Kocaeli
Üniversitesinden:
KOCAELİ
ÜNİVERSİTESİ ÇİFT ANADAL PROGRAMI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; Kocaeli Üniversitesinde çift anadal
programlarının açılmasına, başvuru ve kabul koşullarına, yürütülmesine ve
bitirilmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; Kocaeli Üniversitesi çift anadal
programlarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) Birinci anadal: Öğrencinin,
başvuru tarihinde kayıtlı bulunduğu lisans programını,
c) Bölüm: Kocaeli Üniversitesi birimlerinin LYS ile
öğrenci kabul eden bölümünü,
ç) ÇAP: Çift anadal
programını,
d) Çift anadal (ikinci anadal): Öğrencinin başvurduğu ve kabul edildiği ikinci
lisans programını,
e) Danışman: Öğrencilerin eğitim, öğretim ve diğer
sorunlarıyla ilgilenmek üzere görevlendirilen öğretim elemanını,
f) GNO: Genel not ortalamasını,
g) Kurul: Kocaeli Üniversitesine bağlı
fakülte/yüksekokulların kurullarını,
ğ) Rektör: Kocaeli Üniversitesi Rektörünü,
h) Senato: Kocaeli Üniversitesi Senatosunu,
ı) Üniversite: Kocaeli Üniversitesini,
i) Yönetim Kurulu: Kocaeli Üniversitesine bağlı
fakülte/yüksekokulların yönetim kurulunu
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Çift Anadal Programına İlişkin Esaslar
Çift anadal programının amacı ve açılması
MADDE 5 – (1) Çift anadal (ikinci anadal)
programının amacı; kendi bölümlerinde lisans programlarını yüksek başarı
seviyesinde sürdüren öğrencilere, istedikleri takdirde ikinci bir dalda
lisans diploması almak üzere öğrenim görme imkânı sağlamaktır.
(2) Kocaeli Üniversitesinin herhangi iki bölümü arasında
ÇAP uygulanabilir. Bölümlerarası ÇAP, fakülte/yüksekokulların
ilgili bölümlerinin ÇAP komisyonları tarafından hazırlanıp ilgili kurul
kararı ile Senatoya sunulur. Senatoda onaylanan program izleyen öğretim
yılında uygulanır.
Başvuru ve
kabul koşulları
MADDE 6 – (1) ÇAP
kontenjanları her akademik yıl başında ilgili
bölümlerin görüşü alınarak, fakülte/yüksekokullarca yarıyılın
başlangıcından bir ay önce ilan edilir. Kontenjan bölümün o yıl birinci
sınıfa aldığı öğrenci sayısının %5'inden az %20’sinden fazla olamaz.
Başvuru sayısı kontenjandan fazla olduğu takdirde sıralamanın nasıl
yapılacağı fakülte/yüksekokulca önceden belirlenir ve kontenjan ilanı ile
birlikte öğrencilere duyurulur. Özel yetenek sınavı olan bir bölümde ÇAP
yapılacak ise öğrencinin, girişte özel yetenek sınavını başarması gerekir.
(2) Kayıtlı olduğu lisans programından başvurduğu tarih
itibarı ile alması gereken tüm dersleri alan ve başaran, ağırlıklı genel
not ortalaması en az (3,00) olan öğrenciler, 3 üncü veya 5 inci yarıyıldan
itibaren ÇAP programına başlayabilirler. ÇAP için başvurular, yarıyılın
başlangıcından 3 hafta önce hem birinci ve hem de ikinci anadal fakülte/yüksekokullarına yazılı olarak yapılır.
Yarıyılın başlangıcından 2 hafta önce başvurular değerlendirilir ve kabul
edilen öğrenciler ilan edilir. Kabul edilen öğrenciler, normal kayıt
haftası içerisinde her iki anadala birden ders
kayıtlarını yaptırırlar.
