Karar Sayısı : 2009/15212 Ekli
“Deniz Turizmi Yönetmeliği”nin yürürlüğe konulması; Kültür ve Turizm
Bakanlığının 16/6/2009 tarihli ve 115144 sayılı yazısı üzerine, 2634 sayılı
Turizmi Teşvik Kanununun 37 nci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin
(4) numaralı alt bendine göre, Bakanlar Kurulu’nca 29/6/2009 tarihinde
kararlaştırılmıştır. Abdullah GÜL CUMHURBAŞKANI Recep Tayyip ERDOĞAN Başbakan C. ÇİÇEK B.
ARINÇ A.
BABACAN M.
AYDIN Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. Devlet
Bakanı H. YAZICI F.
N. ÖZAK N.
ERGÜN H.
YAZICI Devlet Bakanı Devlet
Bakanı Devlet
Bakanı V. Devlet Bakanı V. E. BAĞIŞ S.
A. KAVAF C.
YILMAZ S.
ERGİN Devlet Bakanı Devlet
Bakanı Devlet
Bakanı Adalet
Bakanı M. V. GÖNÜL S.
ERGİN A.
DAVUTOĞLU M.
ŞİMŞEK Milli Savunma Bakanı İçişleri
Bakanı V. Dışişleri
Bakanı Maliye
Bakanı N. ÇUBUKÇU M.
DEMİR R.
AKDAĞ B.
YILDIRIM Milli Eğitim Bakanı Bayındırlık
ve İskân Bakanı Sağlık
Bakanı Ulaştırma
Bakanı M. M. EKER Ö.
DİNÇER N. ERGÜN T.
YILDIZ Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve
Ticaret Bakanı Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanı E.
GÜNAY V.
EROĞLU Kültür
ve Turizm Bakanı Çevre
ve Orman Bakanı DENİZ TURİZMİ YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; denizcilik ve turizm
hizmetleri açısından deniz turizmi tesisleri ve araçlarının yatırım ve
işletmeciliğinin geliştirilmesi, teşviki, bunların güvenli bir biçimde
kullanılması, bu işletmelerin ülke ekonomisine ve ülke turizmine yararlı
olacak şekilde nitelik ve standartlarının belirlenmesi, bu alanda faaliyet
gösteren yatırımcı ve işletmecilerin uyması gereken asgari kuralların belirlenerek
deniz turizmi sektörünün uluslararası alanda rekabet gücünün artırılması ve
kalitesinin yükseltilmesini sağlamaktır. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; deniz turizmi tesisleri ile
deniz turizminde çalışacak gezi, spor ve eğlence amaçlı Türk bayraklı ticari
kayıtlı deniz araçları ve yabancı bayraklı deniz araçları işletmelerine
turizm yatırımı ve turizm işletmesi belgelerinin verilmesini, bu işletmelerin
yönetim, personel ve işletme özellikleri ile uymak zorunda oldukları fiziki
şartları, Türk ve yabancı bayraklı deniz araçlarının karasularımızdaki seyir
esasları, Türkiye’de kalış süreleri ve kabotaj hakları ile deniz turizminin
geliştirilmesi amacıyla alınacak diğer tedbirleri kapsar. (2)
Turizm amacı dışında yük ve yolcu taşımacılığı yapan deniz araçları bu
Yönetmelik kapsamı dışındadır. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 12/3/1982
tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun 37 nci
maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (4) numaralı alt bendine
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında; a)
Bakan: Kültür ve Turizm Bakanını, b)
Bakanlık: Kültür ve Turizm Bakanlığını, c)
Belgeli işletmeler: Bakanlıkça turizm yatırımı belgesi veya turizm işletmesi
belgesi verilmiş deniz turizmi tesisleri veya araçlarını, ç)
Deniz turizmi araçları: Deniz turizmi hizmetinde gezi, spor, eğlence amaçlı,
denize elverişlilik belgesine sahip, gerçek ve tüzel kişilere ait özel ve
ticari yatları, kruvaziyer gemileri, günübirlik
gezi teknelerini, yüzer otel, yüzer lokanta, su üstünde veya su altında
hareket etme kabiliyetine sahip araçlar ile diğer deniz turizmi araçlarını, d) Deniz turizmi araçları yatırım ve işletmecisi: Bakanlıktan
alınan turizm yatırım belgesi ile yatırımı yapan veya işletme belgesi almak
suretiyle sahip oldukları veya kiraladıkları Türk veya yabancı bayraklı deniz
turizmi araçlarını, mürettebatlı veya mürettebatsız olarak gezi, spor ve
eğlence amacıyla geçici süreler ile kiraya veren, kendi ürünlerinin
pazarlamasını yapan, gerçek veya tüzel kişileri, e)
Deniz turizmi işletmeleri: Türk veya yabancı uyruklu gerçek veya tüzel
kişilerce, birlikte veya ayrı ayrı gerçekleştirilen
deniz turizmi tesisleri ve deniz turizmi araçlarını işleten ticari
işletmeleri, f) Deniz turizmi tesisleri: Turizm yatırımı kapsamında bulunan
veya turizm işletmesi faaliyetinin yapıldığı, münhasıran deniz turizmi
araçlarına güvenli bağlama, karaya çekme, bakım, onarım hizmetleri, bu
araçlarla gelen yolculara yeme, içme, dinlenme, eğlence, konaklama gibi
hizmetlerden birkaçını veya tamamını sunan kruvaziyer
gemi limanı, yat limanı, çekek yeri, rıhtım ve iskele gibi turizm
tesislerini, g)
Deniz turizmi tesisleri yatırım veya işletmecisi: Bakanlıktan turizm yatırım
veya turizm işletme belgesi almak suretiyle deniz turizmi tesisi yatırım ve
işletmeciliği ile tesislerinin pazarlamasını yapan, faaliyet alanları
Bakanlıkça belirlenen gerçek veya tüzel kişileri, ğ)
Deniz turizmi yatırımı: Türk veya yabancı uyruklu gerçek veya tüzel
kişilerce, deniz turizmi tesislerine ve deniz turizmi araçlarına yapılan
yatırımları, h)
Doğrudan turizm işletmesi belgesi: Bu Yönetmelikte nitelikleri belirtilen
deniz turizmi tesisi ve deniz turizmi araçları işletmelerine turizm yatırımı
belgesi almadan doğrudan turizm işletmesi belgesi taleplerinde verilen
belgeyi, ı)
Kanun: 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi
Teşvik Kanununu, i)
Kısmi turizm işletmesi belgesi: Bu Yönetmelikte nitelikleri belirtilen deniz
turizmi tesis ve deniz turizmi araçları işletmelerine tür ve sınıfının
gerektirdiği asgari nitelikleri sağlaması durumunda yapılacak olan diğer
üniteleri yatırım kapsamında tutularak verilen belgeyi, j) Seyir izin belgesi: Türk bayraklı deniz turizmi araçları ile
yabancı limanlardan gelen veya Türkiye’de kışlayan yabancı bayraklı deniz
araçlarının vardıkları ilk Türk limanında veya kışlamak üzere kaldıkları son
bağlama yerinde yapacakları araç, personel, yolcu ve sefer ile ilgili beyan
ve işlemlerin yer aldığı, ayrıca liman seferi dışında yapacakları yolculuğa
müsaade edildiğini gösteren, liman çıkış belgesi yerine de geçen belgeyi, k)
Sınıflandırma: Bu Yönetmelikte yer alan turizm işletme belgeli deniz turizmi
tesisleri ve araçlarının asgari nitelikler, kapasite, fiziki özellikler,
kullanılan malzeme standardı, işletme ve hizmet kalitesiyle personelin
nitelikleri ve eğitim düzeyi gibi ölçütlerin sınıflandırma komisyonunca
değerlendirilerek sınıfının belirlenmesini, l)
Turizm işletmesi belgesi: Bu Yönetmelikte nitelikleri belirtilen deniz
turizmi tesisleri ve deniz turizmi araçları işletmelerine işletme aşamasında
verilen belgeyi, m)
Turizm yatırımı belgesi: Bu Yönetmelikte nitelikleri belirtilen deniz turizmi
tesisleri ve deniz turizmi araçları işletmelerine yatırım aşamasında verilen
belgeyi, n)
Yatçı: Mürettebat ve diğer hizmet personeli dışında gezi, spor, eğlence
amacıyla yatta bulunan kişileri, o)
Yolcu: Ticari olarak kullanılan bir deniz turizmi aracında, gemi adamı ve
görevli diğer personel ile sahibi, işletmecisi veya bunların temsilcileri
dışında gezi, eğlence ve spor hizmetlerini belli bir ücret karşılığında alan
kişileri, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Deniz Turizmi Tesislerinin Genel Nitelikleri ve
Türleri Yerleşme özellikleri MADDE 5 – (1) Deniz turizmi tesisleri; deniz araçlarına navigasyon, manevra, yanaşma, bağlanma, barınma, karaya
çekilme hizmetleri sunan ve bu hizmetleri ilgili mevzuat hükümleri uyarınca
