Karar Sayısı : 2009/15433 Ekli
“Bazı Düzey 2 Bölgelerinde Kalkınma Ajansları Kurulmasına Dair Bakanlar
Kurulu Kararlarında Değişiklik Yapılması Hakkında Karar”ın yürürlüğe
konulması; Devlet Bakanlığının 14/9/2009 tarihli ve 3237 sayılı yazısı
üzerine, 25/1/2006 tarihli ve 5449 sayılı Kanunun 3 üncü 8 inci ve geçici 2
nci maddelerine göre, Bakanlar Kurulu’nca 14/9/2009 tarihinde
kararlaştırılmıştır. Abdullah GÜL CUMHURBAŞKANI Recep Tayyip ERDOĞAN Başbakan C. ÇİÇEK B.
ARINÇ A.
BABACAN M.
AYDIN Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. Devlet
Bakanı H. YAZICI F.
N. ÖZAK M. Z. ÇAĞLAYAN B. ARINÇ Devlet Bakanı Devlet
Bakanı Devlet
Bakanı Devlet Bakanı V. E. BAĞIŞ S.
A. KAVAF C.
YILMAZ S.
ERGİN Devlet Bakanı Devlet
Bakanı Devlet
Bakanı Adalet
Bakanı M. V. GÖNÜL B.
ATALAY A.
DAVUTOĞLU M.
ŞİMŞEK Milli Savunma Bakanı İçişleri
Bakanı Dışişleri
Bakanı Maliye
Bakanı N. ÇUBUKÇU M.
DEMİR R.
AKDAĞ B.
YILDIRIM Milli Eğitim Bakanı Bayındırlık
ve İskân Bakanı Sağlık
Bakanı Ulaştırma
Bakanı N. ÇUBUKÇU Ö.
DİNÇER N. ERGÜN T. YILDIZ Tarım ve Köyişleri Bakanı V. Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve
Ticaret Bakanı Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanı E.
GÜNAY V.
EROĞLU Kültür
ve Turizm Bakanı Çevre
ve Orman Bakanı BAZI DÜZEY 2 BÖLGELERİNDE KALKINMA
AJANSLARI KURULMASINA DAİR BAKANLAR KURULU KARARLARINDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KARAR MADDE 1- 31/5/2006 tarihli ve 2006/10550 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Bazı Düzey 2 Bölgelerinde
Kalkınma Ajansları Kurulmasına Dair Karara aşağıdaki ek madde eklenmiş ve
aynı Karara ekte yer alan “Kalkınma Ajansları Çalışma Usul ve Esasları” Ek-1
olarak ilave edilmiştir. “Çalışma usul ve esasları EK MADDE 1- Bu
Kararla kurulan kalkınma ajanslarında kalkınma kurulunun, yönetim kurulunun
ve genel sekreterliğin çalışma usul ve esasları ile diğer hususlara ilişkin
olarak Ek-1’de yer alan Kalkınma Ajansları Çalışma Usul ve Esasları
uygulanır.” MADDE 2- 10/11/2008 tarihli ve 2008/14306 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Bazı Düzey 2 Bölgelerinde Kalkınma
Ajansları Kurulması Hakkında Kararın 3 üncü maddesine aşağıdaki
fıkralar eklenmiştir. “(6) Kalkınma ve yönetim
kurulu üyelikleri, aynı anda aynı kişide birleşemez. (7) Kalkınma kurulu
üyelerinden herhangi birinin izin, geçici hastalık, yurt dışında bulunma gibi
sebeplerle görevinin başında bulunamadığı durumlarda, söz konusu üyeye
vekâlet eden kişi, ilgili üyeye vekâleten kurul toplantılarına katılamaz. (8) Kalkınma kurulunda temsil edilen kurum ve
kuruluşlar ile bunların temsilcilerine ve kurul toplantılarına katılım
durumlarına ilişkin bilgiler, ajansın internet sitesinde güncel olarak
yayınlanır.” MADDE 3- 10/11/2008 tarihli ve
2008/14306 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Bazı Düzey 2
Bölgelerinde Kalkınma Ajansları Kurulması Hakkında Karara aşağıdaki ek madde
eklenmiştir. “Çalışma usul ve esasları EK MADDE 1- Bu
Kararla kurulan kalkınma ajanslarında kalkınma kurulunun, yönetim kurulunun
ve genel sekreterliğin çalışma usul ve esasları ile diğer hususlara ilişkin
olarak 31/5/2006 tarihli ve 2006/10550 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararının ekinde yer alan Kalkınma Ajansları Çalışma Usul ve
Esasları uygulanır.” MADDE
4- 14/7/2009
tarihli ve 2009/15236 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Bazı Düzey 2 Bölgelerinde Kalkınma Ajansları Kurulması Hakkında Kararın 3 üncü
maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir. “(6) Kalkınma ve yönetim
kurulu üyelikleri, aynı anda aynı kişide birleşemez. (7) Kalkınma kurulu
üyelerinden herhangi birinin izin, geçici hastalık, yurt dışında bulunma gibi
sebeplerle görevinin başında bulunamadığı durumlarda, söz konusu üyeye
vekâlet eden kişi, ilgili üyeye vekâleten kurul toplantılarına katılamaz. (8) Kalkınma kurulunda temsil edilen kurum ve
kuruluşlar ile bunların temsilcilerine ve kurul toplantılarına katılım
durumlarına ilişkin bilgiler, ajansın internet sitesinde güncel olarak
yayınlanır.” MADDE 5-
14/7/2009 tarihli ve 2009/15236 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Bazı Düzey 2 Bölgelerinde
Kalkınma Ajansları Kurulması Hakkında Karara aşağıdaki ek madde eklenmiştir. “Çalışma usul ve esasları EK MADDE 1- Bu
Kararla kurulan kalkınma ajanslarında kalkınma kurulunun, yönetim kurulunun
ve genel sekreterliğin çalışma usul ve esasları ile diğer hususlara ilişkin