Programın
yürütülmesi/uygulanması
MADDE 7 – (1) Çift anadal programları, ilgili bölümün önerisi ile ilgili
kurul tarafından her iki programda 3 yıl için seçilecek ÇAP danışmanları
tarafından izlenir.
(2) ÇAP’na kabul edilen
öğrenciler için, her iki programın ÇAP danışmanları ilgili programların AKTS’ini, program yeterliklerini, derslerin amaç,
içerik ve öğrenme kazanımlarını değerlendirerek öğrencinin çift anadal ders planını hazırlarlar. Bu ders planında hem
birinci anadal hem de ikinci anadalda
öğrencinin alması gereken tüm dersler yazılır. Bu ders planı ikinci anadalın yapıldığı ilgili kurulda görüşülür. Kurulca
onaylanan çift anadal ders planında her iki anadaldaki ÇAP danışmanlarının imzaları bulunur.
Kurulca onaylanan ders planı ve Üniversitenin ÇAP Yönetmeliği daha sonra
öğrenciye imza karşılığı tebliğ edilir. Bu ders planı hazırlandıktan sonra
öğrencinin herhangi bir dersten muafiyet isteği ya da plan dışında herhangi
bir ders alma isteği değerlendirmeye alınmaz. Her iki anadaldan
birinde Senato tarafından onaylanan ders planı ve içeriklerinde değişiklik
olmadığı sürece hazırlanan çift anadal ders planında
değişiklik yapılamaz.
(3) ÇAP’na kayıtlı öğrencinin
ikinci anadal programından alacağı derslerin
toplam AKTS’si, ilgili programın toplam AKTS’nin en az % 35’i olmalıdır. Öğrencinin ikinci anadalda alacağı herhangi bir ders, birinci anadalda muaf tutulamaz. Öğrencinin birinci anadalda aldığı herhangi bir ders ikinci anadalda seçmeli dersler yerine sayılabilir.
(4) ÇAP öğrencileri devam ettikleri her iki anadal programlarında 12/8/2010
tarihli ve 27670 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Kocaeli Üniversitesi Ön
Lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği'nin hükümlerinden
sorumludurlar. Ancak çift anadal programı öğrencileri,
her bir anadalda ayrı ayrı,
bir öğrencinin ders alma limitlerini kullanabilirler.
(5) ÇAP öğrencileri, derslerinin ve sınavlarının
çakışması durumunda ikinci anadalı yaptıkları
bölümde birinci ya da ikinci öğretimden ders alabilir ya da diğer öğretim
sınav programında ilgili dersin sınavına girebilir. Her hangi bir nedenle
sağlık raporu alan bir öğrenci, her iki anadaldan
da raporlu sayılır. Benzer şekilde izinli ya da mazeretli olarak yapılan
değerlendirmeler her iki anadalı da kapsar.
(6) Her iki anadalda İngilizce
destekli eğitim yapılmakta ise ikinci anadalda
%30 İngilizce ders alma koşulu aranmaz.
(7) Türkçe eğitim yapan bir anadaldan
İngilizce destekli eğitim yapan ikinci anadala
geçmek isteyen öğrencilerin ön kayıtları yapılır. Eğitime başlamadan önce
(ders kayıtlarından önce) ilgili kurullarca belirlenen İngilizce dil
yeterliklerini belgelemeleri ön koşuldur. Dil yeterliğini bu süre içinde
veremeyen adaylar, kesin kayıt hakkını kaybederler ve yedek adaylardan dil
yeterliğini vermiş olan sıradaki aday programa kayıt edilir. İkinci anadal ÇAP danışmanı tarafından ikinci anadalda %30 İngilizce ders alma koşulu sağlanacak
şekilde öğrenciye çift anadal ders planı hazırlanır.
Bu planda ikinci anadalın yapıldığı lisans
programına kayıtlı öğrencilerin öğrenim süreleri boyunca aldıkları
İngilizce dersin eşdeğeri kredide dersin ÇAP yapan öğrenci tarafından
alınması sağlanır.
