SPORDA ŞİDDET VE DÜZENSİZLİĞİN ÖNLENMESİNE DAİR KANUN
Kanun
No. 6222 Kabul
Tarihi: 31/3/2011
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Kanunun amacı; müsabaka öncesinde,
esnasında veya sonrasında spor alanları ile bunların çevresinde,
taraftarların sürekli veya geçici olarak gruplar halinde bulundukları yerlerde
veya müsabakanın yapılacağı yere gidiş ve geliş güzergâhlarında şiddet ve
düzensizliğin önlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Kanun; müsabaka öncesinde, esnasında veya
sonrasında, spor alanları ile bunların çevresinde, taraftarların sürekli
veya geçici olarak gruplar halinde bulundukları yerlerde veya müsabakanın
yapılacağı yere gidiş ve geliş güzergâhlarında, takımların kamp yaptığı
yerlerde uygulanacak güvenlik önlemlerini, şike, teşvik primi ve diğer
yasak fiil ve davranışları, bunlara uygulanacak yaptırımları, spor
kulüplerinin, spor kulübü yöneticilerinin, sporcularının ve diğer
görevlilerinin, genel kolluk veya özel güvenlik görevlilerinin, hakemlerin,
taraftarların, taraftar derneklerinin, taraftar temsilcilerinin, spor
federasyonlarının, yazılı veya görsel ya da işitsel kitle iletişim
kuruluşları ile mensuplarının ve diğer ilgili kişi ve kurumların spor
müsabakalarında şiddet ve düzensizliğin önlenmesine ilişkin hususlardaki
görev ve sorumluluklarını kapsar.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Federasyonlar: Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü
bünyesinde faaliyet gösteren federasyonları, bağımsız spor federasyonlarını
ve Türkiye Futbol Federasyonunu,
b) Genel Müdürlük: Gençlik ve Spor Genel
Müdürlüğünü,
c) İl spor güvenlik kurulu: Her ilde oluşturulan
spor güvenlik kurulunu,
ç) İlçe spor güvenlik kurulu: Spor kulübü bulunan
ilçelerde oluşturulan spor güvenlik kurulunu,
d) Merkezi spor güvenlik birimi: Emniyet Genel
Müdürlüğü bünyesinde kurulan ilgili birimi,
e) Müsabaka güvenlik amiri: Spor alanlarında
güvenliğin sağlanması amacıyla mülki idare amiri tarafından
görevlendirilmiş kolluk amirini,
f) Müsabaka alanı: Spor müsabakasının yapılmasına
tahsis edilen alanı,
g) Spor alanı: Spor müsabakalarının veya
antrenmanların gerçekleştirildiği alanlar ile seyircilere ait seyir alanları,
sporculara ait soyunma odası ve bu Kanunun uygulanması kapsamında spor
yapmaya elverişli alanları,
ğ) Spor güvenlik birimi: Sorumluluk alanlarına göre
il ve ilçe emniyet müdürlükleri veya jandarma komutanlıkları tarafından
kurulan ilgili birimi,
h) Spor kulübü: Belirli kurallara göre kurulan,
amatör veya profesyonel spor dallarında faaliyette bulunan kuruluşu,
ı) Spor müsabakası: Federasyonların düzenlediği
veya düzenlenmesine izin verdiği ya da katkıda bulunduğu her türlü sportif
karşılaşma ve yarışmayı,
i) Taraftar derneği: Her
ne ad altında olursa olsun, bir spor kulübünü desteklemek amacıyla kurulan
derneği,
j) Taraftardan sorumlu kulüp temsilcisi: Spor
kulüplerinin yönetim kurulu üyeleri arasından belirledikleri kişiyi,
ifade
eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Genel
Hükümler
İl ve ilçe spor güvenlik kurullarının
oluşturulması
MADDE 4 –
(1) İl spor güvenlik kurulu, vali
veya görevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında, belediye
başkanlığı, il jandarma komutanlığı, il emniyet müdürlüğü, gençlik ve spor
il müdürlüğü, il sağlık müdürlüğü, il milli eğitim müdürlüğü, ilgili
federasyon ve amatör spor kulüpleri konfederasyon temsilcileri, vali
tarafından belirlenecek bir hukukçu ile farklı spor kulüplerine mensup
taraftardan sorumlu kulüp temsilcisi olan en az iki yönetici ve gerekli
görüldüğünde davet edilecek basın kuruluşlarının ve ilgili kamu
kuruluşlarının temsilcilerinden oluşur.
(2) İlçe spor güvenlik kurulu, kaymakam
başkanlığında il spor güvenlik kurulunda yer alan kurum ve kuruluşların
ilçedeki temsilcileri ve kaymakam tarafından belirlenecek bir hukukçu ile
varsa farklı spor kulüplerine mensup taraftardan sorumlu kulüp temsilcisi
olan en az iki yönetici ve gerekli görüldüğünde davet edilecek basın
kuruluşlarının ve ilgili kamu kuruluşlarının temsilcilerinden oluşur.
