Sağlık
Bakanlığından:
AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ KISIM
Genel Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; birinci basamak
sağlık hizmetlerini güçlendirmek ve verilen sağlık hizmetinin kalitesini
artırmak için aile hekimi ve aile sağlığı elemanlarının çalışma usul ve
esaslarını, çalışılan yer, kurum ve statülerine göre öncelik sıralamasını,
aile hekimliği uygulamasına geçişe ve nakillere ilişkin puanlama sistemini
ve sayılarını, aile sağlığı merkezi olarak kullanılacak yerlerde aranacak
fiziki ve teknik şartları, meslek ilkelerini, iş tanımlarını, performans ve
hizmet kalite standartlarını, hasta sevk evrakı, reçete, rapor ve diğer
kullanılacak belgelerin şeklini ve içeriğini, diğer kurum ve kuruluşlarla
işbirliğini, kayıtların tutulmasını, çalışma ve denetime ilişkin sair usul
ve esasları belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik,
24/11/2004 tarihli ve 5258 sayılı Aile Hekimliği
Pilot Uygulaması Hakkında Kanunun 8 inci maddesinin birinci fıkrası ile
13/12/1983 tarihli ve 181 sayılı Sağlık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 43 üncü maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aile hekimi: Kişiye yönelik koruyucu sağlık hizmetleri ile
birinci basamak teşhis, tedavi ve rehabilite
edici sağlık hizmetlerini, yaş, cinsiyet ve hastalık ayrımı yapmaksızın,
her kişiye kapsamlı ve devamlı olarak belli bir mekânda vermekle yükümlü,
gerektiği ölçüde gezici sağlık hizmeti veren ve tam gün esasına göre
çalışan aile hekimliği uzmanı veya Bakanlığın öngördüğü eğitimleri alan
uzman tabip veya tabipleri,
b)
Aile hekimliği birimi: Bir aile hekimi ve en az bir aile sağlığı
elemanından oluşan yapıyı,
c)
Aile sağlığı elemanı: Aile hekimi ile birlikte hizmet veren, sözleşmeli
çalıştırılan veya Bakanlıkça görevlendirilen hemşire, ebe, sağlık memurunu
(toplum sağlığı),
ç)
Aile sağlığı merkezi: Bir veya daha fazla aile hekimi ile aile sağlığı
elemanlarınca aile hekimliği hizmetinin verildiği sağlık kuruluşunu,
d)
Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
e)
Geçici aile hekimi: Aile hekiminin yıllık izin veya hastalık izninde bulunduğu
sürede yerine bakan veya boş aile hekimliği pozisyonuna yerleştirme
yapılıncaya kadar bu pozisyona görevlendirilen aile hekimini,
f)
Geçici aile sağlığı elemanı: Aile sağlığı elemanının yıllık izin veya
hastalık izninde bulunduğu sürede yerine bakan veya boş aile sağlığı
elemanı pozisyonuna yerleştirme yapılıncaya kadar bu pozisyona
görevlendirilen aile sağlığı elemanını,
g)
Gezici sağlık hizmeti: Aile hekimi ve/veya aile sağlığı elemanının,
müdürlükçe tespit edilen uzak mahalle, belde, köy, mezra gibi yerleşim
birimlerine Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslara göre giderek mahallinde
vereceği sağlık hizmetini,
ğ)
Hizmet bölgesi, hizmet grubu ve hizmet puanı: 8/6/2004
tarihli ve 25486 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sağlık Bakanlığı Atama
ve Nakil Yönetmeliğinin ilgili maddelerinde açıklanan bölge, grup ve
puanlarını,
h)
Kanun: 24/11/2004 tarihli ve 5258 sayılı Aile
Hekimliği Pilot Uygulaması Hakkında Kanunu,
ı)
Müdürlük: İl sağlık müdürlüğünü,
i) Toplum sağlığı merkezi: Bölgesinde yaşayan toplumun
sağlığını geliştirmeyi ve korumayı ön plana alarak sağlıkla ilgili risk ve
sorunları belirleyen, bu sorunları gidermek için planlama yapan ve bu
planları uygulayan, uygulatan; birinci basamak koruyucu, iyileştirici ve rehabilite edici sağlık hizmetlerini müdürlüğün sevk ve
idaresinde organize eden, bu hizmetlerin verimli şekilde sunulmasını
izleyen, değerlendiren ve destekleyen, bölgesinde bulunan sağlık kuruluşları
ile diğer kurum ve kuruluşlar arasındaki koordinasyonu sağlayan sağlık
kuruluşunu,
j)
Yerinde sağlık hizmeti: Aile hekimi ve/veya aile sağlığı elemanının,
müdürlükçe tespit edilen cezaevi, çocuk ıslahevi, huzurevi, korunmaya
muhtaç çocukların barındığı çocuk yuvaları ve yetiştirme yurtları gibi
toplu yaşam alanlarına Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslara göre giderek
yerinde vereceği sağlık hizmetini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Çalışma Usul ve Esasları
Aile hekiminin görev, yetki ve
sorumlulukları
MADDE 4 – (1) Aile hekimi, aile sağlığı merkezini yönetmek, birlikte
çalıştığı ekibi denetlemek ve hizmet içi eğitimlerini sağlamak, Bakanlıkça
yürütülen özel sağlık programlarının gerektirdiği kişiye yönelik sağlık
hizmetlerini yürütmekle yükümlüdür.
(2)
Aile hekimi, kendisine kayıtlı kişileri bir bütün olarak ele alıp, kişiye
yönelik koruyucu, tedavi ve rehabilite edici
sağlık hizmetlerini bir ekip anlayışı içinde sunar.
(3)
Aile hekimi, Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde;
a)
Çalıştığı bölgenin sağlık hizmetinin planlamasında bölgesindeki toplum
sağlığı merkezi ile işbirliği yapar,
b)
Hekimlik uygulaması sırasında karşılaştığı toplum ve çevre sağlığını
ilgilendiren durumları bölgesinde bulunduğu toplum sağlığı merkezine
bildirir,
c)
Kendisine kayıtlı kişilerin ilk değerlendirmesini yapmak için altı ay
içinde ev ziyaretinde bulunur veya kişiler ile iletişime geçer,
ç)
Kişiye yönelik koruyucu sağlık hizmetleri ile birinci basamak tanı, tedavi,
rehabilitasyon ve danışmanlık hizmetlerini verir,
d)
Sağlıkla ilgili olarak kayıtlı kişilere rehberlik yapar, sağlığı
geliştirici ve koruyucu hizmetler ile ana çocuk sağlığı ve aile planlaması
hizmetlerini verir,
e)
Periyodik sağlık muayenesi yapar,
f)
Kayıtlı kişilerin yaş, cinsiyet ve hastalık gruplarına yönelik izlem ve
taramaları (kanser, kronik hastalıklar, gebe, loğusa, yenidoğan,
bebek, çocuk sağlığı, adölesan, erişkin, yaşlı
sağlığı ve benzeri) yapar,
g)
Evde takibi zorunlu olan özürlü, yaşlı, yatalak ve benzeri durumdaki
kendisine kayıtlı kişilere evde veya gezici/yerinde sağlık hizmetlerinin yürütülmesi
sırasında kişiye yönelik koruyucu sağlık hizmetleri ile birinci basamak
tanı, tedavi, rehabilitasyon ve danışmanlık
hizmetlerini verir,
ğ)
Aile sağlığı merkezi şartlarında tanı veya tedavisi yapılamayan hastaları
sevk eder, sevk edilen hastaların geri bildirimi yapılan muayene, tetkik,
tanı, tedavi ve yatış bilgilerini değerlendirir, ikinci ve üçüncü basamak
tedavi ve rehabilitasyon hizmetleri ile evde bakım
hizmetlerinin koordinasyonunu sağlar,
h)
Tetkik hizmetlerinin verilmesini sağlar ya da bu hizmetleri verir,
ı)
Verdiği hizmetlerle ilgili olarak sağlık kayıtlarını tutar ve gerekli
bildirimleri yapar,
i)
Kendisine kayıtlı kişileri yılda en az bir defa değerlendirerek sağlık
kayıtlarını günceller,
j)
Gerektiğinde hastayı gözlem altına alarak tetkik ve tedavisini yapar,
k)
Entegre sağlık hizmetinin sunulduğu merkezlerde gerektiğinde hastayı gözlem
amaçlı yatırarak tetkik ve tedavisini yapar,
l)
İlgili mevzuatta birinci basamak sağlık kuruluşları ve resmi tabiplerce
kişiye yönelik düzenlenmesi öngörülen her türlü sağlık raporu, sevk evrakı,
reçete ve sair belgeleri düzenler,
m)
Bakanlıkça belirlenen konularda hizmet içi eğitimlere katılır,
n)
Bakanlıkça ve ilgili mevzuat ile verilen diğer görevleri yapar.
Aile sağlığı elemanının görev, yetki ve
sorumlulukları
MADDE 5 – (1) Aile sağlığı elemanı, aile hekimi ile birlikte
ekip anlayışı içinde kişiye yönelik koruyucu, tedavi ve rehabilite
edici sağlık hizmetlerini sunmak ve görevinin gerektirdiği hizmetler ile
ilgili sağlık kayıt ve istatistiklerini tutmakla yükümlüdür. 4 üncü maddede
sayılan görevlerin yerine getirilmesinde aile hekimi ile birlikte çalışır.
