Bilgi Teknolojileri
ve İletişim Kurumundan: ELEKTRONİK HABERLEŞME SEKTÖRÜNE İLİŞKİN YETKİLENDİRME YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ KISIM Genel Hükümler BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, elektronik haberleşme
hizmet, şebeke ve altyapılarına ilişkin yetkilendirmeye yönelik usul ve
esasları belirlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, elektronik haberleşme hizmeti
sunmak ve/veya şebekesi veya altyapısı kurup işletmek isteyen şirketlerin
yetkilendirilmesine ilişkin usul ve esasları kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 5/11/2008
tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanununun 6, 8, 9, 10, 11 ve 12 nci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a)
Abone: Bir işletmeci ile elektronik haberleşme hizmetinin sunumuna yönelik
olarak yapılan bir sözleşmeye taraf olan gerçek ya da tüzel kişiyi, b)
Acil yardım çağrı hizmetleri: Yangın, sağlık, doğal afetler ve güvenlik gibi
acil durumlara ilişkin bilgilerin itfaiye, polis, jandarma, sağlık
kuruluşları gibi ilgili kuruluşlara en hızlı ve en uygun şekilde
iletilmesini, c) Arabağlantı: Bir işletmecinin kullanıcılarının aynı veya
diğer bir işletmecinin kullanıcılarıyla irtibatının veya başka bir işletmeci
tarafından sunulan hizmetlere erişiminin sağlanmasını teminen,
aynı veya farklı bir işletmeci tarafından kullanılan elektronik haberleşme
şebekelerinin birbirlerine fiziksel ve mantıksal olarak bağlantısını, ç)
Bakanlık: Ulaştırma Bakanlığını, d)
Bölgesel alan: Türkiye coğrafi bölgeleri dâhilinde kalan ya da Kurumun
belirleyeceği sınırları belirli alanı, e)
Brüt satışlar: İşletmecinin faaliyetleri çerçevesinde satılan mal ya da
hizmetler karşılığında alınan veya tahakkuk ettirilen toplam değerleri
kapsayan ve gelir tablosunda “60. Brüt Satışlar” hesabında kaydedilmiş olan
tutarları, f)
Elektronik haberleşme: Elektriksel işaretlere dönüştürülebilen her türlü
işaret, sembol, ses, görüntü ve verinin kablo, telsiz, optik, elektrik,
manyetik, elektromanyetik, elektrokimyasal, elektromekanik ve diğer iletim
sistemleri vasıtasıyla iletilmesini, gönderilmesini ve alınmasını, g)
Elektronik haberleşme altyapısı: Elektronik haberleşmenin, üzerinden veya
aracılığıyla gerçekleştirildiği anahtarlama ekipmanları, donanım ve
yazılımlar, terminaller ve hatlar da dahil olmak
üzere her türlü şebeke birimlerini, ilgili tesisleri ve bunların bütünleyici parçalarını, ğ)
Elektronik haberleşme altyapısı işletimi: İlgili altyapıya ilişkin gerekli
elektronik haberleşme tesislerinin kurulması, kurdurulması, kiralanması veya
herhangi bir surette temin edilmesiyle bu tesisin diğer işletmecilerin veya
talep eden gerçek veya tüzel kişilerin kullanımına sunulmasını, h)
Elektronik haberleşme hizmeti: Elektronik haberleşme tanımına giren
faaliyetlerin bir kısmının veya tamamının hizmet olarak sunulmasını, ı)
Elektronik haberleşme şebekesi: Bir veya daha fazla nokta arasında elektronik
haberleşmeyi sağlamak için bu noktalar arası bağlantıyı teşkil eden
anahtarlama ekipmanları ve hatlar da dâhil olmak
üzere her türlü iletim sistemleri ağını, i)
Elektronik haberleşme sektörü: Elektronik haberleşme hizmeti verilmesi, elektronik
haberleşme şebekesi sağlanması, elektronik haberleşme cihaz ve sistemlerine
yönelik üretim, ithal, satış ve bakım - onarım hizmetlerinin yürütülmesi ile
ilgili sektörü, j)
Elektronik haberleşme şebekesi sağlanması: Elektronik haberleşme şebekesi
kurulması, işletilmesi, kullanıma sunulması ve kontrolünü, k)
Elektromanyetik girişim (Enterferans): İlgili
mevzuat hükümlerine uygun olarak yapılan her türlü elektronik haberleşmeyi
engelleyen, kesinti doğuran veya kalitesini bozan her türlü yayın veya
elektromanyetik etkiyi, l)
Erişim: Kanunda belirtilen koşullarla, elektronik haberleşme şebekesi,
altyapısı ve/veya hizmetlerinin, diğer işletmecilere sunulmasını, m) İdari ücret: Kurumun; pazar analizi, düzenlemelerin
hazırlanması ve uygulanması, işletmecilerin denetlenmesi, teknik izleme ve
denetleme hizmetleri, piyasanın kontrolü, uluslararası işbirliği,
uyumlaştırma ve standardizasyon çalışmaları ve diğer faaliyetleri ile her
türlü idarî giderlerinden kaynaklanan masraflara katkı amacıyla işletmecinin
bir önceki yıl net satışlarının binde beşini geçmemek üzere, uluslararası
yükümlülükler de dikkate alınarak Kurum tarafından belirlenecek ücreti, n)
İşletmeci: Yetkilendirme çerçevesinde elektronik haberleşme hizmeti sunan
ve/veya elektronik haberleşme şebekesi sağlayan ve altyapısını işleten
şirketi, o)
Kanun: 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik
Haberleşme Kanununu, ö) Katma Değerli Elektronik Haberleşme Hizmetleri: İçeriği, kodu,
protokolü veya benzer hususları üzerinde bilgisayar işlemleriyle veya başka
surette işlem yaparak aboneye/kullanıcıya ek, farklı ya da yeniden
yapılandırılmış bir ses veya veri ileten ya da eğlence, oylama, yarışma,
katılım, bilgi verme veya benzeri amaçlı içeriklere erişimi sağlayan
elektronik haberleşme hizmetlerini, p)
Kontrol unsuru: Ayrı ayrı ya da birlikte, fiilen ya
da hukuken bir teşebbüs ve/veya işletmeci üzerinde belirleyici etki uygulama
olanağını sağlayan hakları, r)
Kullanıcı: Aboneliği olup olmamasına bakılmaksızın elektronik haberleşme
hizmetlerinden yararlanan gerçek veya tüzel kişiyi, s)
Kullanım hakkı: Frekans, numara, uydu pozisyonu gibi kıt kaynakların
kullanılması için verilen hakkı, ş)
Kullanım hakkı ücreti: Kanunun 11 inci maddesinin beşinci fıkrasına göre
belirlenen asgari değerden az olmamak üzere, kullanım hakkı sayısının
sınırlandırılmasına gerek olmayan hallerde Kurumca belirlenen, sayının
sınırlandırılması gereken hallerde ise, yapılacak ihale neticesinde oluşacak
ücreti, t)
Kurul: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulunu, u)
Kurum: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunu, ü)
Net satışlar: Brüt satışlardan, satış indirimlerinin düşülmesi sonucu kalan
tutarı, v)
Rehber hizmeti: Abonelerine numara tahsis eden işletmecilerin rehberde yer
almayı kabul eden abonelerine ilişkin Kurum tarafından belirlenen
bilgilerinin basılı, elektronik veya teknolojik açıdan mümkün olan diğer
yöntemlerle yayımlaması ile telefon dahil tüm
yöntemlerle sunulan sorgulama hizmetini, y)
Satış indirimleri: Net satış hâsılatına ulaşabilmek için brüt satışlardan
indirilmesi gereken satıştan iadeler, satış iskontoları
ve diğer indirimleri, z)
Telefon hizmeti: Elektronik Haberleşme şebekelerindeki bir noktadan başlayan
ve/veya bu şebekelerdeki bir noktada sonlanan ve kamuya ticarî olarak sunulan
ses hizmetlerini, aa) Yerel alan: En fazla bir ilin coğrafi alanının
tamamını kapsayan alanı, bb) Yetkilendirme: Elektronik haberleşme hizmetlerinin
sunulması ve/veya elektronik haberleşme şebekesi sağlanmasını teminen şirketlerin, Kurum nezdinde kayıtlanmasını veya kayıtlanmasıyla
birlikte bu şirketlere elektronik haberleşme hizmetlerine özel, belirli hak
ve yükümlülükler verilmesini, cc) Yetkilendirme alanı: İşletmecilerin
yetkilendirildikleri ulusal, bölgesel ya da yerel alanı, çç)Yetkilendirme ücreti: İdarî ücretler ve/veya kullanım
hakkı ücretlerini ifade eder. İKİNCİ KISIM Yetkilendirmenin Usul ve Esasları BİRİNCİ BÖLÜM Genel Esaslar Genel ilkeler MADDE 5 – (1) Bakanlığın strateji ve politikaları da dikkate
alınarak Kurumca yapılacak yetkilendirmeyi müteakip işletmeci, elektronik
haberleşme hizmeti sunulabilir ve/veya elektronik haberleşme şebekesi veya
altyapısı kurulup işletilebilir. (2)
Yetkilendirme, bildirim veya kullanım hakkının verilmesi yoluyla yapılır. (3)
Şirketler, sunmak istedikleri elektronik haberleşme hizmeti ve/veya kurup
işletmek istedikleri elektronik haberleşme şebekesi veya altyapısı için
numara, frekans, uydu pozisyonu gibi kaynak tahsisine ihtiyaç duymuyorlar ise
bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslara uygun bildirim ile;
