Maliye
Bakanlığından:
VERGİ USUL
KANUNU GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO:
414)
1. Amaç
Bu Tebliğ ile uygulamaya konulacak olan Önceden
Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi ile gelişen bilgi işlem
teknolojilerinden yararlanarak, vergi beyannamelerinin kolay, hızlı,
ekonomik ve güvenilir bir şekilde İdareye intikalini sağlamak, vergi
beyannamelerinin doldurulması sırasındaki hataları asgariye indirerek
mükellef mağduriyetini önlemek ve vergiye gönüllü uyumu artırmak, ayrıca
vergi dairesinin, mükellefiyet kaydı, beyanname kabul, tarh, tahakkuk ve tahsilat
işlemlerini azaltmak suretiyle iş ve işlemlerini kolaylaştırmak ve
verimliliği artırmak amaçlanmaktadır.
2. Yetki
213 sayılı Vergi Usul Kanununun (V.U.K) 5228 sayılı
Kanunun [1] 8 inci maddesiyle değişik mükerrer 257 nci
maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı bendi ile Maliye Bakanlığı vergi
beyannameleri ve bildirimlerin, şifre, elektronik imza veya diğer güvenlik
araçları konulmak suretiyle İnternet de dâhil olmak üzere her türlü
elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında verilmesi, beyanname ve
bildirimlerin yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak
gönderilmesi hususlarında izin vermeye veya zorunluluk getirmeye,
beyanname, bildirim ve bilgilerin aktarımında uyulacak format ve
standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu
zorunluluğu beyanname, bildirim veya bilgi çeşitleri, mükellef grupları ve
faaliyet konuları itibarıyla ayrı ayrı uygulatmaya yetkili kılınmıştır.
Diğer taraftan, VUK’un 5228 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesiyle değişik 28 inci maddesinin ikinci fıkrasında, beyannamenin
elektronik ortamda gönderilmesi halinde, tahakkuk fişinin elektronik
ortamda düzenleneceği ve mükellef veya elektronik ortamda beyanname
gönderme yetkisi verilmiş gerçek veya tüzel kişiye elektronik ortamda
iletileceği; bu iletinin, tahakkuk fişinin mükellefe tebliği yerine
geçeceği hükme bağlanmıştır.
3. Kapsam
ve Uygulama
Yukarıda belirtilen amaçlar doğrultusunda Maliye
Bakanlığına verilen yetkilere istinaden; 2011 ve müteakip takvim yıllarında
sadece gayrimenkul sermaye iradı (GMSİ-kira geliri) elde eden mükelleflerin
bu iratlarına ilişkin beyannamelerinin Gelir İdaresi Başkanlığınca önceden
doldurulup mükelleflerin onayına sunulacağı Önceden Hazırlanmış Kira
Beyanname Sistemi’nin uygulanmasına başlanacaktır.
Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi kira geliri
(GMSİ) elde eden mükelleflere ilişkin banka, tapu, sigorta şirketleri gibi
üçüncü taraflardan elde edilen bilgiler kullanılarak GMSİ beyannamelerinin
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından otomatik olarak doldurulduğu ve
mükelleflerin onayına sunulduğu bir sistemdir. Sistem ile sicil,
gayrimenkul, irat tür ve tutarı, gider türü, indirim, vergi kesintisi gibi
GMSİ beyannamesinde bulunan tüm bilgilerin görüntülenmesi, doldurulması ve
değiştirilmesi işlemlerinin kolay, hızlı ve kontrol edilebilir bir şekilde
yapılması imkânı sağlanacaktır. Vergi hesaplama adımları ve tahakkuk
bilgileri hesaplanmış bir şekilde hazırlanıp mükellefin onayına
sunulacaktır.
Bu Sistemden beklenen fayda, mükelleflerin vergisel
yükümlülüklerini yerine getirmek için katlandıkları zaman kaybı ve parasal
maliyetleri azaltmak ve vergiye tâbi gelirlerin vergi kanunlarına hâkim
olamama ya da ihmal gibi nedenlerle eksik ya da yanlış beyan edilmesi gibi
riskleri en aza indirmektir. Sistem mükelleflerin yükümlülüklerini yerine
getirmelerine ilişkin süreci önemli oranda kolaylaştıracak ve böylece vergi
kanunlarına gönüllü uyumun artırılmasına katkıda bulunacaktır.
Sistem, hâlihazırda GMSİ yönünden gelir vergisi
mükellefiyeti bulunanlara hizmet sunacağı gibi ilk defa mükellefiyet tesis
ettirerek GMSİ beyannamesi gönderecekleri de kapsamaktadır. Bu bakımdan
daha önce GMSİ yönünden gelir vergisi mükellefiyeti bulunmayan şahısların,
İnternet Vergi Dairesinde kendileri için hazırlanan GMSİ beyannamelerini
elektronik ortamda onayladıkları anda, adlarına GMSİ için mükellefiyet
tesisi ve vergi tahakkuku işlemleri otomatik olarak gerçekleştirilecektir.
