
özendirilmesine, uluslararası doğrudan yatırımların artırılmasına, bölgesel
gelişmişlik farklılıklarının azaltılmasına, kümelenme ve çevre korumaya
yönelik yatırımlar ile araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin
desteklenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Tanımlar
MADDE
2 - (1) Bu Kararın uygulanmasında;
a) Aracı kurum: Faiz desteğini
uygulayacak kamu bankaları dâhil olmak üzere bankaları ve finansal kiralama
şirketlerini,
b) AR-GE yatırımı: Yeni bir ürün
geliştirilmesi, ürün kalite ve standardının yükseltilmesi, maliyet düşürücü
ve standart yükseltici yeni bir teknolojinin ülke şartlarına uyumunun
sağlanması amacıyla bilimsel esaslara uygun olarak yapılan ve her aşaması
belirlenmiş araştırma ve geliştirme çalışmaları için gerçekleştirilecek
yatırımları,
c) Bakan: Ekonomi Bakanını,
ç) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
d) Büyük ölçekli yatırım: 13/6/2006
tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 32/A maddesi kapsamında
belirlenen ve EK-3’te gösterilen yatırımları,
e) Çevre yatırımı: Doğrudan ticari mal
üretimine yönelik olmayan, mevcut veya gerçekleştirilecek tesislerin katı,
sıvı veya gaz gibi atıklarının temizlenmesine veya yok edilmesine yönelik
yatırımları,
f) Genel Müdürlük: Ekonomi Bakanlığı
Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğünü,
g) Komisyon: Ekonomi Bakanlığı bünyesinde
Bakan onayı ile oluşturulan Stratejik Yatırımları Değerlendirme
Komisyonunu,
ğ) Muhasebe birimi: Ekonomi Bakanlığı
muhasebe birimini,
h) Sabit yatırım tutarı: Arazi-arsa,
bina-inşaat, makine ve teçhizat ile diğer yatırım harcaması kalemlerinin toplamını,
ı) Teşvik belgesi: Yatırım teşvik
belgesini,
i) Ürün: Teşvik belgesine konu yatırımla
elde edilmesi amaçlanan asıl işlem görmüş imalat sanayi ürün veya
ürünlerini,
j) Yatırımcı: Teşvik belgesi kapsamı
yatırımı gerçekleştirecek gerçek veya tüzel kişileri,
k) Yerel birimler: Kalkınma Ajansları, sanayi
odaları ve Bakanlıkça görevlendirilecek diğer odaları,
ifade eder.
Bölgeler
MADDE 3 - (1) Bu Karar kapsamında yer
alan desteklerin uygulanması açısından iller, sosyo-ekonomik gelişmişlik
seviyeleri dikkate alınarak EK-1’de belirtilen altı bölgeye ayrılmıştır.
Teşvik sistemi ve destek
unsurları
MADDE 4 - (1) Teşvik sistemi;
genel, bölgesel, büyük ölçekli ve stratejik yatırımların teşviki
uygulamalarından oluşur.
(2) Genel teşvik
uygulamaları: Bölgesel, büyük ölçekli ve stratejik yatırımlar ile
EK-4’te yer alan teşvik edilmeyecek yatırım konuları ve teşviki için
EK-4’te öngörülen şartları sağlayamayan yatırım konuları hariç olmak üzere,
5 inci maddede belirtilen sabit yatırım tutarları ve üzerindeki yatırımlar
bölge ayrımı yapılmaksızın aşağıdaki destek unsurlarından
yararlandırılabilir.
a) Gümrük vergisi muafiyeti.
b) Katma Değer Vergisi (KDV) istisnası.
c) Gelir vergisi stopajı desteği (6 ncı
bölgede gerçekleştirilecek yatırımlar için).
ç) Sigorta primi işveren hissesi desteği
(tersanelerin gemi inşa yatırımları için).
(3) Bölgesel teşvik
uygulamaları: EK-2B’de iller itibarıyla karşılarında numaraları belirtilen
sektörler, EK-2A’da ilin bulunduğu bölgedeki şartları sağlamaları halinde
aşağıdaki
desteklerden yararlandırılabilir.
a) Gümrük vergisi muafiyeti.
b) KDV istisnası.
c) Vergi indirimi.
ç) Sigorta primi işveren hissesi
desteği.
d) Yatırım yeri tahsisi.
e) Faiz desteği (3 üncü, 4 üncü, 5 inci
ve 6 ncı bölgelerdeki yatırımlar için).
f) Gelir vergisi stopajı desteği (6 ncı
bölgede gerçekleştirilecek yatırımlar için).
g) Sigorta primi desteği (6 ncı bölgede
gerçekleştirilecek yatırımlar için).
(4) Büyük ölçekli yatırımlar: EK-3’te
belirtilen asgari tutarları sağlayan yatırım konuları aşağıdaki
desteklerden yararlandırılabilir.
a) Gümrük vergisi muafiyeti.
b) KDV istisnası.
c) Vergi indirimi.
ç) Sigorta primi işveren hissesi
desteği.
d) Yatırım yeri tahsisi.
e) Gelir vergisi stopajı desteği (6 ncı
bölgede gerçekleştirilecek yatırımlar için).
f) Sigorta primi desteği (6 ncı bölgede
gerçekleştirilecek yatırımlar için).
(5) Stratejik yatırımlar: 8 inci
maddedeki kriterleri sağlayan yatırımlar bölge farkı gözetilmeksizin
aşağıdaki desteklerden yararlandırılabilir.
a) Gümrük vergisi muafiyeti
b) KDV istisnası.
c) Vergi indirimi.
ç) Sigorta primi işveren hissesi
desteği.
d) Yatırım yeri tahsisi.
e) Faiz desteği.
f) KDV iadesi.
g) Gelir vergisi stopajı desteği (6 ncı bölgede gerçekleştirilecek
yatırımlar için).
ğ) Sigorta primi desteği (6 ncı bölgede
gerçekleştirilecek yatırımlar için).
(6) Üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralar
kapsamında teşvik belgesi düzenlenebilecek olan yatırımlar için talep
edilmesi halinde genel teşvik uygulamaları çerçevesinde belge
düzenlenebilir.
Sabit
yatırım tutarı ve asgari kapasite
MADDE
5 - (1) Yatırımların destek unsurlarından
yararlanabilmesi için asgari sabit yatırım tutarının; 1 inci ve 2 nci
bölgelerde birmilyon Türk Lirası, 3 üncü, 4 üncü, 5 inci ve 6 ncı
bölgelerde ise beşyüzbin Türk Lirası olması gerekir. Ancak, desteklerden
yararlanacak yatırımların varsa 8
inci maddede veya ekli listelerde belirlenen asgari kapasite, sabit
yatırım tutarı ve diğer şartları sağlaması da gerekir.
(2) Finansal kiralama yöntemiyle yapılacak
yatırımlarda finansal kiralamaya konu makine ve teçhizata ait toplam
tutarın, her bir finansal kiralama şirketi için asgari ikiyüzbin Türk
Lirası olması gerekir.
(3)
Teşvik belgesi kapsamında yatırım harcaması olarak kabul edilen maddi
olmayan duran varlıkların (marka, lisans, know-how vb.) oranı, teşvik
belgesinde kayıtlı toplam sabit yatırım tutarının yüzde ellisini aşamaz.
Müracaat
MADDE 6 - (1) Teşvik belgesi
müracaatları, tebliğle belirlenecek bilgi ve belgelerle Bakanlığa yapılır.
