İzmir
Üniversitesinden:
İZMİR
ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM
VE SINAV
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; İzmir Üniversitesine bağlı fakülte, yüksekokul ve
meslek yüksekokullarında uygulanan ön lisans ve lisans düzeyindeki
eğitim-öğretim ve sınavlarla ilgili esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; İzmir Üniversitesine bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek
yüksekokullarında uygulanan ön lisans ve lisans düzeyindeki kayıt,
eğitim-öğretim, sınav ve değerlendirme esaslarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Akademik danışman: Öğrencilerin eğitim-öğretim ve
diğer sorunlarıyla ilgilenmeleri için görevlendirilen öğretim elemanını,
b) Ara sınav: Yarıyıl içi sınavını,
c) Dönem: Güz ve bahar yarıyıllarından her birini,
ç) Dekanlık: İzmir Üniversitesine bağlı fakülte
dekanlıklarını,
d) Ders kredisi: Bir kredi, haftada bir saat teorik
ders, iki saat uygulama, laboratuvar, atölye ve
benzeri çalışmaları ifade eden ölçü birimini,
e) Fakülte: İzmir Üniversitesine bağlı fakülteleri,
f) İlgili kurul: Fakültelerde fakülte kurulunu,
yüksekokullarda yüksekokul kurulunu, meslek yüksekokullarında meslek
yüksekokulu kurulunu,
g) İlgili yönetim kurulu: Fakültelerde fakülte yönetim
kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul yönetim kurulunu, meslek
yüksekokullarında meslek yüksekokulu kurulunu,
ğ) Meslek Yüksekokulu: Üniversite bünyesinde önlisans eğitimi veren meslek yüksekokullarını,
h) Mütevelli Heyet: İzmir Üniversitesi Mütevelli
Heyetini,
ı) Ortak zorunlu ders: 2547 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin birinci fıkrasında belirtilen Atatürk İlkeleri ve İnkılâp
Tarihi, Türk Dili, Yabancı Dil dersleri ile Yükseköğretim Yürütme Kurulunca
öngörülen diğer dersleri,
i) Öğrenci İşleri Müdürlüğü: İzmir Üniversitesi Öğrenci
İşleri Müdürlüğünü,
j) Ön şartlı ders: Alınabilmesi için alt dönem veya
yıllarda yer alan derslerden bir veya birkaçının başarılması şartı aranılan
dersi,
k) Rektör: İzmir Üniversitesi Rektörünü,
l) Seçmeli ders: Zorunlu dersler dışında öğrencinin alan
içinden veya alan dışından isteği doğrultusunda aldığı dersi,
m) Senato: İzmir Üniversitesi Senatosunu,
n) Üniversite: İzmir Üniversitesini,
o) YÖK: Yüksek Öğretim Kurulunu,
ö) Zorunlu ders: Bir programda öngörülen ve öğrencinin
alması gerekli olan dersi
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Eğitim-Öğretim
Esasları
Eğitim-öğretim
dili ve yabancı dil öğretimi
MADDE 5 – (1) İzmir
Üniversitesinde öğretim dili, Yükseköğretim Kurulu mevzuatı tarafından
zorunlu tutulan program ve/veya dersler dışında, Türkçe ve/veya İngilizce
yapılabilir. Fakülte veya bölümlerde eğitim-öğretim dilinin Türkçe veya
İngilizce dilinden hangisinin olacağına İlgili kurulun önerisiyle Senato karar
verir.
(2) Üniversitenin hazırlık sınıflarında üniversitenin
belirleyeceği sayıdaki İngilizce dil dersleri zorunlu olarak alınır.
İngilizce dışında bir dilin kısmen veya tamamen kullanıldığı dersler ve
programlar, ilgili fakülte kurulunun oluru ve Üniversite Senatosunun kararına
bağlıdır.
(3) Türkçe programlara kayıt yaptıran ve isteyen
öğrencilere, Senato kararı ile ingilizce hazırlık
programına devam etme hakkı tanınabilir.
Eğitim-öğretim
süreleri
MADDE 6 – (1)
Kaydını yaptıran öğrenci, kayıt yaptırdığı program için 2547 sayılı Kanun
ve ilgili mevzuatta belirlenen sürelerde eğitim-öğrenimini tamamlamak
zorundadır.
(2) İngilizce hazırlık sınıfı süresi, eğitim-öğretim
süresine dâhil değildir. Ancak Üniversiteden uzaklaştırma cezası alan
öğrencinin, uzaklaştırılma süresi eğitim-öğretim süresinden sayılır.
Eğitim-öğretim
ücretlerinin belirlenmesi ve ödenmesi
MADDE 7 – (1) İzmir
Üniversitesinde eğitim-öğretim ücretlidir.
(2) Üniversite bünyesindeki fakülte ve diğer birimlerin
eğitim-öğretim ücretleri, her yılın Ocak ayında, bir sonraki yıl için
geçerli olmak üzere, mütevelli heyeti tarafından ilan edilir. Ancak 2547
sayılı Kanunda öngörülen öğretim sürelerinin aşılması durumunda
öğrencilerin ödeyecekleri eğitim-öğretim ücretleri, aynı Kanunun 44 üncü
maddesinin (c) bendi ile 46 ncı maddesinin (ç)
bendi hükümleri uyarınca mütevelli heyeti tarafından belirlenir.
(3) Öğrenci, üniversite öğrenimi ile ilgili her türlü
ücretleri her dönem, belirlenen kayıt süresi içerisinde ödemek zorundadır.
Ancak mütevelli heyeti, ödemelerin farklı biçimlerde yapılabilmesine karar
verebilir.
(4) Eğitim ve öğretim dili Türkçe olan programlara kayıt
yaptıran ve talepleri üzerine kendilerine hazırlık sınıfına devam etme
hakkı tanınan öğrenciler burslu olsalar dahi zorunlu İngilizce hazırlık
sınıfı ücretini öderler.
(5) Belirlenen esaslar çerçevesinde eğitim-öğretim
ücretlerini ödemeyen öğrencinin kaydı yapılmaz; bu durumdaki öğrenci, ders,
sınav gibi eğitim-öğretim faaliyetlerine katılamaz, Üniversite tarafından
hiçbir resmi belge verilmez. Bu öğrenciler herhangi bir şekilde sınavlara
katılmış olsalar dahi sınavları geçersiz sayılır.
Üniversiteye
kayıt
MADDE 8 – (1)
Üniversitenin yüksekokul ve fakültelerine Ölçme, Seçme ve Yerleştirme
Merkezi (ÖSYM) sınav sonuçlarına bağlı olarak öğrenci alınır. Kayıt için
istenen belgelerin aslı veya Üniversite tarafından onaylı örneği kabul
edilir. Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın
beyanına dayanılarak işlem yapılır. Ayrıca adayların başka bir
yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmamaları gerekir.
