HÂKİMLER VE
SAVCILAR YÜKSEK KURULU KANUNU
Kanun No. 6087 Kabul
Tarihi: 11/12/2010
BİRİNCİ
KISIM
Genel
Hükümler
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE
1 –
(1) Bu Kanunun amacı, mahkemelerin bağımsızlığı ile hâkimlik ve savcılık
teminatı esaslarına göre Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun kuruluşu,
teşkilâtı, görev ve yetkileri ile çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Tanımlar
MADDE
2 –
(1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Bakan: Adalet Bakanını,
b) Bakanlık: Adalet
Bakanlığını,
c) Başkan: Hâkimler ve Savcılar
Yüksek Kurulu Başkanını,
ç) Başkanvekili: Hâkimler ve
Savcılar Yüksek Kurulu Başkanvekilini,
d) Daire: Hâkimler ve Savcılar
Yüksek Kurulunun birinci, ikinci ve üçüncü dairelerinden her birini,
e) Daire başkanı: Hâkimler ve
Savcılar Yüksek Kurulunun birinci, ikinci ve üçüncü daire başkanlarından
her birini,
f) Genel Kurul: Hâkimler ve
Savcılar Yüksek Kurulu Genel Kurulunu,
g) Genel Sekreter: Hâkimler ve
Savcılar Yüksek Kurulu Genel Sekreterini,
ğ) Genel Sekreterlik: Hâkimler
ve Savcılar Yüksek Kurulu Genel Sekreterliğini,
h) Hâkim: 24/2/1983
tarihli ve 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanununda tanımlanan hâkim ile
geçici yetki veya herhangi bir görevlendirmeyle başka bir kurum veya
kuruluşta görev yapan hâkimi,
ı) Kurul: Hâkimler ve Savcılar
Yüksek Kurulunu,
i) Kurul müfettişi: Hâkimler ve
Savcılar Yüksek Kurulu Teftiş Kurulu Başkanlığında görev yapan Başkan, başkan
yardımcıları, başmüfettiş ve müfettişleri,
j) Kurulun seçimle gelen üyesi:
Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun, Adalet Bakanı ve Adalet Bakanlığı
Müsteşarı dışındaki asıl üyelerinden her birini,
k) Kurul üyesi: Hâkimler ve
Savcılar Yüksek Kurulunun asıl üyelerinden her birini,
l) Savcı: 2802 sayılı Kanunda
tanımlanan savcı ile geçici yetki veya herhangi bir görevlendirmeyle başka
bir kurum veya kuruluşta görev yapan savcıyı,
m) Teftiş Kurulu: Hâkimler ve
Savcılar Yüksek Kurulu Teftiş Kurulunu,
n) Teftiş Kurulu Başkanı:
Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Teftiş Kurulu Başkanını,
o) Tetkik hâkimi: Kurulda görev
yapan hâkim ve savcıları,
ifade
eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Kuruluş ve
Görev
Kuruluş ve Kurulun bağımsızlığı
MADDE
3 –
(1) Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu yirmiiki
asıl ve oniki yedek üyeden oluşur.
(2) Kurul üç daire hâlinde
çalışır.
(3) Kurulun Başkanı, Bakandır.
(4) Adalet Bakanlığı Müsteşarı
Kurulun tabiî üyesidir. Müsteşar bulunmadığı zaman kendisine vekâlet
etmekte olan, Kurul toplantılarına katılır.
(5) Kurul;
Bakan, Adalet Bakanlığı Müsteşarı, Cumhurbaşkanınca seçilecek dört asıl, Yargıtaydan seçilecek üç asıl ve üç yedek, Danıştaydan seçilecek iki asıl ve iki yedek, Türkiye
Adalet Akademisinden seçilecek bir asıl ve bir yedek, birinci sınıf olan
adlî yargı hâkim ve savcıları arasından seçilecek yedi asıl ve dört yedek
ile birinci sınıf olan idarî yargı hâkim ve savcıları arasından seçilecek
üç asıl ve iki yedek üyeden oluşur.
(6) Kurul, görevlerini yerine
getirirken ve yetkilerini kullanırken bağımsızdır. Hiçbir organ, makam,
merci veya kişi, Kurula emir ve talimat veremez.
(7) Kurul, mahkemelerin
bağımsızlığı ile hâkimlik ve savcılık teminatı esaslarını gözeterek adalet,
tarafsızlık, doğruluk ve dürüstlük, tutarlılık, eşitlik, ehliyet ve liyakat
ilkeleri çerçevesinde görev yapar.
Kurulun görevleri
MADDE
4 –
(1) Kurulun görevleri şunlardır:
a) Bakanlığın, bir mahkemenin
kaldırılması veya yargı çevresinin değiştirilmesi konusundaki tekliflerini
karara bağlamak.
b) Hâkim ve savcılarla ilgili
olarak;
1) Mesleğe kabul etme,
2) Atama ve nakletme,
3) Geçici yetki verme,
4) Her türlü yükselme ve
birinci sınıfa ayırma,
5) Kadro dağıtma,
6) Meslekte kalmaları uygun
görülmeyenler hakkında karar verme,
7) Disiplin cezası verme,
8) Görevden uzaklaştırma,
işlemlerini
yapmak.
c) Aşağıdaki
alt bentlerde belirtilen hâkim ve savcılar hariç olmak üzere, hâkim ve
savcıların görevlerini; kanun, tüzük, yönetmelik ve genelgelere (hâkimler
için idarî nitelikteki genelgelere) uygun olarak yapıp yapmadıklarını denetlemek;
görevlerinden dolayı veya görevleri sırasında suç işleyip işlemediklerini,
hâl ve eylemlerinin sıfat ve görevleri icaplarına uyup uymadığını araştırmak
ve gerektiğinde haklarında inceleme ve soruşturma işlemlerini yürütmek.
1) Bakanlık merkez, bağlı ve
ilgili kuruluşları ile uluslararası mahkemeler veya kuruluşlarda görev
yapan hâkim ve savcılar.
2) Geçici yetki veya
görevlendirme ile başka bir kurum, kurul veya kuruluşta çalışan hâkim ve
savcılar.
3) İdarî görevleri yönünden
savcılar.
4) Komisyon işlerine yönelik
görevleri yönünden adalet komisyonu başkan ve üyeleri.
ç) Yargı yetkisinin kullanımına
ilişkin hususlar hariç olmak üzere hâkimlerin idarî görevleri ile delilleri
değerlendirme ve suçu niteleme yetkisi hariç olmak üzere savcıların adlî
görevlerine ilişkin konularda genelge düzenlemek.
d) Yargıtay ve Danıştaya üye seçmek.
e) Anayasa ve kanunlarla
verilen diğer görevleri yerine getirmek.
(2) Kanunlarda açıkça Bakanlığa
verilenler dışında, hâkim ve savcıların tüm özlük işleri, Kurul tarafından
yerine getirilir.
İKİNCİ
KISIM
Kurulun
Yapısı
BİRİNCİ
BÖLÜM
Kurulun
Teşkilâtı
Kurulun teşkilâtı
MADDE
5 –
(1) Kurul; Başkanlık, Genel Kurul, daireler ve hizmet birimlerinden oluşur.
(2) Kurulun hizmet birimleri
Genel Sekreterlik ve Teftiş Kuruludur.
Başkanlık, görev ve yetkiler
MADDE
6 –
(1) Başkanlık; Başkan ve Başkanvekilinden oluşur.
(2) Başkanın görev ve yetkileri
şunlardır:
a) Kurulu yönetmek ve temsil
etmek.
b) Kanunlardaki istisnalar
saklı kalmak üzere, Genel Kurul çalışmalarına başkanlık etmek ve oy
kullanmak.
c) Genel Kurulun teklif ettiği
üç aday arasından Genel Sekreteri atamak.
ç) İlgili dairenin teklifi
üzerine, hâkim ve savcılar hakkında denetim, araştırma, inceleme ve
soruşturma işlemlerine olur vermek.
d) Kanunlarla verilen diğer
görevleri yapmak.
(3) Başkan;
a) Disiplin işlemleriyle ilgili
Genel Kurul toplantılarına,
b) Dairelerin çalışmalarına,
katılamaz.
(4) Başkan, yetkilerinden bir
kısmını yazılı olarak Başkanvekiline devredebilir.
(5) Genel Kurul, daire
başkanlarından birini, Başkanvekili olarak seçer. Başkanvekilinin
yokluğunda yerine daire başkanlarından hangisinin vekâlet edeceğini
Başkanvekili belirler.
(6) Başkanvekilinin görev ve
yetkileri şunlardır:
a) Başkanın katılmadığı Genel Kurul
çalışmalarına başkanlık etmek.
b) Başkanın kendisine
devrettiği yetkileri kullanmak.
c) Kanunlarla verilen diğer
görevleri yapmak.
Genel Kurulun oluşumu ve görevleri
MADDE
7 –
(1) Genel Kurul, Kurulun yirmiiki asıl üyesinden
oluşur.
(2) Genel Kurulun görevleri
şunlardır:
a) Başkanvekilini ve daire
başkanlarını seçmek.
b) Dairelerin kararlarına karşı
yapılan itirazları inceleyip karara bağlamak.
c) Daireler arasında çıkan
görev ve işbölümü uyuşmazlıklarını kesin olarak karara bağlamak.
