Bilgi Teknolojileri
ve İletişim Kurumundan:
ELEKTRONİK HABERLEŞME HİZMETLERİNİN YÜRÜTÜLMESİNDE
GEÇİŞ HAKKINA DAİR YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, elektronik haberleşme
hizmetlerinin yürütülmesinde, işletmecilerin hizmetin gerektirdiği her türlü
elektronik haberleşme şebeke ve/veya altyapısını ve bunların destekleyici ekipmanlarını kurabilmeleri ve kullanabilmeleri için
gerekli olan geçiş hakkına dair usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, ilgili mevzuat ve Kurum
tarafından yapılan yetkilendirme çerçevesinde elektronik haberleşme hizmeti
veren ve/veya elektronik haberleşme şebekesi sağlayan ve altyapısını
işleten işletmeciler ile kamuya ait ya da kamunun ortak kullanımında olan
taşınmazlar da dahil olmak üzere altından,
üstünden, üzerinden elektronik haberleşme altyapısının geçirileceği
taşınmazın sahipleri ve/veya taşınmaz üzerinde hak sahiplerinin, geçiş
hakkından kaynaklanan hak ve yükümlülükleri ile bu hak ve yükümlülüklere
ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 5/11/2008
tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanununun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (g) ve (v) bentleri
ile 2 nci Kısım 4 üncü Bölüm hükümlerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Bakanlık: Ulaştırma Bakanlığını,
b)
Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yer: Türk Medenî Kanunu ile diğer
kanunlarda Devletin hüküm ve tasarrufu altında olduğu belirtilen yerleri,
c)
Elektronik haberleşme altyapısı: Elektronik haberleşmenin, üzerinden veya
aracılığıyla gerçekleştirildiği anahtarlama ekipmanları, donanım ve
yazılımlar, terminaller ve hatlar da dahil olmak
üzere her türlü şebeke birimlerini, ilgili tesisleri ve bunların
bütünleyici parçalarını,
ç)
Elektronik haberleşme şebekesi: Bir veya daha fazla nokta arasında
elektronik haberleşmeyi sağlamak için bu noktalar arası bağlantıyı teşkil
eden anahtarlama ekipmanları ve hatlar da dahil
olmak üzere her türlü iletim sistemleri ağını,
d)
Geçiş hakkı: İşletmecilere, elektronik haberleşme hizmeti sunmak için
gerekli şebeke ve altyapıyı kurmak, kaldırmak, bakım ve onarım yapmak ve
benzeri amaçlar ile kamu ve özel mülkiyet alanlarının altından, üstünden,
üzerinden geçmeleri için tanınan hakları,
e)
Geçiş hakkı bedeli: İşletmecinin, geçiş hakkı karşılığında geçiş hakkı
sağlayıcısına ödeyeceği bedeli,
f)
Geçiş hakkı sağlayıcısı: Geçiş hakkına konu olan kamuya ait ya da kamunun
ortak kullanımında olan taşınmazlar da dahil olmak
üzere, taşınmazın sahipleri ve/veya taşınmaz üzerindeki hak
sahiplerini,
g)
Hazine: Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri açısından Devlet tüzel
kişiliğinin adını,
ğ)
Hazinenin özel mülkiyetindeki taşınmaz: Tapuda Hazine adına tescilli
taşınmazları,
h)
İşletmeci: Yetkilendirme çerçevesinde elektronik haberleşme hizmeti sunan
ve/veya elektronik haberleşme şebekesi sağlayan ve altyapısını işleten
şirketi,
ı)
Kanun: 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik
Haberleşme Kanunu’nu,
i)
Kurum: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunu,
j)
Kurul: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulunu,
k)
Taraflar: İşletmeci ile geçiş hakkı sağlayıcısını,
l)
Taşınmaz sahibi: Maliki oldukları taşınmazları, geçiş hakkı kapsamında
kullanılacak olan gerçek kişiler, özel hukuk tüzel kişileri ile kamu kurum ve
kuruluşlarını,
m)
Taşınmaz üzerinde hak sahibi: Geçiş hakkına konu olan taşınmaz üzerinde
sınırlı ayni hak sahibi olan gerçek kişiler, özel hukuk tüzel kişileri ile
kamu kurum ve kuruluşlarını
ifade eder.