kaynak tahsisine ihtiyaç duyuyorlar ise, bildirimi müteakip Kurumdan kullanım
hakkı alınması kaydıyla yetkilendirilirler. (4)
İşletmeci, yetkilendirildiği kapsamda elektronik haberleşme hizmeti sunabilir
ve/veya elektronik haberleşme şebekesi veya altyapısı kurup işletebilir. (5)
Hizmet kalitesi ve çeşitliliğinin arttırılması, sürdürülebilir bir rekabet
ortamının tesisi ile herkesin, makul bir ücret karşılığında elektronik
haberleşme şebeke ve hizmetlerinden yararlanmasını sağlayacak uygulamaların
teşvik edilmesi, yeni teknolojilerin geliştirilmesi ve kullanılması ve
yatırımların teşvik edilmesi amacıyla yetkilendirme yapılabilir. (6)
Kurum yetkilendirmelerde Kanunun 4 üncü maddesinde yer alan ilkeleri göz
önüne alır. Yetkilendirmeye tabi olmayan elektronik haberleşme
hizmet, şebeke ve altyapıları MADDE 6 – (1) İhtiyaç duyulan elektronik haberleşme hizmeti
ve/veya şebekesi veya altyapısının öncelikle Kurumca yetkilendirilmiş
işletmecilerden karşılanması esastır. Ancak, a)
Bir gerçek veya tüzel kişinin, kendi kullanımındaki taşınmazların dâhilinde
ve her bir taşınmazın sınırları dışına taşmayan, münhasıran şahsi veya
kurumsal ihtiyaçları için kullanılan ve üçüncü şahıslara herhangi bir
elektronik haberleşme hizmeti verilmesinde kullanılmayan, sağlanmasında herhangi
bir ticari amaç güdülmeyen ve kamu kullanımına açık olarak sunulmayan, b)
Kamu kurum ve kuruluşlarının münhasıran verdikleri hizmetler ile ilgili
olarak özel kanunları uyarınca kurdukları, elektronik haberleşme hizmeti ve/veya şebekesi veya altyapısı
yetkilendirmeye tabi değildir. (2)
Birinci fıkranın (a) ve (b) bentlerinde yer alan şartları taşımayan kamu
kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerin münhasıran şahsi veya
kurumsal ihtiyaçlar için, üçüncü şahıslara herhangi bir elektronik haberleşme
hizmeti verilmesinde kullanılmamak, sağlanmasında herhangi bir ticari amaç
gütmemek ve kamu kullanımına açık olarak sunulmamak kaydıyla, yetkilendirmeye
tabi olmaksızın ihtiyaç duyulan elektronik haberleşme hizmetinin
karşılanmasına ve/veya şebekesi veya altyapısının kurulup kullanılmasına imkan tanıyacak şekilde kaynak tahsisi talebinde bulunmak
üzere başvurması halinde öncelikle hizmet talep edilen faaliyet alanında,
talep edilen hizmete ilişkin Kurum tarafından yetkilendirilmiş işletmecinin
olup olmadığı Kurum kayıtlarından kontrol edilir. Yapılan kontrol sonucunda; a)
Söz konusu hizmet ihtiyacı, talep edilen alanda Kurum tarafından
yetkilendirilmiş işletmeci tarafından sunuluyor ise talep sahibi bu
işletmeciye yönlendirilir. b) Söz konusu hizmet talep edilen alanda, talep edilmiş hizmete
ilişkin Kurum tarafından yetkilendirilmiş işletmecinin bulunmaması veya
işletmeci olmakla birlikte bu işletmeciler tarafından talep edilen hizmetin
sunulmaması veya bu ihtiyacın ilgili işletmeciler tarafından
karşılanamayacağının Kurumca tespit edilmesi halinde, talep sahibine Kurum
tarafından gerekli kaynak tahsisi yapılmak suretiyle talebe göre en fazla iki
yıl süreli, izin verilebilir. Söz konusu süre içerisinde izin verilen
alanda bir işletmecinin talep edilen hizmeti sunmaya başlaması halinde bile
söz konusu izin, süresi sonuna kadar devam eder. (3)
Kurum bu şebeke veya altyapıların bu maddedeki esaslara ve kullanılan
teçhizatın ilgili teknik düzenlemelere uygunluğunu denetlemeye, uygun
olmayanların kaldırılmasını sağlamaya ve bu maddenin uygulanmasına ilişkin
usul ve esasları düzenlemeye yetkilidir. Yetkilendirme başvuru şartları MADDE 7 – (1) Bildirim veya bildirimle birlikte kullanım hakkı
verilmesi suretiyle yetkilendirilmek için Kuruma başvuru yapan şirkette
aşağıdaki şartlar aranır: a)
Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre, yalnızca yetkilendirmeye tabi
faaliyetleri veya bununla birlikte yetkilendirme konusu hizmeti yerine
getirirken gerekli ve/veya ilgili olan cihaz satış, kurulum, bakım-onarım ve danışmanlık
gibi faaliyetleri yürütmek üzere anonim veya limited
şirket statüsünde kurulmuş olması, b)
Şirketin tescil ve ilan olduğu Ticaret Sicil Gazetesinde yer alan ana
sözleşmesinde faaliyet alanı kapsamında “elektronik haberleşme hizmeti/telekomünikasyon
hizmeti sunulması ve/veya şebekesi veya altyapısı kurulup işletilmesi”
ifadesine veya yetkilendirilmeyi talep ettiği elektronik haberleşme
faaliyetine yer verilmiş olması, c)
Şirket hisselerinden en az yüzde beşine sahip ortaklar ve tüzel kişiliği
idare ve temsile yetkili kişilerin mülga 1/3/1926 tarihli ve 765 sayılı Türk
Ceza Kanunu İkinci Kitap Birinci Babında ve 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı
Türk Ceza Kanununun Dördüncü Kısmında sayılan Devletin şahsiyetine karşı
işlenen suçlar ve 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununda
yazılı suçlardan hürriyeti bağlayıcı ceza ile hüküm giymiş olmaması ve bu
kişilerin taksirli suçlar hariç olmak üzere affa uğramış olsa dahi, mülga
4389 sayılı Bankalar Kanununun 22 nci maddesi,
19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanunu ile 28/7/1981 tarihli ve
2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu hükümlerine muhalefet, yahut basit ve
nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik,
inancı kötüye kullanma, hileli iflas ve konkordato,
kaçakçılık suçları, resmi ihale ve alım-satımlara fesat karıştırma, kara para
aklama, vergi kaçakçılığı veya vergi kaçakçılığına teşebbüs ya da iştirak
suçlarından dolayı hüküm giymiş olmaması gerekmektedir. (2)
Sayısı sınırlandırılmış kullanım hakkına ilişkin yetkilendirmelerde, birinci
fıkranın (a) bendi hariç olmak üzere diğer başvuru şartları aranır. Ayrıca; a)
Geçici 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendi hükmü saklı kalmak üzere,
başvuru sahibi şirketin Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre yalnızca
yetkilendirme kapsamındaki faaliyetleri yürütmek üzere anonim şirket
statüsünde kurulmuş ya da ilgili ihale şartnamesinde belirtilen süre
içerisinde kurulacak olması, b)
Anonim şirket hisse senetlerinin tamamının nama yazılı olması, c)
İlgili mevzuat ve/veya ihale şartnamesinde öngörülen koşulları sağlaması, gerekmektedir. (3)
Birinci ve ikinci fıkralarda belirtilen şartları sağlamayan başvurular
geçersiz kabul edilir. (4)
İşletmecinin yetkilendirme süresi boyunca Kurum düzenlemeleri saklı kalmak
kaydıyla, birinci ve ikinci fıkralarda belirtilen şartları sağlaması zorunlu
olup; bu şartların kaybedilmesi halinde, kendisine Kurum tarafından uygun bir
süre verilerek, gerekli şartların yerine getirilmesi bildirilir. Süre sonunda
durumun düzeltilmemesi halinde yetkilendirme iptal edilir. İKİNCİ BÖLÜM Bildirim ve Kullanım Hakkı Bildirim MADDE 8 – (1) Elektronik haberleşme hizmeti sunmak ve/veya
şebekesi veya altyapısı kurup işletmek isteyen ve 7 nci
maddedeki koşulları sağlayan şirket, faaliyete başlamadan önce, Kurum
tarafından belirlenen bildirim formunu doldurmak suretiyle Kuruma bildirimde
bulunur. Bildirim yazılı olarak veya elektronik ortamda güvenli elektronik
imza ile yapılır. (2) Kaynak tahsisi gerektirmeyen elektronik haberleşme hizmetini
sunmak, şebekesini veya altyapısını kurup işletmek için bildirimde bulunan
şirket, başvurusunun Kurum evrak kayıtlarına girdiği tarih itibariyle
yetkilendirilmiş sayılarak işletmeci statüsü kazanır ve Kurum tarafından
belirlenen ve Kurumun resmi internet adresinde yayımlanan Elektronik
Haberleşme Hizmet, Şebeke ve Altyapılarının Tanım, Kapsam ve Sürelerindeki
Bildirim Kapsamında Sunulan Kaynak Tahsisi İçermeyen Hizmetler bölümünde yer
alan hükümler çerçevesinde ilgili hizmetin sunumuna başlayabilir. Kurum
resmi internet sitesinde güncel olarak yayımlanan işletmeci listesinde söz
konusu işletmeciye ilişkin gerekli bilgileri yayımlamak suretiyle kayıtlama
işlemini gerçekleştirir. Kayıtlama işletmecinin Kuruma kayıtlı olduğu süre
boyunca geçerlidir. (3)
Bildirimin Kurum kayıtlarına girmesinden itibaren en geç onbeş
