Tarım
ve Köyişleri Bakanlığından:
ISLAH
AMAÇLI HAYVAN YETİŞTİRİCİ BİRLİKLERİNİN KURULMASI
VE
HİZMETLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; hayvan yetiştiricilerinin üstün verimli hayvanlar
yetiştirmek için kendi aralarında teşkilatlanarak, gerek yurt dışından
ithal edilen, gerek yurt içinde yetiştirilen ve gerekse yerli ırk
hayvanların genetik potansiyellerinin geliştirilmesi, verimlerinin
artırılması, yerli ırk gen kaynaklarının korunması, bunların soykütüğü ve
ön soykütüğü kayıtlarının tutulması, belgelendirilmesi ve bu kayıtlara esas
teşkil edecek verim kontrollerinin yapılması, sigorta işlemlerinin
yapılması, üyelerin eğitimlerinin sağlanması, üyeler arasında yarışmalar
düzenlenmesi, üye ihtiyaçlarının temin ve tedariki ile her türlü üretimin
analiz ve kontrolünden sonra yurt içi ve yurt dışında pazarlanması,
ürünlerin değerlendirilmesi için gerekli tesislerin kurulması, kiralanması
ve işletilmesi gibi hususlar ile Bakanlıkça belirlenecek her türlü hayvan ıslahı
çalışmalarının yapılması amacıyla kurulacak birliklerin kuruluş ve
hizmetleri ile ilgili esas ve usulleri belirlemektir.
(2) Üretimin ekonomik olması amacına yönelik çalışmalar
ve araştırmalar yapan, üyelerini ulusal ve uluslararası düzeyde temsil eden
ve işbirliği yapan, üyeleri kurum ve kuruluşlar ile gerçek ve tüzel
kişiliği haiz yetiştiricilerden oluşan tüzel kuruluşlar bu Yönetmelik
kapsamına girer.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı,
Gıda ve Yem Kanununun 10 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını,
b) Birlik: Her türden hayvan için ıslah esas olmak
üzere, yetiştirme, pazarlama faaliyetlerini gerçekleştirmek amacıyla,
gerçek ve tüzel kişiliği haiz yetiştiriciler ile kurum ve kuruluşların
oluşturdukları birlikleri,
c) Birlik şubesi: Potansiyeli olan merkezlerde
oluşturulan ve Yetiştirici Birliği adına teknik işleri yürüten alt
birimleri,
ç) Genetik materyal: Sperma, embriyo, ovum, ana arı gibi
biyolojik materyalleri,
d) Hayvan gen kaynakları: Türkiye’ye özgü ve/veya özel
niteliklere sahip evcil ve yabani hayvan türünü, alt türünü, ırkını,
tipini, ekotipini ve topluluklarını,
e) Islah programı: Türkiye koşullarına uyumlu kaliteli
damızlıklar elde etmek amacıyla ulusal veya bölgesel olarak planlanan ıslah
çalışmalarını düzenlemek ve yönlendirmek amacıyla yapılan programı,
f) İl müdürlüğü: Bakanlık il müdürlüğünü,
g) Kanun: 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki
Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununu,
ğ) Kayıt sistemi: Genetik ve çevre ıslah programına
yönelik olarak tür bazında tutulan kayıt sistemini,
h) Merkez birliği: İl Yetiştirici Birliklerinin bir
araya gelerek oluşturdukları ve faaliyetleri tüm yurdu kapsayacak şekilde
her türden hayvan için ayrı kurulmuş merkez birliklerini,
ı) Önsoykütüğü: Sadece yetiştirme kayıtları tutulan
işletmelerde mensup olduğu ırkın özelliklerini taşıyan hayvanlar için
oluşturulan kayıt sistemini,
i) Soykütüğü: Yetiştirme ve verim kayıtları tutulan
işletmelerde mensup olduğu ırkın özelliklerini taşıyan hayvanlar için
oluşturulan kayıt sistemini,
j) Yetiştirici: Islah amacına yönelik damızlık hayvan ve
koruma amaçlı yerli ırk yetiştiren kişi, kuruluş ve kurumları,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Birliğin
Çalışma Konuları, Kuruluşu, Üyelik İşlemleri ile Çalışma Usul ve Esasları
Birliğin
görevleri
MADDE 4 – (1)
Birliklerin yürütecekleri hizmetlerle ilgili görevleri aşağıda
belirtilmiştir.
a) Üyeleri arasında dayanışmayı sağlamak.
b) Üyelerin mesleki eğitimlerini sağlamak, bilgi ve
becerilerini artırmak amacıyla kurs, seminer ve benzeri organizasyonları
düzenlemek, eğitim çalışmaları yapmak veya yaptırmak, her türlü basılı
yayım ve diğer yollarla üyeleri arasında iletişim ve haberleşmeyi sağlamak.
c) Bakanlığın kontrol ve denetiminde Merkez Birliğinin
belirlediği esaslar doğrultusunda ön soykütüğü, soykütüğü ve döl kontrolü
faaliyetlerini yürütmek.
ç) Üyelerin hayvanlarına suni tohumlama hizmetleri
vermek, suni tohumlama ile ilgili sperma ve benzeri malzemeleri temin
etmek, depolamak, dağıtmak ve pazarlamak.
d) Yetiştiricilerin damızlık materyal, alet ve ekipman,
kaba yem, kesif yem, yem bitkileri tohumlukları ve benzeri ihtiyaçlarını
sağlamak, depolamak, dağıtmak ve pazarlamak.
e) Yurt içinden veya gerekli hallerde yurt dışından
sağlanan erkek ve dişi materyal, sperma, yumurta, embriyo ya da diğer
biyolojik materyali kullanarak ıslah programları ile bütünleşen her türlü
faaliyet için gerekli kadro ve ekipleri oluşturmak, gerekli hallerde
sperma, yumurta, embriyo ve benzeri ıslah materyallerini üretmek için
Bakanlık izniyle ya da Bakanlıktan ruhsatlı üretim merkezleri ve
laboratuarlar kurmak, bu konudaki bilgileri yetiştiricilere duyurmak,
kullanımlarına imkan veren sistemler geliştirmek ve bu konuda kurslar
düzenlemek, araştırma kurumlarıyla işbirliği yapmak.
f) Hayvanların bakım ve beslenmesi ile ilgili her türlü
teknik ve idari tedbirleri almak veya aldırmak.
g) Üyelerce yetiştirilen hayvanların satışını organize
etmek, bunun için müzayede düzenlemek, fuar, sergi ve panayırlar kurmak ve
kurulanlara katılmak, yarışmalar tertiplemek, ödüller vermek, yetiştirilen
ırkları tanıtmak.
ğ) Yetiştiricilerin ürünlerinin değer fiyatına satışını
sağlayacak her türlü pazarlama organizasyonları ve ürün işleme tesislerini
kurmak, kiralamak ve işletmek.
h) Yetiştiricilerin ihtiyaçlarına yönelik iş ve
işlemleri yapmak veya yaptırmak.
ı) Hayvanlar ve işletmeleri ile ilgili her türlü sigorta
hizmetlerini yapmak veya yaptırmak.
i) Kredi temini konusunda üyelerine yardımcı olmak.
j) Konusu ile ilgili ihtiyaç duyulan araştırmaları
yapmak veya yaptırmak.
k) Hayvancılığın geliştirilmesi amacıyla gerekli
tesisleri kurmak, ortak olmak, işletmek, gerektiğinde bu işler için şirket
ve/veya iktisadi işletme kurmak.
l) Islah programının sağlıklı yürütülebilmesi amacıyla,
Merkez Birliğinin birliğe tahsis etmiş olduğu sayıda genetik materyali
temin etmek ve üye işletmelerde kullanmak veya kullandırmak.
m) Islah amaçlı olarak yapacağı genetik materyal
temininde Merkez Birliğinin talimatlarına uymak.
n) Kayıt sistemi ve verim kayıtları için gerekli
girdileri (kulak küpesi, elektronik çip, kovan plakası, sağım kovası gibi)
Merkez Birliği aracılığı ile tedarik etmek, kullanmak ve/veya kullandırmak.
o) Faaliyet gösterdiği alanda üretilen her türlü ürünü
yurt içi ve yurt dışında pazarlamak.
ö) Faaliyet alanı ile ilgili olarak üyelerinin
ihtiyaçlarına yönelik iş ve işlemleri yapmak veya yaptırmak.
p) Faaliyet alanı ile ilgili her konuda üyelerine
danışmanlık ve projelendirme hizmetlerini vermek.
r) Merkez Birliğine kuruluşundan itibaren en geç bir yıl
içinde üye olmak.
Birliklerin
kuruluşu
MADDE 5 – (1) Gerçek
veya tüzel kişiler, hayvan gen kaynaklarının korunması, ıslahı,
geliştirilmesi, yaygınlaştırılması ve pazarlama amacına yönelik özel hukuk
hükümlerine tabi birlikler şeklinde organizasyonlar kurabilir.
(2) Bir birliğin kurulabilmesi için aynı tür, ırk veya
hattan hayvanlarla çalışan, kuruluş belgesinde belirlenen üyelik şartlarını
haiz yedi yetiştiricinin bağlı bulundukları il müdürlüğüne yazılı olarak
başvurmaları gerekir. Kuruluş izni alan birlik ana sözleşme özetini Ticaret
Sicil Gazetesinde yayımlatır ve üç ay içinde en az yirmi beş üye ile kuruluş
genel kurul toplantısını yapar. Kuruluş genel kurul toplantısını yapmayan
birliğe bir kereye mahsus olmak üzere üç ay daha ek süre verilir. İkinci üç
ay içerisinde kuruluş genel kurulunu yapamayan birlik fesih edilmiş
sayılır. Kuruluş genel kurulunu yapan birlik 1 inci maddede belirlenen
amaçlar doğrultusunda faaliyetlerine başlar. Birliğin çalışma adresi il
merkezidir. Ancak potansiyeli olan ilçelerde şube açılabilir.
(3) Bir ilde aynı tür, ırk veya hat için ıslah amacına
yönelik yalnız bir birlik kurulabilir. Ancak, o ilde farklı ırktan birlik
kurulamaması durumunda bu ırklara sahip işletmeler, kurulmuş olan birliğe
geçici üye statüsünde alınırlar. Bu üyelerin oy hakkı bulunmamasına karşın
asıl üyelerle aynı hizmeti alma hakkına sahiptirler.
(4) Birlik üyeleri şunlardır:
a) Asıl üye: Merkez Birliğinin belirlediği kriterler
doğrultusunda asgari sayıda hayvan, kovan gibi varlığa sahip ve soykütüğü
sistemine dâhil işletmeler,
b) Aday üye: Merkez Birliğinin belirlediği kriterler
doğrultusunda asgari sayının altında hayvan, kovan gibi varlığa sahip,
soykütüğüne girmek istemeyen fakat ön soykütüğüne kayıtlı işletmeler,
c) Geçici üye: Merkez Birliğinin belirlediği kriterleri
sağlamayan ancak yeterli sayıda hayvan, kovan gibi varlığına sahip ve
soykütüğüne dâhil olmak isteyen işletmelerdir.
(5) Merkez Birliği kurulmamış birlikler de üyelik kriterleri
Bakanlıkça belirlenir.
(6) Geçici ve aday üyelerin seçimlerde oy hakları
olmamakla beraber, birliğin belirlediği kriterler doğrultusunda
hizmetlerden faydalanırlar.