olarak 31/5/2006 tarihli ve 2006/10550 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararının ekinde yer alan Kalkınma Ajansları Çalışma Usul ve
Esasları uygulanır.” MADDE 6- Bu Karar yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. MADDE 7- Bu Karar hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür. EK-1 KALKINMA AJANSLARI ÇALIŞMA USUL VE
ESASLARI BİRİNCİ BÖLÜM Kalkınma Kurulu Temel
ilkeler MADDE
1- (1) Kalkınma kurulunun
işleyişinde demokratik ilkeler doğrultusunda adalet, eşitlik, düşünce ve
ifade özgürlüğü ve katılımcılık ile iller ve kesimler arasında dayanışma ve
uzlaşma esastır. Görev ve yetkiler
MADDE 2- (1) Bölgesel
gelişme hedefine yönelik olarak; bölgedeki kamu kurum ve kuruluşları, özel
kesim, sivil toplum kuruluşları, üniversiteler ve yerel yönetimler arasında
işbirliğini geliştirmek ve ajansı yönlendirmek üzere oluşturulan kalkınma
kurulunun görev ve yetkileri şunlardır: a)
Tek ilden oluşan bölgelerde yönetim kurulunda yer alacak özel kesim ve/veya
sivil toplum kuruluşları temsilcilerini ve iki katı yedeklerini sırasıyla
seçmek,
b)
Ajansın yıllık faaliyet ve iç denetim raporlarını görüşmek, değerlendirmek ve
yönetim kuruluna önerilerde bulunmak,
c)
Bölgenin sorunlarına ve çözüm önerilerine, tanıtımına, potansiyeline ve
önceliklerine yönelik olarak yönetim kuruluna tavsiyelerde bulunmak,
ç) Toplantı sonuçlarını Devlet
Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına raporlamak ve toplantıya ilişkin bir sonuç
bildirisi yayımlamak. (2) Kalkınma kurulu,
özellikle bölge kalkınma stratejisinin, bölgenin potansiyellerini ortaya
çıkaracak ve bölgenin kalkınması yönünde etkili ve verimli bir biçimde
kullanılmasını sağlayacak, bölgenin sorunlarına makul ve etkili çözümler
üretecek ve bölgenin geleceğine yönelik güçlü bir perspektif sunacak şekilde
hazırlanması yönünde aktif ve yoğun olarak çalışır. Bu çalışmaların
yürütülmesi sırasında, alt komisyon ve benzeri mekanizmaları kullanarak,
bölgenin tüm toplum kesimlerinin görüş ve önerilerini azami düzeyde alır. İlk
toplantı MADDE
3- (1) Kalkınma kurulu, kuruluş
kararnamesinin yayımlandığı tarihten itibaren en geç bir ay içinde, ajans
merkezi olarak tespit edilen ilde ve ajans merkezi olarak tespit edilen ilin
valisinin başkanlığında ilk toplantısını yapar. (2) Kalkınma kurulunun ilk
toplantı tarihi ve yeri, başkan tarafından tespit edilerek, temsilci
gönderecek ilgili kuruluşlara toplantı gününden en az bir hafta önce yazılı
olarak bildirilir ve kalkınma kurulu ilk toplantıya çağrılır. (3) Başkan tarafından yoklama
yapılarak çoğunluğun olduğu tespit edildikten sonra kurulun en genç iki üyesi
geçici kâtip olarak davet olunur ve toplantı gündemi başkan tarafından okunur. (4) İkisi yedek olmak üzere
dört kâtip üye oy çokluğuyla seçilir ve geçici kâtipler yerlerini seçilen
asıl kâtip üyelere bırakırlar. Kâtip üyeliği için yeterli sayıda aday
çıkmaması halinde başkan, boş olan kâtip üyeliği sayısının iki katı oranında
aday belirler ve bu kişiler üzerinden aynı usulde seçime gidilerek geri kalan
üyeler belirlenir. Kâtip üyeler iki yıl için görev yapar. (5) Kalkınma
kurulu, asıl kâtip üyelerin seçimini müteakiben, kendi üyeleri
arasından bir başkan ve bir başkan vekili ile tek ilden oluşan bölgelerde
yönetim kurulunda görev yapmak üzere, özel kesim ve/veya sivil toplum
kuruluşlarından üç asıl temsilci ve sıralı olarak altı yedek temsilci seçer. (6) Kalkınma
kurulu başkan ve başkan vekilinin seçiminde aday sayısının ikiden
fazla olması halinde seçim iki turlu yapılır. İlk turda adaylar arasından en
fazla oyu alan iki kişi ikinci turdaki oylamaya katılır. İkinci turda,
toplantıya katılanların çoğunluğunun oyunu alan aday başkan, diğer aday ise başkan
vekili olarak seçilir. İkinci turda katılanların çoğunluğu sağlanamazsa,
tekrar ikinci tur oylama yapılır ve bu oylamada en çok oyu alan kişi başkan,
diğer aday ise başkan vekili seçilir. (7) Kalkınma
kurulu başkan ve başkan vekilinin görev süresi iki yıl olup, başkan veya
başkan vekilinin temsil ettiği kurum ile mensubiyeti sona erdiğinde ya da
ölüm, istifa, iflas, kısıtlanma ile bir yılı aşan hürriyeti bağlayıcı mahkûmiyet
cezası alması durumlarında, bunların kuruldaki görevleri de sona erer ve
takip eden ilk toplantıda yeniden bu pozisyonlar için seçim yapılır. (8) Bir ilden oluşan
bölgelerde yönetim kurulunda asıl üye olarak görev alacak özel kesim ve/veya
sivil toplum kuruluşu temsilcilerinin her birisi için ayrı ayrı seçim yapılır. Bu seçimlerde toplantıya katılanların