gün içinde Kurum, bildirimin bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak
yapıldığını teyit eden ve işletmecinin hak ve yükümlülüklerini içeren bir
yazıyı işletmeciye gönderir. (4)
Kurum kayıtlarına giren bildirim başvuru formunda eksiklik/uygunsuzluk tespit
edilen işletmeciye, bildirim başvuru formunun Kurum kayıtlarına girmesinden
itibaren en geç onbeş gün içinde söz konusu
eksiklik/uygunsuzlukları gidermesi yazılı olarak bildirilir. (5)
Eksiklik/uygunsuzluğun, işletmeci tarafından tebellüğ edilmesini müteakip bir
ay içinde giderilerek Kuruma bildirilmemesi halinde, Kanunun 60 ıncı maddesi uyarınca idari para cezası veya diğer
yaptırımlar uygulanır. (6)
Başvurunun ilgili mevzuata uygun olmaması nedeniyle doğabilecek her türlü
zarardan işletmeci sorumludur. (7)
Bildirim kapsamındaki yetkilendirmeye ilişkin elektronik haberleşme hizmet,
şebeke ve altyapısına yönelik bildirim ayrı ayrı
yapılır. (8)
Milli Frekans Planı kapsamında serbest kullanıma yönelik olarak ayrılan
frekans bantları kullanılmak suretiyle sunulacak olan elektronik haberleşme
hizmeti veya kurulup işletilecek olan şebeke ve altyapıları bildirim ile
yetkilendirilir. (9)
Sabit ve mobil uyduya çıkış (up–link) cihazının
yayıncı kuruluşları ve haber ajansları tarafından kendi faaliyetleri dışında,
üçüncü şahıslara elektronik haberleşme hizmeti verilmesinde kullanılması
ve/veya ticari amaç güdülmesi halinde yetkilendirmeye tabi olur. Kullanım hakkı MADDE 9 – (1) Kurum, kullanım hakkı verilmesinin gerektiği
elektronik haberleşme hizmetlerini ve bu hizmetlere ilişkin kullanım hakkı
sayısının sınırlandırılmasını tespit eder. Kullanım hakkı sayısının
sınırlandırılması gereken haller MADDE 10 – (1) Kullanım hakkı sayısı, ancak kaynakların sınırlı
sayıda işletmeci tarafından yürütülmesinin gerektiği durumlarda ve
kaynakların etkin ve verimli kullanılmasını teminen
sınırlandırılabilir. Kurum, bu kapsamda sektördeki muhtemel işletmeci
sayısını belirlemek için kullanıcılar ve tüketiciler dahil
ilgililerin görüşlerini temin etmek amacıyla uluslararası uygulamaları ve
sektöre yönelik koşulları da göz önünde bulundurarak kamuoyu görüşü alır. Bu
tespite istinaden Kurum, ilgili mevzuat kapsamında yetkilendirme alanlarında
tahsis edilecek frekans aralıklarını, numara bloklarını ve uygulamaya ilişkin
diğer usul ve esasları belirler. Kurum, kullanım hakkı sayısının
sınırlandırılmasına ilişkin kararını gerekçeleriyle resmi internet sitesinde
yayımlar. Kullanım hakkı sayısının sınırlandırılması halinde; a) Uydu pozisyonu ile ulusal çapta verilecek frekans bandı
kullanımını içeren ve sınırlı sayıda işletmeci tarafından yürütülmesi gereken
elektronik haberleşme hizmetlerine ilişkin yetkilendirme politikası, hizmetin
başlama zamanı, yetkilendirme süresi ve hizmeti sunacak işletmeci sayısı gibi
kıstaslar Bakanlık tarafından belirlenir ve Bakanlığın Kanunda belirtilen
görev ve yetkileri saklı kalmak kaydıyla, yetkilendirme Kurum tarafından
yapılır. b) (a)
bendinde belirtilen hususların dışında kalan ve sınırlı sayıda işletmeci
tarafından verilecek olan elektronik haberleşme hizmetlerinin sunulmasına
ve/veya elektronik haberleşme şebeke ve altyapısının kurulması ve
işletilmesine ilişkin gerekli işlemler Kurum tarafından yürütülür. (2)
Kurum, kaynakların etkin kullanımını sağlamak amacıyla Bakanlığın görüşüne
başvurarak gerekli tedbirleri alır ve yapılacak ihaleye ilişkin usul ve
esasları belirler. Kurum ve birinci fıkranın (a) bendinde öngörülen hallerde
Bakanlık, kullanım hakkı ile ilgili olan ihalelerde 8/9/1983
tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ile 4/1/2002 tarihli ve 4734
sayılı Kamu İhale Kanununa tabi değildir. Kurumun yapacağı ihalelerde ilgili
mevzuat hükümleri uygulanır. (3)
Kurum, bir hizmete ilişkin olarak sayısı sınırlandırılmış kullanım hakkı
vermesini müteakip sektör koşullarını dikkate alarak yeniden aynı hizmete
yönelik sayısı sınırlandırılmış kullanım hakkı verebilir. Kullanım hakkı sayısının
sınırlandırılması gerekmeyen haller MADDE 11 – (1) Kurum tarafından kullanım hakkı sayısının
sınırlandırılmasının gerekmediği tespit edilen elektronik haberleşme hizmeti
sunmak, şebekesi ve/veya altyapısını kurup işletmek isteyen ve 7 nci maddede yer alan şartları haiz işletmeci adayları, Kurum
tarafından belirlenen bildirimi de içeren kullanım hakkı başvuru formunu
eksiksiz doldurmak suretiyle Kuruma başvurur. (2)
Kullanım hakkı başvurusu, elektronik haberleşme hizmet, şebeke ve/veya
altyapısına yönelik olarak ayrı ayrı yapılır. (3)
Kullanım hakkı sayısının sınırlandırılmasının gerekmediği tespit edilen
elektronik haberleşme hizmeti, şebekesi ve/veya altyapısı için, bu tespitten
sonraki bir tarihte yapılacak ikinci bir tespitte kullanım hakkı sayısının
sınırlandırılması gerektiği sonucu ortaya çıkarsa, Kurum bu tespite istinaden
sayısı sınırlandırılmış kullanım hakkı verebilir. Kullanım hakkına yönelik başvuruların
incelenmesi MADDE 12 – (1) Kurum, kullanım hakkı sayısının
sınırlandırılmasının gerekmediği haller için yapılan kullanım hakkı
başvurusunu değerlendirir, belgelerinde eksiklik bulunan başvuru sahibine bu
eksiklikleri gidermesi gerektiği yazılı olarak bildirilir. Eksikliklerin,
Kurum tarafından başvuru sahibine tebliğ edilmesini müteakip üç ay içinde
tamamlanmaması halinde, başvuru işlemden kaldırılır. Anılan belgelerde
eksiklik bulunan şirketin Kullanım hakkı ücretini ödemiş olması, kullanım
hakkı kazandığı anlamına gelmez. (2)
İlgili mevzuatta ve bu Yönetmeliğin 7 nci
maddesinde belirtilen şartları taşıyan ve Kurum tarafından belirlenen
belgeleri eksiksiz olarak sağlayan başvuru sahibinin başvurusu, Kurum
tarafından Ulusal Numaralandırma Plânı ve Millî Frekans Plânı çerçevesindeki
kaynakların tahsisinin uygun görülmesi halinde kabul edilir. Aksi takdirde
başvuru sahibine, kendisine kullanım hakkı verilemeyeceği bildirilerek
başvurusu reddedilir. (3)
Başvurusu kabul edilen şirkete Kurum tarafından belirlenen kullanım hakkı
ücretini Hazineye gelir kaydedilmek üzere muhasebe biriminin veznesine veya
ilgili banka hesabına yatırması bildirilir. Kurum tarafından kullanım hakkı
ücretinin ödenmesine ilişkin başvuru sahibinin bilgilendirilmesinden itibaren
üç ay içinde ödemenin yerine getirilmemesi halinde, başvuru işlemden
kaldırılır. (4)
Kurum, kullanım hakkı verilmesi taleplerini, millî güvenlik, kamu düzeni,
kamu sağlığı ve benzeri kamu yararı gerekleri, tahsis edilmesi gereken
kaynakların yetersizliği ve ihale aşamasında belirlenen yeterlik şartlarının
sağlanmaması sebepleriyle reddedebilir. Kullanım hakkının verilmesi MADDE 13 – (1) Kullanım hakkı sayısının sınırlandırılmasının
gerekmediği tespit edilen elektronik haberleşme hizmet, şebeke ve/veya
altyapıları için kullanım hakkı ücretinin ilgili hesaba yatırıldığını
belgeleyen dekontun aslının veya Banka onaylı
suretinin Kuruma sunulmasını müteakip başvuru sahibine usulüne uygun
başvuruyu izleyen otuz gün içerisinde Kurum tarafından belirlenen kullanım
hakkı yetki belgesi düzenlenir. Kendisine kullanım hakkı kapsamında yetki
belgesi düzenlenen işletmeci kullanım hakkı yetki belgesi tarihi itibariyle
Kurumun resmi internet adresinde yayımlanan Elektronik Haberleşme Hizmet,
Şebeke ve Altyapılarının Tanım, Kapsam ve Sürelerindeki Sayısı
Sınırlandırılmamış Kullanım Hakkı Kapsamında Sunulan Kaynak Tahsisi İçeren
Hizmetler bölümünde yer alan hükümler çerçevesinde ilgili hizmetin sunumuna
başlayabilir. (2)
Başvuru sahipleri, yetkilendirmeye tâbi olan elektronik haberleşme hizmeti
ve/veya şebekesi veya altyapısına yönelik olarak ayrı ayrı
kullanım hakkı yetki belgesi düzenlenmek suretiyle yetkilendirilirler. (3)
Kullanım hakkı kapsamında verilen frekans, numara ve uydu pozisyonu gibi
kaynaklara ilişkin olarak tahsis, tescil, ulusal ve uluslararası
koordinasyon, iade, iptal, geri alım gibi konularda ilgili Kurum
düzenlemeleri uyarınca işlem yapılır. (4)