Spor alanlarının güvenlik ve düzenine
ilişkin tedbirler
MADDE 5 – (1) Ev sahibi spor kulüpleri;
a) Spor alanlarında sağlık ve güvenliğe,
b) Müsabakanın yapılacağı yerde konuk takım
seyircilerine bağımsız bir bölüm ayırmak ve taraftarlar arasında temas
olmamasını sağlamaya yönelik olarak, ilgili spor federasyonları ve
uluslararası spor federasyonları tarafından belirlenen önlemleri almakla
yükümlüdür.
(2) Spor kulüpleri, müsabakanın güvenliğini
sağlamak amacıyla il veya ilçe spor güvenlik kurullarının kendileriyle
ilgili olarak aldığı kararları yerine getirmekle yükümlüdür.
(3) Birinci ve ikinci fıkralar kapsamındaki
yükümlülüklerin yerine getirilmesi amacıyla özellikle;
a) Spor alanlarına, seyri engellemeyecek şekilde ve
federasyonun bağlı olduğu uluslararası federasyonun talimatlarına uygun
olarak seyirci ile müsabakanın yapıldığı yer arasına tel, duvar, bariyer ve
benzeri fizikî engeller konulabilir.
b) Fizikî engeller, ilgili spor güvenlik biriminin
görüşü alınarak, il veya ilçe spor güvenlik kurullarının kararı ile
kaldırılabilir.
c) Spor alanlarında, çocuklar ve engellilerin
müsabakaları izleyebilmeleri için durumlarına uygun yerler tahsis edilir.
ç) Spor alanlarında seyircilerin oturma yerleri
numaralandırılır. Bilet satışları koltuk numarasıyla ilişkilendirilerek
yapılır. Müsabaka alanlarına kapasitenin üzerinde veya biletsiz seyirci
alınamaz.
(4) Spor müsabakalarının yapıldığı alanlara girişi
sağlayacak biletler, elektronik sistem üzerinden oluşturulur. Bilet satın
almak isteyen kişilerle ilgili olarak, üzerinde adı, soyadı, Türkiye
Cumhuriyeti kimlik numarası ve fotoğrafı olan bir elektronik kart
oluşturulur. Kişinin yabancı olması halinde kart üzerinde Türkiye
Cumhuriyeti kimlik numarası yerine uyruğu olduğu devletin adı ile
Türkiye’ye giriş yaptığı pasaportun seri numarası kaydedilir. Bilet
satışları kişilere özgü elektronik kart üzerinden yapılabilir. Spor
müsabakalarına, kişi ancak adına düzenlenen elektronik kart ile izleyici
olarak girebilir. Spor müsabakasına izleyici olarak girecek kişilerin
kontrolünü ev sahibi kulüp yapmakla yükümlüdür. Bu yükümlülük ev sahibi
olmayan müsabakalarda, müsabakaya katılan her iki kulüp; milli müsabakalarda
ise, ilgili federasyon tarafından yerine getirilir.
(5) Spor alanlarında; güvenliğin sağlanması ve bu
Kanuna aykırı davrananların tespiti amacıyla, gerekli teknik donanımlar
kurulur. Kameralar ve benzeri teknik donanımların yerleştirilecekleri
yerler ve sayıları il veya ilçe spor güvenlik kurulları tarafından belirlenir.
(6) Futbol dalında en üst lig ile bir altındaki
ligde bulunan kulüpler, dördüncü ve beşinci fıkralardaki sistemle ilgili
teknik donanımları kendi kullanımındaki spor alanlarında kurmakla
yükümlüdür. Elektronik karta ilişkin hükümler hariç olmak üzere aynı
yükümlülükler, basketbol, voleybol ve hentbol dallarındaki en üst ligde
bulunan kulüplerin kendi kullanımındaki spor alanları bakımından da
geçerlidir.
(7) Futbolda en üst profesyonel lig ve bir
altındaki ligde bulunan kulüplerin müsabakalarının yapıldığı spor
alanlarında; bu Kanunda sayılan diğer spor branşlarında
ise uluslararası spor müsabakalarının yapıldığı spor alanlarında ev sahibi
ve misafir takım için ayrı ayrı olmak ve
gerektiğinde kullanılmak üzere azami yirmi kişi kapasiteli en az iki tane bekletme
odası ile genel kolluk görevlileri ile özel güvenlik görevlilerinin
kullanımına açık tutulacak güvenlik kameraları ve anons sistemlerinin
yönetildiği yeteri kadar kontrol odasının oluşturulması zorunludur. Kontrol
odasında federasyon ve spor kulübü temsilcileri de bulunur. Kayıt altına
alınan görüntü ve dokümanların birer örneği, müsabakanın sonunda ilgili
spor güvenlik birimine, federasyona ve her iki kulüp temsilcisine verilir.
