Çevre ve Orman
Bakanlığından: SANAYİ KAYNAKLI HAVA KİRLİLİĞİNİN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, sanayi ve enerji üretim tesislerinin
faaliyeti sonucu atmosfere yayılan is, duman, toz, gaz, buhar ve aerosol
halindeki emisyonları kontrol altına almak; insanı ve çevresini hava alıcı
ortamındaki kirlenmelerden doğacak tehlikelerden korumak; hava kirlenmeleri
sebebiyle çevrede ortaya çıkan umuma ve komşuluk münasebetlerine önemli
zararlar veren olumsuz etkileri gidermek ve bu etkilerin ortaya çıkmamasını
sağlamaktır. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; a)
Tesislerin kurulması ve işletilmesi için gerekli olan ön izin, izin, şartlı
ve kısmi izin başvuruları, tesisten çıkan emisyonun ve tesisin etki alanı
içerisinde hava kirliliğinin önlenmesinin tetkik ve tespiti ile, tesislerin,
yakıtların, ham maddelerin ve ürünlerin üretilmesi, kullanılması, depolanması
ve taşınmasına ilişkin usul ve esasları kapsar. b)
Aşağıdaki hususları kapsamaz: 1)
9/7/1982 tarihli ve 2690 sayılı Türkiye Atom Enerjisi Kurumu Kanunu ile
Türkiye Atom Enerjisi Kurumuna verilen yetki alanına giren, insan sağlığı ve
çevrenin nükleer yakıt ve diğer radyoaktif maddelerin radyasyonundan korunmasında;
ilgili tesis, alet ve düzenekleri. 2)
Açık ortam hariç olmak üzere iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı kapsamına giren
işyeri ortam havasını. 3)
Tesis Ek- 8 İzne Tabi Tesisler Listesinde yer almıyorsa tesis iç ortamında
hiçbir emisyonun oluşmadığı durumlarda ve bu kapsamda hava alıcı ortamına
baca, kapı, pencere ya da benzeri açıklıklardan herhangi bir emisyonun söz
konusu olmadığı tesis, alet ve düzenekleri ve alan kaynaklı emisyonların
oluşmadığı faaliyetleri. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı
Çevre Kanununun 3, 8, 9, 10, 11, 12 ve 13 üncü maddelerine ve 1/5/2003
tarihli ve 4856 sayılı Çevre ve Orman Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanunun 2, 3, 9, 10, 13, 29 ve 30 uncu maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a)
Az Atıklı Teknolojiler: Sanayi tesislerinden kaynaklanan atıkların üretim
prosesinin son aşamasında arıtılmasına dayalı teknolojik seviye yerine tercih
edilen ve temiz üretim tekniklerini temel alan, kirletmeyen, temiz ve az atıklı teknolojileri, b) Bakanlık: Çevre ve Orman
Bakanlığını, c)
Belge: Emisyon İzin Belgesini, ç)
Biyokütle: Ahşap koruyucuları tatbik edilmiş veya kaplama işlemine bağlı
olarak halojenli organik birleşikler ihtiva eden ve bu tür atıkları içeren
özellikle inşaat ve yıkımdan kaynaklanan ahşap atıklar hariç olmak üzere,
ihtiva ettiği enerjiyi kazanmak için yakıt olarak kullanılabilen tarım veya
ormancılıktan sağlanan bitkisel bir maddenin kendisini, tamamı ya da bir
kısmından elde edilen tarım ve ormancılık kaynaklı bitkisel atıkları, gıda
işleme sanayiinden kaynaklanan bitkisel atıkları, ham kağıt hamuru
üretiminden kaynaklanan bitkisel atıkları, şişe mantarını ve ahşap
atıklarını, d)
Deneme izni: İş Yeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına ilişkin mevzuat kapsamında
verilen izini, e)
Dış Hava: Çalışma mekanları hariç, troposferde bulunan dış ortamlardaki
havayı, f)
Dizel Motorları: Kendiliğinden sıkıştırmalı ateşlemeli motorları, g)
Emisyonlar: Yakıt ve benzerlerinin yakılmasıyla; sentez, ayrışma, buharlaşma
ve benzeri işlemlerle; maddelerin yığılması, ayrılması, taşınması ve diğer
mekanik işlemler sonucu bir tesisten atmosfere yayılan hava kirleticileri, ğ)
Emisyon Envanteri: Sınırları belirlenmiş herhangi bir bölgede, hava kirletici
kaynaklardan belli bir zaman aralığında atmosfere verilen kirleticilerin
listesi, miktarı ve bunların toplam kirlilik içindeki paylarını gösteren
bilgileri, h)
Emisyon Faktörü: Herhangi bir faaliyetten veya ekipmandan kaynaklanan belirli
bir kirleticinin birim hammadde, birim yakıt, birim hacim, birim zaman, birim
alan için ortalama emisyon miktarını, ı)
Emisyon İzin Dosyası: Bu Yönetmeliğe göre hazırlanan tüm belge, bilgi ve
dokümanları içeren emisyon iznine esas dosyayı, i)
Emisyon Kaynağı: Atmosfere emisyon veren baca veya baca dışı kaynakları, j)
Emisyon Ölçüm Raporu Geçerlilik Süresi: İlk ölçüm tarihi esas alınarak, Ek-8
Listesine göre A grubu emisyon izne tabi tesisler için emisyon ölçüm raporu
geçerlilik süresi olan iki yılı, B grubu emisyon izne tabi tesisler için
emisyon ölçüm raporu geçerlilik süresi olan üç yılı, k)
Gaz Motorları: Otto çevrimi, kıvılcım ateşlemeli ateşleme sistemine sahip
motorları, l)
Hava Kalitesi: İnsan ve çevresi üzerine etki eden çevre havasında, hava
kirliliğinin göstergesi olan kirleticilerin artan miktarıyla azalan
kalitelerini, m)
İçten Yanmalı Motorlar: Gaz motorları ve dizel motorlarını, n)
İşletme: İşletmenin mevzuata uygun faaliyet göstermesinin sağlanmasından
işletmeci ve/veya tesis sahibi sorumlu olmak üzere tesislerin bütününü, o)
İşletme Sahası İçi: Üzerinde doldurma, ayırma, eleme, taşıma, kırma, öğütme
işlemlerinin yapıldığı, madde depolanan, boşaltılan, tesisler arasındaki
alanı, ö)
İş Termin Planı: Tesis sahibi tarafından hazırlanacak ve bu Yönetmelikte
belirtilen yükümlülükleri ve sınır değerleri sağlayacak proses ve baca gazı
arıtım tesislerinin gerçekleştirilmesi sürecinde yer alan proje, ihale,
inşaat ve işletmeye alma gibi işlerin zamanlamasını gösteren planı, p)
İzin: Emisyon Ön İzni ve Emisyon İznini, r)
Kısa Vadeli Değer (KVD): Maksimum günlük ortalama değerler veya istatistik
olarak bütün ölçüm sonuçları sayısal değerlerinin büyüklüğüne göre
dizildiğinde, ölçüm sonuçlarının % 95 ine tekabül eden değeri, çöken tozlar
için farklı olarak aşılmaması gereken maksimum aylık ortalama değerleri, s)
Kısa Vadeli Sınır Değer (KVS): Maksimum günlük ortalama değerleri veya
sayısal değerlerinin büyüklüğüne göre dizildiğinde, istatistik olarak bütün ölçüm
sonuçlarının % 95 ine tekabül eden değer olan ve Ek-2 Tablo 2.2 de verilen
değeri aşmaması gereken değeri, ş)
Kirletici: Doğrudan veya dolaylı olarak insanlar tarafından dış havaya
bırakılan ve insan sağlığı üzerinde ve/veya bütün olarak çevre üzerinde
muhtemel zararlı etkileri olan her türlü maddeyi, t)