Kuruluş
izni verme
MADDE 6 – (1)
Hazırlanan kuruluş belgesi il müdürlüğüne verilir. Kuruluş belgesinin
Kanuna ve bu Yönetmeliğe uygunluğu il müdürlüğünce onaylandıktan sonra
birlik merkezinin bulunduğu yer ticaret siciline tescil ve ilan olunur. İl
müdürlüğü başvuruyu değerlendirme işlemini bir ay içerisinde sonuçlandırır.
Kuruluş belgesi ile ilgili tescil ve ilan olunacak hususlar şunlardır:
a) Kuruluş belgesi tarihi,
b) Birliğin amacı, konusu,
c) Birliğin unvanı ve merkezi,
ç) Birliğin sermayesi ve bunun nakdi kısmına karşılık
olarak ödenen en az miktar ve her üyenin payının değeri,
d) Ada yazılı, üyelik payı belgeleri,
e) Ayni sermaye ve devir alınan taşınır ve taşınmaz
varlıklar ile işletmelerin neden ibaret oldukları ve bunlara biçilen
değerler,
f) Birliğin ne suretle temsil olunacağı ve
denetleneceği,
g) Yönetim Kurulu üyeleriyle birliğin temsile yetkili
kimselerin ad ve soyadları,
ğ) Birliğin yapacağı ilanların şekli ve kuruluş
belgesinde bu hususta bir hüküm varsa Yönetim Kurulu kararlarının pay
sahiplerinin ne suretle bildirileceği.
Sermaye
MADDE 7 – (1)
Birliğin sermayesi değişebilir olup, üyelerin birliğe girerken ödemiş
oldukları giriş aidatları birliğin ana sermayesini oluşturur. Giriş aidatı
ve aidat artırımları Genel Kurul kararı ile tespit olunur.
(2) Bağış ve yardım dışında birliğe ayni sermaye kabul
edilemez.
Borç para
alma
MADDE 8 – (1) Birlik
amaçlarını gerçekleştirmek için şartları ve miktarı Genel Kurulca
belirlemek koşulu ile bankalardan, uygun bulacağı kişi ve kuruluşlardan ve
üyelerinden borç para alabilir. Resmi ve özel teşekküllerden bağış ve
yardım kabul edebilir.
Sorumluluk
MADDE 9 – (1) Birlik
borçlarından dolayı alacaklılarına karşı mal varlığı ile sorumludur.
Üyelerin sorumlulukları giriş aidatları kadar olup, bunun dışında birlik
borçlarından dolayı herhangi bir sorumlulukları bulunmamaktadır.
Birliğin
organları
MADDE 10 – (1) Birlik
organları aşağıdaki organlardan teşkil edilir.
a) Birlik Genel Kurulu,
b) Birlik Yönetim Kurulu,
c) Birlik Denetleme Kurulu.
Birlik
genel kurulu
MADDE 11 – (1) Birlik
Genel Kurulu birliği meydana getiren asıl üyelerden oluşan en yetkili karar
organıdır.
(2) Birlik Genel Kuruluna, Genel Kurul tarihinden en az
doksan gün önce birliğe asıl üye olan ve birliğe karşı yükümlülüklerini
yerine getiren üyeler katılabilir.
(3) Genel Kurula katılan her üyenin bir oy hakkı vardır.
Genel
kurulun görevleri
MADDE 12 – (1) Genel
Kurulun görevleri şunlardır:
a) Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve gerektiğinde
Tasfiye Kurulunu seçmek,
b) Yönetim Kurulu üyelerini ve Denetleme Kurulu
üyelerini gerektiğinde Hesap Tetkik Komisyonu ve Tasfiye Kurulunu seçmek ve
hizmetini tamamlayan kurulları ibra etmek veya etmemek,
c) Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu faaliyet
raporlarını ibra veya ret etmek,
ç) Bilanço (gelir-gider farkı) hesapları ve yıllık
çalışma raporları hakkında karar almak ve bu konuda Yönetim Kuruluna yetki
vermek,
d) Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ile Tasfiye Kurulu
ve üyeler tarafından yapılan teklifleri incelemek, bunların arasından
yerine getirilmesi uygun görülenlerin iş programına alınmasına ve
uygulanmasına karar vermek,
e) Gerektiği takdirde Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu
üyeleri ile Tasfiye Kurulu üyelerinin işlerine son vermek,
f) Kuruluş belgesini değiştirmek,
g) Birliğin bir başka birlikle işbirliği yapmasına karar
vermek,
ğ) Amaç ile ilgili kuruluşlara iştirake karar vermek ve
katılma paylarını belirlemek,
h) Gayrimenkul alım ve satımında takip edilecek usul ile
alınacak gayrimenkulün niteliğini, yerini ve azami fiyatını; satılacak
gayrimenkulün asgari fiyatını belirlemek ve bu işlemlerin yerine
getirilmesi hususunda Yönetim Kuruluna yetki vermek,
ı) İmalat ve inşaat işlerinin yaptırılma usul ve
esaslarını belirlemek ve bu hususta Yönetim Kuruluna yetki vermek,
i) Üyelerin ihtiyaçları ile ilgili araç, gereç ve
demirbaşlar ile üretim maddelerinin temini hususunda karar almak ve bu hususta
Yönetim Kuruluna yetki vermek,
j) Üyelere birlik aracılığı ile sağlanan ayni ve nakdi
kredilerin ödeme şekli ve miktarını tespit etmek ve bu hususta Yönetim
Kuruluna yetki vermek,
k) Yönetim Kurulunun hazırlamış olduğu iş programı ve
yeni bütçeyi onaylamak,
l) Şubeler, alım ve satım merkezleri açmak için Yönetim
Kuruluna yetki vermek,
m) Ortak olunduğu takdirde merkez birliğine yatırım ve
geliştirme payının kısmen veya tamamen devri konusunda karar vermek,
n) Yönetim Kurulu tarafından yapılan üyelikten çıkarma
teklifleri hakkında Yönetim Kuruluna yetki vermek,
o) Merkez Birliği Genel Kuruluna iki kişiden az olmamak
üzere ve üye sayısının 1/25 ile 1/200 arası merkez birliğince belirlenecek
oranda asıl temsilci seçmek. Asıl temsilci sayısının %50’si kadar da yedek
temsilci seçmek,
ö) Üyelerin müşterek menfaatlerini ilgilendiren ve
Yönetim Kurulu yetkisi dışında olan her konuda karar vermek,
p) Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Tasfiye Kurulu
üyelerine verilecek huzur hakkı ile yollukları belirlemek, ayrıca
personelin kadro ve ücretleri ile yolluklarının tespit edilmesi konusunda
Yönetim Kuruluna yetki vermek,
r) Banka ve diğer kuruluşlardan temin edilecek kredi ve
yardımlar ile gerçekleştirilecek yatırımların yapılmasına karar vermek,
s) Canlı ve cansız demirbaşların terkini konusunda karar
almak ve bu hususta Yönetim Kuruluna yetki vermek,
ş) Gerekli hallerde Yönetim Kurulunun teklifi üzerine
toplanarak illerinde uygulanacak olan teknik ve sağlık hizmetleri ile
ilgili ücret ve ödentiler ile aidat ve katılım payı tutarlarını her yılın
Aralık ayında belirlemek,
t) Her türlü kiralama konusunda karar almak ve bu
hususta Yönetim Kuruluna yetki vermek,
u) Uygun bulacağı kişi ve kuruluşlardan veya bankalardan
alınacak borç miktarı ve koşulları belirlemek ve bu konuda Yönetim Kuruluna
yetki vermek,
ü) Üyelerin yıllık aidatı ve giriş aidatlarını
belirlemek,
v) Haklarında çıkarılma kararı verilen üyelerin durumunu
görüşerek karar vermek.
(2) Genel Kurul birinci fıkranın (a), (b), (f), (h),
(o), (p) ve (ü) bentlerinde belirtilmiş olan görevleri devredemez.
(3) Genel Kurul Kanun, bu Yönetmelik ve kuruluş belgesi
hükümlerine aykırı karar alamaz.
Genel kurul
toplantıları
MADDE 13 – (1) Genel
Kurul aşağıdaki şekillerde toplanır:
a) Olağan Genel Kurul,
b) Olağanüstü Genel Kurul.
(2) Üyeler Genel Kurula asaleten katılırlar. Vekâlet ile
oy kullanamazlar.
Olağan
genel kurul toplantısı
MADDE 14 – (1) Olağan
Genel Kurul, Yönetim Kurulunun daveti üzerine iki yılda bir Nisan ayının
sonuna kadar, asıl üye tam sayısının en az yarısından bir fazlasının
katılımı ile toplanır. Genel Kurulda toplantı için gerekli çoğunluk
sağlanamadığı takdirde, yirmi beş asıl üyeden az olmamak şartıyla çoğunluk
aranmaksızın, en geç bir ay içerisinde ikinci toplantı yapılır.
Olağanüstü
genel kurul
MADDE 15 – (1)
Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Tasfiye Kurulunun çoğunluk kararı ile
veya birlik üye tam sayısının en az 1/5'inin yazılı müracaatını takiben iki
ay içerisinde Yönetim Kurulu tarafından Genel Kurul toplantıya çağırılır.
Genel Kurulda çoğunluk sağlanamaması durumunda en geç bir ay içerisinde
Yönetim Kurulunun daveti ile çoğunluk aranmaksızın yirmi beş asıl üyeden az
olmamak şartıyla ikinci toplantı yapılır. Olağanüstü toplantının
gerçekleşmemesi durumunda Merkez Birliği Yönetim Kurulu, Birlik Genel
Kurulunu resen toplantıya çağırarak toplantıyı gerçekleştirir. Belirtilen
yollarla Genel Kurulun gerçekleşmemesi halinde Genel Kurul Bakanlık
tarafından resen gerçekleştirilir.
Çağırma
şekli ve gündem
MADDE 16 – (1)
Yönetim Kurulu o yıla ait Genel Kurul toplantısının yapılacağı tarihten bir
ay önce toplantı ilanını da içeren bir yazı ile birlikte gündemi taahhütlü
mektup ile üyelerine gönderir veya imza karşılığı elden ulaştırır. Ayrıca
Genel Kurul toplantısının yapılacağı tarihten on beş gün önce ortakların en
kolay ve en emin şekilde haber almalarını sağlamak üzere gazete ile
toplantı çağrısı ve ilanını yapar. İlanda çoğunluğun sağlanamaması halinde
ikinci toplantının tarihi de belirlenir.
(2) Kuruluş belgesi değiştirilmesi söz konusu ise
yapılacak ilanda değiştirilecek madde numaralarının yazılması ile
yetinilir.
(3) İlanın bir örneği toplantıdan en az on beş gün evvel
valiliğe gönderilir. Toplantı için gözlemci olarak Bakanlık temsilcisi
görevlendirilmesi talep edilir. Bakanlık temsilcisi toplantının başlamasından
itibaren bir saat içerisinde gelmez ise toplantıya katılan üyelerden
birisinin nezaretinde toplantı yapılır.
(4) Gündemde olmayan hususlar görüşülemez. Ancak,
birliğe kayıtlı asıl üyelerden en az 1/5'i ile Denetleme Kurulunun gündem
maddelerinin görüşülmesine geçilmeden önce divan başkanlığına verecekleri
yazılı teklif ile gündeme yeni maddeler ilave edilebilir. Gündeme yeni
maddelerin ilavesi için toplantıya katılan asıl üyelerin yarıdan bir
fazlasının olumlu oyu şarttır.
