Maliye Bakanlığı ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığından:
ELEKTRONİK
DEFTER GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO:
1)
1. Giriş
1.1. Bilindiği üzere,
6215 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun1
14 üncü maddesi ile değiştirilen, 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun2
“Defter Tutma Mükellefiyeti” başlıklı 66 ncı
maddesinin ikinci fıkrasında, söz konusu maddede geçen defterlerin (yevmiye
defteri, defteri kebir, envanter defteri, karar ve
işletme defteri) elektronik ortamda veya dosyalama suretiyle tutulabileceği
ve bu defterlerin açılış ve kapanış onaylarının şekli ve esasları ile bu
defterlerin nasıl tutulacağının Sanayi ve Ticaret Bakanlığı (640 sayılı
Kanun Hükmünde Kararname3 hükümleri icabı Gümrük ve Ticaret
Bakanlığı) ile Maliye Bakanlığınca çıkarılacak müşterek bir tebliğle
belirleneceği hükme bağlanmıştır.
1.2. 213 sayılı
Vergi Usul Kanununun4 5766 sayılı Kanunun5 17 nci maddesi ile değişen mükerrer 242 nci maddesinin 2 numaralı fıkrası ile Maliye Bakanlığı;
elektronik defter, kayıt ve belgelerin oluşturulması, kaydedilmesi,
iletilmesi, muhafazası ve ibrazı ile defter ve belgelerin elektronik
ortamda tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye, elektronik ortamda tutulmasına ve düzenlenmesine izin verilen
defter ve belgelerde yer alması gereken bilgileri internet de dâhil olmak
üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında Maliye Bakanlığına
veya Maliye Bakanlığının gözetim ve denetimine tâbi olup, kuruluşu,
faaliyetleri, çalışma ve denetim esasları Bakanlar Kurulunca çıkarılacak
bir yönetmelikle belirlenecek olan özel hukuk tüzel kişiliğini haiz bir
şirkete aktarma zorunluluğu getirmeye, bilgi aktarımında uyulacak format ve
standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu Kanun
kapsamına giren işlemlerde elektronik imza kullanım usul ve esaslarını
düzenlemeye ve denetlemeye yetkili kılınmıştır.
1.3. Ayrıca söz
konusu fıkrada, Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi kanunlarında defter, kayıt
ve belgelere ilişkin olarak yer alan hükümlerin elektronik defter, kayıt ve
belgeler için de geçerli olduğu; Maliye Bakanlığının, elektronik defter,
belge ve kayıtlar için diğer defter, belge ve kayıtlara ilişkin usul ve
esaslardan farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkili olduğu hükme
bağlanmıştır.
1.4. Vergi Usul
Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin birinci
bendinde ise Maliye Bakanlığının mükellef ve meslek grupları itibarıyla muhasebe
usul ve esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna göre tutulmakta olan defter ve
belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasını veya düzenlenmesini uygun gördüğü
defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva etmesi zorunlu bilgileri
belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya; bedeli karşılığında basıp
dağıtmaya veya üçüncü kişilere bastırıp dağıtmaya veya dağıttırmaya,
bunların kayıtlarını tutturmaya bu defter ve belgelere tasdik, muhafaza ve
ibraz zorunluluğu getirmeye veya kaldırmaya, bu Kanuna göre tutulacak
defter ve düzenlenecek belgelerin tutulması ve düzenlenmesi zorunluluğunu
kaldırmaya yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
1.5. Söz konusu
maddenin üçüncü bendinde, Maliye Bakanlığının, tutulması ve düzenlenmesi
zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikro film, mikro fiş veya elektronik
bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt ortamlarında saklanması
hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu şekilde tutulacak
defter ve kayıtların kopyalarının Maliye Bakanlığında veya muhafaza etmekle
görevlendireceği kurumlarda saklanması zorunluluğu getirmeye, bu konuda
uygulama usul ve esaslarını belirlemeye yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
1.6. Diğer
taraftan Vergi Usul Kanununun 175 inci maddesinin son fıkrasında Maliye
Bakanlığının, muhasebe kayıtlarını bilgisayar programları aracılığıyla
izleyen mükellefler ile bu bilgisayar programlarını üreten gerçek ve tüzel
kişilerce uyulması gereken kuralları ve bilgisayar programlarının içermesi
gereken asgarî hususlar ile standartları ve uygulamaya ilişkin usul ve
esasları belirlemeye yetkili olduğu hükmü yer almaktadır.