Sayısı sınırlandırılan kullanım hakkı, Kurum veya Bakanlık tarafından
yapılacak ihaleyi müteakip, kazanan şirkete/şirketlere verilir. Bu kapsamda
yetkilendirmeye ilişkin süreç, bildirim formunu içeren kullanım hakkı başvuru
formu, ekinde işletmecilerin hak ve yükümlülüklerinin yer aldığı hizmete özel
olarak hazırlanacak sayısı sınırlandırılmış kullanım hakkı yetki belgesi ile
yetkilendirme için Kuruma sunulacak diğer bilgi ve belgeler, ilgili ihale
şartnamesinde düzenlenir. Kullanım hakkı süresi MADDE 14 – (1) Kullanım hakkı süresi, aksi Elektronik
Haberleşme Hizmet, Şebeke ve Altyapılarının Tanım, Kapsam ve Sürelerinde
belirtilmediği sürece şebeke ve hizmetin niteliği ile başvuru sahibinin
talebi de dikkate alınmak suretiyle belirli aralıklarla gözden geçirilmeye
tabi tutularak, yirmi beş yıldan fazla olmamak üzere Kurum tarafından
belirlenir. (2)
Sayısı sınırlandırılmayan kullanım hakkını yenilemek isteyen işletmeci,
kullanım hakkı süresinin bitiminden oniki ve altı
ay önceki tarihler arasında, Kurum tarafından belirlenen bildirim formu ve
kullanım hakkı başvuru formunda yer alan bilgi ve belgeler ile kullanım
hakkının yenilenmesi için Kuruma başvurabilir. Kurum, yenileme talebini
değerlendirerek kullanım hakkını yenileyebilir. (3)
Sayısı sınırlandırılan kullanım hakkının yenilenmesine ilişkin usul ve
esaslar ilgili ihale şartnamesinde düzenlenir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Yetkilendirme Ücreti Yetkilendirme ücreti MADDE 15 – (1) Yetkilendirme ücreti, idarî ve kullanım hakkı
ücretlerinden oluşur. İdari ücret MADDE 16 – (1) İşletmeci, her yıl bir önceki yıla ait gelir
tablosunda yer alan net satışlarının on binde otuz beşi tutarında idari ücret
öder. Bu ücrete esas olan matrah, işletmecinin yetkili olduğu döneme ait net
satışlarıdır. (2) Kurum, pazar analizi, düzenlemelerin hazırlanması ve
uygulanması, işletmecilerin denetlenmesi, teknik izleme ve denetleme
hizmetleri, piyasanın kontrolü, uluslararası işbirliği, uyumlaştırma ve
standardizasyon çalışmaları ve diğer faaliyetleri ile her türlü idarî
giderlerinden kaynaklanan masraflara katkı amacıyla uluslararası
yükümlülükler de dikkate alınarak, işletmecilerden alınacak anılan idarî
ücret oranını işletmecinin bir önceki yıl net satışlarının binde beşini geçmemek
üzere arttırmaya veya azaltmaya yetkilidir. (3)
İdari ücret, aksi Kurum tarafından belirlenmedikçe, yetkilendirmenin
yapıldığı yılı takip eden her yılın Nisan ayının son gününe kadar Kurumun
banka hesabına veya veznesine yatırılır. (4)
Tüm yetkilendirmeleri iptal edilen/devredilen işletmeci ise, iptal/devir
tarihinden itibaren bir ay içerisinde, ödenmeyen bir önceki yıl net satışları
ile yetkilendirmenin iptal/devir edildiği tarihe kadar geçen döneme ait net
satışları üzerinden birinci fıkrada belirtilen oran esas alınmak suretiyle
idari ücret öder. (5) İşletmeciler, idari ücretin ödenmesine esas döneme ait Vergi
Dairesi, imza atmaya yetkili serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali
müşavir veya yeminli mali müşavir onaylı gelir tablosu, Kurum tarafından
istenen diğer onaylı mali tablolar ile yapılan ödemeye ilişkin makbuzu en geç
her yılın Mayıs ayının son gününe kadar; tüm yetkilendirmeleri iptal
edilen/devredilen işletmeciler ise, iptal/devir tarihinden itibaren bir ay
içerisinde, Kuruma göndermekle yükümlüdür. (6)
Dördüncü ve beşinci fıkralarda öngörülen son ödeme tarihine kadar, idari
ücretin işletmeci tarafından ödenmemesi halinde, bu tarihten itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirlenen usule göre hesaplanacak
gecikme zammı oranı kadar faiz uygulanır. (7)
İşletmecilerden söz konusu faiz ile birlikte alınacak idarî ücretleri, son
ödeme tarihinden itibaren üç ay içerisinde ödemeyenlerin yetkilendirmesi
Kurul kararı ile iptal edilebilir. Ancak Kurum, ulusal çapta verilecek
frekans bandı kullanımını ihtiva eden ve sınırlı sayıda işletmeci tarafından
yürütülmesi gereken elektronik haberleşme hizmetlerine ilişkin
yetkilendirmelerin iptali hakkında Bakanlığın görüşünü alarak karar verir. (8)
Yetkilendirmenin iptal edildiği/devredildiği tarihe kadar yapılması gereken
idari ücrete ilişkin ödemeler, faizi ile birlikte, Kurumun banka hesabına
veya veznesine yatırılır. Yetkilendirmenin iptal edildiği/devredildiği
tarihten sonra ise ödenmeyen idari ücret, Kurumun bildirimi üzerine, faiziyle
birlikte 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri
uyarınca ilgili vergi dairesi tarafından tahsil edilir ve Kuruma gelir
kaydedilir. (9)
Aksi ilgili ihale şartnamesinde belirtilmedikçe, sayısı sınırlandırılmış
kullanım hakkı ile yetkilendirilen işletmeciler, idari ücret bakımından bu
maddedeki yükümlülüklere tabidir. (10)
Kurumla görev veya imtiyaz sözleşmesi imzalayarak Kurum masraflarına katkı
payı ödeme yükümlüsü olan işletmeci ayrıca idari ücret ödemez. Kullanım hakkı ücreti MADDE 17 – (1) Kullanım hakkı verilmesine ve söz konusu
kaynakların etkin bir şekilde kullanılmasının teminine yönelik olarak
kullanım hakkı ücreti alınır. (2)
Kullanım hakkı ücretlerinin asgari değerleri, Kanunun 11 inci maddesinin
beşinci fıkrasına göre belirlenir. a)
Sayısı sınırlandırılmamış kullanım hakkı ücretleri, asgari değerlerden az
olmamak kaydıyla Kurul tarafından belirlenen ücretlerdir. Kurulun, gerekli
gördüğü hallerde, bu ücreti yeniden değerlendirme ve belirleme hakkı
saklıdır. Kullanım hakkı ücretinin tarafsız, şeffaf ve orantılı olması
esastır. b)
Sayısı sınırlandırılmış kullanım hakkı ücretleri ise yapılacak ihale
sonucunda oluşan ve Kurul tarafından onaylanan ücretlerdir. (3)
Kullanım hakkı ücretleri, 16/6/2005 tarihli ve 5369
sayılı Evrensel Hizmet Kanunu hükümleri saklı kalmak kaydıyla Hazineye gelir
kaydedilmek üzere ilgili muhasebe birimine yatırılır. Zamanında ödenmeyen
kullanım hakkı ücretleri, Kurumun bildirimi üzerine, 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uyarınca, ilgili vergi dairesince
tahsil olunur. (4)
Kullanım hakkı kapsamında tahsis edilen kaynakların bir kısmının veya
tamamının Kuruma iade edilmesi veya Kurumca geri alınması ya da kullanım
hakkının herhangi bir nedenle iptali/feshi veya sona ermesi durumunda tahsis
edilmiş kullanım hakkı ücreti kısmen ya da tamamen iade edilmez. Kullanım hakkı ücretinin ödenmesi MADDE 18 – (1) Sayısı sınırlandırılan kullanım hakkı ücretleri,
ilgili ihale şartnamesinde belirtilen şekilde ödenir. (2)
Sayısı sınırlandırılmayan kullanım hakkı ücretlerine yönelik olarak
işletmeci, Kurum tarafından kullanım hakkının ilk verildiği tarihten
itibaren, bir yıllık sürenin bitiminde geçerli olan, Kurumca belirlenmiş
kullanım hakkı ücretini (Katma Değer Vergisi dâhil olmak üzere), en geç her
bir yıllık sürenin bitiş tarihi itibariyle Hazineye gelir kaydedilmek üzere
ilgili muhasebe birimine yatırmakla ve dekontun
aslını veya Banka onaylı suretini Kuruma göndermekle yükümlüdür. (3)
Kurum ile imtiyaz sözleşmesi imzalamış işletmeciler kendilerine yapılan
numara, R/L ve frekans tahsislerinden
doğan kullanım hakkı ücretlerini (Katma Değer Vergisi dahil
olmak üzere) her yılın 10 Mayıs tarihine kadar Hazineye gelir kaydedilmek
üzere ilgili muhasebe birimine yatırmakla ve dekontu Kuruma göndermekle
yükümlüdür. (4) İşletmecinin kullanım hakkının devam ettiği her bir yıllık
sürenin bitimini takip eden iki aylık sürenin sonuna kadar kullanım hakkı
ücretini (Katma Değer Vergisi dâhil olmak üzere) 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen
gecikme zammı oranı kadar gecikme faizi ile birlikte yatırmaması durumunda
kullanım hakkı, söz konusu iki aylık sürenin sonu itibariyle herhangi bir
işleme gerek kalmaksızın iptal olmuş kabul edilir. (5) İptal edilen kullanım hakkına ilişkin söz konusu iki aylık
dönem için hesaplanacak kullanım hakkı ücreti (Katma Değer Vergisi dâhil
olmak üzere) ve bu ücretin 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranı kadar iki aylık
