Millî Eğitim Bakanlığından:
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI YAYGIN EĞİTİM KURUMLARI
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı ve kapsamı, Millî
Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğüne bağlı yaygın
eğitim kurumlarının kuruluş, görev, yönetim, eğitim, öğretim ve işleyişi
hakkındaki yöntem ve ilkeler ile halk eğitimi merkezlerinin iş birliğinde
diğer resmî ve özel kurum ve kuruluşlar, belediyeler, meslek kuruluşları,
dernekler, vakıflar ve gönüllü kuruluşlarca özel öğretim kurumları mevzuatı
dışında açılacak kurslarda yönetim, eğitim, öğretim, üretim, rehberlik,
gözetim ve denetime ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; 14/6/1973
tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu, 30/4/1992 tarihli ve 3797
sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun,
5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanunu, 5/1/1961 tarihli ve
222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu, 16/6/1983 tarihli ve 2841 sayılı
Zorunlu İlköğrenim Çağı Dışında Kalmış Okuma Yazma Bilmeyen Vatandaşların
Okur Yazar Duruma Getirilmesi veya Bunlara İlkokul Düzeyinde Eğitim Öğretim
Yaptırılması Hakkında Kanun, 1/12/2006 tarihli ve 11350 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Millî Eğitim Bakanlığı Yönetici ve
Öğretmenlerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Karara dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
b)
e-Yaygın sistemi: Yaygın eğitimle ilgili iş ve işlemlerin veri tabanı
üzerinden mevzuata uygun olarak elektronik ortamda yürütüldüğü ve
bilgilerin muhafaza edildiği sistemi,
c)
Genel Müdürlük: Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğünü,
ç)
Katılım belgesi: Değerlendirme yapılamayan her türlü faaliyete katılanlara
verilen belgeyi,
d)
Kulüp: Merkez hizmetlerinin verimini artırmak için hizmetin önemine
inanmış, bilgi ve becerisinden yararlanılabilecek, kurslara kayıtlı olan ve
olmayan gönüllü kişilerden oluşturulmuş çalışma gruplarını,
e)
Kurs: Halk eğitimi merkezleri tarafından doğrudan veya diğer kurum ve
kuruluşlarla iş birliği hâlinde halka açık ve ücretsiz olarak düzenlenen
genel, mesleki ve teknik kursları,
f)
Kurs bitirme belgesi: Kursları başarı ile tamamlayanlara verilen belgeyi,
g)
Kurs yeri: Merkezlere bağlı olarak mahalle, köy, belde, ilçe veya il
merkezlerinde herhangi bir alan ya da dalda kurs faaliyeti yapılan sabit
veya geçici bina, salon ve benzeri yerleri,
ğ)
Kursiyer: Bu Yönetmelik kapsamında açılan kurslara katılan kişiyi,
h)
Merkez: Halk eğitimi merkezlerini,
ı)
Mesleki ve teknik kurslar: 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununun 37 ve 38
inci maddeleri ile 3/7/2002 tarihli ve 24804
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği
hükümlerine göre düzenlenen meslek kursları ile geliştirme ve uyum
kurslarını,
i)
Millî eğitim müdürlüğü: İl veya ilçe millî eğitim müdürlüklerini,
j)
Müdür: Halk eğitimi merkezi müdürünü,
k)
Müdür yardımcısı: Merkezde görevli müdür yardımcısını,
l)
Okul aile birliği: Merkez ile aile arasındaki bütünleşmeyi ve iş birliğini
sağlamak amacıyla yönetici, öğretmen, uzman, ücretli usta öğretici,
kursiyer, 18 yaşından küçük kursiyerlerin velileri ile halk eğitimi
konusunda deneyimli ve gönüllü kişilerden oluşan birliği,
m)
Rehber öğretmen (Psikolojik danışman): Eğitim ve öğretim kurumlarındaki
rehberlik ve psikolojik danışma servisleri ile rehberlik ve araştırma
merkezlerinde öğrencilere rehberlik ve psikolojik danışma hizmeti veren,
üniversitelerin psikolojik danışma ve rehberlik ile eğitimde psikolojik
hizmetler alanında lisans eğitimi almış personeli,
n)
Sosyal etkinlik: Kursiyerler ile halka açık olarak düzenlenen toplantı,
yarışma, sergi, panel, gezi, sempozyum, festival,
fuar ve benzeri kurs dışı eğitsel etkinlikleri,
o)
Teknik müdür yardımcısı: Bünyesinde döner sermaye işletmesi bulunan halk
eğitimi merkezi ve akşam sanat okulu döner sermaye iş ve işlemlerinden
sorumlu müdür yardımcısını,
ö)
Usta öğretici: Ustalık yeterliliğini kazanmış; aday çırak, çırak, kalfa ile
mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumları öğrencilerinin iş yerindeki eğitimden
sorumlu; mesleki eğitim tekniklerini bilen ve uygulayan kişiler ile kadrolu
veya ders ücreti karşılığında yaygın eğitim faaliyetlerinde görevlendirilen
kişiyi,
p) Yaygın eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş ya da
örgün eğitim sisteminin herhangi bir kademesinde bulunan veya bu kademeden
ayrılmış ya da bitirmiş bireylere; ilgi, istek ve yetenekleri doğrultusunda
ekonomik, toplumsal ve kültürel gelişmelerini sağlayıcı nitelikte çeşitli
süre ve düzeylerde hayat boyu yapılan eğitim, öğretim, üretim, rehberlik ve
uygulama etkinliklerinin tümünü,
r)
Yaygın eğitimden sorumlu müdür yardımcısı veya şube müdürü: Yaygın eğitim
hizmetlerini yürütmekle görevli il millî eğitim müdür yardımcısı veya şube
müdürü ya da ilçe millî eğitim şube müdürünü,
s)
Yetişkin eğitimi uzmanı: Yetişkin eğitimi alanında lisans ve lisansüstü
eğitim yapmış kişiyi
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yaygın Eğitim
Amaç ve görevler
MADDE 4 – (1) Yaygın eğitim faaliyetleri, Anayasa, Türk millî
eğitiminin genel amaç ve temel ilkeleri ile Atatürk ilke ve inkılâpları
doğrultusunda evrensel hukuka, demokrasi ve insan haklarına uygun ve bir
bütünlük içinde yerine getirilmesi için planlı kalkınma hedefleri
kapsamında toplumun özellikleri ve ihtiyaçlarına göre;
a)
Bireylerin millî bütünleşme ve bireysel gelişimini güçlendirici, yurttaşlık
hak ve ödevlerini bilinçli olarak yapmalarını sağlayıcı, demokrasi
kültürünü, düşünce, kişilik ve yeteneklerini geliştirici biçimde eğitim
çalışmaları yapmak,
b)
Bilmeyenlere okuma-yazma öğretmek, bilenlere eksik eğitimlerini
tamamlamaları için sürekli eğitim imkânları hazırlamak,
c)
Türkçenin doğru, güzel, etkili ve kurallarına uygun olarak öğretilmesi,
kullanılması ve yaygınlaştırılması yönünde yurt içi ve ikili anlaşmalar
çerçevesinde yurt dışı için öğretim programları hazırlamak ve uygulanmasını
sağlamak,
ç)
Millî kültür değerlerinin korunmasına, dünya kültürüne açık olarak
geliştirilmesine ve yaygınlaştırılmasına yardımcı olmak,
d)
Yöresel özellik ve ihtiyaçlara göre eğitim, öğretim, üretim, istihdam ve
pazarlamaya yönelik çalışmalar ile nitelikli iş gücünün yetiştirilmesinde
meslekî ve teknik içerikli eğitim çalışmaları yaptırmak,
e)
Göç edenlerin yeni ortamlarına uyum sağlamalarına yönelik eğitim
çalışmaları yaptırmak,
f)
Sağlık kuruluşları ve alan uzmanları ile iş birliği yapılarak halk
sağlığının korunması, aile planlaması, sağlıklı beslenme ve barınma, iyi
bir üretici ve bilinçli bir tüketici olma niteliğini kazandırıcı çalışmalar
yaptırmak,
g)
Hayat boyu öğrenme anlayışıyla bireylerin; bilimsel, girişimci, teknolojik,
iktisadi, sosyal, kültürel gelişmelerini ve serbest zamanlarını en iyi
şekilde değerlendirme ve kullanma alışkanlıkları kazandırmak, yeteneklerini
geliştirme imkânını sağlamak,
ğ)
Özel eğitim gerektiren bireylere, gelişim özelliklerine göre, bireysel
yeterlilikleri doğrultusunda okuma-yazma öğretmek, bilgi ve beceri
kazanmalarını sağlamak,
h)
Aile eğitimi programları ile Türk aile yapısını güçlendirerek toplumsal
yapının korunmasını sağlamak ve bu amaçla sürekli eğitim imkânları
hazırlamak,
ı)
Toplumda sevgi, hoşgörü, diyalog, iş birliği, farklılıklara saygı,
yardımlaşma ve birikimleri paylaşma kültürünün gelişmesini sağlamak,
i)
Yaşlı bireylerin sosyal ve ekonomik hayata etkin olarak katılımları için
eğitim çalışmaları yapmak
amacıyla düzenlenir.
İlkeler
MADDE 5 – (1) Yaygın eğitimin ilkeleri şunlardır:
a)
Herkese açıklık
b)
İhtiyaca uygunluk
c)
Süreklilik
ç)
Geçerlilik
d)
Planlılık
e)
Yenilik ve gelişmeye açıklık
f)
Gönüllülük
g)
Her yerde eğitim
ğ)
Hayat boyu öğrenme
h)
Bilimsellik ve bütünlük
ı)
İş birliği ve eş güdüm
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezlerin Kuruluş ve Görevleri
Kuruluş
MADDE 6 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki eğitim
faaliyetlerini yürütmek üzere il ve ilçelerde merkezler kurulur.
(2)
İhtiyaç ve şartlar doğrultusunda belde, köy ve mahallelerde merkezlere
bağlı olarak kurs yerleri oluşturulur.