Toplantıya
başlama
MADDE 17 – (1)
Toplantı, Yönetim Kurulu Başkanı tarafından, bulunmaması durumunda Yönetim
Kurulu üyelerinden biri, o da yoksa Denetleme Kurulu üyelerinden biri, o da
yoksa Genel Kurulca gösterilecek bir üye tarafından yoklamayı müteakip
açılır.
(2) Toplantıda asıl üyelerin gerekli çoğunluğu sağladığı
tespit edilince divan başkanlığının seçimine geçilir.
(3) Toplantıya katılan oy verme yetkisine haiz üyeler
veya Merkez Birliği temsilcileri arasından bir Divan Başkanı, iki kâtip üye
seçilir. Seçimin gizli yapılması durumunda ayrıca iki oy tasnifçisi
seçilir. Divan Başkanlığına, Birlik Başkanı, Yönetim Kurulu üyeleri,
Denetleme Kurulu üyeleri ve birlik çalışanları seçilemez.
(4) Toplantı açılıp gündem maddelerinin görüşülmesine
başlandıktan sonra herhangi bir sebeple toplantının devamına imkan
görülmemesi veya Divanın çekilmesi halinde gündemi tamamlamak üzere Genel
Kurulda ibra maddesi görüşülmemişse Yönetim Kurulu, görüşülmüşse Bakanlık,
Merkez Birliği veya yetkili mahkemece atanacak Yönetici Kurul (Kayyum) tarafından
yapılacak çağrı üzerine Genel Kurul yeniden toplanır, bu konudaki çağrı ile
ilgili olarak 18 inci madde uygulanır.
Hazır
bulunanlar listesi
MADDE 18 – (1) Genel
Kurul toplantısına katılan asıl üyeleri gösteren Hazır Bulunanlar Listesi
düzenlenir. Bu listede asıl üyelerin üyeliğe kabul tarihleri, oy yetkisine
haiz üyelerin adı, soyadı, Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, adres ve
imza bölümü yer alır.
(2) Liste toplantıya başlamadan önce toplantıya katılan
üyelere imzalatılır. Listenin Bakanlık Temsilcisi ve Divan Başkanlığı
tarafından da imzalanması gereklidir.
Karar
nisabı
MADDE 19 – (1)
Kararlar hazır bulunan üyelerin çoğunluğu ile verilir. Oyların eşitliği
durumunda tekrar oylama yapılır. İkinci oylamada da eşit çıktığı takdirde
madde kabul edilmemiş sayılır. Ancak, Kuruluş belgesi değişikliği, dağılma
ve birliğin feshi teklifleri konularında kullanılan oyların 2/3'ü,
sorumlulukların ağırlaştırılması veya ek ödeme yükümlülükleri konusunda
alınacak kararlar için kullanılan oyların 3/4'ü, çoğunluğu oluşturur.
(2) Genel Kurulda verilen kararlar tüm üyeler için
geçerlidir.
Bütün asıl
üyelerin hazır bulunması
MADDE 20 – (1)
Birliğin bütün asıl üyelerinin toplantıda hazır bulunması halinde, Genel
Kurul toplantısına dair diğer hükümler saklı kalmak şartı ile toplantıya
çağrı hakkındaki hükümlere uyulmamış olsa dahi, kararlar alınabilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Birlik
Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Merkez Birliği Delegeleri Seçimleri
Birlik
yönetim kurulu
MADDE 21 – (1)
Yönetim Kurulu, Kanun, ilgili yönetmelik ve kuruluş belgesi hükümleri
içinde birliğin kanuni temsilcisi olan ve faaliyetlerini yürüten organdır.
(2) Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu ile Merkez
Birliği delegeleri seçimleri adayların tek listede toplanması halinde açık,
birden fazla listede toplanması halinde ise gizli oyla yapılır.
(3) Seçimlerin gizli yapılması halinde birlik mührünü
taşıyan zarflar hazır bulunanlar listesini imza eden üyelere verilir.
Üyeler oylarını tasnif kurulunun huzurunda imzaları kontrol edilerek seçim
sandığına atarlar. Kullanılan oylar sayılır. Katılanlara göre oyların fazla
çıkması halinde oy pusulaları açılmadan, fazla oylar rastgele seçilerek
iptal edilir. Sandık açılıp oy ayrımı bittikten sonra sonuçlar tutanağa
yazılır.
Kararların
bozulması
MADDE 22 – (1)
Yönetmeliğe, kuruluş belgesi hükümlerine ve iyi niyet esaslarına aykırı
olduğu iddiasıyla aşağıda belirtilen kimseler Genel Kurul kararları
aleyhine toplantıyı takip eden günden başlamak üzere otuz gün içerisinde
birlik merkezinin bulunduğu yerdeki mahkemeye başvurabilir.
a) Toplantıda hazır bulunup da kararlara katılmayarak
karşı görüşlerini tutanağa geçirten, oyunun kullanılmasına haksız olarak
izin verilmeyen, toplantı çağrısının usulüne uygun yapılmadığını, gündemin
gereği gibi ilan veya tebliğ edilmediğini, Genel Kurul toplantısına
katılmaya yetkili olmayan kimselerin karara katılmış bulunduklarını iddia
eden üyeler,
b) Yönetim Kurulu,
c) Kararların yerine getirilmesi Yönetim Kurulu üyeleri
ile Denetleme Kurulu üyelerinin şahsi sorumluluklarını gerektirdiğinde bu kurulların
üyelerinden her biri.
(2) Ayrıca Genel Kurul kararları aleyhine davanın
açıldığı ve duruşmanın yapıldığı gün, Yönetim Kurulu tarafından ilan
olunur.
Üye sayısı
ve üyelik şartları
MADDE 23 – (1) Birlik
Yönetim Kurulu, dört yıl için Genel Kurul tarafından asıl üyeler arasından
seçilen, yedi asıl üye ile beş yedek üyeden oluşur.
(2) Olağanüstü Genel Kurul toplantılarında Yönetim
Kurulu üyeliğine seçilenlerin görev süresi, önceki Yönetim Kurulunun kalan
görev süresi kadardır.
(3) Asıl üyeliği düşen Yönetim Kurulu üyelerinin Yönetim
Kurulu üyeliği de düşer.
(4) Yönetim Kurulundan ayrılan üyelerin tekrar seçilme
hakkı vardır.
(5) Yönetim Kurulu üyeliğine aday olabilmek için;
a) T.C. vatandaşı olmak,
b) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunundaki
zimmet, irtikâp, rüşvet, görevi kötüye kullanma, sahtekârlık, hırsızlık,
dolandırıcılık ve nitelikli dolandırıcılık, hileli iflas, güveni kötüye
kullanma ve Devletin aleyhine işlenen suçlardan affa uğrasalar dahi mahkûm
olmamak,
c) Hacir altında bulunmamak,
ç) 18 yaşından küçük olmamak,
d) En az ilkokul ve/veya ilköğretim okulu mezunu olmak,
e) Islah amaçlı başka bir birliğin Yönetim Kurulu üyesi
olmamak,
şartları aranır.
(6) Üyelik şartları Denetleme Kurulu tarafından
araştırılır. Bu şartları taşımadıkları halde seçilenler ile seçilme
yeterliliklerini sonradan kaybedenlerin görevlerine Yönetim Kurulunca son
verilir.
(7) Genel Kurulda en çok oy alanlar Yönetim Kurulu asıl
ve yedek üyeliklerine seçilmiş olurlar. Eşit oy alanların sıralanmasının
belirlenmesinde kuraya başvurulur. Yönetim Kurulundan ayrılan bir üyenin
yerine yedek üyelerden alınan oy sırasına en çok oy almış olan üye geçer.
(8) Herhangi bir sebeple Yönetim Kurulu toplantı
nisabını kaybederse boşalan Yönetim Kurulu üyeliklerine Yönetim Kurulu üyeleri
tarafından yedek listeden yeteri kadar üye çağırılır.
(9) Yönetim Kurulu Başkanı, başka bir sivil toplum
örgütünde başkan ya da kamu görevlisi olamaz.
(10) Yönetim Kurulu üyelerinin ve Denetleme Kurulu
üyelerinin birbirleriyle üçüncü dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve
sıhrî akrabalıkları olamaz.
Yönetim
Kurulu iş bölümü ve çalışma şekli
MADDE 24 – (1)
Yönetim Kurulu ilk toplantısında kendi üyeleri arasından; bir başkan, bir
başkan yardımcısı ve bir muhasip üye ile sekretaryayı yürütecek bir üye
seçer ve diğerleri üye olarak görev yapar. Başkan ve bir Yönetim Kurulu
üyesi olmak üzere en az iki kişi, Birliği ticaret siciline tescil ettirmek
üzere temsile yetkili kılınır. Aynı toplantıda Yönetim Kurulunun yapacağı
toplantı tarihi ve yeri belirlenir. Bu toplantıda ayrıca gerektiğinde
zorunlu olabilecek olağan dışı toplantılara ilişkin karar alınır.
(2) Yönetim Kurulu, Yönetim Kurulu başkanının katılımı
ile toplanır. Başkanın mazeret bildirdiği toplantılar başkan yardımcısının
başkanlığında gerçekleştirilir. Yönetim Kurulunda görev değişikliği ile
ilgili olarak, Yönetim Kurulu üyelerinin yapacağı yazılı müracaatlar,
Yönetim Kurulu başkanı tarafından bir ay içinde yerine getirilir.
(3) Yönetim Kurulu dört üyeden az olmamak üzere kararlar
çoğunlukla alınır. Oylar eşit olduğu takdirde görüşme konusunda Başkanın
oyu belirleyici olur. Yönetim Kurulunda üyeler vekâlet ya da temsil yolu
ile oy kullanamazlar.
(4) Mazeretsiz olarak birbiri ardına üç mutat toplantıya
gelmeyen üye istifa etmiş sayılır.
(5) Yönetim Kurulu kararları, sahifeleri noterce tasdik
edilmiş bir karar defterine sıra numarası ve tarihi ile kayıt edilip
imzalanır. Verilen karara, karşı görüşte olanlar veya çekimser kalanlar
muhalefet sebeplerini kararın altına yazarak imzalamak zorundadırlar.
(6) Yönetim Kurulu üyelerine Genel Kurulca belirlenen
huzur hakkı ve yolluk dışında hiçbir ad altında başkaca ödeme yapılmaz.
(7) Yönetim Kurulu üyeleri her zaman üyelikten
ayrılabilirler. Ancak, çekilen üyenin iş gördüğü zamana ait sorumluluğu ile
ilgili olarak zarar ve sorumluluklarının öğrenildiği tarihten itibaren
genel hukuk hükümlerine göre tazminat davası açılabilir.
(8) Yönetim Kurulu üyeleri topluca istifa ettikleri veya
mevcut yedeklerin istifa eden üyelerin yerini dolduramadığı takdirde;
Olağanüstü Genel Kurul toplantısına gidilerek yeniden Yönetim Kurulu
üyeleri seçilir.
(9) Yönetim Kurulundan istifa eden bir üyenin yerine
geçecek yedek üye yok ise Yönetim Kurulu birlik üyeleri arasından birini
Yönetim Kurulu üyeliğine seçerek yeni üyeyi toplanacak ilk Genel Kurulun
onayına sunar.
