Ulaþtýrma Bakanlýðý (Denizcilik Müsteþarlýðý)’ndan:
ÝSTANBUL LÝMAN YÖNETMELÝÐÝ
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin amacý, Ýstanbul Liman Baþkanlýðýnýn idari sahasýna, demirleme
sahalarýna, Liman Baþkanlýðý idari sahasýndaki gemilerin veya deniz araçlarýnýn seyir, demirleme veya kýyý tesislerine yanaþma, baðlama veya ayrýlmalarýnda uyulacak
kurallar ile her türlü yük ve yolcunun tahmil ve tahliye yöntemleri ile yer ve zamanlarýna, gemilerin veya
deniz araçlarýnýn idari sahasýnda
kalabilecekleri sürelere, uygun ve güvenli deniz sahalarýna kabulüne ve Liman Baþkanlýðý idari sahasý içinde seyir, can, mal, çevre güvenliði ve emniyeti ile
disiplinin saðlanmasýna iliþkin hususlarý düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 5 inci
maddede sýnýrlarý belirtilen Ýstanbul Liman Baþkanlýðýnýn görev, yetki ve sorumluluklarý ile tüm denizcilik faaliyetlerine iliþkin olarak gemi, deniz aracý ve kýyý tesisi ilgililerinin Liman Baþkanlýðýna karþý sorumluluklarýný kapsar.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri, aksi belirtilmedikçe askeri gemiler ve askeri kýyý tesisleri ile kolluk birimlerine ait gemi ve kýyý tesisleri dýþýnda, Ýstanbul Liman Baþkanlýðý idari sýnýrlarý içerisinde faaliyette bulunan tüm gemi ve deniz araçlarý ile kýyý tesislerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik,
14/4/1341 tarihli ve 618 sayýlý Limanlar
Kanunu ve 10/8/1993 tarihli ve 491 sayýlý Denizcilik Müsteþarlýðýnýn Kuruluþ ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddelerine, 10/6/1946 tarihli ve 4922 sayýlý Denizde Can ve Mal Koruma Hakkýnda Kanun ile 18/5/1968 tarihli ve 6/10027 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla onaylanan 1966 Uluslararasý Yükleme Sýnýrý Sözleþmesi ve deðiþikliklerine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar ve kýsaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Deniz aracý: Gemi dýþýnda, suda yüzebilen ve tahsis
edildiði gayeye uygun olarak kullanýlan her türlü araç veya yapýyý,
b) Deniz
turizmi araçlarý: Deniz turizmi hizmetinde gezi, spor, eðlence amaçlý, denize elveriþlilik belgesine sahip,
gerçek ve tüzel kiþilere ait özel ve ticari yatlarý, kruvaziyer
gemileri, günübirlik gezi teknelerini, yüzer otel, yüzer lokanta, su üstünde veya su altýnda hareket etme kabiliyetine sahip araçlar ile diðer deniz turizmi araçlarýný,
c) Deniz uçaðý: Su üstünde manevra yapmak üzere inþa edilmiþ her türlü hava aracýný,
ç) Donatan: Gemisini veya deniz aracýný denizde kullanan gemi sahibini,
d) Gemi: Adý, tonilatosu ve kullanma amacý ne olursa olsun
denizde kürekten baþka aletle
seyredebilen her tekneyi,
e) Gemi veya
deniz aracý ilgilileri: Donatan, iþleten, kiracý, kaptan veya acenteleri ile gemiyi veya deniz aracýný temsile yetkilendirilmiþ gerçek ve tüzel kiþiyi,
f) Gemi iþleteni: Geminin iþletimi ve yönetimi sorumluluðunu alan ve bu Yönetmeliðin yüklediði tüm görev ve sorumluluklarý devralmayý kabul eden gerçek veya tüzel kiþiyi,
g) Gemi
rotalama sistemi: Kaza riskini azaltmak amacýyla oluþturulmuþ bir veya daha fazla rota ile trafik ayýrým düzenini, trafik ayýrým þemalarýný, çift yönlü rotalarý, tavsiye edilen rotalarý, kaçýnýlacak veya demirlemeye yasak alanlarý, kýyýya yakýn trafik bölgelerini, dönüþleri, tedbir alýnacak alanlarý ve derin su rotalarýný içeren sistemi,
ð) Gros ton (GT): Geminin, 21/9/1978 tarihli ve 2169
sayýlý Kanunla onaylanmasý uygun bulunan
Gemilerin Tonilatolarýný Ölçme 1969 Uluslararasý Sözleþmesine uygun olarak düzenlenmiþ belgesinde gösterilen gros tonilatosunu,
h) Ýdare: Denizcilik Müsteþarlýðýný,
ý) IMO: Uluslararasý Denizcilik Örgütünü,
i) IMDG:
Uluslararasý denizcilik tehlikeli yükler kodunu,
j) Kýyý tesisi: 4/4/1990 tarihli ve 3621 sayýlý Kýyý Kanunu kapsamýnda kýyýlarda doldurma ve kurutma yoluyla kazanýlan alanlar üzerinde yapýlabilen liman,
kruvaziyer liman, yat limaný, yolcu terminali, rýhtým, iskele, yanaþma yeri, akaryakýt veya sývýlaþtýrýlmýþ gaz boru hattý þamandýrasý veya platformu, balýkçý barýnaklarý, gemi geri dönüþüm tesisi, tersane, tekne imal yeri gibi tesisler
ile bunlara bitiþik diðer daimi
tesisleri, deniz ulaþýmýna yönelik diðer alt veya üst yapý tesisleri ile duba, fener, mahmuz, kýyý perdeleri deþarj hattý, denizde su ürünleri istihsal alanlarý, deniz altý kablolarý ve benzeri yapýlarý,
k) Kýyý tesisleri hizmetlerinde kullanýlan deniz araçlarý: Kýlavuzluk ve römorkörcülük teþkilatýna veya kýyý tesislerine ait deniz araçlarý ile kýyý tesisi inþaatýna, batýk çýkarma, tarama, denizde ve kýyýda ayný projeye hizmet eden, Liman Baþkanlýðýnca faaliyetine izin verilmiþ gemi ve deniz araçlarýný,
l) Kýyý tesisi ilgilileri: Kýyý tesisi yöneticilerini ve sorumlularýný,
m) Liman Baþkanlýðý: Ýstanbul Liman Baþkanlýðýný,
n) Liman Baþkanlýðý idari sahasý: Liman Baþkanlýðýnýn görev, yetki ve sorumluluk sahasýný,
o) Liman çýkýþ belgesi: Liman Baþkanlýðý idari sýnýrlarýný aþarak sefer yapacak gemilere, 4922 sayýlý Kanun kapsamýnda Liman Baþkanlýðýnca düzenlenen belgeyi,
ö) LRIT: Gemilerin uzak mesafelerden tanýmlanmasý ve takibi sistemini,
p) Ordino:
Gemilerin ve deniz araçlarýnýn, kýyý tesisleri ile demirleme sahalarýna kabulü amacýyla Liman Baþkanlýðýnca düzenlenen yanaþma veya demirleme sahasý ile yük cinslerini belirten izin belgesini,
r) OTS:
Otomatik tanýmlama sistemini,
s) Sefer bölgesi: Gemi ve su araçlarýnýn teknik durumlarý ve çeþitli donanýmlarýna göre Ýdare tarafýndan belirlenen, çalýþabilecekleri deniz alanlarýný,
þ) Tahmini varýþ zamaný: Bir geminin bir kýyý tesisine hizmet veren kýlavuz istasyonuna veya liman mevzuatýnýn uygulandýðý özel bir bölgeye varacaðý tahmini zamaný,
t) VHF: Çok yüksek frekans üzerinden yapýlan telsiz haberleþmesini,
ifade eder.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Liman Baþkanlýðý Ýdari Saha Sýnýrý ile Demirleme Sahalarý
Liman idari saha sýnýrý
MADDE 5 – (1) Ýstanbul Liman Baþkanlýðýnýn idari sahasý, kuzeyde; aþaðýdaki (a) ve (b) koordinatlarýndan hakiki kuzey (360º) istikametine çizilen hatlarýn arasýnda kalan ve Türk Karasularý ile sýnýrlanan kýyý ve deniz alaný ile güneyde; aþaðýdaki (c), (ç), (d) ve (e)
koordinatlarýnýn oluþturduðu hattýn kuzeyinde kalan ve Ek – 1’de gösterilen kýyý ve deniz alanýdýr.
a) 41º 21´ 00" K – 028º 41´ 00" D
b) 41º 14´ 00" K – 029º 15´ 30" D (Kelagra Burnu)
c) 40º 54´ 05" K – 029º 08´ 56" D (Maltepe Burnu)
ç) 40º 43´ 30" K – 029º 09´ 24" D
d) 40º 43´ 30" K – 028º 43´ 24" D
e) 40º 58´ 18" K – 028º 43´ 24" D (Kefaldalyan Burnu)
Demirleme sahalarý
MADDE 6 – (1) Ýstanbul Liman Baþkanlýðý idari saha sýnýrlarý içerisinde bulunan gemilerin demirleme sahalarý aþaðýda verilen koordinatlarýn oluþturduðu ve Ek – 1’de gösterilen deniz alanlarýdýr.
a) A bölgesi demirleme
sahasý: Kýyý tesislerine yanaþacak gemilerin
demirleme sahasý, aþaðýdaki koordinatlarýn oluþturduðu deniz alanýdýr.
1) 41° 00',40 K – 028° 59',15 D
2) 40° 59',39 K – 028° 58',60 D
3) 40° 58',15 K – 028° 56',50 D
4) 41° 00',15 K – 028° 56',50 D
b) B bölgesi demirleme
sahasý: Kýyý tesislerinden kalkan ve uzun süre demirde kalacak gemilerin demirleme sahasý, aþaðýdaki koordinatlarýn oluþturduðu deniz alanýdýr.
1) 41° 00',15 K – 028° 56',50 D
2) 40° 58',15 K – 028° 56',50 D
3) 40° 56',82 K – 028° 53',50 D
4) 40° 58',92 K – 028° 53',50 D
c) C bölgesi demirleme sahasý: Tehlikeli madde taþýyan gemiler, nükleer güçle çalýþan askerî gemiler ile gazdan
arýndýrma iþlemi (gas free)
demirleme sahasý, aþaðýdaki koordinatlarýn oluþturduðu deniz alanýdýr.
1) 40° 58',92 K – 028° 53',50 D
2) 40° 56',82 K – 028° 53',50 D
3) 40° 56',12 K – 028° 51',95 D
4) 40° 55',83 K – 028° 50',00 D
5) 40° 57',48 K – 028° 50',00 D
ç) Küçükçekmece demirleme sahasý, aþaðýdaki koordinatlarýn oluþturduðu deniz alaný olup, karantina
demirleme sahasý olarak da kullanýlacaktýr.
