4 Ocak 2012 ÇARÞAMBA

Resmî Gazete

Sayý : 28163

YÖNETMELÝK

Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðýndan:

SIÐIR VEBASI, KOYUN VE KEÇÝ VEBASI, DOMUZLARIN VEZÝKÜLER

HASTALIÐI, MAVÝ DÝL HASTALIÐI, GEYÝKLERÝN EPÝZOOTÝK

HEMORAJÝK HASTALIÐI, KOYUN KEÇÝ ÇÝÇEÐÝ, VEZÝKÜLER

STOMATÝTÝS, SIÐIRLARIN NODÜLER EKZANTEMÝ,

AFRÝKA DOMUZ VEBASI, KLASÝK DOMUZ VEBASI

VE RÝFT VADÝSÝ HUMMASINA KARÞI KORUNMA

VE MÜCADELE YÖNETMELÝÐÝ

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar

Amaç

MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin amacý; sýðýr vebasý, koyun ve keçi vebasý veya PPR, domuzlarýn veziküler hastalýðý, mavi dil hastalýðý, geyiklerin epizootik hemorajik hastalýðý veya EHD, koyun keçi çiçeði, veziküler stomatitis, sýðýrlarýn nodüler ekzantemi veya lumpy skin, Afrika domuz vebasý, klasik domuz vebasý ve rift vadisi hummasý hastalýklarýna karþý hazýrlýklý olmak, hastalýklardan korunmak ve hastalýklarla mücadele etmek için alýnmasý gereken tedbirlere iliþkin usul ve esaslarý düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik; Ek 1de sýralanan hastalýklarýn bildirimi, þüpheli hastalýk mihraklarýnda ve hastalýk teyidinde mihrak iþletmelerde alýnacak önlemler ile buralarda yapýlacak kapsamlý epidemiyolojik araþtýrmalarý, mihrak etrafýnda koruma ve gözetim bölgelerinin oluþturulmasýný ve bu bölgelerde alýnacak olan tedbirleri, hayvan ve hayvansal ürün hareketlerinin kontrolü, temizlik ve dezenfeksiyon uygulamalarýný, hastalýðýn teþhisinden sorumlu laboratuvarlar ile referans laboratuvarýnýn görevlerini, aþýlama ve aþýlý hayvanlarýn kimliklendirilmesine iliþkin hükümleri ve hastalýðýn yayýlmasýný önleyen tedbirleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelik 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayýlý Veteriner Hizmetleri, Bitki Saðlýðý, Gýda ve Yem Kanununun 4 üncü maddesine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar

MADDE 4 (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Acil eylem planý: Ek 1de yer alan hastalýklarla ilgili oluþacak acil durumlarda devreye sokulacak ve ihtiyaç duyulmasý halinde güncellenecek planý,

b) Bakanlýk: Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðýný,

c) Birincil mihrak: Ülkede ilk defa görülen veya epidemiyolojik baðlantýsý olmadan ayný veya farklý bir bölgede ortaya çýkan ilk hastalýk mihrakýný,

ç) Enfeksiyon teyidi: Laboratuvar sonuçlarýna dayalý olarak veya bir salgýn halinde klinik ve/veya epidemiyolojik sonuçlara da dayalý olarak yetkili otorite tarafýndan hastalýk varlýðýnýn ilanýný,

d) Enstitü müdürlüðü: Ek 1de yer alan hastalýklarýn teþhisinden, mücadelesinden ve gözetim programlarýndan sorumlu olan doðrudan Bakanlýða baðlý enstitü müdürlüklerini,

e) Genel Müdürlük: Gýda ve Kontrol Genel Müdürlüðünü,

f) Hastalýk: Sýðýr vebasý, koyun ve keçi vebasý veya PPR, domuzlarýn veziküler hastalýðý, mavi dil hastalýðý, geyiklerin epizootik hemorajik hastalýðý veya EHD, koyun keçi çiçeði, veziküler stomatitis, sýðýrlarýn nodüler ekzantemi veya lumpy skin, Afrika domuz vebasý, klasik domuz vebasý ve rift vadisi hummasý hastalýklarýndan herhangi birini,

g) Hayvan: Ek 1de yer alan hastalýklardan doðrudan etkilenmesi muhtemel bir evcil hayvan türü veya taþýyýcý veya enfeksiyon kaynaðý olarak hareket etmek suretiyle hastalýðýn yayýlmasýna katýlmasý muhtemel herhangi bir omurgalý yabani hayvaný,

ð) Hayvan sahibi veya bakýcý: Hayvanlarýn mülkiyetini haiz veya ücret karþýlýðýnda veya ücretsiz, muhafaza etmekle görevlendirilen, gerçek veya tüzel kiþi veya kiþileri,

h) Ýl müdürlüðü: Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðý il müdürlüðünü,

ý) Ýlçe müdürlüðü: Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðý ilçe müdürlüðünü,

i) Ýþletme: Ýçinde hayvanlarýn yetiþtirildiði veya muhafaza edildiði zirai veya diðer herhangi bir kuruluþu,

j) Karantina: Veteriner servisi tarafýndan belirlenen hayvanlarýn belirlenen bir süre boyunca zorunlu olarak diðer hayvanlardan doðrudan veya dolaylý þekilde izole edilerek gözlem ve kontrol altýnda tutulmasýný,

k) Kontak iþletme: Hastalýktan þüpheli veya enfekte iþletmelerle konumu nedeniyle, insan, hayvan, araç ve diðer yollarla herhangi bir þekilde temasý bulunduðu tespit edilen iþletmeleri,

l) Kuluçka veya inkübasyon dönemi: Ek 1de yer alan hastalýklar için Ek 1de belirtilen süreleri içeren, hastalýk etkenine maruz kalýþ ile klinik semptomlarýn baþlamasý arasýnda geçmesi muhtemel olan zaman periyodunu,

m) Mihrak: Yetkili otorite tarafýndan hastalýk varlýðýnýn doðrulandýðý, hastalýðýn seyri, yerleþim yerinin topoðrafik yapýsý, hayvanlarýn kapalý alanlarda tutulup tutulmadýðý dikkate alýnarak belirlenen iþletme veya yerleþim yeri veya bölgeyi,

n) Resmî veteriner hekim: Bakanlýk adýna görev yapan Bakanlýk personeli veteriner hekimi,

o) Þüpheli mihrak: Resmî veteriner hekimin hastalýk varlýðýndan þüphelendiði, hastalýðýn seyri, yerleþim yerinin topoðrafik yapýsý, hayvanlarýn kapalý alanlarda tutulup tutulmadýðý dikkate alýnarak belirlenen iþletme veya yerleþim yeri veya bölgeyi,

ö) Ulusal referans laboratuvarý: Hastalýklar ile ilgili olarak fonksiyon ve görevleri 21 inci maddede açýklanan ve Bakanlýkça yetkilendirilen laboratuvarý,

p) Vektör: Mekanik veya biyolojik yollardan söz konusu hastalýðýn ajanýný taþýmasý ve yaymasý muhtemel herhangi bir omurgalý veya omurgasýz yabani hayvaný,

r) Yetkili otorite: Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðýnýn Merkez ve Taþra Teþkilatýnda görev yapan 5996 sayýlý Veteriner Hizmetleri, Bitki Saðlýðý, Gýda ve Yem Kanunu ve bu Yönetmelik çerçevesinde fiziksel kontrolleri ve idari iþleri yerine getirmekle yükümlü olan yetkiliyi veya bu yetkilerin devredildiði otoriteyi,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Hastalýk Bildirimi ve Þüpheli Mihraklarda Alýnacak Önlemler

Hastalýðýn bildirimi

MADDE 5 (1)  Ek 1de yer alan hastalýklardan herhangi birinin varlýðýndan þüphelenilen veya varlýðý tespit edilen vakalar, hayvan sahipleri ve bakýcýlarý, veteriner hekimler ile muhtarlar, köy korucularý, celepler, çobanlar, gemi kaptanlarý, istasyon ya da gümrük memur veya idarecileri gibi hastalýðý bildirmekle yükümlü olan kiþiler tarafýndan derhal yetkili otoritelere, yetkili otoriteler tarafýndan da Bakanlýða bildirilir.

