Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumundan:
BİLGİ
TEKNOLOJİLERİ VE İLETİŞİM KURUMUNUN DENETİM
ÇALIŞMALARINA
İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından
yapılacak denetim çalışmalarına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından yapılacak
denetim çalışmaları ile bu çalışmalar süresince Sektörel
Denetim Dairesi Başkanlığı ve ilgili birimin görev ve yetkileri ile denetçinin
yetki ve yükümlülüklerini ve denetlenen tarafın hak ve yükümlülüklerini
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı
Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair
Kanunun 10 uncu maddesine, 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza
Kanununun 15 inci maddesine, 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik
Haberleşme Kanununun 6 ncı ve 59 uncu maddeleri
ile 14/2/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 1525 inci
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Daire Başkanlığı: Sektörel
Denetim Dairesi Başkanlığını,
b) Denetçi: İlgili mevzuat hükümleri uyarınca Kurumun
denetimine tabi olan gerçek veya tüzel kişileri denetlemekle
görevlendirilen kişi/kişileri,
c) Denetlenen taraf: Kurumun denetimine tabi olan gerçek
veya tüzel kişi/kişileri,
ç) İlgili birim: Kurum bünyesinde faaliyet gösteren
birimleri,
d) Kurul: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulunu,
e) Kurul Başkanı: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu
Başkanını,
f) Kurum: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunu
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Görev,
Yetki ve Yükümlülükler
Daire
Başkanlığının görev ve yetkileri
MADDE 5 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamında yapılacak denetim çalışmalarına ilişkin olarak Daire
Başkanlığının görev ve yetkileri şunlardır:
a) İlgili birim tarafından kendi görev alanına ilişkin
olarak teklif edilen yıllık denetim planı çerçevesinde Kurumun yıllık
denetim planını oluşturmak ve Kurula sunmak.
b) Denetim çalışmalarını ilgili birim ile koordineli
olarak yürütmek.
c) Denetim
sonucunda, denetlenen tarafa idari yaptırım ve tedbir uygulanmasına Kurul
tarafından karar verilmesi halinde bunlara ilişkin işlemleri ilgili birim
ile koordineli olarak yürütmek.
ç) Denetim raporunda belirtilen önerileri ilgili birime
bildirmek.
d) Yıllık denetim sonuç raporunu hazırlamak, denetimlere
ilişkin tasnif işlemlerini yürütmek, denetim veri tabanını tutmak,
elektronik ortamda izleme ve istatistikî analiz teknikleri ile denetimlerin
etkin olarak yürütülmesini sağlamak.
e) Kurumun denetim faaliyetlerine ilişkin eğitimleri
ilgili birim ile koordineli olarak yürütmek.
İlgili
birimin görev ve yetkileri
MADDE 6 – (1) İlgili
birimin görev ve yetkileri şunlardır:
a) Kendi görev alanı ile ilgili yıllık denetim planını
Daire Başkanlığına teklif etmek.
b) Denetime ilişkin çalışmaları Daire Başkanlığı ile
koordineli olarak yürütmek.
c) Denetçinin denetim çalışmalarına ilişkin görevlerini
öncelikli olarak yerine getirmesini sağlamak.
Denetçinin
yetkileri
MADDE 7 – (1)
Denetçinin denetim ile ilgili yetkileri şunlardır:
a) Denetlenen
tarafın yönetim yerlerine, binalarına ve eklentilerine girmek ve bu
yerlerde denetim yapmak.
b) Denetlenen tarafa ait her türlü belgeyi, elektronik
ortamdaki verileri, elektronik haberleşme alt yapısını, cihaz, sistem,
yazılım ve donanımlarını incelemek.
c) Denetlenen taraftan yazılı ve/veya sözlü açıklama
istemek.
