Karar Sayısı : 2009/15425 26
Mayıs 2009 tarihinde Brüksel’de imzalanan ekli “Türkiye Cumhuriyeti’nin
Avrupa Topluluğu’nun Rekabet Edebilirlik ve Yenilik Çerçeve Programı’nın (2007-2013)
Bilgi ve İletişim Teknolojileri Politika Destek Programına Katılımı Konusunda
Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Mutabakat Zaptı”nın
onaylanması; Dışişleri Bakanlığının 26/6/2009 tarihli ve HUMŞ/804 sayılı
yazısı üzerine, 31/5/1963 tarihli ve 244 sayılı Kanunun 3 üncü ve 5 inci
maddelerine göre, Bakanlar Kurulu’nca 24/8/2009 tarihinde
kararlaştırılmıştır. Abdullah GÜL CUMHURBAŞKANI Recep Tayyip ERDOĞAN Başbakan C. ÇİÇEK B.
ARINÇ A.
BABACAN M.
AYDIN Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. Devlet
Bakanı H. YAZICI F.
N. ÖZAK M. Z. ÇAĞLAYAN F. ÇELİK Devlet Bakanı Devlet
Bakanı Devlet
Bakanı Devlet Bakanı E. BAĞIŞ S.
A. KAVAF C.
YILMAZ S.
ERGİN Devlet Bakanı Devlet
Bakanı Devlet
Bakanı Adalet
Bakanı M. V. GÖNÜL B.
ATALAY A.
DAVUTOĞLU M.
ŞİMŞEK Milli Savunma Bakanı İçişleri
Bakanı Dışişleri
Bakanı Maliye
Bakanı N. ÇUBUKÇU M.
DEMİR R.
AKDAĞ B.
YILDIRIM Milli Eğitim Bakanı Bayındırlık
ve İskân Bakanı Sağlık
Bakanı Ulaştırma
Bakanı M. M. EKER Ö.
DİNÇER N. ERGÜN T.
YILDIZ Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve
Ticaret Bakanı Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanı E.
GÜNAY V.
EROĞLU Kültür
ve Turizm Bakanı Çevre
ve Orman Bakanı TÜRKİYE CUMHURİYETİ'NİN AVRUPA TOPLULUĞU'NUN REKABET EDEBİLİRLİK VE YENİLİK ÇERÇEVE PROGRAMI'NIN
(2007-2013) BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ POLİTİKA DESTEK PROGRAMINA KATILIMI KONUSUNDA TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE AVRUPA TOPLULUĞU ARASINDA MUTABAKAT ZAPTI Bundan
böyle "Taraflar" olarak anılacak olan; Bir
tarafta, Avrupa Topluluğu adına,
bundan böyle "Komisyon" olarak
anılacak olan AVRUPA TOPLULUKLARI
KOMİSYONU ve Diğer
tarafta, bundan böyle "Türkiye" olarak anılacak olan TÜRKİYE
CUMHURİYETİ, 1.
Avrupa Topluluğu ve Türkiye arasında, 26 Şubat 2002 tarihinde imzalanan ve 5
Eylül 2002'de3 yürürlüğe giren Türkiye'nin Topluluk Programlarına
Katılımı Hakkındaki Genel İlkelere İlişkin Çerçeve Anlaşma'nın (bundan böyle
"Çerçeve Anlaşma" olarak anılacaktır), her bir programa katılım
konusunda mali katkı da dahil olmak üzere özel hüküm ve koşulları belirleme
yetkisini Komisyona ve Türkiye'nin yetkili makamlarına bırakarak, Türkiye'nin
Topluluk programlarına katılımı konusundaki genel ilkeleri ortaya koyduğunu, 2. Çerçeve
Anlaşmanın 1'inci maddesine uygun olarak, Anlaşmanın yürürlüğe girmesini
müteakip oluşturulan veya yenilenen ve Türkiye'nin katılımına imkan veren bir
açılış hükmü içeren Topluluk Programlarına Türkiye'nin katılabileceğini, 3.