yeterli emniyet düzeyini sağlayacak şekilde fiziki özelliklere göre
tasarlanmış alt yapıya sahip ve tesisten beklenen turizm hizmetinin en iyi
biçimde verilmesini sağlayacak nitelikleri taşıyan, gerekli donanım, tesisat
ve üst yapı ile yeterli kara, deniz alanı ve kara
ulaşım bağlantılarına sahip alanlarda kurulur. (2)
Deniz turizmi tesisleri gümrüklü saha sayılmaz. Ancak, hudut kapısı olarak
ilan edilmiş deniz turizmi tesislerinde, yalnızca hudut giriş ve çıkış
işlemlerinin yapılması için ayrılmış deniz turizmi aracının yolcusu, yolcu
eşyası ve deniz turizmi aracına ilişkin giriş ve çıkış işlemlerinin yapıldığı
bölge gümrüklü alandır. (3)
Kruvaziyer gemi limanları ile dört ve beş çıpalı yat limanlarında, imar planlarına uyulmak kaydıyla
ve turizm hizmetini kolaylaştırmak ve kalitesini artırmak amacıyla, 10/5/2005 tarihli ve 2005/8948 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararıyla yürürlüğe konulan Turizm Tesislerinin Belgelendirilmesine ve
Niteliklerine İlişkin Yönetmeliğe uygun konaklama, yeme, içme tesisleri ile
yat limanlarında, bağlama kapasitesinin %30’u kadar yatçı konaklama tesisleri
yapılabilir. (4)
Belgeli kruvaziyer limanlar ile beş çıpalı yat limanları bünyesinde konaklama, yeme, içme
veya eğlence hizmeti verebilecek nitelikte ve kendiliğinden hareket etme
kabiliyetine sahip olmayan, ancak bir römorkör vasıtasıyla çekilen en fazla
on odalı yüzer otel, en fazla yüz kişilik yüzer lokanta yapılabilir. Alt yapı nitelikleri MADDE 6 – (1) Deniz turizmi tesislerinde aşağıda belirtilen alt
yapı nitelikleri aranır: a)
Deniz araçlarının düzenli ve emniyetli bir şekilde yanaşabileceği ve
bağlanabileceği, işletme niteliğine uygun rıhtım ve iskeleler. b)
Denizcilik mevzuatına uygun denizden emniyetli yaklaşma ve girişi sağlayacak
fenerler ve her türlü işaretler. c)
Deniz turizmi tesislerinin tüm üniteleri ile çevre, iskele, rıhtım dâhil
sahanın sağlıklı ve emniyetli aydınlatılmasını sağlayan sistem ve jeneratör. ç)
Tesis kapasitesi ile orantılı temiz su deposu, araç bağlama yerlerine de
hizmet veren sağlığa uygun, kullanma suyu ve devamlı sıcak su hizmeti
sağlayan tesisat. d)
Tesisin tüm sahası içinde yangın ihbar ve ikaz sistemleri ile yangın
istasyonu ve yangın söndürme cihazlarından oluşan yangın önleme istasyonları. e)
Atık kabul lisans belgesi olmayan tesislerde, sintine suyu, slaç, atık yağ, çöp ve pis su gibi katı ve sıvı atıkların
2872 sayılı Çevre Kanunu ve ilgili yönetmeliklerine uygun şekilde bertarafı, hizmete uygun kapalı depolama ve arıtma
tesisatı. f)
Kara park sahası, iskele, rıhtım ve yüzer iskeleler üzerinde, uygun
mesafelere konan, deniz turizmi araçlarının içme ve kullanma suyu,
televizyon, telefon ve elektrik ihtiyacını karşılayan deniz araçlarına
doğrudan hizmet sağlayan kutular. g)
Bedensel engellilere de hizmet verecek şekilde bağlama kapasitesinin %10’u
kadar otopark. ğ)
Dahili ve harici telefon, faks, post cihazı, data,
internet, haberleşme sistemleri, denizde seyreden araçlar ile haberleşme ve
arama kurtarma için uygun frekanslarda çalışabilecek çok kanallı VHF
bantlarına haiz telsiz alıcı verici cihazları. h)
Bağlama yerlerine de hizmet verecek şekilde düzenlenen ambulans, itfaiye
araçları, çöp kamyonu ve genel araçların geçmesine uygun tesis içi araç yolları. ı)
Gürültü azaltılmasına ilişkin yapı ve sistem. Üst yapı nitelikleri MADDE 7 – (1) Deniz turizmi tesislerinde aşağıda belirtilen üst
yapı nitelikleri aranır: a)
Deniz turizmi tesislerine emniyetli ve kontrollü giriş sistemi. b)
Ön büro ve yönetim ünitesi. c)
Dinlenme ihtiyaçlarının karşılandığı bir salon. ç)
Yeme, içme ünitesi. d)
Kadın ve erkekler için yeterli sayıda duş ve tuvalet. e)
Gümrüklü veya gümrüksüz satış ünitesi. f)
İlk yardım malzeme ve gereçleri bulunan dolap. g)
Deniz turizmi tesisi ve deniz turizmi araçlarında çalışan personel için yeme,
içme, duş, tuvalet ve dinlenme yeri. ğ)
Akaryakıt ikmal imkânı veren sistem veya ünite. h)
Deniz araçları için emanet ve malzeme depoları. ı)
Spor tesisleri. i)
Limana emniyetli giriş ve çıkışları sağlayan ve kılavuzluk hizmeti verebilen
palamar botu. j)
Denizden yangına ilk müdahaleyi yapabilen yangın söndürme botu veya yangın
söndürme sistemi. k)
Bakanlar Kurulu kararı ile deniz hudut kapısı olarak belirlenen deniz turizmi
tesislerinde, hudut giriş ve çıkış işlemlerini yapmaya yetkili kamu birimleri
için kamu hizmet binası. Kruvaziyer gemi limanları MADDE 8 – (1) Kruvaziyer gemi
limanları, 5 inci maddedeki niteliklere sahip, yerli ve yabancı
ziyaretçilerin giriş ve çıkışlarında dinlenme, yeme, içme, konaklama ve alış
veriş gibi sosyal ve ticari üniteleri bulunan deniz turizmi tesisleridir. (2)
Kruvaziyer gemi limanları; A ve B tipi kruvaziyer gemi limanları olmak üzere ikiye ayrılır. a)
B tipi kruvaziyer gemi limanları 6 ncı ve 7 nci maddelerde yer
alan niteliklerin yanısıra aşağıda belirtilen
nitelikleri de taşır: 1)
En az bir kruvaziyer geminin yanaşabileceği,
yeterli uzunlukta güvenli fonksiyonel yolcu indirme yeri. 2)
En az bir gemiden inen yolcunun hizmet alabileceği kruvaziyer
terminali. 3)
Tur otobüsleri için park yeri ve taksi durağı. 4)
Personel, yolcu ve bagaj güvenlik kontrol ünitesi. 5)
Danışma ünitesi. 6)
Kamu hizmet binası. 7)
Yeme, içme yerleri ve dinlenme salonları. 8)
Kapalı devre güvenlik sistemleri. 9)
Anons yayın sistemleri. 10)
İlk yardım ünitesi. 11)
Bedensel engelliler için tuvalet ve özel düzenlemeler. 12)
Posta ve diğer iletişim hizmet ünitesi. 13)
Gümrüklü ve gümrüksüz satış üniteleri. 14)
Sergi ve gösteriler için uygun mahaller. 15)
Yakın çevrede yoksa banka hizmet ünitesi. 16)
Personel toplantı salonu. b)
A tipi kruvaziyer gemi limanları, B tipi kruvaziyer gemi limanlarında aranan şartların yanısıra aşağıda belirtilen nitelikleri de taşır: 1)
Aynı zamanda dört adet kruvaziyer geminin yanaşabileceği,
aynı anda birden fazla kruvaziyer geminin yolcularını
indirebileceği güvenli fonksiyonel yolcu indirme yerleri. 2)
Birden fazla gemi yolcusunun hizmet alacağı, giriş ve çıkışın ayrı ayrı yapılacağı iki adet terminal binası. 3)
İşletme ve yönetim birimleri. 4)
Yolcu nakliyesi için körük sistemleri. 5)
Valiz nakliye alanı, yükleme ve boşaltma sistemi. 6)
Turizm seyahat acenteleri ve tur operatörleri işletme ofisleri. 7)
Konferans ve toplantı salonu. 8)
Eğlence mekânları. 9)
VIP hizmeti salonu. 10)
Yeme, içme tesisleri. 11)
Helikopter pisti. 12)
Revir. Yat limanları MADDE 9 – (1) Yat limanları; 5 inci maddedeki niteliklere
sahip, yatların bağlanabilecekleri ve yatçıların yatlarından yürüyerek
çıkabilmelerine olanak sağlayan iskelelere, dinlenme, konaklama ve alışveriş
gibi sosyal tesisler ile yatlara bakım, onarım, karaya çekme ve teknik hizmet
sunan birimlere sahip deniz turizmi tesisleridir. (2)
Yat limanları; üç çıpalı yat limanları, dört çıpalı yat limanları, beş çıpalı
yat limanları olarak üçe ayrılırlar. a)
Üç çıpalı yat limanları; 6 ncı
ve 7 nci maddelerde yer alan niteliklerin yanısıra aşağıda belirtilen nitelikleri de taşır: 1)
Satış üniteleri. 2)
Kadın ve erkek yatçılar için bağlama kapasitesinin en az % 5’i kadar duş ve
tuvalet. 3)
Çamaşır ve bulaşık yıkama yerleri. 4)
