Ekonomi
Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2012/6)
BİRİNCİ
BÖLÜM
Genel Bilgi
ve İşlemler
Mevcut
önlem ve soruşturma
MADDE 1 – (1)
26/7/2006 tarihli ve 26240 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2006/20 sayılı Tebliğ (2006/20 sayılı
Tebliğ) ile Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli 8415.10.90.00.00 gümrük
tarife istatistik pozisyonu (GTİP) altına kayıtlı “yalnız duvar tipi split
klimalar”, 8415.90.00.90.11 GTİP altına kayıtlı “yalnız duvar tipi split klimaların dış
üniteleri (değişken soğutucu debili split klima sistemleri dış ünitesi
hariç)” ile 8415.90.00.90.12 GTİP
altına kayıtlı “yalnız duvar tipi split klimaların iç üniteleri”nin
ithalinde CIF bedelin %25’i oranında dampinge karşı önlem yürürlüğe
konulmuştur.
(2) Mevcut önlem, yürütülen önlemlerin etkisiz kılınması
soruşturmaları ile İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2009/6
sayılı Tebliğ ile Malezya’ya, 2011/3 sayılı Tebliğ ile ise Endonezya,
Filipinler, Pakistan ve Vietnam’a teşmil edilmiştir.
(3) ÇHC menşeli bahse konu klimalar ile iç ve dış
ünitelerine yönelik mer’i önlemin yürürlük süresinin bitiminden önce, 24/12/2010
tarihli ve 27795 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2010/30 sayılı Tebliğ ile yerli üretim
dalının önleme konu ürün ve ülke kapsamında bir nihai gözden geçirme
soruşturması açılması talebinde bulunabileceği ilan edilmiştir.
(4) Yerli üretim dalını temsilen, Arçelik-LG Klima San.
ve Tic. A.Ş. (Arçelik-LG), Türk Demir Döküm Fabrikaları A.Ş. (Demirdöküm)
ile Vestel Beyaz Eşya San. ve Tic. A.Ş. (Vestel) bir nihai gözden geçirme
soruşturması açılması için Bakanlığımıza başvuruda bulunmuşlardır. 2/6/2011
tarihli ve 27952 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2011/10 sayılı Tebliğ ile açılan nihai gözden
geçirme soruşturması T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü (Genel
Müdürlük) tarafından yürütülerek tamamlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ; 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik
(Yönetmelik) çerçevesinde yürütülen nihai gözden geçirme soruşturmasının
sonuçlarını içermektedir.
Yerli
üretim dalının temsil niteliği
MADDE 3 – (1)
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 20 nci maddesi
uyarınca, şikayetin yerli üretim dalı adına yapıldığı ve bu bağlamda
şikayetçi üreticilerin yerli üretim dalını temsil ettiği anlaşılmıştır.
İlgili
tarafların bilgilendirilmesi ve bilgilerin değerlendirilmesi
MADDE 4 – (1)
Soruşturma açılmasını müteakip, söz konusu ürünün yerli üreticilerine,
Bakanlıkça tespit edilen ithalatçılarına, ÇHC’de yerleşik ürünün bilinen
ihracatçılarına ve diğer bütün ihracatçıların da bilgilendirilmesi için ÇHC
Ankara Büyükelçiliğine ilgili soru formları, başvurunun gizli olmayan özeti
ve soruşturma açılış Tebliğine ulaşmalarını temin etmek için soruşturma
açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur.
(2) Tarafların soru formunu yanıtlamaları için posta
süresi dahil 37 gün süre tanınmıştır. Tarafların süre uzatımı yönündeki
makul talepleri karşılanmıştır.
(3) Yerli üretim dalı, soruşturma süresi boyunca
Bakanlığımız ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave
bilgileri temin etmiştir.
(4) İthalatçı soru formunu doldurmaları için kendilerine
soruşturma açılışına ilişkin bildirimde bulunulan 30 ithalatçı firmanın
16’sından yanıt alınmıştır.
(5) ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçı firmalardan Gree
Electric Appliances, Inc. of Zhuhai (Gree) ile GD Midea Air-Conditioning
Equipment Co., Ltd (Midea) firmaları soru formlarına cevap vermişlerdir.
(6) Soruşturmaya ilişkin tespit ve bilgileri içeren
“Nihai Bildirim Raporu” ilgili tarafların bilgisine sunulmuştur. Nihai
Bildirim Raporu’na ilişkin ÇHC’de yerleşik 1 adet üretici/ihracatçı firma
ve 1 adet sektörel temsilcinin yanı sıra 4 adet ithalatçı firma görüş
bildirmiştir.
(7) Tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu tüm
bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr görüşlerden mevzuat kapsamında
değerlendirilebilecek olanlarına bu Tebliğ’in ilgili bölümlerinde
değinilmiştir. Ayrıca, ilgili taraflardan alınan bilgi ve belgelerin gizli
olmayan nüshaları talep eden bütün ilgili tarafların bilgisine sunulmak
üzere hazır tutulmuştur.
Yerinde
doğrulama soruşturması
MADDE 5 – (1)
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 21 inci maddesi
çerçevesinde yerli üreticilerden Arçelik-LG firmasının Gebze, Demirdöküm
firmasının Bozüyük, Vestel firmasının ise Manisa’daki üretim ve idari
tesislerinde yerinde doğrulama yapılmıştır.
Gözden
geçirme dönemi
MADDE 6 – (1) Önlemin
yürürlükten kalkması durumunda, dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olup olmadığının değerlendirilmesine esas teşkil etmek
üzere, 1/1/2008-31/12/2010 tarihleri arası gözden geçirme dönemi olarak
alınmıştır.
İKİNCİ
BÖLÜM
Soruşturma
Konusu Ürün ve Benzer Ürün
Soruşturma
konusu ürün ve benzer ürün
MADDE 7 – (1)
Soruşturma konusu ürün, ÇHC menşeli 8415.10.90.00.00 GTİP’inde yer alan
“duvar tipi split klimalar (split klimalar)”, 8415.90.00.90.11 GTİP’inde
yer alan “duvar tipi split klimaların dış üniteleri” ile 8415.90.00.90.12
GTİP’inde yer alan “duvar tipi split
klimaların iç üniteleri”dir.