(2)
Aile sağlığı elemanı Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde;
a)
Kişilerin yaşamsal bulgularını ölçer ve kaydeder,
b)
Aile hekiminin gözetiminde, talimatı verilen ilaçları uygular,
c)
Yara bakım hizmetlerini yürütür,
ç)
Tıbbi alet, malzeme ve cihazların hizmete hazır bulundurulmasını sağlar,
d)
Poliklinik hizmetlerine yardımcı olur, tıbbi sekreter bulunmadığı hallerde
sevk edilen hastaların sevk edildiği kurumla koordinasyonunu sağlar,
e)
Gereken tetkikler için numune alır, eğitimini aldığı basit laboratuvar tetkiklerini yapar veya aldığı numunelerin
ilgili laboratuvar tarafından teslim alınmasını
sağlar,
f)
Gezici ve yerinde sağlık hizmetleri, sağlığı geliştirici ve koruyucu
hizmetler ile ana çocuk sağlığı ve aile planlaması hizmetlerini verir, evde
bakım hizmetlerinin verilmesinde aile hekimine yardımcı olur,
g)
Bakanlıkça belirlenen hizmet içi eğitimlere katılır,
ğ)
Sağlık hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili olarak görev, yetki ve
sorumlulukları kapsamında aile hekiminin verdiği diğer görevleri yerine
getirir,
h)
Bakanlıkça ve ilgili mevzuat ile verilen diğer görevleri yapar.
Gezici ve yerinde sağlık hizmetlerinin
yürütülmesi
MADDE 6 – (1) Aile hekimliği pozisyonlarının
planlanmasında; sağlık hizmetine ulaşımın zor olduğu belde, köy, mezra,
uzak mahalleler ve benzeri yerleşim yerleri için gezici sağlık hizmeti;
cezaevi, çocuk ıslahevi, huzurevi, korunmaya muhtaç çocukların barındığı
çocuk yuvaları ve yetiştirme yurtları gibi özellik arz eden toplu yaşam
alanlarından oluşan yerler için ise yerinde sağlık hizmeti bölgeleri
müdürlükçe belirlenerek Bakanlıkça onaylanır. Aile hekimliği uygulamasına geçildikten sonra
yapılmak istenen değişiklikler ilgili aile hekimlerinin de görüşleri
alınarak her yıl Aralık ayının başında müdürlükçe belirlenerek Bakanlığın
onayına sunulur.
(2) Cezaevi, çocuk ıslahevi, huzurevi, korunmaya muhtaç
çocukların barındığı çocuk yuvaları ve yetiştirme yurtları gibi kişilerin
kayıtlı oldukları aile hekimlerine doğrudan başvuru imkânlarının olmadığı
ya da aile hekimlerini serbestçe seçme imkânının bulunmadığı toplu olarak
yaşanılan ancak tabibi olmayan kurumların talepleri üzerine bir ya da
birden çok aile hekimi yerinde sağlık hizmeti vermekle yükümlü kılınabilir.
Bu kurumlarda yerinde sağlık hizmeti veren aile hekimleri,
kurumlarda ikamet eden kişileri kayıt ederler. Yerinde sağlık hizmet
bölgesi olarak ilan edilen kurumlar, aile hekimlerinin sunacağı sağlık
hizmeti için asgari şartları sağlamakla yükümlüdür. Bu yerlerde her 100
kişi için ayda üç saatten az olmamak üzere; 750 kayıtlı kişiye kadar
haftada en az bir kez, 750 ve üzeri kayıtlı kişiye ise haftada en az iki
kez yerinde sağlık hizmeti verilir. Cezaevi ve çocuk ıslahevi için bu süre
iki kat olarak uygulanır.
(3)
Aile hekimlerinin gezici sağlık hizmeti sunacakları bölgelerdeki yerleşim
birimlerine bir plan dâhilinde periyodik aralıklarla ulaşmaları ve hizmet
vermeleri esastır. Gezici sağlık hizmetine ilişkin planlama; coğrafi durum,
iklim ve ulaşım şartları ile kendisine bağlı yerleşim birimlerinin sayısı
dikkate alınarak ve her 100 kişi için ayda üç saatten az olmamak üzere aile
hekimi tarafından yapılır. 750 kayıtlı kişiye kadar haftada en az bir kez,
750 ve üzeri kayıtlı kişiye ise haftada en az iki kez gezici sağlık hizmeti
verilir. Gezici sağlık hizmeti bölgesinde Bakanlığa ait sağlık tesisi var
ise bu tesisler hizmet için kullanılabilir.
(4)
Aile hekimi gezici ve/veya yerinde sağlık hizmeti planını sözleşme
döneminin ilk ayında aylık olarak yapar, toplum sağlığı merkezine bildirir
ve bunu sözleşme döneminin sonuna kadar uygular. Her ayın sonunda
gezici/yerinde hizmet faaliyet raporunu toplum sağlığı merkezine bildirir.
Zorunlu hallerde aile hekimi her türlü gezici hizmet planı değişikliğini
hizmeti aksatmayacak şekilde bölgesindeki toplum sağlığı merkezine önceden
bildirir. Aile hekimi; köy ve mahalle muhtarları ile kurum yetkilileri
vasıtasıyla en geç bir önceki ayın son iş günü saat 12.00 ye kadar
programının duyurulmasını sağlar. Aile sağlığı elemanının görev yetki ve
sorumlulukları çerçevesinde,
gezici/yerinde sağlık hizmetlerinin ilgili kısmı ulaşım ve tıbbi
donanım imkânlarının aile hekimince sağlanması kaydıyla aile sağlığı
elemanı tarafından da yapılabilir. Aile sağlığı elemanınca yapılan
gezici/yerinde sağlık hizmeti süresi aile hekiminin gezici/yerinde sağlık
hizmeti süresinden sayılmaz.
Bağışıklama hizmetleri
MADDE 7 – (1) Bağışıklama
hizmetleri aile hekimi tarafından yürütülür. Genişletilmiş bağışıklama programı kapsamında ve/veya Bakanlıkça
yürütülen kampanyalar doğrultusunda ihtiyaç duyulan aşılar, bölgesindeki
toplum sağlığı merkezi tarafından aile hekimlerine ulaştırılır. Aile
hekimleri aile sağlığı merkezinde soğuk zincir şartlarının sürdürülmesi
için gerekli tedbirleri alır. Birden çok aile hekiminin görev yaptığı aile
sağlığı merkezlerinde, aile hekimlerinin müştereken muhafaza ettikleri
aşılar için üçer aylık aralıklarla bir aile hekimi ve bir aile sağlığı elemanı
soğuk zincir sorumlusu olarak belirlenir. Aile sağlığı merkezinde yalnızca
bir aile hekimliği biriminin bulunması halinde sorumluluk bu birimdeki aile
hekimi ile aile sağlığı elemanına aittir.
Kişilerin aile hekimini seçebileceği
bölgeler
MADDE 8 – (1) Aile hekimliği uygulamasına geçilen yerlerde
kişilerin aile hekimlerine kayıtları yapılır. Yenidoğanlar
ile henüz nüfusa kayıtlı olmayan bebek ve çocuklar annelerinin kayıtlı
olduğu aile hekimine kaydedilir. Kişilerin aile hekimlerine ilk kaydı, aile
hekimliği uygulamalarına yeni geçilen illerde müdürlük tarafından ikamet
ettikleri bölge göz önünde bulundurularak yapılır. Her ilçe ve 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi
Kanununa tabi olmayan il merkezleri ayrı bir bölgedir. Kişiler, aile
hekimini bölge sınırlaması olmaksızın serbestçe seçebilirler. Zorunlu
haller dışında aile hekimi üç aydan önce değiştirilemez. Aile hekimi
değişikliği kişilerin yazılı talebi üzerine hizmet almak istediği aile
hekimince veya ilgili toplum sağlığı merkezince yapılır. Aile hekimince
yapılan değişiklik, talep belgesi ile birlikte beş iş günü içerisinde
ilgili toplum sağlığı merkezine ulaştırılır.
(2)
Aile hekimliği uygulamasının olduğu İl’e ikamet amacıyla yeni gelen kişiler
istedikleri bir aile hekimine kayıt yaptırırlar. Kayıt yaptırmamış olanlar,
müdürlük tarafından yakın konumdaki kayıtlı kişi sayısı en az olan aile
hekiminden başlanarak kayıt edilirler.
(3)
Herhangi bir nedenle bölgedeki aile hekimleri tarafından kayıt edilemeyen
kişi, müdürlük tarafından öncelikle ikamet ettiği yere yakın ve en az kişi
kaydı olan aile hekiminin listesine eklenir.
(4)
Gezici sağlık hizmeti verilen yerlerde oturan kişiler, gezici sağlık
hizmeti almak üzere başka bir aile hekimine kayıt olamazlar. Ancak, başka
bir aile hekimine kayıt olmak isterlerse, kayıt oldukları aile hekiminin
aile sağlığı biriminden hizmet alırlar. Bu durumda, kayıt olunan yeni aile
hekimi, o kişi veya kişiler için gezici sağlık hizmeti vermekle yükümlü
tutulmaz.
(5)
Sürekli ikamet ettiği bölgeden uzakta kalacak kişi veya geçici süre ile
Türkiye’de ikamet edecek olan kişi, kendisine yakın konumdaki bir aile
hekiminden misafir olarak sağlık hizmeti alır. Ancak 5216 sayılı Büyükşehir
Belediyesi Kanununa tabi olan ilçeler misafir uygulaması bakımından tek
bölge kabul edilir. Aile hekimi misafir kişiler için herhangi bir ücret
talep edemez.
Meslek ilkeleri
MADDE 9 – (1) Aile hekimi ve aile sağlığı elemanı, sağlık
hizmetlerinin yürütülmesi esnasında 13/1/1960
tarihli ve 4/12578 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Tıbbi Deontoloji Nizamnamesi ve bağlı bulunan ilgili mevzuat hükümlerine ve
hasta haklarına uymakla yükümlüdür.
Çalışma saatleri
MADDE 10 – (1) Aile hekimleri ve aile sağlığı elemanları tam
gün esasına göre çalışırlar.
(2)
Mesai saatleri ve günleri, çalışma yerinin şartları da dikkate alınmak
suretiyle çalıştığı bölgedeki kişilerin ihtiyaçlarına uygun olarak aile
hekimi tarafından belirlenir ve müdürlükçe onaylanır. Çalışma saatleri
içerisinde poliklinik gün ve saatleri ayrıca belirtilir. Yapılacak ev
ziyaretleri ve gezici/yerinde sağlık hizmetleri çalışma süresine dahil edilir. Çalışılan günler ve saatler aile sağlığı
merkezinin görünür bir yerine asılarak kişilerin bilgilenmesi sağlanır.
