Ulusal Bor Araştırma
Enstitüsünden: ULUSAL BOR ARAŞTIRMA ENSTİTÜSÜ PROJE DESTEKLEME ESASLARINA DAİR YÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Türkiye’de bor ürün ve
teknolojilerinin gelişmesini sağlamak için uygulamaya yönelik araştırma ve
geliştirme projelerinin desteklenmesi ve sonuçlandırılması amacıyla Ulusal
Bor Araştırma Enstitüsü tarafından uygulanacak usul ve esasları
belirlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü
tarafından verilen çağrılı ve güdümlü projeler ile endüstriyel uygulama
desteklerinin teklif, değerlendirme, destekleme, izleme-denetleme ve
sonuçlandırılmasına yönelik esas ve usulleri kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/6/2003
tarihli ve 4865 sayılı Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü Kurulması Hakkında
Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi ile 19 uncu maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a)
Bakan: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanını, b)
Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını, c)
Başkan: Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü Başkanını, ç)
Başkanlık: Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü Başkanlığını, d)
BOREN: Ulusal Bor Araştırma Enstitüsünü, e)
BOREN öncelikleri: Türkiye’de; ekonomik getirisi yüksek olabilecek projeleri,
çıktıları borun yaygın kullanımına imkân verebilecek projeleri, kısa sürede
sonuç alınabilecek projeleri, Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğünün talep
ettiği projeleri ve uzun vadede bor talebini artırıcı temel araştırma
projelerini, f)
BOREN uzmanı: Proje değerlendirme, koordinasyon ve izlenmesinden sorumlu
Enstitü personelini, g)
Çağrılı proje: Bor ürün ve teknolojilerinin gelişmesine katkı sağlayabilecek
üniversite, kamu kurum ve kuruluşları, özel kuruluşlar, araştırma kurumları
ile üniversitelerde çalışan en az doktor unvanlı kişiler tarafından destek
talebiyle BOREN’e önerilen araştırma ve geliştirme
projelerini, ğ)
Endüstriyel uygulama destekleri: Endüstriyel işletmelerin yürütmekte oldukları
veya planladıkları uygulamaya yönelik bor ürünlerinin yeni ve ileri teknoloji
uygulamalarında kullanımını artırmak amaçlı modernizasyon, yenilik ile
araştırma ve geliştirme projelerinde karşılaşılan teknolojik, makine,
teçhizat veya malzeme darboğazlarının giderilmesine katkıda bulunabilecek,
bilgi, teknik danışmanlık, laboratuvar analiz
destekleri, kritik malzeme ve ekipman tedarikleri ve
üniversite ve araştırma kurumları ile işbirliği ve koordinasyon kapsamındaki
destekleri, h)
Güdümlü proje: BOREN’in internet sayfasında
yayımlanan ve güncellenen öncelikli alanlarda; konusu ve koşulları BOREN
tarafından belirlenerek bir başka kurum, kuruluş, işletme, üniversite,
araştırma kurumu, ortak girişim veya üniversitelerde çalışan en az doktor
unvanlı kişilere yaptırılan araştırma ve geliştirme projelerini, ı)
Proje: Temel araştırma, teknoloji ve üretim geliştirme amaçlı çağrılı ve
güdümlü projelerle, endüstriyel uygulama desteklerini, i)
Proje bütçesi: Projenin desteklenmesine konu olan makine, teçhizat, hizmet
alımı, sarf malzemesi ve seyahat giderleri ile ilgili harcama kalemlerinden
oluşan bütçeyi, j)
Proje yürütücüsü: Proje hazırlama, yürütme beceri ve deneyimine sahip, BOREN’e karşı projenin bilimsel, teknik, idari, mali ve
