Ulaştırma
Bakanlığı (Denizcilik Müsteşarlığı)’ndan:
KEFKEN
LİMAN YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, Kefken Liman Başkanlığının idari sınırına, idari
sınırlar içerisinde kalan liman sahalarına, demirleme sahalarına, Liman
Başkanlığı idari sınırları içerisindeki gemilerin veya deniz araçlarının
seyir, demirleme veya kıyı tesislerine yanaşma, bağlama veya ayrılmalarında
uyulacak kurallar ile her türlü yük ve yolcunun tahmil ve tahliye
yöntemleri ile yer ve zamanlarına, gemilerin veya deniz araçlarının liman
sahasında kalabilecekleri sürelere, uygun ve güvenli deniz sahalarına
kabulüne ve Liman Başkanlığı idari sınırları içinde seyir, can, mal, çevre
güvenliği ve emniyeti ile disiplinin sağlanmasına ilişkin hususları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, 5 inci maddede sınırları belirtilen Kefken Liman Başkanlığının
görev, yetki ve sorumlulukları ile tüm denizcilik faaliyetlerine ilişkin
olarak gemi, deniz aracı ve kıyı
tesisi ilgililerinin Liman Başkanlığına karşı sorumluluklarını kapsar.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri, aksi belirtilmedikçe askeri
gemiler ve askeri kıyı tesisleri ile kolluk birimlerine ait gemi ve kıyı
tesisleri dışında, Kefken Liman Başkanlığı idari sınırları içerisinde
faaliyette bulunan tüm gemi ve deniz araçları ile kıyı tesislerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 14/4/1341 tarihli ve 618
sayılı Limanlar Kanununun 2
nci maddesine, 18/5/1968 tarihli ve 6/10027 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararıyla onaylanan 1966 Uluslararası Yükleme Sınırı Sözleşmesi ve
değişikliklerine, 10/6/1946 tarihli ve 4922 sayılı Denizde Can ve Mal
Koruma Hakkında Kanuna ve 10/8/1993 tarihli ve 491 sayılı Denizcilik
Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2
nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Deniz aracı: Gemi dışında, suda yüzebilen ve tahsis
edildiği gayeye uygun olarak kullanılan her türlü araç veya yapıyı,
b) Deniz turizmi araçları: Deniz turizmi hizmetinde gezi,
spor, eğlence amaçlı, denize elverişlilik belgesine sahip, gerçek ve tüzel
kişilere ait özel ve ticari yatları, kruvaziyer gemileri, günübirlik gezi
teknelerini, yüzer otel, yüzer lokanta, su üstünde veya su altında hareket
etme kabiliyetine sahip araçlar ile diğer deniz turizmi araçlarını,
c) Deniz uçağı: Su üstünde manevra yapmak üzere inşa
edilmiş her türlü hava aracını,
ç) Donatan: Gemisini veya deniz aracını denizde kullanan
gemi sahibini,
d) Gemi: Adı, tonilatosu ve kullanma amacı ne olursa
olsun denizde kürekten başka aletle seyredebilen her tekneyi,
e) Gemi veya deniz aracı ilgilileri: Donatan, işleten,
kiracı, kaptan veya acenteleri ile gemiyi veya deniz aracını temsile
yetkilendirilmiş gerçek veya tüzel kişiyi,
f) Gemi işleteni: Geminin işletimi ve yönetimi
sorumluluğunu alan ve bu Yönetmeliğin yüklediği tüm görev ve sorumlulukları
devralmayı kabul eden gerçek veya tüzel kişiyi,
g) Gemi rotalama sistemi: Kaza riskini azaltmak amacıyla
oluşturulmuş bir veya daha fazla rota ile trafik ayırım düzenini, trafik
ayırım şemalarını, çift yönlü rotaları, tavsiye edilen rotaları,
kaçınılacak veya demirlemeye yasak alanları, kıyıya yakın trafik
bölgelerini, dönüşleri, tedbir alınacak alanları ve derin su rotalarını
içeren sistemi,
ğ) Gros ton (GT): Geminin, 21/9/1978 tarihli ve 2169
sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Gemilerin Tonilatolarını Ölçme
1969 Uluslararası Sözleşmesi’ne uygun olarak düzenlenmiş belgesinde
gösterilen gros tonilatosunu,
h) İdare: Denizcilik Müsteşarlığını,
ı) IMO: Uluslararası Denizcilik Örgütünü,
i) IMDG: Uluslararası Denizcilik Tehlikeli Yükler
Kodunu,
j) Kıyı tesisi: 4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı
Kanunu kapsamında kıyılarda doldurma ve kurutma yoluyla kazanılan alanlar
üzerinde yapılabilen liman, kruvaziyer liman, yat limanı, yolcu terminali,
rıhtım, iskele, yanaşma yeri, akaryakıt veya sıvılaştırılmış gaz boru hattı
şamandırası veya platformu, balıkçı barınakları, gemi geri dönüşüm tesisi,
tersane, tekne imal yeri gibi tesisler ile bunlara bitişik diğer daimi
tesisleri, deniz ulaşımına yönelik diğer alt veya üst yapı tesisleri ile
duba, fener, mahmuz, kıyı perdeleri deşarj hattı, denizde su ürünleri
istihsal alanları, deniz altı kabloları ve benzeri yapıları,
k) Kıyı tesisleri hizmetlerinde kullanılan deniz
araçları: Kılavuzluk ve römorkörcülük teşkilatına veya kıyı tesislerine ait
deniz araçları ile kıyı tesisi inşaatına, batık çıkarma, tarama, denizde ve
kıyıda aynı projeye hizmet eden, Liman Başkanlığınca faaliyetine izin
verilmiş gemi ve deniz araçlarını,
l) Kıyı tesisi ilgilileri: Kıyı tesisi yöneticilerini ve
sorumlularını,
m) Liman Başkanlığı: Kefken Liman Başkanlığını,
n) Liman Başkanlığı idari sınırı: Liman Başkanlığının
görev, yetki ve sorumluluk sahasını,
o) Liman çıkış belgesi: Liman Başkanlığı idari sınırlarını
aşarak sefer yapacak gemilere, 4922 sayılı Kanun kapsamında Liman
Başkanlığınca düzenlenen belgeyi,
ö) Liman sahası: Liman Başkanlığı idari sınırları
içerisinde kalan kıyı tesislerini, deniz tesislerini, demirleme sahalarını
kapsayan ve sınırları bu Yönetmelikte belirtilmiş deniz ve kıyı alanlarını,
p) LRIT: Gemilerin uzak mesafelerden tanımlanması ve
takibi sistemini,
r) Ordino: Gemilerin ve deniz araçlarının, kıyı
tesisleri ile demirleme sahalarına kabulü amacıyla Liman Başkanlığınca
düzenlenen yanaşma veya demirleme sahası ile yük cinslerini belirten izin
belgesini,
s) OTS: Otomatik tanımlama sistemini,
ş) Sefer bölgesi: Gemi ve su araçlarının teknik
durumları ve çeşitli donanımlarına göre İdare tarafından belirlenen,
çalışabilecekleri deniz alanlarını,
t) Tahmini varış zamanı: Bir geminin bir kıyı tesisine
hizmet veren kılavuz istasyonuna veya liman mevzuatının uygulandığı özel
bir bölgeye varacağı tahmini zamanı,
u) VHF: Çok yüksek frekans üzerinden yapılan telsiz
haberleşmesini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Liman
Başkanlığının İdari ve Liman Sahası Sınırları ve Demirleme Sahaları
Liman idari
sınırı
MADDE 5 – (1) Kefken
Liman Başkanlığının idari sınırı, aşağıdaki koordinatlardan hakiki kuzey
istikametine çizilen hatların arasında kalan ve Türk Karasuları ile
sınırlanan ve Ek-1’de gösterilen kıyı ve deniz alanıdır.
a) 41º 08´ 33" K – 029º 55´ 12" D
(Kocaeli-İstanbul il sınırı)
b) 41º 08´ 39" K – 030º 30´ 00" D
Liman
sahası sınırı
MADDE 6 – (1) Kefken
Liman Sahası, aşağıdaki koordinatlardan hakiki kuzey istikametine çizilen
hatların arasında kalan ve kıyıdan itibaren 3 deniz mili ile sınırlanan ve
Ek- 1’de gösterilen kıyı ve deniz alanıdır.
a) 41º 08´ 33" K – 029º 55´ 12" D
b) 41º 08´ 39" K – 030º 30´ 00" D
Demirleme
sahaları
MADDE 7 – (1) Kefken
Liman Başkanlığı idari sınırları içerisinde bulunan gemilerin demirleme
sahaları aşağıda verilen koordinatların oluşturduğu ve Ek-1’de gösterilen
deniz alanlarıdır.
a) 1 nolu demirleme sahası: Tehlikeli madde taşımayan
gemiler ile askeri gemilerin demirleme sahası, aşağıda gösterilen
koordinatların oluşturduğu deniz alanıdır.
1) 41º 10' 48" K – 030º 11' 30" D
2) 41º 12' 12" K – 030º 11' 30" D
3) 41º 11' 18" K – 030º 07' 54" D
4) 41º 09' 54" K – 030º 07' 54" D
b) 2 nolu demirleme sahası: Tehlikeli madde taşıyan
gemiler, nükleer güçle çalışan askeri gemiler ve karantina altına alınacak
gemiler ile gazdan arındırma işlemi yapacak gemilerin demirleme sahası
aşağıda gösterilen koordinatların oluşturduğu deniz alanıdır.
