|
Hazine
Müsteşarlığından:
KAMU İŞLETMELERİNİN FAALİYETLERİNİN
İZLENMESİ
VE
RAPORLANMASINA DAİR TEBLİĞ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç, kapsam ve dayanak
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; kamu sektöründe şeffaflığın
ve hesap verilebilirliğin artırılmasını teminen, genel yönetim kapsamı
dışında kalan kamu işletmelerinin faaliyetlerini etkin bir şekilde
izleyerek malî ve malî olmayan verilerinin toplanmasına, derlenmesine ve
raporlanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
(2)
Bu Tebliğ, Ek 1’de yer alan ve sermayesinin yarısından fazlası kamu kurum
ve kuruluşlarına ait olan veya faaliyet alanı itibarıyla ticari nitelik
taşıyıp Yüksek Denetleme Kurulunca denetlenen işletmeleri kapsar. Herhangi
bir şekilde toplam kamu payı yüzde elli ve altına düşen işletmeler bu
Tebliğ kapsamından çıkarılır. Toplam kamu payı yüzde ellinin üzerine çıkan
işletmeler ise bu Tebliğ kapsamına alınır. İşletmelerde birden fazla kamu
kurum veya kuruluşu pay sahibi ise toplam oran dikkate alınır.
(3)
Bu Tebliğ, 9/12/1994 tarihli ve 4059 sayılı Hazine Müsteşarlığı ile Dış
Ticaret Müsteşarlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesi
ile 2008/14201 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki Kararın 22 nci ve 23 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğin uygulanmasında;
a)
İşletme: Ek 1’de yer alan ve sermayesinin yarısından fazlası kamu kurum ve
kuruluşlarına ait bulunan veya faaliyet alanları itibarıyla ticari nitelik
taşıyıp Yüksek Denetleme Kurulunca denetlenen şirketleri veya idareleri,
b)
Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını,
c)
İştirak: Bu Tebliğ kapsamında yer alan kamu kurum veya kuruluşları ile kamu
işletmelerince herhangi bir şekilde sermayesine iştirak edilen şirketleri,
ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Veri
Türü, Gönderimi, Derlenmesi ve Raporlanması
Malî veriler
MADDE 3 – (1) Malî veriler, işletmelerin ilgili kanunlar ve
diğer mevzuat uyarınca tabi oldukları muhasebe sistemlerine ve Maliye
Bakanlığının Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerine uygun olarak
düzenlenen bilanço, gelir, nakit akış ve kâr dağıtım tabloları ile
Müsteşarlıkça hazırlanan borç-alacak, sermaye bilgileri, mahsup, yatırım ve
finansman gerçekleşme ve yatırım ve finansman program tablolarından oluşur.
(2)
Bilanço, işletmelerin belirli bir tarihteki iktisadi ve malî durumunu
yansıtan, varlıklarını, borçlarını ve özkaynaklarını, aktif ve pasif
hesaplar şeklinde gerçeğe uygun ve doğru bir biçimde gösteren tablodur.
(3)
Gelir tablosu, işletmenin belirli bir hesap döneminde elde ettiği tüm
hasılat ve gelirler ile katlandığı tüm maliyet ve giderleri
sınıflandırılmış olarak gösteren ve dönem faaliyet sonuçlarını kâr veya
zarar olarak özetleyen tablodur.
(4)
Nakit akış tablosu, belirli bir muhasebe döneminde işletmenin nakit ve
nakit benzeri varlıklarında meydana gelen değişiklikleri ifade eden nakit
akışlarını (nakit tahsilat ve ödemelerini), kaynakları ve kullanım yerleri
bakımından sınıflandırarak gösteren tablodur.
(5)
Kâr dağıtım tablosu, işletmelerin dönem kârının dağıtım biçimini ve dönem
kârından ödenecek vergileri, ayrılacak yedekleri ve ortaklara dağıtılacak
kâr paylarını açıkça gösteren tablodur.
(6)
Borç-alacak tablosu, işletmenin borçlarını malî, ticari borçlar ve vergi
borçları şeklinde, alacaklarını ise ticari alacaklar, görev zararı
alacakları ve peşin ödenen vergiler şeklinde tasnif ederek ayrıntılı olarak
gösteren tablodur.