hukuki her türlü sorumluluğunu taşıyan, BOREN ile proje sözleşmesini
imzalayan, proje sonuçlarını bilimsel yöntemlerle değerlendirip
yayımlayabilecek ve uygulamaya dönüştürebilecek düzeydeki kişiyi, k)
Yönetim Kurulu: Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü Yönetim Kurulunu ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Proje Teklifleri ve Destek Talepleri, Değerlendirme,
Destekleme, İzleme, Denetleme ve Projelerin Sonuçlandırılması Proje teklifleri ve destek talepleri MADDE 5 – (1) Gerçek veya tüzel kişiler, proje tekliflerini
veya endüstriyel uygulama destek taleplerini aşağıdaki esaslara uygun olarak BOREN’e sunarlar: a)
Kamu kurum ve kuruluşları, araştırma kurumları, üniversiteler ve özel hukuk
tüzel kişileri; Başkanlık tarafından ilan edilen başvuru süresi içerisinde, BOREN’e çağrılı proje teklifi verebilir. Üniversiteler
tarafından önerilen projelerde proje yürütücüsünün doktora veya tıpta
uzmanlık derecesine sahip olması,
üniversiteler dışındaki kamu kuruluşları ile özel kuruluşlar
tarafından önerilen projelerde ise proje yürütücüsünün ilgili alanda en az
dört yıllık üniversite lisans eğitimi almış olması koşulu aranır. b)
BOREN, internet sayfasında yayımlanan öncelikli alanlarda; araştırmacı veya
teçhizat altyapısı gelişmiş kurum, kuruluş, işletme, üniversite veya bunların
oluşturduğu ortak gruplardan güdümlü proje teklifi isteyebilir. c)
Endüstriyel işletmeler, yürütmekte oldukları veya planladıkları uygulamalara
yönelik araştırma-geliştirme ve modernizasyon-yenilik projelerinin
tamamlanması veya gerçekleştirilmesi için, BOREN’den
endüstriyel uygulama destekleri kapsamında destek talep edebilir. Proje teklifleri ve destek talepleri, BOREN’in internet sayfasında yayımlanan formata uygun
olarak hazırlanır. Değerlendirme MADDE 6 – (1) Proje tekliflerinin değerlendirilmesinde, BOREN
öncelikleri dikkate alınarak aşağıdaki işlemler yapılır: a)
Başkanlık, proje tekliflerinin değerlendirilmesi için en az bir BOREN uzmanı
ile proje konusunda uzman olan iki kişiyi hakem olarak belirler. Hakemler,
proje tekliflerini, BOREN proje değerlendirme formatına göre değerlendirir ve
Başkanlığa sunar. b)
Başkanlık, proje tekliflerinin değerlendirilmesi için konunun uzmanlarından
oluşmak üzere bir panel oluşturur. Panele, Yönetim Kurulunun kendi üyeleri
arasından seçeceği en az bir üye ile Başkan, ilgili Grup Koordinatörü ve
proje sorumlusu BOREN uzmanı katılır. Panelde BOREN dışından ilgili alanda
ihtisas sahibi en az iki de uzman görevlendirilir. Raportörlük ve
değerlendirme raporunun hazırlanması ilgili BOREN uzmanı tarafından
gerçekleştirilir. İlgili Koordinatör rapora son şeklini vererek Başkana
sunar. Destekleme MADDE 7 – (1) Başkanın önerisi üzerine projenin
desteklenmesine ve desteklenme biçimine Yönetim Kurulunca karar verilir.
Bütçesi, BOREN bütçesinde araştırma yatırımlarına ayrılan kısmın üçte birini
aşan projeler, ancak Yönetim Kurulu Kararı ve Bakan Oluru ile
desteklenebilir. (2)
Başkanlık, proje sözleşmesini hazırlar ve taraflarca imzalanmasını sağlar. (3)
Desteklenmesine karar verilen ve sözleşmesi imzalanan projeler, aşağıdaki
esaslar dâhilinde desteklenir: a)
Proje desteği kapsamında BOREN tarafından satın alınan demirbaş niteliğindeki
mallar, BOREN malı sayılır ve projenin yürütüldüğü kamu kurum ve kuruluşları
ile üniversitelere proje süresince zimmetlenir.
