Maliye
Bakanlığından:
VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO: 413)
1.Giriş
1.1.
Bilindiği gibi Bakanlığımız tarafından uygulanmakta olan gelir politikası;
verimlilik, etkililik ve mükellef odaklılık ilkelerine sıkı sıkıya bağlı
kalınarak adalet ve tarafsızlık içerisinde yürütülmektedir. Gelir
politikasının uygulaması sırasında ekonomik faaliyetlerin daha iyi
kavranabilmesi için mükelleflerin mükellefiyetlerine ait çeşitli bilgiler
Bakanlığımızca tutulmaktadır.
1.2. Bu
kapsamda mükelleflere ait verilerde meydana gelen değişikliklerin güncel
olarak takip edilememesi nedeniyle çeşitli aksaklıklar yaşanmaktadır. Söz
konusu verilerin güncellenmesi, eksikliklerin giderilmesi, doğruluklarının
teyidi amacıyla düzenlenecek olan Mükellef Bilgileri Bildirimine ilişkin
usul ve esaslar bu tebliğin konusunu teşkil etmektedir.
2.
Kanuni Dayanak ve Yetki
2.1. 213
sayılı Vergi Usul Kanununun1 "Bilgi Verme" başlığını
taşıyan 148 inci maddesinde "Kamu idare ve müesseseleri, mükellefler
veya mükelleflerle muamelede bulunan diğer gerçek ve tüzelkişiler, Maliye
Bakanlığının veya vergi incelemesi yapmaya yetkili olanların isteyecekleri
bilgileri vermeye mecburdurlar." hükmüne yer verilmiştir. Aynı Kanunun
149 uncu maddesinde ise "Kamu idare ve müesseseleri (Kamu hizmeti ifa
eden kurum ve kuruluşlar dahil) ile gerçek ve tüzelkişiler vergilendirmeye
ilişkin olaylarla ilgili olarak Maliye ve Gümrük Bakanlığı ve vergi
dairesince kendilerinden yazı ile istenecek bilgileri belli fasılalarla ve
devamlı olarak yazı ile vermeye mecburdurlar." hükmüne yer
verilmiştir.
2.2. Söz
konusu Kanunun 5228 sayılı Kanunun2 8 inci maddesiyle değişik
mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı bendine göre
Maliye Bakanlığının; "Bu Kanunun 149 uncu maddesine göre devamlı bilgi
vermek zorunda olanlardan istenilen bilgiler ile vergi beyannameleri ve
bildirimlerin, şifre, elektronik imza veya diğer güvenlik araçları konulmak
suretiyle İnternet de dâhil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim
araç ve ortamında verilmesi, beyanname ve bildirimlerin yetki verilmiş
gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak gönderilmesi hususlarında izin
vermeye veya zorunluluk getirmeye, beyanname, bildirim ve bilgilerin
aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve
esasları tespit etmeye, bu zorunluluğu beyanname, bildirim veya bilgi
çeşitleri, mükellef grupları ve faaliyet konuları itibarıyla ayrı ayrı
uygulatmaya" yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
2.3. 213
sayılı Vergi Usul Kanununun yukarıda belirtilen maddeleri ile Bakanlığımıza
verilen yetkiye dayanılarak bu tebliğin konusunu teşkil eden Mükellef
Bilgileri Bildiriminin, elektronik ortamda verilmesi zorunluluğu
getirilmiştir.
2.4.
Bildirim zorunluluğu getirilen mükelleflerin kapsamı, bildirimin şekli,
bildirimde bulunulacak dönem,
bildirim verme zamanı, gönderilmesi ve diğer hususlara ilişkin
açıklamalara tebliğin izleyen bölümlerinde yer verilmiştir.
3.
Mükellef Bilgileri Bildirimi Verme Zorunluluğu Getirilen Mükellefler:
3.1.Bu
tebliğin konusunu teşkil eden Mükellef Bilgileri Bildirimini, bildirim
verme süresinin başladığı gün olan 1 Nisan tarihi itibariyle faal olan
(tasfiye işlemi devam edenler dahil) tüm;
a.
Kurumlar vergisi,
b.
Ticari kazanç (kazancı basit usulde tespit edilenler hariç), zirai kazanç
ve serbest meslek kazancı elde eden gelir vergisi
mükellefleri
vermek zorundadırlar.
3.2. Söz
konusu bildirimin merkez ve her bir şube için ayrı ayrı verilmesi
zorunludur.
3.3.
