3 Mart 2011 PERÞEMBE

Resmî Gazete

Sayý : 27863

KANUN

RADYO VE TELEVÝZYONLARIN KURULUÞ VE YAYIN
H
ÝZMETLERÝ HAKKINDA KANUN

Kanun No. 6112                                                                                                  Kabul Tarihi: 15/2/2011

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam ve Tanýmlar

Amaç

MADDE 1 (1) Bu Kanunun amacý; radyo, televizyon ve isteðe baðlý yayýn hizmetlerinin düzenlenmesi ve denetlenmesi, ifade ve haber alma özgürlüðünün saðlanmasý, medya hizmet saðlayýcýlarýnýn idarî, malî ve teknik yapýlarý ve yükümlülükleri ile Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun kuruluþu, teþkilâtý, görev, yetki ve sorumluluklarýna iliþkin usul ve esaslarý belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2 (1) Bu Kanun, Türkiye Cumhuriyeti Devletinin yargý yetkisi altýnda, her türlü teknik, usul ve araçlarla ve her ne isim altýnda olursa olsun elektromanyetik dalgalar veya diðer yollarla yapýlan radyo, televizyon ve isteðe baðlý yayýn hizmetleriyle ilgili hususlarý kapsar. Türkiye Cumhuriyeti Devletinin yargý yetkisi altýndaki medya hizmet saðlayýcýlar, ikinci fýkra gereðince Türkiyede yerleþik kabul edilenler ile üçüncü fýkra hükümlerine tabi olanlardýr.

(2) Bu Kanunun uygulanmasýnda;

a) Medya hizmet saðlayýcý, þirket merkezinin Türkiyede bulunmasý ve yayýn hizmetlerine iliþkin editoryal kararlarýn Türkiye sýnýrlarý içinde alýnýyor olmasý durumunda Türkiyede yerleþik kabul edilir.

b) Medya hizmet saðlayýcýnýn þirket merkezinin Türkiyede bulunmasýna raðmen, yayýn hizmetlerine iliþkin editoryal kararlarýn Avrupa Sýnýr Ötesi Televizyon Sözleþmesine taraf baþka bir ülkede alýnmasý ya da yayýn hizmetlerine iliþkin editoryal kararlar Türkiyede alýnmakla birlikte þirket merkezinin anýlan Sözleþmeye taraf baþka bir ülkede bulunmasý durumunda medya hizmet saðlayýcý, yayýn hizmeti faaliyetini yürüten iþgücünün önemli bir kýsmýnýn bulunduðu ülkede yerleþik kabul edilir. Ancak,

1) Yayýn hizmeti faaliyetini yürüten iþgücü her iki ülkede de bulunmakla birlikte, hangi ülkede daha yoðun olarak çalýþýldýðýnýn tespit edilemediði durumlarda medya hizmet saðlayýcý, þirket merkezinin bulunduðu ülkede yerleþik kabul edilir.

2) Yayýn hizmeti faaliyetini yürüten iþgücünün önemli bir kýsmýnýn, her iki ülkede de yoðun olarak faaliyet göstermediði durumlarda medya hizmet saðlayýcý, faaliyetine Türkiyede daha önce baþlamýþ olmasý ve Türkiye ekonomisi ile istikrarlý ve etkili bir baðlantýsýnýn bulunmasý hâlinde Türkiyede yerleþik kabul edilir.

c) Bir medya hizmet saðlayýcýnýn þirket merkezi Türkiyede bulunmakla birlikte, yayýn hizmeti faaliyetine iliþkin editoryal kararlarýn Avrupa Sýnýr Ötesi Televizyon Sözleþmesine taraf olmayan bir ülkede alýnmasý ya da yayýn hizmetlerine iliþkin editoryal kararlar Türkiyede alýnmakla birlikte þirket merkezinin anýlan Sözleþmeye taraf olmayan üçüncü bir ülkede bulunmasý durumunda medya hizmet saðlayýcý, yayýn hizmeti faaliyetini yürüten iþgücünün önemli bir kýsmýnýn Türkiyede bulunmasý hâlinde Türkiyede yerleþik kabul edilir.

(3) Ýkinci fýkra hükümlerinin uygulanamadýðý durumlarda;

a) Türkiye sýnýrlarý içinde konuþlandýrýlmýþ uydu baðlantýsýný kullanan medya hizmet saðlayýcýlar,

b) Türkiye sýnýrlarý içinde konuþlandýrýlmýþ uydu baðlantýsýný kullanmamalarýna raðmen, Türkiyeye ait uydular üzerinde kapasite kullanan medya hizmet saðlayýcýlar,

Türkiye Cumhuriyeti Devletinin yargý yetkisi altýnda kabul edilir.

Tanýmlar

MADDE 3 (1) Bu Kanunun uygulanmasýnda;

a) Altyapý iþletmecisi: Yayýn hizmeti iletim altyapýsýný iþleten kuruluþu,

b) Analog yayýn: Analog modülasyon tekniði kullanýlarak kablo, uydu, karasal ve benzeri ortamlardan yapýlan yayýn hizmetlerini,

c) Avrupa eserleri: Yapýmý veya ortak yapýmý Avrupa Sýnýr Ötesi Televizyon Sözleþmesine taraf devletler ve Avrupa Birliðine üye devletlerde yerleþik gerçek veya tüzel kiþiler tarafýndan gerçekleþtirilen görsel-iþitsel eserleri,

ç) Baðýmsýz yapýmcý: Serbestçe program üretme ve bu programlarý daðýtma hakký bulunan, medya hizmet saðlayýcý kuruluþun kayýtlý çalýþaný olmayan ve ürettiði programlar üzerinde, medya hizmet saðlayýcý kuruluþa devrettiði sýnýrlý süre dýþýnda, 5/12/1951 tarihli ve 5846 sayýlý Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamýnda belirtilen haklara sahip gerçek veya tüzel kiþileri,

d) Baþkan: Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Baþkanýný,

e) Bölgesel yayýn: Bir coðrafi bölge içindeki illerin toplam nüfusunun asgari yüzde yetmiþine ve Üst Kurulca coðrafi bölge içinde belirlenen illere ulaþtýrýlan yayýn hizmetini,

f) Editoryal sorumluluk: Programlarýn içeriði ve seçimi ile radyo ve televizyon yayýn hizmetlerinde bir yayýn akýþ çizelgesi, isteðe baðlý yayýn hizmetlerinde ise bir katalog içinde sunulmasýna iliþkin düzenleme ve kontrol yetkisine sahip olmayý,

g) Gizli ticarî iletiþim: Medya hizmet saðlayýcý tarafýndan reklam yapmak maksadýyla veya kamuyu yönlendirebilecek þekilde; mal veya hizmet üreticisinin faaliyetinin, ticarî markasýnýn, adýnýn, hizmetinin ve ürününün reklam kuþaklarý dýþýnda ve reklam yapýldýðýna iliþkin açýklayýcý bir ses veya görüntü bulunmaksýzýn programlarda sözcükler veya resimler ile tanýtýlmasýný,

ð) Ýletim: Yayýn hizmetlerinin ilk olarak saðlanmasýný,

h) Ýsteðe baðlý yayýn hizmeti: Programlarýn kullanýcýnýn seçtiði bir zamanda ve münferit isteði üzerine medya hizmet saðlayýcý tarafýndan düzenlenmiþ bir program kataloðuna baðlý olarak izlendiði veya dinlendiði yayýn hizmetini,

ý) Kablo ortamý: Yayýn hizmetinin her türlü kablo altyapýsý üzerinden abonelere iletildiði ortamý,

i) Karasal ortam: Yayýn hizmetinin karasal verici sistemleri vasýtasýyla alýcýlara iletildiði ortamý,

j) Koruyucu sembol: Yayýn hizmetinin içeriði hakkýnda izleyicilerin bilgilendirilmesi amacýyla medya hizmet saðlayýcýlar tarafýndan kullanýlan ortak sembolleri,

k) Logo/çaðrý iþareti: Medya hizmet saðlayýcýlarýnýn Üst Kurul ve ilgili kurumlara tescil ettirmek zorunda olduklarý hizmet adýnýn veya bu adýn harf veya sözcüklerinin blok hâlinde grafik tasvirini veya sesli duyurusunu,

l) Medya hizmet saðlayýcý: Radyo, televizyon ve isteðe baðlý yayýn hizmeti içeriðinin seçiminde editoryal sorumluluðu bulunan ve bu hizmetin düzenlenme ve yayýnlanma biçimine karar veren tüzel kiþiyi,

m) Multipleks: Çok sayýda karasal yayýn hizmetinin bir veya birden çok sinyal hâline gelecek þekilde birleþtirilmesi yöntemini,

n) Multipleks iþletmecisi: Karasal ortamdan sunulacak birden fazla yayýn hizmetinin, bir veya birden çok sinyal hâline gelecek þekilde birleþtirilerek, medya hizmet saðlayýcý kuruluþlar ile altyapý iþletmecisi veya verici tesis ve iþletim þirketi arasýnda iletimini saðlayan kuruluþu,

o) Multipleks kapasitesi: VHF, UHF veya FM radyo frekans bantlarýnda, karasal televizyon veya radyo yayýnlarý için kullanýlan multipleksin içinden bir sayýsal yayýnýn iletimi için ayrýlan kapasiteyi,