(8) Dördüncü, beşinci ve yedinci fıkralarda
belirtilen güvenlik sistemlerinin ve odalarının giderleri, en üst profesyonel
futbol ligi ve bir altındaki ligdeki kulüplerin kendileri tarafından;
basketbol, voleybol ve hentbol dalları için ise spor tesisinin kullanım
hakkına sahip olan kulüp ya da kuruluş tarafından karşılanır.
(9) Spor alanlarında hangi güvenlik sistemi veya
teknik donanımın uygulanacağı ilgili federasyonun bağlı olduğu uluslararası
spor örgütlerinin düzenlemeleri çerçevesinde yönetmelikle belirlenir.
(10) Spor alanları ile çevresinde; bu alanlara
sokulması yasak maddelere ve eşyalara, yasak olan davranışlara ve bu
alanlarda elektronik takibin yapıldığına ilişkin uyarı levhalarına yer
verilir. Bu yükümlülük ilgili spor alanı kullanımında olan spor kulübü
tarafından yerine getirilir.
(11) Dördüncü fıkrada belirtilen elektronik kart
uygulaması ile ilgili olarak;
a) Bilet organizasyonu ve seyircilerin müsabaka
alanlarına giriş ve çıkışına ilişkin kontrol ve denetim yetkisi
federasyonlara ait olup federasyonlar bu amaçla bünyelerinde merkezi
kontrol sistemi oluşturur. Elektronik kart oluşturulmak amacıyla alınacak
kişisel bilgiler federasyon bünyesinde oluşturulan merkezi veri tabanında
tutulur. Bu veri tabanı Maliye Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı erişimine
açıktır.
b) Elektronik kart ile elektronik kart kapsamında
satışı gerçekleştirilecek biletlerin basım, satış ve dağıtımına ilişkin
yerel uygulamalar kulüpler tarafından, sistem üzerinden merkezi satışları
ise ilgili federasyonlar tarafından gerçekleştirilir.
c) Elektronik kart bilgilerinin kulüpler adına reklam ve pazarlamasında ilgili federasyonlar
yetkilidir. Merkezi pazarlama ve bilet satışından elde edilecek gelirler
kulüplere ait olup federasyon ya da yetki verdiği üçüncü kişiler nezdinde
oluşacak bu gelirler kamu kurum ve kuruluşlara ilişkin alacaklar hariç olmak
üzere haczedilemez, devir ve temlik edilemez. Federasyonlar bu fıkra
kapsamında belirtilen yetkilerini kısmen veya tamamen üçüncü kişilere devredebilir.
Saha güvenliği
MADDE 6 – (1) Profesyonel spor dallarında yapılan
müsabakalara katılanlar ile basketbol en üst ligindeki spor kulüpleri,
genel kolluk ile birlikte görev yapmak üzere güvenliği sağlamaya yetecek
sayıdaki özel güvenlik görevlilerini müsabaka öncesinden müsabakanın
tamamlanıp seyirci ve sporcuların tahliyesine kadar geçecek dönem
içerisinde, müsabakanın yapılacağı yerde bulundurmakla ve spor alanının iç
güvenliğini sağlamakla yükümlüdür.
(2) Spor kulüpleri, özel güvenlik görevlileri
dışında müsabakalarda seyirci sağlığını ve emniyetini ilgilendiren
konularda çalıştırmak üzere ayrıca kulüp görevlileri bulundurmakla
yükümlüdür.
(3) Spor kulüpleri, bu Kanunda yer alan
yükümlülüklerini yerine getirmek amacıyla özel güvenlik hizmeti satın
alabilir. En üst profesyonel futbol ligi kulüplerinin müsabakalarında
güvenliğin sağlanması amacıyla genel kolluk görevlilerinden, görevde
olmayanlar da görevlendirilebilir. Bu görevlendirme, ilgili kulübün
başvurusu ve federasyonun talebi üzerine, müsabakanın yapılacağı yerdeki
yetkili kolluk birimince yapılır. Bu kolluk görevlilerine, görevlendirildikleri
müsabaka ile sınırlı olarak günlük harcırah miktarının iki katı kadar ödeme
yapılır. Bu miktar, federasyon tarafından doğrudan kolluk görevlilerinin
hesabına yatırılır. Federasyon, ödeyeceği para miktarını ilgili spor kulübünün
alacaklarından öncelikle mahsup eder. İl veya ilçe spor güvenlik kurulları
tarafından belirlenen özel güvenlik görevlisi sayısının üçte birini
geçmeyecek sayıda ve bunların yerine genel kolluk görevlisi bu şekilde
görevlendirilir.
(4) Spor alanlarında görev yapacak özel güvenlik
görevlileri, 10/6/2004 tarihli ve 5188 sayılı Özel
Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanunda belirtilen görev ve yetkileri haizdir.
Bu Kanundan doğan görevlerinin ifası sırasında, özel güvenlik
görevlilerinin ateşli silah taşımaları yasaktır.