Yatçıların dinlenmelerini ve bir arada bulunmalarını sağlayan sosyal tesis. 5)
Bedensel engelliler için tuvalet ve özel düzenlemeler. b)
Dört çıpalı yat limanları, üç çıpalı
yat limanları için aranan şartların yanısıra
aşağıda belirtilen nitelikleri taşır: 1)
Lokanta veya kafeterya. 2)
Kadın ve erkek yatçılar için bağlama kapasitesinin en az %10’u kadar duş ve
tuvalet. 3)
Kuru temizleme hizmeti. 4)
Yat çekek alanı ve vinç sistemleri. 5)
Bakım onarım hizmeti. 6)
Yatçı eşya depoları. 7)
Bağlama kapasitesinin en az %20’si kadar otopark alanı veya otopark hizmeti. 8)
Tenis kortu. 9)
Yüzme havuzu veya plaj yeri. 10)
Aletli jimnastik, masaj, sauna, hamam imkânlarının sağlandığı üniteler. c)
Beş çıpalı yat limanları, dört çıpalı
yat limanları için aranan şartların yanısıra
aşağıda belirtilen nitelikleri taşır: 1)
Helikopter pisti. 2)
Banka hizmetleri ünitesi. 3)
Revir. 4)
Sergi, konser, eğlence mekânları. 5)
Toplantı salonu. 6)
En az iki tenis kortu. 7)
Bağlama kapasitesinin en az %30’u kadar otopark. (3)
Üç çıpalı yat limanlarında 6 ncı
maddenin (h) bendi ile 7 nci maddenin (e) ve (ı)
bentlerinde yer alan nitelikler ihtiyaridir. Diğer tesisler MADDE 10 – (1) Diğer tesisler; işletmenin niteliğine göre 5 inci
maddedeki niteliklere sahip, kruvaziyer limanlar ve
yat limanları dışında, gezi, spor ve eğlence amaçlı deniz turizmi araçlarına
güvenli bir şekilde karaya çekme, bakım ve onarım hizmetleri ile denize
indirme hizmetleri sunan yerlerdir. (2)
Diğer tesisler, rıhtım ve iskeleler ile çekek yerleri olmak üzere ikiye
ayrılır. a)
Rıhtım ve iskeleler aşağıda belirtilen nitelikleri taşır: 1)
Korunmuş su alanında deniz araçlarının güvenli yanaşabilmesi ve bağlanması
imkânı. 2) İdare ofisi. 3)
Rıhtım, sabit veya sökülebilir iskele. 4)
Deniz araçlarından tahliye edilen atıkların çevreye zarar vermeyecek şekilde
toplandığı ünite. 5)
Yakın çevrede bulunmaması halinde temel ihtiyaçların karşılanabileceği satış
ünitesi. 6)
Kadın ve erkek yatçılar için duş ve tuvalet. 7)
Deniz araçlarının giriş ve çıkışı, kontrolü, yangın ve hırsızlık yönünden
emniyetini sağlayıcı tedbirler. 8)
Tesis bünyesinde bulunmaması halinde tuvalet, duş ve yeme, içme hizmetleri
için dışarıdan hizmet alımı. b)
Çekek yerleri aşağıda belirtilen nitelikleri taşır: 1)
Yönetim binası. 2)
İlk yardım hizmeti. 3)
Deniz turizmi aracı niteliğine uygun çekek teçhizatı. 4)
Çekek teçhizatına uygun parmak iskele, rıhtım, eğimli rıhtım, çekme havuzu
gibi deniz yapısı. 5)
Uygun büyüklükte çekek alanı. 6)
Çalışanlar için duş, tuvalet, ortak yeme, içme mahalli ve dinlenme yeri. 7)
Katı ve sıvı atıkların 2872 sayılı Çevre Kanunu ve ilgili yönetmeliklerine
uygun şekilde bertarafı, hizmete uygun kapalı
depolama ve arıtma tesisatı. 8)
Malzeme deposu. 9)
Palamar hizmeti ve yangın söndürme botu. 10)
Sahanın sağlıklı ve emniyetli aydınlatılmasını sağlayan sistem ve jeneratör. 11)
Tesiste yangın ihbar ve ikaz sistemleri ile yangın söndürme cihazlarından
oluşan yangın önleme istasyonları. (3)
Birden fazla çekek yeri bulunan yerlerde ikinci fıkranın (b) bendinin (2),
(6), (7) ve (11) numaralı alt bentlerinde yer alan hizmetler için merkezi
ortak ünitelerden yararlanılabilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Deniz Turizmi Tesislerinin Belgelendirme Şartları Turizm yatırım belgesi başvurusu MADDE 11 – (1) Gerçek ve tüzel kişiler, bu Yönetmelikte
belirlenen nitelikleri taşımak kaydıyla turizm yatırımı belgesi alarak deniz
turizmi tesisi yatırımı yapabilir. Bakanlıkça verilen turizm yatırımı
belgesi, belgede isimleri yazılı gerçek ve tüzel kişilere ait olup,
Bakanlığın izni olmadan üçüncü kişilere devredilemez. Tahsisli arazilerin
belge devirlerinde ayrıca mal sahibinin de uygun görüşü aranır. Turizm
yatırım belgesi taleplerinde, aşağıda belirtilen belgelerin aslı veya aslını
vermeye yetkili merci tarafından veya aslı gibidir şeklinde noterce
onaylanmış suretleri ile yazılı olarak Bakanlığa başvurulur. Bu belgelerin ve
Bakanlıkça gerekli görülmesi halinde istenecek diğer bilgi, belge ve
projelerin içeriği Bakanlıkça belirlenir. a)
Başvuru dilekçesi. b)
Yatırımın yeri, türü ve sınıfı, kapasitesi, finansmanı ve pazarlaması gibi
bilgileri içeren rapor. c)
Yatırıma ilişkin ilgili kurum görüşleri. ç)
Ortaklardan birinin veya birkaçının adına yatırımcı veya işletmeci olarak
belge düzenlenmesinin talep edilmesi halinde bu hususta ortaklar arasında
düzenlenen muvafakatname. d)
Talebin şirket veya adi ortaklık adına yapılması halinde tescile ilişkin
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi ile imza sirküleri, isim tescili yapılmış ise
tescile ilişkin belge. e)
Tesisin türü, yeri, büyüklüğü veya konumu gibi nedenlerle özellik arz eden
yatırımların bu özelliklerini genel olarak yansıtan uygun ölçekte fikir
projesi ve vaziyet planı. (2)
Tadilat yapılması durumunda, birinci fıkranın (b), (c) ve (e) bentlerinde
belirtilen belgeler ile Bakanlığa yazılı olarak başvurulur. Turizm işletmesi belgesi başvurusu MADDE 12 – (1) Gerçek ve tüzel kişiler bu Yönetmelikte
belirlenen nitelikleri taşımak kaydıyla turizm işletmesi belgesi alarak deniz
turizmi tesisi işletmeciliği yapabilir. Bakanlıkça verilen turizm işletmesi
belgesi, belgede isimleri yazılı gerçek ve tüzel kişilere ait olup,
Bakanlığın izni olmadan üçüncü kişilere devredilemez. (2)
Belgeli turizm yatırımının tamamlanıp işletmeye hazır olması durumunda, belge
sahibi tarafından aşağıda belirtilen belgelerin aslı veya aslını vermeye
yetkili merci tarafından veya aslı gibidir şeklinde noterce onaylanmış
suretleri ile birlikte Bakanlığa başvurulur. Bu belgelerin ve Bakanlıkça
gerekli görülmesi halinde istenecek diğer bilgi, belge ve projelerin içeriği
Bakanlıkça belirlenir. a)
Başvuru dilekçesi. b)
Denizcilik Müsteşarlığından alınacak işletme izni veya geçici işletme izni. c)
İşyeri açma ve çalışma ruhsatı. ç)
İşletme iç talimatı. d)
Teminat. e)
Sigorta. Doğrudan turizm işletmesi belgesi
başvurusu MADDE 13 – (1) Gerçek ve tüzel kişiler, turizm yatırımı belgesi
almadan doğrudan turizm işletmesi belgesi taleplerinde 11 inci ve 12 nci maddelerde belirtilen belgelerle birlikte Bakanlığa
yazılı olarak başvurur. Deniz turizmi tesislerinin belge devri MADDE 14 – (1) Tahsisli yatırım ve işletmelerin tahsis
koşulları saklı kalmak kaydıyla, turizm belgesinin devrine ilişkin
taleplerde, deniz turizmi tesisinin yatırım ve işletme durumuna göre deniz
turizmi tesisleri yatırım veya işletmecisi, 11 inci veya 12 nci maddelerde belirtilen belgelerin aslı veya aslını
vermeye yetkili merci tarafından veya aslı gibidir şeklinde noterce
onaylanmış suretleri ile yazılı olarak Bakanlığa başvurur. Deniz turizmi yatırımı belgesinin süresi
ve yatırımın izlenmesi MADDE 15 – (1) İnşaata başlama süresi belge tarihinden itibaren
iki yıla, işletmeye açılma süresi ise yatırım belgesi verilmesinden itibaren
dört yıla kadar olmak üzere yatırımın özellikleri ve yatırıma başlama
koşulları dikkate alınarak Bakanlıkça belirlenir. Ancak işletmeye açılma
süresi, belge sahibinin talebi üzerine Bakanlıkça uygun görülmesi durumunda
uzatılabilir. Tahsisli arazilerde bu süre tahsis koşullarına göre belirlenir.
