Radyo ve Televizyon Üst Kurulundan:
BİRDEN ÇOK
MEDYA HİZMET SAĞLAYICIYA ORTAKLIKLA
İLGİLİ
UYGULAMA USUL VE ESASLARI
HAKKINDA
YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmelik, yayın hizmetleri alanında, çoğulculuğun güvence altına alınması
ve yoğunlaşmanın önlenmesi için 15/2/2011 tarihli
ve 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri
Hakkında Kanunun 19 uncu maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde yer
alan birden fazla medya hizmet sağlayıcı kuruluşa ortak olma ile ilgili
sınırlamaların uygulama usul ve esaslarının belirlenmesi amacıyla
hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, 6112 sayılı Kanunun 2 nci maddesi
kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Devletinin yargı yetkisi altında bulunan
medya hizmet sağlayıcı kuruluşları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 6112 sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin birinci fıkrasının (d)
bendine ve 37 nci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Doğrudan ortak: Bir gerçek veya tüzel kişinin medya
hizmet sağlayıcı kuruluşta arada başka bir tüzel kişi olmadan doğrudan
hisse sahibi olmasını,
b) Dolaylı ortak: Bir gerçek veya tüzel kişinin medya
hizmet sağlayıcı kuruluşa hissedarı olduğu her hangi bir tüzel kişi
vasıtasıyla ortak olmasını,
c) Karasal yayın lisansına sahip medya hizmet sağlayıcı:
Karasal ortamdan radyo ve/veya televizyon yayın hizmeti sunmak üzere lisans
almış kuruluşu,
ç) Sektörün yıllık toplam ticarî iletişim geliri:
Türkiye Cumhuriyeti Devletinin yargı yetkisi altında bulunan ve Üst
Kuruldan lisans almış medya hizmet sağlayıcı kuruluşların tümünün bir mali
yıl içerisinde elde ettikleri yıllık brüt ticari iletişim gelirleri
toplamını,
d) Üst Kurul: Radyo ve Televizyon Üst Kurulunu,
e) Yabancı gerçek kişi: Yabancı ülkelerin vatandaşlığına
sahip gerçek kişileri,
f) Yabancı tüzel kişi: Yabancı ülkelerin kanunlarına
göre kurulmuş tüzel kişileri ve uluslararası kuruluşları,
g) Yıllık toplam ticarî iletişim geliri: Bir medya
hizmet sağlayıcı kuruluşun bir takvim yılı içerisinde yayınladığı program
desteklemesi dâhil reklâm, tele-alışveriş, ürün yerleştirme ve diğer ticari
iletişim yayınları karşılığında elde ettiği brüt gelir toplamını,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Ortaklık
Tespiti
Ortaklık
tespiti
MADDE 5 – (1) Bir
gerçek veya tüzel kişinin medya hizmet sağlayıcı kuruluştaki dolaylı
ortaklığının tespiti için medya hizmet sağlayıcı kuruluşta hisse sahibi
bulunan veya hisse devralacak tüzel kişiler ile varsa bunların tüzel kişi
ortaklarının ortaklık yapıları zincirleme bir suretle gerektiği takdirde
gerçek kişilere ulaşılıncaya kadar tespit edilir.
(2) Gerçek kişiler için eşler ile üçüncü derece dâhil
olmak üzere üçüncü dereceye kadar kan ve kayın hısımlara ait hisseler de aynı
kişiye aitmiş gibi değerlendirilir. Medya hizmet sağlayıcı kuruluşlara
ortak gerçek kişiler eşleri ile üçüncü derece dâhil olmak üzere üçüncü
dereceye kadar kan ve kayın hısımlarının medya hizmet sağlayıcı kuruluşlarda
hisseleri bulunması halinde bunu Üst Kurula beyan ederler. Üst Kurul bu
konuda resen araştırma yapabilir veya yaptırabilir.
Birden
fazla medya hizmet sağlayıcı kuruluşa ortaklık
MADDE 6 – (1) Bir
gerçek veya tüzel kişinin doğrudan veya dolaylı olarak ortak olduğu karasal
yayın lisansına sahip medya hizmet sağlayıcı kuruluş sayısı dördü geçemez.
(2) Yabancı bir
gerçek veya tüzel kişinin doğrudan ortak olacağı medya hizmet sağlayıcı
kuruluş sayısı ikiyi geçemez. Bu sınırlama yayın ortamı ve lisans tipine
bakılmaksızın uygulanır.
