Sanayi ve Ticaret
Bakanlığından: TARIMA DAYALI İHTİSAS ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİ UYGULAMA YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Tarıma Dayalı İhtisas
Organize Sanayi Bölgeleri için iletilen talepleri değerlendirmek ve bu
bölgelerin yer seçimi, kuruluşu, imar planı onayı, faaliyeti ve işletilmesi
ile denetlenmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir. (2)
Bu Yönetmelik, bitkisel ve hayvansal üretimin ve bunlara dayalı sanayinin
desteklenmesi, geliştirilmesi, ürünlerin paketlenmesi, işlenmesi, muhafaza
edilmesi ile pazarlama yöntemleri konusunda teknik destek verilmesi, rekabet
edebilirliğini artırıcı nitelikte uygun ve kaliteli hammaddenin temini için
tarım-sanayi entegrasyonunun geliştirilmesini kapsar. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 8/1/1985 tarihli ve 3143 sayılı
Sanayi ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun, 9/8/1991
tarihli ve 441 sayılı Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım
Kanunu ile 12/4/2000 tarihli ve 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri
Kanununun 26/A maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar ve kısaltmalar MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a)
Alternatif alan: TDİOSB proje teklifinde önerilen TDİOSB’nin kurulabileceği
bir ya da birden fazla alanı, b)
Banka: STB bütçesinden tahsis edilen kredilerin ödenmesi ile geri alınması ve
bu konu ile ilişkili işlemleri yürüten
5411 sayılı Bankacılık Kanunu gereğince Türkiye’de faaliyet gösteren bir
bankayı, c)
Bitki koruma ürünü: Tüm zararlı organizmalara karşı bitkileri ve bitkisel
ürünleri korumak veya bu tür organizmaların etkilerini engellemek, besin
maddesi dışında bitkilerin yaşam fonksiyonlarını etkilemek (büyüme
düzenleyicileri gibi), istenmeyen bitki veya bitki kısımlarını yok etmek,
istenmeyen bitki gelişimini kontrol etmek veya önlemek amaçları çerçevesinde,
bir veya daha fazla aktif madde içeren bir formülasyon halinde kullanıcıya
sunulan, aktif madde ve preparatları, ç)
Genel yerleşim planı: İmar planına esas olmak üzere hazırlanan TDİOSB arazi
kullanım durumunu gösteren TKB’ce onaylı planı, d)
Özel TDİOSB: 4562 sayılı Kanunun 26/A
maddesi hükümleriyle uyumlu olarak özel hukuk tüzel kişilerince veya
gerçek kişilerce kurulması talep edilen
TDİOSB’yi, e)
STB: Sanayi ve Ticaret Bakanlığını, f)
TDİOSB (Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgesi): Tarım ve sanayi sektörünün
entegrasyonunu sağlamaya yönelik tarıma dayalı sanayi girdisini oluşturan
bitkisel ve hayvansal üretimin ve bunların işlenmesine yönelik sanayi
tesislerinin yer aldığı mal ve hizmet üretim bölgesini, g)
TDİOSB Proje Değerlendirme Komisyonu: TKB İl Müdürlüğü bünyesinde, ilgili
birimlerden konu uzmanı elemanların katılımı ile en az üç üyeden valilik
oluru ile oluşturulan komisyonu, ğ)
TDİOSB Proje İnceleme ve Onay Komisyonu: Bitkisel ve hayvansal üretim ile
ilgili TDİOSB projelerinin incelenmesi ve onaylanması amacıyla, TKB’nin
ilgili Genel Müdürlüklerinin ihtisas daire başkanlıkları temsilcilerinden
oluşan komisyonu, h)
TDİOSB proje teklifi: İçeriği Ek-1’e göre hazırlanan proje teklifini, ı)
TKB: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını, i)
Üst yapı modül projesi: Parsel iç kullanımını gösteren ve ihtisas konusuna
göre hazırlanan tip projeyi, j)
Yer Seçimi Komisyonu: Ek-2’de yer alan kurumlardan oluşan komisyonu, ifade
eder. İKİNCİ BÖLÜM Yer Seçimi Müracaat MADDE 4 – (1) TDİOSB kurmak isteyen gerçek ve tüzel kişilerce
dört nüsha olarak TDİOSB proje teklifi hazırlanarak, teklifte yer alan
alternatif alanlar hakkında il özel idaresinin, belediye sınırları veya
mücavir alan sınırları içerisinde olması halinde ilgili belediyenin uygun
görüşü ile birlikte Valilik kanalıyla Tarım İl Müdürlüğüne müracaat edilir.
