Gümrük
ve Ticaret Bakanlığından:
GÜMRÜK
UZLAŞMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanununun 244
üncü maddesinde düzenlenen uzlaşmaya ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, Gümrük Kanununun 244 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Alacak: Gümrük Kanununu ve ilgili diğer kanunlar
kapsamında gümrük yükümlülüğü doğan ve gümrük idarelerince tahsili gereken
gümrük vergileri ile para cezalarını,
b) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
c) Gümrük vergileri: İlgili mevzuat uyarınca eşyanın
ithali veya ihracında uygulanan ve gümrük idarelerince tahsili gereken
gümrük vergisi, eş etkili vergiler ve mali yüklerin tümünü,
ç) Kanun: 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanununu,
d) Komisyon: Gümrük ve Muhafaza Başmüdürlüğü Uzlaşma
Komisyonu ile Merkezi Uzlaşma Komisyonunu,
e) Müsteşar: Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Müsteşarını,
f) Para cezaları: Kanun ve ilgili diğer kanunlar
uyarınca gümrük idarelerince kesilen tüm para cezalarını,
g) Uzlaşmanın temin edilememesi: Yükümlünün uzlaşma
komisyonunun davetine katılmaması, komisyona geldiği halde uzlaşma
tutanağını imzalamaması veya tutanağı ihtirazi kayıtla imzalamak istemesi
durumunu,
ğ) Uzlaşmanın vaki olmaması: Uzlaşma komisyonu
teklifinin yükümlü tarafından kabul edilmediği durumu,
h) Vergi aslına bağlı para cezası: Ceza tutarının
vergiye bağlı olarak hesaplandığı para cezasını,
ı) Yükümlü: Kendisine gümrük vergileri ve para cezaları
borcu terettüp eden gerçek veya tüzel kişiler ile tüzel kişiliği temsil ve
ilzama yetkili kişileri,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Uzlaşmanın
Kapsamı, Komisyonların Teşkili ve Yetkileri
Uzlaşmanın
kapsamı
MADDE 4 – (1) Beyan
ile gümrük idaresince yapılan tespit sonucunda belirlenen veya gümrük
idaresince tespit edilmesinden önce beyan sahibince bildirilen
farklılıklara ilişkin tebliğ edilen gümrük vergileri alacakları ile Kanunda
ve ilgili diğer kanunlarda öngörülen cezaların tümü uzlaşma kapsamındadır.
(2) Uzlaşmaya konu alacaklar hakkında, yükümlü veya ceza
muhatabı tarafından, söz konusu eksiklik veya aykırılıkların;
a) Kanun hükümlerine yeterince nüfuz edememekten veya
Kanun hükümlerini yanlış yorumlamaktan kaynaklandığı,
b) İhtilaf konusu olayda yargı kararları ile idarenin
görüş farklılığının olduğu,
hususları ileri sürülerek uzlaşma talebinde
bulunulabilir.
(3) Yükümlü tarafından yapılan beyanın;
a) İlgili gümrük idaresi tarafından kontrolü,
b) İkinci muayeneye yetkili görevliler tarafından
kontrolü,
c) İkincil kontrol,
ç) Sonradan kontrol,
kapsamında denetlenmesi sonucu ek tahakkuku yapılarak
yükümlüye tebliğ edilen gümrük vergi alacakları ile kesilen ve muhatabına
tebliğ edilen para cezalarının tümü uzlaşma kapsamındadır.
Uzlaşmaya
konu olabilecek alacaklar
MADDE 5 – (1)
EK-1’de yer alan gümrük vergileri ile EK-2’de yer alan para cezaları
alacakları uzlaşmaya konu olabilir. Ekli listelerde belirtilmeyen ve gümrük
idarelerince tahsili gereken alacaklar ile bu Yönetmeliğin yayımı
tarihinden sonra yapılacak düzenlemelerle getirilen alacaklar da uzlaşmaya
konu olabilir.