1) 41º 10' 24" K – 030º 25' 36" D
2) 41º 11' 54" K – 030º 25' 36" D
3) 41º 12' 30" K – 030º 23' 12" D
4) 41º 11' 12" K – 030º 23' 12" D
(2) Zorunlu hallerde, geminin tip, cins ve tonajlarına
göre yukarıda belirlenmiş olan demirleme sahalarında farklı tip, cins ve
tonajdaki gemilerin demirlemesine ya da buraların dışında geçici demirleme
sahaları belirlemeye Liman Başkanlığı yetkilidir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Limanda
Seyir Güvenliği
Genel
esaslar
MADDE 8 – (1) Liman
Başkanlığı idari sınırları içerisinde seyreden, kıyı tesisinde bulunan veya
demirde bekleyen gemi ve deniz aracı ile kıyı tesisi ilgilileri; ulusal ve
uluslararası mevzuat hükümleri çerçevesinde seyir, can, mal, çevre
güvenliği ve emniyetine yönelik olarak Liman Başkanlığınca verilen
talimatlara uymak zorundadır.
(2) Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasının yanı sıra,
seyir, can, mal, çevre güvenliği ve emniyeti açısından gerekli olabilecek
her türlü tedbiri almaya Liman Başkanlığı yetkilidir.
(3) Bu Yönetmelikte geçen coğrafi koordinatlar, Avrupa
Datumu 1950 (ED 50)'ye veya WGS 84 Datumuna göre olup, kara noktası olarak
verilen koordinatların, kıyı kenar çizgisi üzerinde olduğu kabul edilir.
Liman
sahasına gelen gemilerin bildirim yükümlülüğü
MADDE 9 – (1) Liman
sahasına gelen Türk ve yabancı bayraklı gemiler ile deniz araçları,
bildirim yükümlülüğü bakımından aşağıdaki esaslara uyar.
a) Uluslararası sefer yapan Türk ve yabancı bayraklı tüm
gemiler, İdarece belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde liman sahasına
girmeden en az yirmi dört saat önce, liman sahasına girmesine kadarki seyir
süresi yirmi dört saatten az olan gemi ve deniz araçları ise kıyı
tesisinden kalkışından hemen sonra, Ek-2’de yer alan formu kullanarak
bildirim yapmak zorundadır.
b) 150 GT ve üzeri tonajda olup kabotaj seferi yapan
gemiler liman sahasına girmeden en az yirmi dört saat önce; liman sahasına
girmesine kadarki seyir süresi yirmi dört saatten az olan gemiler ise kıyı
tesisinden kalkışından hemen sonra İdarece belirlenen usul ve esaslar
çerçevesinde Liman Başkanlığına bildirim yapmak zorundadır.
c) Liman sahasına giriş için bildirilen tahmini varış
zamanını on iki saatten fazla geciktirecek olan gemilerin ilgilileri, bu
durumu Liman Başkanlığına yazılı olarak bildirmek zorundadır.
ç) Bildirim yükümlülüğüne uyulmaması veya yapılan
bildirimlerin doğru bilgiler içermemesi durumunda, bildirim veren hakkında
gerekli idari işlem yapılır.
d) İdarece belirlenen ve İdarenin resmî internet
sayfasında yayımlanan usul ve esaslar çerçevesinde bu madde hükümlerinde
muafiyet tanınabilir.
Gemi
yanaşma kuralları
MADDE 10 – (1) Liman
sahasına gelen Türk ve yabancı bayraklı gemi ve deniz araçları aşağıdaki
esaslara uymak zorundadır.
a) 9 uncu madde gereği liman sahasına geliş bildirimi
yapmakla yükümlü gemiler ordino almadan yanaşma veya demirleme işlemi
yapamaz. Genel beyannamede belirtilen tahmini varış zamanına yirmi dört
saatten fazla olan gemiler için bu süre zarfında ordino düzenlenmez.
b) Belirli kıyı tesisleri arasında hat izinli çalışan
gemiler, Liman Başkanlığı idari sınırları içerisinde çalışan yolcu gemileri
ve yolcu motorları, arabalı vapurlar, günübirlik gezi yapan yolcu
motorları, kıyı tesisleri hizmetinde kullanılan deniz araçları, servis ve
acente motorları ile özel tekneler, ticari yatlar, balıkçı tekneleri, deniz
taksileri ve kamuya ait tekneler tonajlarına bakılmaksızın yanaşma ordinosu
almadan kendilerine tahsisli kıyı tesislerine yanaşırlar.
c) Kıyı tesisi işletmesi ile gerekli koordinenin
sağlanmasından sonra eğitim ve bilimsel araştırma gemi ve deniz araçları
ile yabancı bayraklı askeri gemilere Liman Başkanlığınca yer gösterilir.
ç) Yanaşma yerlerinin dolu olması halinde gemiler, sıra
beklemek üzere kendilerine ayrılmış demirleme sahasında kalırlar. Gemiler,
Liman Başkanlığının izni olmadıkça demirleme sahalarını değiştiremez ve
deniz trafiğini engelleyecek şekilde liman sahasında demirleme yapamaz.
d) Olağanüstü hal, seferberlik, kamu güvenliği, yangın,
deniz kirliliği, kriz yönetimi, seyir, can, mal, çevre güvenliği ve
emniyeti bakımından acil müdahale gerektiren durumlarda; gemilerin ordino
ile belirlenmiş yerlerini değiştirmeye, daha önce tanzim edilmiş ordinoları
iptal etmeye, yükleme ve tahliye işlemlerini durdurmaya, gemileri ve diğer
deniz araçlarını bulundukları yerden kaldırmaya, öncelik verilmesi gereken
gemileri yanaştırmaya, gemi, deniz araçları ve kıyı tesislerinin mevcut imkânlarından
faydalanmaya Liman Başkanlığı yetkilidir.
e) Kıyı tesislerine yanaşmış bulunan gemiler, olumsuz
hava ve deniz koşulları nedeniyle bulundukları yerde duramayacak vaziyette
ise yerlerinden ayrılabilir ve daha emniyetli olan demirleme sahalarına
demirleyebilir, daha emniyetli bir yere sığınabilir ya da seyir yapabilir.
Bu gemilerin ilgilileri en kısa sürede Liman Başkanlığına yazılı bildirimde
bulunur. Bu durumdaki gemiler,
yeniden yanaşma ordinosu düzenlenmesine gerek olmaksızın gemi ilgililerinin
talebi ve Liman Başkanlığının izni ile daha önce bulundukları yere, 13 ve
14 üncü madde hükümleri göz önüne alınarak dönebilir.
f) Gemiler ve deniz araçları, şamandıraların yakınlarına
ve şamandıralar arasına, kıyı tesislerindeki yanaşma ve bağlama yerlerine
giriş ve çıkışı engelleyecek şekilde demirleyemez ve zorunluluk olmadıkça
mendirekler içinde demirde bekleyemez. Bu konudaki tedbirler, Liman
Başkanlığı ve kıyı tesisi işletici kuruluşlar tarafından müştereken alınır.
g) Hurdaya ayrılmış olanlar dışında, adli veya idari bir
sürecin sonucu beklendiği için ticari faaliyette bulunamayan servis dışı
gemiler, bakım onarım yapmamaları şartıyla İdare’nin belirlediği usul ve
esaslar dâhilinde kıyı tesisinde veya demirleme sahalarında bekleme
yapabilir.
Liman çıkış
belgesi
MADDE 11 – (1) Liman
Başkanlığı idari sahasını aşarak sefer yapacak ticaret gemilerinin kıyı
tesislerinden çıkışı, Liman Başkanlığınca verilecek liman çıkış belgesi ile
yapılır. Liman çıkış belgesi almış
olan gemiler, diğer ilgili kurum ve kuruluşlar ile olan işlemlerini
tamamlayarak derhal kıyı tesisinden ayrılırlar. Yolcu gemileri hariç deniz
turizm araçlarına verilecek olan kıyı tesisi çıkış izni, 29/6/2009 tarihli
ve 2009/15212 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Deniz
Turizmi Yönetmeliği hükümleri kapsamında seyir izin belgesi ile verilir. Bu
durumda seyir izin belgesi liman çıkış belgesi yerine geçer.
(2) Liman çıkış belgesi verilmesi ile ilgili diğer
hususlar 17/11/2009 tarihli ve 27409 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemilerin
Teknik Yönetmeliği hükümlerine göre belirlenir.
(3) Denize elverişlilik belgesinde sefer bölgesi olarak
bitişik liman sefer bölgesi verilmiş balıkçı gemilerinin teçhizat ve
yeterlilik bakımından da personel donanımı liman seferi gibi yapılır. Trol
ve gırgır ağı ile avcılık yapmayan on iki metreden küçük balıkçı
gemilerinin sörvey ve sertifikalandırılmaları belgelendirildiği Liman
Başkanlığının dışında bitişik liman başkanlıklarınca da yapılabilir.
Gemi
rotalama sistemlerine göre seyir
MADDE 12 – (1) İdare,
gerekli gördüğü hallerde; IMO’nun ilgili kuralları ve tavsiyeleri
çerçevesinde Liman Başkanlığı idari sınırları içerisinde, seyir, can, mal,
çevre güvenliği ve emniyetini arttırmak ve kaza riskini azaltmak amacıyla,
deniz trafiğinin düzenlenmesine yönelik olarak gemi rotalama sistemleri
oluşturabilir.
(2) Gemi rotalama sistemi bulunan yerlerdeki kıyı
tesislerine yanaşacak ya da bu tesislerden ayrılacak olan, demirleme
sahalarına demirlemek üzere liman sahasına gelecek ya da kıyı tesislerinden
demirleme sahalarına hareket edecek olan tüm gemilerin;
a) Trafik ayırım düzeninden ayrılmaları,
b) Trafik ayırım düzenine girmeden seyir haline devam
etmeleri,
c) Trafik ayırım düzenini kesecek şekilde karşıdan
karşıya geçmeleri,
gemi rotalama sistemine göre yapılır.