(7)
Sermaye bilgileri tablosu, işletmelerin özkaynaklarında yer alan sermaye hesabında
görülen değişimleri sınıflandırarak, varsa diğer ortaklara ilişkin
bilgileri içeren tablodur. Bu tablo, işletme hesapları ile devlet
hesaplarının uyumu amacıyla hazırlanmıştır.
(8)
Mahsup tablosu, 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi kamu iktisadi
teşebbüslerinin ilgili mevzuat çerçevesinde mahsup işlemlerinin
gerçekleştirilmesi ve devlet hesaplarına kaydının yapılabilmesi için
hazırlanmış olan ve Hazine ile olan borç ve alacak ilişkilerini gösteren
tablodur.
(9)
Yatırım ve finansman gerçekleşme tablosu ile yatırım ve finansman program
tablosu, 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi kamu iktisadi
teşebbüsleri ile bağlı ortaklıkları, 4046 sayılı Kanuna tabi özelleştirme
programında yer alan ve kamu payı yüzde ellinin üzerinde bulunan kuruluşlar
ile Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu (TRT), Türksat Uydu Haberleşme Kablo
TV ve İşletme A.Ş. ile Atatürk Orman Çiftliği Müdürlüğü için hazırlanmış
bir tablolar setidir. Bu tablolar seti ilgili kamu işletmelerine ayrıca
gönderilir.
Malî olmayan veriler
MADDE 4 – (1) Malî olmayan veriler; işletme faaliyetlerine
ilişkin olarak muhasebe bilgi sisteminden elde edilemeyen ve Müsteşarlıkça
hazırlanmış olan personel, personel profili, yönetici profili, istihdam
maliyetleri, sözleşmeli personel, ihale yoluyla hizmet alımı, iştirak
bilgileri, taşıt ve gayrimenkul tablolarından oluşur.
(2)
Personel tablosu, unvan bazında belirli bir dönemde işletmeye giren ve
çıkan personel sayısı ile ortalama sayıları, toplam giderleri ve fazla
çalışmaya ilişkin verileri gösterir.
(3)
Personel profili tablosu, işletmede istihdam edilen personelin unvan ve
niteliklerini ayrıntılarıyla gösterir.
(4)
Yönetici profili tablosu, yönetim kurulu üyeleri, genel müdür ve genel
müdür yardımcılarının niteliklerini ve iletişim bilgilerini gösterir.
(5)
İstihdam maliyetleri tablosu, istihdam edilen personel için belirli bir
dönemde ve unvan bazında yapılan tüm harcamaları ayrıntılarıyla gösterir ve
böylece işveren açısından toplam istihdam maliyetini, personel açısından
ise brüt geliri ortaya koyar.
(6)
Sözleşmeli personel tablosu, Ek 1’de belirtilen birinci ve ikinci grup kamu
işletmelerinde çalışan sözleşmeli personelin unvan bazında sayı, ücret ve
maliyetlerini gösterir.
(7)
İhale yoluyla hizmet alımı tablosu, işletmelerin hizmet türlerine göre bir
önceki yıl ile cari yıl harcamalarını, ödeneklerini ve bu kapsamda ne kadar
istihdam sağlandığını gösterir.
(8)
İştirak bilgileri tablosu, kamu kurum veya kuruluşları ile işletmelerin
sermayesine iştirak ettikleri tüm şirketlere yönelik malî ve malî olmayan
ayrıntılı verileri gösterir.
(9)
Taşıt tablosu, kamunun sahip olduğu toplam taşıt sayısını görebilmek
amacıyla, ilgili yıl bütçe görüşmelerinde kullanılmak üzere hazırlanan
tablodur.
(10)
Gayrimenkul tablosu, işletmelerin il bazında arazi, arsa ve
bina/tesislerinin büyüklüğü ve değerine ilişkin bilgileri içerir.
Verilerin gönderimi ve süresi
MADDE 5 – (1) Kamu işletmeleri, tabi oldukları mevzuata göre
hazırlamakla yükümlü oldukları malî tablolar ile Müsteşarlıkça hazırlanan
diğer malî ve malî olmayan tabloları Ek 2’de yer alan İş Takvimine uygun
olarak zamanında gönderir. Bu kapsamda işletmeler gerekli tedbirleri
almakla yükümlüdür.
