Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
ATIK ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYALARIN KONTROLÜ
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Genel İlkeler
Amaç
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı; elektrikli ve elektronik eşyaların üretiminden nihai
bertarafına kadar çevre ve insan sağlığının
korunması amacıyla elektrikli ve elektronik eşyalarda bazı zararlı
maddelerin kullanımının sınırlandırılması, bu sınırlandırmalardan muaf
tutulacak uygulamaların belirlenmesi, elektrikli ve elektronik eşyaların
ithalatının kontrol altına alınması, elektrikli ve elektronik atıkların
oluşumunun ve bertaraf edilecek atık miktarının azaltılması için yeniden
kullanım, geri dönüşüm, geri kazanım yöntem ve hedeflerine ilişkin hukuki ve
teknik esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik, Ek-1/A’da yer alan kategorilere
dâhil olan elektrikli ve elektronik eşyaları kapsar. Ek-1/A’da tanımlanan kategorilere giren ürünlerin listesi,
Ek-1/B’de verilmiştir.
(2) Bu
Yönetmelik, Ek-1/A’da yeralan
kategorilere dâhil olup bu Yönetmeliğin kapsamında olmayan bir ekipmanın parçasını oluşturacak şekilde monte edilmiş
elektrikli ve elektronik eşyaları kapsamaz.
(3) 30/5/2009 tarihinden önce piyasaya sunulmuş olan ürünler
için üretilen tamir ve yeniden kullanım amaçlı yedek parçalarda, 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (a) bendi uygulanmaz.
(4) Standart
dışı veya hatalı olarak üretilen ve üreticisi tarafından ürün olarak
değerlendirilemeyen eşyalar, 15 ve 16 ncı maddede
belirtilen hedefler hariç, bu Yönetmelik hükümlerine tabidir.
(5) Sağlık ve
güvenlikle ilgili kanuni yükümlülükler ve atık yönetimi mevzuatı hükümleri
saklıdır.
(6) Özel olarak
askeri amaç taşımayan ürünler hariç, ülke güvenliğinin korunmasına yönelik ekipman, silah, mühimmat ve savaş gereçlerinde bulunan
elektrikli ve elektronik eşyalar bu Yönetmeliğin kapsamı dışındadır.
Malzemelerin askeri amaç taşıyıp taşımadığı, Millî Savunma Bakanlığı ve
Genelkurmay Başkanlığınca müştereken tespit edilir.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik;
a) 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 8, 11 ve
12 nci maddeleri ile 29/6/2011 tarihli ve 644
sayılı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 ve 8 inci maddelerine ve 29/6/2001 tarihli ve
4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına
Dair Kanuna dayanılarak,
b) Avrupa
Birliğinin 2002/95/EC sayılı Elektrikli ve Elektronik Eşyalarda Bazı
Zararlı Maddelerin Kullanımının Sınırlandırılmasına İlişkin Direktifi ile
2002/96/EC sayılı Atık Elektrikli ve Elektronik Eşya Direktifine paralel
olarak,
hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aktarma
merkezi: Üreticilerin veya çevre izin ve lisansına sahip AEEE işleme
tesislerinin atık elektrikli ve elektronik eşyaların toplanması amacıyla
kurdukları merkezleri,
b) Atık
elektrikli ve elektronik eşya (AEEE): 5/7/2008
tarihli ve 26927 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık Yönetimi Genel
Esaslarına İlişkin Yönetmelikte yer alan atık tanımına uygun ve Ek-1/A’da tanımlanan kategorilerde yer alan ürünlerin
kullanım ömrü dolduğu andaki bütün bileşenlerini, unsurlarını ve ihtiva
ettiği sarf malzemelerini,
c) Bakanlık:
Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
ç) Bertaraf:
Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin Ek-II A’sında yer alan işlemlerden herhangi birini,
d) Çevre
lisansı: 29/4/2009 tarihli ve 27214 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar
Hakkında Yönetmelikte düzenlenen lisansı,
e) Dağıtıcı:
Elektronik iletişim yoluyla yapılan satışlar da dâhil olmak üzere, ticari
olarak kullanıcıya elektrikli veya elektronik eşya ulaştıran gerçek veya
tüzel kişileri,
f) Elektrikli ve elektronik eşya (EEE): Ek-1/A’da
yer alan kategorilere dâhil olan ve alternatif akımla 1000 Volt’u, doğru
akımla da 1500 Volt’u geçmeyecek şekildeki kullanımlar maksadıyla
tasarlanmış olan, uygun bir biçimde çalışması için elektrik akımına veya
elektromanyetik alana bağımlı olan eşyaları ve bu akım ve alanların
üretimi, transferi ve ölçümüne yarayan eşyaları,
g) Evsel AEEE:
Evlerden gelen ve özellikleri ile miktarı açısından evlerden gelenlerle
benzerlik gösteren ticari, kurumsal, endüstriyel ve diğer kaynaklardan
gelen AEEE’yi,
ğ) Finansman
anlaşması: Mülkiyet devrine imkân sağlayıp sağlamadığına bakılmaksızın,
herhangi bir ürünle ilgili olarak gerçekleştirilen tüm kredi, kira,
kiralama ve vadeli satış anlaşması veya düzenlemesini,
h) Geçici
depolama alanı: İşleme tesislerinde, atık elektrikli ve elektronik
eşyaların ve parçalarının bu Yönetmelikteki teknik koşullara göre bekletildiği
alanları,
ı) Geri
dönüşüm: Yakarak enerji kazanma hariç, atık malzemelerini asıl veya başka
bir kullanım amacıyla üretim sürecine tabi tutmayı,
i) Geri
kazanım: Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin Ek-II B’sinde yer alan işlemlerden herhangi birisini,
j) Getirme
merkezi: Evsel AEEE’lerin toplanması için
belediyeler tarafından kurulan atık toplama merkezlerini,
k) Homojen
malzeme: Sökme, kesme, ezme, aşındırma gibi mekanik işlemlerle farklı
malzemelere ve parçalara ayrılamayan malzemeyi,
l) İşleme: AEEE’lerin arındırılması, sökümü, parçalanması, geri kazanımı veya bertarafa hazırlanması amacıyla bir tesise teslim
edilmesinden sonra yapılan her türlü faaliyet ile AEEE’lerin
geri kazanımı veya bertarafı için gerçekleştirilecek
diğer işlemleri,
m) İşleme
tesisi: İşleme tanımı kapsamında yeralan
arındırma, söküm, parçalama, parçalama sonrası oluşan atıkların geri
kazanımı faaliyetlerinden asgari üç faaliyeti gerçekleştiren ve 21 inci
maddeye göre çevre izin ve lisansı alınmış tesisleri,
n) Önleme: AEEE’lerin ve bunların ihtiva ettiği malzeme ile
maddelerin miktarlarının ve çevreye verdikleri zararın azaltılmasına
yönelik alınan tedbirleri,
o) Sahipsiz
atık: EEE’nin atık olduğu anda üreticisi piyasada
bulunmayan veya tespit edilemeyen AEEE’yi,
ö) Tarihsel
atık: Bu Yönetmeliğin yürürlüğe giriş tarihinden önce piyasaya sürülen
ürünlerden kaynaklanan AEEE’yi,
p) Tehlikeli
madde veya müstahzar: 26/12/2008 tarihli ve 27092
Mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Maddelerin ve Müstahzarların
Sınıflandırılması, Ambalajlanması ve Etiketlenmesi Hakkında Yönetmelikte
tehlikeli olarak tanımlanan madde veya karışımları,
r) Üretici: 6/3/2011 tarihli ve 27866 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Mesafeli Sözleşmelere Dair Yönetmelik kapsamındaki mesafeli
sözleşmeler ile yapılan satışlar da dâhil olmak üzere, satış yöntemine
bağlı olmaksızın;
1) Kendi
markasıyla elektrikli ve elektronik eşya üreten ve satan,
2) Kendi
markasıyla başka tedarikçiler tarafından üretilen elektrikli ve elektronik
eşyaları satan,
3) Ticari
amaçlarla elektrikli ve elektronik eşya ithal eden
gerçek ve tüzel
kişileri,
s) Yeniden
kullanım: AEEE’lerin veya parçalarının,
belediyelere, dağıtıcılara, işleme tesislerine, toplama noktalarına veya
üreticilere teslim edilenler de dâhil olmak üzere, tasarlandıkları asıl
amaç için tekrar kullanıldıkları her türlü uygulamayı,
ş)
Yetkilendirilmiş kuruluş: Bu Yönetmelikten kaynaklanan yükümlülüklerin
yerine getirilmesi amacıyla Bakanlıkça belirlenen esaslar dâhilinde
oluşturulan ve kâr amacı gütmeyen ortak uyum organizasyonunu,
ifade eder.