Söz konusu proje teklifi proje değerlendirme komisyonunca değerlendirilir. (2)
Hayvancılık konulu proje teklifi, konu uzmanı ziraat mühendisleri tarafından
veteriner hekim ve çevre mühendisinin görüşü alınarak proje tekniğine göre
hazırlanır. (3)
Seracılık konulu proje teklifi, konu uzmanı ziraat mühendisleri tarafından
mimar veya inşaat mühendisi görüşü alınarak proje tekniğine göre hazırlanır. (4)
Yeni bir TDİOSB ve ilave alan yer seçimi taleplerinin değerlendirmeye
alınabilmesi için, il genelindeki aynı sektör grubunu içeren TDİOSB’lerde
bulunan toplam parsellerin en az %
75’inde üretim ve/veya inşaata başlanmış olması gerekmektedir. Ancak, özel
TDİOSB’ler ve Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansının yatırımcı temin edeceği
projelerde bu oran aranmaz. Proje teklifinin incelenmesi MADDE 5 – (1) TKB İl Müdürlüğü bünyesinde kurulan TDİOSB proje
değerlendirme komisyonunca, TDİOSB proje teklifi ve teklifte yer alan alternatif
alanlar için TKB görev alanına giren mevzuat ile projenin il/ilçe için
gerekliliği ve uygulanabilirliliği açısından ön inceleme yapılır. a)
Ön incelemede, süt ve besi sığırcılığı faaliyeti yapacak TDİOSB’ler için
aşağıdaki şartlar aranır: 1)
İl/ilçe belediye mücavir alanları içerisinde insan sağlığını tehdit eder
şekilde hayvancılık yapılması ve bu işletmelerle ilgili mülki ve mahalli
idarelerce veya diğer bakanlıklarca yerleşim alanı dışına çıkarılmasına
ilişkin karar alınması, 2)
Belediye mücavir alan içerisinde hayvancılık yapmakta olan ticari amaçlı
işletmelerden en az 50 işletmenin kurulacak olan bölgeye taşınmayı yazılı
olarak taahhüt ettiğine dair belgenin bulunması, 3)
TDİOSB’lerinde kurulacak hayvancılık işletmelerinin, süt sığırcılığı için her
bir işletmede en az 25 baş, besi sığırcılığı için en az 50 baş olarak
planlanması, 4)
Süt sığırcılığı ve besi sığırcılığı faaliyetinin aynı TDİOSB içerisinde yer
alması halinde TKB’ce mevzuat ile belirlenen gerekli sağlık, teknik ve idari
tedbirlerin alınması, 5)
TKB’ce kuruluş izni verilmiş kanatlı damızlık ve kuluçkahane işletmelerine
bir km’den yakın mesafede TDİOSB kurulmaması, 6)
Her işletmede 9/8/2006 tarihli ve 26254 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Hayvancılık İşletmelerinin Kuruluş Çalışma Denetleme Usul ve Esaslarına Dair
Yönetmelik hükümlerine uyulması, 7)
Mevsim, yağış durumu ve yapılacak ahır şeklinin de göz önüne alınarak;
TDİOSB’de süt sığırcılığı veya besicilik hangi tip ahırlarda yapılırsa
yapılsın, hayvanlardan elde edilen gübrelerin bölgenin uygun bir yerinde
seçilen ve tüm işletmelerin ortaklaşa kullanacakları merkezi gübre toplama
deposunda biriktirilmesi ve ayrıca gübrenin toplanma işlemi ile
değerlendirilmesi işlerinin nasıl yapılacağının ve bölgeden hangi sıklıkla
uzaklaştırılacağının projede belirtilmesi, 8)
Sıvı atıkların, sıvılara karşı geçirgen olmayan zemin ve kapalı kanallardan
geçirilerek ahırların dışında kapalı konteynırlarda veya eşdeğer emisyon
azaltma tedbirleri alınmış merkezi yerlerde bertaraf edilecek şekilde
projelendirilmesi, 9)
TDİOSB’de kurulacak sanayi tesisleri kapasitelerinin, bölgenin üretim
kapasitesinden fazla planlanmaması ve TDİOSB dışından bu bölgeye süt, kesim
amaçlı hayvan, işleme amaçlı et ve et ürünleri vb. girişinin planlarda yer
almaması, 10)
Her bir hayvancılık işletmesinin günlük su ve elektrik sarfiyatı, nasıl ve ne
şekilde temin edileceği, yerleşim biriminin mevcut kaynaklarının yeterlilik
durumu ile ilgili yetkili kurum/kuruluşların yerel teşkilatlarının
görüşlerinin alınarak müracaat dosyasında bulundurulması, 11)
Çiftlik gübresi hariç olmak üzere hayvancılık işletme atıkları ve imhası
gereken hayvan ve hayvansal ürünlerin diğer alanlara bulaşmadan imha
edilebileceği mevzuata uygun özel bir alanın ayrılması ve projesinde
belirtilmesi. b)
Ön incelemede, bitkisel üretim olarak seracılık faaliyeti yapacak TDİOSB’ler
için aşağıdaki şartlar aranır: 1)
Seracılık için öngörülen TDİOSB alanının en az 500 dekar olması ve en az 30
farklı müteşebbisin yazılı olarak proje kapsamında yer alacağına dair
taahhüdünün bulunması, 2)
Su deposu, alet ekipman deposu, bitki koruma ürünleri deposu, ön soğutma
ünitesi ve soğuk hava deposu, ürün işleme tasnif ve ambalajlama ünitesi,
işletme binası, laboratuar binaları gibi işletme tesisleri vb. için TDİOSB
alanının en fazla % 10’ unun kullanılması, 3)
Geriye kalan % 90’ lık alanda ise her bir sera işletmesinin sahip olacağı
arazi büyüklüğünün en az 10 dekar olması ve işletmelere ayrılan sera parsel
büyüklüğünün de en az 3 dekar olacak şekilde planlanması, 4)
Her bir sera işletmesinin günlük su ve elektrik sarfiyatı, nasıl ve ne
şekilde temin edileceği, yerleşim biriminin mevcut kaynaklarının yeterlilik
durumu ile ilgili yetkili kurum/kuruluşların yerel teşkilatlarının
görüşlerinin alınması, 5)
Jeotermal kaynakların ısıtma amaçlı kullanılması halinde, kullanımdan dönen
suyun deşarj ve reenjeksiyon işleminin, 5686 sayılı Jeotermal Kaynaklar ve
