İçişleri
Bakanlığından:
KARAYOLLARI TRAFİK YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 18/7/1997 tarihli ve
23053 Mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Karayolları Trafik
Yönetmeliğinin 30 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 30 – Tescil işlemlerinin
yapılmasında aşağıdaki usul ve esaslar uygulanır;
a)
Araçların tescilleri, araç sahiplerinin, kanuni temsilcilerinin,
vekillerinin veya kamu kurum ve kuruluşları ile tüzel kişiliklerce
yetkilendirilen kişilerin ibrazı zorunlu belgelerle birlikte Kanunda
belirtilen mercilere müracaat etmeleri suretiyle yapılır.
b)
Bu Yönetmeliğin ekinde yer alan (Ek-3)'teki “Araç Tescil Belgesi” ile
(Ek-4)’teki Motorlu Araç Trafik Belgesi trafik tescil kuruluşlarınca
düzenlenir. Belgelerin “Onaylayan”
bölümleri yetkili personel tarafından sicil numarası yazılmak suretiyle
imzalanır. Belgelerde yer alan bütün bilgiler silinti ve kazıntı olmaksızın
bilgisayar ortamında doldurulur. Araç Tescil Belgesi ile Motorlu Araç
Trafik Belgesi Emniyet Genel Müdürlüğünce elektronik sistemle gönderilen
bilgiler esas alınarak Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü’nce
kişiselleştirilebilir. Düzenleme sırasında herhangi bir nedenle iptali
gereken belgeler, iptal gerekçesi ve seri numarası belirtilerek bir tutanakla
tespit edilir ve ilgili muhasebe birimine teslim edilir. Buna dair usul ve
esaslar Maliye Bakanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Darphane ve Damga
Matbaası Genel Müdürlüğü arasında yapılacak protokolle belirlenir.
c)
İlk defa tescili yapılan her araca bir tescil plakası tahsis edilir. Satış,
devir veya diğer işlemlerde plaka numarası değiştirilmez, daha önce
düzenlenerek bir önceki araç sahibine verilmiş olan motorlu araç trafik
belgesi ile tescil plakaları yeni sahibine devredilir. Can ve mal
güvenliğinin gerekli kıldığı hallerde mülki amirin talebi ve İçişleri Bakanlığının
onayı ile tescil plaka numarası değiştirilebilir.
Diplomatik
ve konsüler muafiyeti bulunan kişilere ait araçlar ile çeşitli nedenlerle
ülkemizde bulunan yabancı kişilere ait araçların vatandaşlarımıza satış
veya devir yapılması, ayrıca Ulaşım Koordinasyon Merkezleri, İl veya İlçe
Trafik Komisyonlarınca karar alınmak suretiyle belirlenen harf gruplarının
tahsis edildiği tescil plakası ile ticari amaçla çalışan araçların kullanım
amacının değişmesi halinde, bu araçlara varsa eski tescil plaka numarası
yoksa bu Yönetmeliğin 56/b ve 57/a maddeleri hükümleri doğrultusunda tescil
plaka numarası tahsis edilir. Buna dair usul ve esaslar Emniyet Genel
Müdürlüğünce belirlenir.
ç)
Emniyet Genel Müdürlüğünce araçlara ait bilgiler, manyetik veya elektronik
sistemle Milli Savunma Bakanlığı Seferberlik Dairesi Başkanlığına
gönderilir.
d)
Tescili yapılarak bu Yönetmeliğin ekinde yer alan (Ek – 4)'teki Motorlu
Araç Trafik Belgesi verilen ve müracaat formu bilgisi Milli Savunma
Bakanlığı Seferberlik Dairesi Başkanlığına gönderilen araçlardan, Türk
Silahlı Kuvvetlerinin ihtiyacına elverişli olanlara sefer görev emri
verilir. Sefer görev emri verilen araçlara Türk Silahlı Kuvvetleri Motorlu
Kara Nakil Araçları Sefer Görev Emri (ARAÇ SEF. 3) (Ek – 5) 4 suret olarak
Milli Savunma Bakanlığınca tanzim edilir. Milli Müdafaa Mükellefiyeti
Komisyon kararı alınmak ve araç sahiplerine tebliğ edilmek üzere mülki
makamlara gönderilir. Mülki idare makamlarınca da sefer görev emirleri araç
sahiplerine tebliğ edilmek üzere trafik tescil şube ve bürolarına
gönderilir. Sefer görev emirleri için 2941 sayılı Seferberlik ve Savaş Hali
Kanunu ile 24/5/1990 tarihli ve 90/500 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla
yürürlüğe konulan Seferberlik ve Savaş Hali Tüzüğü ve ilgili diğer mevzuat
hükümlerine göre işlem yapılır.