çoğunluğundan az olmamak üzere en fazla oyu alan adaylar yönetim kuruluna
seçilirler. Toplantıya katılanların çoğunluğunun sağlanamadığı durumlarda, en
fazla oy olan iki aday arasında yeniden seçime gidilir ve bu turda en fazla
oy alan aday yönetim kuruluna seçilir. Yedek üyeler için ise ayrı ve tek bir
seçim yapılır ve bu seçimde katılanların çoğunluğunun oyunu almış olmak şartı
aranmaz. Yedek üye seçiminde eşit oy çıkması halinde kuraya başvurulur. (9) Başkan ve başkan vekili
seçiminde kâtip üyeler, tek ilden oluşan bölgelerde yönetim kurulunda görev
yapmak üzere yapılacak temsilci seçiminde ise başkan ve başkan vekili ile
kâtip üyeler de aday olabilirler. Başkan ve başkan vekili seçiminde kâtip
üyeler, tek ilden oluşan bölgelerde yönetim kurulunda görev yapacak temsilcinin
seçiminde ise başkan ve başkan vekili ile kâtip üyeler de oy kullanır. Toplantı zamanı ve toplantı ve karar yeter sayısı MADDE
4- (1) Kalkınma kurulu, kurul başkanının
daveti üzerine yılda en az iki defa toplanır. Kurulun toplantı tarihleri
kurul başkanı tarafından belirlenir. Kurulun toplantı tarihi ve yeri, ajansın
kurulu olduğu bölgeye dâhil illerin her birindeki en az bir yerel gazetede, ajansın
ve valiliklerin internet sitelerinde ilan edilir. (2) Kurul, yönetim kurulunun
isteği, toplam üye sayısının en az beşte birinin yazılı talebi üzerine, kurul
başkanı tarafından olağanüstü gündemle toplantıya çağrılır. Bu toplantıda,
çağrıda belirtilen konuların dışında başka bir husus görüşülemez. (3) Birden fazla ilden oluşan
bölgelerde kurul toplantıları, zorunlu haller dışında, alfabetik sıraya göre bölge
illerinde yapılır. (4)
Kalkınma kurulu, üye tam sayısının yarıdan bir
fazlası ile toplanır. Toplantı yeter sayısı sağlanamayan hallerde onbeş günü aşmayacak şekilde yeni toplantı tarihi başkan
tarafından belirlenir ve bu yeni toplantıda toplantı yeter sayısı aranmaz.
Yapılacak ikinci toplantıda üye tam sayısının yarıdan bir fazlası sağlanamadığı
takdirde bu durum Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına bildirilir. (5) Kalkınma
kurulu, katılanların çoğunluğu ile karar alır. İşaretle ve açık
oylamalarda eşitlik halinde başkanın kullandığı oy yönünde karar alınmış
sayılır. Başkan çekimser oy kullanamaz. Toplantı ve karar yeter sayılarının
hesabında kesirli sayılar tam sayıya yükseltilir. Katılanların çoğunluğunun
sağlanamadığı durumlarda yeniden oylama yapılır ve bu turda çekimser oy kullanılamaz. Toplantı gündemi ve çağrı usulü MADDE
5- (1) Toplantının tarihi, yeri,
saati ve gündemi, toplantının yapılacağı günden en az bir hafta önce üyelere
bildirilir. Toplantının tarihi, yeri, saati ve gündemine ilişkin bilgilerde
meydana gelen değişiklikler uygun vasıtalarla üyelere derhal bildirilir ve
ilan olunur. Toplantının yeri ve saatinde yapılan değişikliklerde en az bir
hafta önceden bildirim zorunluluğu uygulanmaz. (2) Kalkınma
kurulu toplantılarının tarihi, saati, yeri ve gündemi ile bunlarda
meydana gelen değişiklikler, bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen
süreler içinde İçişleri Bakanlığına ve Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığına bildirilir. (3) Olağanüstü toplantının,
buna ilişkin talebin başkanlığa intikalinden itibaren en geç on gün içinde
yapılması zorunludur. (4) Toplantı gündemi, bir
önceki kalkınma kurulu toplantısında kararlaştırılabilir. Bunun yanı sıra toplantıdan
önce kurul başkanı gündeme konu ekleyebileceği gibi, toplam üye sayısının beşte
birinin yazılı talebi üzerine de gündeme konu eklenir. Ayrıca yönetim kurulunun
veya Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının görüşülmesini istediği
konular, takip eden ilk kalkınma kurulu toplantısında gündeme alınarak
öncelikle görüşülür. (5) Kalkınma kurulunda gündeme
bağlılık esastır. Toplantı sırasında, gündem değişikliği yapmak, gündemden
konu çıkarmak veya gündeme konu eklemek, toplantıya katılan üyelerin
çoğunluğunun kararı ile mümkündür. (6) Kalkınma
kurulu üyelerinin toplantılara iştiraki ile ilgili ulaşım, iaşe ve
ibate giderleri genel sekreterlikçe karşılanır. Başkanlık divanı MADDE
6- (1) Başkanlık divanı, başkan ve
iki kâtip üyeden oluşur. Başkanın bulunmadığı durumlarda başkan vekili kurula
başkanlık eder. Başkan vekilinin de bulunmaması durumunda, varsa kâtip
üyeler, yoksa hazır bulunan en az iki kurul üyesi tarafından imzalanmış
tutanakla durum tespit edilerek toplantı yapılmaksızın kurul kapatılır ve