(10) Görevi son bulan eski Yönetim Kurulu, yeni Yönetim
Kuruluna seçim gününden başlayarak bir hafta içinde görevini devretmek
zorundadır.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 25 – (1)
Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Birlik Yönetim Kurulu Kanun, Yönetmelik ve kuruluş
belgesinde belirtilen görevleri yürütmekle görevlidir. Bu amaçla ayda bir
defa mutat toplantı yapar, ancak gerek duyulması halinde toplantı sayısı
arttırılabilir.
b) Birlik bütçesini hazırlar, birliğin her türlü
faaliyet ve kayıt işlerini yürütür.
c) Soykütüğü, önsoykütüğü, ıslah faaliyetleri ve verim
kontrollerini Merkez Birliğinin yayımlayacağı mevzuatlar doğrultusunda
yaptırır ve takip eder.
ç) Genel Kurulu toplantıya çağırır. Çalışmalarını rapor
halinde Genel Kurula sunar.
d) Gerektiğinde Genel Kurulu olağanüstü toplantıya
çağırır.
e) Genel Kurulca verilen görevleri yapar. Sonuç hakkında
Genel Kurula bilgi verir.
f) Yetiştirici eğitimlerini yapar, seminerler düzenler,
yetiştirme, bakım, besleme, sürü idaresi ve benzeri konularda yayınlar
yapar.
g) En son hayvan ve hayvansal ürün fiyatlarına ilişkin
pazar haberlerini üyelerine duyurur.
ğ) Hayvancılık işletmeleri kurmak isteyenlere proje
hazırlama konusunda yardımcı olur.
h) Üyelerine kredi sağlamaya yardımcı olur.
ı) Merkez birliği tarafından hazırlanan personel çalışma
usul ve esaslarına uygun olarak personelin tayin, atama ve özlük işlerini
yürütür.
i) Merkez birliğinin hazırlamış olduğu talimatları da
dikkate alarak mevcut bütçe dâhilinde gerekli harcamaları mevzuata göre
yapar.
j) Üyelerinin ürünlerine pazar bulmaya, pazarlama
faaliyetlerini yürütmeye ve üyelerin ihtiyaçlarını karşılamaya çalışır.
k) Potansiyeli olan ilçelerde birlik şubesi kurulması
konusunu inceler, uygun görülenlerin kurulmasını Genel Kurula teklif eder.
l) Birlik Teknik İşler Şube Müdürlüğü, Sağlık İşleri
Şube Müdürlüğü ile Birlik İdari ve Mali İşler Şube Müdürlüğü faaliyetlerini
düzenler ve yönetir.
m) Kanunlara aykırı olarak alınan Genel Kurul kararları
aleyhine iptal davası açar.
n) Genel Kurulca uygulanmasına karar verilen Bakanlıkça
desteklenecek yatırım projelerini hazırlatarak Bakanlığın onayına sunar.
o) Birliğin aczi halinde Genel Kurulu toplantıya davet
ederek gerekli mercilere haber verir.
ö) Eski Yönetim Kurulu üyeleri ile birlik memurlarının
sonradan tespit edilen yolsuzluk ve usulsüzlükleri ilgili mercilere haber
verir.
p) Denetim amacı ile Bakanlığın, Denetleme Kurulunun
veya bağımsız denetleme organının talebi halinde, birliğe ait her türlü
defter ve belgeleri verir.
r) Her türlü sigorta hizmetlerini yürütür veya
yürütülmesine yardımcı olur.
s) Merkez Birliği tarafından ıslah programı kapsamında
sağlanacak genetik materyallerin ve girdilerin üyelere ait
hayvanlarda/kovanlarda kullanılmasını sağlar.
ş) Yürütmekte olduğu ıslah programı ile ilgili her türlü
resmi belgeyi düzenler veya düzenlettirir.
t) Üye bilgilerinin güncelleştirilmesini sağlar ve takip
eder.
Yönetim
Kurulunun sorumlulukları
MADDE 26 – (1) İbra
edilmeyen Yönetim Kurulu üyeleri tekrar hiçbir kurula seçilemez.
(2) Görevini yapmadıkları anlaşılan Yönetim Kurulu
üyelerini Genel Kurul her zaman azledebilir ve haklarında takibat kararı
verebilir. Her üyenin, sorumluluğu olan yöneticilere münferiden dava açma
hakkı mahfuzdur. Yönetim Kurulu aleyhindeki davalar Denetleme Kurulunca
açılır.
(3) Yönetim Kurulu üyelerinden her biri, Genel Kurulun
kararı şahsi mesuliyetini gerektirdiği durumlarda karar aleyhine iptal
davası açabilir. Yönetim Kurulu üyeleri ve birlik memurları kasıtlı
bulunsun veya bulunmasın kendi kusurlarından ileri gelen zararlardan
sorumludurlar. Suç teşkil eden fiil ve hareketlerden dolayı haklarında
yasal işleme başvurulur. Yönetim Kurulu, tescil ve kayıt için gerçeğe
aykırı beyanda bulunması halinde cezai bakımdan sorumlu olur.
(4) Yönetim veya temsile yetkili şahıslar, birliğe ait
görevlerini yürütmeleri esnasında meydana getirdikleri fiillerden doğan
zararlardan birlikte sorumludurlar.
Denetleme
kurulu
MADDE 27 – (1)
Denetleme Kurulu, Genel Kurul namına birliğin bütün işlem ve hesaplarını
inceler.
(2) İbra edilmeyen Denetleme Kurulu üyeleri tekrar
hiçbir kurula seçilemez.
Denetleme
kurulu seçimi
MADDE 28 – (1)
Denetleme Kurulu, dört yıl için Genel Kurulca birlik asil üyelerden seçilen
üç asıl üye ile üç yedek üyeden teşekkül eder, bu üyelerde de Yönetim
Kurulu üyelerinde bulunması gereken şartlar aranır.
(2) Süreleri biten üyelerin tekrar seçilmeleri
mümkündür. Birbirleriyle ve Yönetim Kurulu üyeleriyle üçüncü dereceye kadar
(bu derece dâhil) kan ve sıhrî akrabalıkları olanlar Denetleme Kurulu üyeliğine
seçilemezler.
(3) Görev kusurlarından veya suç teşkil eden
fiillerinden ötürü Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu üyeliğinden
uzaklaştırılanlar tekrar Denetleme Kurulu üyeliğine getirilemezler.
(4) Olağanüstü Genel Kurul toplantılarında Denetleme Kurulu
üyeliğine seçilenler, önceki Denetleme Kurulunun kalan görev süresini
tamamlar. Denetleme Kurulu ibra edilmedikçe üyelerinden hiç biri kurullarda
görev alamaz.
Denetleme
kurulu üyelerinin sorumluluğu
MADDE 29 – (1) Asıl
üyeler, Kanun, ilgili yönetmelik ve kuruluş belgesi ile kendilerine
yüklenilen görevleri hiç veya gereği gibi yapmamalarından doğan zararlardan
dolayı kusursuz olduklarını ispat etmedikçe, müteselsilen sorumludurlar.
Üyeliğin
açılması ve çekilme
MADDE 30 – (1)
Denetleme Kurulu üyelerinden birinin ölümü, çekilmesi, bir engelden dolayı
görevlerini yapamayacak halde bulunması, iflası veya hacir altına alınması
gibi sebeplerle görevlerinin sona ermesi ve yüz kızartıcı bir suçtan dolayı
mahkûmiyetinin kesinleşmesi halinde diğer üyeler Genel Kurulun ilk
toplantısına kadar görev yapmak üzere yerine yedeklerinden birini
çağırırlar. Ancak, bir üyelik açık kalıp da yerine geçecek üye bulunamazsa
Genel Kurul toplantıya çağırılmadan Denetleme Kurulu tarafından bir asıl,
bir yedek üye çağrılır.
(2) Denetleme Kurulu üyeleri her zaman görevden
çekilebilirler. Ancak, toptan çekilme halinde Genel Kurul, Yönetim Kurulu
tarafından derhal toplantıya çağırılır ve yeniden Denetleme Kurulu asıl ve
yedek üyelerini otuz gün içinde seçer.
İnceleme
yükümlülüğü
MADDE 31 – (1)
Denetleme Kurulu üyeleri işletme hesabıyla bilançonun defterlerle uygunluk
halinde bulunup bulunmadığını, defterlerin düzenli bir surette tutulup
tutulmadığını ve işletmenin neticeleriyle mal varlığı hakkında uyulması
gerekli olan hükümlere göre işlem yapılıp yapılmadığını incelemekle
yükümlüdürler. Üyeleri şahsen sorumlu veya ek ödeme ile yükümlü olan
birliklerde, üyelerin verdiği taahhütnameler ile üyelik defterlerinin
usulüne uygun olarak tutulup tutulmadığını da incelemek zorundadırlar.
(2) Yönetim Kurulu bu maksatla Denetleme Kurulu
üyelerine defter ve belgeleri verir. Onların istekleri üzerine müfredat
defteri ve bu defterin hangi esaslara göre düzenlendiği ve istenilen her
konu hakkında bilgi verilir.
(3) Üyeler gerekli gördükleri hususlarda Denetleme
Kurulu üyelerinin dikkatini çekmeye ve açıklama yapılmasını istemeye
yetkilidirler.
Denetleme
kurulunun çalışma düzeni ve görevleri
MADDE 32 – (1)
Denetleme Kurulu üyeleri, üç ay ara ile yılda dört defa toplanarak birliğin
işlemlerini ve hesaplarını denetler, malları ve kasayı sayar ve görülen
noksanlıkları, düzensizlikleri inceleyerek bunları birer rapora bağlar ve
bu raporları Denetim Kurulu Raporları dosyasında muhafaza eder. Ayrıca
aksaklıkları Yönetim Kuruluna bildirir.
(2) Denetleme Kurulu üyeleri, Genel Kurul toplantısından
önce bilançoyu, Yönetim Kurulunun hazırladığı çalışma raporu ve bütçeyi
inceleyerek gerekli gördüğü işlemleri, hesapları ve mevcutları elden
geçirir ve kanaatlerini açık olarak belirten bir rapor hazırlarlar.
Denetleme Kurulu üyeleri, bu raporda Yönetim Kurulunun çalışma düzenini ve
başarı derecelerini de belirtirler.
(3) Denetleme Kurulu üyelerinin görevleri, birliğin iş
ve muamelelerini kontrol etmektir. Denetleme Kurulu üyeleri aşağıdaki
görevleri yapmak zorundadırlar:
a) Birliğin işlem ve hesaplarının tetkiki sonunda
buldukları noksan ve hataların giderilmesi için Yönetim Kuruluna rapor
sunmak, Yönetim Kurulu gereğini yapmadığında Merkez Birliğine bildirmek.
b) Bilançonun 29/6/1956 tarihli ve 6762 sayılı Türk
Ticaret Kanununun ilgili maddelerine göre ve muhasebe esaslarına göre
hazırlanıp hazırlanmadığına bakmak.
c) Yönetim Kurulu üyelerinin üyelik şartlarını taşıyıp
taşımadıklarını araştırmak, bu şartları taşımadıkları halde seçilenler ile
sonradan kaybedenlerin görevlerine son verilmesi için keyfiyeti Yönetim
Kuruluna bildirmek.