Kritik Bölge: Bir yıl boyunca yapılan hava kalitesi ölçüm sonuçlarına göre
kısa vadeli sınır değerlerin en az on beş gün aşıldığı yerleri, u)
Kritik Meteorolojik Şartlar: Atmosferde alt sınırı yerden yedi yüz metre veya
daha az yüksekte olan enversiyon tabakasında hava sıcaklığının en az 2°C/100
m arttığı ve yerden 10 m. yükseklikte ölçülen rüzgar hızının on iki saatlik
ortalamada 1,5 m/s den az olduğu kritik meteorolojik durumu, ü)
Mevcut Tesis: Bu Yönetmeliğin yayımlanmasından önce kurulmuş veya Çevresel
Etki Değerlendirmesi mevzuatına göre kurulması uygun bulunan tesisleri, v)
Piyasaya arz edilen sıvı yakıtlar: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu
tarafından düzenlenen/düzenlenecek mevzuatla üretimi, yurtdışı ve yurtiçi
kaynaklardan temini ve piyasaya arzına izin verilen sıvı yakıtlar ile
kalorifer yakıtını, y)
Teknolojik Seviye: Sürekli işletilmesinde başarısı tecrübeyle sabit, kıyaslanabilir
metotlar, düzenekler ve işletme şekilleriyle kontrolleri yapılabilen; emisyon
sınırlama tedbirlerini pratikleştiren ve kullanışlı hale getiren, ileri ve
ülke şartlarında uygulanabilir teknolojik metotlar, düzenekler, işletme
biçimleri ve temizleme metotlarının geldiği seviyeyi, z)
Tesis: Atmosfere emisyon veren her bir ünite veya üniteler bütününü,
makineler, aletler ve diğer sabit düzenekleri, üzerinde madde depolanan,
boşaltılan ve iş yapılan mülkleri, aa)
Uzun Vadeli Değer (UVD): Yapılan bütün ölçüm sonuçlarının aritmetik
ortalaması olan değeri, bb)
Uzun Vadeli Sınır Değer (UVS): Yapılan bütün ölçüm sonuçlarının aritmetik
ortalaması olan, Ek-2 Tablo 2.2 de verilen değeri aşmaması gereken değeri, cc)
Üretim Prosesi: Yakıtın ham madde ile birlikte muamele gördüğü veya yakıttan
elde edilen enerjinin hammaddeyi veya ürünü kurutma, kavurma ve benzeri
işlemlerde kullanıldığı ve bacasından proses kaynaklı baca gazı emisyonlarının
ve yanma gazlarının birlikte çıktığı veya sadece proses kaynaklı baca gazı
emisyonlarının çıktığı tesisleri, çç)
Üretmek: Ürün elde etmek, işlemek, üretim amacıyla tüketmek ve diğer
kullanımları, ithalat ve diğer amaçlı nakliyatları, dd)
Yakma Tesisi: Yakıtın yakılması sonucunda, yakıt içeriğinde bulunan kimyasal
enerjinin ısı enerjisine dönüştürülerek yararlanıldığı, buhar kazanı ve
kızgın yağ kazanı, termik santral kazanı, gaz türbini, gaz motoru gibi sıcak
su, buhar ve benzeri üreterek enerji sağlayan tesisleri, ee)Yeni
Tesis: Bu Yönetmeliğin yayımlanmasından sonra kurulacak olan tesisleri, ff)
Yetkili Merci: Çevre ve Orman Bakanlığı ve Valiliği ifade
eder. İKİNCİ BÖLÜM İzne Tabi Tesisler, İzin Alma, İzne Tabi Olmayan
Tesisler İçin Uyulacak Esaslar İzne tabi tesisler MADDE 5 – (1) Çalışmaları ve yapısı nedeniyle insan sağlığı ve
çevre üzerinde önemli olumsuz etkisi olan Ek-8 A ve B listelerinde yer alan
tesislerin kurulması ve işletilmesi için, bu Yönetmelik hükümlerine göre
planlama aşamasında Emisyon Ön İzni ve işletme aşamasında Emisyon İzni
alınması gerekir. Birden fazla tesisi olan işletmelerin emisyon ön izin/izin
işlemleri işletme adına ve işletmede aynı adreste yer alan tesislerin tümü
birlikte değerlendirilerek yürütülür ve sonuçlandırılır. (2)
Ek-8 Liste A da yer alan tesislerin izni, Bakanlık tarafından verilir.
Bakanlık bu yetkisini taşra teşkilatına devredebilir. (3)
Ek-8 Liste B de yer alan tesislerin izni, Valilik tarafından verilir. İzne tabi tesislerin kurulması ve
işletilmesinde uyulması gereken esaslar MADDE 6 – (1) İzne tabi tesislerin kurulması ve
işletilmesinde; a)
Tesisin çevreye zararlı etkilerinin mevcut en iyi üretim ve/veya arıtım
teknikleri uygulanarak azaltılmak suretiyle kirlilik oluşturmaması, b)
Bu Yönetmelikte belirtilen şartlara uyulması, c)
Bu Yönetmelikte belirtilen emisyon sınırlarının aşılmaması, ç)
Tesis etki alanında Ek-2 de verilen hava kalitesi sınır değerlerinin
aşılmaması, d)
Mevcut tesislerin baca gazı emisyonlarının bu Yönetmelikte belirtilen
usullere uygun olarak tesis işletmecisi tarafından ölçtürülmesi baca dışından
emisyon yayan tesisler için hesaplama yöntemi kullanılarak saatlik kütlesel
debilerin tespit edilmesi, (kg/saat) e)
Mevcut tesisler için; Ek-2 Tablo-2.1 deki kütlesel debilerin aşılması halinde
tesisi işleten tarafından, tesis etki alanında, Ek-2 de belirtilen esaslar
çerçevesinde hava kirliliği seviyesinin ölçülmesi ve tesisin kirleticiliğinin
değerlendirilmesi amacıyla uluslar arası kabul görmüş bir dağılım modeli
kullanılarak, Hava Kirlenmesine Katkı Değerinin Hesaplanması, f)
Yeni kurulacak tesislerin baca gazı emisyonlarının kütlesel debi ve
konsantrasyon olarak ve baca dışından emisyon yayan tesislerin atmosfere
verdiği emisyonların saatlik kütlesel debilerinin tespit edilmesi, g)
Yeni kurulacak tesisler için; Ek-2 Tablo-2.1 deki kütlesel debilerin aşılması
halinde tesisi işleten tarafından; tesis etki alanında, tesisin
kirleticiliğinin değerlendirilmesi amacıyla bir dağılım modeli kullanılarak
hava kirlenmesine katkı değerinin hesaplanması, tesisin kurulacağı alanda
hava kirliliğinin önemli boyutlara ulaştığı kuşkusu varsa, hava kalitesinin
bu Yönetmelikte belirtilen usullere uygun olarak ölçülmesi, ğ)
Tesisin kurulu bulunduğu bölgede hava kirleticilerin Ek-2 de belirlenen hava kalitesi
sınır değerlerini aşması durumunda, tesis sahibi ve/veya işleticisi
tarafından, Valilikçe hazırlanan eylem planlarına uyulması gerekmektedir. Emisyon ön izni MADDE 7 – (1) Emisyon ön izni verilirken aşağıdaki esaslar
uygulanır: a)
Çevresel Etki Değerlendirmesi mevzuatı kapsamında yer alan tesisler için ÇED
mevzuatına göre alınan tesisin kurulmasının uygun olduğunu gösteren belge
veya belgeler Emisyon Ön İzni yerine geçer. Tesisin kurulmasının uygun
olduğunu gösteren belgelerin iptal edilmesi halinde Emisyon Ön İzni de iptal
edilmiş sayılır. ÇED mevzuatı kapsamında yer almayan ancak bu Yönetmeliğin
Ek-8, A ve B listelerinde yer alan tesisler emisyon ön iznine tabidir. 13
üncü madde kapsamında, tesislerde yapılması planlanan kapasite artışı ya da
proses ya da yakıt değişiklikleri emisyon ön izni kapsamında değerlendirilir.