Genel ilkeler
MADDE 5 –
(1) Elektrikli ve elektronik eşyalar ile atık elektrikli ve elektronik
eşyaların yönetimine ilişkin ilkeler şunlardır:
a) 30/5/2009 tarihinden sonra ithal veya imal yoluyla
piyasaya sürülen Ek-1/A’da verilen 1, 2, 3, 4, 5,
6, 7 ve 10 nolu sınıflara dâhil olan elektrikli
ve elektronik eşyalar ile elektrik ampulleri ve evsel amaçlı kullanılan
aydınlatma gereçlerinde, Ek-2’de yer alan istisnalar hariç, kurşun (Pb), cıva (Hg), artı altı
değerlikli krom (Cr6+), polibromürlü bifeniller (PBB) ve polibromürlü
difenil eterler (PBDE) ile kadmiyumun (Cd) bulunması yasaktır.
b) Yeni tasarım
ürünlerde, teknik açıdan uygun olması durumunda geri dönüştürülebilen
malzeme kullanımı teşvik edilir.
c) AEEE’lerin bir bütün olarak yeniden kullanımına öncelik
verilir.
ç) Toplanan AEEE’lerin işlenmesi sağlanarak 16 ncı
maddedeki geri kazanım ve geri dönüşüm oranları sağlanır.
d) AEEE’lerin ve parçalarının teknik olarak işlenerek geri
dönüşüm ve geri kazanım imkânının bulunmaması durumunda bertarafına
müsaade edilir.
e) AEEE’lerin geri dönüşümü, geri kazanımı ve bertarafı çevre lisanslı tesislerde yapılır.
f) AEEE’lerin işlenmesi sonucu ortaya çıkan atıkların
azaltılması veya imhası amacıyla çevre mevzuatına aykırı olarak yakılması
ve alıcı ortama verilmesi yasaktır.
g) AEEE’lerin yönetiminden kaynaklanan çevresel zararların
giderilmesi ile ilgili tazminat ve diğer maliyetler, “kirleten öder”
ilkesine göre AEEE’lerin yönetimi için sorumlu
olan gerçek veya tüzel kişilere aittir.
ğ) EEE üretimi
yapılan tesiste oluşan veya garanti kapsamında yetkili servislerden iade
alınan AEEE’lerin işlenmesi amacıyla üretim
yerinde kurulan üniteler için çevre lisansı şartı aranmaz. Bu ünitelerde
işleme faaliyeti bu Yönetmelikte belirtilen kriterlere
uygun olarak gerçekleştirilir. EEE üretimi yapılan tesislerde oluşan AEEE’lerin geçici depolanması 13 üncü maddenin birinci
fıkrasına göre yapılır. Üretim yerlerinde kurulacak olan işleme üniteleri
ile geçici depolama alanları için ilgili çevre ve şehircilik il
müdürlüğünden uygunluk yazısı alınması zorunludur.
(2) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında; 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (r)
bendinin (2) numaralı alt bendinde tanımlanan üretici tarafından piyasaya
sürülen ürünler üzerinde, aynı bendin (1) numaralı alt bendinde tanımlanan
üreticinin de markasının bulunması durumunda, ürünlerin üreticisi olarak
(1) numaralı alt bentte yer alan kişi veya kuruluşlar sorumludur.
(3) Herhangi
bir finansman anlaşması dâhilinde finans sağlayan kişi veya kuruluşlar, 4
üncü maddenin birinci fıkrasının (r) bendinde belirtilen üretici tanımı
koşullarını sağlamadıkları sürece üretici olarak değerlendirilmezler.
İKİNCİ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Bakanlığın görev ve yetkileri
MADDE 6 –
(1) Bakanlık;
a) Ek-1/A’da verilen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
ve 10 nolu sınıflara dâhil olan elektrikli ve
elektronik eşyalar ile elektrik ampulleri ve evsel amaçlı kullanılan
aydınlatma gereçlerinin üreticileri tarafından verilen Ek-3’te yer alan
Uygunluk Beyan Formunu yıllık olarak toplamakla, gerekli kayıt sistemini
oluşturmakla ve firma kod numarası vermekle,
b) Denetim ve
izleme yapmak veya yaptırmakla,
c) 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (a) bendine aykırılık durumunda,
1) Ürünün
piyasaya arzının yasaklanmasını,
2) Piyasaya arz
edilmiş ürünlerin piyasadan toplatılmasını,
3) 2872 sayılı
Çevre Kanununda öngörülen idari cezaların tatbik edilmesini
sağlamakla,
ç) 21 inci
maddeye göre çevre izin ve lisansı vermekle,
d) Üreticiler
tarafından hazırlanan yönetim planlarını değerlendirmek ve üreticilerin
beyanları esas alınarak bir kayıt ve denetim sistemi oluşturmakla,
e)
Belediyelerin hazırladıkları AEEE yönetim planlarının uygunluğunu
değerlendirmekle,
f)
Dağıtıcıların, belediyelerin ve üreticilerin oluşturdukları toplama ve geri
dönüşüm faaliyetlerini değerlendirmek ve bu Yönetmelik hükümlerine
aykırılık tespit edilmesi halinde gerekli idari işlemleri uygulamakla,
görevli ve yetkilidir.
(2) Bakanlık
gerekli gördüğü durumlarda bu maddede belirtilen yetkilerinin bazılarını,
sınırlarını belirlemek kaydıyla çevre ve şehircilik il müdürlüklerine
devredebilir.
Çevre ve şehircilik il müdürlüklerinin görev ve
yetkileri
MADDE 7 –
(1) Çevre ve şehircilik il müdürlükleri;
a) Lisans
verilen atık elektrikli ve elektronik eşya işleme tesislerinin
faaliyetlerini izlemek, denetlemek, ilgili mevzuata aykırılık halinde
gerekli yaptırımın uygulanmasını sağlamakla,
b) AEEE taşıma
araçlarına taşıma lisansı vermekle ve faaliyetlerini denetlemekle, gerekli
durumlarda lisansı iptal etmekle ve/veya yenilemekle,
c) EEE
üreticilerinin sahasında 5 inci maddenin birinci fıkrasının (ğ) bendine
göre oluşturulacak üniteler için uygunluk yazısı vermekle,
görevli ve yetkilidir.
Belediyelerin görev ve sorumlulukları
MADDE 8 –
(1) Belediyeler;
a) Evsel AEEE’lerin, 15 inci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen toplama hedeflerine göre etkin bir biçimde diğer atıklardan ayrı
toplanmasını sağlamak amacıyla AEEE yönetim planını hazırlamakla ve (c)
bendinde belirtilen AEEE toplama başlangıç yılından en az altı ay önce Bakanlığa
göndermekle,
b) Yönetim
planı çerçevesinde toplama programı hakkında konutları bilgilendirmek, bu
program çerçevesinde toplama işlemini yapmak veya yaptırmakla,
c) Aşağıdaki
tabloya uygun olarak getirme merkezlerini kurarak AEEE’lerin
toplanmasını sağlamakla ve kurulan getirme merkezlerine ilişkin olarak
halkı bilgilendirmekle,
Belediye Nüfusu
|
Getirme Merkezi Oluşturma ve AEEE
Toplama Başlangıç Yılları
|
400.000’den fazla
|
1/5/2013
|
200.000-400.000 arası
|
1/1/2014
|
100.000-200.000 arası
|
1/1/2015
|
50.000-100.000 arası
|
1/1/2016
|
10.000-50.000 arası
|
1/1/2017
|
10.000’den az
|
1/1/2018
|
ç) Getirme
merkezlerinde 15 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen gruplamaya göre
AEEE’lerin uygun konteynerlerde
biriktirilmesini sağlamakla,
d) Toplama
esnasında kullanılan araçlar üzerinde “Atık Elektrikli ve Elektronik Eşya
Toplama Aracı” ibaresinin bulunmasını sağlamakla,
e) Gerektiğinde
evsel AEEE’lerin toplanması için il özel
idareleri ile ortak çalışmalar yapmakla,
f) Toplanan
evsel AEEE’leri 9 uncu maddenin birinci
fıkrasının (ğ) bendi kapsamında Koordinasyon Merkezince belirlenen lisanslı
işleme tesislerine göndermekle ve Koordinasyon Merkezine belgelemekle,
yükümlüdür.
(2) Büyükşehir
belediyeleri, AEEE’lerin il genelinde etkin
toplanması amacıyla belediyelerce yürütülen çalışmaları koordine etmekle,
bilgilendirme ve eğitim faaliyetlerine katılmakla yükümlüdür.