(3) Gemi trafik hizmetlerinde görev yapan deniz trafik
operatörleri veya baş operatörlerinin meslek ilke ve gereklerine aykırı bir
şekilde hareket etmeleri veya ağır kusur ya da ihmallerinin olması halinde
18/2/2007 tarihli ve 26438 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemi Trafik
Hizmetleri Sistemlerinin Kurulmasına ve İşletilmesine İlişkin Yönetmeliğin
19 uncu maddesinin ikinci fıkrası hükmü uygulanır.
(4) Deniz trafik operatörleri veya baş operatörleri
yetkili kılavuzluk teşkilatı ile hizmetin etkinleştirilmesi amacıyla
karşılıklı bilgi alışverişinde bulunmak zorundadır.
(5) Liman Başkanlığı idari sınırları içerisinde deniz
trafiğinin düzenlenmesi amacıyla, İdarece bir deniz trafik rehberi
yayımlanabilir.
(6) Liman sahasında veya kıyı tesislerinde bulunan,
seyreden, demirleyen, demirden ayrılan, kıyı tesisine yanaşan ya da bu
tesislerden ayrılan gemiler, kıyı tesisi işleticiler ve kılavuz kaptanlar
Gemi Trafik Hizmetleri Sistemlerinin Kurulmasına ve İşletilmesine İlişkin
Yönetmelik hükümlerine uyar.
Kılavuzluk
ve römorkörcülük hizmetleri
MADDE 13 – (1) Liman
Başkanlığı idari sınırları içinde kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri,
aşağıda belirtilen esaslara göre verilir.
a) Kılavuzluk hizmetleri: Liman sahasına gelen, kıyı
tesislerine yanaşacak veya bu tesislerden ayrılacak, 1000 GT ve üzerindeki
Türk Bayraklı gemiler ile 500 GT ve üzerindeki yabancı bayraklı gemiler
kılavuz kaptan almak zorundadır. 300 GT ve üzerindeki yabancı bayraklı
yatlar, kıyı tesisine ilk yanaşma ve ayrılmalarında, kaptanı değişmemek ve
yılda bir kez olmak şartıyla kılavuz kaptan alır. Yat kaptanının değişmesi
halinde, yabancı bayraklı yatlar kıyı tesisine ilk giriş veya çıkışlarında
tekrar kılavuz kaptan almak zorundadır.
b) Römorkörcülük hizmetleri: Liman sahasındaki kıyı ve
deniz tesislerine yanaşacak ya da bu tesislerden ayrılacak gemi ve deniz
araçlarının gros tonilatosuna göre almak zorunda oldukları römorkör adedi
ve bu römorkörlerin asgari çekme güçleri aşağıda belirtilmektedir.
1) 2000 – 5000 GT arasındaki gemiler, en az 16 ton çekme
gücünde bir römorkör,
2) 5001 – 15000 GT arasındaki gemiler, her biri en az 16
ton çekme gücünde iki römorkör,
3) 15001 – 30000 GT arasındaki gemiler, her biri en az
27 ton çekme gücünde iki römorkör,
4) 30001 – 45000 GT arasındaki gemiler, toplamı en az 75
ton çekme gücünde olmak ve her biri en az 27 ton çekme gücünden az olmamak
kaydıyla en az iki römorkör,
5) 45001 GT’den daha büyük gemiler, toplamı en az 90 ton
çekme gücünde olmak ve her biri 27 ton çekme gücünden az olmamak kaydıyla,
en az iki römorkör,
6) 45000 GT’ye kadar olan petrol ve türevleri, LPG, LNG
ve tehlikeli kimyasal yük taşıyan gemiler, bu bendin ilk 4 alt bendindeki
hükümler kapsamında römorkör alırken, 45001-75000 GT arasındaki bu tür
gemiler, toplamı en az 90 ton çekme gücünde olmak ve her biri 27 ton çekme
gücünden az olmamak kaydıyla, en az iki römorkör,
7) 75001 GT’den daha büyük tankerler ise, toplamı en az 120 ton çekme gücünde olmak
ve her biri en az 27 ton çekme gücünden az olmamak kaydıyla en az iki
römorkör,
almak zorundadırlar.
(2) Birinci fıkrada sayılan şartların sağlanamadığı
durumlarda; gemiler ve deniz araçları kıyı tesislerine yanaştırılmaz,
yanaştırılması halinde kılavuzluk ve römorkörcülük teşkilatı ilgililerine
gerekli idari yaptırım uygulanır.
(3) Kılavuzluk ve römorkörcülük teşkilatı olmayan
ve/veya yakınında teşkilat bulunmayan liman sahasında, İdare; gemilerin
teknik yapısı ve özellikleri, kullanım amacı, taşıdığı yük ve cinsi,
manevraya elverişliliği ve kıyı tesislerinin altyapı durumu ile bu liman
sahasında yer alan tesislerin risk durumlarını göz önüne alarak, kılavuz
kaptan veya römorkör alma hususunda, römorkörsüz yanaşması dâhil olmak
üzere kalıcı veya geçici olarak, tüm sorumluluk gemi ve kıyı tesisi
ilgililerine ait olmak üzere muafiyet verebilir veya başka liman
sahalarından hizmet alınmasını isteyebilir. Ancak başka liman sahalarından
alınacak hizmette hava muhalefeti, hizmet çakışması, römorkör arızası gibi
beklenmeyen haller dolayısıyla aksamalar olması halinde tüm sorumluluk gemi
ve kıyı tesisi ilgililerine ait olmak üzere bu gemiler, beklenmeyen hal
ortadan kalkıncaya kadar tek seferlik olarak Liman Başkanlığının izni ile
kılavuzsuz ve römorkörsüz yanaşabilir.
(4) LPG, LNG ve tehlikeli yük taşıyan tankerler hariç
olmak üzere, baş ve kıç itere sahip gemiler; liman sahasına gelişlerinde,
gemi ilgililerinin itici pervanelerine ilişkin belgeleri ve tam kapasite
ile çalıştığını Liman Başkanlığına yazılı olarak beyan etmesi üzerine, gros
tonaj aralığındaki çekme gücünde bir römorkör; sadece baş iteri olan gemiler
için ise en az bir römorkör almak kaydıyla birinci fıkrada belirtilen
römorkör sayılarından bir eksik römorkör ile yanaşıp ayrılabilirler.
(5) Yolcu gemilerinin baş ve kıç itici pervanelerine
ilişkin belgeleri ile tam kapasite çalıştığına dair belgelerin, gemi
ilgililerince yazılı olarak Liman Başkanlığına ibraz edilmeleri halinde,
sadece acil durumlarda hizmet vermek üzere bir refakat römorkörü tahsis
edilir.
Kılavuz
kaptan ve römorkör alma zorunluluğunun istisnaları
MADDE 14 – (1)
Yabancı bayraklı tüm askeri gemiler, askeri olmayan kıyı tesislerine giriş
ve bu tesislerden çıkışlarında kılavuz kaptan almak zorundadır.
(2) Bu Yönetmeliğin kılavuzluk ve römorkörcülük
hizmetlerini düzenleyen hükümler;
a) Liman Başkanlığınca kıyı tesisi hizmetlerinde
kullanıldığı belgelendirilen deniz araçlarına,
b) Kabotaj ve Liman Başkanlığı idari sınırları içinde
hat izni verilmiş 2000 GT’den büyük, yüksek manevra kabiliyetine sahip
bağımsız en az iki makine ve iki pervaneli, baş iteri olan, köprü üstünden
manevra kabiliyetine sahip, İdarece yetkilendirilmiş klas kuruluşlarından
biri tarafından klaslandırılmış, uzakyol kaptanı ile donatılmış münhasıran
kılavuzluk ve/veya römorkör muafiyeti tanınmış yolcu, ro-ro yolcu ve ro-ro
kargo gemilerine,
c) Kabotaj ve Liman Başkanlığı idari sınırları içinde
hat izinli olarak sefer yapan 2000 GT’den küçük yolcu, ro-ro yolcu ve ro-ro
kargo gemilerine,
uygulanmaz.
Kılavuz
kaptan alma ve bırakma yerleri
MADDE 15 – (1) Liman
sahasına giriş ve bu sahadan çıkış yapan gemiler için kılavuz kaptan alma
ve bırakma yeri koordinatı Liman Başkanlığınca belirlenir.
Yolcu
gemilerinin ve liman sahasında yolcu taşıyan teknelerin yükümlülüğü
MADDE 16 – (1)
Kabotaj veya alt sefer bölgelerinde yolcu taşıyan gemi ve deniz araçları,
azami yolcu sayısını sahip oldukları can kurtarma araç ve gereçlerinin
sayılarını, cinslerini ve bulundukları yeri belirten levhayı giriş
yerlerinde, açıkça görülebilecek şekilde bulundurmak zorundadır.
Standartlara uygun can kurtarma araç ve gereçleri, yolcu ve mürettebatın
kolaylıkla ulaşabileceği yerlerde ve her an kullanıma hazır vaziyette
bulundurulur.
(2) Kabotaj veya alt sefer bölgelerinde çalışan yolcu
gemilerinde; gemiye giriş ve çıkışlarda dikkat edilmesi gereken kurallar,
acil durumlarda can kurtarma teçhizatının kullanımı ve gemiyi terk konuları
hakkında sesli ve görüntülü bilgilendirme yapılır.
(3) Liman sahasına gelen ve uygun kıyı tesisi olmaması
ya da kıyı tesisinin yanaşmaya müsait olmaması nedeniyle demirde bekleyen
gemilerin yolcu ve personeli; Türk Bayraklı hizmet tekneleri aracılığıyla
ve tüm sorumluluğun gemi kaptanına ait olması kaydıyla, Liman Başkanlığının
izni ile kıyı tesislerine çıkabilir ve aynı şartlar gözetilerek gemiye geri
dönüşleri sağlanabilir.