(2) Split klimalar iç ve dış ünitenin bakır borular ve
ara bağlantı kabloları ile bağlanıp set haline getirilmesiyle oluşturulan
ve genelde ev ve işyerlerinde kullanılan bir iklimlendirme ürünüdür. Dış
ünite, split klimaların, kapalı soğutma/ısıtma çevrimi oluşturulduğunda
binanın dış ortamında kalan ve içinde basaç (kompresör), ısı dönüştürücü
(eşanjör), pervane (fan) ve pervane motoru, vana grupları ve kontrol kutusu
gibi bileşenleri barındıran kısmıdır. İç ünite ise kapalı soğutma/ısıtma
çevrimi oluşturulduğunda binanın iç ortamında kalan, duvara askı sistemiyle
asılan, hava üfleyerek soğutma/ısıtma işlevi gören ve içinde ısı
dönüştürücü, elektronik kart, pervane ve pervane motoru gibi parçaları
barındıran ünitedir.
(3) Split klimaların üretim süreci kısaca şu şekildedir:
Split klimaların üretimi ısı dönüştürücü üretimi, boyanacak malzemelerin
boyanması ve tüm parçaların bir araya getirilerek monte edilmesi olmak
suretiyle üç aşamalıdır. Isı dönüştürücü üretiminde öncelikle U şeklindeki
bakır borular fin adı verilen ince alüminyum şeritlere geçirilir ve
genişletme tezgâhında sabitlenir. Bu şekilde elde edilen dönüştürücünün
ucunda kalan yağ fırından geçirilerek buharlaştırılır ve basınçlı hava ile
dışarı atılır. Daha sonra C boru montajı yapılır ve bakır boruların içine
azot gazı basılır. Vakum testine götürülerek kaçak kontrolü yapılan
dönüştürücüler montaj bantlarına gönderilmek üzere stok alanına
yerleştirilir. Boyama sürecinde öncelikle boyanacak parçalar fosfatla
kaplanır ve kataforez tankına sokulur. Kataforez boyasının kuruması için
fırına gönderilen parçalar daha sonra toz boya kabinine girer ve tekrar
fırına sokulur. Görüntü ve kalite kontrolü yapıldıktan sonra boyanmış
parçalar montaj bantlarına gönderilmek üzere stok alanına yerleştirilir.
Son olarak montaj işlemi gerçekleştirilerek klima üretimi tamamlanır.
(4) Split klimaların genel çalışma prensibi şu
şekildedir: Belirli bir basınç altında bulunan sıvı haldeki akışkanı ilk
olarak basaç tarafından sıkıştırılmaktadır. Söz konusu sıkıştırma işlemi
ısıveren (ekzotermik) bir tepkime olup bu sırada ortaya çıkan sıcak hava
bir pervane vasıtası ile dış ortama atılmaktadır. Akışkanın basıncı bir
genleşme kapakçığı (valfi) yardımıyla düşürülmektedir. Bu işlem ısıalan
(endotermik) bir tepkime olup ortamdan ısı çekilmektedir. Bu sayede ortam
havası soğutulmaktadır.
(5) Split klimalar, içerisinde kullanılan gazın çeşidine
(R22 ve R410A), ısıtma/soğutma kapasitesine (9, 12, 18, 24 kBTU), içinde
yer alan basacın özelliğine (on/off veya inverter) ve enerji
verimliliklerine göre sınıflandırılmaktadır. Öte yandan, sadece ortamı
soğutan özellikte olan klimalar olduğu gibi, ısı pompası gibi çalışarak
bulunduğu ortamı hem ısıtabilen hem de soğutabilen özellikte klimalar
mevcuttur.
(6) Yerli üretim dalı tarafından imal edilen split
klimalar ile soruşturma konusu ülke menşeli klimaların benzer ürün olduğu
tespiti mevcut önleme esas soruşturmada (esas soruşturma) yapılmıştır. Bu
soruşturmada ise, fiziksel özellikler, ürün çeşitliliği, kullanım alanları,
tüketici algılaması ve dağıtım kanalları bakımından yerli üretici tarafından
üretilen ürün ile soruşturmaya konu ülke menşeli ürün arasında “benzer
ürün” tanımı açısından ayrım yaratan herhangi bir farklılığın ortaya
çıktığına ilişkin yeni bir bilgiye ulaşılmamıştır. Bu itibarla, bu
soruşturmada, daha önce 2006/20 sayılı Tebliğ’de yapılmış soruşturma konusu
ürün ve benzer ürüne yönelik tespitleri değiştirecek herhangi bir bulgu
olmadığından, anılan belirlemeler geçerliliğini sürdürmektedir.
(7) Soruşturma kapsamında yapılan incelemelerde
soruşturma konusu maddenin yukarıda belirtilen GTİP’ler dışında bir
sınıflandırma altında ithal edildiğine ilişkin herhangi bir bulgu
edinilmemiştir. Öte yandan, soruşturma konusu madde haricinde bir maddenin
mezkur GTİP’ler altında ithal edildiğine dair bir itirazda da
bulunulmamıştır. Ancak, soruşturma açıldığında “yalnız duvar tipi split
klimaların iç ve dış üniteleri” 8415.90.00.90.00 GTİP’i altından ithal
edilirken, 30/12/2011 tarihli ve 28158 sayılı Resmî Gazete’nin 1.
Mükerrerinde yayımlanan 2011/2571 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca
Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yapılan değişiklik sonucu, 8415.90.00.90.11
GTİP’i altından “yalnız duvar tipi split klimaların dış üniteleri (değişken
soğutucu debili split klima sistemleri dış ünitesi hariç)”,
8415.90.00.90.12 GTİP’i altından ise “yalnız duvar tipi split klimaların iç
üniteleri” ithal edilmeye başlanmıştır.
(8) Soruşturma konusu eşya ile ilgili açıklamalar genel
içerikli olup uygulamaya esas olan GTİP ve karşılığı eşya tanımıdır.