1) 40º 58' 18" K – 028º 43' 30" D
2) 40º 56' 57" K – 028º 43' 30" D
3) 40º 56' 24" K – 028º 47' 24" D
4) 40º 58' 15" K – 028º 47' 24" D
d) D bölgesi demirleme sahasý: Ýstanbul Boðazýnýn kuzey giriþinde tehlikeli
madde taþýyan gemiler, nükleer güçle çalýþan askerî gemiler ile
gazdan arýndýrma iþlemi (gas free)
demirleme sahasý, aþaðýdaki koordinatlarýn oluþturduðu deniz alanýdýr.
1) 41° 15',40 K – 028° 57',45 D
2) 41° 17',50 K – 028° 57',45 D
3) 41° 17',50 K – 029° 00',00 D
4) 41° 14',90 K – 029° 00',00 D
e) E bölgesi demirleme sahasý: Ýstanbul Boðazýnýn kuzey giriþinde tehlikeli yük taþýmayan gemilerin demirleme sahasý aþaðýdaki koordinatlarýn oluþturduðu deniz alanýdýr. Acil durumlarda Liman Baþkanlýðý, Türk Boðazlarý Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi ve diðer kurum/kuruluþlarýn izni dâhilinde bu bölgede yakýt ve kumanya ikmaline izin verebilir.
1) 41° 14',90 K – 029° 00',00 D
2) 41° 17',50 K – 029° 00',00 D
3) 41° 17',50 K – 029° 02',37 D
4) 41° 15',90 K – 029° 05',00 D
5) 41° 15',00 K – 029° 05',00 D
(2) Zorunlu
hallerde gemi; tip, cins ve tonajlarýna göre birinci fýkrada belirlenmiþ olan demirleme
sahalarýnda farklý tip, cins ve
tonajdaki gemilerin demirlemesine ya da bunlarýn dýþýnda geçici demirleme
sahalarý belirlemeye Liman Baþkanlýðý yetkilidir.
(3) Bu maddede
bulunan tüm demirleme sahalarýnda, sahilden
itibaren 2,5 gomina dâhilinde demirleme yapmak yasaktýr.
(4) Ýstanbul Liman Baþkanlýðý idari sahasýný ziyaret edecek yabancý ve Türk askerî gemiler, geliþlerini Kuzey Deniz
Saha Komutanlýðýna bildirerek, bu Komutanlýkça Liman Baþkanlýðý ile saðlanacak mutabakata göre, Kýzkulesi Fenerinden geçen boylamýn doðusu ile Ýnci Burnu ve Moda Burnu arasýndaki alana demirleyebilir. Zorunlu hallerde diðer demirleme sahalarýna demirleme Kuzey Deniz Saha Komutanlýðý ile Liman Baþkanlýðý tarafýndan ortak bir görüþle yapýlýr.
(5) Limaný ziyaret edecek yolcu gemileri izin almak koþuluyla Dolmabahçe’de demirleyebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Limanda Seyir Güvenliði
Genel esaslar
MADDE 7 – (1) Liman Baþkanlýðý idari saha sýnýrlarý içerisinde seyreden, kýyý tesisinde bulunan veya demirde bekleyen gemi ve deniz aracý ile kýyý tesisi ilgilileri; ulusal ve uluslararasý mevzuat hükümleri çerçevesinde seyir, can, mal, çevre güvenliði ve emniyetine yönelik olarak Liman
Baþkanlýðýnca verilen talimatlara uymak zorundadýr.
(2) Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasýnýn yaný sýra seyir, can, mal, çevre güvenliði ve emniyeti açýsýndan gerekli olabilecek her türlü tedbiri almaya Liman Baþkanlýðý yetkilidir.
(3) Bu Yönetmelikte geçen coðrafi koordinatlar,
Avrupa Datumu 1950 (ED 50)'ye veya WGS 84 Datumuna göre olup, kara noktasý olarak verilen koordinatlarýn kýyý kenar çizgisi üzerinde olduðu kabul edilir.
Liman baþkanlýðý idari sahasýna gelen
gemilerin bildirim yükümlülüðü
MADDE 8 – (1) Liman Baþkanlýðý idari sahasýna gelen Türk ve yabancý bayraklý gemiler ile deniz araçlarý, bildirim yükümlülüðü bakýmýndan aþaðýdaki esaslara uyar.
a) Uluslararasý sefer yapan Türk ve yabancý bayraklý tüm gemiler, Ýdarece belirlenen
usul ve esaslar çerçevesinde liman sahasýna girmeden en az
yirmi dört saat önce, liman sahasýna girmesine kadarki seyir süresi yirmi dört saatten az olan gemi ve deniz araçlarý ise kýyý tesisinden kalkýþýndan hemen
sonra, Ek – 2’de yer alan formu kullanarak bildirim yapmak
zorundadýr.
b) 150 GT ve üzeri tonajda olup kabotaj seferi yapan gemiler liman sahasýna girmeden en az yirmi dört saat önce; liman sahasýna girmesine kadarki seyir süresi yirmi dört saatten az olan gemiler ise kýyý tesisinden kalkýþýndan hemen sonra
Ýdarece belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde Liman Baþkanlýðýna bildirim yapmak zorundadýr.
c) Liman sahasýna giriþ için bildirilen tahmini varýþ zamanýný on iki saatten fazla geciktirecek olan gemilerin
ilgilileri, bu durumu Liman Baþkanlýðýna yazýlý olarak bildirmek zorundadýr.
ç) Bildirim yükümlülüðüne uyulmamasý veya yapýlan bildirimlerin doðru bilgiler içermemesi
durumunda, bildirim veren hakkýnda gerekli idari
iþlem yapýlýr.
d) Ýdarece belirlenen ve Ýdarenin resmî internet sayfasýnda yayýmlanan usul ve esaslar çerçevesinde bu madde hükümlerinde muafiyet tanýnabilir.
Gemi yanaþma
kurallarý
MADDE 9 – (1) Liman Baþkanlýðý idari sahasýna gelen Türk ve yabancý bayraklý gemi ve deniz araçlarý aþaðýdaki esaslara uymak zorundadýr.
a) 8 inci madde
gereði Liman Baþkanlýðý idari sahasýna geliþ bildirimi
yapmakla yükümlü gemiler ordino almadan yanaþma veya demirleme iþlemi yapamaz. Genel beyannamede belirtilen tahmini
varýþ zamanýna yirmi dört saatten fazla olan gemiler için bu süre zarfýnda ordino düzenlenmez.
b) Belirli kýyý tesisleri arasýnda hat izinli çalýþan gemiler, Liman Baþkanlýðý idari sýnýrlarý içerisinde çalýþan yolcu gemileri ve yolcu motorlarý, arabalý vapurlar, günübirlik gezi yapan yolcu motorlarý, kýyý tesisleri hizmetinde kullanýlan deniz araçlarý, servis ve acente motorlarý ile özel tekneler, ticari yatlar, balýkçý tekneleri, deniz taksileri ve kamuya ait tekneler
tonajlarýna bakýlmaksýzýn yanaþma ordinosu
almadan kendilerine tahsisli kýyý tesislerine yanaþýrlar.
c) Kýyý tesisi iþletmesi ile
gerekli koordinenin saðlanmasýndan sonra eðitim ve bilimsel araþtýrma gemi ve deniz araçlarý ile yabancý bayraklý askeri gemilere
Liman Baþkanlýðýnca yer gösterilir.
ç) Yanaþma yerlerinin dolu
olmasý halinde gemiler, sýra beklemek üzere kendilerine ayrýlmýþ demirleme sahasýnda kalýrlar. Gemiler, Liman Baþkanlýðýnýn izni olmadýkça demirleme sahalarýný deðiþtiremez ve deniz trafiðini engelleyecek þekilde liman idari sahasýnda demirleme yapamaz.
d) Olaðanüstü hal, seferberlik, kamu güvenliði, yangýn, deniz kirliliði, kriz yönetimi, seyir, can, mal, çevre güvenliði ve emniyeti bakýmýndan acil müdahale gerektiren
durumlarda; gemilerin ordino ile belirlenmiþ yerlerini deðiþtirmeye, daha önce tanzim edilmiþ ordinolarý iptal etmeye, yükleme ve tahliye iþlemlerini durdurmaya, gemileri ve diðer deniz araçlarýný bulunduklarý yerden kaldýrmaya, öncelik verilmesi gereken gemileri yanaþtýrmaya, gemi, deniz araçlarý ve kýyý tesislerinin mevcut imkânlarýndan faydalanmaya Liman Baþkanlýðý yetkilidir.
e) Kýyý tesislerine yanaþmýþ bulunan gemiler, olumsuz hava ve deniz koþullarý nedeniyle bulunduklarý yerde duramayacak vaziyette ise yerlerinden ayrýlabilir ve daha emniyetli olan demirleme sahalarýna demirleyebilir, daha emniyetli bir yere sýðýnabilir ya da seyir yapabilir. Bu gemilerin ilgilileri en kýsa sürede Liman Baþkanlýðýna yazýlý bildirimde bulunur. Bu durumdaki gemiler, yeniden yanaþma ordinosu düzenlenmesine gerek olmaksýzýn gemi ilgililerinin talebi ve Liman Baþkanlýðýnýn izni ile daha önce bulunduklarý yere, 12 nci ve 13 üncü madde hükümleri göz önüne alýnarak dönebilir.
f) Gemiler ve
deniz araçlarý, þamandýralarýn yakýnlarýna ve þamandýralar arasýna, kýyý tesislerindeki yanaþma ve baðlama yerlerine
giriþ ve çýkýþý engelleyecek þekilde
demirleyemez ve zorunluluk olmadýkça mendirekler içinde demirde bekleyemez. Bu konudaki tedbirler,
Liman Baþkanlýðý ve kýyý tesisi iþletici kuruluþlar tarafýndan müþtereken alýnýr.
g) Hurdaya ayrýlmýþ olanlar dýþýnda, adli veya
idari bir sürecin sonucu beklendiði için ticari faaliyette bulunamayan servis dýþý gemiler, bakým onarým yapmamalarý þartýyla Ýdare’nin belirlediði usul ve esaslar
dâhilinde kýyý tesisinde veya demirleme sahalarýnda bekleme
yapabilir.
Liman çýkýþ belgesi
MADDE 10 – (1) Liman Baþkanlýðý idari sahasýný aþarak sefer yapacak ticaret gemilerinin kýyý tesislerinden çýkýþý, Liman Baþkanlýðýnca verilecek liman çýkýþ belgesi ile yapýlýr. Liman çýkýþ belgesi almýþ olan gemiler, diðer ilgili kurum ve kuruluþlar ile olan iþlemlerini tamamlayarak derhal kýyý tesisinden ayrýlýrlar. Yolcu gemileri hariç deniz turizm araçlarýna verilecek olan kýyý tesisi çýkýþ izni, 29/6/2009 tarihli ve 2009/15212 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan Deniz Turizmi Yönetmeliði hükümleri kapsamýnda seyir izin
belgesi ile verilir. Bu durumda seyir izin belgesi liman çýkýþ belgesi yerine geçer.
(2) Liman çýkýþ belgesi verilmesi ile ilgili diðer hususlar 17/11/2009 tarihli ve 27409 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Gemilerin Teknik Yönetmeliði hükümlerine göre belirlenir.