Elektrikli ve elektronik eşya üreticilerinin
yükümlülükleri
MADDE 9 –
(1) Elektrikli ve elektronik eşya üreticileri;
a) Teknik ve
ekonomik imkânlar esas olmak üzere, uluslararası gelişmelere bağlı olarak,
elektrikli ve elektronik eşyaların üretim, ürün temini, ürün geliştirme,
AR-GE ve tasarım faaliyetlerinde bu Yönetmelik kapsamındaki zararlı
maddelerin kullanımından kaçınmak veya yerlerine daha güvenli alternatif
maddeleri kullanmak için gerekli çalışmaları yapmakla,
b) Piyasaya
sürdükleri elektrikli ve elektronik eşyalarda 5 inci maddenin birinci
fıkrasının (a) bendine uymakla ve bu teknik kriterlerin
sağlandığını gösteren bilgi ve belgeleri, ürünün piyasaya sunulmasından
itibaren on yıl süreyle muhafaza etmekle,
c) İthal
edilecek elektrikli ve elektronik eşyalar için 23 üncü maddeye uymakla,
ç) Ürün bilgisi
açıklamalarında “AEEE Yönetmeliğine Uygundur” ibaresine yer vermekle,
d) Her yıl
Şubat ayı sonuna kadar Ek-3’te yer alan Uygunluk Beyan Formunu doldurarak
Bakanlığa sunmakla,
e) Bu
Yönetmelikte belirtilen geri dönüşüm ve geri kazanım oranlarının sağlanması
ve atıkların azaltılması amacıyla, elektrikli ve elektronik eşyaların
tasarımı ve üretimi sırasında, ürünlerin kolayca parçalanmasını,
ayrıştırılmasını, yeniden kullanımını, geri dönüşümünü ve geri kazanımını
kolaylaştıracak malzeme ve parçaları kullanmakla, çevrenin korunması
ve/veya emniyet gereklilikleri açısından önemli bir avantaj teşkil etmediği
sürece yeniden kullanımı engelleyecek EEE tasarımlarından veya üretim proseslerinden kaçınmakla,
f) Kendileri
veya organizasyonunda yeraldığı yetkilendirilmiş
kuruluş tarafından, bu Yönetmelikten kaynaklanan yükümlülüklerin yerine
getirilmesine ilişkin AEEE yönetim planını hazırlamak ve Bakanlık onayına
sunmakla,
g) Evsel AEEE’lere dair 15 inci maddedeki toplama hedeflerinin
gerçekleştirilmesini sağlamakla,
ğ) Belediyeler
ve dağıtıcılar tarafından toplanan evsel AEEE’lerin;
getirme merkezlerinden veya dağıtıcılardan başlamak üzere nakliye
maliyetlerini karşılamakla, 14 üncü maddede belirtilen teknik özellikleri
sağlayan tesislerde işlenmesini sağlamakla, işleme imkânının bulunmaması
durumunda bertarafı için bir sistem kurmak ve
maliyetleri karşılamakla,
h) Evsel
olmayan AEEE’lerin toplanması, işlenmesi ve
bertaraf edilmesi amacıyla bir sistem kurmakla,
ı)
Belediyelerin yetki alanı dışında evsel AEEE’lerin
toplanması için il özel idareleri ile yapılacak ortak çalışmaları desteklemekle,
i)
Belediyelerle birlikte veya münferit olarak eğitim ve bilinçlendirme
kampanyaları düzenlemekle ve bu etkinliklerde kullanılacak yazılı görsel
dokümanları sağlamakla,
j) Bu
Yönetmelikten kaynaklanan yükümlülüklerini münferit veya mevcut bir
yetkilendirilmiş kuruluşa dâhil olarak yerine getirmek ve 17 nci maddeye göre teminat vermekle,
k) Topladıkları
tüm AEEE’leri 22 nci
maddeye göre oluşturulan Koordinasyon Merkezine bildirmekle,
l) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe giriş tarihinden
sonra piyasaya sürülen EEE’leri TS-EN’nin 50419 sayılı Türk Standardına uygun olarak
EK-6’da yer alan sembolle işaretlemekle,
m) Piyasaya
sürecekleri EEE’ler için esasları Bakanlıkça
belirlenen kayıt sistemine başvurmak ve Bakanlıktan kod numarası almakla,
yükümlüdür.
EEE dağıtıcılarının yükümlülükleri
MADDE 10 –
(1) Elektrikli ve elektronik eşya dağıtıcıları;
a) Yeni bir ürün sattıklarında, tüketici tarafından talep edilmesi
halinde eş tipte ve aynı işlevi gören eski eşyayı markası, modeli,
üreticisi ve muhtevasına bakılmaksızın almakla, yeni ürünün alıcının
adresine teslim edildiği durumlarda, dağıtıcıya veya onun adına teslimatı
yapan kuruluşa iade edilen evsel AEEE’yi aynı
yerden almak ve bunun için herhangi bir nakliye ücreti veya başka bir ilave
ücret talep etmemekle,
b) Evsel AEEE’lerin muhafazasının sağlanması amacıyla mekân
büyüklüğüne uygun olarak toplama kutusu veya konteyner
bulundurmak veya satış yerinin kapalı bir bölümünü bu amaçla kullanmakla,
c)
Tüketicilerden toplanan evsel AEEE’leri Koordinasyon
Merkezini bilgilendirerek, 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (ğ) bendi
kapsamında bu Yönetmelikte belirtilen toplama sistemlerine veya çevre
lisanslı işleme tesislerine göndermekle,
ç) Satış
yerinde, tüketicilerin kolaylıkla görebileceği yerlerde evsel AEEE’lerin toplanması, geri dönüşümü, diğer evsel AEEE
toplama noktaları ve EK-6’da yer alan sembol ve bu sembolün anlamına
ilişkin bilgileri bulundurmakla,
yükümlüdür.
Tüketicilerin yükümlülükleri
MADDE 11 –
(1) Elektrikli ve elektronik eşya tüketicileri;
a) AEEE’leri üreticilerin ve belediyelerin belirledikleri
esaslara göre diğer evsel atıklardan ayrı olarak biriktirmekle,
b) AEEE’lerini dağıtıcıların, belediyelerin, üreticilerin
veya işleme tesislerinin oluşturdukları toplama yerlerine götürmekle veya
götürülmesini sağlamakla ve kayıt dışı toplama yapanlara vermemekle,
yükümlüdür.
AEEE işleme tesislerinin yükümlülükleri
MADDE 12 –
(1) İşleme tesisleri;
a) AEEE’lerin bu Yönetmelikte belirtilen oranlarda geri dönüşüm
ve geri kazanımının sağlanması için uygun yöntem ve teknolojileri
kullanmakla,
b) Faaliyetleri
için Bakanlıktan çevre izin ve lisansı almakla,
c) Aktarma
merkezleri aracılığıyla AEEE’lerin toplanmasını
sağlamakla,
ç) Tesise kabul
edilen, işlenen ve bertaraf ettirilen atık miktarları ile geri kazanım
ve/veya geri dönüşüm miktarlarına ilişkin olarak kayıt tutmak, bu kayıtları
beş yıl süreyle muhafaza etmek ve bunlara ilişkin hazırlanacak aylık faaliyet
raporlarını Bakanlığa ve Koordinasyon Merkezine göndermekle,
d) Ulusal
sağlık ve emniyet standartlarına uyarak, ihtiva ettiği kirleticilerden
dolayı çalışanlar için risk arz eden AEEE’leri
kabul etmemekle,
e) İşleme
tesislerinde gerçekleştirilen AEEE işleme verimini artırmak amacıyla
çalışan personelin tercihen en az teknik lise mezunu olmasını sağlamakla,
yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İşleme Tesisleri ile Tesis İçi Geçici Depolama
Yerleri
ve Aktarma Merkezlerinin Teknik Özellikleri
İşleme tesislerinde bulunan geçici depolama yerleri
ile aktarma merkezleri
MADDE 13 –
(1) Atık elektrikli ve elektronik eşyaların geçici depolaması 15 inci
maddenin ikinci fıkrasında belirtilen altı grupta yapılır. Bu maksatla
geçici depolama yerlerinde döküm alanları ve sınıflandırılan atıkların
depolandığı yerlerin kapalı, zeminin geçirimsiz olması ve bu yerlerde;
a) Kantar ve
kayıt sistemi,
b) Radyoaktif
ölçüm cihazı,
c) Sızıntı
sularının toplanması için yeterli toplama kanalları,
ç) Yağ tutucu
ve emici malzeme,
d) Yangın
söndürme ve paratoner sistemi,
bulundurulması
zorunludur.
(2) Aktarma
merkezleri AEEE’lerin toplanması amacıyla,
birinci fıkrada yer alan teknik kriterleri
sağlayacak şekilde çevre izin ve lisansına sahip işleme tesisleri veya
üreticiler tarafından kurulur ve işletilir. Aktarma merkezleri aracılığıyla
toplanan atıklar, 22 nci madde uyarınca
oluşturulan Koordinasyon Merkezine bildirilir.
(3) Aktarma
merkezlerinin teknik kriterlere uygunluğu çevre ve
şehircilik il müdürlükleri tarafından düzenlenecek uygunluk yazısıyla
belgelenir. İşleme tesisleri tarafından oluşturulan aktarma merkezlerine
düzenlenecek uygunluk yazısının süresi işleme tesisinin çevre izin ve
lisansına ait süreyi aşamaz.
İşleme tesisleri teknik özellikleri
MADDE 14 –
(1) İşleme tesisleri için 13 üncü maddede belirtilen geçici depolama şartlarına
ek olarak aşağıdaki teknik şartlar sağlanır. Ayrıca toplama kategorisi
bazında Ek-4’te yer alan asgari teknik şartların sağlanması zorunludur.
Bununla birlikte Ek-4 listesinde belirtilen teknik şartların yerine
Bakanlığın uygun görüşü alınarak alternatif teknolojiler kullanılabilir.