(2)
İşletmeler aylık periyotlarla gönderilecek olan tabloları ilgili ayı takip
eden 45 gün içinde gönderir. Müsteşarlıkça kendilerine aksi bir bildirim
yapılmadıkça, sadece Ek 1’de gösterilen birinci ve ikinci gruptaki 15
işletme aylık tablo gönderir.
(3)
Üçer aylık periyotlarla gönderilecek olan tablolar için dönemler Ocak-Mart,
Ocak-Haziran, Ocak - Eylül ve Ocak -
Aralık olarak uygulanır.
(4)
Yıllık olarak gönderilecek tablolar bir önceki yıl sonu itibarıyla
hazırlanarak gönderilir. Sadece taşıt tablosu ilgili yıl Temmuz ayı sonu
itibarıyla hazırlanır.
(5)
Müsteşarlık, daha etkin ve sağlıklı bir izleme yapabilmek için, birinci ve
ikinci grup kamu işletmelerine yönelik ve tek düzen hesap planına uygun,
bilanço ve gelir tablosundan müteşekkil bir “kamu işletmeleri hesap planı”
oluşturur (Ek 3 ve Ek 5). Bu işletmeler (yurtdışında kurulan bağlı ortaklıklar
hariç) malî tablolarını “kamu işletmeleri hesap planı”na uygun olarak
Müsteşarlığa gönderir.
(6)
Üçüncü grupta yer alan kamu bankaları, sermaye bilgileri tablosu hariç malî
tablo göndermez. Bu işletmelere ait malî veriler Türkiye Bankalar Birliği
veya Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumundan elde edilir.
(7)
Dördüncü grup kamu işletmelerinden tek düzen hesap planı haricinde
işletmeye münhasır bilanço ve gelir tablosu düzenleyen işletmeler, söz
konusu malî tablolar ile bu Tebliğ kapsamında istenilen diğer tabloları
gönderir.
(8)
Yurtdışında kurulu bağlı ortaklıklar, bulundukları ülke mevzuatı uyarınca
hazırlamak zorunda oldukları malî tablolar ile bu Tebliğ kapsamında
istenilen diğer tabloları gönderir.
(9)
Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu Başkanlığı,
İl Özel İdareleri, Büyükşehir Belediyeleri ve Belediyeler, sermaye oranına
bakılmaksızın pay sahibi oldukları tüm şirketleri Ek 18’de yer alan “iştirak
bilgileri tablosu” aracılığıyla ilgili yıl Mart ayı sonuna kadar Müsteşarlığa
bildirir. Müsteşarlıkça uygun görülen ve kendilerine bildirimde bulunulan
şirketler Ek 2’de yer alan takvime uygun olarak malî ve malî olmayan
tabloları Müsteşarlığa gönderir.
(10)
Aksi bildirilmedikçe, tablolar http://kit.hazine.gov.tr adresine giriş
hakkı bulunan işletmelerce bu sayfa üzerinden, diğer işletmelerce ise ypkd@hazine.gov.tr
adresi üzerinden Müsteşarlığa gönderilir. Elektronik ortamda gönderilecek
tabloların en az daire başkanı seviyesinde onaylanması zorunludur.
(11)
Gerekli görüldüğü takdirde,
Müsteşarlık işletmelerden 3 üncü ve 4 üncü maddelerde sayılanlar dışında
malî ve malî olmayan veri isteyebilir. Bu şekilde talep edilecek verilerin
kapsamı, dönemi ve gönderim süresine ilişkin bilgiler Müsteşarlıkça
işletmelere bildirilir. Ek 2’de yer alan İş Takviminde yapılacak
değişiklikler ile istenilen tablolarda yapılacak güncellemeler
Müsteşarlıkça ayrıca duyurulur.
Tabloların doldurulma esasları
MADDE 6 – (1) Bilançonun doldurulmasına yönelik olarak aşağıdaki
hususlar dikkate alınır.
a) Aylık olarak gönderilecek bilançolarda
(Ek 3) dönem başı değerleri tablonun ait olduğu ayın dönem başı değerini,
dönem sonu değerleri ise tablonun ait olduğu ayın dönem sonu değerini
içerir. Örneğin, Nisan 2009 dönemine ait bilançolarda dönem 1/4/2009 -
30/4/2009 olacaktır.
b)
Üç aylık dönemler itibarıyla gönderilecek bilançolarda (ilgisine göre Ek 3
veya Ek 4) dönem başı değerleri her bir dönem için yılbaşı değerlerini,
dönem sonu değerleri ise ilgili üç aylık dönemin son günü bilanço
değerlerini içerir. Örneğin, 2009 yılının ikinci üç aylık dönemine ilişkin
bilançolarda dönem 1/1/2009 - 30/6/2009 olacaktır.
c)
Yıllık gönderilecek bilançolar (ilgisine göre Ek 3 veya Ek 4) bir önceki
yıl başı ile yıl sonu değerlerini içerir. Örneğin, 2008 yılı bilançosu için
dönem 1/1/2008 – 31/12/2008 olacaktır.