Þüpheli mihraklarda alýnacak önlemler

MADDE 6 (1) Bir iþletmede bulunan hayvanlarýn Ek 1de sýralanan hastalýklardan biriyle enfeksiyonundan veya kontaminasyonundan þüphe edilirse resmi veteriner hekim hastalýðýn varlýðýný teyit etmek veya var olmadýðýný belirlemek amacýyla özellikle laboratuvar incelemesi yapmak üzere gerekli numuneleri almak veya alýnmasýný saðlamak için hemen resmi araþtýrma çalýþmalarýný baþlatýr. Söz konusu hayvanlardan alýnan numuneler, hastalýðýn yayýlmasýný önlemek için gerekli tedbirleri alan yetkili otoritenin yönetimi altýnda, laboratuvarlara taþýnýr.

(2) Hastalýk þüphesi haber verilir verilmez, yetkili otorite, iþletmeye geçici kordon ve karantina koyar ve özellikle aþaðýdakilerin yapýlmasýný ister.

a) Hastalýða duyarlý olan tüm hayvan türleri kategoriye ayrýlarak sayýlýr, her bir kategorideki hayvanlarýn ölüm, hasta, þüpheli ve hastalýða maruz olan, hayvanlarýn sayýsý kaydedilir. Ýþletmeye yapýlan her ziyarette iþletmede bulunan hayvanlar, hayvan sahipleri tarafýndan gösterilir, þüphe dönemi süresince doðan veya ölen hayvanlar dikkate alýnarak sayýmdaki bilgiler güncellenir.

b) Ýþletmede hastalýða duyarlý tüm hayvanlar, vektörlerin muhtemel rolünü dikkate alarak izole edilebilecekleri, kendi barýnaklarýnda veya baþka bir yerde uygun olan yerlerde kapalý tutulur.

c) Hastalýða duyarlý türden hiçbir hayvanýn iþletmeye girmesine veya iþletmeden çýkmasýna izin verilmez.

ç) Aþaðýdaki tüm hareketler, hastalýðýn yayýlmasý riskini önlemek için þartlarý ortaya koyacak olan yetkili otoritenin iznine tabi olur.

1) Kiþilerin ve hastalýða duyarlý olmayan diðer tür hayvanlarýn ve araçlarýn iþletmeye giriþ ve çýkýþlarý,

2) Et veya hayvan karkaslarý veya hayvan yemi, ekipman, atýk, dýþký, çöp, gübre veya söz konusu hastalýðý taþýmasý muhtemel olan herhangi bir þey.

d) Binalarýn veya hastalýða duyarlý hayvanlarý barýndýran yerlerin ve iþletmenin giriþ ve çýkýþlarýnda uygun dezenfeksiyon vasýtalarý kurulur.

e) 11 inci maddeye uygun olarak bir epidemiyolojik araþtýrma baþlatýlýr.

(3) Þüpheli iþletmedeki hayvan sahibi veya bakýcýsý, yukarýda belirtilen resmi önlemler uygulanýncaya kadar, (e) bendi hariç olmak üzere, ikinci fýkraya uymayý saðlamak için her türlü tedbiri almak zorundadýr.

(4) Yetkili otorite, diðer iþletmelerin yeri, yerleþimi veya hastalýk þüphesi olan iþletme ile temaslarýný dikkate alarak hastalýðýn diðer iþletmelere de muhtemelen bulaþtýðýndan þüphe ederse ikinci fýkrada yer alan önlemleri diðer iþletmelere de uygular.

(5) Bu maddenin birinci ve ikinci fýkrasýnda yer alan önlemler, resmi veteriner hekim tarafýndan hastalýk þüphesi durumu ortadan kalkýncaya kadar kaldýrýlmaz.

Þüpheli mihraklardaki iþletmelerde uygulanacak önlemlerin süresi

MADDE 7 (1) 6 ncý maddede belirtilen þüpheli mihraklardaki iþletmelerde alýnan önlemler, resmi veteriner hekim hastalýk þüphesinin tamamen ortadan kalktýðýný tespit edene kadar devam eder.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Hastalýk Tespit Edilen Ýþletmeler, Yabani Hayvanlar, Ayrý Üretim Birimleri,

Epidemiyolojik Araþtýrma ve Kriz Merkezleri ile Kontak

Ýþletmelerde Alýnacak Önlemler

Hastalýk tespit edilen iþletmelerde alýnacak önlemler

MADDE 8 (1) Bir iþletmede Ek 1de sýralanan hastalýklardan birisinin varlýðý resmi olarak teyit edildiðinde, yetkili otorite 6 ncý maddede ve aþaðýda belirtilen önlemleri alýr.

a) Ýþletmede bulunan duyarlý tüm hayvanlar gecikmeksizin yerinde itlaf edilir. Ölmüþ veya itlaf edilmiþ hayvanlar yerinde yakýlýr veya gömülür veya mümkünse bir hayvan atýk tesisinde imha edilir. Bu iþlemler, hastalýk etkeninin yayýlma riskini en aza indirecek þekilde yapýlýr.

b) Hayvan yemi, çöp, gübre veya sulu gübre gibi, hastalýk etkeni bulaþmýþ olmasý muhtemel herhangi bir madde veya atýk imha edilir veya uygun þekilde iþlenir. Ýþleme tabi tutma iþlemi resmi veteriner hekimin talimatýna uygun olarak yürütülür ve bu iþleme tabi tutma iþlemi hastalýk etkeninin imha edilmesini saðlayacak þekilde yapýlýr.

c) (a) ve (b) bentlerinde belirtilen iþlemleri yaptýktan sonra, hastalýða duyarlý hayvan türlerini barýndýrmak için kullanýlan binalar, çevreleri, taþýma için kullanýlan araçlar ve bulaþmýþ olmasý muhtemel tüm ekipman 19 uncu maddeye uygun olarak temizlenir ve dezenfekte edilir.

ç) 11 inci maddeye uygun olarak epidemiyolojik araþtýrma yapýlýr.

(2) Gömme yoluna baþvurulduðunda, gömme iþlemi, etobur hayvanlarýn leþleri veya birinci fýkranýn (a) ve (b) bentlerinde belirtilen atýklarý kazýp çýkarmasýný önleyecek kadar derinlikte ve taban suyunun kirlenmesini veya herhangi bir çevresel rahatsýzlýðý önlemek için uygun zeminde yapýlýr.

(3) Yetkili otorite, diðer iþletmelerin yeri, yerleþimi veya hastalýk þüphesi olan iþletme ile temaslarýný dikkate alarak hastalýðýn diðer iþletmelere de muhtemelen bulaþtýðýndan þüphe ederse bu maddenin birinci fýkrasýnda yer alan önlemleri diðer iþletmelere de uygular.

(4) Ýþletmeye yeniden hayvan konulmasýna, resmi veteriner tarafýndan, 19 uncu maddeye uygun olarak yapýlan temizleme ve dezenfeksiyon iþlemlerinin tatminkâr sonuç veren muayenesinden sonra, yetkili otorite tarafýndan izin verilir.

Yabani hayvanlarda hastalýk tespiti

MADDE 9 (1) Yabani hayvanlar enfekte olmuþsa veya olduklarýndan þüpheleniliyorsa yetkili otorite yukarýda belirtilen gerekli uygun önlemleri alýr ve bu önlemleri Bakanlýða bildirir.

Farklý üretim birimlerinde hastalýk durumunda alýnacak önlemler

MADDE 10 (1) Ýki veya daha fazla üretim biriminin bulunduðu bir iþletmede Ek 1de sýralanan hastalýklardan birisi olursa, resmi yetkili otorite enfekte olmuþ bir iþletmenin saðlýklý üretim birimleri için 8 inci maddenin birinci fýkrasýnýn (a) bendinde belirtilen önlemlerin bazýlarýný hastalýk kontrolünü tehlikeye düþürmeksizin istisnai tutar. Bu tip istisnalar; iþletme yapýsýný, büyüklüðünü, uygulamalarýný, barýnma, muhafaza, personel, ekipman ve besleme bakýmýný dikkate alarak resmi veteriner hekimin bir üniteden diðerine hastalýk ajanýnýn yayýlmasýný önleyecek þekilde tamamen ayrý olduðunu kanaat getirdiði iki veya daha fazla üretim birimi için geçerli olacaktýr.