(2) Uzlaşma talebi, yükümlüye tebliğ edilen alacakların
tamamı için yapılabileceği gibi vergiler veya cezaların tür itibariyle bir
kısmı için de yapılabilir.
(3) Şartlı muafiyet rejimlerine ilişkin hükümlerin
ihlali sonucunda doğan alacağın tahsilinin yükümlüye tebliğinden itibaren
15 gün içinde, alacağa konu para cezaları uzlaşmaya konu edilebilir.
Uzlaşmaya
konu olamayacak alacaklar
MADDE 6 – (1) Gümrük
vergilerinin matrahına giren, ancak aslı gümrük idarelerince takip ve
tahsil edilmeyen vergi ve benzeri mali yükler uzlaşmaya konu edilemez.
(2) Beşinci maddenin ikinci fıkrası hükmü hariç olmak
üzere, aynı tür vergi veya cezanın bir kısmı için uzlaşma talebinde
bulunulamaz.
(3) İlgili mevzuat uyarınca alacak tutarının kesin
tahsilinin öngörülmediği ve teminata bağlandığı durumlar uzlaşmaya konu
edilmez.
(4) Alacağın 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı
Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun 3 üncü maddesinde yer alan kaçakçılık
suçlarına ve kabahatlerine ilişkin olması halinde uzlaşma talebinde bulunulamaz.
Uzlaşma
komisyonlarının teşkili
MADDE 7 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamına giren alacaklara ilişkin uzlaşma taleplerinin
değerlendirilmesi için, Gümrük ve Muhafaza Başmüdürlüğü Uzlaşma
Komisyonları ve Merkezi Uzlaşma Komisyonu kurulur.
(2) Gümrük ve Muhafaza Başmüdürlüğü Uzlaşma Komisyonları
üç üyeden oluşur. Başmüdür veya görevlendireceği Başmüdür Yardımcısı
Komisyonun başkanıdır. Diğer iki üye Şube Müdürü, Gümrük Müdürü, Müdür Yardımcısı,
Şef ve Muayene Memuru arasından Başmüdür tarafından belirlenir.
(3) Merkezi Uzlaşma Komisyonu üç üyeden oluşur. Müsteşar
veya görevlendireceği Müsteşar Yardımcısı Komisyonun başkanıdır. Diğer iki
üye, Gümrükler Genel Müdürü, Risk Yönetimi ve Kontrol Genel Müdürü ve bu
genel müdürlüklerin ilgili Genel Müdür Yardımcısı ve Daire Başkanı
arasından Müsteşar tarafından belirlenir.
(4) Komisyonlar üyelerinin tamamının katılımıyla
toplanır ve oy çokluğuyla karar alır.
(5) Komisyon başkan ve üyelerinin herhangi bir nedenle
görevlerinin başında bulunmamaları halinde, bunlara vekâlet edenler
komisyonda görev yapar.
(6) Gümrük ve Muhafaza Başmüdürlüklerinde, aynı gün
görüşülecek birden fazla uzlaşma talebinin tümü için bir uzlaşma komisyonu
oluşturulur.
Uzlaşma
komisyonu başkanlarının sorumluluğu
MADDE 8 – (1)
Uzlaşma komisyonlarının başkanları;
a) Komisyonların usulüne uygun oluşturulmasını,
b) Komisyon çalışmalarının mevzuata uygunluğunu,
c) Komisyon çalışmalarının gizliliğini,
ç) Komisyon çalışmalarının hızlı ve güvenli
sonuçlandırılmasını,
temin eder ve gerekli tedbirleri alır.
Uzlaşma
komisyonlarının yetkisi
MADDE 9 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamına giren başvurularda; konusu 500.000. – TL’ye kadar
olanlar (bu tutar dâhil) için Gümrük ve Muhafaza Başmüdürlüğü Uzlaşma
Komisyonları, 500.000. – TL’yi aşanlar için ise Merkezi Uzlaşma Komisyonu
yetkilidir.