(4) Yolcu gemilerindeki yolcu ve personel, ilgili
mevzuat hükümlerine göre kayıt altına alınır.
Deniz
uçaklarına ilişkin hükümler
MADDE 17 – (1) Deniz
uçakları ve benzeri araçların bağlaması, demirlemesi veya denizde seyir
koşullarında, gemilerin tabi olduğu mevzuat hükümleri uygulanır. İniş ve
kalkış amacı ile deniz sahasının kullanılması Liman Başkanlığının iznine
bağlıdır. İniş ve kalkışlarda kullanacakları alanlar Liman Başkanlığınca
belirlenir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Tehlikeli
Yüklerle İlgili Hususlar
Tehlikeli
yüklerle ilgili bildirim yükümlülüğü
MADDE 18 – (1)
Uluslararası sefer yapan ve paketli tehlikeli yük taşıyan Türk veya yabancı
bayraklı tüm gemiler, liman sahasına girmeden en az yirmi dört saat önce,
liman sahasına girmesine kadarki seyir süresi yirmi dört saatten az olan
gemi ve deniz araçları ise kıyı tesisinden kalkışından hemen sonra,
Tehlikeli Yükler Manifestosu Formunu doldurup, ilgilileri vasıtasıyla
yazılı olarak Liman Başkanlığına bildirim yapmak zorundadır.
(2) Petrol ve türevleri ile diğer zararlı maddeleri
taşıyan gemiler, 3/3/2005 tarihli ve 5312 sayılı Deniz Çevresinin Petrol ve
Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve
Zararların Tazmini Esaslarına Dair Kanun ve 21/10/2006 tarihli ve 26326
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı
Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini
Esaslarına Dair Kanunun Uygulama Yönetmeliği kapsamında gerekli
bildirimleri Liman Başkanlığına yapmak ve Türkiye Cumhuriyeti’nin taraf
olduğu uluslararası sözleşmelerde öngörülen mali sorumluluk
yükümlülüklerine sahip olmak zorundadır. Aksi takdirde, bu gemilere, anılan
Kanunda öngörülen müeyyideler uygulanır.
Kıyı
tesislerince uyulacak kurallar ve alınacak tedbirler
MADDE 19 – (1) Kıyı
tesisi işletici kuruluşlarca, gerektiğinde aşağıdaki tedbirler alınır.
a) Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve diğer tehlikeli
maddeler için ayrılmış rıhtım, iskele, depo ve antrepolar, kıyı tesisi
işletmelerince belirlenir. Tehlikeli maddeleri taşıyan gemilerin yüklenip
boşaltılması, bu iş için ayrılmış rıhtım ve iskelelerde yapılır. Ayrıca,
işleticiler bu yüklerin gemiler ile depolanma alanları arasında
taşıyıcılarda bekletilme süresini ve kıyı tesisine alınabilecek tehlikeli
maddelerin azami miktarını belirler, gerekli yangın, çevre koruma ve
güvenlik tedbirlerini alır.
b) Dökme akaryakıt yükleme veya boşaltma yapacak gemiler
için ayrılmış rıhtım ve iskeleler, bu iş için uygun nitelikte tesisat ve
teçhizat ile donatılır. Kıyı tesisinde patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve
diğer tehlikeli maddelerin yüklenip boşaltılması için ayrılmış ve bu iş
için gerekli donanıma sahip rıhtım veya iskele mevcut değilse yükleme ve boşaltma
yapılmasına Liman Başkanlığınca izin verilmez.
c) Kıyı tesisi işleticileri, tehlikeli maddelerin,
iskele veya rıhtımda boşaltıldığı alana depolanmasını sağlayamıyorsa, yükün
alıcısı, en kısa zamanda bu maddelerin kıyı tesisi dışına naklini sağlar.
ç) Tehlikeli maddeleri taşıyan gemiler için ayrı bir
demirleme sahası belirlenir ve burası diğer gemilerden neta edilir.
Tehlikeli maddeleri taşıyan gemiler, Liman Başkanlığının izni olmadan
kendilerine tahsis edilen saha dışına çıkamaz, demirleyemez, iskele ve
rıhtıma yanaşamaz.
d) İskele veya rıhtıma yanaşmış durumdaki LPG, LNG,
petrol ve diğer tehlikeli maddeleri yükleyecek veya boşaltacak gemiler,
yangına karşı gerekli önlemleri ve seyir, can, mal, çevre güvenliği ve
emniyetini sağlayacak tedbirleri almak şartıyla, kendilerine ayrılmış
alanlarda faaliyetlerine gece de devam edebilir. Alınacak tedbirlere Liman
Başkanlığınca karar verilir.
e) Konteynerler içerisinde taşınan tehlikeli maddelerin
yükletilip boşaltılması için, kıyı tesisi işletici tarafından, kıyı
tesisinde bağımsız bir konteyner istif sahası kurulur. Bu istif sahasına
tehlikeli madde dışında diğer konteynerler istiflenemez. İstif sahasında
yangın, çevre emniyeti ve diğer emniyet tedbirleri alınır.
f) Tehlikeli maddelerin gemilere yüklenmesi,
boşaltılması veya limbo edilmesinde, gemi ilgilileri ile yükleme, boşaltma
veya limbo yapanlar, özellikle sıcak mevsimlerde ısıya ve diğer tehlikelere
karşı gerekli emniyet tedbirlerini alır. Yanıcı maddeler, kıvılcım
oluşturucu işlemlerden uzak tutulur ve tehlikeli yük elleçleme sahasında
kıvılcım oluşturan araç veya alet çalıştırılmaz.
g) Tehlikeli maddeler, uygun şekilde ambalajlanır ve
ambalaj üzerinde tehlikeli maddeyi tanımlayan bilgiler ile risk ve emniyet
tedbirlerine ilişkin bilgiler bulundurulur.
ğ) Tehlikeli madde elleçlenmesinde görevli kıyı tesisi
personeli ve gemi adamları, yükleme, boşaltma ve depolama esnasında
koruyucu elbise giyer.
h) Tehlikeli madde elleçleme sahasında yangınla mücadele
edecek kişiler, itfaiyeci teçhizatı ile donatılır ve yangın söndürücüleri
ile ilk yardım üniteleri ve teçhizatları her an kullanıma hazır halde
bulundurulur.
ı) Kıyı tesisi işleticileri, gemi ve deniz araçlarının
acil durumlarda kıyı tesislerinden tahliye edilmesine yönelik acil tahliye
planı hazırlayarak Liman Başkanlığının onayına sunar.
i) Liman sahasında faaliyet gösteren kıyı tesisi
işletmeleri ve balıkçı kooperatifleri yangın, güvenlik ve emniyet tedbirlerini
almakla yükümlüdür.
j) Kıyı tesisleri yukarıda belirtilen hususları Liman
Başkanlığınca onaylanmış bir talimatla ilgililere duyurur.
k) Bu madde hükümlerinin denetimi, Liman Başkanlığı
tarafından yapılır ve herhangi bir uygunsuzluk tespit edildiğinde elleçleme
operasyonu durdurularak, uygunsuzluğun giderilmesi sağlanır.
l) 4/2/2011 tarihli ve 27836 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Denizyoluyla Taşınan Tehlikeli Yüklere İlişkin Uluslararası Kod
Kapsamında Eğitim ve Yetkilendirme Yönetmeliğine göre gerekli eğitim ve
sertifikalara sahip olmayan personelin tehlikeli yük elleçleyen kıyı
tesislerinde çalışmasına izin verilmez.
m) Trafik ayırım düzeni olan yerlerde bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yapılacak ve büyütülecek olan kıyı tesislerinin
trafik ayırım düzeni tarafındaki ayırım hattına en yakın sınır noktası ile
ayırım düzeni arasındaki mesafe 250 metreden daha az olamaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Disiplin ve Düzen
Uyulacak
kurallar
MADDE 20 – (1)
Gemiler, deniz araçları, kıyı tesisleri ve bunların ilgilileri aşağıdaki
esaslara uyar.
a) Liman sahasında yanaşmış, bağlanmış veya demirlenmiş
gemiler ve deniz araçları, faaliyetlerini bitirdikten sonra, Liman
Başkanlığınca yapılacak bildirimde belirtilen süre içerisinde kalkmaya
hazır durumda bulunur.
b) Liman sahasında şamandıra atan, kablo döşeyen veya
toplayan, dalgıçlık ve benzeri faaliyetlerde bulunan araçların ve
çalışmakta olan yüzer vinçler ile platform, dolfin ve şamandıralarda
yükleme veya boşaltma yapan gemilerin yakınından geçen gemiler, bu
araçların faaliyetlerine engel olmayacak ve zarar vermeyecek hızda
seyretmek zorundadır. Liman Başkanlığı uygun hız sınırını belirler.
c) Tersane, tekne imal, çekek yeri ve yüzer havuzlardan
indirilecek gemiler, Liman Başkanlığının belirleyeceği yerlere yanaşma,
bağlama ve demirleme yapar. Bu tesislerden indirilecek veya tesislere
alınacak gemiler, diğer tesislere engel teşkil etmemek kaydıyla, tesislerin önlerine veya rıhtımlarına
yanaşabilir ya da kıçtankara olabilirler.