Kısmi turizm işletmesi belgesinde yatırım kapsamında kalan üniteler,
yatırımın niteliğine göre Bakanlıkça belirlenen süreler içerisinde
tamamlanmak zorundadır. Bu süre belge sahibinin talebi halinde ve Bakanlıkça
uygun görülmesi durumunda uzatılabilir. (2)
Mücbir sebepler ile kamudan kaynaklanan ve Bakanlıkça kabul edilebilir hukuki
ve idari uyuşmazlıklardan doğmuş sebeplerin devam ettiği sürece yatırım
süreleri işletilmez. Özel düzenlemeler MADDE 16 – (1) Deniz turizmi tesisi yatırımı veya işletme belgesi;
bu Yönetmelikte yer alan ve kendi tür ve sınıfı için gerekli asgari
nitelikleri sağlayan birden fazla türün bir araya gelerek oluşturacakları
tesislere de verilebilir. Bu tesislerin bünyesinde Turizm Tesislerinin
Belgelendirilmesine ve Niteliklerine İlişkin Yönetmelikte yer alan türler
bulunabilir, ancak bu tesis türleri deniz turizmi tesisinden önce işletmeye
geçemez. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Deniz Turizmi Tesislerinin İşletme Esasları Deniz turizmi tesislerinin idaresi MADDE 17 – (1) Deniz turizmi tesisleri, işletmeciler tarafından
ikinci fıkrada belirtilen esaslar dahilinde hazırlanan
ve Bakanlıkça onaylanan işletme iç talimatı uyarınca idare edilir. (2)
İşletme iç talimatında; a)
İşletmenin niteliğine göre kapsamı farklılık gösterebilen nitelikte, turizm
amaçlı deniz araçlarının limana girişi, bağlanması, kışlaması, karaya
çekilmesi, bakım ve onarımı, denize indirilmesi ve limandan çıkışlarına, b)
Donatan, malik, kaptan, amatör kullanım amacıyla deniz turizmi aracını
kiralayan kişiler ile mürettebat ve turizm amaçlı deniz araçlarında bulunan
kişilerin liman tesislerinde veya limandaki diğer deniz araçlarında meydana
getirebilecekleri hasar ve zararların tazmininden bizzat sorumlu olduklarına,
c)
Deniz turizmi tesisi işletmesinin, işletme faaliyetlerinin yürütülmesi
sırasında turizm amaçlı deniz araçlarında ve bunların sahip, mürettebat ve
yerli veya yabancı yolcularında meydana gelebilecek hasar ve zararlardan
sorumlu olduklarına, ç)
Deniz turizmi tesisinde bağlı deniz turizmi aracı sahibinin veya ekibinin
değişmesi halinde, yeni sahibinin adı, soyadı ve açık adresi ile bu talimatta
yer alan kurallara uyacağını bildiren bir belgeyi liman idaresine vermesinin
zorunlu olduğuna, aksi halde bu kurallara uyulmamasından doğacak sonuçlardan
eski sahibinin sorumlu tutulacağına, d)
Deniz turizmi tesisinde bağlı deniz araçlarının olağanüstü hallerde bağlama
yerlerinin değiştirilebileceğine, gerekli acil tamiratın donatan veya kaptan
adına yaptırılabileceğine ve buna ilişkin bedellerin kaptan veya donatandan
tahsil edileceğine, e)
Deniz turizmi tesisinin huzur ve güvenini bozan ilgililerin uyarılacağına,
gerekiyorsa anlaşmaların tek taraflı olarak feshedilebileceğine ve deniz
araçları ile birlikte tesis sınırları dışına çıkartılabileceğine, f)
Kötü hava şartlarında ve irtifak hakkı ve kira sözleşmesi hükümleri saklı
kalmak şartıyla deniz turizmi tesisine bağlanamayacak deniz araçlarına, ilişkin hükümler yer alır. (3)
Deniz turizmi tesisi işletme talimatı, Türkçe, İngilizce ve tesis yönetiminin
uygun göreceği diğer dillerde yazılarak deniz turizmi liman tesislerinin
idare binasının görünür bir yerinde ve okunacak şekilde devamlı bir biçimde
bulundurulur. (4)
Deniz turizmi tesisleri, tesislerinden faydalanan deniz turizmi araçları ile
ilgili çeşitli bilgileri, ilgili kamu idaresince istenildiğinde elektronik
ortamda verebileceği sistemi tesis eder. Bağlama sözleşmesi MADDE 18 – (1) Deniz turizmi tesisleri ile deniz turizmi
araçlarının donatan veya kaptanları arasında; tesislerine bağlanan veya
karaya çekilen deniz araçları ile ilgili olarak bağlama sözleşmesi yapılması
zorunludur. Yapılan bağlama sözleşmesinin bir sureti, donatan veya kaptana
verilir. (2)
Deniz turizmi aracının bağlama sözleşmesi süresinin bitiminden itibaren beş yıl sonunda tesis işletmesine başvurmaması ve sözleşmesini
yenilememesi halinde deniz turizmi aracı terk edilmiş sayılır. Bu durumda,
deniz turizmi tesisi işletmesi durumu liman başkanlığına ve gümrük idaresine
bildirir. İşletme müdürünün nitelikleri MADDE 19 – (1) Deniz turizmi tesisi işletmelerine işletme müdürü
olarak atanacak kişilerde aşağıdaki nitelikler aranır: a)
Türk vatandaşı olmak. b)
En az lise mezunu olup denizcilik veya turizm sektöründe en az üç yıl
çalışmış olmak veya yüksekokul mezunu olmak. c)
5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununa muhalefetten, 2634 sayılı Turizmi
Teşvik Kanununun 36 ncı maddesi veya 1618 sayılı
Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları
Birliği Kanununun 30 uncu maddesinde yer alan suçlardan ve organize suçlardan
cezalandırılmamış olmak. İşletme müdürünün yetki ve sorumlulukları
MADDE 20 – (1) Deniz turizmi tesisi işletmelerinde güvenlik,
düzen, temizlik ve çalışan personel arasındaki koordinasyon ile aşağıda
belirtilen hizmetler işletme müdürü tarafından sağlanır: a)
Bu Yönetmelik ve işletme iç talimatının öngördüğü görevleri yapmak ve gerekli
tedbirleri almak. b)
Turizm amaçlı deniz araçlarının limana giriş, bağlama, kalış, bakım, onarım
ve çıkışlarını düzenlemek. c)
Olağanüstü hallerde ve mücbir sebeplerle deniz turizmi tesisinde bulunan
turizm amaçlı deniz araçlarının bağlama yerlerini değiştirmek, zorunlu
tamiratları donatan veya kaptan adına yaptırıp bedellerini tahsil etmek. ç)
Deniz turizmi tesislerinde huzur, güven ve düzeni bozanları uyarmak, bu
konuda ilgili mercileri bilgilendirmek. d)
Tesisin uygun olması halinde ve liman başkanının talebi üzerine, olağanüstü
hallerde deniz araçlarının deniz turizmi tesislerinden yararlanmalarına izin
vermek. e)
Yabancı bayraklı turizm amaçlı deniz araçlarının 46 ncı
maddeye göre Türkiye’de bırakılmaları halinde, bu araçların işletmenin
sorumluluğu altına alındığını gösteren gümrük ve liman idaresine muhatap
belge düzenlemek. f)
Giriş ve çıkış işlemi yaptırmayan deniz araçlarının durumlarını derhal
limanlardaki yetkili kurum temsilcilerine bildirmek. Deniz turizmi tesisi işletmelerinin yetki
ve sorumlulukları MADDE 21 – (1) Deniz turizmi tesisi içinde terk edilen deniz
araçları ile çalınan, batan veya kaza neticesi parçalanarak tekrar yurtdışına
çıkarılması mümkün olmayan yabancı bayraklı deniz araçlarının gümrük
vergilerinden deniz turizmi tesisi işletmeleri sorumlu tutulamaz ve yediemin
olarak gösterilemez. Ancak bu durumdan gümrük idaresine bilgi verilir. (2)
Deniz turizmi tesisi işletmeleri; Bakanlıkça belirlenen miktar ve kurallara
uygun teminat vermek ve sigorta güvenliğini sağlamak zorundadır. (3)
Sahil güvenlik botları, zorunlu ve başka imkân bulunmadığı hallerde, işletme
müdürü ile koordineli ve geçici olarak işletmeye girebilir ve zorlayıcı neden
halinin devamınca işletmede bağlanabilir. (4)
Deniz turizmi tesisi işletmeleri, tesislerinde bulunan ve tesislerine gelen
deniz turizmi araçlarının katı ve sıvı atıklarını almakla sorumludur. (5)
Çeşitli suçlar nedeniyle el konulan deniz araçları ve mallar deniz turizmi
tesislerine bırakılamaz. BEŞİNCİ BÖLÜM Deniz Turizmi Araçlarının Türleri Kruvaziyer gemiler MADDE 22 – (1) Kruvaziyer gemiler,
gezi, eğlence ve spor amacıyla önceden belirlenmiş program ve rotada
seyreden, deniz turizmi ticaretinde kullanılmaya uygun konaklama, yeme, içme,
eğlence, dinlenme, spor etkinliklerine uygun üniteleri bulunan, denize
elverişli olan deniz turizmi aracıdır. (2)
Kruvaziyer gemiler aşağıda belirtilen nitelikleri
taşır: a)
Danışma ve kabul holü. b)
Yönetim birimleri. c)
Bagaj taşıma hizmeti. ç)
Telefon, faks ve internet hizmetleri. d)
Revir. e)
Kamaralar. f)
Yüzme havuzu. g)
Spor, eğlence, yeme, içme, dinlenme üniteleri. ğ)
Oyun, televizyon, kütüphane ve okuma salonu. h)
Çocuk oyun yerleri ve bu yerlerde çocuklar için özel tuvaletler. ı)
Satış üniteleri. i)
Çamaşır yıkama, ütüleme ve kuru temizleme üniteleri. j)
Yolcu kapasitesi ile orantılı çok amaçlı salon. k)
Müşteri ve servis asansörleri. l)
Sinema. m)
Kuaför ve güzellik salonu. Yatlar MADDE 23 – (1) Yatlar, gezi, spor ve eğlence amacıyla deniz
turizmi ticaretinde kullanılmaya uygun, taşıdığı yolcu sayısı onikiyi geçmeyen, yük, yolcu ve balıkçı gemisi
niteliğinde olmayan, kamarası, tuvaleti ve mutfağı olan deniz aracıdır.