ç) Elektronik ortamdaki veriler dâhil her türlü bilgi,
belge, donanım ve cihazın incelenmesi neticesinde, tutanak düzenlemek
suretiyle bunlardan suret veya numune almak, tutanağın bir suretini
denetlenen tarafa vermek ve denetlenen tarafın imzadan kaçınması durumunda
bu hususu tutanağa geçirmek.
d) Mülki amirler, kolluk kuvvetleri ve diğer kamu
kurumlarından denetim süresince her türlü kolaylığı ve yardımı istemek.
e) Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek veya tüzel
kişilerden bilgi ve belge istemek.
Denetçinin
yükümlülükleri
MADDE 8 – (1)
Denetçinin yükümlülükleri şunlardır:
a) Görevin yerine getirilmesinde sürekli gelişimi,
saydamlığı, tarafsızlığı, dürüstlüğü, kamu yararını gözetmeyi, hesap
verilebilirliği ve öngörülebilirliği esas almak.
b) Denetçi isimlerini, denetimin konusunu, amacını ve
yanlış bilgi verilmesi dâhil ilgili mevzuatın ihlali halinde idari yaptırım
ve tedbir uygulanacağını gösteren belgeyi bulundurmak.
c) Denetim sürecinde incelenen belge ve kayıtlar
üzerinde şerh, ilave veya değişiklik yapmamak, donanım ve cihazı olduğu
gibi muhafaza etmek.
ç) Denetlenen tarafın yönetim ve yürütme işlerine
müdahale etmemek.
d) Denetim sürecinde edindiği bilgi ve belgelerin
gizliliğini sağlamak, gizli bilgileri ve ticari sırları bu konuda kanunen
yetkili kılınanlardan başkasına açıklamamak ve doğrudan veya dolaylı
şekilde kendisi ya da üçüncü kişilerin yararına kullanmamak.
e) Denetim sürecinde görevlendirme konusunun dışında
kalan ve mevzuata aykırılık teşkil edebilecek hususları tespit etmesi
halinde, Daire Başkanlığını yazılı olarak bilgilendirmek.
f) Denetim çalışmaları sırasında sektörü olumsuz yönde
etkileyebilecek veya herhangi bir şekilde ivedilik arz eden hususların
tespit edilmesi halinde, denetim çalışmalarının sonuçlanmasını
beklemeksizin Daire Başkanlığını yazılı olarak bilgilendirmek.
Denetlenen
tarafın yükümlülükleri
MADDE 9 – (1)
Denetlenen tarafın denetim ile ilgili yükümlülükleri şunlardır:
a) Denetçiye elverişli bir çalışma ortamı sağlamak ve
her türlü kolaylığı göstermek.
b) Denetçi tarafından, denetim süreci boyunca talep
edilen her türlü bilgi ve belgeyi gizlilik hükümlerini ileri sürmeksizin
yazılı ve/veya sözlü olarak belirlenen süre içerisinde vermek.
c) Yönetim yerlerini, binalarını, eklentilerini,
cihazlarını, sistemlerini, yazılım ve donanımlarını denetçinin erişimine
açık tutmak ile denetim süresi boyunca denetlenen tarafı temsile yetkili ve
ilgili kişilerin hazır bulundurulmasını sağlamak.
ç) Denetim için gerekli altyapıyı temin etmek ve denetim
süresince çalışır vaziyette bulundurmak.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Denetim
Usul ve Esasları
Denetim
MADDE 10 – (1) Kurum, re'sen veya kendisine intikal eden ihbar veya şikâyet
üzerine denetime tabi faaliyetlerin ilgili mevzuata uygun olup olmadığının
tespiti için denetim yapabilir.
İnceleme
MADDE 11 – (1) Kurul
Başkanı, re’sen, ihbar veya şikâyet üzerine
inceleme yapılmasına karar verebilir. Denetçi Kurul Başkanı tarafından
görevlendirilir.
(2) Yapılan inceleme neticesinde, denetlenen tarafın
faaliyetlerinde ilgili mevzuat hükümlerine herhangi bir aykırılık
bulunmadığının değerlendirilmesi halinde, denetçi inceleme raporunu
hazırlar ve Daire Başkanlığına iletir. Daire Başkanlığı inceleme raporunu
Kurul Başkanlığına arz eder.