Ancak, genel teşvik uygulamaları kapsamında yer alan ve sabit yatırım
tutarı onmilyon Türk Lirasını aşmayan, tebliğle belirlenecek yatırımlar
için yatırımcının tercihine bağlı olarak yatırımın yapılacağı yerdeki yerel
birimlere de müracaat edilebilir.
(2) Müracaat sahibi
tarafından; teşvik belgesine ilişkin müracaatın Bakanlığa yapılması halinde
dörtyüz Türk Lirası Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi hesabına, yerel
birimlere yapılması halinde üçyüz Türk Lirası Bakanlık Döner Sermaye
İşletmesi hesabına, yüz Türk Lirası ise ilgili yerel birim hesabına
yatırılır. Bu meblağlar hiçbir surette iade edilmez.
(3) İlgili yerel birimlerce,
teşvik belgesi ile ilgili olarak yapılacak işlemler için tebliğle
belirlenen ücretlerin dışında ilave hiçbir ücret talep edilemez.
Teşvik
belgesi düzenlenmesi
MADDE 7 -
(1) Yatırımların
bu Karar kapsamındaki destek unsurlarından yararlanabilmesi için, makroekonomik
programlar ve arz-talep dengesi dikkate alınarak yapılacak sektörel, malî
ve teknik değerlendirmeler çerçevesinde projenin uygun görülmesi ve teşvik
belgesi düzenlenmesi gerekir.
(2) Teşvik belgesi
düzenlenmesine ilişkin müracaat tarihinden önce gerçekleştirilmiş bulunan
yatırım harcamaları teşvik belgesi kapsamına alınmaz.
(3) Finansal kiralama
yöntemiyle gerçekleştirilecek yatırımlar için finansal kiralama şirketi
adına ayrı bir teşvik belgesi düzenlenmez.
Stratejik
yatırımlar
MADDE 8 - (1) Aşağıda yer alan
kriterlerin tamamını birlikte sağlayan, ithalat bağımlılığı yüksek
ürünlerin üretimine yönelik yatırımlar stratejik yatırım olarak
değerlendirilir.
a)
Asgari sabit yatırım tutarının ellimilyon Türk Lirasının üzerinde olması
(münhasıran bu yatırımların enerji ihtiyacını karşılamak üzere
gerçekleştirilecek doğalgaza dayalı olmayan enerji yatırımlarının, tesis
kurulu gücü ile orantılanacak kısmı dâhil).
b)
Yatırım konusu ürünle ilgili yurtiçi toplam üretim kapasitesinin ithalattan
az olması.
c)
Bakanlıkça belirlenecek esaslar çerçevesinde, belge konusu yatırımla
sağlanacak katma değerin asgari yüzde kırk olması.
ç)
Yatırım konusu ürünle ilgili olarak son bir yıl içerisinde gerçekleşen
toplam ithalat tutarının ellimilyon ABD Dolarının üzerinde olması.
(2)
Yurt içinde üretimi olmayan ürünlerin üretimine yönelik yatırımlarda
birinci fıkranın (ç) bendi hükmü,
rafineri ve petrokimya yatırımlarında ise (c) bendi hükmü aranmaz.
(3)
Bu konuda Bakanlığa yapılacak müracaatlar Komisyon tarafından incelenerek
değerlendirilir ve uygun görülen projeler için teşvik belgesi düzenlenir.
(4)
EK-4’te belirtilen teşvik edilmeyecek yatırım konuları ile kamu kurum ve
kuruluşları tarafından gerçekleştirilecek yatırımlar bu madde kapsamında değerlendirilmez.
Gümrük vergisi muafiyeti
MADDE 9 - (1) Teşvik belgesi kapsamındaki
yatırım malı makine ve teçhizatın ithali, otomobil ve hafif ticarî araç
yatırımlarında yatırım dönemi
içerisinde kalmak kaydıyla monte
edilmemiş haldeki (CKD) aksam ve parçaların ithali, gemi ve elli metrenin
üzerindeki yat inşa yatırımlarında tekne kabuğu ithali yürürlükteki İthalat
Rejimi Kararı gereğince ödenmesi gereken gümrük vergisinden muaftır.
(2) Teşvik belgesi kapsamında
otobüs, çekici (Euro normlarına uygun yeşil motoru haiz olanlar hariç),
mobilya, motorbot, kamyon (off-road truck tipi karayoluna çıkması mümkün
olmayan kaya tipi damperli kamyonlar hariç), transmikser, beton santrali,
forklift ve beton pompası ithal edilmesi halinde yürürlükteki İthalat
Rejimi Kararında öngörülen oranlarda gümrük vergisi tahsil edilir. Ayrıca, makine ve teçhizat bedelinin
yüzde beşine kadar yedek parça, gümrük vergisi muafiyeti sağlanmaksızın
ithal edilerek sabit yatırım tutarına dahil edilebilir.
(3) Bakanlık, sektörel
kısıtlamaları göz önüne alarak;
a) İthalat Rejimi Kararı
uyarınca ithali mümkün olan kullanılmış veya yenileştirilmiş makine ve teçhizat
(karayolu nakil vasıtaları hariç) ile İthalat Rejimi Kararının 7 nci
maddesi uyarınca ithaline izin verilen makine ve teçhizatın teşvik belgesi
kapsamına alınmasını,
b) Kullanılmış komple tesisin proje
bazında yapılacak değerlendirme sonucunda ithalini,
uygun görebilir.
(4)
Baskı, basım, matbaa, tekstil, hazır giyim ve konfeksiyon yatırımlarına
yönelik teşvik belgeleri kapsamında kullanılmış veya yenileştirilmiş makine
ve teçhizat ithal edilemez.
(5) Finansal kiralama
yöntemiyle gerçekleştirilecek yatırımlar için finansal kiralama şirketi
adına ayrı bir teşvik belgesi düzenlenmeksizin yatırımcının teşvik belgesi
dikkate alınarak ithalat işlemleri yapılır. İthalat işlemleri ile ilgili
olarak yatırımcı ile finansal kiralama şirketleri müteselsilen sorumludur.
(6) Teşvik belgesi almak üzere
müracaat edilmiş, ancak teşvik belgesine bağlanmamış yatırımlara ilişkin
makine ve teçhizatın ithaline, Bakanlığın görüşüne istinaden Gümrük ve
Ticaret Bakanlığınca, teşvik belgesi kapsamında muafiyet tanınabilecek ve
istisna edilebilecek vergi ve kesintilerin toplam tutarı kadar teminatın
alınması suretiyle müsaade edilebilir. Teminatla ithalatta, bir defada
verilecek teminat süresi azami altı aydır. Teminat süresi içerisinde teşvik
belgesinin düzenlenememiş olması halinde süre uzatımı için Gümrük ve
Ticaret Bakanlığına müracaat edilir. Teminatın başlangıç tarihi, eşyanın
serbest dolaşıma giriş tarihidir. Yatırımcının, teminatın çözümü için
teminat süresi içinde (ek süreler dahil) teşvik belgesi ve eki ithal makine
ve teçhizat listesi ile birlikte Gümrük ve Ticaret Bakanlığına müracaat
etmesi gerekir. Aksi takdirde teminat irat kaydedilir.