faiz Kurumun bildirimi üzerine ilgili vergi dairesince tahsil olunur. (6)
Yıllık kullanım hakkı ücretini ödemiş olan işletmeciden, kullanım hakkının
verildiği tarihten itibaren her bir yıllık süre içinde bu ücretlerin Kurul
tarafından yeniden tespiti halinde, söz konusu bir yıllık dönemlerde meydana
gelebilecek kullanım hakkı ücreti değişikliklerine ilişkin ek bir ücret talep
edilmez. (7)
Yıl içerisinde yapılan ek kaynak tahsisine ilişkin kullanım hakkı ücreti, kıst olarak tahsis edilir. Kıst
uygulamalarda, ay hesabı dikkate alınır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Hak ve Yükümlülükler İşletmecilerin hak ve yükümlülükleri MADDE 19 – (1) İşletmeciler; Kurum düzenlemeleri, ilgili mevzuat
ve Elektronik Haberleşme Hizmet, Şebeke ve Altyapılarının Tanım, Kapsam ve
Sürelerinde öngörülen şartlara ve aşağıda yer alan kayıt, kural ve
yükümlülüklere uygun olarak elektronik haberleşme hizmetini sunma hakkına
sahiptir. a)
Kuruma bilgi ve belge verilmesi: İşletmeci, Kurum tarafından yetkilendirmesi
kapsamında istenen veya düzenli olarak gönderilmesi talep edilen bilgi, belge
ve veriyi doğru ve eksiksiz olarak Kurumca istenen süre içerisinde vermekle
yükümlüdür. İşletmeci, yetkilendirme başvurusunda beyan ettiği bilgilerin
herhangi birisinde değişiklik olması halinde, söz konusu değişikliği müteakip
bir ay içerisinde Kuruma bildirir. Elektronik haberleşme hizmetinin sunumunda
uydu istasyonu kullanan işletmeci, kurulacak her uydu yer istasyonu için ayrı
ayrı; doldurulmuş ilgili formu ve sistemde
kullanılacak uydu yer istasyonuna ilişkin bilgileri Kuruma vermekle
yükümlüdür. b)
Yetkilendirmenin devri: İşletmeci, yetkilendirmesini devretmek istemesi
halinde, ekinde yetkilendirmeyi devralacak olan ve 7 nci
maddede öngörülen şartları taşıyan şirketin dolduracağı, Kurum tarafından
belirlenen bildirim formunun ve gerektiği hallerde kullanım hakkı başvuru
formunun yanı sıra Kurumca istenecek diğer bilgi ve belgelerle birlikte
yetkilendirmenin devir izni için Kuruma başvurur. Kurumun yetkilendirme
devrini uygun bulduğuna yönelik yazılı izin vermesi halinde, bu izni müteakip
bir ay içerisinde yetkilendirmenin devredileceği şirket adına yetkilendirme
türüne göre kullanım hakkı belgesi düzenlenir veya ilgili şirket bildirim
kapsamında kayıtlanır. Kurum yetkilendirme devirlerine ilişkin
incelemelerinde, yetkilendirilmesi devredilen işletmecinin faaliyette olduğu
pazar koşullarını, rekabet şartlarını, işletmecinin pazar payını ve diğer
ilgili hususları dikkate alır. c)
Hisselerin devri: Sayısı sınırlandırılmış kullanım hakkı kapsamında
yetkilendirilen işletmeci, her türlü hisse devri, edinimi ve hareketleri
halinde, sayısı sınırlandırılmamış kullanım hakkı kapsamında veya bildirim
kapsamında yetkilendirilen işletmeci ise, kontrol unsurunun el değiştirmesine
yol açan hisse devir, edinim ve hareketleri halinde Kurumu en geç iki ay
içerisinde bilgilendirir. Kurum hisse devirlerine ilişkin incelemelerinde,
hissesi devredilen işletmecinin faaliyette olduğu pazar koşullarını, rekabet
şartlarını, işletmecinin pazar payını ve diğer ilgili hususları dikkate alır. 1)
Bildirim veya kullanım hakkı kapsamında yetkilendirilmiş işletmecilerin
hisselerine sahip olan şirketlerde hisse sahibi olan gerçek veya tüzel
kişilerin sahibi bulunduğu hisselerin devri ile ilgili hususlarda Kuruma
bilgi verilmesi zorunluluğu bulunmamaktadır. 2)
Hisselerin devredildiği gerçek ve tüzel kişilerin 7 nci
maddede öngörülen şartları taşıması esastır. 3)
Sayısı sınırlandırılmış kullanım hakkına sahip işletmecinin şirket
hisselerinin SPK mevzuatına göre halka arzı durumunda 7 nci
maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi hükmü aranmaz. ç)
Birleşme ve devralma: İşletmecinin 29/6/1956 tarihli ve 6762 sayılı Türk Ticaret
Kanunu ile 7/12/1994 tarihli ve 4054 sayılı
Rekabetin Korunması Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde başka bir
şirketle birleşmesi ya da başka bir şirkete devrolmak istemesi halinde, birleşilecek veya devir olunacak şirketin 7 nci maddesinde belirtilen şartları taşıması esas olup, birleşme
veya devir olunacak şirket tarafından sağlanacak, Kurum tarafından belirlenen
bildirim formu ve gerektiği hallerde kullanım hakkı başvuru formu ile
birlikte ilgili işletmeci, şirket devrine veya birleştirilmesine ilişkin izin
verilmesi için Kuruma başvurur. 1)
Kurum tarafından şirket devrine veya birleşmesine izin verilmesi halinde,
şirket devir veya birleşme tarihinden itibaren bir ay içerisinde, yeni şirket
adına kullanım hakkı yetki belgesi düzenlenir veya yeni şirket bildirim
kapsamında kayıtlanır. 2) Bu Yönetmelikte belirtilen usullere uyulmaksızın işletmecinin
başka bir şirkete devredilmesi veya başka bir şirketle birleşmesi halinde;
Kurumun idari para cezası ve diğer idari müeyyide ve tedbirleri uygulama
hakkı saklı kalmak kaydıyla, devralan veya bünyesinde birleşilen
şirketin, ilgili mevzuatta yer alan şartları Kurumca belirlenen süre
içerisinde sağlaması halinde yeni şirket adına kullanım hakkı yetki belgesi
düzenlenir veya yeni şirket bildirim kapsamında kayıtlanır, aksi halde söz
konusu yetkilendirme iptal edilir. d)
Elektronik haberleşme şebekelerinin bütünlüğünün idame ettirilmesi:
İşletmeciler, kamuya açık elektronik haberleşme hizmetleri ve/veya şebekeleri
arasındaki zararlı elektromanyetik girişimin önlenmesi, afet hallerinde, acil
yardım çağrı hizmet numaralarına kesintisiz olarak ulaşılabilmesi dâhil
elektronik haberleşme şebekelerinin bütünlüğünün idame ettirilmesi için
gerekli önlemleri almakla yükümlüdür. Kurum tarafından acil yardım çağrı
hizmet numaralarına erişim zorunluluğu getirilen işletmeciler, söz konusu
hizmeti kullanıcılarına para, jeton, kontör, ön ödemeli kart ve benzeri araç
gerekmeksizin ücretsiz olarak sağlamakla ve bu hizmetin verilebilmesi için
gereken teçhizat ve sistemleri kurmakla yükümlüdür. e)
Gerekli izinlerin alınması: İşletmeci, yetkilendirme kapsamında faaliyet
yürütmek için gerekli olan diğer izinleri ilgili kurumlardan almakla, ilgili
mevzuata uymakla ve gerekli işlemleri yerine getirmekle yükümlüdür. f)
Trafik bilgilerinin muhafaza edilmesi: Erişim sağlayıcı olan veya telefon
hizmeti sunan işletmeci, kullanıcı sayısı, kimlik bilgileri ve görüşme
süreleri ile altyapısı üzerinden gerçekleşen görüşmelere ait trafik
bilgilerini, bir yıl süreyle muhafaza etmekle yükümlüdür. g)
Hizmetin devamlılığı: İşletmeci, yetkilendirildiği kapsamda sunduğu
elektronik haberleşme hizmetini ve/veya kurduğu şebeke ve altyapısının
işletimini durdurmadan veya hizmeti sunmakla yükümlü olduğu yetkilendirme
alanından geri çekmeden önce abonelik sözleşmelerindeki yükümlülüklerini ifa
ettiğini Kuruma belgeleriyle bildirir. İşletmeci, hizmetin kesintisiz olarak
sunulması için gereken tedbirleri almakla yükümlüdür. ğ)
Telsiz ücretleri: İşletmeci, kendi sistemine dâhil her türlü abonenin Kanun
uyarınca Kuruma ödemek zorunda olduğu telsiz ücretlerini abonelerinden Kurum
adına tahsil ederek, Kurum tarafından belirlenecek usuller çerçevesinde,
Kurumun hesaplarına aktarmakla yükümlüdür. Ayrıca İşletmeci, elektronik
haberleşme hizmet, şebeke veya altyapısı için kurduğu telsiz cihaz ve sistemleri
ile ilgili ücretleri Kuruma öder. h)
Abonelik ilişkisi: İşletmeci, Kurumca belirlenen usul ve esaslara aykırı
olmamak üzere sistemine abone kaydetmekte serbesttir. ı)
İdari ücret: İşletmeci, 16 ncı maddede öngörülen
idari ücreti ödemekle yükümlüdür. i)
Muhasebe kayıtlarının ayrımı: İşletmeci, her bir hizmet türü için sahip
olduğu yetkilendirme kapsamında yürüttüğü faaliyetlere ilişkin muhasebe
kayıtlarını ayrı tutar. Sabit ve mobil hizmetleri tek bir yetkilendirme
altında sunan İşletmeci, sabit ve mobil hizmetlere ilişkin muhasebe
kayıtlarını ayrı ayrı tutmakla yükümlüdür. j)
Evrensel hizmet: İşletmeci, evrensel hizmetler ile ilgili olarak 5369 sayılı
