Hâkimler
ve Savcılar Yüksek Kurulundan:
HÂKİMLER VE
SAVCILAR YÜKSEK KURULU
TEFTİŞ
KURULU YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
KISIM
Genel
Hükümler
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Teftiş Kurulu ve
Kurul müfettişlerinin çalışma yöntemleri ile denetim, araştırma, inceleme
ve soruşturmalara ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, 11/12/2010 tarihli ve 6087 sayılı
Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Kanununun 14 üncü maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Adalet Bakanlığını,
b) Başkan: Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Teftiş
Kurulu Başkanını,
c) Başkanlık: Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Teftiş
Kurulu Başkanlığını,
ç) Başkan yardımcısı: Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu
Teftiş Kurulu başkan yardımcılarını,
d) Daire: Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun birinci,
ikinci ve üçüncü dairelerinden her birini,
e) Daire başkanı: Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun
birinci, ikinci ve üçüncü daire başkanlarından her birini,
f) Genel Kurul: Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Genel
Kurulunu,
g) Genel Sekreterlik: Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu
Genel Sekreterliğini,
ğ) Hâkim ve savcı: 24/2/1983
tarihli ve 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanununun 3 üncü maddesinde
belirtilen hâkim ve savcıları,
h) Kurul: Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunu,
ı) Kurul Başkanı: Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu
Başkanını,
i) Mahkeme: Bölge adliye, bölge idare, adlî yargı ilk
derece ve idarî yargı mahkemelerini ve hâkimliklerini,
j) Müfettiş: Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Teftiş
Kurulu Başkanı, başkan yardımcıları, başmüfettiş ve müfettişlerini,
k) Performans değerlendirme ve geliştirme formu:
Denetlenen hâkim ve savcıların denetim dönemi içerisindeki
performanslarının değerlendirilmesi ve geliştirilmesine yönelik formu,
l) Teftiş Kurulu: Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu
Teftiş Kurulunu,
m) UYAP: Ulusal yargı ağı bilişim sistemini,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Çalışma
Merkezi ve Bürolar
Çalışma
merkezi
MADDE 4 – (1) Teftiş
Kurulunun ve müfettişlerin çalışma merkezi Ankara’dır.
(2) Gerektiğinde Başkanın teklifi ve Üçüncü Daire
Başkanının onayı ile Ankara dışında da çalışma merkezleri ve bunlara bağlı
bürolar kurulabilir. Çalışma merkezlerinde, Başkanlıkça verilen emirlerin
yerine getirilmesinden, müfettişlerin çalışma merkezi ile ilişkilerinin
düzenlenmesinden, müfettişler arasında uyumlu bir çalışma düzeni sağlanmasından
ve büro hizmetlerinin yürütülmesinden Başkanın görevlendireceği müfettiş
sorumludur.
(3) Ankara dışındaki çalışma merkezlerinde
görevlendirilecek müfettişler, Başkanın teklifi ve Üçüncü Daire Başkanının
onayı ile belirlenir.
Bürolar
MADDE 5 – (1) Teftiş
Kurulunun görevlerini yerine getirmek amacıyla Genel Sekreterliğe bağlı
personelden yeteri kadarı Teftiş Kurulu Başkanlığındaki bürolarda
görevlendirilir.
İKİNCİ
KISIM
Görev,
Yetki, Sorumluluklar ve Çalışma Esasları
BİRİNCİ
BÖLÜM
Görev,
Yetki ve Sorumluluklar
Müfettişlerin
görev ve yetkileri
MADDE
6 –
(1) Müfettişler, Anayasanın 159 uncu maddesi ile diğer mevzuatta öngörülen
görevleri kapsamında özellikle hâkim ve savcılar hakkında denetim,
araştırma, inceleme ve soruşturma işlemlerini yapmak ve denetimler
sonucunda denetim raporu, performans değerlendirme ve geliştirme formu ile
varsa aksayan hususlara ilişkin tavsiyeler listesi, araştırma, inceleme ve
soruşturmalar sonucunda ise araştırma, inceleme veya soruşturma raporu
düzenlemekle görevlidirler.
(2) Müfettişler görevlerini, Hâkimler ve Savcılar Yüksek
Kurulu Kanununun 17 nci maddesinde düzenlenen
yetkilerini kullanarak yerine getirirler.
Müfettişlerin
uyacakları esaslar
MADDE 7 – (1)
Müfettişler;
a) İncelemek üzere aldıkları defter, evrak ve kayıtlar
üzerinde, belirli bir döneme ait işlemlerin teftiş edildiğini gösteren
tarih koymak ve imzalamak suretiyle yapılabilecek olan açıklamalar dışında
ilave ve düzeltmede bulunamazlar, teftişe tabi olanların icrai iş ve işlemlerini yapamazlar.
b) Kendisinin veya diğer müfettişlerin araştırma,
inceleme ve soruşturma için gidecekleri yerleri ve yapacakları işleri
ilgililerine ve başkalarına söyleyemezler.
c) Görevleri sebebiyle öğrendikleri gizli bilgileri ve
yaptıkları araştırma, inceleme ve soruşturmalarla ilgili soruşturmanın
gizliliği kapsamındaki konuları açıklayamazlar.
ç) Gizli yazılarını başkalarına yazdıramazlar.
Birden çok
müfettişin birlikte çalışması
MADDE 8 – (1)
Denetleme, araştırma, inceleme ve soruşturmanın niteliğine göre, gerektiğinde
bir işte birden çok müfettiş görevlendirilir. Bu durumda grup başkanı olan
kıdemli müfettiş, çalışmaları adil bir şekilde düzenler. İşlerin sağlıklı
olarak yürütülmesini ve süresi içinde bitirilmesini sağlayacak tedbirleri
alır.
İşlere ara
verilmesi ve devri
MADDE 9 – (1)
Müfettişlerin başladıkları işlere ara vermeleri veya bu işleri devretmeleri
Başkanın iznine bağlıdır.
Bürolarda
çalışan şube müdürü ile diğer personelin görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 10 – (1) Büro
şube müdürü ve diğer personelinin görev, yetki ve sorumlulukları Kurul
Genel Sekreterliğinin çalışma usul ve esaslarını belirten yönetmelikte
düzenlenir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Çalışma
Esasları
Yıllık
teftiş programı
MADDE 11 – (1)
Başkanlık tarafından hazırlanan yıllık teftiş programı taslağı Üçüncü
Daireye sunulur. Bu Daire tarafından yapılan teklif ve Kurul Başkanının
oluru üzerine her yıl Ocak ayında yürürlüğe konulur. Kurulun internet
sitesi vasıtasıyla yargı teşkilatına duyurulur. Gerektiğinde programda
değişiklik yapılabilir ve bu değişiklik aynı şekilde duyurulur.
Görevlendirme
ve hareket
MADDE 12 – (1)
Başkan, müfettişleri kıdemlerine, uzmanlıklarına, görev mahallinin
özelliklerine ve çalışma merkezi dışındaki görev sürelerine bakarak
görevlendirir.
(2) Görevlendirilen müfettiş yedi gün içinde görev
mahalline hareket eder. Bu süre Başkanın izniyle uzatılabilir.
(3) Acele kaydıyla verilen görevlerde müfettiş, en kısa
zamanda veya Başkanın tensip edeceği gün görev yerine hareket etmek
zorundadır.
(4) Görevlendirilen müfettiş, ayrılışını bir gün önce
veya aynı gün, başlayışını ise aynı gün Başkanlığa bildirir.
(5) Görevin bitirileceğine dair yazı, görevin sona
ermesinden en az bir gün önce, zorunluluk hâllerinde ise aynı gün
Başkanlığa iletilir.
(6) Başkanlıkça, denetim, araştırma, inceleme ve
soruşturma görevleri dışındaki işlerde yeterli sayıda müfettiş merkezde
görevlendirilebilir.