(3) Denize
elveriþlilik belgesinde sefer bölgesi olarak bitiþik liman sefer bölgesi verilmiþ balýkçý gemilerinin teçhizat ve
yeterlilik bakýmýndan da personel donanýmý liman seferi gibi yapýlýr. Trol ve gýrgýr aðý ile avcýlýk yapmayan on iki metreden küçük balýkçý gemilerinin sörvey ve
sertifikalandýrýlmalarý belgelendirildiði Liman Baþkanlýðýnýn dýþýnda bitiþik liman baþkanlýklarýnca da yapýlabilir.
Gemi rotalama sistemlerine göre seyir
MADDE 11 – (1) Ýdare, gerekli gördüðü hallerde; IMO’nun ilgili
kurallarý ve tavsiyeleri çerçevesinde Liman Baþkanlýðý idari saha sýnýrlarý içerisinde, seyir, can, mal, çevre güvenliðini ve emniyetini
arttýrmak ve kaza riskini azaltmak amacýyla, deniz trafiðinin düzenlenmesine yönelik olarak gemi rotalama sistemleri oluþturabilir.
(2) Gemi
rotalama sistemi bulunan yerlerdeki kýyý tesislerine yanaþacak ya da bu tesislerden ayrýlacak olan, demirleme sahalarýna demirlemek üzere liman idari sahasýna gelecek ya da kýyý tesislerinden demirleme sahalarýna hareket edecek olan tüm gemilerin;
a) Trafik ayýrým düzeninden ayrýlmalarý,
b) Trafik ayýrým düzenine girmeden seyir haline devam etmeleri,
c) Trafik ayýrým düzenini kesecek þekilde karþýdan karþýya geçmeleri,
gemi rotalama
sistemine göre yapýlýr.
(3) Gemi trafik
hizmetlerinde görev yapan deniz trafik operatörleri veya baþ operatörlerinin meslek
ilke ve gereklerine aykýrý bir þekilde hareket
etmeleri veya aðýr kusur ya da ihmallerinin olmasý halinde 18/2/2007 tarihli ve 26438 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Gemi Trafik Hizmetleri Sistemlerinin
Kurulmasýna ve Ýþletilmesine Ýliþkin Yönetmeliðin 19 uncu maddesinin ikinci fýkrasý hükmü uygulanýr.
(4) Deniz
trafik operatörleri veya baþ operatörleri yetkili kýlavuzluk teþkilatý ile hizmetin etkinleþtirilmesi amacýyla karþýlýklý bilgi alýþveriþinde bulunmak zorundadýr.
(5) Liman Baþkanlýðý idari saha sýnýrlarý içerisinde deniz trafiðinin düzenlenmesi amacýyla, Ýdarece bir deniz
trafik rehberi yayýmlanabilir.
(6) Liman Baþkanlýðý idari sahasýnda veya kýyý tesislerinde bulunan, seyreden, demirleyen,
demirden ayrýlan, kýyý tesisine yanaþan ya da bu tesislerden ayrýlan gemiler, kýyý tesisi iþleticiler ve kýlavuz kaptanlar Gemi Trafik Hizmetleri Sistemlerinin Kurulmasýna ve Ýþletilmesine Dair Yönetmelik hükümlerine uyar.
(7) Aþaðýda koordinatlarý verilen 2 alanda
balýk avlama sezonunda balýkçýlýk faaliyeti yapýlýr. Bu faaliyet, gerek görülmesi halinde Liman Baþkanlýðý tarafýndan geçici olarak
durdurulur.
a) 1 nolu balýk avlama sahasý:
1) 41º 13´ 18" K – 029º 08´ 33" D
2) 41º 14´ 15" K – 029º 09´ 45" D
3) 41º 16´ 12" K – 029º 16´ 18" D
4) 41º 15´ 45" K – 029º 16´ 54" D
5) 41º 14´ 03" K – 029º 10´ 00" D
b) 2 nolu balýk avlama sahasý:
1) 41º 13´ 48" K – 029º 07´ 30" D
2) 41º 14´ 36" K – 029º 07´ 21" D
3) 41º 15´ 30" K – 029º 06´ 27" D
4) 41º 15´ 33" K – 029º 06´ 09" D
5) 41º 14´ 39" K – 029º 07´ 09" D
Kýlavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri
MADDE 12 – (1) Liman Baþkanlýðý idari saha sýnýrlarý içinde kýlavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri, aþaðýda belirtilen esaslara göre verilir.
a) Kýlavuzluk hizmetleri: Liman Baþkanlýðý idari sahasýna gelen, kýyý tesislerine yanaþacak veya bu tesislerden ayrýlacak, 1000 GT ve üzerindeki Türk Bayraklý gemiler ile 500 GT ve üzerindeki yabancý bayraklý gemiler kýlavuz kaptan almak
zorundadýr. 300 GT ve üzerindeki yabancý bayraklý yatlar, kýyý tesisine ilk yanaþma ve ayrýlmalarýnda, kaptaný deðiþmemek ve yýlda bir kez olmak þartýyla kýlavuz kaptan alýr. Yat kaptanýnýn deðiþmesi halinde yabancý bayraklý yatlar kýyý tesisine ilk giriþ veya çýkýþlarýnda tekrar kýlavuz kaptan almak
zorundadýr.
b) Römorkörcülük hizmetleri: Liman Baþkanlýðý idari sahasýndaki kýyý ve deniz tesislerine yanaþacak ya da bu tesislerden ayrýlacak gemi ve
deniz araçlarýnýn gros tonilatosuna göre almak zorunda
olduklarý römorkör adedi ve bu römorkörlerin asgari çekme güçleri aþaðýda belirtilmektedir.
1) 2000 – 5000 GT arasýndaki gemiler, en az 16 ton çekme gücünde bir römorkör,
2) 5001 – 15000 GT arasýndaki gemiler, her biri en az 16 ton çekme gücünde iki römorkör,
3) 15001 – 30000 GT arasýndaki gemiler, her biri en az 27 ton çekme gücünde iki römorkör,
4) 30001 – 45000 GT arasýndaki gemiler, toplamý en az 75 ton çekme gücünde olmak ve her biri en az 27 ton çekme gücünden az olmamak kaydýyla en az iki römorkör,
5) 45001 GT’den daha büyük gemiler, toplamý en az 90 ton çekme gücünde olmak ve her biri 27 ton çekme gücünden az olmamak kaydýyla, en az iki römorkör,
6) 45000 GT’ye kadar olan petrol ve türevleri, LPG, LNG
ve tehlikeli kimyasal yük taþýyan gemiler, bu bendin ilk 4 alt bendindeki hükümler kapsamýnda römorkör alýrken, 45001-75000 GT arasýndaki bu tür gemiler, toplamý en az 90 ton çekme gücünde olmak ve her biri 27 ton çekme gücünden az olmamak kaydýyla, en az iki römorkör,
7) 75001 GT’den daha büyük tankerler ise,
toplamý en az 120 ton çekme gücünde olmak ve her biri en az 27 ton çekme gücünden az olmamak kaydýyla en az iki römorkör,
almak zorundadýrlar.
(2) Birinci fýkrada sayýlan þartlarýn saðlanamadýðý durumlarda; gemiler ve deniz araçlarý kýyý tesislerine yanaþtýrýlmaz, yanaþtýrýlmasý halinde kýlavuzluk ve römorkörcülük teþkilatý ilgililerine
gerekli idari yaptýrým uygulanýr.
(3) Kýlavuzluk ve römorkörcülük teþkilatý olmayan ve/veya
yakýnýnda teþkilat bulunmayan
liman sahasýnda, Ýdare; gemilerin
teknik yapýsý ve özellikleri, kullaným amacý, taþýdýðý yük ve cinsi, manevraya elveriþliliði ve kýyý tesislerinin altyapý durumu ile bu liman sahasýnda yer alan tesislerin risk durumlarýný göz önüne alarak, kýlavuz kaptan veya
römorkör alma hususunda, römorkörsüz yanaþmasý dâhil olmak üzere kalýcý veya geçici olarak, tüm sorumluluk gemi ve kýyý tesisi ilgililerine ait olmak üzere muafiyet
verebilir veya baþka liman sahalarýndan hizmet alýnmasýný isteyebilir. Ancak baþka liman sahalarýndan alýnacak hizmette
hava muhalefeti, hizmet çakýþmasý, römorkör arýzasý gibi beklenmeyen haller dolayýsýyla aksamalar olmasý halinde tüm sorumluluk gemi ve kýyý tesisi ilgililerine ait olmak üzere bu gemiler,
beklenmeyen hal ortadan kalkýncaya kadar tek seferlik olarak Liman Baþkanlýðýnýn izni ile kýlavuzsuz ve römorkörsüz yanaþabilir.
(4) LPG, LNG ve
tehlikeli yük taþýyan tankerler hariç olmak üzere, baþ ve kýç itere sahip
gemiler; liman idari sahasýna geliþlerinde, gemi
ilgililerinin itici pervanelerine iliþkin belgeleri ve
tam kapasite ile çalýþtýðýný Liman Baþkanlýðýna yazýlý olarak beyan etmesi üzerine, gros tonaj
aralýðýndaki çekme gücünde bir römorkör; sadece baþ iteri olan gemiler için ise en az bir römorkör almak kaydýyla birinci fýkrada belirtilen römorkör sayýlarýndan bir eksik römorkör ile yanaþýp ayrýlabilirler.
(5) Yolcu
gemilerinin baþ ve kýç itici
pervanelerine iliþkin belgeleri ile tam kapasite çalýþtýðýna dair belgelerin, gemi ilgililerince yazýlý olarak Liman Baþkanlýðýna ibraz edilmeleri halinde, sadece acil durumlarda hizmet vermek üzere bir refakat römorkörü tahsis edilir.
Kýlavuz kaptan ve römorkör alma zorunluluðunun istisnalarý
MADDE 13 – (1) Yabancý bayraklý tüm askeri gemiler, askeri olmayan kýyý tesislerine giriþ ve bu tesislerden
çýkýþlarýnda kýlavuz kaptan almak
zorundadýr.
(2) Bu Yönetmeliðin kýlavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerini düzenleyen hükümler;
a) Liman Baþkanlýðýnca kýyý tesisi hizmetlerinde kullanýldýðý belgelendirilen deniz araçlarýna,
b) Kabotaj ve
Liman Baþkanlýðý idari sýnýrlarý içinde hat izni verilmiþ 2000 GT’den büyük, yüksek manevra kabiliyetine sahip baðýmsýz en az iki makine ve iki pervaneli, baþ iteri olan, köprü üstünden manevra kabiliyetine sahip, Ýdarece yetkilendirilmiþ klas kuruluþlarýndan biri tarafýndan klaslandýrýlmýþ, uzakyol kaptaný ile donatýlmýþ münhasýran kýlavuzluk ve/veya römorkör muafiyeti tanýnmýþ yolcu, ro-ro yolcu ve ro-ro kargo gemilerine,
c) Kabotaj ve
Liman Baþkanlýðý idari sýnýrlarý içinde hat izinli olarak sefer yapan 2000 GT’den küçük yolcu, ro-ro yolcu ve ro-ro kargo gemilerine,
uygulanmaz.