1.7. Yukarıda
yer alan yetkilere istinaden, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ile 6762 sayılı
Türk Ticaret Kanunu uyarınca tutulması zorunlu olan defterlerin elektronik
ortamda oluşturulması, kaydedilmesi, muhafazası ve ibrazına ilişkin usul ve
esaslar bu Tebliğin konusunu teşkil etmektedir.
2. Tanımlar
ve Kısaltmalar
Bu Tebliğde geçen;
Elektronik Kayıt: Elektronik ortamda tutulan ve
elektronik defter ve belgeleri oluşturan, elektronik yöntemlerle erişimi ve
işlenmesi mümkün olan en küçük bilgi ögesini,
Elektronik Defter: Şekil hükümlerinden bağımsız olarak
Vergi Usul Kanununa ve/veya Türk Ticaret Kanununa göre tutulması zorunlu
olan defterlerde yer alması gereken bilgileri kapsayan elektronik kayıtlar
bütününü,
Başkanlık: Gelir İdaresi Başkanlığını,
Genel Müdürlük: Gümrük ve Ticaret Bakanlığı İç Ticaret
Genel Müdürlüğünü,
TÜBİTAK-UEKAE: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma
Kurumu - Ulusal Elektronik ve Kriptoloji Araştırma Enstitüsünü,
Güvenli Elektronik İmza: 5070 sayılı Elektronik İmza
Kanununun dördüncü maddesinde tanımlanan elektronik imzayı,
Mali Mühür: 397 Sıra No’lu
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği6 çerçevesinde Başkanlık için
TÜBİTAK-UEKAE tarafından hazırlanan elektronik sertifika alt yapısını,
Elektronik Defter Uygulaması: Başkanlık ve Genel
Müdürlük tarafından belirlenen format ve standartlara uygun olarak
oluşturulan elektronik defterlere ilişkin onay süreçlerinin yerine
getirilmesi amacı ile hazırlanan www.edefter.gov.tr
internet adresinde yer alan uygulamayı,
Elektronik Defter Beratı: Bu Tebliğde yer alan esaslar
çerçevesinde, elektronik ortamda oluşturulan defterlere ilişkin olarak,
Başkanlık tarafından belirlenen standartlara uygun bilgileri içeren ve
Başkanlık Mali Mührü ile onaylanmış elektronik dosyayı,
Açılış Onayı: Hesap döneminin ilk ayına ilişkin olarak
alınan elektronik defter beratını,
Kapanış Onayı: Hesap döneminin son ayına ilişkin olarak
alınan elektronik defter beratını,
Zaman Damgası: Bir elektronik verinin, üretildiği,
değiştirildiği, gönderildiği, alındığı ve/veya kaydedildiği zamanın tespit
edilmesi amacıyla elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından
doğrulanan kaydı,
ifade eder.
3.
Uygulamadan Yararlanmaya İlişkin Usul ve Esaslar
3.1.
Başvuru
3.1.1. Defterlerini
elektronik ortamda oluşturmak, kaydetmek, muhafaza ve ibraz etmek isteyen
gerçek ve tüzel kişi mükelleflerin aşağıda yer alan şartları taşımaları
gerekmektedir.
a) Gerçek kişi mükelleflerin 5070 sayılı Elektronik İmza
Kanunu hükümleri çerçevesinde üretilen nitelikli elektronik sertifikaya
sahip olmaları,
b) Tüzel kişi mükelleflerin 397 Sıra No’lu
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde yer alan belirlemeler çerçevesinde
elektronik fatura uygulamasından yararlanma iznine sahip olması ve bu
çerçevede Mali Mühür temin etmiş olması,
c) Elektronik defter tutulması, kaydedilmesi,
onaylanması, saklanması ve ibrazında kullanılacak yazılımın uyumluluk onayı
almış bir yazılım olması.