Bununla beraber, soruşturma konusu eşyanın Türk Gümrük Tarife Cetveli’nde
yer alan tarife pozisyonunda ve/veya tanımında yapılacak değişiklikler bu
Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına halel getirmez.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Maddi
Zararın Varlığı ve Devamı
Genel açı
klimalar
MADDE 8 – (1)
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 35 inci maddesi
çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu dönemde, yerli üretim dalında zarar
durumu ve bu zararın devamına ilişkin incelemeler yapılmıştır.
Maddenin
genel ithalatı
MADDE 9 – (1)
Maddenin genel ithalatındaki eğilime bakmak için 2008-2010 döneminde önleme
tabi ürünün tüm ülkelerden gerçekleştirilen ithalat rakamları
incelenmiştir. Bu çerçevede, 2008 yılında 28.032 ton olan ithalatın 2009
yılında 10.426 tona düştüğü, 2010 yılı sonunda ise az da olsa artarak
13.280 tona çıktığı görülmektedir. Ürünün ithalatına değer olarak
bakıldığında ise 2008 yılında 164.325.640 ABD Doları olan duvar tipi split
klima ithalatının 2009 yılı sonunda 74.298.973 ABD Doları seviyesine
düştüğü ve 2010 yılında tekrar artarak 87.905.309 ABD Dolarına çıktığı görülmektedir.
Maddenin genel ithalatının ortalama birim fiyatlarına bakıldığı zaman ise
ürünün bahse konu yıllar itibariyle fiyatlarının sırasıyla 5,86 ABD
Doları/Kg, 7,13 ABD Doları/Kg ve 6,62 ABD Doları/Kg olarak gerçekleştiği
görülmektedir.
(2) Önleme tabi iç ve dış ünitelerin ithalatının gözden
geçirme döneminde takip edilebileceği GTİP olan 8415.90.00.90.00 altında
sınıflandırılan “diğer yerlerde kullanılan klima aksam ve parçaları”nın
genel ithalat rakamlarına bakıldığında ise aksam ve parça ithalatının klima
ithalatının seyrine benzer bir eğilim içinde olduğu görülmektedir. Buna
göre, 2008 yılında 7.300 ton ve 118 milyon ABD Doları civarında olan
ithalatın, 2009 yılında 4.500 ton ve 71 milyon ABD Doları civarına düştüğü,
2010 yılında ise tekrar 7.300 ton civarına çıktığı fakat değer olarak 101
milyon ABD Doları seviyesinde gerçekleştiği görülmektedir.
Maddenin
önleme tabi ülkeden ithalatı
MADDE 10 – (1) ÇHC
menşeli önleme tabi ürün ithalatının toplam ithalat içindeki payı ve birim
fiyatları incelenmiştir. Buna göre, 2008 yılında 13.616 ton olarak
gerçekleşen ithalatın, 2009’da 4.850 tona düştüğü, 2010’da ise 8.901 tona
çıktığı tespit edilmiştir.
(2) Öte yandan, maddenin önleme tabi diğer ülkelerden
ithalatına bakıldığında, 2010 yılında Vietnam, Malezya ve Endonezya’dan
ithalatın halen devam ettiği, Pakistan ve Filipinler’den gelen ithalatın
ise kesildiği tespit edilmiştir.
(3) Split klimaların iç ve dış ünitelerinin gözden
geçirme döneminde ayrı ayrı getirildiği 8415.90.00.90.00 GTİP’ine ait
istatistiklere bakıldığında ÇHC’nin 2008 ve 2009 yıllarında yaklaşık
%29’luk ithalat payıyla birinci olduğu, 2010 yılında ise %15’lik payı ile
Romanya’nın ardından ikinci sırada olduğu tespit edilmiştir.
Önlem
konusu ürün ithalatının tüketime göre değişimi
MADDE 11 – (1) Yerli
üretim dalının yurt içi satış miktarı ile genel ithalatın miktarı adet
bazında toplanarak ilgili yıla ilişkin benzer mal tüketim rakamları elde
edilmiştir. Şikayetçi yerli üreticiler yerli üretim dalını oldukça yüksek
bir oranda temsil ettiğinden, diğer yerli üreticinin satış verileri ihmal
edilmiş ve hesaplamada söz konusu firmaların yurt içi satış miktarlarının
toplamı aynen kullanılmıştır. İthalat istatistikleri kilogram bazında
tutulduğundan söz konusu verileri adete dönüştürmek gerekmiştir. Bu
kapsamda, yapılan dönüşümde yerli üretim dalından edinilen bilgiler
çerçevesinde standart bir ürünün ağırlığının ortalama 40 Kg olduğu hesaba
katılmış ve değerlendirmeler bu bilgiler çerçevesinde yapılmıştır.
(2) Bahse konu bilgiler ışığında yapılan hesaplamalar
sonucu elde edilen Türkiye toplam benzer mal tüketim miktarının endeks
değeri 2008 yılı için 100 olarak kabul edildiğinde 2009 yılında bu rakamın
46’ya düştüğü, 2010 yılında ise daha da azalarak 44’e düştüğü
görülmektedir. Yerli üretim dalının Türkiye toplam tüketimi içinden aldığı
pazar payına bakıldığında ise 2008 yılında 100 olan pazar payı endeks
değerinin, 2009 yılında 115’e çıktığı, 2010 yılında ise 94’e düştüğü tespit
edilmiştir.
(3) Öte yandan, ÇHC menşeli önleme tabi ithalatın
Türkiye toplam tüketiminden aldığı pazar payı incelendiğinde, endekslenen
değerin 2008 yılında 100 olarak kabul edilmesi durumunda, söz konusu
değerin 2009 yılında 78’e düştüğü, 2010 yılında ise 149’a çıktığı tespit
edilmiştir.
Önlem
konusu ürün ithalatının fiyatlarının gelişimi
MADDE 12 – (1) Önlem
konusu klimaların Türkiye genel ithalatının birim fiyatı, 2008 yılında 5,86
ABD Doları/Kg iken sonraki yıl artış eğilimi göstermiş ve 2009 yılında 7,13
ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. 2010 yılına bakıldığında ise birim
fiyatların tekrar düşerek 6,62 ABD Doları/Kg seviyesine gerilediği
görülmektedir.