Kýlavuz kaptan alma ve býrakma yerleri
MADDE 14 – (1) Liman idari sahasýna giriþ ve bu sahadan çýkýþ yapan gemiler için kýlavuz kaptan alma ve býrakma yeri koordinatlarý aþaðýda verilmiþ ve Ek – 1’de gösterilmiþ olup, gemiler bu
koordinatlarý merkez kabul eden 5 gomino yarýçaplý daire dâhilinde kýlavuz kaptan alabilir ya da býrakabilir. Gerektiðinde Liman Baþkanlýðýnca kýlavuz kaptan alma
ve býrakma yerlerinde deðiþiklik yapýlabilir. Yapýlan deðiþiklik denizcilere ve ilgililere duyurulur.
a) Ýstanbul Boðazýndan geçiþ yapacak gemiler;
1) Karadeniz
tarafýnda:
Kýlavuz kaptan alma yeri koordinatý; 41º 15',15''K – 029º 07',94''D mevkisidir. Hava ve deniz þartlarýna baðlý olarak bu mevki ile Hamsi Limaný Fenerini Fil
Burnu Fenerine birleþtiren hat arasýnda, güney yönlü trafik þeridinin mümkün olduðunca sancak tarafýnda yapýlýr.
Kýlavuz kaptan býrakma yeri koordinatý; 41º 14',48''K – 029º 09',52''D mevkisidir. Hava ve deniz þartlarýna baðlý olarak bu mevki ile Hamsi Limaný Fenerini Fil
Burnu Fenerine birleþtiren hat arasýnda, kuzey yönlü trafik þeridinin mümkün olduðunca sancak tarafýnda yapýlýr.
2) Marmara
Denizi tarafýnda;
Kýlavuz kaptan alma yeri; 40º 55',28''K – 028º 58',75''D mevkisidir. Hava ve deniz þartlarýna baðlý olarak bu mevki ile Fenerbahçe Fenerinden geçen enlem arasýnda ve kuzey yönlü trafik þeridinin mümkün olduðunca sancak tarafýnda yapýlýr.
Kýlavuz kaptan býrakma yeri; 40º 56',52''K– 028º 54',70''D mevkisidir. Hava ve deniz þartlarýna baðlý olarak bu mevki ile Fenerbahçe Fenerinden geçen enlem arasýnda güney yönlü trafik þeridinin mümkün olduðunca sancak tarafýnda yapýlýr.
b) Haydarpaþa Limaný’na gelen ve giden gemiler;
1) Karadeniz
tarafýndan limana geliyorlar ise seyir halinde iken yanaþma manevrasýna elverecek yeterli uzaklýkta, boðaz kýlavuz kaptanlarýný çýkartýp, liman kýlavuz kaptanlarý alacaklar, Marmara Denizi tarafýndan gelen gemiler
liman kýlavuz kaptanlarýný Marmara Denizi tarafýndan Ýstanbul Boðazý geçiþi yapan gemilerle ayný koordinattan alacaklardýr. Haydarpaþa Limanýnýn, Ýstanbul Boðazý dýþýnda kalan bir yanaþma yerine liman sýnýrlarý dýþýndan gelen gemiler, seyir halindeyken liman kýlavuz kaptanlarýný yanaþma manevrasýna elverecek yeterli mesafede alacaklardýr.
2) Haydarpaþa Limanýna gelen gemiler demirlemiþler ise, liman kýlavuz kaptanlarýný demirleme sahalarýnda alacaklardýr.
Yolcu gemilerinin ve liman idari sahasýnda yolcu taþýyan
teknelerin yükümlülüðü
MADDE 15 – (1) Kabotaj veya alt sefer bölgelerinde yolcu taþýyan gemi ve deniz araçlarý, azami yolcu sayýsýný, sahip olduklarý can kurtarma araç ve gereçlerinin sayýlarýný, cinslerini ve bulunduklarý yeri belirten levhayý giriþ yerlerinde, açýkça görülebilecek þekilde bulundurmak
zorundadýr. Standartlara uygun can kurtarma araç ve gereçleri, yolcu ve mürettebatýn kolaylýkla ulaþabileceði yerlerde ve her an kullanýma hazýr vaziyette bulundurulur.
(2) Kabotaj
veya alt sefer bölgelerinde çalýþan yolcu gemilerinde; gemiye giriþ ve çýkýþlarda dikkat edilmesi gereken kurallar, acil
durumlarda can kurtarma teçhizatýnýn kullanýmý ve gemiyi terk konularý hakkýnda sesli ve görüntülü bilgilendirme yapýlýr.
(3) Liman idari
sahasýna gelen ve uygun kýyý tesisi olmamasý ya da kýyý tesisinin yanaþmaya müsait olmamasý nedeniyle demirde bekleyen gemilerin yolcu ve personeli; Türk Bayraklý hizmet tekneleri aracýlýðýyla ve tüm sorumluluðun gemi kaptanýna ait olmasý kaydýyla, Liman Baþkanlýðýnýn izni ile kýyý tesislerine çýkabilir ve ayný þartlar gözetilerek gemiye geri dönüþleri saðlanabilir.
(4) Yolcu
gemilerindeki yolcu ve personel, ilgili mevzuat hükümlerine göre kayýt altýna alýnýr.
Deniz uçaklarýna iliþkin hükümler
MADDE 16 – (1) Deniz uçaklarý ve benzeri araçlarýn baðlamasý, demirlemesi veya
denizde seyir koþullarýnda, gemilerin
tabi olduðu mevzuat hükümleri uygulanýr. Ýniþ ve kalkýþ amacý ile deniz sahasýnýn kullanýlmasý Liman Baþkanlýðýnýn iznine baðlýdýr. Ýniþ ve kalkýþlarda
kullanacaklarý alanlar Liman Baþkanlýðýnca belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tehlikeli Yüklerle Ýlgili Hususlar
Tehlikeli yüklerle
ilgili bildirim yükümlülüðü
MADDE 17 – (1) Uluslararasý sefer yapan ve
paketli tehlikeli yük taþýyan Türk veya yabancý bayraklý tüm gemiler, liman sahasýna girmeden en az yirmi dört saat önce, liman sahasýna girmesine kadarki seyir süresi yirmi dört saatten az olan gemi ve deniz araçlarý ise kýyý tesisinden kalkýþýndan hemen sonra, Tehlikeli Yükler Manifestosu Formunu doldurup, ilgilileri vasýtasýyla yazýlý olarak Liman Baþkanlýðýna bildirir.
(2) Petrol ve türevleri ile diðer zararlý maddeleri taþýyan gemiler, 3/3/2005 tarihli ve 5312 sayýlý Deniz Çevresinin Petrol
ve Diðer Zararlý Maddelerle
Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararlarýn Tazmini Esaslarýna Dair Kanun ve 21/10/2006 tarihli ve 26326 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Deniz Çevresinin Petrol
ve Diðer Zararlý Maddelerle
Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararlarýn Tazmini Esaslarýna Dair Kanunun Uygulama Yönetmeliði kapsamýnda gerekli
bildirimleri Liman Baþkanlýðýna yapmak ve Türkiye Cumhuriyeti’nin taraf olduðu uluslararasý sözleþmelerde öngörülen mali sorumluluk yükümlülüklerine sahip olmak zorundadýr. Aksi takdirde, bu gemilere, anýlan Kanunda öngörülen müeyyideler uygulanýr.
Kýyý
tesislerince uyulacak kurallar ve alýnacak tedbirler
MADDE 18 – (1) Kýyý tesisi iþletici kuruluþlarca, gerektiðinde aþaðýdaki tedbirler alýnýr.
a) Patlayýcý, parlayýcý, yanýcý ve diðer tehlikeli
maddeler için ayrýlmýþ rýhtým, iskele, depo ve antrepolar, kýyý tesisi iþletmelerince
belirlenir. Tehlikeli maddeleri taþýyan gemilerin yüklenip boþaltýlmasý, bu iþ için ayrýlmýþ rýhtým ve iskelelerde yapýlýr. Ayrýca, iþleticiler bu yüklerin gemiler ile depolanma alanlarý arasýnda taþýyýcýlarda bekletilme süresini ve kýyý tesisine alýnabilecek
tehlikeli maddelerin azami miktarýný belirler, gerekli yangýn, çevre koruma ve güvenlik tedbirlerini alýr.
b) Dökme akaryakýt yükleme veya boþaltma yapacak
gemiler için ayrýlmýþ rýhtým ve iskeleler, bu iþ için uygun nitelikte tesisat ve teçhizat ile donatýlýr. Kýyý tesisinde patlayýcý, parlayýcý, yanýcý ve diðer tehlikeli maddelerin yüklenip boþaltýlmasý için ayrýlmýþ ve bu iþ için gerekli donanýma sahip rýhtým veya iskele mevcut deðilse yükleme ve boþaltma yapýlmasýna Liman Baþkanlýðýnca izin verilmez.
c) Kýyý tesisi iþleticileri,
tehlikeli maddelerin, iskele veya rýhtýmda boþaltýldýðý alana depolanmasýný saðlayamýyorsa, yükün alýcýsý, en kýsa zamanda bu
maddelerin kýyý tesisi dýþýna naklini saðlar.
ç) Tehlikeli maddeleri taþýyan gemiler için ayrý bir demirleme
sahasý belirlenir ve burasý diðer gemilerden neta edilir. Tehlikeli maddeleri taþýyan gemiler, Liman Baþkanlýðýnýn izni olmadan kendilerine tahsis edilen saha dýþýna çýkamaz, demirleyemez, iskele ve rýhtýma yanaþamaz.
d) Ýskele veya rýhtýma yanaþmýþ durumdaki LPG, LNG, petrol ve diðer tehlikeli
maddeleri yükleyecek veya boþaltacak gemiler,
yangýna karþý gerekli önlemleri ve seyir, can, mal, çevre güvenliði ve emniyetini saðlayacak tedbirleri
almak þartýyla, kendilerine ayrýlmýþ alanlarda faaliyetlerine gece de devam edebilir. Alýnacak tedbirlere Liman Baþkanlýðýnca karar verilir.
e) Konteynerler
içerisinde taþýnan tehlikeli
maddelerin yükletilip boþaltýlmasý için, kýyý tesisi iþletici tarafýndan, kýyý tesisinde baðýmsýz bir konteyner istif sahasý kurulur. Bu istif
sahasýna tehlikeli madde dýþýnda diðer konteynerler istiflenemez. Ýstif sahasýnda yangýn, çevre emniyeti ve diðer emniyet
tedbirleri alýnýr.
f) Tehlikeli
maddelerin gemilere yüklenmesi, boþaltýlmasý veya limbo edilmesinde, gemi ilgilileri ile yükleme, boþaltma veya limbo yapanlar, özellikle sýcak mevsimlerde ýsýya ve diðer tehlikelere karþý gerekli emniyet
tedbirlerini alýr. Yanýcý maddeler, kývýlcým oluþturucu iþlemlerden uzak tutulur ve tehlikeli yük elleçleme sahasýnda kývýlcým oluþturan araç veya alet çalýþtýrýlmaz.
g) Tehlikeli
maddeler, uygun þekilde ambalajlanýr ve ambalaj üzerinde tehlikeli maddeyi tanýmlayan bilgiler
ile risk ve emniyet tedbirlerine iliþkin bilgiler
bulundurulur.