(3)
Aile hekimleri ve aile sağlığı elemanları deprem, sel felaketi ve salgın
gibi olağanüstü durumlarda çalışma saatlerine bağlı kalınmaksızın
çalıştırılabilirler.
(4)
Entegre sağlık hizmeti sunulan merkezler dışında, hastanelerde aile
hekimlerine ve aile sağlığı elemanlarına nöbet tutturulmaması esastır.
(5)
Adli tıp kurumunun doğrudan hizmet vermediği ve hastane bulunan yerlerde
yerinde otopsi dışındaki adli tıp hizmetleri hastaneler tarafından verilir.
Yerinde otopsi mesai saatleri içerisinde toplum sağlığı merkezi
hekimlerince yapılır. Hastane bulunmayan ilçe merkezleri ve entegre sağlık hizmetinin sunulduğu merkezlerde acil
sağlık hizmetleri ile yerinde otopsi hizmeti dışındaki adlî tabiplik
hizmetleri; mesai saatleri içinde aile hekimleri, mesai saatleri dışında ve
resmi tatil günlerinde ise ilçe merkezindeki, toplum sağlığı merkezi
hekimleri, entegre sağlık hizmeti sunulan merkezlerde çalışan hekimler ve
aile hekimlerinin toplamı dikkate alınarak aşağıdaki gibi icap veya aktif
nöbet uygulamaları şeklinde yürütülür.
a)
Hastane bulunmayan ilçe merkezlerindeki adli tıbbi hizmetler ile acil
sağlık hizmetleri mesai saatleri dışında ilçedeki toplum sağlığı merkezi
hekimleri ve aile hekimlerince icap veya aktif nöbet şeklinde yürütülür.
İlçe merkezindeki toplam hekim sayısı altı veya daha az ise icap, altıdan
fazla ise aktif nöbet şeklinde yürütülür.
b)
Entegre sağlık hizmetinin sunulduğu merkezlerde toplam hekim sayısı altı ve
altıdan az ise mesai saatleri dışındaki adli tıbbi hizmetler ve acil sağlık
hizmetleri; toplum sağlığı merkezi hekimleri, entegre
sağlık hizmetinin sunulduğu merkezde çalışan hekimler ve aile hekimleri
tarafından münavebeli olarak icap nöbeti şeklinde, toplam hekim sayısı
altıdan fazla ise münavebeli olarak aktif nöbet şeklinde yürütülür.
c)
Hastane bulunmayan ilçe merkezleri ile entegre
sağlık hizmetinin sunulduğu merkezlerde aile hekimi sayısı birden fazla ise
aile hekimleri hizmet ihtiyacını değerlendirerek mesai saatlerini
müdürlüğün onayı ile güne yayarak düzenlerler.
İzinler
MADDE 11 – (1) Sözleşme ile çalıştırılan aile hekimleri ve
aile sağlığı elemanları; yıllık, mazeret ve hastalık izinlerini 27/6/2005 tarihli ve 2005/9142 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Aile Hekimliği Pilot Uygulaması Kapsamında
Sağlık Bakanlığınca Çalıştırılan Personele Yapılacak Ödemeler ve Sözleşme
Şartları Hakkında Yönetmelikte belirtilen hükümler çerçevesinde
kullanırlar.
(2)
Sözleşmeli olmayan aile hekimi ve aile sağlığı elemanları aile hekimliği
hizmeti verdikleri müddetçe izinler bakımından asli statülerine ilişkin
mevzuata tâbidir.
Göreve başlayış ve ayrılış
MADDE 12 – (1) Aile hekimi veya aile sağlığı elemanı olmak
isteyen sağlık personelinin sözleşme imzalayabilmesi için Bakanlık veya
kurumunun muvafakati aranır. Sözleşme imzalayarak göreve başlayan kişiler
bu görevlerini yürüttükleri sürece kurumlarında aylıksız veya ücretsiz
izinli sayılırlar ve bunların kadroları ile ilişikleri devam eder.
(2)
Sözleşmeli personel statüsünde görev yapmaktayken aile hekimliği veya aile
sağlığı elemanı sözleşmesi imzalayanlar aile hekimliği hizmetinden
ayrılmaları halinde, genel hükümlere ve Bakanlık mevzuatına göre eski görev
yerlerinde bir pozisyona dönerler.
(3)
Bakanlık, ilgili ve bağlı kuruluş kadrolarında memur statüsünde görev
yapmakta iken ücretsiz izne ayrılarak sözleşmeli statüde aile hekimi veya
aile sağlığı elemanı olan personel, sözleşmesinin herhangi bir suretle sona
ermesi halinde kadro veya personel dağılım cetveli fazlalığına
bakılmaksızın ücretsiz izne ayrıldığı görevine geri döner. Ancak kadrosunun
bulunduğu birimin aile hekimliği uygulaması nedeniyle kaldırılması halinde
bu birimin aktarıldığı toplum sağlığı merkezine atanır ve bunların
memuriyet görevine başlamasından itibaren 30 gün içinde kendisinin talep
etmesi ve müdürlüğün de uygun görmesi ile bir defaya mahsus olmak üzere
aynı il içinde personel dağılım cetvelinde açık olan ve doluluk oranlarına
göre ihtiyaç duyulan kadrolardan birine yer değiştirme suretiyle ataması
yapılabilir.
(4)
Sözleşmeli olarak aile hekimliği hizmetinin sürdürülmesi Tıpta Uzmanlık
Sınavına (TUS) girmeye veya farklı görevler için başvurmaya engel değildir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Performans ve Hizmet Kalite Standartları
Performans değerlendirmesi
MADDE 13 – (1) Aile hekimlerinin performans değerlendirmeleri
bireye yönelik olarak vermiş oldukları koruyucu sağlık hizmetleri dikkate
alınarak yapılır.
(2)
Bireye yönelik koruyucu sağlık hizmetlerinden hangilerinin ne oranda
performans değerlendirmesinde etkili olacağına dair usul ve esaslar Aile
Hekimliği Pilot Uygulaması Kapsamında Sağlık Bakanlığınca Çalıştırılan
Personele Yapılacak Ödemeler ve Sözleşme Şartları Hakkında Yönetmelikte
belirlenen hükümler çerçevesinde belirlenir.
Hizmet kalite standartlarının
oluşturulması ve geliştirilmesi
MADDE 14 – (1) Aile sağlığı merkezinin fiziki yapısı,
donanımı, fonksiyonelliği, personel durumu ve hizmetin niteliği gibi hizmet
sunumunu doğrudan etkileyen unsurlar hizmet kalite standartlarını
oluşturur.
(2)
Hizmet kalite standartlarının yükseltilmesinin sağlanması için aile hekimi
ve aile sağlığı elemanı; Bakanlıkça belirlenen birinci ve ikinci aşama
eğitimleri ile aile hekimliğine yönelik diğer eğitimlerin en az % 80 ine
devam etmekle yükümlüdür.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Atamalarda/Görevlendirmelerde Öncelik
Sıralaması/Ölçütleri ve
Nakillere İlişkin Esaslar
Öncelik sıralaması
MADDE 15 – (1) Aile hekimliği uygulamasında çalışacak
personelin öncelik sıralamasına ilişkin usul ve esaslar, bu Yönetmeliğin ek-1 inde yer alan Aile Hekimliği Uygulamasında Atama ve
Nakillerle İlgili Usul ve Esaslara göre düzenlenir.
Aile hekimi/aile sağlığı elemanı
pozisyonlarının tespiti
MADDE 16 – (1) Aile hekimliği pilot uygulamasına geçilen ilin
genelinde aile hekimi pozisyonu her bölge için tespit edilerek Valiliğin
teklifi, Bakanlığın onayı ile belirlenir.
(2)
Aile hekimlerinin çalışma bölgeleri nüfus yoğunluğu, idari ve coğrafi
şartlar ile kişilerin sağlık hizmeti alma alışkanlıkları göz önünde
bulundurularak belirlenir. Aile hekimliği uygulanan ve uygulanacak olan
illerde ortalama 3500 kişiye bir aile hekimi düşecek şekilde aile hekimi
çalışma bölgeleri tespit edilir. İdari, coğrafi ve nüfus özellikleri ile
yerel şartları farklılık gösteren yerleşim yerlerindeki pozisyonlarda aile
hekimine kayıtlı nüfus sayısı değişiklik gösterebilir. Bu nüfus değişiklikleri
gerekçeleri ile birlikte Bakanlık onayına sunulur. Bakanlık onayı
alındıktan sonra pozisyonlar ilan edilir.
(3)
Entegre sağlık hizmeti sunulan merkezlerin bulunduğu ilçe merkezlerindeki
bütün aile hekimliği birimleri bu merkezlerin bünyesinde açılır.
(4)
Bölgedeki nüfus hareketleri ve hizmet ihtiyacındaki değişiklikler göz önüne
alınarak Valiliğin teklifi ve Bakanlığın onayı ile yeni aile hekimliği
birimleri açılabilir veya kapatılabilir.
(5)
Her aile hekiminin yanında en az bir aile sağlığı elemanı çalışır. Sağlık
evlerinde çalışmakta olan ebeler, hizmet yönünden o bölgenin bağlandığı
aile hekimine/hekimlerine; idari yönden ise toplum sağlığı merkezine bağlı
olarak çalışırlar.
(6)
Aile sağlığı elemanları, bu Yönetmeliğin ek –1 inde yer alan Aile Hekimliği
Uygulamasında Atama ve Nakillerle İlgili Usul ve Esaslara göre aile
hekimlerince belirlenir ve zorunlu sebepler hariç, sözleşme imzalanmadan en
az bir ay önce müdürlüğe bildirilir.