Kamu kurum ve kuruluşları proje desteği kapsamında satın alınan ve proje
bitiminde kendisine devredilmesi kararlaştırılan demirbaş niteliğindeki
malların kullanımında BOREN’in taleplerine herhangi
bir bedel istemeksizin öncelik tanır. b)
Kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler ile bunların bünyesindeki gerçek
kişilerden gelen ve belirlenen kriterler kapsamında
seçilen çağrılı ve güdümlü projeler yüzde yüz oranında desteklenir. Bunlar
dışındaki gerçek veya tüzel kişilerden gelen her türlü destek talebi için
uygulanacak destek miktarı ve şekli Başkanın önerisi üzerine Yönetim Kurulu
kararıyla belirlenir. Geri ödeme şekli; nakit veya proje sonucunda
geliştirilen ürün veya ürünlerin satışından pay olarak da belirlenebilir. Bu
durum proje sözleşmesinde belirtilir. c)
Proje kapsamında alınan araç-gereç ve teçhizatın cinsinde değişiklik
yapılmasına, projede öngörülmeyen yeni teçhizat alınmasına, proje kapsamında
alınan teçhizatın proje süresince bakım ve onarımına yönelik giderlerin BOREN
tarafından karşılanmasına proje yürütücüsünün gerekçeli başvurusu ve Başkanın
önerisi üzerine Yönetim Kurulu tarafından karar verilir. Ancak, proje bütçe
kalemleri arasında aktarım yapılması ile ilgili hususlar proje sözleşmesinde
düzenlenir. ç)
Proje önerisinin kabulünden sonra, projede çalışan kişilerle ilgili
değişiklik talepleri gerekçeleri ile birlikte proje yürütücüsü tarafından
Başkanlığa iletilir ve Başkanlık tarafından karara bağlanır. d) Proje yürütücüsünün kurum değiştirmesi hâlinde; yürütücü,
kurum değişikliğini projenin yeni kurumda yürütülebileceğine dair kurum
yetkilisinden aldığı “projenin kurumunda yürütülmesine izin verildiğine;
kurum sıfatı ile projeye gerekli desteğin verileceğine; proje sözleşmesi
hüküm ve şartlarını bildiğine ve bu hüküm ve şartlara uymayı kabul ettiğine”
dair yazılı belge ile birlikte Başkanlığa başvurur. Bu durumda proje
kapsamında alınan malzeme ve cihazlar proje yürütücüsünün gözetimi ve
sorumluluğu altında yeni kuruma götürülebilir. Bu husustaki uygulama,
yürütücünün başvurusu üzerine Yönetim Kurulu tarafından karara bağlanır. e)
Çağrılı ve güdümlü projeler kapsamında yapılacak mal ve hizmet alımları, 6/8/2008 tarihli ve 2008/14037 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararıyla yürürlüğe konulan Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü Tarafından 4734
Sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü Maddesinin (f) Bendi Kapsamında Yapılacak
İhalelere İlişkin Esaslara göre yapılır. Endüstriyel uygulama destekleri
kapsamında yapılacak mal ve hizmet alımları ile ilgili hususlar,
sözleşmelerinde düzenlenir. İzleme ve denetleme MADDE 8 – (1) Desteklenen projeler, yürütme sürecinde
aşağıdaki şekilde izlenir ve denetlenir: a)
Projesi desteklenen gerçek veya tüzel kişiler, BOREN gelişme raporu formatına
uygun olarak, sözleşmesinde belirtilen tarihlerde BOREN’e
gelişme raporu sunar. b)
Başkanlık, projelerin gelişimini bilimsel, teknik, idari ve mali açılardan
izlemek ve denetlemek üzere belirleyeceği kişi veya kişileri proje izleyicisi
olarak görevlendirebilir. Gerekli görülen hâllerde Başkanlık, proje ile
ilgili çalışmaları yerinde denetleyebilir veya denetletebilir. c)
Projelerin uygulama takviminde veya bütçesinde ortaya çıkan değişiklik
ihtiyaçları veya bunları etkileyebilecek iş paketi değişiklikleri, Başkanın
önerisi ve Yönetim Kurulu Kararı ile yapılır. ç)
Yönetim Kurulu, proje konusunun önemine ve çalışmaların gelişimine bağlı
olarak Başkanın teklifi üzerine; 1)
Proje süresini, toplam sürenin en fazla yüzde ellisi oranında uzatabilir.
Uzatılan süre için ek bütçe verilmez, 2)
Proje bütçesini en fazla yüzde elli oranında artırabilir. d)
Projelerde, proje yürütücüsünün değiştirilmesi gerektiği veya kendisinin
ayrılmayı talep ettiği hâllerde projenin durumu Başkanlık tarafından
değerlendirilerek, projenin iptali, yürürlükten kaldırılması veya yeni bir
proje yürütücüsünün görevlendirilmesi hususunda oluşturulacak öneri, Yönetim
Kurulu tarafından karara bağlanır. e)
Yönetim Kurulu, proje yürütme sürecinde, Başkanlık tarafından yapılan
inceleme ve denetimlerde Yönetim Kurulunca belirlenen ve projenin iptalini
gerektiren hususların tespit edilmesi hâlinde, Başkanın önerisi üzerine proje
sözleşmesinin feshine karar verebilir. Feshedilmiş sözleşmeler kapsamında
alınan her türlü demirbaş niteliğindeki mal, BOREN tarafından devralınır.