(2) Birinci fýkrada belirtilen istisnai durumun uygulanmasýna aþaðýdaki þekilde baþvurulmasý gerekir.

a) Bu istisna ancak resmi veteriner hekim tarafýndan yürütülen hastalýðýn varlýðý veya yokluðunu doðrulamak için yürütülen resmi inceleme esnasýnda söz konusu iþletmenin deðerlendirilmesi sonucu verilir.

b) Ýþletmede yapýlan deðerlendirmede resmi veteriner hekim hastalýðýn olasý yayýlmasý ile ilgili her koþulu ve durumu dikkate alýr.

(3) Birinci fýkrada belirtilen istisnanýn verilebilmesi için yetkili otorite farklý iþletmeler arasýnda hastalýðýn yayýlmasý riskini deðil, söz konusu iþletmenin deðiþik üretim birimleri arasýnda hastalýk etkeninin yayýlma riskinin olmadýðýný tespit eder.

(4) Saðlýklý hayvanlar bulunan yoðun üretim birimleri aþaðýdaki þartlarý taþýr.

a) Saðlýklý hayvanlar, enfekte hayvanlarýn bulunduðu üretim birimlerinden ayrý binalar içerisinde, aralarýnda herhangi bir baðlantý ve ortak hava boþluðu bulunmayacak þekilde tutulur.

b) Bu üretim birimlerinin ekipman, yem, atýk ve varsa süt için farklý depolarý bulundurulur.

c) Binalarýn giriþ ve çýkýþlarýnda özel dezenfeksiyon sistemleri kurulur.

ç) Her üretim birimine ayrý personel görevlendirilir.

d) Saðlýklý ve enfekte birimler arasýnda hastalýðýn bulaþmasýna neden olabilecek çiftlik makinalarý veya diðer ekipmanlarýn, enfekte birimden saðlýklý birimlere doðru hastalýðý iletebilecek hayvan, hayvansal ürünler, hayvan yemi, hayvanlara ait malzemeler, yün, kýl, atýk gibi diðer maddeler veya nesnelerin hiçbir alýþ veriþinin olmadýðý tespit edilir.

(5) Resmi veteriner hekimin, bu maddenin üçüncü ve dördüncü fýkrasýnda yer alan tedbirlerin, enfeksiyonun iþletmeye 11 inci maddede belirtilen epidemiyolojik inceleme sonucu tespit edilen muhtemel giriþ tarihinden her hastalýða iliþkin azami kuluçka süresi kadar iþletmede uygulanmakta olduðu kanaatine varmýþ olmasý gerekir.

Epidemiyolojik araþtýrma ve kriz merkezleri

MADDE 11 (1) Acil eylem planýnda yer alacak epidemiyolojik araþtýrma ve kriz merkezleri aþaðýda belirtilen hususlarý saðlar.

a) Epidemiyolojik araþtýrmalar acil eylem planý içerisinde bulunan Mihrak Araþtýrma Formuna göre yapýlýr. Mihrak araþtýrma formunda aþaðýdaki bilgilerin tam ve eksiksiz olmasýna dikkat edilir.

1) Hastalýðýn iþletmede farkýna varýlmadan veya kuþkulanýlmadan önce mevcut olabileceði sürenin uzunluðu,

2) Ýþletmede hastalýðýn muhtemel kaynaðý ve enfekte olmuþ veya bulaþmýþ olabilecek hastalýða duyarlý türden hayvanlarýn bulunduðu diðer kontak iþletmelerin belirlenmesi,

3) Hastalýk etkenini söz konusu iþletmelere veya iþletmelerden taþýmasý muhtemel olan kiþilerin, hayvanlarýn, karkaslarýn, araçlarýn, ekipman veya diðer maddelerin hareketinin tespit edilmesi ile ilgili bilgiler,

4) Hastalýk etkeninin veya vektörlerinin durumu ve yayýlýmýnýn uygun þekilde tespit edilmesi ile ilgili bilgiler.

(2) Bakanlýk tarafýndan bu Yönetmelikte yer alan önlemlere benzer ek kontrol önlemlerinin uygulanýp uygulanmayacaðýna ve bu Yönetmelikteki istisnai durumlarýn uygulanmasýna karar verilirken yapýlan epidemiyolojik araþtýrmalar dikkate alýnýr.

(3) Eðer yapýlan epidemiyolojik araþtýrmalar baþka illere hastalýðýn bulaþabileceðini ortaya koyuyorsa, Bakanlýk ve diðer ilgili illerdeki Ýl Müdürlüklerine bilgi verilir.

(4) Acil eylem planýnda yer alan Kriz merkezleri hastalýðýn mümkün olduðunca çabuk söndürülmesi için gerekli tüm tedbirlerin alýnmasýný saðlamak ve epidemiyolojik araþtýrmalarý yapmak için kurulur.

Kontak iþletmelerde alýnacak önlemler

MADDE 12 (1) Yetkili otorite yapýlan epidemiyolojik araþtýrmalara dayanarak bir iþletmenin, kontak iþletme olup olmadýðýna karar verir. Yetkili otorite tarafýndan kontak iþletmelerde aþaðýdaki önlemler alýnýr.

a) Þüpheli iþletmeden dolayý kontak olan iþletmeler,  6 ncý maddeye uygun olarak resmi gözetim altýna alýnýr. Bu gözetim, hastalýk varlýðý resmi olarak ortadan kalkana kadar, kaldýrýlamaz.

b) Hastalýk mihraký olan iþletmeden dolayý kontak olan iþletmeler 6 ncý maddeye uygun olarak resmi gözetim altýna alýnýr. Bu gözetim, hastalýðýn varlýðý resmi olarak ortadan kalkana kadar kaldýrýlamaz.

(2) Yetkili otorite, bir iþletme birinci fýkranýn (b) bendinde belirtilen hükümlere tabi olduðunda 6 ncý maddede belirtilen hükümleri, 11 inci maddeye göre uygulanan epidemiyolojik araþtýrma tarafýndan belirlenen enfeksiyonun muhtemel baþlangýç zamanýný takiben her hastalýða iliþkin azami kuluçka süresi kadar iþletmede yürürlükte tutar.

(3) Yetkili otorite þartlarýn uygun olmasý durumunda birinci fýkranýn (a) ve (b) bentlerinde belirtilen önlemlerin,  10 uncu maddede belirtilen þartlarý karþýlamasý þartýyla iþletmenin bir bölümüne ve orada bulundurulan hayvanlara veya yalnýzca hastalýða duyarlý türden hayvanlar için uygulanmasýný saðlar.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Koruma ve Gözetim Bölgeleri

Hastalýk salgýný durumunda koruma ve gözetim bölgelerinin oluþturulmasý

MADDE 13 (1) Yetkili otorite,  Ek 1de yer alan hastalýklardan birinin teþhisi resmi olarak teyit edildiðinde, acilen aþaðýda belirtilen bölgeleri oluþturur;

a) Mihrak etrafýnda yarýçapý en az üç kilometre olacak þekilde bir koruma bölgesi,

b) Koruma bölgesini de içerecek þekilde mihrak etrafýnda yarýçapý en az on kilometre olacak þekilde bir gözetim bölgesi.

(2) Bu maddenin birinci fýkrasýnda belirtilen koruma ve gözetim bölgeleri oluþturulurken yetkili otorite tarafýndan aþaðýdaki kriterler göz önüne alýnýr;

a) Coðrafi durum, özellikle ekolojik faktörler,

b) Meteorolojik þartlar,

c) 11 inci maddede belirtilen epidemiyolojik araþtýrmalarýn sonucu,

ç) Laboratuvar testlerinin sonuçlarý,

d) Gerçekte uygulanan kontrol önlemleri.

(3) Eðer koruma, gözetim veya diðer kýsýtlý bölgeler farklý bir ülkenin topraklarýný kapsýyorsa, ilgili ülkelerin yetkili otoriteleri ile bu bölgelerin oluþturulmasý için iþbirliði yapýlýr.