ð) Tehlikeli madde elleçlenmesinde görevli kýyý tesisi personeli ve gemi adamlarý, yükleme, boþaltma ve depolama esnasýnda koruyucu elbise giyer.
h) Tehlikeli
madde elleçleme sahasýnda yangýnla mücadele edecek kiþiler, itfaiyeci teçhizatý ile donatýlýr ve yangýn söndürücüleri ile ilk yardým üniteleri ve teçhizatlarý her an kullanýma hazýr halde bulundurulur.
ý) Kýyý tesisi iþleticileri, gemi
ve deniz araçlarýnýn acil durumlarda kýyý tesislerinden tahliye edilmesine yönelik acil tahliye
planý hazýrlayarak Liman Baþkanlýðýnýn onayýna sunar.
i) Liman idari
sahasýnda faaliyet gösteren kýyý tesisi iþletmeleri ve balýkçý kooperatifleri yangýn, güvenlik ve emniyet tedbirlerini almakla yükümlüdür.
j) Kýyý tesisleri yukarýda belirtilen
hususlarý Liman Baþkanlýðýnca onaylanmýþ bir talimatla ilgililere duyurur.
k) Bu madde hükümlerinin denetimi, Liman Baþkanlýðý tarafýndan yapýlýr ve herhangi bir uygunsuzluk tespit edildiðinde elleçleme operasyonu durdurularak, uygunsuzluðun giderilmesi saðlanýr.
l) 4/2/2011
tarihli ve 27836 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Denizyoluyla Taþýnan Tehlikeli Yüklere Ýliþkin Uluslararasý Kod Kapsamýnda Eðitim ve Yetkilendirme Yönetmeliði’ne göre gerekli eðitim ve
sertifikalara sahip olmayan personelin tehlikeli yük elleçleyen kýyý tesislerinde çalýþmasýna izin verilmez.
m) Trafik ayýrým düzeni olan yerlerde bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten
itibaren yapýlacak ve büyütülecek olan kýyý tesislerinin trafik ayýrým düzeni tarafýndaki ayýrým hattýna en yakýn sýnýr noktasý ile ayýrým düzeni arasýndaki mesafe 250
metreden daha az olamaz.
n) Patlayýcý, parlayýcý, yanýcý ve benzeri tehlikeli maddeler, Anadolu ve Avrupa
yakalarý arasýnda, özel kaplar ve ambalajlar içinde, vagonlara ve
kamyonlara yüklenmiþ olarak, taþýyan ve taþýtan tarafýndan gerekli güvenlik önlemleri alýnarak, bu iþe ayrýlmýþ yolcusuz araba vapuru, araba ferisi veya tren
vapuru ile taþýnabilir. Bu taþýma 00:30 ile
06:00 saatleri arasýnda yapýlabilir.
BEÞÝNCÝ BÖLÜM
Disiplin ve Düzen
Uyulacak kurallar
MADDE 19 – (1) Gemiler, deniz araçlarý, kýyý tesisleri ve bunlarýn ilgilileri aþaðýdaki esaslara uyar.
a) Liman idari
sahasýnda yanaþmýþ, baðlanmýþ veya demirlenmiþ gemiler ve deniz
araçlarý, faaliyetlerini bitirdikten sonra, Liman Baþkanlýðýnca yapýlacak bildirimde
belirtilen süre içerisinde kalkmaya hazýr durumda bulunur.
b) Liman idari
sahasýnda þamandýra atan, kablo döþeyen veya toplayan, dalgýçlýk ve benzeri faaliyetlerde bulunan araçlarýn ve çalýþmakta olan yüzer vinçler ile platform, dolfin ve þamandýralarda yükleme veya boþaltma yapan
gemilerin yakýnýndan geçen gemiler, bu araçlarýn faaliyetlerine engel olmayacak ve zarar
vermeyecek hýzda seyretmek zorundadýr. Liman Baþkanlýðý uygun hýz sýnýrýný belirler.
c) Tersane,
tekne imal, çekek yeri ve yüzer havuzlardan
indirilecek gemiler, Liman Baþkanlýðýnýn belirleyeceði yerlere yanaþma, baðlama ve demirleme yapar. Bu tesislerden indirilecek
veya tesislere alýnacak gemiler, diðer tesislere engel
teþkil etmemek kaydýyla, tesislerin önlerine veya rýhtýmlarýna yanaþabilir ya da kýçtankara olabilirler.
ç) Ayný iskele veya rýhtým üzerinde yer deðiþtiren gemiler hariç olmak üzere, rýhtýmlar ve iskeleler arasýnda yapýlan tüm yer deðiþtirme iþlemleri ordino ile
yapýlýr.
d) Mücbir sebepler dýþýnda, Liman Baþkanlýðý idari saha sýnýrlarý içerisinde yer alan koy ve körfezlerde, gemi ve deniz araçlarýnýn gezinti ve spor amacý dýþýnda demirlemeleri yasaktýr.
e) Gemi ve
deniz araçlarýnýn koy ve körfezlerde gezi ve
spor amacýyla demirleme süresine; bölgenin çevresel hassasiyeti, teknenin pis su depolama
kapasitesi, bölgedeki atýk alým tesislerinin durumu, baþka teknelerin
koylarý veya körfezleri demirleme
maksatlý olarak kullanma talepleri ve kýyý tesisi ya da bitiþik liman idari sýnýrlarý içindeki yat limaný iþletmelerinin mevcudiyeti dikkate alýnarak Liman Baþkanlýðý tarafýndan karar
verilir. Ayrýca, koy ve körfezlerde
demirleme faaliyetlerini Liman Baþkanlýðý düzenler.
f) Kýyý tesislerinde ayný rýhtým veya iskele üzerinde art arda
yanaþmýþ olan iki gemi ya da deniz aracý arasýnda uygun emniyet mesafesi býrakýlýr. Bu mesafe, gemilerin en yakýn noktalarý arasýndaki uzaklýk dikkate alýnarak, beþ metreden daha az
olamaz. Liman Baþkanlýðý gerek gördüðünde yanaþma düzeni ve mesafelerinde deðiþiklik yapabilir.
g) Bir yanaþma yerinin uç noktasýndan, baþý ya da kýçý dýþarý taþarak yanaþmak zorunda kalan
gemilere, taþan kýsmýn kýyý tesisi içindeki deniz trafiðine ve manevraya engel teþkil etmemesi,
geminin emniyetli baðlayacak þekilde halat
verebilmesi ve gemiye giriþ ve gemiden çýkýþlarýn emniyetli bir þekilde yapýlmasý þartý ile izin verilir.
ð) Kýyý tesisine yanaþacak gemilerin,
yanaþacaðý rýhtým, iskele ve þamandýra alanlarýnda, gemilerin omurga altý su mesafesi yarým metreden az olamaz. Aksi halde bu gemilerin kýyý tesisine yanaþmasýna izin verilmez.
h) Kýyý tesisine yanaþmýþ gemilerin yeterli þekilde aydýnlatýlmasý gemi ve kýyý tesisi ilgililerince saðlanýr.
Yasak faaliyetler
MADDE 20 – (1) Kýyý tesislerinin trafik ayýrým þeritlerinde, yaklaþým kanallarýnda, mendirek aðýzlarýnda, yanaþma ve baðlama yerlerinde ve demirleme sahalarýnda; olta ve að balýkçýlýðý yapmak, yelkenle seyretmek, kürek çekmek ve yüzmek yasaktýr.
(2) Spor, gezi
ve eðlence amaçlý tekneler, liman idari sahasýndaki diðer gemilerin hareketlerini engelleyecek þekilde seyredemez ve mendireklerle sýnýrlý alan içerisinde diðer gemilerin ve deniz araçlarýnýn faaliyetlerine engel olmayacak biçimde ve zarar vermeyecek hýzda seyretmek
zorundadýr. Liman Baþkanlýðý uygun hýz sýnýrýný belirleyebilir.
(3) Þamandýraya baðlanmak üzere gelen ya da þamandýradan ayrýlan gemiler ile kýyý tesisleri hizmetlerinde kullanýlan deniz araçlarý dýþýndaki gemiler, þamandýralar ve þamandýra hatlarý arasýndan geçiþ yapamaz.
(4) Su ürünleri ve balýk kafesleri
hizmetinde kullanýlanlar dýþýndaki gemi ve deniz
araçlarý, su ürünleri tesisleri ve balýk kafeslerine iki
yüz metreden fazla yanaþamaz ve beþ yüz metreden az mesafe içerisinde boþaltým kurallarýna uygun olsa dahi
hiçbir boþaltým yapamaz.
(5) Devletin hüküm ve tasarrufu altýnda olup kamunun
kullanýmýna açýk kýyý alanlarýna gemi ve deniz
araçlarýnýn baðlanmasý, yanaþmasý ve demirlemesi yasak olup, aksi takdirde 24 üncü madde hükümleri uygulanýr.
(6) Ýþletme izni bulunmayan ya da herhangi bir kurum veya kuruluþun iþletmesinde olmayan yerlere baðlý, yanaþmýþ veya demirlemiþ bulunan gemi ve deniz araçlarý, Ýdarece verilen hizmetlerden yararlanamaz.
Liman Baþkanlýðýnýn iznine tabi iþler
MADDE 21 – (1) Liman idari sahasýnda limbo yapmak, Liman Baþkanlýðýnýn iznine baðlýdýr. Ýlgili kurum/kuruluþlardan gerekli
izin ve onaylar alýndýktan sonra yapýlacak olan kýyý yapýlarý inþaatý ve su ürünleri istihsal alanlarý kurulumu öncesinde Liman Baþkanlýðýna ilgililerce bilgi verilir. Þamandýralama, dalýþ, deniz dibi ve
sualtý çalýþmalarý ve benzeri
faaliyetler öncesinde Liman Baþkanlýðýndan izin alýnmasý zorunludur. Bu gibi faaliyetlerde kullanýlan gemi ve deniz araçlarý mevzuata uygun fener ve iþaretleri taþýr.
(2) Liman Baþkanlýðýndan izin alýnmadýkça liman idari sahasýnda sportif
faaliyet yapýlamaz ve yarýþ düzenlenemez. Ýlgili gerçek ve tüzel kiþiler, Liman Baþkanlýðý ile gerekli koordinasyonu saðlamak ve ilgili
spor federasyonunun onayýný almýþ olmak þartý ile Liman Baþkanlýðýnca verilen izin kapsamýnda faaliyette bulunabilir.
(3) Bir liman
idari sahasýndan baþlayýp baþka bir liman idari sahasýnda bitecek olan veya trafik ayýrým düzeninden geçecek olan yarýþlar için en az üç ay önce, diðer yarýþma ve faaliyetler
içinse en az on beþ gün önce Liman Baþkanlýðýna izin için talepte bulunulmasý zorunludur.