Yukarıda açıklanan Çevresel Etki Değerlendirmesi ile ilgili süreç bu tesisler
için de geçerlidir. b)
Emisyon Ön İzni tesislerin planlama aşamasında verilir. c)
Emisyon Ön İzni, yetkili merci tarafından tesisin çevrede oluşturabileceği
etkilerin değerlendirilmesine esas teşkil edecek bilgi ve belgeler
sağlanmışsa ve tesisin çevre üzerine olabilecek zararlı etkilerine karşı
gerekli tedbirin alınacağı öngörülüyor ve taahhüt ediliyorsa verilir. ç)
Ek 8, Liste A ve B de yer alan tesislerin işletmecisi/işletme sahibi Emisyon
Ön İzni almak için bir dilekçe ile Ek-10, Ek-11 ve ilgili düzenlemelerde
belirtilen hususlar göz önünde bulundurularak Emisyon Ön İzin Başvuru
Formunda belirtilen dokümanlarla birlikte Valiliğe başvuru yapar. 1)
Valilik tarafından emisyon ön izin dosyası ve dokümanlar incelenir. Dosya
eksik veya yetersiz bulunursa dosyanın tamamlanması için işletme
yetkililerine üç aya kadar ek süre verilir. Sürenin bitiminde işletme
yetkilileri tarafından emisyon ön izin dosyasında belirtilen eksikliklerin
tamamlanmaması halinde dosya ile ilgili işlem ve değerlendirmeler iptal
edilerek dosya işletme yetkililerine iade edilir. 2)
Dosya tamamlandıktan sonra, sadece Ek-8 Liste A da yer alan tesisler için
tesis sahibi tesisin kurulacağı bölgede dağıtımı yapılan ve yurt çapında
yüksek tirajlı yayın yapan en az bir gazete ile bir yerel gazetede ilan
verir. İlanda; tesisin yeri, üretimi,
kapasitesi ve kullanacağı yakıt türü, itiraz süresinin on beş gün olduğu,
izin başvurusunun ve eklerinin ne zaman ve nerede inceleneceği, itirazların
inceleme süresi içerisinde yapılması gerektiği hususu ve itirazın yapılması
gereken makam, itiraz sahibi hazır bulunmasa bile gerekçeli itirazların değerlendirileceği
ve değerlendirme tarihi, yüz kişiden fazla itiraz sahibi varsa kararın ilan
yoluyla tebliğ edilebileceği belirtilir. Tesis için yapılan itirazlar Valilik
tarafından değerlendirilir ve emisyon ön izin dosyasına eklenir. Valilik
itirazları değerlendirirken gerekli gördüğünde itiraz edenler ve faaliyet
sahibi ile görüşür. İtiraz süresinden sonra yapılacak itirazlar dikkate
alınmaz. 3)
Dosya tamamlandıktan sonra tesis Ek-8, Liste B de yer alıyor ise Valilik
tarafından yirmi işgünü içerisinde değerlendirme yapılarak sonuçlandırılır.
Ek-8, Liste B de verilen tesislerin izni, Valilik tarafından verilir. Tesis
Ek-8, Liste A da yer alıyor ise Valilik tarafından dosya Bakanlığa gönderilir
ve Bakanlık tarafından kırk işgünü içerisinde değerlendirme yapılarak
sonuçlandırılır. Belirtilen süre, dosya Bakanlığa ulaştıktan sonra başlar.
Eksikliklerin tamamlanması için verilen süreler buna dahil değildir. Emisyon
Ön İzni için belge düzenlenmez. d)
Yetkili merci 17 nci maddede belirtilen iptal yetkisini Emisyon Ön İzni için
de kullanabilir. e)
3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 26 ncı maddesi uyarınca
verilecek ruhsatlar için, bu Yönetmelikte söz konusu edilen Emisyon Ön
İzninin alınması şarttır. f)
İş Yeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına ilişkin mevzuat kapsamında I. Sınıf
olarak tanımlanan tesisler/işletmelerden Emisyon Ön İzni verilen
İşletmeler/tesisler deneme iznini alarak üretime geçilmesini takiben bir yıl
içinde Emisyon İzni için başvurmazlar ise Emisyon Ön İzni kendiliğinden
geçersiz sayılır. Emisyon izni başvurusu MADDE 8 – (1) Emisyon izni başvurusu aşağıda belirtilen
hususlar çerçevesinde yapılır. a)
Ek-8, Liste A ve B de yer alan tesislerin, işletmecisi/işletme sahibi Emisyon
İzni almak için bir dilekçe ile Ek-10, Ek-11 ve ilgili düzenlemelerde
belirtilen hususlar göz önünde bulundurularak Emisyon İzin Başvuru Formunda
belirtilen dokümanlarla birlikte Valiliğe başvuru yapar. b)
Başvuru Valilikçe; yirmibeş işgünü içerisinde incelenir. Dosya eksik ve
yetersiz bulunursa dosyanın tamamlanması için işletme yetkililerine 9 uncu
maddenin birinci fıkrasının (e) bendi ve tesisin kapasitesi dikkate alınarak
süre verilir. Sürenin bitiminde işletme yetkilileri tarafından emisyon izin
dosyasında belirtilen eksikliklerin tamamlanmaması halinde dosya ile ilgili
işlem ve değerlendirmeler iptal edilerek dosya işletme yetkililerine iade
edilir. c)
Emisyon izni alınması sırasında yapılabilecek itirazlar, ÇED sürecinde,
Emisyon Ön İzni alma safhasında yapılmamışsa dikkate alınmaz. Ancak tesisin
kurulması esnasında veya daha sonra tesisin kurulu bulunduğu yörede yapılan
ölçümlere dayalı olarak tesisten öngörülemeyen çevre kirlenmesinin ortaya
çıkması halinde yetkili merci tarafından emisyon izni verilmez. ç)
Ek-8, Liste A ve B de yer alan tesis, çalışma usul ve esasları Valilikçe
belirlenen en az bir üyesi İl Çevre ve Orman Müdürlüğü teknik elemanı olmak
üzere Valilikçe oluşturulan Komisyon tarafından bu Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde yerinde incelenir, hazırlanan teknik rapor Emisyon İzni
Dosyasına eklenir. Valilik tarafından gerekli görülmesi halinde, diğer ilgili
kurum/kuruluşlardan teknik eleman talep edilebilir. Emisyon izni dosyasının incelenmesi ve
karar verilmesi MADDE 9 – (1) 8 inci maddede belirtilen hususlar yerine
getirildikten sonra, aşağıda belirtilen hususlar çerçevesinde emisyon izin
dosyası incelenmesi yapılır ve karar verilir. a)
İşletme Ek-8, Liste B de ise, hazırlanmış olan Emisyon İzin Dosyası Valilik
tarafından bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde başvuru evraklarının tam olarak
sunulmasından sonra otuz iş günü içerisinde incelenerek sonuçlandırılır.
Uygun bulunması halinde Emisyon İzni Valilik tarafından verilir.
Eksikliklerin tamamlanması için geçen süreler belirtilen süreye dahil
değildir. b)
İşletme Ek-8, Liste A da ise Yönetmelikte belirtilen hususlar çerçevesinde
hazırlanmış olan emisyon izin dosyası Valilik tarafından oluşturulacak
komisyonca incelenerek uygun bulunması halinde Bakanlığa gönderilir. Bakanlık
tarafından emisyon izin dosyası bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde başvuru
evraklarının tam olarak Bakanlığa sunulmasından sonra elli işgünü içerisinde
incelenerek sonuçlandırılır. Gerekli hallerde yerinde inceleme yapılır.