Koruma bölgelerinde alýnmasý gereken önlemler

MADDE 14 (1) Yetkili otorite, koruma bölgelerinde aþaðýdaki önlemlerin alýnmasýný saðlar.

a) Bölge içinde hastalýða duyarlý türden hayvanlara sahip bütün iþletmeler belirlenir.

b) Tespit edilen iþletmelere resmi veteriner hekim tarafýndan periyodik ziyaretler yapýlýr. Bu ziyaretlerde resmi veteriner hekimler tarafýndan klinik muayene yapýlýr ve gerektiðinde teþhisine uygun olarak laboratuvar testleri için numuneler alýnýr. Bu ziyaretlerin kayýtlarý ve bulgularý kayýt altýna alýnarak saklanýr. Koruma bölgeleri kaldýrýlmadan önce de bu iþletmeler yine resmi veteriner hekim tarafýndan ziyaret edilir.

c) Ýþletmelerin servis yollarý hariç olmak üzere, kamuya ait yollarda hastalýða duyarlý hayvanlarýn hareketi ve taþýnmasý yasaklanýr, ancak yetkili otorite karayolu veya demiryolu ile bu bölgede hiç durmadan ve yükleme yapmadan yapýlacak transit geçiþler için istisna verir.

ç) Hastalýða duyarlý türden hayvanlar içinde barýndýrýldýklarý iþletmede tutulur. Ancak, duyarlý türden hayvanlar acil kesim için o bölgede bulunan bir mezbahaya veya o bölgede veteriner hekim gözetimi altýnda mezbaha yoksa gözetim bölgesinde yetkili otorite tarafýndan belirlenen bir mezbahaya resmi gözetim altýnda doðrudan taþýnmalarý için izin verir. Yetkili otorite bu taþýmaya resmi veteriner hekim tarafýndan iþletmedeki hastalýða duyarlý türden hayvanlarýn muayenesini yapmasý ve hiç birinde enfeksiyon kuþkusu bulunmadýðýný teyit etmesinden sonra izin verir. Ayrýca mezbahadan sorumlu yetkili otorite, hayvanlarýn o mezbahaya gönderilme niyetinden haberdar edilir.

(2) Bu maddede belirtilen önlemlere, enfekte olan iþletmedeki duyarlý hayvanlarýn 8 inci maddeye göre itlafý ve 19 uncu maddede yer alan prosedürlere göre iþletmede yapýlan temizlik ve dezenfeksiyon iþleminden sonra en az söz konusu hastalýða iliþkin azami kuluçka süresi kadar devam edilir. Ancak, hastalýðýn bir böcek vektör tarafýndan taþýndýðý durumda, önlemlerin süresini yetkili otorite belirler ve muhtemel nöbetçi hayvan uygulamasý için gereken düzenlemeleri yapar. Yetkili otorite böyle bir durumda almýþ olduklarý önlemleri Bakanlýða derhal bildirir.

(3) Bu maddenin birinci fýkrasýnda belirtildiði þekilde önlemlerin uygulanmasýna artýk gerek kalmadýðýnda ve ikinci fýkrada belirtilen periyodun sona ermesi üzerine gözetim bölgesinde uygulanan kurallar gözetim bölgesinin kaldýrýlmasýna kadar koruma bölgesine de uygulanýr.

Gözetim bölgelerinde alýnmasý gereken önlemler

MADDE 15 (1) Yetkili otorite gözetim bölgelerinde aþaðýdaki önlemlerin alýnmasýný saðlar.

a) Hastalýða duyarlý türden hayvanlarýn bulunduðu iþletmeler belirlenir.

b) Hastalýða duyarlý hayvanlarýn kamu yollarýndaki hareketi, otlak veya hayvan barýnaklarýna götürme amacý dýþýnda yasaklanýr. Ancak yetkili otorite karayolu veya demiryolu ile bu bölgede hiç durmadan ve yükleme yapmadan yapýlacak transit geçiþler için istisna verir.

c) Hastalýða duyarlý hayvanlarýn gözetim bölgesi içerisinde taþýnmasý yetkili otoritenin iznine tabidir.

ç) Hastalýða duyarlý hayvanlar hastalýðýn en son kaydedilen vakasýndan sonra azami kuluçka dönemi kadar gözetim bölgesinin içinde tutulur. Bu dönem sona erdikten sonra hayvanlar acil kesim için yetkili otorite tarafýndan belirlenen bir mezbahaya resmi gözetim altýnda doðrudan taþýnmalarý için bölge dýþýna çýkarýlmasýna izin verir. Yetkili otorite bu taþýmaya resmi veteriner hekim tarafýndan iþletmedeki hastalýða duyarlý türden hayvanlarýn muayenesini yapmasý ve hiç birinde enfeksiyon kuþkusu bulunmadýðýný teyit etmesinden sonra izin verir. Ayrýca mezbahadan sorumlu yetkili otorite, hayvanlarýn o mezbahaya gönderilme niyetinden haberdar edilir.

(2) Bu maddede belirtilen önlemlere, enfekte iþletmedeki hayvanlar metoduna uygun olarak imha edildikten ve 19 uncu maddeye göre ön temizlik ve dezenfeksiyonu tamamlandýktan sonra en az yirmi sekiz gün süreyle devam edilir. Ancak, hastalýðýn bir böcek vektör tarafýndan taþýndýðý durumda, yetkili otorite önlemlerin süresini belirler ve muhtemel nöbetçi hayvan uygulamasý için hükümleri koyar. Yetkili otorite böyle bir durumda almýþ olduklarý önlemleri Bakanlýða derhal bildirir.

Hayvanlarýn bir iþletmeden çýkarýlmasý

MADDE 16 (1) Yetkili otorite 14 ve 15 inci maddelerin birinci fýkralarýnýn (ç) bentlerinde belirtilen yasaklarýn, ilave hastalýk vakalarýnýn çýkmasý nedeniyle otuz günden fazla süreyle uygulanmasý ve bunun sonucunda, hayvanlarýn muhafazasýnda sorunlarýn yaþanmasý halinde, hayvan sahibinin gerekçeli baþvurusunu müteakip aþaðýda belirtilen þartlar altýnda koruma ve gözetim bölgesindeki hayvanlarýn iþletmeden çýkarýlmasýna izin verir.

a) Resmi veteriner hekim tarafýndan gerekçeli baþvurunun gerekçesinin doðrulanmýþ olmasý,

b) Ýþletmedeki tüm hayvanlarýn muayenesinin yapýlmasý,

c) Taþýnacak hayvanlarýn klinik muayenesinin yapýlmasý ve sonuçlarýnýn negatif olmasý,

ç) Her bir hayvanýn, Bakanlýkça belirlenen bir yöntem ile kimliklendirilmiþ ve kayýt altýna alýnmýþ olmasý,

d) Varýþ iþletmesinin, ya koruma bölgesi ya da gözetim bölgesi içinde yer almasý.

(2) Bu taþýma boyunca hastalýk etkeninin yayýlma riskini önlemek için, özellikle taþýmadan sonra kamyonlarýn temizlenmesi ve dezenfekte edilmesi yoluyla, gerekli tüm önlemler alýnýr.

Koruma ve gözetim bölgesi uygulamalarýnýn duyurusu

MADDE 17 (1) Yetkili otorite, koruma ve gözetim bölgesinde oturan kiþileri, yürürlükteki kýsýtlamalardan haberdar etmek için tüm önlemlerin alýnmasýný ve bu önlemlerin uygun þekilde uygulanmasý için gerekli tüm düzenlemelerin yapýlmasýný saðlar.

Ýstisnalarýn uygulanmasý

MADDE 18 (1) Ek 1de sýralanan hastalýklarýn kontrolü ve eradikasyonuna iliþkin özel hükümler için bu Yönetmelikte ortaya konulan genel hükümlerden istisnalarýn uygulanmasý;

a) Domuz veziküler hastalýðý için sekizinci bölümde yer alan istisnalar,

b) Ek 1de sýralanan diðer hastalýklarýn her biri için ise Bakanlýkça gerekli görülen istisnalar, çerçevesinde yapýlýr.