durum en geç bir hafta içerisinde Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına
bildirilir. Görüşmeler ve yönetim MADDE
7- (1) Gündeme geçilmeden önce, başkan
tarafından görevlendirilen kâtip üye, bir önceki birleşimde alınan kararları
kurula okur. Ayrıca başkan, kurula sunulacak konular varsa bildirir, üyelerce
kurul başkanlığına hitaben verilmiş olan dilekçeleri kurula sunar. (2) Toplantıda gündem
maddeleri sırasıyla okunur ve görüşmeye başlanır. Ancak kurul başkanı
gündemin sırasında değişiklik yapabilir. Görüşmelerde konuşmak için önceden başkanlıktan
söz istenmesi gerekir. (3) Üyelerin gündem dışı
konuşma isteği yazılı olarak başkana bildirilir. Üyelere söz verilip verilmemesi
ile konuşma süresi ve zamanını belirleme yetkisi başkana aittir. (4) Kurul, ajansı
ilgilendirmeyen konular ile şahsi, etnik veya siyasi konularda dilek ve
temennilerde bulunamaz, görüşme yapamaz ve karar alamaz. (5) Kalkınma
kurulu, başta strateji geliştirme ve planlama çalışmaları olmak üzere,
detaylı olarak ele alınması gereken hususlarda, üyeleri arasından komisyonlar
veya araştırma grupları kurabilir. Bunların yapısı ve çalışma usulleri kurul
tarafından belirlenir. (6) Kurul görüşmeleri herkese
açık olup toplantı yeri seçiminde bu husus da göz önüne alınır. Ancak kurul görüşmelerini
olumsuz yönde etkilemekte ısrar eden kişiler toplantı salonundan çıkarılır ve
haklarında suç duyurusunda bulunulur.
(7) Kalkınma
kurulu, yurt içinde veya yurt dışında eğitim, meslek yahut iş kariyeri
açısından önemli başarılar elde edenlerden bölgenin kalkınmasına katkı
sağlayacağı düşünülen kişileri, görüş ve önerilerini almak üzere toplantılarına
davet edebilir. Kalkınma kurulu gerek gördüğü takdirde, gündemdeki konularla
ilgili olarak, uzman kişi veya kuruluş temsilcilerini davet edip görüşlerine
başvurabilir. (8) Kalkınma
kurulu, gündemiyle ilgili olmak ve ajansın tarafsızlık ve gizlilik kurallarını
ihlal etmemek kaydıyla, ajans faaliyetleriyle ilgili bilgi ve belgeleri
yönetim kurulundan veya genel sekreterden isteyebilir. (9) Kalkınma kurulunun
sekretarya işlemleri, genel sekreterlik tarafından yürütülür. (10) Yönetim kurulunu temsilen
en az iki üye ile ajans genel sekreteri, kalkınma kurulu toplantılarına
katılırlar ve alınacak kararlar hakkında görüş bildirirler; ancak oylamalara
katılmazlar. İçişleri Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı gerek
gördüğü takdirde kalkınma kurulu toplantılarına temsilci gönderebilir. Kurulda düzenin sağlanması MADDE
8- (1) Kurul başkanı, kurul
çalışmalarında düzeni sağlamakla yükümlüdür. Kurul görüşmeleri sırasında; söz
alan üyeler konu dışına çıkamaz, şahsi, etnik veya siyasi konularda dilek ve
temenniler dile getiremez, kişilik haklarını zedeleyici ifadeler kullanamaz
ve kurulun düzenini bozacak davranışta bulunamazlar. Bu şekilde davranışta
bulunmakta ısrar eden üye toplantıdan çıkarılır. Oylama usulleri MADDE
9- (1) Kalkınma kurulunda açık sayım
kuralları geçerli olup oylama usulleri gizli oylama, işaretle oylama ve açık
oylama olmak üzere üç türlüdür. a) Gizli oylama; kurul
üyelerinin oy pusulasına seçeceği kişi veya kişilerin adlarını veya kabul, ret
veya çekimser kelimelerini yazıp, tanıtıcı hiçbir işaret koymadan sandığa
atmasıdır. Gizli oylamalarda kullanılacak oy pusulaları zarfla birlikte başkanlıkça
mühürlü şekilde düzenlenir. Üyeler, seçimlerde oy pusulasına isim yazmak,
oylama konusu görüşler hakkında ise kabul, ret veya çekimser kelimesini
yazmak suretiyle oylarını kullanırlar. Bundan sonra kâtip üyeler tarafından başkanın
gözetimi altında sandıktaki oy pusulaları sayılır ve üye adedince olduğu
tespit edildikten sonra zarflar açılır. Bunlarda yazılı isimler veya kabul, ret
veya çekimser kelimeleri sayı olarak tespit edilir. Sonuç başkan tarafından kurula
bildirilir. Gizli oylamalarda, oylarda eşitlik halinde oylama bir defa daha
tekrarlanır, yine eşitlik olursa kuraya başvurulur. Kura birbirinin aynı olan
ve üzerinde adlar veya kabul veya ret kelimeleri yazılı bulunan kâğıtlar bir
torbaya konularak kâtip üyelerden biri tarafından çekilir. Torbadan çekilen
isim veya görüş kazanmış olur. b) İşaretle oylama; kurul
üyesinin elini kaldırarak veya ayağa kalkarak oyunu kullanmasıdır. İşaretle
oylamada alınan oyları tespit etmek başkanlık divanına aittir. Çoğunluk olup
olmadığından şüphe ve tereddüt edilirse, bir defa daha oya başvurulur. Yine
