Çevre
ve Şehircilik Bakanlığından:
AMBALAJ
ATIKLARININ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı;
a) Çevresel açıdan belirli ölçütlere, temel şart ve
özelliklere sahip ambalajların üretimine,
b) Ambalaj atıklarının oluşumunun önlenmesi, önlenemeyen
ambalaj atıklarının tekrar kullanım, geri dönüşüm ve geri kazanım yolu ile
bertaraf edilecek miktarının azaltılmasına,
c) Ambalaj atıklarının çevreye zarar verecek şekilde
doğrudan ve dolaylı olarak alıcı ortama verilmesinin önlenmesine,
ç) Ambalaj atıklarının belirli bir yönetim sistemi
içinde, kaynağında ayrı toplanması, taşınması, ayrılmasına ilişkin teknik
ve idari standartların oluşturulmasına,
yönelik prensip, politika ve programlar ile hukuki,
idari ve teknik esasların belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; piyasaya sürülen bütün ambalajları ve bu ambalajların
atıklarını kapsar.
(2) Defolu ürünler, fireler, piyasaya sürülmemiş
ambalajlar ve benzeri üretim artıkları ile ambalaj atığı tanımına girmeyen
boru, sac levha, demir-çelik hurdaları, kumaş atıkları ve benzeri ambalaj
dışı atıklar bu Yönetmelik kapsamı dışındadır.
(3) 22/7/2005 tarihli ve 25883 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği kapsamındaki ambalaj
atıklarının, 14/3/2005 tarihli ve 25755 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği kapsamındaki ambalaj atıklarının
ve 30/7/2008 tarihli ve 26952 sayılı Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği
kapsamındaki ambalaj atıklarının toplanması, taşınması, ayrılması, geri
dönüşümü, geri kazanımı ve bertarafı yukarıda belirtilen ilgili mevzuat
hükümlerine göre yapılır.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 8 inci, 11 inci
ve 12 nci maddeleri ile 29/6/2011 tarihli ve 644 sayılı Çevre ve Şehircilik
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2
nci ve 8 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Ambalaj: Hammaddeden işlenmiş ürüne kadar, bir ürünün
üreticiden kullanıcıya veya tüketiciye ulaştırılması aşamasında, taşınması,
korunması, saklanması ve satışa sunulması için kullanılan herhangi bir
malzemeden yapılmış Ek-1’ de yer alan Ambalaj Tanımına İlişkin Açıklayıcı
Örneklerde belirtilenler ile geri dönüşsüz olanlar da dâhil tüm ürünleri,
b) Ambalaj atığı: Üretim artıkları hariç, ürünlerin veya
herhangi bir malzemenin tüketiciye ya da nihai kullanıcıya ulaştırılması
aşamasında ürünün sunumu için kullanılan ve ürünün kullanılmasından sonra
oluşan kullanım ömrü dolmuş tekrar kullanılabilir ambalajlar da dâhil
çevreye atılan veya bırakılan satış, ikincil ve nakliye ambalajlarının
atıklarını,
c) Ambalaj atığı aktarma merkezi: Çevre lisanslı toplama
ayırma tesislerinin yönetim planı kapsamında ambalaj atıklarının toplanması
amacıyla kurduğu şubeleri,
ç) Ambalaj atığı toplama noktası: Satış noktalarında
tüketicilerin rahatlıkla görebilecekleri yerlerde, ambalaj atıklarını ayrı
biriktirmek ve bu konuda tüketicileri bilgilendirmek ve bilinçlendirmek
amacıyla oluşturulan noktayı,
d) Ambalaj atığı üreticisi: Ambalajlı ürünü kullanarak
ambalaj atığının oluşmasına sebep olan gerçek veya tüzel kişileri,
e) Ambalaj atıkları yönetimi: Ambalaj atıklarının
belirli bir sistem içinde, kaynağında ayrı toplanması, taşınması,
ayrılması, tekrar kullanılması, geri dönüştürülmesi, geri kazanılması,
bertarafı ve bu tür faaliyetlerin gözetim, denetim ve izlenmesini,
f) Ambalaj atıkları yönetim planı: Ambalaj atıklarının
biriktirilmesi, toplanması, taşınması, ayrılması, geri dönüştürülmesi ve
geri kazanılması faaliyetlerinin çevre ile uyumlu şekilde
gerçekleştirilmesine yönelik olarak yapılacak çalışmalar ile bu
çalışmaların kimler tarafından nasıl, ne şekilde ve ne zaman yapılacağını
gösteren detaylı eylem planını,
g) Ambalaj bileşenleri: Ambalajın elle veya basit
fiziksel yollar ile ayrılabilen kısımlarını,
ğ) Ambalaj komisyonu: Bu Yönetmelik doğrultusunda
yürütülen çalışmaları ve uygulamaları değerlendirmek üzere Bakanlık
temsilcisinin başkanlığında ilgili taraflardan oluşan komisyonu,
h) Ambalaj üreticisi: Ambalajı üretenler ve/veya bu
ürünleri ithal edenleri,
ı) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
i) Bertaraf: 5/7/2008 tarihli ve 26927 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin
Ek-II-A’sında yer alan işlemlerden herhangi birisini,
j) Çevre lisansı: 29/4/2009 tarihli ve 27214 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve
Lisanslar Hakkında Yönetmelikte düzenlenen lisansı,
k) Depozito uygulaması: Tekrar kullanılabilir ve tek
yönlü ambalajların, ürünün satıldığı noktadan iade alınması suretiyle
piyasaya süren tarafından kurulan toplama sistemini,
l) İkincil ambalaj: Birden fazla sayıda satış ambalajını
bir arada tutacak şekilde tasarlanmış, üründen ayrıldığında ürünün herhangi
bir özelliğinin değişmesine neden olmayan ambalajı,
m) Ekonomik işletmeler: Ambalaj üreticilerini, piyasaya
sürenleri ve tedarikçileri,
n) Enerji geri kazanımı: Yanabilir özellikte olan
ambalaj atıklarının, ısı geri kazanımı amacıyla tek başına veya diğer
atıklarla birlikte, doğrudan yakılarak enerji üretiminde kullanılmasını,
o) Geri dönüşüm: Ambalaj atıklarının bir üretim süreci
içerisinde orijinal amacı veya başka bir amaç için organik geri dönüşüm
dâhil, enerji geri kazanımı hariç olmak üzere yeniden işlenmesini,
ö) Geri dönüşüm tesisi: Fabrika, satış noktası ve
benzeri üniteler içerisinde yapılan geri dönüşüm hariç, ambalaj atıklarının
geri dönüşümünü sağlamak amacıyla kurulan tesisi,
p) Geçici faaliyet belgesi: Çevre Kanununca Alınması
Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelikte düzenlenen belgeyi,
r) Geri kazanım: Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin
Yönetmeliğin Ek-II-B’sinde yer alan işlemlerden herhangi birisini,
s) Geri kazanım tesisi: Geri kazanım işlemlerinin
yapıldığı tesisleri,
ş) Gönüllü anlaşma: Bakanlık ile yetkilendirilmiş
kuruluş arasında yapılan anlaşmayı,
t) Geri kazanım hedefi: Bu Yönetmelik kapsamındaki
ambalajların, ağırlık olarak geri kazanılması zorunlu miktarının, piyasaya
sunulan miktarına oranını,
u) Kaynakta ayrı toplama: Ambalaj atıklarının oluştuğu
noktada diğer atıklardan ayrı olarak biriktirilmesi ve toplanmasını,
ü) Kompozit ambalaj: Farklı malzemelerden yapılmış, elle
birbirinden ayrılması mümkün olmayan ambalajı,
v) Nakliye ambalajı: Belirli sayıda satış ambalajlarının
veya ikincil ambalajların taşıma ve depolama işlemleri sırasında zarar
görmesini önlemek, ürünün üreticiden satıcıya nakliyesi sırasında
taşınmasını kolaylaştırmak ve depolama işlemlerini sağlamak amacıyla
karayolu, demiryolu, deniz yolu ve hava yolu taşımasında kullanılan
konteynırlar hariç kullanılan ambalajı,
y) Organik geri dönüşüm: Atık depolama alanlarında
yapılan depolama işlemi hariç, ambalaj atıklarının biyolojik olarak
parçalanabilen kısımlarının kontrollü bir şekilde mikroorganizmalar
aracılığıyla kompost veya metan gazı elde edilecek şekilde oksijenli veya
oksijensiz ortamda ayrıştırılmasını,
z) Önleme: Ambalajın, ambalaj atığının ve içerdiği
maddelerin miktarının ve çevreye verdiği zararın, ambalajın tasarımından
başlayarak, üretimi, pazarlanması, dağıtımı, kullanılması, atık haline
gelmesi ve bertaraf edilmesine kadar, temiz ürün ve teknolojiler
geliştirilerek azaltılmasını,
aa) Piyasaya arz: Ambalajlanmış ürünün, tedarik veya
kullanım amacıyla bedelli veya bedelsiz olarak piyasada yer alması için
yapılan faaliyeti,
bb) Piyasaya süren: Bir ürünü bu Yönetmelik kapsamındaki
ambalajlar ile paketleyen gerçek veya tüzel kişiyi, üretici tarafından
direkt olarak piyasaya sürülmemesi durumunda ise ambalajın üzerinde adını
ve/veya ticari markasını kullanan gerçek veya tüzel kişiyi, üreticinin
Türkiye dışında olması halinde, üretici tarafından yetkilendirilen temsilciyi
ve/veya ithalatçıyı,
cc) Poşet: Ürünlerin taşınması amacıyla kullanılan
farklı hammaddelerden üretilebilen her türlü malzemeyi,
çç) Sanayi işletmesi: 17/4/1957 tarihli ve 6948 sayılı
Sanayi Sicili Kanununda tanımlanan sanayi işletmelerini,
dd) Satış ambalajı: Satın alma noktasında, nihai
kullanıcı veya tüketici için bir satış birimi oluşturmaya uygun olarak
yapılan ambalajı,
ee) Satış noktası: Toptan ve/veya perakende olarak
ambalajlı ürünlerin satışını yapan iki yüz metrekareden büyük kapalı alana
sahip mağaza, market, süpermarket, hipermarket ve benzeri satış yerlerini,
ff) Tedarikçi: Kendisi ambalaj üreticisi olmayıp
piyasaya sürenlere ambalaj tedarik edenler ile piyasaya sürenler adına
fason üretim yapanları,
gg) Tekrar kullanım: Yaşam döngüsü boyunca minimum
sayıda rotasyon yapacak şekilde tasarlanmış ambalajın, tekrar dolum için
piyasada bulunan yardımcı ürünler kullanılarak ya da kullanılmadan kendi
amacı doğrultusunda tekrar doldurulduğu ya da tekrar kullanıldığı işlemi,
ğğ) Tek yönlü ambalaj: Kullanım sonrasında tekrar
kullanıma uygun olmayan ambalajları,
hh) Temsiliyet payı: Yetkilendirilecek kuruluşun temsil
ettiği ambalaj miktarının, yurt içinde piyasaya sürülen toplam ambalaj
miktarına oranını,
ıı) Toplama ayırma tesisi: Fabrika, satış noktası ve
benzeri üniteler içerisinde yapılan biriktirmeler hariç, ambalaj
atıklarının toplandığı ve cinslerine göre sınıflandırılarak ayrıldığı
tesisi,
ii) Yetkilendirilmiş kuruluş: Piyasaya sürenlerin bu
Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklerini yerine getirmek üzere
oluşturdukları ve Bakanlık tarafından yetkilendirilen tüzel kişiliği haiz
kuruluşları,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Genel
İlkeler, Görev, Yetki ve Yükümlülükler
Genel
ilkeler
MADDE 5 – (1)
Ambalaj atıklarının yönetimine ait ilkeler aşağıda belirtilmiştir:
a) Doğal kaynakların korunması, sürdürülebilir çevre ve
sürdürülebilir kalkınma ilkeleri doğrultusunda üretimin sağlanması ve
depolanacak atık miktarının azaltılması amacıyla ambalaj atıklarının
oluşumunun önlenmesi, üretimin kaçınılmaz olduğu durumlarda ise öncelikle
tekrar kullanılması, geri dönüştürülmesi, geri kazanılması ve enerji
kaynağı olarak kullanılması esastır.