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Temizlik ve Dezenfeksiyon

Temizlik ve dezenfeksiyon

MADDE 19 (1) Yetkili otorite tarafýndan; temizlik ve dezenfeksiyon için aþaðýdaki önlemler alýnýr.

a) Dezenfeksiyonda kullanýlacak dezenfektanlar ve konsantrasyonlarý yetkili otorite tarafýndan belirlenir.

b) Temizleme, dezenfeksiyon ve haþereden arýndýrma iþlemleri, resmi gözetim altýnda resmi veteriner hekim tarafýndan verilen talimata uygun ve hastalýk etkeninin yayýlma ve hayatta kalma riskini elimine edecek þekilde yürütülür.

c) Bu fýkranýn (b) bendindeki iþlemlerin tamamlanmasý üzerine resmi veteriner hekim, önlemlerin uygun þekilde yürütülmesini ve hastalýða duyarlý hayvanlarýn tekrar getirilmesinden önce söz konusu hastalýðýn tamamen söndürülmesini temin etmek için yirmibir günden az olmayan uygun bir sürenin geçmiþ olmasýný saðlar.

(2) Enfekte olmuþ bir iþletmeyi temizleme ve dezenfekte etmek amacýyla;

a) Domuz veziküler hastalýðý için sekizinci bölümde yer alan prosedür çerçevesinde,

b) Ek 1de sýralanan diðer hastalýklarýn her biri için ise Bakanlýkça hazýrlanan prosedürler çerçevesinde uygulama yapýlýr.

ALTINCI BÖLÜM

Laboratuvarlar ve Ulusal Referans Laboratuvarlarý

Ulusal referans laboratuvarlarýnýn belirlenmesi

MADDE 20 (1) Ulusal referans laboratuvarlarý Bakanlýkça belirlenir. Bakanlýkça belirleme yapýlýrken, laboratuvarlarýn salgýn sýrasýnda daima ve özellikle söz konusu hastalýk ilk ortaya çýktýðý zaman, virüsün tipi, alt tipi ve varyantýný gösterebilen, bölgesel teþhis laboratuvarlarýnda elde edilen sonuçlarýn teyit edilmesini saðlayan ve uzman personele sahip olan laboratuvarlar olmasý nitelikleri aranýr.

Ulusal referans laboratuvarlarýnýn görev ve fonksiyonlarý

MADDE 21 (1) Ýlgili hastalýklarýn her biri için belirlenen ulusal referans laboratuvarlarýnýn görev ve fonksiyonlarý aþaðýdaki þekildedir.

a) Ulusal referans laboratuvarý, ilgili hastalýðýn varlýðýný saptamada ve virüs izolatlarýnýn genetik tip tayininde kullanýlan laboratuvar testlerinin teþhis kýlavuzu çerçevesinde yapýlmasýný saðlamaktan sorumludur. Bu amaçla, uluslararasý referans laboratuvarý veya diðer ulusal laboratuvarlarla özel anlaþmalar yapar.

b) Ulusal referans laboratuvarý, ülkedeki ilgili hastalýk laboratuvarlarýndaki standartlarý ve teþhis metotlarýný koordine etmekle yükümlüdür. Bu amaçla;

1) Ulusal laboratuvarlara diagnostik reagent saðlar.

2) Ülkede hastalýðýn teþhisinde kullanýlan tüm diagnostik reagentlerin kullanýmý ile ilgili metot birliðini saðlar. Diagnostik reagentlere sahip özel laboratuvarlarýn iþleyiþlerini denetler.

3) Periyodik olarak teþhis prosedürleri için karþýlaþtýrmalý testler düzenler.

4) Ülkede saptanan mihraklardan virüs izolatlarýný saklar.

5) Ülke içinde kullanýlan teþhis yöntemleri ve yapýlan testlerin sonuçlarý üzerinde verileri ve bilgileri toplar ve birleþtirir.

6) Moleküler epidemiyoloji çalýþmalarý organize eder ve uygular, geliþmiþ metotlar kullanarak saha izolatlarýnýn karakterizasyonunu saðlar.

7) Hýzlý ayýrt edici teþhis saðlamak için hastalýk virüsü ve diðer ilgili virüsler hakkýnda uzmanlýðýný muhafaza eder.

8) Hastalýðýn eradikasyonu ve kontrol etmede kullanýlan aþý ve/veya immünoloji ürünlerini hazýrlar ve kullanýmý hakkýnda eksiksiz bilgi edinir.

c) Dünya genelinde ilgili hastalýðýn gözetimi, salgýn durumu ve önlenmesindeki geliþmeleri takip eder.

ç) Bölge enstitülerinde yapýlan teþhisleri teyit eder, karakterizasyon ve salgýn etütleri için izolatlarý alarak, ülke içinde çýkan ilgili hastalýðýn ortaya çýkýþlarýnýn teþhisinde aktif olarak görev alýr.

d) Ülke genelinde diagnostik tekniklerinin uyumlulaþtýrýlmasý amacýyla laboratuvar teþhisinde uzmanlarýn eðitimi veya tekrar eðitimini saðlar.

e) Ulusal referans laboratuvarlarý, bu Yönetmelik kapsamýndaki hastalýklar konusunda Dünya Hayvan Saðlýðý Teþkilatý OIE referans laboratuvarlarýyla iþbirliði yapar.

YEDÝNCÝ BÖLÜM

Aþýlama

Aþýlama

MADDE 22 (1) Ek 1de sýralanan hastalýklara karþý aþýlama, aþaðýdaki hükümlere uygun olarak, yalnýzca hastalýk çýktýðýnda alýnan önlemleri desteklemek amacýyla yapýlýr.

a) Bakanlýk, kontrol önlemlerine bir ilave olarak aþýlamayý uygulamaya koyma kararý alabilir.

b) Uygulama kararý aþaðýdaki kriterlere göre alýnýr.

1) Etkilenen bölgede bulunan ilgili hayvan türlerinin konsantrasyonu,

2) Kullanýlan her aþýnýn özellikleri ve bileþimi,

3) Aþýlarýn daðýtým, depolama ve kullanýmýnýn gözetimi için prosedürler,

4) Aþý yapýlacak veya yapýlmasý gereken hayvanlarýn türleri ve yaþý,

5) Aþýlamanýn yapýlabileceði veya yapýlmasý gerektiði bölgeler,

6) Aþýlama kampanyasýnýn süresi.

(2) Bu maddenin birinci fýkrasýnda belirtilen durumda;

a) Þüpheli iþletmelerde hastalýða duyarlý hayvanlarýn aþýlanmasý veya tekrar aþýlanmasý yasaklanýr.

b) Hiper-immun serum enjeksiyonu yasaklanýr.

(3) Aþýlamanýn uygulanmasý durumunda;

a) Aþýlanan tüm hayvanlar Bakanlýk tarafýndan belirlenen bir yönteme uygun olarak açýk ve okunaklý bir þekilde kimliklendirilir ve kayýt edilir.

b) Aþýlanan tüm hayvanlar, acil kesim için yetkili otorite tarafýndan belirlenen bir mezbahaya gönderilmedikçe aþýlama bölgesi içinde kalýr. Hayvanlarýn bir mezbahaya gönderilmesi durumunda hayvanlarýn taþýnmasýna, yalnýzca resmi veteriner hekimin iþletmedeki duyarlý hayvanlarý muayene etmesi ve hiç birinin enfekte olduðundan kuþkulanýlmadýðýný teyit etmesinden sonra izin verir.

(4) Aþýlama iþlemleri tamamlandýðýnda, hastalýða duyarlý hayvanlarýn aþýlama bölgesinden hareket etmelerine yetkili otorite tarafýndan belirlenen bir süre sonra, yetkili otorite tarafýndan izin verilir.

SEKÝZÝNCÝ BÖLÜM

Domuzlarýn Veziküler Hastalýðýný Kontrol Etmek Ýçin Özel Önlemler

Hastalýðýn tanýmý ve varlýðýnýn teyidi

MADDE 23 (1) Domuz veziküler hastalýðý, klinik olarak þap hastalýðýndan ayýrt edilemeyen, burun, dudaklar, dil üzerinde ve parmaklarýn koroner bantlarýnda keseciklere neden olan, þiddet bakýmýndan büyük ölçüde farklýlýk gösteren, klinik lezyonlarla kendini göstermeksizin bir domuz sürüsünü enfekte edebilen ve azami kuluçka dönemi yirmisekiz  gün olan bir domuz hastalýðýdýr.