(2)
Yönetmelikte geçen ve yukarıda yer almayan tanımlar için ilgili mevzuatta
yer alan tanımlar geçerlidir.
İKİNCİ BÖLÜM
Geçiş Hakkının Kapsamı ve İlkeler
Geçiş hakkının kapsamı
MADDE 5 – (1) Geçiş hakkı; elektronik haberleşme hizmeti
vermek amacıyla, her türlü elektronik haberleşme altyapısını ve bunların
destekleyici ekipmanlarını, kamu ve/veya özel
mülkiyete konu taşınmazların altından, üstünden, üzerinden geçirme ve bu
altyapıyı kurmak, değiştirmek, sökmek, kontrol, bakım ve onarımlarını
sağlamak ve benzeri amaçlarla söz konusu mülkiyet alanlarını bu Kanun
hükümleri çerçevesinde kullanma hakkını kapsar.
İlkeler
MADDE 6 – (1) Geçiş hakkı uygulamasında;
a)
Ülke kaynaklarının etkin ve verimli kullanılması,
b)
Etkin ve sürdürülebilir rekabet ortamının sağlanması,
c)
Geçiş hakkının kullanılmasının öncelikle tarafların anlaşmasına bağlı
olması,
ç)
Taleplerin teknik açıdan mümkün, ekonomik açıdan orantılı ve makul olması,
d)
Tesis paylaşımı ve ortak yerleşime öncelik verilmesi,
e)
Geçiş hakkının kullanımının taşınmaza kalıcı zarar vermemesi ve geçiş hakkı
sağlayıcısının bu taşınmaz üzerindeki haklarının kullanımını sürekli
biçimde aksatmaması,
f)
Çevre korumacılığı, şehir ve ülke planlamacılığından kaynaklanan özel
koşulların göz önünde tutulması
ilkeleri esas alınır.
(2)
Geçiş hakkı uygulamasında, ilgili diğer mevzuattan kaynaklanan hükümler ile
savunma, milli güvenlik, kamu düzeni gerekleri ve acil durum
ihtiyaçlarından kaynaklanan şartlar saklıdır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Geçiş Hakkına İlişkin Anlaşma ve Bedeller
Anlaşma serbestisi
MADDE 7 – (1) Taraflar, ilgili mevzuata ve Kurum
düzenlemelerine aykırı olmamak koşulu ile 22/11/2001
tarihli ve 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu hükümleri saklı olmak üzere geçiş
hakkına ilişkin anlaşma serbestisine sahiptirler.
Geçiş hakkı bedeline dair
ilkeler
MADDE 8 – (1) Geçiş hakkı sağlayıcısının talep edebileceği
geçiş hakkı bedeli, taraflar arasında, bu Yönetmelikte yer alan ilkeler
çerçevesinde ve hakkın kötüye kullanımına yol açmayacak şekilde serbestçe
belirlenir. Talep edilen geçiş hakkı bedelinin fahiş ve ekonomik açıdan
orantısız mahiyette olmaması esastır.
(2)
Fizibilite, inceleme, tetkik, ruhsat, zemin tahrip bedeli, yer değişikliği
bedeli, var olan faaliyeti durdurma bedeli ve benzeri adlarla alınan
ücretler ve tazminatlar, taraflar arasında yapılan geçiş hakkı anlaşmasında
aksi belirtilmediği sürece işletmeci tarafından karşılanır.