(2) ÇHC’den yapılan klima ithalatının birim fiyatlarına
bakıldığı zaman ise son üç yılda birim fiyatların ÇHC ithalat miktarının
yüksekliğiyle ters orantılı olarak değiştiği görülmektedir. Buna göre 2008
yılında kilogram başına 4,85 ABD Doları olan birim fiyatın, 2009 yılında
5,48 ABD Doları/Kg’a çıktığı, 2010 yılında ise 5,32 ABD Doları/Kg’a
gerilediği tespit edilmiştir.
(3) Diğer ülkelerden yapılan ithalatın birim fiyatları
ise 2008 yılında 6,82 ABD Doları/Kg iken sonraki iki yılda artarak 2009’da
8,56 ABD Doları/Kg’a, 2010 yılında ise 9,26 ABD Doları/Kg’a çıkmıştır.
Önlem
konusu ithalatın yerli üretim dalının iç piyasa fiyatları üzerindeki etkisi
MADDE 13 – (1) Gözden
geçirme döneminde, ÇHC menşeli ithalatın yerli üretim dalının fiyatları
üzerindeki tesirini göstermesi açısından, ÇHC menşeli ithalatın Türkiye’ye
giriş fiyatlarıyla yerli üretim dalının gerçekleşmiş iç piyasa satış
fiyatlarını karşılaştıran fiyat kırılması hesaplaması yapılmıştır. ÇHC
menşeli ithalatın Türkiye’ye giriş fiyatları, TÜİK istatistiklerinden elde
edilen ortalama CIF fiyatlar üzerine %2,7 gümrük vergisi ve %2 oranında
diğer gümrük masrafları eklenerek bulunmuştur. Dampinge karşı önlemin söz
konusu olmadığı bir ortamda fiyatların hangi düzeyde olacağına ilişkin
değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla anılan fiyatlara dampinge karşı
önlem eklenmemiştir.
(2) Ülke bazında yapılan hesaplamalara göre, ÇHC menşeli
ithalat 2008, 2009 ve 2010 yıllarında yerli üretim dalının fiyatlarını
sırasıyla %47, %15 ve %39 seviyelerinde kırmıştır.
(3) Öte yandan, bazı ithalatçılar kendilerinin 2011 yılı
fiyatlarının yerli üretim dalının iç piyasa fiyatlarından yüksek olduğunu
bir takım verilerle ispatlama yoluna gitmişlerdir. Ancak, gözden geçirme
dönemi 2008-2010 dönemi olduğundan, bu veriler dikkate alınmamıştır.
Yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri
MADDE 14 – (1) Yerli
üretim dalının ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesinde şikayetçi
yerli üreticiler olan Arçelik-LG, Demirdöküm ve Vestel’in verileri
kullanılmıştır. Eğilimin sağlıklı bir şekilde incelenmesi amacıyla Türk
Lirası bazındaki veriler için on iki aylık ortalamaları içeren ÜFE
rakamları kullanılarak enflasyondan arındırılan reel değerler esas alınmıştır.
Ayrıca, 2008-2010 dönemine ait bütün veriler 2008 yılı baz alınarak
endekslenmiştir.
a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım oranı
1) Yerli üretim dalının üretim miktarı endeksi 2008 yılında
100 iken, 2009 yılında 55 seviyesine düşmüş, 2010 yılında az da olsa
yükselerek 61’e çıkmıştır.
2) Aynı dönemde yerli üretim dalının kapasite miktar
endeksi 2008 yılında 100 iken, 2009 ve 2010 yılında 138 olarak
gerçekleşmiştir.
3) Yerli üretim dalının kapasite kullanım oranına
bakıldığında ise 2008 yılında 100 olan bahse konu oranın endeks değerinin
2009 yılında 40 ve 2010 yılında 44 olarak gerçekleştiği görülmektedir.
b) Yurtiçi satışlar ve ihracat
1) Yerli üretim dalının önlem konusu klimalarda yurt içi
satış miktar endeksi 2008 yılında 100 olarak alındığında, söz konusu
endeksin 2009’da 52’ye, 2010’da ise 41’e düştüğü görülmektedir. Aynı dönem
için yurtiçi satış hâsılatı reel olarak incelendiğinde, 2008 yılında 100
olan endeks değerinin, 2009’da 59’a, 2010 yılında ise 46’ya düştüğü
görülmektedir.
2) İhracat miktar endeksinin 2008 yılında 100 olduğu
kabul edilirse, 2009’da 65’e düştüğü, 2010 yılında ise 87’ye çıktığı
görülmektedir. İhracatın değer endeksi ise 2008 yılında 100 iken 2009
yılında 93’e düşmüş, 2010 yılında ise 99’a çıkmıştır.
c) Yurt içi satış fiyatları
1) Yurtiçi satışların adet başına düşen birim
fiyatlarının reel endeks değerlerine bakıldığında, 2008 yılında 100 olarak
kabul edilen endeksin 2009 yılında 113’e çıktığı, 2010 yılında ise az da
olsa azalarak 112’ye düştüğü tespit edilmiştir.
ç) Pazar payı
1) Yerli üretim dalının pazar payı endeksi 2008 yılında
100 iken, 2009 yılında 115 seviyesine çıkmış, fakat 2010 yılında 94’e
düşmüştür.
d) Stoklar
1) Yerli üretim dalının önlem konusu klimalardaki dönem
sonu stok verileri incelendiğinde, 2008 yılında 100 olan stok miktar
endeksinin, 2009 yılında 55’e, 2010 yılında ise 45’e düştüğü görülmektedir.
e) İstihdam
1) Yerli üretim dalının önlem konusu klimaların
üretiminde çalışan direkt işçi sayısının endeks değeri 2008 yılında 100
olarak kabul edildiğinde, söz konusu değerin 2009’da 72’ye düştüğü, 2010
yılında ise 78’e çıktığı görülmektedir.
f) Ücretler
1) Yerli üretim dalında önlem konusu klimaların
üretiminde çalışan direkt işçilerin aylık giydirilmiş ortalama ücretlerinin
endeks değeri 2008 yılında 100 olarak kabul edildiğinde, söz konusu değerin
2009’da 106’ya çıktığı, 2010 yılında ise 104’e düştüğü görülmektedir.
g) Verimlilik
1) Yerli üretim dalında çalışan işçi başına üretimi
yansıtan verimlilik endeksi 2008 yılında 100 iken, 2009 ve 2010 yıllarında
sırasıyla 76 ve 77 olarak gerçekleşmiştir.