(2) Uzlaşmaya konu aynı nitelikteki alacakların birden
fazla Gümrük ve Muhafaza Başmüdürlüğüne bağlı Gümrük Müdürlüklerine ilişkin
olması durumunda, uzlaşmaya ilişkin talepler, Merkezi Uzlaşma Komisyonunun
yetkisine giren alt tutarı aşmamak kaydıyla, uzlaşmaya esas alacak
tutarının en çok olduğu Gümrük ve Muhafaza Başmüdürlüğünde oluşturulacak
uzlaşma komisyonu tarafından sonuçlandırılır.
(3) Uzlaşma komisyonlarının yetki alanlarına ilişkin
tutarların tespitinde,
a) Her bir kalem eşyaya ilişkin gümrük vergileri ile
vergi aslına bağlı kesilen cezalar toplamı,
b) Beyanname kapsamında birden fazla kalem olması
halinde, tutar tespitinde kalemlere tereddüp eden alacaklar toplamı,
c) Aynı nitelikteki alacaklara ilişkin işlemlerin birden
fazla olması halinde alacakların tümü,
dikkate alınır.
(4) Vergi aslına bağlı olmayan cezalar ile usulsüzlük
cezalarının ayrı ayrı dikkate alınması esastır. Aynı nitelikteki para
cezalarının birden fazla olması halinde, tutar tespitinde para cezalarının
toplamı dikkate alınır.
(5) Birinci fıkrada belirtilen tutarların tespitinde
fer’i alacaklar dikkate alınmaz.
(6) Birinci fıkrada belirlenen rakamlar her yıl yeniden
değerleme oranında artırılır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Başvurunun
Şekli, Süresi ve Usul Yönünden İncelenmesi
Başvurunun
şekli
MADDE 10 – (1)
Uzlaşma talebinde bulunabilmek için, 12 nci maddede belirtilen kişiler
tarafından EK-3’te yer alan forma uygun olarak, uzlaşmaya yetkili
komisyonların sekretarya hizmetlerini yürütmekle görevli birimine dilekçe
ile müracaat edilir. Dilekçe taahhütlü posta ile de gönderilebilir.
(2) İştirak sebebiyle ceza tatbik edilenlerin her biri
uzlaşma talebinde bulunabilir. Bu fıkra kapsamında uzlaşma talebinde
bulunulması ve uzlaşmanın vaki olması durumunda; uzlaşma, sadece başvuruda
bulunanlar için hüküm ifade eder.
(3) Uzlaşma başvurusunun yetkili komisyonlar dışındaki
gümrük idarelerine yapılmış olması halinde, talep derhal yetkili uzlaşma
komisyonuna iletilir.
(4) Aynı nitelikteki alacakların birden fazla gümrük
müdürlüğünde veya başmüdürlük bağlantılarında yapılan işlemlere ilişkin
olması halinde söz konusu alacakların toplamı tek bir uzlaşmaya konu
olabilir. Bu durumda yükümlü tarafından yetkili uzlaşma komisyonuna
başvurulması esas olmakla birlikte, uzlaşmaya konu alacaklara ilişkin detaylı
bilgilerin verilmesi şartıyla, işlemin yapıldığı gümrük idarelerinden
herhangi birine de başvurulabilir.
Başvuru
süresi
MADDE 11 – (1) Uzlaşma
talepleri, henüz itiraz başvurusu yapılmamış gümrük vergileri ve vergi
aslına bağlı olsun ya da olmasın tüm para cezalarının yükümlüye veya ceza
muhatabına tebliği tarihinden itibaren Kanunun 242 nci maddesinde
belirtilen onbeş günlük itiraz süresi içinde yapılır.
Uzlaşma
talebinde bulunabilecek kişiler
MADDE 12 – (1)
Yükümlünün kendisi veya Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen temsilcisi,
küçükler ve kısıtlılar adına ise bunları temsile yetkili gerçek kişiler
uzlaşma talebinde bulunabilir.
Uzlaşma
talebinin incelenmesi
MADDE 13 – (1)
Uzlaşmaya ilişkin talepler, uzlaşma komisyonun sekreterya hizmetlerini
yürüten birimi tarafından öncelikle ve ivedilikle usul yönünden incelenir.