Çalışma
merkezi dışındaki görev süreleri
MADDE 13 – (1) Kadro
ve iş durumunun verdiği imkânlar ölçüsünde, müfettişlerin çalışma merkezi
dışındaki yıllık görev süreleri, müfettişlikte geçen fiilî hizmet süreleri
itibarıyla en çok;
a) 5 yıl ve daha az olanlarda 6 ay,
b) 6 -10 yıl olanlarda 5 ay,
c) 11-15 yıl olanlarda 4 ay,
ç) 15 yıldan fazla olanlarda 3 ay
olacak şekilde
belirlenir.
(2) Yıllık denetim programının bitirilememesi hâlinde
belirlenen süreleri uzatmaya Başkan yetkilidir.
Uzmanlaşma
MADDE 14 – (1)
Başkanın belirleyeceği alanlarda uzmanlaşmaları için müfettişler özel
eğitime tâbi tutulabilirler. Müfettişlerin uzmanlaştıkları alanlar denetim
programında ve grup görev dağılımında imkânlar nispetinde dikkate alınır.
(2) Uzmanlık konularıyla ilgili bilgi alışverişini
sağlama amacına yönelik ortam oluşturulur.
(3) Başkanlık, yıl sonunda
uzman müfettişlerden, alanlarında sene içerisinde yaptıkları çalışmaların
sonuçlarına dair rapor talep edebilir.
ÜÇÜNCÜ
KISIM
Refakat
Dönemi ve Diğer Özlük İşleri
BİRİNCİ
BÖLÜM
Refakat
Dönemi
Refakat
dönemi
MADDE 15 – (1)
Refakat dönemi, müfettişliğe yeni atananlar için sekiz ay süreli, Başkanın
uygun göreceği bir veya birkaç kıdemli müfettiş yanında, denetleme,
araştırma, inceleme ve soruşturma işlerinin yaptırılacağı dönemdir. Başkan,
gerek gördüğünde bu süreyi en çok dört ay uzatabilir.
(2) Müfettişler refakat dönemleri içerisinde onbeş günden az olmamak üzere meslekî uyum ve UYAP
eğitimine tâbi tutulurlar.
(3) Kıdemli müfettişler, yanlarında görevlendirilen
müfettişlerin yetişmeleri ve göreve uyum sağlamaları için gerekli ilgi ve
gayreti gösterirler. Henüz müstakil denetim almamış olanlar mümkün olduğu
kadar değişik birimlerde görevlendirilirler. Grup başkanları refakat
dönemini henüz tamamlamamış müfettişler hakkındaki görüşlerini, gerektiğinde
yazılı olarak Başkanlığa bildirirler. Bunlar, Başkanlıkça müfettişlerin
özel dosyasında saklanır.
(4) Başkan, gerekli gördüğü takdirde refakat dönemi
içerisinde başarılı olamadıkları en az iki ayrı zamanda verilen müfettiş
raporuyla anlaşılanların başka bir göreve atanmaları hususunda Genel Kurula
teklifte bulunmak üzere Üçüncü Daire Başkanlığına bilgi verir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Diğer Özlük
İşleri
Eğitim
MADDE 16 – (1)
Başkanlıkça, müfettişlerin meslek içi eğitimi ve kişisel gelişimi konusunda
programlar düzenlenir.
Kıdem
MADDE 17 – (1) Kıdem,
müfettişler arasında atanma tarihine, atanma tarihi aynı olanlar arasında
hâkimlik ve savcılık kıdemine, başmüfettişlerde müfettişlik kıdemine göre
belirlenir.
(2) Kıdem tablosu, her yıl Ocak ayı içerisinde,
değişiklikler ise takip eden ayda müfettişlere duyurulur.
Aylık,
yolluk ve diğer hak edişlerin alınması
MADDE 18 – (1)
Müfettişler, aylık, yolluk ve diğer hak edişlerini belirlenen usul
dâhilinde malî birimlerden alırlar.
(2) Çekilen paranın, aylık hak edilecek tutarı aşmaması
asıldır.
(3) Hesap çizelgeleri, yolluk bildirimleri, çekilen
paralar ile ilgili belgeler ve ibrazı gereken harcama evrakı her ayın ilk
haftası içerisinde, Başkanlığa gönderilir.
İzinler
MADDE 19 – (1) Yıllık
izinler, müfettişin isteği esas alınarak Başkanın uygun göreceği tarihte
kullanılır.
Tatiller
MADDE 20 – (1) Tek
başına çalışan müfettişler ve grup başkanları Başkanlığa, grup hâlinde
çalışanlar, grup başkanına bilgi vererek, millî bayram ve genel tatillerle
hafta tatillerini, istedikleri yerlerde geçirebilirler.
DÖRDÜNCÜ
KISIM
Denetim
BİRİNCİ
BÖLÜM
Genel
İlkeler
Denetimde
genel ilkeler
MADDE
21 –
(1) Denetimlerde, işlerin kanun, tüzük, yönetmelik ve genelgelere
uygunluğunu, varsa aksaklık ve yolsuzlukları tespit etmek, görevlilerin
bilgi, çalışma ve başarı durumları hakkında görüş sahibi olabilmek için
öncelikle performans değerlendirme ve geliştirme formunda belirlenen
hususlara ilişkin olmak üzere kâfi sayıda evrak ve dosya fizikî olarak veya
UYAP kayıtlarından yararlanılarak incelenir. İncelenecek
evrakın seçimi, denetlenen birimin iş hacmi ve çeşitliliği de dikkate
alınarak yapılır. Ayrıca, ilgilinin istemesi halinde kendisinin seçeceği en
fazla on adet evrak veya dosya da incelenir.
(2) Denetim görevi üzerine müfettişlere, denetim mahalli
ve buradaki görevlilerle ilgili UYAP’ta bulunan
tüm kayıtlara erişim imkânı sağlanır. Gerekli durumlarda gizli sicille
ilgili bilgilerin incelenmesi Başkanlığın aracılığı ile yapılır.
Müfettişler, denetim görevi üzerine söz konusu birimin bir önceki denetim
dosyasını inceleyebilirler. Dosya, fizikî ortamda tutulmuşsa zimmetle
verilir ve denetimi müteakiben Başkanlığa iade olunur; UYAP ortamında oluşturulmuşsa
denetim süresince erişim imkânı sağlanır.
(3) Müfettiş, tespit ettiği usulsüz ve noksan
işlemlerden mümkün olanların düzeltilmesi yönünde gereğini yapar.
(4) Malî konularda tespit edilen eksiklikler,
ilgililerin rızası dâhilinde tamamlanmaması halinde ilgili makama ihbar
edilir.
Denetim
programı
MADDE 22 – (1)
Müfettiş tarafından amacına uygun tarzda denetime imkân verecek süreleri
ihtiva eden ve müteakip denetim yerlerini de kapsayacak şekilde
düzenlenecek denetim programı makul süre içinde Başkanlığa gönderilir.
(2) Gerekli hallerde Başkanlığın uygun bulmasıyla
programda değişiklik yapılabilir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Kalem, Hesabat, Kıymetli Evrak ve Eşya İşlemlerinin
Denetimi
ile Tespit İşlemi
Kalem, hesabat, kıymetli evrak ve eşya işlemlerinin denetimi
MADDE 23 – (1) Kalem
işlemlerinin denetimi ilgili Cumhuriyet savcıları ile hâkimlerin; hesabat, kıymetli evrak ve eşya işlemlerinin denetimi
ise ilgili hâkimlerin, bu işlemlerin personel tarafından mevzuata uygun bir
şekilde yürütülmesini sağlayıp sağlamadıklarının belirlenmesi amacıyla
yapılır. İlgili Cumhuriyet savcıları ile hâkimlerin denetim görevini
usulünce yerine getirmediklerinin belirlenmesi hâlinde, denetim görevi ve
gereklerinin ilgililerince yapılması sağlanır. Bu işlemler gerek
duyulduğunda, mümkün olduğu ölçüde bizzat veya yardımcı personel
katkısıyla, gerekirse bilirkişiden de yararlanarak müfettiş tarafından da
yapılabilir.