Diğer taraftan, hâlihazırda GMSİ mükellefiyeti bulunan
ancak adres değişikliği nedeniyle 2011 GMSİ beyannamelerini yeni adreslerinin
bağlı bulunduğu vergi dairesine vermek durumunda bulunan mükelleflerin;
Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi üzerinden kendileri için
hazırlanan beyannamelerini elektronik ortamda onaylamaları ile birlikte
vergi dairesi değişikliği otomatik olarak gerçekleştirilecektir. Elektronik
ortamda yapılan onay işlemi adres değişikliği bildirimi olarak kabul
edilecektir.
Önceden hazırlanmış GMSİ beyannamesinin mükellef
tarafından elektronik ortamda onaylanması ile beraber vergiye ilişkin
tahakkuk işlemleri otomatik olarak gerçekleştirilecek ve tahakkuk fişi aynı
anda elektronik ortamda mükellefe iletilecektir.
Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi’ne erişim ve
uygulama hakkında detaylı bilgiye Başkanlığımız internet adresi
(www.gib.gov.tr) üzerinden ulaşılabilecektir. Ayrıca uygulama hakkındaki
her türlü duyuru yine bu sayfadan yapılacaktır.
4. Sisteme
Giriş
Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi’ne girişler
Başkanlığımız internet adresi (www.gib.gov.tr) üzerinden gerçekleşecektir.
Mükellefler İnternet Vergi Dairesi şifrelerini
kullanarak veya kendileri için hazırlanmış güvenlik sorularını cevaplayarak
Sistem’e giriş yapabileceklerdir. İnternet Vergi Dairesi şifresi bulunmayan
mükellefler, “SADECE GAYRİMENKUL SERMAYE İRADI GELİRİ ELDE EDEN GERÇEK
KİŞİLER İÇİN İNTERNET HİZMETLERİ KULLANIM BAŞVURU FORMU” (EK:1) ile
herhangi bir vergi dairesine bizzat başvurarak kullanıcı adı, şifre ve
parola alabileceklerdir.
5.
Sorumluluk
Başkanlıkça üçüncü taraflardan elde edilen bilgiler ve
diğer bilgiler kullanılarak hazırlanan ve İnternet Vergi Dairesi’nde onaya
sunulan beyannameler, mükellefler tarafından kontrol edilecek; eksiklik,
hata veya yanlışlıkların bulunması halinde mükelleflerce düzeltilerek
onaylanacaktır. Bu kapsamda Başkanlık tarafından doldurulan ve mükelleflerce
elektronik ortamda onaylanan beyannamelerin içeriğinin doğruluğundan
mükelleflerin sorumlu olacağı tabiidir.
Onaylama işlemi sonucu otomatik olarak hazırlanan
tahakkuk fişinin yine Sistem üzerinden mükellefe iletilmesi işlemi ile söz
konusu tahakkuk fişi mükellefe tebliğ edilmiş sayılacaktır.
GMSİ beyannamelerinin Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname
Sistemi’nden verilmiş sayılabilmesi için Sistem üzerinde onaylama işleminin
yapılması şarttır. Onaylama işlemi en geç, beyanname verilmesi gereken
sürenin son günü saat 24:00'ten önce tamamlanmalıdır.
Ayrıca bu Tebliğ kapsamında internet hizmetleri kullanım
şifresi alan mükellefler kendilerine verilen bu kullanıcı kodu, parola ve
şifrenin kullanımından sorumludurlar. Bu nedenle mükellefler kullanıcı
kodu, parola ve şifrelerini başka amaçlarla kullanamazlar, herhangi bir
üçüncü kişiye açıklayamazlar ve kullanımına izin veremezler, üçüncü
kişilere devredemezler, kiralayamazlar ve satamazlar. Mükellefler kullanıcı
kodu, parola ve şifrenin yetkisiz kişilerce kullanıldığını öğrendikleri
anda (kullanıcı kodu, parola ve şifrenin kaybedilmesi, çalınması vb.
durumlar dâhil) Gelir İdaresi Başkanlığının 444 0 435 telefon numarasından
Çağrı Merkezine veya vergi dairelerine derhal bilgi vereceklerdir.
Elektronik ortamda yapılan işlemlerin tespit ve
tevsikinde, Gelir İdaresi Başkanlığı/vergi dairesi kayıtları esas
alınacaktır.
Tebliğ olunur.
——————————
1 31.07.2004 tarihli ve 25539 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır.
Eki için tıklayınız.
|