ç) Kurulun görevine giren,
fakat Genel Kurul veya dairelerin görevleri arasında gösterilmeyen
konularda karar merciini belirlemek.
d) Dairelerden birine gelen ve
olağan çalışmalar ile karşılanamayacak oranda artan işlerden bir kısmını
diğer bir daireye vermek.
e) Kurul üyeleri hakkındaki suç
soruşturması ile disiplin soruşturma ve kovuşturma işlemlerini yürütmek ve
bu konuda gerekli kararları vermek.
f) Bakanlığın, bir mahkemenin
kaldırılması veya yargı çevresinin değiştirilmesi konusundaki tekliflerini
karara bağlamak.
g) Yargıtay ve Danıştaya üye seçmek.
ğ) Genel Sekreterin atanması
için Başkana üç aday teklif etmek.
h) Teftiş Kurulu Başkanını,
Teftiş Kurulu başkan yardımcılarını, genel sekreter yardımcılarını, Kurul
başmüfettişlerini, Kurul müfettişlerini ve Kurulda geçici veya sürekli
olarak görev yapacak tetkik hâkimlerini atamak.
ı) Kurulun görev alanına
ilişkin yönetmelik çıkarmak ve genelge düzenlemek.
i) Kurulun stratejik plânını
onaylamak ve uygulamasını takip etmek.
j) Görev alanını ilgilendiren
kanun, tüzük ve yönetmelik taslakları hakkında görüş bildirmek.
k) Kanunlarla verilen diğer
görevleri yapmak.
Dairelerin oluşumu, daire başkanlarının seçimi ile görev ve
yetkileri
MADDE
8 –
(1) Kurulun;
a) Birinci Dairesi; Adalet
Bakanlığı Müsteşarı, Yargıtaydan seçilen bir,
adlî yargı hâkim ve savcıları arasından seçilen üç, idarî yargı hâkim ve
savcıları arasından seçilen bir ve Cumhurbaşkanınca seçilen bir asıl üye,
b) İkinci Dairesi; Yargıtay ve Danıştaydan seçilen birer, adlî yargı hâkim ve savcıları
arasından seçilen iki, idarî yargı hâkim ve savcıları arasından seçilen bir
ve Cumhurbaşkanınca seçilen iki asıl üye,
c) Üçüncü Dairesi; Yargıtay ve Danıştaydan seçilen birer, Türkiye Adalet Akademisi
Genel Kurulunca seçilen bir, adlî yargı hâkim ve savcıları arasından
seçilen iki, idarî yargı hâkim ve savcıları arasından seçilen bir ve Cumhurbaşkanınca
seçilen bir asıl üye,
olmak
üzere yedişer üyeden oluşur.
(2) Genel Kurul, yukarıdaki
esaslara göre üyelerin hangi dairede asıl ve tamamlayıcı üye olarak görev
yapacağına, seçimle karar verir.
(3) Genel Kurul, her dairenin
kendi üyeleri arasından bir üyeyi, o dairenin başkanı olarak seçer. Adalet
Bakanlığı Müsteşarı daire başkanı seçilemez.
(4) Daire başkanının yokluğunda;
yerine, o daire üyelerinden hangisinin vekâlet edeceğini daire başkanı
belirler.
(5) Daire başkanı; daireyi
temsil etmek, gündemini hazırlamak, toplantılara başkanlık etmek, dairenin
verimli, uyumlu ve düzenli bir şekilde çalışmasını sağlamak, daireler
arasında meydana gelen görev ve işbölümü uyuşmazlıklarını Genel Kurula
götürmekle görevlidir.
Dairelerin görevleri
MADDE
9 –
(1) Birinci Dairenin görevleri şunlardır:
a) Hâkim ve savcılarla ilgili
olarak;
1) Atama ve nakletme,
2) Geçici yetki verme,
3) Kadro dağıtma,
4) Müstemir
yetkileri düzenleme,
5) Yıllık ve mazeret izinleri
dışında her türlü izin verme,
6) Türkiye Adalet Akademisi
tarafından yapılan plânlamaya ve alınan taleplere uygun olarak eğitim
programlarına katılmaya ilişkin izin verme,
işlemlerini
yapmak.
b) Meslek öncesi eğitimde staj
mahkemelerini belirlemek.
c) Genel Kurul tarafından
verilen diğer işleri yapmak.
(2) İkinci Dairenin görevleri
şunlardır:
a) Hâkim ve savcıların;
1) Her türlü yükselme ve
birinci sınıfa ayırma işlemlerini yapmak,
2) Görevlerinden dolayı veya
görevleri sırasındaki suç soruşturması ile disiplin soruşturma ve
kovuşturması sonucu hakkında karar vermek,
3) Disiplin veya suç soruşturma
ve kovuşturması nedeniyle geçici yetkiyle yer değiştirmesine veya görevden
uzaklaştırılmasına karar vermek,
4) Meslekte kalmaları uygun
görülmeyenler hakkında karar vermek,
5) Diğer kurumların geçici
görevlendirme ve nakil taleplerine ilişkin izin işlemlerini yürütmek.
b) Genel Kurul tarafından
verilen diğer işleri yapmak.
(3) Üçüncü Dairenin görevleri
şunlardır:
a) Hâkim ve savcı adaylarını
mesleğe kabul etmek.
b) Hâkim ve savcıların
görevlerini; kanun, tüzük, yönetmelik ve genelgelere (hâkimler için idarî
nitelikteki genelgelere) uygun olarak yapıp yapmadıklarına ilişkin
denetleme işlemlerini Teftiş Kuruluna yaptırmak.
c) Hâkim ve savcılar hakkındaki
ihbar ve şikâyetleri inceleyip gereğini yapmak.
ç) Hâkim ve savcıların
görevlerinden dolayı veya görevleri sırasında suç işleyip işlemediklerini,
hâl ve eylemlerinin sıfat ve görevleri icaplarına uyup uymadığını Kurul
müfettişleri veya müfettiş yetkilerini haiz kıdemli hâkim veya savcı eliyle
araştırma ve gerektiğinde haklarında inceleme ve soruşturma işlemleri için
teklifte bulunmak.
d) Hâkimlik ve savcılık görevine
tekrar atanma ile diğer hizmetlerden mesleğe atanma talepleri hakkında
karar vermek.
e) Meslekten çekilme, çekilmiş
sayılma ve görevin sona ermesi hakkında karar vermek.
f) İlgili kanunlarda verilen
görevlerin yerine getirilmesi bakımından en yakın ağır ceza, bölge adliye
ve bölge idare mahkemesini belirlemek.
g) Genel Kurul tarafından
verilen diğer işleri yapmak.
İKİNCİ
BÖLÜM
Genel
Sekreterlik
Genel Sekreterliğin oluşumu ve görevleri
MADDE
10 –
(1) Kurulun idarî ve malî işleri ile sekreterya hizmetlerini
yerine getirmek üzere kurulan Genel Sekreterlik; Genel Sekreter, dört genel
sekreter yardımcısı ile yeteri kadar tetkik hâkimi ve bürolardan oluşur.
(2) Genel Sekreterliğin
görevleri şunlardır:
a) Kurulun büro işlemlerini
yürütmek.
b) Kurulun taraf olduğu adlî ve
idarî davalar ile icra takiplerinde avukatlar vasıtasıyla Kurulu temsil
etmek, davaları takip etmek, ettirmek, hukukî hizmetleri yürütmek.
c) Hâkim ve savcıların
sicilleri ile şahsî dosyalarını tutmak.
ç) Kurulun arşiv hizmetlerini
yürütmek.
d) Kanunlarla malî hizmet ve
strateji geliştirme birimlerine verilen görevleri yapmak.
e) Hâkim ve savcıların izin ve
emeklilik işlemlerini yürütmek.
f) Kurul üyeleri ile Kurulda
görev yapanların özlük işlemlerini yürütmek.
g) Kurulun görev alanıyla
ilgili hususlarda Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sisteminin (UYAP) kullanılmasını
sağlamak.
ğ) Kanunlarda gösterilen veya
Başkanlık, Genel Kurul veya daireler tarafından verilen diğer işleri
yapmak.
Genel Sekreter ve genel sekreter yardımcılarının atanması, görev ve
yetkileri
MADDE
11 –
(1) Genel Sekreter birinci sınıf hâkim ve savcılardan, Genel Kurulun,
muvafakatlerini alarak teklif ettiği üç aday arasından Başkan tarafından
atanır. Başkanın katılamayacağı ve her bir Kurul üyesinin en fazla üç adaya
oy verebileceği Genel Sekreter adaylarının belirleneceği seçimde, en çok
oyu alan üç aday teklif edilmiş sayılır.
(2) Genel Sekreter;
a) Görevini mevzuata, Kurul
stratejik plânına, performans ölçütlerine ve hizmet kalite standartlarına
uygun olarak yürütür.
b) Genel Sekreterliğin verimli,
uyumlu ve düzenli bir şekilde çalışmasını sağlar.
(3) Genel Sekretere, yokluğunda
kendisinin belirleyeceği genel sekreter yardımcısı vekâlet eder.
(4) Genel sekreter
yardımcıları, birinci sınıfa ayrılmış hâkim ve savcılar arasından,
muvafakatleri alınarak, Genel Kurul tarafından atanır.