(4) Liman Baþkanlýðý idari sahasý içerisinde yapýlacak su sporlarý 23/2/2011 tarihli
ve 27855 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Turizm Amaçlý Sportif Faaliyet Yönetmeliði ve ilgili diðer mevzuat hükümleri kapsamýnda yapýlýr. Turizm amaçlý su sporlarý ile ilgili can ve mal emniyetinin saðlanmasýna yönelik Liman Baþkanlýðýnýn yetkileri saklýdýr.
(5) Liman Baþkanlýðýndan izin alýnmadýkça, demirde veya kýyý tesislerinde bulunan gemilerin bordalarýna, baþka gemiler aborda olamaz. Su, yað ve yakýt ikmal gemileri, acente motorlarý, kamu gemileri ve kýyý tesisleri hizmet gemileri ile balýkçý tekneleri ve yatlarýn birbirleri ile
aborda olmalarý bu fýkra kapsamý dýþýnda olup bu tip gemiler hizmetlerini kýyý tesisleri iþletmeleri ile
koordineli þekilde yürütür.
(6) Liman Baþkanlýðýndan izin alýnmadýkça liman idari sahasýnda bulunan
gemiler; onarým, boya, sýcak çalýþma, denize filika ve/veya bot indirme iþlemi ya da bakým iþlerini yapamaz. Bu iþleri yaptýracak gemiler, kýyý tesisleri iþletmesi ile
koordine saðlamak zorundadýr.
(7) Liman Baþkanlýðý idari sahasýnda bulunan kýyý tesislerinin, ilgili deniz haritalarýna iþlenmesi için Deniz
Kuvvetleri Komutanlýðý Seyir Hidrografi ve Oþinografi Dairesi Baþkanlýðý’na bildirilmesi ile her türlü tesiste bulunacak seyir yardýmcýlarýnýn belirlenmesi ve kurulmasý, Kýyý Emniyeti Genel Müdürlüðü tarafýndan yapýlýr ve Liman Baþkanlýðýna bu hususta bilgi verilir. Kýyý Emniyeti Genel Müdürlüðü, bu görevini yerine
getirirken Liman Baþkanlýðýnýn görüþünü de alýr.
(8) Gemiler,
Liman Baþkanlýðýndan izinsiz demirleme sahalarýný deðiþtiremez. Ancak, olumsuz hava ve deniz koþullarý nedeniyle bulunduklarý yerde kalamayacak durumda olanlar yerlerinden ayrýlabilir ve daha emniyetli olan demirleme sahalarýna demirleyebilir. Bu gemilerin ilgilileri en kýsa sürede Liman Baþkanlýðýna bildirimde bulunur.
(9) Liman Baþkanlýðý sýnýrlarý dâhilinde bulunan kýyý tesislerinde herhangi bir faaliyette bulunmayacak ancak hava
muhalefeti ve can ve mal emniyetini tehlikeye düþürecek durumlar gibi mücbir sebepler nedeniyle sýðýnmak üzere liman idari sahasýna demirleyen gemiler ve deniz araçlarý vakit geçirmeksizin ilgili Liman Baþkanlýðýna ve/veya Ýstanbul Gemi
Trafik Hizmetleri Merkezine gerekli bildirimi yapar.
(10) Üzerinde kurtarma veya yardým faaliyeti gerçekleþtirilen LPG, LNG, petrol ve diðer tehlikeli maddeleri taþýyan gemilere ait
yüklerin, baþka bir gemiye ya
da deniz aracýna yüklenmesi, boþaltýlmasý veya limbo edilmesi ve bu faaliyetlerin gece yapýlmasý Liman Baþkanlýðýnýn iznine tabidir. Bu faaliyetlerin icrasý için izin isteminde bulunmadan önce yangýna karþý gerekli önlemlerin, can, mal ve çevre emniyetini saðlayacak tedbirler alýnýr.
(11) Ýstanbul Boðazýndan, hava çekimi (air draft)
elli sekiz metre ve daha fazla olan gemilerin geçiþ yapmasý yasaktýr. Hava çekimi elli dört metre ile elli
sekiz metre arasýnda olan gemiler ise Liman Baþkanlýðýnýn gerekli gördüðü sayýda ve güçte römorkörün eþlik etmesi þartýyla boðaz geçiþi yapabilir.
Çevre ve gürültü kirliliði
MADDE 22 – (1) Gemiler ile diðer deniz araçlarýnýn katý ve sývý atýklarý ile ilgili iþlemleri,
26/12/2004 tarihli ve 25682 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Gemilerden Atýk Alýnmasý ve Atýklarýn Kontrolü Yönetmeliði hükümleri ve söz konusu Yönetmelik kapsamýnda yayýmlanan diðer mevzuat hükümleri çerçevesinde yerine getirilir.
(2) Kýyý tesisi iþleticileri, yük elleçlenmesi sýrasýnda ve sonrasýnda her türlü atýk ve artýk malzemelerin rýhtýmda birikmemesi, elleçleme sýrasýnda ve sonrasýnda yapýlacak temizlik esnasýnda denize dökülmemesi ve rýhtým üzerinden yaðmur sularý ile denize ulaþmamasý için gerekli tedbirleri almak ve sahayý temiz ve düzenli bulundurmak zorundadýr. Bu yükümlülüðü yerine getirmeyen kýyý tesisi iþletmelerine,
9/8/1983 tarihli ve 2872 sayýlý Çevre Kanunu ve ilgili diðer mevzuat gereði idari yaptýrým uygulanmasý amacýyla, ilgili mülki idare amirliðine Liman Baþkanlýðýnca yazýlý bildirimde bulunulur.
(3) Yüzer havuz çalýþtýrýlýrken çevre güvenliði ile can ve mal emniyeti açýsýndan perdeleme sisteminin kullanýlmasý ile yüzer havuz, kuru
havuz ve yarý ýslak kýzaða gemi alýnmadan veya gemiler denize býrakýlmadan önce her türlü yüzey temizliðinin kontrolü Liman Baþkanlýðýnca yapýlýr.
(4) Liman idari
sahasýnda bekleyen veya seyreden gemiler ve deniz araçlarý, kýyý tesisinde bulunanlarý veya civarýnda ikamet edenleri rahatsýz edecek veya
liman idari sahasýndaki seyrüseferi güçleþtirecek derecede hava kirliliðine sebep olamaz, sebep olanlara ilgili mevzuat gereði idari yaptýrým uygulanýr.
(5) Tersane,
tekne imal ve çekek yerleri hariç olmak üzere, kýyý tesislerindeki yanaþma ve baðlama yerlerinde bulunan gemiler; denizcilik faaliyetinin olaðan akýþý haricinde sessizliði bozucu iþler yapamaz, zorunluluk olmadýkça düdük çalamaz. Baþkalarýnýn huzur ve sükununu bozacak þekilde gürültüye neden olanlar hakkýnda 30/3/2005
tarihli ve 5326 sayýlý Kabahatler Kanunu ve 2872 sayýlý Kanun hükümlerine göre idari yaptýrým uygulanýr.
Bildirim yükümlülüðü
MADDE 23 – (1) Liman idari sahasýna gelen gemilerin ve kýyý tesislerinin ilgilileri, seyir sýrasýnda, demirleme sahasýnda veya kýyý tesisinde meydana gelen deniz kazalarýný, önemli makine arýzalarýný, genel seyir güvenliði bakýmýndan saptadýklarý sakýncalý hususlarý ve gemide iþlenen suçlarý, Liman Baþkanlýðýna mümkün olduðu ölçüde, önce telsizle veya diðer uygun iletiþim araçlarý ile kýyý tesisine varýþtan itibaren en geç altý saat içinde ve kanaatlerini içeren bir raporu da en geç yirmi dört saat içinde bildirmekle yükümlüdür. Ayrýca liman idari
sahasýna gelen gemilerin ilgilileri, suçla ilgili delilleri muhafaza etmekle yükümlüdür.
(2) Kýlavuz kaptanlarýn yükümlülüðü aþaðýda belirtilmiþtir:
a) Kýlavuz kaptanlar, liman idari sahasý içerisinde kýlavuzluk hizmeti vermekte olduklarý gemilerin seyir teçhizatýnda gördükleri eksiklik ve aksaklýklarý, deniz kazalarýný ve seyir güzergâhlarý üzerindeki seyir güvenliði ve çevre kirliliði ile ilgili
tespit ettikleri hususlarý derhal Liman Baþkanlýðýna bildirir ve bu bildirimi izleyen yirmi dört saat içinde yazýlý bir rapor verir. Liman Baþkanlýðý duruma derhal el koyar ve söz konusu gemi ve
gemi kaptaný hakkýnda hukuki iþlemlerin yapýlmasýný saðlar.
b) Kýlavuz kaptanlar, emniyetli olarak kýlavuzluk hizmeti
verilemeyecek nitelikteki gemilere kýlavuzluk hizmeti
veremez. Bu gemiler Liman Baþkanlýðýna bildirilir ve ek emniyet tedbirleri alýnýr. Bu gemilere izinsiz olarak kýlavuzluk hizmetinin verildiðinin tespiti
halinde, ilgili kýlavuz kaptan hakkýnda Liman Baþkanlýðýnca idari iþlem yapýlýr.
c) Liman Baþkanlýðýnca kýyý tesislerine yanaþma izni verilmemiþ gemiler ile liman
çýkýþ belgesi ya da demirleme ordinosu olmayan gemilere
kýlavuzluk hizmeti verilmez.
ç) Kýyý tesislerine gelen veya bu tesislerden giden ve kýlavuzluk hizmetine tabi olmayan gemilerin ayrýlma, yanaþma ve baðlama manevralarý, kýyý tesisi iþleticileri ile en
yakýn kýlavuzluk teþkilatý koordinasyonunda yapýlýr.
(3) Gemi trafik
hizmetleri operatörlerinin yükümlülükleri aþaðýda belirtilmiþtir.
a) Liman idari
sýnýrlarý içinde meydana gelen her türlü kaza ile seyir, can, mal, çevre güvenliðine ve emniyetine
iliþkin tüm olaylarý ivedilikle Liman Baþkanlýðýna bildirmekle yükümlüdürler.
b) Boðazdan uðraklý/uðraksýz geçiþ yapan gemiler ile yerel trafikte çalýþan gemi/deniz araçlarýnýn yaptýðý mevzuat
ihlallerini haklarýnda inceleme veya idari iþlem yapmak üzere belgelendirerek ivedilikle Liman Baþkanlýðýna bildirirler.
c) Liman Baþkanlýðýnca limandaki deniz araçlarýna yönelik yapýlmasý istenilen duyurularý yaparlar.
(4) Demirleme
sahasýnýn bildirilmesi ve demirleme düzeni aþaðýda belirtilmiþtir.
a) Gemi
ilgilileri, 8 inci madde kapsamýnda gemilerin
demirledikleri sahayý ve saati derhal Liman Baþkanlýðýna bildirir.
b) Demir kesen
gemiler, bu yere hemen bir þamandýra atarak mevkiini
bir rapor ile Liman Baþkanlýðýna bildirir.