Doğal Mineralli Sular Kanunu Uygulama Yönetmeliğinin ilgili hükümleri
çerçevesinde yapılması, ayrıca TDİOSB’nin kurulacağı alana yakın jeotermal
kaynağının debisi, sıcaklığı ve proje için yeterliliği konularında, ilgili
Bakanlığın görüşünün alınması, kullanılan suyun reenjekte yöntemiyle tekrar
yeraltına verilebilmesi için yeraltında uygun kırıkların ve boşlukların bulunması,
ayrıca TDİOSB’nin kurulacağı alana yakın jeotermal kaynağının debisi,
sıcaklığı ve proje için yeterliliği konularında, ilgili bakanlığın görüşünün
alınması, 6)
Bitkisel atıklar ile zararlı organizmalarla bulaşık olan ve imhası gereken
bitki ve bitkisel materyalin diğer alanlara bulaşmadan imha edilebileceği
mevzuata uygun özel bir alanın ayrılması ve projesinde belirtilmesi, 7)
Sera tesis edilecek alanlarda, toprakların nematod yönü ile tahlil
ettirilmesi ve proje teklif formu ekine tahlil sonucuna ilişkin belgenin
konulması. c)
Her iki ihtisas konusunda kurulacak TDİOSB’lerde ortak olarak aşağıdaki
şartlar aranır: 1)
TKB’ce mevzuat ile belirlenen gerekli sağlık, teknik ve idari tedbirlerin
alınması, 2)
Toplam alanın en az %5’inde faaliyet gösterecek sanayi tesislerine ilişkin
potansiyel araştırması ve yatırım taahhütnamesi alınması, 3)
Bölgede kurulacak sanayi tesislerinin, bölgenin kuruluş amacından farklı
olmaması, 4)
TDİOSB yeri olarak önerilen alan/alanların büyüklük olarak en az %75’inin
mülkiyetinin Maliye Hazinesine ait olması, zorunludur. ç)
Proje teklifi üzerinde yapılan incelemelerde bulunan eksiklikler başvuru
sahibi tarafından giderilir. d)
Ön inceleme sonucu uygun bulunmayan TDİOSB proje teklifi müracaatları Valilik
kanalıyla Tarım İl Müdürlüğünce başvuru sahibine bildirilir. e)
TDİOSB proje teklifinin TDİOSB proje değerlendirme komisyonunca uygun
bulunması halinde, iki nüshası onaylanan proje teklifi, il özel idaresi,
ilgili belediyenin olumlu görüşü ve
Valiliğin uygunluk görüşü ile birlikte Valilikçe TKB’ye intikal ettirilir. f)
TKB’de ilgili Genel Müdürlüğün bünyesindeki konu ile ilgili daire başkanlığı
koordinatörlüğünde, TDİOSB proje inceleme ve onay komisyonu oluşturulur. g)
Söz konusu TDİOSB proje teklifinin ve teklifte yer alan alternatif alanların,
TKB bünyesinde kurulan TDİOSB proje inceleme ve onay komisyonunca uygun
görülmesi halinde, TKB’nin uygunluk görüşünü de içeren yazı ile STB’ye
bildirilmesini takiben, STB ve TKB’ce yer seçimi çalışmalarına başlanır.
Değerlendirme sonucunda uygun görülmeyen müracaatlar gerekçesi ile birlikte
TKB’ce Valiliğe bildirilir. Mahallinde yapılan inceleme çalışması MADDE 6 – (1) TDİOSB proje teklifinde yer alan alternatif
alanlar TKB ile STB’ce mahallinde incelenir. Diğer kurum ve kuruluşların
yatırım ve proje alanına girmeyen alternatif alanların, özellikleri
belirlenir ve yerlerini gösterir 1/25000 ölçekli topoğrafik haritası, 1/5000
ölçekli kadastral paftası ve TDİOSB yeri olarak uygun olup olmadığını içeren
tutanak, TKB İl Müdürlüğü ve STB teknik elemanlarınca mahallinde imza altına
alınır. (2)
Mahallinde yapılan inceleme sırasında alan/alanların özellikleri; a)
Mevkii, b)
Şehir merkezine uzaklığı ve hangi yönde kaldığı, c)
Çevresinde bulunan diğer yerleşim merkezlerinin neler olduğu, uzaklıkları ve hangi yönde kaldığı, ç)
Büyüklüğü, d)
Karayolu, havaalanı, liman ve
demiryolu bağlantısı, uzaklığı, e)
Mülkiyet durumu, f)
Kadastro durumu, g)
Belediye ya da mücavir alan sınırları içinde olup olmadığı, ğ)
Mevcut imar planına ve varsa çevre düzeni planına göre durumu, h)
Mevcut arazi kullanım durumu, ı)
Çevresindeki alanların mevcut ve planlama durumu, i)
Eğimi ve yönü, j)
Bulunduğu deprem kuşağı, k)
Su ihtiyacının nereden sağlanabileceği, l)
Enerji ihtiyacının nereden sağlanabileceği, m)
Atıksu ve yağmur suyu deşarj ortamı, n)
Hâkim rüzgâr yönü, o)
Gelişme ve genişleme olanağının bulunup bulunmadığı, ö)
Çevresinde konut ve yan sanayi yerleşimine imkân olup olmadığı, p)
Bölgedeki flora ve fauna özellikleri, r)
Varsa özel çevre koruma bölgeleri, 1/12/1984 tarihli ve 3083 sayılı Sulama
Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu kapsamındaki
alanlar, sit alanları, milli parklar, sulak alanlar, yaban hayatı koruma ve geliştirme
sahaları, doğal anıtlar gibi koruma alanları ile uluslararası sözleşmeler
gereği korunması gereken alanlara göre konumu, s)
Drenaj durumu, ş)
Taşkına maruz kalma durumu, t)
Önceden belirlenmiş jeolojik sakıncalı bir alan olup olmadığı, u)
Varsa yeraltı ve yüzeysel içme ve kullanma suyu kaynaklarına göre konumu, ü)
Varsa katı atık depolama alanlarına
göre konumu, v)
Mevcut ya da planlanan havaalanları ile varsa askeri alanlara, askeri
güvenlik yasak bölgelerine, havaalanı mania planına göre konumu, y)
Su ürünleri üreme ve istihsal sahalarına olan konumu, z)
Doğal kaynak potansiyeli ve jeotermal kaynak durumu, reenjeksiyon olanakları, başlıkları kapsamında belirlenir. (3)
TKB ve STB’ce mahallinde tutulan tutanakta incelenen alternatif alanların
