Rekabet
Kurumu Başkanlığından:
REKABET KURULU NEZDİNDE YAPILAN SÖZLÜ
SAVUNMA
TOPLANTILARI HAKKINDA TEBLİĞ
TEBLİĞ
NO:2010/2
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, 4054 sayılı Rekabetin
Korunması Hakkında Kanunun 46 ve 47 nci maddeleri
uyarınca Rekabet Kurulu nezdinde yapılan sözlü savunma toplantılarına
ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
(2)
Bu Tebliğ, uygun olduğu ölçüde Rekabet Kurulunun yapacağı diğer sözlü
görüş/bilgi alma toplantıları bakımından da uygulanır.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 4054 sayılı Rekabetin Korunması
Hakkında Kanunun 27, 46 ve 47 nci maddelerine
dayanılarak çıkarılmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğin uygulanmasında;
a)
Bakanlık: Sanayi ve Ticaret Bakanlığını,
b)
Başkan: Rekabet Kurulu Başkanını, Başkanın bulunmadığı hallerde İkinci
Başkanı,
c)
İlgili Daire: Kanunun 43 üncü maddesi uyarınca soruşturma sürecini yürüten
mesleki daireyi,
ç)
İspat vasıtası: Maddi vakıaların ispatında kullanılan her türlü delili,
d)
Kanun: 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanunu,
e)
Kurul: Rekabet Kurulunu,
f)
Kurum: Rekabet Kurumunu,
g)
Soruşturma heyeti: Kanunun 43 ve 44 üncü maddeleri uyarınca, Kurul
tarafından belirlenen ve soruşturma ya da nihai incelemeyi yürütmekle
görevli raportörlerden oluşan heyeti,
ğ)
Soruşturma safhası: Soruşturma kararının alınmasından, haklarında
soruşturma yürütülenlerin son yazılı savunma tarihine ya da bu sürenin
bitimine kadar geçen safhayı,
h)
Şikâyetçi: Kuruma başvuru yapanlardan meşru bir menfaati olan gerçek veya
tüzel kişileri,
ı)
Taraf: Haklarında soruşturma ya da nihai inceleme yürütülenleri,
i)
Toplantı: Sözlü savunma toplantısını,
j)
Üçüncü kişi: İlgili oturumun konusuyla doğrudan ya da dolaylı bir menfaat
bağı olduğu Kurul tarafından kabul edilen, taraf ve şikâyetçi dışındaki
kişileri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel
İlkeler
Sözlü savunma hakkı ve toplantı
kararı
MADDE 4 – (1) Haklarında soruşturma ya da nihai inceleme
yürütülenler, Kurul önünde sözlü savunma hakkına sahiptir. Tarafların,
savunma ya da cevap dilekçelerinde sözlü savunma hakkını kullanmak
istediklerini bildirmeleri halinde sözlü savunma toplantısı yapılır. Kurul,
gerekli gördüğü hallerde kendiliğinden de sözlü savunma toplantısı
yapılmasına karar verebilir.
(2)
Kurul, toplantı tarihini, yerini, saatini ve toplantıya katılmak isteyen
şikâyetçiler ile üçüncü kişiler için başvuru süresini tespit eder ve bu
karar Kurum internet sayfasında duyurulur.
Toplantı zamanı ve davetiye
MADDE 5 – (1) Sözlü savunma toplantısı, soruşturma
safhasının bitiminden en az 30 gün en çok 60 gün içinde yapılır. Sözlü
savunma toplantısı davetiyeleri sözlü savunma toplantısı gününden en az 30
gün önce taraflara gönderilir.
Şikâyetçilerin, üçüncü
kişilerin ve Bakanlığın katılımı
MADDE 6 – (1) Şikâyetçiler, Kurul tarafından belirlenen
sürede yazılı talepte bulunmaları halinde toplantıya katılabilir.
Toplantıya katılmak isteyen üçüncü kişiler, aynı süre içinde, toplantı
konusu ile ilgili menfaat ilişkilerini ortaya koyan bilgi ve belgeleri
içeren bir dilekçe ile Kurula başvurabilir. Kurulun söz konusu başvurulara
ilişkin kararı, ilgili kişilere toplantıdan önce bildirilir.
(2)
Kurul, soruşturma heyetinin talebi üzerine ya da kendiliğinden ilgili
gördüğü veya kendisinden bilgi almaya ihtiyaç duyduğu diğer gerçek ve tüzel
kişileri de görüşlerini sunmaları için toplantıya davet edebilir.
(3)
Bakanlığın talebi üzerine başlatılan soruşturmalarda, toplantıya katılım
sağlanmasını teminen Bakanlığa da bildirim
yapılır.
Temsil
MADDE 7 – (1) Taraflar sözlü savunma toplantısına bizzat
katılabilecekleri gibi, yetkili temsilcileri vasıtasıyla da katılabilirler.