ç) Birlik çalışmaları hakkında bilgi almak ve lüzumlu
kayıtların tutulmasını sağlamak maksadıyla birliğin defterlerini incelemek.
d) Dört ayda bir ara denetimi yapmak ve haber
vermeksizin birlik veznesini denetlemek, inceleme sonuçları olumsuz çıktığı
takdirde düzenlenecek raporun birer örneğini Yönetim Kurulu Başkanına
vermek.
e) Birlik üyeleri ve kendileri ile birlik yöneticileri
arasındaki anlaşmazlıkla ilgili konuları Genel Kurul gündemine aldırmak ve
Yönetim Kurulunun Genel Kurulu toplantıya çağırmaması durumunda olağanüstü
olarak Genel Kurulu toplantıya çağırmak.
f) Üyelerin Genel Kurul toplantılarına katılmaları için,
kuruluş belgesinde belirtilen gerekli şartları yerine getirip getirmediğini
incelemek.
g) Yapılacak denetimler sonucunda düzenlenecek rapora
göre hukuki sorumluluğu tespit edilen Yönetim Kurulu üyeleri hakkında Genel
Kurul kararına istinaden gerekli hukuk davalarını açmak.
(4) Denetleme Kurulu üyelerinin yukarıda yazılı kontrol
yetkileri Genel Kurul kararı ile sınırlandırılamaz. Denetleme Kurulu
üyeleri ayrıca birlik zararlarını kapatmak için Genel Kurula sunulacak
teklifleri hazırlayarak toplantı gündemine aldırırlar.
Toplantı ve
raporlar
MADDE 33 – (1)
Denetleme Kurulu üyeleri çalışma raporlarını ve benzer tekliflerini Genel
Kurula sunmaya mecburdurlar.
(2) Denetleme Kurulu üyeleri, görevleri esnasında
işlerin yürütülmesinde gördükleri noksanlıkları, Kanun, Yönetmelik veya
kuruluş belgesine aykırı hareketleri, bundan sorumlu olanların bağlı
bulundukları organa ve gerekli hallerde Genel Kurula haber vermekle
yükümlüdürler.
(3) Denetleme Kurulu raporları üye çoğunluğu tarafından
imzalanır. Rapora katılamayan üyeler kanaatini belirterek imzalamak ve/veya
münferit rapor düzenlemek zorundadırlar. Genel Kurul toplantısında
Denetleme Kurulu Raporu okunmadan bilanço ve dolayısıyla ibralar konusunda
karar alınamaz.
Sorumlu
müdür
MADDE 34 – (1)
Hayvancılık ve idari konularda asgari beş yıl deneyimli kişiler arasından
Yönetim Kurulu tarafından atanır. Ziraat fakültesi, veteriner fakültesi, su
ürünleri fakültesi, balıkçılık teknolojisi mühendisi mezunu ve birlik
personeli olması tercih nedenidir. Teknik, sağlık ve idari ve mali işler
şube müdürlüklerini yönetir. Çalışmalar konusunda Yönetim Kuruluna karşı
sorumludur. Merkez Birliği tarafından yayımlanan mevzuatlar çerçevesinde
verilen görevleri yürütür. Birlik Yönetim Kurulu gerek gördüğünde şube
müdürlüklerini birleştirebilir veya sorumlu müdürün uhdesine verebilir.
Şube
müdürlükleri
MADDE 35 – (1) Teknik
İşler Şube Müdürlüğüne ziraat fakültesi mezunu, hayvancılık konusunda
asgari beş yıl saha deneyimi olan birlik personelleri arasından Yönetim
Kurulu tarafından şube müdürü atanır. Teknik işler şube müdürünün görevleri
şunlardır:
a) Teknik İşler Şube Müdürlüğü ülkenin hayvancılık
politikasına paralel olarak verilen hedeflere ulaşabilmek amacıyla birlik
organlarınca verilen kararları uygular.
b) Ülke hayvancılığı ve birlik üyelerinin menfaatleri
çerçevesinde, Bakanlık ve Merkez Birliği tarafından yayımlanan mevzuatlara
uygun olarak tabii ve suni tohumlama, embriyo transferi, genetik
materyallerin üretimi, ıslah edilmiş ırkın muhafazası ve takibi için
soykütüğü, önsoykütüğü ve ıslah programlarını yürütür ve benzeri konularda
hizmet verir. Gerektiğinde şube müdürlüğü altında konu bazında birimler
kurulabilir.
c) Merkez Birliğince yayımlanan talimatlar doğrultusunda
teknik faaliyetlerin ve görevli teknik personelin çalışmalarını denetler.
Personel ve yetiştiricilerin teknik alanda mesleki eğitim çalışmalarını
yürütür.
(2) Sağlık İşleri Şube Müdürlüğüne veteriner fakültesi
mezunu, hayvancılık konusunda asgari beş yıl saha deneyimi olan birlik
personelleri arasından Yönetim Kurulu tarafından şube müdürü atanır. Sağlık
İşleri Şube Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Hayvan sağlığı ile ilgili faaliyetleri Bakanlığın ve
Merkez Birliğinin talimatı ve programları doğrultusunda yürütür.
b) Personel ve yetiştiricilerin sağlık alanında mesleki
eğitim çalışmalarını yürütür. Gerektiğinde şube müdürlüğü altında konu
bazında birimler kurulabilir.
(3) İdari ve Mali İşler Şube Müdürlüğüne dört yıllık
fakülte mezunu, idari ve mali konularda asgari beş yıl deneyimli kişiler
arasından Yönetim Kurulu tarafından atanır. İdari ve Mali İşler Şube
Müdürünün görevleri şunlardır:
a) Birliğin personel, idari ve mali işlerini yürütür.
b) Damızlık hayvanlar için düzenlenecek sergi, panayır,
fuarlarda dereceye girenlere ödül verilmesi ile ilgili işleri yürütür.
Borsa ve benzeri konularla ilgili çalışmalarını yürütür.
c) Birliğin hayvan alımı ve nakliye işlerini yürütür.
ç) Genel Kurulun laboratuar, istasyon ve suni tohumlama
durakları kurulmasına karar vermesi halinde, bunların inşasını ve faaliyete
geçirilmesini sağlar.
d) Soykütüğü ve önsoykütüğüne kayıtlı damızlıkların yurt
içi ve yurt dışı satışlarında yetiştiricilere yardımcı olur.
e) Birliğin bütçe tasarısını hazırlar. Gerektiğinde şube
müdürlüğü altında konu bazında birimler kurulabilir. Merkez Birliğinin
yayımlayacağı talimatlar kapsamındaki işleri yürütür.
(4) Gerek görüldüğü hallerde Yönetim Kurulu yeni şube
müdürlükleri ihdas edebilir.
Dışarıya
karşı temsil ve imza yetkisi
MADDE 36 – (1)
Yönetim Kurulu, resmi dairelerde, mahkemelerde ve üçüncü kişiler nezdinde
temsil yetkisini ilgili Sorumlu Müdüre devredebilir. Ancak, birliği idari
ve mali konularda taahhüt altına koyabilecek işlerde Yönetim Kurulu Başkanı
ile birlikte Sorumlu Müdür veya imza yetkisine haiz üyelerden birinin
imzası şarttır.
(2) Yönetim Kurulu, birliği temsil ve borç altına sokan
işler dışında, Şube Müdürlerine ikinci derecede imza yetkisi verebilir.
Şube müdürlerine verilen yetkiler Yönetim Kurulunca açıkça belirlenerek
ticaret siciline tescil ve ilan olunur.
(3) Birliği temsile yetkili kılınan kimselerin birlik
adına işlemlerinde, imzaları ancak birlik unvanı altına kullanılır aksi
durumda bu taahhütler birliği bağlamaz.
Tescil
MADDE 37 – (1)
Yönetim Kurulu ilk toplantısında imza sirküleri konusunu görüşür, bunu
notere onaylattıktan sonra ticaret siciline tescil ve ilan ettirir.
Üyelikten
düşme, çıkma ve çıkarılma, üyelikten çıkmanın sınırlandırılması
MADDE 38 – (1) Birlik
üyesinin Birliğe olan üyeliği;
a) Asıl üyelikle ilgili şartları kaybetmesi,
b) Ölüm hali
durumlarında düşer.
(2) Üyelikten düşmek, üyenin birliğe olan borçlarını
ortadan kaldırmaz. Kendisi ya da varis veya varisleri birliğe olan borçları
iki ay içerisinde ödemekle yükümlüdür. Üyelikten düşme, Yönetim Kurulu
kararı ile olur. Birlik, üyeye ya da üyenin varis veya varislerine
üyelikten düşme durumunu yazılı tebliğ etmekle ve üyelik defterine işlemekle
yükümlüdür.
(3) Birliğin üyelikten çıkma ile ilgili sınırlama kararı
olmaması halinde üyeler geçerli bir nedene dayalı olarak kendi isteği ile
üyelikten çıkabilirler. Üyelikten çıkma, üyenin dilekçesi üzerine Yönetim
Kurulu kararı ile olur. Üyenin üyelikten çıkması birliğe olan borçlarını
ortadan kaldırmaz. Üyelikten çıkan yetiştirici, Birliğe olan borçlarını,
üyelikten ayrılış tarihinden itibaren iki ay içerisinde ödemekle
yükümlüdür.
(4) Geçerli bir nedeni olmayan üyeler, üyelik asgari
süresi olan iki yılı doldurmadan önce üyelikten çıkmak için başvuru
yapamazlar. Ayrıca, Birliğin mevcudiyetinin tehlikeye düşmesi halinde
Birlik veya Merkez Birliği Yönetim Kurulu üyelikten çıkma taleplerine
sınırlama getirebilir. Bu sınırlama süresi iki yılı aşamaz.
(5) Aşağıdaki hallerde yetiştiriciler üyelikten
çıkarılır:
a) Kanun, Yönetmelik ve kuruluş belgesinde yer alan
üyelik yükümlülüklerini azami dört ay süre ile yerine getirmemek.
b) Birlik aleyhine ve birliğin manevi ve maddi zararına
olabilecek faaliyette bulunmak.
c) Islah programı kapsamında, şahsına kullanım için
tahsis edilmiş olan genetik materyalleri kullanmamak veya kullandırmamak.
ç) Islah faaliyetleri ile ilgili olarak Birlik veya
birlik personellerinin yürütmesi gereken çalışmaları engellemek, işletmesinde
çalışılmasına yazılı olarak uyarılmasına rağmen izin vermemek.
d) Birliğe olan hizmet alımı ve aidat borçlarını dört ay
içerisinde yapılacak iki yazılı tebligata rağmen ödememek.
(6) Üyelikten çıkarılma Birlik yönetim kurulu geçici
ihraç kararı şeklinde olup geçici ihraç kararı verilen üyelerin hakları
askıya alınır. Bu karar, yapılacak ilk Genel Kurulda kesin karara bağlanır.
(7) Üyeler, çıkarılma kararına tebliği tarihinden
itibaren üç ay içerisinde, birliğin bulunduğu adli mercilerde iptal davası
açabilirler. Üç ay içerisinde mahkemeye başvurmak üzere itiraz edilmeyen
çıkarılma kararı kesinleşir. Genel Kurul kararı gerektirmez.
(8) Çıkarılma kararı gerekçeler ile birlikte tutanağa ve
karar defterine geçirileceği gibi üyelik defterine de yazılır.
(9) Birlik üyeliğinden düşen ve üyelikten çıkan
yetiştiricilerin Genel Kurula katılma ve Genel Kurulda oy kullanma hakkı
yoktur. Bu üyeler, birliğin mal varlığından herhangi bir hak iddia edemez.
Üyelikten düşen, çıkan ve çıkarılan yetiştiricilerin üyelik dönemlerine ait
zararlardan dolayı oluşan sorumluluğu ortadan kalkmaz.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Merkez
Birliği
Merkez
Birliğine giriş
MADDE 39 – (1)
Birlik, birliğin gelişmesi, menfaatlerinin korunması, eğitim ve denetim
konusunda hizmet verilmesi gibi faaliyetlerin yerine getirilmesi için
kurulmuş veya kurulacak olan aynı çalışma konularına sahip birliklerin
oluşturduğu Merkez Birliğine üye olmak için müracaat edebilir.