Rekabet Edebilirlik ve Yenilik Çerçeve Programının, 1639/2006/AT sayılı ve 24
Ekim 2006 tarihli Rekabet Edebilirlik ve Yenilik Çerçeve Programı (2007-2013)2 oluşturulmasına ilişkin Avrupa Parlamentosu
ve Konsey Kararı ile oluşturulduğunu, 4.
Bu Kararın 4(b) maddesine göre, bir katılım-öncesi stratejiden faydalanan
katılım sürecindeki ülkeler ve aday ülkelerin, bu ülkelerin Topluluk
programlarına katılımları konusunda münferit Çerçeve Anlaşmalar ve Ortaklık
Konseyi Kararlarında belirtilen genel ilkeler ile genel hüküm ve koşullara
uygun olarak Çerçeve Programa katılabileceklerini göz
önünde bulundurarak, AŞAĞIDAKİ
HUSUSLARI KARARLAŞTIRMIŞLARDIR: Madde 1 Program Türkiye,
"Avrupa Topluluğu ile Türkiye arasında Türkiye'nin Topluluk
Programlarına Katılımı Hakkındaki Genel İlkelere İlişkin Çerçeve
Anlaşma"da belirtilen koşullara uygun olarak ve bu Mutabakat Zaptının
2’nci maddesinde yer alan hüküm ve koşullarda, Rekabet Edebilirlik ve Yenilik
Çerçeve Programının Bilgi ve İletişim Teknolojileri Politika Destek
Programına (bundan böyle "Program" olarak anılacaktır) katılır. Madde 2 Programa katılıma ilişkin hükümler ve şartlar 1.
Türkiye, 1639/2006/AT sayılı ve 24 Ekim 2006 tarihli Avrupa Parlamentosu ve
Konsey Kararında belirlenen amaçlar, kriterler, usuller ve sürelere uygun
olarak Program faaliyetlerine katılır. 2.
Türkiye'den Programa katılmaya ehil kurumlar, kuruluşlar ve bireyler
tarafından yapılan başvuruların sunulmasında, değerlendirilmesinde ve
seçilmesinde uygulanan hüküm ve şartlar, Avrupa Birliği Üye Devletlerinden
katılan ehil kurum, kuruluş ve bireylere uygulananlarla aynı olacaktır. 3.
Türkiye, Programa katılmak için aşağıda yer alan 3'üncü madde uyarınca, her
yıl Avrupa Birliği'nin Genel Bütçesine mali katkıda bulunur. Türkiye'nin
Programa katılımına ve Programın uygulanmasına ilişkin mali katkısı,
Programın yürütülmesi, yönetimi ve işletilmesi için gerekli önlemlerin
değişik biçimlerinden kaynaklanan mali yükümlülükleri karşılamak amacıyla her
yıl Avrupa Birliği Genel Bütçesinden taahhüt ödenekleri için tahsis edilen
miktara eklenir. 4.
Talepler, sözleşmeler ve raporlara ilişkin prosedürler ile Programın diğer
idari konuları için Topluluk resmi dillerinden birisi kullanılır. ————————— 3 AB Resmi
Gazetesi L 61, 2.3.2002, s.29 2 AB Resmi
Gazetesi L 310, 9.11.2006, s. 15 Madde 3 Mali Katkı Türkiye'nin
mali katkısının hesaplanması ve ödenmesine ilişkin kurallar Ek l'de
düzenlenmiştir. Türkiye'nin
talebi halinde, mali katkının bir bölümü, Topluluğun ilgili dış yardım
aracından karşılanabilir.3 Madde 4 Raporlama ve Değerlendirme Komisyon
ve Avrupa Toplulukları Sayıştayı'nın Programın izlenmesi ve
değerlendirilmesine ilişkin sorumlulukları saklı kalmak kaydıyla, Türkiye'nin
Programa katılımı, Komisyon ve Türkiye tarafından müştereken sürekli olarak
izlenir. Türkiye,
ilgili raporları Komisyona sunar ve bu bağlamda Topluluk tarafından sağlanan
diğer özel faaliyetlerde yer alır. Mali
kontrol, geri alım ve sahtecilik karşıtı diğer tedbirlere ilişkin kurallar Ek
II'de hükme bağlanmıştır. Madde 5 Son Hükümler 1.