(5) Genel sekreter
yardımcıları;
a) Genel Sekreter tarafından
belirlenen işbölümüne göre çalışır.
b) Kendilerine bağlı büroların verimli,
uyumlu ve düzenli bir şekilde çalışmasını sağlar.
c) İlgisine göre daire başkanı
ve Genel Sekreter tarafından verilen görevleri yerine getirir.
Tetkik hâkimleri
MADDE
12 –
(1) Kurulda çalıştırılmak üzere Genel Sekreterliğe bağlı yeteri kadar tetkik
hâkimi bulunur.
(2) Tetkik hâkimliğine,
hâkimlik ve savcılık mesleğinde fiilen en az beş yıl görev yapmış ve üstün
başarısı ile Kurul hizmetlerinde yararlı olacağı anlaşılmış bulunanlar
arasından muvafakatleri alınarak, Genel Kurul tarafından, geçici veya
sürekli çalıştırılmak üzere atama yapılır.
(3) Tetkik hâkimleri, Başkan,
ilgili daire başkanı ile Genel Sekreter tarafından kendilerine verilen
görevleri yerine getirir.
Bürolar ve personel
MADDE
13 –
(1) Kurulun görevlerini yerine getirmek amacıyla Genel Sekreterliğe bağlı
yeteri kadar büro oluşturulur.
(2) Kurul personeli, naklen
veya Devlet memurluğuna giriş için yapılan merkezî sınav sonuçlarına göre
yerleştirilenler arasından Genel Sekreterin teklifi üzerine Başkanvekili
tarafından atanır; bunlar hakkında 14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümleri uygulanır.
(3) Büroların çalışma usul ve
esasları Kurulca çıkarılan yönetmelikle düzenlenir.
(4) Kurul lehine sonuçlanan
dava ve icra takipleri nedeniyle hükme bağlanarak karşı taraftan tahsil
olunan vekâlet ücretlerinin avukatlara dağıtılmasında 2/2/1929
tarihli ve 1389 sayılı Devlet Davalarını İntaç Eden Avukat ve Saireye Verilecek Ücreti Vekâlet Hakkında Kanun
hükümleri kıyas yoluyla uygulanır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Teftiş
Kurulu
Teftiş Kurulunun oluşumu ve
görevleri
MADDE 14 – (1) Teftiş Kurulu; Teftiş Kurulu Başkanı, iki başkan
yardımcısı ile yeteri kadar Kurul başmüfettişi ve müfettişi ile bürolardan
oluşur.
(2) Teftiş Kurulu, Üçüncü Daire
Başkanının gözetiminde Kurul adına görev yapar.
(3) Kurul müfettişleri,
görevlerini yerine getirirken Teftiş Kurulu Başkanına; Teftiş Kurulu
Başkanı ise Kurula karşı sorumludur.
(4) Teftiş Kurulunun görev ve
yetkileri şunlardır:
a) Adlî ve
idarî yargı hâkim ve savcılarının görevlerini kanun, tüzük, yönetmelik ve
genelgelere (hâkimler için idarî nitelikteki genelgelere) uygun olarak
yapıp yapmadıklarını denetlemek; görevlerinden dolayı veya görevleri sırasında
suç işleyip işlemediklerini, hâl ve eylemlerinin sıfat ve görevleri
icaplarına uyup uymadığını araştırmak ve gerektiğinde haklarında inceleme
ve soruşturma işlemlerini yapmak.
b) Görev alanına giren
konularda, uygulamada ortaya çıkan mevzuat yetersizliği ve aksaklıklar ile
ilgili hususlarda gerekli inceleme ve araştırmaları yaparak alınması
gerekli kanunî ve idarî tedbirler konusunda Kurula teklifte bulunmak.
c) Kanun, tüzük ve
yönetmeliklerde gösterilen veya Kurul tarafından verilen benzeri görevleri
yapmak.
(5) Mahkemelerin bağımsızlığı
ve hâkimlik teminatı esaslarına göre görev yapan Teftiş Kurulu ve Kurul
müfettişlerinin çalışma yöntemleri ile denetim, araştırma, inceleme ve
soruşturmaların yapılmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle
düzenlenir.
Atanma usulleri
MADDE
15 –
(1) Teftiş Kurulunda görev yapacak olan;
a) Teftiş Kurulu Başkanı ve
başkan yardımcıları, birinci sınıf hâkim ve savcılar arasından,
b) Kurul başmüfettişleri,
Teftiş Kurulunda fiilen beş yılını doldurmuş, birinci sınıfa ayrılmış ve
birinci sınıfa ayrılma niteliklerini yitirmemiş olan müfettişler arasından,
kıdem sırasına göre,
c) Kurul müfettişleri, hâkimlik
ve savcılık mesleğinde fiilen en az sekiz yıl görev yapmış ve üstün
başarısı ile Kurul müfettişliği hizmetinde yararlı olacağı anlaşılmış
bulunanlar arasından,
muvafakatleri
alınarak Genel Kurul tarafından atanır.
(2) Adalet müfettişliğinden
Kurul müfettişliğine, Kurul müfettişliğinden adalet müfettişliğine,
ilgililerin muvafakatleri alınmak suretiyle atama yapılabilir. Bu şekilde
yapılacak atamalarda önceki teftiş kurulunda geçen süre, yeni atanılan
teftiş kurulunda geçmiş sayılır. Kurul müfettişi veya adalet müfettişi
olarak görev yaptıktan sonra bu görevlerinden ayrılanların yeniden müfettişliğe
atanmaları durumunda da bu hüküm uygulanır.
Teftiş Kurulu Başkan ve başkan yardımcılarının görev ve yetkileri
MADDE
16 –
(1) Teftiş Kurulu Başkanının görev ve yetkileri şunlardır:
a) Teftiş Kurulunu temsil
etmek, yönetmek, verimli, uyumlu ve düzenli bir şekilde çalışmasını
sağlamak.
b) Başkan yardımcıları
arasındaki işbölümünü düzenlemek.
c) Yokluğunda yerine vekâlet
edecek başkan yardımcısını, başkan yardımcılarının da bulunmaması hâlinde
vekâlet görevini yürütecek başmüfettişi belirlemek.
ç) Yıllık teftiş programı
taslağını hazırlayarak Üçüncü Daireye sunmak, bu Daire tarafından alınacak
Başkan oluru üzerine uygulanmasını sağlamak.
d) Denetleme, araştırma,
inceleme ve soruşturma olurları üzerine müfettişleri görevlendirmek ve
uygulamayı takip etmek.
e) Kanun, tüzük ve
yönetmeliklerde gösterilen veya ilgili daire başkanı tarafından verilen
benzeri görevleri yapmak veya yaptırmak.
(2) Teftiş Kurulu başkan
yardımcılarının görev ve yetkileri şunlardır:
a) Teftiş Kurulu Başkanı
tarafından düzenlenecek işbölümüne göre verilen görevleri yürütmek.
b) Teftiş Kurulu Başkanı tarafından
verilen diğer görevleri yapmak veya yaptırmak.
Kurul müfettişlerinin görev ve yetkileri
MADDE
17 –
(1) Kurul müfettişlerinin görev ve yetkileri şunlardır:
a) Hâkim ve savcıların
görevlerini kanun, tüzük, yönetmelik ve genelgelere (hâkimler için idarî
nitelikteki genelgelere) uygun olarak yapıp yapmadıklarını denetlemek.
b) Hâkim ve savcıların
görevlerinden dolayı veya görevleri sırasında suç işleyip işlemediklerini,
hâl ve eylemlerinin sıfat ve görevleri icaplarına uyup uymadığını araştırma
ve gerektiğinde haklarında inceleme ve soruşturma yapmak.
(2) Kurul müfettişleri bu
görevlerini yerine getirirken;
a) Yapacakları araştırma,
inceleme ve soruşturmalarda, lüzum gördükleri kimseleri yeminle
dinleyebilir, gerektiğinde istinabe yoluna başvurabilir, sübut delilleri
ile gereken bilgileri kamu kurum, kurul ve kuruluşlarından doğrudan
toplayabilir.
b) Yapacakları inceleme ve
soruşturmalarda bu Kanunda verilen yetkilere ilave olarak 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi
Kanununa göre işlem yapabilir; kanunlarda kendilerine ve Cumhuriyet
savcısına, soruşturmanın yürütülmesiyle ilgili tanınan tüm yetkileri
kullanabilir. 5271 sayılı Kanunda gecikmesinde sakınca bulunan hâllere
ilişkin olmak üzere Cumhuriyet savcısına tanınan yetkiler bu hükmün
dışındadır.
(3) Kurul müfettişlerince
yapılacak denetim, araştırma, inceleme ve soruşturmalarda ilgili kuruluş ve
kişiler istenecek her türlü bilgi ve belgeyi vermekle yükümlüdürler.
(4) Kurul müfettişleri,
denetimlerde, yargı yetkisine ve yargısal takdire giren konulara
karışamazlar, tavsiye ve telkinde bulunamazlar.