TDİOSB yeri olarak uygun görüldüğünün belirtilmesi halinde, söz konusu
alternatif alanlar incelenmek üzere STB’ce yer seçimi komisyonu toplantıya
çağırılır. (4)
Yapılan inceleme neticesinde alternatif alanların uygun görülmediğinin
tutanakta belirtilmesi halinde yer seçimi komisyonu toplanmaz ve bu durum
TKB’ce ilgili valiliğe bir yazı ile bildirilir. Yer seçimi komisyonunun oluşturulması MADDE 7 –
(1) STB tarafından tespit edilen yer seçimi tarihi ve her iki Bakanlıkça
mahallinde incelenen alternatif alanlara ait haritalar ve bilgiler, Ek-2’deki
kurum ve kuruluşlara, yeterli süre verilerek önceden gönderilir. Bu kurum ve
kuruluşların yetki ve görev alanlarına giren konular hakkında kurum ve
kuruluşları adına nihai görüş vermek üzere komisyona yetkili temsilcilerini
göndermeleri istenir. (2)
STB tarafından gerekli görülmesi durumunda, komisyona üye gönderecek kurum ve
kuruluşlar listesinin kapsamı
genişletilebilir. (3)
Ek-2’deki listede belirtilen kurum ve kuruluşların temsilcileri dışında hiç
kimse yer seçimi komisyonuna katılamaz. Ancak talep olması halinde STB
tarafından belirlenecek sivil toplum kuruluş temsilcileri gözlemci olarak yer
seçimi komisyonuna katılabilir. Yer seçimi komisyonunun görevi ve
işleyişi MADDE 8 – (1) Komisyonun Başkanlığını ve sekretarya işlerini
STB yürütür. (2)
Ek-2’de yer alan kurum ve kuruluş temsilcilerinden oluşan yer seçimi
komisyonu, belirlenen tarih ve yerde toplanır. İlgili kurum ve kuruluş
temsilcileri komisyon toplantısına katılır, alternatif alanlarla ilgili tüm
araştırmaları yapar, toplantı sonuçlanıncaya kadar toplantı yerinde kalır,
kurum ve kuruluşu adına görüş bildirir. Alternatif alanların incelenmesi MADDE 9 – (1) Yer seçimi komisyonu, alternatif alanları
yerinde inceler. (2)
STB ve TKB’ce incelenmemiş alanlar yer seçimi komisyonunca değerlendirmeye
alınmaz. Yer seçimi komisyon raporu MADDE 10 – (1) Yer seçimi komisyonu, incelediği alanlardan
birini komisyona katılan üyelerin oy birliği kararı ile TDİOSB yeri olarak
belirler. Yer seçimi komisyon toplantısı sırasında, alan ya da alanların
özelliklerini, kurum ve kuruluş görüşlerini ve sonuç bölümünü içeren yer
seçimi komisyon raporu yazılır. Rapora, TDİOSB yeri olarak seçilen alanın
1/25000 ölçekli haritası ve kadastral pafta sureti eklenir. (2)
Yer seçimi komisyonuna temsilcisi katılmayan ve komisyonda daha sonra görüş
bildireceğini ifade eden kurum ve kuruluşların komisyon toplantısından sonra
en geç otuz gün içinde nihai görüşlerini STB’ye bildirmeleri zorunludur. Bu
süre içerisinde görüşünü bildirmeyen kurum ve kuruluşların görüşü STB
tarafından olumlu kabul edilir. Uygun alan bulunamaması durumu MADDE 11 – (1) Yer seçimi komisyonu çalışmaları sırasında
incelenen alternatif alanlar, komisyonca TDİOSB yeri olarak uygun
bulunmayabilir. Bu durum raporun sonucunda belirtilir ve komisyon kararı
ilgili valiliğe STB tarafından bildirilir. Olumsuz görüş veren kurum ve
kuruluşların olumlu görüşlerinin, daha sonra Valilikçe STB’ye gönderilmesi
halinde işlemlere devam edilir ve bilgisi TKB’ye STB tarafından iletilir. TDİOSB yerinin kesinleşmesi MADDE 12 – (1) Hazırlanan yer seçimi komisyon raporu ve varsa STB’ye sonradan gönderilen kurum
ve kuruluş görüşleri doğrultusunda TDİOSB yeri; a)
Bayındırlık ve İskan Bakanlığının ilgili alt düzenleyici işlemleri
doğrultusunda gözlemsel jeolojik etüt raporunun hazırlanmasını, b)
Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) gerekli değildir ya da ÇED olumlu
belgesinin alınmasını, c)
Seçilen arazi içerisinde mera vasfında parsel olması durumunda ilgili kuruma
yapılacak başvuru ile vasıf değişikliğinin yapılarak hazine adına tescil
edilmesini, ç)
Seçilen arazi içerisinde devletin hüküm ve tasarrufunda tescil harici yerler
bulunması halinde hazine adına tescilinin yapılmasını, müteakip
STB tarafından kesinleştirilir. (2)
Kesinleşen TDİOSB yerinin uygun bulunduğu, yer seçimi komisyon raporu ve
varsa STB’ye sonradan gönderilen kurum ve kuruluş görüşlerinde belirtilen
şartlarla birlikte, TKB’ye, ilgili valiliğe ve ilgili kurum ve kuruluşlara
bildirilir. (3)
TDİOSB yerinin kesinleştirilememesi durumunda, bu Yönetmeliğin 9 uncu
maddesinde belirtilen alternatif alanlar değerlendirmeye alınır. (4)
Yer seçiminin sonuçlandırılmasına kadar olan faaliyet, başvuru sahibi
tarafından en az bir ziraat mühendisi danışmanlığında Valilik kanalıyla
yürütülür. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Kuruluş Kuruluş ve tüzel kişilik MADDE 13 – (1) TDİOSB; kurulması öngörülen yerde varsa sanayi
odası, yoksa ticaret ve sanayi odası, o da yoksa ticaret odasından en az biri
ile talepleri halinde ihtisas konusuna göre mesleki kuruluş ve teşekküller
ile il özel idaresi veya TDİOSB’nin içinde bulunacağı il, ilçe veya belde
belediyesinin, büyükşehirlerde büyükşehir belediyesinin temsilcilerince
imzalı ve valinin olumlu görüşünü içeren kuruluş protokolünün STB’ce
onaylanması ve sicile kaydı ile tüzel kişilik kazanır. (2)