Tarafların anlaşamaması
MADDE 9 – (1) Tarafların anlaşamamaları durumunda, ilgili
kanunlar çerçevesinde anlaşmazlığın halli yetkili yargı yerlerince
sağlanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yükümlülükler
Geçiş hakkı sağlayıcısının
yükümlülükleri
MADDE 10 – (1) Geçiş hakkı sağlayıcısı, geçiş hakkı
uygulamasında bu Yönetmelikte belirtilen ilkelere uymakla yükümlüdür.
Teknik olarak imkân dâhilinde, seçeneksiz ve ekonomik açıdan orantısız
maliyetler ihtiva etmeyen geçiş hakkı talepleri, taşınmaza kalıcı zarar
verilmemesi ve bu taşınmaz üzerindeki hakların kullanımının sürekli biçimde
aksatılmaması koşuluyla, haklı sebepler saklı kalmak kaydıyla, geçiş hakkı
sağlayıcısı tarafından kabul edilir.
(2)
Geçiş hakkı sağlayıcısı bir kamu kurum veya kuruluşu ise, kendisine yapılan
geçiş hakkı talebini içeren başvuruları öncelikli olarak ve gecikmeye mahal
vermeden değerlendirmekle ve altmış gün içinde sonuçlandırmakla ve benzer
konumdaki işletmeciler arasında ayrım gözetmeksizin şeffaf davranmakla
yükümlüdür.
(3)
Geçiş hakkı sağlayıcısı, işletmecinin geçiş hakkı kapsamında yürüteceği
faaliyetlerin, kesintisiz ve güvenli bir şekilde gerçekleştirilmesini
sağlamak amacıyla, masrafları işletmeci tarafından karşılanmak üzere,
gerekli tüm önlemleri alır veya alınmasına izin verir.
(4)
Geçiş hakkı sağlayıcısı, geçiş hakkına konu olan taşınmaz üzerindeki
haklarını kullanırken işletmecinin geçiş hakkı kapsamında yürüteceği
faaliyetler ile işletmeciye ait elektronik haberleşme altyapısını tehlikeye
düşürücü veya zarar verici işlemlerden kaçınmakla yükümlüdür. Geçiş hakkı
sağlayıcısı, işletmeciye ait elektronik haberleşme şebeke ve/veya
altyapısında yol açtığı zararları yukarıdaki üçüncü fıkra hükümleri saklı
kalmak şartıyla en kısa süre içerisinde tazminle yükümlüdür.
(5)
Geçiş hakkı sağlayıcısı, geçiş hakkına konu olan taşınmaz üzerindeki
haklarını kullanırken işletmeciye ait elektronik haberleşme şebeke, altyapı
ve bunların destekleyici ekipmanlarının haklı
sebeplerle yerinin değiştirilmesi ve benzeri taleplerde bulunması halinde,
keyfiyeti işletmeciye 15 gün önceden haberdar eder. Geçiş hakkı sağlayıcısı
bu işlemleri elektronik haberleşme şebeke, altyapı ve bunların destekleyici
ekipmanlarını tehlikeye düşürücü veya zarar verici
olmamak ve işletmeciyi haberdar etmek kaydıyla bizzat yerine getirebilir
veya bu işlemlerin yapılmasını işletmeciden talep edebilir. Aksi
belirtilmediği sürece, geçiş hakkı sağlayıcısının söz konusu taleplerinden
kaynaklanan tüm masraflar geçiş hakkı sağlayıcısı tarafından karşılanır.
İşletmecinin yükümlülükleri
MADDE 11 – (1) İşletmeci, geçiş hakkını hukuka uygun olarak
temin etmekle, geçiş hakkı uygulamasında bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde belirtilen ilkelere uymakla ve geçiş
hakkını kullanırken taşınmaza ve/veya taşınmaz üzerinde tesis edilmiş
bulunan diğer altyapılara vereceği her türlü zararı en geç bir ay içinde
tazmin etmekle yükümlüdür.