Yapılan incelemede;
a) Başvuru sahibinin başvuruda bulunma yetkisini haiz
olup olmadığı,
b) Başvurunun süresi içinde yapılıp yapılmadığı,
c) Alacağın uzlaşma kapsamına girip girmediği,
ç) Uzlaşmanın, komisyonun yetkisi içinde bulunup
bulunmadığı,
hususları değerlendirilir. Usule ilişkin koşulları
taşımadığı anlaşılan talepler değerlendirilmez ve bu durum ilgilisine
yazıyla veya elektronik yolla tebliğ edilir.
(2) Usule ilişkin eksikliklerin giderilebilir nitelikte
olması halinde, yükümlüye eksikliklerin tamamlanması için başvuru süresinin
sonuna kadar süre verilir. Başvuru süresinin sonunda uzlaşma başvurusunda
bulunulmuş olması ve usule ilişkin eksikliklerin giderilebilir nitelikte
olması halinde üç iş günü ek süre verilir. Verilen sürenin sonunda
eksikliklerin tamamlanmaması halinde talep reddedilir.
(3) Uzlaşma talebinin kabul edilmemesine ilişkin idari
işlem itiraz veya yargı yoluna açık olup genel usullere göre dava konusu
edilebilir.
(4) Uzlaşma başvurusunda usule ilişkin bir eksiklik
olmaması halinde sekretarya hizmetlerini yürüten birim tarafından söz
konusu alacaklara ilişkin işlem dosyasının bir örneği ilgili gümrük
idaresinden derhal temin edilir.
(5) Sekretarya tarafından uzlaşmaya konu alacağa ilişkin
yapılan işlemler ve ihtilafın geçirdiği aşamalara ilişkin bilgi notu
hazırlanarak derhal komisyona iletilir.
(6) Uzlaşma talep edilen alacak için“Ek Tahakkuk ve
Kesinleşmiş Vergi Borcu Takip Programı/Ceza Kararları ve Kesinleşmiş Vergi
Borcu Takip Programı”nda güncelleme yapılarak uzlaşma talebi yapıldığına
dair statü seçilir.
Uzlaşma
talebinin sonuçları
MADDE 14 – (1)
Uzlaşma talebinde bulunulması halinde, itiraz veya dava açma süresi durur.
Uzlaşmanın vaki olmaması veya temin edilememesi halinde, süre kaldığı
yerden işlemeye başlar. Ancak sürenin bitimine üç günden az kalmış olması
halinde, süre üç gün uzar.
(2) Süresi içinde uzlaşma talebinde bulunan yükümlü,
uzlaşma talep ettiği alacaklar için, başvurusuna ilişkin süreç sonuçlanmadan
itiraz veya dava yoluna gidemez.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Uzlaşma
Komisyonunca Yapılacak Çalışmalar
Uzlaşma
görüşmelerinde bulunabilecek kişiler
MADDE 15 – (1) Uzlaşma
komisyonu görüşmelerine, yükümlünün bizzat katılması esastır. Kanunun 5
inci maddesinde belirtilen temsilcisi, küçükler ve kısıtlılar adına bunları
temsile yetkili kişiler de komisyon görüşmelerine katılabilir.
(2) Yükümlü, uzlaşma görüşmelerinde, varsa dolaylı
temsile yetkili gümrük müşavirini bulundurabilir. Uzlaşmaya konu alacaklar,
yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri tarafından yapılan işlemlere ilişkin
olması halinde, bu müşavirler de uzlaşma görüşmelerinde bulundurulabilir.
(3) Uzlaşma komisyonlarına yükümlünün kendisi hariç,
yükümlü ile birlikte katılabilecek kişi sayısı üçü geçemez.
(4) İkinci fıkrada belirtilen kişiler; uzlaşma komisyonu
toplantısına görüşlerini açıklamak üzere katılabilir, uzlaşma ile ilgili
tutanaklara imza atamaz.