(2) Kesin kayıt tarihi, istenilen belgeler ve uyulacak
esaslar, 2547 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde Üniversite yönetim
kurulunca belirlenerek ilan edilir. Fakülteye/yüksekokula süresi içinde
kesin kaydını yaptıran ve kayıt işlemleri tamamlanan aday öğrenci, İzmir Üniversitesi
öğrencisi olur ve öğrencilik haklarından yararlanır.
(3) Bir
öğrencinin Üniversiteye girişte verdiği belgelerin sahte veya gerçeğe
aykırı olduğunun anlaşılması halinde, öğrencinin Üniversite kaydı iptal
edilerek, ilişkisi derhal kesilir ve ödemiş olduğu ücretler iade edilmez.
Yatay geçiş
yolu ile kayıt
MADDE 9 – (1) Üniversitenin programları arasında
ve yurt içi veya
yurt dışındaki
yükseköğretim programlarından Üniversiteye yatay geçişlerde;
24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim
Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki
Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal
ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına
İlişkin Yönetmelik hükümleri esas alınır. Üniversitenin ilgili fakülte veya
akademik biriminin görüşü alınarak Senato kararı ile ek koşullar
getirilebilir. Getirilen ek koşullar, Üniversite internet sitesinde
yayımlanır.
(2) Yatay geçişler, Üniversite yönetim kurulunca
belirlenen kontenjanlar dâhilinde yapılır.
(3) Üniversitenin programları veya yurt içi veya yurt
dışındaki yükseköğretim programlarından Üniversiteye yatay geçiş yapmasına
karar verilen öğrencilerin, önceden almış oldukları derslerin hangilerinin geçiş yaptıkları
programdaki hangi derslere karşılık sayılacağı ve intibak ettirilecekleri dönem, kayıt
olacakları fakülte ve yüksekokulun yönetim kurulunca karara bağlanır.
(4) Yatay geçiş yapmak isteyen öğrencilerin İngilizce
öğretim yapılan bölümlerde dersleri izleyebilecek düzeyde İngilizce bilmeleri
şarttır. Yatay geçiş yapacak öğrencilerin İngilizce dil bilgisi seviyeleri,
ingilizce hazırlık okulu tarafından düzenlenen ingilizce yeterlilik sınavıyla belirlenir. Ancak,
eğitim-öğretim dili tümüyle İngilizce olan yükseköğretim kurumlarından
gelen ya da uluslararası
nitelikteki kuruluşlar tarafından verilen TOEFL, IELTS, CPE,
CAE, FCE sınavlarını başardıklarını sertifikayla belgeleyerek başvuran
öğrencilerden ayrıca İngilizce dil bilgisi seviye sınavı koşulu
aranmaz.
(5) İntibakı yapılmış öğrencinin başarılı sayıldığı
derslerin kredilerinin toplamının onyediye
bölünmesi ile bulunan sanal dönem sayısı, öğrencinin kanuni eğitim
süresinden düşülür. İntibak
ettirilen programın kalan derslerinin, kalan dönem sayısı içinde başarı ile
bitirilmesi gerekir.
Dikey geçiş
yolu ile kayıt
MADDE 10 – (1) Dikey
geçişle lisans programlarına yerleştirilen meslek yüksekokulu ve açıköğretim önlisans
mezunları hakkında; 19/2/2002 tarihli ve 24676
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.
(2) Kayıtları yapılan meslek yüksekokulu mezunlarının
intibak işlemleri, ilgili fakülte veya yüksekokulun yönetim kurulu tarafından
karara bağlanır.
Özel
öğrenci olarak kayıt
MADDE 11 – (1)
Üniversitenin programlarında ilgili yönetim kurulunun belirleyeceği
esaslara göre, bir lisans programı mezunu veya öğrencisi olanlar,
programlarda verilen en çok üç ders için, kredi ders saat ücretini ödemek
koşuluyla özel öğrenci olarak kayıtları yapılıp eğitim ve öğretime kabul
edilebilirler.
(2) Bu statüyü alan öğrencilere, öğrenci işleri
müdürlüğü tarafından durumunu gösteren bir belge verilir. Özel öğrenciye
diploma veya unvan verilemez.
Derslerde
muafiyet
MADDE 12 – (1) Daha
önce bir başka yüksek öğretim kurumuna devam ederken başardığı derslerle
ilgili muafiyet talebinde bulunan öğrenciler, ilgili yönetim kurulunun
uygun gördüğü derslerden muaf tutulabilirler.
(2) Muaf tutulan dersler için verilmiş olan geçme
notları, başarı notu ortalamasına katılmazlar.
Zorunlu ingilizce hazırlık sınıfı programı
MADDE 13 – (1)
İngilizce eğitim verilen bir fakülte veya bölüme kaydını yaptıran veya
Türkçe programlara kayıt yaptırıp hazırlık sınıfına devam hakkı tanınan her
öğrenci, 3/9/2009 tarihli ve 27338 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İzmir Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Zorunlu
İngilizce Hazırlık Sınıfı Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine tabidir. Bu
öğrenciler yabancı dil yeterlilik sınavına girmek zorundadır.
(2) Yeterlilik sınavından başarılı olan veya İzmir
Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Zorunlu İngilizce Hazırlık Sınıfı
Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde belirlenen koşulları sağlayan ve
yeterli görülen öğrencilerin dönem kayıtları yapılarak, bağlı oldukları
programda eğitim-öğretime hak kazanırlar.
(3) Yabancı dil yeterlilik sınavında başarısız olan veya
yeterlilik sınavına girmeyen ya da yeterlilik koşullarını sağlamayan
öğrencilerin, yabancı dil hazırlık programına devamı zorunludur.
Dönem
kayıtları
MADDE 14 – (1)
Öğrenci, her dönem başında ve akademik takvimle ilan edilen süreler içinde,
öğrenim ücretini ve kayıt giderlerini ödeyerek, ders kayıt formunu akademik
danışmanlarına veya danışmanı yok ise ilgili bölüm/program başkanlıklarına
onaylatarak kayıtlarını yenilemek zorundadır. Öğrenciler, kayıt yenileme
işleminin tümünden sorumludur ve kayıtlarını kendileri yaptırmakla
yükümlüdür. Öğrenci, süresi içinde usulüne uygun olarak kayıt yaptırmadığı
derslere devam edemez ve bu derslerin sınavlarına giremez; girse dahi
sınavları geçersiz sayılır.
(2) Mazereti ilgili yönetim kurulu tarafından kabul
edilen öğrencinin, gecikme ücretini ödemesi kaydıyla, ders değiştirme ve
bırakma süresi içinde geç kayıt yaptırması mümkündür.
(3) Kaydını yenilemeyen öğrencilerin kayıt
yaptırmadıkları dönemde kaybettikleri süre eğitim-öğretim süresinden
sayılır.