(3) Denetlenen
tarafın faaliyetlerinin ilgili mevzuat hükümlerine aykırı olduğunun
değerlendirilmesi halinde, denetçi tarafından hazırlanan inceleme sorgusu
Daire Başkanlığınca yazılı savunmasını almak üzere denetlenen tarafa
gönderilir. Denetlenen taraf, inceleme sorgusuna ilişkin yazılı savunmasını
otuz gün içinde verir. Süresi içinde gönderilmeyen yazılı savunma dikkate
alınmaz. Denetlenen tarafın varsa yazılı savunmasının alınmasını müteakip,
denetçi inceleme raporunu hazırlar ve Kurul’a sunulmak üzere Daire
Başkanlığına iletir.
(4) Daire Başkanlığı inceleme sonucu ile ilgili olarak
denetlenen tarafa bilgi verir.
Soruşturma
MADDE 12 – (1) Kurul, re’sen, inceleme raporu neticesinde, ihbar veya şikâyet
üzerine soruşturma açılmasına karar verebilir.
(2) Soruşturma
süresi denetimin özelliği göz önünde bulundurularak Kurul tarafından
belirlenir ve belirlenen bu süre Kurul kararı ile uzatılabilir.
(3) Yapılan soruşturma neticesinde, denetlenen tarafın
faaliyetlerinde ilgili mevzuat hükümlerine herhangi bir aykırılık
bulunmadığının değerlendirilmesi halinde, denetçi soruşturma raporunu
hazırlar ve Kurul’a sunulmak üzere Daire Başkanlığına iletir.
(4) Yapılan soruşturma neticesinde denetlenen tarafın
faaliyetlerinin ilgili mevzuat hükümlerine aykırı olduğunun
değerlendirilmesi halinde, denetçi tarafından hazırlanan soruşturma sorgusu
Daire Başkanlığınca yazılı savunmasını almak üzere denetlenen tarafa
gönderilir. Denetlenen taraf, soruşturma sorgusuna ilişkin yazılı
savunmasını otuz gün içinde verir. Süresi içinde gönderilmeyen yazılı
savunma dikkate alınmaz. Denetlenen tarafın varsa yazılı savunmasının
alınmasını müteakip, denetçi soruşturma raporunu hazırlar ve Kurul’a
sunulmak üzere Daire Başkanlığına iletir.
(5) Daire Başkanlığı soruşturma ile ilgili Kurul kararı
hakkında denetlenen tarafa bilgi verir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Sözlü
savunma
MADDE 13 – (1)
Denetlenen tarafın talebi üzerine ve Kurul tarafından uygun görülmesi
halinde denetlenen tarafa sözlü savunma imkânı verilir.
(2) Denetlenen taraf varsa sözlü savunma talebini yazılı
savunması ile birlikte Kuruma iletir.
İdari
yaptırım ve tedbirlerin uygulanması
MADDE 14 – (1) Denetlenen
tarafın bu Yönetmelik kapsamındaki yükümlülüklerini yerine getirmemesi veya
yapılan denetim sonucunda faaliyetlerinin ilgili mevzuat hükümlerine
aykırılığının tespit edilmesi halinde, ilgili mevzuatta öngörülen yaptırım
ve tedbirler uygulanır.
Adli ve
idari makamlara başvuru
MADDE 15 – (1) Kurum
tarafından, denetimin herhangi bir aşamasında elde edilen bilgi ve belgeler
doğrultusunda ilgili mevzuat hükümlerine aykırılık tespit edilmesi halinde,
dava açmak da dâhil olmak üzere her türlü adli ve idari makama başvuru
yapılabilir.
Yönerge
MADDE 16 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından
çıkarılacak Yönerge ile belirlenir.
Atıflar
MADDE 17 – (1) Diğer
mevzuatta, 30/3/2007 tarihli ve 26478 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Telekomünikasyon Kurumunun Denetim Çalışmalarına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğe yapılan atıflar bu Yönetmeliğe
yapılmış sayılır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 18 – (1)
Telekomünikasyon Kurumunun Denetim Çalışmalarına İlişkin Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 19 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu Başkanı
yürütür.
|