Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE
İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2012/10)
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Bilgi ve İşlemler
Mevcut önlem ve soruşturma
MADDE 1 – (1)
7/9/2006 tarihli ve 26282 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (No: 2006/23) ile Brezilya ve
Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli ve 7/9/2006 tarihli ve 26282 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (No: 2006/24) ile Bulgaristan, Endonezya,
Hindistan, Tayland ile Sırbistan ve Karadağ menşeli boru bağlantı parçaları
ithalinde dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur.
(2) Brezilya ve
ÇHC menşeli soruşturma konusu ürün ithalatına karşı dampinge karşı önlem
ilk olarak 27/4/2000 tarihli ve 24032 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(No: 2000/3) ile yürürlüğe konulmuştur. Bahse konu önlem, 2005-2006 döneminde
yürütülen nihai gözden geçirme soruşturması sonucunda yayımlanan 2006/23
sayılı Tebliğ çerçevesinde değiştirilerek uygulamaya devam edilmiştir.
(3) Bahse konu
eşyaya yönelik mevcut önlemin yürürlük süresinin bitiminden önce, 24/12/2010 tarihli ve 27795 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (No:
2010/30) ile yerli üretim dalının önleme konu ürün ve ülkeler kapsamında
mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir nihai
gözden geçirme soruşturması açılması talebinde bulunabileceği ilan
edilmiştir.
(4) Yerli
üretim dalını temsilen Trakya Döküm San. ve Tic. A.Ş.,
Brezilya, ÇHC, Bulgaristan, Endonezya, Hindistan ve Tayland’a yönelik bir
nihai gözden geçirme soruşturması açılması için Bakanlığımıza başvuruda
bulunmuştur. 10/6/2011 tarihli ve 27960 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (No: 2011/11) ile açılan
nihai gözden geçirme soruşturması, T.C. Ekonomi Bakanlığı (Bakanlık)
İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülerek
tamamlanmıştır.
(5) Sırbistan
ve Karadağ’a yönelik önlem ise, 5 yıllık süre sonunda yürürlükten
kalkmıştır.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ; 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmelik (Yönetmelik) ile 2/5/2002 tarihli ve 24743 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliğe Ek Madde Eklenmesine Dair Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
yürütülen nihai gözden geçirme soruşturmasının sonuçlarını içermektedir.
Yerli üretim dalının temsil niteliği
MADDE 3 –
(1) Yapılan incelemede, Yönetmeliğin 20 nci
maddesi uyarınca, başvurunun yerli üretim dalı (YÜD) adına yapılmış olduğu
ve üreticinin yerli üretim dalını temsil ettiği anlaşılmıştır.
İlgili tarafların bilgilendirilmesi ve bilgilerin
değerlendirilmesi
MADDE 4 – (1) Soruşturma açılışını müteakip soruşturma
konusu ürünün Bakanlık tarafından bilinen Brezilya, ÇHC, Bulgaristan,
Endonezya, Hindistan ve Tayland’daki üreticilerine/ihracatçılarına,
Türkiye’de yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca soruşturmaya konu ülkelerdeki
yerleşik diğer üretici/ihracatçılara iletilebilmesini teminen
anılan ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine ilgili soru formları,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soruşturma açılış Tebliğ’ine ulaşmalarını
sağlamak için soruşturma açılışına ilişkin bildirim yapılmıştır.
(2) Taraflara
soru formunu yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre tanınmıştır.
Tarafların süre uzatımı yönündeki makul talepleri karşılanmıştır.
(3) Yerli
üretim dalı, soruşturma süresi boyunca Bakanlığımız ile işbirliği içinde
olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri temin etmiştir. Ayrıca,
Türkiye Döküm Sanayicileri Derneği (TÜDOSAD) de, soruşturmaya ilişkin
görüşlerini Bakanlığımıza yazılı olarak iletmiştir.
(4) Kendilerine soru formu gönderilen 11
ithalatçı firmanın 5’inden cevap alınmıştır. Ayrıca diğer 2 ithalatçı firma
da görüşlerini iletmiştir.
(5) ÇHC’den 2 (Jinan Meide Casting Co.Ltd,
Langfang Pannext Pipe Fitting Co.Ltd.), Hindistan’dan 1 (Jainsons
Industries), Tayland’dan 1 (Bis
Pipe Fittings Industry Co.Ltd.),
Endonezya’dan 1 (Pt.Tri
Sinar Purnama), Bulgaristan’dan
1 (Berg Montana Fittings Ead), Brezilya’dan 1
(Tupy SA) ihracatçı firmadan cevap alınmıştır.
Ayrıca Endonezya Ticari Savunma Birimi (Ticaret Bakanlığı Dış Ticaret Genel
Müdürlüğü) ve ÇHC’den bir üretici/ihracatçı da
soruşturmaya ilişkin görüşünü iletmiştir.
(6) Soruşturma
sonucunda alınacak karara esas teşkil edecek bilgi, bulgu, tespit ve
değerlendirmeleri içeren nihai bildirim; soruşturma konusu ülkelerin Ankara
Büyükelçilikleri ile soruşturma sırasında görüş bildiren
üretici/ihracatçılar, ithalatçılar ve yerli üretim dalına iletilmiştir.
Nihai bildirime ilişkin kendisine bildirim yapılmış olan 5
üretici/ihracatçı, 5 ithalatçı ve yerli üretici firmadan nihai bildirimde
yer alan hususlara ilişkin görüş alınmıştır.
(7) Tarafların
soruşturma boyunca ortaya koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş,
mezkûr görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek olanlara bu
Tebliğin ilgili bölümlerinde değinilmiştir. Ayrıca, ilgili taraflardan
alınan bilgi ve belgelerin gizli olmayan nüshaları, talep eden bütün ilgili
tarafların bilgisine sunulmak üzere hazır tutulmuştur.
Yerinde doğrulama soruşturması
MADDE 5 –
(1) Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde yerli üretici Trakya Döküm
San. ve Tic. A.Ş’nin,
Lüleburgaz’da bulunan üretim tesislerinde ve İstanbul’daki idari merkezinde
yerinde doğrulama gerçekleştirilmiştir.
Gözden geçirme dönemi
MADDE 6 –
(1) Önlemin yürürlükten kalkması durumunda, dampingin ve zararın devamı
veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığının
değerlendirilmesine esas teşkil etmek üzere 1/1/2008-31/12/2010
dönemi gözden geçirme dönemi olarak alınmıştır. Bununla birlikte önlemin
etkisini daha sağlıklı görebilmek amacıyla, ithalat verileri incelenirken
2007-2010 dönemi de dikkate alınmıştır.