ö) Önemli olaylar: Toplum için büyük önem taþýdýðý kabul edilen ve ülkenin geneline ücretsiz ve þifresiz yayýn yapan televizyonlardan canlý olarak veya nesnel nedenlere baðlý olmak kaydýyla banttan yayýnlanan, münhasýr haklara konu olan spor ve kültür olaylarýný,

p) Platform iþletmecisi: Çok sayýda yayýn hizmetini bir veya birden fazla sinyal hâline getirerek uydu, kablo ve benzeri ortamlardan þifreli ve/veya þifresiz olarak izleyicinin doðrudan alacaðý þekilde iletimini saðlayan kuruluþu,

r) Program: Bir medya hizmet saðlayýcý tarafýndan hazýrlanan bir yayýn akýþ çizelgesi veya katalog içinde yer alan bir dizi görsel ve/veya iþitsel unsurun oluþturduðu tek bir bütünü,

s) Program destekleme: Yayýn hizmetinin saðlanmasýyla veya görsel-iþitsel eserlerin üretimiyle baðlantýlý olmayan gerçek veya tüzel kiþilerin adýný, markasýný, logosunu, imajýný, faaliyetlerini veya ürünlerini tanýtmak amacýyla programlara yönelik yaptýðý her türlü katkýyý,

þ) Radyo ve televizyon reklamý: Taþýnmazlar, hak ve yükümlülükler dâhil olmak üzere mal veya hizmetlerin teminini teþvik etmek, bir amaç veya düþünceyi yaymak veya baþka etkileri oluþturmak amacýyla ticaret, iþ, zanaat veya bir meslekle baðlantýlý gerçek ve tüzel kiþi tarafýndan, bir ücret veya benzeri bir karþýlýkla yapýlan her türlü duyuru veya öz tanýtým yayýnýný,

t) Radyo yayýn hizmeti: Karasal, kablo, uydu ve diðer yayýn ortamlarý üzerinden yapýlan ve bireysel iletiþim hizmetlerini kapsamayan ses ve veri yayýnýný,

u) Sayýsal yayýn: Sayýsal kodlama ve modülasyon tekniði kullanýlarak kablo, uydu, karasal ve benzeri ortamlardan yapýlan yayýn hizmetini,

ü) Tele-alýþveriþ: Taþýnmazlar, hak ve yükümlülükler dâhil olmak üzere, mal veya hizmetlerin bir ücret karþýlýðýnda temini amacýyla kamuya yönelik doðrudan arz yayýnýný,

v) Televizyon yayýn hizmeti: Programlarýn bir yayýn akýþ çizelgesine dayalý olarak eþ zamanlý izlenebilmesi amacýyla bir medya hizmet saðlayýcý tarafýndan sunulan þifreli veya þifresiz görsel-iþitsel yayýn hizmetini,

y) Tematik yayýn: Günlük yayýn süresinin en az yüzde yetmiþini haber, belgesel, eðitim, ekonomi, kültür, tarih, spor, müzik, sinema, dizi film, pazarlama veya benzeri konularda olmak üzere sadece belli bir türe veya genel izleyici kitlesi dýþýnda belli bir izleyici kesimini hedef alan programlara ayýran yayýný,

z) Ticarî iletiþim: Radyo ve televizyon reklamlarý, program desteklemesi, tele-alýþveriþ ve ürün yerleþtirmeyi de kapsamak üzere, ekonomik bir faaliyette bulunan gerçek veya tüzel kiþinin, ürün, hizmet veya imajýný, doðrudan veya dolaylý olarak tanýtmak amacýyla tasarlanmýþ sesli veya sessiz görüntülerin bir ücret veya benzeri bir karþýlýkla ya da öz tanýtým amacýyla bir programla birlikte ya da bir program içine yerleþtirilerek verilmesini,

aa) Ulusal yayýn: Ülke nüfusunun asgarî yüzde yetmiþine ve Üst Kurulca belirlenen yerleþim yerlerine karasal ortamdan ulaþtýrýlan yayýn hizmetini,

bb) Uydu ortamý: Yayýn hizmetinin uydu kapasitesi vasýtasýyla alýcýlara iletildiði ortamý,

cc) Ürün yerleþtirme: Bir ürün, hizmet veya ticarî markanýn, ücret veya benzeri bir karþýlýkla program içine dâhil edilerek veya bunlara atýf yapýlarak, program içinde gösterildiði her tür ticarî iletiþimi,

çç) Üst Kurul: Radyo ve Televizyon Üst Kurulunu,

dd) Verici tesis ve iþletim þirketi: Karasal ortamdan yayýn yapmak üzere lisans alan medya hizmet saðlayýcýlarýnýn yayýnlarýnýn karasal verici istasyonlarýndan iletimini saðlamak için gerekli tesisleri kuran ve iþleten kuruluþu,

ee) Yayýncý: Televizyon ve/veya radyo yayýn hizmeti veren medya hizmet saðlayýcýyý,

ff) Yayýn hizmeti: Medya hizmet saðlayýcýnýn editoryal sorumluluðu altýnda ve temel amacý kamuoyunu bilgilendirmek, eðlendirmek veya eðitmek üzere elektronik iletiþim þebekeleri yoluyla program sunmak olan, bireysel iletiþim hariç olmak üzere, televizyon yayýn hizmeti, isteðe baðlý yayýn hizmeti ve ticarî iletiþim ile radyo yayýn hizmetini,

gg) Yayýn hizmeti iletim altyapýsý: Karasal, uydu, kablo ve benzeri ortamlardan yayýn hizmetlerinin iletiminde kullanýlan sistem ve tesisleri,

ðð) Yayýn iletim yetkisi: Multipleks, platform ve altyapý iþletmecisi kuruluþlar ile verici tesis ve iþletim þirketine radyo, televizyon ve isteðe baðlý yayýn hizmetlerini iletebilmeleri için Üst Kurulca verilen yetkilendirme belgesini,

hh) Yayýn lisansý: Medya hizmet saðlayýcý kuruluþlara, bu Kanun ve bu Kanuna dayanýlarak çýkarýlan yönetmelik ve diðer düzenlemelerde belirtilen þartlarý haiz olduklarý takdirde kablo, uydu, karasal ve benzeri ortamlardan her türlü teknoloji ile yayýn yapabilmeleri için her bir yayýn türü, tekniði ve ortamýna iliþkin olarak ayrý ayrý olmak üzere Üst Kurulca verilen izin belgesini,

ýý) Yayýn ortamý: Kablo, uydu, karasal ve benzeri iletim ortamlarýný,

ii) Yeniden iletim: Bir medya hizmet saðlayýcý tarafýndan sunulan yayýn hizmetinin bütününün veya büyük bir bölümünün, kullanýlan teknik araç ne olursa olsun alýnmasýný ve eþ zamanlý olarak deðiþiklik yapýlmadan iletilmesini,

jj) Yerel yayýn: En fazla bir ilin sýnýrlarý içine karasal ortamdan ulaþtýrýlan yayýn hizmetini,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Genel Esaslar

Yeniden iletim

MADDE 4 (1) Yayýn hizmetlerinin alýmý ve yeniden iletimi serbesttir. Yeniden iletim, ancak Türkiye Cumhuriyetinin taraf olduðu uluslararasý sözleþmelerin ilgili hükümleri çerçevesinde sýnýrlandýrýlabilir.

(2) Bir medya hizmet saðlayýcý kuruluþun ayný yayýn hizmetini uydu, kablo ve karasal gibi farklý ortamlardan deðiþiklik yapmaksýzýn eþ zamanlý olarak iletmesi yeniden iletim olarak kabul edilmez.

(3) 5846 sayýlý Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu hükümleri saklý kalmak kaydýyla yeniden iletimin usul ve esaslarý Üst Kurulca yönetmelikle düzenlenir.

Yayýn dili

MADDE 5 (1) Yayýn hizmetlerinin Türkçe yapýlmasý esastýr. Ancak Türkçe dýþýndaki dil ve lehçelerde de yayýn yapýlabilir. Yayýnlar seçilen dilin kurallarýna uygun olarak yapýlmak zorundadýr. Bu yayýnlara iliþkin usul ve esaslar Üst Kurulca yönetmelikle belirlenir.

Medya hizmet saðlayýcýnýn baðýmsýzlýðý ve sorumluluðu

MADDE 6 (1) Yayýn hizmetlerinin içeriðine ve yayýnlanmasýna önceden müdahale edilemez ve yayýnlarýn içeriði önceden denetlenemez.

(2) Bu Kanunda, diðer kanunlarda ve Türkiyenin taraf olduðu uluslararasý mevzuatta yer alan hükümler ile Üst Kurul tarafýndan bu hükümlerin uygulanmasýna yönelik yürürlüðe konulan düzenleyici iþlemler müdahale sayýlmaz.

(3) Medya hizmet saðlayýcýlar, yayýn hizmetlerinin kendileri, hisse sahipleri ve üçüncü derece dâhil olmak üzere üçüncü dereceye kadar kan ve kayýn hýsýmlarý ile bir baþka gerçek ve tüzel kiþinin haksýz çýkarlarý doðrultusunda kullanýlmamasýný saðlamak zorundadýr.

(4) Medya hizmet saðlayýcýlar, ticarî iletiþim ile üçüncü þahýslar tarafýndan üretilenler de dâhil olmak üzere, yayýnlanan tüm yayýn hizmetlerinin içeriðinden ve sunumundan sorumludur.

(5) Medya hizmet saðlayýcýlar, yönetmelikle belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde künye bilgilerini, iletiþim adresini, izleyici temsilcisinin adýný ve iletiþim bilgilerini Üst Kurula bildirmek ve internet sitelerinde yayýnlamak zorundadýr.

(6) Medya hizmet saðlayýcýlar, sinematografik eserleri hak sahibiyle anlaþýlan süre dýþýnda yayýnlayamaz.