ç) Aynı iskele veya rıhtım üzerinde yer değiştiren
gemiler hariç olmak üzere, rıhtımlar ve iskeleler arasında yapılan tüm yer
değiştirme işlemleri ordino ile yapılır.
d) Mücbir sebepler dışında, Liman Başkanlığı idari
sınırları içerisinde yer alan koy ve körfezlerde, gemi ve deniz araçlarının
gezinti ve spor amacı dışında demirlemeleri yasaktır.
e) Gemi ve deniz araçlarının koy ve körfezlerde gezi ve
spor amacıyla demirleme süresine; bölgenin çevresel hassasiyeti, teknenin
pis su depolama kapasitesi, bölgedeki atık alım tesislerinin durumu, başka
teknelerin koyları veya körfezleri demirleme maksatlı olarak kullanma
talepleri ve kıyı tesisi ya da bitişik liman sınırları içindeki yat limanı
işletmelerinin mevcudiyeti dikkate alınarak Liman Başkanlığı tarafından
karar verilir. Ayrıca, koy ve körfezlerde demirleme faaliyetlerini Liman
Başkanlığı düzenler.
f) Kıyı tesislerinde aynı rıhtım veya iskele üzerinde
art arda yanaşmış olan iki gemi ya da deniz aracı arasında uygun emniyet
mesafesi bırakılır. Bu mesafe, gemilerin en yakın noktaları arasındaki
uzaklık dikkate alınarak, beş metreden daha az olamaz. Liman Başkanlığı
gerek gördüğünde yanaşma düzeni ve mesafelerinde değişiklik yapabilir.
g) Bir yanaşma yerinin uç noktasından, başı ya da kıçı
dışarı taşarak yanaşmak zorunda kalan gemilere, taşan kısmın kıyı tesisi
içindeki deniz trafiğine ve manevraya engel teşkil etmemesi, geminin
emniyetli bağlayacak şekilde halat verebilmesi ve gemiye giriş ve gemiden
çıkışların emniyetli bir şekilde yapılması şartı ile izin verilir.
ğ) Kıyı tesisine yanaşacak gemilerin, yanaşacağı rıhtım,
iskele ve şamandıra alanlarında, gemilerin omurga altı su mesafesi yarım
metreden az olamaz. Aksi halde bu
gemilerin kıyı tesisine yanaşmasına izin verilmez.
h) Kıyı tesisine yanaşmış gemilerin yeterli şekilde
aydınlatılması gemi ve kıyı tesisi ilgililerince sağlanır.
Yasak
faaliyetler
MADDE 21 – (1) Kıyı
tesislerinin trafik ayırım şeritlerinde, yaklaşım kanallarında, mendirek
ağızlarında, yanaşma ve bağlama yerlerinde ve demirleme sahalarında; olta
ve ağ balıkçılığı yapmak, yelkenle seyretmek, kürek çekmek ve yüzmek
yasaktır.
(2) Spor, gezi ve eğlence amaçlı tekneler, liman
sahasındaki diğer gemilerin hareketlerini engelleyecek şekilde seyredemez
ve mendireklerle sınırlı alan içerisinde diğer gemilerin ve deniz araçlarının
faaliyetlerine engel olmayacak biçimde ve zarar vermeyecek hızda seyretmek
zorundadır. Liman Başkanlığı uygun hız sınırını belirleyebilir.
(3) Şamandıraya bağlanmak üzere gelen ya da şamandıradan
ayrılan gemiler ile kıyı tesisleri hizmetlerinde kullanılan deniz araçları
dışındaki gemiler, şamandıralar ve şamandıra hatları arasından geçiş
yapamaz.
(4) Su ürünleri ve balık kafesleri hizmetinde
kullanılanlar dışındaki gemi ve deniz araçları, su ürünleri tesisleri ve
balık kafeslerine iki yüz metreden fazla yanaşamaz ve beş yüz metreden az
mesafe içerisinde boşaltım kurallarına uygun olsa dahi hiçbir boşaltım
yapamaz.
(5) Devletin hüküm ve tasarrufu altında olup kamunun
kullanımına açık kıyı alanlarına gemi ve deniz araçlarının bağlanması,
yanaşması ve demirlemesi yasak olup, aksi takdirde 25 inci madde hükümleri
uygulanır.
(6) İşletme izni bulunmayan ya da herhangi bir kurum
veya kuruluşun işletmesinde olmayan yerlere bağlı, yanaşmış veya demirlemiş
bulunan gemi ve deniz araçları, İdarece verilen hizmetlerden yararlanamaz.
Liman
başkanlığının iznine tabi işler
MADDE 22 – (1) Liman
sahasında limbo yapmak, Liman Başkanlığının iznine bağlıdır. İlgili kurum/kuruluşlardan
gerekli izin ve onaylar alındıktan sonra yapılacak olan kıyı yapıları
inşaatı ve su ürünleri istihsal alanları kurulumu öncesinde Liman
Başkanlığına ilgililerce bilgi verilir. Şamandıralama, dalış, deniz dibi ve
sualtı çalışmaları ve benzeri faaliyetler öncesinde Liman Başkanlığından
izin alınması zorunludur. Bu gibi faaliyetlerde kullanılan gemi ve deniz
araçları mevzuata uygun fener ve işaretleri taşır.
(2) Liman Başkanlığından izin alınmadıkça liman
sahasında sportif faaliyet yapılamaz ve yarış düzenlenemez. İlgili gerçek
ve tüzel kişiler, Liman Başkanlığı ile gerekli koordinasyonu sağlamak ve ilgili
spor federasyonunun onayını almış olmak şartı ile Liman Başkanlığınca
verilen izin kapsamında faaliyette bulunabilir.
(3) Bir liman sahasından başlayıp başka bir liman
sahasında bitecek olan veya trafik ayırım düzeninden geçecek olan yarışlar
için en az üç ay önce, diğer yarışma ve faaliyetler içinse en az on beş gün
önce Liman Başkanlığına izin için talepte bulunulması zorunludur.
(4) Liman Başkanlığı idari sınırları içerisinde
yapılacak su sporları 23/2/2011 tarihli ve 27855 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Turizm Amaçlı Sportif Faaliyet Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuat
hükümleri kapsamında yapılır. Turizm amaçlı su sporları ile ilgili can ve
mal emniyeti sağlanmasına yönelik Liman Başkanlığının yetkileri saklıdır.
(5) Liman Başkanlığından izin alınmadıkça, demirde veya
kıyı tesislerinde bulunan gemilerin bordalarına, başka gemiler aborda
olamaz. Su, yağ ve yakıt ikmal gemileri, acente motorları, kamu gemileri ve
kıyı tesisleri hizmet gemileri ile balıkçı tekneleri ve yatların birbirleri
ile aborda olmaları bu fıkra kapsamı dışında olup bu tip gemiler
hizmetlerini kıyı tesisleri işletmeleri ile koordineli şekilde yürütür.
(6) Liman Başkanlığından izin alınmadıkça liman
sahalarında bulunan gemiler; onarım, boya, sıcak çalışma denize filika
ve/veya bot indirme işlemi ya da bakım işlerini yapamaz. Bu işleri
yaptıracak gemiler, kıyı tesisleri işletmesi ile koordine sağlamak
zorundadır.
(7) Liman Başkanlığı idari sınırları içerisinde bulunan
kıyı tesislerinin, ilgili deniz haritalarına işlenmesi için Deniz
Kuvvetleri Komutanlığı Seyir Hidrografi ve Oşinografi Dairesi Başkanlığına
bildirilmesi ile her türlü tesiste bulunacak seyir yardımcılarının
belirlenmesi ve kurulması, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü tarafından yapılır
ve Liman Başkanlığına bu hususta bilgi verilir. Kıyı Emniyeti Genel
Müdürlüğü, bu görevini yerine getirirken Liman Başkanlığının görüşünü de
alır.
(8) Gemiler, Liman Başkanlığından izinsiz demirleme
sahalarını değiştiremez. Ancak, olumsuz hava ve deniz koşulları nedeniyle
bulundukları yerde kalamayacak durumda olanlar, yerlerinden ayrılabilir ve
daha emniyetli olan demirleme sahalarına demirleyebilir. Bu gemilerin
ilgilileri en kısa sürede Liman Başkanlığına bildirimde bulunur.
(9) Liman Başkanlığı sınırları dâhilinde bulunan kıyı
tesislerinde herhangi bir faaliyette bulunmayacak ancak hava muhalefeti ve
can ve mal emniyetini tehlikeye düşürecek durumlar gibi mücbir sebepler
nedeniyle sığınmak üzere liman idari sahasına demirleyen gemiler ve deniz
araçları vakit geçirmeksizin ilgili Liman Başkanlığına ve/veya kılavuzluk
teşkilatına gerekli bildirimi yapmak zorundadır.
(10) Üzerinde kurtarma veya yardım faaliyeti
gerçekleştirilen LPG, LNG, petrol ve diğer tehlikeli maddeleri taşıyan
gemilere ait yüklerin, başka bir gemiye ya da deniz aracına yüklenmesi,
boşaltılması veya limbo edilmesi ve bu faaliyetlerin gece yapılması Liman
Başkanlığının iznine tabidir. Bu faaliyetlerin icrası için izin isteminde
bulunmadan önce yangına karşı gerekli önlemlerin, can, mal ve çevre
emniyetini sağlayacak tedbirlerin alınması zorunludur.
Çevre ve
gürültü kirliliği
MADDE 23 – (1)
Gemiler ile diğer deniz araçlarının katı ve sıvı atıkları ile ilgili
işlemleri, 26/12/2004 tarihli ve 25682 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Gemilerden Atık Alınması ve Atıkların Kontrolü Yönetmeliği hükümleri ve söz
konusu Yönetmelik kapsamında yayımlanan diğer mevzuat hükümleri
çerçevesinde yerine getirilir.