İKİNCİ BÖLÜM
Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer Ürün
Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün
MADDE 7 –
(1) Soruşturma konusu ürün, 7307.19 Gümrük Tarife
Pozisyonunda (GTP) “Diğerleri” altında sınıflandırılan boru bağlantı
parçalarıdır.
(2) Söz konusu
madde inşaat, makine, doğalgaz, altyapı ve her türlü tesisatta kullanılan
sıvı veya gaz akışının yönünü değiştiren, boruları birbirine ya da başka
parçalara bağlayan veya borunun ucunu kapatan, dişi açılmış dirsek, te, rakor, nipel, manşon, kruva
gibi malzemeleri ifade etmektedir. Boru bağlantı parçaları, ürünün üst
yüzeyinin kaplanıp kaplanmamasına göre siyah ve galvanizli olarak
ayrılabilmektedir.
(3) Yerli
üretim dalı tarafından üretilen boru bağlantı parçaları ile soruşturma
konusu ülkeler menşeli boru bağlantı parçalarının benzer ürün olduğu
tespiti esas soruşturmada yapılmıştı. Bu soruşturmada ise gerek yerli
üretim dalı tarafından gerekse soruşturma konusu ülkelerde üretilen boru
bağlantı parçalarının fiziksel özellikleri, işlevsel özellikleri, kullanım
alanları, dağıtım kanalları, kullanıcıların ürünü algılaması ve ürünlerin
birbirini ikame edebilmeleri açısından iki ürünün benzer ürün olma durumunu
ortadan kaldıracak bir değişiklik olduğuna dair bir tespitte
bulunulmamıştır.
(4) Bu
çerçevede 7307.19 GTP altında yer alan ürünler,
üretim tekniklerine (sfero, duktil,
temper döküm gibi), fiziksel özelliklerine ve
teknik standartlarına göre ayrım olmaksızın, dampinge karşı önlem kapsamında
yer almaktadır.
(5) Soruşturma
konusu ürün ile ilgili açıklamalar genel içerikli olup, uygulamaya esas
olan GTP ve karşılığı eşya tanımıdır.
Bununla beraber, soruşturma konusu eşyanın Türk Gümrük Tarife
Cetveli’nde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya tanımında yapılacak
değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına halel getirmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Dampingin Varlığı ve Devamı
Genel açıklamalar
MADDE 8 – (1)
Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu süre
içinde dampingin devam edip etmediği
incelenmiştir.
(2) Soruşturma
sırasında yeni damping marjı hesaplanmamış, esas
soruşturmalarda hesaplanmış olan damping marjları gösterge olarak dikkate
alınmıştır. Burada, önlemlerin etkisiyle ithalatın diğer ülkelere kaymış
olduğu ve ithalatın alt bileşimlerinde kısmi değişimlerin yaşandığı da
dikkate alınmıştır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Maddi Zararın Varlığı ve Devamı
Genel açıklamalar
MADDE 9 –
(1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde önlemlerin yürürlükte olduğu
dönemde, yerli üretim dalında zarar durumu ve önlemin yürürlükten kalkması
halinde zarara etki edebilecek muhtemel gelişmeler incelenmiştir.
(2) Bu
çerçevede, soruşturma konusu ürünün genel ithalatı, soruşturma konusu
ülkelerden yapılan ithalat (mutlak ve nisbi
olarak) ve pazar paylarının gelişimi, soruşturma konusu ithalatın iç piyasa
fiyatlarına etkisi, yerli üretim dalının ekonomik göstergelerindeki
gelişmeler ve ilgili diğer unsurlar incelenmiştir.
Maddenin genel ithalatı
MADDE 10 –
(1) Soruşturma konusu ürünün Türkiye’ye genel ithalatı ve soruşturma konusu
ülkelerden yapılan ithalatının incelenmesinde Türkiye İstatistik Kurumu
(TÜİK) verileri kullanılmıştır. 2007-2010 dönemine ilişkin veriler,
ithalatın gelişiminin analizinde kullanılmıştır. Buna göre, 2007 yılında
7.691 Ton olan soruşturma konusu ürün genel ithalatı 2008 yılında 6.068
Ton, 2009 yılında 4.681 Ton ve 2010 döneminde 5.795 Ton seviyesinde
gerçekleşmiştir.
(2) Bahse konu
ürünün genel ithalatı değer bazında, 2007 yılında 18.206.238 ABD Doları,
2008 yılında 21.607.904 ABD Doları, 2009 yılında 23.796.115 ABD Doları ve
2010 döneminde 16.755.456 ABD Doları düzeyinde gerçekleştiği görülmektedir.
(3) Genel
ithalatın birim fiyatı ise 2007 yılında 2.367 ABD Doları/Ton, 2008 yılında
3.561 ABD Doları/Ton, 2009 yılında 5.084 ABD Doları/Ton ve 2010 yılında
2.891 ABD Doları/Ton olarak gerçekleşmiştir.
Maddenin soruşturma konusu ülkelerden ithalatı
MADDE 11 – (1)
Maddenin soruşturma konusu ülkelerden ithalatına ilişkin değerlendirmeler,
soruşturma konusu ülkelerin tümü ve ülke bazlı
olarak aşağıda yer almaktadır:
a) Genel;
1) 2007-2010
döneminde soruşturma konusu ülkelerden yapılan soruşturma konusu ürün
ithalatı miktar bazında 2007 yılında 6.583 Ton, 2008 yılında 4.939 Ton,
2009 yılında 3.255 Ton ve 2010 yılında 4.039 Ton olmuştur.
2) Bahse konu
ülkelerden yapılan ithalatın birim fiyatı, 2007 yılında 1.633 ABD
Doları/Ton, 2008 yılında 2.103 ABD Doları/Ton, 2009 yılında 2.074 ABD
Doları/Ton ve 2010 yılında 2.114 ABD Doları/Ton olarak gerçekleşmiştir.
3) Bahse konu
ülkeler kaynaklı ithalatın toplam ithalat içindeki payı ise 2007 yılında
%85,59, 2008 yılında %81,39, 2009 yılında %69,53 ve 2010 yılında %69,70
olarak gerçekleşmiştir.
4) Bahse konu ülkeler kaynaklı ithalatta küresel krizin etkisiyle
2008-2009 döneminde ciddi bir düşüş gözlenmesine karşın, 2010 yılında
ithalatın artış eğilimine girdiği ve 2011 yılında bu eğilimin artarak devam
ettiği gözlenmiştir (2011 yılında soruşturma konusu üründe miktar bazında
genel ithalat artışı %7 iken, soruşturma konusu ülkelerden ithalat %21 oranında
artmıştır).
b) ÇHC;
1) 2007-2010
döneminde ÇHC’nden yapılan soruşturma konusu ürün
ithalatı miktar bazında 2007 yılında 2.559 Ton, 2008 yılında 1.210 Ton,
2009 yılında 972 Ton ve 2010 yılında 1.568 Ton olmuştur.