Tespit
işlemi
MADDE 24 – (1)
Denetimlerde tespit işlemi, ilgili hâkimlerin denetim göreviyle ilgili iş
ve işlemlerinin aksadığının görülmesi gibi hallere münhasır olmak üzere,
gerek duyulması halinde yapılır.
(2) Tespit işlemi, vezne (müstakil vezne teşkilatı olan
yerler hariç), tereke, izale-i şüyu ve varsa vesayet kasa hesabındaki
paralar ile buralardaki kıymetli evrak ve eşya muhtevasının denetime
başlanılan veya denetim süresi içinde bu işlemin yapılmasına gerek duyulan
gün itibarıyla belirlenmesidir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Cumhuriyet
Başsavcılıklarının Denetimi
Adlî yargı
ilk derece mahkemeleri Cumhuriyet başsavcılıklarının denetimi
MADDE 25 – (1) Adlî
yargı ilk derece mahkemeleri Cumhuriyet başsavcılıklarının denetiminde,
fizikî olarak veya UYAP kayıtlarından;
a) Derdest; soruşturma, kabahat, denetimli serbestlikle
ilgili olanlar da dahil olmak üzere infaz, istinabe
ve davanâmeye konu evraktan,
b) Sonuçlanmış; soruşturma, kabahat, infaz ve davanâme evrakından,
c) Temyiz, istinaf, itiraz ve kanun yararına bozma
talebine ilişkin evraktan,
yeteri kadarı,
ç) Cumhuriyet savcılarının emir ve talimatıyla doldurulan
bölümleri yönünden nezarete alınanların kaydına mahsus defter,
incelenir.
(2) Denetimde özellikle, gelen kadar iş çıkartılmaması,
teraküme yol açılması, eski yıllardan devren gelen işlerin
sonuçlandırılmama sebepleri üzerinde durulur, aksayan bir durum varsa
raporun mahsus bölümünde ele alınır, gerekli görülen hâllerde ilgisi
hakkında gereğine tevessül edilir.
(3) Adlî yargı ilk derece mahkemeleri Cumhuriyet
başsavcılıklarının denetimi, öncelikle ilgililerin performans değerlendirme
ve geliştirme formunda gösterilen hususlara ilişkin olarak yapılır, gerek
görülmesi halinde performans değerlendirme ve geliştirme formundaki
konularla bağlı kalınmayarak, ilgililerin meslekî bilgi ve çalışmalarının
her yönüyle tespitinde zarurî görülen hususlar tetkik edilir.
İş
cetvelleri ve inceleme tutanağı
MADDE 26 – (1)
Denetime başlandığı gün itibarıyla derdest soruşturma, istinabe, kabahat ve
infaz evrakına dair iş cetvelleri UYAP kayıtlarından veya fizikî olarak
alınarak kontrolü sağlanır.
(2) İş cetvellerinde elde görülenler ve diğer yerlerde
bulunanların yekûnu ile birlikte dökümü de gösterilir. Bunlardan tetkik
edilenler cetvelde işaretlenerek veya UYAP ortamında kaydedilerek yahut
inceleme tutanağı düzenlenerek gösterilir.
Bölge
adliye mahkemesi Cumhuriyet başsavcılıklarının denetimi
MADDE 27 – (1) Bu
Yönetmeliğin adlî yargı ilk derece mahkemeleri Cumhuriyet başsavcılığı
denetimi için öngörülen ve aykırılık teşkil etmeyen hükümleri bölge adliye
mahkemesi Cumhuriyet başsavcılığı denetimi için de uygulanır.
(2) Ayrıca;
a) Bölge adliye mahkemesine gelen ceza davalarına
ilişkin hüküm ve kararlara ait dosyalardaki varsa tebligat eksiklikleri
giderilerek, sunulması gereken belge ve deliller de eklendikten sonra
usulüne uygun tebliğname düzenlenip
düzenlenmediği,
b) Ceza dairelerince benzer olaylara ilişkin verilen
kararlar arasındaki uyuşmazlığın giderilmesi için başkanlar kuruluna
başvurulup başvurulmadığı,
tetkik edilir ve
düzeltilmesi mümkün olan aksaklıkların mahallinde giderilmesi sağlanır.
(3) Bölge adliye mahkemesi
Cumhuriyet başsavcılıklarının denetimi, öncelikle ilgililerin performans
değerlendirme ve geliştirme formunda gösterilen hususlara ilişkin olarak
yapılır, gerek görülmesi halinde performans değerlendirme ve geliştirme
formundaki konularla bağlı kalınmayarak, istinaf yargılamasına ilişkin usul
hükümlerine riayet edilip edilmediği yönünde, ilgililerin meslekî bilgi ve
çalışmalarının her bakımdan tespiti için zarurî görülen hususlar tetkik
edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Mahkemelerin Denetimi
Adlî yargı
ilk derece mahkemelerinin denetimi
MADDE 28 – (1) Adlî
yargı ilk derece mahkemelerinin denetiminde mevzuat gereği tutulması
gereken defter, karar kartonu gibi belge ve dosyalar fizikî olarak veya
UYAP kayıtlarından incelenir.
(2) Denetime başlandığı gün itibarıyla esas, istinabe ve
değişik işlere ilişkin iş ve mahiyet cetvelleri fizikî veya UYAP
kayıtlarından alınarak kontrolü sağlanır.
(3) İş hacmine göre ve ilgililerin bilgi, çalışma ve
başarı durumlarını takdire esas olacak sayıda incelenen derdest ve karara
bağlanmış dava dosyaları ile istinabe ve değişik iş evrakının numaraları
UYAP ortamına kaydedilmek suretiyle veya düzenlenecek inceleme tutanağında
gösterilir.
(4) Denetimde özellikle, gelen kadar iş çıkartılmaması,
teraküme yol açılması, hukuk mahkemeleri için eski yıllardan devren gelen
işlerin sonuçlandırılamaması ve ceza mahkemelerinde ise zamanaşımı
nedeniyle ortadan kaldırılma sebepleri üzerinde durulur, aksayan bir durum
varsa raporun mahsus bölümünde ele alınır, gerekli görülen hâllerde ilgisi
hakkında gereğine tevessül edilir.
(5) Adlî yargı ilk derece mahkemelerinin denetimi,
öncelikle ilgililerin performans değerlendirme ve geliştirme formunda
gösterilen hususlara ilişkin olarak yapılır, gerek görülmesi halinde
performans değerlendirme ve geliştirme formundaki konularla bağlı
kalınmayarak, ilgililerin meslekî bilgi ve çalışmalarının her yönüyle
tespitinde zarurî görülen hususlar tetkik edilir.
Bölge
adliye mahkemelerinin denetimi
MADDE 29 – (1) Bu
Yönetmeliğin adlî yargı ilk derece mahkemeleri için öngörülen ve aykırılık
teşkil etmeyen hükümleri bölge adliye mahkemeleri için de uygulanır.
(2) Ayrıca bölge adliye mahkemelerindeki denetimde;
istinaf yargılamasına ilişkin usul hükümlerine riayet edilip edilmediğine
bakılır.
(3) Bölge adliye mahkemelerinin denetimi, öncelikle
ilgililerin performans değerlendirme ve geliştirme formunda gösterilen
hususlara ilişkin olarak yapılır, gerek görülmesi halinde performans
değerlendirme ve geliştirme formundaki konularla bağlı kalınmayarak,
ilgililerin meslekî bilgi ve çalışmalarının her yönüyle tespitinde zarurî
görülen hususlar tetkik edilir.
Bölge
idare, idare ve vergi mahkemelerinin denetimi
MADDE 30 – (1) Bölge
idare, idare ve vergi mahkemelerinin denetiminde bu Yönetmeliğin adlî yargı
ilk derece mahkemeleri için öngörülen ve aykırılık teşkil etmeyen hükümleri
uygulanır.
(2) Bölge idare, idare ve vergi mahkemelerinin denetimi,
öncelikle ilgililerin performans değerlendirme ve geliştirme formunda
gösterilen hususlara ilişkin olarak yapılır, gerek görülmesi halinde
performans değerlendirme ve geliştirme formundaki konularla bağlı
kalınmayarak, ilgililerin meslekî bilgi ve çalışmalarının her yönüyle
tespitinde zarurî görülen hususlar tetkik edilir.