(7) Otomobil üretimine yönelik olarak asgari
yüzbin adet/yıl kapasiteli yeni bir yatırım yapılması veya mevcut
tesislerin kurulu kapasitelerinin en az yüzbin adet/yıl artırılması
halinde, teşvik belgesinde kayıtlı sabit yatırım tutarının yüzde yirmisinin
gerçekleştirilmesini müteakip, yatırım süresi içerisinde olmak kaydıyla
gümrük vergisine tabi olmaksızın yatırımcılara A, B ve C segmentlerinden
otomobil ithaline izin verilebilir. Teşvik belgesi kapsamında ithaline izin
verilen toplam otomobil sayısı, belgede kayıtlı ilave kapasitenin yüzde
onbeşini aşamaz. Ancak, belge
kapsamında motor üretiminin de yer alması halinde, motor üretim kapasitesinin
yüzde onbeşi kadar daha (motor üretim kapasitesinin, otomobil üretim
kapasitesinden fazla olması durumunda otomobil kapasitesi dikkate alınır)
yukarıda belirtilen segmentlerden ilave otomobil ithaline izin verilebilir.
KDV istisnası ve iadesi
MADDE 10 - (1)
25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu gereğince,
teşvik belgesini haiz yatırımcılara teşvik belgesi kapsamında yapılacak
makine ve teçhizat ithal ve yerli teslimleri KDV’den istisna edilebilir.
Aynı hüküm, teşvik belgesinin veya teşvik belgesi kapsamı makine ve
teçhizatın devir işlemleri ile makine ve teçhizat listelerinde set, ünite,
takım vb. olarak belirtilen malların kısmi teslimlerinde de uygulanır.
(2)
Sabit yatırım tutarı beşyüzmilyon Türk Lirasının üzerindeki stratejik
yatırımlar kapsamında yapılacak bina-inşaat harcamaları KDV iadesinden
yararlandırılabilir.
Faiz desteği
MADDE 11 - (1) Talep edilmesi halinde,
bölgesel teşvik uygulamaları ve stratejik yatırımlar ile AR-GE ve çevre yatırımları
kapsamında desteklerden yararlanacak yatırımlar için bankalardan
kullanılacak en az bir yıl vadeli yatırım kredilerinin teşvik belgesinde
kayıtlı sabit yatırım tutarının yüzde yetmişine kadar olan kısmı için
ödenecek faizin veya kâr payının;
a) 3 üncü bölgede yapılacak
bölgesel yatırımlar için Türk Lirası cinsi kredilerde üç puanı, döviz
kredileri ve dövize endeksli kredilerde bir puanı,
b) 4 üncü bölgede yapılacak
bölgesel yatırımlar için Türk Lirası cinsi kredilerde dört puanı, döviz
kredileri ve dövize endeksli kredilerde bir puanı,
c) 5 inci bölgede yapılacak
bölgesel yatırımlar için Türk Lirası cinsi kredilerde beş puanı, döviz
kredileri ve dövize endeksli kredilerde iki puanı,
ç) 6 ncı bölgede yapılacak
bölgesel yatırımlar için Türk Lirası cinsi kredilerde yedi puanı, döviz
kredileri ve dövize endeksli kredilerde iki puanı,
d) Bölge ayrımı yapılmaksızın
tüm bölgelerde gerçekleştirilecek stratejik yatırımlar, AR-GE yatırımları
ve çevre yatırımları için Türk Lirası cinsi kredilerde beş puanı, döviz
kredileri ve dövize endeksli kredilerde iki puanı,
Bakanlıkça da uygun görülmesi
halinde azami ilk beş yıl için ödenmek kaydıyla bütçe kaynaklarından
karşılanabilir.
(2) Faiz desteği içeren teşvik
belgelerine konu yatırımlardan finansal kiralama yöntemiyle
gerçekleştirilecek olanlar için de faiz veya kâr payı ödemelerini içeren
itfa planı yapılması kaydıyla aynı şartlarla faiz desteği öngörülebilir.
(3) Bölgesel teşvik
uygulamaları kapsamında yapılacak yatırımlarda proje bazında sağlanacak faiz desteği tutarları 3
üncü, 4 üncü, 5 inci ve 6 ncı bölgelerde sırasıyla beşyüzbin, altıyüzbin,
yediyüzbin ve dokuzyüzbin Türk Lirasını geçemez.
(4) Faiz desteği tutarı, bölge ayrımı olmaksızın
AR-GE ve çevre yatırımlarında beşyüzbin Türk Lirasını, stratejik
yatırımlarda ise sabit yatırım tutarının yüzde beşini aşmamak kaydıyla
ellimilyon Türk Lirasını geçemez.
(5) Stratejik yatırımlarla ilgili olarak 31/12/2013
tarihine kadar (bu tarih dahil) yapılacak müracaatlara istinaden
düzenlenecek teşvik belgeleri kapsamında faiz desteği öngörülür. Ancak, bu
belgeler kapsamında faiz desteği ödemelerine 1/1/2013 tarihinden sonra
başlanır.
(6) Döviz kredisi ile
gerçekleştirilecek yatırımlarda faiz desteği uygulaması, vade tarihindeki
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış kuru dikkate alınarak
yapılır.
(7) Kullanılmış makine ve
teçhizat için ve kamu iktisadi teşebbüsleri dahil kamu kurum ve kuruluşları
ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının yapacağı yatırımlar
için faiz desteği uygulanmaz.
(8) Aynı teşvik belgesi
kapsamındaki yatırım için faiz desteği uygulamasına yönelik olarak birden
fazla aracı kurum talepte bulunamaz. Ancak, stratejik yatırımlar için faiz
desteği uygulamasına yönelik olarak birden fazla aracı kurum talepte
bulunabilir.
(9) Kullanılan kredilerin
faiz, kâr payı veya anaparalarının yatırımcı tarafından itfa planlarında
belirtilen sürelerde geri ödenmemesi halinde, yapılmayan ilk ödeme ilgili
aracı kurum tarafından en kısa sürede Bakanlığa bildirilir ve Bakanlıkça
faiz desteği ödemeleri durdurulur. Yatırımcının kredi geri ödeme
yükümlülüklerini yerine getirdiğinin daha sonra ilgili aracı kurumca
Bakanlığa bildirilmesi halinde, bildirimi takip eden dönemler için faiz
desteği ödemeleri başlangıçta öngörülen ödeme tarihlerinde herhangi bir
uzatmaya gidilmeksizin tekrar başlatılır. Kredi geri ödemesine
ait yükümlülüklerin yeniden aksaması halinde faiz desteği ödemesine son
verilir.
(10) Teşvik belgesi kapsamındaki
yatırımın başka bir yatırımcıya devredilmesi durumunda, devralan
yatırımcının teşvik belgesinde faiz desteğinin öngörülmüş olması ve aracı
kurumca da uygun görülmesi halinde, yeni yatırımcı için eski itfa
planındaki vade, miktar ve benzeri şartlar değiştirilmeksizin bakiye kredi
için düzenlenecek yeni itfa planına göre faiz desteği ödenmesine devam
edilir. Aksi takdirde faiz desteği uygulaması durdurulur.