Müsabaka güvenliği
MADDE 7 – (1) Müsabaka güvenlik amiri, spor müsabakalarında
alınacak güvenlik önlemlerinin yürütülmesi ve denetlenmesi konularında,
müsabakanın güvenliği ile ilgili tüm kişi ve kuruluşlarla gerekli
koordinasyonu sağlamakla yetkili ve görevlidir.
(2) Her spor güvenlik birimi amiri, futbolda en üst
lig ve bir altındaki lig için, her bir kulüple ilgili bir kolluk görevlisi
görevlendirmekle yükümlüdür. Belirlenen kolluk görevlisi, deplasman maçları dahil ilgili kulübün bütün maçlarında
görevlendirilir.
(3) Müsabakanın yapıldığı spor alanında genel
kolluk görevlileri ile özel güvenlik görevlileri, müsabaka güvenlik
amirinin emir ve denetiminde birlikte görev yapar. Müsabaka güvenlik amiri
her zaman tribünlerdeki genel kolluk görevlilerinin sayısının artırılmasına
karar verebilir.
(4) İl veya ilçe spor güvenlik kurulları, spor
alanında spor kulüplerinin bulundurmakla yükümlü oldukları özel güvenlik
görevlilerinin sayısını ve görev alacakları yerleri belirlemekle
yetkilidir.
Taraftar derneklerinin yükümlülükleri
MADDE 8 – (1) Taraftar dernekleri, bu Kanunun amacına aykırı
faaliyette bulunamaz.
(2) Taraftar dernekleri, taraftarların spor ahlâkı
ve ilkelerine uygun biçimde sportif faaliyetleri izlemelerini sağlamaya
yönelik eğitici faaliyetler düzenler.
Taraftardan sorumlu kulüp temsilcisi
MADDE 9 – (1) Spor kulüpleri, yönetim kurulu üyeleri
arasından bir veya birkaç kişiyi taraftardan sorumlu kulüp temsilcisi
olarak belirlemek ve bu kişilerin kimlik ve adres bilgilerini spor
kulübünün bulunduğu yerdeki genel kolluk birimine bildirmekle yükümlüdür.
Bu yükümlülüğün yerine getirilmemesi halinde, bu Kanun hükümlerine göre
taraftardan sorumlu kulüp temsilcisine terettüp eden yükümlülükler, kulüp
başkan ve yönetim kurulu üyelerinin tamamı tarafından yerine getirilir.
(2) Taraftardan sorumlu kulüp temsilcileri,
müsabaka güvenliğinin sağlanması konusunda genel kolluk görevlileri ile
özel güvenlik görevlilerine yardımcı olmakla yükümlüdür.
Seyir güvenliğinin sağlanması
MADDE 10 – (1) Spor müsabakalarında, müsabaka alanının
çevresinde bulunan ve insan hayatı açısından tehlike oluşturabilecek
yerlerde müsabakaların seyredilmemesi için il veya ilçe spor güvenlik
kurulları gerekli önlemlerin alınmasını sağlar.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Yasak
Fiiller ve Ceza Hükümleri
Şike ve teşvik primi
MADDE 11 – (1) Belirli bir spor müsabakasının sonucunu
etkilemek amacıyla bir başkasına kazanç veya sair menfaat temin eden kişi,
beş yıldan oniki yıla kadar hapis ve yirmibin güne kadar adli para cezası ile
cezalandırılır. Kendisine menfaat temin edilen kişi de bu suçtan dolayı
müşterek fail olarak cezalandırılır. Kazanç veya sair menfaat temini
hususunda anlaşmaya varılmış olması halinde dahi, suç tamamlanmış gibi
cezaya hükmolunur.
(2) Şike anlaşmasının varlığını bilerek spor
müsabakasının anlaşma doğrultusunda sonuçlanmasına katkıda bulunan kişiler
de birinci fıkra hükmüne göre cezalandırılır.
(3) Kazanç veya sair menfaat vaat veya teklifinde
bulunulması halinde, anlaşmaya varılamadığı takdirde, suçun teşebbüs
aşamasında kalmış olması dolayısıyla cezaya hükmolunur.
(4) Suçun;
a) Kamu görevinin sağladığı güven veya nüfuzun
kötüye kullanılması suretiyle,
b) Spor kulübünün yönetim kurulu başkan veya
üyeleri tarafından,
c) Suç işlemek amacıyla kurulmuş bir örgütün
faaliyeti çerçevesinde,
ç) Bahis oyunlarının sonuçlarını etkilemek amacıyla,
işlenmesi
halinde verilecek ceza yarı oranında artırılır.
(5) Suçun bir müsabakada bir takımın başarılı
olmasını sağlamak amacıyla teşvik primi verilmesi veya vaat edilmesi
suretiyle işlenmesi halinde bu madde hükümlerine göre verilecek ceza yarı
oranında indirilir.
(6) Bu madde hükümleri;
a) Milli takımlara veya milli sporculara başarılı
olmalarını sağlamak amacıyla,
b) Spor kulüpleri tarafından kendi takım
oyuncularına veya teknik heyetine müsabakada başarılı olabilmelerini
sağlamak amacıyla,
prim
verilmesi veya vaadinde bulunulması halinde uygulanmaz.