(2) Domuzlarýn veziküler hastalýðý þüphesi veya hastalýk varlýðý tespit edilen vakalar, hastalýðý bildirmekle yükümlü olan kiþiler tarafýndan derhal yetkili otoritelere, yetkili otoriteler tarafýndan da Bakanlýða bildirilir.

(3) 4 üncü maddenin birinci fýkrasýnýn (ç) bendinde ifade edilen hastalýk teyidinden farklý olarak, hastalýðýn varlýðý aþaðýdaki koþullarda teyit edilir.

a) Domuz veziküler hastalýk virüsünün domuzlardan veya çevreden izole edildiði iþletmelerde,

b) Domuz veziküler hastalýðý için seropozitif olan domuzlarý içeren iþletmelerdeki bu domuzlar veya iþletmedeki diðer domuzlarda hastalýða özgü lezyonlarýn görülmesi durumunda,

c) Hastalýðýn klinik iþaretlerini gösteren veya seropozitif olan domuzlarý içeren iþletmelerde teyit edilen hastalýk ile doðrudan epidemiyolojik bir baðlantýnýn varlýðý durumunda,

ç) Seropozitif domuzlarýn tespit edildiði diðer sürülerde, yetkili otorite, hastalýðýn varlýðýný teyit etmeden önce, özellikle örnek almalar arasýnda en az yirmisekiz günlük bir aralýk ile tekrar örnek alarak ve tekrar test ederek ilave araþtýrmalar yapar.  6 ncý maddede belirtilen þüpheli iþletmelerde alýnacak önlemler, bu tür araþtýrmalar tamamlanýncaya kadar devam eder. Eðer müteakip araþtýrmalar, domuzlarýn hala seropozitif olmasýna raðmen, hastalýðýn klinik belirtilerini göstermezse, bu durumda yetkili otorite, test edilen domuzlarýn kendi gözetimi altýnda öldürülmesini ve imha edilmesini veya ülke içinde belirlemiþ olduðu bir mezbahada kendi gözetimi altýnda kesilmesini saðlar. Yetkili otorite, mezbahaya varan domuzlarýn, diðer domuzlardan ayrý tutulmasýný ve kesilmesini, etlerinin uygun þartlarda ülke içi pazarda kullanýlmasýný saðlar.

Koruma bölgesi

MADDE 24 (1) Koruma bölgesinin büyüklüðü, 13 üncü maddede tanýmlandýðý þekilde olur.

(2) Domuz veziküler hastalýðý durumunda 14 üncü maddedeki önlemlerin yerine aþaðýdaki önlemler uygulanýr.

a) Bölge içindeki, hastalýða duyarlý türden hayvanlarýn bulunduðu tüm iþletmeler belirlenir.

b) Hastalýða duyarlý türden hayvanlarýn bulunduðu iþletmelere periyodik ziyaretler yapýlýr. Bu iþletmelerdeki hayvanlara klinik muayene yapýlýr, gerekirse laboratuvar incelemesi için örnekler alýnýr. Ziyaretlerin sýklýðý, daha büyük risk taþýyan iþletmelerde hayvan salgýn hastalýðýnýn aðýrlýðýna orantýlý olmak üzere, ziyaret ve bulgularýn kaydý tutulur.

c) Ýþletmelerin servis yollarý hariç olmak üzere, kamuya ait yollarda hastalýða duyarlý hayvanlarýn hareketi ve taþýnmasý yasaklanýr, ancak yetkili otorite karayolu veya demiryolu ile bu bölgede hiç durmadan ve yükleme yapmadan yapýlacak transit geçiþler için istisna verir.

ç) Ancak, koruma bölgesinin dýþýndan gelen ve o bölgede bulunan bir mezbahaya gitmekte olan kesimlik domuzlar için bir muafiyet tanýnýr.

d) Koruma bölgesinde, domuzlarý veya diðer çiftlik hayvanlarýný veya kirlenmiþ olabilecek yem, gübre, sulu gübre vs. malzemeyi taþýmak için kullanýlan kamyonlar ve diðer araçlar ve ekipman, yetkili  otorite tarafýndan ortaya konulan prosedürlere uygun olarak temizlenmeden ve dezenfekte edilmeden, koruma bölgesinde bulunan bir iþletmeyi, koruma bölgesini veya bir mezbahayý terk edemez.

e) Domuzlar, 19 uncu maddede de ortaya konulduðu þekilde enfekte olmuþ iþletmelerin ilk temizleme ve dezenfeksiyonunun tamamlanmasýndan sonra yirmibir gün boyunca muhafaza edildikleri iþletmeden çýkarýlamazlar. Ancak yirmibir günden sonra anýlan iþletmeden domuzlarý çýkarmak için izin verilir.

f) Yetkili otorite, domuzlarýn acil kesim için tercihen koruma ve gözetim bölgesi içinde belirlenen bir mezbahaya resmi gözetim altýnda doðrudan taþýnmalarýna aþaðýdaki önlemlerin alýnmasýndan sonra izin verir.

1) Ýþletmedeki tüm domuzlarýn klinik muayenesi yapýlýr.

2) Kesime götürülecek olan domuzlarýn da ayrýca klinik muayenesi yapýlýr.

3) Domuzlar, Bakanlýk tarafýndan belirlenen bir yöntemle kimliklendirilip, kayýt altýna alýndýktan sonra sevkine izin verilir.

4) Domuzlar yetkili otorite tarafýndan mühürlenen araçlarla taþýnýr.

5) Mezbahadan sorumlu yetkili otorite, domuzlarýn kesimhaneye gönderilme niyetinden haberdar edilir.

6) Mezbahaya vardýktan sonra domuzlar diðer domuzlardan ayrý olarak muhafaza edilir ve kesilir.

7) Domuzlarýn taþýnmasýnda kullanýlan araç ve ekipman, mezbahayý terk etmeden önce temizlenir ve dezenfekte edilir.

8) Mezbahada yapýlan kesim öncesi ve kesim sonrasý muayenede, domuzlarýn veziküler hastalýðý virüsünün varlýðýna iliþkin belirtiler dikkate alýnýr. Ayrýca kesilen domuzlarýn kanlarýndan istatistiksel açýdan sürüyü temsil edecek þekilde örnekler alýnýr. Domuzlarýn veziküler hastalýðýnýn teyidine yol açan bir pozitif sonuç bulunmasý durumunda,  26 ncý maddenin  birinci fýkrasýnýn (c) bendindeki hükümler uygulanýr.

g) Yetkili otorite, domuzlarýn koruma bölgesi içindeki bir iþletmeden diðer iþletmelere gönderilmesine aþaðýdaki önlemlerin alýnmasýndan sonra istisna olarak izin verir.

1) Ýþletmedeki tüm domuzlarýn muayenesi yapýlýr,

2) Taþýnacak domuzlarýn klinik muayenesi yapýlýr ve negatif sonuçlar alýnýr,

3) Her bir domuz Bakanlýkça belirlenen bir yönteme göre kimliklendirilmiþ ve kayýt altýna alýnmýþ olacaktýr.

ð) Ýkinci fýkranýn (f) bendine göre kesilen domuzlarýn taze eti Bakanlýkça belirlenen bir yöntemle iþaretlenir, Bakanlýkça belirlenen bir kuruluþa taþýma araçlarý mühürlenerek gönderilir ve orada etin merkez iç sýcaklýðý 70º olacak þekilde ýsýl iþleme tabi tutularak deðerlendirilmesi saðlanýr.

(3) Koruma bölgesindeki önlemlere, aþaðýdaki uygulamalar yapýlýncaya kadar devam edilir.

a) 19 uncu maddesinde ortaya konulan temizlik ve dezenfeksiyon önlemleri uygulanacaktýr.

b) Bölgedeki tüm iþletmelere aþaðýdaki uygulamalar yapýlýr.

1) Domuzlarýn klinik muayenesi yapýlýr ve hastalýðýn varlýðýný gösteren belirtilerin olmadýðý tespit edilir.

2) Domuzlarýn istatistiksel bir örnekleme metodu ile serolojik muayenesi yapýlýr ve hastalýða karþý antikor bulunmadýðý tespit edilir. Serolojik tarama programý, domuz veziküler hastalýðýnýn taþýnmasý ve domuzlarýn bakýlma þeklini dikkate alýnarak yapýlýr. Program, Bakanlýk tarafýndan belirlenir. Klinik muayene ve örnekleme, enfekte olan iþletmede ilk temizleme ve dezenfeksiyon önlemlerinin tamamlanmasýndan sonra yirmisekiz gün geçmeden yapýlmaz.