ç)
İşletmeler tarafından kullanılan boş hesaplarda yer alan tutarlar, hesabın
yer aldığı ana hesap grubundaki en ilgili hesapta gösterilir. Örneğin, 125
no'lu boş hesabı "Müteahhitlerden Alacaklar" adı altında kullanan
bir işletme, söz konusu hesapta yer alan bakiye tutarı 12 Ticari Alacaklar
hesap grubundaki en yakın hesabın bakiyesine ekler.
(2)
Gelir tablosunun doldurulmasına yönelik olarak aşağıdaki hususlar dikkate
alınır.
a)
Aylık olarak gönderilecek gelir tabloları (Ek 5) tablonun ait olduğu ayın
akım değerlerini içerir. Örneğin, Nisan 2009 dönemine ait gelir tablosu
1/4/2009 -30/4/2009 tarihleri arasındaki akım değerleri kapsayacaktır.
b)
Üç aylık dönemler itibarıyla gönderilecek gelir tabloları (ilgisine göre Ek
5 veya Ek 6) yılbaşı tarihi ile tablonun ait olduğu üç aylık dönemin son
günü arasındaki akım değerlerini içerir. Örneğin, 2009 yılının ikinci üç
aylık dönemine ilişkin gelir tabloları 1/1/2009 - 30/6/2009 tarihleri
arasındaki akım değerleri kapsayacaktır.
c)
Yıllık gönderilecek gelir tabloları (ilgisine göre Ek 5 veya Ek 6), yıllık
akım değerlerini içerir. Örneğin, 2008 yılı gelir tablosu 1/1/2008 –
31/12/2008 tarihleri arasındaki akım değerleri kapsayacaktır.
ç)
İşletmeler tarafından kullanılan boş hesaplarda yer alan tutarlar, hesabın
yer aldığı ana hesap grubundaki en ilgili hesapta gösterilir. Örneğin; 687
no'lu boş hesabı "Tazminat ve Ceza Giderleri" adı altında
kullanan bir işletme, söz konusu hesapta yer alan bakiye tutarı 68
Olağandışı Gider ve Zararlar hesap grubundaki en yakın hesabın bakiyesine
ekler.
(3)
Nakit akış tablosunun doldurulmasına yönelik olarak aşağıdaki hususlar
dikkate alınır.
a)
İşletmeler aksi bildirilmedikçe aylık ve üç aylık nakit akış tablosu
göndermez.
b)
Yıllık gönderilecek nakit akış tabloları (Ek 7), bir önceki yıl başı ile
yıl sonu arasındaki akım değerlerini içerir. Örneğin 2008 yılı nakit akış
tablosu için dönem, 1/1/2008 – 31/12/2008 olacaktır.
4)
Kâr dağıtım tablosu yıllık olarak hazırlanır ve gönderilir (Ek 8). Kâr
dağıtım tabloları, bir önceki yılın kâr dağıtım bilgilerini içerecektir.
5)
Borç - alacak tablosunun (Ek 9a ve Ek 9b) doldurulmasına yönelik olarak
aşağıdaki hususlar dikkate alınır.
a)
İşletmeler aksi bildirilmedikçe aylık borç alacak tablosu göndermez.
b)
Üç aylık dönemler itibarıyla gönderilecek tablolarda dönem başı değerleri
her bir dönem için yılbaşı değerlerini, dönem sonu değerleri ise ilgili üç
aylık dönemin son gününe ait değerleri içerir. Örneğin, 2009 yılının ikinci
üç aylık dönemine ilişkin tablolarda dönem, 1/1/2009 - 30/6/2009 olacaktır.
c)
Yıllık gönderilecek tablolar, bir önceki yıl başı ile yıl sonu değerlerini
içerir. Örneğin 2008 yılı borç - alacak tablosu için dönem, 1/1/2008 – 31/12/2008
olacaktır.