Eğitim
MADDE 17 – (1) Aile hekimlerine iki aşama halinde eğitim
verilir ve bu eğitimlerin içeriği Bakanlıkça belirlenir. Birinci aşama
eğitim programının süresi en çok on gündür. İkinci aşama eğitimi ise
uzaktan eğitim tarzında yapılacak şekilde planlanarak birinci aşama
eğitiminin bitiminden sonra başlar ve süresi en az on iki aydır. Bu
eğitimlerde Bakanlığın belirlediği kriterlere göre
başarılı olmak esastır.
(2)
Aile hekimliği uzmanlarının birinci ve ikinci aşama eğitimlere katılması
zorunlu değildir. Sözleşme imzalamış aile hekimliği uzmanları, uzman tabip,
tabip ve aile sağlığı elemanları; içeriği, süresi ve standartları
Bakanlıkça belirlenen diğer hizmet içi eğitimlere alınabilirler.
(3)
Aile hekimleri ve aile sağlığı elemanları bu madde kapsamında alınması
öngörülen her eğitim süresinin en az % 80 ine devam etmek zorundadırlar.
İKİNCİ KISIM
Fiziki ve Teknik Şartlar, Kullanılacak Belgeler,
Kayıtların Tutulması ve Denetim
BİRİNCİ BÖLÜM
Fiziki ve Teknik Şartlar
Aile sağlığı merkezi
MADDE 18 – (1) Aile sağlığı merkezi, Bakanlıkça öngörülen
nüfus kriterleri esas alınmak suretiyle sözleşme
yapmış bir ya da daha fazla aile hekimi tarafından açılabilir.
(2)
Aynı aile sağlığı merkezindeki her aile hekimi ve aile sağlığı elemanı
pozisyonu için ayrı ayrı sözleşme yapılır.
(3)
Bakanlıkça uygun görülen aile sağlığı merkezleri eğitim amaçlı olarak
kullanılabilir.
(4)
Aile hekimleri, sağlık hizmetlerine yardımcı olmak amacıyla ebe, hemşire,
sağlık memuru, tıbbi sekreter gibi ilave sağlık hizmetleri personeli ile
güvenlik, temizlik, kalorifer, sekretarya vb. hizmetler için ferden veya
müştereken personel çalıştırabilir ya da hizmet satın alabilirler.
Aile sağlığı merkezinin fiziki şartları
MADDE 19 – (1) Aile sağlığı merkezlerinde aşağıda belirtilen
asgari fiziki şartlar aranır:
a)
Bina: Kolay ulaşılabilir, güvenli, uygun havalandırma, ısıtma ve aydınlatma
imkânlarına sahip, toplam alanı tek aile hekimi için 60 metrekare
olmalıdır. Birden fazla hekimin birlikte çalışması durumunda her aile
hekimi için 20 metrekare ilave edilir. Bir aile sağlığı merkezinde 2-6 aile hekimliği birimi olmasına azami dikkat
gösterilir.
b)
Bekleme ve kayıt bölümü bulunmalıdır.
c)
Muayene odası, her aile hekimi için en az 10 metrekare olmalıdır.
ç)
Tıbbi müdahale odası, hastaya tıbbi girişimlerin yapılabileceği büyüklükte
lavabosu bulunan bir odadır. Bu odada aşı, enjeksiyon,
küçük cerrahi müdahalelerin yapılmasına uygun muayene ve müdahale masası,
muayene ve acil müdahale malzemeleri, jinekolojik muayene masası ile
dezenfeksiyon ve sterilizasyon cihazlarının bulunması gereklidir.
d)
Laboratuvar hizmetlerinin aile hekimince merkezde
verilmesi planlanıyorsa bu hizmetler için uygun bir oda bulunmalıdır.
e)
Sağlık kayıtlarının tutulacağı, dosyalama, verilerin toplanması ve
istatistikî değerlendirmeler ile resmi kurum ve sigorta kurumlarına
yapılacak bildirimlerin hazırlanması gibi çalışmaların güvenli bir şekilde
yapılabileceği bir büro veya bölme bulunmalıdır.
f)
Hastaların kullanabileceği bir lavabo ve tuvalet olmalıdır.
g)
Tercihen binanın giriş katında kurulurlar. Özürlü ve yaşlı hastaların giriş
ve çıkışlarını mümkün kılan, kolaylaştırıcı tedbirler alınır.
Muayene
odası dışında yukarıda sayılan diğer odalar aile hekimlerince müşterek
kullanılabilir.
Aile sağlığı merkezinin teknik donanımı
MADDE 20 – (1) Aile sağlığı merkezinde aşağıda belirtilen
asgari tıbbi cihaz ve malzemenin faal olarak bulundurulması zorunludur:
a)
Steteskop,
b)
Tansiyon aleti (çocuk ve erişkin olmak üzere en az iki boy),
c)
Otoskop,
ç)
Oftalmoskop,
d)
Termometre,
e)
Işık kaynağı,
f)
Küçük cerrahi seti (asgari 1 portegü, 1 makas, 1 penset, 1 bisturi sapı),
g)
Paravan, perde v.b,
ğ)
Muayene masası,
h)
Refleks çekici,
ı)
Mezura,
i)
Fetal el doppleri,
j)
Aşı nakil kabı,
k)
Snellen eşeli,
l)
Diapozon seti
m)
Tartı aleti (bebek, erişkin boy),
n)
Boy ölçer (bebek, erişkin boy),
o)
Pansuman seti,
ö)
Dil basacağı, enjektör, gazlı bez gibi gerekli sarf malzemeleri,
p)
Keskin atık kabı,
r)
Acil solunum yolu müdahale araçları (S –tüp, laringoskop,
pediatrik ve erişkin entübasyon tüpü),
s)
Ambu cihazı (erişkin ve çocuk için),
ş)
Manometreli oksijen tüpü (taşınabilir),
t)
Seyyar lamba,
u)
Buzdolabı,
ü)
Jinekolojik muayene masası, spekülüm, muayene ve
RİA seti,
v)
İlâç ve malzeme dolabı,
y)
Sterilizatör,
z)
EKG cihazı,
aa) Tromel,
ab)
Negatoskop,
ac) Tekerlekli sandalye,
aç)
Pulse oksimetre,
ad)
Jeneratör,
ae) Genişletilmiş bağışıklama
programı kapsamında uygulanan aşılar ve antiserumlar,
af)
15/2/2008 tarih ve 26788 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları
Hakkındaki Yönetmelikte bulundurulması zorunlu tutulan temel acil ilâçlar,
aşılar ve antiserumlar.
(2)
Birden fazla aile hekiminin bir arada çalıştığı aile sağlığı merkezlerinde,
yukarıdaki tıbbi cihaz ve malzemelerden (a)’dan (k) bendine kadar (k bendi dahil) olanlar her aile hekimi için ayrı ayrı bulundurulur.
(3)
Bakanlıkça özellikleri belirlenen bilgisayar, donanım, yazılım ve bilgi
teknolojileri ile ilgili asgari şartlara uyulur.
(4)
Aile hekimlerinin kullanmak zorunda oldukları teknik, tıbbi cihaz,
bilgisayar donanımları ile gezici sağlık hizmetlerinin sunumu için gerekli
olan motorlu araçlar, esas olarak aile hekimleri tarafından temin edilir.
(5)
Aile hekimleri, aile sağlığı merkezinde yangına karşı alınması gereken
tedbirleri alır, tıbbi atıklar ve çöpler için 22/7/2005
tarihli ve 25883 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tıbbi Atıkların Kontrolü
Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak gerekli tedbirleri alır.
(6)
Aile sağlığı merkezi gideri olarak yapılacak katkıların tespitinde
kullanılmak üzere aile hekimliği birimleri, fiziki şartlar ve donanım
açısından ek-3 deki gibi gruplandırılır.
Aile sağlığı merkezinin oluşturulması
MADDE 21 – (1) Aile hekimleri, öncelikle bu Yönetmelikteki
asgari fiziki şartları haiz, Bakanlığa ait sağlık hizmeti vermek amacıyla
yapılan binalarda hizmet verirler. Bu imkânın sağlanamaması halinde
müdürlüğün onayı ile uygun standartlara sahip bölgedeki diğer mekânlarda da
hizmet verebilirler.
(2)
Merkezin, sağlık hizmetlerinin çeşidine ve niteliğine uygun olması, hizmeti
sunan ve kullananların memnuniyetini sağlaması, fonksiyonel ve yapısal
olarak belirlenen asgari şartları sağlaması ve hizmetten yararlanacakların
kolayca ulaşabilecekleri yerde olması esastır.
(3)
Aile hekimi birden fazla yerleşim yerinde gezici sağlık hizmeti vermek
zorunda ise aile sağlığı merkezi müdürlükçe uygun görülen merkezi konumdaki
yerde kurulur. Bu yerin seçiminde ve gezici sağlık hizmeti verilecek
yerleşim yerlerinin tespitinde güzergâh, yakınlık, coğrafi özellikler ve
vatandaşın kullanım alışkanlıkları gibi özellikler göz önünde bulundurulur.
(4)
Aile hekimleri çalışma bölgesi içinde olmak kaydıyla yukarıdaki hususlara
bağlı kalınarak müdürlüğün uygun görüşü ve Valiliğin onayı ile hizmet için
verilen mekânı değiştirebilirler.
(5)
Üniversitelerin aile hekimliği anabilim dalları veya eğitim ve araştırma
hastaneleri aile hekimliği klinik şefliklerinin talebi, müdürlüğün uygun
görüşü ve Bakanlığın onayı ile bir veya daha fazla aile sağlığı merkezi
eğitim, araştırma ve hizmet amacıyla kullanılabilir.
(6)
Bina ve müştemilatında eczane bulunan yerlerde aile sağlığı merkezi
açılamaz.
Aile sağlığı merkezinin işletilmesi
MADDE 22 – (1) Aile sağlığı merkezinde birden çok aile hekimi
hizmet veriyor ise, aile hekimleri kendi aralarında bir yönetim planı
oluşturarak yönetici belirler ve yönetici ismini müdürlüğe bildirirler.