Faaliyet konuları itibariyle farklı muhasebe tekniğini kullanmak durumunda
bulunan mükellefler, Mükellef Bilgileri Bildiriminin “Brüt Satışlar/Gayri
Safi Hasılat” alanına, kendi muhasebe tekniklerine göre bu alana karşılık
gelen gelir tablosu bilgilerini dolduracaklardır.
4.
Bildirimin Şekli:
4.1.
Tebliğin üçüncü bölümünde bildirim verme zorunluluğu getirilen mükellefler,
https://intvd.gib.gov.tr/internetvd adresinde bulunan bildirim
ekranlarındaki alanları aynı adreste yer alan kılavuzda belirtilen açıklamaları
göz önünde bulundurarak eksiksiz olarak dolduracaklardır.
4.2. Söz
konusu bildirimin nasıl doldurulacağına ilişkin açıklamalara www.gib.gov.tr
adresinden de ulaşılabilecektir.
5.
Bildirimin Dönemi ve Verilme Zamanı:
5.1.
Bildirim verme yükümlülüğü getirilen tüm mükellefler, bildirimlerini her
yıl 1 Nisan-31 Mayıs tarih aralığında elektronik ortamda vereceklerdir.
5.2.
Bildirimin elektronik ortamda verilmiş sayılabilmesi için onaylama
işleminin yapılması zorunludur. Onaylama işleminin ise en geç, bildirimin
verilmesi gereken son gün olan 31 Mayıs günü saat 24.00'e kadar
tamamlanması gerekmektedir.
5.3.
Bildirimin elektronik ortamda gönderilmesi zorunlu olduğundan vergi dairesi
müdürlükleri/malmüdürlükleri, bildirimi kâğıt ortamında hiçbir şekilde kabul
etmeyecektir.
5.4.
Elektronik ortam dışında gönderilen bildirim verilmemiş sayılacaktır.
6.
Bildirimin Elektronik Ortamda Gönderilmesine İlişkin Esaslar:
Mükellef
Bilgileri Bildiriminin düzenlenmesi ve onaylanmasında aşağıda belirtilen
esaslara uyulacaktır.
6.1
Kendi adına kullanıcı kodu, parola ve şifre almış mükelleflerce
gönderiliyorsa, mükellefe ilişkin bilgiler bildirimin hem diğer alanlarına
hem de bildirimi düzenleyen kısmına,
6.2
Serbest muhasebeci/serbest muhasebeci mali müşavir tarafından
gönderiliyorsa, bildirimi gönderene ilişkin bilgiler bildirimi düzenleyen
kısmına,
6.3 3568 sayılı Kanun uyarınca yetki almış
olup bağımsız çalışan serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir
veya yeminli mali müşavirler (meslek mensupları) tarafından gönderiliyorsa,
bildirimi gönderene ilişkin bilgiler bildirimi düzenleyen kısmına,
yazılacaktır.
7.
Düzeltme İşlemleri:
7.1.
Elektronik ortamda bildirimin onaylanmasından sonra, hatalı verildiği
anlaşılan bildirim için düzeltme bildirimi verilmesi gerekmektedir.
Düzeltme bildiriminin elektronik ortamda, Mükellef Bilgileri Bildiriminin
verilme süresinden sonra verilmesi durumunda 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun mükerrer 355 inci maddesinin düzeltme bildirimlerine ilişkin
hükümleri dikkate alınarak işlem yapılacaktır.
7.2.
Düzeltme işleminde ilk bildirim tamamen iptal edilmekte ve ikinci defa
verilen bildirim geçerli kabul edilmektedir. Bu sebeple düzeltme yapması
gereken mükelleflerin, yeni bildirimi, daha önce bildirimde bulunulmamış
gibi tüm bilgileri içerecek şekilde doldurmaları gerekmektedir.
8. Diğer
Hususlar ve Cezai Yaptırım
8.1
Bildirimin verileceği tarihten önce bağlı oldukları vergi dairesi değişen
mükellefler bildirimlerini, halen bağlı oldukları vergi dairesinin
mükellefi olarak göndereceklerdir.
8.2
Bildirimini elektronik ortamda belirlenen süre içinde vermeyen veya eksik
ya da yanıltıcı bildirimde bulunan mükellefler hakkında Vergi Usul
Kanununun mükerrer 355 inci maddesi hükmü uyarınca özel usulsüzlük cezası
kesilecektir.
Tebliğ
olunur.
‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
1 10/1/1961
tarihli ve 10703 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
2 31/7/2004
tarihli ve 25539 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
Eki için tıklayınız.
|