(2)
İşletmeci, Kurum tarafından istenmesi halinde yapılan geçiş hakkına ilişkin
anlaşma ile ekleri ve değişikliklerini, her türlü bilgi, belge ile
yazışmaları verilen süre içerisinde Kuruma bildirmekle yükümlüdür.
(3)
İşletmeci ilgili taşınmaz üzerinde elde ettiği geçiş hakkını ve/veya geçiş
hakkı anlaşmasını, aksi kararlaştırılmadığı sürece geçiş hakkı
sağlayıcısının izni olmaksızın bir üçüncü kişiye devredemez.
Taahhütname ve bilgi formu
MADDE 12 – (1) İşletmeci, geçiş hakkını kullanmaya başlamadan
önce, Ek-1’de yer alan “Taahhütname ve Bilgi Formu”nu düzenler ve Kurumca
talep edilmesi halinde Kuruma sunar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Tesis paylaşımı ve ortak yerleşimin
önceliği
MADDE 13 – (1) Geçiş hakkı kapsamında kullanılacak bir
taşınmaz üzerinde Kanun ve Kurum düzenlemeleri çerçevesinde, Kurum
tarafından ortak yerleşim ve tesis paylaşımı yükümlülüğüne karar verilmiş
bir elektronik haberleşme şebekesi ve/veya altyapısı bulunması halinde,
işletmeci geçiş hakkı talebinde bulunmadan önce ortak yerleşim ve tesis
paylaşımına öncelik verir.
(2)
Geçiş hakkına konu taşınmaz üzerindeki ortak yerleşim ve tesis paylaşımı
yükümlülüğünün uygulanmasının olanaksız olduğu veya söz konusu yükümlülüğün
kaldırıldığı durumlarda bu Yönetmeliğin sair hükümleri uygulanır.
Kamulaştırma
MADDE 14 – (1) Kamulaştırmaya ilişkin her türlü işlem,
Kanunun 30 uncu maddesinin birinci fıkrası uyarınca yürütülür.
(2)
Kanunda öngörülen faaliyetler ile ilgili olarak işletmeci tarafından
Hazinenin özel mülkiyetindeki veya Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki
taşınmazlar üzerinde irtifak hakkı tesisi, kullanma izni verilmesi veya
kiralama yapılmasına ihtiyaç duyulması halinde, Ek-1’de yer alan
Taahhütname ve Bilgi Formu çerçevesinde Kurumdan talepte bulunulur. Kurumca
gerek görülmesi halinde işletmeciden ilave bilgi ve belge istenebilir.
Geçiş hakkı talebinin bu Yönetmeliğe uygunluğunun Kurul tarafından
değerlendirilerek kabul edilmesi halinde söz konusu talep Maliye Bakanlığına
iletilir. Buna ilişkin her türlü işlem, Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci
fıkrası uyarınca yürütülür.
Çevrenin korunması
MADDE 15 – (1) Geçiş hakkı kapsamında tanınan hakların
kullanımı sırasında geçiş yollarında ve etrafında bulunan ağaçların ve
çevresel değerlerin korunması esastır. Elektronik haberleşme şebekesi
ve/veya altyapısının tesisi ve kamu hizmetinin kesintiye uğramaması
amacıyla, söz konusu şebeke ve/veya altyapının kurulması veya kaldırılmasına
engel olma veya altyapıda arıza doğmasına sebep olma gibi hallerde,
öncelikli olarak ağacın başka bir yere taşınması sağlanır. Bunun mümkün
olmaması durumunda budama, kesme ve benzeri işlemler zorunluluk oranında
yapılabilir. Bu işlemlerin öncelikle ağaç sahibi tarafından yapılabilmesi
için ihtaren on beş günlük bir süre tanınır. Bu
süre sonunda, hiç yapılmamış veya yetersiz yapılmışsa, işletmeci bu
işlemleri kendisi yapar. Söz konusu işlemlerden kaynaklanan her türlü zarar
ve masraf işletmeci tarafından karşılanır.