Ders kaydı
ile ilgili işlemler
MADDE 15 – (1)
Öğrenci, ders kayıt işlemleri sırasında İzmir Üniversitesi ders kayıt
formunu doldurarak akademik danışmanlarına onaylatmak zorundadır. Bu
formdaki eksik ve/veya hatalı bilgilerden öğrencinin kendisi sorumludur.
Formun denetlenmesi ve izlenmesi akademik danışmanlar tarafından yürütülür.
(2) Öğrencinin ders kaydını tamamlamış sayılması için, öğrenim
ücretini ödemiş olması, danışmanının ve kendisinin imzasının bulunduğu ders
kayıt formunu akademik danışmanına teslim etmiş olması gerekir.
(3) Ders kayıt dönemi sonunda öğrencilere ait ders kayıt
formları, akademik danışmanlar tarafından ilgili bölüm başkanlığına
verilir. Kayıt formları bölüm başkanlıkları aracılığıyla Öğrenci İşleri
Müdürlüğüne ulaştırılır.
Eğitim-öğretim
yılı
MADDE 16 – (1) Bir
eğitim-öğretim yılı ondört haftalık iki dönemden
oluşur. Dönemlere, ders kayıt ve dönem sonu sınav süreleri dâhil değildir.
Bir dönemin kapsadığı süre, Senato tarafından hazırlanan akademik takvimle
belirlenir.
(2) Senato gerekli gördüğü durumlarda dönem sürelerini
uzatabilir. Üniversitede eğitim-öğretime, Senato tarafından belirlenen
tarihte, ilke olarak akademik törenle başlanır.
(3) İzmir Üniversitesi bünyesinde yaz okulu açılabilir.
Eğitim-öğretim
programı
MADDE 17 – (1)
Eğitim-öğretim programı, ilgili bölüm tarafından düzenlenir ve ilgili
fakülte veya yüksekokul kurulu kararından sonra Senato onayı ile
kesinleşir.
Öğrenci
danışmanlığı
MADDE 18 – (1) Bölüm
veya program başkanlıkları tarafından her öğrenci için bir akademik
danışman görevlendirilir ve ilgili dekanlık veya yüksekokul müdürlüğüne
bildirilir.
(2) Danışmanın asli görevi, öğrenciyi izleyerek,
eğitim-öğretim faaliyetlerinde ve Üniversite yaşamında öğrenciyi
yönlendirmektir. Ayrıca yönetmelikte kendisine yüklenen görevleri yerine
getirir.
Zorunlu,
seçmeli ve ön şartlı dersler
MADDE 19 – (1)
Öğrencilerin her dönemde alacakları dersler, ilgili bölüm programı dikkate
alınarak, akademik danışmanların önerileri doğrultusunda, kayıtlı oldukları
bölüm başkanlığı tarafından kararlaştırılır.
(2) Dersler; zorunlu, seçmeli ve ön şartlı olmak üzere
üç gruba ayrılır ve dönemler halinde düzenlenir.
(3) Herhangi bir ders, fakülte veya yüksekokul kurulunun
gerekçeli teklifi ve Senatonun kararı ile eğitim-öğretim programında yer
aldığı dönem dışında da açılabilir.
Derslerin
kredi değeri
MADDE 20 – (1) Bir
dersin kredi değeri, o dersin haftalık teorik saatlerinin tamamı ile
uygulama ve/veya laboratuvar saatlerinin
yarısının toplamından oluşur.
(2) Başarı not ortalamalarına katılmayacağı Senato
tarafından kabul edilen dersler için kredi değeri tespit edilmez. Bu
derslerin haftalık teorik ve teorik olmayan saatlerinin belirtilmesi
yeterlidir.
Ders yükü
MADDE 21 – (1)
Öğrencinin ders yükü, fakülte veya yüksekokul kurulunun teklifi ve
Senatonun kararı ile belirlenir. Normal ders yükünün belirlenmesinde
tereddüde düşülmesi durumunda, ders yükü, öğrencinin ait olduğu programdaki
en yüksek ders yükü sınırını geçemez.
(2) Aşağıdaki hallerde öğrencinin ders yükü
değiştirilebilir:
a) Ders azaltma: Öğrencinin ders yükü; eğitim-öğretim
programının zorunlu kıldığı hallerde veya genel not ortalamasının fakülte
veya yüksekokulun yönetim kurulunun belirlediği sınırdan daha az olması
nedeniyle talepte bulunması veya ilgili yönetim kurulu tarafından kabul
edilen bir durumunun olması halinde azaltılabilir.
b) Ders artırma: Normal
eğitim-öğretim programından geri kalmış ve derslerini tamamlamak isteyen
veya not yükseltmek amacıyla ders tekrar etmek isteyen ya da derslerini
erken tamamlamak amacıyla bir üst sınıftan yeni ders almak isteyen
öğrencilerin ders yükü, genel not ortalamalarının veya ait oldukları
dönemden bir önceki döneme ait dönem not ortalamalarının 2.00-2.99 arası
olması şartıyla, öğrencinin başvurusu, danışmanın onayı ve ilgili yönetim
kurulunun kararı ile en fazla bir ders arttırılabilir. Genel not
ortalaması 3.00 veya daha fazla olan öğrencilerin ders yükleri ise,
öğrencinin başvurusu, danışmanın onayı ve ilgili yönetim kurulunun kararı
ile en fazla iki ders artırılabilir. Ancak, eğitim-öğretiminin son yılında
bulunan ve yukarıdaki şartları taşıyan öğrenciler, bölüm başkanının önerisi
ve fakülte/yüksekokul yönetim kurulunun onayı ile fazladan bir ders daha
alabilir.
c) Dersten çekilme: Öğrenci dönem başından itibaren,
derslerin bitiminden en geç dört hafta önce, danışmanının önerisi, ilgili
öğretim elemanının bilgisi ve dekan veya yüksekokul müdürünün onayı ile her
dönem en çok bir dersten çekilebilir. Bir öğrenci, lisans programının ilk
iki dönemindeki derslerden çekilemez. Bu kurala, öğrencinin not
ortalamasını yükseltmek amacıyla yeniden aldığı dersler dâhil değildir.
Danışmanın önerisi ve öğretim üyesinin izniyle, bir dönemde en çok bir
dersten, bütün lisans öğrenimi boyunca en çok altı dersten çekilme izni
verilebilir. Bir öğrenci, tekrarlamak zorunda olduğu, daha önce (W) notu
aldığı ve not ortalamasına katılmayan derslerden çekilemez. Üniversite ile
yurt dışındaki eğitim kurumları ve resmi kuruluşlar arasında imzalanmış
olan ikili ve diğer özel antlaşmalar kapsamında, Üniversitede öğrenim gören mübadele ve
hareketlilik öğrencileri ile misafir öğrencilerin, dersten çekilme işlemi danışmanının
önerisi ve ilgili yönetim kurulu kararı ile yapılabilir. Bu durumdaki öğrenciler için (W) harfi
ile ifade edilen nota ilişkin kurallar uygulanmaz.