(7) Suçun spor kulüplerinin veya sair bir tüzel
kişinin yararına işlenmesi halinde, ayrıca bunlara, şike veya teşvik primi
miktarı kadar idari para cezası verilir. Ancak, verilecek idari para cezasının
miktarı yüzbin Türk Lirasından az olamaz.
(8) Müsabaka yapılmadan önce suçun ortaya çıkmasını
sağlayan kişiye ceza verilmez.
Spor alanlarına sokulması yasak
maddeler
MADDE 12 – (1) Spor alanlarına;
a) Ruhsatlı dahi olsa ateşli silahlar ile esasen
bulundurulması yasak olan diğer silahların,
b) Esasen bulundurulması yasak olmamakla beraber
kesici, ezici, bereleyici veya delici aletler ile patlayıcı, parlayıcı,
yanıcı veya yakıcı maddelerin,
c) Uyuşturucu veya uyarıcı maddelerin ve ilgili
spor federasyonlarının belirlediği esaslara aykırı olarak alkollü
içeceklerin,
sokulması
yasaktır.
(2) Müsabaka güvenliğinin sağlanması amacıyla,
genel kolluk görevlileri ile bunların gözetiminde olmak üzere özel güvenlik
görevlileri, mülki amirin yazılı emrine istinaden, spor alanına girişte
izleyicilerin üstünü ve eşyasını teknik cihazlarla ve gerektiğinde el ile
kontrol edebilir ve arayabilir.
(3) Spor müsabakası öncesinde, esnasında ve
sonrasında spor alanının çevresinde ve müsabakanın yapılacağı yer gidiş ve
geliş güzergâhında, taraftarların üzeri ve eşyası 4/7/1934
tarihli ve 2559 sayılı Polis Vazife ve Salahiyet Kanununun önleme aramasına
ilişkin hükümlerine göre aranabilir.
(4) 4/12/2004 tarihli ve
5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun adli aramaya ilişkin hükümleri
saklıdır.
(5) Genel kolluk görevlileri ve belediye zabıtası
birinci fıkranın (b) ve (c) bentleri kapsamına giren alet veya maddeleri
spor alanı çevresinde seyyar olarak satan, satışa arz eden, dağıtan veya
dağıtmak için bulunduran kişileri bu alandan uzaklaştırmakla yükümlüdür.
Spor alanlarına yasak madde sokulması
ve müsabaka düzeninin bozulması
MADDE 13 – (1) Bulundurulması esasen suç oluşturan silahları
spor alanlarına sokan kişi hakkında, 10/7/1953
tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler
Hakkında Kanunun ek 1 inci maddesi hükümlerine göre cezaya hükmolunur.
(2) Esasen bulundurulması suç oluşturmamakla
beraber 12 nci maddenin birinci fıkrasının (b)
bendi kapsamına giren alet veya maddeleri spor alanlarına sokan kişi, üç
aydan bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
(3) 12 nci maddenin
birinci fıkrasının (b) bendi kapsamına giren alet veya maddeleri
seyircilere temin etmek amacıyla spor alanına sokan veya spor alanında
seyircilere temin eden kişi, iki yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile
cezalandırılır.
(4) 12 nci maddenin
birinci fıkrasının (b) bendi kapsamına giren alet veya maddeleri spor
alanında kullanan kişi, bu suretle müsabaka düzeninin bozulması halinde,
fiili daha ağır cezayı gerektiren başka bir suç oluşturmadığı takdirde, bir
yıldan üç yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
(5) Spor alanına sokulması yasak olmayan maddeleri
kullanarak müsabaka düzeninin bozulmasına sebebiyet veren kişi, fiili daha
ağır bir cezayı gerektiren başka bir suç oluşturmadığı takdirde, adli para
cezasıyla cezalandırılır.
(6) 12 nci maddenin
birinci fıkrasının (c) bendi hükümlerine aykırı olarak spor alanlarına
müsabaka sırasında uyuşturucu veya uyarıcı madde ya da alkollü içecek sokan
kişi, fiili daha ağır bir cezayı gerektiren başka bir suç oluşturmadığı
takdirde, adli para cezası ile cezalandırılır.
Hakaret içeren tezahürat
MADDE 14 – (1) Spor alanlarında veya çevresinde taraftarların
grup halinde veya münferiden belirli bir kişiyi hedef veya muhatap alıp
almadığına bakılmaksızın duyan veya gören kişiler tarafından hakaret olarak
algılanacak tarzda aleni olarak söz ve davranışlarda bulunmaları halinde,
fiilleri daha ağır cezayı gerektiren başka bir suç oluşturmadığı takdirde, şikayet şartı aranmaksızın, failler hakkında onbeş günden az olmamak üzere adli para cezasına hükmolunur.