Bu Mutabakat Zaptı, 1 Ocak 2009'dan başlayarak Program süresince uygulanır.
Avrupa Topluluğu, Programda önemli herhangi bir değişiklik yapmadan süreyi
uzatmaya karar verirse, uzatma kararını takip eden bir ay içinde tarafların
herhangi bir itirazda bulunmaması halinde, bu Zaptın süresi de aynı şekilde
kendiliğinden uzamış sayılır. 2.
Taraflar, Program süresinin herhangi bir zamanında, Programa katılımı
sonlandırma niyetlerini önceden yazılı olarak bildirmek suretiyle bu Zaptı
feshedebilirler. Aşağıdaki hükümle de bağlı olarak, fesih yazılı bildirimden
itibaren üç takvim ayı sonra yürürlüğe girer. 3.
Program süresinin sona ermesi ve/veya Zaptın feshi, devam etmekte olan proje
ve faaliyetleri ya da bu proje ve faaliyetlerin uygulanmasına ilişkin olarak sürenin
sona erdiği veya feshin geçerli olduğu tarihten daha önceki bir tarihte
akdedilen sözleşmeleri etkilemez. 4.
Ekler, işbu Mutabakat Zaptının ayrılmaz bir parçasını oluşturur. 5.
İşbu Mutabakat Zaptı, ancak tarafların ortak mutabakatı ile yazılı olarak değiştirilebilir. Madde 6 Yürürlüğe Giriş 1.
İşbu Mutabakat Zaptı, Türkiye Cumhuriyetinin yürürlüğe giriş için gereken iç
yasal prosedürlerini tamamladığını Avrupa Komisyonu'na diplomatik kanallar
aracılığıyla yazılı olarak bildirdiği tarihte yürürlüğe girer. 2.
İşbu Mutabakat Zaptı, 1 Ocak 2009 tarihinden itibaren geçerlidir. İşbu
Mutabakat Zaptı, İngilizce dilinde tanzim edilmiştir. 26 Mayıs 2009 tarihinde
Brüksel'de 26
Mayıs 2009 tarihinde Brüksel'de imzalanmıştır. imzalanmıştır. Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti
Adına, Avrupa
Topluluğunu temsilen Komisyon Adına, Sayın
Volkan BOZKIR Sayın
Fabio COLASANTI Büyükelçi, Türkiye Cumhuriyeti Bilgi Toplumu ve Medya
Genel Müdürü Daimi Temsilcisi ————————— 3
Topluluğun dış yardım aracından yapılacak yardımın toplam miktarı, bu yardıma
ilişkin yıllık Ulusal Programdaki Finansman Zaptı'nda gösterilecektir (özel
katılım öncesi fonlar). EK-I Rekabet Edebilirlik ve Yenilik Çerçeve Programı (CIP)
altında yer alan Bilgi ve İletişim Teknolojileri Politika Destek Programına
(ICT PSP) Türkiye'nin Mali Katkısını Düzenleyen Kurallar I. Türkiye'nin mali katkısının
hesaplanması 1.
Programa katılmak için Türkiye tarafından Avrupa Birliği Genel Bütçesine
yapılacak mali katkı yıllık olarak, Programın uygulanması, yönetimi ve
işletilmesinden kaynaklanan mali sorumlulukların yerine getirilmesini teminen
Avrupa Birliği'nin Genel Bütçesinde taahhüt ödenekleri için o sene tahsis
edilen miktarla orantılı olarak ve bu miktara ek olarak belirlenir. 2.
Türkiye'nin katkısını düzenleyen orantı katsayısı, piyasa fiyatlarıyla
Türkiye'nin Gayri Safi Yurt İçi Hasılasının (GSYİH), piyasa fiyatlarıyla
Avrupa Birliği (AB) üye ülkeleri ile Türkiye'nin GSYİH'larının toplamına
bölünmesi ile elde edilir.
Bu
oran, Avrupa Birliği bütçesinin ön taslağının yayımlandığı tarihte Avrupa
Toplulukları İstatistik Bürosunda (Eurostat) bulunan ilgili yıla ait en
güncel istatistiki veriler temel alınarak hesaplanır. 3.