Olaðanüstü dönemlerde yayýnlar

MADDE 7 (1) Savaþlar, terör amaçlý saldýrýlar, doðal afetler ve benzeri olaðanüstü durumlarýn ortaya çýkardýðý kriz zamanlarýnda da ifade ve haber alma özgürlüðü esas olup, yayýn hizmetleri önceden denetlenemez ve yargý kararlarý saklý kalmak kaydýyla durdurulamaz. Ancak, millî güvenliðin açýkça gerekli kýldýðý hâllerde yahut kamu düzeninin ciddî þekilde bozulmasýnýn kuvvetle muhtemel olduðu durumlarda, Baþbakan veya görevlendireceði bakan geçici yayýn yasaðý getirebilir.

(2) Medya hizmet saðlayýcý, Cumhurbaþkanýnýn veya Hükümetin; millî güvenliðin, kamu düzeninin, genel saðlýðýn ve genel ahlakýn gerekleriyle ilgili bildirilerini, bildirinin ulaþtýðý gün saat 23:30a kadar yayýnlamakla yükümlüdür.

(3) Birinci ve ikinci fýkralar uyarýnca alýnacak kararlar aleyhine açýlacak iptal davalarý doðrudan Danýþtayda açýlýr. Danýþtay bu davalara öncelikle bakar ve karara baðlar, yürütmeyi durdurma talepleri hakkýnda kýrksekiz saat içerisinde karar verir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Yayýn Hizmeti Ýlkeleri

Yayýn hizmeti ilkeleri

MADDE 8 (1) Medya hizmet saðlayýcýlar, yayýn hizmetlerini kamusal sorumluluk anlayýþýyla bu fýkrada yer alan ilkelere uygun olarak sunarlar. Yayýn hizmetleri;

a) Türkiye Cumhuriyeti Devletinin varlýk ve baðýmsýzlýðýna, Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüðüne, Atatürk ilke ve inkýlâplarýna aykýrý olamaz.

b) Irk, dil, din, cinsiyet, sýnýf, bölge ve mezhep farký gözeterek toplumu kin ve düþmanlýða tahrik edemez veya toplumda nefret duygularý oluþturamaz.

c) Hukukun üstünlüðü, adalet ve tarafsýzlýk esasýna aykýrý olamaz.

ç) Ýnsan onuruna ve özel hayatýn gizliliðine saygýlý olma ilkesine aykýrý olamaz, kiþi ya da kuruluþlarý eleþtiri sýnýrlarý ötesinde küçük düþürücü, aþaðýlayýcý veya iftira niteliðinde ifadeler içeremez.

d) Terörü övemez ve teþvik edemez, terör örgütlerini güçlü veya haklý gösteremez, terör örgütlerinin korkutucu ve yýldýrýcý özelliklerini yansýtýcý nitelikte olamaz. Terör eylemini, faillerini ve maðdurlarýný terörün amaçlarýna hizmet eder þekilde sunamaz.

e) Irk, renk, dil, din, tabiiyet, cinsiyet, özürlülük, siyasî ve felsefî düþünce, mezhep ve benzeri nedenlerle ayrýmcýlýk yapan ve bireyleri aþaðýlayan yayýnlarý içeremez ve teþvik edemez.

f) Toplumun millî ve manevî deðerlerine, genel ahlaka ve ailenin korunmasý ilkesine aykýrý olamaz.

g) Suç iþlemeyi, suçluyu ve suç örgütlerini övücü, suç tekniklerini öðretici nitelikte olamaz.

ð) Çocuklara, güçsüzlere ve özürlülere karþý istismar içeremez ve þiddeti teþvik edemez.

h) Alkol, tütün ürünleri ve uyuþturucu gibi baðýmlýlýk yapýcý madde kullanýmý ile kumar oynamayý özendirici nitelikte olamaz.

ý) Tarafsýzlýk, gerçeklik ve doðruluk ilkelerini esas almak ve toplumda özgürce kanaat oluþumuna engel olmamak zorundadýr; soruþturulmasý basýn meslek ilkeleri çerçevesinde mümkün olan haberler, soruþturulmaksýzýn veya doðruluðundan emin olunmaksýzýn yayýnlanamaz; haberin veriliþinde abartýlý ses ve görüntüye, doðal sesin dýþýnda efekt ve müziðe yer verilemez; görüntülerin arþiv veya canlandýrma niteliði ile ajanslardan veya baþka bir medya kaynaðýndan alýnan haberlerin kaynaðýnýn belirtilmesi zorunludur.

i) Suçlu olduðu yargý kararý ile kesinleþmedikçe hiç kimse suçlu ilân edilemez veya suçluymuþ gibi gösterilemez; yargýya intikal eden konularda yargýlama süresince, haber niteliði dýþýnda yargýlama sürecini ve tarafsýzlýðýný etkiler nitelikte olamaz.

j) Haksýz çýkarlara hizmet eden ve haksýz rekabete yol açan unsurlar içeremez.

k) Siyasî partiler ve demokratik gruplar ile ilgili tek yönlü veya taraf tutar nitelikte olamaz.

l) Genel saðlýða, çevrenin ve hayvanlarýn korunmasýna zarar verecek davranýþlarý teþvik edemez.

m) Türkçenin, özellikleri ve kurallarý bozulmadan doðru, güzel ve anlaþýlýr þekilde kullanýlmasýný saðlamak zorundadýr; dilin düzeysiz, kaba ve argo kullanýmýna yer verilemez.

n) Müstehcen olamaz.

o) Kiþi veya kuruluþlarýn cevap ve düzeltme hakkýna saygýlý olmak zorundadýr.

ö) Bilgi iletiþim araçlarý yoluyla yarýþma veya lotarya içeremez, dinleyici ve seyircilere ikramiye verilemez veya ikramiye verilmesine aracýlýk edemez.

p) Medya hizmet saðlayýcý tarafýndan yapýlan veya yaptýrýlan anket ve kamuoyu yoklamalarýnýn, hazýrlýk aþamasýndan sonuçlarýn ilânýna kadar noter nezaretinde gerçekleþtirilmesi zorunludur.

r) Kiþileri fal veya batýl inançlar yoluyla istismar edemez.

s) Toplumsal cinsiyet eþitliðine ters düþen, kadýnlara yönelik baskýlarý teþvik eden ve kadýný istismar eden programlar içeremez.

þ) Þiddeti özendirici veya kanýksatýcý olamaz.

(2) Radyo ve televizyon yayýn hizmetlerinde, çocuk ve gençlerin fiziksel, zihinsel veya ahlakî geliþimine zarar verebilecek türde içerik taþýyan programlar bunlarýn izleyebileceði zaman dilimlerinde ve koruyucu sembol kullanýlmadan yayýnlanamaz.

(3) Ýsteðe baðlý yayýn hizmeti saðlayýcýlarý, çocuk ve gençlerin fiziksel, zihinsel veya ahlakî geliþimini olumsuz etkileyebilecek nitelikteki yayýn hizmetlerinin, bunlarýn bu tür hizmetleri normal þartlar altýnda duymayacaklarý ve görmeyecekleri þekilde sunulmasýný saðlamakla yükümlüdür.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Yayýn Hizmetlerinde Ticarî Ýletiþim

Genel esaslar

MADDE 9 (1) Ticarî iletiþim, yayýn hizmetinin diðer unsurlarýndan görsel ve iþitsel olarak kolayca ayýrt edilebilir olmak zorundadýr.

(2) Ticarî iletiþimde bilinçaltý teknikleri kullanýlamaz.

(3) Gizli ticarî iletiþime izin verilemez.

(4) Haber bülteni ve haber programlarýný düzenli olarak sunan kiþilerin görüntü veya seslerine ticarî iletiþimlerde yer verilemez.

(5) Ticarî iletiþim, medya hizmet saðlayýcýnýn editoryal baðýmsýzlýðýný ve program içeriðini etkileyecek þekilde kullanýlamaz.

(6) Ticarî iletiþim, 8 inci maddede belirlenen esas ve ilkeler saklý kalmak kaydýyla;

a) Adalet, hakkaniyet ve dürüstlük ilkelerine uygun olmak,

b) Cinsiyet, ýrk, renk veya etnik köken, tabiiyet, din, felsefî inanç veya siyasî düþünce, özürlülük, yaþ ve herhangi bir ayrýmcýlýðý içermemek veya teþvik etmemek,

c) Yanýltýcý olmamak ve tüketicinin çýkarlarýna zarar vermemek,

ç) Çocuklarýn fiziksel, zihinsel veya ahlakî geliþimine zarar vermemek, deneyimsizliklerini veya saflýklarýný istismar ederek, çocuklarý bir ürün veya hizmeti satýn almaya veya kiralamaya doðrudan yönlendirmemek; çocuklarý reklamý yapýlmakta olan ürün veya hizmetleri satýn almak için ebeveynlerini veya baþkalarýný ikna etmeye doðrudan teþvik etmemek; çocuklarýn ebeveynlerine, öðretmenlerine veya diðer kiþilere duyduðu güveni istismar etmemek veya sebepsiz olarak çocuklarý tehlikeli durumlarda göstermemek,

d) Kadýnlarýn istismarýna yönelik olmamak,

e) Saðlýk, çevre ve güvenliðe zarar verecek davranýþa teþvik etmemek,

zorundadýr.

(7) Genel beslenme diyetlerinde aþýrý tüketimi tavsiye edilmeyen gýda ve maddeler içeren yiyecek ve içeceklerin ticarî iletiþimine, çocuk programlarýyla birlikte veya bu programlarýn içinde yer verilemez.