Uzlaşma
görüşmelerinin yapılması
MADDE 16 – (1)
Uzlaşma talebinin usulüne uygun yapıldığının anlaşılması halinde, uzlaşma
ile ilgili olarak yapılacak görüşmelere katılınması hususu, EK-4’e uygun
düzenlenen uzlaşma davetiyesi ile en az beş gün önceden yazıyla veya
uzlaşma talebi dilekçesinde belirtilen e-posta adresine elektronik yolla
11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre komisyon
sekretaryası tarafından yükümlüye tebliğ edilir. Yükümlünün istemesi
halinde beş günlük süreye bağlı kalınmaksızın daha önceki bir tarih,
uzlaşma günü olarak belirlenebilir.
(2) Tebliğ tarihini ve imzayı muhtevi tebliğ alındısı
uzlaşma dosyasına konulur. Tebligatın elektronik yolla yapılması halinde,
buna ilişkin kayıt örnekleri dosyasında muhafaza edilir.
(3) Yükümlünün uzlaşma davetiyesinde belirtilen yer,
tarih ve saatte toplantıya katılması halinde uzlaşma görüşmelerine
başlanır.
(4) Yapılan görüşme sonucunda uzlaşma sağlandığı
takdirde uzlaşma komisyonu durumu EK-5’e uygun olarak üç nüsha düzenlenen
tutanakla tespit eder. Bu tutanağın üç nüshası da komisyonun başkan ve
üyeleri ile yükümlü tarafından imzalanır. Ayrıca tutanak üzerine imza
alınarak yükümlüye derhal tebliğ edilir ve bir nüshası ilgilisine verilir.
Bir nüshası gerekli işlem yapılmak üzere derhal ilgili gümrük ve muhafaza
başmüdürlüğüne veya gümrük müdürlüğüne gönderilir. Bir nüshası da uzlaşma komisyonunda
oluşan dosyada saklanır.
(5) Uzlaşma temin edilemediği hallerde temin edilememe
nedeni belirtilmek suretiyle komisyonca EK-6’ya uygun olarak üç nüsha
tutanak düzenlenir. Tutanağın bir nüshası yükümlüye verilir. Yükümlünün
uzlaşma davetine icabet etmemesi veya tutanağı almaktan imtina etmesi
halinde tutanağın iki örneği, gereği yapılmak üzere derhal ilgili gümrük ve
muhafaza başmüdürlüğüne veya gümrük müdürlüğüne gönderilir. Bir nüshası da
uzlaşma komisyonunda tutulan dosyada saklanır. Yükümlünün uzlaşma davetine
icabet etmemesi veya tutanağı imzalamaktan imtina etmesi hallerinde
kendisine ayrıca tebligat yapılmaz.
(6) Uzlaşmanın vaki olmaması halinde; komisyonun nihai
teklifi EK-7’ye uygun olarak tutanağa geçirilir ve bir nüshası yükümlüye
verilir. Yükümlü, 14 üncü maddede belirtilen hususlar dikkate alınmak
kaydıyla, Kanunun 242 nci maddesinde belirtilen sürenin son günü mesai
saati bitimine kadar komisyonun nihai teklifini kabul ettiğini bir dilekçe
ile ilgili gümrük müdürlüğüne bildirdiği takdirde, bu tarih itibariyle
uzlaşma vaki olmuş sayılır ve buna göre işlem tesis edilir.
(7) Komisyon çalışmaları sırasında düzenlenen
tutanakların yükümlü tarafından imzalanarak bir nüshasının yükümlüye
verilmesi tebliğ hükmündedir. Bu durumlarda, yükümlüye ayrıca tebligat
yapılmaz.
(8) Uzlaşma Komisyonlarınca, uzlaşmanın vaki olması,
uzlaşmanın vaki olmaması veya uzlaşmanın temin edilememesine ilişkin
hususların tutanağa geçirilmesi ile yetinilir. Tutanaklara geçirilen kararların
gerekçesi ayrıca belirtilmez.