Türkiye'nin ödeyeceği katkı payı, Programın yıllık bütçesinin %2'sini
geçemez. Türkiye'nin katkısının hesaplanmasında, Programın yıllık miktarının
%2'si ile orantı katsayısı sonucunda elde edilen miktarlar arasından küçük
olan miktar temel teşkil edecektir. 4.
Bu en küçük miktara aşağıdaki kademeli oranlar uygulanacaktır: (1) 2009'da %75 (2) 2010'da %80 (3) 2011'de %85 (4) 2012'de %90 ve (5) 2013'de %95 5.
Türkiye'nin katkısı her bir mali yıl için aşağıdaki şekilde belirlenir: -
Yukarıdaki 2'nci paragrafta belirlenen orantı katsayısı veya 3'üncü Paragrafta
belirlenen %2 tavanının, 4'üncü paragrafa göre belirlenen kademeli oranla
çarpımı sonucu belirlenen katkı. 6.
Programa katılmak için Türkiye tarafından Avrupa Birliği Genel Bütçesine
ödenecek mali katkı aşağıdaki gibidir: 2009 yılı için
1.573.500 Avro Takip
eden yıllar için aşağıda hesaplanan gösterge niteliğindeki katkı miktarları,
yıllık GSYİH büyümesinin AB için % 2,8 ve Türkiye için % 5,1 olacağı
varsayımına dayanır. -
2010 yılı için 1.801.600 Avro, -
2011 yılı için 2.050.200 Avro, -
2012 yılı için 2.424.600 Avro ve -
2013 yılı için 2.778.085 Avro 7.
Komisyon, bu Mutabakat Zaptı yürürlüğe girdikten sonra mümkün olan en kısa
sürede, aşağıdaki bilgileri konuya ilişkin açıklayıcı belgelerle birlikte
Türkiye'ye iletir. -
Avrupa Toplulukları ön taslak bütçesi harcama cetvelindeki Program ile ilgili
taahhüt ödeneklerindeki miktarlar, -
Türkiye'nin Programa katılımına ilişkin olarak, 1, 2, 3 ve 4'üncü
paragraflarda ifade edilen şartlar uyarınca, ön taslak bütçeye dayanarak
hesaplanan tahmini katkı miktarı. 8.
Genel bütçe nihai olarak kabul edildikten sonra Komisyon, bu Ek'in 7'nci
maddesinin ilk fıkrasında ifade edilen kesin miktarları, Türkiye'nin Programa
katılımına ilişkin bir harcama cetveliyle Türkiye'ye bildirir. 9.
Türkiye'nin katkısı, Program ile sağlanan en iyi uygulamalar, tematik ağlar
ve diğer uygulama tedbirlerini de içermek üzere projelerin yönetimi,
uygulanması ve işletilmesi ile ilgili maliyetleri kapsar. 10.
Rekabet Edebilirlik ve Yenilik Çerçeve Programını onaylayan 24 Ekim 2006
tarihli ve 1639/2006/AT sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Kararının
46(1)(b) maddesinde atıfta bulunulan Komitenin (Bilgi ve İletişim
Teknolojileri Yönetim Komitesi) çalışmalarına ya da Programın uygulanmasına
ilişkin olarak yapılan diğer toplantılara gözlemci olarak katılmak amacıyla
Türk temsilciler ve uzmanlar tarafından karşılanan ulaşım bedelleri ve
harcırahlar; Avrupa Birliği üye ülke temsilcileri için halihazırda yürürlükte
olan usullere uygun olarak ve aynı esaslarla Komisyon tarafından geri ödenir. 11.
Avrupa Birliği Genel Bütçesine uygulanan Mali Tüzük4, Türkiye
katkısının yönetimi için de uygulanır. II. Türkiye'nin mali katkısını
ödemesi 1.
Bu Mutabakat Zaptının yürürlüğe girmesini müteakip ve izleyen her bütçe
yılının başında, Komisyon Türkiye'ye, bu Mutabakat Zaptındaki maliyetlere
karşılık gelen bir fon çağrısını Avro cinsinden yapar. 2.