Kabotaj seferinde yüz mille sınırlı, en yakın karadan yirmi milden fazla
uzaklaşmamak koşulu ile taşıdığı yolcu sayısı otuzaltıyı
geçmeyen, tonilato belgesinde yat olduğu belirtilen deniz turizmi araçları da
bu kapsamdadır. (2)
Oniki yatak kapasitesinden fazla, tonilato
belgelerinde yolcu gemisi olarak nitelendirilmiş yat tipinde inşa edilmiş
deniz araçları da bu kapsamda belgelendirilir. (3)
Deniz turizmi hizmetinde kullanılacak yatlar aşağıda belirtilen nitelikleri
taşır: a)
Yatçı sayısı ile uyumlu yemek masası, mini bar, oturma ve güneşlenme grupları. b)
Kapasiteye uygun bulaşık makinesi, fırın, buzdolabı veya buz kutusu, kumanya
için yeterli depo, yeterli hazırlık yerleri ve bulaşık yıkama yerini kapsayan
mutfak. c)
Teknik normlara uygun yatak, genel aydınlatma ve gece lambası, saç kurutma
makinesi, tuvalet masası ve aynası, kişisel temizlik kiti, elbise dolabı,
perde, kliması olan rahat kullanıma imkân verebilecek şekilde düzenlenmiş,
suyun yayılımını engelleyici önlemler alınmış duşlu ve tuvaletli kamaralar. ç)
Mürettebatsız kiralanan yatlar hariç personel için ayrı kabin, duş ve
tuvalet. Günübirlik gezi tekneleri MADDE 24 – (1) Günübirlik gezi teknesi, gezi, spor, eğlence ve
turizm amacıyla limandan aldığı yolcuları aynı gün aynı limanda indiren,
denize elverişlilik belgesine sahip deniz turizmi aracıdır. (2)
Günübirlik teknelerin bu Yönetmeliğe göre tür ve kapasiteleri, çalışma usul
ve esasları ile belgelendirilmesine ilişkin esaslar Bakanlıkça belirlenir. Dalabilir deniz turizmi aracı MADDE 25 – (1) Dalabilir deniz turizmi aracı, insan taşıyan,
fiziksel olarak su altında ve su üstünde seyir esnasında bir desteğe bağlı
olmaksızın hareket edebilen veya her durumda su üstü desteği ile su altında
çalışan, denize elverişlilik belgesinde dalabilir deniz turizmi aracı olarak
belirtilen araçtır. (2)
Dalabilir deniz turizmi araçları, Denizcilik Müsteşarlığından alınacak
faaliyet iznine göre Bakanlıkça deniz turizmi araçları işletmeciliği
kapsamında belgelendirilir. Diğer deniz turizmi araçları MADDE 26 – (1) Diğer deniz turizmi araçları; bu Yönetmelikte
tanımlanan deniz turizmi araçları dışında, turizm amaçlı su altı ve su üstü
faaliyetlerini yapan deniz araçları ile teknolojik ve sektörel
gelişmeye paralel olarak gelişen gezi, spor ve eğlence amacı ile faaliyette
bulunan araçlardır. Diğer deniz turizmi araçları, yüzer deniz turizmi
araçları, özel deniz turizmi araçları ve turizm amaçlı su altı ve su üstü
faaliyet araçları olmak üzere üçe ayrılır. (2)
Yüzer deniz turizmi araçları; Türk karasularında veya limanlarında turizm
amaçlı olarak konaklama, yeme, içme veya eğlence hizmeti verebilecek
nitelikte ve kendiliğinden hareket etme kabiliyetine sahip veya bir römorkör
vasıtasıyla çekilen, toplam kapasiteleri belirlenmiş ve kullanım amacı
belirtilmiş, denize elverişlilik belgesi olan deniz aracıdır. a)
Kendiliğinden yüzer deniz turizmi araçları aşağıda belirtilen nitelikleri
taşır: 1)
Deniz aracının demirleme ve bağlama yerleri ile mola duraklarını ve
dolaşacağı güzergahı belirten ilgili liman
başkanlığınca onaylanmış harita. 2)
En az yüz kişilik kapasite. b)
Kendiliğinden hareket etme kabiliyeti olmayan yüzer deniz turizmi araçları
aşağıda belirtilen nitelikleri taşır: 1)
Deniz aracı hakkında emniyet, denizde can ve mal güvenliği mevzuatı ile deniz
mevzuatı yönünden yetkili kuruluşların uygun görüşünü gösterir belge. 2)
Yüzer otel olarak işletilmeleri halinde en az yüzyirmi
yatak, yüzer lokanta olarak işletilmeleri halinde en az yüz kişilik kapasite. 3)
Valilikçe verilen işletme izni. (3)
Özel deniz turizmi araçları; bu Yönetmelikte belirlenmiş olan türleri veya
nitelikleri sağlamayan ancak, özgünlük, üstün hizmet, ulusal veya
uluslararası şöhret gibi nitelikleri nedeniyle işletme özelliği arz ettiği
için veya kültürel, sanatsal veya tarihsel açıdan önem taşıdıkları için
Bakanlıkça belgelendirilmeleri uygun görülen deniz turizmi araçlarıdır. (4)
Turizm amaçlı su altı ve su üstü faaliyet araçları; yolcularına dalma hizmeti
ve eğitimi veren, yeterli ve gerekli ekipmana sahip
deniz aracı ile gezi, spor ve eğlence amaçlı ticari deniz araçlarıdır. ALTINCI BÖLÜM Deniz Turizmi Araçlarının Belgelendirme Şartları Deniz turizmi araçları yatırım ve
işletmeciliği MADDE 27 – (1) Deniz turizmi araçları işletmecileri,
mülkiyetlerinde bulundurdukları veya kiraladıkları deniz turizmi aracını,
mürettebatlı veya mürettebatsız olarak gezi, spor, eğlence amacıyla
kiralayan, pazarlamasını yapan, Bakanlıktan belgeli gerçek ve tüzel
kişilerdir. (2)
Yabancı bayraklı deniz araçlarının kiralanması ve yabancı deniz araçları
işletmelerinin Türkiye’deki temsilciliği, Türk bayraklı deniz araçlarına
sahip Bakanlıktan belgeli işletmeler tarafından yapılır. Yabancı bayraklı
yatları kiralayan veya yabancı yat işletmelerinin temsilciliğini yapan
Bakanlıktan belgeli işletmelerin, yabancı işletme ve yabancı bayraklı yatın çalışma
usul esasları, kapasitesi ve istenilen bilgi ve belgeler Bakanlıkça
belirlenir. (3)
Bakanlıkça verilen yatırım ve işletme belgeleri, belgede isimleri yazılı
gerçek veya tüzel kişilere ait olup, Bakanlığın izni alınmadan üçüncü
kişilere devredilemez. (4)
Bakanlıktan belgeli deniz turizmi araçları işletmeleri münhasıran seyahat
acenteleri tarafından yapılan faaliyetleri yapamaz, tur, paket tur ve
transfer hizmetleri düzenleyemez. Düzenlemeleri halinde 1618 sayılı Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları
Birliği Kanunu kapsamında cezalandırılırlar. Deniz turizmi araçları
işletmelerinin kendi ürünlerini pazarlamaları, rezervasyon yapmaları ve
satmaları, deniz turizmi araçlarının seyr-ü
seferinde yolcu taşımaları seyahat acenteliği sayılmaz. Seyahat acentalığı faaliyeti yürütenlerin deniz turizm araçları
işletme belgesi iptal edilir. Turizm yatırımı belgesi başvurusu MADDE 28 – (1) Gerçek ve tüzel kişiler, bu Yönetmelikle
belirlenen nitelikleri taşımak kaydıyla turizm yatırım belgesi alarak deniz
turizmi araçları işletmeciliği yatırımı yapabilirler. Turizm yatırım belgesi
taleplerinde, Bakanlıkça gerekli görülecek belgeler ile aşağıda belirtilen
belgelerin aslı veya aslını vermeye yetkili merci tarafından veya aslı
gibidir şeklinde noterce onaylanmış sureti ile yazılı olarak Bakanlığa
başvurulur: a)
Başvuru dilekçesi. b)
Ortaklardan birinin veya birkaçının adına yatırımcı veya işletmeci olarak
belge düzenlenmesinin talep edilmesi halinde bu hususta ortaklar arasında
düzenlenen muvafakatname. c)
Talebin şirket veya adi ortaklık adına yapılması halinde tescile ilişkin
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi ile imza sirküleri, isim tescili yapılmış ise
tescile ilişkin belge. ç)
Deniz turizmi aracı yapım sözleşmesi. d)
Proje ve araç inşa izin belgesi. Turizm işletmesi belgesi başvurusu MADDE 29 – (1) Gerçek ve tüzel kişiler, bu Yönetmelikle
belirlenen nitelikleri taşımak kaydıyla turizm işletmesi belgesi alarak deniz
turizmi aracı işletmeciliği yapabilir. (2)
Belgeli turizm yatırımının tamamlanıp işletmeye hazır olması durumunda, belge
sahibi tarafından Bakanlıkça gerekli görülecek belgeler ile aşağıda
belirtilen belgelerin aslı veya aslını vermeye yetkili merci tarafından veya
aslı gibidir şeklinde noterce onaylanmış sureti ile birlikte Bakanlığa
başvurulur: a)
Başvuru dilekçesi. b)
Gemi tasdiknamesi veya tonilato belgesi. c)
Denize elverişlilik belgesi. ç)
Teminat. d)
Ortaklardan birinin veya birkaçının adına yatırımcı veya işletmeci olarak
belge düzenlenmesinin talep edilmesi halinde bu hususta ortaklar arasında