(9) Söz konusu tutanağın düzenlenmesini müteakip “Ek
Tahakkuk ve Kesinleşmiş Vergi Borcu Takip Programı/Ceza Kararları ve
Kesinleşmiş Vergi Borcu Takip Programı”nda alacağın statüsü “Uzlaşıldı”
veya “Uzlaşılamadı” olarak seçilerek işlem kapatılır.
Uzlaşma
gününün ertelenmesi
MADDE 17 – (1)
Belirlenen uzlaşma günü bildirildikten sonra komisyonun o gün
toplanamayacağının anlaşılması halinde yeni bir uzlaşma günü belirlenerek
yükümlüye bildirilir.
(2) Yükümlü tarafından makul gerekçelerle katılım
sağlanamayacağının toplantı başlamadan önce komisyona bildirilmesi şartıyla
ve bir defaya mahsus olmak üzere toplantı, yükümlüye daha sonra
bildirilecek bir tarihe ertelenebilir.
(3) Uzlaşma görüşmelerinin belirlenen günde
sonuçlandırılamaması veya daha ayrıntılı bir inceleme veya araştırma
yapılmasını gerektirmesi halinde toplantıya, aynı gün veya sonradan
belirlenerek yükümlüye bildirilecek bir başka tarihte devam edilir.
(4) İkinci ve üçüncü fıkrada belirtilen hususlar
komisyon başkan ve üyeleri tarafından imzalanan bir tutanakla tespit olunur
ve bu tutanak uzlaşma dosyasında saklanır.
Uzlaşma
işlemlerinin süresi
MADDE 18 – (1)
Yükümlünün uzlaşma talebi, dilekçenin ilgili uzlaşma komisyonu kayıtlarına
girdiği tarihten itibaren azami 30 gün içinde sonuçlandırılması esastır.
Ancak, 17 nci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen nedenlere bağlı
olarak belirtilen süre aşılabilir. Bu durumda, söz konusu inceleme ve
araştırmanın tamamlanmasına kadar Komisyon çalışmalarına devam eder.
Uzlaşmanın
sonuçları
MADDE 19 – (1) Uzlaşmaya
ilişkin toplantı sonucunda uzlaşma vaki olmamışsa bu husus, uzlaşma vaki olmuşsa
uzlaşılan tutarlar ilgili gümrük müdürlüğüne bildirilir.
(2) Para cezalarının uzlaşmaya konu olması ve uzlaşmanın
vaki olması halinde, uzlaşmaya konu cezalar, 7/10/2009 tarihli ve 27369
mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümrük Yönetmeliğinin 23 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (b), (c) ve (ç) bentlerinin uygulanmasında
dikkate alınmaz.
Sekretarya
hizmetleri
MADDE 20 – (1) Uzlaşma
komisyonlarının sekretarya hizmetleri; merkezde Gümrükler Genel Müdürlüğü,
taşrada ise Gümrük ve Muhafaza Başmüdürlüklerinin idare amirleri tarafından
belirlenecek birimler tarafından yürütülür.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Uzlaşmanın
Sonuçları
Uzlaşmanın
kesinliği
MADDE 21 – (1)
Uzlaşma vaki olduğu takdirde gümrük uzlaşma komisyonlarının
düzenleyecekleri uzlaşma tutanakları kesin olup, gereği ilgili gümrük
müdürlüğünce derhal yerine getirilir.
(2) Uzlaşma tutanağının ilgili gümrük idaresine intikali
üzerine, tahakkuk ve tebliğ edilmiş olan gümrük vergileri ve/veya kesilen
para cezaları uzlaşılan tutarlara göre düzeltilir.
(3) Üzerinde uzlaşılan ve tutanakla tespit edilen
hususlar dâhil olmak üzere, bu Yönetmelik kapsamında oluşturulan
komisyonların tüm çalışmaları ve işlemleri hakkında yükümlü veya cezanın
muhatabı ya da idare tarafından dava açılamaz, hiçbir mercie şikayet veya
itirazda bulunulamaz, herhangi bir idari inceleme, araştırma ve soruşturmaya
konu edilemez, geri verme ve kaldırma talebinde bulunulamaz.