Tesiste;
a) Tesise konteynerler içerisinde getirilmeyen dökme malzemelerin
muhafaza edilmesi için kapalı alanlar,
b) Kantar,
c) Geçirimsiz
zemin,
ç) Sızıntı
sularının toplanması için yeterli toplama kanalları,
d) Gerekli
durumlarda yağ tutucu ve emici malzeme,
e) Sökülen
parçalar için kapalı depolama alanı veya konteyner,
f) Radyoaktif
madde ölçüm cihazı,
g) Kırıcılar
için toz tutma sistemi,
ğ) Yangın
söndürme ve paratoner sistemi,
bulunması mecburidir.
(2) Arındırılması
gereken AEEE’ler için tesiste söküm, parçalama,
geri kazanım öncesi atıkların içerisindeki tehlikeli maddeler ve sıvıların
uzaklaştırılması sağlanır. Söküm işlemleri asgari yarı mekanik, parçalama
işlemleri ise uygun teknolojiler kullanılarak yapılır.
(3) İşleme
tesislerinde atık elektrikli ve elektronik eşyalarda bazı zararlı maddeleri
içeren parça ve malzemelerin çevre ve insan sağlığına olumsuz etkilerinin
azaltılması amacıyla aşağıda belirtilen parçaların sökülerek diğer parçalardan
ayrı olarak depolanması ve çevre mevzuatına uygun şekilde geri kazanılması
veya bertaraf edilmesi gerekmektedir. Bu parçalar:
a) Poliklorlü bifeniller
(PCB/PCT) içeren kapasitör,
b) Şalter veya
arka ışık lambaları gibi cıva ihtiva eden bileşenler,
c) Piller,
ç) Cep telefonlarının
basılı devre kartları ve diğer cihazlarda alanı 10 cm2’den büyük
devre kartları,
d) Renkli toner
dâhil olmak üzere sıvı ve katı akışkan toner kartuşları,
e) Polibromürlü bifenil (PBB), polibromürlü difenileter
(PBDE) gibi bromlu alev geciktirici içeren plastikler,
f) Asbestli
atıklar ve asbest ihtiva eden bileşenler,
g) Katod ışın tüpleri,
ğ)
Kloroflorokarbonlar (CFC), hidrokloroflorokarbonlar
(HCFC), hidroflorokarbonlar (HFC) ve
hidrokarbonlar (HC),
h) Gaz deşarj
lambaları,
ı) Alanı 100 cm2’den
büyük olan LCD ekranlar (mümkünse bulundukları kasa ile birlikte),
i) Dış elektrik
kablolar,
j) Yanmaz
seramik lifler ihtiva eden bileşenler,
k) Radyasyon
ile ilgili kanun ve yönetmeliklerde verilen emniyet limitlerinin altında
kalanlar hariç, radyoaktif maddeleri ihtiva eden bileşenler,
l) Yüksekliği
ve çapı 25 mm’yi geçen veya benzer bir hacme
sahip olan elektrolit kapasitörlerdir.
(4) Ozon
tabakasına zarar veren gazlar, 12/11/2008 tarihli
ve 27052 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ozon Tabakasını İncelten Maddelerin
Azaltılmasına İlişkin Yönetmelik hükümlerine tabidir.
(5) Atık
elektrikli ve elektronik eşyalar ile bu atıkları depolayan, işleyen, geri
kazanan ve bertaraf eden tesislerden kaynaklanan atıkların Çevre Kanununca
Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik kapsamında çevre
izin ve lisansı almış tesislerde geri kazanılması ve/veya bertaraf
edilmeleri gerekir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Toplama, Geri Dönüşüm ve Geri Kazanım Hedefleri
Toplama hedefleri
MADDE 15 –
(1) Üreticiler, aşağıda verilen programa uygun olarak evsel AEEE toplama
hedeflerine ulaşılmasını sağlar.
EEE Kategorileri
|
Yıllara Göre Toplama Hedefi
(kg/kişi-yıl)
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2018
|
1. Buzdolabı/Soğutucular/İklimlendirme cihazları
|
0,05
|
0,09
|
0,17
|
0,34
|
0,68
|
2. Büyük beyaz
eşyalar (Buzdolabı/ soğutucular/iklimlendirme cihazları hariç)
|
0,1
|
0,15
|
0,32
|
0,64
|
1,3
|
3. Televizyon ve monitörler
|
0,06
|
0,10
|
0,22
|
0,44
|
0,86
|
4. Bilişim ve telekomünikasyon ve tüketici ekipmanları (Televizyon ve monitörler hariç)
|
0,05
|
0,08
|
0,16
|
0,32
|
0,64
|
5.
Aydınlatma ekipmanları
|
0,01
|
0,02
|
0,02
|
0,04
|
0,08
|
6. Küçük ev aletleri, elektrikli ve elektronik
aletler, oyuncaklar, spor ve eğlence ekipmanları, izleme ve kontrol aletleri
|
0,03
|
0,06
|
0,11
|
0,22
|
0,44
|
TOPLAM EVSEL AEEE (kg/kişi-yıl)
|
0,3
|
0,5
|
1
|
2
|
4
|
(2) Ek-1/B’de yer alan elektrikli ve elektronik eşyaların
aşağıda verilen gruplara göre ayrı toplanması gerçekleştirilir.
a) Buzdolabı/Soğutucular/İklimlendirme
cihazları,
b) Büyük beyaz
eşyalar ((a) bendinde belirtilenler hariç) ve otomatlar,
c) Televizyon
ve monitörler,
ç) Bilişim ve
telekomünikasyon ve tüketici ekipmanları ((c)
bendinde belirtilenler hariç),
d) Aydınlatma ekipmanları,
e) Küçük ev
aletleri, elektrikli ve elektronik aletler, oyuncaklar, spor ve eğlence ekipmanları, tıbbi cihazlar, izleme ve kontrol aletleri.
Geri dönüşüm ve geri kazanım hedefleri
MADDE 16 –
(1) Üreticiler, lisanslı işleme tesisleriyle Ek-1/A’da
yer alan kategorilerdeki her bir eşyanın, geri dönüşüm ve geri kazanım
miktarlarını, aşağıdaki Tablo 1 ve Tablo 2’de verilen oranlarda karşılar.
Bu oranlar hesaplanırken işlemeye gönderilen AEEE’nin
ortalama ağırlığı esas alınır.
Tablo 1 Geri Dönüşüm Hedefleri
Elektrikli ve
Elektronik Eşya Kategorileri
|
Yıllar
|
2013
|
2018
|
Ağırlıkça (%) olarak
|
Büyük ev eşyaları (%)
|
65
|
75
|
Küçük ev aletleri (%)
|
40
|
50
|
Bilişim
ve telekomünikasyon ekipmanları (%)
|
50
|
65
|
Tüketici
ekipmanları (%)
|
50
|
65
|
|
Işıklandırma cihaz ve
aletleri (%)
|
20
|
50
|
Gaz deşarj lambaları
|
55
|
80
|
Elektrikli
ve elektronik aletler (%)
|
40
|
50
|
Oyuncaklar, eğlence, spor aletleri (%)
|
40
|
50
|
Tıbbi
cihazlar (%)
|
---
|
---
|
İzleme ve kontrol cihaz ve aletleri (%)
|
40
|
50
|
Otomatlar
(%)
|
65
|
75
|
Tablo 2 Geri kazanım
Hedefleri
Elektrikli ve
Elektronik Eşya Kategorileri
|
Yıllar
|
2013
|
2018
|
Ağırlıkça (%) olarak
|
Büyük
ev eşyaları (%)
|
75
|
80
|
Küçük
ev aletleri (%)
|
55
|
70
|
Bilişim
ve telekomünikasyon ekipmanları (%)
|
60
|
75
|
Tüketici
ekipmanları (%)
|
60
|
75
|
|
Işıklandırma
cihaz ve aletleri (%)
|
50
|
70
|
Gaz
deşarj lambaları
|
70
|
80
|
Elektrikli ve elektronik
aletler (%)
|
50
|
70
|
Oyuncaklar,
eğlence, spor aletleri (%)
|
50
|
70
|
Tıbbi
cihazlar (%)
|
---
|
---
|
İzleme ve kontrol aletleri (%)
|
50
|
70
|
Otomatlar
(%)
|
70
|
80
|
(2) Elektrikli
ve elektronik eşyaların bir bütün olarak yeniden kullanıma alınması
durumunda, bu eşyalar geri dönüşüm ve geri kazanım hesaplamalarına dâhil
edilmez.
(3) Bakanlık,
teknik ve ekonomik veri ve tecrübelere dayanarak ve üreticilerin
önerilerini de dikkate alarak, Tablo 1 ve Tablo 2’de yer alan tıbbi
cihazlar için geri dönüşüm ve geri kazanım hedeflerini belirler.
BEŞİNCİ BÖLÜM
AEEE Toplama ve Geri Dönüşüm Faaliyetlerinin
Finansmanı
Evsel AEEE yönetiminin finansmanı
MADDE 17 –
(1) Üreticiler, bu Yönetmelikten kaynaklanan maliyetleri teminat altına
almak üzere piyasaya sürecekleri ürünler için teminat vermekle
yükümlüdürler. Yetkilendirilmiş kuruluşlara üyelik teminat olarak kabul
edilir. Teminat ve yetkilendirilmiş kuruluşlara ilişkin esaslar Bakanlıkça
düzenlenir.