Evrensel Hizmet Kanunu ve ilgili mevzuat hükümlerine uymakla yükümlüdür. k)
Terminal cihazlarının sisteme bağlanması: İşletmeci, ilgili teknik
düzenlemelere uygun olan terminal cihazlarını kendi sistemine bağlamak veya
bağlanmasına izin vermekle yükümlüdür. l)
Yetkilendirmenin feshi veya iptali: Kurum tarafından yetkilendirilen
işletmeci, iptal ettirmek için talepte bulunduğu yetkilendirme kapsamında
hiçbir aboneye sahip olmadığını veya aboneleriyle ilişkisini kestiğini beyan
ederek yetkilendirmenin iptal edilmesi için Kuruma yazılı talepte
bulunabilir. Kurum, uygun görmesi halinde söz konusu yetkilendirmeyi iptal
edebilir. İşletmecinin herhangi bir mevzuata uymaması sonucu yetki belgesinin
iptali halinde, işletmeci Kurumun abone mağduriyetini gidermek için aldığı
tedbirlere uymakla yükümlüdür. m)
Altyapı kurma: İşletmeci, yetkilendirildiği hizmet kapsamında gereken yazılım
ve cihazları kendisi kurabilir. Bunların dışında kalan tüm altyapıyı aksi
Elektronik Haberleşme Hizmet, Şebeke ve Altyapılarının Tanım, Kapsam ve
Süresinde belirtilmedikçe ilgili mevzuata uygun olarak diğer işletmecilerden
temin edebilir ve/veya ilgili yetkilendirmeyi alıp kendi altyapısını
kurabilir. Ayrıca işletmeci altyapılarını, gelişen teknolojilere göre
geliştirmek ve ilgili mevzuat çerçevesinde diğer işletmecilere kullandırmak
hakkına sahiptir. n)
Uydu kapasitesi: İşletmeci, hizmet sunumuna yönelik uzay kesimi uydu kapasite
ihtiyaçlarını, ilgili kuruluşlardan serbestçe temin etme hakkına sahiptir. o)
Faturalandırma: İşletmeci ilgili mevzuat uyarınca aboneye fatura göndermekle
yükümlü olup, söz konusu mevzuat kapsamında diğer işletmecilerle faturalama
hizmeti sağlama hususunda anlaşma yapabilir. ö)
Acentelik ve diğer iş modelleri: İşletmeci, yetkilendirildiği hizmete ilişkin
sorumluluk kendisine ait olmak üzere yaygın ve verimli pazarlamaya yönelik
olarak acentelik, bayilik, tek satıcılık verebileceği gibi, servis
sağlayıcılığı, çözüm ortaklığı, servis dağıtıcılığı ve benzeri taşeronluk
hizmetleri de alabilir. Bununla birlikte İşletmeci, sunduğu elektronik
haberleşme hizmetini kendi ad ve hesabına vermekle yükümlü olup, söz konusu
hizmeti başka kişi veya şirket adına sunulacak veya sunulduğu izlenimi
edinilecek şekilde veremez. İşletmecinin acenteleri aracılığıyla sunduğu
elektronik haberleşme hizmetlerinde 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu ve ilgili
mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, aşağıdaki usul ve esaslar uygulanır. 1)
İşletmeci, elektronik haberleşme sunulmasına yönelik kendi ad ve hesabına
faaliyette bulunmak üzere üçüncü kişilere acentelik verebilir. Ancak söz
konusu kapsamdaki acenteler alt acentelik veremez. 2)
Elektronik haberleşme sunulması için gerekli olan altyapı ihtiyaçları, ilgili
altyapı işletmecilerinden İşletmeci veya İşletmeci ad ve hesabına olmak üzere
acenteleri tarafından talep edilmek zorundadır. 3)
İşletmeci, acentelerinin faaliyetlerinin yetkilendirme kapsamında bulunmasını
sağlamakla yükümlü olup, bu çerçevede acentelerin yetkilendirmeye ilişkin
ilgili mevzuat hükümlerini ihlal etmeleri durumunda, söz konusu ihlalden
İşletmeciler sorumludur. 4)
İşletmeci, tüketici mağduriyetlerinin yaşanmaması amacıyla, acentelerin
ilgili mevzuat çerçevesinde hareket etmeleri için gerekli tedbirleri almakla
yükümlüdür. 5)
İşletmeci, uygulayacağı iş modellerinde, vergilendirme ve faturalama gibi
hususlarda ilgili mevzuat çerçevesinde faaliyet göstermek durumundadır. p) Güvenlik ve müdahalelerin önlenmesi: İşletmeciler, haberleşme
mahremiyeti ve güvenliği ile şebeke güvenliğinin sağlanması ve korunması
için, her türlü tedbiri almakla, altyapı ve sistemlerinde teknolojik uyumu
sağlamakla, elektronik haberleşmeye ilişkin bilgi, belge ve verilerin gerek
korunmasında, gerekse iletilmesinde gizlilik hükümlerine uymak ve kanunla
yetkilendirilmiş merci dışında başkasının bu bilgileri elde etmesini
önlemekle yükümlüdür. İşletmeci, vereceği elektronik haberleşme
hizmeti, şebeke ve altyapısında kullanılacak cihazlara, yetkisiz kişilerin
erişimini ve bozucu/değiştirici müdahalelerini önlemek amacıyla gerekli
tedbirleri almakla yükümlüdür. r)
Yetkisiz girişimin önlenmesi: İşletmeci, kullanıcılarının internet üzerindeki
yetkisiz ve rahatsız edici girişimlerine meydan verilmemesi için gerekli
tedbirleri almakla yükümlüdür. s)
Erişim sağlayıcılığı: ISS, GSM, GMPCS, IMT–2000/UMTS işletmecisi ile uydu ve
kablo hizmetlerine ilişkin görev sözleşmesi sahibi işletmeciler gibi erişim
sağlayıcı olan işletmeci, yetkilendirildiği hizmet kapsamındaki faaliyetlerini
yürütürken 4/5/2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet
Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen
Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun ve ilgili mevzuatta yer alan erişim
sağlayıcılığı ile ilgili hükümlere uymakla yükümlüdür. ş)
Arama kartları: Yetkilendirilecek hizmetin sunulmasında kullanılacak arama
kartlarının üzerinde hizmeti sunan işletmecinin ticaret unvanı, müşteri
hizmetleri numarası, internet adresi, kartın geçerli son kullanma tarihi,
kontör miktarı, kartın kullanım talimatı ile seri numarası bilgilerinin açık
ve anlaşılır biçimde belirtilmesi zorunludur. t)
Mücbir sebepler: Mücbir sebepler; doğal afetler, kanuni grev ve lokavt, genel
salgın hastalık, kısmi veya genel seferberlik ilanı ve Kurum tarafından
belirlenecek benzeri diğer hallerdir. Belirlenen mücbir sebeplerin
yetkilendirme alanındaki hizmetlerin bütününü veya çok sayıda kullanıcıyı etkileyecek
nitelikte olması, işletmecinin kusuru ve ihmalinden kaynaklanmamış olması,
işletmecinin bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün yetmemesi, mücbir sebebin
meydana geldiği tarihi izleyen 20 gün içinde işletmecinin bu durumu Kuruma
yazılı olarak bildirmesi ve yetkili merciler tarafından belgelendirilmesi
esastır. u) 5397 ve 5651 sayılı Kanunlar ve ilgili diğer kanunlarda
getirilen yükümlülükler: İşletmeciler, elektronik haberleşme sistemleri
üzerinden millî güvenlikle, 5397
sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ve 5651 sayılı
İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla
İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun ve ilgili diğer kanunlarda
getirilen düzenlemelerle ilgili taleplerin karşılanmasına yönelik teknik
altyapıyı, elektronik haberleşme sistemini hizmete sunmadan önce kurumca
belirlenecek usul, esas ve standartlarda, tüm harcamaları kendine ait olmak
üzere kurmak ve güncellemekle yükümlüdür. Halen elektronik haberleşme
hizmeti sunan işletmeciler de; söz konusu teknik altyapıyı, Kurum tarafından
belirlenecek usul, esas ve standartlarda, tüm harcamaları kendilerine ait
olmak üzere kurmak ve güncellemekle yükümlüdürler. İşletmeciler,
5397 ve 5651 sayılı Kanunlar ve ilgili diğer kanunlarda getirilen düzenlemelerle
ilgili olarak, tüm harcamaları kendilerine ait olmak üzere; ilgili mevzuat
gereği verilmesi gereken bilgi, belge ve veriyi kurum tarafından belirlenecek
usul, esas ve standartlarda eksiksiz ve zamanında kanunen yetkili mercie
teslim etmekle, her türlü sistemin işletilmesi bakımından, altyapı
kullanımının sağlanması ile söz konusu sistemlerin çalışır vaziyette
tutulması için gerekli donanım, yazılım, bakım, onarım, teknik destek gibi
gerekli tedbiri almakla ve bunları etkileyen donanım, yazılım, altyapı ve
şebekeye ilişkin değişiklikleri Kurum onayını alarak yapmakla yükümlüdürler. ü)
Değişen şartlar: İşletmeci, yetkilendirildiği tarihte öngörülemeyen ancak
daha sonra ortaya çıkan şartlar çerçevesinde Kurum tarafından belirlenecek
düzenlemelere uymakla yükümlüdür. v)
Teknolojik yenileme: İşletmeciler, yetkilendirildikleri kapsamda vermekte
olduğu hizmetleri çeşitlendirmek, geliştirmek, güvenlik ve kalitesini
arttırmak veya maliyetini azaltmak amacıyla sistem ve altyapılarında
teknolojik gelişmeleri takip ve yenileme hak ve yükümlülüğüne sahiptir.