b) Tek yönlü ambalaj kullanımının ve bunların
atıklarının kontrol altına alınabilmesi amacıyla, öncelikle tekrar kullanıma
uygun ambalajların tercih edilmesi esastır.
c) Ambalaj atıklarının çevreye zarar verecek şekilde
doğrudan veya dolaylı olarak alıcı ortama verilmesi ve düzenli depolama
sahalarında depolanarak bertarafı yasaktır.
ç) Ambalaj atıklarının yönetiminden sorumlu kişi veya
kişiler ile kurum/kuruluşlar, bu atıkların çevre ve insan sağlığına zararlı
olabilecek etkilerinin azaltılması için gerekli tedbirleri almakla
yükümlüdür.
d) Ambalaj atığı üreticileri, ambalaj atıklarını, bağlı
bulundukları belediyenin ambalaj atıkları yönetim planına uygun olarak,
diğer atıklardan ayrı biriktirmek ve belediyenin toplama sistemine bedelsiz
vermekle yükümlüdür. Ancak, organize
sanayi bölgeleri yönetimleri, organize sanayi bölgeleri bünyesinde yer alan
sanayi işletmeleri ve diğer sanayi işletmeleri, satış noktaları ve
alışveriş merkezleri, belediyenin yönetim sistemi dışında kalan sivil hava
ulaşımına açık hava alanları ile bu hava alanları bünyesinde yer alan tüm
tesisler, belediye mücavir alan sınırları dışında kalan ambalaj atığı
üreticileri 23 üncü maddede belirtilen şartları sağlamaları durumunda,
oluşan ambalaj atıklarını çevre lisanslı/geçici faaliyet belgeli toplama
ayırma tesisine veya belediyenin toplama sistemine bedelsiz şartı
aranmaksızın verebilirler.
e) Sağlıklı bir geri kazanım sisteminin oluşturulması
için ambalaj atıklarının kaynağında ayrı toplanması esastır. Ambalaj
atıklarının bu Yönetmelikte tanımlanan toplama sistemi dışında bir yöntemle
toplanması ve ayrılması yasaktır.
f) Piyasaya sürenler, ambalajlı olarak piyasaya sürülen
ürünlerin kullanımı sonucu ortaya çıkan ambalaj atıklarının kaynağında ayrı
toplanmasını, ayrılmasını, geri dönüşümünü ve geri kazanımını sağlamak ve
bu amaçla yapılacak harcamaları karşılamakla yükümlüdürler.
g) Ambalaj atıklarının yönetiminden kaynaklanan her
türlü çevresel zararın giderilmesi amacıyla yapılan harcamaların, bu
atıkların yönetiminden sorumlu olan gerçek ve/veya tüzel kişiler tarafından
karşılanması esastır.
ğ) Ambalaj atıklarının toplanması ayrılması, geri dönüşümü
ve geri kazanımı amacıyla faaliyet gösteren veya göstermek isteyen gerçek
ve/veya tüzel kişiler çevre lisansı almak zorundadırlar.
h) Maddesel geri dönüşümü ekonomik olmayan ambalaj
atıkları, enerji geri kazanımı amacıyla işlenebilir.
ı) Piyasaya sürenler bu Yönetmelikte tanımlanan
yükümlülüklerinin yerine getirilmesi amacıyla kâr maksadı taşımayan tüzel
kişiliği haiz bir yapı oluşturulabilir. Tüzel kişiliği haiz bu tür
oluşumlar, piyasaya sürenlerin yükümlülüklerini yerine getirebilmek için
Bakanlıktan yetki almak zorundadır.
i) Tek yönlü ambalajların kullanım sonrasında geri
kazanım sürecine dâhil edilmesi esastır.
j) Ambalajın, ambalaj atığının ve içerdiği maddelerin
miktarının ve çevreye verdiği zararın, ambalajın tasarımından başlayarak,
üretimi, pazarlanması, dağıtımı, kullanılması, atık haline gelmesi ve
bertaraf edilmesine kadar, temiz ürün ve teknolojiler geliştirilerek
azaltılmasına yönelik önleme faaliyeti yapmak esastır. Bu maksatla
üretilecek ambalajların yapısındaki ağır metal muhtevalarının, ambalajın
birim ağırlığının, ambalajın fonksiyonunu bozmayacak gerekli sağlık,
temizlik ve güvenlik düzeyini olumsuz etkilemeyecek şekilde en aza
indirilmesi esastır.
k) Geçici faaliyet belgeli ve/veya çevre lisanslı
tesislerin, kişi ve/veya kuruluşlar tarafından bu Yönetmelikte tanımlanan
sistem dışında toplanmış olan ambalaj atıklarını tesislerine almaları
yasaktır.
l) Ambalaj atıklarının geçici faaliyet belgeli ve/veya
çevre lisanslı işletmelere verilmesi esastır. Ambalaj atıklarının bunların
dışındaki kişi ve/veya kuruluşlar tarafından toplanması yasaktır.
Bakanlık
merkez teşkilatının görev ve yetkileri
MADDE 6 – (1)
Bakanlık;
a) Ambalaj atıklarının toplanması, ayrılması, tekrar
kullanımı, geri dönüşümü, geri kazanımı ve bertarafına ilişkin strateji ve
politikaları belirlemekle, bu Yönetmelikle sorumluluk verilmiş taraflarla
işbirliği yapmakla, koordineli çalışmakla, idari tedbirler almakla ve
denetimleri yapmakla,
b) Piyasaya sürenler adına toplama, ayırma, tekrar
kullanım, geri dönüşüm ve geri kazanım yükümlülüklerini yerine getirmek
üzere oluşturulan kurum ve kuruluşların yetkilendirilme esaslarını
belirlemekle, yetkilendirmekle, yetkilendirilen kuruluşları denetlemekle,
bu Yönetmeliğe ve yetkilendirme esaslarına aykırılık halinde gerekli yaptırımın
uygulanmasını sağlamakla ve yetkiyi iptal etmekle,
c) Ambalaj Komisyonunu toplamak, Komisyona başkanlık
yapmak ve sekretarya işlerini yürütmekle,
ç) Geri kazanılmış ürünlerin kullanımını özendirmekle,
d) Bu Yönetmelikle sorumluluk verilen taraflar için
eğitim faaliyetleri düzenlemekle,
e) Ambalaj atıkları yönetim planının hazırlanmasına,
uygulanmasına ve izlenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemekle,
f) Belgelendirme dosyalarında bulunması gereken bilgi ve
belgeler ile belgelendirme dosyalarının hazırlanmasında dikkat edilecek
hususlara ait usul ve esasları belirlemekle,
g) Yetkilendirilecek kuruluşlarda aranacak kurumsal,
teknik ve mali özellikler ile buna ilişkin usul ve esasları belirlemekle,
ğ) Ambalaj ve ambalaj atıklarına ait yıllık istatistikleri
yayımlamakla,
h)Toplama-ayırma, geri dönüşüm ve geri kazanım
tesislerinin lisanslandırma esaslarını belirlemekle, çevre lisansı
vermekle, denetlemekle, idari yaptırımı uygulamakla,
görevli ve yetkilidir.