ğ) Maliyetler ve kârlılık
1) Yerli üretim dalının önlem konusu klimalarda
ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet endeksi 2008 yılında 100 iken, 2009
yılında 118 ve 2010 yılında 106 olarak gerçekleşmiştir.
2) Yerli üretim dalının önlem konusu üründe birim
kârlılık endeksi 2008 yılında 100 iken, 2009 ve 2010 yıllarında sırasıyla
392 ve 367 olarak gerçekleşmiştir.
h) Nakit akışı
1) Yerli üretim dalının önlem konusu klima satışından
elde ettiği nakit akışı (kâr+amortisman) endeksi 2008 yılında 100 iken,
2009 yılında 198 ve 2010’da 190 olarak gerçekleşmiştir.
ı) Büyüme
1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili
olarak, bilanço aktif büyüklüğü 2008 yılında 100 iken, 2009 ve 2010
yıllarında sırasıyla 101 ve 102 olarak gerçekleşmiştir.
i) Sermaye ve yatırımları artırma yeteneği
1) Yerli üretim dalının sermaye artırma yeteneğini
görebilmek için yerli üretim dalının bütün faaliyetlerinde kullanılan öz sermayesi
incelenmiştir. Buna göre, 2008 yılında 100 olan özsermaye endeksi, 2009
yılında 117’ye çıkmış, 2010 yılında ise 97’ye düşmüştür.
j) Yatırımların geri dönüş oranı
1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak
yapılan yatırımlarının geri dönüşünü yansıtan Kâr/Özkaynak oranının endeks
değeri 2008 yılında 100 iken 2009 yılında 196’ya çıkmış ve 2010 yılında
238’e yükselmiştir.
Maddi
zararın varlığı ve devamına ilişkin değerlendirme
MADDE 15 – (1) ÇHC’nin
Türkiye’ye ihracatı bağlamında son üç yıla bakıldığında, gerek set halinde
getirilen split klimaların gerekse iç ve dış ünitelerin ayrı ayrı
getirildiği aksam ve parçaların ihracatında, 2009 yılında düşen ihracatın
2010 yılında tekrar artışa geçtiği görülmektedir. 2010 yılındaki ihracatın,
2008 yılı seviyelerini yakalayamasa da damping önlemi yürürlükte
bulunmasına rağmen artış eğilimine girdiği görülmekte ve bu sayede ÇHC
menşeli ithalatın Türkiye pazarında 2009 yılında düşmüş olan pazar payını,
2010 yılında ciddi oranda artırdığı değerlendirilmektedir.
(2) Yerli üretim dalının gerçekleşmiş iç piyasa satış
fiyatlarıyla, ithalatın Türkiye’ye giriş fiyatlarını karşılaştırmaya
yarayan fiyat kırılması oranları oldukça yüksek seviyelerde çıkmıştır.
(3) Yerli üretim dalının üretim, iç ve dış piyasa satış
miktarları 2008 yılına nazaran son iki yılda düşüş göstermiştir. Aynı
dönemde, maliyetler ve ücretler ise tam tersine artış göstermiştir.
İstihdam, kapasite kullanım oranı ve verimlilik de 2008’e nazaran düşüş
göstermiştir.
(4) Öte yandan, yerli üretim dalının kârlılık, nakit
akışı, kapasite miktarı, aktif büyüklüğü, yatırımların geri dönüşü ve stok
miktarlarında iyileşmeler gözlemlenmiştir. Ancak, yürürlükte bir dampinge
karşı önlem bulunmasına rağmen önlem konusu ithalatta azalma olmaması,
önlem konusu ithalatın yerli üretim dalının iç piyasa satış fiyatları
üzerindeki etkisi ve önlem konusu ithalatın yerli üretim dalının bazı
ekonomik göstergeleri üzerindeki olumsuz etkisi gibi zarar unsurlarının
hala geçerli olduğu değerlendirilmektedir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Dampingin
ve Zararın Devamı veya Yeniden Oluşma İhtimali
Genel
açıklamalar
MADDE 16 – (1)
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 35 inci maddesi
çerçevesinde önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın
devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı
incelenmiştir.
(2) Bu çerçevede, önleme konu ülkenin üretim kapasitesi,
ihracat kabiliyeti ve ihraç fiyatları ile esas soruşturmada tespit edilen
damping marjı gibi unsurlar incelenmiştir.
(3) Değerlendirmelerde kullanılan verilerin bir kısmı
uluslararası kaynaklardan elde edilmiştir. Uluslararası istatistiklerde
duvar tipi split klimaları içinde barındıran en dar kapsamlı
sınıflandırmanın yer aldığı 8415.10 armonize sistem kodu (HS Kodu)
kullanılmıştır. Bu kapsamda eldeki en iyi verilerle değerlendirme
yapılmıştır.
ÇHC’de
yerleşik kapasite ve ihracat kabiliyeti
MADDE 17 – (1) Yerli
üreticilerden alınan bilgiye göre, klima iç talebinin çok canlı olduğu
ÇHC’de yerleşik klima üreticilerinin split klima üretim kapasitesi,
Türkiye’deki aynı ürünün üretim kapasitesinin yaklaşık 40 katı büyüklüğündedir.
20 Mayıs 2011 tarihinde China Daily USA adlı internet sitesinde yayımlanan
bir makalede, Çin Elektrikli Ev Aletleri Birliği Başkanı, 2010 yılında
sadece Çin’de 80 milyondan fazla klimanın satıldığını ve bu satışların
%90’ını yerli markalı klima satışlarının oluşturduğunu belirtmiştir.