e)
Sefer görev emirlerine tabi araçlara, trafik tescil şube veya bürolarınca
yapılacak işlemler bu Yönetmeliğin ekinde yer alan (Ek – 5)'teki talimata
göre yapılır.
f)
Tescili yapılan araçlar ve sahiplerine ilişkin bilgiler ile sonradan araç
üzerinde yapılan her türlü işlem ve değişiklikler trafik tescil
kuruluşlarınca derhal bilgisayar ortamına aktarılır. Ayrıca, yapılan işlem
ve değişikliğe dair bilgi ve belgelerden Emniyet Genel Müdürlüğünce gerekli
görülenler tescil dosyasına konulmak üzere aracın kaydının bulunduğu trafik
tescil kuruluşuna postayla veya elektronik sistemle gönderilir.
g)
Tescil edilen araçlara ve sahiplerine ilişkin bilgiler ile sonradan araç
üzerinde yapılan her türlü işlem ve değişiklikler elektronik sistemle Gelir
İdaresi Başkanlığına, bunun mümkün olmaması halinde ise en geç onbeş iş günü içinde yazılı olarak
ilgili vergi dairesine bildirilir.
ğ)
Tescil plakalarında, işlemi yapan tescil kuruluşu ile plaka basım işlemini
gerçekleştiren kuruluşun mühürleri bulunur.
h)
Tüzel kişiler veya yabancılar adına yapılacak araç tescillerinde
istenilecek bilgi ve belgeler ile diğer hususlar Emniyet Genel Müdürlüğünce
belirlenir.
ı)
Ambulans ve acil sağlık araçlarının tescillerinde il sağlık müdürlüğünün
ambulans/acil sağlık aracı uygunluk yazısının ibraz edilmesi zorunludur.
i)
Ülkemizde belirli bir süre kullanıldıktan sonra tekrar yurt dışına
çıkarılmak üzere geçici ithal yoluyla getirilenler ile iş amacına göre
üzerine çeşitli ekipmanlar monte edilmiş ve karayolunda insan, hayvan ve
yük taşımasında kullanılamayan araçlar hariç olmak üzere, direksiyonu sağda
olan araçların tescili yapılmaz.
j)
Araçlar üzerinde Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkındaki Yönetmelikte
belirtilen şekillerde değişiklik yapılmış olması halinde, aracın
muayenesinin yeniden yaptırılması zorunludur.
Sürücülere
ait bilgilerde meydana gelebilecek değişiklikler ve araçlar üzerinde
meydana gelebilecek teknik veya hukuki değişiklikler ile haciz, rehin,
ihtiyati tedbir gibi kısıtlayıcı şerhlerin konulmasına veya kaldırılmasına
ilişkin bildirimler ile bu bildirimlere ilişkin cevaplar elektronik
sistemle yapılabilir.
Sürücü
belgesi ve tescil işlemlerine esas teşkil edecek bilgiler, Emniyet Genel
Müdürlüğü tarafından ilgili kamu kurum veya kuruluşları ile özel hukuk
tüzel kişilerinden elektronik sistemle temin edilebilir ve elektronik sistemle
veri güvenliği, kurumların istediği bilgi ve faaliyet alanları da
gözetilerek kanunlardaki istisnalar hariç olmak üzere bu amaçla sınırlı
olarak paylaşılabilir.
Haciz,
rehin, ihtiyati tedbir gibi kısıtlayıcı şerhlerin, aracın elektronik
ortamda tutulan sicili üzerine işlenememesi halinde, şerhler bildirimi alan
trafik tescil kuruluşunca aracın bilgisayar kayıtlarına işlenir, buna dair
belge arşivlenerek muhafaza edilir. Araç tescil belgesine bu şerhlere
ilişkin kayıt konulmaz.
