Tarım ve Köyişleri
Bakanlığından:
ÇİĞ SÜTÜN DEĞERLENDİRİLMESİNE YÖNELİK DESTEKLEME
UYGULAMA ESASLARI TEBLİĞİ
(TEBLİĞ NO: 2011/ 13 )
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1)
Bu Tebliğ; belirli dönemlerde çiğ sütün değerlendirilmesi, ülkemiz süt
üretiminin geliştirilmesi, kayıt altına alınması ve çiğ süt fiyatlarında
istikrarın oluşturulması amacıyla Dahilde İşleme
Rejimi kapsamında ihracat yapan imalatçı, imalatçı-ihracatçı firmaların
ihtiyaç duydukları süt tozunun tamamının yurt içinde üretilmesi ve temin
edilmesine yönelik süt tozu üretiminin desteklenmesi ile ilgili usul ve
esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1)
Bu Tebliğ, 5488 sayılı Tarım Kanununun 19 uncu maddesi ve 24/2/2011 tarihli ve
27856 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2011/1430 sayılı 2011 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere
İlişkin Bakanlar Kurulu Kararına dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1)
Bu Tebliğde geçen;
a)
Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını,
b)
Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğünü,
c) Çiğ
süt: İnek, keçi, koyun veya mandanın sağılmasıyla elde
edilen, 40 o C’ nin
üzerine ısıtılmamış veya eşdeğer etkiye sahip herhangi işlem görmemiş
kolostrum dışındaki meme bezi salgısını,
ç) Çiğ Süt Referans birim fiyatı: Bakanlık tarafından aylık olarak
belirlenecek olan fatura/müstahsil makbuzlarında ibraz edilerek süt tozu
üretiminde kullanılacak soğutulmuş çiğ süt fiyatını,
d) Dİİ Belgesi: Dahilde işleme izin
belgesini,
e) Genel Müdürlük: Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğünü,
f) İl Müdürlüğü: Bakanlık İl Müdürlüğünü,
g) İlçe Müdürlüğü: Bakanlık İlçe Müdürlüğünü,
ğ) İmalatçı-ihracatçı: İşlem görmüş ürünün tamamını veya bir kısmını
üreten ve bu ürünün ihracatını kendisi ve/veya aracı ihracatçı vasıtasıyla
gerçekleştiren dahilde işleme izin belgesi/dahilde
işleme izni sahibi firmayı,
h) İmalatçı: Dahilde İşleme Rejimi
kapsamında kendi imalatında süt tozu kullanan ve süt tozu üreten sanayicileri,
ı) Konsey: 23/9/2008 tarihli ve 27006
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ulusal Süt Konseyi Kuruluş ve Çalışma Esasları
Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre kurulmuş olan Ulusal Süt Konseyini,
i) Kota: Desteklemeye esas olacak bir takvim yılı içinde veya
muayyen bir dönem itibariyle süt tozu üretilmesine izin verilen toplam süt
tozu miktarını,
j) Kota Dönemi: Bakanlıkça süt üretim arz akışına göre belirlenecek
olan dönemleri,
k) Süt Tozu: Türk Gıda Kodeksi Süttozu Tebliği'ne uygun yağlı-yağsız süt tozunu,
l) Süt Tozu Üreten Sanayici: Bakanlıktan süt tozu üretim izni almış,
ulusal süt konseyine üye olan ve halen bu faaliyetlerini yürüten
işletmelere sahip olan gerçek ve tüzel kişileri,
m) Üretici örgütü: Merkez birliği düzeyinde
örgütlenmiş, 5996 sayılı kanuna göre kurulmuş ıslah amaçlı birlik üyeleri, 5200
sayılı Tarımsal Üretici Birlikleri Kanununa göre kurulmuş üretici birlik
üyeleri, Bakanlıkça kuruluşuna izin verilen 1163 sayılı Kooperatifler
Kanununa göre kurulmuş hayvancılık faaliyeti yürüten tarımsal amaçlı kooperatiflerin
Merkez Birliklerine ortak olan üst birlik ortağı kooperatif ortaklarını,
ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Çiğ Sütün Değerlendirilmesine Yönelik
Destekleme Uygulama Esasları
Süt tozunun yurt içinde ürettirilmesi ve temin
edilmesi
MADDE 4 – (1) Dİİ
belgesi kapsamında ihracı taahhüt edilen işlem görmüş ürünün elde
edilmesinde hammadde olarak kullanılan yağlı-yağsız süt tozunun tamamının
yurt içinden temin edilmesi esastır.