Mahkeme
arşivlerinin denetimi
MADDE 31 – (1)
Mahkeme arşivlerinin denetiminde; ilgili mahkeme başkanı veya hâkimlerin,
mevzuatta yer alan usul ve esaslara uygun şekilde görevlerini yerine
getirip getirmediği incelenir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Tavsiyeler
Listesi
Tavsiyeler
listesi
MADDE 32 – (1)
Denetimlerde tespit edilen aksaklıklara ilişkin tavsiyeler listesi
düzenlenir.
(2) Hatalı işlem belirtildikten sonra mevzuattaki yeri
ve gerekçesi ile birlikte çözüm yolu gösterilir.
(3) Yargı yetkisi ve yargısal takdir hakkına ilişkin
hususlar, kanun yararına bozma yoluna başvurulması istenilen işler ile
mevzuat ve içtihatlara göre tereddütlü bulunan konulara tavsiyeler
listesinde yer verilmez.
(4) Her tavsiyede ilgili dosya ve evrak numarası
gösterilir, dosya ve evrak fazla sayıda ise duruma göre makul miktarda
numaranın yazılmasıyla yetinilebilir.
(5) Evvelki denetim tavsiyelerini tebellüğ etmiş veya
burada sonradan göreve başlamış bulunan ilgililerden, makul ve mücbir sebep
olmaksızın tavsiyeleri yerine getirmemiş olanlar hakkında soruşturmaya
geçilmesi için gereğine tevessül edilebilir.
(6) Denetim sırasında düzenlenecek tavsiyeler
listesindeki gerekli görülen hususlar hakkında, denetim süresi ve
imkânların elverdiği ölçüde mahallinde bulunan ilgili hâkim ve savcıların
görüşlerine başvurulur.
(7) 45 inci maddeye göre gerekli işleme tabi tutulan
tavsiyeler listesi, Başkanlık tarafından ilgililere tebliğ edilmek üzere
mahalline gönderilir. İlgisine göre, mahal Cumhuriyet başsavcılığı, adlî
yargı adalet komisyonu başkanlığı ya da bölge idare mahkemesi başkanlığı,
tavsiyeler listesini denetim dönemi içerisinde o yerde çalışıp ayrılanlar
da dâhil tüm ilgililere tebliğ eder.
(8) Tavsiyelerin tebliğinden itibaren ilgililer onbeş gün içerisinde gerekçelerini de göstermek
suretiyle tavsiyelere Başkanlık nezdinde itiraz edebilirler. Bu süre
tavsiyeler listesinin mahalline gönderildiği tarihten itibaren her hâlde
altı ay geçmekle sona erer. Başkanlıkça itirazın haklı olduğu sonucuna
ulaşılırsa, tavsiye, listeden çıkartılır veya değiştirilebilir.
(9) İtiraz üzerine değişenler de dâhil olmak üzere tavsiyeler
ile performans değerlendirme ve geliştirme formunun uyumlu olması
gözetilir.
(10) Tavsiyeler listesi, denetime katılan müfettişler
tarafından imzalanır ve fizikî ortamda hazırlanması halinde iki nüsha
düzenlenir.
ALTINCI
BÖLÜM
Performans
Değerlendirme ve Geliştirme Formları
Performans
değerlendirme ve geliştirme formları hakkındaki genel ilkeler
MADDE 33 – (1)
Performans değerlendirme ve geliştirme formu; denetlenen hâkim ve
savcıların denetim dönemi içerisindeki performanslarının değerlendirilmesi ve
geliştirilmesine yönelik belgedir.
(2) Denetimin başladığı gün itibarıyla görevde
bulunanların, o yerdeki hizmet süresinin altı ayı aşması hâlinde haklarında
performans değerlendirme ve geliştirme formu düzenlenir. Altı aylık sürenin
hesaplanmasında; izin ve rapor gibi hallerle, yetkili olarak başka yerde
geçen süreler düşülür.
(3) Denetime başlanılan tarih dikkate alınarak, o
mahalden ayrılmalarından itibaren üç ay geçmeyenler hakkında da performans
değerlendirme ve geliştirme formu tanzim edilir.
(4) Yeterince kanaat edinilmesi hâlinde denetim
raporunda izahat verilerek çalıştıkları ve ayrıldıkları süreye
bakılmaksızın ilgililer hakkında performans değerlendirme ve geliştirme
formu tanzim edilebilir.
(5) Emekli olanlar hariç olmak üzere, meslekten ayrılanlar
hakkında performans değerlendirme ve geliştirme formu düzenlenir.
(6) Performans değerlendirme ve geliştirme formu
düzenlenirken veri ve bilgi toplama kaynak ve yöntemleri şunlardır;
a) Belgeler: Denetlenen kişilerin genel ve müstemir yetki, görevlendirme veya iş bölümü yoluyla
uhdesinde bulunan karara bağlanmış ve derdest evrakın tamamını ifade eder.
b) UYAP Verileri: Denetlenen birimlerdeki kişilerin
görevleri kapsamında yapılan ve performansının değerlendirilmesinde
yararlanılabilecek her türlü iş ve işlemlerle ilgili istatistikler ile
Genel Kurul tarafından belirlenecek forma uygun kişisel iş cetvellerinin
UYAP kayıtlarından veya fizikî olarak alınmasıdır.
c) Değerlendirme Formu:
Müfettiş tarafından yapılacak olan değerlendirmenin tüm boyutları ile
yapılması amacıyla, diğer veri toplama yöntemleriyle bilgi edinilmesinde
zorluk bulunan ve ilgilinin bilinmesinde fayda gördüğü özel durumları ile
performansını etkileyen hususları açıklayabileceği, düzenlenmesi ihtiyari
olan ve Genel Kurul tarafından belirlenecek forma uygun olarak kişinin
kendisi tarafından doldurulacak olan belgedir. Bu belge
performans değerlendirme ve geliştirme formuna eklenir.
ç) Gözlem: Müfettişin denetim mahallinde yargı
hizmetlerinin genel gidişatı ve denetlediği kişilerin meslekî nitelikleri
hakkında bilgi sahibi olmak amacıyla yaptığı incelemelerdir.
d) Sosyal Bilimler
Alanındaki Diğer Veri Toplama Kaynakları ve Yöntemleri: Denetlenen kişi ve
birimler hakkında daha kapsamlı bilgi elde edinmek amacıyla yukarıda
sayılan veri toplama kaynak ve yöntemlerinin yanı sıra, gerektiğinde sosyal
bilimler alanında kabul görmüş, anket, odak grup çalışması, görüşme, soru
kâğıdı yoluyla meslektaş ve personel değerlendirmesi gibi yöntemlerin
kullanılmasıdır.
(7) Performans değerlendirme ve geliştirme formu
düzenlenirken, objektif ölçüler içinde kalınarak kişisel verilerin
gizliliğine riayet edilir. Altıncı fıkrada belirtilen kaynak ve yöntemlerle
edinilen veri ve bilgiler ciddi ve titiz bir şekilde tetkik ve analiz
edilir. Gerekli görülen hususların sonuçları mahiyetine göre performans
değerlendirme ve geliştirme formunda veya denetim raporunda açıklanabilir.
(8) Performans değerlendirme ve geliştirme formu tek
nüsha düzenlenerek müfettiş tarafından imzalanır. İş taksimi yapılmak
suretiyle birden fazla müfettiş eliyle icra olunan denetimlerde; ilgili
birimi denetleyen müfettiş veya müfettişler ile grup başkanınca müştereken
imza edilir. Bir birimin birden fazla müfettiş tarafından denetlenmesinde
her müfettiş denetlediği kısma ilişkin bilgileri doldurur.
(9) Haklarında
performans değerlendirme ve geliştirme formu tanzim edilmeyenler açısından
düzenlenmeme sebebi denetim raporunda açıklanır.
