Bilgi Teknolojileri ve İletişim
Kurumundan:
ELEKTRONİK HABERLEŞME SEKTÖRÜNDE ACİL YARDIM ÇAĞRI
HİZMETLERİNE İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, elektronik haberleşme sektöründe acil yardım
çağrı hizmetlerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
(2) Bu
Yönetmelik, elektronik haberleşme sektöründe acil yardım çağrı hizmetlerine
ilişkin olarak işletmecilerin yükümlülüklerini ve kullanıcıların acil
yardım çağrı hizmetlerine erişimine yönelik usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 5/11/2008 tarihli ve 5809
sayılı Elektronik Haberleşme Kanununun 4 üncü, 6 ncı,
12 nci ve 31 inci maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Acil çağrı
merkezi (AÇM): Kullanıcıların acil yardım talebinde bulunmak amacıyla bu
Yönetmeliğin ekinde yer alan acil yardım çağrı hizmeti numaralarına doğru
yapacakları çağrılara cevap vermekle yetkili kurum ve/veya kuruluşu,
b) Acil yardım
çağrıları: Ulusal ve uluslararası düzenlemelerde kabul görmüş yangın,
sağlık, doğal afetler ve güvenlik gibi acil durumlarla ilgili olarak
itfaiye, polis, jandarma, sağlık ve benzeri kuruluşlara yardım talebiyle
yapılan çağrıları,
c) Adres
verisi: Kullanıcının acil yardım çağrı hizmetlerini aramakta kullandığı
cihazın bulunduğu yere ilişkin posta adresi ve coğrafi koordinatlar
cinsinden veriyi,
ç) AYÇH: Acil
yardım çağrı hizmetini,
d) İşletmeci:
Yetkilendirme çerçevesinde elektronik haberleşme hizmeti sunan ve/veya
elektronik haberleşme şebekesi sağlayan ve alt yapısını işleten şirketi,
e) KMH (SMS):
Kısa mesaj hizmetini,
f) Konum
verisi: Kullanıcının acil yardım çağrı hizmetlerini aramakta kullandığı
cihazın yaklaşık olarak bulunduğu yere ilişkin koordinatlar ve ilgili diğer
parametrelerle tanımlı alan verisini,
g) Kullanıcı:
Aboneliği olup olmamasına bakılmaksızın elektronik haberleşme
hizmetlerinden yararlanan gerçek veya tüzel kişiyi,
ğ) Kurum: Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumunu,
ı) SIM: Abone
kimliği modülünü,
i) SIM kartsız
yapılan acil yardım araması: İçinde SIM kart bulunmayan veya çağrının
yapıldığı anda abonesi olunan işletmecinin şebekesine bağlantı sağlayamayan
mobil telefon ile 112 kısa numarasına doğru yapılan aramayı,
j) Ulusal
numaralandırma planı: Numaraların yapısını tanımlayan, yönlendirme,
adresleme, ücretlendirme veya hizmet türüne ilişkin bilgi vermek üzere
bölümlere ayrılarak tanımlanabilen numaralandırma planını,
ifade eder.
(2) Bu
Yönetmelikte geçen, ancak yukarıda yer almayan tanımlar ve kısaltmalar için
ilgili mevzuatta yer alan tanımlar ve kısaltmalar geçerlidir.
İKİNCİ BÖLÜM
Erişim, Konum Verisi ve Adres Verisine İlişkin
Yükümlülükler
Erişim sağlama yükümlülüğü
MADDE 4 – (1) Kamu kullanımına açık telefon hizmeti sunan ve
kullanıcılara ulusal numaralandırma planında yer alan numaralara doğru
arama yaptırabilen işletmeciler, bu Yönetmeliğin 5 inci maddesi kapsamında
iletilecek adres veya konum bilgisine göre, kullanıcılarının bu
Yönetmeliğin ekinde yer alan AYÇH numaraları aracılığı ile hizmeti sunan
ilgili kurum ve/veya kuruluşun belirlediği AÇM’ye
ücretsiz erişebilmesini sağlamakla yükümlüdür.