(2) Bakanlık, gerekli gördüğü durumlarda birinci fıkrada
belirtilen yetkilerini il çevre ve şehircilik müdürlüklerine devredebilir.
İl çevre ve
şehircilik müdürlüklerinin görev ve yetkileri
MADDE 7 – (1) İl
çevre ve şehircilik müdürlüğü;
a) Ambalaj atıklarının yönetimi için belediyeler,
ekonomik işletmeler, yetkilendirilmiş kuruluşlar, çevre lisanslı/geçici
faaliyet belgeli işletmeler ve ambalaj atığı üreticileri arasında
koordinasyonu sağlamakla,
b) Ayrı toplama çalışmalarının ambalaj atığı yönetim
planına uygun olarak yapılıp yapılmadığını denetlemekle,
c) Ekonomik işletmelere ve çevre lisansı/geçici faaliyet
belgesi alan tesislere elektronik yazılım programı için kullanıcı kodu ve
şifre vermekle,
ç) İl sınırları içinde faaliyette bulunan ambalaj üreticilerini,
piyasaya sürenleri ve tedarikçileri tespit ederek, Ek-4’te yer alan Ambalaj
Üreticisi Müracaat Formu, Ek-5’te yer alan Piyasaya Süren Müracaat Formu ve
Ek-6’da yer alan Ambalaj Tedarikçisi Müracaat Formunun her yıl
doldurularak, il çevre ve şehircilik müdürlüğüne gönderilmesini sağlamakla,
d) Çevre lisansı/geçici faaliyet belgesi almış
tesislerin faaliyetlerini denetlemekle,
e) İl sınırları içinde faaliyette bulunan ambalaj
üreticilerini, piyasaya sürenleri, tedarikçileri, satış noktalarını, sanayi
işletmelerini ve ambalaj atığı üreticilerini denetlemekle,
f) Ekonomik işletmeler ve/veya yetkilendirilmiş
kuruluşla birlikte geri kazanılmış ürünlerin kullanımını özendirmekle,
g) Ambalaj atıkları yönetimi kapsamında eğitim
faaliyetleri yapmakla,
ğ) Toplama-ayırma, geri dönüşüm ve geri kazanım
tesislerine çevre lisansı/geçici faaliyet belgesi vermekle,
h) İl sınırları içinde faaliyette bulunan ambalaj atığı
toplama-ayırma, geri dönüşüm ve geri kazanım tesislerini tespit ederek
çevre lisansı almalarını sağlamakla,
ı) Ambalaj atığı aktarma merkezlerini kayıt altına
almakla ve denetlemekle,
i) Elektronik yazılım programı üzerinden gönderilen
Ek-4’te yer alan Ambalaj Üreticisi Müracaat Formu, Ek-5’te yer alan
Piyasaya Süren Müracaat Formu, Ek-6’da yer alan Ambalaj Tedarikçisi
Müracaat Formu, Ek-7’de yer alan Toplama Ayırma Tesisi Beyan Formu, Ek-8’de
yer alan Geri Dönüşüm ve Geri Kazanım Tesisi Beyan Formunu doldurmalarını
sağlamakla, belgelendirmelerini incelemek ve takibini yapmakla,
görevli ve yetkilidir.
Belediyelerin
görev ve yetkileri
MADDE 8 – (1)
Büyükşehir belediyeleri;
a) Ambalaj atıklarının düzenli depolama sahalarına kabul
edilmemesi için gerekli önlemleri almakla,
b) Belediyeler tarafından yürütülen çalışmalarda
koordinasyonu sağlamak ve desteklemekle,
c) Ambalaj atıkları yönetimi kapsamında, bu Yönetmelikle
sorumluluk verilen taraflarla birlikte eğitim faaliyetleri yapmak veya
katkıda bulunmakla,
görevli ve yükümlüdür.
(2) Belediyeler;
a) Ambalaj atıklarını kaynağında ayrı toplamak veya
toplattırmakla, bu iş için toplama ayırma tesisi kurmak/kurdurmak,
işletmek/işlettirmekle ve kurduğu tesislere çevre lisansı/geçici faaliyet
belgesi almak/aldırmakla,
b) Ambalaj atıklarının kaynağında ayrı toplanması için
ambalaj atıkları yönetim planını hazırlamakla,
c) Piyasaya sürenler ve/veya yetkilendirilmiş kuruluş
ile sözleşme yapılması durumunda ise ambalaj atıkları yönetim planını
birlikte hazırlamakla ve Bakanlığa sunmakla, yönetim planı kapsamında
gelişme raporlarını hazırlamak ve il çevre ve şehircilik müdürlüğüne
sunmakla,
ç) Ambalaj atığı yönetim planı doğrultusunda,
çalışmaları yürütmek, gerekli önlemleri almakla,
d) Ambalaj atıklarının evsel atık toplama araçlarına
alınmaması için gerekli tedbirleri almakla,
e) Ambalaj atıklarının düzenli depolama sahalarına kabul
edilmemesi için gerekli önlemleri almakla,
f) Çevre lisansı başvurusunda bulunacak olan
toplama-ayırma, geri dönüşüm ve geri kazanım tesislerine çalışabilecekleri
uygun alan temin etmekle,
g) Toplama ayırma, geri dönüşüm ve geri kazanım tesislerini
belediye imar planları üzerine işlemekle ve altyapı hizmetlerini öncelikli
olarak sağlamakla,
ğ) Ambalaj atıkları yönetimi kapsamında, bu Yönetmelikle
sorumluluk verilen taraflarla birlikte eğitim faaliyetleri yapmak ve
katkıda bulunmakla,
h) Ambalaj atıkları yönetim planı kapsamında toplanan
ambalaj atıklarına ilişkin belgeleri düzenlemek ve/veya onaylamakla,
ı) Ambalaj atığı yönetimi konusundaki sorumluluklarını,
gerekli görmesi halinde, yetkilendirilmiş kuruluşla işbirliği içerisinde yürütmekle,
i) Ambalaj atıklarının yetkili olmayan kişiler
tarafından toplanmasını, taşınmasını, depolanmasını, geri dönüştürülmesi ve
geri kazanılmasını önlemek amacıyla gerekli tedbirleri almakla,
j) Tercih etmeleri halinde, afetzedelerin acil barınma
ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla yapılacak evlerin imalatında hammadde
ihtiyacını karşılamak üzere, Polietilenteraftalat ambalaj atıkları toplama
yükümlülüğünü yapılacak sözleşme ile Türkiye Kızılay Derneğine devretmekle,
görevli ve yükümlüdürler.
Ambalaj üreticilerinin
yükümlülükleri
MADDE 9 – (1)
Ambalaj üreticileri;
a) Ambalajı tasarım aşamasından başlayarak, üretim ve
kullanım sonrasında en az atık üretecek, geri dönüşümü ve geri kazanımı en
kolay, en ekonomik ve çevreye en az zarar verecek şekilde üretmekle,
b) Ambalaj malzemesini tekrar kullanıma, geri dönüşüme
ve/veya geri kazanıma uygun olacak şekilde tasarlamak, üretmek ve piyasaya
sunmakla,
c) Ambalaj atıkları yönetimi kapsamında eğitim
faaliyetleri yapmakla ve bu faaliyetlere katkıda bulunmakla,
ç) Ek-4’te yer alan Ambalaj Üreticisi Müracaat Formunu,
ürettikleri ambalajları müşterilerine satışı esnasında ambalaj kullanmaları
halinde ise ayrıca Ek-5’te yer alan Piyasaya Süren Müracaat Formunu
elektronik yazılım programı üzerinden doldurabilmek için kullanıcı kodu ve
program erişim şifresi almakla,
d) Bir önceki yıl ürettiği, ithal ettiği, ihraç ettiği,
piyasaya sürdüğü ambalajlar için Ek–4’te yer alan Ambalaj Üreticisi
Müracaat Formunu, piyasaya sürdüğü ve/veya ihraç ettiği ürünlerin
ambalajları için ise Ek-5’te yer alan Piyasaya Süren Müracaat Formunu
elektronik yazılım programı üzerinden doldurarak her yıl Şubat ayı sonuna
kadar il çevre ve şehircilik müdürlüğüne göndermekle,
e) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (j) bendinde yer
alan ambalaj atıklarını önleme ile ilgili tedbirleri almakla,
f) Ambalajları 14 üncü ve 15 inci maddelerdeki hükümlere
uygun olarak üretmekle,
g) Üretilen ambalajlarda işaretlemenin tercih edilmesi
halinde ambalajlarını, üretim esnasında 16 ncı maddede belirtilen şekilde
işaretlemekle,
yükümlüdürler.
Tedarikçilerin
yükümlülükleri
MADDE 10 – (1)
Tedarikçiler;
a) Ek-6’da yer alan Ambalaj Tedarikçisi Müracaat Formunu
elektronik yazılım programı üzerinden doldurabilmek için kullanıcı kodu ve
program erişim şifresi almakla,
b) Bir önceki yıl tedarik ettiği ambalajları için
Ek-6’da yer alan Ambalaj Tedarikçisi Müracaat Formunu elektronik yazılım
programı üzerinden doldurarak her yıl Şubat ayı sonuna kadar il çevre ve
şehircilik müdürlüğüne bildirmekle,
yükümlüdürler.