(2) Spor alanlarında veya çevresinde toplum
kesimlerini din, dil, ırk, etnik köken, cinsiyet veya mezhep farkı
gözeterek hakaret oluşturan söz ve davranışlarda bulunan kişi, fiili daha
ağır cezayı gerektiren başka bir suç oluşturmadığı takdirde, altı aydan iki
yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
(3) Birinci ve ikinci fıkralarda tanımlanan
suçların yazılı pankart taşınması veya asılması ya da duvarlara yazı
yazılması suretiyle işlenmesi halinde, verilecek ceza yarı oranında
artırılır.
Spor alanlarına usulsüz seyirci
girişi
MADDE 15 – (1) Bu Kanun hükümlerine göre temin edilmiş bileti
olmaksızın spor müsabakalarını izlemek amacıyla spor alanlarına giren kişi,
adli para cezası ile cezalandırılır. Suçun spor müsabakalarına seyirci
olarak katılmaktan yasaklanmış kişi tarafından işlenmesi halinde, hakkında
üç aydan bir yıla kadar hapis cezasına hükmolunur.
(2) Spor alanlarına spor müsabakalarını izlemek
amacıyla bu Kanun hükümlerine aykırı olarak seyirci kabul eden veya kabul
edilmesini sağlayan kişi, üç aydan bir yıla kadar hapis cezası ile
cezalandırılır. Suçun spor müsabakalarına seyirci olarak katılmaktan
yasaklanmış kişi lehine işlenmesi halinde, verilecek ceza yarı oranında
artırılır.
(3) Spor müsabakalarına seyirci olarak katılmaktan
yasaklanmış kişiler hariç olmak üzere; spor alanlarının Gençlik ve Spor
Genel Müdürlüğünün tasarrufunda bulunan seyirci yerlerine giriş ve çıkışa
ilişkin düzenlemeler çerçevesinde bu alanlara girenlerle ilgili olarak birinci
ve ikinci fıkra hükümleri uygulanmaz.
(4) Kendisine ait elektronik kartı bir başkasının
spor müsabakasına seyirci olarak girmesini sağlamak amacıyla kullandıran
kişi birinci fıkra hükmüne göre cezalandırılır.
(5) Spor müsabakalarına seyirci olarak girişi
sağlamak amacıyla elektronik kartı yetkisiz olarak üreten, satan, satışa
arz eden, devreden, satın alan, kabul eden veya bulunduran kişi bir yıldan
dört yıla kadar hapis ve onbin güne kadar adli
para cezası ile cezalandırılır. Bu kartı kendi kullanımı için kabul eden ve
bulunduran kişi bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
Yasak alanlara girme
MADDE 16 – (1) Müsabaka için seyircilerin kabulüne
başlanmasından itibaren müsabaka sonrası tamamen tahliyesine kadarki zaman
zarfında yetkisiz olarak müsabaka alanına, soyunma odalarına, odaların
koridorlarına, sporcu çıkış tünellerine giren kişi üç aydan bir yıla kadar
hapis veya adli para cezası ile cezalandırılır.
(2) Fiilin müsabakanın seyrini veya güvenliğini
bozması halinde, fail hakkında bir yıldan üç yıla kadar hapis cezasına
hükmolunur.
Spor alanlarında taşkınlık yapılması
ve tesislere zarar verilmesi
MADDE 17 – (1) Spor alanlarında kasten yaralama suçunun veya
mala zarar verme suçunun işlenmesi halinde şikayet şartı aranmaksızın 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun
ilgili maddelerine göre cezaya hükmolunur. Spor alanları ve bu alanlardaki
eşya, mala zarar verme suçu bakımından kamu malı hükmündedir.
(2) Birinci fıkra kapsamına giren suçların
işlenmesi suretiyle spor alanlarına ve bu alanlardaki eşyaya zarar verilmiş
olması halinde, meydana gelen zararların tazmini hususunda zarar veren
kişiler ve onların taraftarı olduğu spor kulübü meydana gelen zarardan müteselsilen sorumludur. Zararı gideren spor kulübünün
sorumlu taraftarlarına rücu hakkı saklıdır.
Seyirden yasaklanma
MADDE 18 – (1) Kişinin, bu Kanunda tanımlanan veya yollamada
bulunulan ilgili kanunlardaki suçlardan dolayı mahkemece kurulan hükümde,
hakkında güvenlik tedbiri olarak spor müsabakalarını seyirden
yasaklanmasına karar verilir. Seyirden yasaklanma ibaresinden kişinin
müsabakaları ve antrenmanları izlemek amacıyla spor alanlarına girişinin
yasaklanması anlaşılır. Hükmün kesinleşmesiyle infazına başlanan seyirden
yasaklanma yaptırımının süresi cezanın infazı tamamlandıktan itibaren bir
yıl geçmesiyle sona erer. Bu güvenlik tedbirine ceza verilmesine yer olmadığı
kararı ile birlikte hükmedilmesi halinde, hükmün kesinleştiği tarihten
itibaren bir yıl geçmesiyle bu güvenlik tedbirinin uygulanmasına son
verilir. Güvenlik tedbiri olarak spor müsabakalarını seyirden yasaklama
kararı 25/5/2005 tarihli ve 5352 sayılı Adli Sicil
Kanunu hükümlerine göre kaydedilir.