(8) Ticarî iletiþim yayýnlarýnýn ses seviyesi diðer yayýn bölümleri ile ayný seviyede olmak zorundadýr.

Televizyon ve radyo yayýn hizmetlerinde reklam ve tele-alýþveriþ

MADDE 10 (1) Televizyon ve radyo yayýn hizmetlerinde reklamlar ile tele-alýþveriþ, sesli ve/veya görüntülü bir uyarýyla açýkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diðer unsurlarýndan kolaylýkla ayýrt edilebilecek biçimde düzenlenir.

(2) Tele-alýþveriþ yayýnlarý hariç her türlü reklam yayýnlarýnýn oraný, bir saat baþýndan bir sonraki saat baþýna kadarki yayýn içinde yüzde yirmiyi aþamaz.

(3) Ýkinci fýkrada belirtilen orana, program desteklemesi ve yayýncýnýn kendi programlarýnýn tanýtýmlarýna ayrýlan süre ile ürün yerleþtirme dâhil deðildir. Program tanýtýmlarýnýn oraný, bir saat baþýndan bir sonraki saat baþýna kadarki yayýn içinde yüzde beþi aþamaz.

(4) Ýkinci fýkrada belirtilen süreden baðýmsýz olarak, sesli ve görüntülü bir uyarý ile açýkça belirtilerek, kesintisiz en az onbeþ dakika süreyle tele-alýþveriþ yayýný yapýlabilir. Bu yayýnýn süresi bir gün içinde toplam bir saati aþamaz.

(5) Ücretsiz yayýnlanan ve Üst Kurul tarafýndan tavsiye edilen kamu hizmeti duyurularý reklam sürelerine dâhil edilmez.

(6) Reklam ve tele-alýþveriþ yayýnlarý, programlarýn arasýna veya programýn bütünlüðü, deðeri ve hak sahiplerinin haklarý zedelenmeyecek biçimde bir program içine yerleþtirilebilir. Baðýmsýz bölümlerden oluþan programlarda veya devre aralarý içeren spor programlarý ve benzer yapýdaki olay ve gösteri programlarýnda, reklam ve tele-alýþveriþ yayýnlarý bölüm veya devre aralarýna yerleþtirilir.

(7) Sinema ve televizyon için yapýlmýþ filmler ile haber bültenleri ve çocuk programlarý, planlanan yayýn süreleri otuz dakikadan fazla olmasý hâlinde, her otuz dakikalýk yayýn süresi için bir kez olmak üzere reklam ve tele-alýþveriþle kesilebilir.

(8) Dinî tören yayýný içine hiçbir þekilde reklam ve tele-alýþveriþ yayýný yerleþtirilemez.

(9) Münhasýran reklam, tele-alýþveriþ ve öz tanýtým yayýnlarýna ayrýlmýþ televizyon ve radyo yayýn hizmetlerine bu madde hükümleri uygulanmaz.

(10) Bu maddenin uygulanmasýna iliþkin diðer hususlar Üst Kurulca yönetmelikle düzenlenir.

Belirli ürünlerin ticarî iletiþimi

MADDE 11 (1) Alkol ve tütün ürünleri için hiçbir þekilde ticarî iletiþime izin verilemez.

(2) Reçeteye tabi ilaçlar ve tedaviler hakkýnda ticarî iletiþim yapýlamaz.

(3) Reçeteye tabi olmayan ilaçlar ve tedavilerin reklamlarý dürüstlük ilkesi çerçevesinde, gerçeði yansýtan ve doðrulanmasý mümkün unsurlardan oluþacak þekilde hazýrlanýr.

(4) Ýlaçlar ve týbbi tedaviler için tele-alýþveriþe izin verilemez.

Program desteklemesi

MADDE 12 (1) Bir program tamamen veya kýsmen destek görmüþse, bu husus programýn baþýnda, program içindeki reklam kuþaklarýna giriþ ve çýkýþta ve programýn sonunda uygun ibarelerle belirtilir. Program tanýtýmlarýnda programý destekleyene atýfta bulunulamaz.

(2) Desteklenen programlarda, destek verene veya üçüncü bir kiþiye ait mal ve hizmetlere atýfta bulunulamaz ve bunlarýn alýnmasý, satýlmasý ve kiralanmasý teþvik edilemez.

(3) Programlar, ticarî iletiþimi yasaklanmýþ olan mal ve hizmetlerin üretimi veya satýþýyla iþtigal eden gerçek ve tüzel kiþilerce desteklenemez. Týbbi ürünleri üreten, pazarlayan veya satan ya da týbbi tedavileri pazarlayan veya sunan gerçek ve tüzel kiþilerin program desteklemesinde bulunmasý hâlinde, gerçek ve tüzel kiþilerin ismi, markasý, logosu veya imajý program desteklemesinde kullanýlabilir; ancak gerçek ve tüzel kiþilerin üretim veya satýþýný yaptýðý reçeteye tabi týbbi ürünler veya týbbi tedaviler kullanýlamaz.

(4) Haber bülteni ve dinî tören yayýnlarýnda program desteklemesine izin verilemez.

(5) Program desteklemesinin, medya hizmet saðlayýcýnýn editoryal baðýmsýzlýðýný ve sorumluluðunu etkilemesine izin verilmez. Programýn baþýnda, program içindeki reklam kuþaklarýna giriþ ve çýkýþta ve programýn sonunda program desteklemesi yapýldýðý belirtilirken, programý destekleyenin ürün veya hizmetlerinin kiralanmasý veya satýn alýnmasý doðrudan teþvik edilemez ve ürün veya hizmetlere aþýrý vurgu yapýlamaz.

Ürün yerleþtirme

MADDE 13 (1) Sinema ve televizyon için yapýlmýþ filmler, diziler ile spor ve genel eðlence programlarý haricinde, yayýnlarda ürün yerleþtirmeye yönelik uygulamalara yer verilemez. Ürün yerleþtirme uygulamalarý ticarî iletiþimle ilgili düzenlemelere tabidir.

(2) Üst Kurul tarafýndan belirlenecek þartlarda, belirli mal ve hizmetlerin ücretsiz olarak program içine dâhil edildiði durumlarda da ürün yerleþtirmeye izin verilebilir.

(3) Ürün yerleþtirmenin, medya hizmet saðlayýcýnýn editoryal baðýmsýzlýðýný ve sorumluluðunu etkilemesine izin verilmez. Ürün yerleþtirmede, ürün veya hizmetlerin kiralanmasý veya satýn alýnmasý doðrudan teþvik edilemez ve ürüne aþýrý vurgu yapýlamaz. Ýzleyiciler, programýn baþýnda, sonunda ve reklam arasý sonrasýnda program baþladýðýnda, ürün yerleþtirmenin varlýðý hakkýnda açýkça bilgilendirilir.

(4) Haber bültenlerinde, çocuk programlarýnda ve dinî programlarda ürün yerleþtirmeye izin verilmez.

(5) Ticarî iletiþimi yasaklanmýþ ürünlerin ürün yerleþtirmede kullanýlmasýna izin verilmez.

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Yayýn Hizmeti Ýçeriði

Genel ve tematik yayýn

MADDE 14 (1) Yayýn hizmetlerinde, genel veya tematik içerikli yayýn yapýlabilir. Medya hizmet saðlayýcý kuruluþlar yayýn lisansý baþvurusu sýrasýnda yayýnlarýnýn türünü Üst Kurula yazýlý olarak bildirir. Üst Kurul tarafýndan bu kuruluþlara verilecek yayýn lisans belgesinde yayýnýn türü açýkça belirtilir.

(2) Yayýn hizmetlerinin Üst Kurula bildirilen türde ve seçilen dilde yapýlmasý zorunludur. Yayýn türü talep üzerine Üst Kurulun izniyle deðiþtirilebilir. Yayýn türünün deðiþtirilmesine iliþkin þartlar Üst Kurulca belirlenir. Lisans belgesinde belirtilen türe uygun yayýn yapmayan kuruluþ yayýn lisansý þartlarýný ihlâl etmiþ sayýlýr.

(3) Genel ve tematik içerikli yayýn yapan televizyon kuruluþlarýnýn, çocuk yayýnlarýnda çizgi filmlere yer vermeleri hâlinde, çizgi filmlerin en az yüzde yirmisinin, diðer çocuk programlarýnýn en az yüzde kýrkýnýn Türkçe dilinde üretilmiþ yapým olmasý ve Türk kültürünü yansýtmasý zorunludur. Çocuk yayýnlarýnýn yayýnlanma saatleri ve sürelerine yönelik istatistiksel veriler ile üretim yerine iliþkin bilgiler aylýk dökümler hâlinde Üst Kurula bildirilir.

(4) Radyo ve televizyon kuruluþlarý, yayýnlarýnda belirli oran ve saatlerde Türk halk ve Türk sanat müziði programlarýna yer vermek zorundadýr. Bu programlarýn oran ve yayýnlanma zamaný ile ilgili esaslar Üst Kurulca belirlenir.

Avrupa eserleri

MADDE 15 (1) Ulusal karasal yayýn lisansýna sahip televizyon yayýncýlarýnýn;

a) Haberler, spor olaylarý, yarýþmalar, reklamlar, tele-alýþveriþ ve baðlantýlý veri yayýnlarý için ayrýlan süre dýþýnda kalan yayýn süresinin en az yüzde ellisini Avrupa eserlerine,

b) Haberler, spor olaylarý, yarýþmalar, reklamlar, tele-alýþveriþ ve baðlantýlý veri yayýnlarý için ayrýlan süre dýþýnda kalan yayýn süresinin veya program bütçesinin yüzde onunu baðýmsýz yapýmcýlarýn ürettiði Avrupa eserlerine,

ayýrmalarý zorunludur.