Merkezlerin görevleri
MADDE 7 – (1) Merkezlerde yaygın eğitimin amaç ve ilkeleri
doğrultusunda aşağıdaki görevler yürütülür:
a)
Millî kültür, bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum, yurttaşlık eğitimi,
aile eğitimi, güzel sanatlar, sportif, sosyal ve kültürel etkinlikler ile
benzeri konuları içeren eğitim çalışmaları yapmak.
b)
Bilmeyenlere okuma-yazma öğretimi, bilenlere eksik eğitimlerinin tamamlanması
için destek sağlayıcı sürekli eğitim vermek, şartlar ve ihtiyaçlara göre
ilgili eğitim kurumları ile iş birliği yapılarak programlar hazırlamak ve
uygulamak.
c) Meslek öncesi eğitim ve yeni bir meslek edinme, çok yönlü iş
eğitimi, endüstri içinde eğitim ve hayat boyu öğrenme konularını kapsayan
yaygın eğitim veya kısa süreli ve kademeli mesleki ve teknik eğitim
programları uygulamak; yerel düzeyde iş gücü piyasası ile ilgili
araştırmalar yaparak istihdama yönelik meslek alanlarında kurslar düzenlemek
ve nitelikli insan gücü yetiştirilmesine katkı sağlamak.
ç)
Eğitim ihtiyacı olan alanlarda okuma-yazma, sosyal ve kültürel, mesleki ve
teknik kurslar ile sosyal etkinlikler çerçevesinde toplantı, gezi,
kampanya, kurs, seminer, konferans, yarışma, açık oturum, sergi, panel, sempozyum ve benzeri etkinlikler düzenlemek; gerekli
şartların oluşturulması kaydıyla yöresel, ulusal ve uluslar arası düzeyde
etkinlikler gerçekleştirmek; ihtiyaç duyulan kulüpleri oluşturarak
çalıştırmak.
d)
İmkânlar ölçüsünde kitaplıklar oluşturmak, belli aralıklarla yayınlar
yapmak, çevrenin tarihî ve kültürel değerlerini derlemek ve yayın yoluyla
tanıtmak.
e)
Millî bayramlar, mahallî kurtuluş günleri, belirli gün ve haftalar, çevreye
ait gelenek ve görenekler ile millî kültür değerlerinin tanıtılması,
korunup yaşatılması yönünde çalışmalar yapmak.
f)
Etkinliklerle ilgili hazırlanmış yazılı, görsel ve işitsel araçlardan belli
bir program çerçevesinde kursiyerlerin yararlanmasını sağlayıcı çalışmalar
yapmak.
g)
Hayat boyu öğrenmeyi destekleyen ulusal ve uluslararası bilgi ağı
oluşturmak, e-öğrenme uygulamalarında erişime açık bilgi kaynaklarının
artırılmasını sağlamak.
ğ)
Bakanlığa bağlı olmayan kurum ve kuruluşlarla iş birliği yaparak özel
eğitim gerektiren bireyler, koruma altındaki bireyler, sokakta çalışan veya
yaşayan çocuklar, değişik sektörlerde çalışan çocuklar, tedavi altındaki
madde bağımlıları, tutuklu ve hükümlüler, rehabilitasyon
merkezleri ile hastanede yatan kişilere kurs ve etkinlikler düzenlemek.
h)
Emekliliğe uyum ve yaşlılara yönelik etkinlikler gerçekleştirmek.
ı)
Aileyi geliştirmeye yönelik olarak çocuk psikolojisi, bakımı, gelişimi;
ergenlik ve gençlik psikolojisi; ev yönetimi, aile iletişimi ve benzeri
konularda eğitim etkinlikleri düzenlemek; anne-babalara çocuk eğitimiyle
ilgili uygulamalı kurslar düzenlemek ve bu kursiyer çocuklarının
yararlanabileceği çocuk bakım ve oyun odaları oluşturmak.
i)
Uzaktan eğitimle ilgili her türlü gelişmeyi takip ederek, bu tür eğitim
faaliyetlerinden yararlanmak için gerekli önlemleri almak.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Görev, Yetki ve
Sorumluluklar
Yaygın eğitimden sorumlu il millî
eğitim müdür yardımcısı veya şube müdürünün görev ve sorumlulukları
MADDE 8 – (1) Yaygın eğitim hizmetlerinden sorumlu il millî eğitim
müdür yardımcısı veya şube müdürü; il düzeyindeki tüm merkezlerce yürütülen
yaygın eğitim etkinliklerinin bir bütünlük içinde planlanması, programlanması,
yürütülmesi, denetlenmesi ve eş güdümünden millî eğitim müdürü adına
yetkili ve sorumludur.
(2)
Yaygın eğitimden sorumlu müdür yardımcısı veya şube müdürü;
a)
Merkezlerin öğretmen ve usta öğretici ihtiyaçlarını karşılamak için gerekli
çalışmaları yapar.
b)
Bakanlık ile diğer kurumlar arasındaki iletişim ve iş birliğinin düzenli
yürütülmesini sağlar. Kurs ve sosyal etkinliklerle ilgili olarak yıl
boyunca il düzeyinde eğitim ihtiyaçlarını belirleme çalışmalarının
sürdürülmesi, düzenli ve verimli olarak gerçekleştirilmesi için gerekli
önlemleri alır.
c)
Merkezlerin eğitim, öğretim, üretim, yönetim ve bütçe etkinlikleri ile
ilgili öneri, istek, rapor gibi bilgi ve belgelerin süresi içinde Bakanlığa
ulaştırılmasını sağlar.
ç)
Merkezde ihtiyaç duyulan görsel, işitsel ve yazılı materyalin sağlanması ve
dağıtımı yönünde gerekli önlemi alır.
d)
Bakanlığın denetim ve gözetiminde diğer resmî ve özel kurum veya kuruluşlar
ile gönüllü kuruluşlarca ücretsiz düzenlenecek kursların gerçekleştirilmesi
için iş birliği imkânları sağlar.
e)
Belirli aralıklarla merkez ve kurs yerlerinin rehberlik ve denetim çalışmalarını
yapar, buna dair aylık program hazırlar, bu programı millî eğitim müdürünün
onayına sunar.
f)
Merkezlerce yürütülen hizmetlerin il genelinde bütünlük içinde
yürütülmesini sağlar.
g)
İlin yaygın eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi, planlanması, değerlendirilmesi
çalışmalarını yapar, sorunların çözümü için gerekli önlemleri alır.
ğ)
İlçe hayat boyu öğrenme, halk eğitimi planlama ve iş birliği komisyonu
toplantılarına imkânlar ölçüsünde katılır ve çalışmaları takip eder.
h)
İhtiyaç hâlinde iş birliği protokollerinin hazırlanması, iş ve işlemlerin
yürütülmesine dair görevleri yerine getirir.
ı)
İl hayat boyu öğrenme, halk eğitimi planlama ve iş birliği komisyonu
toplantılarına katılır, komisyonun sekretarya hizmetlerini yürütür ve
ilçelerden gelen önerileri komisyona sunar.
i)
Ulusal ve ikili anlaşmalar çerçevesinde yürütülecek projelerin il genelinde
uygulanması için gerekli önlemleri alır, projede görevli personel
arasındaki eş güdümü sağlar.
j)
İl İstihdam ve Mesleki Eğitim Kurulu kararlarını da dikkate alarak mesleki
ve teknik eğitim kursları ile ilgili eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi ve
planlanmasını sağlar.
Müdürün görev ve sorumlulukları
MADDE 9 – (1) Müdür; millî eğitimin genel amaç ve temel
ilkeleri doğrultusunda, kurumun amaçlarını gerçekleştirmek üzere tüm
kaynakların etkili ve verimli kullanımından, ekip çalışması anlayışı ile
yönetim ve temsilinden, yaygın eğitim faaliyetlerinin etkin ve verimli
yürütülmesinden birinci derecede sorumludur.
(2)
Müdür;
a)
Eğitim, öğretim, üretim ve yönetimin verimliliğinin artırılması, sürekli
gelişme için gerekli araştırmaların yapılması ve sonuçlarının
değerlendirilmesini sağlar.
b)
İş gücü ihtiyacını ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği yaparak
araştırır, belirler ve eğitim ihtiyaçlarını karşılamak için varsa öncelikle
ilgili mesleki teknik öğretim kurumlarıyla iş birliği yapar.
c)
İhtiyaç duyulan öğretmen ve usta öğreticilerin görevlendirilmesi için
ilgili birimlere önerilerde bulunur.
ç)
Merkezin gelişmesi için çevre imkânlarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak
uzun dönemli bir plan hazırlar ve her öğretim yılı başında bu planı gözden
geçirir, gerçekleştirilen çalışmaları değerlendirir ve yeni hedefleri
belirler, araştırma ve geliştirme çalışmalarının etkin bir şekilde
yürütülmesi için de gerekli önlemi alır.
d)
Eğitim ihtiyaçlarını belirleme çalışmaları yanında yörenin ihtiyacına göre
program geliştirme, yönetim, bütçe ve benzeri konularda planlama ve
düzenleme yapılmasını sağlar.
e)
Günlük çalışma çizelgesi ile öğretmenlerin nöbet çizelgelerinin
düzenlenmesini sağlar ve onaylayarak yürürlüğe koyar. Mücavir alan
dışındaki eğitim ihtiyaçlarını belirleme çalışmalarını yürütecek personelin
yıllık görevlendirme onaylarını alır.
f)
Merkezin harcama yetkilisi olarak kurumun satın alma işlemlerinin ilgili
mevzuat hükümlerine göre yürütülmesini sağlar.
g)
Öğretmen ve diğer personelden görevlerini başarılı olarak yürütenler ile
yönetim, eğitim ve öğretimin etkinliğini artırmak için büyük çaba
gösterenlerin ödüllendirilmesini önerir, personelin sicil raporlarını
düzenler.
ğ)
Özel sektör ile diğer resmî ve gönüllü kuruluşlarla da iş birliği yaparak
yeni ihtiyaçlara göre istihdamı kolaylaştırıcı kurslar açılmasını sağlar.
h)
Merkezin, çevre ihtiyaçlarına göre amaçlarına ulaşabilmesi için çevre ile
etkili bir iletişim kurar; bu amaçla yöresel eğitim programlarının
hazırlanması, uygulanması ve geliştirilmesinde çevredeki ilgililerin
görüşlerini alır, program sınırları içinde bunlardan yararlanır, gerekli
durumlarda üst makamlara önerilerde bulunur.