Yönetici seçimi zorunlu haller dışında yılda bir kez yapılır. Yönetim
tarafından alınan kararlar karar defterine işlenir. Yönetici, aile sağlığı
merkezinin işletilmesinden birinci derecede sorumlu olduğu gibi bu merkezin
müdürlük ve toplum sağlığı merkezi ile koordinasyonunu sağlamakla da
görevlidir.
Tetkik ve tahlil işlemleri
MADDE 23 – (1) Tanı ve takip için gerekli görülen basit
görüntüleme ya da laboratuvar tetkikleri aile
sağlığı merkezlerinde yapılabilir. Aile hekimlerinin istediği laboratuvar tetkikleri öncelikle halk sağlığı laboratuvarı olmak üzere müdürlüğün uygun gördüğü bir laboratuvarda yaptırılır. Bu laboratuvarların
seçiminde iç ve dış kalite kontrol programlarının uygulanıyor olması
dikkate alınır.
İKİNCİ BÖLÜM
Kullanılacak Belgeler
Sevk evrakı, reçete düzenlenmesi ve
aile hekiminin bilgilendirilmesi
MADDE 24 – (1) Aile hekimi, hastasının ikinci ve üçüncü
basamak sağlık hizmeti veren bir kuruluşa başvurmasına gerek olup
olmadığına karar verir. Gerek görülmesi halinde hastayı da bilgilendirerek
sevk eder ve hastasına verilen sağlık hizmetini geri bildirim vasıtası ile
izler.
(2)
Bakanlığın belirlediği usul ve esaslar çerçevesinde ve bilgi işlem
altyapısı Bakanlıkça oluşturulmak kaydıyla;
ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurum ve kuruluşlarına sevk edilen
veya bu kuruluşlara doğrudan müracaat eden kişilere verilen hizmetler,
kendi aile hekimine elektronik ortamda bildirilir.
(3)
Gebe ve bebek tespiti ile izlemleri, doğum ve bildirimi zorunlu hastalıklar
gibi durumlar ilgili aile hekimine iletilmek üzere hizmeti sunan sağlık
kurum ve kuruluşu tarafından müdürlüğe en geç beş iş günü içerisinde
bildirilir. Bu bildirimi yapmayanlar hakkında yürürlükteki mevzuat
hükümlerine göre işlem tesis edilir.
(4)
Birinci basamakta resmi reçete yazılması ve kişilerin sağlık durumuyla
ilgili rapor tanziminde aile hekimi yetkilidir. Ancak olağanüstü durumlar,
acil durumlar ile toplum sağlığını tehdit eden ve koruyucu amaçlı ilaç
kullanımını (kemoproflaksi) gerektiren bulaşıcı
ve salgın hastalık hallerinde özel durum belirtilmek suretiyle toplum
sağlığı merkezi hekimleri de resmi reçete düzenleyebilirler. Bu durumda
ilgili aile hekimi en kısa sürede bilgilendirilir.
(5)
Ölü muayenesi yapılan ve defin ruhsatı verilen kişilerin kayıtları defin
ruhsatını veren makam tarafından müdürlüğe bildirilir. İlgili aile hekimi
en kısa sürede bilgilendirilir. Mevzuatına göre ölü muayenesi ve defin
ruhsatı cenazenin bulunduğu yerdeki belediye tabibi tarafından, belediye
tabibi bulunmayan yerlerde toplum sağlığı hekimi, toplum sağlığı hekiminin
bulunmadığı yerlerde aile hekimleri de ölü muayenesi yaparak gecikmeksizin
defin ruhsatı verirler. Hekim bulunmayan yerlerde defin ruhsatı ilgili
mevzuata göre gömme izin belgesi görevlisince veya yetkilendirilen diğer
şahıslarca verilir.
(6)
Aile hekimi, hastasını bir üst basamağa sevk ederken ilgili forma sevk
gerekçelerini, yapılan tetkik sonuçlarını ve hastanın temel sağlık
bilgilerini yazmak zorundadır.
(7)
Hasta sevk evrakı, reçete, rapor, bildirimi zorunlu hastalıklarla ilgili
formlar ve diğer kullanılacak belge örnekleri Bakanlıkça belirlenir. Aile
hekimince düzenlenen bu belgeler kişinin yazılı veya elektronik dosyasına
kaydedilir.
Yetkilendirilmiş aile hekimleri
MADDE 25 – (1) Bakanlık dışında birinci basamak sağlık
hizmeti veren; üniversiteler, askeri birlikler, hastaneler, kurum ve
işyerlerinde yetkilendirilmiş aile hekimliği hizmeti verilebilir. Bu
kurumlarda Bakanlığın öngördüğü eğitimleri almaları şartı ile herhangi bir
suretle istihdam edilen hekimlerin talebi ve kurumlarının teklifi üzerine
Valilik onayı ile kendi görev ve sorumluluk alanlarıyla sınırlı olmak
kaydıyla, aile hekimliği yetkisi verilir. Kurumlar bu Yönetmelikteki fiziki
şartları ve teknik donanımı sağlamakla yükümlüdür. Yetkilendirilmiş aile
hekimleri Bakanlıkça belirlenen hizmete özel sözleşmeyle göreve
başlatılırlar. Yetkilendirilmiş aile hekimi, aile hekiminin yaptığı iş ve
işlemleri yapmakla yükümlüdür.
(2)
Yetkilendirilmiş aile hekimi, aile hekimliği görevi dışında kalan
hususlarda kendi mevzuat hükümlerine tabidir.
(3)
Üniversitelerin aile hekimliği anabilim dallarına ve aile hekimliği
uzmanlık eğitimi veren eğitim ve araştırma hastaneleri aile hekimliği
klinik şefliklerine kendilerinin talebi ve kurumlarının teklifi üzerine
yetkilendirilmiş aile hekimliği yetkisi verilir. Bu birimlerde görev yapan
öğretim elemanları kendi görev ve sorumluluk alanları dışında da kişi kaydı
yapabilirler.
(4)
Yetkilendirilmiş aile hekiminden hizmet alanların aile hekimi seçme hakkı
saklıdır.
(5)
Aile hekimliği yetkisi verilmemiş olanlar, kurum ve işyerlerinde oluşacak
acil durumlarda hastaya gerekli ilk müdahaleyi yapar ve gerekirse hastane
acil servisine sevk ederek en kısa süre içerisinde aile hekimini
bilgilendirir. Sevk, reçete ve rapor gerektiren acil hallerde kişiyi
bilgilendirir ve bilgilendirme notu ile birlikte aile hekimine gönderir. Bu
kişilerin aile hekimlerince takip edilmesi zorunludur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kayıtların Tutulması ve Denetim
Tutulacak kayıtlar
MADDE 26 – (1) Aile hekimlerinin kullandığı basılı veya
elektronik ortamda tutulan kayıtlar, kişilerin sağlık dosyaları ile raporlar,
sevk belgesi ve reçete gibi belgeler resmi kayıt ve evrak niteliğindedir.
(2)
Kayıtlı kişi sayısı, yapılan hizmetlerin listesi, muayene edilen ve sevk
edilen hasta sayısı, kodları ile birlikte konulan teşhisler, reçete
içeriği, aşılama, gebe ve lohusa izlemi, bebek ve
çocuk izlemi, aile plânlaması ve bulaşıcı hastalıklar ile ilgili veriler ve
Bakanlık tarafından belirlenen benzeri veriler evrak kayıt kriterlerine göre belirli aralıklarla düzenli olarak
basılı veya elektronik ortamda Bakanlığa bildirilir.
(3)
Aile hekimlerinin ve aile sağlığı elemanlarının kendileri ile ilgili
kayıtları müdürlükte tutulur.
Kayıtların tutulma şekli ve muhafazası
MADDE 27 – (1) Aile hekimi kendisine kayıtlı kişilerin
kişisel sağlık dosyalarını tutmakla yükümlüdür. Kayıtların güvenliği ve
mahremiyeti aile hekiminin sorumluluğundadır.
(2)
Denetim sırasında talep edilmesi halinde, aile hekimi hasta haklarına
riayet etmek suretiyle kendisine kayıtlı kişilerin dosyalarını göstermek
zorundadır.
(3)
Kişi, kendisi ile ilgili tutulan kayıtların bir nüshasını aile hekiminden
talep edebilir.
(4)
Aile hekimlerinin, lisans hakları Bakanlığa ait olan veya Bakanlıkça
belirlenip ilan edilen, standartlara haiz bir aile hekimliği bilgi sistemi
yazılımı kullanmaları şarttır.
(5)
Aile hekimleri, bakmakla yükümlü olduğu vatandaşlara ait bilgi sisteminde
tuttuğu tüm verilerin ilgili mevzuatı çerçevesinde gizliğini, bütünlüğünü,
güvenliğini ve mahremiyetini sağlamakla yükümlüdür.
(6)
Herhangi bir vatandaşa ait kişisel veriler ile kişisel sağlık verileri,
müdürlük ya da Bakanlık haricindeki herhangi bir kayıt ortamında
(bilgisayar, harddisk, cd,
dvd, yazılı doküman gibi) yüklenici firma
tarafından kaydedilemez. Bu durumun tespiti halinde bu yazılımın kullanımı
iptal edilir.
(7)
Aile hekimliği bilgi sistemi ekranlarında hiçbir surette kişi, ürün ya da
hizmet reklamına yer verilemez, hiçbir ürün ya da
hizmetin satışı ve satışını teşvik edici yönlendirmeler yapılamaz.
Kayıtların devri
MADDE 28 – (1) Bulunduğu bölgeden ayrılacak olan aile hekimi
kendisine kayıtlı kişilerin verilerini sorumlu olacak aile hekimine
devreder. Devir teslimin yapılamadığı durumlarda ayrılacak olan aile hekimi
bu verileri bölgesindeki toplum sağlığı merkezine teslim eder. Ayrılan aile
hekiminin hiçbir şekilde verileri devredemediği hallerde toplum sağlığı
merkezi gerekli verileri temin ederek sorumlu olacak aile hekimine verir ve
devir teslimi yapmayan aile hekimi ile ilgili tutanak tutarak müdürlüğe
bildirir.