ÜÇÜNCÜ
KISIM
Kurul
Üyelerinin Seçimi ve Üyeliğin Sona Ermesi
BİRİNCİ
BÖLÜM
Genel
Hükümler
Üyelerin seçimi
MADDE
18 –
(1) Kurulun;
a) Dört asıl üyesi, hâkimlik mesleğine
alınmasına engel bir hâli olmayan; yükseköğretim kurumlarının hukuk dalında
en az onbeş yıldan beri görev yapan öğretim
üyeleri ile meslekte fiilen onbeş yılını
doldurmuş avukatlar arasından Cumhurbaşkanınca,
b) Üç asıl ve üç yedek üyesi,
Yargıtay üyeleri arasından Yargıtay Genel Kurulunca,
c) İki asıl ve iki yedek üyesi,
Danıştay üyeleri arasından Danıştay Genel Kurulunca,
ç) Bir asıl ve bir yedek üyesi,
kendi üyeleri arasından Türkiye Adalet Akademisi Genel Kurulunca,
d) Yedi asıl ve dört yedek
üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri
yitirmemiş adlî yargı hâkim ve savcıları arasından adlî yargı hâkim ve
savcılarınca,
e) Üç asıl ve iki yedek üyesi
birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri
yitirmemiş idarî yargı hâkim ve savcıları arasından idarî yargı hâkim ve
savcılarınca,
dört
yıl için seçilir.
(2) Süresi biten üyeler yeniden
seçilebilirler ve Kurula üye seçimlerinde oy kullanabilirler.
(3) Kurulun asıl ve yedek
üyelerinin görev sürelerinin tamamlanmasından en geç üç ay önce;
Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği ve Yargıtay Birinci Başkanlığı ile
Danıştay, Türkiye Adalet Akademisi ve Yüksek Seçim Kurulu başkanlıklarına
bu husus bildirilir.
Seçimlerin
zamanı ve esasları
MADDE 19 – (1) Kurul üyeliği seçimleri dört yılda bir olmak
üzere, üyelerin görev süresinin dolmasından önceki altmış gün içinde
yapılır.
(2) Yargıtay,
Danıştay ve Türkiye Adalet Akademisi genel kurullarından seçilecek Kurul
üyeliği için her üye, birinci sınıf adlî ve idarî yargı hâkim ve savcıları
arasından seçilecek Kurul üyeliği için her hâkim ve savcı; kendi aralarından
seçilecek asıl ve yedek üyelerin toplam sayısı kadar aday için oy
kullanabilir; daha fazla sayıda aday için oy verilmesi durumunda oy pusulası
geçersiz sayılır. En fazla oy alan adaylar sırasıyla asıl ve yedek
üye seçilmiş olur.
(3) Bu seçimler; her dönem için
bir defada ve gizli oyla, serbest, eşit, tek dereceli, açık sayım ve döküm
esaslarına göre yapılır. Oyların eşitliği hâlinde adaylar arasında kura
çekilir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Yargıtay,
Danıştay ve Türkiye Adalet Akademisinin Kurula Üye Seçimi
Seçim usulü
MADDE
20 –
(1) Yargıtay Birinci Başkanı ile Danıştay ve Türkiye Adalet Akademisi
başkanlarınca; Kurul üyeliği için üyelerin görev sürelerinin dolmasından
altmış gün önce seçim süreci başlatılır ve adaylık için başvuru tarihleri
ilân edilir.
(2) İlân tarihinden itibaren on
gün içinde adaylar ilgili başkanlığa başvurur. Başvuruların bittiği
tarihten itibaren beş gün içinde kesin aday listesi ilân edilir.
(3) Kesin aday listesinin
ilânından itibaren otuz gün içinde Yargıtay, Danıştay ve Türkiye Adalet
Akademisi genel kurullarında seçim yapılır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Adlî ve
İdarî Yargı Hâkim ve Savcılarının Kurula Üye Seçimi
Seçme ve seçilme hakkı
MADDE
21 –
(1) Adlî ve idarî yargı hâkim ve savcılarının Kurula üye seçiminde;
a) Hâkim ve savcıların tamamı
oy kullanma hakkına sahiptir.
b) Adlî yargı hâkim ve
savcıları adlî yargıdan; idarî yargı hâkim ve savcıları idarî yargıdan aday
olanlara oy verebilir.
c) Birinci sınıf olup, birinci
sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş her hâkim ve savcı Kurul
asıl ve yedek üyeliğine seçilme hakkına sahiptir.
Seçimlerin yönetim ve denetimi
MADDE
22 –
(1) Seçimler, Yüksek Seçim Kurulunun yönetim ve denetiminde yapılır.
(2) Adlî yargı hâkim ve
savcılarının Kurula üye seçmesi için, her ilde, il seçim kurulunun yönetim
ve denetimi altında yapılacak seçimlerde, o ilde ve o ilin ilçelerinde
görev yapan hâkim ve savcılar oy kullanır.
(3) İdarî yargı hâkim ve
savcılarının Kurula üye seçmesi için, bölge idare mahkemelerinin bulunduğu
illerde, o il seçim kurulunun yönetim ve denetimi altında yapılacak
seçimlerde, o bölge idare mahkemesinde ve yargı çevresi içerisinde kalan
yerlerde görev yapan idarî yargı hâkim ve savcıları oy kullanır.
(4) Yapılacak seçimlerde sandık
alanında, sandığın konulacağı yer il seçim kurulunun denetiminde sandık kurulunca
kararlaştırılır. Sandığın konulacağı yerlerin belirlenmesinde, seçmenin
oyunu kolaylıkla, serbestçe ve gizli şekilde verebilmesi göz önünde
bulundurulur. Sandıklar; adliye binalarının oy kullandırmaya elverişli
kısımlarına konulur.
(5) Kurula üye seçimlerinde, 26/4/1961 tarihli ve 298 sayılı Seçimlerin Temel
Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanunun 17 nci
maddesi hükmü uygulanmaz.
(6) İl seçim kurulları, oy
kullanacak hâkim ve savcı sayısına göre, kamu görevlileri arasından
seçilecek bir başkan, dört asıl ve iki yedek üyeden oluşan sandık kurulları
oluşturur. Sandık kurullarının işlem, tedbir ve kararlarına karşı yapılan
şikâyet ve itirazlar il seçim kurulunca karara bağlanır.
(7) Adayların, soyadı alfabe
sırasına göre liste hâlinde düzenlenecek olan ve isimleri karşısında oy
kullanma tercihini belirtecek boş kutucuk bulunan birleşik oy pusulaları,
üzerinde Türkiye Cumhuriyeti Yüksek Seçim Kurulu filigranı mevcut kâğıtlara
bastırılarak il seçim kurullarına seçmen sayıları dikkate alınmak suretiyle
adlî ve idarî yargı oy pusulası şeklinde gönderilir. Oy pusulalarıyla
ilgili diğer hususlar Yüksek Seçim Kurulu tarafından belirlenir. Yüksek
Seçim Kurulu, oy pusulalarını kendisi bastırabileceği gibi gerektiğinde
uygun göreceği il seçim kurulları vasıtasıyla bastırmaya da yetkilidir.
(8) Hâkim ve savcılar, sandık
ve il seçim kurullarında oyların sayım, döküm ve seçim tutanaklarının
birleştirilmesi çalışmalarını izleyebilir, sonuç tutanaklarından örnek
alabilir.
(9) Yapılacak seçimlerde, 298
sayılı Kanunun bu Kanuna aykırı olmayan hükümleri uygulanır.
Seçmen listelerinin belirlenmesi
MADDE
23 –
(1) Yüksek Seçim Kurulu, seçim takvimini, üyelerin görev sürelerinin
dolmasından en geç altmış gün önce ilân eder. Seçim takviminin ilânı
tarihinden itibaren on gün içinde illerde oy kullanacak hâkim ve savcıların
listelerini belirleyerek, il seçim kurullarına gönderir. İl seçim kurulları
listeleri, ulaştığı tarihten itibaren en geç iki gün içinde askıya
çıkartır. Bu listeler on gün askıda kalır ve askıda kaldığı süre içinde bu
listelere karşı il seçim kuruluna itiraz edilebilir. Süresi içinde
yapılmayan itirazlar dikkate alınmaz.
(2) İl seçim kurulları, itiraz
süresinin sona erdiği tarihten itibaren iki gün içinde itirazları evrak
üzerinden inceleyerek sonuçlandırır ve kesin seçmen listelerini internet
sitesinde ilân etmek üzere Yüksek Seçim Kuruluna gönderir.
(3) Yargıtay, Danıştay, Kurul
ve Adalet Bakanlığı teşkilâtlarında görev yapanlar ile yurt dışında bulunan
hâkim ve savcılar Ankara’da, geçici yetki ile bir başka yerde
görevlendirilenler ise görevlendirildikleri yerde oylarını kullanırlar.
İzinli, görevli, hastalık veya aylıksız izinli olmaları nedeniyle, bir
başka yerde bulunan hâkim ve savcılar, seçmen listeleri kesinleştirilmeden
önce, oy kullanacakları yerdeki il seçim kuruluna başvurmaları hâlinde,
bulundukları yerde oy kullanabilirler.
(4) Seçim takvimi başladığı
tarihten itibaren listelerde ismi bulunanlardan herhangi bir nedenle
meslekten ayrılanlar, Kurul tarafından Yüksek Seçim Kuruluna bildirilir ve
bunlar oy kullanamaz.