Piyasaya
sürenlerin yükümlülükleri
MADDE 11 – (1)
Piyasaya sürenler;
a) Ürünlerin ambalajlanması sırasında tekrar kullanıma
uygun ambalajları tercih etmekle,
b) Ürünün kullanımı sonrasında en az atık üretecek, geri
dönüşümü ve geri kazanımı en kolay ve en ekonomik ambalajları kullanmakla,
c) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (j) bendinde yer
alan ambalaj atıklarını önleme ile ilgili tedbirleri almakla,
ç) Ek-5’te yer alan Piyasaya Süren Müracaat Formunu
elektronik yazılım programı üzerinden doldurabilmek için kullanıcı kodu ve
program erişim şifresi almakla,
d) Miktara bakılmaksızın bir önceki yıl piyasaya
sürdüğü, ithal ettiği, ihraç ettiği ürünlerin ambalajları için Ek-5’te yer
alan Piyasaya Süren Müracaat Formunu elektronik yazılım programı üzerinden
doldurarak her yıl Şubat ayı sonuna kadar göndermekle,
e) Ek-5’te yer alan Piyasaya Süren Müracaat Formunu,
elektronik yazılım programına kaydolduğu yıl dâhil olmak üzere bildirimde
bulunmadığı yılları da kapsayacak şekilde doldurmakla,
f) 17 nci maddede belirtilen geri kazanım hedeflerini
sağlamakla,
g) Geri kazanım hedeflerinin sağlanması için geri
kazanım kapasitesini oluşturmakla,
ğ) Kaynakta ayrı toplanan, geri dönüştürülen ve geri
kazanımı sağlanan ambalaj atıklarına ait belgelerini, elektronik yazılım
programı üzerinden 18 inci maddedeki hükümler doğrultusunda her yıl Şubat
ayı sonuna kadar göndermekle,
h) Piyasaya sürülen ürünlerin ambalajlarının 14 üncü ve
15 inci maddeler hükümlerine uygunluğunu kontrol etmekle,
ı) Piyasaya sürülen ürünlerin ambalajlarında işaretlemenin
tercih edilmesi halinde ambalajlarını, 20 nci maddede belirtilen şekilde
işaretlemekle,
yükümlüdürler.
(2) Piyasaya sürenler; bu Yönetmelik ile üstlendiği geri
kazanım yükümlülüklerinin yerine getirilmesi amacıyla aşağıdaki
yöntemlerinden en az birini tercih etmekle yükümlüdür:
a) Ürünlerinin ambalajlarına depozito uygulaması
yöntemini tercih edenler;
1) Tek yönlü depozito uygulanması durumunda geri alınan
ambalaj atıklarının çevre lisanslı/geçici faaliyet belgeli geri dönüşüm
veya geri kazanım tesislerine gönderilmesini sağlamakla,
2) Kullanım ömrü dolmuş depozitolu ambalajların çevre
lisanslı/geçici faaliyet belgeli geri dönüşüm veya geri kazanım tesislerine
gönderilmesini sağlamakla,
3) Eğitim faaliyetleri yapmak ve katkıda bulunmakla,
4) Depozito uygulamasına ilişkin planı il çevre ve
şehircilik müdürlüklerine sunmakla,
yükümlüdür.
b) Belediyeler ile sözleşme yapma yöntemini tercih
edenler;
1) En az piyasaya sürdüğü ambalaj miktarına eşdeğer
miktarda ambalaj atığı oluşan nüfusa sahip belediyeler ile kaynakta ayrı
toplama faaliyeti yürütmekle,
2) Yapılan sözleşmeler doğrultusunda belediyeler ile
birlikte ambalaj atıkları yönetim planı hazırlamakla, plan kapsamında
belediyeler tarafından yürütülen kaynakta ayrı toplama çalışmalarının
maliyetlerini karşılamakla,
3) Ambalaj atıkları yönetim planına uygun olarak
dağıtılacak olan poşet, kumbara, konteynır, iç mekan kutusu gibi toplama
ekipmanlarını belediyelere temin etmek veya bunlarla ilgili maliyetleri
karşılamakla,
4) Ambalaj atıklarının yönetimi konusunda eğitim
faaliyeti düzenlemek, düzenlenen eğitim faaliyetlerine katılmak, eğitimin
sürekliliğini sağlamak ve maliyetlerini karşılamakla,
5) Toplanan-ayrılan ambalaj atıklarının tamamını, geri
kazanım amacıyla geri almakla veya aldırmakla,
6) Ambalaj atıklarının kaynağında ayrı toplama
maliyetleri için sözleşme yaptığı belediyelerle birlikte, her yıl piyasa
araştırması yaparak, toplama maliyetlerini belirlemekle,
yükümlüdür.
c) Yetkilendirilmiş kuruluşla anlaşma yöntemini tercih
edenler;
1) Bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklerini yerine
getirmek üzere yetkilendirilmiş kuruluşla sözleşme yapmakla,
2) Yükümlülüklerini, idari, teknik, hukuki ve mali
şartlarının taraflarca belirlendiği sözleşme ile yetkilendirilmiş kuruluşa
devretmekle,
yükümlüdür.
(3) Yükümlülüklerin yerine getirilmesinde,
yetkilendirilmiş kuruluş ve yetkilendirilmiş kuruluşa üye olan piyasaya
sürenler müteselsilen sorumludurlar.
(4) Piyasaya sürenler bir veya birden fazla
yetkilendirilmiş kuruluşa üye olabilirler.
Yetkilendirilmiş
kuruluşun yükümlülükleri
MADDE 12 – (1)
Yetkilendirilmiş kuruluş;
a) Ekonomik işletmelerle hedeflere ulaşmak amacıyla son
tarihi belirlenmiş olan sözleşme yapmakla, bunu duyurmakla ve izlemekle,
b) Temsil ettiği piyasaya sürenlerin, Ek-5’te yer alan Piyasaya
Süren Müracaat Formunu elektronik yazılım programı üzerinden doldurmalarını
ve her yıl Şubat ayı sonuna kadar göndermelerini sağlamakla,
c) 17 nci maddede belirtilen geri kazanım hedeflerini
sağlamak amacıyla temsil ettiği piyasaya sürenler adına belediyeler ile
sözleşmeler yapmakla, sözleşme çerçevesinde yürütülen faaliyeti izlemekle,
sözleşme yaptığı belediyelerde toplanan-ayrılan ambalaj atıklarının geri
kazanımını sağlamak üzere tamamını geri almakla veya aldırmakla,
ç) Temsil ettiği piyasaya sürenler adına 11 inci
maddenin ikinci fıkrasının (b) bendinde yer alan yükümlülükleri yerine
getirmekle,
d) Piyasaya sürenler ile yapılan sözleşmeler
doğrultusunda piyasaya sürenlerin belgeleme zorunluluğunu 18 inci madde
hükümlerine uygun olarak yerine getirmekle,
e) 17 nci maddede belirtilen hedeflerden fazla ambalaj
atığı toplaması durumunda fazla toplanan ambalaj atığı miktarını yıl
sonunda üyelerine pay etmekle,
f) Elektronik yazılım programına kaydı olmayan ekonomik
işletmeleri tespit etmekle ve il çevre ve şehircilik müdürlüklerine
bildirmekle,
g) Ambalaj atıklarının kaynağında ayrı toplanması ve
ambalaj atıkları yönetim planı hazırlanması amacıyla belediyeler ile
işbirliği yapmak ve belediyelerden gelecek işbirliği taleplerini
karşılamakla,
ğ) Ambalaj atıklarının yönetimi konusunda
gerçekleştirilen çalışmaların gelişme raporlarını, bir sonraki yılın
planını ve yıllık bütçesini her yılın Şubat ayı sonuna kadar Bakanlığa
sunmakla,
h) Sözleşmeler doğrultusunda sorumluluk üstlenilen
işletmeleri ve sorumluluk üstlenilen miktarları yıl sonunda Bakanlığa
bildirmekle,
ı) Geri kazanım hedeflerinin sağlanması için geri
kazanım kapasitesini oluşturmakla,
i) Lisanslı/geçici faaliyet belgeli toplama-ayırma, geri
dönüşüm ve geri kazanım tesisleri tarafından yapılan bildirim ve
belgelendirmeleri incelemekle,
yükümlüdürler.
Satış
noktalarının yükümlülükleri
MADDE 13 – (1) Satış
noktaları;
a) Ambalaj atıklarının kaynağında ayrı toplanmasını
sağlamak amacıyla, satış noktalarında tüketicilerin rahatlıkla
görebilecekleri yerlerde, tüketicilerin bilgilendirilmesi, atıkların ayrı
toplanması ve türlerine göre tasnifinin sağlanması için ambalaj atığı
toplama noktaları oluşturmakla,
b) Kod numarası almamış olan piyasaya süren işletmeleri
tespit ederek, il çevre ve şehircilik müdürlüğüne bildirmekle, kod numarası
almamış işletmelerin ürünlerini satmamakla ve bu konuda yetkilendirilmiş
kuruluş ile işbirliği yapmakla,
c) Poşet kullanımını en aza indirecek tedbirleri
almakla, yapılan çalışmalarını her yıl Şubat ayı sonuna kadar il çevre ve
şehircilik müdürlüğüne bildirmekle,
ç) Satış noktalarında oluşan ve ambalaj atığı toplama
noktalarında biriktirilen ambalaj atıklarını oluştukları yerde, belediyenin
sistemine geri kazanımını sağlamak üzere vermekle,
yükümlüdürler.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Ambalajın
Üretimine İlişkin Hükümler
Temel
şartlar
MADDE 14 – (1)
Ambalajlar, tekrar kullanılacak, geri dönüştürülecek, geri kazanılacak ve
bu işlemleri kapsayan yönetim ve bertaraf aşamalarında çevreye en az zarar
verecek şekilde tasarlanmak ve üretilmek zorundadır.
(2) Alternatifi olmayan ambalajlar dışında, geri
dönüşümü ve geri kazanılması teknik olarak mümkün olmayan ambalajların
üretilmesi, piyasaya sürülmesi ve ithali yasaktır.