Performans
değerlendirme ve geliştirme formunun düzenlenmesi
MADDE 34 – (1)
Performans değerlendirme ve geliştirme formu, bu Yönetmelikteki esaslar ve
Genel Kurul tarafından belirlenecek forma göre düzenlenir.
(2) Performans değerlendirme ve geliştirme formu,
denetlenen ve değerlendirmeye tabi hâkim ve savcılar için;
a) Adı ve soyadı, sicili, görevi, derecesi ve kademesi,
mesleğe başlama tarihi, burada göreve başlama tarihi, son görev tarihi,
birinci sınıfa ayrılma tarihi ve değerlendirme dönemine dair bilgileri,
b) Yönetsel ve fonksiyonel yetkinlikler ile bunların alt
kriterleri,
c) Güçlü yönleri ve gelişim alanları,
ç) Gerekiyorsa, müfettişin görüş ve önerileri,
bölümlerinden oluşur.
(3) Performans değerlendirme ve geliştirme formunun
düzenlenmesinde; yedinci fıkrada belirtilen esaslar gözetilerek “mükemmel”,
“beklenenin üstünde”, “beklendiği kadar”, “gelişme gerekli” ve “yetersiz”
şeklindeki beşli ölçek sistemine göre değerlendirme yapılır. Her bir
yetkinlik alanının değerlendirme ağırlığı, Genel Kurul tarafından
belirlenecek “performans değerlendirme ve geliştirme formuna ilişkin meslek
gruplarına göre yetkinlik alanı puan cetveli ve buna ilişkin hesaplama
yöntemi formu”nda gösterilir.
(4) Performans değerlendirme ve geliştirme formunda yer
alan her bir yetkinlik alanına dair bölüm doldurulur. Değerlendirme
esnasında kişinin bulunmaması veya herhangi bir nedenle yeterli kanaat
edinilememesi nedeniyle doldurulmayan kısımlar ile ilgilinin sıfat, yetki
ve iş bölümüne göre sorumlu olmadığı kısımlar boş bırakılarak değerlendirmeye
tâbi tutulmaz. Bir yetkinlik alanında boş bırakılan haneler o yetkinlik
alanının toplam puan içerisindeki ağırlığını değiştirmez, aynı yetkinlik
alanının puanı doldurulan diğer hanelerine veya bir yetkinlik alanının
tamamen boş bırakılması halinde bu alanın yetkinlik puanı, diğer yetkinlik
alanlarına ağırlıklarına göre hesaplama yöntemi formu uyarınca otomatik
olarak dağıtılır. Değerlendirilen kişinin her bir
yetkinlik düzeyinin performans değerlendirme ve geliştirme formuna ilişkin
meslek gruplarına göre yetkinlik alanı puan cetveli ve buna ilişkin
hesaplama yöntemi formunda tayin edilen ham puanın yüzde 85’i ve üstünde
aldığı alanlar güçlü yönleri, yüzde 65’in altında aldığı alanlar ise
gelişim alanları olarak performans değerlendirme ve geliştirme formu sonuç
raporunda gösterilir.
(5) Performans değerlendirme ve geliştirme formunun işaretlenmesi
suretiyle ilk önce toplam yetkinlik puanı belirlenir. Değerlendirme
sonucunun performans düzeyi belirlenirken bu toplam yetkinlik puanındaki
yarım ve daha fazla küsurat tam sayıya tamamlanır, yarımdan az olan küsurat
ise hesaba katılmaz. Raporlama yapılırken her bir yetkinlik alanı için
ağırlıklı puanların hesaplaması ve sonuç değerlendirmesinin yapılmasına
ilişkin hesaplama yöntemi performans değerlendirme ve geliştirme formuna
ilişkin meslek gruplarına göre yetkinlik alanı puan cetveli ve buna ilişkin
hesaplama yöntemi formunda gösterilir.
(6) Performans değerlendirme ve geliştirme formu
doldurulurken “gelişme gerekli” ve “yetersiz” seçeneklerin işaretlenmesi
halinde ilgili kısma açıklama yapılır.
(7) Performans değerlendirme ve geliştirme formundaki
yetkinlik düzeyleri 100 üzerinden yapılan değerlendirmede;
a) Mükemmel: 95-100 arasına
karşılık gelmekte olup, en üst seviyede performans derecesini gösterir, tüm
çalışmaların her açıdan beklenti ve gereklerin çok ötesinde, fevkalade bir
şekilde yerine getirildiğini, çok çok nadir hata
yapıldığını ve bunların küçük ve önemsiz olduğunu,
b) Beklenenin üstünde: 80-94
arasına karşılık gelmekte olup, nitelik ve nicelik yönünden görevin,
beklenti ve gereklerin ötesinde, çok iyi şekilde yerine getirildiğini, çok
az hata yapıldığını ve bunların küçük hatalar olduğunu,
c) Beklendiği kadar: 70-79
arasına karşılık gelmekte olup, nitelik ve nicelik yönünden görevin temel
beklenti ve gereklerine uygun bir şekilde yerine getirildiğini, yapılan
hataların işin aksamasına yol açacak düzeyde olmadığını,
ç) Gelişme gerekli: 40-69
arasına karşılık gelmekte olup, sıklıkla hata yapıldığını ve bunlar
nedeniyle işin aksamaya uğradığını, görevin beklenti ve gereklerinin asgari
veya orta derecede yerine getirildiğini, ileride eksikliklerin ve
yetersizliklerin giderilerek daha iyi sonuç alma olasılığının olduğunu ve
bu performans düzeyinin gelişime ihtiyaç gösterdiğini,
d) Yetersiz: 0-39 arasına
karşılık gelmekte olup, görevin yerine getirilmediğini veya beklenti ve
gereklerin altında yerine getirildiğini, sürekli olarak hata yapıldığını,
bu hataların işin yeniden yapılmasına yol açabildiğini ve bunların yargıya
ya da iş sahiplerine olumsuz şekilde yansıdığını, bu performans düzeyinin
acilen gelişime ihtiyaç gösterdiğini, bu düzey için performansı düşüren
nedenler araştırılarak gerekli tedbirlerin alınması yoluna gidilmesi
gerektiğini,
ifade eder.
(8) Müfettiş tarafından gerekli görülen görüş ve
öneriler ilgili kısımda belirtilir.
Performans
değerlendirme ve geliştirme formları
MADDE
35 –
(1) Performans değerlendirme ve geliştirme formları, ağır ceza
merkezlerinde ve büyükşehir belediyesi dâhilinde
bulunan ilçelerde görev yapan Cumhuriyet başsavcıları ve vekilleri, bu
kapsam dışında kalan Cumhuriyet başsavcı ve vekilleri ile Cumhuriyet
savcıları, adlî yargı ilk derece mahkemesi hâkimleri, idarî yargı mahkeme
başkanları, idarî yargı hâkimleri, bölge adliye mahkemesi Cumhuriyet
başsavcıları ve vekilleri, bölge adliye mahkemesi Cumhuriyet savcıları,
bölge adliye mahkemesi başkanları, bölge adliye mahkemesi ceza dairesi
başkanları ve üyeleri ve bölge adliye mahkemesi hukuk dairesi başkanları ve
üyeleri için ayrı ayrı olmak üzere Genel Kurul
tarafından belirlenecek formlara uygun olarak doldurulur.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Denetim
Raporu
Denetim raporu
ve dosyasının düzenlenmesinde dikkat edilecek hususlar
MADDE 36 – (1) Yapılan
denetimler sonunda denetim raporu düzenlenir. Denetim raporu, Genel Kurul
tarafından belirlenecek form temel alınmak suretiyle hazırlanır. Raporda,
tespit edilen aksaklıklar ilgili birimin başlığı açılmak suretiyle ifade
edilir. İşleyişi normal bulunan, aksaklık tespit edilmeyen veya mahallinde
giderilen ve performans değerlendirme ve geliştirme formuna yansıtılmayan
basit aksaklıklar açısından başlık açılmaz.