6)
Sermaye bilgileri tablosu (Ek 10) sadece Hazinenin pay sahibi olduğu
işletmelerce ve üç aylık dönemler itibarıyla gönderilir. Sermaye bilgileri
tablolarında dönem başı değerleri her bir dönem için yıl başı değerlerini,
dönem sonu değerleri ise ilgili üç aylık dönemin son günü değerlerini
içerir. Tabloda yer alan nominal sermaye tutarları kuruluş bilançosunun
“500 Sermaye”, ödenmemiş sermaye tutarları “501 Ödenmemiş Sermaye”
hesabında yer alan tutarlara eşit olacaktır.
7)
Mahsup tablosu (Ek 11) sadece 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi
kamu iktisadi teşebbüslerince yıllık olarak gönderilir. 233 sayılı Kanun
Hükmünde Kararname uyarınca gerçekleştirilecek mahsup işlemlerine dayanak
teşkil edecek bilgilerin yer verileceği mahsup tablosu, tablonun ait olduğu
yıl sonu itibarıyla mahsup işlemine konu edilebilecek borç ve alacak
tutarları ile sermaye tutarlarını içerecektir.
8)
Personel tablosunun (Ek 12) doldurulmasına yönelik olarak aşağıdaki
hususlar dikkate alınır.
a)
İşletmelerce aksi bildirilmedikçe aylık tablo gönderilmez.
b)
Üç aylık dönemler itibarıyla gönderilecek personel tablosunda dönem başı
değerleri her bir dönem için yılbaşı değerlerini, dönem sonu değerleri ise
ilgili üç aylık dönemin son günü değerlerini içerir. Örneğin, 2009 yılı
üçüncü üç aylık personel tablosu için dönem başı 1/1/2009, dönem sonu ise
30/9/2009 olacaktır.
c)
Yıllık gönderilecek tablolar, bir önceki yıl başı ile yıl sonu değerlerini
içerir. Örneğin, 2008 yılı personel tablosu için dönem, 1/1/2008 –
31/12/2008 olacaktır.
ç)
Bu tabloda işletmede çalışan personelin çalışma sürelerine göre
ağırlıklandırılmış ortalama sayı bilgisi ve söz konusu dönemde
gerçekleştirilen personel harcaması tutarları ile fazla çalışma bilgilerine
de yer verilir.
d)
Bu tabloda ortalama daimi ve geçici personel sayıları aşağıdaki formüllere
göre hesaplanır.
Ortalama
Daimi Personel Sayısı = İlgili Dönem Aylık Ortalama Personel Sayıları
Toplamı/İlgili Dönemdeki Ay Sayısı (3,6,9 veya 12)
Aylık
Ortalama Personel Sayısı = (Ay Başı Personel Sayısı + Ay Sonu Personel
Sayısı)/2
Ortalama
Geçici İşçi Sayısı = İlgi Dönemde Kullanılan Geçici İşçi Adam Ay Sayısı
Toplamı/İlgili Dönemdeki Ay Sayısı (3,6,9 veya 12)
e)
İstihdam gideri bölümünde, personele yapılan maaş ödemeleri, yan ödemeler,
sosyal yardımlar, personele ilişkin olarak işletme tarafından ödenen vergi
ve sosyal güvenlik ödemeleri, kıdem tazminatı giderleri ve personele
ilişkin olarak yapılan diğer tüm harcamaların toplamına yer verilir.
f)
Personel tablosunda işletme tarafından doğrudan istihdam edilen personelin
bilgilerine yer verilir. İhale yoluyla hizmet alımı çerçevesinde dolaylı
olarak kuruluşta çalışan personelin bilgileri tabloda yer almaz.
9)
Personel profili tablosu (Ek 13) aksi bildirilmedikçe aylık ve üç aylık
gönderilmez. Bu tablo işletmenin yıl sonu personel mevcuduna göre
doldurulacaktır. Personel profili tablosunda işletme tarafından doğrudan
istihdam edilen personelin bilgilerine yer verilir. İhale yoluyla hizmet
alımı çerçevesinde dolaylı olarak kuruluşta çalışan personelin bilgileri
tabloda yer almaz.