(3) Yabancı bir gerçek veya tüzel kişinin dolaylı
ortaklık dahil ortak olabileceği karasal yayın
lisansına sahip medya hizmet sağlayıcı kuruluş sayısı dördü geçemez.
(4) Kuruluşların yayın lisansı taleplerinin
değerlendirilmesinde, medya hizmet sağlayıcı kuruluşların hisse devri,
birleşme ve devralma gibi ortaklık yapılarında değişikliğe neden olan işlem
ve taleplerinde bu maddede yer alan hususlara uygunluk yönünden de inceleme
yapılır. Durumları uygun olan veya Üst Kurulun yapacağı uyarılar doğrultusunda
uygun hale getiren kuruluşların talepleri yerine getirilir. Aksi halde
yükümlülüklerini yerine getirmeyen veya lisans şartlarını kaybeden
kuruluşlar kapsamında değerlendirilerek 6112 sayılı Kanun uyarınca işlem
yapılır.
Yıllık
toplam ticari iletişim gelirinin tespiti
MADDE 7 – (1) Bir
medya hizmet sağlayıcı kuruluşun yıllık toplam ticari iletişim gelirinin
tespitinde 26/8/2011 tarihli ve 28037 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Medya Hizmet Sağlayıcı Kuruluşlarının Elde Ettiği
Ticari İletişim Gelirlerinin Denetimi ve Bu Gelirler Üzerinden Alınacak Üst
Kurul Paylarının Beyan ve Ödenmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmelik hükümlerine göre beyan edilen ticari iletişim gelirleri esas
alınır. Kuruluşların bir takvim yılı içerisinde aylar itibarı ile beyan
ettikleri aylık brüt ticari iletişim gelirleri toplanarak yıllık toplam
brüt ticari iletişim geliri tespit edilir.
Sektörün
toplam yıllık ticari iletişim gelirinin tespiti
MADDE 8 – (1)
Türkiye Cumhuriyeti Devletinin yargı yetkisi altında bulunan ve Üst
Kuruldan lisans almış olan tüm medya hizmet sağlayıcı kuruluşların bu
Yönetmeliğin 7 nci maddesine göre tespit edilen
yıllık toplam brüt ticari iletişim gelirleri toplanarak sektörün toplam
ticari iletişim geliri tespit edilir.
(2) Sektörün toplam yıllık ticari iletişim geliri ait
olduğu takvim yılını takip eden yılın Mart ayının sonuna kadar Üst Kurulca
tespit edilerek internet sitesinden yayınlanır.
Üst kurulca
yapılacak değerlendirme
MADDE 9 – (1) Üst
Kurul sektörün toplam yıllık ticari iletişim gelirinin açıklanmasından
sonra medya hizmet sağlayıcı kuruluşların durumlarını her yıl Nisan ayının
sonuna kadar uygunluk açısından değerlendirir.
(2) Ayrıca yayın lisansı taleplerinde, hisse
devirlerinde, birleşme ve devralmalarda talebin yapıldığı yıldan önceki
sektörün toplam yıllık ticari iletişim geliri esas alınarak değerlendirme
yapılır.
(3) Bu maddeye göre Üst
Kurul tarafından yapılan değerlendirme sonunda birden fazla medya hizmet
sağlayıcı kuruluşta doğrudan veya dolaylı ortak olduğu halde bu
kuruluşların yıllık toplam brüt ticari iletişim geliri sektörün toplam
ticari iletişim gelirinin yüzde otuzunu aştığı tespit edilen gerçek veya
tüzel kişilere doksan gün süre verilerek hisselerini devretmesi için
ihtarda bulunulur.
İdari para
cezası uygulanması
MADDE 10 – (1) 9 uncu
maddeye göre yapılan ihtara rağmen süresi içinde hissesini devretmeyen
gerçek veya tüzel kişiye 6112 sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendi gereğince idari para cezası uygulanır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Geçici ve
Son Hükümler
Geçiş hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik, 6112 sayılı Kanunun geçici 4 üncü
maddesi uyarınca karasal ortamdan yayın yapan medya hizmet sağlayıcı
kuruluşlara da uygulanır.
Yürürlük
MADDE 11 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 12 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Üst Kurul yürütür.
|