Stajlar ve
bitirme çalışması
MADDE 22 – (1)
Eğitim-öğretim programlarına göre staj ve/veya bitirme çalışması yapma
zorunluluğu olan fakülte veya yüksekokullarda stajlar ve/veya bitirme
çalışması Senato tarafından belirlenecek esaslara göre yapılır.
(2) Ders
yükümlülüklerini tamamladıkları halde, stajı ve/veya bitirme çalışması
eksik veya yaptığı stajda ve/veya bitirme çalışmasında başarısız olan
öğrenciler, stajını ve/veya bitirme çalışmalarını tamamlayana kadar mezun
olamazlar. Bu durumda olan öğrenciler her dönem için kayıtlarını yenilemek
ve kayıt ücretlerini ödemek zorundadır.
Devam
zorunluluğu
MADDE 23 – (1)
Öğrenci, eğitim-öğretim programlarında yer alan derslere devam etmek ve
sınavlara katılmak zorundadır.
(2) Öğrencinin derse devam durumu, dersi veren öğretim
elemanı tarafından izlenir ve aşağıdaki ilkeler çerçevesinde
değerlendirilir: Öğrencinin,
a) Dersin teorik kısmının en az % 70'ine,
b) Uygulama ve laboratuar çalışmalarının ise en az %
80'ine katılmış olması gerekir.
(3) Öğrencinin, devam koşulunu yerine getirmiş olup
olmadığı, o dersi yürütmekle görevli öğretim elemanı tarafından değerlendirilir.
Devamsız öğrencilerin listesi en geç derslerin son gününü izleyen çalışma
günü içinde ilgili dekanlık veya yüksekokul müdürlüğüne görevli öğretim
elemanı tarafından bildirilir. Derslere devam şartını yerine getirmeyen
öğrenciler dekanlık veya yüksekokul müdürlüğü tarafından ilan edilir. İlan
edilen listelere itirazlar üç iş günü içinde yapılır. Sağlık raporları
devamsızlık için kabul edilmez. Sadece sınav dönemlerinde olmak üzere,
Üniversite veya devlet hastaneleriyle, sağlık ocakları ve aile hekimlerinden
alınan ve ilgili fakülte veya yüksekokul yönetim kurulu tarafından kabul
edilen sağlık raporları mazeret olarak kabul edilebilir. Bu durumda olan
öğrenciler için mazeret sınavı yapılır. Mazeretinin uzaması nedeniyle
mazeret sınavına giremeyen öğrenciler için ilgili yönetim kurulunun
belirleyeceği takvime göre ek mazeret sınavı yapılır.
(4) Devam koşulunu sağlamış olmak kaydıyla ders tekrarı
yapan öğrenciler, ilgili yönetim kurulu kararı ile devam zorunluluğundan
muaf tutulabilir. Laboratuvarlı derslerde bu
hükmün uygulanması ilgili yönetim kurulu kararı ile belirlenir.
(5) Öğrencinin derslerin dönem sonu sınavına girebilmesi
için devam koşulunu yerine getirmiş sayılması gerekir. Öğrenci, devam
koşulunu yerine getirmediği durumda, dönem sonu sınavına girmiş olsa bile,
dönem başarı notu olarak (NA) harf notu verilir ve devamsızlıktan kaldığı
belirtilir.
(6) Kültür ve spor faaliyetlerine katılmak veya
Üniversiteyi herhangi bir şekilde temsil etmek üzere görevlendirilen
öğrenciler, ilgili Bölüm Başkanlıklarına bildirilir ve bu öğrencilerin
görevlendirildikleri süreler derse devam oranlarının hesaplanmasında göz
önüne alınmaz.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Sınav ve
Değerlendirme ile ilgili Esaslar
Sınavlar
MADDE 24 – (1) Öğrenciler,
ara sınav ve dönem içi çalışmalarından sonra dönem sonu sınavına tabi
tutulurlar.
(2) Sınavın şeklini, ilgili öğretim üyesi belirler.
(3) Ara sınav tarihleri, bölüm başkanlığının önerisi ile
sınavdan en az iki hafta önce ilgili dekanlık ya da yüksekokul müdürlükleri
tarafından ilan edilir. Gereken hallerde sınavların, iş günü ve saatlerinin
dışında da yapılmasına karar verilebilir.
(4) Sınav belgeleri en az iki yıl süre ile saklanır.
Sınav
türleri ve değerlendirme
MADDE 25 – (1) Sınav
türleri ve değerlendirme esasları aşağıda belirtilmiştir.
a) Ara sınavları:
1) Dönem sonu sınavı gerektirmeyen dersler dışında, her
dersten her dönemde en az bir ara sınav yapılır. Bir ara sınav yapılması
halinde dönem içi değerlendirmesi % 40'dan, birden fazla ara sınav
yapılması halinde % 50'den az olamaz.
2) Haklı ve geçerli bir mazereti nedeniyle sınavına
giremeyen öğrenciye, ilgili fakülte veya yüksekokul yönetim kurulu
tarafından takvimi belirlenecek bir mazeret sınav hakkı verilir. Ancak
öğrencinin mazeret sınavına kabul edilebilmesi için, öğrencinin mazeretini
bilgi ve belgelere dayandıran bir dilekçe ile beş iş günü içinde fakülte
dekanlığına veya yüksekokul müdürlüğüne başvurmuş ve ilgili yönetim
kurulunca mazeretinin kabul edilmiş olması gerekir. Mazeret sınavları için
ikinci bir mazeret sınav hakkı verilmez.
3) Ara sınavlar dışında, dönem içi çalışmalardan
sayılmak üzere, kısa süreli sınavlar önceden tarih belirlenmeksizin
yapılabilir. Bu sınavlar için mazeret sınav hakkı verilmez.
b) Dönem sonu sınavları:
1) Dönem sonu sınavı gerektirmeyen dersler dışında, her
dönem sonunda, her ders için bir dönem sonu sınavı yapılır.
2) Dönem sonu sınav tarihleri akademik takvime göre
belirlenir. Söz konusu tarihler Rektörlük tarafından, sınavların başlama
tarihinden en az iki hafta önce ilan edilir. Sınavlar, ilanda belirtilen
yer ve zamanlarda yapılır.
3) Dönem sonu mazeret sınavı, dönem sonu sınavlarının
bitim tarihinden itibaren en geç 10 gün sonra ilgili yönetim kurulunun
belirleyeceği bir takvime göre yapılır. Dönem sonu başarı notları, öğrenci
işleri müdürlüğüne verildiği anda kesinleşir.