(2) Bu maddenin
birinci fıkrası kapsamında AYÇH’lere erişim
sağlama yükümlülüğü getirilen ve kullanıcılarına KMH veren işletmeciler,
dolaşım yapanlar hariç, kullanıcılarının AÇM’lere,
bu Yönetmeliğin ekinde yer alan AYÇH numaraları aracılığıyla herhangi bir
ücret ödemeden KMH ile erişebilmesini sağlamakla yükümlüdür.
(3) GSM ve
IMT-2000/UMTS işletmecileri, SIM kartsız yapılan acil yardım aramalarını bu
maddenin birinci fıkrasına uygun olarak ilgili AÇM’ye
iletmekle yükümlüdür.
Adres veya konum verisi sağlama yükümlülüğü
MADDE 5 –
(1) Bu Yönetmelik kapsamında AYÇH’lere erişim
sağlama yükümlülüğü getirilen işletmeciler, kullanıcılarının;
a) Coğrafi
numaralardan AYÇH’leri araması durumunda, söz
konusu coğrafi numaraya ilişkin adres verisini çağrı yapıldığı esnada AÇM’lere ücretsiz olarak sağlamakla ve kullanıcıların
adres verisinin doğruluğunu ve güncelliğini temin etmekle,
b) GMPCS Mobil
Telefon Hizmeti dışında, mobil numaralardan AYÇH’leri
araması durumunda söz konusu aramaya ilişkin konum verisini çağrı yapıldığı
esnada AÇM’lere ücretsiz olarak sağlamakla,
c) Konumdan
bağımsız numaralardan AYÇH’leri araması
durumunda, söz konusu numaranın tahsisli olduğu kullanıcının, AYÇH’lere erişimde kullanılmak üzere beyan ettiği adres
verisini çağrı yapıldığı esnada AÇM’lere ücretsiz
olarak sağlamakla,
ç) GMPCS Mobil
Telefon Hizmeti için tahsisli numaralardan AYÇH’leri
araması durumunda, söz konusu aramaya ilişkin konum verisini teknik
imkanlar dahilinde tespit ederek, çağrı yapıldığı
esnada AÇM’lere ücretsiz olarak sağlamakla,
yükümlüdür.
(2)
İşletmeciler AÇM’lere ilettikleri adres veya
konum verilerini 1 yıl süre ile saklamakla yükümlüdür.
(3)
İşletmeciler ilettikleri adres veya konum verilerinin doğruluğu veya
hassasiyeti konusunda kullanıcılar arasında ayrım gözetmemekle yükümlüdür.
(4) Adres veya
konum verisi sağlanmasına ilişkin yükümlülükler AYÇH’lere
KMH ile erişim ve ilgili işletmeciler üzerinden yapılan SIM kartsız acil
yardım çağrıları için de geçerlidir.
Konum verisi hassasiyeti
MADDE 6 – (1)
Konum verisi göndermekle yükümlü işletmeciler;
a) Bu
Yönetmeliğin yayımından itibaren en geç 1 yıl içerisinde, tüm acil yardım
çağrıları için, il ve ilçe merkezlerinde ortalama 2 km2’den,
diğer yerlerde ortalama 10 km2’den daha küçük alana karşılık
gelecek konum verisini ve belirtilen alanın en az ortalama % 90 ihtimalle
arayanın arama yaptığı noktayı içermesini sağlamakla,
b) Bu Yönetmeliğin yayımından itibaren en geç 5 yıl içerisinde tüm
acil yardım çağrıları için il ve ilçe merkezlerinde ortalama 1 km2’den,
diğer yerlerde en fazla ortalama 6 km2’den daha küçük alana
karşılık gelecek konum verisini ve belirtilen alanın en az ortalama % 90
ihtimalle arayanın arama yaptığı noktayı içermesini sağlamakla,
c) Ortalama
alan değerlerini, her bir AYÇH numarası bazında ayrı ayrı
olmak üzere Ocak, Nisan, Temmuz, Ekim aylarının son gününe kadar geçmiş 3
aya yönelik olarak ölçerek Kuruma göndermekle
yükümlüdür.