(2) Ýsteðe baðlý yayýn hizmeti saðlayýcý kuruluþlarýn Avrupa eserlerinin yapýmýna ve eriþimine destek vermelerini teþvik edecek usul ve esaslar Üst Kurulca belirlenir.

Kýsa gösterim hakký

MADDE 16 (1) Kamuoyu için büyük önem taþýyan olaylarýn münhasýr yayýn haklarýna sahip televizyon yayýncýlarý, 5846 sayýlý Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamýnda, diðer yayýncýlara âdil, makul ve eþitlikçi bir temelde bedeli karþýlýðýnda kýsa gösterim hakký saðlamak zorundadýr.

(2) Münhasýr yayýn hakkýna konu olaylara eriþim hakký talep eden diðer televizyon yayýncýlarýna, kýsa gösterimleri serbest bir biçimde seçme hakký tanýnýr.

(3) Kýsa gösterimler, kaynaðýný belirtmek suretiyle sadece haber programlarý içinde doksan saniyeyi geçmeyecek þekilde kullanýlýr ve isteðe baðlý medya hizmetlerinde ise sadece ayný programýn ayný medya hizmet saðlayýcý tarafýndan banttan verilmesi durumunda uygulanýr.

(4) Bu maddenin uygulanmasýyla ilgili usul ve esaslar Üst Kurulca çýkarýlacak yönetmelikle belirlenir.

Kamunun önemli olaylara eriþimi

MADDE 17 (1) Üst Kurul, toplum için büyük önem arz eden ulusal ve uluslararasý olaylarý; ülke geneline þifresiz ve ücretsiz yayýn yapan televizyon kanallarýndan canlý veya banttan yayýnlanmasýný temin etmek amacýyla, konuyla ilgili diðer kurumlarýn görüþlerini de almak suretiyle bir önemli olaylar listesi hazýrlayarak ilân eder. Önemli olaylar listesi Üst Kurulca ayný usulle güncellenebilir.

(2) Önemli olaylarý yayýnlayacak televizyon yayýncýlarý, önemli olaylar listesinde yer alan olaylarýn ülke geneline þifresiz ve ücretsiz olarak yayýnlanmasýný saðlar.

(3) Televizyon yayýncýlarý, ayrýca Avrupa Sýnýr Ötesi Televizyon Sözleþmesine taraf baþka bir ülkenin listesinde yer alan önemli olaylarla ilgili münhasýr haklarýný, söz konusu ülke vatandaþlarýnýn önemli bir kesimi tarafýndan izlenmesini engelleyecek þekilde kullanamaz.

(4) Kamunun önemli olaylara eriþimi ile ilgili usul ve esaslar Üst Kurulca çýkarýlacak yönetmelikle düzenlenir.

Düzeltme ve cevap hakký

MADDE 18 (1) Gerçek ve tüzel kiþiler, kendileri hakkýnda þeref ve haysiyetlerini ihlâl edici veya gerçeðe aykýrý yayýn yapýlmasý hâlinde, yayýn tarihinden itibaren altmýþ gün içinde, üçüncü kiþilerin hukuken korunan menfaatlerine aykýrý olmamak ve suç unsuru içermemek kaydýyla, düzeltme ve cevap yazýsýný ilgili medya hizmet saðlayýcýya gönderir. Medya hizmet saðlayýcýlar, hiçbir düzeltme ve ekleme yapmaksýzýn, yazýyý aldýðý tarihten itibaren en geç yedi gün içinde, cevap ve düzeltmeye konu yayýnýn yapýldýðý saatte ve programda, izleyiciler tarafýndan kolaylýkla takip edilebilecek ve açýkça anlaþýlabilecek biçimde düzeltme ve cevabý yayýnlar. Düzeltme ve cevap hakký doðuran programýn yayýndan kaldýrýldýðý veya yayýnýna ara verildiði durumlarda, düzeltme ve cevap hakký, yedi günlük süre içinde anýlan programýn yayýn saatinde kullandýrýlýr. Düzeltme ve cevapta, buna neden olan yayýn belirtilir.

(2) Düzeltme ve cevabýn birinci fýkrada belirtilen süre içinde yayýnlanmamasý hâlinde bu sürenin bitiminden; birinci fýkra hükümlerine aykýrý þekilde yayýnlanmasý hâlinde düzeltme ve cevabýn yayýnlandýðý tarihten itibaren on gün içinde ilgili kiþi, mahkemeden cevap ve düzeltmenin birinci fýkra hükümlerine uygun olarak yayýnlanmasýna karar verilmesini isteyebilir. Yetkili ve görevli mahkeme; baþvuru sahibinin ikamet ettiði yerdeki sulh ceza mahkemesi, baþvuru sahibinin yurt dýþýnda ikamet etmesi hâlinde Ankara Sulh Ceza Mahkemesidir.

(3) Sulh ceza hâkimi, istemi üç gün içinde duruþma yapmaksýzýn karara baðlar. Bu karara karþý tebliðden itibaren yedi gün içinde yetkili asliye ceza mahkemesine itiraz edilebilir. Asliye ceza mahkemesi itirazý üç iþ günü içinde inceleyerek kesin karara baðlar.

(4) Hâkim tarafýndan düzeltme ve cevabýn yayýnlanmasýna karar verilmesi hâlinde, birinci fýkradaki yedi günlük süre, sulh ceza hâkiminin kararýna itiraz edilmemiþse kararýn kesinleþtiði tarihten; itiraz edilmiþse asliye ceza mahkemesi kararýnýn tebliði tarihinden itibaren baþlar.

(5) Düzeltme ve cevap hakkýna sahip olan kiþinin bu hakký kullanmadan ölmesi hâlinde, bu hak mirasçýlarýndan biri tarafýndan kullanýlabilir. Bu durumda, ölümün altmýþ günlük düzeltme ve cevap hakký süresi içinde gerçekleþmiþ olmasý kaydýyla, kalan düzeltme ve cevap hakký süresine otuz gün ilâve edilir.

(6) Gerçek ve tüzel kiþilerin kiþilik haklarýný ihlâl eden yayýn hizmetlerinden doðan maddi ve manevi zarardan dolayý, medya hizmet saðlayýcý kuruluþ ile birlikte programýn yapýmcýsý müþtereken ve müteselsilen sorumludur.

(7) Ýlgili kiþi birinci fýkrada belirtilen cevap ve düzeltme hakkýný, ayný süreler içinde doðrudan sulh ceza mahkemesinden isteyebilir.

ALTINCI BÖLÜM

Özel Medya Hizmet Saðlayýcý Kuruluþlar

Kuruluþ ve hisse oranlarý

MADDE 19 (1) Özel medya hizmet saðlayýcý kuruluþlarýn þirket yapýlarý ve hisse oranlarý ile ilgili uymalarý gereken hususlar þunlardýr:

a) Yayýn lisansý, münhasýran radyo, televizyon ve isteðe baðlý yayýn hizmeti sunmak amacýyla Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmuþ anonim þirketlere verilir. Ayný þirket ancak bir radyo, bir televizyon ve bir isteðe baðlý yayýn hizmeti sunabilir. Medya hizmet saðlayýcý kuruluþlar, yayýn lisansýnýn verilmesinden sonra da ana sözleþmelerine bu maddedeki esaslara aykýrý hükümler koyamazlar. Ana sözleþme deðiþiklikleri bir ay içinde Üst Kurula bildirilir.

b) Siyasî partiler, sendikalar, meslek kuruluþlarý, kooperatifler, birlikler, dernekler, vakýflar, mahallî idareler ve bunlar tarafýndan kurulan veya bunlarýn doðrudan veya dolaylý ortak olduklarý þirketler ile sermaye piyasasý kurumlarý ve bunlara doðrudan veya dolaylý ortak olan gerçek ve tüzel kiþilere yayýn lisansý verilemez. Bu kuruluþlar, medya hizmet saðlayýcý kuruluþlara doðrudan veya dolaylý ortak olamaz.

c) Medya hizmet saðlayýcý kuruluþlarýn hisseleri nama yazýlý olmak zorundadýr. Herhangi bir kiþi lehine intifa senedi ihdas edilemez.