(3) Yurt içinde üretilecek ve ithal edilecek
ambalajların sağlaması gereken temel şartlar aşağıda belirtilmiştir;
a) Ambalajın üretimi ve bileşimine ait şartlar
şunlardır:
1) Tüketici ve ambalajlanan ürün için gerekli güvenlik
ve sağlık düzeyini sağlamaya yeterli olandan fazla hacim ve ağırlıkta
ambalaj kullanılmaz.
2) Ambalaj tasarlanırken, üretilirken ve satışa
sunulurken; tekrar kullanıma, geri dönüşüme ve geri kazanıma uygun olmak
zorundadır.
3) Ambalaj atığının ve üretimi esnasında oluşan
atıkların geri kazanımı veya bertarafı sırasında ambalajın içerdiği maddelerin
çevre üzerindeki etkisi göz önünde bulundurularak, ambalaj ve ambalajın
bileşenleri üretilirken zararlı ve tehlikeli maddeler en aza indirilir.
b) Tekrar kullanılabilir niteliğe sahip ambalajlara ait
şartlar şunlardır:
1) Ambalajın fiziki özelliği ve niteliği, normal şartlar
altında ambalajın birden fazla kullanımına izin verecek şekilde olmak
zorundadır.
2) Ambalajın tekrar kullanım sürecinde, çalışanların
sağlık ve güvenlik şartları göz önünde bulundurulmak zorundadır.
3) Ambalaj tekrar kullanılmayacak hale gelerek atık
olduğu zaman, fıkranın (c) bendindeki özel şartlar yerine getirilmek
zorundadır.
4) Tekrar kullanılabilir niteliğe sahip ambalajlar
yukarıda belirtilen şartlardan en az üçünü aynı anda sağlamak zorundadır.
c) Ambalajların geri kazanılabilir niteliğine ait
şartlar şunlardır:
1) Ambalaj atıklarının maddesel geri dönüşüm yoluyla
geri kazanılması durumunda; piyasaya sunmak üzere ambalaj üretilirken,
ambalajın üretiminde kullanılan maddelerin ağırlıkça belli bir yüzdesinin
geri dönüştürülebilir olması,
2) Ambalaj atıklarının enerji geri kazanım amacıyla
işlenmesi durumunda; enerji geri kazanımının en uygun düzeyde olmasını
sağlamak için işlenecek ambalaj atığının minimum alt kalorifik değere sahip
olması,
3) Ambalaj atıklarının kompost yapılmak üzere işlenmesi
durumunda, doğada parçalanabilecek nitelikte olması, ayrı toplama işlemini
ve kompost yapma sürecini engellememesi,
4) Biyolojik olarak parçalanabilir ambalaj atıkları;
fiziki, kimyasal, termal veya biyolojik ayrıştırma işlemlerinden sonra,
nihai kompostun sonunda karbondioksit, biyokütle ve suya dönüşebilecek
niteliğe sahip olması,
zorunludur.
Ağır metal
konsantrasyonları
MADDE 15 – (1)
Ambalaj bileşenleri üreticileri ile cam dışındaki ambalaj üreticileri,
ürettikleri ve/veya ithal ettikleri ambalajlarda veya ambalaj
bileşenlerinde bulunabilecek kurşun, civa, kadmiyum, artı altı değerlikli
krom konsantrasyonlarının toplamını bir yıl içinde yüz ppm’i aşmayacak
şekilde gerekli tedbirleri alırlar.
(2) Cam ambalaj üretiminde ise, her bir cam fırını için
ayrı ayrı bakılmak kaydı ile temsili örneklerde ardışık on iki ay süre
içinde yapılan toplam ağır metal analizlerinin aylık ortalamaları iki yüz
ppm sınırını aşamaz. Ancak, yüksek kurşunlu veya kurşunlu kristal camdan
yapılmış ürünler için bu zorunluluk geçerli değildir.
Ambalajların
üretim aşamasında işaretlenmesi
MADDE 16 – (1)
Ambalaj atıklarının geri toplanması, tekrar kullanılması, geri kazanımının
kolaylaştırılması ve tüketicinin bilgilendirilmesi amacıyla ambalajlar
üretimleri sırasında işaretlenir.
(2) İşaretleme gönüllülük esasına dayanır. Ambalaj
üreticilerinin işaretlemeyi tercih etmesi halinde;
a) Ambalaj üreticileri, ürettikleri ambalajların
üzerinde, Ek-3’te yer alan Ambalajların Üzerinde Kullanılacak Sembol ile
Ek-2’de yer alan Ambalaj İşaretleme Sistemine göre ambalajın cinsini
belirten kısaltma ve malzeme cinsine ait numara bulundurulur,
b) Sembolün merkezine ambalajın üretildiği malzemenin
cinsini temsil eden numara, altına da büyük harfler ile malzeme cinsini
temsil eden kısaltma yazılır,
c) Ek-2’de yer alan Ambalaj İşaretleme Sisteminde
tanımlanan malzeme cinslerinin dışında yer alan malzemeler işaretlenmez,
ç) İşaretlemenin, ambalajın üzerinde; kolayca
görülebilir, okunabilir, ambalaj açıldığında dahi kalıcı ve dayanıklı
olması sağlanır,
d) Teknik sebeplerden dolayı, ambalajın üzerinde
işaretleme yapılamaması halinde, işaretleme piyasaya süren tarafından
ambalajın veya etiketin üzerinde yapılır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Ambalaj
Atıklarının Geri Kazanımı
Geri
kazanım hedefleri
MADDE 17 – (1)
Yetkilendirilmiş kuruluş ile yetkilendirilmiş kuruluşa üye olmayan piyasaya
sürenler, ambalaj atıklarını aşağıdaki tabloda belirtildiği oranlarda geri
kazanmakla yükümlüdürler.
|
Malzemeye
göre yıllık geri kazanım hedefleri (%)
|
Yıllar
|
Cam
|
Plastik
|
Metal
|
Kâğıt/Karton
|
Ahşap
|
2005
|
32
|
32
|
30
|
20
|
-
|
2006
|
33
|
35
|
33
|
30
|
-
|
2007
|
35
|
35
|
35
|
35
|
-
|
2008
|
35
|
35
|
35
|
35
|
-
|
2009
|
36
|
36
|
36
|
36
|
-
|
2010
|
37
|
37
|
37
|
37
|
-
|
2011
|
38
|
38
|
38
|
38
|
-
|
2012
|
40
|
40
|
40
|
40
|
-
|
2013
|
42
|
42
|
42
|
42
|
5
|
2014
|
44
|
44
|
44
|
44
|
5
|
2015
|
48
|
48
|
48
|
48
|
5
|
2016
|
52
|
52
|
52
|
52
|
7
|
2017
|
54
|
54
|
54
|
54
|
9
|
2018
|
56
|
56
|
56
|
56
|
11
|
2019
|
58
|
58
|
58
|
58
|
13
|
2020
|
60
|
60
|
60
|
60
|
15
|
(2) Kompozit ambalajların geri kazanımında; birim
ambalajın bileşiminde bulunan ve ağırlıkça en fazla miktarı oluşturan
malzemenin cinsine ait oran esas alınır ve bu hedef doğrultusunda kompozit
malzeme toplanır.
Piyasaya
sürenlerin belgelendirme yükümlülüğü
MADDE 18 – (1)
Yetkilendirilmiş kuruluşa üye olmayan piyasaya sürenler ile
yetkilendirilmiş kuruluş; toplama ayırma, geri dönüşüm ve geri kazanım ile ilgili
olarak gerçekleştirdikleri çalışmalara ait belgeleri, elektronik yazılım
programı üzerinden her yıl Şubat ayı sonuna kadar sunar.
(2) Ambalaj atıklarının kaynağında ayrı toplanmasına
yönelik çalışmalar sözleşme yapılan belediyelerin ambalaj atıkları yönetim
planları kapsamında gerçekleştirilir.
(3) Yetkilendirilmiş kuruluşa üye olmayan piyasaya
sürenler ile yetkilendirilmiş kuruluş ambalaj atıklarının toplanması ve
geri kazanılmasına yönelik çalışmaların belgelendirilmesi amacıyla
belediyeler ve geçici faaliyet belgeli/çevre lisanslı toplama ayırma
tesisleri ile sözleşme imzalamak zorundadırlar.
(4) Sözleşme doğrultusunda ilgili taraflarca belediyenin
ambalaj atıkları yönetim planı hazırlanır. Belediyenin ambalaj atıkları
yönetim planı bulunması durumunda plana dâhil olunur.
(5) Geri kazanım hedeflerine ulaşıldığını gösteren
belgelerde sözleşme yapılan çevre lisanslı/geçici faaliyet belgeli toplama
ayırma tesislerinin çıkış rakamları esas alınır.
(6) Hem toplama ayırma hem de geri dönüşüm tesisi çevre lisansı/geçici
faaliyet belgesine sahip olan tesislerde beşinci fıkraya ilave olarak geri
dönüşüm tesisinin çıkış rakamı esas alınır.
(7) Belgelendirmelerde, ambalaj atığı yönetim planı
kapsamında toplanan ayrılan, geri dönüştürülen ve geri kazanılan ambalajlara
ait belgeler geçerlidir. Belediye sınırlarındaki organize sanayi bölgeleri
yönetimleri, organize sanayi bölgeleri bünyesinde yer alan sanayi
işletmeleri ile diğer sanayi işletmeleri, satış noktaları ve alışveriş
merkezleri, belediyenin yönetim sistemi dışında kalan sivil hava ulaşımına
açık hava alanları ile bu hava alanları bünyesinde yer alan tüm tesisler,
belediye mücavir alan sınırları dışında kalan ambalaj atığı üreticilerinin
belediyenin toplama sistemine verdiği ambalaj atıklarına ait belgeler de
belgelemede kullanılır.