(2) Bu madde hükümleri, taraftar gruplarınca spor
alanlarının dışında işlenen kasten yaralama, hakaret içeren tezahürat ve
mala zarar verme suçları bakımından da uygulanır.
(3) Bu madde kapsamına giren suçlardan dolayı
soruşturma başlatılması halinde şüpheli hakkında spor müsabakalarını
seyirden yasaklama tedbiri derhal uygulamaya konulur. Soruşturma evresinde
Cumhuriyet savcısı, kovuşturma evresinde mahkeme tarafından bu tedbirin
kaldırılmasına karar verilmediği takdirde bu yasağın uygulanmasına koruma
tedbiri olarak devam edilir.
(4) Koruma tedbiri olarak uygulanan ve güvenlik
tedbiri olarak hükmedilen spor müsabakalarını seyirden yasaklama tedbirine
ilişkin bilgiler Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde tutulan bu amaca özgü
elektronik bilgi bankasına derhal kaydedilir. Bu bilgi bankasına spor
kulüplerinin ve federasyonların erişimi sağlanır. Yasaklanan kişilere
ilişkin bilgiler, ilgili spor kulüplerine ve yurt dışında yapılacak
müsabaka öncesinde müsabakanın yapılacağı ülkenin yetkili mercilerine
bildirilir.
(5) Koruma tedbiri olarak uygulanan spor
müsabakalarını seyirden yasaklanma tedbiri;
a) Cumhuriyet savcısı veya mahkeme tarafından
kaldırılmasına karar verilmesi,
b) Kovuşturmaya yer olmadığı kararı verilmesi,
c) Sanık hakkında beraat veya düşme kararı
verilmesi,
halinde
derhal kaldırılır.
(6) Kamu davasının açılmasının ertelenmesine,
hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına, hapis cezası yerine seçenek
yaptırım olarak tedbire veya hapis cezasının ertelenmesine karar verilmesi
halinde, kararın kesinleştiği tarihten itibaren; önödeme
halinde ise, önödemede bulunulduğu tarihten
itibaren, bir yıl süreyle spor müsabakalarını seyirden yasaklama tedbirinin
uygulanmasına devam edilir.
(7) Alkol ya da uyuşturucu veya uyarıcı madde
etkisinde olduğu açıkça anlaşılan kişi, spor alanına alınmaz. Bu şekilde
spor alanlarına giren ve dışarı çıkmamakta ısrar eden kişi zor kullanılarak
dışarı çıkarılır ve bu madde hükümlerine göre bir yıl süreyle spor
müsabakalarını seyirden yasaklanır.
(8) Bu madde hükümlerine göre spor müsabakalarını
seyirden yasaklanan kişi, yasaklama kararının sebebini oluşturan fiilin
işlendiği müsabakanın tarafı olan ve taraftarı olduğu takımın katıldığı
spor müsabakalarının yapılacağı gün, yurt içinde bulunduğu takdirde,
müsabakanın başlangıç saatinde ve bundan bir saat sonra bulunduğu yere en
yakın genel kolluk birimine başvurmakla yükümlüdür.
(9) Sekizinci fıkradaki yükümlülüğe aykırı hareket
eden kişi, yirmibeş günden az olmamak üzere adli
para cezası ile cezalandırılır.
(10) Bu Kanun hükümlerine göre hakkında güvenlik
tedbiri olarak spor müsabakalarını seyirden yasaklanma kararı verilen kişi,
yasak süresince spor kulüplerinde ve federasyonlarda ve taraftar
derneklerinde yönetici olamaz; spor müsabakalarında hakem, temsilci veya
gözlemci olarak görev yapamaz.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Federasyonların yaptırım uygulama
yetkisi
MADDE 19 – (1) Bu Kanuna göre bir spor kulübüne veya spor
kulübünün mensubuna ceza verilmesi, bu kulübün bağlı olduğu federasyonun
yaptırım uygulama yetkisini ortadan kaldırmaz.
Hakemler, gözlemciler ve temsilciler
MADDE 20 – (1) Spor müsabakalarında görev yapan hakem,
gözlemci ve temsilciler bu görevleriyle bağlantılı olarak kendilerine karşı
işlenen suçlar bakımından kamu görevlisi sayılır.
Yükümlülüklerin yerine getirilmemesi
MADDE 21 – (1) Müsabakalarda özel güvenlik görevlisi
bulundurma yükümlülüğüne aykırı hareket eden spor kulüplerine, eksik özel
güvenlik görevlisi sayısı itibarıyla yüz Türk Lirası idari para cezası
verilir.