düzenlenen muvafakatname. e)
Sigorta poliçesi. Doğrudan turizm işletmesi belgesi
başvurusu MADDE 30 – (1) Gerçek ve tüzel kişiler, turizm yatırımı belgesi
almadan doğrudan turizm işletmesi belgesi taleplerinde 28 inci maddenin
birinci fıkrasının (ç) ve (d) bentleri hariç, 28 inci ve 29 uncu maddelerde
belirtilen belgelerle Bakanlığa yazılı olarak başvurur. Deniz turizmi araçları işletmeleri belge
devri başvurusu MADDE 31 – (1) Deniz turizmi araçları yatırım ve işletmelerinin
belge devrine ilişkin taleplerde, deniz turizmi araçları yatırımcısı veya
işletmecisi, işletmenin durumuna göre, yatırım ve işletme belgesi
başvurularında belirtilen belgelerin aslı veya aslını vermeye yetkili merci
tarafından veya aslı gibidir şeklinde noterce onaylanmış sureti ile birlikte
Bakanlığa yazılı olarak başvurur. YEDİNCİ BÖLÜM Deniz Turizmi Araçları İşletmelerinin Çalışma
Esasları İşletme adresi MADDE 32 – (1) Kruvaziyer gemi ve
kapasitesi otuz yatak ve üzerinde olan yat işletmelerinin müşterileri ile
ilişkilerini düzenleyeceği bir büro kurmaları zorunludur. (2)
Kapasitesi otuz yatağın altında olan yat işletmesinin bir büro ile hizmet
anlaşması düzenlemesi gerekir. (3)
Günübirlik gezi teknesi, dalabilir deniz aracı ve diğer deniz turizmi
araçları işletmesi Bakanlığa irtibat adresi bildirir. İşletme müdürünün nitelikleri MADDE 33 – (1) Deniz turizmi araçları işletmelerine işletme
müdürü olarak atanacak kişilerde aşağıdaki nitelikler aranır: a)
Türk vatandaşı olmak. b)
En az lise mezunu olup denizcilik veya turizm sektöründe en az üç yıl
çalışmış olmak veya yüksekokul mezunu olmak. c)
5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununa muhalefetten, 2634 sayılı Turizmi
Teşvik Kanununun 36 ncı maddesi veya 1618 sayılı
Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları
Birliği Kanununun 30 uncu maddesinde yer alan suçlardan ve organize suçlardan
cezalandırılmamış olmak. Yatların kiralanmasında mürettebat MADDE 34 – (1) Deniz turizmi araçları işletmeciliği bünyesindeki
Türk ve yabancı bayraklı, yatçı sayısı onikiyi
geçmeyen yatların mürettebatsız olarak kiraya verilebilmesi için, kiralayan
yatçılardan en az birisinin yeterli nitelikte ehliyet sahibi olması gerekir. Yabancı bayraklı deniz turizmi
araçlarının kiralama esasları MADDE 35 – (1) Bakanlıktan belgeli deniz turizmi araçları
işletmeleri, yabancı bayraklı deniz turizmi araçlarını, turizm amaçlı ticari
faaliyetlerde kullanılmak üzere Bakanlığın izniyle beş yıla kadar
kiralayabilir. Bu izinler gerektiğinde Bakanlıkça uzatılabilir. Bu
işletmelerden deniz turizminin geliştirilmesi için Bakanlıkça her yıl
belirlenen miktarda altyapı hizmetlerine katkı payı alınır. Bu katkı payı
Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğüne yatırılır. (2)
Yabancı bayraklı deniz turizmi araçları, yabancılara ve yurtdışında ikamet
eden Türk vatandaşlarına kiralanır. Bayrak çekme MADDE 36 – (1) Kanunun 27 nci
maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca, 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun 823
üncü maddesine bağlı kalmaksızın, Bakanlıktan belgeli deniz turizmi araçları
işletmelerinin 35 inci madde uyarınca kiralanan yabancı bayraklı deniz
turizmi araçlarına kira süresince Türk bayrağı çekilmesine izin vermeye
Bakanlık yetkilidir. Bu şekilde Türk bayrağı çekilen deniz turizmi
araçlarından deniz turizminin geliştirilmesi için Bakanlıkça her yıl belirlenen
miktarda altyapı hizmetlerine katkı payı alınır. Bu katkı payı Bakanlık Döner
Sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğüne yatırılır. Yabancı işletmeler MADDE 37 – (1) Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (e)
bendi ve 27 nci maddesi uyarınca, Türkiye dışında
kurulu yabancı bayraklı deniz turizmi araçları işletmelerinin, bu araçlarını
turizm amacıyla Türkiye’de işletmelerine Bakanlıkça beş yıla kadar izin
verilebilir. Bu iznin verilebilmesi için yabancı işletmenin en az bir kruvaziyer gemiyi veya altmış yatak kapasitesine sahip
yabancı bayraklı yatlarını Türkiye’de bulundurarak yurtdışında pazarlamaları
gerekir. Bu izinler gerektiğinde Bakanlıkça uzatılabilir. Bu işletmelerden
deniz turizminin geliştirilmesi için Bakanlıkça her yıl belirlenen miktarda
altyapı hizmetlerine katkı payı alınır. Bu katkı payı Bakanlık Döner Sermaye
İşletmesi Merkez Müdürlüğüne yatırılır. Muayene ve ölçüm MADDE 38 – (1) Türk ve yabancı bayraklı deniz turizmi
araçlarının muayene ve ölçümleri, ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat
hükümlerine göre yapılır. (2)
Yabancı bayraklı deniz turizmi araçlarının sahip oldukları aynı nitelikteki
belgeler ve muayeneler geçerlidir. (3)
Yabancı bayraklı deniz turizmi araçlarının tonajlarını belirlemede
kullanılacak usul ve esasları tespit etmeye Denizcilik Müsteşarlığı
yetkilidir. SEKİZİNCİ BÖLÜM Türk Karasularında Seyir Esasları Liman başkanlığı MADDE 39 – (1) Liman başkanlığı, turizm amaçlı deniz araçlarının
liman giriş ve çıkış işlemlerinde, mülki idare amirinin talimatlarına göre
hudut kapılarında işlemleri yürüten yetkili kamu idaresidir. Hudut giriş ve çıkış işlemleri MADDE 40 – (1) Türkiye’ye deniz yoluyla giren veya Türkiye’den
çıkan her türlü deniz aracı, deniz hudut kapılarından giriş ve çıkış yapmak
zorundadır. (2)
Deniz araçlarının hudut giriş ve çıkış işlemleri; beyan esasına dayalı olarak
seyir izin belgesi üzerinde, liman başkanı tarafından yapılır ve ilgili kamu
kurumları liman başkanı tarafından bilgilendirilir. Söz konusu işlemler
sırasında işbirliği yapılan ilgili kamu kurum ve kuruluşları tarafından
gerekli görüldüğü hallerde, bu kurumların inceleme ve araştırması
sonuçlanıncaya kadar deniz aracının limana girmesine veya limandan
ayrılmasına izin verilmez. (3)
Deniz aracının hudut giriş ve çıkış işlemleri sırasında deniz aracı sahibinin
veya kaptanının pasaportları üzerine deniz aracına ait herhangi bir kayıt
düşülmez. (4)
Deniz seyri dışında herhangi bir nakliye vasıtasıyla Türkiye gümrük bölgesine
getirilen deniz araçlarının hudut girişlerine ilişkin seyir izin belgesi
işlemleri denize ilk indirildikleri yerde başlar. Deniz turizmi araçlarının seyir izin
belgesi MADDE 41 – (1) Deniz turizmi araçlarının araç, gümrük, personel,
yolcu, pasaport, sıhhi muamele, liman, eşya ve sefer ile ilgili diğer beyan
ve işlemlerinin tamamı seyir izin belgesi üzerinde yapılır. Türk
karasularında seyirde kullanılacak belgelerin ve bu belgelerin, biçim, basım,
dağıtım ve kullanım şekline ilişkin esaslar ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının
görüşleri alınarak Bakanlıkça belirlenir. (2)
Bakanlıkça belirlenen esaslara uygun olarak hazırlanan seyir izin belgesinin
basım ve dağıtımı, Bakanlıkça her yıl döviz ve Türk Lirası olarak
belirlenecek miktarlar karşılığında Bakanlık Döner Sermaye Merkez
İşletmesince yapılır. Döner Sermaye Merkez İşletmesi bu belgelerin dağıtımını
meslek kuruluşları aracılığıyla da yapabilir. Bu durumda net hâsılattan
görevlendirilen kuruluşa idari ve genel giderler karşılığı % 10 pay ödenir ve
kalanı Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğüne gelir kaydedilir. Türk limanları arasında seyir esasları MADDE 42 – (1) Hudut giriş işlemini tamamlamış Türk ve yabancı
bayraklı deniz turizmi araçları, Türk karasuları ve limanları arasında liman
başkanlığının onayı ile serbestçe dolaşabilir. (2)
Hudut giriş işlemini tamamlamış yabancı bayraklı özel deniz araçları
Türkiye’ye girişte Türk liman ve karasularında yapacakları seyirleri,
güzergâhlarını seyir izin belgesi üzerinde belirterek serbestçe seyredebilir.