Araçların
tesciline ilişkin bilgilerin elektronik sistemle aktarılmasına ve
paylaşılmasına dair usul ve esaslar ile diğer hususlar Emniyet Genel
Müdürlüğünce belirlenir.
Veraset
yoluyla intikaller ile 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununun 7 nci
maddesinin 2 numaralı bendiyle düzenlenen istisnadan yararlanılarak iktisap
edilip, istisnadan yararlananlar tarafından beş yıldan fazla kullanılmış
olanlar hariç olmak üzere, ilk iktisabında özel tüketim vergisi istisnası
uygulanmış olan araçların istisnadan yararlananlar dışındakilerce iktisabı
halinde veya ilk iktisabı yapılan araçların ilk iktisap tarihinden itibaren
beşyıl içinde Özel Tüketim Vergisi
Kanununun 15 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki
araçlara dönüştürülmesi durumunda, vergi dairesince düzenlenen Özel Tüketim
Vergisi Ödeme Belgesi ibraz edilir.”
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 31 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 31– İlk defa tescili
yapılacak araçların tescil işlemi, sahiplerinin Nüfus ve Vatandaşlık İşleri
Genel Müdürlüğü Adres Kayıt Sisteminde belirtilen yerleşim yerinin
bulunduğu yerdeki trafik tescil şube veya bürosunda yapılır. Kamu kurum
veya kuruluşlarınca finansal kiralama yoluyla kiralanan ve ilk defa tescili
yapılacak araçlar, kiracının bulunduğu yerin trafik tescil kuruluşunda da
tescil ettirilebilir.
Araçların
ilk tescilleri, araç sahiplerinin, kanuni temsilcilerinin, vekillerinin
veya kamu kurum veya kuruluşları ile tüzel kişiliklerce yetkilendirilen
kişilerin ibrazı mecburi belgeleri göstererek üzerindeki bilgiler tam,
okunaklı, örneğine uygun olarak doldurulmuş, bu Yönetmeliğin ekinde yer
alan "Araç Trafik Tescil Müracaat ve İşlem Formu” (Ek-1)’nu veya
işlemi yapan trafik tescil kuruluşunca elektronik ortamda düzenlenen “Araç
Tescil İşlem Formu” (Ek-43/A, Ek-43/B)’nu trafik tescil şube veya
bürolarında yetkili memurun önünde imzalaması suretiyle yapılır.
Trafik
tescil kuruluşlarına müracaat sırasında sahiplik belgesi, uygunluk belgesi,
zorunlu mali sorumluluk sigortası poliçesi ile özel tüketim vergisi ödeme
belgesinin aslının ibraz edilmesi zorunludur. Ancak, bu belgelere ait
bilgilerin trafik tescil kuruluşlarınca, ilgili kamu kurum veya kuruluşları
ile gerçek veya diğer tüzel
kişilerinden elektronik sistemle alınabilmesi halinde, ibraz zorunluluğu
aranmaz.
Araç
sahibince beyan edilen bilgilerden araca ait olanlar ibraz edilen
belgelerle, kişiye ait olanlar ise nüfus hüviyet cüzdanı ve Nüfus ve
Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü Merkezi Nüfus İdaresi Sistemi
kayıtlarından karşılaştırılarak yetkili memurca tasdik edilir.
Araca
ait ibraz edilen belgelere "............... plakaya tescil
yapılmıştır" kaşesi vurulur ve bu belgeler muhafaza edilmek üzere araç
sahibine iade edilir.
Yaşı
itibariyle Araç Muayene İstasyonlarının Açılması, İşletilmesi ve Araç
Muayenesi Hakkında Yönetmelikte belirtilen ilk muayene süresini geçirmiş
araçların muayenesinin yaptırılması zorunludur.
Araç
Tescil Belgesi ile Motorlu Araç Trafik Belgesi araç sahibine veya kanuni
vekiline veya kamu kurum veya kuruluşları ile tüzel kişiliklerce
yetkilendirilen kişiye elden teslim edilir.