2) ÇHC’nden yapılan ithalatın birim fiyatı, 2007 yılında
1.432 ABD Doları/Ton, 2008 yılında 1.912 ABD Doları/Ton, 2009 yılında 1.921
ABD Doları/Ton ve 2010 yılında 1.921 ABD Doları/Ton olarak gerçekleşmiştir.
3) ÇHC kaynaklı
ithalatın toplam ithalat içindeki payı ise 2007 yılında % 33,26, 2008 yılında
% 19,94, 2009 yılında % 20,75 ve 2010 yılında % 27,05 olarak
gerçekleşmiştir.
4) 2010 yılında
artış eğilimine giren ÇHC’den yapılan ithalatın
artış ivmesi 2011 yılında daha da hızlanmış (%51 oranında artış) ve ÇHC’nin payı %38’e tırmanmıştır.
c) Tayland;
1) 2007-2010
döneminde Tayland’dan yapılan soruşturma konusu ürün ithalatı miktar
bazında 2007 yılında 1.764 Ton, 2008 yılında 1.418 Ton, 2009 yılında 558
Ton ve 2010 yılında 913 Ton olmuştur.
2) Tayland’dan
yapılan ithalatın birim fiyatı, 2007 yılında 1.909 ABD Doları/Ton, 2008
yılında 2.230 ABD Doları/Ton, 2009 yılında 2.137 ABD Doları/Ton ve 2010
yılında 2.285 ABD Doları/Ton olarak gerçekleşmiştir.
3) Tayland
kaynaklı ithalatın toplam ithalat içindeki payı ise 2007 yılında %22,90,
2008 yılında %23,40, 2009 yılında %11,90 ve 2010 yılında %15,80 olarak
gerçekleşmiştir.
ç) Endonezya;
1) 2007-2010
döneminde Endonezya’dan yapılan soruşturma konusu ürün ithalatı miktar
bazında 2007 yılında 1.020 Ton, 2008 yılında 779 Ton, 2009 yılında 788 Ton
ve 2010 yılında 820 Ton olmuştur.
2)
Endonezya’dan yapılan ithalatın birim fiyatı, 2007 yılında 1.566 ABD
Doları/Ton, 2008 yılında 2.105 ABD Doları/Ton, 2009 yılında 1.930 ABD
Doları/Ton ve 2010 yılında 2.156 ABD Doları/Ton olarak gerçekleşmiştir.
3) Endonezya kaynaklı
ithalatın toplam ithalat içindeki payı ise 2007 yılında % 13,30, 2008
yılında % 12,80, 2009 yılında % 16,80 ve 2010 yılında % 14,20 olarak
gerçekleşmiştir.
d) Bulgaristan;
1) 2007-2010
döneminde Bulgaristan’dan yapılan soruşturma konusu ürün ithalatı miktar
bazında 2007 yılında 455 Ton, 2008 yılında 639 Ton, 2009 yılında 263 Ton ve
2010 yılında 101 Ton olmuştur.
2)
Bulgaristan’dan yapılan ithalatın birim fiyatı, 2007 yılında 2.075 ABD
Doları/Ton, 2008 yılında 2.466 ABD Doları/Ton, 2009 yılında 2.503 ABD
Doları/Ton ve 2010 yılında 1.872 ABD Doları/Ton olarak gerçekleşmiştir.
3) Bulgaristan
kaynaklı ithalatın toplam ithalat içindeki payı ise 2007 yılında % 5,90,
2008 yılında % 10,50, 2009 yılında % 5,60 ve 2010 yılında % 1,70 olarak
gerçekleşmiştir.
e) Brezilya;
1) 2007-2010
döneminde Brezilya’dan yapılan soruşturma konusu ürün ithalatı miktar
bazında 2007 yılında 128 Ton olmuş, 2008-2010 döneminde kayda değer bir
ithalat yapılmamıştır.
2) Brezilya’dan
yapılan ithalatın birim fiyatı, 2007 yılında 2.025 ABD Doları/Ton olmuştur.
3) Brezilya
kaynaklı ithalatın toplam ithalat içindeki payı ise 2007 yılında %1,66
iken, 2008-2010 döneminde bu pay sıfırlanmıştır.
f) Hindistan;
1) 2007-2010
döneminde Hindistan’dan yapılan soruşturma konusu ürün ithalatı miktar bazında
2007 yılında 658 Ton, 2008 yılında 894 Ton, 2009 yılında 675 Ton ve 2010
yılında 637 Ton olmuştur.
2)
Hindistan’dan yapılan ithalatın birim fiyatı, 2007 yılında 1.398 ABD
Doları/Ton, 2008 yılında 1.898 ABD Doları/Ton, 2009 yılında 2.245 ABD
Doları/Ton ve 2010 yılında 2.331 ABD Doları/Ton olarak gerçekleşmiştir.
3) Hindistan
kaynaklı ithalatın toplam ithalat içindeki payı ise 2007 yılında % 8,56,
2008 yılında % 14,73, 2009 yılında % 14,42 ve 2010 yılında % 11,00 olarak
gerçekleşmiştir. Hindistan’dan yapılan ithalattaki düşüş eğilimi 2011 yılı
itibariyle tersine dönmüş ve ithalat miktar bazında % 69 oranında artarak
payı % 17,30’a yükselmiştir.
Soruşturma konusu maddenin Türkiye toplam tüketimi
içindeki payının seyri
MADDE 12 –
(1) Soruşturma konusu ithalatın nispi olarak değişimini görebilmek için,
söz konusu ithalatın toplam Türkiye benzer mal tüketimi içindeki payı
incelenmiştir. Bu bağlamda, öncelikle YÜD’nın
yurt içi satış miktarı ile genel ithalat miktarı toplanarak ilgili yılda
Türkiye benzer mal tüketimi elde edilmiştir.
(2) Buna göre,
soruşturma konusu üründeki yurtiçi tüketim, 2008 yılı 100 alındığında, 2009
yılında 67 ve 2010 yılında 98 birim seviyesinde gerçekleşmiştir. Yaşanan
küresel ekonomik krizle beraber 2008-2009 döneminde Türkiye pazarında
önemli daralma yaşanmış, tüketim 2010 yılında tekrar büyüme eğilimine
girmesine karşın, kriz öncesi 2007 yılındaki seviyesine ulaşamamıştır
(Türkiye tüketiminin 2011 yılında artış eğilimini devam ettirdiği
gözlenmiştir).