(11) Aracı kurum, faiz desteğine esas
olan kredinin teşvik belgesi kapsamındaki harcamalar için kullandırılmasıyla
yükümlüdür. Kredinin amacı dışında kullanıldığının tespiti halinde,
Bakanlıkça ödenen faiz desteği tutarına ilgili bankanın bu kapsamdaki
krediye uyguladığı faiz veya kâr payı oranı uygulanmak suretiyle Bankaca
tespit edilecek meblağın, finansal kiralama şirketlerince ise ödenen faiz
desteği miktarına itfa planının düzenlenmesinde uygulanan faiz veya kâr
payı üzerinden tespit edilen tutarın beş iş günü içerisinde bütçeye gelir
yazılmak üzere muhasebe birimi hesabına yatırılması gerekir. Aksi takdirde
söz konusu meblağlar Bakanlıkça;
a) Bankalar için Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankası nezdindeki karşılık hesabından virman yapılarak veya diğer
hukuki yöntemler kullanılarak,
b) Finansal kiralama şirketleri için ise
21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun hükümleri uygulanarak,
geri alınır.
(12) Aracı kurumların uyguladıkları faiz veya kâr payı oranları,
bölgelere göre belirlenen faiz desteği puanının altına düştüğünde, aracı
kurumun uyguladığı oran dikkate alınır.
Sigorta
primi işveren hissesi desteği
MADDE
12 - (1) Büyük ölçekli yatırımlar, stratejik yatırımlar
ve bölgesel teşvik uygulamaları kapsamında desteklenen yatırımlardan,
tamamlama vizesi yapılmış teşvik belgesinde kayıtlı istihdamı aşmamak
kaydıyla;
a) Komple yeni yatırımlarda, teşvik belgesi
kapsamında gerçekleşen yatırımla sağlanan,
b) Diğer yatırım
cinslerinde, yatırımın tamamlanmasını müteakip, yatırıma başlama tarihinden
önceki son altı aylık dönemde (mevsimsel özellik taşıyan yatırımlarda bir
önceki yıla ait mevsimsel istihdam ortalamaları dikkate alınır) Sosyal
Güvenlik Kurumuna verilen aylık prim ve hizmet belgesinde bildirilen
ortalama işçi sayısına teşvik belgesi kapsamında gerçekleşen yatırımla
ilave edilen,
istihdam için ödenmesi gereken sigorta primi
işveren hissesinin asgari ücrete tekabül eden kısmı Bakanlık bütçesinden
karşılanır.
(2) Büyük ölçekli yatırımlar ile bölgesel teşvik
uygulamaları kapsamında desteklenen yatırımlarda söz konusu destek aşağıda
belirtilen sürelerde uygulanır.
Bölgeler
|
31/12/2013 tarihine
kadar (bu tarih dahil) başlanılan yatırımlar
|
1/1/2014 tarihinden
itibaren
başlanılan yatırımlar
|
1
|
2 yıl
|
-
|
2
|
3 yıl
|
-
|
3
|
5 yıl
|
3 yıl
|
4
|
6 yıl
|
5 yıl
|
5
|
7 yıl
|
6 yıl
|
6
|
10 yıl
|
7 yıl
|
(3) Stratejik yatırımlar için bu destek 6 ncı
bölgede on yıl, diğer bölgelerde yedi yıl süreyle uygulanır.
(4) Yararlanılan sigorta primi işveren hissesi
desteğinin tutarı, bölgesel teşvik uygulamaları kapsamında desteklenen
yatırımlar ile büyük ölçekli yatırımlarda sabit yatırım tutarının aşağıda
belirtilen oranlarını geçemez.
|
Bölgesel Teşvik Uygulamaları
|
Büyük Ölçekli Yatırımlar
|
Bölgeler
|
Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteğinin Sabit
Yatırım Tutarına Oranı (%)
|
Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteğinin Sabit
Yatırım Tutarına Oranı (%)
|
1
|
10
|
3
|
2
|
15
|
5
|
3
|
20
|
8
|
4
|
25
|
10
|
5
|
35
|
11
|
6
|
50
|
15
|
(5)
Stratejik yatırımlarda sigorta primi işveren hissesi desteğinin miktarı, bölge
ayrımı yapılmaksızın sabit yatırım tutarının yüzde onbeşini geçemez.
(6) İşveren hissesine ait
primlerin karşılanabilmesi için, işverenlerin çalıştırdıkları
sigortalılarla ilgili olarak 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca aylık prim ve hizmet
belgelerini yasal süresi içerisinde Sosyal Güvenlik Kurumuna vermesi ve
sigortalıların tamamına ait sigorta primlerinin sigortalı hissesine isabet
eden tutar ile Bakanlıkça karşılanmayan işveren hissesine ait tutarın yasal
süresi içerisinde ödenmiş olması şarttır. İşveren tarafından ödenmesi
gereken primlerin geç ödenmesi halinde, Bakanlıktan Sosyal Güvenlik Kurumuna
yapılacak ödemenin gecikmesinden kaynaklanan gecikme zammı işverenden
tahsil edilir.
(7) Genel teşvik uygulamaları kapsamında
desteklenen, tersanelerin gemi inşa yatırımlarında tamamlama vizesi şartı
aranmaksızın belge konusu geminin yapımında istihdam edilen işçiler için
ödenmesi gereken sigorta primi işveren hissesinin asgari ücrete tekabül eden
kısmı Bakanlıkça karşılanabilir. Bu destek, gemi inşası devam etse dahi
yatırıma başlama tarihinden itibaren en fazla on sekiz ay süreyle
uygulanır. Yat,
yüzer tesis ve deniz araçları da bu kapsamda değerlendirilir.
(8) Bu desteğin uygulanacağı teşvik belgesi kapsamındaki yatırıma
ait tesiste, işverenin sosyal güvenlik işyeri numarası altında ilgili
mevzuatta belirlenen alt işverenler tarafından istihdam edilen işçi sayısı
da dikkate alınabilir.
(9) Sosyal Güvenlik Kurumuna yapılacak
aktarımlarla ilgili usul ve esaslar Bakanlık tarafından belirlenir.
Sigorta
primi desteği
MADDE
13 - (1) Bu Karar uyarınca 6 ncı bölgede; büyük ölçekli
yatırımlar, stratejik yatırımlar ve bölgesel teşvik uygulamaları kapsamında
teşvik belgesine istinaden gerçekleştirilecek yatırımla sağlanan ilave
istihdam için, tamamlama vizesi yapılan teşvik belgesinde kayıtlı istihdam
sayısını aşmamak kaydıyla, işveren tarafından Sosyal Güvenlik Kurumuna
ödenmesi gereken sigorta primi işçi hissesinin asgari ücrete tekabül eden
kısmı, tamamlama vizesinin yapılmasını müteakip on yıl süreyle işveren
adına Bakanlık bütçesinden karşılanabilir.
(2) Bu destekten yararlanılabilmesi
için, aylık prim ve hizmet belgelerinin yasal süresi içerisinde Sosyal Güvenlik
Kurumuna verilmesi ve Bakanlıkça karşılanmayan işçi hissesine ait tutarın
yasal süresi içerisinde ödenmiş olması şarttır. Bu destekten yararlanan
yatırımcı tarafından ödenmesi gereken primlerin geç ödenmesi halinde,
Bakanlıktan Sosyal Güvenlik Kurumuna yapılacak ödemenin gecikmesinden
kaynaklanan gecikme zammı işverenden tahsil edilir.
(3) 12 nci maddenin sekizinci fıkrasında
yer alan hüküm sigorta primi desteği için de uygulanabilir.