Bu katkı, Komisyonun Avrupa para biriminde (Avro) açılan banka hesabına Avro
olarak yatırılır. 3.
Türkiye, yıllık maliyetlere ilişkin katkı payı ödemesini, kendisine yapılan
ödeme çağrısına uygun olarak ve çağrı tarihinden itibaren en geç üç ay içinde
yapar. Katkının ödenmesinde herhangi bir gecikme, Türkiye'nin son ödeme
tarihinden sonra kalan borcu üzerinden gecikme faizi ödemesini gerektirir.
Faiz oranı, Avrupa Birliği Resmi Gazetesi C serisinde yayımlanan, Avrupa
Merkez Bankasının, ödemenin yapılması gereken ayın ilk takvim gününde ana
refinansman işlemlerinde uyguladığı faiz oranına % 3,5 puan eklenerek
belirlenir. Katkının
ödenmesindeki gecikme, Programın tamamının ya da bir bölümünün etkin
uygulanmasını ve yönetimini önemli ölçüde tehlikeye sokacak nitelikte ise ve
Komisyonun Türkiye'ye resmi bir hatırlatma mektubu göndermesinden itibaren 20
iş günü içinde ödeme yapılmazsa, Topluluğun Program kapsamındaki proje ve
faaliyetlerin uygulanmasına ilişkin halihazırda kabul ettiği sözleşme ve hibe
anlaşmalarından doğan yükümlülüklerine halel gelmeksizin, Türkiye'nin ilgili
yıla ilişkin Programa katılımı askıya alınır. EK-II Mali Denetim, Geri Alım ve Sahteciliğin Önlenmesine
Yönelik Diğer Tedbirler I. Topluluk denetimleri ve
sahteciliğin önlenmesine yönelik tedbirler 1.
Avrupa Birliği genel bütçesine uygulanan Mali Tüzük5 ve işbu
Mutabakat Zaptında atıfta bulunulan diğer düzenlemelere uygun olarak, programların
Türkiye'de yerleşik yararlanıcıları ile yapılan sözleşmeler, Komisyon
temsilcileri veya Komisyon'un yetki verdiği diğer kişiler tarafından,
yararlanıcıların ve onların alt yüklenicilerinin bina ve müştemilatlarında
herhangi bir zamanda, mali ve diğer denetimlerin yapılabilmesine imkan tanır. ————————————— 4 25
Haziran 2002 tarihli ve 1605/2002 sayılı Avrupa Topluluklarının genel
bütçesine ilişkin Mali Tüzük hakkındaki Konsey Tüzüğü (AT, Euratom) (AB Resmi
Gazetesi L 248, 16.09.2002 s.1) ve Avrupa Topluluklarının genel bütçesine
ilişkin Mali Tüzük (AB Resmi Gazetesi L 357, 32.12.2002, s.l) hakkındaki 25
Haziran 2002 tarihli ve 1605/2002 sayılı Konsey Tüzüğünün (AT, Euratom)
uygulanmasına ilişkin ayrıntılı kuralları düzenleyen 2342/2002 sayılı ve 23
Aralık 2002 tarihli Komisyon Tüzüğü (AT, Euratom) 5 Dipnot
4'e bakınız. 2.
Komisyon temsilcileri ve Komisyonca yetki verilen diğer kişiler, bu
denetimleri yerine getirmek için, elektronik ortamlardaki bilgiler de dahil
olmak üzere, gerekli her türlü mekan, iş, belge ve bilgiye uygun erişim
hakkına sahiptir. Bu erişim hakkı, işbu Mutabakat Zaptında atıfta bulunulan
araçların uygulanabilmesi için aktedilecek olan sözleşmelerde açıkça
belirtilir. Avrupa Sayıştayı da Komisyonla aynı haklara sahiptir. 3.