(3) 2008-2010
döneminde soruşturma konusu ithalatın 2008’de 100 olan pazar payı endeks
değeri, 2009’da 98’e ve 2010’da 83’e gerilemiştir. Soruşturmaya konu
ülkelerin Pazar payı incelendiğinde ise;
a) ÇHC’nin pazar payı, 2008’de 100, 2009’da 120 ve 2010’da
132,
b) Tayland’ın
pazar payı, 2008’de 100, 2009’da 59 ve 2010’da 65,
c)
Endonezya’nın pazar payı, 2008’de 100, 2009’da 151 ve 2010’da 107,
ç) Hindistan’ın
pazar payı, 2008’de 100, 2009’da 112 ve 2010’da 72,
d)
Bulgaristan’ın pazar payı, 2008’de 100, 2009’da 61 ve 2010’da 16,
e) Brezilya’nın
pazar payı, 2008-2010 döneminde %0,
olarak gerçekleşmiştir.
(4) YÜD’nın pazar payı değerlendirildiğinde, 2008’de 100
olan pazar payı endeks değeri, 2009’da 77’ye gerilemiş ve 2010’da ise
önemli bir artış kaydederek 105’e yükselmiştir. Soruşturma konusu
ülkelerden ÇHC ve Endonezya haricindeki ülkelerin pazar payında düşüş
gerçekleşmiştir. Soruşturma konusu ülkeler haricindeki diğer ülkelerin
pazar payında artış gözlenmiştir. Bahse konu diğer ülkelerin pazar payı
endeks değeri, 2008’de 100 iken, 2009’da 188 seviyesine ulaşmış ve 2010’da
158 seviyesine gerilemiştir.
Soruşturma konusu ithalatın yerli üretim dalının iç
piyasa fiyatları üzerindeki etkisi
MADDE 13 –
(1) 2008-2010 dönemi için soruşturma konusu ülkelerin Türkiye pazarına
giriş fiyatlarının (CIF ithal fiyatı) YÜD’nın
yurt içi satış fiyatlarının altında olup olmadığını gösteren fiyat
kırılması hesapları yapılmıştır. Buna göre mevcut damping
önlemlerinin uygulanmadığı varsayımı altında;
a) ÇHC menşeli
soruşturma konusu ürün fiyatlarının YÜD fiyatlarını 2008-2010 döneminde
sırasıyla %93, %128 ve %90 oranında kırdığı tespit edilmiştir.
b) Tayland
menşeli soruşturma konusu ürün fiyatlarının YÜD fiyatlarını 2008-2010
döneminde sırasıyla %68, %108 ve %63 oranında kırdığı tespit edilmiştir.
c) Endonezya
menşeli soruşturma konusu ürün fiyatlarının YÜD fiyatlarını 2008-2010
döneminde sırasıyla %78, %131 ve %73 oranında kırdığı tespit edilmiştir.
ç) Hindistan
menşeli soruşturma konusu ürün fiyatlarının YÜD fiyatlarını 2008-2010
döneminde sırasıyla %98, %98 ve %59 oranında kırdığı tespit edilmiştir.
d) Bulgaristan
menşeli soruşturma konusu ürün fiyatlarının YÜD fiyatlarını 2008-2010
döneminde sırasıyla %52, %77 ve %99 oranında kırdığı tespit edilmiştir.
e) Brezilya
için, 2008-2010 döneminde kayda değer bir ithalat yapılmadığı için fiyat
kırılması hesabı yapılmamıştır.
(2) Bahse konu
hesaplamalardan fiyat kırılmasına ilişkin oranlar yıllar itibariyle
dalgalanmakla beraber, ithalatın önemli oranlarda fiyat kırılmasına neden
olduğu değerlendirilmektedir.
Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri
MADDE 14 –
(1) Soruşturma konusu ülkelerden yapılan ithalatın yerli üretim dalı
üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, yerli üretici Trakya Döküm San. ve Tic. A.Ş.’nin verileri esas
alınmıştır. Söz konusu zarar incelemesi 2008-2010 dönemi için yapılmıştır.
(2) Eğilimin
sağlıklı bir şekilde incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler
için yıllık ortalama Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) kullanılarak enflasyondan
arındırılmış reel değerler kullanılmış ve veriler 2008 yılı=100 olacak
şekilde endekslenmiştir.
a) Üretim,
kapasite ve kapasite kullanım oranı (KKO);
1) Yerli üretim
dalının önlem konusu boru bağlantı parçalarında üretim miktar endeksi, 2008
baz yılında 100 iken 2009’da 50 ve 2010’da 91
olmuştur.
2) Yerli üretim
dalının üretim kapasitesi dönem içinde değişmemiştir.
3) KKO endeksi
2008 baz yılında 100 iken, 2009 için 50 ve 2010
için 91 düzeyindedir.
b) Yurt içi
satışlar ve ihracat;
1) Yerli üretim
dalının yurt içi satış miktar endeksi 2008 baz
yılında 100 iken 2009’da 52’ye düşmüş, 2010’da ise 103’e yükselmiştir.
2) Aynı dönemde
yurtiçi satış hâsılatı reel olarak incelendiğinde 2008 baz
yılında 100 olan endeksin, 2009’da 72’ye gerilediği, 2010’da ise 108
düzeyinde olduğu görülmüştür.
c) Yurt içi
satış fiyatları;
1) Yerli üretim
dalının 2008 baz yılında 100 olan ağırlıklı
ortalama yurt içi birim satış fiyat endeksi, 2009’da 140, 2010 yılında ise
105 olarak gerçekleşmiştir.
ç) Pazar payı;
1) Yerli üretim
dalının 2008’de 100 olan pazar payı endeksi, 2009 yılında 77 ve 2010’da
105’e yükselmiştir.
d) Verimlilik;
1) Yerli üretim
dalında çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2008 yılında 100 iken, 2009
ve 2010’da sırasıyla 62 ve 90 olarak gerçekleşmiştir.
e) Stoklar;
1) Yerli üretim
dalının 2008 yılında stok miktar endeksi 100 olarak alındığında bu endeks
2009’da 67 ve 2010 yılında 62 olmuştur.
f) İstihdam;
1) Yerli üretim
dalının söz konusu boru bağlantı parçaları üretimindeki doğrudan işçi
istihdamının 2008 baz yılında 100 endeks değeri, 2009’da 76 ve 2010’da 114 olarak
gerçekleşmiştir.
g) Ücretler;
1) Yerli üretim
dalının aylık reel brüt ücret endeksi 2008 baz
yılında 100 alındığında, 2009’da 104, 2010’da 101 olarak gerçekleşmiştir.
ğ) Maliyetler
ve karlılık;
1) Yerli üretim
dalının ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet endeksi 2008’de 100 iken
2009’da 110 ve 2010 yılında 101 olmuştur.
2) Yerli üretim
dalının önlem konusu üründe birim karlılığı 2008 baz
yılında 100 iken, 2009 ve 2010 yıllarında sırasıyla 216 ve 106 değerlerini
almıştır.
h) Nakit akışı;
1) Yerli üretim
dalının boru bağlantı parçaları satışından elde ettiği nakit akışı endeksi
2008’de 100 iken, 2009’da 104 ve
2010’da 89 düzeyindedir.