ı)
Merkez halk eğitimi ve hayat boyu öğrenme planlama komisyonuna başkanlık
eder, alınan kararlar doğrultusunda çalışmaları yönlendirir, il ve ilçe
hayat boyu öğrenme, halk eğitimi planlama ve iş birliği komisyonu toplantılarına
katılır.
i)
Millî kültür değerlerimizin korunması, yaşatılması, yaygınlaştırılması,
geliştirilmesi ve tanıtılması çalışmalarını özendirir ve planlar; okul aile
birliğini kurar, kulüpler oluşturarak etkin şekilde çalıştırılmasını
sağlar.
j)
Halk eğitimi etkinlikleri ile personeli izler, değerlendirir ve sonuçlarını
rapor hâline getirir.
k)
Merkezde yapılan faaliyetlerin sonucunda elde edilen ürünlerin
sergilenmesini sağlar, bu konuda girişimci kursiyerlere destek verir.
l)
Aday öğretmen, kadrolu usta öğretici, diğer personel ile ücretli usta
öğreticilerin iş başında eğitimleri ve çalışmaları ile ilgili
bilgilendirme, rehberlik çalışmalarını yapar, bu konuda gerekli tedbirleri
alır.
m)
Müdür yardımcıları arasında görev paylaşımını yapar, çalışmalarını
denetler.
n)
Öğretim yılı başlamadan önce personel arasında iş bölümü yapar ve yazılı
olarak bildirir. Komisyon ve ekipleri oluşturur. Öğretim programları ile
eğitim ve öğretimle ilgili kaynakların kurumda bulundurulmasını sağlar.
o)
Kurs planlarının hazırlanması amacıyla öğretmen, kadrolu usta öğretici ve
ücretli usta öğreticilerle toplantı yapılmasını sağlar. Öğretmenlerden
sorumlu oldukları dersler ile atölye ve laboratuvar
etkinliklerini; bölüm, atölye, laboratuvar, üretim
ve hizmete yönelik kurs planlarını kurs başlamadan önce alır, inceler,
gerekli değişiklikleri yaptırarak onaylar ve bir örneğini öğretmen veya
usta öğreticiye iade eder.
ö)
Merkezin derslik, laboratuvar, atölye, kütüphane,
makine, araç ve gereç ile diğer tesislerinin eğitim ve öğretime hazır
bulundurulmasını sağlar.
p)
Kurslara devam eden dezavantajlı veya özel eğitim gerektiren bireylerin
yetiştirilmesi ile ilgili gerekli önlemleri alır.
r)
Okuma yazma ile ilgili iş ve işlemleri, 16/6/1983
tarihli ve 2841 sayılı Zorunlu İlköğrenim Çağı Dışında Kalmış Okuma Yazma
Bilmeyen Vatandaşların Okur Yazar Duruma Getirilmesi veya Bunlara İlkokul
Düzeyinde Eğitim Öğretim Yaptırılması Hakkında Kanuna göre yürütür.
s)
İlgili kuruluşlarla iş birliği yaparak, her türlü tehlikeye karşı gerekli
güvenlik önlemlerini alır.
ş)
Kanun, tüzük, yönetmelik, yönerge, genelge ve benzeri düzenlemelerle
verilen diğer görevleri yapar.
Müdür yardımcılarının görev ve
sorumlulukları
MADDE 10 – (1) Merkezlerde görevli müdür yardımcıları müdüre
karşı sorumludur.
(2)
Müdür yardımcılarının alanlara göre görevleri şunlardır:
a)
Eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi ile ilgili görevler;
1)
Çevrede yapılacak alan araştırmalarına dair planlamanın yapılması, bu
çalışmada görev yapacak öğretmen, usta öğretici ve gönüllü kişilerin
belirlenmesi, görevlendirme onaylarının müdüre sunulması ve alan
çalışmalarının bir plan çerçevesinde gerçekleştirilmesi,
2)
Uygulanan programların çevrede bıraktığı sosyo-ekonomik
etkililiği ve verimliliğini tespit etmek için araştırmalar yapılması,
3)
Merkezin yıllık çalışma planının hazırlanması ve onaya sunulması,
4)
Etkinlikler için gerekli özendirme kampanyalarının planlanması ve müdürün
onayı ile uygulanması,
5)
Uygulanacak programlara göre öğretmen ve öğretim elemanı ihtiyacının
belirlenmesi,
b)
Program geliştirme ile ilgili görevler;
1)
Bakanlıkça hazırlanan yaygın eğitim programlarından çevreye uygun olanların
etkin bir şekilde uygulanmasının sağlanması,
2)
Yerel düzeyde hazırlanacak eğitim programları ile ilgili komisyona
başkanlık edilmesi, programların çevreye göre düzenlenmesi, denenerek
geliştirilmesi, hazırlanan programların uygulanması için ders araç, gereç
ve materyallerinin sağlanması,
3)
Çevredeki yüksek öğretim kurumları ve diğer kurumlarla yapılacak program
geliştirme çalışmalarının planlanması,
4)
Uygulamada birlik ve beraberliği sağlamak amacıyla öğretmen ve usta
öğreticiler arasındaki eş güdümün sağlanması,
5)
Merkezdeki araştırma, geliştirme, uzaktan eğitim, iç ve dış kaynaklı proje
çalışmalarının yürütülmesi,
6)
Merkezlerde görevli aday öğretmen ve ücretli usta öğreticilere
bilgilendirme, danışmanlık ve rehberlik yapılması,
7)
e-Yaygın sistemi programı ile ilgili iş ve işlemlerin yürütülmesi,
c)
Yönetim ve mali işler ile ilgili görevler;
1)
Kursiyer kayıt ve kabul, eğitim, öğretim, devam, izin, disiplin işleri ile
diğer yönetim konularının ve bunlarla ilgili defter, dosya ve belgelerin
düzenlenmesi, takip edilmesi ve sonuçlarının izlenip değerlendirilmesi,
2)
Merkezin bina, tesis, araç, gerecinin düzen, temizlik, bakım ve korunması
ile her an kullanıma hazır durumda bulundurulmasının sağlanması,
3)
Satın alma işlemlerinin yürütülmesi,
4)
Bakanlıkça veya merkezce açılacak hizmet içi eğitim, kurs, seminer ve
benzeri çalışmalar ile ilgili iş ve işlemlerin yürütülmesi,
5)
Merkezlerde çalışma saatleri dışındaki nöbet görevinin yerine getirilmesi,
6)
Okul aile birliği ve kulüp faaliyetlerinin düzenli olarak yürütülmesinin
sağlanması,
7)
Taşınır kayıt, kontrol ve düşüm işlemleri ile eğitim, öğretim süresince
kullanılacak değerlendirme form ve belgelerin hazırlanması, kayıtların
tutulması,
ç)
Merkezin işleyişi ile ilgili görevler;
1)
Halk eğitimi merkezi planlama komisyonunun sekretarya iş ve işlemlerinin
yürütülmesi,
2)
Öğretmenlerden not çizelgelerinin alınması, incelenmesi ve müdürün onayına
sunulması,
3)
Ders programlarının öğretmenlere dağıtımı ile ilgili çizelgelerin
hazırlanması,
4)
Nöbet çizelgelerinin hazırlanması, müdüre onaylatılması, öğretmenlerin ve
diğer görevlilerin nöbet görevlerinin kontrol edilmesi,
5)
Memurların ve diğer personelin görev dağılımının düzenlenmesi, müdürün
onayına sunulması ve bu görevlerin yürütülmesinin sağlanması,
6)
Aylık maaş ve ders ücretleriyle ilgili iş ve işlemlerin yapılması,
7)
Merkezdeki harcamalarla ilgili olarak görevlendirildiğinde gerçekleştirme
görevinin yapılması,
8)
Merkezin muayene, teslim alma ve sayım kuruluna başkanlık edilmesi ve
işlemlerin yürütülmesi,
d)
Açık öğretimle ilgili görevler;
1)
Kayıtların alınması,
2)
Kitap dağıtım işlerinin yapılması,
3)
Öğrenci belgesi ve diğer belgelerin elektronik ortamda düzenlenmesi,
diplomaların dağıtılması,
4)
Açık öğretim ile ilgili diğer iş ve işlemlerin yürütülmesi.
(3)
Merkez müdürü, müdür yardımcıları arasında dengeli bir görev dağılımı
yapar. Merkezde bir müdür yardımcısı olması hâlinde, muayene ve kabul
komisyonuna kendisi başkanlık eder.
Teknik müdür yardımcısının görev ve
sorumlulukları
MADDE 11 – (1) Teknik müdür yardımcısı, döner sermaye
işletmesi ile ilgili etkinliklerin yürütülmesinden müdüre karşı sorumludur.
(2)
Teknik müdür yardımcısı;
a)
Döner sermaye mevzuatında belirtilen görevleri yerine getirir.
b)
Çalışma saatleri dışında idari nöbet tutar.
c)
Müdürün vereceği diğer görevleri yapar.
Diğer personel
MADDE 12 – (1) Merkezde görevli atölye veya laboratuvar şefi, öğretmen, rehber öğretmen, uzman,
yetişkin eğitimi uzmanı, sosyolog, psikolog, kadrolu usta öğretici, ücretli
usta öğretici, gönüllü öğretici, teknisyen, memur, kütüphane memuru, ambar
memuru, veri hazırlama ve kontrol işletmeni, ayniyat mutemedi, şoför, aşçı,
kaloriferci, bahçıvan, hizmetli ve bekçi gibi diğer personelin görev ve
sorumlulukları Bakanlıkça çıkarılacak yönerge ile belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Bina ve Tesisler
Merkez binası
MADDE 13 – (1) Merkez binası; programların özellikleri,
kursiyerlerin durumu ve çevrenin ihtiyaçları dikkate alınarak planlanır.
Binalarda; yönetim, öğretmenler odası, derslik, atölye, laboratuvar,
araç, gereç, görsel sanatlar ve müzik odaları, konferans salonu, kütüphane
gibi yerler bulunur. Spor salonu, çok amaçlı salon, çocuk bakım ve oyun
odaları, spor ve oyun alanları kurumun amaçlarına göre düzenlenir. Bina ve
eklentilerinin yeterli olması durumunda, ihtiyaca göre çağın gerektirdiği
hobi alanları, internet erişim merkezleri ve sosyal etkinlik ortamları
düzenlenir. Binalar bilimsel ve teknolojik araç ve gereçle donatılır.
(2)
Koridorlarda, Bakanlıkça tavsiye edilmiş Türk büyüklerine ait resimler ile
Türk tarihi ve kültürüne ait levhalar, eğitici ve sanat değeri olan
resimler, duvar gazetesi ile kursiyerlerin diğer etkinliklerinin
sergilenebileceği panolar bulundurulur.
Türk bayrağı ve Atatürk köşesi
MADDE 14 – (1) Türk bayrağının bulundurulması, temizliği,
korunması ve kullanılmasında 22/9/1983 tarihli ve
2893 sayılı Türk Bayrağı Kanunu hükümlerine uyulur.
(2)
Kurumlarda, yönetimin bulunduğu binanın girişinde kolayca görülebilecek en
uygun yerde Atatürk köşesi oluşturulur.