4) Her ders için dönem sonu başarı notu, ara sınav ve
dönem sonu sınav sonuçları ile dönem içi çalışmaları ve derse devam durumu
göz önünde bulundurularak, ilgili öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
Öğrencilerin dönem içi çalışmaları ile ara sınav ve dönem sonu
sınavlarının, dönem başarı notuna katkı oranları, dersi veren öğretim elemanı
tarafından belirlenir ve her dönemin ilk üç haftası içinde ilgili öğretim
üyesinin web modülü içerisinde ilan edilir.
(2) Ara sınav ve dönem sonu sınavını gerektirmeyen
dersler, ilgili fakülte veya yüksekokul kurulunun talebi üzerine Üniversite
Senatosu tarafından karara bağlanarak, ilgili fakülte veya yüksekokula ve
öğrenci işleri müdürlüğüne bildirilir. Bu durumda, dönem sonu başarı notu;
ilgili öğretim elemanı tarafından, öğrencinin dönem içi çalışmaları
değerlendirilerek verilir. Bu derslerin mazeret sınavı ve bu derslerden tek
ders sınav hakkı yoktur.
Sınavların
yapılışı
MADDE 26 – (1) Bir
dersin ara sınav ve dönem sonu sınavları o dersi yürütmekle görevli öğretim
elemanı tarafından; onun bulunmaması durumunda ise ilgili bölüm başkanı
tarafından belirlenen bir öğretim elemanının sorumluluğu altında yapılır.
(2) Bir sınavda soruların ağırlık yüzde oranları,
sınavın süresi, sınavda kitap veya diğer kaynaklardan yararlanılıp
yararlanılamayacağı, sınavdan önce öğrencilere ilgili öğretim üyesi
tarafından bildirilir.
(3) Sınava giren öğrenciler için sınav sorumluları
tarafından bir yoklama listesi tutulur. Sınav sırasında her öğrenci,
öğrenci kimlik kartını yanında bulundurmak zorundadır. Sınav sorumluları,
öğrenci kimlik kartını yanında bulundurmayan ve kendileri tarafından şahsen
tanınamayan öğrenciyi sınava almamak veya sınav salonundan çıkarmak
yetkisine sahiptirler.
(4) Sınav sırasında öğrenciler, sınav sorumlularının her
türlü uyarılarına uymak zorundadırlar. Sınavlarda, her ne şekilde olursa
olsun kopya çeken, hile yapan, yapma girişiminde bulunan, yapanlara yardım
eden veya ilgili evrakın incelenmesi sonucunda, kopya çektiği anlaşılan ve
sınav sırasında her ne şekilde olursa olsun sınav ve çalışmanın genel
düzenini bozan öğrenci veya öğrenciler, sınav salonundan çıkarılır.
Sınavdan çıkarılan öğrenci o sınav veya çalışmadan sıfır not alırlar.
Ayrıca durum, ilgili bölüm başkanlığına bir tutanakla ve varsa delilleri
ile birlikte bildirilerek, ilgili öğrenci veya öğrenciler hakkında 13/1/1985 tarihli ve 18634 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri
uyarınca disiplin kovuşturması yapılır.
Başarı not
karşılıkları
MADDE 27 – (1)
Üniversite Senatosunca ayrı bir esas kabul edilmediği sürece, öğrencinin
aldığı her ders için, o dersi yürütmekle görevlendirilen öğretim elemanı
tarafından, aşağıdaki harf notlarından biri dönem başarı notu olarak takdir
olunur.
(2) Harf notlarının, katsayıları ve 100 puan üzerinden
karşılıkları aşağıda gösterilmiştir:
100
Üzerinden
Karşılığı Harf Notu Katsayısı Ortalamalara Katılmayan Notlar
90-100 AA 4.0 I Eksik
85-89 BA 3.5 S Yeterli (Başarılı)
80-84 BB 3.0 U Yetersiz (Başarısız)
75-79 CB 2.5 P Gelişmekte Olan
70-74 CC 2.0 EX Muaf
65-69 DC 1.5 NA Devamsızlık Nedeniyle
Başarısız
60-64 DD 1.0 W Çekilmiş
50-59 FD 0.5 KK Kredisiz başarısız ders
49 ve
aşağısı FF 0 GG Kredisiz başarılı ders
(3)
Değerlendirmede kullanılan harf sembollerinin anlamları ve sonuçları
aşağıdaki gibidir:
a) (I) notu: Dönem içinde başarılı olduğu halde,
hastalık veya geçerli bir mazeret nedeni ile gerekli koşulları
tamamlayamayan öğrencilere verilen notu ifade eder. Öğrenci, herhangi bir
dersten (I) notu aldığı takdirde, notların öğrenci işleri müdürlüğüne teslimi
tarihinden itibaren onbeş gün içinde eksiklerini
tamamlayarak yeni bir not almak zorundadır. Aksi halde (I) notu
kendiliğinden (FF) notu haline gelir. Ancak uzayan bir hastalık ve benzeri
durumlarda, (I) notunun süresi, bölüm başkanlığının önerisi ve fakülte
yönetim kurulunun kararıyla bir sonraki kayıt döneminin başlangıcına kadar
uzatılabilir.
b) (S) ve (U) notu: Zorunlu İngilizce Hazırlık
Sınıfından başarılı öğrenciye (S) notu; başarısız öğrenciye (U) notu
verilir.
c) (P) notu: Alınan notun not ortalamalarına katılmadığı
dersleri sürdürmekte
başarılı olan öğrencilere verilen notu ifade eder.
d) (EX) notu: Daha önce herhangi bir yükseköğretim
kurumuna devam eden ve üniversiteye ÖSYM tarafından yapılan giriş sınavı
ile gelen öğrenciler ile İzmir Üniversitesi dışından yatay geçiş yolu ile
gelen öğrencilerin, daha önceki programlarında aldıkları derslerden;
denkliği ilgili fakülte yönetim kurulunca tanınan ve programa kabul edilen
dersler için verilir. Ayrıca, bazı derslerden Senato tarafından belirlenen
koşulları sağlayan öğrencilere de ilgili derslerden (EX) notu verilebilir.
(EX) notu ortalamaya katılmaz, ancak not belgelerinde gösterilir.
e) (NA) notu: Devamsız veya dersin uygulamalarında
başarısız olan öğrencilere verilen notu ifade eder. (NA) notu, not
ortalamaları hesaplarında (FF) notu işlemi görür.
f) (W) notu: Dersten çekilen öğrenciye verilen notu
ifade eder.
g) (KK) notu: Kredisiz derslerden başarılı olunamaması
halinde verilen notu ifade eder.
h) (GG) notu: Kredisiz derslerde başarılı olunması
halinde verilen notu ifade eder.
(4) Dönem sonu başarı (harf) notları öğrenci işleri müdürlüğü
tarafından ilan edilir.