Kurumdan frekans ve numara gibi ek kaynak talep etmemeleri halinde bunu
Kurumu bilgilendirerek yapabilirler. (2)
Ayrıca işletmeciler; a)
Yetkilendirmeye konu hizmetin birbiriyle uyumlu çalışabilmesini ve bu
kapsamda söz konusu hizmetler için şebekelerarası arabağlantıyı tam ve gereği gibi sağlamakla, b)
Son kullanıcılara ulusal numaralandırma planındaki numaralardan erişim
sağlamakla, c)
Ortak yerleşim ve tesis paylaşımı ile ilgili düzenlemelere uymakla, ç)
Kişisel verilerin gizliliğinin korunmasına ilişkin düzenlemelere uymakla, d)
Hizmet kalitesi ve tüketicinin korunmasına ilişkin düzenlemelere uymakla, e)
Kanunlarla yetkili kılınan ulusal kurumlarca yasal dinleme ve müdahalenin
yapılmasına teknik olanak sağlamakla, f)
Afet durumlarındaki haberleşmenin kesintisiz devam edebilmesi için gerekli
tedbirleri almakla, g)
Elektronik haberleşme şebekelerinden kaynaklanan elektromanyetik alanlara
kamu sağlığını tehdit edecek şekilde maruz kalınmasının engellenmesi ile
ilgili önlemleri Kanun ve ilgili mevzuat çerçevesinde almakla, ğ)
Erişimle ilgili düzenlemelere uymakla, h)
Elektronik haberleşme şebekelerinin bütünlüğünü sürdürmekle, ı)
İlgili ulusal ve uluslararası teknik ve güvenlik standartlara ve spesifikasyonlarına uyumluluk sağlamakla, i)
Geçiş hakkına ilişkin düzenlemelere uymakla, j)
İlgili mevzuat uyarınca Kurum tarafından istenen hizmetleri yerine
getirmekle, yükümlüdür. Kullanım hakkı sahibi işletmecilerin hak
ve yükümlülükleri MADDE 20 – (1) Kullanım hakkı sahibi işletmeciler, 19 uncu
maddede belirtilen hak ve yükümlülüklere ilave olarak, a)
Frekans kullanım hakkının verildiği hizmet ya da şebeke türü ile numara
kullanım hakkının verildiği hizmetin kapsamı çerçevesinde hizmet sunmakla, b)
Frekans ve numaraları etkin ve verimli kullanmakla, c)
Zararlı elektromanyetik girişimi önlemekle, ç)
Numara taşınabilirliğine ilişkin düzenlemelere uymakla, d)
Rehber hizmeti sunmakla, e)
Yetkilendirme süresine uymakla, f) Hak
ve yükümlülüklerin devrine ilişkin hükümlere uymakla, g)
Kullanım hakkı ücretlerini eksiksiz ve zamanında ödemekle, ğ)
İhale sürecinde üstlenilen taahhütleri yerine getirmekle, h)
Frekans ve numara kullanımları ile ilgili Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası
anlaşmalar çerçevesindeki hükümlere uymakla, yükümlüdür. (2)
Bağlantı sağlama hakkı: Frekans kullanım hakkı sahibi olan ve birden fazla
coğrafi bölgede yetkilendirme almış işletmeci, yetkilendirildiği farklı
coğrafi bölgeler arasında bağlantı sağlama hakkına sahiptir. Kurum,
işletmecinin bağlantı sağlamaya yönelik frekans tahsis talebini, Milli
Frekans Planı ve diğer düzenlemeler çerçevesinde değerlendirmek suretiyle
izin verebilir. Ancak birbirine sınır komşusu olmayan coğrafi bölgeler arasında
bağlantı sağlarken, söz konusu bağlantıyı varsa o bölgede yetkilendirilmiş
işletmecilerden temin eder. (3)
Kullanım Hakkı çerçevesinde hak ve yükümlülük devri: İşletmecinin sayısı
sınırlandırılmamış kullanım hakkı kapsamında kullandığı frekansın ve numaranın
tamamını devretmek istemesi halinde 19 uncu maddenin birinci fıkrasının (b)
bendi hükmü uyarınca işlem yapılır. İşletmecinin sayısı sınırlandırılmamış
kullanım hakkı kapsamında kullandığı frekansın bir kısmını spektrum ticareti
çerçevesinde devretmek istemesi halinde, devralacak olan şirketin aynı
hizmete yönelik Kurumca yetkilendirilmiş işletmeci olması halinde her iki
işletmecinin birlikte Kuruma yapacakları başvurunun Kurumca onaylanmasını
müteakip devir işlemi gerçekleştirilir. Devralacak olan şirketin işletmeci
olmaması halinde ise 7 nci maddede öngörülen
şartları taşıması ve bu şirketin dolduracağı, Kurum tarafından belirlenen
kullanım hakkı başvuru formunun yanı sıra Kurumca istenecek diğer bilgi ve
belgelerle birlikte frekansın devir izni için Kuruma başvurması gerekir.
Kurumun devri uygun bulduğuna yönelik yazılı izin vermesi halinde, bu izni
müteakip bir ay içerisinde frekansın devredileceği şirket adına yetkilendirme
türüne göre kullanım hakkı belgesi düzenlenir. Numara kaynağının bir kısmının
devir edilmek istenmesi halinde, ilgili mevzuat hükümleri uyarınca işlem
yapılır. (4)
Katma değerli elektronik haberleşme hizmetleri sadece söz konusu hizmetleri
sunmaya yetkili işletmecilerce Kurum tarafından bu hizmetlerin sunulması için
belirlenmiş numaralar üzerinden sunulur. (5)
Sayısı sınırlandırılmış kullanım hakkı sahibi işletmeci, bu Yönetmelikte yer
alan hak ve yükümlülüklere ek olarak araştırma–geliştirme, kapsama alanı
yükümlülüğü gibi ilgili ihale şartnamesinde ve sayısı sınırlandırılmış kullanım
hakkı yetki belgesinde yer alan koşulları sağlamakla ve düzenlemelere uymakla
yükümlüdür. (6)
Kurum, sektörün ihtiyaçları, uluslararası düzenlemeler, teknolojide meydana
gelen gelişmeler doğrultusunda ek hak ve yükümlülükler getirebilir. ÜÇÜNCÜ KISIM Hizmet Sunumu ve Çeşitli Hükümler BİRİNCİ BÖLÜM Hizmet Sunumuna İlişkin Hükümler Hizmet sunumunun engellenmesi MADDE 21 – (1) Kurum, kamu güvenliği, kamu sağlığı ve benzeri
kamu yararı gereklerinden kaynaklanan sebeplerin tespiti halinde, şirketlerin
elektronik haberleşme alanında faaliyete geçmelerini veya elektronik
haberleşme sağlamalarını gerektiğinde Bakanlığın görüşünü de alarak
engelleyebilir. Yetkisiz hizmet sunumu MADDE 22 – (1) Elektronik haberleşme hizmeti, şebekesi veya
altyapısı için Kanunun 10 uncu maddesi çerçevesinde Kurum tarafından verilen
deneme izinleri hariç olmak üzere, Kurum tarafından yetkilendirilmeksizin,
elektronik haberleşme tesisi kuran, işleten veya elektronik haberleşme
hizmeti verenlerin tesisleri Kurumun talebi üzerine ilgili mülki idare
amirlerince kapatılarak faaliyetlerine son verilir. Deneme izni MADDE 23 – (1) Kurum, Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre
kurulmuş sermaye şirketleri, araştırma–geliştirme kuruluşları ile kamu kurum
ve kuruluşlarının, test ve/veya deneme ve/veya gösterim amaçlı olarak kurmak
ve kullanmak istedikleri elektronik haberleşme altyapı ve hizmetlerine geçici
süre ile izin verebilir. Geçici süreli kullanımlar MADDE 24 – (1) Kanunun 10 uncu maddesi kapsamında verilen
deneme izinleri hariç olmak üzere; geçici olarak düzenlenen fuar, sergi,
konferans, konser, spor, araştırma, geliştirme ve benzeri faaliyetlerde
kullanılacak telsiz cihaz ve sistem izinleri ilgili mevzuat uyarınca verilir. İKİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler İdari yaptırımlar MADDE 25 – (1) İşletmecinin faaliyetlerinin yetkilendirme
şartlarına ve ilgili mevzuata aykırı olması durumunda Kanunun 60 ıncı maddesi uyarınca idari para cezası veya diğer
yaptırımlar uygulanır. Yetkilendirmenin iptal edildiği hallerde Kurum
abonelerin menfaatlerini korumak için gerekli tedbirleri alır. İşletmecilerin ilan edilmesi MADDE 26 – (1) Kurum, işletmecilerin gerekli bilgilerini içeren
listeyi resmi internet sitesinde güncel olarak ilan eder. İlgili metinler MADDE 27 – (1) Bildirim Formu, Kullanım Hakkı Başvuru Formu,
Elektronik Haberleşme Hizmet, Şebeke ve Altyapılarının Tanım, Kapsam ve
Süreleri, Sayısı Sınırlandırılmamış Kullanım Hakkı Yetki Belgesi örneği ile
ilgili diğer metinler Kurul kararı ile belirlenir. Hak iddiasında bulunulamayacağı MADDE 28 – (1) Bu Yönetmeliğe göre yapılacak yetkilendirme,
Kurumca tahsis edilen frekans, numara ve uydu pozisyonu üzerinde işletmeciye
yetkilendirme kapsamı dışında bir hak doğurmaz. Yürürlükten kaldırılan yönetmelik MADDE 29 – (1) 26/8/2004 tarihli ve
25565 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Telekomünikasyon Hizmet ve
Altyapılarına İlişkin Yetkilendirme Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. (2)
İlgili mevzuatta Telekomünikasyon Hizmet ve Altyapılarına İlişkin
Yetkilendirme Yönetmeliğine yapılan atıflar, bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır. GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Telekomünikasyon
ruhsatı veya genel izin ile yetkilendirilmiş olan işletmeciler, bu Yönetmelik
uyarınca Kuruma bildirimde bulunmuş veya gerekli olduğu durumlarda yetkilendirmelerindeki
süre ile sınırlı olarak kullanım hakkı almış sayılırlar. (2)
Bu kapsamda, Karasal Hatlar Üzerinden Veri İletim Hizmetine ilişkin olarak
Kurumdan 2. Tip Telekomünikasyon Ruhsatı almış olan işletmeciler, Altyapı
İşletmeciliği Hizmetine yönelik olarak Kuruma bildirimde bulunmuş sayılırlar.