Denetim
MADDE 29 – (1) Aile sağlığı merkezi, aile hekimleri ve aile
sağlığı elemanları, mevzuat ve sözleşme hükümlerine uygunluk ile diğer
konularda Bakanlık, ilgili mülkî idare amirleri ve yerel sağlık idare
amirleri veya bunların görevlendireceği personelin denetimine tâbidir.
Denetim yapmaya yetkili amir, ilgili mevzuat ve sözleşme şartlarına
aykırılığı doğrudan kendisi tespit edebileceği gibi, tespiti yapmak üzere
incelemeci veya soruşturmacı da görevlendirebilir. Bu denetimler Bakanlıkça
belirlenen denetleme formları ile gerçekleştirilir. Mevzuat ve sözleşme
şartlarına aykırılık tespit edildiği takdirde, Aile Hekimliği Pilot
Uygulaması Kapsamında Sağlık Bakanlığınca Çalıştırılan Personele Yapılacak
Ödemeler ve Sözleşme Şartları Hakkında Yönetmelikte belirtilen hükümler
çerçevesinde ilgililer hakkında işlem tesis edilir.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Çeşitli ve Son Hükümler
Düzenleyici işlemler
MADDE 30 – (1) Bakanlık, bu Yönetmeliğin uygulanmasını
sağlamak üzere her türlü alt düzenlemeyi yapmaya yetkilidir. Bu
düzenlemeler, Bakanlığın resmi internet sayfasında ilan edilir ve ilan
tarihinde aile hekimlerine ve ilgililerine tebliğ edilmiş sayılır.
Yürürlükten kaldırılan
yönetmelik
MADDE 31 – (1) 6/7/2005 tarihli ve
25867 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Aile Hekimliği Pilot Uygulaması Hakkında
Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Eğitim puanları
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce
tamamlanmış birinci aşama uyum eğitimleri için eğiticilere eğitimin
yapıldığı tarihte yürürlükte olan mevzuat doğrultusunda ek puan verilir.
Açılmış aile sağlığı merkezlerinin
durumu
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) 31 inci maddenin birinci fıkrası ile
yürürlükten kaldırılan Yönetmeliğe göre açılan aile sağlığı merkezleri bina
şartları ve fizik mekânları bakımından 1/1/2011
tarihine kadar bu Yönetmelik ile getirilen asgari fiziki şartlara uymak
zorundadır.
Yürürlük
MADDE 32 – (1) Bu Yönetmelik yayımlandığı tarihte yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 33 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı
yürütür.
Ek–1
Aile Hekimliği Uygulamasında Atama ve Nakillerle
İlgili Usul ve Esaslar
Çalışılan yer, kurum ve
statülerine göre öncelik sıralaması
MADDE 1- (1) Aile hekimliği uygulamasına geçilen illerde
aşağıdaki düzenlemelere göre yerleştirme yapılır.
Sözleşme ile çalıştırılacak aile
hekimleri
MADDE 2- (1) Sözleşme ile
çalıştırılacak aile hekimleri aşağıdaki usullere göre yerleştirilir.
(2) İlin ilk yerleştirmesi;
a) Kamu görevlisi olan tabip ve uzman
tabiplerin yerleştirilmeleri:
Kadrosu veya pozisyonu pilot ilde
olmak şartı ile o ilin kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan aile hekimliği
uzmanları, tabipler ve diğer uzman tabiplerden muvafakati verilenler
başvuru yaparlar. Başvuru yapan aile hekimliği uzmanları birinci grup,
tabipler ve diğer uzman tabipler ise ikinci grup olacak şekilde hizmet puanına
göre sıralanırlar.
Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışıp,
aile hekimliği eğitimi alarak sertifika sahibi olan ve Bakanlıkça belirlenen
usul ve esaslara göre seçilerek birinci aşama uyum eğitiminde eğitici
olarak yer aldığını belgeleyenler eğitici olarak katıldıkları her bir
eğitim için bu Yönetmeliğin ekinde yer alan ek-2
deki tabloya göre, ek puanlamaya tâbi tutulurlar. Eğitimden kazanılan ek
puanlar ülke genelinde sadece bir defaya mahsus olmak üzere kişinin
kadrosunun bulunduğu ilin aile hekimliği ilk yerleştirmesinde kullanılmak
üzere hizmet puanına eklenir.
Yerleştirmeler önce birinci grup
olmak üzere en yüksek hizmet puanından başlanarak yapılır.
Birinci grubun yerleştirilmesi: Aile
hekimliği uzmanları, grup çalışmasının sağlanması, uzmanlık hizmetlerinin
yaygınlaştırılması ve kişilerin hizmet unsurlarından dengeli bir şekilde
yararlanabilmeleri için her aile sağlığı merkezinden bir pozisyonu tercih
ederek yerleşme hakları vardır. Bununla birlikte dört (dahil)
- altı (dahil) birim planlanmış aile sağlığı merkezlerinde ikinci bir aile
hekimliği uzmanı, altının üzerinde birim bulunan aile sağlığı merkezlerinde
ise her üç birim için bir aile hekimliği uzmanı daha o pozisyonlardan
birini tercih ederek yerleşebilir. Aile hekimliği uzmanı, aile hekimliği
uzmanı kontenjanı dolan bir aile sağlığı merkezine ancak bir alt gruptan
hizmet puanları sıralamasına göre yerleşebilir.
İkinci grubun yerleştirilmesi:
Birinci grubun yerleştirilmesinde tercih hakkını kullanmayan aile hekimliği
uzmanları, tabipler ve diğer uzman tabipler en yüksek hizmet puanından
başlamak üzere tercihlerine göre boş kalan aile hekimliği pozisyonlarına
yerleşirler.
İlk yerleştirmeye müracaat edip,
yerleştirme işlemine katıldığı halde yerleştirme sırası kendisine gelmeden
bütün pozisyonların dolması nedeniyle yerleştirilemeyenler yedek listeye
kaydedilir. Yedek listeye ilk yerleştirmeden sonra ilave yapılmaz.
Pilot ilde İl Sağlık Müdürü, Müdür
Yardımcısı ve Şube Müdürü olarak görev yapan tabip ve uzman tabipler aile
hekimliğine başvurmaları halinde, yukarıdaki düzenlemelere göre sıralamaya
tabi tutulurlar. Bunlardan hizmet puanına göre yerleştirilme hakkı elde
etmesine rağmen idari görevlerinden ayrılmaları Bakanlıkça uygun
görülmeyenler ilde pozisyon boşalması veya yeni pozisyon açılması halinde
başvurularına göre bu maddenin dördüncü fıkrasının (c) bendine göre
yerleştirilirler.
Sağlık hizmetlerinin aksamaması ve
devamlılığı açısından; pilot ilde aile hekimliği pozisyonuna yerleşme hakkı
elde etmekle birlikte görevlerinden hemen ayrılması Bakanlıkça uygun
görülmeyen hekimlerin seçtikleri pozisyon kendilerine tahsis edilerek ilin
uygulamaya geçtiği tarihten itibaren azami 6 aya kadar sözleşme
imzalamaları tehir edilebilir. Bu süre zarfında seçtikleri pozisyondaki
aile hekimliği hizmetleri görevlendirme usulü ile yerine getirilir.
b) Kamu görevlisi olmayan uzman tabip
ve tabiplerin yerleştirilmeleri:
Pilot ilde aile hekimliği
pozisyonlarının doldurulamaması halinde Valilik kamu görevlisi olmayan
tabip ve uzman tabiplerden aile hekimi olarak çalıştırılmak üzere ihtiyaç
duyulan sayıyı belirleyerek Bakanlıktan talepte bulunur. Bakanlığın önerisi
ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü ile pozisyon adedi belirlenir. Kanunun
3 üncü maddesinin ikinci fıkrasındaki şartları taşıyıp kamu görevlisi
olmayan uzman tabip ve tabiplerin başvuruları alınır ve prim ödenmek
suretiyle kamu sektörü dışında çalıştıkları süreler de dahil
edilerek hizmet puanları hesaplanır. Bu hizmet puanı sadece aile hekimliği
ilk yerleştirme ve nakillerinde geçerlidir. Kamu görevlisi olmayan uzman
tabip ve tabiplerin yerleştirilmeleri yukarıdaki (a) bendindeki usule göre
yapılır.
c) Pilot il dışından yerleştirme:
Pilot ilde sözleşmeli aile hekimliği
pozisyonlarının doldurulamaması halinde Bakanlık diğer illerden sözleşmeli
aile hekimi istihdam edebilir. Bu amaçla belirlenen boş aile hekimliği
pozisyonları Bakanlığın internet sayfasından duyurulur. Müracaat eden ve
görev yaptığı kadrodan ücretsiz izinli sayılmasına Bakanlık veya kurumunca
muvafakat verilen memurlar ile sözleşmeli statüden ayrılacak olanların
yerleştirilmeleri yukarıdaki (a) bendindeki usule göre yapılır.
Bu personel devlet memuru ise kadrosu
geldiği ilde kalarak ücretsiz izinli sayılır. Sözleşmeli statüde ise aile
hekimliği mevzuatı ile sözleşmeli personele tanınan haklar saklı tutulur. Bu durumdaki devlet memuru uzman tabip ve tabipler talepleri
halinde ilgili mevzuatına göre kurum içi naklen atanarak, kadroları yeni
atandıkları ilde kalmak suretiyle veya başka kamu kurumuna atanmaları
halinde ise yeni kurumlarından ücretsiz izine ayrılma belgesini atama
tarihinden itibaren 10 gün içinde ibraz ederek, aynı pozisyonda sözleşmeli
aile hekimliği görevine devam ederler.
(3) İlk yerleştirme işlemi bu
maddenin ikinci fıkrasının bentlerindeki sıralamaya göre yapılır. Boş kalan
pozisyonlar için yeni talep olması halinde bir bentteki yerleştirme usulüne
geçilmeden önce en az beş gün süreyle Bakanlığın internet sayfası üzerinden
duyuru yapmak suretiyle aynı bent hükümlerine göre ikinci veya üçüncü defa
ek yerleştirme yapılabilir.