Derslikler
MADDE 15 – (1) Derslikler, programın özelliklerine göre
düzenlenir, kursiyer sayısı, yaş ve gelişim durumları dikkate alınarak
donatılır.
(2)
Derslik, laboratuvar ve atölyelerde; yazı
tahtasının üst kısmına çerçeveli Atatürk resmi, Atatürk resminin sağına
İstiklâl Marşı, soluna Atatürk'ün Gençliğe Hitabesi asılır. Buralarda
Türkiye haritası ile taşınırlar listesi de bulundurulur.
Atölye ve laboratuvarlar
MADDE 16 – (1) Programın özelliğine göre merkezlerde atölye ve
laboratuvar kurulur ve eğitim, öğretime hazır
hâlde bulundurulur. Bu birimler, özel eğitimi gerektiren kursiyerlerin de
yararlanabilecekleri şekilde düzenlenir.
Çocuk bakım ve oyun odası
MADDE 17 – (1) Merkezlerin bünyesinde ihtiyaç duyulması
durumunda çocuk bakım ve oyun odası oluşturulur.
Spor alanları ve görsel sanatlar
derslikleri
MADDE 18 – (1) Merkezler bünyesinde varsa spor alanı, spor
salonu ve çok amaçlı salonlar sosyal, kültürel ve sportif etkinlikler için
kullanıma hazır durumda bulundurulur.
(2)
Spor tesislerinin kullanımıyla ilgili açıklamalar, görülebilecek yerlere
asılır. Tesislerin korunması ile ilgili güvenlik önlemleri alınır. Bu
tesisler, 31/5/2005 tarihli ve 25831 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliği
hükümlerine göre işletilir.
(3)
İmkânları elverişli merkezlerde görsel sanatlar ve müzik derslikleri
oluşturulur. Görsel sanatlar dersliğinin, bir kursiyere 2 m² alan düşecek
şekilde düzenlenmesine özen gösterilir.
(4)
Müzik dersliği diğer dersliklerden daha uzak bir yerde ve anfi şeklinde planlanır, müzik aletleri için oda veya
bir bölüm ayrılır.
(5)
Dersliklerde standartlara uygun araç ve gereç bulundurulur.
Kantin
MADDE 19 – (1) Merkezin fizikî şartlarının uygun olması
hâlinde kantin kurulabilir. Kantinin kurulması, işletme ve denetimi ile
ilgili işlemler Millî Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliği
hükümlerine göre yürütülür.
Uygulama birimi
MADDE 20 – (1) Bünyesinde
döner sermaye bulunan merkezlerde gıda üretimi, beslenme, ticaret, turizm
ve benzeri bölüm ve atölyeler uygulama birimi olarak kurulabilir.
ALTINCI BÖLÜM
Eğitim, Öğretim Etkinlikleri
Kurslar
MADDE 21 – (1) Yaygın eğitim programları veya kısa süreli
ve kademeli eğitim uygulayarak ekonomimizin gelişmesi doğrultusunda ve
istihdam politikasına uygun meslekleri edinmeleri için yaş, eğitim seviyesi
ve cinsiyet farkı gözetmeksizin bireyleri, meslek sahibi, ortak kültürün
gönüllü temsilcisi, katılımcı, paylaşımcı ve üretken vatandaş olarak
yetiştirmek amacıyla yer ve zamana bağlı olmaksızın genel, mesleki ve
teknik eğitim kursları düzenlenir.
Kurs türleri
MADDE 22 – (1) Kurslar; genel, mesleki ve teknik olmak üzere
iki bölümden meydana gelir. Bu bölümler birbirini destekleyici biçimde
hazırlanır.
(2)
Meslek kurs programları belgeye götürecek şekilde, ulusal ve uluslararası
meslek ve eğitim standartlarına uygun olarak yapılandırılır.
Eğitim ihtiyaçlarını belirleme
çalışmaları ve uygulanacak yöntemler
MADDE 23 – (1) Kurslar, çevrede yapılacak kapsamlı eğitim ihtiyaçlarını
belirleme çalışmaları sonucuna göre planlanır ve düzenlenir. Merkezlerdeki
öğretmenler, eğitim ihtiyaçlarını belirlemek için toplantı, görüşme, anket,
gözlem ve benzeri bilimsel yöntemlerle öğretim yılı başında ve sonunda
eğitim ihtiyaçlarını belirleme çalışmaları yaparlar.
(2)
Eğitim ihtiyaçlarını belirleme çalışmalarında bilişim teknolojisi başta
olmak üzere çevredeki iletişim araçlarından yararlanılır.
(3)
Yorum ve demeç içermeyen ve sadece merkez ve bağlı birimlerin
faaliyetlerini tanıtımla sınırlı olmak kaydıyla kitle iletişim
kuruluşlarına bilgi verecek görevliler mülki amirlerce belirlenir.
Kursların düzenleneceği yerler
MADDE 24 – (1) Kurslar;
a)
Merkez binalarında,
b)
Ceza infaz kurumları ve tutukevlerinde,
c)
İl, ilçe, belde, köy ve mahallelerde eğitim için sağlanan yerlerde,
ç)
Rehabilitasyon merkezlerinde,
d)
Kamu veya özel kuruluşlara ait yerlerde,
e)
Örgün eğitim, öğretim kurumlarına ait binalarda,
f)
Gezici olarak hazırlanan mobil eğitim araçlarında,
g)
Merkezlerce uygun görülen diğer yerlerde
düzenlenir.
Kursların doğrudan merkezlerce
düzenlenmesi
MADDE 25 – (1) Kurs düzenlenmesi ile ilgili eğitim
ihtiyaçlarını belirleme çalışmalarından sonra talep edilen kurs, merkezin
imkânlarıyla açılır. Gerekli olan araç, gereç, teçhizat, bina, bütçe,
personel ihtiyaçları merkezlerce karşılanır. Kursa katılanlardan durumu
uygun olanlar, kendi istekleriyle etkinlik giderleri için okul aile
birliğine katkıda bulunabilirler.
Kursların iş birliği ile düzenlenmesi
MADDE 26 – (1) Mesleki ve teknik, sosyal ve kültürel
alanlarda meydana gelen gelişmeler doğrultusunda kaynakları birleştirmek,
eğitimde kaliteyi yükseltmek, istihdam kolaylığı ve katılımcılara sosyal
yararlar sağlamak amacıyla gerektiğinde çeşitli örgün eğitim-öğretim
kurumlarına ait binalarda ve programların özelliğine göre atölye ve laboratuvar gibi eğitim ortamlarında, özel ve resmî
kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapılarak da kurslar düzenlenebilir.
(2)
Özel, resmî kurum ve kuruluşlar, sivil toplum kuruluşları ile iş birliği
yaparak il genelinde düzenlenecek kurslar için il millî eğitim
müdürlüğünce; bir merkez ile iş birliğinde yerel olarak düzenlenecek
kurslar için merkez müdürlüğünce protokoller hazırlanıp uygulanabilir.
Merkez müdürlükleri tarafından imzalanan protokoller, millî eğitim
müdürünün onayı ile geçerlilik kazanır. Ülke genelinde diğer Bakanlık ve
ilgili kurum veya kuruluşlar arasındaki uygulamalar için Bakanlıkça
protokol düzenlenir.
(3)
İş birliği protokolleri çerçevesinde düzenlenebilecek kurslarla ilgili
alınacak onayda, tarafların kursa katkıları ve kursun iş birliği hâlinde
düzenleneceği açıkça belirtilir. Bu şekilde düzenlenen kurslarda gözetim,
izleme, rehberlik ve kurs sonunda kurs bitirme belgesi düzenlenmesi
merkezlerce yapılır, bu yetki başka kurum ve kuruluşlara devredilemez.
Kursların döner sermaye kapsamında
düzenlenmesi
MADDE 27 – (1) Bünyesinde döner sermaye işletmesi bulunan
merkezlerde sadece üretime yönelik kurslar döner sermaye kapsamında
düzenlenir. Kursların bu şekilde düzenlenmesinde verilen eğitimde mal ve
hizmet üretiminin gerçekleştirilmesi de sağlanır.
(2)
Üretime yönelik düzenlenecek kurslar merkez halk eğitimi ve hayat boyu
öğrenme planlama komisyonunda belirlendikten sonra onaya sunulur. Kursun
döner sermaye kapsamında düzenlendiği bu onayda belirtilir ve işlemler,
döner sermaye ile ilgili mevzuata göre yürütülür.
Özel mevzuatı olan kurslar
MADDE 28 – (1) Bakanlık veya diğer bakanlık, kurum ve
kuruluşlarla iş birliği hâlinde düzenlenen kurslar, kendi özel mevzuatına
göre açılır ve yürütülür.
Özel eğitim gerektiren bireylere
yönelik düzenlenecek kurslar
MADDE 29 – (1) Özel eğitim gerektiren kişileri mesleki ve
teknik ile sosyal ve kültürel alanda bilgi ve beceri sahibi yapmak, onları
hayata kazandırmak, üretken bireyler hâline getirmek amacıyla kurslar
düzenlenir. Kursların düzenlenmesinde ilgili kurum ve kuruluşlarla iş
birliği yapılır.
(2)
Özel eğitim gerektiren kişiler için özel sınıf ve gruplar
oluşturulabileceği gibi kaynaştırma yolu ile diğer kurslardan da
faydalanmaları sağlanabilir.
(3)
Bu bireylerin eğitim öğretim hizmetleri 31/5/2006
tarihli ve 26184 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Özel Eğitim Hizmetleri
Yönetmeliğinin ilgili hükümleri doğrultusunda yürütülür.
Merkezlerin gözetiminde düzenlenecek
kurslar
MADDE 30 – (1) Ücretsiz olarak halka açık yaygın eğitim
amaçlı kurs düzenlemek isteyen diğer bakanlıklar, resmî ve özel kurum ve
kuruluşlar ile gönüllü kuruluşlar halk eğitimi merkezi müdürlüklerinin
gözetim ve iş birliğinde kurs düzenleyebilirler. Mesleki ve teknik eğitim
okul ve kurumlarınca açılan kurslar bu kapsamda değerlendirilmez. Kuruluş
kanunlarında verilen yetki gereği diğer bakanlık ve kurum, kuruluşlarca
açılan kurslarda da Bakanlıkla iş birliği yapılır. Hizmet içi eğitim faaliyetleri
hariç Bakanlığın izin, denetim ve gözetimi dışında kurs adı altında düzenlenen
etkinliklerde verilen belgeler geçerli kabul edilmez.