(2) Raporun genel sonuç bölümünde sırası ile;
a) Cumhuriyet başsavcılıkları ile mahkemelerin faaliyet
ve işleyişlerinin normal olup olmadığına,
b) Denetim yerinde alınan ihbar ve şikâyetler ile
yapılan araştırma, inceleme ve soruşturmalara,
c) Personel, ödenek, demirbaş eşya ve diğer hususlarda
hissedilen ihtiyaç ile taleplere,
ç) Bir önceki denetimde yapılan tavsiyelere riayet
derecesine,
d) Haklarında performans değerlendirme ve geliştirme
formu düzenlenen görevlilerin adlarına, performans değerlendirme ve
geliştirme formu düzenlenmeyen görevlilerin adları ile birlikte
düzenlenmeme sebeplerine,
e) UYAP uygulamalarında aksayan hususlar ile verilerin
sağlıklı ve düzenli girilip girilmediğine,
f) Gerekli görülen diğer konulara ve müfettiş
düşüncesine,
yer verilir.
(3) Denetim raporunda, tavsiye yapılmasına gerek
duyulmayan konulara da yer verilebilir.
(4) Raporun fizikî ortamda düzenlenmesi halinde, rapora
bağlı bulunan belgelere ek numarası verilir ve bu numaralar dizi listesinde
gösterilir, rapor iki nüsha hâlinde düzenlenir ve denetime katılan
müfettişler tarafından imzalanır.
(5) Denetim dosyası Genel Kurul tarafından belirlenecek
dizi listesinde bulunan belgelerden oluşur. Denetim dosyası ve raporu
zorunlu hâller dışında mahallinde ikmâl edilip,
UYAP ortamında hazırlanması halinde elektronik imza ile imzalanarak UYAP
üzerinden, fizikî olarak hazırlanması halinde ise dizi listesine
bağlandıktan sonra Başkanlığa gönderilir.
BEŞİNCİ
KISIM
Araştırma,
İnceleme ve Soruşturma
BİRİNCİ
BÖLÜM
Olur ve Kapsamı
Olur ve kapsamı
MADDE 37 – (1) Hâkim
ve savcıların görevlerinden dolayı veya görevleri sırasında işledikleri
suçları ile sıfat ve görevleri icaplarına uymayan hâl ve eylemleri
nedeniyle haklarında araştırma ve gerektiğinde inceleme ve soruşturma
yapılması, Üçüncü Dairenin teklifi üzerine Kurul Başkanının oluruna
bağlıdır.
(2) Müfettişlerin denetim sırasında, denetlenen yerdeki
(burada görev yapıp ayrılanlar da dahil olmak
üzere) tüm hâkim ve savcılar hakkında; araştırma, inceleme veya soruşturma
sırasında ise olur yazısında bulunan kişi veya konularla ilgili olarak; re’sen tespit ettikleri ya da ihbar veya şikâyet almak
suretiyle öğrendikleri ve gecikmesinde sakınca bulunan hususlarda
araştırma, inceleme ve soruşturma yapılması için önceden olur alınması
gerekmez. Ancak soruşturmaya geçildiğinde durum inandırıcı nedenler açık
şekilde belirtilip, bu kanaati oluşturan bilgi ve belgelerden lüzumlu
görülenler de eklenerek, Başkanlık aracılığıyla Kurul Başkanına sunulmak
için Üçüncü Daireye iletilmek üzere Genel Sekreterliğe bildirilir.
Soruşturmanın devam etmemesi yönünde bir karar verilmedikçe işlemlere devam
edilir.
(3) Hâkim ve savcılar
hakkında Başkanlığa gelen ya da müfettişlerin, denetim, araştırma, inceleme
veya soruşturma sırasında; denetlenen yer yahut haklarında araştırma,
inceleme veya soruşturma yapılan kişi veya konularla ilgili olmayan bir
ihbar veya şikâyet almaları ya da böyle bir durumu tespit etmeleri hâlinde
keyfiyet Başkanlık aracılığıyla Üçüncü Daireye iletilmek üzere Genel
Sekreterliğe bildirilir.
(4) Müfettişler hakkındaki ihbar ve şikâyetlerde olur,
Üçüncü Daire aracılığıyla Kurul Başkanından alınmak üzere Başkan tarafından
kanaatini de içerecek şekilde düzenlenen evrakla birlikte Genel
Sekreterliğe gönderilir. İnceleme veya soruşturma yapılması yönünde olur verilmesi
halinde Başkanlıkça düzenlenen rapor ilgili daireye sunulmak üzere Genel
Sekreterliğe gönderilir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Araştırma,
İnceleme ve Soruşturma
Araştırma
MADDE 38 – (1)
Müfettişler, Üçüncü Dairenin teklifi ve Kurul Başkanının oluruyla ilgili
kişi ve konular hakkında araştırma yaparlar.
(2) Hâkim ve savcılar hakkında yapılan araştırmada,
zorunluluk olmadıkça hâkim ve savcılar dışındaki adalet personelinin
bilgisine başvurulmaz.
İnceleme ve
soruşturma
MADDE 39 – (1)
İnceleme ve soruşturma aşağıdaki esaslara göre yapılır;
a) İnceleme ve soruşturma, iddia ve savunma çerçevesinde
gerekli görülen leh ve aleyhteki bütün deliller toplanarak sonuçlandırılır.
İnceleme ve soruşturma raporu imkânlar ölçüsünde mahallinde yazılır.
b) İddia konusunu aydınlatabilecek ve yeterli kanaat
oluşmasını sağlayacak her türlü evrak ve belge tetkik olunur, gerekli
olanların asılları veya onaylı örnekleri ve inceleme tutanakları rapora
eklenir, taraflarca gösterilen veya bilgisi olabileceği değerlendirilen
yeterli sayıda tanık dinlenir.
c) İnceleme ve soruşturma işlemleri sırasında el konulan
eşya mahal Cumhuriyet başsavcılığı emanet memurluğunda muhafaza altına
aldırılabilir.
ç) İhbar edeni veya şikâyetçileri birden ziyade olsa da
konu ve delil bakımından irtibat bulunan hâllerde, bu konular tek madde
hâlinde incelenir, konu veya şahısta birlik olduğu durumlarda inceleme ve
soruşturma müfettiş tarafından birleştirilir.
d) Denetim, araştırma, inceleme veya soruşturma
sırasında, kıdemli hâkim veya savcı tarafından da muhakkik sıfatıyla
araştırma, inceleme veya soruşturma yapılmakta olduğu öğrenildiğinde, bu
evrak tetkik edilerek gerektiğinde örneği alınabilir. Söz konusu evrakın
denetim, araştırma, inceleme veya soruşturma ile görevlendirilen müfettiş
tarafından yürütülmesinin evrak kapsamı veya irtibat gibi nedenlerle daha
yararlı olacağının düşünülmesi halinde evrak ilgilisinden alınarak bu durum
Genel Sekreterlik aracılığı ile Üçüncü Daireye iletilmek üzere Başkanlığa
bildirilir.
e) Soruşturma oluruna bağlanmış olarak intikal eden veya
soruşturma oluru alınan hâllerde delil durumuna göre gerektiğinde
ilgililerin savunmalarına başvurulur. Savunma yedi günden az olmamak üzere
verilen süre içinde yazılı olarak istenir, ilgilinin talebi hâlinde
savunması bizzat müfettiş tarafından sözlü olarak alınarak tutanağa
geçirilir. Süresi içinde savunmasını yapmadığı takdirde bu hakkından
vazgeçmiş sayılacağı hususu da ayrıca bildirilir, ilgilinin yazılı talebi
ile savunma süresi makul ölçüde uzatılabilir.
f) Savunma talebine ilişkin yazıda veya sözlü savunma
alınması sırasında, ilgiliye, isnat edilen fiiller ile soruşturma konuları
ayrı ayrı ve açık olarak, yer, zaman ve oluş
biçimi gibi hususları içerecek şekilde bildirilir. Sadece disiplin cezasını
gerektiren soruşturmalar hariç olmak üzere görevlerinden dolayı veya
görevleri sırasında işlenen suçlara ilişkin savunmalarda 4/12/2004
tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununda şüpheliye tanınan haklar
hatırlatılır.
g) Kişisel suç iddialarında, olay yetkili adlî mercie
intikal ettirilir ve gerekirse disiplin yönünden inceleme veya soruşturma
yürütülmesiyle ilgili, 37 nci maddede belirtilen
işlemlerden uygun bulunanı yerine getirilir.