(4) Pilot ilde pozisyon boşalması
veya yeni pozisyon açılması;
Pilot ilde herhangi bir nedenle aile
hekimliği pozisyonlarının boşalması veya yeni pozisyon açılması durumunda,
en geç bir ay içinde aşağıdaki sıralamaya göre nakil veya yerleştirme
işlemi yapılır:
a) Askerlik dönüşü veya doğum sonrası
bir defalık tercih hakkı bulunan aile hekimleri.
Bu grupta bulunan aile hekimlerinde
öncelik sıralaması askerlik veya doğum sonrası kamu görevine başlama
tarihidir. Kamu görevlisi olmayan hekimler için ise müdürlüğe başvuru
tarihidir.
b) Yerleştirme sırasında aile sağlığı
merkezinde bu maddenin ikinci fıkrasının (a) bendindeki birinci grubun
yerleştirilmesinde belirtilen uzman aile hekimliği kontenjanı var ise o
pozisyonu önce aile hekimliği yapan aile hekimliği uzmanları daha sonra ise
kadrosu veya pozisyonu pilot ilde olan aile hekimliği uzmanları.
c) 5258 sayılı Aile
Hekimliği Pilot Uygulaması Hakkında Kanununa tabi olarak pilot ilde
sözleşmeli aile hekimi olarak görev yapanlar, aile hekimi olma hakkını
kazanmakla beraber idari görevlerinden ayrılmaları uygun görülmeyen il
sağlık müdürü, müdür yardımcıları veya şube müdürleri ile pilot ilde aile
hekimi iken askerlik dönüşü veya doğum sonrası bir defalık tercih hakkını
kullanmayan aile hekimleri.
ç) Varsa yedek liste.
İlk yerleştirme esnasında yedek
listeye giren hekimler müteakip yerleştirmede sıra kendilerine gelmesine rağmen
yerleşmezler ise yedek listeden çıkarılırlar.
d) Kadrosu veya pozisyonu pilot ilde
olan tabip/uzman tabipler.
Yerleştirme yapılırken, Bakanlığın
internet sayfası üzerinden en az beş gün süreyle boş pozisyonun ilanı yapılır
ve il içinde yer değiştirme talebi olan personelin belirlenen yer, gün ve
saatte yerleştirme toplantısında hazır bulunmaları duyurulur. Halen
sözleşmeli aile hekimi olarak görev yapan personelin boş pozisyonları
tercih etmesi halinde bu personelin boşalttığı pozisyonlar ile birlikte tüm
yerleştirme işlemleri tek oturumda tamamlanır. Bu işlemler ilanda duyurulan
gün ve saatte elektronik ortamda da yapılabilir. (a) bendi hariç olmak
üzere diğer bentlerde personel kendi içinde hizmet puanına göre sıralanır
ve en yüksek hizmet puanı olan personelden başlamak üzere tercihlerine göre
yerleştirme yapılır.
(5) Pilot ilde boş pozisyonlar
yukarıdaki dördüncü fıkradaki sıralamaya göre doldurulamaz ise bu maddenin
ikinci fıkrasının (b) ve (c) bentleri uygulanmak suretiyle yerleştirme
yapılabilir.
(6) Aile hekimliği pozisyonunda
göreve başlayan sözleşmeli aile hekimi, bu pozisyonda fiilen bir yıl çalışmadan
aynı ilde başka bir aile hekimliği pozisyonuna nakil talebinde bulunamaz.
Bir yıllık fiilen çalışma süresinin hesaplanmasında, hafta sonu ve resmi
tatil günleri fiili çalışmadan sayılır. Ancak yıllık, mazeret ve hastalık
izinli geçirilen günler ise fiili çalışmadan sayılmaz. Bu kısıtlama uygulamaya
geçilen pilot ilde ilk bir yıllık dönemde uygulanmaz.
Sözleşmeli aile sağlığı elemanları
MADDE 3- (1) Sözleşmeli aile
sağlığı elemanları aşağıdaki usul ve esaslara göre yerleştirilir.
(2) Ebe, hemşire ve sağlık memurları
(toplum sağlığı) kendilerinin talebi ve Bakanlık veya kurumlarının muvafakati
ile aşağıdaki öncelik ve şartlar gözetilmek suretiyle sözleşmeli aile
sağlığı elemanı olarak istihdam edilirler.
a) Kadrosu veya pozisyonu pilot ilde
olmak şartıyla o ilin kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan ve aile hekimince
talep edilen ebe, hemşire veya sağlık memurları (toplum sağlığı), aile
sağlığı elemanı sözleşmesi imzalayabilirler. Bakanlık bünyesinde sözleşmeli
olarak çalışan ve aile hekimlerince talep edilen ebe, hemşire ve sağlık
memurları (toplum sağlığı) ise istihdam edilme gerekçelerine uygun olarak
ancak kendi ilçe sınırları içinde aile sağlığı elemanı sözleşmesi
imzalayabilirler.
b) Kamu görevlisi olmayan ebe,
hemşire veya sağlık memurlarının (toplum sağlığı) yerleştirilmesi;
Pilot ilde aile sağlığı elemanı
pozisyonlarının doldurulamaması halinde Valilik aile sağlığı elemanı olarak
çalıştırılmak üzere ihtiyaç duyulan yerleri ve sayıyı belirleyerek
Bakanlıktan talepte bulunur. Bakanlığın önerisi ve Maliye Bakanlığının
uygun görüşü ile pozisyon adedi belirlenir. Kanunun 3 üncü maddesinin
ikinci fıkrasındaki şartları taşıyıp pozisyona yerleşme tarihi itibari ile
altı ay öncesine kadar kamu görevlisi olmayan ebe, hemşire veya sağlık
memurlarından (toplum sağlığı) aile hekimi ile anlaşanlar anlaştıkları
pozisyon için aile sağlığı elemanı sözleşmesi imzalarlar.
c) Bakanlık kadro ve pozisyonlarında 657 sayılı
“Devlet Memurları Kanun”un 4 üncü maddesi (a) bendi kapsamında çalışan ebe,
hemşire veya sağlık memuru (toplum sağlığı) unvanında çalışanlardan “A”
hizmet grubu illerde görev yapanlar aile hekimi ile anlaşmaları durumunda
anlaştıkları pozisyonlar için aile sağlığı elemanı olarak sözleşme
imzalarlar. Diğer kamu kurum ve kuruluşlarının kadro ve pozisyonlarında
ebe, hemşire veya sağlık memuru (toplum sağlığı) unvanında çalışanlar ise
aile hekimi ile anlaşmaları durumunda kurumlarının muvafakati sonrası
anlaştıkları pozisyonlar için aile sağlığı elemanı olarak sözleşme
imzalarlar. Bu bende göre istihdam edilen sözleşmeli aile sağlığı
elemanlarına, yukarıdaki 2 inci maddenin ikinci fıkrasının (c) bendinin
ikinci paragrafındaki hükümler uygulanır.
(3) Aile sağlığı elemanı
sözleşme imzaladığı aile hekiminin görevinden ayrılması veya yer
değiştirmesi durumunda sözleşme döneminin bitimine kadar o pozisyonda görevine
devam edebilir. Bu durumda sözleşmesini feshetmek isterse bir yıl
beklemeden yeni sözleşme imzalayabilir.
(4) Üç ay içinde aile
hekimi sözleşme imzalayacak bir aile sağlığı elemanı bulamaz ise aile
hekiminin talebi üzerine Valilik, sözleşme imzalamak isteyen ebe, hemşire,
sağlık memuru (toplum sağlığı) ile o pozisyon için sözleşme imzalayabilir.
Görevlendirme
MADDE 4- (1) Pilot ilde boş aile hekimi ve aile sağlığı elemanı
pozisyonları görevlendirme suretiyle doldurulur. Farklı ilçeden
görevlendirme yapılması halinde, görevlendirme süresi, personelin rızası
olmadıkça altı ayı geçemez.
Geçiş dönemi sonrasında atama ve
yer değiştirme
MADDE 5- (1) Geçiş dönemi
sonrasında atama ve yer değiştirmeye ilişkin esaslar şunlardır:
a) Aile hekimleri:
Naklen atanma talebinde bulunan aile
hekimleri ile yeniden veya ilk defa işe başlamak isteyen uzman tabip ve
tabipler aşağıdaki gruplar halinde hizmet puanına göre, hizmet puanı
bulunmayanlar ise müracaat tarihine göre sıralanır:
1) Naklen atanma talebinde bulunan aile
hekimliği uzmanı tabipler,
2) Aile hekimleri,
3) Kamu kurum ve
kuruluşlarında çalışan tabip/diğer uzman tabipler,
4) Diğer tabip ve uzman tabipler.
Boşalan veya yeni açılan aile
hekimliği pozisyonuna, birinci alt grubun hizmet puanı en yüksek olan personelden
başlamak üzere kabul eden uzman tabip veya tabibin naklen, yeniden veya ilk
defa atanması gerçekleştirilir. Açıktan atama yapılabilmesi için bütçe
imkânlarının uygun olması, Bakanlığın önerisi ve Maliye Bakanlığının uygun
görüşü şarttır.
b) Aile sağlığı elemanları:
Aile hekiminin tercih ettiği, kendisi
kabul eden ve çalıştığı kamu kurum ve kuruluşunca muvafakat verilen ebe,
hemşire veya sağlık memuru (toplum sağlığı) aile sağlığı elemanı olarak
yerleştirilir. Bu olmaz ise;
1) Naklen atama talebinde bulunan
aile sağlığı elemanlarının,
2) Kamu kurum ve kuruluşlarında
çalışan ebe, hemşire veya sağlık memurları (toplum sağlığı), sıralamasına
göre birinci grubun hizmet puanı en yüksek personelden başlamak üzere kabul
eden ebe, hemşire veya sağlık memurunun (toplum sağlığı), naklen ataması
gerçekleştirilir.