(4) Uzlaşma komisyonu çalışmaları gizlidir.
İtiraz ve
kanun yolu
MADDE 22 – (1)
Uzlaşmanın vaki olmaması veya temin edilememesi hallerinde yükümlü,
tahakkuk eden ve kendisine tebliğ edilen alacaklara, uzlaşmanın vaki
olmadığına dair düzenlenen ve kendisine tebliğ olunan tutanağın tebliğinden
itibaren 14 üncü maddede belirtilen esaslar çerçevesinde itiraz/dava yoluna
gidebilir.
(2) İtiraz ve dava yoluna ilişkin hususlar gümrük
mevzuatında belirtilen genel hükümlere tabidir.
(3) Uzlaşmanın vaki olmaması veya temin edilememesi
hallerinde, aynı alacaklar için yeniden uzlaşma talebinde bulunulamaz.
Uzlaşılan
cezalarda indirilmeyecek haller
MADDE 23 – (1) Bu
Yönetmelik uyarınca üzerinde uzlaşılan cezalar hakkında 30/3/2005 tarihli
ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 17 nci maddesi uyarınca ayrıca peşin
ödeme indiriminden yararlanılamaz.
Ödeme
MADDE 24 – (1)
Uzlaşma konusu yapılan alacaklar, uzlaşma gerçekleştiği takdirde, uzlaşma
tutanağının tebliğinden itibaren bir ay içinde ödenir.
(2) Uzlaşılan tutarın belirtilen süre içinde ödenmemesi
veya tecil/taksitlendirmeye konu edilmemesi halinde uzlaşma vaki olmamış
sayılır. Bu durumda, uzlaşmaya konu edilen alacak, genel usullere göre
tahsil edilir.
(3) Uzlaşılan vergilerin ilgili olduğu gümrük
beyannamelerinin tescil tarihinden itibaren uzlaşma tutanağının imzalandığı
tarihe kadar geçen süre için, uzlaşılan tutar üzerinden 21/7/1953 tarihli
ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine
göre belirlenen gecikme zammı oranında gecikme faizi uygulanır.
ALTINCI
BÖLÜM
İtiraz ve
Uzlaşma Hakkının Aynı Anda Kullanılmaması ve Teminatlı İşlemler
İtiraz ve
uzlaşma hakkının aynı anda kullanılmaması
MADDE 25 – (1)
Yükümlü, kendisine tebliğ edilen alacaklar için Kanunun 242 nci maddesinde
düzenlenen itiraz hakkı ile 244 üncü maddesinde düzenlenen uzlaşma hakkını
aynı anda kullanamaz. Uzlaşmaya konu edilen alacaklar, uzlaşmanın vaki
olmaması veya temin edilememesi halinde Kanunun 242 nci maddesi
çerçevesinde itiraza konu olabilir. Ancak, itiraza konu edilmiş alacaklar
için uzlaşma talebinde bulunulamaz.
Teminatlı
İşlemler
MADDE 26 – (1)
Gümrüklü yer ve sahalarda bulunan eşyaya ilişkin tahakkuk eden alacaklara
ilişkin yükümlü tarafından uzlaşma talebinde bulunulması halinde, ayrıca
talep edilmesi şartıyla, tahakkuk eden alacaklar teminata bağlanarak eşya
yükümlüsüne teslim edilebilir.
(2) Yükümlüsüne teslim edilen eşyaya terettüp eden
alacaklar için uzlaşmanın vaki olması halinde, uzlaşılan tutar teminattan
mahsup edilir. Uzlaşılan tutarın yükümlü tarafından nakden ödenmesi halinde
ise teminat iade edilir.
(3) Uzlaşmanın vaki olmaması veya temin edilememesi
halinde ise genel hükümlere göre işlem yapılır.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Son
Hükümler
Yürürlük
MADDE 27 – (1) Bu
Yönetmelik 31/8/2011 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|