(2)
Geçiş hakkı uygulamasında doğal ve tarihi eser niteliğindeki varlıklarla
kültür varlıklarının korunmasına ilişkin mevzuat hükümleri saklıdır. Bu
konuda alınması gereken izinlere ilişkin başvurular ilgili kuruluşça altmış
gün içinde sonuçlandırılır.
Diğer altyapılarla ilişkili durumlar
MADDE 16 – (1) İşletmeciye ait elektronik haberleşme
şebekesi, altyapısı ve bunların destekleyici ekipmanları,
geçiş hakkının kullanılacağı taşınmaz üzerinde hâlihazırda bulunan
kanalizasyon, su, gaz kanalları, demiryolları, elektrik tesisleri, diğer
elektronik haberleşme altyapısı ve benzeri kamu hizmeti altyapısına zarar
vermeyecek şekilde ve mesafede tesis edilir. Yeni şebeke ve/veya altyapı tesis
edecek işletmeci, ilgili kamu kurum ve kuruluşu ile gerekli koordinasyonu
sağlayarak hareket eder. Zaruri hallerde söz konusu kamu hizmetinin
kesintiye uğramaması için alınacak önlemlerden doğan masrafları geçiş
hakkını kullanan taraf tazmin eder.
(2)
Geçiş hakkının kullanımı sırasında söz konusu taşınmaz üzerinde bulunan
kamu hizmeti altyapısında yer değiştirme, sökme ve benzeri durumların
zorunlu olması halinde, işletmeci söz konusu kamu hizmeti altyapısı ile
ilgili kurumu veya kuruluşu on beş gün önceden haberdar eder. Kamu
hizmetini sağlayan ilgili kurum veya kuruluş, durumun kendisine yazılı
bildirimini izleyen on beş gün içinde işletmeciye bildireceği karar
uyarınca yukarıda belirtilen işlemleri bizzat yerine getirebileceği gibi,
bu işlemlerin yapılması esnasında kendi uzmanlarını da bulundurabilir.
İşletmeci, belirtilen çalışmaların gerçekleştirilmesinden sonra taşınmazı
ve üzerindeki sair kamu hizmeti altyapısını en kısa sürede önceki durumuna
getirmekle yükümlüdür. Çalışmalardan kaynaklanan tüm masraflar işletmeci
tarafından karşılanır.
(3)
İşletmeci, geçiş hakkı uygulamasında yukarıda ifade edilen yükümlülüğün
yerine getirilmesini teminen, talep edilmesi
halinde ilgili kamu kurum ve kuruluşuna taahhütname vermek zorundadır.
Yetkilendirmenin devri halinde geçiş
hakkı anlaşması
MADDE 17 – (1) Yetkilendirmenin devri halinde kamu hizmetinin
kesintiye uğramaması için, geçiş hakkı sağlayıcısı tarafından aksi ileri
sürülmediği müddetçe geçiş hakkı anlaşmasının, geçiş hakkı sağlayıcısı ile
yeni işletmeci arasında da aynı şartlarda geçerli olacağı kabul olunur.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 18 – (1) 2/5/2006 tarihli ve
26156 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Telekomünikasyon
Hizmetlerinin Yürütülmesinde Geçiş Hakkına İlişkin Yönetmelik, bu
Yönetmeliğin yayımı tarihi itibariyle yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 19 – (1) Maliye Bakanlığı ve Sayıştayın
görüşleri alınan bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Kurul Başkanı
yürütür.
Taahhütname ve Bilgi Formu
|
............. tarihli ve ............
sayılı ..........................
bildirim/kullanım hakkı sahibi.....................................(Ltd.