(2)
Temsilcinin avukat unvanını haiz olması gerekmez. Tarafları toplantıda
kimlerin temsil edeceğinin, bu kişilerin temsil yetkisini gösterir belgeler
ile birlikte en geç toplantıdan yedi gün öncesine kadar Kuruma bildirilmesi
asıldır. Zorunlu hallerde Başkan, bu süre içinde bildirilmemiş
temsilcilerin dinlenmesine de izin verebilir. Bu şekilde bildirilen
temsilci sayısı, toplantı yerinin fiziki imkânları ve sürenin daha etkin
kullanımı gibi gerekçelerle Başkanlık tarafından kısıtlanabilir.
(3)
Tüzel kişiliğe sahip olmayan teşebbüs ya da teşebbüs birliklerinin
ortakları veya üyeleri toplantıya ayrı ayrı
katılabilecekleri gibi, ortak bir temsilci ile de katılabilirler.
(4)
Bu madde hükümleri toplantıya katılan şikâyetçiler ve üçüncü kişiler
bakımından da geçerlidir.
Dinleyiciler
MADDE 8 – (1) Sözlü savunma toplantısına dinleyici olarak
katılmak isteyenlerin bu talepleri, toplantı saatinden makul bir süre önce
toplantı mahallinde hazır bulunmaları koşuluyla, toplantı salonunun fiziki
imkânları ölçüsünde ve salona geliş sırasına göre karşılanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Alenilik
ve Gizli Oturum
Toplantının aleniyeti ve gizli
oturum kararı
MADDE 9 – (1) Sözlü savunma toplantıları açık olarak
yapılır. Genel ahlakın ve ticari sırların korunması gerekçesi ile sözlü
savunma toplantısının gizli olarak yapılmasına karar verilebilir.
(2)
Gizli oturum kararı Kurul tarafından resen alınabileceği gibi, tarafların
yazılı olarak başvurmaları üzerine de alınabilir.
(3)
Taraflar, sözlü savunmalarının kısmen veya tamamen gizli oturumda yapılmasına
ilişkin taleplerini en geç, ispat vasıtalarının sunulmasına ilişkin sürenin
sonuna kadar Kurula yazılı olarak bildirebilirler. Bu süre geçirildikten
sonra yapılan gizlilik talebi kabul edilmez.
(4)
Gizlilik talebinde bulunan taraflar, sözlü savunmalarında kullanacakları
ispat vasıtalarının yanı sıra, yapacakları sunumun temel unsurlarını içeren
bir taslağını, toplantıdan en geç yedi gün önce Kurula iletirler. Gizlilik
niteliğine sahip dokümanlar, açık ve görülebilir bir şekilde “gizlidir” ya
da “ticari sır içermektedir” ifadeleri ile işaretlenir ve bu dokümanların
gizlilik içeren bir nüshasıyla birlikte, yalnızca gizlilik içeren
kısımlarının çıkarılmış ya da kapatılmış olduğu, gizlilik içermeyen bir
nüshası da Kurula sunulur.
(5)
Ticari sırların korunması gerekçesiyle gizlilik talebinde bulunan taraf,
işaretlenen bütün bilgiler bakımından, bunların neden ticari sır olarak
kabul edilmesi gerektiğini, söz konusu ticari sırların açıklanmasının
kendisi bakımından nasıl bir zarara yol açacağını ve bunların korunması
için sunumun hangi kısımlarının gizli yapılması gerektiğini gerekçeleriyle
açıklamakla yükümlüdür.
(6)
Kurul, gizlilik talebini sözlü savunma toplantısından evvel değerlendirerek
karara bağlar. Kurul, bu talebi kısmen ya da tamamen kabul ya da
reddedebilir. Kurulun bu talebe ilişkin olarak aldığı kararın gerekçesi,
nihai kararda yer alır.
Gizli oturum uygulaması
MADDE 10 – (1) Gizli oturumda, ilgili taraf, soruşturma
heyeti ve dosya ile ilgili görevli Kurum personeli dışındaki bütün kişiler
salon dışına çıkarılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İspat
Vasıtaları
İspat vasıtaları ve bildirim
MADDE 11 – (1) Taraflar, sözlü savunmada Hukuk Usulü
Muhakemeleri Kanununun İkinci Babının Sekizinci Faslında düzenlenen her
türlü delil ve ispat vasıtasından yararlanabilirler.
(2)
Sözlü savunma toplantısından en geç yedi gün önce taraflar sözlü savunmada
yararlanacakları ispat vasıtalarını Kurula bildirmekle yükümlüdürler.
Süresi içinde bildirilmemiş ispat vasıtalarından yararlanılamaz.
(3)
Sunuma ilişkin metin ya da slayt gibi diğer
dokümanların da aynı süre içinde bildirilmesi esastır. Aksi halde, bu
dokümanlar; kayda alınmak ve Kurul üyeleri ve soruşturma heyetine
dağıtımını temin etmek için sunumu yapacak tarafça çoğaltılarak toplantı
başlamadan önce görevlilere teslim edilir.
(4)
Bu madde hükümleri toplantıya katılan şikâyetçiler ve üçüncü kişiler
bakımından da geçerlidir.