(2) Belge
kapsamında süt tozu alımı Bakanlıkça süt tozu üretim kotası tahsis edilen
süt tozu üreten sanayici, imalatçı-ihracatçılardan temin edilir.
(3) Önceden
ihracatın gerçekleştiğinin belgelenmesi kaydıyla, belge kapsamında süt tozu
üretim kotası olanlardan yurt içi alımın yapılmasına imkan
bulunmaması halinde, ilgili ihracatçı birlikleri genel sekreterliğinin
uygun görüşü ve Ulusal Süt Konsey’ince “YURT İÇİNDE TEMİN EDİLEMEMİŞTİR”
kaşesi olması kaydıyla ithalat yapılmasına izin verilebilir.
Desteklemeden yararlanacaklar
MADDE 5 – (1)
Bakanlıktan üretim izni alan, gıda siciline kayıtlı süt tozu işleme
tesislerine sahip ve Ulusal Süt Konseyi’ne üye olarak süt tozu üretimi yapanlara/yaptıranlara;
Dahilde İşleme Rejimi kapsamında faaliyet gösteren
ve standartlara uygun ürettiği yağlı-yağsız süt tozunu kendi işletmesinde
kullanmak veya imalatçı-ihracatçılara belgelendirerek satmak şartıyla ton
başına ödeme yapılır.
Müracaat yeri ve zamanı
MADDE 6 – (1)
Desteklemeden yararlanmak isteyen süt tozu üreticileri bir sonraki ay için
müracaatlarını, 7 nci maddede istenilen belgeler
ile birlikte süt tozu üreten/ürettiren işletmelerin kurulu bulunduğu il/ilçe
müdürlüklerine her ayın son 5 iş günü içinde yapar. Şubat ve Mart 2011
tarihleri için müracaatlar bu kapsamda değildir.
Süt tozu üreticilerinden destekleme öncesinde
istenecek belgeler
MADDE 7 – (1)
Süt tozu üreticilerinden istenecek belgeler ve desteklemeden yararlanma;
a)
Başvuru dilekçesi,
b)
Bakanlıktan alınan üretim izin belgesi,
c)
Ulusal Süt Konseyine üyelik belgesi ve konseyden alınmış yetki belgesi,
ç)
Ticaret ve Sanayi Odalarından onaylı kapasite raporu,
d)
Destekleme kapsamında, üretebileceği süt tozu miktarını gösteren noter
onaylı taahhütname,
e) Bağlı
bulunduğu vergi dairesinden vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair belge
(e-bildirgesi),
f) 5510
sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca Türkiye
genelinde prim ve idarî para cezası bulunmadığına veya tecil ve
taksitlendirildiğine ya da yapılandırıldığına ve yapılandırmanın
bozulmadığına dair Sosyal Güvenlik Kurumunun ilgili birimlerinden alınacak
yazının aslı veya e-bildirgesi,
g) Süt
tozu üreticisi ve aynı zamanda Dahilde İşleme
Rejimi kapsamında yurt içinde imalatçı-ihracatçı olan firmaya ait Dahilde
İşleme İzin Belgesi ve ekindeki Hammadde Sarfiyat Tablosu,
ğ)
Sadece süt tozu üreterek satan işletmelerden Dahilde
İşleme Rejimi kapsamındaki imalatçı-ihracatçılar ile yapılan sözleşme
metni,
h)Yetkili
kişilerin imza sirküleri
Kota miktarı
belirlenmesi
MADDE
8- (1)
Bu tebliğ kapsamında süt tozu
üreten/ürettiren sanayicilerin süt tozu üretim kota miktarları kotaların
dağıtım tarih ve kriterleri, yararlanıcıların
taahhüt ettikleri asgari ve azami miktarlar dikkate alınarak, Ulusal Süt
Konsey’inin teklifi ile Genel Müdürlükçe belirlenir.