Özel TDİOSB’nin tüzel kişilik kazanabilmesi için bölgeyi kuracak gerçek ve
tüzel kişilerin, adlarına kayıtlı tapularını ibraz etmeleri ve yer seçiminin
kesinleştirilmesini takiben TDİOSB kuruluş protokolünü onaylatmaları gerekmektedir. Kuruluş protokolü MADDE 14 – (1) Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama
Yönetmeliğinde içeriği belirlenen kuruluş protokolü üç nüsha olarak tanzim
edilir, onaylandıktan sonra STB’ce OSB Sicil Defterine kaydedilerek sicil
numarası verilir, bir nüshası STB’de muhafaza edilir, bir nüshası TKB’ye,
diğer nüshası da TDİOSB’ ye gönderilir. (2)
Kuruluş protokolü değişiklik talepleri ise mevcut kuruluş protokolü ile
birlikte STB’ye yapılır. Kuruluş protokolü ilk genel kurulda ana sözleşme
olarak değiştirilir ve STB onayından sonra yürürlüğe girer. Onaylanan ana
sözleşmenin birer nüshası TKB’ye ve TDİOSB’ ye gönderilir. Kamu yararı kararı MADDE 15 – (1) Kamu yararı kararı, TDİOSB'nin tüzel kişiliğini
kazanmasını müteakip müteşebbis heyetin, yer seçimi kesinleşen alan ile
onaylı sınırda TDİOSB’nin gerçekleşebilmesi için zorunlu olan ve STB ile
TKB’nin uygun gördüğü teknik altyapılarla ilgili alanlar için 1/5000 veya
1/2000 ölçekli mahalli kadastro müdürlüğünce onaylı kadastral pafta ve
1/25000 ölçekli topoğrafik harita ile birlikte başvurusu üzerine STB
tarafından verilir. (2)
Kamulaştırma işlemleri 4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu
hükümlerine göre yürütülür. Temsil ve ilzam MADDE 16 – (1) TDİOSB’nin temsil ve ilzam yetkisi yönetim
kuruluna aittir. (2)
TDİOSB’ler Yönetim Kurulu Başkanı veya başkan vekili tarafından temsil
edilir. TDİOSB’ yi ilzam edici her türlü işlem ve yazılar, yönetim kurulu
başkanı veya vekili ile birlikte bir yönetim kurulu üyesi veya
yetkilendirilmiş ise TDİOSB bölge müdürü tarafından imzalanır. (3)
Yönetim Kurulu tarafından belirlenen temsil ve ilzama yetkili üyelerin işlem
yapma yetkisi, noter onaylı imza sirkülerinin çıkarılmasıyla yürürlüğe girer.
Noter onaylı imza sirkülerinin bir örneği, en geç 7 gün içinde TKB ve STB’ye
gönderilir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM İmar Planı Onayı Üst yapı modül projeleri ve genel
yerleşim planı MADDE 17 – (1) TKB tarafından belirlenen kriterlere göre, talep
sahibi tarafından, TDİOSB proje teklifinde yer alan esaslar dahilinde,
Serbest Müşavirlik Mühendislik Bürosu Büro Tescil Belgesine sahip, bünyesinde
aşağıdaki meslek disiplinlerini barındıran kurum ya da kuruluşlar detaylı
TDİOSB projesi ile parsel bazında üst yapı modül projesi ve alanın
büyüklüğüne göre 1/5000 veya 1/2000 ölçekli genel yerleşim planı
hazırlatırlar. (2)
TDİOSB Projesinin hazırlanmasında; a)
Hayvancılık projelerinde; konu uzmanı ziraat mühendisleri, şehir plancısı,
veteriner hekim, çevre mühendisi, mimar ve/veya inşaat mühendisi, b)
Seracılık projelerinde; konu uzmanı ziraat mühendisleri, şehir plancısı,
mimar ve/veya inşaat mühendisi, yer
alır. (3)
TDİOSB, projeye ilişkin TKB İl Müdürlüğünün görüş ve onayını alarak TKB’ye
gönderir. Projeyi hazırlayanlara ait son dört aylık Sosyal Güvenlik Kurumu
bildirgeleri veya hizmet satın alma sözleşmeleri ile projeye ilişkin gerekli
tüm bilgi ve belgeler dosyasına eklenir. Projeler, TKB bünyesinde kurulan
TDİOSB proje inceleme ve onay komisyonunca değerlendirilir. Yapılan
değerlendirmelerde görülen eksiklikler TDİOSB’ce giderilir. Uygun görülen
projeler onaylanarak STB’ye gönderilir. Genel yerleşim planı hazırlama çalışması MADDE 18 – (1) Genel yerleşim planlarının hazırlama sürecinde; a)
STB tarafından onaylanmış TDİOSB sınırı, b)
TDİOSB Yer seçimi komisyonuna katılan kurumların verdiği şartlı görüşler, c)
TDİOSB’ye ait ilgili kurumca onaylı jeolojik ve jeoteknik etüt raporu, ç)
Mülkiyet durumu, d)
Varsa onanlı üst ölçekli plan, e)
TDİOSB alanında mevcut altyapı ve enerji durumu, f)
TDİOSB alanına erişilebilirlik, g)
ÇED raporu, ğ)
Arazinin topoğrafik yapısı, h)
Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenen sağlık koruma bandı, ı)
Proje teklif formatında yer alan kriterler, esas
alınır. (2)
Genel yerleşim planında TDİOSB proje özelliğine göre toplam alanın en az %5’inin sanayi alanı olarak ayrılması
zorunludur. (3)
Hayvancılık konulu TDİOSB’lerde hayvancılık alanına giriş ile sanayi alanına
giriş noktaları ayrı olarak planlanır. Planlama sınırı MADDE 19 – (1) TDİOSB imar planı sınırı, kesinleşen yer seçimi
sınırlarına uygun olarak hazırlanan ve TKB tarafından onaylanan genel
yerleşim planı sınırlarına uygun olarak belirlenir. (2)
Bölge içinde uygun alan bulunmaması veya arada bırakılması gereken tampon
mesafeler nedeniyle büyük arazi kayıpları oluşarak işletme ve sanayi
alanlarına bölgenin % 40’ından daha az yer ayrılabilmesi durumunda; karantina
alanı, gübre bertaraf tesisi, atık su arıtma tesisi, trafo merkezi gibi
bölgenin gerçekleşmesi için zorunlu altyapı tesisleri, yer seçimi komisyonu
tarafından belirlenen alan dışında, konusuna göre TKB veya STB tarafından