şüphe giderilemediği takdirde ad okunmak suretiyle açık oya başvurulur. c) Açık oylama; üzerinde
üyelerin ad ve soyadları yazılı oy pusulalarının sandığa atılması veya varsa
elektronik oylama mekanizmasının çalıştırılması ya da üyelerin adlarının
okunması üzerine, adı okunan üyenin ayağa kalkarak oyunu beyan etmesi suretiyle
yapılan oylamadır. Sandığa atılmak suretiyle yapılan oylamalarda sandık, başkanın
gözetiminde ve kurul önünde kâtip üyeler tarafından açılır. Oy pusulaları
sayılır ve çeşitleri ayrı ayrı tutanaklara geçirildikten
sonra başkan sonucu kurula bildirir. (2) Kalkınma kurulunda, tek
ilden oluşan bölgelerde yönetim kurulunda yer alacak özel kesim ve/veya sivil
toplum kuruluşları temsilcilerini ve iki katı yedeklerini sırasıyla seçmek
işleri gizli oylama ile karara bağlanır. Bunun dışındaki işlem ve kararlarda
oylama usulüne karar vermek yetkisi başkana aittir. Tutanak düzenlenmesi ve birleşime son verilmesi MADDE
10- (1) Kurul görüşmeleri ve karara
bağlanan konular, kâtip üyeler tarafından tutanağa geçirilir. Tutanak
düzenlenmesinde, görüşmelerin doğru ve zamanında tutanağa geçirilmesini teminen her türlü teknik araç ve gereçten faydalanılır. (2) Alınan kararlara ilişkin
tutanaklar toplantı sonunda başkanlık divanınca kurula bildirilir. Tutanaklarda
esası etkileyen hatalar kurul kararı ile esası etkilemeyen hatalar ise başkanın
onayıyla düzeltilir. Tutanaklar toplantı sonunda başkan ve kâtip üyelerce
imzalanır. (3) Birleşime son verme
yetkisi başkana aittir. Kurul kararları MADDE
11- (1) Kalkınma kurulu kararları, ajansın
internet sitesinde kamuoyuna duyurulur ve toplantıya ilişkin bir sonuç
bildirgesi yayımlanır. Toplantı sonuçları, karar özetleri ile birlikte en geç
bir hafta içerisinde İçişleri Bakanlığına ve Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığına gönderilir. İKİNCİ BÖLÜM Yönetim Kurulu Yapısı ve oluşumu
MADDE 12- (1) Yönetim kurulu, ajansın karar organıdır.
(2) Yönetim kurulu, tek ilden oluşan bölgelerde vali,
büyükşehir belediye başkanı, il genel meclisi başkanı, sanayi odası başkanı,
ticaret odası başkanı ile kalkınma kurulu tarafından özel kesim ve/veya sivil
toplum kuruluşlarından seçilecek üç temsilciden; birden fazla ilden oluşan
bölgelerde il valileri, büyükşehir belediye başkanları veya büyükşehir
olmayan illerde il merkez belediye başkanları, il genel meclisi başkanları ve
her ilden birer kişi olmak kaydıyla ticaret ve sanayi odası başkanlarından
oluşur.
(3)
Birden fazla ilden oluşan bölgelerdeki illerde, ticaret ve sanayi odalarının
ayrı ayrı kurulmuş bulunması halinde, yönetim kurulunda
yer alacak temsilci, her iki yılda bir Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği
Yönetim Kurulu tarafından belirlenir ve ilgili ajans ile Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına bildirilir. Görevi sona eren üyeler
tekrar seçilebilir.
(4) Ajansı, yönetim kurulu başkanı temsil
eder. Yönetim kurulunun başkanı validir. Yönetim kurulu ilk toplantısında
üyeleri arasından bir başkan vekili seçer.
(5)
Birden fazla ilden oluşan bölgelerde yönetim kurulu başkanlığı; ilk yıl ajans
merkezi olarak tespit edilen ilin valisi tarafından, müteakip yıllarda
illerin alfabetik sırasına göre bölgedeki valiler tarafından birer yıl
süreyle dönüşümlü olarak yürütülür.
Yönetim
kurulu üyeliği
MADDE 13- (1) Tek ilden oluşan bölgelerde kalkınma kurulu
tarafından seçilen yönetim kurulu üyelerinin görev süresi iki yıldır. Görevi
sona eren üyeler tekrar seçilebilir. Bu üyelerden birinin ölümü, istifası,
iflası, kısıtlanması, bir yılı aşan hürriyeti bağlayıcı bir ceza alması,
temsil ettiği kuruluşun kalkınma kurulu üyeliğinin sona ermesi veya temsil
ettiği kuruluşa mensubiyetinin herhangi bir şekilde ortadan kalkması halinde,
üyelik kendiliğinden sona erer. Ayrıca geçerli bir mazereti olmaksızın üst
üste üç defa ve her halükarda toplam altı defa yönetim kurulu toplantısına
katılmayan üyelerin üyelikleri de kendiliğinden düşer. Bu durumda söz konusu
üyenin kalan görev süresi sırasına göre yedek üyelerce tamamlanır.
(2) Yönetim kurulu üyeliği, üyelerin temsil
ettikleri kurum ve kuruluşlardaki görevlerini sürdürmelerine engel teşkil
etmez. Ancak yönetim kurulu üyeliği, kalkınma kurulu üyeliği ile birleşemez. Tek
ilden oluşan bölgelerde yönetim kuruluna seçilen kalkınma kurulu üyesi üyelikten
istifa etmiş sayılır. Bununla birlikte yönetim kurulundaki görev süresi dolan
üye, ilgili kuruluş tarafından kalkınma kuruluna yeniden temsilci olarak
gönderilebilir.