Araç
Tescil Belgesinin Emniyet Genel Müdürlüğünce elektronik sistemle gönderilen
bilgiler esas alınarak Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğünce
düzenlenmesi halinde, belge gerçek kişiler için araç sahibinin Nüfus ve
Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü Adres Kayıt Sisteminde belirtilen
yerleşim yeri adresine, tüzel kişiler için ticaret sicil gazetesi, tüzük
veya diğer resmi kayıt belgelerinde belirtilen adreslerine posta aracılığı
ile teslim edilir. Yabancılar için ise belgelerin gönderileceği adrese
ilişkin hususlar Emniyet Genel Müdürlüğünce belirlenir ve Darphane ve Damga
Matbaası Genel Müdürlüğüne bildirilir.
Araca
ve tesciline dair bilgiler Emniyet Genel Müdürlüğünce elektronik ortamda
tutulur. Ayrıca, tescile dair müracaat formları (Ek-1, Ek-43/A, Ek-43/B) ve
gerekli diğer belgelerin saklanacağı dosya oluşturularak, tescil plaka
numarasına göre arşivlenir.
Tescili
yapılan araçların tescille birlikte aynı anda trafikten çekilmesi talebinde
bulunulması halinde, öncelikle tescil işlemi yapılır, ancak motorlu araç
trafik belgesi düzenlenmez ve tescil plakası bastırılmaz. Tescil işlemini
takiben 41 inci madde hükümleri doğrultusunda trafikten çekme işlemi
yapılır.”
MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 36 ncı
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 36 – Resmi araçların satış
veya devirleri ait oldukları kurum veya kuruluşların tabi oldukları mevzuata
göre; diğer araçların her çeşit satış ve devirleri ise, satış veya devri
yapılacak araçtan dolayı motorlu taşıtlar vergisi, gecikme faizi, gecikme
zammı, vergi cezası ve trafik idari para cezası ile 5539 sayılı Kanunun 21
inci maddesine göre verilen idari para cezaları ile geçiş ücreti borcu
bulunmadığının tespit edilmesi ve taşıt üzerinde satış ve/veya devri
kısıtlayıcı herhangi bir tedbir veya kayıt bulunmaması halinde, araç sahibi
adına düzenlenmiş araç tescil belgesi veya tescile ilişin geçici belge esas
alınarak, bu belgelerin zayi olduğunun anlaşılması halinde ise trafik
tescil kayıtları esas alınarak noterler tarafından yapılır. Noterler
tarafından yapılmayan her çeşit satış ve devirler geçersizdir.
İş
makinelerinin satış ve devirleri ise araç üzerinde satış ve/veya devri
kısıtlayıcı herhangi bir tedbir veya kayıt bulunmaması halinde, araç sahibi
adına düzenlenmiş tescil belgesi esas alınarak noterler tarafından yapılır.
Satışa veya devir işlemine ilişkin belgenin bir sureti üç iş günü
içerisinde tescilini yapan ilgili
kuruluşa gönderilir.
Noterlerce
yapılacak satış veya devir işlemi sırasında, araca ait tescil belgesi veya
tescile ilişkin geçici belge üzerindeki bilgiler ile aracın bilgisayar
kayıtlarındaki bilgileri arasında farklılık olduğunun anlaşılması durumunda,
bilgisayar kayıtları esas alınır. Emniyet Genel Müdürlüğünce belirlenecek
araç bilgilerinde eksiklik veya yanlışlık olduğunun anlaşılması halinde,
trafik tescil kuruluşlarınca düzeltme yapıldıktan sonra satış veya devir
işlemi yapılır.
Satış
veya devir işlemi, siciline işlenmek üzere elektronik sistemle ilgili
trafik tescil kuruluşu ile vergi dairesine bildirilir. Elektronik sistemle
bildirimin mümkün olmaması halinde ise üç iş günü içerisinde yazılı
bildirimde bulunulur. Bu bildirimle birlikte alıcı adına trafik tescil
işlemi gerçekleşmiş sayılır.
Yapılan
satış veya devir işlemi üzerine ilgili noter tarafından, yeni malik adına
bir ay süreyle geçerli (Ek:44) deki tescile ilişkin geçici belge iki suret
olarak düzenlenir. Bu belgeler noterce onaylanarak bir sureti araç sahibine
verilir, bir sureti ise satış sözleşmesi ve satışta kullanılan araç tescil
belgesi veya tescile ilişkin geçici belge ile birlikte noterde muhafaza
edilir.