(2) Uluslararası pazar araştırmaları yapan ABD menşeli
bir firmanın (IBIS World) yayınlamış olduğu ÇHC Klima Üretim Raporu’nda yer
alan bilgilere göre, 2009 yılında ÇHC klima sektöründe faaliyet gösteren
258 firmanın 977 adet üretim tesisinden elde ettiği yıllık gelir 32,9
milyar ABD Doları seviyesindedir. Söz konusu rapora göre, ÇHC klima sektöründe
yaklaşık 177.000 kişi çalışmaktadır. Üretimden elde edilen gelir ve toplam
istihdam rakamlarına bakıldığında ve 2009 yılının küresel kriz yılı olduğu
göz önüne alındığında, ÇHC’nin önlem konusu üründe ne denli ciddi bir
kapasiteye sahip olduğu görülmektedir. Nitekim, yıllık olarak hazırlanan bu
raporun Ağustos 2011 sayısında, ÇHC’de yerleşik klima üreticilerinin yıllık
cirolarının 62 milyar ABD Doları seviyesine ulaştığı ve sektörün 2006-2011
döneminde yıllık olarak ortalama %18 oranında büyüdüğü ifade edilmiştir.
(3) ÇHC’nin söz konusu üründe yerleşik kapasitesinin
diğer ülkelere göre hangi ölçüde büyük olduğunu görmek için ÇHC’nin dünya
split klima ihracatındaki payına bakılmıştır. Bu çerçevede, Uluslararası
Ticaret Merkezi’nden (UTM-International Trade Center) elde edilen veriler
ışığında, 8415.10 HS Kodu’ndan yapılan ihracata hem dünya genelinde hem de
ÇHC özelinde bakılmıştır.
(4) Dünya genelinde klima ihracat rakamlarına
bakıldığında önlemin alındığı yıl olan 2006 yılında 7,9 milyar ABD Doları
olan ihracatın 2007 yılında 10 milyar ABD Doları’nın üstüne çıktığı,
2008’de 11,6 milyar ABD Doları seviyesinde olduğu, 2009’da ise keskin bir
düşüş göstererek tekrar 7,8 milyar ABD Doları’na indiği ve nihayet 2010
yılında krizden önceki seviyesine yakın bir şekilde gerçekleşerek 10,7
milyar ABD Doları’na çıktığı tespit edilmiştir.
(5) ÇHC’nin dünya ihracatı içindeki payına bakıldığında
ise 2006 yılında %42,9’luk yüksek bir oranla birinci sırada olduğu ve 2010
yılında söz konusu payı %56,8’e yükselttiği görülmektedir. Yukarıdaki
verilerden anlaşılacağı üzere, ÇHC, dünya klima ihracatından her geçen yıl
daha da yüksek pay almakta ve söz konusu ihracatın yarısından fazlasını tek
başına yapmaktadır. ÇHC’den sonra dünya ihracatında ikinci sırada yer alan
Tayland’ın 2010 yılındaki ihracat payının %17 civarında olduğu da göz önüne
alındığında, ÇHC’nin bahse konu ürün pazarının tartışmasız lideri olduğu
değerlendirilmektedir.
(6) Öte yandan, ÇHC’nin kapasitesinin ne kadar bir
bölümünü Türkiye’ye yönelttiğini görebilmek için ÇHC’nin Türkiye’ye olan
duvar tipi split klima (HS Kodu: 8415.10) ihracatına bakılmıştır. UTM’den
elde edilen verilere göre, ÇHC Türkiye’ye, önlemin alındığı yıl olan 2006
yılında 81 milyon, 2007 yılında 43,5 milyon, 2008 yılında 105,7 milyon,
2009 yılında 45,2 milyon ve 2010 yılında 62,1 milyon ABD Doları (FOB)
civarında klima ihraç etmiştir. ÇHC’nin klima ihracat istatistiklerine
miktar olarak bakıldığında, 2010 yılında ÇHC’nin Türkiye’ye 4.849 ton klima
ihraç ettiği ve Türkiye’ye olan ihracatının toplam ihracatı içindeki
payının %1 olduğu görülmektedir. Bu veriler ışığında, Türkiye ÇHC’nin 2010
yılında klima ihracatı yaptığı 190 ülke arasında 19. sırada yer almıştır.
Önlemin alındığı yıl olan 2006 yılında ÇHC’nin Türkiye’ye olan ihracatının
toplam ihracatı içindeki payının %2,4 olduğu ve Türkiye’nin ihracat yapılan
ülkeler arasında 9. sırada olduğu göz önüne alındığında, 2006 yılında
alınan dampinge karşı önlemin ÇHC’yi Türkiye haricinde alternatif pazarlara
yönelttiği ve önlemin bu açıdan etkili olduğu, ancak Türkiye pazarının ÇHC
için önleme rağmen önemini koruduğu değerlendirilmektedir.
ÇHC’nin
üçüncü ülkelere ihracatı ve birim fiyatları
MADDE 18 – (1) ÇHC’nin
üçüncü ülkelere ihracatı ve söz konusu ihracatın fiyatları incelenirken
AB’nin ÇHC’den 8415.10.90 CN Kodu altında gerçekleştirdiği ithalata
bakılmıştır. Bu çerçevede, AB’nin resmi istatistik kurumu olan EUROSTAT’tan
alınan verilere göre 2006 yılında 323 milyon Euro (CIF) olan ithalatın,
2007 ve 2008 yıllarında 570 milyon Euro tutarının üzerinde olduğu, 2009
yılında 268 milyon Euro ve 2010 yılında 391 milyon Euro olarak
gerçekleştiği görülmektedir. Söz konusu ithalat miktarına bakıldığında 2006
yılında 76.332 ton olarak gerçekleşen ithalatın kriz yılı olan 2009’da
50.765 tona düştüğü 2010 yılında ise tekrar toparlanarak 77.216 tona
çıktığı tespit edilmiştir.
(2) ÇHC’den yapılan ithalatın birim fiyatlarına
bakıldığı zaman 2006’daki birim fiyatın kilogram başına ortalama 4,24 Euro
olduğu, söz konusu birim fiyatın 2007’de 4,67, 2008’de 4,52, 2009’da 5,28
Euro/Kg olarak gerçekleştiği tespit edilmiştir. 2009 yılında zirve yapan
ortalama birim fiyatın 2010 yılında artan ithalatla beraber 5,07 Euro/Kg
seviyelerine kadar gerilediği görülmektedir.