Başvurular ve aday listelerinin düzenlenmesi, seçimin yapılacağı
tarih
MADDE
24 –
(1) Seçim takviminin ilân tarihinden itibaren onbeş
gün içinde adaylar Yüksek Seçim Kuruluna başvurur. Başvuru tarihinin sona
erdiği günden itibaren beş gün içinde Yüksek Seçim Kurulu adayların
başvurularını inceler ve geçici aday listesini ilân eder. Hâkim ve savcılar
tarafından gerekçeleri ve buna bağlı somut delilleri ile birlikte ilân
tarihinden itibaren beş gün içinde adaylığa itiraz edilebilir.
(2) Yüksek Seçim Kurulu, itiraz
süresinin sona erdiği tarihten itibaren beş gün içinde itirazları evrak
üzerinden inceleyerek sonuçlandırır ve kesin aday listesini ilân eder.
(3) Seçimler, Yüksek Seçim
Kurulunun kesin aday listesini ilân ettiği tarihi takip eden ikinci pazar
günü yapılır.
Propaganda yasağı
MADDE
25 –
(1) Adaylar, kesin aday listesinin ilânından oy verme süresinin bitimine
kadar propaganda yapamazlar. Ancak;
a) Yüksek Seçim Kurulu
tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde özgeçmişlerini bu iş
için tahsis edilmiş bir internet sitesinde yayımlayabilirler.
b) Kendilerini tanıtan ve
mesleki konularla ilgili düşüncelerini açıklayan mektup, elektronik posta
ve kısa mesaj gönderebilirler.
c) Kapalı yer toplantısı
yapabilirler.
Adaylıktan çekilme veya seçilme yeterliliğinin kaybedilmesi
MADDE
26 –
(1) Kesin aday listesinin ilânından sonra seçim sonuçlarının kesinleşmesine
kadar geçen süre içinde adaylıktan çekilme veya seçilme yeterliliklerinin
kaybedilmesi hâlinde listede değişiklik yapılmaz. Ancak bu husus, Yüksek
Seçim Kurulunun internet sitesinde duyurulur.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Üyeliğin
Boşalması ve Sona Ermesi
Üyelikte boşalma hâlinde seçim
MADDE
27 –
(1) Kurul üyeliklerinin ölüm, emeklilik, istifa ve benzeri nedenlerle
boşalması hâlinde, Cumhurbaşkanı tarafından seçilen üyelikler için, boşalmayı
takip eden altmış gün içinde, kalan süreyi tamamlamak üzere, yeni üyelerin
seçimi yapılır. Diğer üyeliklerin boşalması hâlinde, asıl üyenin yedeği
tarafından kalan süre tamamlanır.
(2) Genel Kurulun toplantı
yeter sayısını oluşturamayacak şekilde üyeliklerde boşalma olması hâlinde,
boşalan asıl ve yedek üyelikler için altmış gün içinde yeniden seçim
yapılır. Bu seçim sonucunda asıl ve yedek üyeliğe seçilenler, yerine
seçildikleri üyelerin kalan sürelerini tamamlar.
Üyeliğin sona ermesi
MADDE
28 –
(1) Başkan dışındaki Kurul üyeleri ile yedek üyelerin;
a) Hâkimler ve Savcılar
Kanununa göre hâkimlik ve savcılık mesleğinden çıkarılmayı gerektiren bir
suçtan dolayı kesin hüküm giymesi, çekilmesi veya altmışbeş
yaşını doldurması hallerinde kendiliğinden,
b) Kurul üyesi olabilme
şartlarından herhangi birini taşımadığının sonradan anlaşılması veya Kurul
üyeliği sırasında bu şartlardan herhangi birini kaybetmesi hâlinde Genel
Kurulun üye tamsayısının üçte iki çoğunluğunun, bu durumu tespit eden
kararıyla,
Kurul üyeliği sona erer.
(2) Kurulun seçimle gelen
üyelerinin, görevlerini yerine getiremeyeceklerinin sağlık kurulu raporuyla
kesin olarak anlaşılması veya görevlerine izinsiz, mazeretsiz ve kesintisiz
olarak onbeş gün ya da bir yılda toplam otuz gün
süre ile devam etmemeleri hâlinde, Genel Kurul üye tamsayısının üçte iki
çoğunluğunun kararıyla, Kurul üyeliği sona erer.
(3) Kurul üyeliğine;
a) Yüksek mahkeme üyeliğinden
seçilenlerden Kurul üyeliği sona erenler, herhangi bir işleme gerek
olmaksızın ve boş kadro şartı aranmaksızın, geldikleri yüksek mahkeme
üyeliği görevine geri dönerler, boşalan ilk üye kadrosu kendilerine tahsis
olunur.
b) Adlî ve idarî yargı hâkim ve
savcılığından seçilenlerden;
1) Sürenin tamamlanmasından
önce Kurul üyeliği sona erenler Genel Kurul,
2) Sürenin tamamlanması
nedeniyle Kurul üyeliği sona erenler, kendilerinden sonra oluşacak Genel
Kurul,
tarafından,
müktesepleri dikkate alınarak, tercih ettikleri üç ayrı yerden birinde
uygun görülecek bir göreve atanırlar.
c) Diğer kamu görevlerinden
seçilenlerden, Kurul üyeliği sona erenler, başvuruları üzerine, yetkili
kurumları tarafından önceki görevlerine veya kazanılmış hak aylık
derecelerindeki başka bir göreve atanırlar.
ç) (b) ve (c) bentlerinde
yazılı atama işlemleri, Kurul üyeliğinin sona erdiği tarihten itibaren otuz
gün içinde yapılır. Atama işlemi yapılıncaya kadar ilgililer izinli sayılır
ve Kurul üyeliği özlük haklarından yararlanmaya devam ederler.
(4) Kurul üyelerinin Kurulda
geçirdikleri süreler, tâbi oldukları kanun hükümlerine göre hizmetlerinde
değerlendirilir.
DÖRDÜNCÜ
KISIM
Çalışma
Usulleri
Genel Kurul toplantı ve karar yeter sayısı
MADDE
29 –
(1) Genel Kurul, her yılın ocak ayının onuncu işgünü kendiliğinden
toplanarak, yıllık olağan toplantı günlerini tespit eder.
(2) Başkan, gereken hâllerde
Genel Kurulu olağanüstü toplantıya çağırabilir. Üye tam sayısının salt
çoğunluğunun, görüşülecek konuyu da belirten yazılı talebi üzerine Başkan,
Genel Kurulu olağanüstü toplantıya çağırır.
(3) Genel Kurul, en az onbeş üyeyle toplanır ve üye tamsayısının salt
çoğunluğuyla karar alır.
(4) Genel Kurul toplantı
gündemi, Başkan tarafından, Başkanvekilinin de görüşü alınmak suretiyle,
işin önemine, ivedi veya süreli oluşuna göre düzenlenir. Gündem,
toplantının yapılacağı gün ve saati, Kurulda görüşülecek işleri ve sırasını
gösterir. Tamamlanmayan gündem maddeleri bir sonraki gündemde öncelikle
görüşülür.
(5) Gündemde değişiklik
yapılması; ancak gündemin düzenlenmesinden sonra ivedi ve süreli işlerin
ortaya çıkması hâlinde Başkan veya üyelerden birinin talebi üzerine Genel
Kurul kararı ile olur. İvedi ve süreli olmayan talepler bu suretle ele
alınamaz. Gündemdeki işlerden birinin sırasından önce ya da sonra
görüşülmesi, ertelenmesi veya gündemden çıkarılması aynı usule tâbidir.
Dairelerin toplantı ve karar yeter sayısı
MADDE
30 –
(1) Daireler, daire başkanının çağrısı üzerine her yılın ocak ayında
toplanarak yıllık olağan toplantı günlerini tespit eder.
(2) Daire başkanı, gereken hâllerde
daireyi olağanüstü toplantıya çağırabilir. Üye tam sayısının salt çoğunluğunun,
görüşülecek konuyu da belirten yazılı talebi üzerine daire başkanı, daireyi
olağanüstü toplantıya çağırır.
(3) Daireler, en az beş üyeyle
toplanır ve üye tamsayısının salt çoğunluğuyla karar alır.
(4) Dairelerin toplantı
gündemi, daire başkanı tarafından işin önemine, ivedi veya süreli oluşuna
göre düzenlenir. Gündem, toplantının yapılacağı gün ve saati, görüşülecek
işleri ve sırasını gösterir. Tamamlanmayan gündem maddeleri bir sonraki
gündemde öncelikle görüşülür.
(5) Gündemde değişiklik
yapılması; ancak gündemin düzenlenmesinden sonra ivedi ve süreli işlerin
ortaya çıkması hâlinde daire başkanı veya üyelerden birinin talebi üzerine
daire kararı ile olur. İvedi ve süreli olmayan talepler bu suretle ele
alınamaz. Gündemdeki işlerden birinin sırasından önce ya da sonra
görüşülmesi, ertelenmesi veya gündemden çıkarılması aynı usule tâbidir.
Oylama
MADDE
31 – (1)
Genel Kurulda ve dairelerde görüşmeler tamamlandıktan sonra oylamaya
geçilir. Aksine hüküm bulunmayan veya karar alınmayan durumlarda oylama
açık yapılır.
(2) Genel Kurulun seçim
işlerinde oylama gizli yapılır.