Not
ortalamaları
MADDE 28 – (1)
Öğrencilerin, her dönem sonundaki başarı durumunu gösteren not
ortalamaları, öğrenci işleri müdürlüğü tarafından hesaplanarak belirlenir. Öğrencinin
bir dersten aldığı başarı kredisi, o dersin kredi değeri ile aldığı dönem
sonu başarı notu katsayısının çarpımı ile elde edilir. Herhangi bir dönem
not ortalaması, o dönemde öğrencinin bütün derslerden aldığı toplam başarı
kredisinin, alınan derslerin toplam kredi değerine bölünmesiyle elde
edilir. Elde edilen ortalama, virgülden sonra iki hane olarak gösterilir.
Genel not ortalaması, öğrencinin Üniversiteye girişinden itibaren kayıtlı
bulunduğu bölümün normal eğitim-öğretim programına göre almış olduğu
kredili derslerin tümü dikkate alınarak hesaplanır.
(2) Dönem not ortalaması ile genel not ortalamasının
hesaplanmasında (AA)'dan (FF)'ye kadar verilen notlar esas alınır.
(3) Genel not ortalaması, tekrar edilen derslerden alınan
en son not göz önüne alınarak hesaplanır. Bütün notlar öğrencinin not
belgesine işlenir.
Sınav
sonuçlarının ilanı, itiraz ve notların kesinleşmesi
MADDE 29- (1) Sınav
sonuçlarının ilanından itibaren en geç beş iş günü içerisinde ilgili bölüm
başkanlığına maddi hata dilekçesi verilebilir. İlgili bölüm başkanlığı,
maddi hata dilekçelerini dersi veren öğretim üyesine iletir. Dersi veren
öğretim üyesinin maddi hata dilekçesine ait değerlendirme sonucunu
kendisine ulaştırması üzerine ilgili yönetim kurulu en geç on gün içinde
konuya ilişkin nihai kararını verir ve kararını öğrenci işleri müdürlüğüne
iletir.
Değişim
programı kapsamındaki öğrenci
MADDE 30 – (1)
Üniversite, Yükseköğretim Kurulu mevzuatı veya anlaşmalarla, yurt içinden
veya yurt dışından öğrenci değişimi çerçevesinde öğrenci kabul edebilir
veya başka bir yüksek öğretim kurumuna izinli olarak öğrenci gönderebilir.
(2) Bu öğrenciler, anlaşmalarla belirlenen statüye tabi
olup, yönetmeliğin anlaşmaya aykırı olmayan hükümleri, değişim
öğrencilerine uygulanır.
(3) Değişim
programı çerçevesinde yurt içinde veya yurt dışında başka bir yüksek
öğretim kurumunda öğrenim görmesine izin verilen öğrenciler için,
belirlenen öğrenim süresinde özellikle izin ve mazerete ilişkin yönetmelik
hükümleri uygulanmaz.
(4) Değişim programlarına katılmasına izin verilen
öğrencinin, bulunduğu kurumda aldığı derslerin denkliği ve/veya intibakı
ilgili fakülte yönetim kurulunca yapılır. Bu durum öğrencinin not
belgesinde gösterilir.
(5) Değişim programı çerçevesinde kabul edilen
öğrenciye, üniversite öğrencisi statüsü verilir. Bu öğrenciye, öğrenim
süresi sonunda aldığı dersler ve notlarını içeren bir not belgesi verilir.
Başarılı
öğrenciler, şeref ve yüksek şeref öğrencileri
MADDE 31 – (1) Genel
not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler başarılı öğrenci olarak
nitelendirilir. Normal öğrenim süresi içinde olanlardan, bulundukları
dönemin normal ders yükünü tamamlamaları ve aldıkları bütün derslerini
başarmış olmak kaydı ile dönem not ortalaması 3.00-3.49 arasında olan
öğrenciler şeref öğrencisi, 3.50-4.00 arasında olan öğrenciler ise yüksek
şeref öğrencisi sayılır. Bu öğrencilerin listesi, her dönem sonunda ilan
edilir.
Başarısız
öğrenciler
MADDE 32 – (1) Genel
not ortalaması 2.00’ın altında olan öğrenciler başarısız sayılırlar.
Başarısız öğrenciler bir sonraki dönemde normal ders yükünü geçmeyecek
kadar ders alırlar.
Lisans
öğretiminde akademik yetersizlik
MADDE 33 – (1) Lisans
programlarında Üniversiteye kayıt olmalarından başlayarak, eğitim
öğretimlerinin ilk dört dönemi sonunda genel not ortalamaları 1.80'in
altında kalan öğrenciler, akademik yetersizlik durumuna düşerler. Bu duruma
düşen öğrenciler, daha önce (FF), (FD), (NA), (KK) veya (W) notu aldıkları
dersleri alırlar. Ders yüklerinin dolmaması durumunda ise daha önce (DD)
ve/veya (DC) notu aldıkları dersleri tekrarlarlar.
(2) Akademik yetersizliğe düşen öğrenciler (DD) ve/veya
(DC) notu aldıkları ders ve/veya dersleri tekrarlamak yerine daha önce
almadıkları alt ve üst dönemlerdeki derslerden almak istediklerinde buna
ilişkin yazılı talepte bulunmaları ve ilgili yönetim kurulunun bu talebi
kabul etmesi gerekir.
(3) Akademik başarısızlığa düşmüş öğrenciler normal ders
yüklerinin üzerinde ders alamazlar. Akademik yetersizlik durumundan
kurtulabilmek için öğrencilerin genel not ortalamalarını 1.80 veya üzerine
çıkarmaları gerekir.
Ders
tekrarı
MADDE 34 – (1) Bir
dersten (FD), (FF), (NA), (KK) veya (W) notu alan öğrenciler bu dersi,
verildiği ilk dönemde tekrar almak zorundadır. Öğrenciler tekrara
kaldıkları seçmeli veya sonradan programdan çıkarılan dersler yerine
kayıtlı oldukları bölümce uygun görülen ve kredi bakımından eş veya yakın
değerde olan dersleri alabilir. Ancak, önceki dersler için kullanmış
oldukları hakları yeniden kullanamazlar. Öğrenciler daha önce geçer not
aldıkları dersleri, öğrenim süreleri içinde, ilgili dersten geçer not
aldıkları dönemden sonraki en geç dört dönem içinde almaları şartıyla
tekrarlayabilirler. Tekrarlanan derslerde, alınan son not geçerlidir.
Tek ders
sınavı ve not yükseltme hakkı
MADDE 35 – (1) Tek
ders sınavına girerek mezun olabilecek durumda olan öğrenciye tek dersten
sınav hakkı verilir. Bu kapsamdaki öğrenciler, akademik takvimde belirtilen
süre içinde, bir dilekçe ile öğrenci işleri müdürlüğüne başvurarak,
mütevelli heyetince belirlenen ücreti ödemek şartıyla, Senato tarafından
belirlenen tarihlerde, ilgili dersten tek ders sınavına girebilirler. Her
öğrenci toplam öğrenim süresi içinde yalnız bir kez tek ders sınavına
girebilir. Tek ders sınavına girebilmek için öğrencinin sınava gireceği
dersi daha önce almış ve devam şartını sağlamış olması gerekir.