(3) Yönetim kurulu başkan ve üyelerinin
bütün toplantılarda hazır bulunmaları esastır. Ancak üyelerden herhangi
birinin izin, geçici hastalık, yurt dışında bulunma gibi sebeplerle görevinin
başında bulunamadığı durumlarda, söz konusu üyeye vekâlet eden kişi, ilgili
üyeye vekâleten kurul toplantılarına katılamaz. Bununla birlikte yönetim
kurulu üyelerinden herhangi birinin ölüm, emeklilik, istifa, azil, başka yere
tayin, geçici olarak görevden uzaklaştırılma gibi sebeplerle görevinin sona
erdiği veya yeni atanmış olmakla birlikte henüz göreve başlamamış olduğu
durumlarda, söz konusu üyeye vekâlet eden kişi kurul toplantılarına
katılabilir. Yönetim kurulu üyelerinden mazeretleri nedeniyle toplantıya
katılamayacak olanlar, mazeretlerini toplantıdan önce yazılı olarak yönetim kuruluna
sunar. Acele hallerde, yazılı bildirim sonradan yapılmak kaydıyla, diğer
iletişim araçlarıyla durum başkan veya başkan vekiline bildirilebilir.
(4) Yönetim kurulu üyeleri, ajans ile ilgili
gizlilik taşıyan bilgileri ve ajansla ilgili çalışmaları sırasında öğrendikleri
çalışma alanlarındaki sırları, görevlerinden ayrılmış olsalar bile ifşa
edemezler, kendilerinin veya başkalarının menfaatine kullanamazlar.
(5) Yönetim kurulu üyeleri, kendileri, eşleri ve ikinci
dereceye kadar kan ve kayın hısımlarını doğrudan ilgilendiren konular ile
sahibi ya da ortağı oldukları ticari işletmelere veya temsil ettikleri
kuruluşa verilecek desteklere ilişkin toplantıya ve oylamaya katılamazlar.
Böyle bir durumda söz konusu üye, durumunu en kısa süre içerisinde yönetim kuruluna
bildirmek zorundadır.
Görev ve yetkileri
MADDE 14- (1) Yönetim kurulunun görev ve yetkileri
şunlardır:
a)
Yıllık çalışma programını kabul etmek ve Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığının onayına sunmak,
b)
Yıl içinde ihtiyaçlara göre bütçeyi revize etmek,
c)
Yıllık malî raporu ve kesinleşen bütçe sonuçlarını onaylamak,
ç)
Taşınır ve taşınmaz mal alımı, satımı ve kiralanması ile hizmet alımına karar
vermek,
d)
Altı aylık ara rapor ile yıllık faaliyet raporunu Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığına göndermek,
e)
Ajans bütçesini onaylamak ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına
göndermek,
f)
Genel sekreterlik tarafından sunulan program, proje ve faaliyetlerin
desteklenmesine ilişkin teklifler ile kişi ve kuruluşlara yapılacak
yardımları onaylamak,
g)
Ajansa yapılacak bağış ve hibeleri kabul etmek,
ğ) Personelin
işe alınması ve işine son verilmesi konularında karar vermek,
h)
Genel sekreterce belirlenen çalışma birimlerini, bunlar arasındaki işbölümünü
onaylamak,
ı)
Genel sekreteri belirlemek ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının
onayına sunmak,
i)
Taşıt dışındaki taşınır malların alımı, satımı ve kiralanması ile hizmet
alımı konularında genel sekreterin yetkili olacağı sınırları tespit etmek, j) Özel kesimdeki
yatırımcıların, kamu kurum ve kuruluşlarının görev ve yetki alanına giren
izin ve ruhsat işlemleri ile diğer idari iş ve işlemlerini ilgili mevzuatta
belirtilen süre içerisinde, ilgili mevzuatta bir süre belirtilmemişse öncelikle
ve ivedilikle sonuçlandırmak üzere tek elden takip ve koordine etmek ve bunun
için ajansın kurulu olduğu bölge illerinde yatırım destek ofisleri teşkil
etmek. (2) Yönetim kurulu, gerekli gördüğü hallerde,
yukarıda sayılan görev ve yetkilerinden bir kısmını, sınırlarını açıkça
belirlemek şartıyla genel sekretere devredebilir. Bu çerçevede, ajans faaliyetlerinin
hızlı, etkili ve verimli bir şekilde yürütülmesi amacıyla, taraflarca en kısa
sürede gerekli işlemler yapılır.
İlk
toplantı MADDE
15- (1) Yönetim kurulu, bir ilden
oluşan bölgelerde ilk kalkınma kurulu toplantısından itibaren, birden fazla
ilden oluşan bölgelerde ise kuruluş kararnamesinin yayımlandığı tarihten
itibaren en geç onbeş gün içerisinde ilk
toplantısını yapar. Toplantı ve karar yeter sayısı MADDE
16- (1) Yönetim kurulu, üye tam
sayısının yarısından en az bir fazlası ile her ay asgari bir kez toplanır.