Araçların
satış veya devirleri, tescile ilişkin geçici belge düzenlenmesi sırasında
noterler tarafından yapılacak işlemler ve araç tescil belgesinin
düzenlenmesi ile araç sahiplerine teslimine ilişkin usul ve esaslar Emniyet
Genel Müdürlüğünce belirlenir.
Yeni
malik adına yapılacak tescil nedeniyle düzenlenmesi gereken değerli
kağıtların bedelleri, satış veya devir esnasında noterler tarafından tahsil
edilir.
Satış
veya devri yapılacak aracın sefer görev emri bulunması halinde, noterce
yeni malike gerekli tebligat yapılır
ve tebliğ edilen sefer görev emrinin bir sureti aracın
görevlendirildiği il afet ve acil durum müdürlüğüne gönderilir.
Tescil
edilmediğinden tescil belgesi bulunmayan araçların satın alma veya
gümrükten çekme tarihinden itibaren üç ay içinde satış ve devirleri,
sahiplik belgeleri esas alınarak noterlerce yapılır. Satış işlemi ve tarihi
sahiplik belgesine işlenerek tasdik edilir. Bu satışlar hakkında trafik
tescil kuruluşuna bilgi verilmez.”
MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 37 nci
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Satış veya devir işlemi yapılan
araçların tescil işlemleri
MADDE 37 – Noterler tarafından yapılan satış veya devir
işlemlerinin bildiriminden itibaren bir aylık süre içerisinde ilgili trafik
tescil kuruluşu tarafından yeni malik adına araç tescil belgesi düzenlenir.
Araç tescil belgesinin düzenlenebilmesi için aracın geçerli zorunlu mali
sorumluluk sigortasının bulunması zorunludur. Araç sahibince onbeş gün
içerisinde müracaat edilmesi halinde tescil belgesi elden teslim edilir, bu
süre içerisinde teslim alınmayan araç tescil belgeleri gerçek kişiler için
araç sahibinin Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü Adres Kayıt
Sisteminde belirtilen yerleşim yeri adresine, tüzel kişiler için ticaret
sicil gazetesi, tüzük veya diğer resmi kayıt belgelerinde belirtilen adresine
posta aracılığı ile teslim edilir. Yabancılar için ise belgelerin
gönderileceği adrese ilişkin hususlar Emniyet Genel Müdürlüğünce
belirlenir.
Araç
Tescil Belgesinin Emniyet Genel Müdürlüğünce elektronik sistemle gönderilen
bilgiler esas alınarak Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğünce
düzenlenmesi halinde, belge gerçek kişiler için araç sahibinin Nüfus ve
Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü Adres Kayıt Sisteminde belirtilen
yerleşim yeri adresine, tüzel kişiler için ticaret sicil gazetesi, tüzük
veya diğer resmi kayıt belgelerinde belirtilen adresine posta aracılığı ile
teslim edilir. Yabancılar için ise belgelerin gönderileceği adrese ilişkin
hususlar Emniyet Genel Müdürlüğünce belirlenir ve Darphane ve Damga
Matbaası Genel Müdürlüğüne bildirilir.
Araç
Tescil Belgesinin malike teslim edilmesi ile birlikte Tescile İlişkin
Geçici Belge hükümsüz sayılır.
Tescil
belgesinin bir ay içerisinde teslim edilememesi halinde yeni malike
sorumluluk yüklenemez.
Haciz,
müsadere, zapt, buluntu, trafikten men gibi nedenlerle; icra müdürlükleri,
vergi dairesi müdürlükleri, milli emlak müdürlükleri ile diğer yetkili kamu
kurum veya kuruluşları tarafından satışı yapılan araçların satış tutanağının
bir örneği aracın kayıtlı olduğu trafik tescil kuruluşuna üç işgünü
içerisinde gönderilir. Aracı satın alanlar gerekli bilgi ve belgeleri
sağlayarak ilgili trafik tescil kuruluşundan bir ay içerisinde adlarına
tescil belgesi almak zorundadırlar. Alıcıların tescil belgesi almak için
süresinde başvurmamaları halinde, bu araçlar alıcıları adına re’sen kayıt
ve tescil edilir.