ç) Medya hizmet saðlayýcý kuruluþlar, 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayýlý Sermaye Piyasasý Kanunu ve ilgili mevzuat çerçevesinde sermaye piyasasý araçlarýný ihraç ve halka arz edebilirler. Bu durumda mevzuat gereði Sermaye Piyasasý Kurulunda kayda alýnmadan önce Üst Kurulun onayýnýn alýnmasý zorunludur. Halka açýk hisselerde nama yazýlý olma þartý aranmaz.

d) Bir gerçek veya tüzel kiþi doðrudan veya dolaylý olarak en fazla dört karasal yayýn lisansýna sahip medya hizmet saðlayýcý kuruluþa ortak olabilir. Ancak, birden çok medya hizmet saðlayýcýya ortaklýkta bir gerçek veya tüzel kiþinin doðrudan veya dolaylý hisse sahibi olduðu medya hizmet saðlayýcý kuruluþlarýn yýllýk toplam ticarî iletiþim geliri, sektörün toplam ticarî iletiþim gelirinin yüzde otuzunu geçemez. Toplam ticarî iletiþim geliri bu oraný aþan gerçek veya tüzel kiþiler, Üst Kurul tarafýndan verilen doksan günlük süre içinde bu oranýn altýna inecek þekilde medya hizmet saðlayýcý kuruluþlardaki hisselerini devreder. Verilen süre içinde Üst Kurul kararýnýn gereðini yerine getirmeyen gerçek veya tüzel kiþi hakkýnda, kararýn gereðini yerine getirmediði her ay için Üst Kurulca dörtyüzbin Türk Lirasý idarî para cezasý uygulanýr. Bu bendin uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslar Üst Kurul tarafýndan belirlenir.

e) Gerçek kiþiler için eþler ile üçüncü derece dâhil olmak üzere üçüncü dereceye kadar kan ve kayýn hýsýmlara ait hisseler de ayný kiþiye aitmiþ gibi deðerlendirilir.

f) Bir medya hizmet saðlayýcý kuruluþta doðrudan toplam yabancý sermaye payý, ödenmiþ sermayenin yüzde ellisini geçemez. Yabancý bir gerçek veya tüzel kiþi en fazla iki medya hizmet saðlayýcý kuruluþa doðrudan ortak olabilir. Medya hizmet saðlayýcý kuruluþlarýn ortaðý olan þirketlere yabancý gerçek veya tüzel kiþilerin iþtirak ederek yayýn kuruluþlarýna dolaylý ortak olmalarý hâlinde, yayýncý kuruluþlarýn yönetim kurulu baþkaný, baþkan vekili ile yönetim kurulu çoðunluðu ve genel müdürünün Türkiye Cumhuriyeti vatandaþý olmasý ve ayrýca yayýncý kuruluþ genel kurullarýnda oy çoðunluðunun Türkiye Cumhuriyeti tabiiyetini haiz gerçek veya tüzel kiþilerde bulunmasý zorunludur. Þirket ana sözleþmelerinde bu hususlarý saðlayan düzenlemeler açýkça belirtilir.

g) Yerli veya yabancý hissedarlar hiçbir þekilde imtiyazlý hisse senedine sahip olamaz.

Hisse, þirket devri ve birleþme

MADDE 20 (1) Yayýn lisansý verilen bir anonim þirketin hisse devirleri, devir tarihinden itibaren otuz gün içinde, ortaklarýn ad ve soyadlarý ile hisselerin devri sonucunda oluþan ortaklýk yapýsý ve oy paylarý hakkýndaki bilgilerle birlikte Üst Kurula bildirilir.

(2) Þirket devir veya birleþme iþlemlerinden önce Üst Kuruldan gerekli bilgi ve belgelerle izin alýnmasý ve devir veya birleþme iþleminin gerçekleþmesinden sonra otuz gün içinde Üst Kurula bildirimi zorunludur.

(3) Hisse devri, þirket devri ve birleþme iþlemleri sonucunda oluþacak þirket yapýsýnda bu Kanunda öngörülen hususlara aykýrýlýk bulunmasý hâlinde, Üst Kurulun doksan günü geçmemek üzere vereceði süre içinde bu aykýrýlýðýn giderilmesi zorunludur. Aksi hâlde ilgili medya hizmet saðlayýcý kuruluþlarýn yayýn lisansý iptal edilir.

(4) Birleþme, devralma ve nama yazýlý olan hisselerin devirlerinde 19 uncu madde hükümleri, 2499 sayýlý Sermaye Piyasasý Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleri ile 7/12/1994 tarihli ve 4054 sayýlý Rekabetin Korunmasý Hakkýnda Kanun hükümleri saklýdýr.

Logo ve çaðrý iþareti

MADDE 21 (1) Ýlgili mevzuata uyulmasý ve kamu düzeni ve genel ahlaka aykýrý olmamak þartýyla, her türlü ad ve bu adý tasvir eden blok grafikler logo olarak; sesli duyurular ise çaðrý iþareti olarak kullanýlabilir. Logo ve çaðrý iþaretlerinin Üst Kurul nezdinde tescili zorunludur. Medya hizmet saðlayýcý kuruluþlar, logo ve çaðrý iþaretlerini Üst Kurul izni ile deðiþtirebilirler.

(2) Medya hizmet saðlayýcýlar, test yayýný yaptýklarý süre de dâhil olmak üzere, yayýn süreleri boyunca tek bir logo ve çaðrý iþareti kullanmakla yükümlüdür. Televizyon yayýn hizmeti saðlayýcý kuruluþlarýn, reklam yayýný esnasýnda logolarýný deðiþtirmek suretiyle kullanmalarý ve blok grafiðinin temel karakteristiðini bozmamalarý esastýr.

(3) Bu maddenin uygulanmasýna dair usul ve esaslar Üst Kurulca çýkarýlacak yönetmelikle belirlenir.

Ýzleyici temsilciliði

MADDE 22 (1) Medya hizmet saðlayýcýlar, ortak denetim ile öz denetim mekanizmalarýnýn oluþturulmasý, izleyici ve dinleyicilerden ulaþan þikâyetlerin deðerlendirilip kuruluþun yayýn kuruluna sunulmasý ve sonuçlarýnýn takip edilmesi amacýyla en az on yýllýk meslekî tecrübeye sahip bir izleyici temsilcisi görevlendirirler. Belirlenen izleyici temsilcisi uygun vasýtalarla kamuoyuna duyurulur ve Üst Kurula bildirilir.

Haber birimlerinde çalýþanlar

MADDE 23 (1) Medya hizmet saðlayýcýlarýnýn haber birimlerinde çalýþtýrýlacak basýn kartlý personelin asgarî sayýsýný Üst Kurul belirler. Bu personel 13/6/1952 tarihli ve 5953 sayýlý Basýn Mesleðinde Çalýþanlarla Çalýþtýranlar Arasýndaki Münasebetlerin Tanzimi Hakkýnda Kanuna tabidir.

Koruyucu sembol sistemi

MADDE 24 (1) Medya hizmet saðlayýcýlar, koruyucu sembol sistemi kullanarak, izleyicileri program hizmetlerinin içeriði hakkýnda sesli veya yazýlý olarak bilgilendirir.

(2) Koruyucu sembol sistemi ile ilgili usul ve esaslar Üst Kurulca belirlenir.

(3) Bu madde Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu hakkýnda da uygulanýr.

Yayýn kayýtlarýnýn muhafazasý

MADDE 25 (1) Özel medya hizmet saðlayýcýlar, yaptýklarý her yayýnýn kaydýný bir yýl süreyle muhafaza etmekle yükümlüdür. Gerçek ve tüzel kiþiler yapacaklarý iþlemlere esas olmak üzere bu süre içinde yazýlý olarak Üst Kurula baþvurmak ve Üst Kurulca belirlenecek ücreti ödemek suretiyle yayýn kaydýndan bir kopya alabilir.

(2) Özel medya hizmet saðlayýcýlar, Üst Kurulun talep etmesi hâlinde, istenen yayýn kaydýnýn bir kopyasýný, buna iliþkin yazýnýn kendilerine teblið edilmesinden itibaren on gün içinde Üst Kurula ulaþtýrmakla yükümlüdür.

(3) Yayýnýn herhangi bir þekilde soruþturma veya kovuþturma konusu yapýlmasý hâlinde, bu iþlemlerin sonuçlandýðýnýn yetkili mercilerce ilgili medya hizmet saðlayýcý kuruluþa yazýlý olarak bildirilmesine kadar soruþturma veya kovuþturma konusu yayýn kaydýnýn saklanmasý zorunludur.

YEDÝNCÝ BÖLÜM

Frekans Planlamasý ve Yayýn Lisansý

Frekans planlamasý ve tahsis

MADDE 26 (1) Üst Kurul, millî frekans planýnda karasal radyo ve televizyon yayýnlarý için 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayýlý Elektronik Haberleþme Kanununun 36 ncý maddesine göre Üst Kurula tahsis edilen frekans bantlarý çerçevesinde televizyon kanal ve radyo frekans planlamalarýný yapar veya yaptýrýr. Frekans planlarýnda ulusal, bölgesel ve yerel karasal yayýn aðlarýnýn sayýlarý ve türleri ile sayýsal yayýnlar için multipleks sayýlarý belirlenir.

(2) Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu, karasal ortamdan gerçekleþtireceði yayýn hizmetlerinin sayýsýný ve kapsama alanlarýný Üst Kurula bildirir. Bu taleplerin hangi oranda karþýlanacaðýna frekans planlarý çerçevesinde Üst Kurulca karar verilir. Karasal televizyon ve karasal radyo yayýnlarý için uygun görülen kanal ve frekanslar ile karasal sayýsal yayýnlar için bir multipleksten az olmamak üzere uygun görülen sayýda multipleks kapasitesi, Türkiye Radyo-Televizyon Kurumuna tahsis edilir. Türkiye Radyo-Televizyon Kurumuna tahsis edilen frekans ve multipleks kapasitesi ile en az dört karasal televizyon ve dört karasal radyo yayýný yapýlýr. Tahsis tarihinden itibaren iki yýl içinde kullanýlmayan veya kullanýmýna son verilen kanal, frekans ve multipleks Üst Kurul tarafýndan yeniden deðerlendirilir. Tahsisten sonra, Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunun ilave karasal yayýn ihtiyacýnýn ortaya çýkmasý hâlinde, kapasite imkânlarý ölçüsünde bu husus da yukarýdaki çerçevede deðerlendirilir.