Kuruluş
MADDE 40 – (1)
Kurulmuş bulunan en az yedi birlik ortaklaşa Merkez Birliğini kurarlar, Bakanlıktan
kuruluş izni alan Merkez Birliği kuruluş belgesi Özetini Türkiye Ticaret
Sicil Gazetesinde yayınlatır. Tescil ve ilan ettirilecek hükümlerde
birliklere uygulanan hükümler uygulanır. Merkez Birliğinin merkezi
Ankara'dır.
Başvuru
MADDE 41 – (1) Yeni
kurulan bir birlik, Merkez Birliğine girmek için, Yönetmelik ve Merkez
Birliği kuruluş belgesinde belirtilen hükümleri, bütün hak ve ödevleri ile
kabul ettiğini gösteren bir dilekçe ile Merkez Birliği Yönetim Kuruluna
başvurur. Merkez Birliği Yönetim Kurulunun giriş isteğini kabul etmesi ile
Birliğin Merkez Birliği üyeliği başlar. Birlik, Merkez Birliğine girmekle,
üyelerine bu Yönetmeliğe göre hazırlanacak Ana Sözleşmedeki
yükümlülüklerinden fazlasını yükleyemez.
Merkez
birliğinin organları ve görevleri
MADDE 42 – (1) Merkez
Birliği, bu Yönetmelik hükümlerine göre kurulmuş olan birliklerin en üst
düzeydeki kuruluşudur.
(2) Merkez Birliği aşağıdaki organlardan oluşur:
a) Genel Kurul,
b) Yönetim Kurulu,
c) Denetleme Kurulu.
Üyeliğin
askıya alınması ve üyelikten çıkarılma
MADDE 43 – (1)
Üyeliğin askıya alınması aşağıdaki şekilde olur:
a) İl birliğinin dağılma sebeplerinin oluşması,
b) İl birliğinin yükümlülüklerini yerine getirmemesi,
c) Merkez birliği üyelik şartlarını kısmen ya da tamamen
yitirmiş olması.
(2) Üyelik Yönetim Kurulu kararı ile askıya alınır.
Askıya alınma şartları ortadan kalkmadıkça askı süresi yapılacak ilk Genel
Kurula kadardır. Üyelikten çıkartma Genel Kurul kararı ile olur.
Merkez
birliğinin amaçları
MADDE 44 – (1) Merkez
Birliğinin amaçları şunlardır:
a) Birliklerin çıkarlarını korumak, Kanun ve
yönetmeliklerde belirtilen amaçlarını gerçekleştirmeleri doğrultusunda
faaliyetlerini yönlendirmek, bu birliklerin gelişmelerine yardımcı olmak ve
gerekli önerilerde bulunmak.
b) Birliklerin, ülke hayvancılık politikası yönünde
çalışmalarını temin etmek, birliklerin istek ve ihtiyaçlarını kamu
mercilerine iletmek.
c) Merkez Birliği Genel Kurulu kararı ile uluslararası
hayvancılık birliklerine, enstitülerine üye olmak, hayvan sergi,
panayırlarına katılmak.
ç) Hayvan ve hayvansal ürünlerin ihracatı ile damızlık
ithal ve ihracatı konularında ilgili kurum ve kuruluşlar nezdinde gerekli
girişimlerde bulunmak.
d) Hayvan ve hayvansal ürün fiyatlarını tespit
komisyonlarında görev almak.
e) Dış ülkelerdeki hayvancılık ve hayvancılıkla ilgili
kuruluşların çalışmalarını takip etmek, bu konudaki yenilikleri yayım ve
eğitim yoluyla tüm yetiştiricilere iletmek.
f) Kanun ve yönetmeliklerde günün şartlarına göre
yapılması istenen değişiklikler için ilgili kurum ve kuruluş mercileri ile
ilişki kurmak.
g) Hayvancılık konusunda Devletçe yapılacak yatırımlara
yardımcı olmak ve önerilerde bulunmak.
ğ) Birliklere iç ve dış kaynaklardan kredi sağlamak.
h) Birliklerin ihtiyaç duyduğu eğitimleri yapmak,
seminerler düzenlemek, yetiştirme konularında yayınlar çıkarmak,
gerektiğinde Bakanlıkla bu konularda müştereken çalışmak.
ı) Birliklerin her tür ihtiyaçlarını karşılamak, bu
işler için gerektiğinde şirketlere ortak olmak, sigorta işlemleri yapmak.
i) Birliklerin kurulamadığı veya aktif hale gelemediği
illerde; önsoykütüğü ve soykütüğü faaliyetlerini yürütmek amacıyla şubeler
açmak, şubenin görevlerini komşu birliklerle veya kamu kurumları ile
yapacağı protokol çerçevesinde anılan kuruluşlarla ortaklaşa yapmak.
j) Ulusal düzeyde ıslah programlarının gereklerinin
yerine getirilmesi için gayret göstermek, Bakanlığın çıkartacağı talimatlar
doğrultusunda damızlık değer tahminlerini yapmak veya yaptırmak ve
yayınlamak.
k) Gen kaynaklarının korunması ve çevre ıslah programına
yönelik olarak kayıt sistemini tutmak, İl Birliklerine tutturmak ve gerekli
saha çalışmalarını yürütmek.
l) Hayvancılığın geliştirilmesi amacıyla gerekli
tesisleri kurmak, ortak olmak, işletmek, gerektiğinde bu işler için şirket
ve/veya iktisadi işletme kurmak.
m) Yerli ırk gen kaynaklarının korunmasında Bakanlıkla
birlikte çalışmak.
Genel kurul
MADDE 45 – (1) Merkez
Birliği Genel Kurulu il birliklerin gönderdikleri delegelerden oluşur.
Genel
kurulun görevleri
MADDE 46 – (1) Merkez
Birliği Genel Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Merkez Birliği Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu
üyelerini ve gerektiğinde Hesap Tetkik Komisyonu ve Tasfiye Kurulunu seçmek
ve hizmetlerini tamamlayan kurulları ibra etmek veya etmemek.
b) İşletme hesabıyla, bilanço ve gerektiğinde gelir-gider
farklarının birliklere bölüştürülmesi hakkında kararlar almak.
c) Kanun ve yönetmeliklerle Genel Kurula bırakılmış
konular hakkında kararlar almak.
ç) Yönetim Kurulu tarafından gelecek yıllar için
önerilen bütçeleri kabul etmek veya değiştirmek.
d) Birlik faaliyetleri hakkında öneri ve direktiflerde
bulunmak.
e) Kanunda ve bu Yönetmelikte belirtilen görevleri
dışına çıkan ve kendi Yönetim Kurulunca fesih edilmesi istenen birlikler
hakkında karar vermek.
f) Yönetim Kurulunca Bakanlığa teklif edilmesi düşünülen
mevzuat değişiklikleri ve kuruluş belgesinde yapılması istenen
değişiklikler için karar almak. Bu konuda ilgili kurum ve kuruluş
yetkilileri ile görüşmek üzere Yönetim Kurulunu görevlendirmek.
g) Birliklerle ilgili tüm ödentileri tespit etmek.
ğ) Birliklerin faaliyetlerini yürütebilmesi için gerekli
her türlü girdi ve genetik materyali üretmek, temin etmek, Birliklere
dağıtmak, kullandırmak, pazarlamak ve sonuçlarını denetlemek.
h) Gayrimenkul alım ve satımında takip edilecek usul ile
alınacak gayrimenkulün niteliğini, yerini ve azami fiyatını, satılacak
gayrimenkulün asgari fiyatını belirlemek ve Yönetim Kuruluna yetki vermek.
ı) İmalat ve inşaat işlerinin yaptırılma usul ve
esaslarını belirlemek ve Yönetim Kuruluna yetki vermek.
i) Üyelerin ihtiyaçları ile ilgili araç, gereç ve
demirbaşlar ile üretim maddelerinin temini hususunda karar almak ve bu
hususta Yönetim Kuruluna yetki vermek.
j) Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Tasfiye Kurulu
üyelerine verilecek huzur hakkı ve yolluk ücretlerini belirlemek.
k) Merkez Birliği üyeliğine giriş bedeli ve yıllık üye
aidatını belirlemek.
l) İç ve dış kaynaklardan kredi sağlamak ve sigorta
işlemleri yapmak için Yönetim Kuruluna yetki vermek.
(2) Genel Kurul Kanun, bu Yönetmelik ve kuruluş belgesi
hükümlerine aykırı karar alamaz.
Genel
kurulun toplanması
MADDE 47 – (1) Merkez
Birliği Genel Kurulu, iki yılda bir, birlik asıl üyelerinden merkez
birliğinin belirlediği oranda seçilen delegelerin salt çoğunluğunun
katılımı ile Ekim ayı sonuna kadar toplanır. Toplanamadığı takdirde en geç
bir ay içerisinde çoğunluk aranmaksızın toplanır.
(2) Ayrıca gerektiğinde Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu
veya delege tam sayısının en az 1/5'inin imzaladıkları ortak dilekçe ile
dilekçe tarihinden itibaren iki ay içerisinde olağanüstü toplanır. Bu
şekilde çoğunluk sağlanamaz ise takip eden iki ay içerisinde kurucu üye
sayısından aşağı olmamak üzere tekrar toplanır. Bu toplantıda çoğunluk
şartı aranmaz.
Yönetim
kurulu
MADDE 48 – (1) Merkez
Birliği Yönetim Kurulu, dört yıl için Merkez Birliği Genel Kurulunca kendi
üyeleri arasında seçilen yedi asıl, beş yedek üyeden oluşur. Yönetim
Kuruluna veya Denetleme Kuruluna aynı ilden en fazla bir üye seçilir.
(2) Merkez Birliği Yönetim Kurulu Başkanı il birlikleri
Yönetim Kurulu üyelik koşullarını sağlamak zorundadır. Ayrıca, başka bir
sivil toplum örgütünde başkan ya da kamu görevlisi olamaz.
Merkez
birliği yönetim kurulu iş ve çalışma şekli
MADDE 49 – (1) Merkez
birliği Yönetim Kurulu ilk toplantısında kendi üyeleri aralarında; bir
başkan, bir başkan yardımcısı ve bir muhasip üye ile sekretaryayı yürütecek
bir üye seçer ve diğerleri üye olarak görev yapar. Başkan ve bir Yönetim
Kurulu üyesi olmak üzere en az iki kişi, birliği ticaret siciline tescil
ettirmek üzere temsile yetkili kılınır. Aynı toplantıda Yönetim Kurulunun
yapacağı toplantı tarihi ve yeri belirlenir. Bu toplantıda ayrıca
gerektiğinde zorunlu olabilecek olağan dışı toplantılara ilişkin karar
alınır.
(2) Birlik Yönetim Kurulu, Yönetim Kurulu başkanının
katılımı ile toplanır. Başkanın mazeret bildirdiği toplantılar başkan
yardımcısının başkanlığında gerçekleştirilir. Yönetim Kurulu değişikliği
ile ilgili olarak Yönetim Kurulu üyelerinin yapacağı yazılı müracaatlar
Yönetim Kurulu başkanı tarafından bir ay içinde yerine getirilir.
(3) Yönetim Kurulunda dört üyeden az olmamak üzere
kararlar çoğunlukla alınır. Oylar eşit olduğu takdirde görüşme konusunda
Başkanın oyu belirleyici olur. Yönetim Kurulunda üyeler vekâlet ya da
temsil yolu ile oy kullanamazlar.