Belirtilen süreler, dosya Bakanlığa ulaştıktan sonra başlar. Eksikliklerin
tamamlanması için geçen süreler belirtilen süreye dahil değildir. Uygun
bulunması halinde Emisyon İzni Bakanlık tarafından verilir. c)
İzin vermeye yetkili merci, gerekirse konu ile ilgili uzman kişi ve
kuruluşların da görüşünü alır. ç)
6 ncı maddede ve bu Yönetmeliğin diğer hükümlerinde belirtilen
yükümlülüklerin yerine getirilip getirilmediği yetkili merci tarafından
incelenir. d)
Sunulan dokümanlar ticari ve endüstriyel sırları ihtiva ediyorsa
işaretlenerek ayrı bir grup halinde sunulur. Bu durumda diğer dokümanların
işletmenin çevreye olan etkilerini açıkça ortaya koyacak özellikte olmasına
dikkat edilir. e)
Söz konusu işletmeye ait başvuru evraklarının yetkili merci tarafından
değerlendirilmesinden sonra, yetkili mercinin cevabi yazısının tarihi esas
alınarak, bir yıl içerisinde İşletme yetkilileri tarafından emisyon izin
dosyasında belirtilen eksikliklere ilişkin herhangi bir cevabi yazı, bilgi,
belge gönderilmemesi halinde dosya ile ilgili işlem ve değerlendirmeler iptal
edilerek dosya işletme sahibine iade edilir. Emisyon izin dosyası hakkında
yetkili mercinin ilk görüş yazısının tarihi esas alınarak iki yıl sonunda
eksiklerin tamamlanmaması halinde de dosya iade edilir. Bu durumlarda emisyon
ve hava kalitesi ölçümleri de tekrarlanarak emisyon iznine yeniden başvurulması
gerekir. Bu işlemler Valilikçe takip edilir. Dosya iade tarihi esas alınarak
bir yıl içerisinde işletme yetkilileri başvuruda bulunur. Bu uygulama mevcut
tesisler için geçerlidir. f) (e)
bendi kapsamında faaliyeti durdurulan işletmelerin yetkilileri tarafından
eksiklikler tamamlanarak emisyon ve hava kalitesi ölçümlerinin yapılabilmesi
için 11 inci madde kapsamında işlem yapılarak 8 inci madde kapsamında emisyon
iznine yeniden başvurulması gerekir. Valilik her yılın 31 Aralık günü
itibarıyla Bakanlığa bu kapsamda yapılan iş ve işlemler ile ilgili bilgi
verir. Emisyon izni belgesi verilmesi MADDE 10 – (1) Emisyon İzni verilmesine karar verildikten sonra
emisyon izni emisyon izni belgesi ile belgelendirilir ve belge
İşletmeci/İşletme sahibine verilir. Emisyon İzin belgesi muhtevası ve gerekli
hususlar yetkili merci tarafından belirlenir. Emisyon izin belgesi açılma ve
çalışma ruhsatı yerine kullanılmaz, yalnızca İşletmenin bu Yönetmelik hüküm
ve sınır değerlerine uygun olduğuna ilişkin belgedir. (2)
Ek-8 Liste A da yer alan tesisler için emisyon izin belgesi Bakanlık
tarafından verilir. İzin kararı ve gerekçeleri, talep edilmesi halinde
ilgililere yazılı olarak bildirilir. (3)
Ek-8 Liste B de yer alan tesisler için emisyon izin belgesi Valilik
tarafından verilir. İzin kararı ve gerekçeleri, talep edilmesi halinde
Valilik tarafından ilgililere yazılı olarak bildirilir. (4)
Emisyon İzin Belgesinin ulaşmamasının yazılı başvuru ile yetkili mercie
bildirilmesi halinde yetkili merci tarafından aynı tarih ve sayı ile Emisyon
İzin Belgesi yeniden düzenlenir. Şartlı ve kısmi izin MADDE 11 – (1) İşletme sahibinin veya işletmecinin başvurusu
üzerine işletmenin tümü veya bir bölümünün kurulmasına ve işletilmesine
şartlı veya kısmi izin verilebilir. a)
6 ncı maddede öngörülen esasların yerine getirildiğinin belirlenmesi için, 1)
İşletmede bulunan tesislerin baca gazı emisyon sınır değerlerinin sağlanması
(Ek-1, Ek-5), 2)
Baca yüksekliklerinin Ek-4 e göre yeterli olması, 3)
Tesis etki alanında Ek-2 de yer alan hava kalitesi sınır değerlerinin
sağladığının ölçüm ve/veya modelleme sonuçlarına dayanılarak belgelenmesi kaydıyla,
işletmede bulunan tesislere bir defaya mahsus olmak üzere altı ayı geçmeyecek
şekilde şartlı izin verilebilir. b)
6 ncı maddede öngörülen esasların yerine getirildiğinin belirlenmesi için,
işletmenin bir kısmını oluşturan tesislerin işletmeye alınması amacıyla, bu
tesislerde baca gazı emisyon sınır değerlerinin ve tesis etki alanında Ek-2
de yer alan hava kalitesi sınır değerlerinin sağlanması kaydıyla bir defaya
mahsus olmak üzere altı ayı geçmeyecek şekilde kısmi izin verilebilir. Kirlilikten kaynaklanan zararlar MADDE 12 – (1) Bir işletmeden/tesisten kaynaklanan emisyonların
etkilerinin komşu bir taşınmaza zarar vermesini önlemek amacıyla zararlı
etkinin ortadan kaldırılması için gerekli tedbirlerin alınması faaliyet
sahibinden yetkili merci tarafından istenir. Daha önce verilen ve kesinleşen
bir izin bu Yönetmelik hükümlerine aykırılığın tespit edilmesi durumunda
kaldırılır. İzne tabi tesislerde yapılacak
değişiklikler MADDE 13 – (1) İzne tabi tesislerde yapılacak değişiklikler
aşağıdaki şekilde değerlendirilir. a)
İşletmeyi oluşturan tesis veya tesislerin işletilmesinde, yakıtında, yakma
sisteminde ve prosesinde yapılan değişiklik ve iyileştirmeler; Bakanlıkça
emisyon ölçümü yapma konusunda yetki verilen kurum veya kuruluşlara
hazırlattırılacak ek emisyon ve imisyon raporunda belirtilir ve bu rapor
emisyon raporu ile birlikte altı ay içerisinde yetkili mercie sunulur. b)
İzne tabi bir tesisin konumunda, özelliklerinde ya da işletiminde bir
değişiklik planlandığı bildirildiğinde, değişikliğin bu Yönetmeliğin
hükümlerine göre izne tabi olup olmadığı izni veren yetkili merci tarafından
incelenir. c)
İzne tabi bir değişikliğin incelenmesi yapılacak değişiklikler kapsamında
emisyon izni için uygulanan prosedür çerçevesinde yapılır. İşletmenin emisyon
izin belgesinde yer alan bilgilerin (ç) bendindeki oranlarda değiştirilmesini
gerektirecek değişiklik yapılması halinde değişiklik izne tabidir. ç)
Tesisin üretim prosesi değişmediği halde toplam üretim kapasitesinin 1/3
oranında artması, yakıt değişikliği yapılmadığı halde yakma/anma ısıl gücünün
1/3 oranında artması, üretim prosesi ve/veya yakıt değişikliği yapılması durumunda
8, 9 ve 10 uncu maddelerdeki esaslar uygulanır. 1)
(ç) bendinde belirtilen oranların altında kalan değişikliklerin izne tabi
olup olmadığı 6 ncı madde hükümlerine göre izin veren yetkili merci tarafından