(8) Toplama ayırma tesislerinden çıkan ambalaj
atıklarının çevre lisanslı/geçici faaliyet belgeli geri dönüşüm veya geri
kazanım tesislerine verildiğini gösteren belgeler, ihraç edilenler için de
gümrük çıkış beyannameleri kabul edilir.
(9) Ürünlerinin ambalajlarını, piyasadan depozito
yöntemiyle toplatmayı tercih eden piyasaya sürenler; topladığı ambalaj
miktarının 17 nci maddede belirtilen geri kazanım hedeflerinden aşağıda
kalmamak şartıyla belgelendirme yükümlülüğünden muaf tutulur.
(10) Piyasaya süren tarafından tercih edilen depozito
uygulamasına ilişkin bilgi ve belgeler elektronik yazılım programı
üzerinden her yıl Şubat ayı sonuna kadar sunulur. Bu belgeler beş yıl
süreyle saklanır.
(11) Yurt içinde piyasaya sürdüğü ambalajların toplamı
yıllık üçbin kilogram ve üçbin kilogramın altında kalan işletmeler,
belgeleme yükümlülüğünden muaftır.
(12) Toplanması, taşınması, ayrılması, geri dönüşümü,
geri kazanımı ve bertarafı Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği, Tehlikeli
Atıkların Kontrolü Yönetmeliği ve Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği
hükümlerine göre yapılan ambalaj atıkları belgelendirmede kullanılmaz. Bu
ambalajları piyasaya süren işletmeler belgeleme yükümlülüğünden muaf
tutulur.
(13) Yetkilendirilmiş kuruluşa üye olmayan piyasaya
sürenler ile yetkilendirilmiş kuruluşa üye olan piyasaya sürenlerin,
ambalaj atıklarını 17 nci maddede belirtilen hedeflerden fazla toplamaları
durumunda, fazla toplanan ambalaj atığı miktarı bir sonraki yıl toplanması
gereken ambalaj atığı miktarından düşülür.
(14) Belgelendirme dosyalarına esas olan belgeler en az
beş yıl süre ile saklanır. Talep edilmesi durumunda belgeleme dosyasının
onaylı örneği Bakanlığa sunulur.
Geri
kazanım hedeflerine ulaşılamaması
MADDE 19 – (1)
Yetkilendirilmiş kuruluşa üye olmayan piyasaya sürenler ile
yetkilendirilmiş kuruluşa üye olan piyasaya sürenler, 17 nci maddede
belirtilen geri kazanım oranlarını sağlayamamaları durumunda;
a) Belgelendirilmeyen miktarın yüzde on fazlası bir
sonraki yıl için uygulanan geri kazanım hedeflerine karşılık gelen miktara
ilave edilir,
b) İkinci ve daha sonraki yıllarda öngörülen hedeflere
ulaşamazlarsa eksik kalan miktarın yüzde on fazlası tekrar bir sonraki yıl
için uygulanan geri kazanım hedeflerine karşılık gelen miktarlara ilave edilir,
c) Elektronik yazılım programına kaydolunan yıl esas
alınarak, üç yıl üst üste öngörülen hedeflere ulaşılamazsa, toplanması
gereken miktarlar ile ilgili yükümlülükler tekrar bir sonraki yıla yüzde on
fazlası ile aktarılır ve 2872 sayılı Kanun uyarınca idari yaptırım
uygulanır,
ç) On yıl içinde öngörülen hedeflere beş kez
ulaşılamazsa, ürünlerin ambalajlarına depozito uygulanır.
Ambalajların
piyasaya sürenler tarafından işaretlenmesi
MADDE 20 – (1)
Ambalajlar, piyasaya sürenler tarafından bu Yönetmelikte belirtilen
esaslara uygun olarak toplama ve geri kazanım sistemine dâhil olduğunun
belirtilmesi ve tüketicinin bilgilendirilmesi amacıyla işaretlenir. Bu
işaretleme, piyasaya sürenin kayıt altında olduğunu ve geri kazanım
konusunda dâhil olduğu sistemi gösterir.
(2) İşaretleme gönüllülük esasına dayanır. Piyasaya
sürenlerin işaretlemeyi tercih etmesi halinde;
a) Piyasaya sürenler, ambalajlarında veya etiketlerinde
Ek-3’te yer alan Ambalajların Üzerinde Kullanılacak Sembol ile bu sembolün
altında Bakanlığın verdiği kod numarasını,
b) Yetkilendirilmiş kuruluşa üye olan piyasaya sürenler
ambalajın veya etiketin üzerinde üye olduğu yetkilendirilmiş kuruluşun
sembolünü,
c) Yetkilendirmiş kuruluşa üye olmayan veya birden fazla
yetkilendirmiş kuruluşa üye olan piyasaya sürenler bu fıkranın (a) ve (b)
bentlerinde yer alan sembollerin birini veya hepsini bulundurur.
(3) İşaretleme ambalajın veya etiketin üzerine yapılır,
İşaretlemenin kolayca görülebilir, okunabilir, ambalaj açıldığı takdirde
dâhi kalıcı ve dayanıklı olması zorunludur. Ambalajlarda geri kazanımı
olumsuz etkilemeyecek malzemeden yapılmış etiketler ve yapıştırıcılar
kullanılır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Yetkilendirilecek
Kuruluşta Aranacak Şartlar, Yetki Verilmesi,
Denetimi ve
Yetki İptali
Yetkilendirilecek
kuruluşta aranacak şartlar ve yetki verilmesi
MADDE 21 – (1)
Yetkilendirilecek kuruluşun;
a) Tüm ambalaj türleri için, temsiliyet payının en az
yüzde onunu sağlaması,
b) Tek ambalaj türü için, temsiliyet payının yetki
alınmak istenen malzeme türünün en az yüzde onunu sağlaması,
zorunludur.
(2) Yetki süresi on yıldır. Yetkilendirmenin yenilenmesi
için, yetki süresinin bitiminden altı ay önce yetkilendirilmiş kuruluş
Bakanlığa başvurur.
(3) Yetkilendirilmiş kuruluş, faaliyetleri sonucunda
ortaya çıkabilecek artı değeri kâr payı olarak üyelerine dağıtamaz.
(4) Yetkilendirilecek kuruluşta aranacak diğer kurumsal,
teknik ve mali özellikler ile yetkilendirmeye ilişkin usul ve esaslar
Bakanlıkça belirlenir.
Yetkilendirilmiş
kuruluşun denetimi ve yetki iptali
MADDE 22 – (1)
Bakanlık, yetkilendirdiği kuruluşu denetler, kuruluşun toplama ve geri
kazanım hedeflerine ilişkin göstergelerini izler ve yayımlayabilir.
(2) Bakanlık, yetkilendirilmiş kuruluşun temsiliyet
payını sağlayamadığı tarihten itibaren, en fazla bir yıla kadar süre
vererek, 21 inci maddede belirtilen temsiliyet payını yeniden sağlamasını
ihtar eder ve bu durumu üyesi olan piyasaya sürenlere bildirir.
(3) Bakanlık, yetkilendirilmiş kuruluşu, 12 nci maddede
belirtilen yükümlülüklerden herhangi birini yerine getirmemesi halinde
ihtar eder ve yükümlülüklerini yerine getirmesi için en fazla bir yıla
kadar süre verir. Bakanlık, bu durumu üyesi olan piyasaya sürenlere
bildirir veya duyurur.
(4) Üçüncü fıkraya göre verilen süre sonunda
yetkilendirilebilme şartları yeniden kazanılmamış ve/veya yükümlülükler
yerine getirilmemiş ise, Bakanlık yetkiyi iptal eder ve yükümlülükler
yetkilendirilmiş kuruluş üyesi piyasaya sürenler tarafından yerine
getirilir. Gerekmesi halinde 2872 sayılı Kanun uyarınca idari yaptırımlar uygulanır.
ALTINCI
BÖLÜM
Ambalaj
Atıklarının Kaynağında Ayrı Toplanması
Ambalaj
atıklarının kaynağında ayrı biriktirilmesi
MADDE 23 – (1)
Kullanılan malzemeye ve oluştuğu kaynağa bakılmaksızın, tüketim sonucu
oluşan ambalaj atıkları, çevre kirliliğinin azaltılması, düzenli depolama
tesislerinden azami seviyede istifade edilmesi ve ekonomiye katkı
sağlanması amacıyla diğer atıklardan ayrı olarak oluştukları yerlerde
biriktirilmek zorundadır.
(2) Apartman, site yönetimleri, okullar, üniversiteler,
kamu kurum ve kuruluşları, hastaneler, oteller, lokantalar, büfeler,
şehirlerarası otobüs terminalleri, demiryolu istasyonları, limanlar, sağlık
kuruluşları, spor kompleksleri, marketler, satış noktaları, iş ve alışveriş
merkezleri, stadyumlar gibi ambalaj atığının oluştuğu benzeri yerler,
ambalaj atıklarını, oluştuğu noktada belediyenin toplama sistemine bedelsiz
vermekle yükümlüdür.
(3) Organize sanayi bölgeleri yönetimleri, organize
sanayi bölgeleri bünyesinde yer alan sanayi işletmeleri ve diğer sanayi
işletmeleri, çevre kirliliğine yol açmayacak şekilde ayrı biriktirilen
ambalaj atıklarını oluştuğu noktada çevre lisanslı/geçici faaliyet belgeli
toplama ayırma tesislerine veya istemeleri halinde belediyenin toplama
sistemine bedelsiz şartı aranmaksızın verirler. Ancak lisanslı/geçici
faaliyet belgeli toplama ayırma tesisi kuran organize sanayi bölge
yönetimleri organize sanayi bölgeleri bünyesinde yer alan katılımcılarından
ambalaj atıklarını toplayabilirler.