ğ) Grup denetimi veya soruşturması sırasında
Başkanlıktan gönderilen araştırma, inceleme ve soruşturma evrakı, müfettiş
ismi belirtilerek gönderilmemişse grup başkanı tarafından kendisi ve
gruptaki müfettişler arasında hakkaniyet ilkesine göre dağıtılır.
Tedbir
istemi ve ön rapor
MADDE
40 –
(1) İnceleme veya soruşturma sırasında, ilgilinin göreve devamının inceleme
veya soruşturmanın selametine veya yargı erkinin nüfuz ve itibarına zarar
vereceği kanaatine ulaşılması halinde, rapor tanzimi beklenilmeden, geçici
tedbirle görevinden uzaklaştırılması veya soruşturmanın
neticelendirilmesine kadar başka bir yargı çevresinde görevlendirilmesi
talebiyle, Hâkimler ve Savcılar Kanununun 77 nci
maddesi uyarınca düzenlenecek ön rapor, Başkanlık aracılığıyla Genel
Sekreterliğe gönderilir.
(2) Tedbir istemini içeren ön rapora, talebin dayanağını
oluşturan tanık beyanları ile sair bilgi ve belgeler de eklenir.
Araştırma,
inceleme ve soruşturma raporları
MADDE 41 – (1)
Araştırma, inceleme ve soruşturma üzerine düzenlenecek raporların
başlığına; araştırmalarda “araştırma raporu”, incelemelerde “inceleme
raporu”, soruşturmalarda “soruşturma raporu”, inceleme ve soruşturmanın
birlikte yapıldığı hallerde ise “inceleme ve soruşturma raporu” yazılır.
(2) Daha sonra sırasıyla;
a) Araştırma, inceleme veya soruşturma olurunun tarih ve
sayısı,
b) Varsa ihbar eden veya şikâyetçinin açık kimlik ve
adresi,
c) Haklarında araştırma, inceleme veya soruşturma
yapılanların isim, görev ve sicilleri,
ç) Haklarında araştırma,
inceleme veya soruşturma yapılan kimselerin birden ziyade olması ya da tek
kişi hakkında birden çok isnat bulunması hâllerinde, kişi ve bunlara ait
isnatlar ayrı ayrı, ancak gerekli bulunan
hallerde rapor yazımında kolaylık sağlanması açısından, ihbar edeni veya
şikâyetçileri birden ziyade olsa da, şahıs, konu ve delil bakımından
irtibatları belirtilmek suretiyle isnat tüm ilgilileri kapsayacak şekilde
tek madde hâlinde,
d) Araştırma, inceleme veya soruşturmanın ne şekilde
yapıldığı, hangi delillerin toplandığı, gerek görülmeyenlerin ise
toplanmama sebepleri,
e) Deliller, tanık beyanları ve belgeler başlığı
altında, dizi numaralarına yer verilerek,
gösterilir.
f) Araştırma, inceleme veya soruşturma maddeleri tek tek ele alınarak;
1) İddia kısaca özetlenir,
2) Soruşturma raporlarına özgü olmak üzere, ilgilinin
savunmasına özet olarak yer verilir,
3) Delillerin değerlendirilmesi bölümünde tanık
beyanları mümkün olduğu kadar gruplandırılarak özetlenir. Leh ve aleyhteki
deliller iddia ve savunma ile karşılaştırılıp tahlil edilir. İddia
konusuyla ilgili olarak yeterli kanaatin oluşmasını sağlayan hususlar
gerekçesiyle birlikte açıklanır.
g) “Uygulanması düşünülen işlem” bölümünde;
1) Araştırmalarda; “inceleme veya soruşturma yapılmasına
yer olmadığı”,
2) İncelemelerde; “soruşturma yapılmasına yer olmadığı”,
3) Soruşturmalarda;
3a) Suç mahiyetinde görülen hususlardan dolayı ilgili
kanun maddesine değinilmeksizin “kovuşturma yapılması” ve meslekten çıkarma
ile yer değiştirme cezaları açıkça belirtilip, bunların dışında kalan
disiplin cezaları yönünden ise “disiplin cezası uygulanması”,
3b) Suç mahiyetinde görülmeyen hususlarda, meslekten
çıkarma ve yer değiştirme cezaları açıkça belirtilip, bunların dışında
kalan disiplin cezaları yönünden ise “disiplin cezası uygulanması”,
3c) Soruşturma yapılmasına rağmen ceza veya disiplin
yönünden bir muamele ifasına lüzum görülmeyen hâllerde ise “soruşturma
evrakının işlemden kaldırılması”,
şeklinde düşünce
bildirilir.
(3) Araştırma, inceleme veya soruşturma maddelerinin
birden fazla olduğu hâllerde, açılacak “genel sonuç” bölümünde; araştırma,
inceleme ya da soruşturma maddelerinden dolayı uygulanması istenilen
işlemler, madde numaraları gösterilerek belirtilir.
(4) Hakkında inceleme veya soruşturma yapılan hâkim veya
savcının bulunduğu mahalde, Hâkimler ve Savcılar Kanununun 46 ncı maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkraları uyarınca,
göreve devamında sakınca görülmesi ve idarî tasarrufla yerinin
değiştirilmesi lüzumuna kanaat getirilmesi halinde, raporun uygulanması
düşünülen işlem veya genel sonuç bölümünde bu hususa yer verilir. Ancak bu
konu inceleme veya soruşturmanın devamı sırasında tedbir olarak intikal
ettirilmiş ise, aynı bölümde tedbir talebine müteallik yazıya atıfta
bulunmakla yetinilir.
Bilgilendirme
yazısı
MADDE 42 – (1)
Araştırma, inceleme ve soruşturmanın tamamlanamaması veya raporların
yazılamaması sebepleri her ayın ilk haftası içinde Başkanlığa bir yazıyla
bildirilir.
En üst
dereceli kolluk amirleri hakkında araştırma, inceleme ve soruşturma
MADDE 43 – (1) En üst
dereceli kolluk amirlerinin adlî görevlerinden doğan suçlarından dolayı
Ceza Muhakemesi Kanununun 161 inci maddesinin beşinci fıkrası uyarınca,
hâkimlerin tabi olduğu usule göre araştırma, inceleme ve soruşturma
yapılır. Karar organının ayrı oluşu dikkate alınmak suretiyle raporda
disiplin yönünden düşünce belirtilmeyerek “Rapor örneğinin merciine tevdii”
denilmekle yetinilir.
(2) Denetim sırasında, denetlenen yerdeki (burada görev
yapıp ayrılanlar da dahil olmak üzere) en üst
dereceli kolluk amirlerinin adlî görevlerine ilişkin suç teşkil eden
eylemleri hakkında; araştırma, inceleme veya soruşturma sırasında ise olur
yazısında bulunan kişi veya konularla ilgili olarak re’sen
tespit ettikleri ya da ihbar veya şikâyet almak suretiyle öğrendikleri ve
gecikmesinde sakınca bulunan adlî görevlere ilişkin suç teşkil eden
eylemlerle ilgili diğer hususlarda araştırma, inceleme ve soruşturması
yapılması için önceden olur alınması gerekmez. Ancak soruşturmaya
geçildiğinde durum inandırıcı nedenler açık şekilde belirtilip, bu kanaati
oluşturan bilgi ve belgelerden lüzumlu görülenler de eklenerek, Başkanlık
aracılığıyla Kurul Başkanına sunulmak için Üçüncü Daireye iletilmek üzere
Genel Sekreterliğe bildirilir. Soruşturmanın devam etmemesi yönünde bir
karar verilmedikçe işlemlere devam edilir.