teknik olarak uygun görülen yerde kurulabilir. Bu alanlar onaylı sınır içine
dâhil edilir. İmar planlarının ölçeği MADDE 20 – (1) TDİOSB imar planı, TKB tarafından onaylı genel
yerleşim planı ölçeğine uygun olarak 1/5000 veya 1/2000 ölçeğinde nazım imar
planı ve 1/1000 ölçeğinde uygulama imar planı olmak üzere iki aşamada
hazırlanır. İmar planları, plan açıklama raporu ile bir bütündür. Genel
yerleşim planı, 1/1000 ölçekli imar planı ile birlikte uygulamaya esastır. İmar planı yapımı ve onayı MADDE 21 – (1) TKB tarafından onaylı genel yerleşim planına
göre plan müellifi tarafından hazırlanan imar planı, TDİOSB’yi ilzama yetkili
en az iki kişi tarafından imzalanarak STB onayına sunulur. (2)
İmar planları ve değişiklikleri STB tarafından onaylanarak, İl İdare Kurulu
kararı ile yürürlüğe girer. Planlar, Valilikçe tespit edilen ilan yerinde bir
ay süre ile ilan edilir. Bu süre içinde itirazlar Valiliğe yapılır. Valilik
varsa itirazları ve planları STB’ye iletir. STB itirazları inceleyerek ve
gerekçeleri de belirterek kesin karara bağlar ve bu tarihten itibaren on beş
gün içinde ilgiliye yazı ile bildirir. Kesinleşmiş TDİOSB imar planlarının
birer kopyası bilgi için ilgili kurumlara gönderilir. (3)
Plan ana kararlarını bozucu plan değişikliği yapılamaz. Uygulamadaki
aksaklıkların giderilmesi amacıyla yapılması zorunlu değişikliklerde,
gerekçeli teknik rapor hazırlanarak öncelikle konunun genel yerleşim planı
kapsamında TKB tarafından değerlendirilmesi, genel yerleşim planında
değişikliğin uygun görülmesi halinde, imar planının da değiştirilmesi
esastır. Parselasyon planı yapımı ve onayı MADDE 22 – (1) Onaylı TDİOSB imar planı sınırı esas alınarak
gerekli hallerde uygulama bütünlüğünü sağlayacak şekilde etaplar halinde de
düzenleme sınırı belirlenebilir. (2)
Seçilen alan içerisinde özel mülkiyete konu alanlar bulunması halinde, söz
konusu yerler rızaen satın alınarak veya kamulaştırılarak TDİOSB adına
iktisap edilmeden imar uygulaması aşamasına geçilemez. Düzenleme sınırı
içinde kalan kadastral yolların ihdası herhangi bir bedel ödenmeksizin TDİOSB
adına yapılır. (3)
Düzenleme sahasına ait uygulama haritaları yapılırken veya revize edilirken,
güncel tapu kayıtları, teknik rapor, kadastral durum haritası, düzenleme saha
krokisi, koordinat ve alan hesabı cetvelleri, aplikasyon özet çizelgesi,
röleve ölçü krokileri, ada anahtarı, tescil bildirimi ve gerekli görülen
diğer bilgi ve belgeler, 15/7/2005 tarihli ve 25876 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Büyük Ölçekli Harita ve
Harita Bilgileri Üretim Yönetmeliği ve 6/8/1973 tarihli ve 14617 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tescile Konu Harita ve Planlar Yönetmeliğine uygun olarak
düzenlenir. (4)
Parselasyon planı, düzenleme işlerine ait belgelerle beraber TKB’nin
görüşünün alınmasına müteakip, STB onayı alındıktan sonra, İl İdare Kurulu
kararı ile yürürlüğe girer. Kesinleşen parselasyon planı tescil işlemi için
bilgi ve belgelerle beraber mahalli tapu ve kadastro müdürlüklerine
gönderilir. (5)
TDİOSB imar planı hudutları içinde kalan imar yolları ve parklar terk edilir,
idari ve sosyal tesis alanları, sağlık
koruma bandı, karantina alanı gibi ortak yerlerin TDİOSB adına tescili
yapılır. (6)
Tescili tamamlanan parselasyon planlarının bir nüshası STB’ye bir nüshası da
TKB’ye gönderilir. Parselasyon planı değişiklikleri MADDE 23 – (1) İki veya daha fazla parselin tevhidi ya da
onaylı imar planındaki TKB tarafından belirlenen minimum parsel büyüklüğü
korunmak şartıyla ifrazı taleplerinde, öncelikle talebin genel yerleşim planı
esasında TKB tarafından değerlendirilerek uygun görülmesi halinde
değişikliğin STB tarafından onaylanması esastır. (2)
Parsel ifraz ve tevhit işlemlerinde gerekçeli yönetim kurulu kararı ile STB
onayı alınır ve İl İdare Kurulu kararı ile yürürlüğe girer. BEŞİNCİ BÖLÜM Faaliyet Temel faaliyet alanları MADDE 24 – (1) TDİOSB’ler ilgili mevzuat ile belirlenmiş
görevleri yerine getirmek üzere oluşturdukları organları marifetiyle;
teşkilatlanır, ruhsat verir, kredi kullanır ve geri öder, arsa tahsisi ve
satışını gerçekleştirir, altyapı tesislerini kurar, kullanır ve işletir. Ruhsat ve izin yetkisi MADDE 25 – (1) Yürürlüğe giren imar planına göre arazi kullanımı,
yapı ve tesislerinin projelendirilmesi, inşası ve kullanımıyla ilgili ruhsat
ve izinler TDİOSB tarafından verilir ve denetlenir. (2)
TDİOSB’lerinde ayrılmış olan sanayi alanlarına kurulacak tesisler için TDİOSB
tarafından TKB’den olumlu görüş alınır. İşyeri açma ve çalışma izni MADDE 26 – (1) TDİOSB içinde kurulacak işletmelere işyeri açma
ve çalışma ruhsatları ile çalışma izni, ilgili kanun ve yönetmelik hükümleri
çerçevesinde TDİOSB tarafından verilir. (2)
İlgili mevzuatı gereği TKB’den alınacak ruhsat ve izin hükümleri saklıdır. Yatırım programına alınma MADDE 27 – (1) STB yatırım programında yer alan TDİOSB
projelerinin sayısı, TDİOSB hariç, mevcut OSB proje stokunun %10’unu geçemez.