(2) Genel
Müdürlük, kotaların belirlenmesinde aşağıdaki yöntemlerden bir veya birkaçını
birlikte veya ayrı ayrı tebliğ amacına uygun
değerlendirebilir.
a) Kota
tahsisinde Dİİ Belgesine sahip firmalarla sözleşme yapan imalatçı-ihracatçı
firmalar ile süt tozu üreten/ürettiren sanayicilere taahhütleri de dikkate
alınarak kapasitelerine göre verebilir.
b) Arz
fazlalığı oluşan bölgelerde süt alımını gerçekleştirecek olanlara farklı
miktarda kota tahsis edebilir.
c) Kota
tahsisi yapılacak aydan önce olmak şartıyla üretici örgütlerinin merkez
birliklerince kendilerine üye olan alt birliklerin arz fazlası olarak pazarlayamadığı
soğutulmuş çiğ sütün değerlendirilmesine yönelik talepler Ulusal Süt
Konseyine yapılır. Bu talepler Ulusal Süt Konseyi teklifi ile kota
tahsisinde değerlendirilebilir.
Destekleme
birim fiyatının belirlenmesi
MADDE
9 - (1)
Destekleme birim fiyatı, kota tahsisi yapılan aylar için belirlenir.
(2) Kota tahsisinin yapıldığı aydan bir önceki
ay içindeki yurt dışı borsalarında oluşan ortalama ithalat birim fiyatı ile
soğutulmuş çiğ sütten üretilen süt tozunun yurt içi üretim maliyeti farkı birim
fiyat oluşumunda dikkate alınır.
(3) Yurt
içi birim fiyat belirlemesinde soğutulmuş çiğ süt için referans fiyat uygulaması
esastır. Ulusal Süt Konseyinin teklifi ile kota tahsisi yapılan ay için referans
fiyat Genel Müdürlükçe belirlenir. Süt tozu üretiminde kullanılan
soğutulmuş çiğ sütün, kota tahsisi yapılan ay için belirlenen referans
fiyatın altında satın alınması halinde ilgili firma bu ayın
desteklemesinden faydalandırılmaz.
Süt
tozu üretimi için sütün tedarik edilmesi
MADDE
10- (1) Süt tozu üretimi için gerekli olan soğutulmuş çiğ
sütün, üretici örgütlerinden tedarik
edilmesi esastır. Doğrudan çiftlik bazında sütün tedarik edilmesi halinde
üreticinin örgütlü olması ve bu durumun örgütü tarafından belgelendirilmesi
zorunludur. Bakanlıktan süt teşvik kod numarası olan süt işleme tesisine
sahip farklı firmalardan yapılan süt alımlarında da aynı madde hükmü
geçerlidir.
(2) Üretici
örgütleri tarafından Konsey’e gelen talep üzerine arz fazlası çiğ sütün süt
tozu olarak işlenmesi; destekleme
kapsamında süt tozu üretimi yapan firmalara Konsey tarafından bildirilir.
İlave kota tahsisi ile arz fazlası süt değerlendirilir.
Yurt içi
Dİİ Belgeli işletmelere süt tozunun satışı ve ihracat işlemleri
MADDE
11- (1) Bu Tebliğ kapsamında
yapılacak olan süt tozu satışları süt tozu kotası almış olanlarca yapılır.
Süt tozu satışı Dİİ Belgesine sahip olanlara imza ettirmek suretiyle ve
belge üzerinde şerh düşülerek yapılır. Şerh düşülen Dİİ Belgesinin noter
onaylı bir sureti Konseye gönderilir ve konsey bir liste halinde İhracatçı
Birliklerine ve Genel Müdürlüğe düzenli olarak bildirir. Ayrıca Konsey bu
belgeleri 5 yıl boyunca saklar.
İl/ilçe müdürlüklerince yapılacak işlemler
MADDE 12– (1)
Destekleme öncesi il/ilçe müdürlüklerince yapılacak işlemler;
a)
Müracaatlar, il/ilçe müdürlüklerince müracaat tarihinden itibaren on işgünü
içinde incelenir, uygun bulunan süt tozu üreticilerinin isim listeleri ve
taahhütnameleri beş iş günü içinde Genel Müdürlükte olacak şekilde
gönderilir. Başvuru koşullarını sağlayamayan süt tozu üreticilerine yazı
ile gerekçeli bilgi verilir.
b)
Destekleme kapsamında süt tozu üretimi için gerekli olan çiğ sütün işletmeye
alınması ile ilgili düzenlenen ve ibraz edilmek zorunda olan müstahsil
makbuzu ve/veya faturalar il/ilçe müdürlüklerince 5 yıl boyunca ayrı bir
dosyada tutulur ve müstahsil makbuzu ve/veya faturalar litre olarak
düzenlenir.