(4) Bu maddenin 3 üncü fýkrasýnda belirtilen periyodun sona ermesi üzerine, gözetim bölgesine uygulanan kurallar koruma bölgesine de uygulanýr.

(5) Ýkinci fýkranýn (d) bendinde belirtilen yasaklarýn, ilave hastalýk vakalarýnýn çýkmasý nedeniyle otuz günden fazla süreyle uygulanmasý ve bunun sonucunda, hayvanlarýn muhafazasýnda sorunlarýn yaþanmasý halinde, hayvan sahibinin gerekçeli baþvurusunu müteakip aþaðýda belirtilen þartlar altýnda koruma ve gözetim bölgesindeki hayvanlarýn iþletmeden çýkarýlmasýna izin verir.

Gözetim bölgesi

MADDE 25 (1) Gözetim bölgesinin büyüklüðü, 13 üncü maddede belirtilen þekilde olur.

(2) Domuzlarýn veziküler hastalýðý durumunda, 15 inci maddedeki önlemlerin yerine aþaðýdaki önlemler uygulanýr.

a) Bölge içindeki, hastalýða duyarlý türden hayvanlara sahip tüm iþletmeler belirlenir.

b) Domuzlarýn, gözetim bölgesindeki bir iþletmeden doðrudan bir mezbahaya hareketi dýþýnda kalan hareketine aþaðýdaki þartlarda yetkili otorite tarafýndan izin verilir.

1) Hareketten önceki yirmibir günde o iþletmeye hiçbir domuz taþýnmamýþ olduðu tespit edilir.

2) Hayvanlarýn sahibi veya sorumlusu tarafýndan tüm domuz hareketlerinin kayýt altýna alýndýðý tespit edilir.

c) Yetkili otorite, gözetim bölgesinden domuzlarýn hareketine aþaðýdaki þartlarýn yerine getirilmesinden sonra izin verir.

1) Ýþletmedeki tüm domuzlar hareketten kýrksekiz saat önce muayene edilir.

2) Taþýnacak domuzlar hareketten kýrksekiz saat önce klinik olarak muayene edilir ve sonuçlarýn negatif olduðu tespit edilir.

3) Taþýnacak domuzlarýn hareketten ondört gün önce istatistiksel bir örnekleme metodu ile serolojik muayenesi yapýlmýþ ve hastalýða karþý antikorlarýn bulunmamýþ olmasý gerekmektedir. Ancak, kesimlik domuzlarda serolojik muayene, yetkili otorite tarafýndan belirlenen varýþ mezbahasýnda alýnan kan örnekleri üzerinde yapýlabilir. Domuzlarýn veziküler hastalýk varlýðýný teyit eden pozitif sonuçlarýn çýkmasý durumunda  26 ncý maddenin birinci fýkrasýnýn (c) bendindeki hükümler uygulanýr.

4) Her bir domuz Bakanlýkça belirlenen bir yönteme göre kimliklendirilip, kayýt altýna alýndýktan sonra sevkine izin verilir.

5) Domuzlarýn taþýnmasýnda kullanýlan araç ve ekipman, mezbahayý terk etmeden önce temizlenir  ve dezenfekte edilir.

ç) Gözetim bölgesinde, domuzlarý veya diðer çiftlik hayvanlarýný veya kirlenmiþ olabilecek malzemeyi taþýmak için kullanýlan kamyonlar, diðer araçlar ve ekipman, yetkili oto tarafýndan belirlenen prosedürlere uygun olarak temizlenmeden ve dezenfekte edilmeden, bölgeyi terk edemez.

(3) Gözetim bölgesinin büyüklüðü, 13 üncü maddenin ikinci fýkrasýnda ortaya konulan hükümlere uygun olarak deðiþtirilir.

(4) Gözetim bölgesindeki önlemlere, aþaðýdakiler yapýlýncaya kadar devam edilir.

a) 19 uncu maddede ortaya konulan temizlik ve dezenfeksiyon önlemleri uygulanýr,

b) Koruma bölgesinde gerekli tüm önlemlerin alýndýðý tespit edilinceye kadar devam edilir.

Genel ve ortak önlemler

MADDE 26 (1) Domuzlarýn veziküler hastalýðýnda aþaðýdaki ilave önlemler uygulanýr.

a) Hastalýðýn varlýðý resmi olarak teyit edildiði zaman, 6 ncý maddenin ikinci fýkrasý ve 8 inci maddede ortaya konulan önlemlere ilaveten, hastalýðýn iþletmeye muhtemel giriþi ile resmi önlemlerin uygulamaya konulmasý arasýndaki periyod boyunca kesilen etlerin, mümkün olan hallerde takip edilmesi ve hastalýk virüsünün yayýlma riskini önleyecek þekilde resmi gözetim altýnda imha edilmesi saðlanýr.

b) Resmi veteriner hekim, kiþi, hayvan veya araç hareketi sonucunda veya baþka bir þekilde herhangi bir iþletmede bulunan domuzlara bulaþma olduðundan kuþkulanýrsa, iþletmedeki domuzlar, aþaðýdaki uygulamalar yapýlýncaya kadar 12 nci maddedeki hareket kýsýtlamalarý altýnda kalýr.

1) Domuzlarýn klinik muayenesi yapýlýr ve sonuçlarýn negatif olduðu tespit edilir.

2) Domuzlarýn istatistiksel bir örnekleme metoduna dayanarak serolojik muayenesi yapýlýr ve hastalýða karþý antikor bulunmadýðý tespit edilir. Söz konusu klinik ve serolojik muayene, kiþi, hayvan veya araçlarýn hareketi sonucunda ve baþka bir þekilde mekânýn muhtemel bulaþmasýndan sonra yirmisekiz gün geçmedikçe yapýlmaz.

c) Bir mezbahada hastalýðýn varlýðý teyit edilirse, yetkili otorite þunlarý saðlar.

1) Mezbahadaki tüm domuzlar gecikmeksizin kesilir.

2) Enfekte olmuþ ve bulaþmýþ domuzlarýn bedenleri ve sakatatý, hastalýk virüsünün yayýlmasý riskini önleyecek þekilde resmi gözetim altýnda imha edilir.

3) Bina, ekipmanlar ve araçlarýn temizlik ve dezenfeksiyonu, yetkili otorite tarafýndan ortaya konulan talimata uygun olarak resmi veteriner hekim gözetiminde yapýlýr.

4)  11 inci maddeye uygun olarak bir epidemiyolojik araþtýrma yapýlýr.

5) Temizlik ve dezenfeksiyon iþlemlerin tamamlanmasýndan sonra en az yirmidört saat süreyle kesim için hiçbir domuz mezbahaya sokulmaz.

Enfekte iþletmelerin temizlik ve dezenfeksiyonu

MADDE 27 (1) 19 uncu maddede ortaya konulan temizlik ve dezenfeksiyon önlemlerine ilaveten, aþaðýdaki önlemler de uygulanýr.

a) Ýlk temizlik ve dezenfeksiyon prosedürü

1) Domuzlarýn karkaslarý çýkarýlýr çýkarýlmaz, domuzlarýn barýndýrýldýðý mekân bölümleri ve kesim esnasýnda bulaþmýþ olabilecek diðer mekân bölümleri, yetkili otorite tarafýndan belirlenen bir dezenfektan ile, hastalýk için uygun konsantrasyonda spreylenir. Dezenfektanýn en az yirmidört saat boyunca yüzeyde kalmasý saðlanýr.

2) Kesim esnasýnda saçýlmýþ olabilecek dokular veya kan dikkatlice toplanýr ve hayvan karkaslarýyla birlikte atýlýr. Kesim, daima geçirgen olmayan bir yüzeyde yapýlýr.

b) Ýlave temizlik ve dezenfeksiyon prosedürü

1) Tüm gübre, altlýk, bulaþýk yem binalardan çýkarýlýr, yýðýn haline getirilir ve  yetkili otorite tarafýndan belirlenen dezenfektan ile dezenfekte edilir. Sulu gübre, virüsü öldürmek için uygun bir yöntemle muamele edilir.