Gelir
vergisi stopajı desteği
MADDE
14 - (1) Bu
Karar uyarınca 6 ncı bölge için
düzenlenen teşvik belgeleri kapsamında gerçekleştirilecek yatırımlarla
sağlanan ilave istihdam için, belgede kayıtlı istihdam sayısını aşmamak
kaydıyla, işçilerin ücretlerinin asgari ücrete tekabül eden kısmı üzerinden
hesaplanan gelir vergisi, yatırımın kısmen veya tamamen faaliyete geçtiği
tarihten itibaren on yıl süreyle verilecek muhtasar beyanname üzerinden
tahakkuk eden vergiden terkin edilir.
(2) Yatırımın tamamlanamaması veya teşvik
belgesinin iptal edilmesi halinde, gelir vergisi stopajı desteği uygulaması
nedeniyle terkin edilen vergiler, vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın
gecikme faiziyle birlikte tahsil olunur.
(3) Yatırımın faaliyete geçmesinden önce devri
halinde devralan, aynı koşulları yerine getirmek kaydıyla gelir vergisi stopajı
desteğinden yararlanır.
(4)
Yatırımın kısmen veya tamamen faaliyete geçmesinden sonra devri halinde,
gelir vergisi stopajı desteği uygulamasından devir tarihine kadar devreden,
devir tarihinden sonra ise kalan süre kadar devralan yararlanır.
Vergi
indirimi
MADDE
15 - (1) Büyük ölçekli yatırımlar ile bölgesel teşvik
uygulamaları kapsamında gerçekleştirilecek yatırımlarda, 5520 sayılı
Kanunun 32/A maddesi çerçevesinde gelir veya kurumlar vergisi, öngörülen
yatırıma katkı tutarına ulaşıncaya kadar aşağıda belirtilen oranlarda
indirimli olarak uygulanır.
|
Bölgesel Teşvik Uygulamaları
|
Büyük Ölçekli Yatırımlar
|
Bölgeler
|
Yatırıma katkı oranı (%)
|
Kurumlar vergisi veya gelir vergisi indirim oranı
(%)
|
Yatırıma katkı oranı (%)
|
Kurumlar vergisi veya gelir vergisi indirim oranı
(%)
|
1
|
10
|
30
|
20
|
30
|
2
|
15
|
40
|
25
|
40
|
3
|
20
|
50
|
30
|
50
|
4
|
25
|
60
|
35
|
60
|
5
|
30
|
70
|
40
|
70
|
6
|
35
|
90
|
45
|
90
|
(2) Ancak, bu Karara istinaden düzenlenecek teşvik belgeleri
kapsamında 31/12/2013 tarihine kadar (bu tarih dahil) yatırıma başlanılmış
olması halinde aşağıdaki tabloda belirtilen indirim oranları ile yatırıma
katkı oranları uygulanır.
|
Bölgesel Teşvik Uygulamaları
|
Büyük Ölçekli Yatırımlar
|
Bölgeler
|
Yatırıma katkı oranı (%)
|
Kurumlar vergisi veya gelir vergisi indirim oranı
(%)
|
Yatırıma katkı oranı (%)
|
Kurumlar vergisi veya gelir vergisi indirim oranı
(%)
|
1
|
15
|
50
|
25
|
50
|
2
|
20
|
55
|
30
|
55
|
3
|
25
|
60
|
35
|
60
|
4
|
30
|
70
|
40
|
70
|
5
|
40
|
80
|
50
|
80
|
6
|
50
|
90
|
60
|
90
|
(3) Stratejik yatırımlar için
tüm bölgelerde uygulanacak vergi indirimi oranı yüzde doksan ve yatırıma
katkı oranı yüzde ellidir.
(4) Bu maddenin uygulamasında
yatırıma katkı tutarı, indirimli gelir veya kurumlar vergisi uygulanmak
suretiyle tahsilinden vazgeçilen vergi yoluyla yatırımların Devletçe
karşılanacak tutarını, bu tutarın yapılan toplam yatırıma bölünmesi suretiyle
bulunacak oran ise yatırıma katkı oranını ifade eder.
(5) Bu maddeye göre
hesaplanacak yatırıma katkı tutarına mahsuben, gerçekleştirilen yatırım harcaması tutarını aşmamak
ve toplam yatırıma katkı tutarının;
a) Büyük ölçekli yatırımlar ve bölgesel teşvik
uygulamaları kapsamındaki yatırımlarda; 2 nci bölgede yüzde onunu, 3 üncü
bölgede yüzde yirmisini, 4 üncü bölgede yüzde otuzunu, 5 inci bölgede yüzde
ellisini ve 6 ncı bölgede yüzde seksenini,
b) Stratejik
yatırımlarda; 6 ncı bölgede yüzde
seksenini, diğer bölgelerde yüzde ellisini,
geçmemek üzere yatırım
döneminde yatırımcının diğer faaliyetlerinden elde edilen kazançlarına
indirimli gelir veya kurumlar vergisi uygulanabilir.
(6) Arazi, arsa, royalti,
yedek parça ve amortismana tâbi olmayan diğer harcamalar ile 5520 sayılı
Kanun gereği finans ve sigortacılık konularında faaliyet gösteren kurumlar,
iş ortaklıkları, 4283 sayılı Yap-İşlet Modeli ile Elektrik Enerjisi Üretim
Tesislerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışının Düzenlenmesi
Hakkında Kanun ve 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret
Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun kapsamında gerçekleştirilen
yatırımlar ve rödovans sözleşmesine bağlı olarak yapılan yatırımlar vergi
indirimi desteğinden yararlanamaz.
(7) İndirimli oranlar stopaj suretiyle
yapılan vergilendirmede uygulanmaz.
Yatırım
yeri tahsisi
MADDE
16 - (1) Bakanlıkça teşvik belgesi düzenlenmiş büyük
ölçekli yatırımlar, stratejik yatırımlar ve bölgesel desteklerden
yararlanacak yatırımlar için, 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Kanunun ek 3
üncü maddesi çerçevesinde Maliye Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslara
göre yatırım yeri tahsis edilebilir.
(2) 15 inci maddenin altıncı fıkrasında
belirtilen yatırımlara yatırım yeri tahsis edilmez.
Öncelikli
yatırım konuları
MADDE
17 - (1) Aşağıda belirtilen yatırım konuları 5 inci
bölgede uygulanan bölgesel desteklerden faydalanabilir. Ancak bu
yatırımlar, 6 ncı bölgede yer almaları halinde bulunduğu bölge desteklerine
tabidir.
a) Denizyolu ile yük ve/veya yolcu
taşımacılığına yönelik yatırımlar.
b) Özel sektör tarafından yapılacak
şehirlerarası yük ve/veya yolcu taşımacılığına yönelik demiryolu
yatırımları ile şehir içi yük taşımacılığına yönelik demiryolu yatırımları.
c) Test merkezleri, rüzgar tüneli ve bu
mahiyetteki yatırımlar (otomotiv, uzay veya savunma sanayine yönelik
olanlar).
ç) Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim
Bölgelerinde yapılacak turizm yatırımlarından bölgesel desteklerden
yararlanabilecek nitelikteki turizm konaklama yatırımları.
d) Asgari ellibin metrekare kapalı alana
sahip uluslararası fuar yatırımları (konaklama ve alışveriş merkezi
üniteleri hariç).
e) Sağlık Bakanlığından alınacak proje
onayına istinaden gerçekleştirilecek asgari yirmimilyon Türk Lirası
tutarındaki biyoteknolojik ilaç, onkoloji ilaçları ve kan ürünleri
üretimine yönelik yatırımlar.
f) Savunma Sanayii Müsteşarlığından
alınacak proje onayına istinaden gerçekleştirilecek asgari yirmimilyon Türk
Lirası tutarındaki savunma, havacılık ve uzay alanındaki yatırımlar.
g) Maden istihraç yatırımları ve/veya
maden işleme yatırımları (4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununda
tanımlanan I. grup madenler ve mıcır yatırımları ile İstanbul ilinde
gerçekleştirilecek istihraç ve/veya işleme yatırımları hariç).