Diğer
ülkelerde önlem konusu ürüne ilişkin yürürlükte bulunan önlemler
MADDE 19 – (1)
Arjantin, 8415.10 HS Kodu altında sınıflandırılan ÇHC menşeli “split
sistemli klimalar ile bazı aksam ve parçaları”nın ithaline yönelik
yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemi 18 Şubat 2011 tarihinde 5 yıl
süreyle uzatmıştır.
Esas soruşturmada
tespit edilen damping marjı
MADDE 20 – (1) Mevcut
dampinge karşı önlemin hukuki ve idari altyapısını teşkil eden önceki
damping soruşturması esnasında ÇHC için tespit edilen damping marjı,
ÇHC’nin önlemin kalkması halinde muhtemel davranışını yansıtması bakımından
önemli bir gösterge niteliği taşımaktadır. Buna göre, 2006 yılında sona
eren esas damping soruşturmasında, işbirliğine gelen firmalar için CIF
bedelin %38,64 ile %43,19 arasında değişen oranlarda, diğer firmalar için
CIF bedelin %92,63 oranında damping marjı hesaplanmıştır.
Türkiye
pazarının önemi
MADDE 21 – (1) Önleme
konu ülke için Türkiye, artan nüfusu,
dinamik iç talebi ve yaz mevsiminde ülke genelinde oluşan yüksek sıcaklıklar
nedeniyle klima sektörü için önemli bir pazar mahiyetindedir. İklimlendirme
Soğutma Klima İmalatçıları Derneğine kayıtlı üretici, ithalatçı, dağıtıcı
gibi değişik nitelikte 70’in üzerinde firmanın olması, klima sektörünün
Türkiye’de ne kadar yerleşik bir sektör olduğunun bir göstergesidir.
(2) Türkiye’deki çok sayıda ithalatçı, 1990’lı yıllardan
beri ÇHC’den klima ithalatı yapmaktadır. Türkiye’de yerleşik ithalatçılar
ile ÇHC’den çok sayıda üretici/ihracatçı firma gerek ÇHC’deki ve
Türkiye’deki, gerekse başka ülkelerdeki fuarlarda sık sık karşı karşıya
gelmekte, özel ziyaretler yapmakta, karşılıklı bilgi alışverişinde bulunmaktadırlar.
Dolayısıyla, ÇHC üreticileri/ihracatçıları Türkiye pazarı, rekabet
şartları, dağıtım ve pazarlama kanalları, ürünler ve fiyat seviyeleri
hakkında iyi derecede bilgiye sahiptirler ve bu firmaların Türkiye’deki
dağıtım kanallarına erişim kolaylığı nedeniyle pazara nüfuz etme sorunu
yaşamadıkları anlaşılmaktadır. Dolayısıyla, önlemin kalkması durumunda,
Türkiye pazarını çok iyi bilen ve önemli gören ÇHC’de mukim ihracatçılar,
Türkiye’ye olan ihracatını kolaylıkla artırabilecektir.
Talep ve
talebi etkileyen unsurlar
MADDE 22 – (1) Yerli
üretim dalından alınan bilgiye göre önlem konusu ürün talebi 2008 yılında
zirve noktasına ulaşmıştır. 2008 yılından sonra ise küresel krizin etkisi
sonucu tüm dünyada klima talebinin daraldığı gibi Türkiye iç pazarında da
talep daralması yaşanmıştır. 2008 yılındaki toplam Türkiye talebi 100
olarak değerlendirildiğinde, 2009 yılında bu rakamın 46’ya, 2010 yılında
ise 44’e düştüğü tespit edilmiştir. Bu çerçevede, 2009 yılında yaşanan
talep daralmasının 2010 yılında da devam ettiği görülmektedir. Yerinde
doğrulama esnasında yerli üretim dalından edinilen bilgilere göre ise 2011
yılının dünya klima sektörü için 2010 yılına nazaran daha canlı geçtiği
ifade edilmiştir.
(2) Yerli üretim dalından alınan bilgilere göre, klima
talebi iki türlü olmaktadır. Birinci tip talep, ev ve iş yerlerinde yaygın
olarak kullanılan duvar tipi, yer tipi, kaset tipi veya salon tipi split
klimalar üzerinde yoğunlaşmaktadır. İkinci tür talep ise daha ziyade büyük
ölçekli otel, plaza, alışveriş merkezi projelerinde kullanılan ve bir dış
üniteyle çok sayıda iç ünitenin kontrol edilebildiği yüksek teknolojili ve
yüksek enerji sınıfında yer alan değişken debili soğutucu akışkan sistemli
split klimalarda yoğunlaşmaktadır. Türkiye’de yerleşik firmaların
uzmanlaştığı ürünler birinci tip talebe ait ürünlerdir. ÇHC’den ithal
edilen ürünler de bu tip talebe yönelik ürünlerdir. Öte yandan, yerli
üretim dalının değişken debili soğutucu akışkan sistemli split klima
üretimi için ar-ge çalışmalarında bulunduğu ve önümüzdeki dönemde daha
yüksek katma değerli olan bu tipteki ürünleri üretmek istediği
bilinmektedir.
(3) Önleme tabi ürün ise bütün tipler içinde en çok
talebi olan duvar tipi split klimalar ile bunların iç ve dış ünitesidir.
Türkiye’de elektrik enerjisinin görece pahalı olmasından dolayı bu tipteki
ürünlerin talebini belirleyen en önemli unsur enerji sınıflandırmasıdır.
Son yıllarda dur-kalk basaçlı klimaların enerji sınıflarının düşük olması
sebebiyle, iç piyasa talebi, yeni teknoloji olan ve daha yüksek enerji
sınıfında bulunan inverter basaçlı ürünlere kaymıştır. ÇHC’de yerleşik
firmalar da bu tipteki üretimlerini artırmışlar ve Türkiye piyasasına bu
şekilde daha rahat girebilmişlerdir. Yerli üretim dalında da bu tür basaçlı
klimalar büyük ölçeklerde üretilmeye başlamıştır. Ayrıca, yerli üretim dalı
tarafından bu tip klimaların ar-ge çalışmalarının devam etmekte olduğu ve
önümüzdeki dönemde bu tür ürünlerin üretiminin daha da artacağı ifade
edilmektedir.