(3) Önce usule ilişkin hususlar
oylanır. Usul konusunda azınlıkta kalanlar esas hakkında oylamaya katılmak
zorundadır. Kurul veya daire başkanı yaş itibarıyla en genç üyeden
başlayarak oyları toplar ve en sonunda kendi oyunu kullanır. Oylamalarda
çekimser oy kullanılamaz.
(4) Disiplin işlemlerinde
oyların dağılması hâlinde ilgilinin en fazla aleyhinde olan oy çoğunluk
meydana gelinceye kadar kendisine en yakın olan oya ilave edilir.
(5) Oylamanın sonucu oturum
başkanı tarafından tespit edilir ve açıklanır.
Kurul kararları ve tutanaklar
MADDE
32 – (1)
Genel Kurul ve dairelerde görüşülen işler tutanağa bağlanır ve yapılan
işlemler bir kararla tespit edilir.
(2) Kararlarda;
a) Konunun, varsa iddia ve
savunmanın özeti,
b) Kararın ve varsa karşı oyun
gerekçesi,
c) Karara karşı
başvurulabilecek kanun yolları, mercileri ve süresi,
gösterilir.
(3) Kararların gerekçesi, karar
tarihinden itibaren en geç onbeş gün içinde
yazılır.
(4) Kurul tarafından;
a) Gerekli görülen kararlar
Resmî Gazetede,
b) Disipline ilişkin kararlar,
kişisel verilerin korunması kaydıyla Kurulun internet sitesinde,
yayımlanır.
(5) Genel Kurul ve dairelerin;
a) Hâkim ve savcıların özlük ve
disiplin işleri hakkında verdiği kararlar kendilerine,
b) Müracaatlarının sonuçları
ise ilgilisine,
tebliğ
edilir.
(6) Hâkim ve savcılara, savunmaları
alınmış olmadıkça, haklarındaki şikâyet ve ihbar üzerine verilen kararlar
tebliğ edilmez.
Yeniden inceleme, itiraz ve yargı yolu
MADDE
33 –
(1) Genel Kurulun ilk defa aldığı kararlara karşı, Başkan veya ilgililer,
tebliğ tarihinden itibaren on gün içinde, Genel Kuruldan yeniden inceleme
talebinde bulunabilir; yeniden inceleme talebi üzerine verilen kararlar
kesindir.
(2) Dairelerin kararlarına
karşı, Başkan veya ilgililer, tebliğ tarihinden itibaren on gün içinde,
kararı veren daireden yeniden inceleme talebinde bulunabilir.
(3) Dairelerin yeniden inceleme
talebi üzerine verdiği kararlara karşı, Başkan veya ilgililer tebliğ
tarihinden itibaren on gün içinde, Genel Kurula itiraz edebilir. İtiraz
üzerine verilen kararlar kesindir.
(4) Disipline ilişkin kararlara
karşı şikâyetçilerin de yeniden inceleme ve itiraz hakları vardır.
(5) Genel Kurulun veya
dairelerin, meslekten çıkarma cezasına ilişkin kesinleşmiş kararlarına
karşı yargı mercilerine başvurulabilir; diğer kararları yargı denetimi dışındadır.
Meslekten çıkarma kararlarına karşı açılan iptal davaları ilk derece
mahkemesi olarak Danıştayda görülür. Bu davalar,
acele işlerden sayılır.
BEŞİNCİ
KISIM
Üyelerin
Hukukî Durumları, Haklarındaki Soruşturma ve Kovuşturmalar
BİRİNCİ
BÖLÜM
Üyelerin
Hukukî Durumları
Üyelerin hukukî durumları ve özlük işleri
MADDE
34 –
(1) Kurulun seçimle gelen üyeleri; görevleri süresince, Yargıtay daire
başkanı için ilgili mevzuatta öngörülen tüm malî ve sosyal haklardan
yararlanırlar. Kurulun seçimle gelen üyelerinin, sosyal güvenlik bakımından
31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar
ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(c) bendi kapsamındaki hak ve yükümlülükleri, Yargıtay daire başkanı esas
alınarak tespit edilir.
(2) Başkan dışındaki Kurul
üyelerine, (30.000) gösterge rakamının memur aylıklarına uygulanan katsayı ile
çarpımı sonucu bulunacak
miktarda aylık ek
tazminat ödenir. Bu tazminata hak kazanılması ve
ödenmesinde 2802 sayılı Kanunun aylıklara ilişkin hükmü uygulanır ve bu
tazminat damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaz.
(3) Kurulun seçimle gelen
üyelerinin, kadro ve eski görevleriyle ilişkileri kesilir.
(4) Kurulun seçimle gelen
üyeleri, bu Kanunda belirtilenler dışında kalan özlük işleri ve hakları
bakımından Kurul üyeliği görevi süresince, Yargıtay daire başkanı
hakkındaki hükümlere tâbidirler.
(5) Kurul yedek üyeliğine
seçilenler asıl görevlerini yapmaya devam ederler. Kurul üyeliğinde
süresinden önce boşalma sebebiyle göreve başlayan yedek üye, göreve
başladığı tarihten itibaren Kurul üyesinin hak ve yükümlülüklerine aynen
sahip olur.
(6) Kurulun seçimle gelen
üyeleri, adlî ara verme süresi kadar yıllık izin hakkına sahiptirler.
Başka iş ve görevler
MADDE
35 –
(1) Kurulun seçimle gelen üyeleri;
a) Kanunlarda belirlenenler
dışında resmî veya özel başka bir görev alamaz ve kazanç getirici
faaliyetlerde bulunamazlar.
b) Bilimsel araştırma ve
yayınlarda bulunabilirler; görevlerini aksatmamak ve Başkanlığa bilgi vermek
koşuluyla, ulusal ve uluslararası kurul, kongre, konferans, seminer ve
benzeri bilimsel toplantılar ile meslekleriyle ilgili diğer toplantılara
katılabilirler; yargıya ilişkin veya meslekle ilgili konularda konferans
verebilir ve tebliğ sunabilirler.
c) Eş ve çocuklarının kazanç
getiren sürekli faaliyetlerinin bulunması hâlinde, bu durumu göreve
başladıkları tarihten; göreve başladıktan sonra ortaya çıkması hâlinde ise,
bu tarihten itibaren bir ay içinde Kurula bildirmekle yükümlüdürler.
ç) Üyeliğin devamı süresince,
Kurul tarafından başka bir göreve atanamaz ve seçilemezler.
İKİNCİ
BÖLÜM
Üyeler
Hakkındaki Soruşturma ve Kovuşturmalar
Üyelerin disiplin soruşturma ve kovuşturması işlemleri
MADDE
36 –
(1) Kurulun seçimle gelen üyelerinin, disiplin suçu oluşturan eylemleri
sebebiyle, haklarında yürütülecek disiplin soruşturması ve kovuşturması, bu
Kanun hükümleri uyarınca Genel Kurul tarafından yapılır.
(2) Kurulun seçimle gelen
üyeleri hakkında yapılan ihbar ve şikâyetlerde, Başkan, işi Genel Kurula
götürmeden önce daire başkanlarından birine ön inceleme yaptırabilir.
Görevlendirilen bu daire başkanı, incelemesini yaptıktan sonra, durumu bir
raporla Başkana bildirir.
(3) Başkan, ihbar veya şikâyeti
doğrudan ya da inceleme yaptırdıktan sonra Genel Kurula sunar. Yapılan görüşme
sonucunda; soruşturma
açılmasına yer
olmadığına ya da soruşturma
açılmasına karar verilir. Soruşturma açılmasına karar verilmesi hâlinde,
üyeler arasından, gizli oyla, üç kişilik bir soruşturma kurulu seçilir.
Soruşturma kuruluna, en yüksek oyu alan, oyların eşitliği hâlinde ise yaşça
büyük olan başkanlık eder.
(4) Soruşturma
kurulu, konu ile ilgili bilgileri toplar ve sübut delillerini tespit
eder, lüzum gördüğü kimseleri yeminle dinler, ilgiliye isnat olunan hâl ve
hareketi bildirerek savunmasını alır. İlgili savunmasının istendiği andan
itibaren, bizzat veya vekili aracılığıyla soruşturma evrakını incelemeye
yetkilidir.
(5) Soruşturma
kurulu, yaptığı soruşturmayı, elde ettiği bilgi ve delilleri
gösteren ve bunlara göre disiplin cezası verilmesine yer olup olmadığı
hakkındaki kanaatini belirten bir rapor hazırlayarak, rapor ve eklerini
Genel Kurula verir.
(6) Soruşturma sonucu ilgiliye
yazılı olarak bildirilir ve yedi günden az olmamak üzere tayin edilen süre
içinde Genel Kurul huzurunda kovuşturma aşamasına ilişkin olarak, bizzat
veya vekili aracılığıyla sözlü ya da yazılı savunmasını vermeye davet
edilir.
(7) Genel Kurul, disiplin
kovuşturması kapsamında, hazırlanmış olan disiplin soruşturması dosyası ve
raporunu inceler, ilgili yazılı savunma vermişse bu savunmayı okur, sözlü
savunma yapmak istemişse sözlü savunmasını dinler; tüm evrak kapsamını gözönüne alarak;
a) Gerekirse soruşturmanın
genişletilmesine veya derinleştirilmesine,
b) İsnat olunan hâl ve hareketi
sabit görmezse dosyanın işlemden kaldırılmasına,
c) İsnat olunan hâl ve hareketi
sabit görürse eyleme uyan disiplin cezasına,
karar
verir.