karara bağlanır. Ek-8 Liste A da yer alan tesislerde yapılan değişiklikle
ilgili bilgi ve belgeler, Valilik tarafından değerlendirilerek değişikliğin
izne tabi olması durumunda emisyon ölçüm raporuyla birlikte Bakanlığa
gönderilir. 2)
Ek-8 Liste A da yer alan tesislerde yapılan değişikliğin izne tabi olmaması
durumunda Valilik tarafından Bakanlığa bilgi verilir. d)
Yapılan değişiklikler sonucu hava kirliliğini artıran ek emisyon ve bundan
kaynaklanan hava kalitesini bozucu herhangi bir etki hasıl olmadığı ölçüm
sonuçları ile belgelendiği takdirde, izin vermeye yetkili merci dokümanların
kamu incelemesine açılması ve gazete ilanı verilmesi hususlarını
uygulamayabilir. Teyit zorunluluğu MADDE 14 – (1) İşletme yetkilileri,
emisyon izni olan işletmeler için, emisyon iznine esas ölçüm raporunun tarihi
esas alınarak, Ek-8, Liste A da yer alan tesisler için her iki yılda bir,
Ek-8, Liste B de yer alan tesisler için her üç yılda bir, izin anında
öngörülen verilerden herhangi bir sapma olup olmadığını ve tesiste yapılan
iyileştirmeleri rapor etmek zorundadır. Ölçüm raporu, Bakanlık tarafından
belirlenen veya uluslar arası kabul görmüş ISO, EPA, DIN ve benzeri standartlara
uygun numune alma koşulları ve ölçüm metotları dikkate alınarak, emisyon
ölçümleri yapılarak Ek-11 de verilen formata uygun hazırlanır. Raporun bir
nüshası İşletmede muhafaza edilir, bir nüshası da İşletmenin bulunduğu
Valiliğe sunulur ve Valilikçe değerlendirilir. Ek-8, Liste A da yer alan
tesisler için emisyon ölçüm raporu, Valilik görüşü ile birlikte Bakanlığa
gönderilir. Ayrıca İşletmeci/İşletme sahibi tesiste yapılan iyileştirmeleri
raporda sunmak zorundadır. Ek düzenlemelerin uygulanması MADDE 15 – (1) Ek düzenlemelerin uygulanmasında; a)
Bu Yönetmeliğin esaslarını yerine getirmek amacı ile izin vermeye yetkili
merci izin verildikten sonra gerektiğinde ek düzenlemeler isteyebilir. Bu ek
düzenlemede Ek-9 daki esaslar dikkate alınır. b)
Yapılacak ek düzenleme, işletici ve işletilen tesis için aşırı ekonomik yük
getiriyorsa ve teknolojik seviye bakımından uygulanabilir değilse bu konuda
bir mecburiyet getirilemez. Ek düzenleme teknolojik olarak uygulanabilir
olmakla beraber ancak belli bir süre sonra ekonomik hale gelecekse yetkili
merci ek düzenlemenin bu süreden sonra uygulanmasını kabul edebilir. Bir ek
düzenleme teknolojik olarak uygulanabildiği halde, ekonomik sebeplerle tesisi
işleten tarafından uygulanamazsa izin 17 nci madde hükümlerine göre iptal
edilir. c)
Ek düzenleme tesisin yeri, yapısı ve işletmesi üzerinde önemli değişiklikler
gerektiriyorsa, yapılacak değişiklikler 13 üncü maddede öngörülen hükümlere
tabidir. ç)
Ek düzenlemeler, Geçici 2 ve Geçici 3 üncü maddelerde yer alan tesislere de
getirilebilir. İznin uzatılması MADDE 16 – (1) İznin uzatılmasında; izin verilen İşletmede
bulunan Ek- 8 Liste A da yer alan tüm tesisler iki yıl, Liste B de yer alan
tüm tesisler üç yıl sürekli olarak işletme dışı bırakılmışsa bu maddede sözü
edilen süreler geçtikten sonra bu Yönetmeliğin ve bu Yönetmeliğe esas teşkil
eden Kanunun amacına aykırı düşmediği takdirde, İşletmenin tekrar faaliyete
geçmesi halinde İşletme yetkilileri yeni durumu temsil eden emisyon izin
belgesi almak için yetkili mercie başvuru yapar ve işletmeye emisyon iznine
esas ölçümlerin yapılabilmesi için yetkili merci tarafından altı aya kadar
süre verilir. İznin iptal edilmesi MADDE 17 – (1) Bu Yönetmelik esaslarına göre verilen bir izin; a)
11 inci maddeye göre verilmişse ve izin sahibi bu şartlara uymamışsa, b)
Sürekli emisyon ölçümü yapılan tesislerde bir yıl içinde yapılan sürekli
ölçüm sonuçlarının EK-3.d.1 de yer alan değerleri veya bir yıl içinde yapılan
ölçümlerin %5 inde sınır değerlerinin aşılması halinde, c)
Yetkili merci tarafından bu Yönetmelik hükümlerine göre izin verilmesinden
sonra, izin verilmesine mani olacak ek bilgiler edinilmişse ve/veya iznin
kaldırılmaması kamu menfaatini tehlikeye sokuyorsa, ç)
Daha önce verilen izin henüz uygulamaya konulmadan, yetkili merci izin
esaslarının değiştirilmesi sonucu izin veremiyor ise ve iznin kaldırılmaması
kamu menfaatini tehlikeye sokuyorsa, d)
Çevre ve insan sağlığı yönünden tehlike arz ediyorsa, e)
İşletmeci/İşletme sahibi 14 üncü maddede belirtilen sürelerde yapılması
gereken teyit ölçümlerini yaptırmadığı takdirde iptal
edilir. (2)
İzin iptal kararının tebliğ edildiği tarihte izin geçersiz sayılır. (3)
İşletmeci/İşletme sahibi teyit ölçümlerini yaptırmasına rağmen teyit ölçüm
raporunu rapor düzenleme tarihinden itibaren bir yıl içinde izin vermeye
yetkili mercie bildirmediği takdirde, bir yılın sonunda izin iptal kararı
yürürlüğe girer, izin geçersiz sayılır. İşletmenin adının değiştirilmesi ve/veya
işletmenin devredilmesi MADDE 18 – (1) Bir işletme kira veya satış yoluyla devredilirse
ve/veya adı değiştirilirse, işletme yetkilileri tarafından değişikliğin
gerçekleştiği tarihten itibaren altmış gün içerisinde izin vermeye yetkili
mercie kapasite, proses değişikliği olup olmadığına ilişkin yazılı bilgi
verilir. (2)
İşletmenin emisyon iznine esas ölçüm raporunun geçerlilik süresi içinde ad
değişikliği ve/veya devir yapılması durumunda yapılan başvurularda ilave
ölçüm istenmeksizin yeni tarih ve numara verilerek emisyon izin belgesi
düzenlenir. (3)
Söz konusu işletmede 14 üncü madde ile ilgili teyit zorunluluğu, ad
değişikliği ve/veya devir yapılmadan önce düzenlenmiş olan emisyon iznine
esas ölçüm raporunun tarihi esas alınarak uygulanır. İzne tabi olmayan tesislerin kurulması,
yapısal özellikler ve işletilmesinde aranacak şartlar MADDE 19 – (1) İzne tabi olmayan tesisler için aşağıdaki
şartlara uyulur. a)
Bu tesislerden yayılan emisyonlar bu Yönetmelikte belirtilen hüküm ve sınır
değerlerin üzerinde olamaz. b)
Türk Standartları Enstitüsü (TSE) tarafından Resmî Gazete’de yayımlanmış
standartlar ile ilgili mevzuatta yer alan hüküm ve teknik özelliklere uyulur.