Tanık
MADDE 12 – (1) Taraflar, belirli konuların aydınlatılması
için tanık dinletebilir.
(2)
Tanık gösteren taraf, tanık dinletmek istediği konuyu ve dinlenmesi istenen
tanıkların bir listesi ile birlikte bu kişilerin konu ile ilgilerine dair
açıklamayı içeren bir yazıyı 11 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
süre içinde Kurula sunar. Usulüne uygun olarak Kurula bildirilmeyen kişiler
tanık olarak dinlenilmez. Tanıkların toplantıda hazır bulundurulma
sorumluluğu taraflara aittir.
(3)
Kurul, tanıklardan bir kısmının tanıklığı ile ispat edilmek istenen husus
hakkında yeter derecede bilgi edindiği kanaatine varırsa, geri kalanların
dinlenmemesine karar verebilir.
(4)
Kurul tanıkları ayrı ayrı dinler. Tanıklar
gerektiğinde yüzleştirilirler.
Uzman görüşü
MADDE 13 – (1) Taraflar, dosya konusu olayla ilgili olarak,
konunun uzmanlarından bilimsel görüş alabilirler.
(2)
Kurul, talep üzerine veya resen, kendisinden görüş alınan uzman kişinin
Toplantıda dinlenmesine karar verebilir.
(3)
Savunmasında uzman görüşüne başvuracak olan taraf, uzman görüşü ile
birlikte, eğer görüş niceliksel analizler de içeriyorsa bu analizlerin
dayandığı her türlü veriyi ve analizi 11 inci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içinde Kurula sunar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Toplantının
İcrasına İlişkin Hususlar
Sözlü savunma süresi
MADDE 14 – (1) Sözlü savunma toplantıları birbirini izleyen
en çok beş oturumda tamamlanır ve bir gün içinde yapılan çeşitli
toplantılar bir oturum sayılır.
Toplantının yönetimi
MADDE 15 – (1) Sözlü savunma toplantılarını Başkan yönetir.
Toplantı, Başkan dâhil en az beş Kurul üyesinin katılımı ile yapılır.
(2)
Toplantı, açık yoklama ile başlar. Toplantıya taraflardan hiçbiri
katılmamış ise Başkan toplantıyı sonlandırır.
(3)
Yoklamanın ardından ilk olarak iddiaların ve dosyanın içeriğini kısaca
özetlemek üzere soruşturma heyetine söz verilir. Soruşturma heyetinin
sunumundan sonra sırayla varsa önce şikâyetçilere, üçüncü kişilere ve
Bakanlığa, ardından da taraflara ad/unvan bakımından alfabetik sıraya göre
söz hakkı verilir. Başkan, resen veya tarafların talebi üzerine bu sırayı
değiştirebilir.
(4)
Kurul, sözlü savunma toplantısında tarafları ve varsa şikâyetçi ve üçüncü
kişileri ayrı ayrı veya birlikte dinleyebilir.
(5)
Toplantıda Başkan ve Kurul üyeleri, taraflara ve varsa şikâyetçi, üçüncü
kişi, tanık ve uzman kişilere sözlerini açıklaması veya tamamlaması için
soru yöneltebilirler. Son söz taraflara aittir.
Toplantının düzeni
MADDE 16 – (1) Toplantının düzeninden Başkan sorumludur.
Başkan, oturumların sükunet içerisinde, sağlıklı,
tarafsız ve eksiksiz olarak tamamlanabilmesi için gereken tüm tedbirleri
alır.
(2)
Konuşmalar saygı dairesi içinde yapılır. Toplantının sağlıklı bir şekilde
yürümesine engel olacak nitelikte davranışlarda bulunulması halinde Başkan,
durumun gereğine göre ilgili kişileri uyarabilir ya da doğrudan toplantı
salonu dışına çıkarabilir.
Fiziki altyapı
MADDE 17 – (1) Tarafların makul bir süre önceden bildirmeleri
halinde gerekli görülürse, tercüman, işaret dili tercümanı ve tekerlekli
sandalye gibi özel ekipman ve imkanlar Kurum
tarafından sağlanabilir.
Kayıt
MADDE 18 – (1) Toplantı salonunda Kurum’un ses ve/veya görüntü
kayıt tertibatı bulunur ve toplantının tamamı kayıt altına alınır.
Toplantının ertelenmesi
MADDE 19 – (1) Kurul, zaruret halinde toplantının yapılmasını
ileri bir tarihe erteleyebilir. Erteleme kararı taraflara tefhim ya da
tebliğ edilir, varsa şikâyetçi ve üçüncü kişiler ile Bakanlığa bildirilir
ve Kurum internet sayfasından duyurulur.
ALTINCI BÖLÜM
Son
Hükümler
Mevcut toplantılar
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, yürürlüğe girmesinden önce
yapılmasına karar verilmiş olan sözlü savunma toplantılarına uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 20 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Rekabet Kurumu Başkanı
yürütür.
|