Yılı yatırım programına alınacak yeni TDİOSB projeleri bu kapsamda
değerlendirilir. Ancak, Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansının yatırımcı temin
edeceği projeler de bu oran aranmaz. Kredi kullanımı ve koşulları MADDE 28 – (1) Yatırım programında yer alan TDİOSB’lere
talepleri halinde arsa, altyapı ve genel idare giderleri kredisi STB
bütçesinde yer alan ödeneklerden karşılanır. Kredinin teminatı birinci derece
ve sırada gayrimenkul ipoteği olarak, tapuya “kredinin kullanım amacına uygun
olarak” şerhi verilerek ve TDİOSB’ye yıllar itibariyle yapılan kredi
tahsisini karşılayacak miktarda banka tarafından STB adına tesis edilir. (2)
Kredinin güvencesini oluşturacak arsa ve arazilerin, kredi lehdarı tarafından
detaylı bir dökümü, bankaya onaylı listelerle bildirilir. Banka listelerde
belirtilen arsa ve araziler üzerinde STB adına gerekli teminatı oluşturur. (3)
Henüz mülkiyetinde arsa bulunmayan TDİOSB’lerde teminat, TDİOSB’yi oluşturan
kurum ve kuruluşlara ait gayrimenkuller üzerine ipotek tesisi veya
bankalardaki nakitleri üzerine bloke konularak da tesis edilebilir. (4)
Arsa ve arazilerden üzerinde ihtilaf olanlar teminat kapsamı dışında
bırakılır, ihtilaf bitince teminat kapsamı içine alınır. (5)
Banka, peşin veya teminat mektubuna bağlanarak satılan araziler üzerindeki
ipoteklerin kaldırılması için, STB’nin talimatına göre gerekli işlemi yapar. (6)
Kredinin zamanında geri ödenmemesi veya sözleşme hükümlerinin yerine
getirilmemesi halinde, gerekli işlemler
yapılır. (7)
TDİOSB, STB’den almış olduğu kredinin
dışında üstyapı, altyapı, işletme ve diğer ihtiyaç duyulacak işler için TKB
ile diğer kurum ve kuruluşlardan kaynak kullanabilir. Temel vasıflar MADDE 29 – (1) TDİOSB kuruluş protokolü şartlarına uygun
katılımcılara arsa tahsisi yapılır. İhale MADDE 30 – (1) TDİOSB’lerin; altyapı etüt mühendislik ve yapım
işleri Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliğinin ihale ile ilgili
maddelerine göre STB tarafından yürütülür. TKB kaynaklarından veya
yönlendireceği diğer kurum ve kuruluş kaynaklarından yapılacak harcamalarda
ise ilgili kurum ve kuruluşun tabii olduğu mevzuat hükümleri uygulanır. ALTINCI BÖLÜM İşleyiş ve Denetim İşleyiş MADDE 31 – (1) TDİOSB’lerdeki iş ve işlemler, TKB tarafından
onaylanan TDİOSB projesi ile birlikte aşağıda belirlenen şartlarla yürütülür. a)
Bölge faaliyete geçtiğinde atanacak bölge müdürünün, süt ve besi faaliyeti yapacak olan
TDİOSB’lerde asgari beş yıl mesleki tecrübeye sahip ziraat mühendisi veya
veteriner hekim, seracılık faaliyeti yapacak olan TDİOSB’lerde ise asgari beş
yıl mesleki tecrübeye sahip ziraat mühendisi olması zorunludur. b)
Bölgeye girecek olan sığırların yurt içi veteriner sağlık raporu veya menşei
şahadetnamesi ve hayvan pasaportu aranır, ayrıca karantina merkezi faaliyete
geçmeden TDİOSB’ye hayvan girişi yapılamaz. c)
TDİOSB tarafından hayvan giriş ve çıkışı bilgisayar kayıtları tutulmak
suretiyle kayıt altına alınır, bilgi işlem merkezi faaliyete geçmeden
TDİOSB’ye hayvan girişi yapılamaz. ç)
Süt sığırcılığı yapılan TDİOSB’lerde sığırların Ulusal Hayvan Kayıt Sistemine
ve Soykütüğü-Önsoykütüğü Sistemine kayıtlı olmaları, besi sığırcılığı yapılan
TDİOSB’lerde ise sığırların Ulusal Hayvan Kayıt Sistemine kayıtlı olmaları ve
TKB hayvan hastalıkları ile mücadele programında belirtilen aşıların ve/veya
TKB’nin belirleyeceği aşıların yapılması zorunludur. d)
Seralarda kullanılacak bitki koruma ürünleri uygulamalarının; 15/5/1957
tarihli 6968 sayılı Zirai Mücadele ve Zirai Karantina Kanunu kapsamında Zirai
Mücadele Teknik Talimat ve Tavsiyeleri ile Bitki Koruma Program ve Prensipleri
doğrultusunda, 4/11/2008 tarihli ve 27044 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Bitkisel Üretimde Kullanılan Kimyasalların Kayıt Altına Alınması ve İzlenmesi
Hakkında Yönetmelik ile 12/2/2009 tarihli ve 27139 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Bitki Koruma Ürünlerinin Reçeteli Satış Usul ve Esasları Hakkında
Yönetmelik kapsamında yapılması zorunludur. e)