Başarı
değerlendirme
MADDE 8 – (1)
Öğrencinin kendi bölümünün lisans programı ile çift anadal
programının ayrılığı esastır. Öğrencinin birinci anadaldan
mezuniyeti ÇAP nedeni ile etkilenmez. Birinci anadaldan
mezun olan öğrenciye birinci anadal lisans
diploması verilir. Öğrencilerin ikinci anadaldan
mezun olabilmesi için birinci anadaldaki tüm
dersleri alması ve başarılı olmaları esastır.
(2) ÇAP öğrencilerine, istedikleri takdirde, birinci anadal ve ikinci anadal
programları için ayrı ayrı öğrenim belgesi
verilir. Her bir öğrenim belgesinde sadece öğrencinin o anadala
ait aldığı dersler gösterilir. İkinci anadaldan
alınacak olan not durum belgesinde, öğrencinin ÇAP programına başladığı
anda muaf tutulduğu dersler de gösterilir.
(3) Her yarı yıl sonunda
bölümlerin ÇAP danışmanları tarafından, birinci anadaldaki
ÇAP öğrencilerinin yarıyıl sonu not ortalamaları ilgili yönetim kuruluna
sunulur. Lisans öğrencilerinin ÇAP’a her iki anadala devam edebilmeleri ve mezun olabilmeleri için
her yarı yıl sonu itibarı ile birinci anadala ait genel not ortalaması (GNO)’nın en az 2.50 olması şartı aranır. Ancak, tüm ÇAP
süresince birinci anadala ait en fazla bir
yarıyıl olmak üzere GNO’sı 2.50’nin altında kalan
öğrencilere ilgili fakülte/yüksekokul tarafından uyarı yazısı yazılarak
programa devam etme hakkı tanınır. Uyarının yapıldığı yarıyılı takip eden
yarıyılda da bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler, ilgili bölüm kurulunun
önerisi ve ilgili yönetim kurulunun kararı ile ÇAP programından çıkarılır.
Öğrenciler, ÇAP programını kendi istekleri üzerine ve ilgili yönetim kurulu
kararı ile istediği zaman bırakabilir. ÇAP'tan
iki dönem üst üste ders almayan öğrenci, ÇAP'na
devam edemez.
Proje ve
staj çalışmaları
MADDE 9 – (1) Çift Anadal Programında hem birinci hem ikinci anadala ait proje ve bitirme çalışmalarının ayrı ayrı yapılması zorunludur. Proje ve bitirme
çalışmalarının muafiyeti söz konusu değildir. Stajların eşdeğerliğini ve
ikinci anadalda hangilerinin, hangi içerikte ve
sürelerde yapılması gerektiğini, öğrencinin ikinci anadal
yaptığı bölüm belirler.
Mezuniyet
MADDE 10 – (1) ÇAP
programı süresi içinde birinci anadaldan mezun
olan öğrencinin öğrencilik işlemleri, ikinci anadala
ait bölüm ve fakülte/yüksekokul tarafından yürütülür.
(2) Birinci anadaldan
mezuniyet hakkını elde etmek koşulu ile çift anadal
programını tamamlayan öğrenciye ayrıca ikinci anadalı
yaptığı bölümün lisans diploması verilir.
Katkı payı
MADDE 11 – (1) ÇAP’na tabi öğrenciler, birinci anadaldan
mezun oluncaya kadar sadece bu anadala ait, mezun
olduktan sonra ise sadece ikinci anadala ait
öğrenci katkı payını yürürlükteki yasal mevzuata uygun olarak öderler.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 12 – (1) 9/4/2002 tarihli ve 24721 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Kocaeli Üniversitesi Çift Anadal
Programı (ÇAP) Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 13 – (1) Bu
Yönetmelik 2011-2012 eğitim-öğretim yılı başında yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Kocaeli Üniversitesi Rektörü yürütür.
|