1/5/2010
tarihinden önce noterler tarafından satış veya devri yapılan araçların bir
ay içerisinde alıcıları adına tescili için başvurulmaması halinde, önceki
malikinin noter satış sözleşmesi ile birlikte müracaatı üzerine, bu araçlar
alıcıları adına re’sen kayıt ve tescil edilir.
Re’sen
kayıt ve tescil işlemi yapılacak araçların tesciline ilişkin usul ve
esaslar Emniyet Genel Müdürlüğünce belirlenir.”
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 39 uncu
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 39 – Ekonomik ömrünü doldurma, eskime,
yıpranma, kaza, yanma, tahrip edilme ve benzeri nedenlerle kullanılamaz
duruma gelen araçlar; sahiplerinin, kanuni temsilcilerinin, vekillerinin
veya tüzel kişiliklerce yetkilendirilen kişilerin dilekçesi üzerine,
muayeneye tabi tutulmadan; ilgili vergi dairesinden alınmış motorlu
taşıtlar vergisi, gecikme faizi, gecikme zammı, vergi cezası, trafik idari
para cezası ile 5539 sayılı Kanunun 21 inci maddesine göre verilen idari para
cezaları ile geçiş ücreti borcu bulunmadığına dair ilişik kesme belgesinin
veya hurdaya ayrılmasında sakınca bulunmadığına dair belgenin ibrazı ve
kayıtlarında haciz, rehin, tedbir gibi kısıtlayıcı şerhler bulunmaması
halinde, müracaat tarihi itibariyle herhangi bir trafik tescil şube veya
bürosunda hurdaya çıkarılır. Hurdaya çıkarılacak araçtan dolayı yukarıda
sayılan hususlarla ilgili borcu bulunmadığının Gelir İdaresi Başkanlığından
elektronik sistemle tespit edilebilmesi halinde, belge ibrazı zorunluluğu
aranmaz.
Araca
ait tescil belgesine "hurdaya çıkarılmıştır" şerhi konularak
sahiplerine geri verilir, motorlu araç trafik belgesi ile tescil plakaları
geri alınarak iptal edilir. “Hurdaya çıkarılmıştır” şerhi konularak
sahiplerine verilen araç tescil belgeleri, araçların hurda olarak
satışlarında sahiplik belgesi olarak kullanılır.
Hurdaya
ayrılmış araçların tescile esas müracaat formuna ve bilgisayar kayıtlarına
hurdaya çıkarıldıklarına dair gerekli kayıt düşülür ve tescil dosyaları iki
yıl sonra imha edilir. Tescil plakaları ancak bu sürenin sonunda başka
araçlara tahsis edilebilir.
Hurdaya
ayrılan araç bilgileri Gelir İdaresi Başkanlığına elektronik sistemle,
bunun mümkün olmaması halinde ise en
geç onbeş iş günü içinde yazılı olarak ilgili vergi dairesine bildirilir.
Hurdaya
ayrılmış olan taşıtlar, onarımla yenilenseler bile tescil edilemezler.
Ancak, kullanılabilir durumdaki motoru ve diğer parçaları, başka araçlarda
kullanılabilir. Bunlardan gerekli görülenler kullanıldığı aracın
kayıtlarına işlenir.
Bir
araca ait tescil bilgilerinin, çalıntı bir araç üzerinde kullanıldığının
tespiti üzerine çalınan aracın hak sahibine iade edilmesi ve tescil
bilgileri kullanılan bu aracın fiziki olarak bir kısmının veya tamamının
bulunamaması halinde, sahiplerinin olayı belgeleyen ilgili kolluk veya adli
makamlardan alınmış belge ile müracaatı üzerine, bilgileri kullanılan bu
araç durumun tespit tarihi itibariyle birinci fıkrada belirtilen hükümler
uygulanarak hurdaya çıkarılır.”