Hava kirliliğinin yoğun olduğu günlerde Valilikçe alınan kararlara uyulur. c)
Yetkili merci tarafından gerekli görülmesi durumunda tesisten kaynaklanan
emisyonların ve hava kalitesinin ölçtürülmesi istenebilir. Bu ölçümler için
yapılacak harcamaların karşılanması, 27 nci maddede belirtilen şekilde
yapılır. İzne tabi olmayan tesisleri işletenlerin
yükümlülükleri MADDE 20 – (1) İzne tabi olmayan tesislerin kurulması ve işletilmesinde
aşağıdaki şartlara uyulur. a)
Tesisin çevreye zararlı etkilerinin mevcut en iyi üretim ve/veya arıtım
teknikleri uygulanarak azaltılmak suretiyle kirlilik oluşturmaması sağlanır. b)
İşletmede bulunan tesislerin işletilmesi, bakımı aşamalarında ve sonunda
açığa çıkan atıklar ve artıklar uygun metotlarla bertaraf edilir. İzne tabi olmayan tesislerin denetlenmesi MADDE 21 – (1) İzne tabi olmayan tesislerin 19 uncu maddede
belirtilen esaslara uygun olarak faaliyet gösterip göstermediği Valilikçe bu
Yönetmelik hükümlerine uygun olarak denetlenebilir. İzne tabi olmayan tesisler için ek
düzenlemeler MADDE 22 – (1) Yetkili merci 19 uncu maddedeki hususların
uygulanması için ek düzenlemeler getirebilir. Emisyon tespiti ve sınırlaması MADDE 23 – (1) Emisyon tespiti ve sınırlamasında aşağıdaki
şartlara uyulur. a)
İşletmeyi oluşturan tesislerin çevreye zararlı etkilerinin tespiti amacıyla
yetkili merci, izne tabi veya izne tabi olmayan bir tesisin işleticisine,
yetkili merci tarafından belirlenmiş uzman bir kurum/kuruluş veya kişiye
tesisinden çıkan emisyonu ölçtürmesini ve/veya bu emisyonun hava kirlenmesine
katkı değerini hesaplatmasını ve/veya hava kirliliği seviyesinin ölçümünü
yaptırmasını ister; böylece bir emisyon ve imisyon ölçüm raporu hazırlanır ve
bedeli 27 nci maddede belirtildiği şekliyle karşılanır. b)
Hava kirliliğinin önemli boyutlarda olduğu kritik bölgelerde, izne tabi
tesislerden kaynaklanan emisyonların miktarı ile zamana ve yere göre
dağılımını gösteren hava kirlenmesine katkı değerini içeren bir emisyon ölçüm
raporu yetkili merci tarafından istenebilir. Bu raporun her yıl yenilenmesi
istenebilir. c)
Emisyonların ölçümünde Ek-2 de belirtilen, tesis etrafında yapılması gerekli
görülen hava kirliliği ölçümlerini düzenleyen ilgili mevzuattaki esaslar
dikkate alınır. Tesis etki alanında hava kirliliğinin ölçümünde ise Ek-2 de
yer alan esaslar dikkate alınır. ç)
Tesis etki alanında hava kirliliğinin tespitine yönelik yapılacak ölçümlerle
ilgili koordinasyonu Valilik sağlar, bu ölçümler için yapılacak harcamalar 27
nci maddede belirtildiği şekilde karşılanır. Emisyon ölçüm raporu MADDE 24 – (1) Bakanlık, 14 üncü maddede ve 23 üncü maddenin
birinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde belirtilen emisyon ölçüm raporunun
içeriğini tespit eder (Ek-11). Emisyon ölçüm raporundaki bilgilerde
işletmenin endüstriyel ve ticari sırları varsa işletme sahibinin/işletmecinin
talebi üzerine bu bilgiler umuma ifşa edilemez. (2)
Bilimsel araştırmalarda kullanılmak üzere ve bilim kuruluşları tarafından
talep edilmesi halinde, işletmeye ait endüstriyel ve ticari sırları dışında
kalan bilgiler ve emisyon ölçüm sonuçları, işletmenin sahibi/işleticisi
tarafından emisyon izin dosyasında yer alan bilgilerin kullanılmasında kesin
bir yasaklama getirilmediği takdirde, bilgiyi talep eden kurum/kuruluş
tarafından, işletmenin sahibi veya işleticisinden yazılı onay alınmak
kaydıyla işletmenin ismi belirtilmeksizin, işletmenin kurulu bulunduğu İlde,
Valilik tarafından görevlendirilen personel denetiminde bilgilerin arşivlendiği
bina dışına çıkarılmadan ve kopyalanarak çoğaltılmaksızın incelemeye
açılabilir. İzne tabi tesislerde yapılacak ilk ve
periyodik ölçümler MADDE 25 – (1) İzne tabi tesisleri işletenler; a)
Tesisin işletmeye alınmasından sonra veya 13 üncü maddede sözü edilen
değişikliklerden sonra altı ay içerisinde, b)
14 üncü maddede belirtilen süreler içerisinde ölçümlerini yaptırıp yetkili
mercie sunmak zorundadır. Sürekli ölçümler MADDE 26 – (1) Sürekli ölçümlerde; a)
Yetkili merci tarafından sürekli ölçüm yapılmasına karar verilirken; esas
alınan değerler geçerli olmak üzere; izne tabi tesislerden 23 ve 25 inci
maddeler kapsamındaki ölçümlerin yerine, bu ölçümlerin kayıt cihazlı ölçüm
aletleriyle sürekli olarak yapılmasını isteyebilir. b)
Tesis etki alanında kritik bölgelerde ve kirlenme ihtimalinin olduğu hallerde
yetkili merci gerekli gördüğü takdirde izne tabi olmayan tesislerden de
emisyon ve hava kalitesi ölçümlerinin yapılmasını isteyebilir. (2)
Bu ölçümler için yapılacak harcamalar 27 nci maddede belirtildiği şekilde
karşılanır. Ölçümler için yapılacak harcamalar MADDE 27 – (1) Emisyon ve tesis etki alanındaki hava
kalitesinin belirlenmesi için yapılacak ölçümlerin masrafları işletmenin
sahibi/işletmeci tarafından karşılanır. Ölçüm sonuçları hakkında bilgi verilmesi MADDE 28 – (1) 23, 25 ve 26 ncı maddelerde belirtilen
ölçümlerin sonuçları işletmenin sahibi/işletmeci tarafından yetkili mercie
verilir. Ölçüm kayıtları işletmenin sahibi/işletmeci tarafından en az beş yıl
muhafaza edilir. Toplam emisyon sınırlaması MADDE 29 – (1) Valilik, sanayi tesislerinin yoğun olarak
bulunduğu, toplam emisyon sınırlaması yapılacak kritik bölgelerde faaliyet
gösteren işletmelerin tümünden herhangi bir anda dış havaya verilen toplam emisyonu
sınırlandırıcı tedbirler isteyebilir. Toplam emisyon sınırlaması yapılacak
kritik bölgeler Valilik tarafından belirlenir. Valilik, bu bölgelere
kurulacak izne tabi olan veya olmayan yeni bir tesisin toplam emisyon
miktarıyla ilgili olarak geçici veya sürekli sınırlandırma kararları alabilir
veya yeni bir tesisin bölge içinde kurulmasına Planlama, ÇED ve Emisyon Ön
İzin aşamalarında yapılan değerlendirmelerde dikkate alınarak izin
vermeyebilir. Gerekli görülmesi halinde Bakanlık bu yetkiyi kullanır. Bölgesel kirlilik MADDE 30 – (1) Koruma bölgeleri; a)
Bir bölgedeki işletmelerden, ulaşımdan ve ısınmadan kaynaklanan hava
kirliliğinin insan ve çevresi üzerindeki zararlı etkileri normal tedbirlerle
ortadan kaldırılamıyorsa bu bölgeler yetkili merci tarafından koruma bölgesi
olarak ilan edilebilir. Yetkili merci koruma bölgelerinde, 1)
Hareketli ve sabit tesisleri çalıştırmamaya, 2)
Sabit tesisleri kurdurmamaya, 3)
Hareketli ve sabit tesisleri sadece belirli zamanlarda çalıştırmaya veya
bunlardan yüksek işletme teknikleri talep ederek çalıştırmaya, 4)
Tesislerde yakıt kullandırmamaya veya sınırlı olarak kullandırmaya yetkilidir. b)
Yetkili merci, kritik meteorolojik şartların mevcut olduğu veya olacağı, hava kirlenmelerinin çok hızlı artış gösterdiği
bölgelerde, insan ve çevresi üzerinde meydana gelecek zararlara karşı; 1)
Hareketli veya sabit tesisleri sadece belirli zamanlarda çalıştırmaya, 2)
Önemli ölçülerde hava kirlenmelerine yol açabilen yakıtların tesislerde
kullanılmasını yasaklamaya veya sadece kısıtlamaya yetkilidir. c)