(4) Mazeretsiz olarak birbiri ardına üç mutat toplantıya
gelmeyen üye istifa etmiş sayılır.
(5) Yönetim Kurulu kararları, sahifeleri noterce tasdik
edilmiş bir karar defterine sıra numarası ve tarihi ile kayıt edilip
imzalanır. Verilen karara, karşı görüşte olanlar veya çekimser kalanlar muhalefet
sebeplerini kararın altına yazarak imzalamak zorundadırlar.
(6) Yönetim Kurulu üyelerine Genel Kurulca belirlenen
huzur hakkı ve yolluk dışında hiçbir ad altında başkaca ödeme yapılmaz.
(7) Yönetim Kurulu üyeleri her zaman üyelikten
ayrılabilirler. Ancak, çekilen üyenin iş gördüğü zamana ait sorumluluğu ile
ilgili olarak zarar ve sorumluluklarının öğrenildiği tarihten itibaren
genel hukuk hükümlerine göre tazminat davası açılabilir.
(8) Yönetim Kurulu üyeleri topluca istifa ettikleri veya
mevcut yedeklerin istifa eden üyelerin yerini dolduramadığı takdirde;
Olağanüstü Genel Kurul toplantısına gidilerek yeniden Yönetim Kurulu
üyeleri seçilir.
(9) Yönetim Kurulundan istifa eden bir üyenin yerine
geçecek yedek üye yok ise Yönetim Kurulu birlik üyeleri arasından birini
Yönetim Kurulu üyeliğine seçerek yeni üyeyi toplanacak ilk Genel Kurulun
onayına sunar.
(10) Görevi son bulan eski Yönetim Kurulu, yeni Yönetim
Kuruluna seçim gününden başlayarak bir hafta içinde görevini devretmek
zorundadır. Yönetim Kurulu ibra edilmedikçe üyelerinden hiç biri kurullarda
görev alamaz.
Yönetim
kurulunun görevleri
MADDE 50 – (1)
Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Kanun ve yönetmelikler ile kuruluş belgesinde
belirtilen görevleri yürütür ve bu amaçla her ay mutat toplantı yapar.
Toplantı ve karar nisabı en az dört üyedir. Yönetim Kurulunda üyeler
vekâlet ya da temsil yolu ile oy kullanamaz.
b) Merkez Birliğinin bütçesini hazırlar. Birliğin her
türlü faaliyet ve kayıt işlerini yürütür.
c) Genel Kurulu toplantıya çağırır. Çalışmalarını rapor
halinde Genel Kurula sunar. Gerektiğinde Genel Kurulu olağanüstü toplantıya
çağırır.
ç) Genel Kurul tarafından verilen görevleri yapar.
Sonucu hakkında yine Genel Kurula bilgi verir.
d) Yetiştirici ve birlik personelinin eğitimlerini yapar
veya yaptırır, seminerler düzenler, çalışma konularıyla ilgili yayınlar
hazırlar.
e) İller itibarıyla çeşitli pazar haberlerini, yayınları
üyelerine duyurur.
f) Kanun ve yönetmeliklerde ve kuruluş belgesinde
yapılması istenilen değişiklikleri Genel Kurul onayını alarak Bakanlığa
iletir.
g) Merkez Birliğine bağlı birliklerin, amaçlarından
sapması halinde birlik Genel Kurulunu Olağanüstü Genel Kurul toplantısına
çağırır.
ğ) Merkez Birliği üyesi olan tüm birlikleri denetler,
gerektiğinde Bakanlıktan veya bağımsız denetim kurumlarından denetim ister.
h) Genel Sekreteri ve diğer personeli işe alır.
ı) Merkez Birliği ve birliklerin personel, teknik,
sağlık, idari ve mali konularda yürütülen uygulamalar ile ilgili
mevzuatları hazırlar, uygular ve il birliklerine uygulatır.
i) Gerektiğinde resmi mevzuatlar ile ilgili yazılı görüş
bildirir.
j) Merkez birliği kuruluş belgesinde delege sayısını her
il birliği için aynı oranda belirler.
k) Birlik kuruluş belgelerini hazırlar.
l) Birliğin başka bir birlikle işbirliği yapmasına karar
verir.
(2) Yönetim Kurulu Başkanı veya Yönetim Kurulunun oy
birliği ile belirleyeceği Yönetim Kurulu üye veya üyeleri, Merkez Birliğini
temsile yetkilidir.
Genel
sekreter
MADDE 51 – (1) Genel
Sekreter; Ziraat fakültesi veya veteriner fakültesi mezunu, birliğin
faaliyeti ile ilgili yürüttüğü konularda en az 5 yıl tecrübeli kişiler
arasından merkez birliği yönetim kurulunca sözleşmeli olarak istihdam
edilir. Genel Sekreter aynı zamanda Yönetim Kurulunun tabii üyesidir ve oy
hakkı yoktur. Yönetim Kurulu kararlarını uygular.
Denetleme
kurulu
MADDE 52 – (1)
Denetleme Kurulu, dört yıl süre için Genel Kurulca asıl üyeler arasından
seçilen üç asıl ve üç yedek üyeden oluşur. Denetleme Kurulu üyelerinde
Yönetim Kurulu üyelerinde aranan şartlar aranır. Denetleme Kurulu ibra
edilmedikçe üyelerinden hiç biri kurullara seçilemez. Denetleme Kuruluna
veya Yönetim Kuruluna aynı ilden en fazla bir üye seçilir. Denetleme Kurulu
üyeliği düşen asıl üye yerine liste sırasına göre yedek üye çağırılır.
Denetleme
kurulunun görevleri
MADDE 53 – (1)
Denetleme Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Denetleme Kurulu üyeleri, üç ay ara ile yılda dört
defa toplanarak birliğin işlemlerini ve hesaplarını denetler, malları ve
kasayı sayar ve görülen noksanlıkları, düzensizlikleri inceleyerek bunları
birer rapora bağlar ve bu raporları Denetim Kurulu raporları dosyasında
muhafaza eder. Ayrıca aksaklıkları Yönetim Kuruluna bildirir.
b) Merkez Birliği Yönetim Kurulunun isteği üzerine
birlikleri denetler.
c) Gerektiğinde Genel Kurulu olağanüstü toplantıya
çağırır.
ç) Merkez Birliği Genel Kuruluna denetleme raporlarını
sunar.
d) Merkez Birliği lehine, Yönetim Kurulu ve üyelerinin
aleyhine her türlü davayı açar.
Merkez
teknik işler şube müdürlüğü
MADDE 54 – (1) Merkez
Birliği Yönetim Kurulu tarafından ziraat fakültesi mezunu, konusunda asgari
beş yıl deneyimi olan kişiler arasından teknik işler şube müdürü atanır.
Teknik işler şube müdürünün görevleri şunlardır:
a) Birliklerin teknik işler şube müdürlükleri tarafından
yürütülen görevlerle ilgili tüm bilgileri toplar, değerlendirir ve
denetler.
b) Bakanlık mevzuatları çerçevesinde pedigri belgelerini
düzenler, soykütüğü, önsoykütüğü ve ıslah programları ile ilgili esasları
belirler. Sergi, müsabaka ve benzeri gösterilerle ilgili kuralları tespit
eder.
c) Türlere ait Bakanlığın belirlediği kriterlere göre
ıslah programlarını hazırlar. Soykütüğünden çıkartılacak hayvanlar hakkında
karar verir. Soykütüğü ile ilgili son gelişmeleri ve alınacak tedbirleri
belirler ve bunları yayınlar.
ç) Önsoykütüğü, soykütüğü ve ıslah programları ile
ilgili olarak birliklerin faaliyetlere katılımını belirler ve resmi
belgeleri muhafaza eder. Islah programlarını yürütür ve koordine eder.
d) Birliklerin teknik konularda eğitim, denetim ve
koordinasyon çalışmalarını yürütür.
(2) Gerektiğinde konu bazında alt birimler kurulabilir.
Merkez
sağlık işleri şube müdürlüğü
MADDE 55 – (1) Merkez
birliği Yönetim Kurulu tarafından veteriner fakültesi mezunu, konusunda
asgari beş yıl deneyimi olan kişiler arasından sağlık işleri şube müdürü
atanır. Merkez sağlık işleri şube müdürünün görevleri şunlardır:
a) Birliklerin sağlık işleri şube müdürlükleri
tarafından yürütülen hayvan sağlığı programlarının hazırlanmasına yardımcı
olur.
b) Merkez birliğinin ıslah programları kapsamında sağlık
ile ilgili faaliyetleri düzenler.
c) Birliklerin sağlık konusunda eğitim, denetim ve
koordinasyon çalışmalarını yürütür.
(2) Gerektiğinde konu bazında alt birimler kurulabilir.
Merkez
idari ve mali işler şube müdürlüğü
MADDE 56 – (1) Merkez
birliği Yönetim Kurulu tarafından, dört yıllık fakülte mezunu idari ve mali
konularda asgari beş yıl deneyimli kişiler arasından atanır. Merkez
birliğinin idari ve mali işlerini yürütür. Birliklerde örnek bir idari ve
mali yapının oluşturulması doğrultusunda birlik ve şube müdürlükleri
arasında koordinasyonu sağlar. Birliklerin idari ve mali konularda eğitim,
denetim ve koordinasyon çalışmalarını yürütür. Gerektiğinde konu bazında
alt birimler kurulabilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Birlik ve
Merkez Birliği Mali İşler
Hesap yılı
MADDE 57 – (1) Hesap
yılı Ocak ayının birinci günü başlar. Aralık ayının son günü biter. Ancak,
4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununa göre özel hesap dönemi
alınabilir.
Defter
tutma yükümlülüğü
MADDE 58 – (1)
Birlik, birliğin ekonomik ve mali durumunu, borç ve alacak ilişkilerini ve
her iş yılı içinde elde edilen neticeleri belirlemek amacıyla birliğin
nitelik ve öneminin gerektirdiği bütün defterleri tutmaya mecburdur.
Tasdik
ettirme ve beyanname verme yükümlülüğü
MADDE 59 – (1)
Defterler Yönetim Kurulunca kullanılmaya başlanılmadan önce notere tasdik
ettirilir.
(2) Birlik, tutmaya mecbur olduğu defterlerle tutmak
istediği diğer defterleri lehine delil olarak kullanabilmek için, her
birinin cins ve durumları ile sahife sayısını gösteren iki nüsha
beyannameyi bu defterleri kullanmaya başlamadan önce ticaret sicil memuruna
vermeye mecburdur. Memur bunlardan birini tasdik ederek birliğe geri verir.