(2) Kıyı tesisi işleticileri, yük elleçlenmesi sırasında
ve sonrasında her türlü atık ve artık malzemelerin rıhtımda birikmemesi, elleçleme
sırasında ve sonrasında yapılacak temizlik esnasında denize dökülmemesi ve
rıhtım üzerinden yağmur suları ile denize ulaşmaması için gerekli
tedbirleri almak ve sahayı temiz ve düzenli bulundurmak zorundadır. Bu
yükümlülüğü yerine getirmeyen kıyı tesisi işletmelerine, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre
Kanunu ve ilgili diğer mevzuat gereği idari yaptırım uygulanması amacıyla,
ilgili mülki idare amirliğine Liman Başkanlığınca yazılı bildirimde
bulunulur.
(3) Yüzer havuz çalıştırılırken çevre güvenliği ile can
ve mal emniyeti açısından perdeleme sisteminin kullanılması ile yüzer
havuz, kuru havuz ve yarı ıslak kızağa gemi alınmadan veya gemiler denize
bırakılmadan önce her türlü yüzey temizliğinin kontrolü Liman Başkanlığınca
yapılır.
(4) Liman sahasında bekleyen veya seyreden gemiler ve
deniz araçları, kıyı tesisinde bulunanları veya civarında ikamet edenleri
rahatsız edecek veya liman sahasındaki seyrüseferi güçleştirecek derecede
hava kirliliğine sebep olamaz, sebep olanlara ilgili mevzuat gereği idari
yaptırım uygulanır.
(5) Tersane, tekne imal ve çekek yerleri hariç olmak
üzere, kıyı tesislerindeki yanaşma ve bağlama yerlerinde bulunan gemiler;
denizcilik faaliyetinin olağan akışı haricinde sessizliği bozucu işler
yapamaz, zorunluluk olmadıkça düdük çalamaz. Başkalarının huzur ve sükununu
bozacak şekilde gürültüye neden olanlar hakkında 30/3/2005 tarihli ve 5326
sayılı Kabahatler Kanunu ve 2872 sayılı Kanun hükümlerine göre idari
yaptırım uygulanır.
Bildirim
yükümlülüğü
MADDE 24 – (1) Liman
sahasına gelen gemilerin ve kıyı tesislerinin ilgilileri, seyir sırasında,
demirleme sahasında veya kıyı tesisinde meydana gelen deniz kazalarını,
önemli makine arızalarını, genel seyir güvenliği bakımından saptadıkları
sakıncalı hususları ve gemide işlenen suçları, Liman Başkanlığına mümkün
olduğu ölçüde, önce telsizle veya diğer uygun iletişim araçları ile kıyı
tesisine varıştan itibaren en geç altı saat içinde ve kanaatlerini içeren
bir raporu da en geç yirmi dört saat içinde bildirmekle yükümlüdür. Ayrıca
liman sahasına gelen gemilerin ilgilileri, suçla ilgili delilleri muhafaza
etmekle yükümlüdür.
(2) Kılavuz kaptanların yükümlülüğü aşağıda
belirtilmiştir:
a) Kılavuz kaptanlar, liman sahası içerisinde kılavuzluk
hizmeti vermekte oldukları gemilerin seyir teçhizatında gördükleri eksiklik
ve aksaklıkları, deniz kazalarını ve seyir güzergâhları üzerindeki seyir
güvenliği ve çevre kirliliği ile ilgili tespit ettikleri hususları derhal
Liman Başkanlığına bildirir ve bu bildirimi izleyen yirmi dört saat içinde
yazılı bir rapor verir. Liman Başkanlığı duruma derhal el koyar ve söz
konusu gemi ve gemi kaptanı hakkında hukuki işlemlerin yapılmasını sağlar.
b) Kılavuz kaptanlar, emniyetli olarak kılavuzluk
hizmeti verilemeyecek nitelikteki gemilere kılavuzluk hizmeti veremez. Bu
gemiler Liman Başkanlığına bildirilir ve ek emniyet tedbirleri alınır. Bu
gemilere izinsiz olarak kılavuzluk hizmetinin verildiğinin tespiti
halinde, ilgili kılavuz kaptan
hakkında Liman Başkanlığınca idari işlem yapılır.
c) Liman Başkanlığınca kıyı tesislerine yanaşma izni
verilmemiş gemiler ile liman çıkış belgesi ya da demirleme ordinosu olmayan
gemilere kılavuzluk hizmeti verilmez.
ç) Kıyı tesislerine gelen veya bu tesislerden giden ve
kılavuzluk hizmetine tabi olmayan gemilerin ayrılma, yanaşma ve bağlama
manevraları, kıyı tesisi işleticileri ile en yakın kılavuzluk teşkilatı
koordinasyonunda yapılır.
(3) Gemi trafik hizmetleri operatörlerinin
yükümlülükleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Liman idari sınırları içinde meydana gelen her türlü
kaza ile seyir, can, mal, çevre güvenliğine ve emniyetine ilişkin tüm
olayları ivedilikle Liman Başkanlığına bildirmekle yükümlüdürler.
b) Yerel trafikte çalışan gemi/deniz araçlarının yaptığı
mevzuat ihlallerini haklarında inceleme veya idari işlem yapmak üzere
belgelendirerek ivedilikle Liman Başkanlığına bildirirler.
c) Liman Başkanlığınca limandaki deniz araçlarına
yönelik yapılması istenilen duyuruları yaparlar.
(4) Demirleme sahasının bildirilmesi ve demirleme düzeni
aşağıda belirtilmiştir.
a) Gemi ilgilileri, 9 uncu madde kapsamında gemilerin
demirledikleri sahayı ve saati derhal Liman Başkanlığına bildirir.
b) Demir kesen gemiler, bu yere hemen bir şamandıra
atarak mevkiini bir rapor ile Liman Başkanlığına bildirir.
Usulsüz
demirleme, yanaşma ve bağlama
MADDE 25 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak, gerekli izin alınmaksızın rıhtım ve
iskelelere yanaşan, şamandıralara bağlayan, demirleme sahalarına demirleyen
gemi ve deniz aracı ilgilileri Liman Başkanlığınca uyarılır ve gerekli
görüldüğünde uygun olan demirleme sahası veya yanaşma yeri belirtilerek yer
değiştirmesi talimatı verilir. Bu talimata aykırı hareket eden gemi ve
deniz araçları, bulundukları yerden kaldırılır ve bu kaldırma işlemi için
yapılan giderler gemi ilgililerinden tahsil edilir ve gemi, deniz aracı
veya kıyı tesisi ilgilileri hakkında idari işlem yapılır.
Liman
Başkanlığı talimatlarına uyma yükümlülüğü
MADDE 26 – (1) Liman
Başkanlığınca bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak
verilecek her türlü emir ve talimat, gemi ve deniz aracı ile kıyı tesisi
ilgilileri ve diğer ilgililer tarafından derhal yerine getirilir.
Tahmil ve
tahliye hizmetleri
MADDE 27 – (1) Kıyı
tesislerine bağlanmış veya yanaşmış gemiler ile demirleme sahalarındaki
gemilerin tahmil ve tahliye hizmetleri, bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat
hükümlerine aykırı olmamak kaydı ile ilgili kıyı tesisi işletmesi
tarafından yerine getirilir.
(2) Liman Başkanlığı,
kıyı tesislerinde yapılan her türlü tahmil ve tahliye işlemine
ilişkin bilgileri elektronik ortamda tutmak zorundadır.
Yanaşma
alanlarının güvenliği ve koordinasyon
MADDE 28 – (1) Yolcu
ve yük gemileri, kıyı tesislerine yanaşırken görevli olmayan, seyirci,
karşılayıcı ve uğurlayıcılar yanaşma alanlarını işgal edemez ve manevra
sahasından uzak tutulur.
(2) Kıyı tesisi işleticileri ile kılavuzluk teşkilatı
arasında gerekli koordinasyon sağlanmadan yanaşma veya ayrılma
manevralarına başlanmaz.
(3) Kıyı tesisi ilgilileri, gemilerin emniyetli ve
güvenli bir şekilde kıyı tesislerine yanaşabilmesi veya bağlanabilmesi için
aydınlatma, usturmaça, yangın önleme, söndürme, derinlik, ışıklı veya
ışıksız şamandıra atılması ve benzeri hususlarda, Liman Başkanlığınca
alınması istenen önlemleri derhal yerine getirir. Gerektiğinde Liman
Başkanlığı, kılavuzluk teşkilatı, kıyı tesisi işleticisi kuruluş ve uzman
kişilerin katılımı ile bir çalışma toplantısı tertip edilir ve bu toplantı
sonucunda belirlenen usul ve esaslar tüm ilgililerce yerine getirilir. Kıyı
tesisi işleticisi kuruluşlar, tesislerindeki gemi hareketlerini İdarenin
belirleyeceği biçimde ve elektronik ortamda düzenli olarak Liman
Başkanlığına bildirir.
(4) Kıyı tesisi ilgilileri, bu Yönetmelik kapsamında,
Liman Başkanlığı ile gerekli koordinasyonu sağlamakla yükümlüdür. Bu
yükümlülüğü yerine getirmeyen kıyı tesislerine, gemi yanaşma ve bağlama
izni verilmez ve gerektiğinde ilgilileri hakkında idari işlem yapılır.
(5) Kıyı tesisi işleticisi her kuruluş, manevralarda
kılavuz kaptana yardımcı olmak amacıyla, kılavuz kaptanın koordineli olarak
çalışabileceği, haberleşme imkân ve kabiliyetine sahip bir irtibat
personeli görevlendirmek zorundadır.
Gümrük
denetimine tabi gemiler ile gümrük hizmet noktaları arasında taşıma
MADDE 29 – (1) Gümrük
denetimine tabi gemiler ile gümrük hizmet noktaları arasında hizmet verecek
gemi ve deniz araçları, Liman Başkanlığı ile gümrük idaresi tarafından
belirlenen yerlerden hareket eder ve tekrar aynı yere yanaşır. Bu gemi ve
deniz araçlarına dair yanaşma, bağlama ve diğer hususlar izin belgelerinde
belirtilir.