(8) Ceza yönünden soruşturma
veya kovuşturma başlatılmış olması, ayrıca disiplin soruşturması
yapılmasına ve disiplin cezası verilmesine engel olmaz.
(9) Disiplin soruşturmasını
gerektiren eylemlerin işlenmesinden itibaren üç yıl geçmişse disiplin
soruşturması açılamaz. Disiplin cezasını gerektiren eylemin işlendiği
tarihten itibaren beş yıl geçmişse disiplin cezası verilemez. Disiplin
cezasını gerektiren eylem, aynı zamanda bir suç teşkil eder ve bu suç için
kanunda daha uzun bir zamanaşımı süresi öngörülmüş olur ve ceza soruşturması
veya kovuşturması da açılır ise, bu fıkrada belirtilen süre yerine bu
süreler uygulanır. Genel Kurulca kovuşturma sonucunun beklenmesine karar
verilenler hakkında ise, mahkeme kararının kesinleşmesinden itibaren iki
yıl geçmekle ceza verme yetkisi zamanaşımına uğrar.
(10) Kurulun seçimle gelen üyelerinin,
Kurul üyesi olmadan önceki eylemlerinden dolayı disiplin soruşturma veya
kovuşturmaları Kurul tarafından, bulunduğu aşamadan itibaren, bu Kanundaki
usul çerçevesinde, ilgililerin özel kanunlarındaki hükümleri esas alınmak
suretiyle karara bağlanır.
Disiplin cezaları ve yerine getirilmesi
MADDE
37 –
(1) Kurulun seçimle gelen üyeleri, hizmetin aksamasına yol açan veya Kurul
üyeliğinin vakar ve şerefi ile bağdaşmayan hâl ve hareketlerinin sabit
görülmesi hâlinde, eylemin niteliğine ve ağırlığına göre uyarılır veya
Kurul üyeliğinden çekilmeye davet edilir. Bu konuda alınan kararlar
ilgiliye tebliğ edilir.
(2) Disiplin cezasına ilişkin
Genel Kurul kararlarına karşı yeniden inceleme başvurusu yapılabilir. Genel
Kurulun yeniden inceleme sonucunda verdiği kararlar kesindir.
(3) Kurul üyeliğinden çekilmeye
davete ilişkin kesinleşen kararın tebliğinden itibaren bir ay içinde
görevden çekilmeyen ilgilinin Kurul üyeliği sona erer. Bu bir aylık süre
içinde ilgili izinli sayılır.
Üyelerin adlî suçlarıyla ilgili soruşturma ve kovuşturma usulü
MADDE
38 –
(1) Kurulun seçimle gelen üyelerinin görevleriyle ilgili suçları ile
kişisel suçları hakkındaki soruşturma ve kovuşturma izni işlemleri Genel
Kurul tarafından, kovuşturma açılması kararı ve kovuşturma mercilerinin
belirlenmesi ise gösterilen yetkili merciler tarafından bu Kanun hükümleri
uyarınca yapılır.
(2) Kurulun seçimle gelen
üyeleri hakkında yapılan ihbar ve şikâyetlerde Başkan, işi Genel Kurula
götürmeden önce daire başkanlarından birine ön inceleme yaptırabilir.
Görevlendirilen bu daire başkanı, incelemesini yaptıktan sonra, durumu bir
raporla Başkana bildirir.
(3) Başkan suç ihbar veya
şikâyetini doğrudan ya da inceleme yaptırdıktan sonra Genel Kurula sunar.
Yapılan görüşme sonucunda; soruşturma açılmasına yer olmadığına ya da
soruşturma açılmasına karar verilir. Soruşturma açılmasına karar verilmesi
hâlinde, üyeler arasından, gizli oyla, üç kişilik bir soruşturma kurulu
seçilir. Soruşturma kuruluna, en yüksek oyu alan, oyların eşitliği hâlinde
ise yaşça büyük olan başkanlık eder.
(4) Soruşturma
kurulu, 5271 sayılı Kanuna göre işlem yapar ve kanunların Cumhuriyet
savcısına tanıdığı bütün yetkileri kullanır. Soruşturma sırasında hâkim
kararı alınması gereken hususlarda ilgililer hakkında isnat edilen suçun
niteliğine göre belirlenmiş bulunan kovuşturma mercilerine başvurur.
(5) Soruşturma
kurulu, soruşturmayı tamamladıktan sonra kovuşturma açılmasına yer
olup olmadığı hakkındaki kanaatini belirten bir rapor hazırlayarak, rapor
ve eklerini Genel Kurula verir.
(6) Genel Kurul, dosyayı
inceledikten ve varsa eksiklikleri tamamlattıktan sonra, kovuşturma
yapılmasına gerek görmediği takdirde evrakın işlemden kaldırılmasına karar
verir; aksi hâlde kovuşturma yapılmasına izin verir.
(7) Kovuşturma yapılmasına
ilişkin verilen iznin kesinleşmesi üzerine dosya;
a) Görevle ilgili suçlarda Yüce
Divan sıfatıyla Anayasa Mahkemesine,
b) Kişisel suçlarda Yargıtay
Ceza Genel Kuruluna,
kamu
davası açılmak üzere Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına gönderilir.
(8) Yargıtay Cumhuriyet
Başsavcısı iddianamesini düzenleyerek evrakı, Yargıtayın
görevli ceza dairesine verir. Yargıtayın görevli
ceza dairesi tarafından iddianamenin bir örneği 5271 sayılı Kanun hükümleri
gereğince, ilgiliye tebliğ olunur. Bu tebliğ üzerine ilgili, on gün içinde
delil toplanmasını ister veya kabul edilebilir istekte bulunursa bu husus
göz önünde tutulur ve gerekirse soruşturma daire tarafından
derinleştirilir. Yapılan bu işlemler sonucunda, kovuşturma açılmasına veya kovuşturma açılmasına yer olmadığına dair
karar verilir. Kovuşturma açılmasına dair karar verilmesi durumunda
evrak hemen bu Kanunda belirlenen kovuşturma mercilerine gönderilir.
Kovuşturma açılmasına yer olmadığına dair karara karşı, kararı veren ceza
dairesinin numara olarak kendisini izleyen ceza dairesine; kararı son
numaralı ceza dairesi vermişse birinci ceza dairesine usulünce itiraz
edilebilir.
(9) Ağır ceza mahkemesinin
görevine giren suçüstü hâllerinde soruşturma genel hükümlere göre yürütülür
ve durum hemen Kurula bildirilir. Soruşturma sonucunda dosya, düzenlenen
fezleke ile birlikte Kurula gönderilir.
(10) Kurulun seçimle gelen
üyelerinin, Kurul üyesi olmadan önceki suç teşkil eden eylemlerinden dolayı
soruşturma yapılması ve kovuşturma izni verilmesi işlemleri, bulunduğu
aşamadan itibaren Genel Kurul tarafından bu Kanun hükümlerine göre
yürütülür.
Ortak hükümler
MADDE
39 –
(1) Kurulun seçimle gelen üyelerinin disiplin suçu oluşturan eylemleri ile
görevleriyle ilgili suçları ve kişisel suçları hakkında yürütülecek
soruşturma ve kovuşturmalarda;
a) İlgili kuruluş ve kişiler,
istenecek her türlü bilgi ve belgeyi vermekle yükümlüdürler.
b) İmzasız, adressiz yahut
takma adla yapıldığı anlaşılan ya da belli bir olayı ve nedeni içermeyen,
delilleri ve dayanakları gösterilmeyen ihbar ve şikâyetler işleme konulmaz.
c) Genel Kurul toplantılarına,
Başkan ve hakkında işlem yapılan üye ile soruşturma kurulu üyeleri
katılamaz.
(2) Adalet Bakanlığı
Müsteşarının, Kurul üyeliği görevi sebebiyle disiplin suçu oluşturan eylemlerine,
Kurul üyeliği göreviyle ilgili suçlarına ve kişisel suçlarına ilişkin
soruşturma ve kovuşturmalarda bu Kanun hükümleri uygulanır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
İşe
Bakamama, Çekilme ve Ret
İşe bakamama
MADDE
40 –
(1) Kurulun Başkan ve üyeleri;
a) İş kendisi ile ilgili ise,
b) İlgilinin, evlilik bağı
kalmasa bile karı veya kocası, kan veya kayın hısımlığından üstsoyu veya
altsoyu veya onunla evlat edinme bağı veyahut ilgili ile aralarında ikinci dereceye
kadar (bu derece dâhil) kan hısımlığı veya evlilik sona erse dahi ikinci
dereceye kadar (bu derece dâhil)
kayın hısımlığı olursa,
c) Aynı işte tanık olarak
dinlenmiş, mütalaa vermiş, bilirkişilik, müşavirlik, avukatlık, hâkimlik
veya savcılık yapmış ya da daha önce işin soruşturulması ile
görevlendirilmiş ise,
ç) İlgili ile aralarında
bakılan işe esas olan olaydan önce açılmış bir dava varsa,
Kurul ve daire çalışmalarına
katılamazlar ve herhangi bir şekilde işe bakamazlar.