Destekleme ödemesine müracaat ve istenecek belgeler
MADDE 13 –
(1) Destekleme ödemesine müracaat ve istenecek belgeler;
a) Üretilen
süt tozunun satışı gerçekleşmeden destekleme ödemesine müracaat edilemez.
Müracaatlar süt tozu üreten/ürettiren işletmelerin kurulu bulunduğu il/ilçe
müdürlüklerine yapılır.
b) 213
sayılı Vergi Usul Kanununa uygun, üçer nüsha olarak ve aylık olarak
düzenlenen müstahsil makbuzlarının aslı ve/veya faturaların ikinci
nüshaları ibraz edilir. Bunların fotokopileri veya onaylı suretleri, her ne
suretle olursa olsun dikkate alınmaz.
c) Dahilde İşleme Rejimi kapsamındaki imalatçı-ihracatçılara
yapılan satış faturasının ton olarak düzenlenmiş bir nüshası ibraz edilir.
ç) İmalatçı-ihracatçıların
ilgili gümrük kapılarından Dİİ belgesi gereğince süt tozu kullanarak
işlenmiş ürünün ihraç edildiğini gösteren elektronik ortamda veya yazılı
şekilde gümrük çıkış beyannameleri veya Dİİ Belgelerinin kapama hususlarını
teyit eden belgeler ibraz edilir.
d) İmalatçıdan
süt tozu satın alan Dİİ Belgesi sahibi firmanın bağlı olduğu İhracatçı
Birliği’nden alınan süt tozu ithalatı hak edişini gösteren yazı.
İcmallerinin hazırlanması ve destekleme ödemesi
MADDE 14 –
(1) Destekleme icmallerinin hazırlanması ve ödemesi;
a) Destekleme
ödemesine esas olacak belgelerin tamamı incelenmesi il/ilçe müdürlüklerince
en geç müracaat tarihinden itibaren on gün içinde tamamlanır
b) Desteklemeye
esas olacak satış faturasında gösterilen süt tozu üretim miktarı ile
belgelendirilen çiğ süt miktarı, süt tozu üretimi için gerekli olan eş
değer miktarı ile uyumlu olacaktır. 1 kg süt tozu için en az 10 litre çiğ süt esas
alınır.
c) Süt
tozunu üretip kendi Dİİ belgesi ile işlenmiş ürün ihraç edenlerin
desteklemelerinde fiili ihraç tarihleri esas alınır. Bu hüküm 2010 yılı
içinde üretilen süt tozunun desteklemesini de kapsar.
ç) Dİİ
belgesi kapsamındaki yurt içi alımın, belge süresi içerisinde
gerçekleştirilmesi gerekir. Ancak, ihraç ettiği ürün karşılığı ithalat hakkı
süresi devam edenler için desteklemeye müracaat ettiği tarihte bu süre
aşılmamış ise desteklemeden yararlandırılır.
d) Fatura
tarihi, imalatçı, imalatçı-ihracatçılara ait Dİİ belgesindeki Belge İthalat
süresi bitiş tarihinden önce olmalıdır. 2010 yılına ait destekleme
ödemelerinin 2011 yılı içinde yapılabileceği dikkate alınarak 2010 yılı
içerisinde uygulanan destekleme dönemlerindeki fatura tarihi, Dİİ belgesindeki ithalat bitiş tarihinden
önce olan satışlarda desteklemelerden yararlandırılır.
e) Ödemeye
uygun bulunan müracaatlar için ödeme icmali düzenlenerek onaylanır ve beş
iş günü içinde Genel Müdürlükte olacak şekilde gönderilir.
f) Genel
Müdürlüğe gönderilen onaylı icmal ekinde, imalatçıların ilgili gümrük
kapılarından elektronik ortamda veya yazılı şekilde gümrük çıkış
beyannameleri veya Dahilde İşleme Rejimi
Belgelerinin kapama hususlarının teyit eden belgeler yer alacaktır.