(4) Geri kazanılabilir ambalaj ve ambalaj dışı atıkların
üreticisi tarafından getirilip bırakılacağı, teknik ve idari detayları
Bakanlık tarafından belirlenecek getirme merkezi oluşturan satış noktaları
ve alışveriş merkezleri ayrı biriktirilen ambalaj atıklarını oluştuğu
noktada çevre lisanslı/geçici faaliyet belgeli toplama ayırma tesislerine
veya istemeleri halinde belediyenin toplama sistemine bedelsiz şartı
aranmaksızın verirler.
(5) Belediyenin yönetim sistemi dışında kalan sivil hava
ulaşımına açık hava alanları ile bu hava alanları bünyesinde yer alan tüm
tesislerde çevre kirliliğine yol açmayacak şekilde ayrı biriktirilen
ambalaj atıkları oluştuğu noktada, ilgili yönetim tarafından çevre
lisanslı/geçici faaliyet belgeli toplama ayırma tesislerine veya istemeleri
halinde belediyenin toplama sistemine bedelsiz şartı aranmaksızın verilir.
(6) Belediye mücavir alan sınırları dışında kalan
ambalaj atığı üreticileri, tüketim sonucu oluşan ambalaj atıklarını çevre
kirliliğine yol açmayacak şekilde diğer atıklardan ayrı olarak biriktirerek
çevre lisanslı/geçici faaliyet belgeli toplama ayırma tesislerine veya
istemeleri halinde belediyenin toplama sistemine bedelsiz şartı
aranmaksızın verirler.
Ambalaj
atıklarını ayrı toplama sistemi
MADDE 24 – (1)
Ambalaj atıklarının kaynağında ayrı toplanmasından 10/7/2004 tarihli ve
5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununun 7 nci maddesi kapsamında,
büyükşehir belediye sınırları içerisinde ilçe belediyeleri, 3/7/2005
tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 15 inci maddesi kapsamında,
belediyeler sorumludur.
(2) Belediyeler;
a) Ambalaj atıklarının kaynağında ayrı toplama-ayırma
faaliyetini kendisi veya sözleşme imzaladığı çevre lisanslı/geçici faaliyet
belgeli toplama-ayırma tesisleri ile gerçekleştirir.
b) Ambalaj atıklarını kaynağında toplama-ayırma
faaliyetini kendisi gerçekleştirecek olan belediyeler toplama ayırma tesisi
kurmak ve bu tesise çevre lisansı almak zorundadır.
(3) Belediyeler, ambalaj atıklarının kaynağında ayrı
toplanması için ambalaj atıkları yönetim planını hazırlar. Piyasaya
sürenler ve/veya yetkilendirilmiş kuruluş ile sözleşme yapılması durumunda
ise plan sözleşme imzalanan taraflar ile birlikte hazırlanır veya ilgili
taraflar ambalaj atıkları yönetim planına dâhil edilir. Hazırlanan plan
Bakanlığa sunulur.
(4) Kaynakta ayrı toplama çalışmaları, ambalaj atıkları
yönetim planına uygun olarak yürütülür.
(5) Belediyeler, ambalaj atıkları yönetim planı
kapsamında gelişme raporlarını hazırlar ve il çevre ve şehircilik
müdürlüğüne sunar.
(6) Belediyeler, ambalaj atıkları yönetim planı
kapsamında uygulamaya ilişkin yapılacak değişiklikleri bir ay içerisinde
Bakanlığa bildirir.
(7) Ambalaj atıkları yönetim planı kapsamında
gerçekleştirilen çalışmaların maliyetini, sözleşme yapılan piyasaya
sürenler ve/veya yetkilendirilmiş kuruluş, sözleşme yapılmaması halinde
belediye karşılar.
(8) Belediyenin yönetim sistemi dışında kalan sivil hava
ulaşımına açık hava alanları ile bu hava alanları bünyesinde yer alan tüm
tesisleri kapsayacak şekilde, ilgili yönetimleri tarafından, ambalaj atığı
yönetim planının hazırlanması ve Bakanlığa sunulması zorunludur.
Ayrı
toplama ekipmanları
MADDE 25 – (1) Ambalaj
atıklarının kaynağında ayrı toplanmasına yönelik her türlü ekipman mavi
renkli olur. Cam ambalaj atıklarının ayrı toplanması için kullanılan
kumbaralar yeşil ve/veya beyaz renkli olabilir.
(2) Kumbara, konteynır, iç mekan kutusu, poşet ve
benzeri ayrı toplama ekipmanlarının üstünde ayrı toplanacak ambalaj
atıkları ile toplanmayacak atık türleri şekil ve yazı ile açık olarak
belirtilir.
(3) Ambalaj atıklarının toplanmasında kullanılacak
araçların kasası üzerinde;
a) “Ambalaj Atığı Toplama Aracı” ifadesi bulunur,
b) Ayrı toplanacak ambalaj atıkları yazı ve şekil ile
açık olarak belirtilir,
c) İlgili belediyenin ve çevre lisanslı/geçici faaliyet
belgeli toplama-ayırma tesisinin iletişim bilgileri yer alır.
(4) Araçların üzerindeki yazı ve şekiller kolayca
okunabilecek ve anlaşılabilecek boyutlarda tasarlanır.
Ambalaj
atığı aktarma merkezi
MADDE 26 – (1) Çevre
lisanslı toplama-ayırma tesisleri, ambalaj atığı yönetim planı bulunması
durumunda sözleşme yapılan belediye sınırları içinde bir adet ambalaj atığı
aktarma merkezi kurabilir.
(2) Bu merkezler, ticaret sicil gazetesinde belirtilmek
şartıyla çevre lisanslı toplama- ayırma tesislerinin şubeleri şeklinde
kurularak, il çevre ve şehircilik müdürlüklerince kayıt altına alınır.
(3) Ambalaj atıkları yönetim planı kapsamında toplanan
ambalaj atıkları, sadece bu merkezin bağlı olduğu çevre lisanslı
toplama-ayırma tesisine götürülür.
(4) Ambalaj atığı aktarma merkezinin;
a) Tamamen kapalı ve zemini betondan yapılmış olması,
b) Yıkama işlemi sonrası oluşan atık sular için toplama
kanalları ile ızgara sistemine sahip olması,
c) Çevre Kanunu ve bu Kanuna dayanılarak yürürlüğe
konulan yönetmeliklere uygun olması,
zorunludur.
(5) Aktarma merkezlerinde sadece kısa süreli depolama
yapılır. Ayırma ve presleme faaliyeti gerçekleştirilmez.
(6) Ambalaj atığı aktarma merkezinin bağlı olduğu
toplama-ayırma tesisinin çevre lisansının iptal edilmesi halinde, ambalaj
atığı aktarma merkezi de kapatılmak zorundadır.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Çevre
Lisansı Alınması
Çevre
lisansı işlemleri
MADDE 27 – (1) Ambalaj
atıklarının toplanması-ayrılması, geri dönüştürülmesi ve/veya geri
kazanılması amacıyla faaliyet göstermek isteyen gerçek ve tüzel kişiler, tesisleri
için çevre lisansı almak zorundadır. Çevre lisansı alınması işlemlerinde
Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik
hükümleri uygulanır.
(2) Çevre lisansına konu olan toplama-ayırma tesisleri
28 inci, geri dönüşüm tesisleri ise 29 uncu maddede belirtilen kriterleri
sağlar.
(3) Enerji Geri kazanım tesisleri için 6/10/2010 tarihli
ve 27721 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atıkların Yakılmasına İlişkin
Yönetmelik hükümleri uygulanır.
(4) İl çevre ve şehircilik müdürlüğü, çevre
lisansı/geçici faaliyet belgesi alan tesisleri, Bakanlığa, ilgili belediyeye
ve yetkilendirilmiş kuruluşa bildirir.
(5) İl çevre ve şehircilik müdürlüğü, çevre
lisansı/geçici faaliyet belgesi alan tesislere elektronik yazılım programı
için kullanıcı kodu ve şifresi verir.
(6) Toplama-ayırma tesisi ile geri dönüşüm ve/veya geri
kazanım tesisleri, çevre lisanslı/ geçici faaliyet belgeli oldukları süre
içerisinde toplanan-ayrılan, geri dönüştürülen veya geri kazanılan ambalaj
atıklarına ilişkin verileri, Ek-7’de yer alan Toplama ve Ayırma Tesisi
Beyan Formunu ve Ek-8’de yer alan Geri Dönüşüm ve Geri Kazanım Tesisi Beyan
Formunu her ay elektronik yazılım programı üzerinden gönderir.
Toplama-ayırma
tesislerinin sağlaması gereken kriterler
MADDE 28 – (1) Fabrika,
satış noktası ve benzeri üniteler içerisinde yapılan biriktirmeler hariç,
ambalaj atıklarının toplandığı ve cinslerine göre sınıflandırılarak
ayrıldığı toplama-ayırma tesislerinin;
a) Açık ve kapalı alan toplamının en az 1.000 m2 olması ve bununla ilgili tapu sicil
kaydını sunması,
b) Ambalaj atıklarını ayıracağı alanının kapalı olması,
faaliyet gösterilen açık ve kapalı alanların zemininin beton olması,
c) Tamamen kapalı olmaması halinde, etrafı dışarıdan
görülmeyecek şekilde en az iki metre yüksekliğinde çevrili, temiz, bakımlı
ve/veya boyalı olması,
ç) Tam zamanlı olarak en az bir çevre görevlisi istihdam
etmesi,
d) Çevre lisansı alması durumunda, çevre görevlisinin
tesiste çalıştığını gösterir belgelerini dört aylık dönemler halinde il
çevre ve şehircilik müdürlüğüne sunması,
e) Kapasiteyi karşılayacak şekilde platformlu ambalaj
atığı ayırma bandı ile malzeme türüne göre ayrılacak ambalaj atıkları için,
ayırma bandının kenarlarında belirli aralıklar ile ayırma gözleri ve bu
gözlerin altında, türlerine göre ayrılan ambalaj atıklarının biriktirilmesi
maksadıyla tesis içerisinde kolayca hareket ettirilebilecek konteynırları
bulundurması,
f) En az bir pres makinesi bulundurması,
g) En az iki adet ambalaj atığı toplama aracı
bulundurması, araçların, 25 inci madde hükümlerine uygun olması ve araçlara
ait resmi belgeleri sunması,
ğ) Yıkama işlemi sonrası oluşan atık sular için toplama
kanalları ile ızgara sistemi bulundurması,
h) Tesise gelen, ayrılan ve satılan ambalaj atıklarına
ait bilgilerin kaydedildiği veri kayıt sistemine sahip olması,
ı) Tesiste çalışan personelin sayısına ve çalışma
şartlarına uygun olarak düzenlenmiş tuvalet, lavabo, soyunma odası,
yemekhane ve sosyal ünitelere sahip olması,
i) Ticaret sicil gazetesi, ticaret ya da sanayi odası faaliyet
belgesi ve kapasite raporunda şirketin, ambalaj atıklarının toplanması
ayrılması konusunda faaliyet gösterdiğine dair bilgi bulundurması,
zorunludur.