(2) Gümrük denetimine tabi olan gemilerden gümrük hizmet
noktalarına ya da bu noktalardan gemilere; yolcu, yolcu eşyası, gemi
personeli, malzeme, kumanya ve gemi ile ilgili olan kişiler ancak izin
verilmiş hizmet gemileri ile taşınabilir. Bu gemilere, Liman Başkanlığınca
yazılı izin verilir.
(3) Gümrük denetimine tabi olmayan gemilere de yazılı
izni olan belgeli hizmet gemileriyle servis yapılır. Ancak bu gemiler
gümrük hizmet noktalarını kullanmayabilir.
(4) Denetim yetkisine sahip kamu görevlileri, gümrük
denetimine tabi olan veya olmayan gemilere, kamuya ait gemilerle gidip
gelebilecekleri gibi, Liman Başkanlığınca izin verilmiş deniz araçları ile
de toplu veya ayrı ayrı gidip gelebilir.
(5) Liman Başkanlığından bu madde hükümlerine göre
yazılı izin almayan hizmet gemileri, liman sahasında faaliyette bulunamaz.
Vardiya
zorunluluğu
MADDE 30 – (1) Liman
sahasında demirli ya da kıyı tesisine yanaşmış veya bağlanmış bulunan 150
GT ve üzerindeki gemilerde, en az birer güverte ve makine personeli olmak
üzere, vardiya düzenlemesinin yapılması zorunludur. Bu zorunluluğun yerine
getirilmesinden, gemi ilgilileri
sorumludur. Güverte ve makine personelinden oluşan vardiya ekipleri,
gerektiğinde gemiyi ve deniz aracını bulunduğu yerden kaldırabilecek sayı
ve yeterlikte olur.
(2) Liman sahasında, personel azaltmak kaydıyla bir
aydan fazla bekleme yapacak gemilerin ve deniz araçlarının personel azaltma
yönündeki personel donatımı, İdarenin belirleyeceği usul ve esaslara göre
yapılır.
(3) 25/11/2010 tarihli ve 27766 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Deniz Yolu ile Yapılacak Düzenli Seferlere Dair Yönetmelik
hükümlerine göre aldığı hat izni ile sefer yapan gemiler, kendilerine ait
barınma merkezlerinde, gemileri
kaldırabilecek yeterliliğe sahip bir kaptan, bir başmühendis/makinist, bir
makine personeli ve bir güverte personelinden oluşan bir vardiya ekibi
bulundurması halinde bu madde hükümlerinden muaftır.
Bayrak
çekme zorunluluğu
MADDE 31 – (1) Liman
sahasında bulunan yabancı bayraklı
gemiler güneşin doğuşundan batışına kadar ulusal bayrağı ile Türk
Bayrağını, Türk gemileri ise sadece Türk Bayrağı çekmek zorundadır. Liman
sahasında bulunan gemi ve deniz araçları ile devlet işlerinde kullanılan
makinesiz deniz araçları her zaman Türk Bayrağı çeker, seyir halinde
bulunan gemiler ise güneşin batışından doğuşuna kadarki zaman diliminde
bayraklarını çekili bırakabilir.
(2) Türk Bayrağı, geminin boyutları ile orantılı
ebatlarda, görülebilen, uygun yükseklikte ve 22/9/1983 tarihli ve 2893
sayılı Türk Bayrağı Kanunu hükümlerine uygun olmalıdır.
Gemilerde
bulunan kıyıdan takip ve haberleşme cihazlarının kullanımı
MADDE 32 – (1) İlgili
mevzuat gereği OTS ve LRIT gibi kıyıdan gemilerin takip edilmesine yönelik
cihazlar ile VHF bulundurma mecburiyeti olan gemilerin kaptanları, liman
idari sahasında kızakta bulunma, arıza gibi durumlar ve olağanüstü haller
haricinde bu cihazları açık ve çalışır halde bulundurmalıdır.
(2) Gemi trafik hizmetleri sistemleri olan ya da trafik
ayırım düzeni tesis edilmiş deniz alanlarında seyir halinde bulunan gemiler
ilgili sektör kanallarını dinlemek zorundadır.
Deniz
yangınları ile mücadele
MADDE 33 – (1) Liman
Başkanlığı idari sınırları içerisinde oluşabilecek deniz yangınlarına
6/8/1975 tarihli ve 7/10357 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan Karada Çıkabilecek Yangınlarla, Deniz, Liman veya Kıyıda Çıkıp
Karaya Ulaşabilecek ve Yayılabilecek veya Karada Çıkıp Kıyı, Liman ve
Denize Ulaşabilecek Yangınlara Karşı Alınabilecek Önleme, Söndürme ve
Kurtarma Tedbirleri Hakkında Yönetmelik hükümleri gereği resmî ve özel tüm
kuruluşlarca müdahale edilir. Kıyı tesislerinde sabit ve taşınabilir yangın
söndürücüleri ile ilk yardım üniteleri ve teçhizatları tam, hazır ve
çalışır durumda bulundurulur.
(2) Kıyı tesislerinde çıkabilecek yangınları söndürme
faaliyetleri, ilgili mevzuat gereği oluşturulan gerekli araç ve gereçlerle
donatılmış yangın söndürme ekipleri ile yapılır. Römorkörcülük
faaliyetlerinde bulunan kuruluşlar da Liman Başkanlığının talimatı
doğrultusunda söndürme faaliyetlerine katılır.
Tankerler
ile yakıt tanklarında sıcak ve soğuk işlem yapılacak gemilerin bakım ve
onarımı
MADDE 34 – (1) Sıcak
ve soğuk işlemle bakım veya onarım yapılması amacıyla gazdan arındırma
işlemleri yapmak isteyen gemi ve deniz araçları, 21/12/2004 tarihli ve
25677 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemi ve Deniz Araçlarının İnşa,
Tadilat, Bakım, Onarım ve Söküm İşlemlerinde Gazdan Arındırma Yönetmeliği
hükümlerine uymak zorundadır.
Gemilere
yakıt ikmali
MADDE 35 – (1) Liman
sahasında bulunan gemilere yakıt ikmali, Liman Başkanlığınca uygun görülen
iskele, rıhtım ve demirleme sahalarında yapılır. Liman Başkanlığınca
belirlenen alanların dışında yakıt ikmali yapılamaz. Yakıt ikmal hizmetleri
günün her saatinde yapılabilir. Hava ve deniz şartları dikkate alınarak,
Liman Başkanlığınca yakıt ikmal işlemleri kısıtlanabilir.
(2) Yakıt ikmali esnasında gemilerde ve kıyı
tesislerinde yangına müdahale personeli hazır bulundurulur. Yangın ve yakıt taşması veya dökülmesi nedeniyle
oluşabilecek deniz kirliliğini önlemeye yönelik her türlü tedbir; gemi,
kıyı tesisi ve yakıt ikmalcisi ilgililerince alınır ve yakıt ikmali işlemi
İdarece belirlenen usul ve esaslara göre yapılır. İdarece belirlenen usul
ve esaslara göre yakıt ikmali yapmayan veya bu çerçevede belirlenmiş asgari
standartları haiz olmayan gemi ve deniz araçlarının yakıt ikmal
faaliyetlerine Liman Başkanlığınca izin verilmez.
(3) Deniz çevresinin petrol ve diğer zararlı maddelerle
kirlenmesi durumunda müdahale ve zararların tazminine ilişkin mevzuat
hükümleri uygulanır.
(4) Kıyı tesislerinde bulunan gemilere, karadan veya
denizden yapılacak ikmaller için ayrıca diğer kıyı tesisi ilgililerine de
bilgi verilir.
(5) İkmal yapacak gemiler; kıyı tesisi ile ikmal
yapacağı geminin 20/3/2007 tarihli ve 26468 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Uluslararası Gemi ve Liman Tesisi Güvenlik Kodu Uygulama
Yönetmeliği hükümlerine göre hazırlanmış gemi ya da liman tesisi güvenlik
planındaki gemi veya gemi irtibatı prosedürlerini yerine getirmek zorundadır.
Yakıt ikmal
tankerlerinin ve seferden men edilmiş gemilerin kıyı tesislerinde barınması
MADDE 36 – (1) Yakıt
ikmal tankerlerinin can, mal ve çevre güvenliği bakımından gerekli
tedbirlerin alınması kaydıyla, uygun kıyı tesisine yanaşması, Liman
Başkanlığının iznine tabidir.
(2) Üzerinde haciz, ihtiyati haciz ve seferden men
kararı olan gemi ve deniz araçlarının kıyı tesislerinden yararlanmalarına,
ilgili kıyı ve deniz tesislerinin ilgilileri ile koordineli çalışmak kaydı
ile Liman Başkanlığınca izin verilebilir.
Yabancı
askeri gemilerin limana giriş ve çıkışları
MADDE 37 – (1)
Yabancı askeri gemilerin, Türk karasuları ve kıyı tesislerine girişleri,
çıkışları ile buralardaki hareket ve faaliyetleri, ilgili mevzuat
hükümlerine tabidir.
(2) Yabancı nükleer askeri gemilerin, kıyı tesislerini
ziyaretlerine ilişkin olarak mevzuatında belirtilen hükümler çerçevesinde
ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından gerekli tedbirler alınır.
Yüzer otel,
lokanta veya benzeri yüzer tesislerin işletilmesi
MADDE 38 – (1) Liman
idari sınırları içerisinde, gemi niteliğinde olan ya da kendiliğinden hareket
etme kabiliyeti olmayan yüzer otel, lokanta veya benzeri yüzer tesislerin
işletilmesine ilişkin izin, Deniz Turizmi Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine
göre verilir.