Boş aile hekimliği ve aile sağlığı
pozisyonlarının duyurulması, müracaat gibi işlemler Bakanlıkça internet üzerinden
yapılır.
Boşalan pozisyona müracaatı kabul
edilen aile hekimi veya aile sağlığı elemanı onbeş
gün içinde görevine başlamak zorundadır.
Çeşitli hükümler
MADDE 6- (1) Aile hekimi veya aile sağlığı elemanın bu
Yönetmelikte düzenlenen hükümler dışında özür durumu gibi farklı nedenlerle
naklen ataması yapılamaz. Bu konumdaki personel memur olarak görev yaparken
sözleşmeli statüye geçmiş ise, memuriyete tekrar dönmeden tayin talebinde
bulunabilir veya bu Yönetmelikteki düzenlemeye göre sıralamaya girebilir.
(2) Sözleşmeli aile
hekimlerinin ve aile sağlığı elemanlarının kadroları ile ilişkisi devam
ettirilerek her yıl düzenli olarak kadro – derece ilerlemeleri ile
intibakları yapılarak kayıtlara işlenir.
(3) Aile hekimliği uygulamasına
geçilen illerde bu bölümdeki özel düzenlemeler dışında 8/6/2004
tarihli ve 25486 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sağlık Bakanlığı Atama
ve Nakil Yönetmeliği hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.
Ek-2
TABLO I
|
|
|
EĞİTİM SAYISI
|
EĞİTİM PUANI
|
EĞİTİM PUANI
|
|
(İL İÇİ)
|
(İL DIŞI)
|
1
|
100
|
150
|
2
|
100
|
150
|
3
|
150
|
200
|
4
|
150
|
200
|
5
|
200
|
250
|
6
|
200
|
250
|
7
|
200
|
250
|
8
|
150
|
200
|
9
|
150
|
200
|
10
|
150
|
200
|
11
|
100
|
150
|
12
|
100
|
150
|
13
|
100
|
150
|
14
|
50
|
100
|
15
|
25
|
75
|
16
|
25
|
75
|
15 inci eğitimden itibaren
sabit puan uygulanır.
Ek-3
AİLE SAĞLIĞI MERKEZİ
GİDERİ OLARAK YAPILACAK KATKILARIN TESPİTİNDE KULLANILMAK ÜZERE AİLE
HEKİMLİĞİ BİRİMİ GRUPLANDIRMASI
STANDART
|
D Grubu
|
C Grubu
|
B Grubu
|
A Grubu
|
|
Muayene odasında lavabo bulunmaktadır.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Hasta müracaatları elektronik sıra takip sistemi ile
yönlendirilmektedir.
|
|
|
+
|
+
|
|
Muayene odası asgari 14 m2'dir.
|
|
|
|
+
|
|
Bakanlıkça gönderilen güncel afiş ve broşürler bekleme alanlarında
düzenlenmiş panoda asılıdır. Panoda asılamayacak olanlar çerçeveli
olmalıdır.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Hasta ve hasta yakınlarının şikâyet ve önerilerinin kolaylıkla
ulaştırılabilmesini sağlayacak şikâyet, öneri kutuları veya benzeri
uygulamalar bulundurulmaktadır.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Bekleme alanı; yeterli sayıda ergonomik oturma grubu,
mobilya ve gerekli malzemeye sahiptir.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Bekleme alanlarında büyüklüğüne uygun LCD, plazma, LED
TV vb. cihazlar bulundurup sağlığı geliştirici eğitim amaçlı yayınlar
yapılmaktadır.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Tek hekimli aile sağlığı merkezlerinde bekleme alanı asgari 20 m2'dir (birden fazla aile hekimi görev
yapıyorsa her bir aile hekimi için 5 m2 ilave edilir).
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Soğuk zincir için tahsis edilen buzdolabı sadece
aşılar ve antiserumlar için kullanılmaktadır.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Aşı dolabının sıcaklık takipleri günde en az iki defa
olmak üzere hafızalı termometre ile yapılarak takip edilmekte ve
kayıtları tutulmaktadır.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Aile sağlığı merkezinde en az 10 m2'lik
müstakil bir "aşılama ve bebek/çocuk izlemleri odası"
oluşturulmuştur (birden fazla aile hekiminin görev yaptığı aile sağlığı
merkezlerinde her üç hekim için bir "aşılama ve bebek/çocuk
izlemleri odası" planlanır ).
|
|
+
|
+
|
+
|
|
Aşılar ve ilaçlar için karekod
okuyucu kullanılmaktadır.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Gebe izlemleri ve aile planlaması hizmetlerinin yürütülmesi için
en az 10 m2'lik
müstakil bir oda oluşturulmuştur (birden fazla aile hekiminin görev
yaptığı aile sağlığı merkezlerinde her üç hekim için bir "gebe izlem
ve aile planlaması odası" planlanır).
|
|
|
+
|
+
|
*
|
Aile sağlığı merkezinde aile planlaması için rahim içi araç
uygulaması ve takibi yapılmakta ve kayıtları elektronik ortamda
tutulmaktadır.
|
|
|
+
|
+
|
|
Eğitim alındığının belgelenmesi kaydıyla gebe izlemleri ultrasonografi eşliğinde yapılmalı ve elektronik
ortamda kayıtları tutulmalıdır.
|
|
|
|
+
|
|
Aile sağlığı merkezi içerisinde kullanıma hazır, mahremiyet
kurallarının uygulandığı "bebek bakım ve emzirme alanı/odası"
planlanmıştır (bu alan diğer aile hekimleri ile birlikte ortak
kullanılabilir ).
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Kullanıma hazır bir şekilde müstakil asgari 5 m2’lik bir
emzirme odası veya bölümü planlanmıştır (bu alan diğer aile hekimleri ile
birlikte ortak kullanılabilir). Emzirme alanında masa, oturma grubu ve
bebek bakım ünitesi ile bebeği koruyucu güvenlik önlemleri (korkuluk,
yükseltilmiş kenarlar vb.) bulunmaktadır.
|
|
|
|
+
|
|
İlaçları ve miktarlarını gösteren güncel liste
bulunmaktadır. Miat ve stokları
takip edilen, ilaç ve aşıların listeleri güncel olarak elektronik ortamda
takip edilmektedir.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Acil seti bulunmaktadır.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Defibrilatör (manuel
veya otomatik eksternal defibrilatör)
bulunmaktadır.
|
|
|
+
|
+
|
|
Aile sağlığı merkezinde her üç hekim için bir adet
müstakil müdahale odası planlanmıştır.
|
|
|
|
+
|
|
Belgelendirmek kaydıyla her aile hekimi haftalık asgari 10 saat
temizlik personeli çalıştırmaktadır.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Temel ve basit laboratuvar tetkikleri
ile kan alma işlemlerinin yapıldığı müstakil bir oda planlanmıştır. Bu
oda diğer aile hekimleri ile birlikte ortak kullanılabilir.
|
|
|
+
|
+
|
|
Aile sağlığı merkezinde bir yataklı müşahede odası bulundurulur.
Odada manometreli oksijen tüpü, serum askısı ve diğer malzemeler
bulundurulmalıdır (bu oda diğer aile
hekimleri ile birlikte ortak kullanılabilir).
|
|
|
|
+
|
|
Belgelendirmek kaydıyla ebe, hemşire, sağlık memuru (toplum
sağlığı) veya tıbbi sekreterden birisi çalıştırılmaktadır (aile hekimi
başına haftalık 10 saat).
|
|
+
|
+
|
+
|
|
Belgelendirmek kaydıyla her aile hekimi için ilave bir
ebe, hemşire, sağlık memuru (toplum sağlığı) veya tıbbi sekreterden
birisi çalışmaktadır.
|
|
|
|
+
|
|
Birden fazla aile hekiminin görev yaptığı aile sağlığı merkezlerinde
haftada asgari 14 saat esnek mesai saati uygulaması yapılmaktadır.
|
|
|
+
|
+
|
*
|
Aile sağlığı merkezine ait aktif internet sayfası
bulunmaktadır.
|
|
|
|
+
|
|
Tıbbi hizmet alanları ile bekleme alanlarında iç ortam sıcaklığı 20-24 oC arasında
tutulmaktadır. Isıtma soba hariç
diğer araçlarla sağlanmaktadır.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Her lavaboda sıvı sabun, kâğıt havlu ve poşetli çöp
sepeti, her tuvalette tuvalet kâğıdı bulundurulmaktadır.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Aile sağlığı merkezi ile yerleşkesinde çevre düzenlemesi ve
temizliği yapılmaktadır (bu alanların tadilat tamirat ve bakımı ile
ilgili gerekli talepler belirlenerek ilgili yerlere gönderilmiştir).
|
|
+
|
+
|
+
|
|
Aile sağlığı merkezinin iç alanlarının boya ve bakımı tamdır (dış
cephe boyası ve tamiratı ile ilgili gerekli talepler belirlenerek ilgili
yerlere gönderilmiştir).
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Aile sağlığı merkezinin sağlık hizmeti sunulan alanlarına ait zemin
kaplaması kolay temizlenebilir nitelikte yapılmıştır.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Sağlık hizmetinin verildiği yerlerde ve bekleme
alanında sağlık personeli ve hastalar için yeterli düzeyde el antiseptiği
bulundurulmaktadır.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Kadın ve erkek tuvaletleri birbirinden ayrılmış,
müstakil ve içerisi ıslak zemin kaplamalıdır.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Yaşlı ve engelli vatandaşların hizmete erişimini kolaylaştıracak
engelli rampaları yapılmıştır.
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
Engelliler için düzenlenmiş tuvalet işlevsel olarak bulunmaktadır.
|
|
|
|
+
|
|
Müşahede odası ve tuvaletlerde çalışır durumda acil
çağrı butonu bulundurulmaktadır.
|
|
|
+
|
+
|
|
(*)Tek hekimin çalıştığı aile sağlığı merkezlerinde
istenmez.
|