(2) Ara sınav ve dönem sonu sınavı gerektirmeyen dersler
için tek ders sınav hakkı yoktur.
Çift anadal programı
MADDE 36 – (1)
Öğrenciler, aynı fakülte veya yüksekokul içinde ya da dışında, kendi
bölümüne konu bakımından yakın olan başka bir bölümün lisans
eğitim-öğretimine kayıt yaptırabilir.
(2) Çift anadal programlarına
ait diğer esaslar, ilgili mevzuat çerçevesinde fakülte veya yüksekokulların
önerisi alınarak Senato tarafından uygulama esaslarına bağlanarak ilan
edilir.
Yandal programı
MADDE 37 – (1)
Öğrenciler, aynı fakülte veya yüksekokul içinde ya da dışında bir bölüme yandal programı için kayıt yaptırabilir.
(2) Yandal programlarına ait
diğer esaslar, ilgili mevzuat çerçevesinde fakülte veya yüksekokulların
önerisi alınarak Senato tarafından uygulama esaslarına bağlanarak ilan
edilir.
Mezuniyet
MADDE 38 – (1)
Aşağıdaki şartları yerine getiren öğrenci, öğrenimini tamamlamış ve mezuniyet
için gereken koşulları tamamlamış sayılır.
a) Kayıtlı olduğu programda öngörülen bütün dersleri,
bitirme çalışmasını ve zorunlu stajları başarı ile tamamlamak,
b) İlgili programın mezuniyet için gerektirdiği asgari
krediyi almak,
c) Mezuniyet için gerekli en az 2.00 genel not
ortalamasını tutturmak.
(2) Birinci fıkrada yer alan koşulları taşıyan
öğrenciler, ilgili fakülte dekanlığı veya yüksekokul müdürlüğü tarafından
rektörlüğe bildirilir. Bu öğrencilerle ilgili mevzuat hükümlerine göre
diğer kontroller yapılarak, ilgili yönetim kurulları kararı ile kendilerine
diplomaları verilir.
Diplomalar
MADDE 39 – (1)
Öğrenimlerini bu Yönetmelikte belirlenen esaslara göre tamamlayan
öğrencilere aşağıda belirtilen diplomalardan birisi verilir:
a) Ön lisans diploması: Lisans programına kayıtlı
öğrencilerden, ilk dört dönemin derslerini başarılı olarak tamamladıkları
halde lisans diploması alamayacak duruma düşenlere istemeleri durumunda,
lisans programındaki kayıtlarının silinmesi şartıyla, ön lisans diploması
verilir. Önlisans diplomasında, öğrencinin
öğrenim gördüğü programın adı belirtilir. Ön lisans diploması almaya hak
kazananlara verilen diplomalarda, ilgili dekan, rektör ve mütevelli heyeti
başkanının imzası bulunur.
b) Meslek yüksekokulu ön lisans diploması: Bir meslek
yüksekokulunu kazanarak kaydını yaptıran veya lisans programına kayıtlı
iken, meslek yüksekokullarına geçiş yapan ve o meslek yüksekokulunun dört
dönemlik eğitim-öğretim programlarını başarı ile tamamlayan öğrencilere
verilir. Bu diplomalar, rektörlüğe bağlı meslek yüksekokullarında ilgili
meslek yüksekokulu müdürü, rektör ve mütevelli heyeti başkanı tarafından
imzalanır. Diploma üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu programın adı
bulunur.
c) Lisans diploması: Sekiz dönemlik eğitim-öğretimi başarı
ile tamamlayan öğrencilere lisans diploması verilir. Lisans diploması,
ilgili dekan, rektör ve mütevelli heyeti başkanı tarafından imzalanır.
Diploma üzerinde öğrencinin bölümü ve varsa programı belirtilir.
(2) Bütün diplomaların şekli, ölçüleri ve diplomalara
yazılacak bilgiler Senato tarafından belirlenir.
(3) Diplomalar hazırlanıncaya kadar ve bir defaya mahsus
olmak üzere, rektör veya görevlendireceği ilgili fakülte dekanı veya
yüksekokul müdürü ile ilgili bölüm başkanının imzalarını taşıyan geçici bir
mezuniyet belgesi verilebilir.
(4) Diplomanın kaybı durumunda, bir defaya mahsus olmak
üzere, Türkiye çapında dağıtımı yapılan yüksek tirajlı
bir gazetede ilan edilmesi ve rektörlüğe başvurulması şartı ile yeni bir
diploma verilir. Bu durumda diploma üzerine “İkinci Nüsha” ibaresi konulur.
Not
belgeleri
MADDE 40 – (1)
Üniversitede öğrenim gören bütün öğrencilerin, kayıt oldukları tarihten
itibaren Üniversiteden ayrılıncaya kadar aldıkları dersler ve bunlardan
aldıkları başarı notları, öğrenci işleri müdürlüğü tarafından öğrencinin
not belgesine işlenir.
(2) Not belgesinin onaylı bir kopyası isteyen öğrenciye
ücret karşılığı verilir.
İzinli
sayılma ve mazeretler
MADDE 41 – (1) İlgili
fakülte veya yüksekokul yönetim kurulu tarafından kabul edilen haklı ve
geçerli bir mazeret nedeni ile öğrenimine ara vermek zorunda kalan bir
öğrenciye, dönem izni, akademik yıl izni veya diğer izinler verilebilir.
(2) Öğrenci, bir dilekçe ile başvurması ve başvurusunun
dayandığı mazeretini kanıtlaması koşulu ile ilgili fakülte veya yüksekokul
yönetim kurulu tarafından her defasında kendisine bir veya iki dönem
öğrenime ara verme izni verilebilir.
(3) Öğrenci izinli veya mazeretli sayıldığı süre içinde
öğrenimine devam edemez. Bu durumda, öğrencinin her türlü öğrencilik hakları
dondurulur. Bir dönem süreli ara verme izni, dönem başlangıcından o döneme
ait sınavların sona erdiği tarihe kadar olan süreyi kapsayacak şekilde
verilir. Bu hükümler uyarınca, öğrenime ara verme izni alan bir öğrencinin
öğrenimine ara verdiği süre, öğrenim süresine eklenir. Süre ekleme
nedeninin ve eklenecek sürenin, ilgili yönetim kurulu kararında
belirtilmesi şarttır.
(4) Öğrenci, mazeretinin sona ermesinden itibaren beş iş
günü içinde mazeretini ilgili dekanlığa/yüksekokul müdürlüğüne bildirmesi gerekir.