Çekilme ve ret
MADDE
41 –
(1) Kurul üyeleri işe bakamama veya ilgili ile arasında bir husumet veya
tarafsızlıklarını şüpheye düşürecek önemli bir hâlin mevcut olması
durumunda, işi görmekten çekinebilecekleri gibi ilgili tarafından da ret
olunabilirler.
(2) Reddin, inceleme başlamadan
veya ret sebebi daha sonra meydana gelmiş ise öğrenilmesinden başlayarak onbeş gün içinde ve her hâlde karar verilmeden önce
yapılması lazımdır.
(3) Ret talebi, reddi istenen
üyelerin yokluğunda Genel Kurul veya daire tarafından incelenerek kesin
olarak sonuçlandırılır.
(4) Dairenin toplanmasına engel
olacak sayıda üyenin reddedilmiş olması hâlinde, ret talebi, reddi istenen
üyelerin katılmadığı Genel Kurul tarafından incelenerek kesin olarak karara
bağlanır. Ret talebinin yerinde görülmesi hâlinde, işin esası hakkında da
Genel Kurulca karar verilir.
(5) Genel Kurulun toplanmasına
engel olacak sayıda üye reddine ilişkin talepte bulunulamaz.
(6) Zamanında yapılmayan, ret
sebebi belirtilmeyen veya inandırıcı delil gösterilmeyen ya da Kanunda
öngörülen koşulları taşımayan ret talepleri, reddedilen üyelerin de
katılımıyla geri çevrilebilir.
(7) Genel Kurul veya daire
tarafından yapılan incelemede üye tam sayısının salt çoğunluğu tarafından
kabul edilmeyen ret talepleri, reddedilmiş sayılır.
ALTINCI
KISIM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Tekrar atanma
MADDE
42 –
(1) Kurulda görev yapan, Genel Sekreter, genel sekreter yardımcıları ve
tetkik hâkimleri ile Kurul müfettişleri, istekleri üzerine veya resen,
Genel Kurulun kararı üzerine, Birinci Daire tarafından, müktesepleri
dikkate alınarak uygun görülecek bir göreve atanırlar.
Kadrolar
MADDE
43 –
(1) Kurulda 657 sayılı Kanuna tâbi kadroların tespiti, ihdası, kullanımı ve
iptali ile kadrolara ilişkin diğer hususlar 13/12/1983
tarihli ve 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname hükümlerine göre düzenlenir.
(2) Ekli (1) ve (2) sayılı
listelerde yer alan kadrolar ihdas edilerek sırasıyla 190 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin eki (I) ve (II) sayılı cetvellere “Hâkimler ve
Savcılar Yüksek Kurulu” bölümü olarak eklenmiştir.
Bütçe
MADDE
44 –
(1) Kurul, genel bütçe içinde kendi bütçesiyle yönetilir.
(2) Kurulun üst yöneticisi
Başkanvekilidir.
(3) Türkiye Büyük Millet
Meclisinde bütçeyle ilgili görüşmelerde Kurulu Başkan temsil eder;
Başkanvekili ve Kurul üyeleri açıklama yapmak üzere davet edilemez.
Yönetmelik
MADDE
45 –
(1) Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler, Kurul tarafından çıkarılır.
Değişiklik yapılan ve yürürlükten kaldırılan hükümler ile atıflar
MADDE
46 –
(1) 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah
Kanununun 33 üncü maddesinin (b) fıkrasında yer alan “Başbakanlık Yüksek
Denetleme Kurulu Başkan, Üye, Uzman Müşavir, Uzman ve Uzman Yardımcıları,”
ibaresinden sonra gelmek üzere “Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu
Müfettişleri,” ibaresi eklenmiştir.
(2) 5/1/1961
tarihli ve 237 sayılı Taşıt Kanununun (1) sayılı cetvelinde yer alan
“Yüksek Hâkimler Kurulu Başkanı” ibaresi “Hâkimler ve Savcılar Yüksek
Kurulu Başkanvekili” olarak değiştirilmiştir.
(3) 27/6/1989
tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasında yer alan “Danıştay,” ibaresinden sonra gelmek üzere
“Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu,” ibaresi eklenmiştir.
(4) 8/5/1991
tarihli ve 3717 sayılı Adlî Personel ile Devlet Davalarını Takip Edenlere
Yol Gideri ve Tazminat Verilmesi ile 492 Sayılı Harçlar Kanununun Bir
Maddesinin Yürürlükten Kaldırılması Hakkında Kanunun 2/A maddesinin birinci
fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “Danıştay” ibaresinden sonra gelmek
üzere “, Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu” ibaresi eklenmiştir.
(5) 10/12/2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I)
sayılı cetvele 6 ncı sırasından sonra gelmek
üzere “7) Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu” ibaresi eklenmiş ve diğer
sıralar buna göre teselsül ettirilmiştir.
(6) 13/5/1981
tarihli ve 2461 sayılı Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Kanunu ile ek ve
değişiklikleri yürürlükten kaldırılmıştır.
(7) Mevzuatta, bu Kanunla
yürürlükten kaldırılan 2461 sayılı Kanuna yapılan atıflar, bu Kanunun
ilgili hükümlerine yapılmış sayılır.
Bütçe tahsisi, hizmet birimlerinin faaliyete geçmesi ve
yönetmelikler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Kurula bütçe tahsis edilene kadar;
a) Kurulun giderleri Bakanlık
bütçesinden karşılanır.
b) Kurulun hizmetlerini yerine
getirmesi amacıyla bina, araç, gereç, mefruşat ve donanım gibi gerekli tüm
destek hizmetleri Bakanlıkça sağlanır. Ayrıca 6/8/1997
tarihli ve 4301 sayılı Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumunun Kuruluş ve İdaresine İlişkin
Kanunla kurulan İşyurtları Kurumunun bütçesinden
de harcama yapılabilir.
(2) Kurulun hizmet birimleri
faaliyete geçinceye kadar;
a) Sekreterya
hizmetleri Bakanlık tarafından yerine getirilir.
b) Hâkim ve savcılara ait açık
ve gizli siciller, özlük dosyaları, disiplin, suç ve teftişe ilişkin evrak bulundukları
yerde muhafaza edilmeye devam edilir. Bu belgeler, hizmet birimlerinin
faaliyete geçmesini müteakip en geç altı ay içinde tutanakla Kurula
devredilir.
(3) Bu Kanunda öngörülen
yönetmelikler, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde
çıkarılır. Bu yönetmelikler çıkarılıncaya kadar, yürürlükteki
yönetmeliklerin bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam
olunur.
(4) Bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren bir yıllık süre içinde, 43 üncü maddeyle ihdas
edilen ekli (1) sayılı listedeki kadrolara yapılacak atamalarda, bütçe
kanunlarında yer alan sınırlamalar uygulanmaz.
Mali ve sosyal haklar ile emeklilik
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) İlgili kanunlarda gerekli düzenlemeler yapılıncaya
kadar, adalet müfettişlerine tanınan tüm malî ve sosyal haklardan Kurul
müfettişleri de faydalanır.
(2) 7/5/2010
tarihli ve 5982 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Bazı Maddelerinde
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunla değiştirilen Anayasanın 159 uncu
maddesi uyarınca oluşturulan Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun seçimle
gelen üyelerinden, 5510 sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesi kapsamında
bulunanların, emeklilik hak ve yükümlülükleri; 2802 sayılı Kanunun geçici
16 ncı maddesi kapsamına giren Yargıtay daire
başkanı esas alınarak tespit olunur.
Hakkında meslekten çıkarma kararı verilmiş olanların durumu
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) 2461 sayılı Kanun ile kurulan Hâkimler ve Savcılar
Yüksek Kurulunca, haklarında meslekten çıkarma cezası verilen hâkim ve
savcıların, bu cezanın kaldırılması için idarî dava açmadan önce, bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altmış gün içinde Kurula
başvurmaları gerekir.
(2) Genel Kurul, usulüne uygun
yapılan başvurular üzerine, dosya üzerinden yapacağı inceleme sonunda,
talep halinde, başvuranın bizzat veya vekili aracılığıyla yazılı ya da
sözlü savunmasını da almak suretiyle, başvurunun kabulüne veya reddine
karar verir.
(3) Başvurunun kabulü halinde;
a) Önceki kararın
kaldırılmasına,
b) Hâkimlik ve savcılık
mesleğine kabulde aranan niteliklerin kaybedilmemiş olması şartıyla
ilgilinin hâkimlik ve savcılık mesleğine tekrar atanmasına,
c) Önceden verilmiş olan
meslekten çıkarma cezasına konu eylem sebebiyle başka bir disiplin cezası
verilmesine gerek gördüğünde eyleme uyan disiplin cezasına,
karar
verir.
(4) İkinci ve üçüncü fıkralar
uyarınca verilen kararlara karşı, Başkan veya ilgili, tebliğ tarihinden
itibaren on gün içinde, Genel Kuruldan yeniden inceleme talebinde
bulunabilirler. Yeniden inceleme talebi üzerine verilen kararlar kesindir.
(5) İkinci fıkra uyarınca
verilen başvurunun reddine ilişkin kesinleşen kararların iptali talebiyle
ilk derece mahkemesi olarak Danıştaya
başvurulabilir. Bu dava, acele işlerden sayılır. Üçüncü fıkra uyarınca
verilen kararlar yargı denetimi dışındadır.
Yürürlük
MADDE
47 –
(1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
48 –
(1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
18/12/2010
 
|