Hava kirliliğinin çok hızlı artış gösterdiği durumlarda 6/6/2008 tarihli ve
26898 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hava Kalitesi Değerlendirme ve
Yönetimi Yönetmeliğinde (HKDYY) belirlenen uyarı kademeleri uygulanır. ç)
Hava kalitesi sınır değerleri aşılarak, hava kirliliği Ek-2 de belirtilen
değerlere ulaştığında, bölge özelliklerine göre alınacak tedbirler Valilikler
tarafından tebliğ halinde yayımlanır. Bu tebliğler hazırlanırken Bakanlık
görüşü alınır. d)
Her kademe için alınacak tedbirler düzenlenirken meteorolojik veriler göz
önüne alınır. Sis, enverziyon, durgun meteorolojik şartlar ve izotermal
durumlarda bir sonraki kademenin tedbirleri veya ilave tedbirler
uygulanabilir. Nisbi nem miktarının % 90 ın üzerine çıkması halinde uyarı
kademelerinin belirlenmesinde Ek-2 de verilen kirlilik derecelerinin % 10
eksiği esas alınır. Yakıt ve hammadde belirlenmesi MADDE 31 – (1) Yetkili merci, hava kirliliğinin ciddi boyutlara
eriştiği zamanlarda ve bölgelerde, yakıt ve hammaddesi değiştirilebilen
tesislerde hava kirliliğinin azaltılması amacıyla kullanılacak uygun
nitelikte yakıt veya hammadde belirleyebilir. Kaza sonucu emisyon MADDE 32 – (1) Bir tesisten ihmal sonucu veya ihmale dayalı
gereken tedbirlerin alınmaması sonucu normal çalışmasında öngörülenden fazla
ve hava kirliliğine yol açacak şekilde emisyon yayılırsa veya hava kalitesini
bozacak şekilde kimyasal maddeler hava alıcı ortamına atılırsa, işletme
sahibi/işletmeci, emisyonun en kısa sürede normal seviyeye inmesi için
gerekeni yapar. Yetkili merci, kaza sonucu çıkan emisyonun normal seviyeye
indirilmesi için işletme sahibine veya işletmecisine gerekli tedbirleri
almasını ister. Yakıt özellikleri MADDE 33 – (1) Hava kirliliğinin azaltılması amacıyla sanayi
tesislerinde kullanılacak olan katı yakıt özellikleri Bakanlık tarafından
ilgili kamu kurum ve kuruluşların görüşleri de alınarak belirlenir. Piyasaya
arz edilen sıvı ve gaz yakıtların özelliklerinin belirlenmesinde ilgili kamu
kurum ve kuruluşlarla koordineli çalışılır. (2)
Katı yakıtlar ithal ediliyorsa ithal işlemleri, Dış Ticaret Müsteşarlığı
tarafından yayımlanan Dış Ticaret Standardizasyon Tebliği kapsamında ve ithal
izni veren yetkili merci tarafından belirlenen hususlar çerçevesinde yapılır. (3)
İthal katı yakıt kullanan tesis/işletme ithalat iznine ilişkin belgenin bir
kopyasını muhafaza eder. Denetimlerde yetkili merci tarafından istenmesi
halinde ibraz eder. (4)
Sıvı yakıtları kullanan tesis/işletme sıvı yakıtlara ilişkin analiz
raporlarını üç yıl saklar ve denetimlerde yetkili merci tarafından istenmesi
halinde ibraz eder. (5)
Yakıt olmayan ancak katı yakıt olarak değerlendirilebilen biyokütlenin
kullanım esasları Bakanlıkça belirlenir. (6)
Biyokütleyi katı yakıt olarak kullanan tesis bu Yönetmelik hükümlerine uymak
zorundadır. İzne tabi tesislerin denetlenmesi MADDE 34 – (1) İzne tabi tesislerin denetlenmesinde; a)
Bu Yönetmelik kapsamında izne tabi tesisler, faaliyetlerin Yönetmelikte belirtilen
usul ve esaslar çerçevesinde yerine getirilip getirilmediğinin tespiti
amacıyla yetkili merciin görevlendirdiği kişilerce denetlenir. Bakanlık
denetleme ve ceza yetkisini Çevre Kanunun 12
ve 24 üncü maddeleri gereğince
devredebilir. b)
İşletme sahipleri ve işletmeciler; 1)
Yetkili merciin görevlendirdiği kişilerin veya yetkili mercii temsil eden
kişilerin işletmeye ve tesislere girmesi için izin vermeye, 2)
Emisyon ve hava kalitesi değerlerinin belirlenmesi maksadı ile görevli
kişiler tarafından testler yapılmasına, izin vermeye ve kolaylık göstermeye, 3)
Görevli kişilere çevre mevzuatı kapsamında istenen ve gerekli olan doküman ve
bilgileri vermeye mecburdur. 4)
Yetkili merciin isteği üzerine, işletme sahipleri işletmeci (a) ve (b)
bentlerindeki çalışmalar sırasında işletme ve tesiste gerekli düzenlemeleri
yapmak üzere istek üzerine işletmede çalışan görevlileri hizmete tahsis
ederler. (a) ve (b) bentlerindeki çalışmaların yapılabilmesi için işletme
sahipleri ve/veya işletmeciler iş güvenliği açısından gerekli olan koruyucu
malzemeleri ve ulaşım araçlarını temin ederler. c)
(a) bendi hükümleri, 33 üncü madde kapsamına giren yakıtlar, ürünler,
maddeler ve tesisleri de içine alır. Bu hususlar işletme sahipleri/işletmeci
için de geçerlidir. Bu işletme sahipleri/işletmeciler yetkili merciin
görevlendirdiği kişilerin veya yetkili merciyi temsil eden kişilerin örnek
almasına, işletme/tesis içinde ve bacasında kontroller yapmasına izin
verirler. ç)
Denetim işlemleri ile ilgili olarak yapılan testler ve ölçümlerin masrafları,
(a) ve (b) bentlerinin hükümlerine göre örnek alınması, bunların analizi,
test yapılması dolayısıyla ortaya çıkan masraflar, işletme sahipleri
işletmeciler tarafından karşılanır. d)
Bilgi vermekle zorunlu işletme sahipleri/işletmeciler veya kanuni
temsilcileri sorulan sorulara cevap vermekten kaçınırsa bu husus tutanakla
kayda geçirilir. e)
(b), (c) ve (d) bentlerine göre elde edilen bilgi ve belgeler başka amaçlar
için kullanılamaz. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Sera gazlarının azaltılması MADDE 35 – (1) İşletme sahipleri/işletmeciler tesislerinde
üretimden, yakıt tüketiminden ve yakma sistemlerinden kaynaklanan sera
gazlarının (Karbondioksit-CO2, Metan-CH4, Nitrozoksit-N2O,
Hidrofloro karbonlar HFCs, Perfloro karbonlar-PFCs, Kükürt hegzaflorid SF6 ve kloro floro karbonlar CFCs) miktarlarını
(ton/yıl-ton/ay) belirlemek ve alınan sera gazlarını azaltma önlemlerini
açıklamakla yükümlüdür. Sera gazları ve enerji verimliliği mevzuatı
kapsamında yapılan çalışmalar ile ilgili bilgiler emisyon izin dosyasında
ayrı bir bölüm olarak verilmelidir. Bilgilerin bu Yönetmelikte belirtilen
teyit zorunluluğundan bağımsız olarak her yıl Bakanlığa gönderilmesi
zorunludur. İdari yaptırımlar MADDE 36 – (1) Bu Yönetmelik kapsamına giren tesisleri
işletenler ve/veya sahipleri; a)
5 inci maddeye göre izin almaksızın bir tesis kurar ve/veya işletirse, b)
9 uncu maddenin (e) bendi kapsamında gerekli işlemler yapılmazsa, c)
İzne tabi tesislerin işletilmesi sırasında 11 inci maddedeki şartların yerine
getirilmesi için yetkili mercinin bu Yönetmelik sınırları içindeki
taleplerine uymazsa, ç)
11 inci maddeye göre koyulan bir şartı, icra edilebildiği halde zamanında
yerine getiremezse, d)
İzne tabi bir tesisin işletilmesi veya yapısı ile ilgili olarak 13 üncü
maddede öngörülen şartları yerine getirmeden değişiklik yaparsa, e)
15, 22, 23, 26 ve 30 uncu maddeler ile getirilen icrası mümkün şartları ve
talepleri zamanında yerine getirmezse, f)
19, 26 ve 33 üncü maddelere göre getirilen şartlara ve taleplere icrası
mümkün olduğu halde uymazsa, g)
14 üncü maddede öngörülen bilgileri zamanında vermezse, ğ)
23 ve 24 üncü maddelere göre verilmesi gereken emisyon raporunu eksiksiz ve
zamanında vermezse, h)
28 inci maddeye göre ölçüm sonuçlarını bildirmez veya ölçüm aleti