(3) Kamu kurum ve kuruluþlarýnýn ikaz, duyuru ve eðitim maksadýyla karasal radyo veya televizyon yayýný yapma talebinde bulunmalarý halinde; bu talepler yapýlacak protokol çerçevesinde Türkiye Radyo-Televizyon Kurumundan hizmet alýnarak karþýlanýr. Bu Kanunun yürürlüðe girdiði tarihte kanunlarýnda radyo ve televizyon yayýný yapabileceklerine iliþkin hüküm bulunan kamu kurum ve kuruluþlarýndan Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu tarafýndan herhangi bir ücret alýnmaz. Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu haricindeki kamu kurum ve kuruluþlarýna kanal, frekans veya multipleks kapasitesi tahsisi yapýlmaz.

(4) Sýralama ihalesine, radyo ve televizyon yayýn þirketi olarak kurulan, radyo ve televizyon yayýncýlýk alanýnda en az bir yýl faaliyette bulunan, ihale þartnamesinde belirtilen ön þartlarý yerine getiren ve Üst Kuruldan ihaleye girmek için yeterlilik belgesi alan medya hizmet saðlayýcý kuruluþlar katýlabilir.

(5) Karasal radyo yayýnlarý için frekans planlarý esas alýnarak yapýlacak sýralama ihalesi sonucuna göre medya hizmet saðlayýcý kuruluþlara radyo frekansý veya multipleks kapasitesi tahsis edilir. Sayýsal televizyon frekans planý esas alýnarak yapýlacak sýralama ihalesi sonucuna göre medya hizmet saðlayýcý kuruluþlara multipleks kapasitesi tahsis edilir. Yapýlan tahsiste sunulacak yayýn hizmetinin kapsama alaný, yayýn türü ve kapasitenin yer alacaðý multipleks belirtilir. Karasal yayýn lisansý alan kuruluþlar en geç iki yýl içinde kendilerine tahsis edilen kanal, multipleks kapasitesi veya frekanslarýn tümünden yayýna geçmek zorundadýr.

(6) Karasal ortamdan yapýlacak radyo ve televizyon yayýn hizmeti için tahsis edilmiþ kanal, multipleks kapasitesi ve radyo frekanslarý için kamu ve özel medya hizmet saðlayýcý kuruluþlardan yýllýk kullaným ücreti alýnýr. Yýllýk kullaným ücreti, söz konusu yayýnýn nüfusa baðlý kapsama alaný, türü, verici gücü, frekansýn bulunduðu bant ve yayýnýn yapýldýðý yerleþim biriminin ekonomik geliþmiþlik seviyesi gibi nesnel kýstaslar esas alýnarak Üst Kurul tarafýndan belirlenir.

(7) Multipleks kapasitesi tahsis edilerek karasal yayýn lisansý verilen medya hizmet saðlayýcý kuruluþlar tarafýndan karasal ortamdan sunulacak radyo veya televizyon yayýn hizmetleri, multipleks iþletmecisi tarafýndan iletilir. Ayný multipleks içinde yer alan medya hizmet saðlayýcý kuruluþlar, bir multipleks iþletmecisi üzerinde anlaþarak yayýnlarýný iletirler.

(8) Özel medya hizmet saðlayýcý kuruluþlar, Üst Kurulca kendilerine tahsis edilen televizyon kanalý, multipleks kapasitesi ile radyo frekanslarýndan yapacaklarý yayýnlarýný, tek bir verici tesis ve iþletim þirketince kurulan ve iþletilen radyo ve televizyon verici tesislerinden yapmak zorundadýr. Ulusal karasal yayýn lisansýna sahip kuruluþlarca ortak kurulan verici tesis ve iþletim þirketinin uymasý gereken þartlar Üst Kurulca belirlenir ve þartlarý yerine getiren tek bir verici tesis ve iþletim þirketine yayýn iletim yetkisi verilir. Bu verici tesis ve iþletim þirketine ortak olacaklarýn hisse oraný yüzde onu geçemez. Verici tesislerinden yararlanma usul ve esaslarý ile yýllýk kira bedelleri, verici tesis ve iþletim þirketinin görüþü alýndýktan sonra Üst Kurulun onayýyla yürürlüðe konulur. Verici tesis ve iþletim þirketi, Üst Kuruldan karasal yayýn lisansý almýþ tüm kuruluþlara tarafsýzlýk ve hakkaniyet ölçülerinde, makul ve ayrýmcýlýk içermeyecek koþullarda hizmet vermek zorundadýr. Kurulmasýna izin verilen radyo ve televizyon verici tesislerinin, bu Kanunda ve iþletme izninde öngörülen amaçlar için kullanýlýp kullanýlmadýðý Üst Kurul tarafýndan denetlenir. Verici tesis ve iþletim þirketinin izin þartlarýný ihlâl etmesi ve Üst Kurulca yapýlan uyarýya raðmen aykýrýlýðýn giderilmemesi durumunda þirket, ihlalin giderilmediði her ay için yüzbin Türk Lirasýndan üçyüzbin Türk Lirasýna kadar idarî para cezasý ile cezalandýrýlýr.

(9) Frekans planlarýnýn uygulanmasýna, karasal sayýsal yayýna geçiþ ve sýralama ihalesine iliþkin usul ve esaslar Üst Kurul tarafýndan çýkarýlacak yönetmelikle belirlenir.

Yayýn lisansý türleri, süresi ve devir

MADDE 27 (1) Medya hizmet saðlayýcý kuruluþlar, kablo, uydu, karasal ve benzeri ortamlardan yayýn yapabilmeleri için her bir yayýn tekniði ve ortamýna iliþkin Üst Kuruldan ayrý ayrý lisans almak zorundadýr. Lisansýn hangi yayýn tekniði ve ortamýna iliþkin verildiði lisans belgesinde açýkça belirtilir. Farklý yayýn teknikleri ve ortamlarýndan ayný anda yayýn yapmak isteyen kuruluþlar, her yayýn tekniði ve ortamý için ayrý lisans almak ve eþ zamanlý yayýn yapmak zorundadýr.

(2) Yayýn lisans süresi on yýldýr. Lisans süresi sonunda boþalan karasal yayýn kapasitesi Üst Kurulca yeniden ihale edilir.

(3) Üst Kurulun karasal yayýn lisansý verdiði bir kuruluþ bu lisans haklarýný devredemez. Yayýn faaliyetine devam etmeme kararý alan kuruluþ, lisansýný Üst Kurula iade eder.

SEKÝZÝNCÝ BÖLÜM

Yayýnlarýn Ýletimi ve Yetkilendirme

Multipleks iþletmecileri

MADDE 28 (1) 5809 sayýlý Elektronik Haberleþme Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleri saklý kalmak kaydýyla, multipleks iþletmecilerinin uymalarý gereken idarî, malî ve teknik þartlar Üst Kurulca belirlenir ve þartlarý yerine getiren kuruluþlara yayýn iletim yetkisi verilir. Medya hizmet saðlayýcý þirketler de multipleks iþletmeci þirketlere ortak olabilirler.

(2) Multipleks iþletmecileri, radyo, televizyon ve isteðe baðlý yayýn hizmetlerinin iletimi alanýnda sadece Üst Kuruldan karasal yayýn lisansý almýþ kuruluþlara hizmet verebilirler.

(3) Multipleks iþletmecileri, Üst Kurulca durdurulmasýna karar verilen yayýnlarýn iletimini Üst Kurul kararýnýn tebliðini takiben derhal durdurmak zorundadýr. Yapýlan tebliðe raðmen bu yayýnlarý iletmeye devam eden multipleks iþletmecilerinin yayýn iletim yetkisi, Üst Kurul tarafýndan iptal edilir ve bu durum Bilgi Teknolojileri ve Ýletiþim Kurumuna bildirilir.

Platform iþletmecileri ve yayýn hizmeti iletimi yapan altyapý iþletmecileri

MADDE 29 (1) Bilgi Teknolojileri ve Ýletiþim Kurumu tarafýndan elektronik haberleþme hizmetlerini sunmak üzere yetkilendirilen platform iþletmecileri ve yayýn hizmeti iletimi yapan altyapý iþletmecileri; yayýn hizmetleri yönünden bu Kanun hükümlerine tabidir. Yayýn hizmetlerinin iletimi faaliyetlerine iliþkin uyulmasý gereken idarî, malî ve teknik þartlar Üst Kurulca belirlenir ve þartlarý yerine getiren kuruluþlara yayýn iletim yetkisi verilir. Platform iþletmecileri medya hizmet saðlayýcý kuruluþlara tarafsýzlýk ve hakkâniyet ölçülerinde, makul ve ayrýmcýlýk içermeyecek koþullarda hizmet vermek zorundadýr. Platform iþletmecilerinin medya hizmet saðlayýcý kuruluþlardan alacaðý hizmet bedelleri Üst Kurulun onayý ile belirlenir.

(2) Platform ve yayýn hizmeti iletimi yapan altyapý iþletmecileri, iletimini yapacaklarý yayýn hizmetlerini Üst Kurula bildirmek zorundadýr.

(3) Platform ve altyapý iþletmecileri, Üst Kuruldan yayýn lisansý almayan veya yayýn lisansý iptal edilen medya hizmet saðlayýcýlar ile Türkiye Cumhuriyetinin taraf olduðu uluslararasý andlaþmalar ve bu Kanun hükümlerine aykýrý yayýn yaptýðý Üst Kurulca tespit edilen bir baþka ülkenin yargý yetkisi altýndaki medya hizmet saðlayýcýlarýnýn yayýn hizmetlerinin iletimini, Üst Kurul kararýnýn tebliðini müteakiben durdurur. Tebliðe raðmen yayýn hizmetlerinin iletimini durdurmayan iþletmecinin yayýn iletim yetkisi iptal edilir ve bu durum Bilgi Teknolojileri ve Ýletiþim Kurumuna bildirilir.