3.1.2. Yukarıda
yer alan şartları taşıyanlardan, bu Tebliğ kapsamında elektronik defter
oluşturmak, kaydetmek, muhafaza ve ibraz etmek isteyenler, aşağıda yer alan
bilgi ve belgeler ile www.edefter.gov.tr internet
sitesinde belirtilen Başkanlık veya Genel Müdürlük adresine yazılı olarak
başvuruda bulunacaktır. Gerek görülmesi halinde aşağıdakilere ilaveten
teknik bilgi ve belge talebinde bulunulabilir.
a) www.edefter.gov.tr internet
adresinde yer alan “Elektronik Defter Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi”nin
imzalı aslı,
b) Tüzel kişiler için başvuru formunu imzalayan kişi veya
kişilerin yetkili olduğunu gösteren şirket imza sirkülerinin noter tasdikli
örneği (397 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliğine göre e-fatura uygulamasından yararlanmaya başlayan ve imza
sirkülerinde herhangi bir değişiklik bulunmayan mükellefler için bu şart
aranmayacaktır.),
c) Elektronik defterlerin oluşturulması sırasında, bu
konuda uyumluluk onayı alınmış bir yazılımın kullanılması durumunda söz
konusu yazılım hakkında yazılımın adı, sürüm numarası gibi mükellef
kullanımına özgü bilgiler,
ç) Uyumluluk onayı almamış bir yazılım kullanılmak
istenmesi durumunda, Tebliğin “3.2 Yazılımların
Uyumluluk Onayı” başlıklı bölümünde belirtilen belge ve bilgiler.
3.2.
Yazılımların Uyumluluk Onayı
3.2.1.
Müşterilerinin ihtiyaçları doğrultusunda özel veya paket yazılım üreten
yazılım üreticileri ile yazılımlarını kendi geliştiren mükellefler, bu
Tebliğde belirtilen esaslara uygun elektronik defter oluşturan, kaydeden,
onaylayan, muhafaza eden yazılımların Başkanlık tarafından onaylanması
amacıyla aşağıda yer alan bilgi ve belgeler ile www.edefter.gov.tr
internet sitesinde yer alan adrese yazılı olarak başvuruda bulunacaktır.
a) Onay talebine ilişkin yazılı dilekçe,
b) Yazılımın adı, sürüm numarası gibi ayırt edici
özellikleri,
c) Onayı istenen yazılım ile ilgili olarak aşağıda yer
alan bilgileri içeren teknik doküman veya dokümanlar,
1) Yazılımın geliştirilmesinde kullanılan programlama
dili, dosya sistemi, çalıştığı işletim sistemi gibi genel özellikleri,
2) Bu Tebliğde yer alan oluşturma, kaydetme, onaylama,
muhafaza ve ibraz gibi temel süreçlere ait iş akış şemaları,
ç) Tebliğ çerçevesinde belirlenen format ve standartlara
uygun olarak ve onaya sunulan yazılım tarafından oluşturulan elektronik
imzalı veya mali mühürlü elektronik defter örnekleri,
d) Gerek duyulması halinde onaylanması istenen yazılımın
kuruluma hazır bir örneği.
3.2.2. Aşağıda
sayılan hususlarda yapılacak testleri başarılı bir şekilde tamamlayan
yazılımlara uyumluluk onayı verilecektir.
a) www.edefter.gov.tr internet
adresinden duyurulan kılavuzlarda öngörülen veri standartları ve formata
uygun olarak oluşturma,
b) Elektronik defterlerin üretilmesi, kaydedilmesi ve
bunların ibrazına ilişkin şartları sağlama,
c) Mali mühür, elektronik imza, mobil imza ve zaman
damgası kullanımının doğru bir şekilde gerçekleştirilmesi,
ç) www.edefter.gov.tr
adresinde açıklanan Elektronik Defter Uygulaması onay süreçlerine ilişkin
işlemleri yerine getirme,
d) Duyurulan diğer şartların yerine getirilmesi.