Kursların meslek kursları statüsünde
düzenlenmesi
MADDE 31 – (1) Merkezlerce, meslek kursları ile ilgili gerekli
eğitim, öğretim ortamı oluşturulamadığı durumlarda bölgedeki mesleki ve
teknik eğitim okul ve kurumlarıyla iş birliği yapılarak meslek kursları
düzenlenir.
(2)
Mesleki ve teknik kurslarla ilgili işlemler, Mesleki ve Teknik Eğitim
Yönetmeliğinin meslek kurslarının düzenlenme ve yürütülme esasları
hükümleri doğrultusunda yürütülür. Bu kurslara katılanlar, işletmelerde
beceri eğitimine devam ettikleri sürece Mesleki Eğitim Kanunu çerçevesinde
çırak öğrencilere tanınan iş kazaları ve meslek hastalıkları ile hastalık
sigortaları hükümlerinden faydalandırılır.
Kursa kayıt-kabul
MADDE 32 – (1) Kursa devam edeceklerde, Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşı olma şartı aranır. Haymatlos (ülkesi belli olmayan) veya mülteci durumundaki
yabancılar, Türkiye'de çalışma izni verilen yabancılar, yabancı misyon şefliklerinde veya uluslararası kuruluş
temsilciliklerindeki görevliler ile Türk vatandaşlığını kazanmış olup
sonradan Bakanlar Kurulundan Türk vatandaşlığından çıkma izni alarak
yabancı bir devlet vatandaşlığı hakkını kazanan kişiler ve bunların birinci
derecede yakınları kurslara devam edebilirler. Bunlarla ilgili işlemlerde
Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği ile Türkiye'de öğrenim gören yabancı
uyruklu öğrencilere ilişkin mevzuat hükümlerine uyulur. Yukarıda
belirtilenlerin dışındakiler için mülki amirin izni gerekir.
(2)
Kurslara kayıt, kursiyerin T.C. kimlik numarası esas alınarak yapılır.
Kursiyerlerden, açılacak kursun özelliğine göre gerektiğinde öğrenim
belgesi istenir.
(3)
Başvurular, merkezlere bireysel ve toplu olarak doğrudan yapılabileceği
gibi bilişim teknolojisi kullanılarak da yapılabilir. Ayrıca merkezlerden
uzak yerleşim birimlerinde ikamet edenler, bulundukları yerdeki
muhtarlıklar ve Bakanlığa bağlı okul veya kurum müdürlüklerine başvuruda
bulunabilirler. Muhtarlık, okul veya kurum müdürlükleri, yapılan
başvuruları belirli aralıklarla merkez müdürlüğüne ulaştırır.
Kursların düzenlenmesi ve kursa
katılacakların sayısı
MADDE 33 – (1) Merkezlerce kurslar en az 12 kursiyerin
katılmasıyla düzenlenir. Kurslar; program, aday kursiyer sayısı, öğretmen
ve usta öğreticilerin çalışma saatleri ile benzeri bilgiler içeren teklifin
millî eğitim müdürü tarafından onaylanmasıyla açılır.
(2)
Kurs açılma onayları, tek olarak alınabileceği gibi belirli dönemlerde
toplu olarak da alınabilir.
(3)
Kursiyer sayısının 8 in altına düşmesi durumunda, merkez müdürünün teklifi,
millî eğitim müdürünün onayı ile eğitime devam edilebilir.
(4)
Okuma yazma, özel eğitim gerektiren bireylere, koruma altındaki bireylere,
sokakta çalışan veya yaşayan çocuklara, rehabilitasyon
merkezlerinde ve hastanelerde yatan kişilere, tutuklu ve hükümlülere,
3/7/2005 tarihli ve 5402 sayılı Denetimli Serbestlik ve Yardım Merkezleri
ile Koruma Kurulları Kanunu kapsamında düzenlenen kurslar ile unutulmaya
yüz tutmuş geleneksel el sanatlarının yaşatılmasına yönelik ve döner
sermaye işletmesi bünyesinde düzenlenecek kurslarda kursiyer sayısı dikkate
alınmaz.
(5)
Kurslarda programın özelliği ve katılımcının isteği, mevcut imkânlar ve
benzeri hususlar dikkate alınarak eğitimin bireyselleştirilmesi yoluna da
gidilebilir.
(6)
Kursların herhangi bir nedenle kapatılması durumunda kursiyerler,
istemeleri hâlinde aynı programı yürüten en yakın kurs merkezine
nakledilebilir.
(7)
Bir kursu başarıyla tamamlayan kursiyerler, yeni açılan aynı tür ve
seviyedeki bir kursa katılabilirler. Ancak bu durumdaki kursiyerlerin
sayısı, kursa katılanların sayısının 1/4 ünü aşamaz.
Kursa devam
MADDE 34 – (1) Kursiyerler;
a)
Düzenli olarak kursa devam etmek zorundadırlar. Özürlü ve özürsüz
devamsızlıkların toplamı kurs süresinin 1/5 ini geçemez.
b)
Modüler öğretim programının uygulandığı kurslarda, kazanılmayan ve devam
edilmeyen modüllerden devamsız ve başarısız
sayılırlar. Daha önce başarısız oldukları kursa tekrar katılmaları veya
diğer kurslara devam etmek istemeleri hâlinde eğitim aldıkları ve başarılı
oldukları modüllerden muaf tutulurlar.
Disiplin
MADDE 35 – (1) Kurslarda eğitim ve öğretimi aksatan, kursun
düzenini bozan, öğretmen ve kursiyerlerin huzurunu kaçıracak tutum ve
davranışlarda bulunan, yapılan uyarılara rağmen davranışlarını düzeltmeyen
kursiyerlerin kursla ilişikleri kesilir. Kurumun araç, gerecine kasten
zarar verenlerin de kursla ilişiği kesilir.
Kurs araç, gerecinin korunması
MADDE 36 – (1) Kurs için gerekli araç, gereç merkezlerce
sağlanır. Kurs süresince ayrıca iş birliği yapılan kurum veya kuruluşlar
ile kursiyerlere ait araç, gereç de kullanılabilir. Kursa katılanlar, demirbaş
eşyanın bakımı ve korunmasından sorumludur.
Yıllık çalışma süresi
MADDE 37 – (1) Merkezlerdeki etkinlikler, yıl boyunca
sürdürülür. Kursların açılış ve kapanış tarihleri, kutlanacak veya anılacak
belirli gün, haftalar ve tatil zamanları, il hayat boyu öğrenme, halk
eğitimi planlama ve iş birliği komisyonunca önceden planlanır. Etkinlikler,
il millî eğitim müdürlüğünce hazırlanan öğretim yılı çalışma takviminde
belirtilir.
Haftalık çalışma süresi
MADDE 38 – (1) Haftalık çalışma süresi en fazla 40 saattir.
Kursların haftada kaç saat, hangi gün ve saatte yapılacağı, kurs yeri,
kursiyerlerin durumları ve uygulanacak program dikkate alınarak belirlenir.
Günlük çalışma süresi
MADDE 39 – (1) Günlük çalışma süresi mesai saatleri içinde ve
dışında kursiyerlerin durumuna, bölgenin özellik ve ihtiyaçlarına göre
belirlenir. Etkinlikler, gerektiğinde hafta sonu tatil günlerinde de devam
eder. Öğretmen, uzman ve usta öğreticilerin günlük çalışma programları buna
göre düzenlenir ve uygulanır.
Ders saatleri
MADDE 40 – (1) Bir ders saati süresi 45 dakikadır. Kurslarda
blok ders yapılabilir. Dinlenme süresi en az 5, en fazla 15 dakikadır.
Haftalık ders dağıtımı
MADDE 41 – (1) Yönetici ve öğretmenlerin aylık karşılığı ve
ücretli okutacakları dersleri gösteren haftalık ders dağıtım çizelgesi
yönetimce hazırlanır ve ilgililere tebliğ edilir.
(2)
Haftalık ders dağıtım çizelgesi düzenlenirken;
a)
Dersler, özellikleri dikkate alınarak blok veya haftanın belirli günlerinde
işlenecek şekilde planlanır.
b)
Teorik ve uygulamalı meslek derslerinin aynı güne konulması durumunda,
teorik derslerin öğleden önceye, uygulamalı derslerin ise öğleden sonraya
konulmasına özen gösterilir.
c)
Teorik ve uygulamalı meslek dersleri, imkânlar ölçüsünde birbirini izleyecek
şekilde planlanır.
Kurs planı
MADDE 42 – (1) Alan öğretmenleri ve usta öğreticiler, kurs
başlamadan planlarını hazırlayarak müdüre onaylatır. Gerektiğinde kurs
planlarında zümre öğretmenlerinin önerileriyle yapılacak değişiklikler de
müdürün onayına sunularak uygulanır.
(2)
Onaylanan kurs planının aslı öğretmen ve usta öğreticilere verilir. Bir
örneği de yönetimce öğretim yılı boyunca saklanır. Öğretmen ve usta
öğreticiler kurs planını yanında bulundurur.
Ders planı
MADDE 43 – (1) Öğretmen ve usta öğreticiler, derse girmeden
önce kurs planını dikkate alarak ders planı yaparlar. Ders planı,
istendiğinde merkez müdürü ve denetime yetkili kişilerce görülebilir.
(2)
Aynı alanda birden fazla kursta görevlendirilen öğretmen ve usta öğreticiler,
yaptıkları planı diğer kurslarda da kullanabilirler. Ancak planı uygularken
kursların seviyeleri göz önünde bulundurularak gerektiğinde plan üzerinde
bazı değişiklikler yapabilirler.
(3)
Modüler programlarda; modül bilgi sayfaları, işlem
analizleri günlük plan olarak değerlendirilir.
Başarının değerlendirilmesi
MADDE 44 – (1) Yaygın eğitimde başarı, programın özelliğine
göre değerlendirilir.
(2)
Değerlendirme; ders öğretmeni tarafından yazılı, sözlü, uygulamalı sınavlar
veya varsa ödev ya da projelere göre yapılır. Birden fazla sınav şekli ile
sınavı yapılan dersin puanı veya notu, bu sınavların aritmetik ortalaması
ile belirlenir. Bu puan veya not, kurs veya modülün
başarı puan ya da notu olarak değerlendirilir.
(3)
Modüler eğitim uygulanan programlarda her modülün
sonunda değerlendirme yapılır.
(4)
Programların özelliğine göre sınavlar ve başarı değerlendirmesi bilişim
teknolojisi kullanılarak da yapılabilir.