10)
Yönetici profili tablosu (Ek 14) aksi bildirilmedikçe aylık ve üç aylık
gönderilmez. Bu tablo bir önceki yıl sonu itibarıyla yönetim kurulu
üyeleri, genel müdür ve genel müdür yardımcılarına ilişkin bilgileri
içerir.
11)
İstihdam maliyetleri tablosu (Ek 15) tüm işletmelerce yıllık olarak
doldurulur. Dolayısıyla bir önceki yılın dönem başı ve dönem sonu dikkate
alınır.
12)
Sözleşmeli personel tablosu (Ek 16) birinci ve ikinci grup işletmelerce
yıllık olarak doldurulur ve aşağıdaki hususlar dikkate alınır.
a)
Personel sayıları hem yıl sonu itibarıyla hem de yıllık ortalama hesabı
yapılarak doldurulur.
b)
Temel ücret, sözleşme ücreti ve net ele geçen ücret hesaplamaları yıllık
yapılır.
c)
“En düşük” ve “en yüksek” bölümlerine, belirtilen unvanda en düşük ve en
yüksek temel ücreti alan 1 personelin yıl içerisinde aldığı toplam temel
ücret tutarı ve “Toplam ücret” bölümüne, belirtilen unvanda çalışan toplam
personelin yıl içerisinde aldığı tüm ücret tutarı yazılır. Örneğin, 5
avukatın çalıştığı bir işletmede en düşük alan ve en yüksek alan avukatın
yıllık temel ücreti ve “Toplam ücret” sütununa ise 5 avukatın toplam yıllık
ücreti yazılır.
ç)
Net ele geçen ücret bölümüne, ücret, ücret benzeri ödemeler ve sosyal
ödemeler toplamından çalışan için yapılan kesintilerin düşülmesi
neticesinde bulunan tutar yazılır.
d)
Yıllık kuruluşa maliyet bölümüne ise ücret, ücret benzeri ödemeler, sosyal
ödemeler ve işletmelerin ödediği kanuni yükümlülükler dahil (kıdem ve ihbar
tazminatları hariç) yıllık maliyet yazılır.
13)
İhale yoluyla hizmet alımı tablosunun (Ek 17) doldurulmasına yönelik olarak
aşağıdaki hususlar dikkate alınır.
a)
Bu tablo aksi bildirilmedikçe aylık gönderilmez.
b)
Üç aylık ve yıllık gönderilecek olan tablo kümülatif olarak doldurulur.
Dolayısıyla tabloda dönem başı ilgili yıl başı, dönem sonu ilgili dönemin
sonu olarak dikkate alınır.
c)
İhale yoluyla hizmet alımı kapsamında dışarıdan sağlanan hizmetlerde
dolaylı olarak istihdam edilen personel sayısı ortalama olarak hesaplanır.
14)
İştirak bilgileri tablosu (Ek 18) yıllık olarak gönderilir ve bir önceki
yıl sonu itibarıyla işletmelerin veya bu Tebliğ kapsamındaki kamu
idarelerinin pay sahibi oldukları şirketlere ait özet verileri içerir.
15)
Taşıt tablosu (Ek 19) ilgili yıl Temmuz ayı sonu itibarıyla hazırlanır ve
yıllık olarak gönderilir.
16)
Gayrimenkul tablosu (Ek 20) tüm işletmelerce yıllık olarak hazırlanır ve
aşağıdaki hususlar dikkate alınır.
a)
İşletmenin sahip olduğu gayrimenkuller il bazında ve arsa - arazi - bina
olarak gruplandırılarak, alan, defter ve piyasa değeri bilgileri tabloya
girilir.
b)
Taşınmazların toplam defter değerinin bilanço kayıtlarıyla uyumlu olması
gerekir.
c)
Gayrimenkullerin piyasa değeri bilinmiyorsa, işletme personelinin biçeceği
tahmini değer, bu da mümkün değilse gayrimenkullerin emlak vergisine esas
değeri piyasa değeri bölümüne yazılır.
ç)
İşletme gayrimenkulün yüzde yüz (%100) hissesine sahip değilse, ortak
olduğu paya tekabül eden m2 ve piyasa değeri esas alınacaktır.
Verilerin derlenmesi ve
yayımlanması
MADDE 7 – (1) İşletmeler tarafından gönderilen veriler
Müsteşarlık tarafından derlenir, uygun görülen içerik ve şekilde
yayımlanır.