3.2.3. Yazılımların
testleri üreticileri tarafından yaptırılacak ve testi başarılı biçimde
tamamlayanlar www.edefter.gov.tr internet
adresinden ilan edilecektir. İlan edilen yazılımlar aracılığı ile
elektronik defter tutacakların ayrıca test yapmalarına gerek
bulunmamaktadır. Kendi yazılımını kendisi geliştiren mükelleflerin test
sürecini başarılı bir şekilde tamamlayanlar internet sitesinden ilan
edilmeyecektir.
Uyumluluk onayları ile ilgili test planı, test süreci ve
ilgili diğer teknik dokümanlar www.edefter.gov.tr
adresinden duyurulacaktır.
3.3.
Elektronik Defter Oluşturma
3.3.1. Bu Tebliğ
kapsamında kendilerine izin verilenler, www.edefter.gov.tr
internet adresinde duyurulan format ve standartlara uygun olarak ve aylık
dönemler itibarıyla elektronik defterlerini oluşturmaya ve saklamaya başlayacaklardır.
Defterlerini elektronik defter biçiminde tutmaya başlayanlar, söz konusu
defterlerini kâğıt ortamında tutamazlar.
3.3.2. Elektronik
defter tutma sürecinde hesap döneminin ilk ayının beratının alınması açılış
onayı, son ayının beratının alınması ise kapanış onayı yerine geçer.
3.3.3.
Uygulamadan yararlananlar, aylık dönemler itibarıyla oluşturdukları
elektronik defterler için, aşağıda yer alan adımları izleyerek berat almak
ve bunları istenildiğinde ibraz etmek üzere muhafaza etmek zorundadırlar.
a) Gerçek kişiler elektronik defterlerini, ilgili olduğu
ayı takip eden ayın son gününe kadar (Aralık ayına ilişkin defterler gelir
vergisi beyannamesinin verilme süresinin sonuna kadar) kendilerine ait
güvenli elektronik imza ile imzalar.
b) Tüzel kişiler elektronik defterlerini, ilgili olduğu
ayı takip eden ayın son gününe kadar (Hesap döneminin son ayına ait
defterler kurumlar vergisi beyannamesinin verilme süresi sonuna kadar)
kendilerine ait mali mühür ile onaylar.
c) İmzalı veya mühürlü defterler için berat dosyaları
oluşturulur ve bu dosyalar Elektronik Defter Uygulaması aracılığı ile
Başkanlığın onayına sunulur.
ç) Başkanlık mali mührünü de içeren beratlar elektronik
defter tutanlar tarafından indirilerek istenildiğinde ibraz edilmek üzere
ilgili olduğu elektronik defterler ile birlikte muhafaza edilir.
3.3.4. Aylık
dönem, sadece onaya sunulan ayın defter kayıtlarını ifade etmekte olup,
önceki aylara ait kayıtları içermez. Ancak, hesap dönemi veya takvim yılı içinde,
defterlerini elektronik ortamda oluşturmaya başlayanlar, izleyen ilk ayda
oluşturacakları elektronik defterlerde, ilgili hesap döneminin başından
içinde bulundukları döneme kadar gerçekleştirilen tüm kayıtlara yer
vereceklerdir. Ayrıca elektronik defter tutmaya başladıkları tarih
itibarıyla eski defterlerine kapanış tasdiki yaptıracaklardır.
3.3.5. Yukarıda
sayılan adımların neticesinde oluşturulan elektronik defterler, Başkanlık
tarafından onaylanan beratları ile birlikte Vergi Usul Kanunu ve Türk Ticaret
Kanunu kapsamında geçerli kanuni defter olarak kabul edilecektir.