(5)
Kursiyerlerin sağlık durumları veya bedensel engelleri nedeniyle bazı
derslerdeki sınavlar, durumlarına uygun sınav yöntemiyle yapılır.
(6)
Yetişkinler Eğitimi II. Kademe Başarı Belgesi alanlar, ilköğretim okulu 5
inci sınıfını tamamlamış sayılırlar ve ilkokul mezunlarına tanınan bütün
haklardan yararlanırlar.
(7)
Kursiyerlerin başarılarının değerlendirilmesinde 100 puan üzerinden 5 lik not düzeni kullanılır. Puanlar ve not olarak
karşılığı ile başarı derecesi;
85-100
arası 5 Çok iyi
70-84
arası 4 İyi
55-69
arası 3 Orta
45-54
arası 2 Geçer
0-44
arası 1 Başarısız
olarak değerlendirilir.
(8)
Kursiyerlerin sınav kâğıtları en az bir yıl saklanır. Kurs süresince
uygulanan programın özelliğine göre; kurs veya modül
sonunda yapılan sınavda kursiyerlerin başarısını gösteren puan veya notlar,
puan veya not çizelgesine yazılır. Bu çizelge, denetleme yetkisi olanlardan
başkasına gösterilmez ve kurs sonunda yönetime teslim edilir.
(9)
Sınavlara hazırlık kurslarının sonunda, seminerler ve kulüp çalışmalarında
değerlendirme yapılmaz.
(10)
Kursa düzenli olarak devam edip başarısız olanlar ile geçerli mazeretinden
dolayı kurs dönemi sonunda yapılan sınava katılamayanlara, aynı tür ve
seviyedeki kursa tekrar devam etmeksizin, iki yıllık süre içerisinde üç
defa sınava girme hakkı tanınır. Kursiyerler, başarısız olduğu veya
sınavına katılamadığı program veya modülün,
merkezde açılamaması hâlinde diğer merkezlerde açılmış olan aynı tür
program veya modülün sınavına katılabilir. Başarması hâlinde kursiyerin
kayıtlı bulunduğu merkezce belge düzenlenir.
(11)
Bireylerin, çeşitli yollarla kazandıkları bilgiler değerlendirilerek
belgelendirilir. Buna ilişkin yönerge Bakanlıkça düzenlenir.
Kursiyerlerin ödüllendirilmesi
MADDE 45 – (1) Kurs süresince başarılı çalışmaları ve
davranışlarıyla arkadaşlarına örnek olan, düzenlenen sosyal etkinliklere
aktif olarak katılan kursiyerlere teşekkür belgesi verilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Programlar
Programların amaçları
MADDE 46 – (1) Merkezlerce; yaş, eğitim düzeyi ve cinsiyet
farkı gözetmeksizin kursiyerlerin ilgi, istek, yetenek ve beklentileri doğrultusunda
bilgi, beceri ve davranışlarını geliştirmek amacıyla, yaygın eğitim
programları ile kısa süreli ve kademeli mesleki ve teknik eğitim
programları hazırlanarak uygulanır. Bu Yönetmeliğin 30 uncu maddesi
kapsamında açılan mesleki ve teknik eğitim ile ilgili kurs programlarının
hazırlanmasında, Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliğinin ilgili hükümleri
uygulanır.
(2)
Yaygın eğitim programları;
a) Hayat boyu öğrenme uygulamaları doğrultusunda kişisel
gelişim taleplerinin karşılanmasının yanı sıra değişen ve gelişen ekonomiye
iş gücü duyarlılığının artırılması için kamu, özel sektör ve sivil toplum
kuruluşları ile iş birliği içerisinde kursiyerleri, ilgi, istek ve
yeteneklerine uygun olarak üretken, bilinçli, yenilikleri ve gelişmeleri
izleyen ve kendini buna göre sürekli geliştiren, iyi insan, iyi vatandaş
olarak yetiştirmek, istihdam için gerekli ve ihtiyaç duydukları
yeterlikleri kazanmalarına uygun eğitimleri sağlamak; araştıran,
geliştiren, değerlendiren, tasarlayan, girişimci bireyler olarak yetiştirmek,
b)
Bir meslek sahibi olup mesleğinde ilerlemek isteyenler ile meslek
değiştirmek isteyenlere ilgi, istek ve yeteneklerine uygun meslek
edindirmek,
amaçlarını taşır.
Programların içeriği
MADDE 47 – (1) Yaygın eğitim programları, örgün eğitim ile
birbirini tamamlayacak, gerektiğinde aynı vasıfları kazandırabilecek ve
birbirinin her türlü imkânlarından yararlanarak bir bütünlük içinde
düzenlenir. Hazırlanan programlarda hangi materyallerin kullanılacağı,
ölçme ve değerlendirmenin nasıl yapılacağı belirtilir.
Programın hazırlanması ve uygulanması
MADDE 48 – (1) Programların hazırlanması, incelenmesi,
izlenmesi, sürekli güncellenmesi, ihtiyaçlara uygun olarak uygulanması ve modüllerinin belirlenmesi merkezlerce ve Genel
Müdürlükçe gerçekleştirilir. Hazırlanan programlar Bakanlığın onayından
sonra uygulanır.
(2)
Eğitim programında yer alan mesleki uygulamaların merkezlerde
imkânsızlıklar nedeniyle yapılamaması durumunda diğer okul, resmî kurum ve
işletmelerle iş birliğinde uygulama çalışmaları yapılır.
Programların süresi ve izlenmesi
MADDE 49 – (1) Eğitim programlarında; program içeriği,
seviyesi ve eğitim süresi saat olarak belirtilir. Programların süresi;
içeriğinde yer alan bilgi, beceri ve kazanıma göre belirlenir.
(2)
Yaygın eğitimde uygulanan programların izlenmesi, geliştirilmesi ya da
devam ettirilmesi çalışmaları; sektörün, öğretmen ve kursiyerlerin
beklentilerini karşılama düzeylerini belirlemek için yapılır.
(3)
Programların değerlendirilerek geliştirilmesi Genel Müdürlükçe yapılır veya
yaptırılır.
Programların seviyesi
MADDE 50 – (1) Mesleki ve teknik eğitim kurs programlarında
örgün ve yaygın eğitimdeki referans seviyeleri birbiriyle ilişkilendirilir.
(2)
Genel kurslar ile beceri geliştirme kurslarında seviyelendirme
aranmaz.
Programların denkliği
MADDE 51 – (1) Denklik işlemleri, değerlendirme yetkisine
sahip kurumlarca Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği hükümlerine göre
yapılır.
(2)
Modüllerin eğitim süresi ile mesleki uygulamaların süresi dikkate alınarak,
eğitim programlarını tamamlayanlara verilen belgeler, bireylerin müracaat
etmeleri hâlinde çıraklık eğitimine geçişte değerlendirilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Rehberlik, Bilgilendirme ve Danışmanlık, Sosyal
Etkinlikler, Kulüpler,
Gezi, Gözlem ve
İnceleme Etkinlikleri
Rehberlik, bilgilendirme ve danışmanlık
hizmetleri
MADDE 52 – (1) Merkez yönetimince, öğretmen ve usta
öğreticilere merkez, merkezin faaliyetleri ve kurslar ile ilgili olarak
bilgilendirme, yönlendirme, danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinde bulunulur.
(2)
Yaygın eğitim konusunda bireyleri bilinçlendirmek, faaliyetleri halka
tanıtmak, kurslara katılma engellerini ortadan kaldırmak için özellikle
mesleki eğitim kurslarına katılanlara rehberlikte bulunulur. Bu hizmetlerde
yetişkin eğitimi uzmanı ve rehber öğretmenlerden de yararlanılır.
(3)
Merkezler bünyesinde veya millî eğitim müdürlüklerince uygun görülecek
merkez dışındaki yerlerde bilgilendirme, yönlendirme ve danışmanlık
hizmetlerinde bulunmak ve açık öğretim öğrencilerine yönelik danışma ve
halkla ilişkiler bürosu kurulabilir.
(4)
Rehberlik, bilgilendirme ve danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesinde resmî,
özel kurum, kuruluşlar ve gönüllü kişilerle iş birliği yapılır.
Sosyal etkinlikler, kulüpler, gezi,
gözlem ve inceleme etkinlikleri
MADDE 53 – (1) Yapılan eğitime destek vermek amacıyla
merkezlerce, millî kültür değerlerimizi sevdirmek, yaşatmak,
yaygınlaştırmak, yeni nesillere aktarımını sağlamak, kursiyerleri zararlı
alışkanlıklardan korumak, katılımcılığı özendirmek, kursiyerlerde özgüven
ve sorumluluk duygusunu geliştirmek, yeni ilgi alanları ve beceriler oluşturmak,
yeteneklerini sergileme imkânı vermek amacıyla merkezlerce; yarışma,
konser, panel, sergi, sempozyum, fuar, festival,
sportif ve benzeri sosyal etkinlikler düzenlenebilir.
(2)
Sosyal etkinlikler, merkezlerce düzenlenebileceği gibi diğer kurum ve
kuruluşlarla iş birliği yapılarak da planlanıp uygulanabilir. Merkezler,
yıl boyunca kurslar için yapmış oldukları eğitim ihtiyaçlarını belirleme
çalışmalarını sosyal etkinlikler için de yaparlar.
(3)
Merkezlerdeki sosyal, bilimsel, sanatsal, sportif ve kültürel etkinliklerin
verimini artırmak, toplum sorunlarına duyarlılık kazandırmak ve bu
sorunların çözümüne yardımcı olmak, katılımcılığı teşvik etmek, birlikte
çalışma ve iş birliği yapma becerilerini geliştirmek amacıyla gönüllü
kişilerden oluşan kulüpler kurulabilir.
(4)
Konuların işlenmesinde çevre ile ilişki kurmak, bilgi alış verişinde
bulunmak, çevreyi incelemek ve tanımak amacıyla il içi, il dışı ve yurt
dışı geziler düzenlenir. Yurt içi ve yurt dışında fuar, defile, sergi,
sanatsal, sportif, sosyal, kültürel ve benzeri etkinliklere katılan
kursiyerler devam edemedikleri süre içinde izinli sayılırlar.
(5)
Merkezlerce yapılacak sosyal etkinlik ve kulüp çalışmaları, gezi, gözlem ve
inceleme etkinliklerinin iş ve işlemleri, 13/1/2005
tarihli ve 25699 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı
İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği
hükümlerine göre yürütülür.