ğ) Özel sektör tarafından gerçekleştirilecek
olan ilk, orta ve lise eğitim yatırımları.
h) Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından
desteklenen AR-GE projeleri neticesinde geliştirilen ürünlerin üretimine
yönelik yatırımlar.
Bir alt bölge desteğinden
yararlanacak yatırımlar
MADDE 18 - (1) Büyük ölçekli yatırımlar veya bölgesel
teşvik uygulamaları kapsamında teşvik belgesi düzenlenen yatırımlar,
aşağıda belirtilen koşullardan en az birini sağlamaları halinde vergi
indirimi ve sigorta primi işveren hissesi desteği açısından bulundukları
bölgenin bir alt bölgesinde sağlanan oran ve sürelerde bu desteklerden
yararlanabilir.
a) Yatırımın organize sanayi bölgesinde (OSB)
gerçekleştirilmesi.
b) Yatırımın, aynı sektörde faaliyet gösteren en az
beş gerçek veya tüzel kişinin ortağı olduğu yatırımcı tarafından
gerçekleştirilmesi ve ortak faaliyet gösterilen alanda entegrasyonu
sağlayacak bir yatırım olması.
(2) Bu madde kapsamında 6 ncı bölgede
gerçekleştirilecek büyük ölçekli ve bölgesel teşvik uygulamaları kapsamındaki
yatırımlar için sigorta primi işveren hissesi desteği, bölgede geçerli olan
süreye iki yıl ilave edilmek, vergi indirimi desteği ise bölgede geçerli
olan yatırıma katkı oranına beş puan ilave edilmek suretiyle uygulanır.
AR-GE ve çevre yatırımları
MADDE 19 - (1) AR-GE ve çevre yatırımları;
KDV istisnası, gümrük vergisi muafiyeti ve faiz desteğinden yararlandırılır.
Söz konusu yatırımlar, 6 ncı bölgede gerçekleştirilmesi halinde gelir
vergisi stopajı ve sigorta primi desteğinden de yararlanabilir.
Yerel birimlerce yapılacak işlemler
MADDE 20 - (1) Yerel birimlere yapılan
teşvik belgesi müracaatlarından uygun görülenler için yerel birim tarafından
teşvik belgesi hazırlanır ve değerlendirilmek üzere Bakanlığa iletilir.
Bakanlıkça uygun görülen teşvik belgeleri onaylanarak ilgili yerel
birimlere gönderilir.
(2) 9 uncu maddenin üçüncü
fıkrasının (b) bendi ile 22 nci ve 23 üncü maddeleri dışındaki işlemler,
teşvik belgesini düzenleyen ilgili yerel birimlerce sonuçlandırılır.
(3) Tamamlama vizesi yapılacak
yatırımlarla ilgili olarak yerel birimler, söz konusu yatırımların
gerçekleşmelerini tespit ederek tebliğle belirlenecek formatta Bakanlığa
bildirir. Bakanlığın uygun görüşü alınmadan tamamlama vizesi işlemleri
tekemmül etmiş sayılmaz.
(4) Yerel birimler, teşvik belgeleri
ile ilgili yapılacak işlemleri kadrolarında tam süreli olarak çalışan teknik/uzman
personel aracılığıyla yürütmek zorundadırlar.
(5) Bu Karar hükümlerine
aykırı davrandığı tespit edilen yerel birimlerin yetkilerine Bakanlıkça son
verilir ve gerekli tedbirleri alıncaya kadar yeni görev verilmez.
(6) Kalkınma Ajansları,
Bakanlıkça düzenlenen teşvik belgeleri kapsamındaki yatırımların
gerçekleşmelerini izleyerek gerçekleşme durumlarını altışar aylık dönemler
halinde Bakanlığa bildirirler.
Bütçeden yapılacak ödemeler
MADDE 21 - (1) Yatırımların desteklenmesi
için her yıl bütçe kanunu ile ayrılan ödenek çerçevesinde ilgili
mevzuatında öngörülen usul ve esaslar uyarınca aşağıda belirtilen ödemeler
yapılabilir.
a) Bu Karar uyarınca yapılacak ödemeler.
b) Önceki dönemlere ait ilgili Bakanlar
Kurulu Kararları uyarınca ödenmesi gereken yatırım ve işletme kredilerine
ait bakiye tutarlar.
c) Yatırımlarda devlet yardımları ile
ilgili olarak daha önceki kararlarda belirtilen hükümler çerçevesinde ödenmesi
gereken destek unsurlarına ait tutarlar.
ç) Teşvik belgesi müracaatı ve zayi olan
belgelerle ilgili olarak yatırılan tutarlardan sehven veya fazla
yatırılması nedeniyle iade edilmesi gereken tutarlar.
d) Yatırımlarda devlet yardımları ile
ilgili olarak açılmış davaların aleyhte sonuçlanması nedeniyle ödenmesi
gereken tutarlar ile yargılama ve cebri icra giderleri.
(2) Bakanlıkça yapılacak ödemeler,
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası aracılığıyla gerçekleştirilir.
Devir,
satış, ihraç ve kiralama
MADDE
22 - (1) Yatırım tamamlama vizesi yapılmış teşvik belgesi
kapsamındaki makine ve teçhizatın devir, satış, ihraç veya kiralanması, söz
konusu yatırım mallarının teminini müteakip beş yılı doldurmuş olmaları
halinde serbesttir.
(2) Teşvik belgesi kapsamındaki
yatırımını tamamlamış ancak tamamlama vizesi yapılmamış yatırımlarla ilgili
makine ve teçhizatın, teminini müteakip beş yıl geçtikten sonra satışının
yapılmış olması ve işletmenin asgari beş yıl süreyle faaliyette bulunmuş
olması şartıyla, Bakanlıkça herhangi bir müeyyide uygulanmaksızın tamamlama
vizesi yapılabilir.
(3) Tamamlama vizesi yapılıp
yapılmadığına bakılmaksızın beş yılını doldurmamış makine ve teçhizatın
yatırımın bütünlüğünün bozulmaması kaydıyla veya bütünü ile birlikte;
a) Teşvik belgeli bir başka yatırım için
devri,
b) Teşvik belgesi olmayan bir başka
yatırımcıya satışı,
c) İhracı,
ç) Kiralanması,
Bakanlığın iznine tabidir.
(4) Tamamlama vizesi yapılmamış veya
tamamlama vizesi yapılmış olmakla birlikte beş yılını doldurmamış makine ve
teçhizata satış izni verilebilmesi için yatırımın bütünlüğünün bozulmaması
şartı aranır. Bu tür durumlarda satış izni verilen makine ve teçhizata
uygulanan destekler geri alınmaz. Ancak, yatırımcının teşvik belgesinin
satış iznini müteakip diğer nedenlerle iptali hâlinde izin verilen makine
ve teçhizata uygulanan destekler de ilgili mevzuat çerçevesinde kısmen veya
tamamen geri alınır.