Dampingin
ve zararın devamı ve yeniden oluşma ihtimaline ilişkin değerlendirme
MADDE 23 – (1)
Yukarıdaki bilgiler ışığında, önleme tabi ülke olan ÇHC’nin gerek kapasite
gerek dış ticaret bakımından önleme tabi üründe dünya lideri olduğu; 2009
yılında küresel ticaretin daralmasına rağmen ihracat payını artırabildiği;
2010 yılında genişleyen dünya pazarıyla birlikte ihracat payını daha da
artırdığı; 2009 yılında Türkiye’ye olan ihracatı azalmasına rağmen, 2010
yılında ihracatta artış başladığı; önlemin kalkması halinde ÇHC’nin Türkiye
pazarına daha çok yönelebileceği; Türkiye dışında Arjantin’in de önleme
tabi üründe bir dampinge karşı önlemi olması ve bunun ÇHC’nin uluslararası
fiyat politikasını yansıtması bakımından bir gösterge niteliğinde
olabileceği; yine önlemin ortadan kalkması halinde ÇHC’nin muhtemel
davranışını yansıtması bakımından esas soruşturmada hesaplanan damping
marjlarının işbirliğine gelen firmalar için CIF bedelin %40’ı civarında,
diğer firmalar için %92 düzeyinde olduğu;
Türkiye’nin iç talebinin klimalar için artan nüfus ve yaz mevsiminde
görülen yüksek sıcaklıklar nedeniyle canlı olduğu göz önüne alındığında
mevcut önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingli ithalatın devamı ya
da tekrarının muhtemel olduğu mütalaa edilmektedir.
(2) Öte yandan, ÇHC’nin ihracat kapasitesi ve 2010
yılında Türkiye’ye olan ihracatının tekrar artışa geçmesi, özellikle 2010
yılı için hesaplanan fiyat kırılması oranlarının oldukça yüksek olması ile
yerli üretim dalının bazı ekonomik göstergelerinde meydana gelen bozulmalar
dikkate alındığında mevcut önlemin yürürlükten kaldırılması halinde yerli
üretim dalının ekonomik durumunun daha da kötüye gidebileceği ve zarar
durumunun devam edeceği veya tekrar oluşabileceği değerlendirilmektedir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Nihai
bildirim sonrası gündeme getirilen hususlar
MADDE 24 – (1) Bir
ihracatçı firma, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinin 2009 yılında
hazırlamış olduğu ve 1998-2007 dönemini ele alan Türkiye İklimlendirme
Sanayi Sektör Raporu’nun soruşturmacı otorite tarafından yapılacak
tespitlerde dikkate alınması gerektiğini ifade etmiştir. Ancak, soruşturma
esnasında yapılan tespitlerin birincil kaynaklardan yapılması ve bahse konu
raporun gözden geçirme döneminin dışında kalan bir dönemi açıklayıcı nitelikte
olması nedeniyle, mezkur rapor değerlendirmelerde dikkate alınmamıştır.
(2) Bir ihracatçı firma, esas soruşturmanın Nihai
Bildirim Raporu’nda yer alan tespitlerden yola çıkarak yerli üretim dalının
zarar göstergelerine ilişkin çeşitli yorumlar yapmıştır. Ancak, nihai
gözden geçirme soruşturmasında zarara ilişkin tespitler gözden geçirme
dönemi için yapılmaktadır. Bu yüzden, bahse konu ihracatçı firmanın
tespitleri dikkate alınmamıştır.
(3) Bir ihracatçı firma, esas soruşturmada başvurunun
Vestel tarafından yapıldığı ve Arçelik-LG tarafından desteklendiğini, nihai
gözden geçirme başvurusunda ise bu firmalara ek olarak Demirdöküm
firmasının da bulunduğunu ve sektörde bu firmalar haricinde Airfel adlı bir
diğer firmanın da bulunduğunu ifade etmiş ve artan üretici sayısının
sektördeki olumlu gidişattan kaynaklandığını belirtmiştir. Yapılan
değerlendirmede, önlem konusu üründe dampinge karşı önlem sonrası iç
piyasada artan rekabet şartları neticesinde sektöre çeşitli üreticilerin
giriş yaptığının doğru olduğu ancak üretici sayısındaki bu artışın yerli
üretim dalındaki zarar durumunun varlığını veya zararın yeniden meydana
gelme ihtimalini ortadan kaldırmayacağı değerlendirilmiştir.
Sonuç
MADDE 25 – (1)
Soruşturma sonucunda, yerli üretim dalında maddi zararın devam ettiği ve
meri önlemin yürürlükten kaldırılması halinde dampingin ve zararın devamı
veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu anlaşıldığından İthalatta
Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı ve Bakanın onayı ile
soruşturma konusu ürün için uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin
aşağıda belirtilen şekilde aynen uygulanmaya devam edilmesine karar
verilmiştir.
(2) ÇHC menşeli ilgili ürün ithalinde uygulanan önlemin
devam etmesiyle beraber, 2009/6 sayılı Tebliğ ile Malezya’ya ve 2011/3
sayılı Tebliğ ile Endonezya, Filipinler, Pakistan ve Vietnam’a önlemlerin
etkisiz kılınmasının tespit edilmesi sonucu teşmil edilen önlemlerin
uygulanmasına da aynen devam edilir.
GTİP
|
Eşya Tanımı
|
Menşe Ülke
|
Dampinge
Karşı Önlem
(% CIF)
|
8415.10.90.00.00
|
Yalnız duvar tipi split
klimalar
|
Çin
Halk Cumhuriyeti
|
%25
|
8415.90.00.90.11
|
Yalnız duvar tipi split
klimaların dış üniteleri
(değişken soğutucu debili
split klima sistemleri
dış ünitesi hariç)
|
8415.90.00.90.12
|
Yalnız duvar tipi split
klimaların iç üniteleri
|
Uygulama
MADDE 26 – (1) Gümrük
idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife istatistik pozisyon numarası, tanımı
ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki ithalatında,
karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı önlemi tahsil ederler.
Yürürlük
MADDE 27 – (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28 – (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
|