DOKUZUNCU BÖLÜM
İzleme ve Değerlendirme
İzleme ve değerlendirme
MADDE 54 – (1) Merkez ve kurs hizmetlerinin kanun, tüzük,
yönetmelik ve diğer düzenleyici işlemlere uygun olarak yürütülüp
yürütülmediğinin belirlenmesi için izleme ve değerlendirme Genel Müdürlük
yetkilileri, müfettişler, il veya ilçe millî eğitim müdürlükleri ve merkez
yönetimince yapılır.
(2)
Merkez yönetimince ücretli usta öğretici için bir genel değerlendirme
raporu hazırlanır ve dosyasında saklanır. Tekrar görevlendirmede bu
raporlar dikkate alınır. Yapılan rehberlik, izleme ve değerlendirme
sonucunda yetersiz olduğu tespit edilen ücretli usta öğreticilerin
görevlerine, hazırlanan rapor doğrultusunda son verilir.
ONUNCU BÖLÜM
Resmî Tatil Günleri, İzin ve Vekâlet İşlemleri
Resmî tatil günleri
MADDE 55 – (1) Merkezlerdeki resmî tatil günlerine ilişkin
işlemler, 17/3/1981 tarihli ve 2429 sayılı Ulusal
Bayram ve Genel Tatiller Hakkında Kanun hükümlerine göre yürütülür.
(2)
Eğitim ve öğretimi aksatacak nitelikte olağanüstü durum, sel, deprem,
hastalık, havanın aşırı sıcak ve soğuk olması gibi nedenlerle il veya ilçe
sağlık kurulunun gerekli gördüğü ve mülkî makamın onayladığı durumlarda
merkezlerde eğitim ve öğretime ara verilir. Bu gibi durumlarda
kursiyerlerin eksik kalan eğitim ve öğretimleri için merkez yönetimince
gerekli önlemler alınır.
İzin ve vekâlet işlemleri
MADDE 56 – (1) Kadrolu personelin mazeret, hastalık ve yıllık
izin işlemleri, ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülür.
(2)
Merkez müdürünün herhangi bir nedenle izinli veya görevli olması durumunda
merkez müdür yardımcılarından biri müdürlüğe vekâlet eder. Merkezde müdür
yardımcısı bulunmaması hâlinde millî eğitim müdürlüğünce görevlendirme
yapılır.
ONBİRİNCİ BÖLÜM
Komisyonlar
Merkez halk eğitimi ve hayat boyu öğrenme
planlama komisyonu
MADDE 57 – (1) Hayat boyu öğrenme kapsamında çevrenin
yaygın eğitim ihtiyaçlarının planlanması, değerlendirilmesi, ortaya çıkan
güçlüklerin giderilmesi, uygulamaya yönelik kararlar alınması ve ilçe,
gerektiğinde de il hayat boyu öğrenme ve halk eğitimi planlama komisyonuna
götürülecek istek ve önerilerin belirlenmesi amacıyla merkez müdürünün
başkanlığında, müdür yardımcıları, atölye veya laboratuvar
şefi, her alandan birer öğretmen; öğretmen bulunmadığı takdirde usta
öğretici, kulüp başkanlarından bir temsilci ve okul aile birliği
başkanından merkez halk eğitimi ve hayat boyu öğrenme planlama komisyonu
oluşturulur.
(2)
Merkez halk eğitimi ve hayat boyu öğrenme planlama komisyonu yılda en az üç
defa toplanır. Gerektiğinde merkez müdürünün çağrısıyla da toplantı
yapılabilir. Komisyon kararları il hayat boyu öğrenme, halk eğitimi planlama
ve iş birliği komisyonu çalışmalarında göz önünde bulundurulur. Toplantılar
il hayat boyu öğrenme, halk eğitimi planlama ve iş birliği komisyonu toplantısından
önce yapılır.
İlçe hayat boyu öğrenme, halk eğitimi
planlama ve iş birliği komisyonu
MADDE 58 – (1) İlçe hayat boyu öğrenme, halk eğitimi
planlama ve iş birliği komisyonu; ilçedeki resmî, özel ve sivil toplum
kuruluşları ile hayat boyu öğrenme kapsamında yaygın eğitim ihtiyaçlarının
belirlenmesi, planlanması, ortaya çıkan güçlüklerin değerlendirilmesi ve
merkezler arasıda iş birliği ve koordinasyon
sağlanması, etkinliklerin birlikte planlanması ve uygulamaya konulması,
hizmet tekrarı ve kaynak israfının önlenmesi ve verimliliğin artırılması
amacıyla kaymakamın başkanlığında belediye başkanı veya temsilcisi, askerî
birlik temsilcisi, yüksek öğretim kurumlarından temsilci, cumhuriyet
başsavcısı veya temsilcisi, emniyet müdürü, özel idare müdürü, millî eğitim
müdürü, yaygın eğitimden sorumlu şube müdürü, gençlik ve spor müdürü, tarım
ilçe müdürü, sosyal hizmetler ilçe müdürü, varsa Türkiye iş kurumu
temsilcisi, çevre ve orman müdürü, kültür ve turizm müdürü, vakıflar
müdürlüğü temsilcisi, meslek odaları temsilcileri, sendika temsilcileri,
ilköğretim müfettişi, ilköğretim, ortaöğretim ve her türdeki mesleki ve
teknik ortaöğretim kurumlarını temsilen birer müdür, merkez müdürleri ve
uygun görülen diğer resmî, özel sivil toplum kuruluş temsilcilerinden
oluşur.
(2)
Komisyon, ağustos ve ocak aylarında olmak üzere yılda iki defa toplanır.
Komisyon başkanının çağrısıyla gerektiğinde olağanüstü de toplanabilir.
Sekretarya işleri ilgili şube müdürü tarafından yürütülür. Komisyonun gündemi,
merkez halk eğitimi ve hayat boyu öğrenme planlama komisyonlarının görüşü
alınarak oluşturulur. Alınan kararlar kaymakamın onayından sonra uygulanır.
İl hayat boyu öğrenme, halk eğitimi
planlama ve iş birliği komisyonu
MADDE 59 – (1) Komisyon; ildeki resmî, özel ve sivil toplum
kuruluşları ile hayat boyu öğrenme alanında iş birliği ve koordinasyonu
sağlamak, etkinlikleri birlikte planlamak ve uygulamaya koymak, hizmet
tekrarı ve kaynak israfını önlemek, verimliliği artırmak amacıyla valinin
başkanlığında büyükşehirlerde belediye başkanı veya temsilcisi ve
gerektiğinde büyükşehirdeki ilçe belediye başkanları veya temsilcileri,
diğer illerde belediye başkanı veya temsilcisi, askerî birlik temsilcisi,
yüksek öğretim kurumlarından temsilci, cumhuriyet başsavcısı veya temsilcisi,
il emniyet müdürü, il özel idaresi temsilcisi, il millî eğitim müdürü,
gençlik ve spor il müdürü, tarım il müdürü, sosyal hizmetler il müdürü,
Türkiye iş kurumu il müdürü, çevre ve orman il müdürü, kültür ve turizm
müdürü, vakıflar bölge müdürü veya il müdürü, meslek odaları temsilcileri,
sendika temsilcileri, ilköğretim müfettişleri başkanı, ilköğretim, ortaöğretim
ve her türdeki mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarını temsilen birer
müdür, iki merkez müdürü ve uygun görülen diğer resmî, özel sivil toplum
kuruluş temsilcilerinden oluşur.
(2)
İl hayat boyu öğrenme, halk eğitimi planlama ve iş birliği komisyonu, her
yıl ilçe hayat boyu öğrenme, halk eğitimi planlama ve iş birliği komisyonu
toplantılarından sonra eylül ve şubat aylarında toplanır. İlçe hayat boyu
öğrenme, halk eğitimi planlama ve iş birliği komisyonlarından gelen görüş
ve önerileri göz önünde bulundurarak önceki yıla ait çalışmaları
değerlendirir ve ilin yıllık hayat boyu öğrenme ve halk eğitimi planlama
çalışma programını hazırlar, kararlar valinin onayından sonra yürürlüğe
girer. İl hayat boyu öğrenme, halk eğitimi planlama ve iş birliği komisyonu
kararlarından Bakanlığın yapacağı iş ve işlemleri ilgilendirenler Bakanlığa
gönderilir.
(3)
İl hayat boyu öğrenme, halk eğitimi planlama ve iş birliği komisyonunun
sekretarya işleri, illerde oluşturulan Hayat Boyu Öğrenme Koordinasyon ve
Bilgi Merkezi tarafından yürütülür.
ONİKİNCİ BÖLÜM
Merkezlerde Kurulacak Diğer Komisyon ve Ekipler
İhale komisyonu
MADDE 60 – (1) Okul ve kurumlardaki satın alma iş ve
işlemleri 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu
İhale Kanunu ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre kurulan ihale
komisyonunca yürütülür.
Muayene ve kabul komisyonu
MADDE 61 – (1) Muayene ve kabul komisyonu, Kamu İhale Kanunu
ile 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale
Sözleşmeleri Kanunu hükümlerine göre çıkarılan mevzuat hükümlerine göre
kurulur ve görevlerini yürütür.
Sayım kurulu
MADDE 62 – (1) Sayım kurulu, 28/12/2006
tarihli ve 2006/11545 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Taşınır Mal Yönetmeliği hükümlerine göre kurulur ve görevlerini yürütür.
Değer tespit komisyonu
MADDE 63 – (1) Değer tespit komisyonu, Taşınır Mal
Yönetmeliği hükümlerine göre kurulur ve görevlerini yürütür.
Kalite kontrol komisyonu
MADDE 64 – (1) Merkezde üretilen mal ve hizmetin istenilen
kalite ve standartlara uygun olup olmadığını kontrol etmek üzere atölye
veya laboratuvar şefi ve öğretmenlerden üç
kişilik bir komisyon oluşturulur. İnceleme sonunda düzenlenen raporun bir
örneği ürün ile birlikte ilgili yere gönderilir.
ONÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tutulacak Defter, Dosya, Form, Belgeler ve e-Yaygın
Sistemi
Defterler
MADDE 65 – (1) Merkezlerde;
a)
Kursiyer aday kayıt defteri,
b)
Yoklama, devam, devamsızlık defteri,
c)
Kursiyer belge defteri,
ç)
Denetleme defteri,
d)
Personele ait izin, rapor takip defteri,
e)
Gelen ve giden evrak kayıt defteri,
f)
Posta iç ve dış zimmet defteri,
g)
Nöbet defteri,
ğ)
Döner sermaye işletmesi olan merkezler için ilgili mevzuata göre tutulacak
defterler ve belgeler,
h)
Kulüp karar defterleri,
ı)
Okul aile birliği karar defteri,
i)
Taşınır Mal Yönetmeliği hükümlerine göre tutulması gereken belge ve
defterler ile ihtiyaç duyulan diğer belge ve defterler
tutulur.