(5) Beş yıllık süreyi doldurmamış makine
ve teçhizatın tamamlama vizesinin yapılıp yapılmadığına bakılmaksızın
izinsiz satılması veya satılmasına sebebiyet verilmesi halinde konu
hakkında en kısa sürede Bakanlığa bilgi verilir. Bu durumda, satışı yapılan
makine ve teçhizat ile ilgili tahsil edilmeyen gümrük vergisi ve KDV ile
varsa indirimli kurumlar vergisi veya gelir vergisi uygulanmak suretiyle
yararlanılan destekler ilgili mevzuat çerçevesinde geri alınır. Satış
dolayısıyla yatırım tutarında meydana gelen azalma nedeniyle
kullanılabilecek azamî kredi tutarında azalma oluşması durumunda fazladan
kullanılan krediye tekabül eden faiz desteği 11 inci madde çerçevesinde,
tahsil edilmeyen Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu kesintisi ise ilgili
mevzuat çerçevesinde geri alınır.
(6) Teşvik belgesi kapsamında temin
edilen makine ve teçhizatın, üretilecek mal veya hizmetlerin teşvik belgesi
sahibi yatırımcı tarafından satın alınması koşuluyla diğer bir yatırımcıya
herhangi bir ücret alınmaksızın geçici olarak verilmesi veya kiralanması
Bakanlığın iznine tabidir.
(7) Teşvik belgesine konu yatırımlardan
tamamlama vizesi ve belgede kayıtlı özel şartların vizesi yapılabilecek
durumda olanlar için, yatırımcıların cebrî icra takiplerine konu olması
veya iflas masasına girmesi durumunda; yatırımcı, icra organı veya iflas
organı tarafından icra ile satışın veya iflasın kesinleşme tarihinden önce
talep edilmesi hâlinde, Bakanlıkça teşvik belgesinin tamamlama vizesi
yapılabilir. Ancak, satışın kesinleşmesi hâlinde kesinleşme tarihi itibarıyla
varsa satış için gerekli süreleri doldurmamış olan makine ve teçhizata
yönelik olarak yararlanılan destekler ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde
geri alınır.
(8) Yatırımcının ilgili kanun
hükümlerine göre tasfiyeye girmesi hâlinde, ilgili tasfiye kurulunun veya
organının talebi üzerine yedinci fıkra hükümlerine göre işlem yapılabilir.
Yatırımların
nakli
MADDE
23 - (1) Büyük ölçekli yatırımlar ile bölgesel teşvik
uygulamaları kapsamında gerçekleştirilen yatırımların, işletmeye geçiş
tarihinden itibaren asgarî beş yıl süre ile bulunduğu bölgede faaliyette
bulunması gerekir. Ancak, Bakanlıktan izin alınması ve yatırım konusunun
taşınılacak bölgede desteklenecek konular arasında yer alması kaydıyla
diğer bölgelere taşınılabilir. Bulunduğu bölgeden daha az destek alan üst
bölgelere, aynı bölgede bulunan OSB’den OSB dışına veya ilgili yatırım
konusunun desteklenmediği bölgelere taşınmalarda, taşındığı bölgenin
yararlandığı desteği aşan kısım ile taşındığı bölgede bulunmayan destekler
ilgili mevzuat çerçevesinde geri alınır. İşletmeye geçiş tarihinden itibaren
beş yıl süre ile bulunduğu bölgede faaliyette bulunan yatırımların diğer
bölgelere taşınması serbesttir.
(2) Tamamlanmış yatırımlardan beş yıllık
süreyi doldurmuş ancak tamamlama vizesi yapılmamış olanlar, taşınma
öncesinde Bakanlığa müracaat ederek tamamlama vizesini yaptırır. Bu
kapsamdaki yatırımların yer değişikliği talepleri, taşınma sonrasında da
uygun görülebilir.
(3) Genel teşvik uygulamasından
yararlanan yatırımların yer değişikliği talepleri, yatırım dönemi de dâhil
olmak üzere Bakanlıkça değerlendirilerek proje bazında sonuçlandırılır.
Yatırım
süresi ve tamamlama vizesi
MADDE
24 - (1) Yatırımın başlangıç tarihi, teşvik belgesi için Bakanlığa veya ilgili yerel
birime müracaat tarihidir. Ancak, yatırıma başlanıldığının kabul
edilebilmesi için, yatırımın başlangıç tarihinden sonra arazi-arsa,
altyapı, bina-inşaat, makine ve teçhizat (avans ve ön ödemeler dahil) ile
diğer yatırım harcamalarına yönelik olarak teşvik belgesinin ilk
düzenlendiği tarihteki sabit yatırım tutarı esas alınmak üzere, sabit
yatırım tutarının en az yüzde onu oranında (sabit yatırım tutarı ellimilyon
Türk Lirasının üzerindeki yatırımlar için en az beşmilyon Türk Lirası)
harcama yapılması gerekir.
(2) Teşvik belgesi
kapsamındaki yatırımların proje bazında yapılacak değerlendirme sonucunda
öngörülen sürede gerçekleştirilmesi esastır. Yatırımın öngörülen sürede
gerçekleştirilememesi hâlinde, teşvik belgesinde kayıtlı ilk sürenin yarısı
kadar ek süre verilebilir. Bu şekilde hesaplanan ek sürenin bir yıldan az
olması halinde ek süre bir yıl olarak uygulanabilir.
(3) İlgili mevzuatı gereği
kamu kurum ve kuruluşlarından alınması gerekli izin ve ruhsat gibi diğer
belgelerin temin edilememesi veya kamu kurum ve kuruluşlarının uygulamaları
sonucu yatırımcıların faaliyetlerini durdurmaları veya yürütememeleri,
yatırım süresi içerisinde gerçekleşecek mücbir sebep veya fevkalade hâl
durumu nedeniyle yatırımın belgede kayıtlı süre içerisinde
gerçekleştirilemediğinin yatırımcılar tarafından tevsik edilmesi hâlinde
Bakanlıkça bu durum gözönünde bulundurularak ilave süre verilebilir.
(4) Yatırımcı, öngörülen süre
veya ek süre bitimini müteakip altı ay içinde yatırımın tamamlama vizesinin
yapılması için teşvik belgesini düzenleyen yerel birime veya Bakanlığa
müracaat eder. Bu süre içerisinde müracaat edilmemesi ve daha sonra teşvik
belgesinin herhangi bir nedenle iptal edilmesi veya kısmi müeyyide
uygulanması durumunda geçen süreden kaynaklanan cezanın sorumluluğu
yatırımcıya aittir.
(5) Bakanlıkça, yatırımların
tamamlama vizesi işlemleri için Kalkınma Ajansları, ticaret ve sanayi
odaları, sanayi odaları, bankalar veya yatırımın bulunduğu il valiliği
görevlendirilebilir.
(6) Bakanlıkça uygun görülmesi
halinde, daha önceki kararlara istinaden düzenlenen teşvik belgeleri de
dahil olmak üzere tamamlama vizesi işlemleri, tebliğ ile belirlenen bilgi
ve belgelere ilave olarak yeminli mali müşavirlerce düzenlenecek tamamlama
ekspertiz raporuna istinaden de yapılabilir.
Belge zayii
MADDE 25 - (1) Teşvik belgesi veya eki
belgelerin zayi olması nedeniyle yatırımcı tarafından yeniden tasdikinin
talep edilmesi durumunda, tebliğle belirlenen mücbir sebep ve fevkalade hal
durumları hariç olmak üzere tasdiki istenilen her bir belge için Bakanlık
Döner Sermaye İşletmesi hesabına üçyüz Türk Lirası yatırılır. Söz konusu
meblağ hiçbir surette iade edilmez.