2) Tüm portatif tesisat mekândan sökülür ve ayrý olarak temizlenerek, dezenfekte edilir.

3) Gres ve diðer kirler, yüzeyleri degresleme ajaný ile ýslatmak suretiyle yüzeylerden sökülür ve basýnçlý su ile yýkanýr.

4) Dezenfektan bir kez daha tüm yüzeylere spreylenmek suretiyle uygulanýr.

5) Sýzdýrmazlýðý saðlanabilen odalar gazla dezenfekte edilir.

6) Resmi veteriner hekimin muayenesi sonrasýnda hasarlý tabanlara, duvarlara vs. tamirler yapýlýr.

7) Tamamlanmýþ tamirlerin tatminkâr yapýldýðýný görmek için kontrol yapýlýr.

8) Yanabilir malzemeden tamamen arýnmýþ olan mekân bölümleri, alev tabancasý kullanýlarak sýcak muameleye tabi tutulur.

9) Tüm yüzeyler 12,5ten daha büyük pH deðerine sahip bir alkali dezenfektan veya izin verilen baþka bir dezenfektanla, dezenfekte edilir. Dezenfeksiyona kýrksekiz saat sonra tekrar yapýlýr.

c) Nihai temizleme ve dezenfeksiyon prosedürü çerçevesinde, alev tabancasý veya alkali dezenfektan ile muamele 14 gün sonra tekrarlanýr.

Enfekte iþletmelere yeniden hayvan konulmasý

MADDE 28 (1) 8 inci maddenin dördüncü fýkrasýnda ortaya konulan önlemlere ilaveten, aþaðýdaki önlemler uygulanýr.

a) Yeniden hayvan koyma, mekânýn ilk tam dezenfeksiyonunun, yani temizleme ve dezenfeksiyon prosedürünün, tamamlanmasýndan sonra dört hafta geçmeden yapýlmaz.

b) Domuzlarýn enfekte iþletmeye yeniden konulmasýnda, iþletmede uygulanan çiftçilik türünü dikkate alarak  aþaðýdaki prosedürlerden birine uygunluðu  saðlanýr.

1) Açýk hava domuz iþletmelerinde, hayvanlarý yeniden koyma, hastalýk virüsüne karþý antikorlarýn varlýðý kontrol edilen ve negatif bulunan sýnýrlý sayýda nöbetçi domuz yavrusu ile baþlar. Nöbetçi domuz yavrularý, yetkili otoritenin þartlarýna uygun olarak, enfekte olmuþ iþletmenin her bir yerine temas edecekleri þekilde yerleþtirilir. Ýþletmeye yerleþtirildikten yirmisekiz gün sonra klinik muayeneye tabi tutulur ve serolojik testler için örnekler alýnýr. Domuz yavrularýnýn hiçbiri Domuz veziküler hastalýðýnýn klinik belirtilerini göstermiyor veya hastalýðýn virüsüne karþý antikor geliþtirmemiþ ise, tam olarak yeniden hayvanlar konulur.

2) Domuz veziküler hastalýðý nedeniyle kýsýtlanmýþ alanlarýn dýþýnda bulunan iþletmelerden getirilen ve seronegatif olan tüm domuzlar sekiz günlük bir periyod içinde iþletmeye gelir. Son domuzlarýn geliþinden sonra altmýþ günlük bir süre için hiçbir domuz iþletmeden ayrýlmaz. Tekrar nüfuslandýrýlmýþ sürü, yetkili otoritenin þartlarýna uygun olarak klinik ve serolojik muayeneye tabi tutulur. Bu muayene en erken, son domuzlarýn geliþinden yirmisekiz gün sonra yapýlabilir.

DOKUZUNCU BÖLÜM

Kontroller, Acil Eylem Planý

Kontroller

MADDE 29 (1) Bakanlýk, bu Yönetmeliðin bir örnek olarak uygulanmasý için hayvan saðlýðý ve refahýna uygun olarak il/ilçe müdürlükleri ile resmi ve özel laboratuvarlarýn çalýþmalarýný yerinde incelemek üzere gerekli kontrolleri yapar.

Acil eylem planý

MADDE 30 (1) Bakanlýk, acil eylem planý ile ilgili aþaðýdaki uygulamalarý yapar.

a) Herhangi bir salgýn durumunda uygulanacak ulusal önlemleri özelleþtiren ve bu maddenin ikinci fýkrasýnda yer alan kriterlere uygun olarak acil eylem planý hazýrlar.

b) Acil eylem planý, salgýnýn hýzlý ve etkili bir þekilde eradikasyonu için gereken olanaklara, ekipmana, personele ve diðer tüm materyallere ulaþýlmasýný saðlar.

(2)  Acil eylem planlarý en azýndan aþaðýdaki kriterlere uygun olarak hazýrlanýr:

a) Ýlgili hastalýklarýn kontrol ölçülerini koordine edecek ulusal düzeyde bir kriz merkezi kurulur.

b) Hastalýk kontrol ölçülerini yerel düzeyde koordine etmek için uygun olanaklara sahip yerel hastalýk kontrol merkezlerinin bir listesi oluþturulur.

c) Kontrol önlemlerinde görev alan personelin yetenekleri, sorumluluklarý ve kendileri hakkýnda detaylý bilgi verilir.

ç) Her bir yerel hastalýk kontrol merkezi ile doðrudan veya dolaylý olarak salgýnda yer alan kiþiler ve kuruluþlar arasýnda hýzlý bir iletiþim saðlanýr.

d) Hastalýk kontrol önlemlerini etkili olarak gerçekleþtirmek için yeterli ekipman ve materyal bulundurulur.

e) Enfeksiyon veya kontaminasyondan þüphelenilmesi veya tespit edilmesi durumunda yapýlacaklar hakkýnda, karkaslarýn önerilen þekilde imhasýný da içeren detaylý talimatlar bulundurulur.

f) Saha ve uygulama prosedürlerinde kiþisel geliþim saðlamak için eðitim programlarý oluþturulur.

g) Teþhis laboratuvarlarý otopsi yapacak þekilde düzenlenir. Serolojik ve histolojik muayeneleri yapabilecek kapasitede olmasý  ve hýzlý teþhis yapacak alt yapýya sahip olmasý saðlanýr. Örneklerin hýzlý taþýnmasý için düzenlemeler yapýlýr. Acil eylem planý ayný zamanda laboratuvarýn teþhis kapasitesini ve salgýn hastalýkla baþa çýkabilecek kaynaklarýn durumunu da belirlemiþ þekilde bilgileri içerir.

ð) Acil aþýlamaya baþvurma halinde gerekli olabileceði tahmin edilen aþý miktarý hakkýnda ayrýntýlý bilgiyi içerir.

h) Acil eylem planlarýnýn uygulanmasý için gerekli kanuni tedbirlerin uygulanmasýný saðlamak için düzenlemeler yapýlýr.

ONUNCU BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

Ýtlaf uygulamalarý

MADDE 31 (1) Bu Yönetmelikteki hastalýklardan birine, yakalanmýþ ya da þüpheli hayvanlarýn itlaf edilmelerine dair hükümler Bakanlýkça belirlenen yerlerde uygulanýr.

Yürürlük

MADDE 32 (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 33 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakaný yürütür.

 

Ek 1

 

ÝHBARI MECBURÝ HASTALIKLARDAN BAZILARI ve ÝNKUBASYON PERÝYODLARI

 

HASTALIK ADI

ÝNKUBASYON PERÝYODU

Sýðýr Vebasý

21 gün

Koyun ve Keçi Vebasý (PPR)

21 gün

Domuzlarýn Veziküler Hastalýðý

28 gün

Mavi Dil Hastalýðý

40 gün

Geyiklerin Epizootik Hemorajik Hastalýðý (EHD)

40 gün

Koyun ve Keçi çiçeði

21 gün

Veziküler Stomatitis

21 gün

Afrika Domuz Vebasý

40 gün

Rift Vadisi Hummasý

30 gün

Sýðýrlarýn Nodüler Ekzantemi (Lumpy Skin)

28 gün

Klasik Domuz Vebasý

28 gün