DOKUZUNCU BÖLÜM

Seçim Dönemi

Seçim döneminde yayýnlar

MADDE 30 (1) Seçimlerle ilgili olarak seçim dönemlerinde yapýlan yayýnlara iliþkin usul ve esaslar Yüksek Seçim Kurulu tarafýndan düzenlenir.

(2) Üst Kurul, medya hizmet saðlayýcýlarýnýn seçim dönemlerindeki yayýnlarýný Yüksek Seçim Kurulunun kararlarý doðrultusunda izler, denetler ve deðerlendirir.

(3) 26/4/1961 tarihli ve 298 sayýlý Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkýnda Kanunun 149/A maddesinde düzenlenen hükümler, Yüksek Seçim Kurulu kararlarýný müteakip Üst Kurulca yerine getirilir.

Siyasî reklam

MADDE 31 (1) Medya hizmet saðlayýcýlar, Yüksek Seçim Kurulu tarafýndan ilân edilen seçim döneminde, yayýn yasaklarýnýn baþlayacaðý saate kadar siyasî parti ve aday reklamlarý yayýnlayabilir.

(2) Siyasî reklamlar, bu Kanunda yer alan hükümlere ve Yüksek Seçim Kurulunca belirlenen usul ve esaslara uygun olmak zorundadýr.

ONUNCU BÖLÜM

Yaptýrýmlar

Ýdarî yaptýrýmlar

MADDE 32 (1) Bu Kanunun 8 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (a), (b), (d), (g), (n), (s) ve (þ) bentlerindeki yayýn hizmeti ilkelerine aykýrý yayýn yapan medya hizmet saðlayýcý kuruluþlara, ihlalin aðýrlýðý ve yayýnýn ortamý ve alaný göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiði aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletiþim gelirinin yüzde ikisinden beþine kadar idarî para cezasý verilir. Ýdarî para cezasý miktarý, radyo kuruluþlarý için bin Türk Lirasýndan, televizyon kuruluþlarý ve isteðe baðlý medya hizmet saðlayýcýlarý için onbin Türk Lirasýndan az olamaz. Ayrýca, idarî tedbir olarak, ihlale konu programýn yayýnýnýn beþ keze kadar durdurulmasýna, isteðe baðlý yayýn hizmetlerinde ihlale konu programýn katalogdan çýkarýlmasýna karar verilir. Ýhlalin mahiyeti göz önünde bulundurularak, bu fýkra hükümlerine göre idarî para cezasý ile birlikte idarî tedbire karar verilebileceði gibi, sadece idarî para cezasýna veya tedbire de karar verilebilir.

(2) 8 inci maddenin birinci fýkrasýnýn diðer bentleri ile ikinci ve üçüncü fýkralarýnda ve bu Kanunun diðer maddelerinde belirlenen ilke, yükümlülük veya yasaklara aykýrý yayýn yapan medya hizmet saðlayýcýlarý uyarýlýr. Uyarýnýn ilgili kuruluþa tebliðinden sonra ihlalin tekrarý hâlinde medya hizmet saðlayýcýya ihlalin aðýrlýðý ve yayýnýn ortamý ve alaný göz önünde bulundurularak, ihlalin tespit edildiði aydan bir önceki aydaki brüt ticari iletiþim gelirinin yüzde birinden üçüne kadar idari para cezasý verilir. Ýdarî para cezasý miktarý, radyo kuruluþlarý için bin Türk Lirasýndan, televizyon kuruluþlarý ve isteðe baðlý medya hizmet saðlayýcýlarý için onbin Türk Lirasýndan az olamaz.

(3) Yükümlülük veya yasak ihlalinin suç oluþturmasý halinde, bu suç nedeniyle ilgililer hakkýnda soruþturma veya kovuþturma yapýlmasý þartýna baðlý olmaksýzýn, bu madde hükümlerine göre idarî para cezasý veya idarî tedbir kararý verilir.

(4) Ýdarî tedbir uygulanmasý sonucu yayýný durdurulan programlarýn yerine, ayný yayýn kuþaðýnda ve ticarî iletiþim yayýný içermeksizin, Üst Kurulca temin edilen eðitim, kültür, trafik, kadýn ve çocuk haklarý, gençlerin fiziksel ve ahlakî geliþimi, uyuþturucu ve zararlý alýþkanlýklarla mücadele, Türk dilinin güzel kullanýmý, çevre eðitimi, özürlü sorunlarý, saðlýk ve benzeri kamuya yararlý konularda programlar yayýnlanýr. Yükümlülük veya yasaða aykýrýlýk dolayýsýyla idarî tedbir olarak programýn yayýnýnýn durdurulmasý kararýnýn verilmesi halinde, yaptýrým uygulanmasýna sebebiyet veren fiilin iþlenmesinden dolayý sorumluluðu olan programýn yapýmcýsý veya varsa sunucusu, yayýnýn durdurulduðu süre zarfýnda, ayný veya farklý medya hizmet saðlayýcý kuruluþta hiçbir ad altýnda baþka bir program yapamaz veya sunamaz.

(5) 8 inci maddenin birinci fýkrasýnýn (a) ve (b) bentlerindeki ilkelere aykýrý yayýn yapýlmasýný müteakip verilecek yaptýrým kararýnýn tebliðinden itibaren bir yýl içinde ayný ihlalin tekrarý halinde, medya hizmet saðlayýcý kuruluþun yayýnýnýn on güne kadar durdurulmasýna; ikinci tekrarý halinde ise, yayýn lisansýnýn iptaline karar verilir.

(6) Yayýn lisansý verilmesi için bu Kanunda aranan þartlardan birinin kaybedilmesi halinde, ilgili medya hizmet saðlayýcý kuruluþa bu þartý yerine getirmesi için otuz günlük süre verilir. Verilen süreye raðmen þartý yerine getirmeyen kuruluþun yayýnlarý üç ay süreyle durdurulur. Bu süre zarfýnda þartýn yerine getirilmemesi halinde ise, ilgili kuruluþun yayýn lisansý iptal edilerek kanal ve frekans kullanýmýna son verilir.

(7) Yayýn lisansýnýn verilmesi için gerekli þartlara uygunluðunu hile ile elde ettiði tespit edilen kuruluþun yayýn lisansý iptal edilir. Yayýn lisansý iptal edilmiþ olan kuruluþtan alýnmýþ olan yayýn lisans bedeli ile kanal ve frekans yýllýk kullaným bedeli iade edilmez.

(8) Bu Kanun hükümlerine göre idarî para cezasýna veya idarî tedbire karar vermeye Üst Kurul yetkilidir.

(9) Bu Kanun hükümlerine göre verilen idarî yaptýrým kararlarýna karþý 6/1/1982 tarihli ve 2577 sayýlý Ýdarî Yargýlama Usulü Kanunu hükümlerine göre yargý yoluna baþvurulur. Ancak, idare mahkemesinde dava, iþlemin tebliði tarihinden itibaren onbeþ gün içinde açýlýr. Ýdare mahkemesinde iptal davasý açýlmýþ olmasý, kararýn yerine getirilmesini durdurmaz.

(10) Bu madde hükümlerine göre Üst Kurul tarafýndan verilen uyarý kararlarý, medya hizmet saðlayýcý kuruluþun Üst Kurula bildirdiði elektronik posta adresine gönderilmek suretiyle teblið edilir. Üst Kurula bildirilen elektronik posta adresinde deðiþiklik yapýlmasýna raðmen bu deðiþiklik Üst Kurula bildirilmediði takdirde, önceki adrese yapýlan tebligat yapýlmýþ sayýlýr.

(11) Bu Kanunda düzenlenmiþ olan idarî para cezalarý tebliðinden itibaren bir ay içerisinde ödenir.

Adlî yaptýrýmlar

MADDE 33 (1) Üst Kuruldan yayýn lisansý almadan veya yayýnlarý Üst Kurul tarafýndan geçici olarak durdurulmasýna ya da yayýn lisansý iptal edilmesine raðmen yayýn yapan gerçek kiþiler ile tüzel kiþilerin yönetim kurulu üyeleri ve genel müdürü, bir yýldan iki yýla kadar hapis ve bin günden beþbin güne kadar adlî para cezasý ile cezalandýrýlýr. Tüzel kiþiler hakkýnda ayrýca 5237 sayýlý Türk Ceza Kanununun 60 ýncý maddesindeki güvenlik tedbirleri uygulanýr. Ýzinsiz olarak faaliyetine devam eden yayýn cihaz ve tesisleri Üst Kurulca mühürlenerek kapatýlýr.

(2) Yayýn lisansý olmasýna raðmen lisans tipi dýþýnda yayýn yapan ve izinsiz verici tesis eden medya hizmet saðlayýcýlar Üst Kurulca uyarýlýr, yapýlan uyarýya raðmen izinsiz yayýna devam edenler hakkýnda birinci fýkra hükmü uygulanýr.

(3) 25 inci maddeye uygun olarak yayýn kayýtlarýný bir yýl süreyle muhafaza etmeyen veya Üst Kurulca ya da Cumhuriyet baþsavcýlýðýnca istenmesine raðmen, süresi içerisinde ve aslýna uygun olarak teslim etmeyen özel medya hizmet saðlayýcý kuruluþ sorumlu müdürü bin günden beþbin güne kadar adlî para cezasýyla cezalandýrýlýr.

(4) Gönderilen kayýtlarýn içerik bakýmýndan istenen yayýn olmamasý veya kayýtlarda tahrifat, çýkarma, silme gibi iþlemler yapýlmasý