ı) Yatırımların
geri dönüş oranları;
1) Yerli üretim
dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak yatırımların geri dönüş oranı
(kar/aktif toplamı), 2008 baz yılında 100 iken,
2009’da 97, 2010’da da 103 olmuştur.
i) Büyüme;
1) Yerli üretim
dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak aktif büyüklüğü, 2008’de 100
iken 2009’da 130, 2010’da 119’a yükselmiştir.
j) Sermaye veya
yatırımları arttırma yeteneği;
1) Yerli üretim
dalının sermaye arttırma yeteneğini görebilmek için, yerli üretim dalının
bütün faaliyetlerinde kullanılan özsermayesinin
seyri incelenmiştir. Buna göre, 2008’de 100 olan özsermaye,
2009’da 117 olmuş ve 2010’da 145 düzeyine ulaşmıştır.
2) Yerli üretim
dalının yatırımları arttırma yeteneğini görebilmek için, yerli üretim
dalınca yapılan yatırımların seyri incelenmiş ve gözden geçirme dönemi
boyunca yatırımların aynı seviyede kaldığı görülmüştür. Yerli üretim
dalının 2010 sonrasında yeni yatırımlara gittiği, kısa bir dönem içinde
gerek teknoloji gerekse kapasite konusunda iyileşmelerin devreye
sokulabileceği anlaşılmıştır.
Yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin
değerlendirilmesi
MADDE 15 –
(1) Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri incelendiğinde, mevcut
önlemlerin etkisiyle göstergelerde önemli oranda iyileşmeler olduğu; buna
rağmen üretim ve KKO göstergelerinde olumsuzlukların devam ettiği
görülmektedir.
(2) Mevcut dampinge karşı önlemler öncesi döneme ilişkin yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri ile önlem sonrası göstergeleri
karşılaştırıldığında, yerli üretim dalının birçok temel ekonomik
göstergesinin olumlu gelişme gösterdiği görülmektedir. Bu çerçevede uygulanan
dampinge karşı önlemlerin etkili olduğu
anlaşılmaktadır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Dampingin ve Zararın Devamı veya Yeniden Oluşma
İhtimali
Genel açıklamalar
MADDE 16 –
(1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde önlemlerin yürürlükten
kalkması halinde dampingin ve zararın devam
etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı
incelenmiştir.
(2) Bu
çerçevede, soruşturmaya konu ülkelerdeki yerleşik kapasite, ihracat
kabiliyeti ve ihraç fiyatları, bahse konu ülkeler için Türkiye pazarının önemi
ve bu ülkelerdeki mevcut yerleşik kapasitenin Türkiye’ye yönlendirilme
olasılığı, üçüncü ülkeler tarafından soruşturma konusu ülkelere uygulanan
önlemler, esas soruşturmada tespit edilen damping
marjları başta olmak üzere damping ve zararın devamı veya yeniden meydana
gelmesi ihtimaline ilişkin diğer unsurlar incelenmiştir.
Soruşturmaya konu ülkelerdeki yerleşik kapasite ve
ihracat potansiyeli
MADDE 17 –
(1) Soruşturma konusu ürünün küresel piyasasındaki gelişmeler ve soruşturma
konusu ülkelerdeki yerleşik kapasiteye ilişkin inceleme, Uluslararası
Ticaret Merkezi-UTM (International Trade Center) verileri
kullanılarak yapılmış ve aşağıda yer alan sonuçlara ulaşılmıştır. Analizde,
UTM’de yer alan önlem konusu ürünü kapsayan 7307.19 GTP’e ait istatistikler
kullanılmıştır.
a) Dünya
geneli;
1) 7307.19 GTP’li ürünün dünya
genelinde miktar bazında ihracatı 2008’de 564.473 Ton, 2009’da ise 488.661
Ton ve 2010 yılında 488.685 Ton olarak gerçekleşmiştir. Miktar bazında
ihracatta 2010 yılında %49,49 ile ÇHC birinci sırada yer alırken, ABD %5,67
ile ikinci sırada, İtalya %4,51 ile üçüncü ve Tayland %3,89 ile dördüncü,
Avusturya %3,17 ile beşinci sırada yer almaktadır. Önlem konusu diğer
ülkelerden Bulgaristan %1,62 ile onikinci,
Brezilya %1,50 ile onbeşinci, Endonezya %0,86 ile
onsekizinci ve Hindistan %0,43 ile yirmisekizinci sırada yer almaktadır.
2) Birim
fiyatlar incelendiğinde boru bağlantı parçaları, 2008 yılında 3.658 ABD
Doları/Ton, 2009’da bir önceki yıla göre gerileme yaşayarak 3.540 ABD
Doları/Ton ve 2010 yılında 3.538 ABD Doları/Ton birim
fiyatından işlem görmüştür.
b) ÇHC;
1) Önleme konu
olan ülkelerden ÇHC’nin dünyaya ihracatı miktar
bazında 2008’de 259.834 Ton, 2009 yılında 203.186 Ton, 2010 yılında 241.863
Ton olduğu görülmektedir.
2) 2008-2010
döneminde ÇHC’nin ihracatındaki birim fiyatlar
ele alındığında sırasıyla 1.809 ABD Doları/Ton, 1.892 ABD Doları/Ton ve
1.944 ABD Doları/Ton seviyesinde oluşmuştur. ÇHC’nin
birim fiyatlarının 2008-2010 dönemi boyunca dünya birim fiyatlarının
oldukça altında seyrettiği görülmektedir.
3) ÇHC’nin 2008-2010 döneminde dünya boru bağlantı
parçaları ihracatındaki miktar bazındaki payı değerlendirildiğinde, 2008’de
%46, 2009’da %45 ve 2010’da %50 ile bütün dönem boyunca açık ara birinci
sırada olduğu görülmektedir.
4) Öte yandan
soruşturma kapsamında soru formlarına cevap veren ÇHC’de
yerleşik ihracatçıların 2008-2010 döneminde üretim kapasitelerini kayda
değer oranlarda arttırdıkları görülmektedir.
c) Tayland;
1) Önleme konu
bir diğer ülke olan Tayland’ın önlem konusu üründe ihracat potansiyeli
incelendiğinde, 2008-2010 döneminde miktar bazında ihracat rakamlarının
yıllar itibariyle dünyadaki genel eğilime paralel olarak değiştiği
gözlemlenmektedir. 2008 yılında miktar bazında ihracat rakamı 21.545 Ton,
2009 yılında 14.408 Ton ve 2010 yılında 18.997 Ton olmuştur.