3.3.6. Başkanlık
tarafından gerçekleştirilen berat verme işlemi, ilgili defterlerde yer alan
kayıtların içerik ve gerçeğe uygunluk denetimi anlamına gelmemekte ve
herhangi bir vergi incelemesini veya diğer incelemeleri ifade
etmemektedir.
3.3.7. Herhangi
bir kesinti veya sistem arızası nedeni ile beratların Başkanlık tarafından
onaylanması işleminin gerçekleştirilememesi durumunda söz konusu beratlar,
güvenli elektronik imza (gerçek kişiler için) veya mali mühür (tüzel
kişiler için) ile zaman damgalı olarak imzalanacak veya onaylanacaktır. Bu
kapsamda kullanılacak olan zaman damgaları TÜBİTAK-UEKAE’den
temin edilecektir. Beratların, Başkanlığa sunumunu engelleyen kesinti veya
arıza durumunun ortadan kalkmasını takiben ilgili beratların tekrar
Başkanlık onayına sunulması işlemi gerçekleştirilecektir.
4.
Elektronik Defterlerin Muhafazası ve İbrazı
4.1. Bu Tebliğ
kapsamında, elektronik defter oluşturma konusunda izin alanlar, muhafaza ve
ibraz ödevlerini yerine getirirken aşağıdaki hususlara uygun hareket etmek
zorundadırlar.
a) Elektronik defterler, istenildiğinde ibraz edilmek
üzere ilgili olduğu beratları ile birlikte muhafaza edilmek zorundadır.
b) Elektronik defterler ile beratlarının veri
bütünlüğünün sağlanması ile kaynağının inkâr edilmezliği, güvenli
elektronik imza veya mali mühür ile garanti altına alındığı için elektronik
defterlerin kâğıt ortamında saklanmayacaktır.
c) Defterlerini elektronik ortamında tutanlar,
elektronik defterlerini ve ilgili beratlarını vergi kanunları, Türk Ticaret
Kanunu ve diğer düzenlemelerde yer alan süreler dâhilinde elektronik,
manyetik veya optik ortamlarda muhafaza ve istenildiğinde elektronik,
manyetik veya optik araçlar vasıtasıyla eksiksiz ve okunabilir şekilde
ibraz etmekle yükümlüdür.
ç) Muhafaza ve ibraz
yükümlülüğü, elektronik defterlerin ve beratların doğruluğuna, bütünlüğüne
ve değişmezliğine ilişkin olan her türlü elektronik kayıt ve veri, (elektronik
imza ve mali mühür değerleri dâhil) veri tabanı dosyası, saklama ortamı ile
doğrulama ve görüntüleme araçlarının tümünü kapsamakta olup, elektronik
defterlere istenildiğinde kolaylıkla erişebilmeyi, anlaşılabilir ve
eksiksiz bir biçimde görüntüleyebilmeyi ve okunabilir kâğıt baskılarını
üretebilmeyi sağlayacak biçimde yerine getirilmelidir.
d) Elektronik defterler ve beratların elektronik defter
izni verilenlerin kendilerine ait bilgi işlem sistemlerinde muhafaza
edilmesi mecburi olup, üçüncü kişiler nezdinde ya da yurt dışında muhafaza
işlemi Başkanlık ve Genel Müdürlük açısından herhangi bir hüküm ifade
etmemektedir. Muhafaza yükümlülüğünün Türkiye Cumhuriyeti sınırları
içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti kanunlarının geçerli olduğu yerlerde yerine
getirilmesi zorunludur.
5.
Elektronik Defter İzninin İptali
5.1. Elektronik
defter oluşturma izni bulunmakla birlikte, bu Tebliğde belirtilen veya bu
Tebliğ kapsamında Başkanlık ve Genel Müdürlük tarafından belirlenen usul ve
esaslara uymayan ve yapılacak uyarıya rağmen gerekli tedbirleri
almayanların, elektronik defter oluşturma izinleri yapılacak değerlendirme
üzerine iptal edilebilir. İzinleri iptal edilenler, bir yıl süre ile
Elektronik Defter Uygulamasından yararlanamazlar.