Sözleşmesi feshedilen kişilerin, feshi takip eden üç yıl içerisinde, BOREN’e sundukları yeni proje teklifleri değerlendirmeye
alınmaz. Projelerin sonuçlandırılması MADDE 9 – (1) BOREN tarafından desteklenen projelerin
sonuçlandırılmasında aşağıdaki esaslara uyulur: a)
Projesi desteklenen proje yürütücüleri, BOREN sonuç raporu formatına uygun
olarak hazırladıkları proje sonuç raporunu, projenin tamamlanmasından
itibaren en geç iki ay içerisinde BOREN’e sunarlar. b)
Başkanlık tarafından hazırlanan değerlendirme raporu, Başkan tarafından karar
alınmak üzere Yönetim Kuruluna sunulur. c)
BOREN tarafından desteklenen çağrılı ve güdümlü projelerin yürütülmesi
esnasında veya sonucunda ortaya çıkan eser, buluş, endüstriyel tasarım ve
teknik bilgi gibi her türlü fikrî ürünün mülkiyet hakkı BOREN’e
aittir. ç)
BOREN tarafından desteklenen projelerin yürütülmesi esnasında veya sonucunda
ortaya çıkan eser, buluş, endüstriyel tasarım ve teknik bilgi gibi her türlü
fikrî ürün üzerinde BOREN bedelsiz bir lisans hakkına sahip olur. Özel
kuruluşlarca yürütülen geri ödemeli projelerde patent hakkı ve bu hakların
kullanımı, proje sözleşmesinde yer verilmek suretiyle ilgili şirkete
verilebilir. Projenin sonucunda 5/12/1951 tarihli ve
5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamında bir eserin ortaya
çıkması durumunda proje yürütücüsü, BOREN’e 5846
sayılı Kanunda düzenlenen işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayım, dağıtım
gibi bütün mali hakları kapsayan basit ruhsatı sağlamakla yükümlüdür. Proje
sonucunda ortaya çıkan fikrî mülkiyet hakkının BOREN tarafından ekonomik
olarak değerlendirilmesi sonucunda elde edilecek gelir, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununda yer alan hükümler saklı kalmak
üzere Enstitü ve buluşçular arasında eşit olarak dağıtılır. d)
Özel kuruluşlar tarafından yürütülen projeler sonucunda ortaya çıkan ürünün
üretim hakkı, bu hakkı kullanmak istemesi hâlinde projeyi yürüten kuruluşa
verilir. Bu hak üç yıl içerisinde kullanılmadığı takdirde, yürütücü kuruluşun
üretim hakkı saklı kalmak şartıyla BOREN üretim hakkını bir başka kuruluşa da
verebilir. BOREN, proje sonucunda ortaya çıkan ürün gelirinden proje
sözleşmesine hüküm koymak suretiyle belirli bir ekonomik değer talep
edebilir. e)
Başkanlık, sonuçlandırılan projelerde üretilen temel veya teknolojik
bilgileri; bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden itibaren altı ay içerisinde
bilgi gizliliği, fikrî ve sınaî mülkiyet hakları ile ilgili esaslar hakkında
Yönetim Kurulu kararıyla çıkartılacak yönerge doğrultusunda Başkanlıkça
işletilecek olan Bor Bilgi Bankasına aktarır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Projelerin yayımlanması MADDE 10 – (1) Projeleri BOREN tarafından desteklenen proje
yürütücüleri, BOREN’den izin almak, “Bu çalışma
BOREN tarafından .....
No.lu proje kapsamında desteklenmiştir” ibaresi kullanmak ve bir kopyasını
önceden BOREN’e göndermek şartıyla proje kapsamında
elde edilen bulguları yayımlayabilir veya yayımlatabilir. Yürürlük MADDE 11 – (1) Sayıştay ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak
hazırlanan bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 12 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü Başkanı yürütür. |