Yönetim kurulu tarafından mutat bir toplantı zamanı belirlenmişse kurul
davete ihtiyaç olmaksızın kendiliğinden toplanır. Böyle bir toplantı günü öngörülmemişse
toplantı tarihi, yönetim kurulu başkanı veya onun yokluğunda başkan vekili
tarafından tespit edilir ve toplantıdan en az bir hafta önce üyelere genel sekreterlik
tarafından bildirilir. (2) Yönetim
kurulu, ajans merkezinin bulunduğu il dışındaki bölge illerinde de
toplantı yapar. Buna göre, yönetim kurulunun ajans
merkezinin bulunduğu il dışındaki bölge illerinin her birinde; iki ilden
oluşan bölgeler için yılda en az dört defa, üç ilden oluşan bölgeler için
yılda en az üç defa, dört ve beş ilden oluşan bölgeler için yılda en az iki
defa ve altı ilden oluşan bölgeler için yılda en az bir defa toplanması gerekir. (3) Yönetim
kurulu toplantılarına başkanın yokluğunda başkan vekili başkanlık
eder. (4) Yönetim
kurulu, toplantıya katılanların oy çokluğu ile karar alır. Eşitlik
durumunda, başkanın kullandığı oy yönünde karar alınmış sayılır. Karara karşı
görüşte olan üyeler bunun sebeplerini açıkça ve detaylı olarak yazarlar ve
imza ederler. (5) Ajans genel sekreteri, oy
hakkı olmamak kaydı ile yönetim kurulu toplantılarına katılır. Yönetim kurulu
gerek gördüğü takdirde, başta kalkınma kurulu başkan ve başkan vekili olmak
üzere, belli bir konuda uzman kişileri, gündemdeki konu ile ilgili kimseleri
veya kuruluş temsilcilerini toplantılara davet edip görüşlerine başvurabilir.
Ayrıca İçişleri Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı da
gerekli gördüğü durumlarda yönetim kuruluna temsilci gönderebilir. Yönetim kurulunun çalışma usulleri MADDE
17- (1) Yönetim kurulu çalışmalarını
aşağıdaki usul ve esaslara göre yürütür: a) Yönetim kurulu
toplantılarında gündem, genel sekreterin görüşü alınmak suretiyle başkan
tarafından belirlenir ve toplantı tarihinden en az üç gün önce ekleri ile
birlikte yönetim kurulu üyelerine bildirilir. Genel sekreterliğin gündemdeki
konulara ilişkin inceleme, sonuç ve önerilerini içeren raporlar da gündemle
birlikte üyelere dağıtılır. b) Kalkınma kurulunun ve Devlet
Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının görüşülmesini istediği konular, ilk
yönetim kurulu toplantısında gündeme alınarak öncelikle görüşülür. Yönetim
kurulu, kalkınma kurulu tarafından alınan tavsiye niteliğindeki kararlara
katılmadığı takdirde bunun gerekçesini açık ve detaylı bir biçimde kararında
gösterir. c) Yönetim kurulu
tarafından alınan kararlar yazılır ve birbirini izleyen sayfa numaralı bir
deftere tarih ve numara sırasıyla geçirilir. Ayrıca toplantıda görüşülen
konuları ve alınan kararları özetleyen toplantı tutanağı tutulur ve toplantı
sonunda üyeler tarafından imzalanır. d) Yönetim kurulunun sekretarya
işlemleri genel sekreterlikçe yürütülür. Karar örneklerinin aslına uygunluğu
yönetim kurulu başkanı veya başkan vekili tarafından onaylanır. (2) Yönetim
kurulu toplantısında görüşülen konular ve alınan kararlar hakkında
basın ve yayın organlarına yönetim kurulu başkanı ya da yetkilendirdiği
durumlarda yönetim kurulu üyelerinden birisi veya genel sekreter tarafından
açıklama yapılabilir. (3) Yönetim
kurulu toplantısında alınan kararlar, en geç bir hafta içerisinde Devlet
Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına ve kalkınma kuruluna gönderilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Genel Sekreterlik Genel
sekreter MADDE 18- (1)
Genel sekreter, genel sekreterliğin en üst amiridir. Genel sekreterin görevde
bulunmadığı durumlarda, genel sekreterin uygun gördüğü çalışma birimi
başkanlarından birisi vekaleten görev yapar.
(2) Genel sekreter, yönetim kuruluna
karşı sorumludur. Genel sekreterin görev ve yetkileri
MADDE
19- (1) Genel sekreterin
görev ve yetkileri şunlardır; a) Yönetim kurulu kararlarını uygulamak,
b)
Yıllık çalışma programı ile bütçeyi hazırlamak ve yönetim kuruluna sunmak,
c)
Ajans gelirlerini toplamak, 5449 sayılı Kalkınma Ajanslarının Kuruluşu,
Koordinasyonu ve Görevleri Hakkında Kanunun 4 üncü maddesine göre belirlenen
usul ve esaslar ile ilgili diğer mevzuata ve bütçe ve yönetim kurulu
kararlarına uygun olarak harcamaları yapmak,
ç) Yönetim kurulu tarafından tespit edilecek sınırlar
içerisinde, taşıt dışındaki taşınır malların alımına, satımına, kiralanmasına
ve hizmet alımına karar vermek,
d)
Bölgedeki kişi, kurum ve kuruluşların proje üretme ve uygulama kapasitesini
geliştirici faaliyetlerde bulunmak,
e)
Özel kesim, sivil toplum kuruluşları ve yerel yönetimlerin proje ve faaliyet
tekliflerini değerlendirerek, malî destek sağlamak üzere yönetim kuruluna
öneri götürmek,
f)
Desteklenen proje ve faaliyetleri izlemek, değerlendirmek, denetlemek ve
raporlamak,
g)
Bölgesel kalkınmayla ilgili yurt içindeki ve dışındaki ajans ve kuruluşlarla
işbirliği yapmak ve ortak projeler geliştirmek,
ğ)
Yerel yönetimlerin plânlama çalışmalarına teknik destek sağlamak,
h)
Personelin performans ölçütlerini belirlemek ve performansını değerlendirmek,
ı)
Personelin işe alınması ve işine son verilmesini yönetim kuruluna teklif
etmek,
i)
Ajans genel sekreterliğini temsilen, bölgesel gelişme ile ilgili ulusal ve
uluslararası toplantılara katılmak ve yurt dışı temaslarda bulunmak,
j) Ajansın
sekreterya işlerini ve görev alanına giren diğer
hizmetleri yürütmek,
k)
Yönetim kurulunun devrettiği yetkileri kullanmak,
l) Yönetim kurulu toplantılarına katılmak,
m)
Program, proje ve faaliyetlerin desteklenmesi ile kişi ve kuruluşlara yapılacak
yardımlara ilişkin olarak yönetim kuruluna teklif sunmak,
n)
Bütçe sonuçlarını bütçe döneminin bitiminden sonraki Mart ayı içinde yönetim
kuruluna sunmak,
o)
Ajansın faaliyetleri, hesapları, işlemleri ve performansını denetlemek ve
kalkınma kuruluna ve yönetim kuruluna iç denetim raporu sunmak.