Türk bayraklı özel deniz araçları Türk limanları arasında yapacakları
seferlerde seyir izin belgesi kullanmaz. (3)
Kruvaziyer gemiler dışında Bakanlıktan belgeli Türk
ve yabancı bayraklı deniz turizmi araçları, Türk karasularında her ticari
seferin sonuna kadar geçerli olmak üzere seyir izin belgesi ile seyreder. Kruvaziyer gemiler, seyir izin işlemleri açısından diğer
gemilerin tabi oldukları işlemlere tabidir. (4)
Seyir izin belgesinin deniz turizmi araçları sahipleri veya kaptanları
tarafından doğru ve noksansız bir biçimde doldurularak imzalanması ve süresi
içerisinde deniz turizmi aracında bulundurulması zorunludur. (5)
Kaptanın, seyir izin belgesinin sefer süresince deniz turizmi aracında kalan
nüshasını liman başkanlığına teslim etmesi ile sefer tamamlanmış olur. (6)
Türk Boğazlarından geçişler bakımından 1936 tarihli Montrö Boğazlar Rejimi
Sözleşmesi ile 8/10/1998 tarihli ve 98/11860 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararıyla kabul edilen Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni
Tüzüğü hükümleri saklıdır. (7)
Seferini tamamlayan deniz turizmi araçları, sefer bittikten en geç oniki saat içinde liman başkanlığına bildirimde
bulunurlar. (8)
Deniz turizmi tesislerinde kışlayan yabancı bayraklı deniz turizmi
araçlarının seyir izin belgeleri kışlama süresince geçerlidir. Sıhhi muamele MADDE 43 – (1) Deniz turizmi araçlarının seyir izin belgesi
kapsamında yaptıkları vize, patente dâhil sıhhi muamele, yabancı bir limana
uğramadıkları ve Türkiye’de kaldıkları sürece ayrıca bir işleme gerek
olmaksızın geçerlidir. (2)
Ancak, ölüm ve bulaşıcı hastalık halinin en yakın liman başkanlığına veya en
yakın mülki idare amirliğine bildirilmesi zorunludur. Deniz turizmi araçları seyir bölgeleri,
kontrolü ve geliştirilmesi MADDE 44 – (1) Türk ve yabancı bayraklı veya yabancıların
kullandıkları deniz turizmi araçları; Türk karasularında Kanunun 28 inci
maddesi uyarınca 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri
Kanunu uyarınca belirlenen askeri yasak bölgeler, askeri güvenlik ve özel
güvenlik bölgeleri dışında kalan Türk karasularında kıyı ve koylara başkaca
bir tahdit bulunmaması kaydıyla yanaşabilir,
geceleyebilir ve demirleyebilir. (2)
Seyir bölgelerinde deniz araçlarının seyretme, demirleme, durma ve
dalmalarında sakınca görülen yerler, ilgili kamu idarelerince Bakanlık
koordinatörlüğünde belirlenerek duyurulur. Denetim bu konuda görevli
kurumlarca yapılır. Mücbir sebepler ve olağanüstü haller MADDE 45 – (1) Mücbir sebepler ve olağanüstü haller veya 4922
sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanunda öngörülen yükümlülükler
nedeniyle gerekebilecek zorunlu liman giriş veya çıkış işlemlerinde, beyanı
sonradan yapmak kaydıyla deniz turizmi araçlarına istisna tanınır. DOKUZUNCU BÖLÜM Yabancı Deniz Turizmi Araçlarının Kalış Süreleri ve
Kabotaj Hakları Deniz turizmi araçlarının Türkiye’de
bırakılması ve kalış süreleri MADDE 46 – (1) Yabancı bayraklı deniz turizmi araçları;
Bakanlıktan belgeli deniz turizmi tesislerinde ayrıca bir izne gerek
kalmaksızın beş yıla kadar denizde ve karada kışlama, bakım ve onarım
amacıyla bırakılabilir. Belgeli deniz turizmi tesislerinde beş yıl kalan ve
bu süre içerisinde sahipleri tarafından en az bir kez kullanılan yabancı
bayraklı özel yatların kalış süresi Bakanlıkça beş yıl daha uzatılabilir. (2)
Yabancı bayraklı deniz turizmi araçlarının deniz turizmi tesislerine
bırakılarak donatan, sahip ve kaptanının Türkiye dışına çıkmak istemesi
halinde, deniz turizmi tesis işletmesi, deniz turizmi aracını sorumluluğu
altına alarak durumu seyir izin belgesi üzerine işler ve bağlı bulunduğu
gümrük idaresine ve liman başkanlığına bildirir. (3)
Bağlama sözleşmesi süresinin bitiminden itibaren beş yıl
sonunda liman işletmesine başvurmayan veya sözleşmesini yenilemeyen
deniz turizmi araçları ile ilgili olarak 4458 sayılı Gümrük Kanununun tasfiye
hükümleri uyarınca işlem yapılır. (4)
Bu Yönetmeliğin 35 inci ve 37 nci maddeleri
uyarınca ticari faaliyette bulunan yabancı bayraklı yatların Türkiye’de
belgeli deniz turizmi tesisinde kışlamaları şarttır. Ticari faaliyette
bulunan yabancı bayraklı yatlardan, kışlama yapılmaması halinde, deniz turizminin
geliştirilmesi için Bakanlıkça her yıl belirlenen miktarda altyapı
hizmetlerine katkı payı alınır. Bu katkı payı Bakanlık Döner Sermaye
İşletmesi Merkez Müdürlüğüne yatırılır. Kabotaj hakları MADDE 47 – (1) Türkiye’ye hudut girişi yapan Türk karasuları ve
limanları arasında seyreden veya Türkiye’de kışlayan yabancı bayraklı yatlar,
sahipleri ve yat sahibince yazılı yetki verilmiş kişiler tarafından, ticari
amaç taşımamak kaydıyla gezi, spor ve eğlence amacıyla seyir izin belgesi ile
serbestçe kullanılabilir. Bu çeşit yatlara karşılığında hiçbir ücret
alınmadan yalnızca gezi, spor ve eğlence amacıyla Türk veya yabancı ziyaretçi
alınması mümkündür. (2)
Çok sahipli yabancı bayraklı özel yatlar ile yabancı kulüp, dernek ve
birliklere ait yatlar bir yıl içerisinde gezi, eğlence ve spor amacıyla en
fazla dört sahibi tarafından kullanılabilir. Bu yatların dört sahipten fazla
kullanılması halinde, deniz turizminin geliştirilmesi için Bakanlıkça her yıl
belirlenen miktarda altyapı hizmetlerine katkı payı, seyir izin belgesi
ücretine eklenerek alınır. (3)
Türkiye’ye giriş yapan yabancı bayraklı özel yatların sahip veya sahibince
yetkili kılınmış kişilerin talimatı üzerine, kaptan ve mürettebatı ile
bulunduğu Türk limanından bir başka Türk limanına yatçı olmadan seyri sefer
sayılmaz. (4)
Deniz turizmi araçları işletmesi belgesi bulunmayan yabancı bayraklı ticari
yatların, belirli bir program dâhilinde veya programsız olarak ücret
karşılığı yatçı alarak Türk limanları arasında gezi tertip etmeleri halinde
815 sayılı Türkiye Sahillerinde Nakliyatı Bahriye (Kabotaj) ve Limanlarla
Kara Suları Dahilinde İcrayı San'at
ve Ticaret Hakkında Kanun hükümlerine göre işlem yapılır. Yurtdışından
yatçısı ile gelen Bakanlıktan belgesiz yabancı bayraklı ticari yatların seyir
esasları Bakanlıkça belirlenir. Bu yatlardan, deniz turizminin geliştirilmesi
için Bakanlıkça her yıl belirlenen miktarda altyapı hizmetlerine katkı payı,
seyir izin belgesi ücretine eklenerek alınır. (5)
Turizm ve tanıtma açısından önem taşıyan deniz turizmi faaliyetlerinin bu
madde kapsamı dışında değerlendirilmesi Bakanlığın uygun görüşü ile
mümkündür. ONUNCU BÖLÜM Ortak Hükümler Başvuruların değerlendirilmesi MADDE 48 – (1) Deniz turizmi tesisleri ve deniz turizmi
araçlarına turizm yatırımı belgesi verilmesi, bu belgenin kısmi turizm
işletmesi belgesi veya turizm işletmesi belgesine çevrilmesi, kapsamının
değiştirilmesi, adres ve kapasite değişikliği, belge devri ve süre uzatımı
konularına ilişkin talepler Bakanlıkça değerlendirilir. (2)
Deniz turizmi tesis ve araçlarının, turizm işletmesi belgesi veya kısmi
turizm işletmesi belgesi taleplerinde, tesisin veya aracın türü, asgari
nitelikleri, kapasitesi, fiziki özellikleri, kullanılan malzemelerin
standardı, işletme ve hizmet kalitesi ile personelin nitelikleri bu
Yönetmelik kapsamında denetlenerek değerlendirilir ve uygun görülenler
Bakanlıkça belgelendirilir. Değişikliklerin bildirilmesi MADDE 49 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında bulunan yatırım ve
işletmeler, belge kapsamında değişiklik yapmak istedikleri takdirde, bu
değişiklikleri yapmadan önce Bakanlığa bildirimde bulunur. Adres değişikliği
Bakanlığa bildirilmediği takdirde, Bakanlıkta mevcut adrese yapılan tebligat,
7201 sayılı Tebligat Kanunu uyarınca kendilerine yapılmış sayılır. Teminat MADDE 50 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında belgelendirilen deniz
turizmi işletmeleri, müşterilerine sunacakları hizmetler ve faaliyetleri
nedeniyle yapacakları işlemlerinden doğacak yükümlülüklerine karşılık olmak
üzere, işletme teminatını vermek zorundadır. (2)
Teminat, Bakanlık emrine kayıtsız, şartsız, kesin ve süresiz banka teminat
mektubu olarak verilir. (3)
Alınacak teminatın miktarı, işletmenin türüne göre her yıl Bakanlıkça