g)
Desteklemede öngörülen bütçe miktarını aşmamak şartı ile gelen icmaller
Genel Müdürlükçe tebellüğ edildikten sonraki 10 iş günü içinde değerlendirilerek
ödeme yapılmak üzere bankaya gönderilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
MADDE 15 –
(1) Süt tozu üreticilerince
düzenlenen taahhütleri dikkate alarak bütçeyi aşmamak şartıyla üretim
planlaması yapmaya, bu Tebliğde yer almayan hususlarla ilgili talimatlar
yayınlamaya, 2011/1430 sayılı 2011 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Bakanlar Kurulu Kararı çerçevesinde kalmak koşulu
ile Genel Müdürlük yetkilidir.
(2) Üretici örgütlerince, arz fazlalığı
nedeniyle pazarlanamayan çiğ sütün, süt tozu üreticilerine pazarlanmasını
ve süt tozu üreticisinin, üretim için ihtiyaç duyduğu çiğ sütün temin
edilmesini sağlayacak düzenlemelerden Ulusal Süt Konseyi yetkilidir.
(3) Tebliğden
yararlanmak isteyen imalatçı, imalatçı-ihracatçı firmalar stok bilgilerini aylar
bazında Ulusal Süt Konseyi’ne bildirmek zorundadır. Konsey ulusal bazda süt tozu üretim stoklarını Web sayfasında
yayınlanır ve Dış Ticaret Müsteşarlığına, ihracatçı birlikleri ile Genel
Müdürlüğe bildirir.
(4) Bakanlık tarafından kendisine verilmiş aylık
süt tozu kotasını herhangi bir sebeple üretmeyen imalatçı,
imalatçı-ihracatçı firmaların kotalarını, bir sonraki ay içerisinde yetkili
diğer firmalara talepleri doğrultusunda verme hususunda Ulusal Süt Konseyi ve
Genel Müdürlük birlikte yetkilidir.
(5) Bakanlık tarafından belirlenen kota
miktarında geçerli aya ait bir artırım olduğunda, artırılan miktar bir
sonraki aya Genel Müdürlüğün yazılı bildirimi ile aktarılabilir ve
aktarılan aya ait destekleme tutarı ile çiğ süt referans fiyatı üzerinden
değerlendirilir.
Desteklemeden
yararlanamayacaklar
MADDE 16– (1) Aşağıda belirtilen şartlara
uymayanlar bu desteklemeden yararlandırılmazlar.
a) Bu
Tebliğde belirlenen hükümlere uymayanlar,
b)
Gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve/veya belge ibraz edenler,
c) Kamu
kurum ve kuruluşları.
Finansman
ve ödemeler
MADDE 17 – (1) Destekleme ödemeleri Bakanlığın
cari yıl bütçesinde hayvancılık desteklemeleri için ayrılan kaynaktan
sağlanır.
(2)
Ödemeler T.C. Ziraat Bankası A.Ş. aracılığı ile yapılır. Bu Tebliğin
uygulanması ile ilgili olarak T.C. Ziraat Bankası A.Ş.'ye destekleme
tutarının % 0,2'si oranında hizmet komisyonu ödenir.
Haksız ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 18 –
(1) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları
dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi ile birlikte geri alınır. Haksız
ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen
gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde müştereken
sorumlu tutulurlar.
(2) İlgili
merciler, kendilerine ibraz edilen belgelerin kontrolünden ve kendi
hazırladıkları belgelerden sorumlu olacaktır. Bu yükümlülüğü yerine
getirmeyerek haksız yere ödemeye neden olanlar ile haksız yere ödemelerden
yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibariyle gerçek dışı belge
düzenleyen ve kullananlar hakkında gerekli cezai, hukuki ve idari işlemler
yapılır.
(3) Bu
Tebliğ ile yapılan destekleme ödemelerinden, idarî hata sonucu düzenlenen
belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere yararlandığı tespit edilen
üreticiler, beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından yararlandırılmazlar.
Yürürlük
MADDE 19 –
(1) Bu Tebliğ 1/1/2011 tarihinden geçerli olmak
üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20 –
(1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve Köyişleri
Bakanı yürütür.
|