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 41 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 41 – Sahiplerince trafikten
çekilmek istenen araçlar hakkında aşağıdaki usul ve esaslar uygulanır;
a)
Trafikten çekme işlemi, araç sahiplerinin, kanuni temsilcilerinin,
vekillerinin veya tüzel kişiliklerce yetkilendirilen kişilerin dilekçeyle
müracaatı üzerine muayeneye tabi tutulmadan herhangi bir trafik tescil şube
veya bürosunca yapılır.
b)
Müracaat sırasında dilekçeye, ilgili vergi dairesinden alınmış motorlu
taşıtlar vergisi, gecikme faizi, gecikme zammı, vergi cezası, trafik idari
para cezası ile 5539 sayılı Kanunun 21 inci maddesine göre verilen idari
para cezaları ile geçiş ücreti
borcu bulunmadığına dair ilişik kesme belgesi ile araç tescil
belgesi, motorlu araç trafik belgesi ve tescil plakaları eklenir. Trafikten
çekilecek araçtan dolayı yukarıda sayılan hususlarla ilgili borcu bulunmadığının
Gelir İdaresi Başkanlığından elektronik sistemle tespit edilebilmesi
halinde, belge ibrazı zorunluluğu aranmaz.
c)
Araç tescil belgesinin ilgili bölümüne “trafikten çekilerek tescili
silinmiştir” kaydı konulur ve belge araç sahibine iade edilir, motorlu araç
trafik belgesi ve tescil plakası geri alınarak iptal edilir.
ç)
Trafikten çekme işlemi tamamlanan aracın tescili silinir.
d)
Trafikten çekilen araç bilgileri Gelir İdaresi Başkanlığına elektronik
sistemle, bunun mümkün olmaması halinde ise
en geç onbeş iş günü içinde yazılı olarak ilgili vergi dairesine
bildirilir.
Trafikten
çekilen araçların yeniden trafiğe çıkarılması işlemlerinde aşağıdaki usul
ve esaslar uygulanır;
a)
Yeniden trafiğe çıkarma işlemi, araç sahiplerinin, kanuni temsilcilerinin,
vekillerinin veya tüzel kişiliklerce yetkilendirilen kişilerin dilekçeyle
müracaatı üzerine herhangi bir trafik tescil şube veya bürosunca yapılır.
b)
Müracaat sırasında; araç tescil belgesi, geçerli zorunlu mali sorumluluk
sigorta poliçesi, araç üzerinde değişiklik yapılmışsa, bu değişikliğe ait
belgeler ile aracın muayenesinin yapıldığına dair belge ibraz edilir.
c)
İşleme müteakip araca önceki plakası tahsis edilir ve motorlu araç trafik
belgesi tanzim edilerek verilir.
ç)
Yeniden trafiğe çıkarılan araç bilgileri Gelir İdaresi Başkanlığına
elektronik sistemle, bunun mümkün olmaması halinde ise en geç onbeş iş günü içinde yazılı olarak
ilgili vergi dairesine bildirilir.”
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 43 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 43 – Çalınan araçların
tescil kayıtlarının kapatılması için, çalındığı tarihten itibaren bir ay
geçmiş olması şartıyla herhangi bir trafik tescil şube veya bürosuna
müracaat edilebilir.
Müracaat
sırasında, araç sahiplerinin, kanuni temsilcilerinin, vekillerinin veya
kamu kurum ve kuruluşları ile tüzel kişiliklerce yetkilendirilen kişilerin
dilekçesi ile savcılık veya mahalli kolluk birimlerince düzenlenmiş çalınma
olayına ait belge alınır. Aracın bilgisayar kayıtlarına ve tescil dosyasına
“çalınmıştır” kaydı düşülerek tescil kaydı silinir. Araç tescil belgesi
üzerine işlem tarihi ile birlikte “çalınmıştır” şerhi düşülür ve belge araç
sahibine iade edilir. Aracın motorlu araç trafik belgesi ile müracaat
sırasında ibraz edilen belgeler araç dosyasında muhafaza edilir.
Aracın
tescil kaydının çalıntı tarihi itibariyle silindiği Gelir İdaresi
Başkanlığına elektronik sistemle, bunun mümkün olmaması halinde ise en geç onbeş iş günü içinde, yazılı
olarak ilgili vergi dairesine bildirilir.