(2) Konum
verisi hassasiyetine ilişkin yükümlülükler AYÇH’lere
KMH ile erişim ve SIM kartsız acil yardım çağrıları için de geçerlidir.
Çağrı başlatma hizmeti sağlayan işletmecilerin
yükümlülükleri
MADDE 7 – (1)
Taşıyıcı seçimi, taşıyıcı ön seçimi, toptan hat kiralama ve diğer çağrı
başlatma hizmeti türleri ile hizmet veren işletmecilerin kullanıcılarının
başlatacakları acil yardım çağrılarında, bu Yönetmeliğin 4 üncü ve 5 inci
maddelerindeki yükümlülükler, ilgili çağrı başlatma hizmetini sağlayan
işletmeci tarafından yerine getirilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Numara yapısı
MADDE 8 –
(1) İllerde tek merkezden cevaplanan acil yardım çağrılarında, bu
Yönetmeliğin 4 üncü maddesi çerçevesinde yükümlü olan işletmecilerin
çağrılarının AÇM’lerde bir başka işletmeci
tarafından sonlandırıldığı durumda, çağrıları sonlandıran işletmeciye çağrı
tesliminde kullanılacak numara yapısı Kurum tarafından belirlenir.
(2) Diğer
hallerde, acil yardım çağrıları AÇM’lere tahsisli
kısa numaraya karşılık gelen ulusal anlamlı numara yapısında AÇM’lerde çağrıları sonlandıran işletmeciye teslim
edilir. İlgili ulusal anlamlı numaralar, AÇM’lerde
çağrıları sonlandıran işletmeci tarafından, bu Yönetmeliğin 4 üncü maddesi
çerçevesinde yükümlü işletmecilerle güncel olarak paylaşılır.
Geçiş hükmü
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci ve ikinci fıkrası ile
5 inci maddesinin birinci fıkrasında yer verilen yükümlülüklerin kapsamında
olan ancak bu Yönetmeliğin yayımından önce söz konusu hizmetleri
sağlayamayan işletmeciler, bu Yönetmeliğin yayımından itibaren 1 yıl
içerisinde söz konusu yükümlülüklerini yerine getirir.
(2) Bu
Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan
adres verisi sağlama yükümlülüğünün coğrafi koordinatlar cinsinden de
sağlanması hususu ilgili işletmeciler tarafından bu Yönetmeliğin yayımından
itibaren en geç 5 yıl içerisinde yerine getirilir.
Yürürlük
MADDE 9 –
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu
Başkanı yürütür.
EK
ACİL YARDIM ÇAĞRI HİZMETİ NUMARALARI
|
Kısa Numara
|
Hizmet Adı
|
1
|
110
|
YANGIN İHBAR
|
2
|
112
|
SIHHİ İMDAT
|
3
|
122
|
ALO AFAD
|
4
|
131
|
TCDD ACİL DURUM İHBAR HATTI
|
5
|
136
|
ALO GÜMRÜK KAÇAKÇILIĞI
|
6
|
151
|
ALO KIYI EMNİYETİ
|
7
|
155
|
POLİS İMDAT
|
8
|
156
|
JANDARMA İMDAT
|
9
|
157
|
İNSAN TİCARETİ MAĞDURLARINA YARDIM VE İHBAR HATTI
|
10
|
158
|
ALO SAHİL GÜVENLİK
|
11
|
159
|
ALO KARAYOLLARI
|
12
|
168
|
TÜRKİYE KIZILAYI
|
13
|
177
|
ORMAN YANGINI İHBAR
|
|