(2)
İşletmeler tarafından yıl sonuna ilişkin olarak gönderilen veriler,
Müsteşarlık tarafından her yıl en geç 31 Temmuz tarihi itibarıyla
yayımlanacak olan Kamu İşletmeleri Raporu ile kamuoyuna duyurulur. Raporda,
işletmelerin malî ve malî olmayan verilerinin yanı sıra, işletmelere ilişkin
olarak yıl içinde meydana gelen gelişmelere ve sektörel analizlere yer
verilir.
(3)
Müsteşarlık birinci ve ikinci grup işletmelerin gönderdiği verileri
elektronik ortamda Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına düzenli olarak
iletir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kurumsal
Kapasitenin Artırılması, Şeffaflığın Sağlanması ve Sorumluluk
Kurumsal kapasitenin
artırılması
MADDE 8 – (1) Kamu işletmeleri veri gönderimi amacıyla yeterli sayıda
ekipman bulundurur ve eleman tahsis eder. Malî ve malî olmayan verilerini
sağlıklı, doğru ve zamanında üretecek bir bilgi işlem altyapısı kurar.
(2) Birinci fıkra kapsamında yapılacak
harcamalar ile Kurumsal Kaynak Planlama projeleri, 2008/14201 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile tasarruf tedbirleri dışında tutulmuştur.
Şeffaflığın sağlanması
MADDE 9 – (1) Kamu işletmeleri kendilerine ait ayrı bir
internet sayfası oluşturur ve bu sayfayı devamlı güncel tutacak önlemleri
alır.
(2)
Şeffaflığın ve kamuya hesap verilebilirliğin artırılmasını teminen, kamu
işletmeleri faaliyet raporlarını Nisan ayı sonuna kadar hazırlayarak
internet sitelerinde yayımlar. Basılı birer örneğini ilgili Bakanlığa,
Müsteşarlığa, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına veya diğer ilgili
kurumlara Mayıs ayı sonuna kadar gönderir.
3)
Faaliyet raporları asgari aşağıdaki konuları içerir. Kamu işletmeleri kendi
faaliyet alanları ve isteklerine göre bu konuları artırabilir.
a)
Misyon ve vizyon
b)
Hukuki statü, organizasyon yapısı, yönetim kurulu üyeleri ile üst düzey
yöneticilerin özgeçmişleri, istihdam bilgileri (sayı ve maliyet) ve
personel profili
c)
Sermaye yapısı, üretim, satış ve maliyet bilgileri ile yatırım harcamaları
ve projeleri
ç)
Pay sahibi kamu kurum ve kuruluşları ile malî ilişkiler (Vergi ve diğer
yasal yükümlülükler, temettü ödemeleri gibi), bilanço, gelir tablosu, nakit
akış tablosu, kâr dağıtım tablosu ve finansal rasyolar
d)
Dünyada ve Türkiye’de sektörün durumu ve değerlendirilmesi, işletmenin
sektör içindeki yerinin analizi ve uluslararası karşılaştırmaları içeren
sektörel değerlendirme.
Sorumluluk
MADDE 10 – (1) Kamu işletmelerinin genel müdürleri, müdürleri
veya başkanları, bu Tebliğ kapsamında istenilen verilerin zamanında ve
doğru olarak Müsteşarlığa iletilmesinden ve ilgili raporların
yayımlanmasından sorumludur.
(2)
Müsteşarlık gerekli görürse, bu Tebliğ kapsamında gönderilen verilerin
muhasebe kayıtlarına uygunluğunu denetler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Son
Hükümler
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin 5 inci maddesinin 9 uncu fıkrasında
belirtilen şirketler 2009 yılı için iştirak bilgileri tablosunu 31 Temmuz
2009 tarihine kadar gönderir.
(2)
Bu maddenin 1 inci fıkrasında belirtilen şirketlerden Müsteşarlıkça uygun
görülen ve kendilerine bildirimde bulunulanlar 2008 yılına ilişkin malî ve
malî olmayan tabloları Ek 2’de yer alan takvime bağlı kalınmaksızın 31
Aralık 2009 tarihine kadar gönderir.
Yürürlük
MADDE 11 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 12 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Hazine Müsteşarlığının
bağlı olduğu Bakan yürütür.
Ekleri için lütfen tıklayınız
|