(2) Üreticiler,
bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihinden sonra, tarihsel atıklar için
Ek-1/A’da yer alan 1 inci kategorideki ürünlerde
on, diğer kategorilerdeki ürünlerde sekiz yıllık geçici süreyle AEEE’lerin toplanması, işlenmesi ve/veya bertarafına ilişkin toplam maliyetleri ayrı bir satırda
görünecek şekilde yeni ürünün satış faturasında gösterebilir. Toplanacak
tutar AEEE’lerin idari ve teknik yönetim
maliyetlerini geçemez. Ortak kurulacak sistemlerde toplanacak tutarın
tamamının yetkilendirilmiş kuruluşa aktarılması zorunludur. Fatura
üzerinden biriktirilen gelirler amaç dışı kullanılmaz. Bir önceki yıl
kullanılamayan meblağ bir sonraki yıl AEEE’lerin
yönetim maliyetleri hesaplamalarına dâhil edilir.
(3) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce piyasaya sürülen ürünlerden
kaynaklanan tarihsel AEEE’lerin yönetim maliyeti,
faaliyette olan üreticilerin iç piyasadaki paylarıyla orantılı olarak
paylaştırılarak karşılanır.
(4) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra piyasaya sürülen EEE’lerden kaynaklanacak sahipsiz AEEE’lerin
yönetim maliyeti, bahse konu EEE üreticisinden alınan teminat ile
karşılanır.
Evsel olmayan AEEE yönetiminin finansmanı
MADDE 18 –
(1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe giriş tarihinden sonra piyasaya sürülen
ürünlerden kaynaklanan evsel olmayan AEEE’lerin
toplanması, nakliyesi, işlenmesi ve bertaraf maliyetleri üreticisi tarafından
üstlenilir.
(2) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe giriş tarihinden önce piyasaya sürülen ürünlerden
kaynaklanan tarihsel AEEE’lerin yönetim maliyeti,
eşdeğer veya aynı işlevi gören yeni ürünlerlerle
değişim yapılması durumunda bu ürünleri temin eden üreticiler tarafından,
diğer durumlarda ise tüketiciler tarafından karşılanır. Ancak tüketiciler
tarafından üreticiler ile başka finansman anlaşmaları da yapılabilir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Tüketicilerin bilgilendirilmesi
MADDE 19 –
(1) Üreticiler, EEE’lerde bulunan tehlikeli
maddelerin çevre ve insan sağlığı üzerine olumsuz etkileri ile
tüketicilerin AEEE ayrı toplama sistemlerine katkıda bulunmaları amacıyla
bilgi vermekle yükümlüdür.
İşleme tesislerinin bilgilendirilmesi
MADDE 20 –
(1) Üreticiler; AEEE’lerini toplama, yeniden
kullanım, geri dönüşüm ve geri kazanım dâhil olmak üzere teknik kriterlere uygun olarak işlenmesini sağlamak amacıyla,
piyasaya sürülen her yeni EEE için bu ürünün bileşenleri, kullanılan
malzemeler ve ürünün ihtiva ettiği tehlikeli madde ve müstahzarların yeri
ile ilgili bilgilerden oluşan el kitabı veya elektronik bilgi kaynağını
işleme tesislerinin kullanımına sunmakla yükümlüdür.
(2) Üreticiler,
AEEE’lerin uygun teknolojiler kullanılarak
işlenmesine katkıda bulunmak amacıyla işleme tesislerinde çalışan
personelin eğitilmesi konusunda birinci fıkrada belirtilen hususlarla
ilgili eğitim programları düzenler.
Çevre izin ve lisansı
MADDE 21 –
(1) Geçici depolama ve işleme tesisleri 13 üncü ve 14 üncü maddelerde yer
alan teknik kriterlere uygun olarak kurulur ve
işletilir. Bu faaliyetler için Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve
Lisanslar Hakkında Yönetmelik kapsamında çevre izin ve lisansı alınması
zorunludur.
(2) İşleme
tesisleri, lisans aldıktan sonra bir yıl içinde çevre yönetim sistemini
kurarak, akreditasyona sahip belgelendirme kuruluşundan tercihen TS EN ISO
14001 veya eşdeğeri çevre yönetim sistemi belgesi almak ve Bakanlığa
belgelemekle yükümlüdür.
Koordinasyon Merkezinin oluşturulması
MADDE 22 –
(1) Yetkilendirilmiş kuruluşların ve yetkilendirilmiş kuruluş yapısına
girmeden 17 nci maddeye göre teminat sunan
üreticilerin, Bakanlıkla ve yerel yönetimlerle olan koordinasyonlarının
sağlanması amacıyla, kâr amacı gütmeyen ortak bir Koordinasyon Merkezi
kurmaları zorunludur. Birden fazla koordinasyon merkezi kurulamaz.
Koordinasyon Merkezi yönetimi, yetkilendirilmiş kuruluş temsilcileri ve
yetkilendirilmiş kuruluş yapısına girmeden 17 nci
maddeye göre teminat sunan üreticiler tarafından oluşturulur.
(2)
Koordinasyon Merkezi;
a) Toplanan
evsel AEEE’lerin üreticilerin pazar paylarına
göre paylaştırılmasını sağlamakla,
b) Bakanlık
tarafından oluşturulacak kayıt sistemine kayıt olan üreticilerin kayıt
bilgilerinin doğrulamasını sağlamakla,
c)
Belediyelerce toplanan evsel AEEE’lerin işleme
tesislerine taşınarak çevre lisanslı tesislerde geri kazanım veya bertarafını sağlamakla,
ç) Her yıl
Şubat ayı sonuna kadar Ek-5’de yer alan tablolarla piyasaya sürülen,
toplanan, ihraç edilen, yeniden kullanılan, geri dönüştürülen ve geri
kazanılan AEEE miktarları ve oranları hakkında Bakanlığa rapor sunmakla ve
bu bilgi ve belgeleri beş yıl süreyle muhafaza etmekle,
d) Bakanlık
tarafından gerekli görülmesi halinde faaliyetlerini bağımsız denetim
kuruluşlarına inceletmek ve inceleme raporunu Bakanlığa sunmakla,
yükümlüdür.
(3) Üretici,
yetkilendirilmiş kuruluş ve Koordinasyon Merkezi tarafından yapılan
bildirim kayıt ve belgelendirmelerin doğru olmadığının tespit edilmesi
halinde, 25 inci maddeye göre işlem yapılır. Koordinasyon Merkezi 7/12/1994 tarihli ve 4054 sayılı Rekabetin Korunması
Hakkında Kanuna aykırı faaliyetlerde bulunamaz.
EEE’lerin ithalatı
MADDE 23 –
(1) İthal edilecek elektrikli ve elektronik eşyaların bu Yönetmeliğe
uygunluğunun kontrolü, Ekonomi Bakanlığının düzenlemelerine göre yapılır.
Taşıma lisansı
MADDE 24 –
(1) AEEE’lerin getirme merkezleri, dağıtıcılar ve
aktarma merkezlerinden işleme veya bertaraf tesislerine taşınması lisans
almış araçlarla gerçekleştirilir. Taşımaya ilişkin esaslar Bakanlıkça
düzenlenir.
Yönetmeliğe aykırılık
MADDE 25 –
(1) Bu Yönetmeliğe aykırı faaliyet gösterenler hakkında, 2872 sayılı Çevre
Kanununun 15, 20 ve 23 üncü madde hükümleri uygulanır.
(2) Ürünlerin
bu Yönetmelik hükümlerine aykırılığının tespiti halinde, 2872 sayılı Çevre
Kanunu ile 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve
Uygulanmasına Dair Kanunun ilgili idari yaptırım hükümleri uygulanır.
(3) 22 nci maddenin üçüncü fıkrasına aykırılık halinde, 4054
sayılı Kanun çerçevesinde idari para cezası hükümleri uygulanır.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 26 –
(1) 30/5/2008 tarihli ve 26891 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Elektrikli ve Elektronik Eşyalarda Bazı Zararlı
Maddelerin Kullanımının Sınırlandırılmasına Dair Yönetmelik yürürlükten
kaldırılmıştır.
30/5/2009
tarihinden önce ithal ve imal edilen eşyalar
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 30/5/2009 tarihinden önce ithal veya
imal yoluyla piyasaya sürülen elektrikli ve elektronik eşyalara ilişkin
olarak 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendi hükümleri ile 9 uncu
maddenin birinci fıkrasının (b) bendi hükümleri uygulanmaz.
Mevcut işleme tesisleri
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinde Bakanlıkça daha önce
düzenlenen “Uygunluk Yazısı” çerçevesinde faaliyet gösteren işleme
tesisleri, bu Yönetmeliğin yayımından itibaren en geç altı ay içinde Çevre
Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik kapsamında
çevre izin ve lisansına başvurur. Mevcut tesislerin uygunluk yazıları, bu
Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren bir yıl süre ile geçerlidir.