(2) Aynı ilde tek tüzel kişilik altında birden fazla
toplama-ayırma tesisine sahip olunması halinde, bütün tesislere hizmet
vermek amacıyla bir çevre görevlisinin istihdam edilmesi yeterlidir.
(3) Tesiste çalışan personelin bilgi seviyesini
yükseltmek için bir eğitim planı oluşturulur. Personele ambalaj atıklarının
yönetimi, kaynağında ayrı toplanması, atıkların ayrılması, geri
dönüştürülmesi, geri kazanılması, kayıtların tutulması, tesisin düzenli
olarak işletilmesi, temizliği, günlük bakımı gibi konularda eğitim verilir.
(4) Bakanlık ve/veya il çevre ve şehircilik müdürlüğü
birinci, ikinci ve üçüncü fıkrada yer alan hususlara ilave olarak bilgi
veya belge isteyebilir.
Geri
dönüşüm/geri kazanım tesislerinin sağlaması gereken kriterler
MADDE 29 – (1) Ambalaj
atıklarını bir üretim süreci içerisinde orijinal amacı veya başka bir amaç için
parçalayan, kıran, presleme hariç boyutlarını küçültmek suretiyle
kalitesini ve yoğunluğunu arttıran, organik geri dönüşüm dâhil enerji geri
kazanımı hariç olmak üzere yeniden işleme yapan ve benzeri işlemleri
uygulayan geri dönüşüm ve/veya geri kazanım tesislerinin;
a) Faaliyet gösterilen alanının zeminin beton olması,
b) Tamamen kapalı olmaması durumunda, etrafı dışarıdan
görülmeyecek şekilde en az iki metre yüksekliğinde çevrili, temiz, bakımlı
ve/veya boyalı olması,
c) Yıkama işlemi sonrası oluşan atık sular için toplama
kanalları ve ızgara sistemine sahip olması,
ç) Gelen, geri dönüştürülen ve satılan ambalaj
atıklarına ait bilgilerin kaydedildiği veri kayıt sisteminin bulunması,
d) Çalışan personelinin sayısına ve çalışma şartlarına
uygun olarak düzenlenmiş tuvalet, lavabo, soyunma odası, yemekhane ve
sosyal ünitelerinin bulunması,
zorunludur.
(2) Tesiste çalışan personelin bilgi seviyesini
yükseltmek için bir eğitim planı oluşturulur. Personele ambalaj atıklarının
yönetimi, kaynağında ayrı toplanması, atıkların ayrılması, geri
dönüştürülmesi, geri kazanılması, kayıtların tutulması, tesisin düzenli
olarak işletilmesi, temizliği, günlük bakımı gibi konularda eğitim verilir.
(3) Bakanlık ve/veya il çevre ve şehircilik müdürlüğü
birinci ve ikinci fıkrasında yer alan hususlara ilave bilgi veya belge
isteyebilir.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Ambalaj
komisyonu
MADDE 30 – (1)
Ambalaj komisyonu Bakanlığın uygun göreceği; yetkilendirilmiş kuruluş,
ambalaj üreticileri, tedarikçiler, piyasaya sürenler, büyükşehir
belediyeleri, belediyeler, çevre lisanslı toplama-ayırma, geri dönüşüm ve
geri kazanım tesisleri, satış noktaları ve ilgili diğer sektörlerin yetkili
temsilcilerinden oluşur. Bu komisyon, Bakanlığın talep etmesi durumunda,
Bakanlık temsilcisinin başkanlığında toplanır.
(2) Ambalaj komisyonu, Bakanlığın belirleyeceği gündemle
çalışmalarına başlar, bu Yönetmelik doğrultusunda yürütülen çalışmaları ve
uygulamaları değerlendirerek tavsiye kararları alır.
Eğitim ve
bilgilendirme
MADDE 31 – (1) Belediyeler,
ekonomik işletmeler, yetkilendirilmiş kuruluşlar, satış noktaları, çevre
lisanslı/geçici faaliyet belgeli toplama-ayırma, geri dönüşüm ve geri
kazanım tesisleri; ambalaj atıklarının kaynağında ayrı toplanması, tekrar
kullanımı, geri dönüşümü ve geri kazanımı konularındaki rolleri,
ambalajların işaretlenmesi, yıllık geri kazanım hedefleri ile gerçekleşme
oranları konularında tüketicileri ve kamuoyunu bilgilendirmekle, ambalaj
atıklarının yönetimine ilişkin eğitim çalışmaları yürütmekle, ambalaj ve ambalaj
atığı yönetimine ilişkin duyarlılığı geliştirmek üzere sosyal sorumluluk
projeleri yapmakla veya bu amaçla yapılan çalışmalara katılmakla
yükümlüdürler.
Bildirimlerin
ve belgelendirmelerin doğruluğu
MADDE 32 – (1)
Bakanlık ve/veya il çevre ve şehircilik müdürlüğü; piyasaya sürenler,
ambalaj üreticileri, tedarikçiler, yetkilendirilmiş kuruluş, çevre
lisanslı/geçici faaliyet belgeli toplama-ayırma, geri dönüşüm ve geri kazanım
tesisleri tarafından yapılan bildirim ve belgelendirmeleri inceler ve
çalışmaları denetler. Bakanlık tarafından gerekli görülmesi halinde ilgili
taraflar bildirim ve belgelendirmelerini yeminli mali müşavire inceletir,
inceleme raporunu Bakanlığa sunar. Yapılan bildirim ve belgelendirmelerin
doğru olmadığının tespit edilmesi halinde bu Yönetmeliğin 34 üncü maddesine
göre işlem yapılır.
Denetim
MADDE 33 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamındaki bütün faaliyetlerin, ilgili mevzuata uygun olarak
yapılıp yapılmadığını denetleme yetkisi Bakanlık merkez teşkilatı ile il
çevre ve şehircilik müdürlüğüne aittir.
İdari
yaptırım
MADDE 34 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında 2872 sayılı Kanunda
öngörülen müeyyideler uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 35 – (1)
24/6/2007 tarihli ve 26562 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ambalaj
Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yetkilendirilmiş
kuruluş yetkisinin yenilenmesi
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce
Bakanlıktan yetki alan yetkilendirilmiş kuruluş; bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde yetkisini yenilemek üzere
yeniden Bakanlığa başvurmak zorundadır.
Ambalaj
atıkları yönetim planlarının sürekliliği
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce Bakanlık
tarafından uygun bulunan ambalaj atıkları yönetim planları, bu Yönetmeliğin
hükümlerine uygun olarak yürütülür.
Belgelendirme
yükümlülüğü
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) 2011 yılı belgelendirme yükümlülüğü, 31/12/2011
tarihine kadar 24/6/2007 tarihli ve 26562 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliğinin 18 inci ve 23 üncü maddeleri
uyarınca uygulanmaya devam edilir.
(2) 2010 yılına mahsus olmak üzere metal ambalaj
atıkları için belgelendirme yükümlülüğünü yerine getirmeyen piyasaya sürenlere,
bu Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi uygulanmaz.
(3) 2011 yılına mahsus olmak üzere metal ambalaj
atıkları için belgelendirme yükümlülüğünde 31/12/2011 tarihine kadar
24/6/2007 tarihli ve 26562 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ambalaj
Atıklarının Kontrolü Yönetmeliğinin 23 üncü maddesinin ikinci fıkrasının
(c) bendinde yer alan lisans şartı aranmaz.
(4) Metal ambalaj atıkları için belgelendirme
yükümlülüğünde 31/12/2014 tarihine kadar bu Yönetmeliğin 18 inci maddesinin
sekizinci fıkrasında yer alan lisans şartı aranmaz.
Ayrı
bertaraf edilmesi gereken ambalaj atıkları
GEÇİCİ
MADDE 4 – (1) Kullanımları sonrasında toplanması, taşınması,
ayrılması, geri dönüşümü, geri kazanımı ve bertarafı 22/7/2005 tarihli ve
25883 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği,
14/3/2005 tarihli ve 25755 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli
Atıkların Kontrolü Yönetmeliği ve 30/7/2008 tarihli ve 26952 sayılı Atık
Yağların Kontrolü Yönetmeliği kapsamında yer alan ambalajların ekonomik
işletmeler tarafından bildirimleri 1/1/2013 tarihinden itibaren yapılır.
Yürürlük
MADDE 36 – (1) Bu
Yönetmeliğin;
a) 18 inci maddesi 1/1/2012 tarihinde,
b) Diğer hükümleri ise yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 37 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|