TDİOSB tarafından her türlü faaliyet TKB’nin belirlediği kriterler esas
alınarak elektronik ortamda kayıt altına alınır. Hayvancılık TDİOSB’lerinde
kayıtların tutulacağı bilgisayar programında; 1)
Uygulanan ve uygulanacak aşıların tarihleri, isimleri, aşının menşei, kim
tarafından yapıldığı gibi bilgiler, 2)
Suni tohumlama, 3)
Her bir işletme için çalışma izni ve Turkvet veri tabanından alınan işletme
tescil belgesi, işletme numarası, gibi
bilgiler bulunmalıdır. f)
Teknik işlerin yürütülmesi amacıyla, seracılık konusunda, her 100 dekar sera
üretim alanı için konu uzmanı en az bir ziraat mühendisi, hayvancılık
konusunda; salgın nitelikli ve ihbarı mecburi hayvan hastalıklarının
önlenmesi amacı ile koruyucu hekimlik hizmetlerinin yürütülmesi için besi
sığırcılığı için 1000 baş hayvan için en az bir veteriner hekim ve 500 baş
sağmal süt sığırcılığı için en az bir veteriner hekim istihdam edilir. g)
Bölgede yer alacak işletmeler işletme içi kararlarında bağımsız olmakla
birlikte, hayvan sağlığı ve veteriner hekimlik hizmetleri, mühendislik
hizmetleri, güvenlik hizmetleri, idari hizmetler, arıtma tesisi yapımı ve
işletme masrafları, gübre ve atık toplama ve işlenmesi gibi ortak hizmetler
TDİOSB tarafından yerine getirilir. ğ)
Tüm katılımcılar, ortak olarak yürütülmesi gereken iş ve işlemlere maddi
katkıda bulunmak ve TDİOSB’ce alınan önlemleri yerine getirmek zorundadırlar. h) Bölgede
açılan ahırlar ve seralar amacı dışında başka bir iş yeri olarak
kullanılamaz. Denetim MADDE 32 – (1) TDİOSB’nin her türlü hesap ve işlemleri, STB
tarafından denetlenir. TDİOSB’deki
işletmelerin denetimi ise, kuruluş kanunları ve görev alanları gereği
STB ve TKB tarafından kendi mevzuatları çerçevesinde yerine getirilir. YEDİNCİ BÖLÜM Çeşitli Hükümler Bölge müdürlüğü tip teşkilat şeması MADDE 33 – (1) Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama
Yönetmeliğinde yer alan tip teşkilat şemasında belirtilen sayıları geçmemek
kaydıyla OSB’nin ihtisas konusuyla ilgili STB ve TKB’nin uygun gördüğü
yeterli sayıda nitelikli personel istihdam edilir. İstihdam edilecek
personelin unvanı, sayıları, nitelikleri ve gerekçeleri belirtilmek şartıyla
müteşebbis heyetin teklifi ve STB’nin onayı ile oluşturulur ve değiştirilir.
Tip teşkilat şemasında aşağıda belirtilen; a)
Hayvancılık işletmelerinde, sorumlu en az iki veteriner hekim ile en az iki
konu uzmanı ziraat mühendisi, b)
Seracılık işletmelerinde sorumlu konu uzmanı en az üç adet ziraat mühendisi, personelin
istihdamı zorunludur. Sorumluluklar MADDE 34 – (1)
Çalıştırılan personelden; a)
Sorumlu veteriner hekim; bu Yönetmelik hükümlerine uygun sağlıklı üretim
yapılmasından, çalışan personelin sağlık kontrolü ve hayvan hastalıklarının
yayılmasının engellenmesi ve toplum sağlığına zarar vermesini önleyecek doğru
tedbirlerin alınmasından, b)
Hayvancılıkla ilgili sorumlu konu uzmanı ziraat mühendisi; TDİOSB’de
kayıtların düzenli tutulmasının sağlanması, yetiştiricilere hayvancılığa
ilişkin teknik destek verilmesi gibi mesleki konuların yürütülmesinden, c)
Seracılıkla ilgili sorumlu ziraat mühendisi; TDİOSB’de kayıtların düzenli
tutulmasının sağlanması, yetiştiricilere teknik destek verilmesi gibi mesleki
konuların yürütülmesinden, sorumludur. (2)
TDİOSB, sorumlu veteriner hekim ve ziraat mühendislerinin öneri ve görüşleri
doğrultusunda gereğini yapmakla mükelleftir. Yerine getirilmeyen görüş ve
öneriler sonucu meydana gelen her türlü aksaklık ve doğacak zararların tazmininden
TDİOSB sorumludur. Diğer hususlar MADDE 35 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde
Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği ve diğer ilgili mevzuat
hükümleri uygulanır. STB ile TKB tarafından gerekli görülmesi halinde TDİOSB
kuruluş ve işleyişlerine ilişkin olarak alt düzenleme yapılabilir. SEKİZİNCİ BÖLÜM Son Hükümler Yürürlük MADDE 36 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 37 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sanayi ve Ticaret
Bakanı ile Tarım ve Köyişleri Bakanı birlikte yürütür. |