2) Birim
fiyatlar 2008-2010 dönemi için incelendiğinde sırasıyla 2008’de 2.849 ABD
Doları/Ton, 2009’da 2.665 ABD Doları/Ton ve 2010 yılında 3.078 ABD
Doları/Ton olarak gerçekleşmiştir. Tayland’ın birim fiyatları dünya genelinin
altında seyrettiği görülmektedir.
3) Tayland’ın
dünya boru bağlantı parçaları ihracatındaki payı miktar bazlı
ihracat rakamları ele alınarak değerlendirildiğinde, 2008 yılında %3,82
olan pazar payının 2009’da %3,21 olduğu, 2010 da ise %3,89’a yükseldiği
görülmektedir.
ç) Bulgaristan;
1) Önleme konu
bir diğer ülke olan Bulgaristan’ın önlem konusu üründe ihracat potansiyeli
incelendiğinde, 2008 yılında ihracat rakamı 10.146 Ton, 2009 yılında 7.206
Ton ve 2010 yılında
7.921 Ton olmuştur.
2) Birim
fiyatlar 2008-2010 dönemi için incelendiğinde sırasıyla 2008’de 2.868 ABD
Doları/Ton, 2009’da 3.002 ABD Doları/Ton, 2010’da 2.891 ABD Doları/Ton
olarak gerçekleşmiştir.
3)
Bulgaristan’ın dünya boru bağlantı parçaları ihracatındaki payı miktar bazlı ihracat rakamları ele alınarak değerlendirildiğinde,
2008 yılında %1,80 olan pazar payının 2009’da %1,61 olduğu, 2010 da ise
%1,62 olarak gerçekleştiği görülmektedir.
d) Brezilya;
1) Önleme konu
ülkelerden Brezilya’nın önlem konusu üründe ihracat potansiyeli incelendiğinde,
2008 yılında ihracat rakamı 9.261 Ton, 2009 yılında 6.429 Ton ve 2010 yılında 7.330 Ton
olmuştur.
2) Birim
fiyatlar 2008-2010 dönemi için incelendiğinde sırasıyla 2008’de 7.152 ABD
Doları/Ton’a, 2009’da 7.460 ABD Doları/Ton’a ulaşmış ve 2010 yılında 5.359
ABD Doları/Ton seviyesine gerilemiştir.
3) Brezilya’nın
dünya boru bağlantı parçaları ihracatındaki payı miktar bazlı
ihracat rakamları ele alınarak değerlendirildiğinde, 2008 yılında pazar
payının %1,64 olduğu, 2009’da %1,43 ve 2010’da %1,50 olarak gerçekleştiği
görülmektedir.
e) Endonezya;
1) Önleme konu
ülkelerden Endonezya’nın önlem konusu üründe ihracat potansiyeli
incelendiğinde, 2008 yılında ihracat rakamı 8.080 Ton, 2009 yılında 4.490
Ton ve 2010 yılında 4.193 Ton olmuştur.
2) Birim fiyatlar
2008-2010 dönemi için incelendiğinde sırasıyla 2008’de 2.080 ABD
Doları/Ton’a, 2009’da 2.014 ABD Doları/Ton’a ve 2010’da 2.440 ABD
Doları/Ton’a ulaşmıştır.
3)
Endonezya’nın dünya boru bağlantı parçaları ihracatındaki payı miktar bazlı ihracat rakamları ele alınarak değerlendirildiğinde
pazar payının 2008’de %1,43, 2009’da %1,00 ve 2010’da %0,86 olarak
gerçekleşmiştir.
f) Hindistan;
1) Önleme konu
ülkelerden Hindistan’ın önlem konusu üründe ihracat potansiyeli incelendiğinde,
2008 yılında ihracat rakamı 5.336 Ton iken, 2009 itibariyle 3.304 Ton ve
2010 yılında 2.121 Ton olmuştur.
2) Birim
fiyatlar 2007-2010 dönemi için incelendiğinde sırasıyla 2008’de 2.699 ABD
Doları/Ton, 2009’da 2.552 ABD Doları/Ton ve 2010’da 6.029 ABD Doları/Ton
olarak gerçekleşmiştir.
3) Hindistan’ın
dünya boru bağlantı parçaları ihracatındaki payı miktar bazlı
ihracat rakamları ele alınarak değerlendirildiğinde, 2008 yılında %0,95
olan pazar payının 2009’da %0,74 olduğu, 2010’da ise %0,43 olarak
gerçekleştiği görülmektedir.
Soruşturmaya konu ülkelerin belirli ülke
pazarlarındaki durumu
MADDE 18 – (1)
Avrupa Birliği (AB) Pazara Giriş Veri Tabanından (EU Market Access Database) ve Eurostat
verilerinden yararlanılarak, soruşturmaya konu ülkelerin AB-27’ye
ihracatları ve AB’nin soruşturma konusu GTP altında yer alan boru bağlantı
parçaları maddesi genel ithalatına ilişkin veriler incelenmiştir. Euro
bazındaki değerlerin ABD Doları bazındaki değerler ile karşılaştırılmasında
Euro-Dolar paritesi olarak 2007 yılı için 1,37,
2008 yılı için 1,47, 2009 yılı için 1,39 ve 2010 yılı için 1,33 ortalama
değerleri alınmıştır (T.C. Kalkınma Bakanlığı verileri).
(2) Buna göre
AB-27’ye toplam olarak 2007 yılında 60.591 Ton, 2008 yılında 71.359 Ton,
2009 yılında 55.076 Ton ve 2010 yılında 57.653 Ton ithalat yapılmıştır.
Bahse konu genel ithalatın birim fiyatı ise 2007 yılında 2.033 Euro/Ton,
2008 yılında 2.145 Euro/Ton ve 2009 yılında 2.271 Euro/Ton ve 2010 yılında
2.417 Euro/Ton olmuştur.
(3) ÇHC’den AB-27’ye miktar bazında 2007 yılında 43.981
Ton, 2008 yılında 53.121 Ton, 2009 yılında 40.460 Ton ve 2010 yılında
42.364 Ton boru bağlantı parçaları ithal edilmiştir. Yapılan bu ithalatın
birim fiyatı ise 2007 yılında 1.549 Euro/Ton, 2008 yılında 1.684 Euro/Ton,
2009 yılında 1.795 Euro/Ton ve 2010 yılında 1.886 Euro/Ton olmuştur.
(4)
Endonezya’dan AB-27’ye miktar bazında 2007 yılında 291 Ton, 2008 yılında
132 Ton, 2009 yılında 131 Ton ve 2010 yılında 113 Ton boru bağlantı
parçaları ithal edilmiştir. Yapılan bu ithalatın birim fiyatı ise 2007
yılında 1.201 Euro/Ton, 2008 yılında 1.786 Euro/Ton, 2009 yılında 1.565
Euro/Ton ve 2010 yılında 1.657 Euro/Ton olmuştur.