(3) En üst dereceli kolluk
amirleri hakkında Başkanlığa gelen ya da müfettişlerin denetim, araştırma,
inceleme veya soruşturma sırasında; denetlenen yer yahut haklarında
araştırma, inceleme veya soruşturma yapılan kişi veya konularla ilgili
olmayan bir ihbar veya şikâyet almaları ya da böyle bir durumu tespit
etmeleri hâlinde keyfiyet Başkanlık aracılığıyla Üçüncü Daireye iletilmek
üzere Genel Sekreterliğe bildirilir.
Diğer kamu
görevlileri hakkında yapılacak işlemler
MADDE
44 – (1)
Denetim ve soruşturma yönünden, Kurulun görev ve yetki kapsamı dışında
bulunan kamu görevlileri hakkında, denetim, araştırma, inceleme ve
soruşturmalar sırasında alınan ihbar ve şikâyetler ile bunların müfettiş
tarafından rastlanılan disiplin ve görev suçuyla ilgili eylemleri,
ayrıntılı bir yazıya bağlanarak, gereği için yetkili Cumhuriyet
başsavcılığı ve ilgilinin disiplin amirliğine gönderilerek, lüzum
görülenlerin sonuçları hakkında Başkanlığa bilgi verilmesi gerektiği hususu
da ayrıca belirtilir.
ALTINCI
KISIM
Raportörlük,
Çeşitli ve Son Hükümler
BİRİNCİ
BÖLÜM
Raportörlük
Raportörlük
MADDE 45 – (1) Denetim
dosyaları ile araştırma, inceleme ve soruşturma evrakı, Başkanlıkça
görevlendirilecek bir veya birkaç müfettiş tarafından incelenir.
(2) Dosya ve evrak içerisinde düzeltilmesi veya
tamamlatılması gerektiği kanaati oluşan hususlar varsa, bunların
giderilmesi raportör müfettiş tarafından dosyayı
tanzim eden müfettişten istenir. Müfettişler arasında oluşan görüş
farklılıklarının giderilememesi hâlinde konu raportör
tarafından Başkanlığa iletilerek verilecek talimat dairesinde hareket
edilir, gerekirse Başkan tarafından yazı ile düzeltmelerin yapılması, aksi
takdirde görüş veya dayanağını yazılı olarak bildirmesi ilgili müfettişten
istenir. Dosyayı düzenleyen müfettiş tarafından bu yazı üzerine gereken
düzeltmelerin yapılmamasının nedenleri bir yazı ile Başkanlığa bildirildiği
takdirde başka bir müfettişe yeniden inceleme yaptırılır; bu inceleme
sonunda, Başkanlıkça belirlenecek görüş doğrultusunda işlem yapılır.
(3) Raportör müfettiş tarafından alınan notlar dosyaya
eklenebilir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Denetim
dosyası, raporlar ve performans değerlendirme ve geliştirme formları
hakkında yapılacak işlemler
MADDE 46 – (1) Denetim
raporu ve tavsiyeler listesinin birer suretinin de bulunduğu denetim
dosyası ile araştırma, inceleme ve soruşturma raporlarının suretleri Teftiş
Kurulunda fizikî olarak veya UYAP ortamında arşivlenir. Denetim raporu,
performans değerlendirme ve geliştirme formları ve ekleri ile araştırma,
inceleme ve soruşturma evrak ve raporları Genel Sekreterliğe gönderilir.
Görüş ve
tekliflerin intikali
MADDE 47 – (1)
Denetim, araştırma, inceleme ve soruşturmalar sonunda, müfettişlerin,
uygulamada görülen aksaklıkların giderilmesi, idarî tedbir alınması,
denetlenen birimlerin ihtiyaçlarının karşılanması, kadronun azaltılması
veya artırılması gibi hususlara dair olan ve Başkanlıkça da uygun bulunan
görüş ve teklifleri değerlendirilmek üzere Genel Sekreterliğe gönderilir.
Kanun
yollarına başvurulmasının temini
MADDE 48 – (1) Kanun
yollarından geçmeden kesinleşen ve hukuka aykırı olduğuna kesin olarak kanaat
getirilen kararlara karşı kanun yararına bozma yoluna gidilmesi talebi
sonucunda Başkanlığa bilgi verilmesi kaydını da taşıyan bir yazı ile
ilgisine göre mahallî Cumhuriyet başsavcılığına ya da Danıştay
Başsavcılığına intikal ettirilir.
Yazışmalar
MADDE 49 – (1)
Müfettişler, görevleri ile ilgili konularda resmî ve özel kuruluş ve
kişilerle doğrudan yazışma yaparlar.
(2) Grup denetimlerinde grup başkanı tarafından yetki
verildiği takdirde ilgili müfettiş kendi uhdesinde bulunan konularla
alâkalı olarak Başkanlık veya Başkanlık aracılığıyla yapılanlar hariç,
bizzat yazışma yapar.
(3) Kurul Başkanlığı, Bakanlık merkez teşkilatı ve
yüksek yargı organlarıyla yapılan yazışmalar, Başkanlık aracılığıyla yerine
getirilir.
Araştırma,
inceleme ve soruşturma kayıt defteri
MADDE 50 – (1)
Başkanlık tarafından müfettişlere tevdi edilen araştırma, inceleme ve
soruşturma görev yazıları, bu amaçla Başkanlıkta fizikî veya UYAP ortamında
tutulan deftere kaydolunur. Müfettişler söz konusu işlemlerle ilgili tüm
yazışmalarında defterdeki bu numarayı kullanır.
UYAP’ın kullanılması
MADDE 51 – (1)
Başkanlığın görev alanına giren konulara ilişkin her türlü veri, bilgi ve
belge akışı ile dokümantasyon işlemleri ve bunlara ilişkin her türlü kayıt,
dosyalama, saklama ve arşivleme işlemlerinde UYAP’ın
sağladığı imkânlardan, güvenli elektronik imza da kullanılmak suretiyle
yararlanılır. Güvenli elektronik imza ile oluşturulan belgeler ayrıca
fizikî olarak gönderilmez.
(2) Elektronik ortamdan fizikî örnek çıkartılması
gereken hâllerde tutanak veya belgenin aslının aynı olduğu belirtilerek
Başkanlığın görevlendireceği personel veya ilgili müfettişin bizzat ya da
görevlendireceği personel tarafından imzalanır ve mühürlenir.
(3) Başkanlığa ve müfettişlere elektronik ortam dışında
gönderilen evrak, tarama ve dağıtım merkezinde elektronik ortama
aktarılarak UYAP’a kaydedilir.
(4) Müfettişler denetleme, araştırma, inceleme ve
soruşturma işlemlerini, merkezden veya mahallinde, UYAP’ı
kullanarak yerine getirebilirler.
(5) Müfettişler teftiş yaptığı birimlerde UYAP’ın kullanılmasını ve bu konuya ilişkin bulunan
kanun, tüzük, yönetmelik veya genelgelere uyulup uyulmadığını denetler ve
gerekli konularda Kurula teklifte bulunurlar.
Alt
düzenleyici işlemler
MADDE 52 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanması ile ilgili hususlarda Genel Kurul veya Başkanlık
tarafından alt düzenleyici işlemler yapılabilir ve bunlardan ilgili
bulunanlar Kurulun internet sitesi vasıtasıyla yargı teşkilatına duyurulur.
(2) Bu Yönetmelikte Genel Kurul tarafından düzenlenmesi
öngörülen dizi listesi ve formlar Genel Kurulca çıkarılacak ve Kurulun
internet sitesi vasıtasıyla yargı teşkilatına duyurulacak olan Teftiş
Rehberinin ekinde yer alır.
Yıllık
teftiş programı
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 11 inci maddenin uygulamasına dair, 2011 yılına
ilişkin yıllık teftiş programı Nisan ayında yürürlüğe konulur ve yargı
teşkilatına Kurulun internet sitesinde duyurulur. Gerektiğinde programda
değişiklik yapılabilir ve bu değişiklik aynı şekilde duyurulur.
Yürürlük
MADDE 53 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 54 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu yürütür.
|