6. Sorumluluk ve Cezai Müeyyideler
6.1. Elektronik
defter oluşturulurken, bu Tebliğde belirtilmeyen hususlarda süreler başta
olmak üzere Vergi Usul Kanunu ve Türk Ticaret Kanununda yer alan hükümlere
uyulması zorunludur.
6.2. Bu
Tebliğde yer alan usul ve esaslara aykırı biçimde elektronik defter
oluşturan veya oluşturdukları elektronik defterleri yetkili makamların
isteği üzerine ibraz etmeyenler hakkında, işledikleri fiile göre Vergi Usul
Kanununun ve Türk Ticaret Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.
6.3. Elektronik
defter tutanlar bu Tebliğ çerçevesinde oluşturdukları elektronik
defterlerde yer verdikleri bilgilerin gerçek duruma uygunluğunu sağlamaktan
sorumlu olup, bu kapsamda Başkanlığın herhangi bir sorumluluğu
bulunmamaktadır. Elektronik defter beratı, elektronik defterlerin
değişmezliğini ispat etmeye yönelik olup, elektronik defterlerin içeriğine
yönelik bir onayı ifade etmemektedir.
6.4. Maliye
Bakanlığı ve Gümrük ve Ticaret Bakanlığı gerek görmesi halinde, bu Tebliğde
belirlenen esaslar ile sınırlı olmak üzere, uygulamadan yararlananların
bilgi işlem sistemlerini denetleme yetkisine sahiptir. Elektronik defter
tutanlar bu denetimler sırasında, gerekli her türlü imkânı (uygun donanım
ve yazılımlar, terminallere ulaşım izinleri ve uzman personel gibi)
sağlamak zorundadır. Bu kapsamdaki denetim yetkisi mahallinde
kullanılabileceği gibi, bu süreçte uzaktan erişim yöntemlerinin
kullanılması da istenilebilir.
6.5. Uyumluluk
testini geçen yazılımların gerekli şartları sürekli olarak taşımaları için
bu yazılımların üreticilerinin ve kullanıcılarının gerekli önlemleri
almaları zorunludur.
6.6. Bu Tebliğ
kapsamında elektronik defter oluşturanlar, bilgi işlem sistemini oluşturan
yazılım, donanım, dosya, dokümantasyon ve benzeri unsurları, hiçbir şekilde
kısmen veya tamamen denetim elemanlarının veya Maliye Bakanlığı ve Gümrük
ve Ticaret Bakanlığınca görevlendirilecek personelin erişimini ve
denetlemesini engelleyecek bir sözleşme veya lisansa konu edemez.
7. Diğer
Hususlar
a) Elektronik defter tutanlar, elektronik defterlere ait
kayıtların bozulması, silinmesi, zarar görmesi, işlem görememesi halleri
ile olağanüstü durumların meydana gelmesi halinde, durumu on beş gün içinde
Başkanlığa bildirmek ve kayıtları nasıl tamamlayacağına ilişkin ayrıntılı
bir plan sunmak zorundadır.
b) Elektronik defter tutanlar, elektronik defterlerin
oluşturulması sırasında kullandıkları bilgi işlem sisteminin sağlıklı
biçimde çalışabilmesi ile ilgili yeterli güvenlik önlemlerini almakla
yükümlüdür.
c) Elektronik defter tutanlar, elektronik defterlerini
oluşturdukları ve muhafaza ettikleri bilgi işlem sistemlerinin haczedilmesi
veya bu sistemlere yetkili mercilerce el konulması halinde, durumu en geç
üç iş günü içerisinde Başkanlığa bildirmek zorundadır.