(5)
Hindistan’dan AB-27’ye miktar bazında 2007 yılında 2.190 Ton, 2008 yılında
2.953 Ton, 2009 yılında 2.487 Ton ve 2010 yılında 1.245 Ton boru bağlantı
parçaları ithal edilmiştir. Yapılan bu ithalatın birim fiyatı ise 2007
yılında 2.321 Euro/Ton, 2008 yılında 2.413 Euro/Ton, 2009 yılında 1.858
Euro/Ton ve 2010 yılında 2.671 Euro/Ton olmuştur.
(6) Tayland’dan
AB-27’ye miktar bazında 2007 yılında 3.795 Ton, 2008 yılında 3.296 Ton,
2009 yılında 2.332 Ton ve 2010 yılında 2.860 Ton boru bağlantı parçaları
ithal edilmiştir. Yapılan bu ithalatın birim fiyatı ise 2007 yılında 2.075
Euro/Ton, 2008 yılında 2.117 Euro/Ton, 2009 yılında 2.152 Euro/Ton ve 2010
yılında 2.008 Euro/Ton olmuştur.
(7)
Brezilya’dan AB-27’ye miktar bazında 2007 yılında 2.384 Ton, 2008 yılında
2.609 Ton, 2009 yılında 2.371 Ton ve 2010 yılında 2.564 Ton boru bağlantı
parçaları ithal edilmiştir. Yapılan bu ithalatın birim fiyatı ise 2007
yılında 1.991 Euro/Ton, 2008 yılında 2.198 Euro/Ton, 2009 yılında 2.139
Euro/Ton ve 2010 yılında 2.151 Euro/Ton olmuştur.
(8) AB üyesi
Bulgaristan’dan AB geneline miktar bazında 2007 yılında 8.320 Ton, 2008
yılında 9.017 Ton, 2009 yılında 6.448 Ton ve 2010 yılında 7.182 Ton boru
bağlantı parçaları ithal edilmiştir. Yapılan bu ithalatın birim fiyatı ise
2007 yılında 1.597 Euro/Ton, 2008 yılında 1.962 Euro/Ton, 2009 yılında
2.170 Euro/Ton ve 2010 yılında 2.224 Euro/Ton olmuştur.
(9) Bu
çerçevede soruşturmaya konu ülkelerin Türkiye’ye ihraç fiyatlarının AB’ye
ihraç fiyatlarının kayda değer oranlarda altında olduğu görülmektedir.
Üçüncü ülkelerce uygulanan ticaret politikası
önlemleri
MADDE 19 –
(1) Soruşturma konusu ülkelere karşı üçüncü ülkelerin uygulamakta oldukları
ticaret politikası önlemleri incelendiğinde, Amerika Birleşik
Devletleri’nin ÇHC’ye karşı soruşturma konusu
üründe uyguladığı dampinge karşı önlemi, gözden geçirme soruşturması
sonucunda 22/04/2009 tarihinden itibaren 5 yıl
daha uygulamaya devam ettiği görülmektedir (Advolerem
bazda CIF bedelin %7,35 ile %111,36 arasında oranlarda).
(2) Ayrıca
Arjantin, ÇHC’ne ve Brezilya’ya karşı 20/11/2010 tarihinde dampinge karşı önlem koymuştur
(Ülke bazında sırasıyla advolerem bazda CIF
bedelin %295 ve %143 oranında).
(3) Avrupa
Birliği de, 16/02/2012 tarihinde ÇHC, Tayland ve Endonezya menşeli
7307.19.10 GTP altında sınıflandırılan boru bağlantı parçalarına yönelik
olarak damping soruşturması başlatmıştır.
Türkiye pazarının önemi
MADDE 20 –
(1) Önlem konusu ürüne yönelik olarak Türkiye’nin iç pazar büyüklüğünün ve
büyüme potansiyelinin önlem konusu ülkeler için cazip bir seviyede olduğu
değerlendirilmektedir. Soruşturmada ilgili taraflarla
yapılan görüşmelerde dile getirilen görüşler ve genel ekonomik göstergeler
dikkate alındığında Türkiye ekonomisinde 2010 ve 2011 yıllarında kaydedilen
büyüme ve artan iç talebin önümüzdeki dönemde bir miktar düşeceği
öngörülmekle beraber, soruşturmaya konu ürünün kullanıldığı inşaat sektöründe
söz konusu ürüne yönelik talepteki canlılığın orta vadede artarak süreceği
değerlendirilmektedir. Burada özellikle önümüzdeki dönemde planlanan
kapsamlı altyapı projelerinin ve kentsel dönüşüm programlarının soruşturma
konusu ürüne ilave bir dinamik ve artan talep sağlayacağı ilgili taraflarca
sıkça vurgulanmaktadır.
(2) Öte yandan
ülke ekonomilerini derinden etkileyen küresel krizin reel ekonomiye
etkilerinin devam ettiği ve bahse konu ürün talebinin fiyata hassaslığı
değerlendirildiğinde, küresel piyasalarda fiyat rekabetinin yoğun şekilde
devam edeceği değerlendirilmektedir.
(3) Netice
itibariyle, Türk inşaat sektörünün ihtiyaç duyduğu malzemelerden olan boru
bağlantı parçalarına olan talep mevcut küresel ekonomik kriz ortamında bir
miktar dalgalanma gösterse dahi, Türkiye pazarının soruşturma konusu
ülkeler için öneminin artarak devam edeceği değerlendirilmektedir.
Talebi etkileyen unsurlar
MADDE 21 –
(1) Soruşturma konusu ürünün ithalatçısı konumunda bulunan firmalar
tarafından soru formlarına verilen yanıtlardan talebi etkileyen öncelikli
unsurun fiyat olduğu anlaşılmaktadır. Önlemin yürürlükten kalkması durumunda
ciddi üretim ve ihracat kapasitesi bulunan ve genel olarak dünya genelinden
düşük ihraç fiyatlarına sahip olan soruşturma konusu ülkelere talebin
kaymasının muhtemel olduğu değerlendirilmektedir.
Esas soruşturmalarda tespit edilen damping marjları
MADDE 22 –
(1) Soruşturma konusu üründeki mevcut dampinge karşı önlemlerin hukuki ve
idari altyapısını teşkil eden damping
soruşturmaları çerçevesinde ilgili taraflardan elde edilen bilgi ve
belgeler temelinde önleme konu ülkelerde yerleşik ve işbirliğinde bulunan
firmalara yönelik münferit, diğer firmalar içinse ülkelere şamil olarak
tespit edilen damping marjları incelenmiştir. Esas soruşturmalarda tespit
edilen damping marjları, önlemin uygulanmadığı
ortamda ihracatçı firmaların davranışlarını ve yapabilmeleri muhtemel olan
dampingi göstermesi açısından önem taşımaktadır.