Çalışma
birimleri MADDE
20- (1) Genel sekreterin teklifi ve
yönetim kurulunun onayı ile genel sekreterlik bünyesinde çalışma birimleri
kurulur ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına bildirilir.
Çalışma birimlerinin sayısı beşten fazla olamaz. (2) Çalışma birimleri
arasındaki işbölümü, genel sekreter tarafından belirlenerek, yönetim kurulunun
onayına sunulur ve Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığına bildirilir. (3) Çalışma birimi başkanları,
uzman personel arasından genel sekreterin teklifi ve yönetim kurulu kararı
ile belirlenir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Diğer Hususlar Ajansın
sekretarya işlemleri MADDE
21- (1) Genel sekreter görevlendirilinceye kadar ajansın sekretarya
işlemleri, ajans merkezi olarak gösterilen ilin valiliği tarafından
yürütülür. Ajansın
ismi ve amblemi MADDE
22- (1) Yönetim kurulu, kuruluş
kararnamesinin yayımlandığı tarihten itibaren en geç üç ay içerisinde, kısaltması
ile birlikte ajansın ismini ve amblemini belirler ve Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığının onayına sunar. (2) İsim ve amblemin, kurumsal
kimlik ve itibar ile bölgenin tanıtımı ve imajı açısından taşıdığı önemle
uyumlu ve bölgenin tamamını temsil ve ifade edebilir nitelikte olması gözetilir.
İsim ve amblem, siyasi veya etnik bir görüş veya düşünceyi ifade edemez, çağrıştıramaz.
İsim ve amblemin tespitinde, başta kalkınma kurulu olmak üzere, ilgili
tarafların katılımına, akademik ve uzmanlık kuruluşlarının görüş ve
katkılarının alınmasına özen gösterilir. (3) Zorunlu haller dışında, kısaltması
ile birlikte ajansın ismi ve amblemi, en az beş yıl geçmedikçe değiştirilemez. Kurum ve kuruluşlarla ilişkiler
MADDE 23- (1)
Ajans, bütün organlarıyla birlikte bölgedeki kurum ve kuruluşlar ile yakın
işbirliği ve koordinasyon tesis eder ve bunun geliştirilmesi yönünde aktif
olarak çalışır.
(2) Ajansın, başta Türkiye
Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı olmak üzere, merkezi veya yabancı kuruluşlarla
işbirliği ve koordinasyonuna ilişkin ana faaliyetler Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığı koordinasyonunda yürütülür.
Yetkili makamlar MADDE
24- (1) Ajansta izin ve disiplin
işlemleri için; a)
Uzman ve destek
personeli bakımından ilgili çalışma birimi başkanı, b)Yatırım destek ofisi koordinatörü, çalışma birimi
başkanları, iç denetçi ve hukuk müşavirliği hizmetinden sorumlu uzman
personel bakımından genel sekreter, c)
Genel sekreter
bakımından yönetim kurulu başkanı, yetkilidir. (2) Ajans personelinin görev yaptığı il dışında bir
yerde görevlendirilmesi; a) Uzman
ve destek personeli bakımından bir haftayı geçmeyen yurt içi
görevlendirmelerde ilgili çalışma birimi başkanının, bu süreyi geçen yurt içi
görevlendirmelerle yurt dışı görevlendirmelerde genel sekreterin, b)Yatırım destek ofisi koordinatörü, çalışma birimi
başkanları, iç denetçi ve hukuk müşavirliği hizmetinden sorumlu uzman
personel bakımından genel sekreterin, izni
ile mümkündür. (3) Genel sekreter bakımından ise görev amaçlı bölge
dışına seyahatlerde yönetim kurulu başkanına önceden bilgi verilmesi, görev amaçlı
yurt dışına seyahatlerde yönetim kurulu başkanından izin alınması gerekir. Gizlilik ve tarafsızlık beyanı MADDE 25- (1) Yönetim kurulu
üyeleri, kalkınma kurulu başkan ve başkan vekili ile genel sekreter,
ajanstaki görevlerine başlarken, ajans ile ilgili gizlilik taşıyan bilgileri
ifşa etmeyeceklerine, görevlerini yerine getirirken herkese eşit muamelede
bulunacaklarına, liyakat esaslarına bağlı kalacaklarına, ajans menfaatlerini
kendi menfaatleri veya başkasının menfaatlerinden üstün tutacaklarına dair
gizlilik ve tarafsızlık beyanı belgesi imzalarlar. Kalkınma Ajansları Yönetim Sistemi MADDE 26- (1) Ajansların faaliyet ve işlemlerine ilişkin
bilgiler, ajans organlarında görev alanlara dair bilgiler ve Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığı tarafından gerekli görülen diğer hususlar,
ajanslar tarafından gecikmeye mahal vermeksizin Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığınca oluşturulan
Kalkınma Ajansları Yönetim Sistemine kaydedilir. |