Ürün bilgisi açıklamaları
GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren üç yıl süreyle “EEE
Yönetmeliğine Uygundur.” ürün bilgisi açıklamasına sahip EEE’ler için, 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (ç)
bendi şartı aranmaz.
Koordinasyon Merkezinin kurulması
GEÇİCİ MADDE 4 – (1) Toplanan AEEE’ler, 22 nci maddede düzenlenen Koordinasyon Merkezi kuruluncaya
kadar, Bakanlıktan uygunluk yazısına sahip işleme tesisleri ile bu
Yönetmeliğe göre çevre lisansı almış işleme tesislerinde işlenir.
Yürürlük
MADDE 27 –
(1) Bu Yönetmeliğin;
a) 9 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (f) ve (j) bendleri
ile 22 nci maddesi yayımı tarihinden bir yıl
sonra,
b) Diğer
maddeleri yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre
ve Şehircilik Bakanı yürütür.
Ek-1/A
ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYA
KATEGORİLERİ
1.
Büyük ev eşyaları
2.
Küçük ev aletleri
3.
Bilişim ve telekomünikasyon ekipmanları
4.
Tüketici ekipmanları
5.
Aydınlatma ekipmanları
6.
Elektrikli ve elektronik aletler (büyük ve sabit sanayi
aletleri hariç olmak üzere)
7.
Oyuncaklar,
eğlence ve spor ekipmanları
8.
Tıbbi cihazlar
9.
İzleme ve kontrol aletleri
10.
Otomatlar
Ek-1/B
ELEKTRİKLİ
VE ELEKTRONİK EŞYA KATEGORİLERİ AYRINTILI LİSTESİ
1.
Büyük ev eşyaları
a) Büyük soğutucu cihazlar
b) Buzdolapları
c) Dondurucular
ç) Gıdaların soğutulması, korunması
ve saklanması için kullanılan diğer büyük cihazlar
d) Çamaşır makineleri
e) Çamaşır kurutma makineleri
f) Bulaşık makineleri
g) Pişirme cihazları
ğ) Elektrikli ocaklar
h) Elektrikli saclar
ı) Mikrodalga fırınlar
i) Gıda pişirici ve hazırlayıcı diğer
büyük cihazlar
j) Elektrikli ısıtıcılar
k) Elektrikli radyatörler
l) Odaların, yatakların ve oturma
gruplarının ısıtılmasında kullanılan diğer büyük cihazlar
m) Elektrikli
vantilatörler/aspiratörler
n) İklimlendirme cihazları
o) Diğer fan, havalandırma ve
iklimlendirme ekipmanları
ö) Elektrikli ve elektronik eşya tanımı kapsamındaki diğer büyük
ev eşyaları
2.
Küçük ev aletleri
a) Elektrikli
süpürgeler
b) Halı yıkama makineleri
c) Diğer temizleme makineleri
ç) Örgü, dokuma, dikiş makineleri ve
diğer kumaş işleyici makineler
d) Ütü makineleri, ütüleme ve diğer
giysi bakım aletleri
e) Tost makineleri
f) Kızartma makineleri
g) Öğütücüler, kahve makineleri,
paketleme cihazları
ğ) Elektrikli
bıçaklar
h) Saç kesimi, saç kurutucu, diş
fırçalama, tıraş, masaj ve diğer vücut bakım aletleri
ı) Duvar ve
kol saatleri ve diğer zaman ölçümü ve göstergesi veya kaydı için kullanılan
aygıtlar
i)Tartılar
j) Elektrikli ve elektronik eşya
tanımı kapsamındaki diğer küçük ev aletleri
3.
Bilişim ve telekomünikasyon ekipmanları
a) Merkezi veri işlemesi:
1) Ana
bilgisayarlar (Mainframe)
2) Mini
bilgisayarlar
3) Yazıcı
Birimleri
b) Kişisel bilgisayar ekipmanları:
1) Kişisel bilgisayarlar (Merkezi işleme birimi, fare, ekran ve
klavye dâhil)
2) Dizüstü bilgisayarlar
(Merkezi işleme birimi, fare, ekran ve klavye dâhil olmak üzere notebook, laptop ve benzeri)
3) Avuçiçi bilgisayarlar
(Notepad ve benzeri)
4) Yazıcılar
5) Kopyalama ekipmanı
6) Elektrikli ve elektronik
daktilolar
7) Cep ve masa hesap
makineleri ve elektronik bilgi toplama, muhafaza etme, işleme, sunma veya
iletme için kullanılan diğer ürün ve ekipmanlar
8) Kullanıcı terminalleri ve sistemleri
9) Faks makineleri
10) Teleks
11) Telefonlar
12) Ankesörlü telefonlar
13) Kablosuz telefonlar
14) Cep telefonları
15) Telesekreterler ve telekomünikasyon vasıtasıyla
ses, görüntü ve başka bilgilerin iletilmesi için kullanılan diğer ürün ve
ekipmanlar
16) Elektrikli
ve elektronik eşya tanımı kapsamındaki diğer bilişim ve telekomünikasyon
ekipmanları
4.
Tüketici ekipmanları
a) Radyo alıcıları
b) Televizyon alıcıları
c) Video kameraları
ç) Video kaydediciler
d) Hi-fi kaydediciler
e) Ses yükselteçleri
f) Müzik enstrümanları
g) Telekomünikasyon dışında görüntü ve sesin dağıtımını sağlayan
sinyaller ve diğer teknolojiler de dâhil olmak üzere, görüntü ve ses kaydı veya bunların reprodüksüyonu
amacıyla kullanılan diğer ürün ve ekipmanlar
ğ) Elektrikli ve
elektronik eşya tanımı kapsamındaki diğer tüketici ekipmanları
5. Aydınlatma
ekipmanları
a) Evsel kullanım hariç floresan lambalı
aydınlatıcılar
b) Düz floresan lambalar
c) Kompakt floresan lambalar
ç) Basınçlı sodyum lambalar ve metal halit lambalar dâhil olmak üzere, yüksek güçlü deşarj lambaları
d) Düşük basınçlı sodyum lambalar
e) Akkor flamanlı ampuller hariç ışık verme veya ışık kontrolü için
kullanılan diğer ekipmanlar
f) Elektrikli ve elektronik eşya tanımı
kapsamındaki diğer aydınlatma ekipmanları
6. Elektrikli
ve elektronik aletler (büyük ve sabit sanayi aletleri hariç olmak üzere)
a) Matkaplar
b) Testereler
c) Dikiş makineleri
ç) Ahşap, metal veya diğer malzemelerin işlenmesinde kullanılan
torna, değirmen, kumlama, zımpara, kesme, parçalama, delme, delik açma, dövme,
katlama, eğme ve diğer işleme aletleri
d) Perçinleme, çivileme, vidalama; perçin, çivi ve vida sökme ve
benzer işlemler için kullanılan aletler
e) Kaynak, lehim makineleri ve benzer makineler
f) Sıvı veya gaz halindeki maddelerin sprey, dağıtma, sürme veya
diğer şekillerde uygulanması için kullanılan ekipmanlar
g) Çim biçme ve
diğer bahçıvanlık işlerinde kullanılan aletler
ğ) Elektrikli ve
elektronik eşya tanımı kapsamındaki diğer elektrikli ve elektronik aletler
7. Oyuncaklar,
eğlence ve spor ekipmanları
a) Elektrikli tren ve yarış arabası takımları
b) El tipi video oyun konsolları
c) Video oyunları
ç) Bisiklet sürme, koşma, kürek çekme vb. sporlar için kullanılan
bilgisayarlar
d) Elektrikli veya elektronik spor aletleri
e) Jetonlu makineler
f) Elektrikli ve
elektronik eşya tanımı kapsamındaki diğer oyuncaklar, eğlence ve spor
aletleri
8.Tıbbi cihazlar
(emplantasyon ürünleri ve hastalık bulaşıcı temaslarda bulunan ürünler
hariç)
a) Radyoterapi ekipmanı
b) Kardiyoloji ekipmanı
c) Diyaliz
ç) Sun’i teneffüs tertibatı
d) Nükleer tıp ekipmanı
e) Tüp teşhisleri için gerekli laboratuvar ekipmanı
f) Analiz ekipmanı
g) Derin dondurucular
ğ) Üreme testleri
h) Hastalıkların, yaraların ve sakatlıkların tespit edilmesi,
önlenmesi, izlenmesi, iyileştirilmesi, hafifletilmesi için kullanılan diğer
cihaz ve aletler
ı) Elektrikli ve elektronik eşya tanımı
kapsamındaki diğer tıbbi cihazlar
9. İzleme ve kontrol aletleri
a) Duman dedektörü
b) Isı ayarlayıcıları
c) Termostatlar
ç) Evsel veya laboratuvar ortamında kullanılan ölçme, tartma ve
ayarlama cihaz ve aletleri
d) Endüstriyel tesislerde kullanılan diğer kontrol ve izleme
enstrümanları (örneğin kontrol panelleri)
e) Elektrikli ve elektronik eşya tanımı
kapsamındaki izleme ve kontrol aletleri
10. Otomatlar
a) Sıcak içecek otomatları
b) Sıcak veya soğuk şişe veya kutu otomatları
c) Katı ürünler için otomatlar
ç) Para otomatları
d) Otomatik şekilde her çeşit ürün teslim eden bütün aletler
e) Elektrikli ve
elektronik eşya tanımı kapsamındaki diğer otomatlar
Ek-2
YÖNETMELİĞİN 5 İNCİ MADDESİNİN BİRİNCİ
FIKRASININ (a) BENDİ HÜKMÜNDEN MUAF TUTULAN KURŞUN (Pb), CIVA (Hg), ARTI
ALTI DEĞERLİKLİ KROM (Cr6+), POLİBROMÜRLÜ BİFENİLLER (PBB) VE POLİBROMÜRLÜ
DİFENİL ETERLER (PBDE) İLE KADMİYUM (Cd) UYGULAMALARI
A - Kurşun (Pb), cıva (Hg), artı altı
değerlikli krom (Cr6+), polibromürlü bifeniller (PBB) ve polibromürlü
difenil eterler (PBDE) ile kadmiyumun (Cd) homojen bir malzemede ağırlık
olarak kabul edilebilir azami düzeydeki konsantrasyon değerleri.