Zamanında yapılmayan başvurular kabul edilmez. Öğrencinin mazeretli
sayıldığı durumlarda, katılamadığı derslerde devam durumu dikkate alınmaz
ve sınav veya diğer öğrencilik hakları saklı olup, ilgili yönetim kurulu
veya yüksekokul yönetmelik veya ilgili mevzuat hükümlerine göre bu hakları
öğrencinin kullanabilmesi sağlanır.
(5) Öğrenci aşağıda belirtilen hallerde, izinli sayılmak
için başvuruda bulunabilir:
a) Hastalık izni: Dönem izni verilmesini gerektirecek
bir süreyi kapsaması ve resmi bir sağlık kurulu raporunun alınması,
b) Askerlik izni: Öğrencinin tecil veya sevk tehiri
işleminin zorunlu nedenlerle yapılamaması sonucu askere alınması,
c) Maddi ve ailevi nedenlerle izin: Öğrenci için
beklenmedik anlarda ortaya çıkan ve geçimini etkileyen ölüm, doğal afet
veya benzer durumlarda,
d) Öğrenim görmek için yurt dışına gitme veya
öğrenimleri ile ilgili olarak yurt dışında görevlendirilme,
e) Öğrencinin gözaltına alınmış ve/veya tutuklanmış
olduğunun tespit edilmiş olması veya durumun özelliklerine göre ilgili
fakülte veya yüksekokul yönetim kurulu tarafından geçerli kabul edilen
diğer gözaltı ve tutukluluk durumları,
f) Öğrencinin üniversite veya ilgili fakülte ya da
yüksekokul tarafından görevlendirildiği hallerde,
g) İlgili fakülte veya yüksekokul yönetim kurulunca
önerilen ve Üniversite yönetim kurulu tarafından kabule değer görülen diğer
mazeret durumları.
İzin ve
mazeret sonu
MADDE 42 – (1) İzin
almış veya mazeretli olan öğrenci, izninin bitiminde normal dönem kayıtlarını
yaptırarak öğrenimlerine devam eder. Ancak bulaşıcı bir hastalık nedeni ile
izin almış olan öğrenci, öğrenimine devam edecek durumda olduğunu, sağlık
kurulu raporu ile kanıtlamak zorundadır.
(2) Herhangi bir nedenle hastalık izni almış ve hastalık
izin süresinin bitim tarihinden önce öğrenimine başlamak isteyen
öğrencinin, yeni bir sağlık kurulu raporu ile öğrenimine devam edecek
durumda olduğunu kanıtlaması gerekir. Aksi halde, izin süresi içinde
eğitim-öğretim ile ilgili yaptıkları faaliyetler geçersiz sayılır.
Kaydın
silinmesi
MADDE 43 – (1) İlgili
dekanlık veya müdürlüklere bir dilekçe ile başvurarak kaydını sildirmek
isteyen öğrencinin kaydı, ilgili yönetim kurulu kararı ile silinir. Bu
durumda, ödenmiş olan harç ve ücretler iade edilmez. Kayıt sildiren
öğrencinin durumu, ilgili birim ve kurumlara bildirilir.
(2) Bu Yönetmeliğin 8 inci maddesinde belirtilen
nedenlerden dolayı kaydının silinmesi gereken öğrencilerin, ilgili yönetim
kurulu kararı ile kaydı silinerek, durumları öğrenci işleri müdürlüğüne
bildirilir.
İlişik
kesme
MADDE 44 – (1)
Üniversiteden mezun olan öğrencilerin diplomalarını veya kendi isteği ile
kayıt sildirenlerin ve Üniversiteden çıkarılanların dosyalarındaki
kendilerine ait belgeleri alabilmeleri için, Üniversitece belirlenen ilişik
kesme işlemlerini tamamlamış olmaları şarttır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Öğrencilerin
genel ve tebligat yükümlülükleri
MADDE
45 –
(1) Öğrenciler, bütün öğrenim süreleri boyunca, fakülte ve
yüksekokullardaki ilgili yönetmelik, yönerge ve diğer düzenleyici hüküm,
ilke ve esasları bilmek; bunları öğrenmek için kendilerinden beklenen ilgi
ve özeni göstermek; öğretim, ders ve sınav programları, başarı durumu
çizelgeleri ve diğer hususlar hakkında fakülte veya yüksekokul yönetimi
tarafından yapılan yazılı duyuruları izlemekle yükümlüdürler.
(2) Öğrenciler, posta adreslerindeki değişiklikleri en
geç bir hafta içinde öğrenci işleri müdürlüğüne yazılı olarak bildirmek
zorundadırlar. Bu şekilde değişiklik bildiriminde bulunmamış, yanlış veya eksik
adres vermiş olan öğrenciler, duyurunun dosyalarında mevcut en son
adreslerine yapılmış olması durumunda, kendilerine tebligat yapılmadığını
iddia edemezler. Bir hakkın doğmasına veya kaybına esas oluşturacak
nitelikteki her türlü tebligat, öğrencinin öğrenci işleri müdürlüğüne en
son bildirdiği adresine konuyu belirten iadeli taahhütlü bir mektup
gönderilmek ve aynı husus ayrıca, öğrenci işleri müdürlüğü veya ilgili
birimin öğrenci panosunda bir hafta süre ile ilan edilmek suretiyle
yapılır. İadeli taahhütlü mektubun öğrencinin eline geçmiş olup olmamasına
bakılmaksızın, bu iki işlemin yapılmış olması, tebligat yerine geçer ve
öğrenci tebligat konusunda hiç bir hak talebinde bulunamaz.
(3) İadeli taahhütlü mektubun öğrencinin adresine
ulaşmış olması durumunda, PTT iade kartı üzerindeki tarih; aksi halde konu
hakkında ilgiliye yapılan ilanın duyuru panosuna asıldığı günün tarihi,
tebliğ tarihi sayılır.
Disiplin
işleri
MADDE 46 – (1)
Öğrencilerin disiplin işlemleri, Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin
Yönetmeliği hükümlerine göre yapılır.
(2) Öğrenciler hakkında disiplin kovuşturması açılmasını
gerektiren toplu olaylarda, olayın türü ve ilgili öğrencilerin sayıları göz
önünde tutularak, rektörün onayı ile Üniversite düzeyinde faaliyet
göstermek üzere soruşturmacılar kurulu atanabilir. Soruşturma ve
soruşturmacıların, hakkında disiplin kovuşturması açılan öğrenci ve
öğrencilerle aynı fakülte veya yüksekokul mensubu olması şartı aranmaz.
Diğer
hususlar
MADDE 47 – (1)
Eğitim-öğretim, sınav ve değerlendirme esaslarıyla ilgili olarak bu
Yönetmelikte yer almayan hususlarda, Yükseköğretim Kurulunun ilgili
mevzuatı ve ilgili yönergeler ve Senato kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 48 – (1) 16/9/2009 tarihli ve 27351 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İzmir Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 49 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 50 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini İzmir Üniversitesi Rektörü yürütür.
|