belirlenir. İşletme teminatı birinci fıkradaki yükümlülükler dışında başka
bir alacak için temlik, rehin ve haciz edilemez. İşletme teminatında meydana
gelen eksilme, Bakanlığın yazılı uyarısı üzerine ilgili işletme tarafından en
geç otuz gün içinde tamamlanır. (4)
Faaliyetlerine son vermek isteyen işletmelerin işletme belgeleri Bakanlıkça
geri alınır. İşletme teminatı belgenin geri alınmasından itibaren bir yıl
süre ile birinci fıkradaki yükümlülükler için Bakanlık emrinde tutulur, bir
yılın sonunda iade edilir. (5)
İşletme belgelerinin Bakanlıkça iptal edilmesi halinde işletme teminatı bir
yıl süreyle birinci fıkradaki yükümlülükler için alıkonulur, bu sürenin
sonunda işletmenin borcu çıkmadığı takdirde Hazineye gelir kaydedilir. (6)
Deniz turizmi tesisi işletmeleri ve deniz turizmi araçları işletmeleri
taahhüt ettikleri hizmetleri aynen gerçekleştirmedikleri durumda, bundan
doğan zararları tazmin etmekle yükümlüdür. Bu işletmelerin kusurları
neticesinde meydana gelecek sigorta kapsamı dışındaki zararlar, Bakanlık
emrindeki teminattan ödenir ve durum ilgili işletmeye bildirilir. Sigorta MADDE 51 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında belgelendirilen deniz
turizmi tesisi işletmelerinin, üçüncü şahıs mali mesuliyet veya marina
sorumluluk veya liman sorumluluk sigortası yaptırmaları zorunludur. (2)
Bu Yönetmelik kapsamında belgelendirilen deniz turizmi araçları
işletmelerinin, işletme belgelerinde belirtilen deniz turizmi araçlarının
mürettebatına, ziyaretçilerine ve üçüncü kişilere verebileceği zararları
kapsayan sigorta yaptırmaları zorunludur. Faaliyet raporları MADDE 52 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında faaliyette bulunan deniz
turizmi işletmeleri, her yıl Ocak ayı içinde, bir önceki yıl Türkiye’ye
getirdiği turist sayısı ve işletmelerinde konaklayan ve kışlayan deniz
araçlarına ilişkin bilgiler ile turizm değerlendirmelerine ilişkin görüşlerini
Bakanlığa bir rapor halinde bildirir. Tanıtım, bilgilendirme ve fiyat
tarifeleri MADDE 53 – (1) Deniz turizmi işletmelerinin tanıtımı Bakanlıktan
alınan belgeye uygun olarak yapılır. Tanıtımında tüketici hakları açısından
doğru bilgilere yer verilir, ülke turizmini zedeleyecek ya da yanıltıcı
olabilecek tanıtımlarda bulunulamaz. (2)
Bakanlıktan belgeli deniz turizmi işletmeleri, Bakanlıkça istenen her tür
bilgiyi ve belgeyi zamanında ibraz etmekle yükümlü olup belge kapsamındaki
değişiklikleri Bakanlığa bildirmek zorundadır. Bu Yönetmelik uyarınca faaliyette
bulunacak deniz turizmi işletmeleri fiyat tarifelerini Kanunun 10 uncu
maddesi uyarınca hazırlayıp onaylatarak uygulayabilir. Onaylı fiyat
tarifeleri, müşteri profiline göre belirlenecek
dillerde, gerektiğinde müşteriye verilmek üzere hazır bulundurulur. Personel nitelikleri MADDE 54 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında faaliyette bulunan deniz
turizmi işletmelerinde denizcilikle ilgili tüm hizmetler gemi adamı
belgesine, diğer hizmetler ise uygun sertifikaya sahip kişilerce yürütülür.
Görevli personelin hizmet standardını yükseltmek amacıyla eğitim için gerekli
önlemler işverenler tarafından alınır ve uygulanır. Çalışanlar işlerine ve
görev mahallerine uygun, özel ve temiz kıyafet giyer. Her işletmede ilk
yardım konusunda sertifikalı personel çalıştırılır. Deniz turizmi işletmelerinin yetkileri MADDE 55 – (1) Deniz turizmi tesisi ve araçları işletmeleri,
tesislerine gelen ve tesislerinde bulunan turizm amaçlı deniz araçlarının
hudut giriş ve çıkış işlemleri ile Türk karasuları ve limanları arasındaki
seyirlerine ilişkin ilgili kamu kurumları nezdinde yapılması zorunlu
işlemleri için aracılık yapabilir. Bu işletmelerden aracılık faaliyetleri
için başka bir belge aranmaz. İşletme, bu işlemleri yürütecek personeli
ilgili kamu kurumlarına bildirir. Deniz turizmi işletmelerinin belgesinin
iptali MADDE 56 – (1) Kanunun 34 üncü maddesinde belirtilen nedenlerden
en az birinin gerçekleştiğinin tespit edilmesi durumunda deniz turizmi
işletme belgesi iptal edilir. Sınıflandırma MADDE 57 – (1) Deniz turizmi tesislerinin ve araçlarının
fiziksel nitelikleri ile işletme ve hizmet kalitesinin sürekliliğinin
değerlendirilmesi amacıyla turizm işletmesi belgeli tesislerde ve araçlarda
talep üzerine veya Bakanlığın gerekli gördüğü hallerde sınıflandırma
çalışması yapılır. Sınıflandırma çalışmaları için deniz turizmi tesisinin ve
aracının tür ve sınıfının nitelikleri, kapasitesi, fiziki özellikleri,
kullanılan malzemenin standardı, işletme ve hizmet kalitesi ile personel
nitelikleri ve eğitim düzeyi gibi kıstasların yer aldığı, puanlama sistemine
dayalı, Bakanlıkça düzenlenen değerlendirme formları sınıflandırma
komisyonunca değerlendirilir. (2)
Sınıflandırma komisyonu; bir Bakanlık kontrolörü başkanlığında bir Bakanlık
temsilcisi ile turizm işletmesi belgeli tesis veya aracın bağlı olduğu
odanın, derneğin ya da kooperatifin bir temsilcisinden oluşur. Sınıflandırma
çalışmaları sonucunda; deniz turizmi tesisi veya aracının üst sınıf için
belirlenen puan barajını aşan üstün hizmet düzeyindeki işletmelere yeni
sınıfın gerektirdiği asgari fiziksel niteliklere bakılmaksızın bir üst
sınıfı, nitelikleri düşük olanlara ise asgari fiziksel niteliklerini
taşıdıkları sınıfın bir alt sınıfı verilebilir. Mütekabiliyet ve yetki MADDE 58 – (1) Türkiye’de kışlayan ve yabancı limanlardan gelen
yabancı bayraklı deniz turizmi araçları için, yabancı ülkelerde Türk bayraklı
deniz turizmi araçlarına yapılan uygulamalar dikkate alınarak Bakanlıkça
mütekabiliyet esasına uygun gerekli tedbirler alınır. (2)
Kanun ve bu Yönetmeliğe göre yükümlülüklerini yerine getirmeyen yerli ve
yabancı deniz araçlarının seyirleri, Bakanlığın teklifi üzerine ilgili
mevzuata göre Denizcilik Müsteşarlığınca durdurulabilir. Bakanlıkça düzenlenecek hususlar MADDE 59 – (1) Bakanlıkça; a)
Başvuruların değerlendirilmesine, b)
Belgelendirmeye, c)
Sınıflandırmaya, ç)
Yabancı bayraklı yatları kiralayan veya yabancı yat işletmelerinin
temsilciliğini yapan işletmelere, d)
Türk karasularında faaliyette bulunan yabancı bayraklı deniz araçlarının ve
yabancı işletmelerin çalışmasına ve bu yatların sahipleri tarafından
kullanılmasına, e)
Günübirlik teknelerin, su altı ve su üstü deniz araçlarının tür, kapasite ve
çalışmalarına, f)
Turizm belgesi ve plakete, ilişkin usul ve esaslar ile bu Yönetmeliğin uygulanmasında
ihtiyaç duyulan diğer hususlar belirlenir. Yürürlükten kaldırılan mevzuat MADDE 60 – (1) 8/6/1983 tarihli ve
83/6708 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yat Turizmi
Yönetmeliği ile 10/5/2005 tarihli ve 2005/8948 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararıyla yürürlüğe konulan Turizm Tesislerinin Belgelendirilmesine ve
Niteliklerine İlişkin Yönetmeliğin 50 nci maddesi
yürürlükten kaldırılmıştır. ONBİRİNCİ BÖLÜM Geçici ve Son Hükümler Yat limanları ve yat işletmeleri GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihinden önce
belgelendirilen yat limanları ve yat işletmelerinin, fiziki nitelikleri ve
işletme nitelikleri değiştirilmediği sürece, belgeleri geçerliliğini korur.
Belgeli işletmeler, bu Yönetmelikte yer alan can ve mal güvenliği ile ilgili
hükümler dışında fiziki niteliklerini değiştirmek zorunda değildir. Deniz turizmi araçlarının
belgelendirilmesinde süre GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Deniz turizmi araçları, bu Yönetmeliğin
yayımından itibaren bir yıl içinde deniz turizmi araçları işletmeciliği
belgesi almak zorundadır. Süresinde deniz turizmi araçları işletmeciliği
belgesi almayan deniz turizmi araçlarının faaliyetlerine liman
başkanlıklarınca izin verilmez. Bu süreyi bir defaya mahsus olmak üzere altı
ay uzatmaya Bakanlık yetkilidir. Mevcut başvurular GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
yapılan başvurular, başvuru tarihinde yürürlükte olan Yönetmelik hükümlerine
göre sonuçlandırılır. Yürürlük MADDE 61 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 62 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür. |