Uygulama
MADDE 26 - (1) Teşvik belgesinde öngörülen
destek unsurlarının ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından uygulanması
zorunludur.
(2) Bakanlık, tebliğler ile
belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde bu Karar kapsamındaki uygulamaya
yönelik bazı işlemleri diğer kurum ve kuruluşlar aracılığı ile yürütebilir.
Yetki ve denetim
MADDE 27 - (1)
Bu
Kararın uygulanmasını teminen Bakanlık;
a) Uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye,
talimat vermeye,
b) Makroekonomik politikalar ve gelişen şartları
gözönünde bulundurarak gerekli tedbirleri almaya ve bu yönde düzenlemeler
yapmaya,
c) İlgili kişi, kurum ve kuruluşlardan gerekli
görülen her türlü ilave bilgi, belge, görüş, izin, ruhsat vb. istemeye,
ç) Bu Kararda öngörülen hâller dışında kalan özel
durumları inceleyip sonuçlandırmaya, görüş vermeye, mücbir sebep ve
fevkalade hal durumlarının varlığı hâlinde teşvik belgesi ile ilgili
gerekli işlemleri yapmaya ve uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları çözmeye,
d) Teşvik belgesinde öngörülen şartlara uyulup
uyulmadığını denetlemeye ve denetim sonuçlarına göre gerekli tedbirleri
almaya,
yetkilidir.
(2)
Denetim sırasında, denetim görevlilerinin yatırımla ilgili her türlü bilgi
ve belgeyi inceleme taleplerinin karşılanması, talep edilmesi halinde belgelerin
onaylı örneklerinin verilmesi ve mahallinde incelemeye izin verilmesi zorunludur.
Müeyyide
MADDE 28 - (1) Bu Karar ile uygulama mevzuatında belirlenen
hükümlere aykırı davranan, teşvik belgesindeki kayıt ve koşulları yerine
getirmeyen, teşvik belgesi ile diğer belgelerde tahrifat yapan, sahte ve
muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleyen veya kullanan, yanlış ve
yanıltıcı bilgi veren, diğer kurum, kuruluş veya firmalara karşı yükümlülüklerin
yerine getirilmemesi nedeniyle icra veya iflas yoluyla yapılan işlemler de
dâhil belge kapsamındaki makine ve teçhizatı öngörülen sürelerden önce
satan veya satılmasına sebebiyet veren, teşvik belgesinde öngörülen sürede
yatırımları tamamlamayan, belirlenen asgari yatırım tutarlarına uymayan
yatırımcıların teşvik belgeleri bu maddenin ikinci fıkra hükmü saklı kalmak
kaydıyla iptal edilir.
(2) Yatırımcının mükellefiyetlerini kısmen yerine
getirmediği ancak, belge iptalinin de gerekmediği durumlarda belge
kapsamında sağlanan desteklerden bir kısmı müeyyide uygulanarak geri
alınır.
(3) Teşvik belgelerinin iptal edilmesi veya kısmi
müeyyide uygulanması halinde sağlanan destekler 6183 sayılı Kanun
hükümleri çerçevesinde yatırımcıdan geri alınır.
(4) Yatırımcının
mükellefiyetlerini yerine getirmemesi hâlinde uygulanacak olan
müeyyidelerden finansal kiralamaya konu makine ve teçhizata tekabül eden
bölümü, kısmen veya tamamen finansal kiralama şirketlerine de uygulanabilir.
Diğer desteklerden yararlanma
MADDE 29 - (1) Bu Karar kapsamındaki destek unsurlarından yararlanan
yatırım harcamaları, diğer kamu kurum ve kuruluşlarının desteklerinden
yararlanamaz. Diğer kamu kurum ve kuruluşlarının desteklerinden
yararlanılan veya yararlanılacak yatırım harcamaları için, bu Karar
kapsamındaki desteklerden yararlanmak üzere Bakanlığa müracaat edilemez. Bu
madde hükmüne aykırı davranılması halinde, bu Karar kapsamında yararlanılan
destekler ilgili mevzuat çerçevesinde geri alınır.
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
MADDE 30 - (1) 14/7/2009 tarihli ve
2009/15199 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yatırımlarda
Devlet Yardımları Hakkında Karar yürürlükten kaldırılmıştır.
Sonuçlandırılmamış müracaatlar
GEÇİCİ MADDE 1 - (1) Bu
Kararın yayımı tarihinden önce sonuçlandırılmamış müracaatlar, müracaat
tarihinde yürürlükte bulunan Karar çerçevesinde sonuçlandırılır. Ancak,
yeni teşvik belgesi düzenlenmesine ilişkin müracaatlar, talep edilmesi
halinde bu Karara istinaden değerlendirilir.
Daha önceki kararlara ilişkin uygulama
GEÇİCİ MADDE 2 - (1) Bu
Kararın yürürlüğe girdiği tarihten önceki kararlara istinaden düzenlenen
teşvik belgeleri ile ilgili uygulamalara, teşvik belgesinin dayandığı karar
ve ilgili diğer kararlar çerçevesinde devam olunur. Ancak, 2009/15199
sayılı Bakanlar Kurulu Kararına istinaden 1/1/2012 tarihinden bu Kararın
yayımı tarihine kadar geçen dönemde yapılan müracaatlara istinaden
düzenlenen teşvik belgeleri, talep edilmesi halinde bu Kararın lehte olan
hükümlerinden yararlanır.
(2) Daha önceki kararlara
istinaden düzenlenen teşvik belgeleri kapsamında temin edilen makine ve
teçhizatın bu Karara istinaden düzenlenen teşvik belgesine devri halinde,
söz konusu makine ve teçhizat için devralan yatırımcı, genel teşvik
uygulamaları dışındaki diğer desteklerden yararlanamaz.
(3) 22 nci maddenin ikinci
fıkrası ile 24 üncü maddenin ikinci fıkrası daha önceki kararlara istinaden
düzenlenmiş teşvik belgelerine de uygulanır. Bu hüküm, iptal edilmiş ancak
ilgili kurumlarca müeyyide uygulanmamış veya müeyyide uygulanmasına rağmen
henüz tahsil edilmemiş teşvik belgeleri kapsamındaki yatırımlar için de
geçerlidir.
(4) Daha önceki yıllara ait Bakanlar Kurulu
Kararlarına istinaden düzenlenmiş teşvik belgelerinden Kaynak Kullanımını
Destekleme Primi ihtiva edenlerin tamamlama vizesi işlemleri, ilgili banka
tarafından fiziki, mali ve teknik inceleme yapılmak suretiyle tanzim
edilmiş olan ve prim ödemesine esas teşkil eden raporlara istinaden
doğrudan Bakanlıkça yapılabilir.
(5) Van ilinde gerçekleştirilecek olan yatırımlar
için düzenlenmiş teşvik belgelerinden, ek süreler dâhil 23/10/2011 tarihi
itibarıyla yatırım süresi bitmemiş olanlara, talep edilmesi halinde belgede
kayıtlı süre kadar ilave süre verilebilir.
Yürürlük
MADDE 31 - (1) Bu Karar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 32 - (1) Bu Karar hükümlerini Ekonomi
Bakanı yürütür.
EK-1 için tıklayınız.
EK-2 için tıklayınız.
EK-3 için tıklayınız.
EK-4 için tıklayınız.
EK-5 için tıklayınız.
|