Sığınma
alanı talebi ve yedekleme işlemi
MADDE 39 – (1)
Sığınma alanı talebi ve yedekleme işlemi, İdarece belirlenen usul ve
esaslar çerçevesinde Liman Başkanlığının izni ile yapılır.
Denizle
bağlantılı akarsularla ilgili düzenleme
MADDE 40 – (1) Gemi
ve deniz aracı trafiği olan denizle bağlantılı akarsularda;
a) Teknelerin bağlama ve çekek yeri planlaması,
b) Tekne sayılarının sınırlanması,
c) Seyir, can, mal, çevre güvenliği ve emniyetine
yönelik tedbir alınması
hususlarında ve gerekli diğer hususlarda Liman
Başkanlığınca düzenleme yapılabilir.
ALTINCI
BÖLÜM
Denetim ve
Yaptırımlar
Denetim
MADDE 41 – (1) Liman
Başkanlığı idari sınırları içerisinde faaliyet gösteren gemi ve deniz
araçları, 4922 sayılı Kanun, 618 sayılı Kanun ve ilgili diğer ulusal ve
uluslararası mevzuat hükümleri gereğince, seyir, can, mal, çevre güvenliği
ve emniyetinin sağlanması amacıyla İdarenin denetimden sorumlu personelince
bayrak ve liman devleti kontrol prosedürü kapsamında, Liman Başkanlığının
düzenleyeceği bir program dâhilinde, hal ve icaba göre denetlenir. Ayrıca
4922 sayılı Kanunun 23 üncü maddesine istinaden Sahil Güvenlik Komutanlığı
tarafından yapılan denetimlerin sonucunda yaptırım olması halinde bu durum
Liman Başkanlığına bildirilir. Denetleme sonunda durumu mevzuat hükümlerine
uygun olmayan gemi ve deniz araçlarına mevzuat hükümlerince idari yaptırım
uygulanır.
İdari
yaptırımlar
MADDE 42 – (1) Liman
Başkanlığı idari sınırları içerisinde bulunan gemi ve deniz araçları, bu
Yönetmelik ile seyir, can, mal, çevre güvenliği ve emniyetini temin etmeye
yönelik diğer mevzuatın gereklerini yerine getirir. Uymakla yükümlü olduğu
kuralları ihlal eden gemi ve deniz araçlarına, 618 sayılı Kanun ve 4922
sayılı Kanun uyarınca idari yaptırım uygulanır.
(2) Liman sahasında oluşabilecek bir çevre kirliliğine,
2872 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine göre işlem yapılır.
(3) Bu Yönetmelik hükümlerine ya da seyir, can, mal,
çevre güvenliğini ve emniyetini temin ile ilgili diğer mevzuat hükümlerine
aykırı hareket edenler; Liman Başkanlığı ya da Liman Başkanlığı tarafından
yetkilendirilmiş olan denetim personelinin düzenleyeceği tespit tutanağı
neticesinde, yirmi dört saat içinde Liman Başkanlığına davet edilir ve
alınan idari yaptırım kararı ilgiliye tebliğ edilir.
(4) Tespit tutanağı, idari yaptırım kararı ve tebligat
usulleri 5326 sayılı Kanun hükümlerine göre tanzim edilir.
Deniz
kazalarının idari yönden incelenmesi
MADDE 43 – (1)
31/12/2005 tarihli ve 26040 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Deniz
Kazalarının İncelenmesine İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre, meydana
gelen çok ciddi ve ciddi nitelikteki deniz kazaları Liman Başkanlığınca
idari yönden incelenir ve sonucunda hazırlanan dosya İdareye gönderilir.
Gemi ve kıyı tesisi ilgilileri, Liman Başkanlığı incelemesinde, gerekli
kolaylık ve işbirliğini sağlamakla mükelleftir.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Demire çıkacak
gemiler
MADDE 44 – (1)
Yükleme ve boşaltma işlemini tamamlayan Türk ve yabancı bayraklı gemilere
herhangi bir nedenle liman çıkış belgesi düzenlenememesi halinde, gemi
ilgililerinin veya kıyı tesisi işleticisinin talebi halinde demirleme
ordinosu verilerek Liman Başkanlığının izni ile demirleme sahasına
çıkarılır.
Deniz
trafiğine kısıtlama
MADDE 45 – (1)
Olumsuz hava ve deniz koşullarının seyir, can, mal, çevre güvenliği ve
emniyeti bakımından ciddi tehlike oluşacağı kanaati hâsıl olduğunda, liman
sahası içinde gemi trafiğine geçici veya kısmi kısıtlama getirilmesine
Liman Başkanlığı yetkilidir. Konuyla ilgili alınan karar ilgili mülki idare
amirliğine, Liman Başkanlığının bağlı olduğu bir üst makama ve diğer
ilgililere bildirilir.
(2) Seyir, can, mal, çevre güvenliği ve emniyeti
bakımından gerektiğinde liman idari sınırları içinde bulunan gemilerin
faaliyetleri, Liman Başkanlığınca kısıtlanır veya durdurulur.
Zararların
tazmini
MADDE 46 – (1) Deniz
araçlarının, gemilerin veya gemilerin bütünleyici parçaları ya da
eklentilerinin; liman sahası içerisindeki seyir yardımcılarına,
suyollarına, demirleme sahasına ve bağlama yerlerine, kıyı tesislerine,
döşenmiş kablolara, boru hatlarına veya diğer kamu mallarına zarar vermesi
halinde, gemi ilgilileri meydana gelen zarardan müştereken ve müteselsilen
sorumludur.
(2) Gemi kaynaklı oluşan çevre kirliliğinin temizlenmesi
ve bertarafı için yapılacak tüm harcamalardan oluşan zararı, gemi
ilgilileri tazmin etmekten müştereken ve müteselsilen sorumludur.
Kıyı tesisi
ve ilgililerine ilişkin uygulama hükümleri
MADDE 47 – (1) Kıyı
tesisi ilgilileri, bu Yönetmelikte belirtilmeyen hususlarda, 18/2/2007 tarihli ve 26438 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Kıyı Tesislerine İşletme İzni Verilmesine İlişkin Usul
ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümlerine tabidir.
Yat limanı
ve balıkçı barınakları
MADDE 48 – (1) Yat
limanı, balıkçı barınakları ve çekek yerlerinin ilgili mevzuata uygun
olarak işletilmesi, temiz, bakımlı, çevre ve deniz kirliliğine sebebiyet
vermeyecek durumda bulundurulması zorunludur. Bu zorunlulukların yerine
getirilmesinden yat limanı, balıkçı barınağı işletmecileri veya kiracıları
sorumludur.
(2) Liman Başkanlığının,
yat limanı ve balıkçı barınaklarına yönelik bu Yönetmelik ve ilgili
mevzuat kapsamındaki kontrol ve denetim yetkisi saklıdır.
Tarama ve
iskandil
MADDE 49 – (1) Kıyı
tesislerindeki gemi yanaşma ve bağlama sahaları ile diğer manevra
alanlarının taranması gerektiğinde ilgili kıyı tesisi işleticisi kuruluş;
faaliyetin ayrıntılarını, tarama faaliyetinde kullanacağı gemi ve deniz
araçlarını, faaliyetin süresini, faaliyet sırasında denizde, manevra
alanlarında seyir, can, mal, çevre güvenliği ve emniyeti bakımından alacağı
önlemleri, yazılı olarak Liman Başkanlığına ve Deniz Kuvvetleri Komutanlığı
Seyir Hidrografi ve Oşinografi Dairesi Başkanlığına bildirmek zorundadır.
(2) Kıyı tesisi işletici kuruluşlar, gemi yanaşma ve
bağlama yerleri ile manevra sahalarının iskandil ölçümlerini düzenli olarak
her sene Haziran ayı itibarı ile yapar/yaptırır ve sonuçlarını Liman
Başkanlığına ve Deniz Kuvvetleri Komutanlığı Seyir Hidrografi ve Oşinografi
Dairesi Başkanlığına iletir. Kıyı tesisi işletici kuruluşlar, kendi kıyı
tesisleri ile ilgili iskandil ölçüm değerlerini ve en az derinliğin güncel
haritalardaki derinlikten az olmama koşulunu sağlamakla yükümlüdür.
Tehlike
oluşturan gemi ve deniz araçları
MADDE 50 – (1) Liman
Başkanlığı idari sınırları içerisinde, cinsi, tonajı ve bayrağına
bakılmaksızın adlî mercilerce verilmiş haciz, ihtiyati haciz, ihtiyati
tedbir veya seferden men kararları gibi hukuki işleme konu olan veya teknik
eksikliği nedeniyle bir idari karar ile seferden alıkonulan ya da herhangi
bir sebeple kıyı tesislerinde veya demirleme sahasında bekleyen, tehlike
oluşturan, kumanda edilemeyen ve benzeri nedenlerle denize elverişli
olmayan gemi ve deniz araçlarını, denize elverişli hale getirmek, seyir,
can, mal, çevre güvenliği ve emniyetini tehlikeye atmayacak tedbirleri
derhal almak ve aldırmakla gemi ilgilileri yükümlüdür.
(2) Liman Başkanlığı idari sınırları içerisinde batık,
yarı batık veya terk edilmiş vaziyette bulunan gemi ve deniz araçlarının en
kısa zamanda çıkarılması, çekilmesi veya zararsız hale getirilmesinden gemi
ilgilileri sorumludur. Gemi ilgilileri tarafından her ne sebeple olursa
olsun işlem yapılmayan batık, yarı batık ve terk edilmiş vaziyette bulunan
gemi ve deniz araçlarına, 618 sayılı Kanunun 7 nci madde hükmü ve ilgili
diğer mevzuat hükümleri gereği Liman Başkanlığınca en kısa zamanda işlem
yapılır.
Yürürlük
MADDE 51 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 52 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Denizcilik Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan
yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|