Usulsüz
demirleme, yanaþma ve baðlama
MADDE 24 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykýrý olarak, gerekli izin alýnmaksýzýn rýhtým ve iskelelere yanaþan, þamandýralara baðlayan, demirleme
sahalarýna demirleyen gemi ve deniz aracý ilgilileri Liman Baþkanlýðýnca veya Liman Baþkanlýðý adýna Ýstanbul Gemi Trafik Hizmetleri Merkezince uyarýlýr ve gerekli görüldüðünde uygun olan demirleme sahasý veya yanaþma yeri belirtilerek yer deðiþtirmesi talimatý verilir. Bu
talimata aykýrý hareket eden gemi ve deniz araçlarý, bulunduklarý yerden kaldýrýlýr ve bu kaldýrma iþlemi için yapýlan giderler gemi
ilgililerinden tahsil edilir ve gemi, deniz aracý veya kýyý tesisi ilgilileri hakkýnda idari iþlem yapýlýr.
(2) Rýhtým ve iskeleler dýþýnda kamuya açýk kýyýlara izinsiz baðlanmýþ veya terk edilmiþ sorunlu gemilerin ve deniz araçlarýnýn bulunduðu yerden kaldýrýlmasý iþlemi ile ilgili gösterilebilecek bir
direniþe karþýlýk, ilgili mülki idare amirliði baþkanlýðýnda kolluk kuvvetleri ve belediye bünyesindeki birimlerce kaldýrma iþlemi yapýlýr. Kaldýrýlan gemiler ve deniz araçlarýnýn ayný alanlara yeniden
baðlanmalarýnýn önlenebilmesi için ilçe emniyet müdürlüðü ve ilçe belediyesi zabýta ekiplerince denetim yapýlýr.
Liman Baþkanlýðý talimatlarýna uyma yükümlülüðü
MADDE 25 – (1) Liman Baþkanlýðýnca bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak verilecek her türlü emir ve talimat, gemi ve deniz aracý ile kýyý tesisi ilgilileri ve diðer ilgililer tarafýndan derhal yerine getirilir.
Tahmil ve tahliye hizmetleri
MADDE 26 – (1) Kýyý tesislerine baðlanmýþ veya yanaþmýþ gemiler ile demirleme sahalarýndaki gemilerin
tahmil ve tahliye hizmetleri, bu Yönetmelik ve diðer ilgili mevzuat hükümlerine aykýrý olmamak kaydý ile ilgili kýyý tesisi iþletmesi tarafýndan yerine
getirilir.
(2) Liman Baþkanlýðý, kýyý tesislerinde yapýlan her türlü tahmil ve tahliye iþlemine iliþkin bilgileri elektronik ortamda tutar.
Yanaþma alanlarýnýn güvenliði ve koordinasyon
MADDE 27 – (1) Yolcu ve yük gemileri, kýyý tesislerine yanaþýrken görevli olmayan, seyirci, karþýlayýcý ve uðurlayýcýlar yanaþma alanlarýný iþgal edemez ve manevra sahasýndan uzak tutulur.
(2) Kýyý tesisi iþleticileri ile kýlavuzluk teþkilatý arasýnda gerekli koordinasyon saðlanmadan yanaþma veya ayrýlma manevralarýna baþlanmaz.
(3) Kýyý tesisi ilgilileri, gemilerin emniyetli ve güvenli bir þekilde kýyý tesislerine yanaþabilmesi veya baðlanabilmesi için aydýnlatma, usturmaça, yangýn önleme, söndürme, derinlik, ýþýklý veya ýþýksýz þamandýra atýlmasý ve benzeri hususlarda, Liman Baþkanlýðýnca alýnmasý istenen önlemleri derhal yerine getirir. Gerektiðinde Liman Baþkanlýðý, kýlavuzluk teþkilatý, kýyý tesisi iþleticisi kuruluþ ve uzman kiþilerin katýlýmý ile bir çalýþma toplantýsý tertip edilir ve bu toplantý sonucunda belirlenen usul ve esaslar tüm ilgililerce yerine getirilir. Kýyý tesisi iþleticisi kuruluþlar, tesislerindeki
gemi hareketlerini Ýdarenin belirleyeceði biçimde ve elektronik ortamda düzenli olarak Liman
Baþkanlýðýna bildirir.
(4) Kýyý tesisi ilgilileri, bu Yönetmelik kapsamýnda, Liman Baþkanlýðý ile gerekli koordinasyonu saðlamakla yükümlüdür. Bu yükümlülüðü yerine getirmeyen kýyý tesislerine, gemi yanaþma ve baðlama izni verilmez ve gerektiðinde ilgilileri
hakkýnda idari iþlem yapýlýr.
(5) Kýyý tesisi iþleticisi her
kuruluþ, manevralarda kýlavuz kaptana yardýmcý olmak amacýyla, kýlavuz kaptanýn koordineli olarak çalýþabileceði, haberleþme imkân ve kabiliyetine sahip bir irtibat personeli görevlendirir.
Gümrük
denetimine tabi gemiler ile gümrük hizmet noktalarý arasýnda taþýma
MADDE 28 – (1) Gümrük denetimine tabi gemiler ile gümrük hizmet noktalarý arasýnda hizmet verecek
gemi ve deniz araçlarý, Liman Baþkanlýðý ile gümrük idaresi tarafýndan belirlenen
yerlerden hareket eder ve tekrar ayný yere yanaþýr. Bu gemi ve deniz araçlarýna dair yanaþma, baðlama ve diðer hususlar izin belgelerinde belirtilir.
(2) Gümrük denetimine tabi olan gemilerden gümrük hizmet noktalarýna ya da bu
noktalardan gemilere; yolcu, yolcu eþyasý, gemi personeli, malzeme, kumanya ve gemi ile ilgili olan kiþiler ancak izin verilmiþ hizmet gemileri
ile taþýnabilir. Bu gemilere, Liman Baþkanlýðýnca yazýlý izin verilir.
(3) Gümrük denetimine tabi olmayan gemilere de yazýlý izni olan belgeli hizmet gemileriyle servis yapýlýr. Ancak bu gemiler gümrük hizmet noktalarýný kullanmayabilir.
(4) Denetim
yetkisine sahip kamu görevlileri, gümrük denetimine tabi olan veya olmayan gemilere, kamuya ait gemilerle
gidip gelebilecekleri gibi, Liman Baþkanlýðýnca izin verilmiþ deniz araçlarý ile de toplu veya ayrý ayrý gidip gelebilir.
(5) Liman Baþkanlýðýndan bu madde hükümlerine göre yazýlý izin almayan hizmet gemileri, liman idari sahasýnda faaliyette bulunamaz.
(6) Ýstanbul Boðazýnda trafik ayýrým þeritleri içinde emniyet ve gümrük denetimleri yapýlamaz. Ancak
gerekli görülen durumlarda emniyet ve gümrük denetimleri gemiye çýkacak görevlilerce kýlavuz kaptan alma yerlerinde, geminin gideceði kýyý tesisine kadar yolda, kýyý tesisinde veya kendilerine ayrýlmýþ demirleme sahalarýnda yapýlýr.
Vardiya zorunluluðu
MADDE 29 – (1) Liman idari sahasýnda demirli ya da kýyý tesisine yanaþmýþ veya baðlanmýþ bulunan 150 GT ve üzerindeki
gemilerde, en az birer güverte ve makine personeli olmak üzere, vardiya düzenlemesinin yapýlmasý zorunludur. Bu zorunluluðun yerine
getirilmesinden, gemi ilgilileri
sorumludur. Güverte ve makine personelinden oluþan vardiya ekipleri, gerektiðinde gemiyi ve
deniz aracýný bulunduðu yerden kaldýrabilecek sayý ve yeterlikte olur.
(2) Liman idari
sahasýnda, personel azaltmak kaydýyla bir aydan fazla bekleme yapacak gemilerin ve deniz araçlarýnýn personel azaltma yönündeki personel donatýmý, Ýdarenin belirleyeceði usul ve esaslara
göre yapýlýr.
(3) 25/11/2010
tarihli ve 27766 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Deniz Yolu ile Yapýlacak Düzenli Seferlere Dair Yönetmelik hükümlerine göre aldýðý hat izni ile sefer yapan gemiler, kendilerine ait barýnma merkezlerinde, gemileri kaldýrabilecek
yeterliliðe sahip bir kaptan, bir baþmühendis/makinist, bir makine personeli ve bir güverte personelinden oluþan bir vardiya
ekibi bulundurmasý halinde bu madde hükümlerinden muaftýr.
(4) Barýnma merkezindeki gemiler, borda bordaya en fazla dört gemi olacak þekilde baðlanabilir.
(5) Barýnma merkezinin çevre güvenliði ile can ve mal emniyetine yönelik tedbirlerin
alýnmasýndan gemi ilgilileri ve barýnma merkezi ilgilileri sorumludur.
(6) Merkezi yönetim kapsamýndaki kamu idareleri ile mahalli idarelerden oluþan genel yönetim kapsamýndaki kamu
idareleri, özel bütçeli idareler barýnma merkezlerini barýnma amacýyla kullanabilirler. Barýnma
merkezlerindeki ayný iþletene ait birden fazla iskele tek barýnma merkezi olarak kabul edilir.
Bayrak çekme
zorunluluðu
MADDE 30 – (1) Liman idari sahasýnda bulunan yabancý bayraklý gemiler güneþin doðuþundan batýþýna kadar ulusal
bayraðý ile Türk Bayraðýný, Türk gemileri ise sadece Türk Bayraðý çekmek zorundadýr. Liman idari
sahasýnda bulunan gemi ve deniz araçlarý ile devlet iþlerinde kullanýlan makinesiz deniz araçlarý her zaman Türk Bayraðý çeker, seyir halinde bulunan gemiler ise güneþin batýþýndan doðuþuna kadarki zaman diliminde bayraklarýný çekili býrakabilir.
(2) Türk Bayraðý, geminin boyutlarý ile orantýlý ebatlarda, görülebilen, uygun yükseklikte ve 22/9/1983 tarihli ve 2893 sayýlý Türk Bayraðý Kanunu hükümlerine uygun olmalýdýr.
Gemilerde bulunan kýyýdan takip ve haberleþme
cihazlarýnýn kullanýmý
MADDE 31 – (1) Ýlgili mevzuat gereði OTS ve LRIT gibi kýyýdan gemilerin takip edilmesine yönelik cihazlar ile VHF bulundurma mecburiyeti olan gemilerin
kaptanlarý, liman idari sahasýnda kýzakta bulunma, arýza gibi durumlar ve olaðanüstü haller haricinde bu cihazlarý açýk ve çalýþýr halde bulundurmalýdýr.
(2) Gemi trafik
hizmetleri sistemleri olan ya da trafik ayýrým düzeni tesis edilmiþ deniz alanlarýnda seyir halinde bulunan gemiler, ilgili sektör kanalýný dinlemek zorundadýr.