Dosyalar
MADDE 66 – (1) Merkezlerde;
a)
Kursiyer kayıt dosyası,
b)
Sınıfların kursiyer listeleri dosyası,
c)
Toplantı, komisyon tutanaklar dosyası,
ç)
Öğretmenlerin haftalık ders çizelgeleri dosyası,
d)
Nöbet çizelgeleri dosyası,
e)
Personelin özlük dosyası,
f)
Merkeze gelen ve merkezden giden yazı dosyaları,
g)
Gizli yazılar dosyası,
ğ)
Afet ve acil durum dosyası,
h)
Satın alma işleri ile ilgili karar dosyası,
ı)
Ödeme çizelgeleri ile ödenekler dosyası,
i)
Maaş ve ücret bordroları örnekleri dosyası,
j)
Belirli gün ve haftalar dosyası,
k)
İş birliği yapılan kuruluşlar dosyası,
l)
Not çizelgeleri dosyası,
m)
Kulüp dosyaları,
n)
Okul aile birliği dosyası,
o)
İhtiyaç duyulacak diğer dosyalar
tutulur.
Belgeler
MADDE 67 – (1) Kursları bitirenlere;
a)
Merkezlerce düzenlenen kursları başarı ile tamamlayanlara kurs bitirme
belgesi (Ek-1),
b)
Ulusal ve yerel düzeyde özel ve resmi kurum ve kuruluşlarla iş birliği
hâlinde düzenlenen kurslar ile kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler,
vakıflar, dernekler ve meslek odaları tarafından Bakanlığın denetim ve
gözetiminde ücretsiz olarak düzenlenen kursları tamamlayanlara örneğine
uygun kurs bitirme belgesi (Ek-2),
c)
Mesleki ve teknik öğretim için geliştirilen modüler öğretim programı
uygulanan kursları başarı ile bitirenlere kurs bitirme belgesi (Ek-1) ile
birlikte başardıkları modülleri gösteren örneğine
uygun not döküm çizelgesi (Ek-3),
ç)
Değerlendirme yapılmayan her türlü faaliyete katılanlara ise örneğine uygun
katılım belgesi (Ek-4),
d)
Özel mevzuatına göre düzenlenen kurslar sonunda başarılı olanlara kendi
mevzuatlarında belirlenen kurs bitirme belgesi,
verilir.
(2)
Programlarda elde edilen bilgi, beceri ve deneyimleri içeren kazanımlar ile
başarılan modüller kurs bitirme belgesi ekinde
belirtilir. Devamsız ve başarısız olunan modüllere
belge ekinde yer verilmez.
(3)
İmzalanan kurs bitirme belgesi millî eğitim müdürlüklerince soğuk damga ile
damgalanır.
(4)
Belge almaya hak kazananların listesi müdür yardımcısı ile müdür tarafından
onaylanır, listenin bir sureti, belgelerin soğuk damga işlemi
tamamlandıktan sonra millî eğitim müdürlüğüne teslim edilir.
(5)
Belgesini kaybedenlere yenisi verilmez, ancak durumunu belirtir bir yazı
verilir.
(6)
Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce düzenlenmiş sertifika ve belgeler
bu Yönetmelik ekinde düzenlenmiş kurs bitirme belgesi olarak işlem görür.
Defter, dosya, çizelge, form ve
belgelerin düzenlenmesi
MADDE 68 – (1) Merkezlerde tutulan defterlerin her sayfası
numaralanır. Boş kalan kısımlar çizilerek kapatılır, her sayfanın sağ üst
köşesi mühürlenir ve son sayfasına kaç sayfa olduğu yazılarak kurum
müdürlüğünce onaylanır.
(2)
Defter, dosya, çizelge, form ve belgeler mürekkepli kalemle veya e-yaygın
sistemi ortamında düzenlenir. Bunlarda silinti ve kazıntı yapılmaz.
Sonradan görülen yanlışın üzeri okunabilecek şekilde tek çizgi ile
çizilerek doğrusu yazılır ve gerekli açıklama yapılıp kurum müdürünce
onaylanır. e-yaygın sistemi ortamında düzenlenen
bilgi ve belgelerden gerekli görülenlerin çıktıları alınarak kurum
müdürünce onaylanır ve dosyalanır.
(3)
Mahkeme kararı ile belge ve belge defterinde yapılması gereken
değişiklikler belgenin arkasına ve belge defterlerindeki ilgili yere
işlenir. Bu işlem millî eğitim müdürlüğüne bildirilir. Gerektiğinde mahkeme
kararı belgelerle birlikte gösterilir.
(4)
Nüfus cüzdanı olmayan yabancı uyruklu kursiyerler ile ilgili belgeler
düzenlenirken pasaport veya oturma belgelerindeki belge numarası ile
bilgiler esas alınır.
(5)
Defterler ve dosyalar, ilgililer, denetleme yetkisi olanlar ile sayım
komisyonlarından başkasına gösterilmez.
(6)
Tutulan defterler, millî eğitim müdürlüğünden izin alınmadıkça
değiştirilemez, değiştirilen eski defterler ile cetveller ve dosyalar
arşivde, 16/5/1988 tarihli ve 19816 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik
hükümlerine göre saklanır.
(7)
Bakanlık veri tabanından elektronik ortamda kayıtları tutulan işlemler için
ayrı defter tutulmaz. Gerektiğinde çıktısı alınan onaylı belgeler
kullanılır.
e-Yaygın sistemi
MADDE 69 – (1) Merkezlerin iş ve işlemleri, düzenlenen
kurslarda birlik ve beraberlik sağlanması amacıyla veri tabanı üzerinden
Bakanlıkça hazırlanan e-yaygın sistemi ortamında yürütülür.
(2)
Kursiyer aday kayıt, kurs açma ve kapatma onayları, kurs bitirme belgeleri
ve öğrenim belgeleri, yaygın eğitim istatistikleri ve Bakanlıkça belirlenen
diğer iş ve işlemler
sistemi ortamı üzerinden yürütülür.
(3)
e-yaygın sistemi ortamında yapılan iş ve işlemler çıktıları alınarak
onaylanır ve saklanabilir.
ONDÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Öğretmen ve usta öğreticilerin
görevlendirme işlemleri
MADDE 70 – (1) Merkezlerde görevli öğretmen ve usta
öğreticilerin kurs görev yerleri, merkez müdürünün başkanlığında bir müdür
yardımcısı ve kurumun en kıdemli öğretmeninden oluşan komisyon tarafından
planlanır, görevlendirme millî eğitim müdürünün onayı ile kesinleşir.
Donatım ve ayniyat işleri
MADDE 71 – (1) Merkezlerin donatım ve ayniyat işleri, Taşınır
Mal Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.
Kurum açma, kapatma ve ad verme
işlemleri
MADDE 72 – (1) Merkezlerin açılması, kapatılması ve ad verme
işlemleri, 2/4/1993 tarihli ve 21540 sayılı Resmî
Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Kurumlara Ait Açma,
Kapatma ve Ad Verme Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.
Belirli gün ve haftalar
MADDE 73 – (1) Merkezlerde, millî bayramlar, mahallî kurtuluş
günleri ile belirli gün ve haftaların kutlama ve anma etkinlikleri yapılır.
Kursiyerlerin, merkez ve kurs yeri dışındaki törenlere ve etkinliklere
katılımları teşvik edilir.
Kılık-kıyafet
MADDE 74 – (1) Yaygın eğitimde kursiyerlerin kılık ve
kıyafetinde sadelik, temizlik ve hizmete uygunluk esastır.
Kimlik düzenlenmesi
MADDE 75 – (1) Kursiyerlere merkez müdürlüğünce kursiyer
kimlik belgesi verilir. Kimlik düzenlenmesi ile ilgili giderler kursiyerler
tarafından karşılanır. Aynı şekilde ek ders ücreti karşılığında çalışan
usta öğreticilere de görev yaptıkları süre için kimlik belgesi düzenlenir.
Görevleri sona erdiğinde kimlik belgeleri merkez müdürlüğüne teslim edilir.
Yoğunlaştırılmış program
MADDE 76 – (1) Öğretmen ve usta öğreticilerin raporlu veya
izinli olması, göreve geç başlaması, dönem bitmeden ayrılması gibi
nedenlerden dolayı işlenmeyen konular ile doğal afet, salgın hastalık,
olağanüstü hâl ve benzeri durumlarda mülkî amir ve ilgili kurumların kararı
ile tatil edilen sürelerde yapılamayan dersler, yoğunlaştırılmış programlar
ile tamamlanır ve kurs döneminin uzatılması yoluna gidilmez. Bu programlara ayrılacak ders saati sayısının devam
edilmeyen toplam ders saati sayısından az olmaması gerekir.
Eğitim projeleri
MADDE 77 – (1) Merkezlerde veya diğer kurum ve kuruluşların iş
birliğinde yerel, ulusal ve uluslararası düzeylerde projeler hazırlanır. İl
veya ilçe düzeyindeki projeler millî eğitim müdürünün; ulusal ve
uluslararası projeler ise Bakanlık onayı ile uygulamaya konur.
Bilişim teknolojisinin kullanımı
MADDE 78 – (1) Merkezlerin faaliyetini tanıtıcı web siteleri oluşturulur
ve bu siteler sürekli güncelleştirilerek kamuoyunun yararına sunulur.
Merkezler, kamu internet erişim imkânlarından yararlanarak kamuya açık
erişim amaçlı hizmet de verebilirler.
Merkez ile ailenin iş birliği
MADDE 79 – (1) Merkez ile kursiyerler arasında bütünleşmeyi ve
iş birliğini sağlamak amacıyla okul aile birliği oluşturulur. Okul aile
birliği çalışmalarını Millî Eğitim Bakanlığı Okul Aile Birliği Yönetmeliği
hükümlerine göre yürütür.
Hizmet satın alınması
MADDE 80 – (1) Merkezin ihtiyacını karşılamak amacıyla hizmet
satın alınabilir. Buna dair işlemlerde genel ve özel şartlar hazırlanacak
sözleşmede belirtilir.
Hüküm bulunmayan hâller
MADDE 81 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hâllerde
Bakanlığın diğer ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 82 – (1)14/2/2006 tarihli ve
26080 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Yaygın
Eğitim Kurumları Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 83 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 84 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Millî Eğitim Bakanı
yürütür.
|