(2) Esas
soruşturmalarda hesaplanan damping marjları
aşağıda yer almaktadır:
a) Esas
soruşturma kapsamında işbirliğinde bulunan Endonezya’da yerleşik PT. TRI Sinar Purnama Foundry firması için damping marjının CIF değerin
%25,08’i, miktar bazında 253 ABD Doları/Ton; Hindistan’da yerleşik Jainsons Industries Regd. firması için CIF değerin
%22,93’ü, miktar bazında 305 ABD Doları/Ton; Tayland’da yerleşik BIS Pipe Fitting Industry Company Ltd. için
CIF değerin %10,21’i, miktar bazında 147 ABD Doları/Ton oranında olduğu
tespit edilmiştir.
b) Endonezya’da
yerleşik diğer üretici-ihracatçı firmalar için damping
marjının CIF değerin %156’sı, miktar bazında 1.939 ABD Doları/Ton;
Hindistan’da yerleşik diğer üretici-ihracatçı firmalar için CIF değerin
%183’ü, miktar bazında 2.340 ABD Doları/Ton; Tayland’da yerleşik diğer
üretici-ihracatçı firmalar için CIF değerin %110’u, miktar bazında 1.507
ABD Doları/Ton olduğu tespit edilmiştir.
c) Bulgaristan
için damping marjının CIF değerin %95,91’i, miktar
bazında 1.710 ABD Doları/Ton oranında olduğu tespit edilmiştir.
ç) Brezilya için
CIF değerin %110’u, miktar bazında 1.910 ABD Doları/Ton ve ÇHC için ise CIF
değerin %544’ü, miktar bazında 3.050 ABD Doları/Ton düzeyinde damping marjları tespit edilmiştir.
Değerlendirme
MADDE 23 –
(1) Uygulanmakta olan dampinge karşı önlemlerin
sona ermesi halinde dampingin ve zararın devam edip etmeyeceği veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı konusu incelenmiştir.
(2) Soruşturma
konusu ülkeler menşeli ithalatın 2005 yılında, Türkiye toplam ithalatının
%92’sini kapsaması da dikkate alındığında, konulan önlemlerin incelenen
dönemde etkili olduğu görülmektedir.
(3) Gözden
geçirme döneminde, ithalat yapılmayan Brezilya hariç, önlem konusu
ülkelerin boru bağlantı parçaları ihracatındaki birim fiyatlarının dünya
genelinin altında olduğu görülmektedir (Yalnız Hindistan 2010 yılında dünya
ortalamasının üstüne çıkmıştır). Öte yandan soruşturmaya konu ülkelerin
Türkiye’ye ihraç birim fiyatlarının, AB’ye yaptıkları ihracatın birim
fiyatlarının kayda değer oranlarda altında olduğu görülmektedir.
(4) Soruşturma
konusu üründe, soruşturma konusu bazı ülkelere yönelik üçüncü ülkeler
tarafından alınmış dampinge karşı önlemlerin
olduğu ve yeni soruşturmaların yürütüldüğü anlaşılmıştır.
(5) Önlem
konusu ülkeler, gerek üretim gerekse de ihracat kabiliyeti bakımından
küresel boru bağlantı parçaları pazarında ön sıralarda yer almaktadır.
Bahse konu ülkeler menşeli ihracatçıların Türkiye pazarını iyi tanıdıkları
görülmekte ve pazara erişim kanalları noktasında bir sıkıntıları olmadığı
değerlendirilmektedir.
(6) Önlemlerden
sonra yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde düzelme ortaya çıktığı,
ancak küresel kriz sonucu talep daralması nedeniyle firmaların fiyat bazlı rekabete ağırlık verdikleri görülmektedir.
(7) Gerek esas
soruşturmalardaki damping marjlarına ilişkin
tespitler, gerekse 2008-2010 dönemi için hesaplanan fiyat kırılması
hesaplamaları dikkate alındığında mevcut önlemin yürürlükten kaldırılması
halinde yerli üretim dalının bazı ekonomik göstergelerinde meydana gelen
düzelmenin ortadan kalkabileceği ve zararın yeniden meydana gelebileceği
değerlendirilmektedir.
ALTINCI BÖLÜM
Diğer Hususlar
Üçüncü ülkelerden ithalat ve diğer hususlar
MADDE 24 –
(1) Soruşturma konusu üründe soruşturma konusu ülkeler haricindeki
ülkelerden yapılan ithalatın, genel ithalat içindeki payının önlemin
yürürlüğe girdiği 2006 yılında %12 iken, 2007 yılında %14, 2008 yılında
%19, 2009 yılında %30 ve 2010 yılında %30 seviyesine ulaştığı
görülmektedir. Öte yandan gözden geçirme döneminde yaşanan küresel ekonomik
krizin de gerek ithalat verileri gerekse yerli üretim dalının ekonomik
göstergeleri üzerindeki etkileri yapılan analizlerde dikkate alınmıştır.
Bununla birlikte üçüncü ülkelerden gerçekleşen ithalatın ve küresel
ekonomik krizin etkilerinin, soruşturma konusu önlemlerin yürürlükten
kaldırılması halinde dampingin ve zararın tekrar
meydana gelebileceğine ilişkin işbu Tebliğdeki tespitleri değiştirebilecek
nitelikte olmadığı değerlendirilmektedir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Sonuç
Karar
MADDE 25 –
(1) Soruşturma sonucunda, meri önlemlerin yürürlükten kaldırılması halinde dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olduğu tespit edildiğinden İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunun kararı ve Ekonomi Bakanının onayı ile soruşturma
konusu ürün için uygulanmakta olan dampinge karşı önlemlerin aşağıda
belirtilen şekilde aynen uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.
GTP
|
Eşya
Tanımı
|
Menşe Ülke
|
Üreticiler
|
Dampinge Karşı
Önlem
|
(ABD Doları/Ton)
|
7307.19
|
Diğerleri
|
Çin Halk Cumhuriyeti
|
-----
|
800
|
Brezilya
|
-----
|
400
|
Bulgaristan
|
-----
|
400
|
Endonezya
|
PT. TRI Sinar
Purnama Foundry
|
253
|
Diğerleri
|
400
|
Hindistan
|
Jainsons Industries
|
305
|
Diğerleri
|
400
|
Tayland
|
BIS Pipe Fitting
Industry Company Ltd.
|
147
|
Diğerleri
|
400
|
Uygulama
MADDE 26 –
(1) Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife pozisyon numarası,
tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki ithalatında,
karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı
önlemi tahsil ederler.
Yürürlük
MADDE 27 –
(1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
|