Deniz yangýnlarý ile mücadele
MADDE 32 – (1) Liman Baþkanlýðý idari saha sýnýrlarý içerisinde oluþabilecek deniz
yangýnlarýna 6/8/1975 tarihli ve 7/10357 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan Karada Çýkabilecek Yangýnlarla, Deniz, Liman veya Kýyýda Çýkýp Karaya Ulaþabilecek ve Yayýlabilecek veya Karada Çýkýp Kýyý, Liman ve Denize Ulaþabilecek Yangýnlara Karþý Alýnabilecek Önleme, Söndürme ve Kurtarma Tedbirleri Hakkýnda Yönetmelik hükümleri gereði resmî ve özel tüm kuruluþlarca müdahale edilir. Kýyý tesislerinde sabit ve taþýnabilir yangýn söndürücüleri ile ilk yardým üniteleri ve teçhizatlarý tam, hazýr ve çalýþýr durumda bulundurulur.
(2) Kýyý tesislerinde çýkabilecek yangýnlarý söndürme faaliyetleri, ilgili mevzuat gereði oluþturulan gerekli araç ve gereçlerle donatýlmýþ yangýn söndürme ekipleri ile yapýlýr. Römorkörcülük faaliyetlerinde bulunan kuruluþlar da Liman Baþkanlýðýnýn talimatý doðrultusunda söndürme faaliyetlerine katýlýr.
Tankerler ile yakýt tanklarýnda sýcak ve soðuk iþlem yapýlacak gemilerin bakým ve onarýmý
MADDE 33 – (1) Sýcak ve soðuk iþlemle bakým veya onarým yapýlmasý amacýyla gazdan arýndýrma iþlemleri yapmak
isteyen gemi ve deniz araçlarý, 21/12/2004 tarihli ve 25677 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Gemi ve Deniz Araçlarýnýn Ýnþa, Tadilat, Bakým, Onarým ve Söküm Ýþlemlerinde Gazdan Arýndýrma Yönetmeliði hükümlerine uyarlar.
Gemilere yakýt ikmali
MADDE 34 – (1) Liman idari sahasýnda bulunan gemilere yakýt ikmali, Liman Baþkanlýðýnca uygun görülen iskele, rýhtým ve demirleme sahalarýnda yapýlýr. Liman Baþkanlýðýnca belirlenen alanlarýn dýþýnda yakýt ikmali yapýlamaz. Yakýt ikmal hizmetleri günün her saatinde yapýlabilir. Hava ve
deniz þartlarý dikkate alýnarak, Liman Baþkanlýðýnca yakýt ikmal iþlemleri kýsýtlanabilir.
(2) Yakýt ikmali esnasýnda gemilerde ve kýyý tesislerinde yangýna müdahale personeli hazýr bulundurulur.
Yangýn ve yakýt taþmasý veya dökülmesi nedeniyle oluþabilecek deniz kirliliðini önlemeye yönelik her türlü tedbir; gemi, kýyý tesisi ve yakýt ikmalcisi ilgililerince alýnýr ve yakýt ikmali iþlemi Ýdarece belirlenen usul ve esaslara göre yapýlýr. Ýdarece belirlenen usul ve esaslara göre yakýt ikmali yapmayan veya bu çerçevede belirlenmiþ asgari standartlarý haiz olmayan gemi ve deniz araçlarýnýn yakýt ikmal
faaliyetlerine Liman Baþkanlýðýnca izin verilmez.
(3) Deniz çevresinin petrol ve diðer zararlý maddelerle kirlenmesi durumunda müdahale ve zararlarýn tazminine iliþkin mevzuat hükümleri uygulanýr.
(4) Kýyý tesislerinde bulunan gemilere, karadan veya
denizden yapýlacak ikmaller için ayrýca diðer kýyý tesisi ilgililerine de bilgi verilir.
(5) Ýkmal yapacak gemiler; kýyý tesisi ile ikmal yapacaðý geminin
20/3/2007 tarihli ve 26468 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Uluslararasý Gemi ve Liman Tesisi Güvenlik Kodu Uygulama Yönetmeliði hükümlerine göre hazýrlanmýþ gemi ya da liman tesisi güvenlik planýndaki gemi veya gemi irtibatý prosedürlerini yerine getirir.
Yakýt ikmal tankerlerinin ve seferden men
edilmiþ gemilerin kýyý tesislerinde barýnmasý
MADDE 35 – (1) Yakýt ikmal
tankerlerinin can, mal ve çevre güvenliði bakýmýndan gerekli tedbirlerin alýnmasý kaydýyla, uygun kýyý tesisine yanaþmasý, Liman Baþkanlýðýnýn iznine tabidir.
(2) Üzerinde haciz, ihtiyati haciz ve seferden men kararý olan gemi ve deniz araçlarýnýn kýyý tesislerinden yararlanmalarýna, ilgili kýyý ve deniz tesislerinin ilgilileri ile koordineli çalýþmak kaydý ile Liman Baþkanlýðýnca izin verilebilir.
Yabancý askeri
gemilerin limana giriþ ve çýkýþlarý
MADDE 36 – (1) Yabancý askeri gemilerin,
Türk karasularý ve kýyý tesislerine giriþleri, çýkýþlarý ile buralardaki hareket ve faaliyetleri, ilgili
mevzuat hükümlerine tabidir.
(2) Yabancý nükleer askeri gemilerin, kýyý tesislerini ziyaretlerine iliþkin olarak mevzuatýnda belirtilen hükümler çerçevesinde ilgili kurum ve kuruluþlar tarafýndan gerekli tedbirler alýnýr.
Yüzer otel, lokanta veya benzeri yüzer tesislerin iþletilmesi
MADDE 37 – (1) Liman idari sahasý içerisinde, gemi niteliðinde olan ya da
kendiliðinden hareket etme kabiliyeti olmayan yüzer otel, lokanta veya benzeri yüzer tesislerin iþletilmesine iliþkin izin,
Deniz Turizmi Yönetmeliðinin ilgili hükümlerine göre verilir.
Sýðýnma alaný talebi ve yedekleme iþlemi
MADDE 38 – (1) Sýðýnma alaný talebi ve yedekleme iþlemi, Ýdarece belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde Liman Baþkanlýðýnýn izni ile yapýlýr.
Denizle baðlantýlý akarsularla ilgili düzenleme
MADDE 39 – (1) Gemi ve deniz aracý trafiði olan denizle baðlantýlý akarsularda;
a) Teknelerin
baðlama ve çekek yeri
planlamasý,
b) Tekne sayýlarýnýn sýnýrlanmasý,
c) Seyir, can,
mal, çevre güvenliði ve emniyetine yönelik tedbir alýnmasý
hususlarýnda ve gerekli diðer hususlarda Liman Baþkanlýðýnca düzenleme yapýlabilir.
ALTINCI BÖLÜM
Denetim ve Yaptýrýmlar
Denetim
MADDE 40 – (1) Liman Baþkanlýðý idari saha sýnýrlarý içerisinde faaliyet gösteren gemi ve
deniz araçlarý, 4922 sayýlý Kanun, 618 sayýlý Kanun ve ilgili diðer ulusal ve
uluslararasý mevzuat hükümleri gereðince seyir, can, mal, çevre güvenliði ve emniyetinin
saðlanmasý amacýyla Ýdarenin denetimden sorumlu personelince bayrak ve
liman devleti kontrol prosedürü kapsamýnda, Liman Baþkanlýðýnýn düzenleyeceði bir program dâhilinde, hal ve icaba göre denetlenir. Ayrýca 4922 sayýlý Kanunun 23 üncü maddesine istinaden Sahil Güvenlik Komutanlýðý tarafýndan yapýlan denetimlerin
sonucunda yaptýrým olmasý halinde bu durum
Liman Baþkanlýðýna bildirilir. Denetleme sonunda durumu ilgili
mevzuat hükümlerine uygun olmayan gemi ve deniz araçlarýna mevzuat hükümlerince idari yaptýrým uygulanýr.
Ýdari yaptýrýmlar
MADDE 41 – (1) Liman Baþkanlýðý idari sahasý içerisinde bulunan gemi ve deniz araçlarý, bu Yönetmelik ile
seyir, can, mal, çevre güvenliði ve emniyetini temin etmeye yönelik diðer mevzuatýn gereklerini yerine getirir. Uymakla yükümlü olduðu kurallarý ihlal eden gemi ve deniz araçlarýna, 618 sayýlý Kanun ve 4922 sayýlý Kanun uyarýnca idari yaptýrým uygulanýr.
(2) Liman idari
sahasýnda oluþabilecek bir çevre kirliliðine, 2872 sayýlý Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine göre iþlem yapýlýr.
(3) Bu Yönetmelik hükümlerine ya da seyir, can, mal, çevre güvenliðini ve emniyetini
temin ile ilgili diðer mevzuat hükümlerine aykýrý hareket edenler; Liman Baþkanlýðý ya da Liman Baþkanlýðý tarafýndan yetkilendirilmiþ olan denetim
personelinin düzenleyeceði tespit tutanaðý neticesinde, yirmi dört saat içinde Liman Baþkanlýðýna davet edilir ve alýnan idari yaptýrým kararý ilgiliye teblið edilir.
(4) Tespit
tutanaðý, idari yaptýrým kararý ve tebligat usulleri 5326 sayýlý Kanun hükümlerine göre tanzim edilir.
Deniz kazalarýnýn idari yönden
incelenmesi
MADDE 42 – (1) 31/12/2005 tarihli ve 26040 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Deniz Kazalarýnýn Ýncelenmesine Ýliþkin Yönetmelik hükümlerine göre, meydana gelen çok ciddi ve ciddi
nitelikteki deniz kazalarý Liman Baþkanlýðýnca idari yönden incelenir ve sonucunda hazýrlanan dosya Ýdareye gönderilir. Gemi ve
kýyý tesisi ilgilileri, Liman Baþkanlýðý incelemesinde, gerekli kolaylýk ve iþbirliðini saðlamakla mükelleftir.
YEDÝNCÝ BÖLÜM
Çeþitli ve Son Hükümler
Demire çýkacak
gemiler
MADDE 43 – (1) Yükleme ve boþaltma iþlemini tamamlayan Türk ve yabancý bayraklý gemilere herhangi bir nedenle liman çýkýþ belgesi düzenlenememesi
halinde, gemi ilgililerinin veya kýyý tesisi iþleticisinin talebi halinde demirleme ordinosu
verilerek Liman Baþkanlýðýnýn izni ile demirleme sahasýna çýkarýlýr.
Deniz trafiðine kýsýtlama
MADDE 44 – (1) Olumsuz hava ve deniz koþullarýnýn seyir, can, mal, çevre güvenliði ve emniyeti bakýmýndan ciddi tehlike oluþacaðý kanaati hâsýl olduðunda, liman idari
sahasý içinde gemi trafiðine geçici veya kýsmi kýsýtlama getirilmesine Liman Baþkanlýðý yetkilidir. Konuyla ilgili alýnan karar ilgili mülki idare amirliðine, Liman Ba |