Merkez
birliği ve birliğin gelirleri
MADDE 60 – (1)
Birliğin ve merkez birliğinin gelirleri şunlardır:
a) Kuruluş belgesinde yer alan Genel Kurulca tespit
edilen üyelik giriş bedeli, yıllık aidat ve ıslah programı hizmet bedeli
karşılığı alınan gelirler,
b) Ürün bedeli olarak alınacak ıslah programı hizmet
bedelinin %90’ı birliğe, %10’u Merkez Birliğine aktarılan gelirler,
c) Yapılan hizmetler karşılığı elde edilen gelirler;
ç) İşletme ve hayvan tanımlama hizmeti, verim
kontrolleri, soykütüğüne kayıt, yetiştirme hastalıkları ve diğer
hastalıkların takibi için alınacak ücretler,
d) Borsa ve benzerinden elde edilecek gelirler,
e) Yetiştirici elindeki damızlıkların satışlarından
alınacak komisyon,
f) Suni tohumlama ve sigortalama hizmetleri,
g) Sergilerden ve benzeri faaliyetlerden sağlanan
gelirler,
ğ) Tasdik ücreti,
h) Yurt içi ve yurt dışı bağışlar ve yardımlar,
ı) Eğitim, yayın ve tanıtım gelirleri,
i) Danışmanlık hizmet geliri,
j) Proje hazırlama hizmeti karşılığı elde edilen
gelirler,
k) Damızlık, genetik materyal, koloni, kovan gibi her
türlü ürün satışından elde edilen gelirler,
l) İthal edilen ve ıslah faaliyetlerinde kullanılacak
her türlü genetik materyalin kayıt sistemine kaydedilmesinde sağlanan
gelirler,
m) Diğer gelirler.
Gelir gider
farklarının dağıtılması
MADDE 61 – (1)
Birliğin müspet gelir-gider farkı üyelerinin giriş aidatı, bağışlar ve yardımlar
haricinde diğer birlik gelirlerinin toplamından her nevi masraflar, vergi,
faiz ve amortisman karşılıkları çıktıktan sonra kalan kısımdır. Bu kısım
aşağıdaki nispetler üzerinden bölünür:
a) % 15 Yedek akçe,
b) % 5 Merkez Birliği yardım payı,
c) % 10 Sosyal hizmetler payı,
ç) % 5 Kefalet payı,
d) % 60 Yatırım ve geliştirme payı,
e) % 5 Olağanüstü yedek akçe.
(2) Merkez birliğin müspet gelir-gider farkı üyelerinin
giriş aidatı, bağışlar ve yardımlar haricinde diğer birlik gelirlerinin
toplamından her nevi masraflar, vergi, faiz ve amortisman karşılıkları
çıktıktan sonra kalan kısımdır. Bu kısım aşağıdaki nispetler üzerinden
bölünür:
a) % 15 Yedek akçe,
b) % 65 Yatırım ve geliştirme payı,
c) % 10 Sosyal hizmetler payı,
ç) % 5 Kefalet payı,
d) % 5 Olağanüstü yedek akçe.
(3) Müspet gelir-gider farkından Yönetim Kurulu Başkan
ve üyelerine pay ayrılmayacağı gibi, üyelerine sermaye üzerinden kazanç da
verilemez. Ayrıca, yedek akçeler birliğin çalışma anında veya dağılmasında
üyelere dağıtılmaz, birlik münhasıran üyelerine iş yapar.
(4) Bir yıllık çalışma sonucu gelir-gider farkı menfi
olduğu takdirde açık, yedek akçelerden ve bunların yeterli olmaması halinde
ek ödemelerle veya sağlanacak bağış ve yardımlarla kapatılır.
Yatırım ve
geliştirme payı
MADDE 62 – (1)
Yatırım ve geliştirme payı üretim, araştırma ve pazarlama konularında
yapılacak yatırımlarda kullanılır. Merkez Birliği birliklerin yatırım ve
geliştirme paylarına katkıda bulunabilir. Merkez Birliği yapmış olduğu
katkı oranında, birlik Genel Kurul kararı ile hak sahibi olabilir.
(2) Yatırım ve geliştirme payının kullanımında veya
birlik imkânları ile yapılacak diğer yatırımlardan yararlanmak için üyelik
şartı aranır.
Merkez
birliğine yardım payı
MADDE 63 – (1) Bu
paya ayrılan miktar en geç her yılın nisan ayı sonuna kadar merkez
birliğine gönderilir.
Sosyal
hizmetler payı
MADDE 64 – (1) Sosyal
hizmetler payı, üyelerin sosyal ve kültürel ihtiyaçlarıyla, birlik
çalışanları için ölüm, sigorta veya yardımlaşma maksadıyla kullanılır.
Kefalet
payı
MADDE 65 – (1)
Kefalet payı birlik kanalıyla üyelerine temin edilecek ayni ve nakdi
kredilerin rizikolarını karşılamak maksadıyla tesis edilir. Kefalet payı;
a) Kamu, gerçek ve tüzel kişilerin yapmış olduğu
bağışlardan,
b) Birliğin müspet gelir-gider farkından ayırdığı %5
kefalet payından,
oluşur.
(2) Birlik, üyelerinden kefalet miktarının üzerinde
teminat alır. Birliğin vermiş olduğu kefaletlerden bir zarar doğmuş ise; bu
zararın, ilgili üyelerin teminatlarından karşılanmasına çalışılır. Buna
rağmen açık kapatılamaz ise sonradan üyeden tahsil edilmek şartı ile
kefalet payı vasıtası ile kapatma yoluna gidilir.
Yedek akçe
MADDE 66 – (1) Yedek
akçeler üyelere dağıtılmayıp bilanço neticesinde ortaya çıkabilecek zararın
kapatılmasında kullanılır.
(2) Birliğin dağılmasına karar verildiği takdirde; yedek
akçeler birliğin zararlarının kapatılmasında kullanılır. Artan miktar
merkez birliğine gönderilir.
Devletçe
yapılacak katkılar
MADDE 67 – (1)
Bakanlık birliklere teknik hizmetler, sağlık hizmetleri ve eğitim konusunda
gerektiğinde ayni ve nakdi destek verebilir.
ALTINCI
BÖLÜM
Dağılma
Birliklerin
dağılma sebepleri
MADDE 68 – (1) Birlik
aşağıdaki sebeplerden dolayı dağılır:
a) Genel Kurul kararın bu yönde karar alması durumunda,
b) İflasın açılması durumunda,
c) Üye sayısının yirmi beşin altına düşmesi, birlik
organlarının kurulamaması ve birliğin çalışma konusu dışına çıkması
durumunda,
ç) Üst üste iki olağan Genel Kurulu yapmaması durumunda,
d) Birliğin, Bakanlık ve merkez birliği tarafından
yapılan yazılı uyarı tarihinden itibaren bir yıl süre ile amaca uygun
faaliyetleri yürütmemesi veya yürütememesi durumunda,
e) Birliğin, merkez birliğine olan üyeliğinin düşmesi
halinde, üyeliğinin düştüğü tarihten itibaren azami iki yılsonuna kadar
tekrar merkez birliğine üye olmaması durumunda,
f) Kuruluş Genel Kurulunu yaptığı halde, merkez
birliğine azami iki yılsonuna kadar üye olmaması durumunda.
Tasfiye
işlemleri
MADDE 69 – (1) Genel
Kurulca Tasfiye Kurulu seçilemediği takdirde tasfiye işlemlerini Yönetim
Kurulu yapar. Yönetim Kurulu tasfiye memurlarını ticaret siciline tescil ve
ilan ettirir. Tasfiye kurulu üyelerine, atamayı yapan merci tarafından
tespit edilecek miktarda ücret ödenir.
(2) Tasfiye haline giren birliğin bütün borçları
ödendikten sonra kalan mallar Merkez Birliğine devredilir.
(3) Tasfiye haline giren birlik; üyeleri ile olan
ilişkilerinde dahi tasfiye sonuna kadar tüzel kişiliğini korur ve unvanını
Tasfiye Halinde ibaresini eklemek suretiyle kullanmaya devam eder.
(4) Genel Kurul kararı ile atanmış olan Tasfiye Kurulu
veya bu görevi yapan Yönetim Kurulu üyeleri Genel Kurul tarafından
azledilebilir ve yerlerine yenileri seçilebilir. Bu işlem tescil ve ilan
ettirilir.
(5) Tasfiye Kurulu göreve başlar başlamaz birliğin
tasfiyesinin başlangıcındaki hal ve durumunu inceleyerek buna göre envanter
defterleri ile bilançosunu düzenler ve Genel Kurulun onayına sunar. Tasfiye
halinde Genel Kurul toplantılarında nisap aranmaz. Kararlar oy çokluğu ile
verilir.
(6) Tasfiye Kurulu, birlik Yönetim Kurulu ve Denetleme
Kurulunu davet eder, birliğin mali durumunu gösteren bir envanter ile bir
bilançoyu birlikte düzenler. Bu düzenleme işinde sözü edilen organ
üyelerinden katılmayanları beklemek zorunda değildir.
(7) Tasfiye Kurulu, gerek görürse birlik mallarına değer
biçmek için eksperlere başvurabilir. Düzenlenen envanter ile bilanço,
Tasfiye Kurulunun huzurunda birlik Yönetim Kurulu tarafından imzalanır.
Envanter ile bilançonun imzalanmasından sonra Tasfiye Kurulu, dağılma
halinde bulunan birliğin envanteri yazılı bütün malları ile evrak defterlerine
el koyarlar.
(8) Alacaklı oldukları, birlik defteri veya diğer
belgelerden anlaşılan ve ikametgâhları bilinen şahıslar taahhütlü mektupla,
diğer alacaklılar Ticaret Sicil Gazetesinde ilan suretiyle birliğin
dağılmasından haberdar edilerek alacaklarını beyana çağırırlar. Alacaklı
oldukları belli olanlar beyanda bulunmazlarsa alacaklarının tutarı notere
verilir. Birliğin henüz vadesi dolmayan borçları ile muvazaalı bulunan
borçlarının karşılığı olan para birliğin kurulu olduğu ilde bulunan bir
notere verilir.
(9) Tasfiyenin sonucunda evrak ve defterler on yıl
saklanmak üzere birliğin kurulu olduğu ilde bulunan bir notere verilir.
(10) Tasfiyenin sona ermesi üzerine birliğe ait unvanın
ticaret sicilinden çıkarılması Tasfiye Kurulu tarafından sicil memurluğundan
talep olunur. Bu talep üzerine sicilden çıkarılma durumu tescil ve ilan
edilir.
(11) Tasfiye Kurulu üyeleri tasfiye işlerinin bir an
önce bitirilmesinden sorumludur.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Denetim
MADDE 70 – (1) Birlik
ve Merkez Birliği, Kanun ve bu Yönetmelikle kendilerine verilen görevlerle
ilgili olarak Bakanlığın gözetim ve denetimine tabidir. Bakanlık, birlik ve
merkez birliğinin idari, mali, hukuki, teknik ve hayvan sağlığı yönünden
denetimini Bakanlık Teftiş Kurulu veya kontrolörler vasıtasıyla yerine
getirir. Birlikler ve merkez birliği bu denetimler esnasında kendilerinden
istenen her türlü bilgi ve belgeyi vermekle yükümlüdürler.
(2) Ayrıca; merkez birliği Yönetim ve Denetleme Kurulu,
merkez birliği ve birliklerin denetimlerini bağımsız denetim kuruluşlarına
yaptırabilirler.
Vergi ve
hüküm bulunmayan haller
MADDE 71 – (1) Birlik
ve Merkez Birliği hakkında, Kanun ve bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan
hallerde ve vergi mevzuatı açısından 24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı
Kooperatifler Kanunu uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 72 – (1)
19/12/2001 tarihli ve 24615 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Islah Amaçlı
Yetiştirici Birliklerinin Kurulması ve Hizmetleri Hakkında Yönetmelik
yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş süreci
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Yönetmeliğin yayımlanma tarihinden itibaren il
birlikleri bu Yönetmeliğe göre kuruluş belgelerini uyarlamak için altı ay,
merkez birlikleri ise bir yıl içerisinde Genel Kurullarını yapmak
zorundadır.
Yürürlük
MADDE 73 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 74 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Köyişleri Bakanı yürütür.
|