Madde
|
Miktar
(Homojen
bir malzemede ağırlık olarak)
|
Cıva (Hg)
|
%
0,1
|
Artı altı değerlikli krom (Cr6+)
|
%
0,1
|
Polibromürlü bifenil
(PBB)
|
%
0,1
|
Polibromürlü difenil
eterin (PBDE)
|
%
0,1
|
Kurşun (Pb)
|
%
0,1
|
Kadmiyum (Cd)
|
%
0,01
|
B - Diğer Uygulamalar:
1. Lamba başına 5 mg’i geçmemek
üzere, kompakt floresan lambalardaki cıva.
2. Aşağıdaki miktarları geçmemek kaydıyla, genel kullanım
amaçlı düz floresan lambalardaki cıva:
a) Halofosfat 10
mg
b) Normal ömürlü trifosfat 5 mg
c) Uzun ömürlü trifosfat 8 mg
3. Özel amaçlı düz (doğrusal)
floresan lambalardaki cıva.
4. Bu Ek’te özel olarak bahsi
geçmeyen diğer lambalardaki cıva.
5. Katod ışın tüpleri,
elektronik bileşenler ve floresan tüplerin camındaki kurşun.
6. Alaşım maddesi olarak çelikte
ağırlıkça en fazla % 0,35 oranında, alüminyumda ağırlıkça en fazla % 0,4
oranında, bakır alaşımlarında ağırlıkça en fazla % 4 oranında kurşun.
7. Yüksek ergime sıcaklığına
sahip lehim içindeki kurşun (örnek: % 85’ten daha fazla kurşun içeren
kurşun bazlı alaşımlar):
a) Sunucularda, veri depolama ve
veri depolama dizisi sistemlerinde, anahtarlama, sinyal, iletim ve
telekomünikasyon sistemleri için ağ yönetimi ile ilgili ağ alt yapı
donanımlarında kullanılan lehimlerdeki kurşun,
b)
Elektronik seramik parçalardaki kurşun (örnek: piezzoelektronik cihazlar).
8. Diğer ilgili mevzuat ile
yasaklanmış uygulamalar hariç olmak üzere, elektrik kontaklarında ve
kadmiyum kaplamalardaki kadmiyum ve bileşikleri.
9. Absorbsiyonlu
buzdolaplarında, karbon çelik soğutma sistemlerindeki korozyon önleyici
madde olarak kullanılan krom6+ (Cr6+ ):
a) Polimerik uygulamalarda
kullanılan DecaBDE,
b) Kurşun-bronz alaşımlı yatak
ve burçlardaki kurşun.
10. Birbiri ile uyumlu konnektör
bacak sistemlerinde kullanılan kurşun.
11. Isıl iletim modülü c-halkası
için kaplama maddesi olarak kurşun.
12. Optik ve filtre camlarda
kullanılan kurşun ve kadmiyum.
13. Mikroişlemcilerin kılıfı ile
bacakların birbirlerine bağlanmasında kullanılan, alaşımında ikiden fazla
element bulunan, ağırlık olarak % 80'den fazla, % 85'den az kurşun içeren
lehimlerde kullanılan kurşun.
14. Flip-Chip entegrelerinin
kılıflarındaki yarı-iletken çekirdek ile kılıf taşıyıcısı arasındaki
elektriksel bağlantıyı sağlayan lehimlerin içerdiği kurşun.
15. Silikat kaplamalı tüp içeren
lineer akkor flamanlı lambalarda kullanılan kurşun.
16. Profesyonel reprografi
uygulamaları için kullanılan yüksek yoğunluklu deşarjlı (HID) lambalardaki
ışık sağlayıcı etken halinde bulunan kurşun-halide.
17. BSP (BaSi2O5:Pb) gibi
fosforları ihtiva eden, bronzlaştırıcı lamba olarak kullanılan ve de
diazo-baskı reprografisi, litografi, böcek öldürücüler, SMS
((Sr,Ba)2MgSi2O7:Pb) gibi fosfor içerikli foto kimyasal ve kür işlemlerindeki
özel lambalar olarak kullanılan deşarjlı lambaların floresan tozlarının
içinde, aktivatör halinde bulunan kurşun (ağırlıkça % 1 veya daha az
kurşun).
18. Özel bileşimlerde temel
amalgam olarak kullanılan PbBiSn-Hg ve PbInSn-Hg içeren kurşun ve çok küçük
enerji tasarruf lambaları (ESL)’nda yardımcı amalgam olarak kullanılan
PbSn-Hg içeren kurşun.
19. Likid kristal ekranlarda
(LCD) yer alan düz floresan lambaların ön ve arka katmanlarının
birleştirilmesinde kullanılan camdaki kurşun oksit.
20. Borosilikat camların üzerine
yapılan cilalama uygulaması için kullanılan baskı mürekkeplerindeki kurşun
ve kadmiyum içerikleri.
21. Fiber optik iletişim
sistemlerinde kullanılan RIG (nadir elementler sınıfından demir içeren
grena) Faraday rotatörlerde saflığı bozan kurşun.
22. İnce bacak aralıklı
bileşenlerdeki bacak kaplamasındaki kurşun (bacak aralığı 0.65 mm’den küçük
olan NiFe leadframe’e (entegre kılıflama şekli) sahip ve bacak aralığı 0.65
mm’den küçük olan bakır leadframe’e (entegre kılıflama şekli) sahip konnektörler
hariç)
23. Sıralı çok katmanlı seramik
(disksel ve düzlemsel) delikten geçmeli kondansatörlerin makine
lehimlemelerinde kullanılan kurşun.
24. Plazma ekran panellerinde
(PDP) ve yüzey iletken elektron yayıcı ekranlarda (SED) yapısal elemanlarda
kullanılan kurşun oksit (Esasen ön ve arka cam dielektrik katmanında, veri
yolu elektrotunda, siyah şeritte, adres elektrotunda, bariyer nervürde,
sızdırmazlık fritinde ve frit halkasında, baskı macunlarında kullanılır.).
25. Siyah ışıklı mavi (BLB)
lambaların cam kaplamasındaki kurşun oksit.
26. Yüksek güçlü (125 dB SPL ve
üzerindeki akustik güç düzeylerinde saatler boyunca çalışacak şekilde
tasarlanmış) hoparlörlerde kullanılan transdüserler için lehim olarak
kurşun alaşımları.
27. 19/3/2002 tarihli ve 24700
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kristal Cam Ürünleri Yönetmeliği ekinde
tanımlanan kristal camlarda bulunan kurşun bağı.
Ek-3
UYGUNLUK BEYAN FORMU
.. / .. / ....
Piyasaya sürmek istediğimiz,
aşağıdaki tabloda belirtilen ürünlerimizin “AEEE Yönetmeliği” hükümlerine
uygun olarak üretilmiş olduğunu
taahhüt eder,
Gereğini arz ederiz.
PİYASAYA SÜRÜLEN ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYALAR
|
Büyük ev eşyaları
|
Var £ Yok £
|
Küçük ev aletleri
|
Var £ Yok £
|
Bilişim ve telekomünikasyon ekipmanları
|
Var £ Yok £
|
Tüketici ekipmanları
|
Var £ Yok £
|
Aydınlatma ekipmanları
|
Var £ Yok £
|
Elektrikli ve elektronik aletler
|
Var £ Yok £
|
Oyuncaklar,
eğlence ve spor ekipmanları
|
Var £ Yok £
|
Otomatlar
|
Var £ Yok £
|
Formda verilen bilgilerin doğruluğunu
kabul ederek, bu bilgilerin yanlışlığının tespit edilmesi halinde, 2872
sayılı Çevre Kanununun 26 ncı
maddesine göre gerçeğe aykırı belge düzenleyenlere verilecek
cezaların bilgim dâhilinde olduğunu
kabul ederim.