Araçla
birlikte araca ait belgeler de çalınmışsa, isteği halinde araç sahibine
aracın kayıtlarına çalınmıştır şerhi konulduğuna dair bir yazı verilir.
Çalınan
araçların bulunması halinde, araç sahibinin dilekçesi alınır, araç muayene
istasyonlarında tespit muayenesi yaptırıldıktan sonra aracın tescil dosyası
ve bilgisayardaki tescil kaydı üzerinde gerekli düzeltme yapılır, araç
tescil belgesi ile motorlu araç trafik belgesi tanzim edilir, durum Gelir
İdaresi Başkanlığına elektronik sistemle, bunun mümkün olmaması halinde
ise en geç onbeş iş günü içinde
yazılı olarak ilgili vergi dairesine bildirilir.
Aracın
çalınmasına veya bulunmasına ilişkin işlemlerin aracın kayıtlı olduğu
trafik tescil kuruluşu dışında yapılması halinde, buna ilişkin dilekçe ile
diğer belgelerin tasdikli birer sureti ve motorlu araç trafik belgesi
dosyasına konulmak üzere aracın kayıtlı olduğu trafik tescil kuruluşuna
gönderilir.”
MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 61 inci
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye
aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Araçların
şasi ve/veya motor seri numaralarının bulunmaması, düşmüş veya tamir, tadil
gibi nedenlerle silinmiş veya tahrip edilmiş olması veya çalınan bir araca
ait motor ve/veya şasi numarasının başka bir araca ait numaralar ile
değiştirildiğinin ve şasi ve/veya motorun orijinal ve bu araca ait
olduğunun yetkili kurum veya kuruluşlarca tespit edilmesi halinde, aracın
orijinal motor ve/veya şasi numarası motor veya şasinin uygun yerine
vurdurulur ve trafik tescil şube veya bürosunun işaretini taşıyan çelik
mühürle mühürlenir.”
“Aracın
şasi ve/veya motorunun araca ait olmadığının tespit edilmesi halinde,
değişikliğin belgelendirilmesi ve teknik uygunluğunun sağlanması şartıyla,
trafik tescil kuruluşlarınca yeni bir numara verilir. Aracın şasi ve/veya motorunun orijinal
olmasına rağmen üzerinde numara bulunmaması durumunda da yeni bir numara
verilir. Verilen numaraların vurulduğu yer, trafik tescil şube veya
bürosunun işaretini taşıyan çelik mühürle mühürlenir. Trafik tescil
kuruluşunca verilen numaralar (Ek-37)’deki deftere kaydedilerek, araç
dosyası, bilgisayar kayıtları, araç tescil belgesi ve motorlu araç trafik
belgesine işlenir.”
“Aracın
şasi ve/veya motoruna yeni bir numara verilmesi işleminin aracın kayıtlı
olduğu trafik tescil kuruluşu dışında yapılması halinde, buna ilişkin
belgelerin tasdikli birer sureti dosyasına konulmak üzere aracın kayıtlı
olduğu trafik tescil kuruluşuna gönderilir.”
“İlgili
mevzuat hükümlerine göre yurtiçinde üretilmiş, montajı yapılmış veya ithal
edilmiş ve trafik tescil şube veya bürolarında tescile tabi araçların şasi
numarası, motor numarası ve teknik özellik bilgileri ile aracı tanımlamaya
yarayan ünite numara bilgileri imalatçı ve ithalatçıları tarafından Emniyet
Genel Müdürlüğüne verilir. Veri paylaşımı ve bilgilerin gönderilme esasları
ile diğer hususlar Emniyet Genel Müdürlüğünce belirlenir.”
MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğe, bu
Yönetmeliğin ekinde yer alan Araç Tesciline İlişkin Geçici Belge (Ek-44)
eklenmiştir.
MADDE 10 – Aynı Yönetmeliğin ekinde
yer alan Araç Alım Satım Belgesi (EK-42/A,Ek-42/B) yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 11 – Bu Yönetmelik hükümleri
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 12 – Bu Yönetmelik
hükümlerini İçişleri, Bayındırlık ve İskân ve Ulaştırma Bakanları yürütür.
Eki için tıklayınız.
|