ç) Elektronik defter
tutanlar, kanunlarla yetkili kılınan kurum ve kişilerin talebi üzerine
elektronik defterlere ait bilgilerin oluşturulması veya muhafazası
sırasında kullanılan donanımların bulunduğu adres veya adreslerde inceleme
ve tespit yapılabilmesi için gerekli olacak her türlü teknik ve fiziki
imkânı (uygun donanım ve yazılımlar, terminallere ulaşım izinleri ve uzman
personel gibi) sunmak zorundadır.
d) Önceden haber verilmek ve hazırlıklar için yeterli
zaman tanınmak kaydıyla, elektronik defterlere ilişkin format ve
standartlarda değişiklik yapılabileceği gibi elektronik defter oluşturma
süreçleri ile veri güvenliğine ilişkin standartlara uyma zorunluluğu
getirilebilir. Bu zorunluluk mükellef grupları itibarıyla
farklılaştırılabilir.
e) Elektronik defter
tutanların faaliyet hacmi, teknolojik kısıtlar ve benzeri nedenlerle, başta
veri bütünlüğü, kaynağın ve içeriğin garanti altına alınması olmak üzere
elektronik defter oluşturulması, kaydedilmesi, onaylanması, muhafazası ve
ibrazı ile ilgili olarak mali mühür veya elektronik imza yerine başka yöntemlerin
kullanılmasına karar verilebileceği gibi uygulamadan yararlanmaya ilişkin
özel esaslar belirlenebilir.
f) Bu Tebliğ kapsamında, www.edefter.gov.tr
adresinde duyurulan defterler elektronik ortamda tutulabilir.
g) Elektronik ortamda oluşturulması, kaydedilmesi,
muhafazası ve ibrazına izin verilen defterler ile bu defterlerin elektronik
ortamda oluşturulmasına ilişkin standartlar, teknik kılavuzlar ve kurallar
www.edefter.gov.tr adresinde duyurulur.
ğ) İstenilmesi halinde, elektronik defter kayıtlarına kaynak
teşkil eden kayıt ve verilerin de Vergi Usul Kanunu ve Türk Ticaret Kanunu
kapsamında ibraz edilmesi zorunludur.
h) Gerekli görülen durumlarda, elektronik defterler ile
elektronik defterlerde yer alan bilgilere ilişkin olarak belirlenecek
standartlara uygun üretilecek diğer raporların ibrazı, elektronik defter
tutanlara ait bilgi işlem sistem veya sistemlerine sürekli erişimin
sağlanması sureti ile istenebilir. Bu kapsamda, ifade edilen erişimin
sağlanması için kullanılacak yöntem ve teknolojiler ile ibraz
yükümlülüğünün yerine getirilmesi ile ilgili süreçler www.edefter.gov.tr adresinde açıklanır. Elektronik defter
tutanların bilgi işlem sistemine erişim ile ilgili yetki, sektörler,
mükellef grupları veya faaliyet hacimleri itibarıyla kullanılabilir.
i) Elektronik defter uygulamasının altyapısı ve işleyişi
göz önünde bulundurularak, ilgilisine bilgi verilmek suretiyle, uygulamadan
yararlanmak isteyenlerin başvurularının cevaplanması belli bir süre
ertelenebilir veya başvuruları sıraya konulabilir. Önceden haber verilmek
ve hazırlıklar için yeterli zaman tanınmak kaydıyla, uygulama ile ilgili
her türlü standart ile diğer teknik konularda genel veya özel değişiklikler
yapılabileceği gibi uluslararası standartlara uyma zorunluluğu
getirilebilir.
ı) Bu Tebliğde belirtilen şartları yerine getiren
mükelleflerden kendisine izin verilenler 01/01/2012
tarihinden itibaren elektronik defter tutmaya başlayabilirler.
8.
Yürürlükten kaldırılan tebliğ ve yürürlük
Bu Tebliğin yayım tarihi itibarıyla 361 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği7 yürürlükten kaldırılmıştır.
Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Tebliğ olunur.
——————————
1 12/4/2011 tarihli ve 27903 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
2 9/7/1956 tarihli ve 9353 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
3 8/6/2011 tarihli ve 27958 sayılı (Mükerrer) Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır.
4 10/1/1961 tarihli ve 10703 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
5 6/6/2008 tarihli ve 26898 sayılı (Mükerrer) Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır.
6 5/3/2010 tarihli ve 27512 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
7 11/7/2006 tarih ve 26225 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
|