Firma
Unvanı
Yetkili
İmza
Firmanın adresi :
Tel :
Faks :
e-posta :
Firmanın bağlı bulunduğu
vergi dairesinin adı :
Firmanın vergi sicil numarası :
Ek-4
İŞLEME TESİSLERİNDE KATEGORİLERE GÖRE
SAĞLANMASI GEREKEN ASGARİ TEKNİK ŞARTLAR
A) Buzdolabı/Soğutucular/İklimlendirme cihazlarını işleyecek tesisler
1) Tesiste yürüyen bant
sistemi bulunur.
2) Soğutma devreleri içerisinde
bulunan ozon tabakasına zarar veren veya sera etkisine katkı potansiyeli
15’in üzerinde olan soğutucu gazlar ile diğer gazların çekilmesi ve
depolanmasını sağlayacak ekipman ile kompresör
yağlarının çekilmesini sağlayacak ekipman tesiste bulundurulur.
3)
Buzdolabı/soğutucular mekanik olarak kırıcı ile kırılır. Kırma
sistemi kapalı bir sistem olup ortaya çıkan gazların tutulması için uygun
filtre sistemi kullanılır.
4)
Kapalı sistemlerde buzdolabı/soğutuculardaki gaz içeren köpüklerin
parlamaya neden olmaması amacıyla azot duşu, basınç giderme sistemi, gaz
alarm cihazı ve benzeri teknolojilerle gerekli tedbirler alınır.
5)
Buzdolabı/Soğutuculardan çıkarılan ve gazı alınan
poliüretanlar (PUR) için ayrı depolama alanı bulunur.
6)
EEE üretimi yapılan yerlerde bu Yönetmeliğin 5 nci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendine göre ozon tabakasına
zarar veren veya sera etkisine katkı
potansiyeli 15’in üzerinde olan gazları içermeyen soğutucuların ve buzdolaplarının
işlenmesi için
kapalı sistem kırma ünitesi aranmaz.
B) Büyük beyaz
eşyalar (Buzdolabı/Soğutucular/İklimlendirme cihazları hariç) ve otomatları işleyecek
tesisler
1) Asbest içeren ekipmanlar işlemeye
tabi tutulmadan önce asbest içeren parçaları ön demontaj
ile çıkartılır ve ayrı biriktirilir. Bunun mümkün olmaması halinde ekipman
işlemeye tabi tutulmadan uygun şekilde
bertaraf edilir.
2) Seramik lifler içeren ekipmanlar işlemeye tabi tutulmadan önce seramik lif
içeren parçaları ön demontaj ile çıkartılır ve
ayrı biriktirilir.
C) Televizyon ve
monitörleri işleyecek tesisler
1)
Katot ışın tüpleri:
a) Kapalı sistem
kırıcı ile kırılması durumunda fosforun tutulması için uygun filtre sistemi
bulundurulur.
b) Kapalı sistem
kırıcı bulunmaması durumunda kırma işlemi ancak fosfor tabakası alındıktan
sonra ve kapalı ünitede yapılır. Elmas uçlu ayırma sistemleri, ısıtmalı tel
yöntemi, laserli kesme veya uygun teknoloji
kullanılarak ön cam ve arka cam ayrılmalıdır. Floresan
kaplamayı ve aradaki fosfor tabakasını temizleyecek ekipman
tesiste bulundurulur. Fosforun tutulması için uygun filtre sistemi
bulundurulur.
c) Kurşun içeren
camlar ve kurşun içermeyen camlar ayrı biriktirilir.
2) LCD’lerde bulunan cıva
içeren floresan lambalar ekranlardan sökülüir. Floresan
bulundukları modülden kırılmadan çıkartılır ve
gerekli şekilde bertaraf edilir.
3) Plazmalarda iki cam panel
arasında bulunan odacıklardaki gaz karışımları özel olarak alınır.
4) Plazmalar, LCD’lerden
ayrı biriktirilir.
D) Bilişim
ve telekomünikasyon ve tüketici ekipmanlarını
(Televizyon ve monitörler hariç) işleyecek tesisler
LCD’lerde bulunan cıva içeren floresan
lambalar ekranlardan sökülür. Floresan
bulundukları modülden kırılmadan çıkartılır ve
gerekli şekilde bertaraf edilir.
E) Aydınlatma ekipmanlarını
işleyecek tesisler
1) Aydınlatma ekipmanlarında;
gaz deşarj lambaların kırılmaması için biriktirme, toplama ve taşıma
esnasında gerekli tedbirler alınır.
2) Aydınlatma ekipmanlarında fosforun ve cıvanın ayrıştırılmasını
sağlayacak ekipmanlar ile filtre sistemleri bulunur.
3) Ayrıştırma ekipmanları
sonucu oluşan fosfor ve cam tozu ayrı depolanır ve geri kazanımı veya bertarafı sağlanır.
F) Küçük
ev aletleri, elektrikli ve elektronik aletler, oyuncaklar, spor ve eğlence ekipmanları, tıbbi cihazlar, izleme ve kontrol
aletlerini işleyecek tesisler
1)
Asbest içeren ekipmanlar işlemeye
tabi tutulmadan önce asbest içeren parçaları ön demontaj
ile çıkartılır ve ayrı biriktirilir. Bunun mümkün olmaması halinde ekipman
işlemeye tabi tutulmadan uygun şekilde
bertaraf edilir.
2)
Seramik lifler içeren ekipmanlar
işlemeye tabi tutulmadan önce seramik lif içeren parçaları ön demontaj ile çıkartılır ve ayrı biriktirilir.
3)
LCD’lerde bulunan cıva içeren floresan
lambaların ekranlardan sökülmesi esastır. Floresan
bulundukları modülden kırılmadan çıkartılır ve gerekli
şekilde bertaraf edilir. Modülün kalan kısmı metal geri kazanımı amacıyla
kullanılması gerekmektedir.
Ek-5
ÜRETİCİ RAPORLAMA TABLOLARI
Tablo 1: Toplanan ve İhraç Edilen AEEE
Miktarları
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
Ürün kategorisi
|
Piyasaya Sürülen
EEE
|
Toplanan Evsel AEEE
|
Toplanan Evsel olmayan AEEE
|
Toplanan AEEE (2)+(3)
|
Türkiye’de işlenen
AEEE
|
AB ülkelerine ihraç edilen
AEEE
|
AB dışındaki ülkelere ihraç edilen
AEEE
|
Toplam Ağırlık (ton)
|
Toplam Ağırlık (ton)
|
Toplam Ağırlık (ton)
|
Toplam Ağırlık (ton)
|
Toplam Ağırlık (ton)
|
Toplam Ağırlık (ton)
|
Toplam Ağırlık (ton)
|
1. Büyük ev eşyaları
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Küçük ev aletleri
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Bilişim ve telekomünikasyon ekipmanları
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Tüketici ekipmanları
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Aydınlatma ekipmanları
|
|
|
|
|
|
|
|
5a. Gaz desarj
lambaları
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Elektrikli ve elektronik aletler
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Oyuncaklar, eğlence ve spor ekipmanları
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Tıbbi cihazlar
|
|
|
|
|
|
|
|
9. İzleme ve kontrol aletleri
|
|
|
|
|
|
|
|
10. Otomatlar
|
|
|
|
|
|
|
|
Tablo 2: Geri Kazanım, Geri Dönüşüm ve
Yeniden Kullanım Miktarları
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Ürün kategorisi
|
Geri Kazanım
|
Geri Kazanım Oranı
|
Yeniden Kullanım ve Geri dönüşüm
|
Yeniden Kullanım ve Geri Dönüşüm Oranı
|
AEEE nin Bütün Olarak Yeniden Kullanımı
|
Toplam Ağırlık (ton)
|
%(*)
|
Toplam Ağırlık (ton)
|
%(**)
|
Toplam Ağırlık (ton)
|
1. Büyük ev eşyaları
|
|
|
|
|
|
2. Küçük ev aletleri
|
|
|
|
|
|
3. Bilişim ve telekomünikasyon ekipmanları
|
|
|
|
|
|
4. Tüketici ekipmanları
|
|
|
|
|
|
5. Aydınlatma ekipmanları
|
|
|
|
|
|
5a. Gaz desarj
lambaları
|
|
|
|
|
|
6. Elektrikli ve elektronik aletler
(büyük ve sabit sanayi aletleri hariç olmak üzere)
|
|
|
|
|
|
7. Oyuncaklar, eğlence ve spor ekipmanları
|
|
|
|
|
|
8. Tıbbi cihazlar
|
|
|
|
|
|
9. İzleme ve kontrol aletleri
|
|
|
|
|
|
10. Otomatlar
|
|
|
|
|
|
(*) Geri kazanım
oranı, Tablo 2’deki geri kazanım (1)
miktarının Tablo 1’deki toplam işlenen miktara ( 5+6+7) oranıdır.
(**)Yeniden kullanım ve
geri dönüşüm oranı, Tablo 2’deki yeniden kullanım ve geri dönüşüm (3)
miktarının Tablo 1’deki toplam işlenen miktara (5+6+7) oranıdır.
Not: Tabloda gri ile boyanmış alanlar
isteğe bağlı olarak doldurulacaktır.
Ek-6
ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYALARIN
İŞARETLENMESİNDE KULLANILACAK SEMBOL

|