grafiklerini ve ölçüm kayıtlarını muhafaza etmezse, ı)
34 üncü maddeye göre; görevlilerin meskun yerlere veya taşınmazlara
girmelerine veya test ve incelemeler yapmalarına izin vermezse; doğru ve tam
bilgiyi, belgeleri veya kayıtları zamanında ibraz etmezse; iş gücü veya
yardımcı malzemeleri hazır tutmazsa; örnek almaya izin vermezse, i)
İzne tabi bir tesisin işletmesine son verildiği takdirde, altmış gün
içerisinde yetkili mercie yazılı olarak bilgi vermezse, j)
32 nci maddede belirtilen tedbirleri almazsa, k)
Bu Yönetmelikte belirtilen esas ve standartlara ve ek düzenlemelere uymazsa, l)
22 nci maddeye göre getirilen ek düzenlemeye uymazsa, ek düzenlemeye
uyuluncaya kadar, m)
İşletmeyi oluşturan tesislerin hava alıcı ortamında bozulmaya neden olacak
şekilde hava kalitesi sınır değerlerini aşarak tehlikeli durum yarattığı
takdirde, n)
Geçici 3 üncü madde kapsamındaki yükümlülüklerini yerine getirmezse Çevre
Kanununun ilgili maddeleri uyarınca idari yaptırım uygulanır. Yürürlükten kaldırılan yönetmelik MADDE 37 – (1) 22/7/2006 tarihli ve 26236 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Endüstri Tesislerinden Kaynaklanan Hava Kirliliğinin
Kontrolü Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. Yeni emisyon sınır değerleri GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Organik, inorganik ve diğer özel toz
emisyonları, organik, inorganik gaz ve buhar emisyonları ve kanserojen
maddeler için 1/1/2012 tarihinden itibaren Ek-1 de verilen sınır değerler
geçerli olmayıp Ek-7 deki tablolar ve sınır değerler uygulanacaktır. Emisyon izni almış işletmeler GEÇİCİ MADDE 2 – (1) 7/10/2004 tarihli ve 25606 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Endüstriyel Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü
Yönetmeliğine ve 22/7/2006 tarihli ve 26236 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Endüstri Tesislerinden Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliğine
göre emisyon izni almış olan İşletmeler 14 üncü madde uyarınca faaliyetlerini
sürdürürler. (2)
Endüstri Tesislerinden Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği
yayım tarihinden önce kurulmuş ve 2/11/1986 tarihli ve 19269 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliğine göre değerlendirilerek
emisyon izni almış olan ve 22/7/2008 tarihine kadar emisyon izni yenilemek
için başvuru yapmış olan İşletmeler bu Yönetmelik kapsamında altı ay içinde
değerlendirilir. (3)
Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliğine göre değerlendirilerek Endüstriyel
Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliğine göre Bakanlık tarafından
emisyon izin belgesi düzenlenen tesisler bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren altı ay içinde Ek-11 de verilen formata uygun emisyon ölçüm
raporu hazırlayarak Emisyon İzin Belgesini yenilemek amacıyla Valiliğe
başvurur. Yetkili merci, bu başvuruları altı ay içinde değerlendirir ve bu
tesisler bu Yönetmeliğin yayım tarihinden itibaren iki yıl içinde emisyon
izin belgesini almak zorundadır. (4)
Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliğine göre emisyon izni almış olan ve
22/7/2008 tarihine kadar emisyon iznini yenilemek için başvuru yapmayan
tesisler bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde
Ek-10 ve Ek-11 de verilen formata uygun emisyon izin başvuru dosyası
hazırlayarak Emisyon İzin Belgesini yenilemek amacıyla Valiliğe başvurur.
Yetkili merci, bu başvuruları altı ay içinde değerlendirir ve bu tesisler bu
Yönetmeliğin yayım tarihinden itibaren iki yıl içinde emisyon izin belgesini
almak zorundadır. (5)
Endüstriyel Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliğine ve Endüstri
Tesislerinden Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliğine göre A
Grubu emisyon izin belgesine sahip olan ve bu Yönetmelik kapsamında Ek-8
Liste B de yer alan tesis/işletmeler B Grubu emisyon izni almak ve mevcut A
Grubu emisyon izin belgesini iptal ettirmek için Valiliğe başvurur. İşletme
sahipleri/işletmeci tarafından A Grubu emisyon izin belgesine esas teşkil
eden ölçüm raporu tarihi esas alınarak teyit ölçümleri için hazırlanan raporu
içeren dosya ile Valiliğe başvuru yapar. Valilik, bu başvuruları 8, 9 ve 10
uncu madde kapsamında değerlendirir ve sonuca bağlar. Emisyon izni almamış işletmeler GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliğine göre
emisyon izni alma yükümlülüğü bulunan ancak bu yükümlülüğünü yerine
getirmeyen ve 31/12/2007 tarihine kadar iş termin planı ile birlikte bu madde
kapsamında yetkili mercie başvuru yapmış olan, hava kalitesi modelleme
raporları ile birlikte ölçüm cihazlarının (istasyonlarının) alımı konusunda
sipariş verildiğine dair bilgi ve belgeleri Valilik kanalı ile Bakanlığa
sunan ve en geç 31/12/2008 tarihine kadar hava kalitesi ölçüm cihazlarının
(istasyonlarının) alımına, montajına ve ölçümlere başlayan ve iş termin
planları Bakanlıkça uygun görülen tesisler,
tesis etki alanında Ek-2 de yer alan hava kalitesi sınır değerlerini
sağlayarak faaliyet gösterecek şekilde her türlü önlemi almakla ve 31/12/2011
tarihine kadar iş termin planında yer alan işleri tamamlamak suretiyle
emisyon izni almak için emisyon izin dosyası hazırlayarak yetkili mercie
başvurmakla yükümlüdürler. 31/12/2008 tarihine kadar sürekli hava kalitesi
ölçüm cihazlarının (istasyonlarının) montajını tamamlamamış ve/veya ölçüm
işlemlerine başlamamış olan tesisler bu madde kapsamında değerlendirilemez. (2)
Bu tesisler faaliyetlerini yukarıda belirtilen süreler içinde, tesis etki
alanında Ek-2 de yer alan hava kalitesi sınır değerlerinin sağlanması ve hava
kalitesinin ölçüm cihazları (istasyonları) ile sürekli izlenmesi ve ölçüm
sonuçlarının kayıt altına alınması Valiliğe düzenli bildirimde bulunulması
koşulu ile iş termin planlarına bağlı olarak sürdürebilir. (3)
Tesis etki alanında Ek-2 de yer alan hava kalitesi sınır değerleri
sağlanamadığı takdirde 23, 30, 31 ve 32 nci maddede yer alan hükümler
uygulanır. Hava kalitesi ile ilgili kritik koşulların ortaya çıkması halinde
29 uncu madde ile ilgili hükümler geçerlidir. (4)
Birinci fıkrada belirtilen sürelerde iş termin planı hazırlayarak yetkili
mercie sunan ve hava kalitesi ölçümlerine başlayan tesisler iş termin
planlarına uygun olarak faaliyet göstermelidir. Emisyon izin belgesi geçerlilik süresi GEÇİCİ MADDE 4 – (1) Endüstriyel Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü
Yönetmeliği ve Endüstri Tesislerinden Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü
Yönetmeliğine göre emisyon izin belgesi alan ve bu Yönetmelik hükümlerine
göre emisyon izni alacak tesislerin belgeleri 13 ve 14 üncü maddede yer alan
hüküm ve esaslara uygun olmak kaydıyla 1/1/2014 tarihine kadar geçerlidir. Yürürlük MADDE 38 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 39 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Orman Bakanı
yürütür. |