Bu Mutabakat Zabtı çerçevesi içinde, Komisyon/OLAF (Avrupa Sahtecilikle
Mücadele Ofisi), 11 Kasım 1996 tarihli ve 2185/96 sayılı (Euratom, AT) Konsey
Tüzüğü'nün usul hukuku hükümlerine uygun olarak, Türkiye topraklarında
yerinde kontrol ve denetim yapmaya yetkilidir. Bu
kontrol ve denetimler, Türk makamlarının belirlediği yetkili merciler ile
yakın işbirliği içinde hazırlanıp yürütülür ve bu mercilere, gerekli tüm
yardımı yapabilmeleri için kontrol ve denetimlerin hedefi, amacı ve yasal
dayanağı hakkında zamanında bilgi verilir. İlgili
Türk makamları da istedikleri takdirde, yerinde kontrol ve denetimler
ortaklaşa yürütülebilir. Programın
katılımcılarının yerinde yapılacak kontrol ve denetimlere karşı koymaları
halinde, Türk makamları ulusal mevzuata uygun hareket ederek, Komisyon/OLAF
müfettişlerine, görevlerini yerine getirmek üzere yerinde kontrol ve
denetlemeyi gerçekleştirmeleri için ihtiyaç duydukları gerekli yardımı
sağlar. Komisyon/OLAF,
yerinde yapılan kontrol ve denetim sırasında tespit ettiği tüm usulsüz vaka
veya şüpheli durumları mümkün olan en kısa sürede Türk mercilerine bildirir.
Her hal ve kârda, Komisyon/OLAF bu tür kontrol ve denetimlerin sonuçları
hakkında yukarıda belirtilen makamları bilgilendirmek zorundadır. II. Bilgi ve danışma 1.
İşbu Ek'in usulüne uygun bir şekilde uygulanması için, yetkili Türk ve
Topluluk makamları düzenli bir şekilde bilgi alışverişi yaparlar ve
taraflardan birinin talebi üzerine danışmalarda bulunurlar. 2.
Yetkili Türk makamları, bu Mutabakat Zaptında atıfta bulunulan araçların
uygulanabilmesi için yapılan sözleşmelerin akdedilmesi veya uygulamasına dair
tespit ettikleri tüm usulsüz vaka veya şüpheli durumları Komisyona gecikmeksizin
bildirir. III. İdari tedbir ve cezalar Türk
Ceza Kanunu'nun uygulanmasına halel getirmeksizin, Avrupa Birliği genel
bütçesine uygulanan Mali Tüzük uyarınca Komisyon tarafından idari tedbir ve
cezalar uygulanabilir. IV. Geri alım Komisyon
tarafından işbu Mutabakat Zaptı kapsamında alınan ve Devletler dışındaki
kişilere parasal yükümlülükler getiren kararlar Türkiye'de icra edilebilir.
Bu kararların icrasında, icranın uygulanacağı ülkede yürürlükte bulunan hukuk
usulü kuralları uygulanır. İcra emri, Türkiye Hükümeti'nin bu amaçla
belirleyeceği ve Komisyon'a bildireceği ulusal makam tarafından, kararın
yetkili merci tarafından verilip verilmediğinin doğrulanması dışında başka
bir işleme gerek kalmaksızın karara eklenir. Bu işlemler, Komisyonun
başvurusu üzerine tamamlandığında, Komisyon konuyu doğrudan yetkili makamın
önüne getirmek suretiyle, ulusal mevzuat uyarınca icraya geçebilir. Komisyon
kararının hukuka uygunluğu, Avrupa Toplulukları Adalet Divanı denetimine
tabidir. Bu
Zabıt kapsamında olan bir sözleşmede yer alan tahkim şartına uygun olarak
Avrupa Toplulukları Adalet Divanı tarafından verilen kararlar da aynı
şartlarda icra edilir. V. Doğrudan iletişim Komisyon,
Türkiye'de yerleşik Program katılımcıları ve onların alt yüklenicileri ile
doğrudan iletişim kurar. Katılımcılar ve alt yükleniciler, bu Mutabakat
Zaptında atıfta bulunulan araçlar ve bu araçların uygulanabilmesi için
yapılan sözleşmeler gereği sunmaları gereken tüm ilgili bilgi ve belgeleri
Komisyon'a doğrudan ibraz edebilirler. |