(2) 5 inci maddenin dördüncü, beşinci ve yedinci
fıkralarında öngörülen yükümlülüklerin yerine getirilmemesi halinde her
müsabaka için;
a) En üst futbol liginde bulunan spor kulüplerine yüzbin Türk Lirası,
b) En üst futbol liginin bir alt liginde bulunan
spor kulüplerine seksenbin Türk Lirası,
c) Basketbol, voleybol ve hentbol dalları için ise
spor tesisinin kullanım hakkına sahip bulunan spor kulübü, kurum ve kuruluşlara
yirmibin Türk Lirası,
idari
para cezası verilir.
(3) Elektronik bilet uygulamasına geçilmemiş spor
alanlarına biletsiz veya kapasiteden fazla seyirci alınması halinde, ilgili
spor kulübüne beşbin Türk Lirasından ellibin Türk Lirasına kadar idari para cezası verilir.
Bu fıkra hükmü sadece profesyonel futbol kulüplerinin müsabakaları ile
ilgili olarak uygulanır.
(4) Spor alanında kendisine tahsis edilenden başka
yere oturmakta ısrar eden seyirci, zor kullanılarak dışarı çıkarılır.
Şiddete neden olabilecek açıklamalar
MADDE 22 – (1) Sporda şiddeti teşvik edecek şekilde basın ve
yayın yoluyla açıklamada bulunan kişilere, fiilleri suç oluşturmadığı
takdirde, beşbin Türk Lirasından ellibin Türk Lirasına kadar idari para cezası verilir.
(2) Birinci fıkra kapsamına giren fiillerin spor
kulübü veya federasyon yöneticileri tarafından işlenmesi halinde, birinci
fıkra hükmüne göre verilecek ceza beş katına kadar artırılır.
(3) Birinci fıkra kapsamına giren fiilleri işleyen
kişiler, ayrıca idari tedbir olarak spor müsabakalarını seyirden
yasaklanır. Bu yasak, kararın verildiği tarihten itibaren üç ay süreyle
uygulanır. Koruma tedbiri olarak yasak kararının uygulanmasına ilişkin esas
ve usuller, bu tedbir bakımından da uygulanır. Ancak 18 inci maddenin
sekizinci fıkrası hükmü bu kişiler bakımından uygulanmaz.
(4) Birinci fıkra kapsamına giren fiillerin, haber
verme ve eleştiri hakkının sınırları aşılarak yayımlanması halinde, ilgili
basın ve yayın organının işleticisi olan gerçek veya tüzel kişiye, yüzbin Türk Lirasından beşyüzbin
Türk Lirasına kadar idari para cezası verilir. Birinci fıkra kapsamına
giren fiillerin tekrar tekrar yayımlanması
halinde, haber verme hakkının sınırları aşılmış kabul edilir.
Yargılama ve usul hükümleri
MADDE 23 – (1) Bu Kanun kapsamına giren suçlardan dolayı
yargılama yapmaya Hakimler ve Savcılar Yüksek
Kurulunun ihtisas mahkemesi olarak görevlendireceği asliye veya ağır ceza
mahkemeleri yetkilidir.
(2) Ceza Muhakemesi Kanununun 135 inci maddesi
hükümleri, 11 inci maddede tanımlanan suç bakımından da uygulanır.
(3) Bu Kanun hükümlerine göre idari para cezasına
ve diğer idari yaptırımlara karar vermeye, Cumhuriyet savcısı yetkilidir.
Yönetmelik
MADDE 24
– (1) Bu Kanun kapsamında yer alan
spor dalının bağlı bulunduğu federasyon, spor kulüpleri, taraftar
dernekleri ve müsabaka amirlerinin görev, yetki ve sorumlulukları ile saha
içi ve dışında alınacak güvenlik önlemleri, biletlerin basılması ve satışa
sunulması, müsabaka alanlarının düzenlenmesi, spor alanlarına giriş ve
çıkışlar ile uygulanacak güvenlik sistemleri, sağlık, emniyet ve itfaiye
teşkilâtının alacağı önlemler ve bu Kanunun kapsamına giren diğer konular
hakkındaki usul ve esaslar, ilgili bakanlık ve kuruluşların görüşleri
alınarak Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün bağlı olduğu Bakanın teklifi
üzerine Bakanlar Kurulunca yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenir.
Yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 25 – (1) 28/4/2004 tarihli ve
5149 sayılı Spor Müsabakalarında Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair
Kanun yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Kanunun 5 inci maddesinin dördüncü, beşinci
ve yedinci fıkralarında öngörülen yükümlülükler; en üst futbol liginde
bulunan kulüpler tarafından bir yıl, diğer kulüp veya kuruluşlar tarafından
ise üç yıl içerisinde yerine getirilir. Bu yükümlülüklerin süresinde yerine
getirilmemesi halinde spor kulüpleri hakkında 21 inci madde uyarınca idari
para cezası uygulanır.
Yürürlük
MADDE 26 – (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 27 – (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
13/4/2011
|