Şti./A.Ş.) olarak …………………..…….mülkiyetindeki/hüküm
ve tasarrufu altındaki ve ...................................................................................................................................................coğrafi
hat* üzerindeki, detay ve tatbikat projesi
....................................................................tarafından
onaylı taşınmaz üzerinde, elektronik haberleşme şebeke ve/veya altyapısını
ve bunların destekleyici ekipmanlarını
döşeyeceğimizi bildiririz. Bu kapsamda, Bilgi Teknolojleri
ve İletişim Kurumu’nun (Kurum) tüm düzenlemelerine ve sair kamu kurum ve
kuruluşlarının ilgili düzenlemelerine uyacağımızı; Kurum ve ilgili kamu
kurumları ile geçiş hakkından (GH) etkilenen sair kişilerden ilgili
mevzuat uyarınca alınması gerekli izin, ruhsat ve/veya onay belgelerini
bizzat temin edeceğimizi taahhüt ederiz.
|
GH talebinin kapsamı ve süresi :
|
GH kapsamında kullanılacak taşınmaz üzerinde mevcut bir
elektronik haberleşme şebeke ve/veya altyapısı
Yoktur. ( )
Vardır. ( )
Mevcut elektronik haberleşme şebeke ve/veya altyapısının
sahibi :.......................................................................
.....................................................................................................................................................
Mevcut elektronik haberleşme şebeke ve/veya altyapısının kullanım
amacı :
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................
GH kapsamında kullanılacak taşınmaz üzerinde mevcut bir
elektronik haberleşme şebeke ve/veya altyapısı olmasına rağmen, tesis
paylaşımı ve ortak yerleşime gidilmemiş olmasının nedeni (teknik,
ekonomik vs.) aşağıda belirtilmiştir:
. ................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
......................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
|
GH kapsamında kullanılacak taşınmaz, söz konusu elektronik
haberleşme hizmeti amacıyla kullanıma teknik açıdan uygundur. Detaylar
aşağıda verilmektedir:
..........................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
|
GH kapsamında kullanılacak taşınmaz, söz konusu elektronik
haberleşme hizmetinin verilebilmesi için alternatif yollar arasında en
uygunudur. ( )
GH kapsamında kullanılacak taşınmaz, söz konusu elektronik
haberleşme hizmetinin verilebilmesi için alternatifsizdir. (
)
Teknik olarak açıklaması aşağıdadır:
.............................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
|
|
Söz konusu taşınmazda GH kullanımından
kaynaklanabilecek her türlü zararın, en kısa sürede tazmin edileceğini taahhüt
ederiz.
|
Aşağıda
belirtilenler dahil ancak bunlarla sınırlı
olmamak üzere, Kurumun talep edeceği her türlü bilgi ve belge, Kurum’un talep etmesi halinde ve Kurumca
belirtilecek süre içerisinde Kuruma bildirilecektir.
·
GH’den etkilenen arazilerin planları ve mülkiyet durumlarını
açıklayan belgeler,
·
Yeraltı, yerüstü,
havai geçitlerin ve tesislerin niteliğini belirten detaylı projeler,
·
Etkilenen diğer kamu
ve özel tarafların bu konuda izin, ruhsat, onay verdiklerini gösteren
belgeler,
·
Verilmiş zarar var
ise tazmin edildiğini, giderildiğini gösterir belgeler,
·
GH nedeniyle
taraflarca açılan adli, idari davalar ile diğer idari ve özel başvurulara
ilişkin belgeler
|
Diğer Açıklamalar : ..............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
|
İmza
|
*İrtifak hakkı kurulacak, kullanma
izni veya kiralama talep edilen taşınmazın/alanın;
İli :
İlçesi :
Mahalle/Köyü :
Mevkii :
Yüzölçümü :
Pafta No :
Ada No :
Parsel No :
Hazine Payı :
Muhtemel/Kesin
Koordinatlar:
Cinsi :
Sınırları :
Niteliği : (Taşınmazın/alanın cinsine göre, bina
ise müştemilatı, değilse üzerindeki muhdesat ve
dikili şeyler yazılacaktır.)
Not :Detaylı açıklamalar ek olarak
verilebilir.
|