İşletmecinin aynı zamanda Altyapı İşletmeciliği Hizmeti yetkilendirmesinin
olması halinde, Karasal Hatlar Üzerinden Veri İletim Hizmeti yetkilendirmesi
kendiliğinden iptal olmuş sayılır. (3)
Kablo Platform Hizmetine ilişkin olarak Kurumdan 2. Tip Telekomünikasyon
Ruhsatı almış olan işletmeciler, Altyapı İşletmeciliği Hizmeti, İnternet
Servis Sağlayıcılığı ve Kablolu Yayın hizmeti için Kuruma bildirimde bulunmuş
sayılırlar. Telefon hizmeti sunmak isteyen Kablo Platform Hizmeti
işletmecilerinin ise, Sabit Telefon Hizmetine yönelik olarak Kuruma
bildirimde bulunmaları ya da Kullanım Hakkı için ayrıca başvuruda bulunmaları
gerekir. (4)
Uzak Mesafe Telefon Hizmetine ilişkin olarak Kurumdan 2. Tip Telekomünikasyon
Ruhsatı almış olan işletmeciler, numara tahsis durumlarına göre Sabit Telefon
Hizmetine yönelik Kuruma bildirimde bulunmuş ya da Kurumdan kullanım hakkı
almış sayılırlar. (5)
Kablolu ve Kablosuz İnternet Servis Sağlayıcılığı kapsamında Kurumdan genel
izin almak suretiyle kayıtlanmış olan işletmeciler, İnternet Servis
Sağlayıcılığı için Kuruma bildirimde bulunmuş sayılırlar. (6)
Uydu Telekomünikasyon Hizmetine ilişkin olarak Kurumdan 2. Tip
Telekomünikasyon Ruhsatı almış olan işletmeciler Uydu Haberleşme Hizmeti;
Uydu Platform Hizmetine ilişkin olarak Kurumdan 2. Tip Telekomünikasyon
Ruhsatı almış olan işletmeciler ise Uydu Platform Hizmetine yönelik Kuruma
bildirimde bulunmuş sayılırlar. (7)
Ortak Kullanımlı Telsiz Hizmeti ve Rehberlik Hizmetine ilişkin olarak
Kurumdan 2. Tip Telekomünikasyon Ruhsatı almış olan işletmeciler, aynı
hizmetlere yönelik Kurumdan kullanım hakkı almış sayılırlar. Aynı
yetkilendirme alanında analog ve sayısal olarak
birden fazla Ortak Kullanımlı Telsiz Hizmeti yetkilendirmesine sahip olan
işletmecilere, yetkilendirme süresi en uzun olan dikkate alınarak
teknolojiden bağımsız olarak tek bir kullanım hakkı yetki belgesi düzenlenir. (8)
Altyapı İşletmeciliği Hizmeti ve GMPCS Mobil Telefon Hizmetine ilişkin olarak
Kurumdan 2. Tip Telekomünikasyon Ruhsatı almış olan işletmeciler, numara ve
frekans kullanma durumlarına göre aynı hizmetlere yönelik Kuruma bildirimde
bulunmuş ya da Kurumdan kullanım hakkı almış sayılırlar. GEÇİCİ MADDE 2 – (1) İşletmecilerden
2010 yılında tahsil edilecek 2009 yılına ait idari ücretlerin hesaplanmasında,
yetkilendirme süresi esas alınmak kaydıyla, 1/1/2009–31/12/2009
dönemindeki, İnternet Servis Sağlayıcısı olan işletmecilerin ise
10/5/2009–31/12/2009 dönemindeki net satışları dikkate alınır. GEÇİCİ MADDE 3 – (1)
Kurum ile imtiyaz sözleşmesi imzalamış işletmeciler ile Altyapı İşletmeciliği
Hizmeti ve Ortak Kullanımlı Telsiz Hizmeti sunan işletmeciler, bu
Yönetmeliğin yürürlük tarihine kadar kendilerine yapılmış olan numara, Radyolink (R/L) ve frekans tahsislerinden
doğan ve yetkilendirme yıldönümlerine kadar geçecek süre için kıst olarak hesaplanacak 2009 yılı kullanım hakkı
ücretlerini, kullanım hakkı ücretlerinin Resmî Gazete’de yayımlanmasını
müteakip 10 Mayıs 2009 tarihinden itibaren yetkilendirme yıldönümlerine kadar
olan kıst ücretlerini işletmeciye tebliğini takip
eden en geç bir ay içerisinde ödemekle yükümlüdürler. İmtiyaz
sözleşmesi sahibi işletmeciler için yetkilendirme yıldönümü olarak her yılın
10 Mayıs tarihi esas alınır. (2)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce yetkilendirilmiş ve bu
maddenin birinci fıkrasında zikredilenler dışında kalan işletmeciler,
yetkilendirme tarihlerine tekabül eden tarihe kadar 2009 yılı kullanım hakkı
ücretlerini ödemekle yükümlüdürler. (3) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
yetkilendirilmiş işletmecilerin, bu maddenin birinci ve ikinci fıkralarında
belirtilen sürelerin bitimini takip eden iki aylık sürenin sonuna kadar
kullanım hakkı ücretini (Katma Değer Vergisi dâhil olmak üzere) 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde
belirtilen gecikme zammı oranı kadar gecikme faizi ile birlikte yatırmaması
durumunda kullanım hakkı/ek kaynak tahsisi, söz konusu iki aylık sürenin sonu
itibariyle herhangi bir işleme gerek kalmaksızın iptal olmuş kabul edilir.
İptal edilen kullanım hakkına/ek kaynak tahsisine ilişkin söz konusu iki
aylık dönem için hesaplanacak kullanım hakkı ücreti (Katma Değer Vergisi
dâhil olmak üzere) ve bu ücretin 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranı kadar iki
aylık faiz Kanunun 11 inci maddesinin altıncı fıkrası uyarınca Kurumun
bildirimi üzerine ilgili vergi dairesince tahsil olunur. GEÇİCİ MADDE 4 – (1) Görev ve İmtiyaz
Sözleşmesi sahibi işletmeciler, sözleşmelerindeki hükümler yanında 19 ve 20 nci maddedeki hak ve yükümlülüklere tabidirler. Görev ve
imtiyaz sözleşmesi sahibi işletmecilerin bunlara ek olarak tabi olduğu özel
hususlar aşağıdaki şekildedir: a)
Yetkilendirmeye ilişkin kısıtlama: İmtiyaz ve görev sözleşmesi ile
yetkilendirilmiş işletmecilerin sayısı sınırlandırılmış kullanım hakkı
kapsamındaki hizmet ve altyapılara ilişkin ihalelere girip giremeyecekleri
ilgili mevzuat ve ihale şartnamesinde belirtilir. 1)
GSM İmtiyaz Sözleşmesinin süresi sonunda yenilenmemesi halinde İmtiyaz
Sözleşmesinin işletmenin devri hükmü uyarınca Kuruma devri gereken
tesislerden, IMT–2000/UMTS hizmetinin verilmesi için gerekli olanların kullanılmasına,
Kurumun belirleyeceği bedel ve şartlarda Kurum tarafından izin verilebilir. 2)
İşletmecinin GSM hizmetlerine ilişkin imtiyaz sözleşmesinin herhangi bir
nedenle feshedilmesi sonucunu doğuran ihlaller, tarafı olduğu IMT–2000/UMTS
hizmetine dair imtiyaz sözleşmesinin de feshi sonucunu doğurur. b)
İmtiyaz sözleşmesinin devri: Kurumla İmtiyaz sözleşmesi imzalayan işletmeci,
imtiyaz sözleşmesini devretmek istemesi durumunda, imtiyaz sözleşmesini
devralacak şirketin 7 nci maddede yer alan şartları
taşıdığına dair bilgi ve belgelerin yanı sıra Kurumca istenecek diğer bilgi
ve belgelerle birlikte Kuruma devir izni için başvurur. İmtiyaz sözleşmeleri;
Kurumun imtiyaz sözleşmesinin devrini uygun bulduğuna yönelik yazılı izin
vermesi halinde, Danıştay görüşünün alınmasını müteakip bir ay içerisinde
imtiyaz sözleşmesini devralacak şirketle yenilenir. İmtiyaz
sözleşmesi ile yetkilendirilen işletmeci, bu yetkilendirmeyi Türkiye’de aynı
hizmet ve altyapıya ilişkin yetkilendirme almış olan şirketlere, bu şirketlerin
ortaklarına veya bu şirketlerin ortaklarının doğrudan veya dolaylı bir
biçimde hisse sahibi oldukları ya da başka yollarla kontrolleri altında
bulundurdukları şirketlere ve iştiraklerine ve bunların tamamının
yöneticileri ile birinci ve ikinci dereceden kan ve kayın hısımlarına hangi
surette olursa olsun devredemez. c)
Görev ve imtiyaz sözleşmesi sahibi işletmecilerin hisse devri: Kurumla Görev
ve İmtiyaz sözleşmesi imzalayan işletmeciye ait hisseler, ilgili mevzuat ve
imtiyaz sözleşmesi hükümleri çerçevesinde devredilebilir. Hisseleri alacak
kişilerin, 7 nci maddede belirtilen şartları
taşıması gerekmektedir. Görev ve İmtiyaz sözleşmesi sahibi işletmeci, her
türlü hisse devri, edinimi ve hareketleri halinde Kurumu en geç bir ay
içerisinde bilgilendirir. Görev ve imtiyaz sözleşmesi sahibi işletmeciler
bakımından kontrol unsurunun el değiştirmesine yol açan hisse devir, edinim
ve hareketleri, Kurumun yazılı izni ile gerçekleştirilir. Hisselerin bu
Yönetmelikte belirtilen usullere uyulmaksızın devredilmesi veya edinilmesi
halinde; Kurumun idari para cezası ve diğer idari müeyyide ve tedbirleri
uygulama hakkı saklı kalmak kaydıyla, anılan devrin Kurumca uygun bulunmaması
ve Kurumca belirlenen süre içerisinde uygun hale getirilmemesi halinde söz
konusu yetkilendirme Kurum tarafından iptal edilir. Hisseleri borsaya arz
edilen İşletmecilerin, borsada gerçekleşen hisse devirleri bu hükmün
dışındadır. ç)
Ek kaynak tahsisi: İşletmecilerin münhasıran imtiyaz ve görev sözleşmeleri
konusu hizmetlerin verilmesi amacıyla yetkilendirmesi kapsamında bulunan
kaynaklar dışında ek kaynak tahsisine ihtiyaç duymaları halinde o kaynağa
karşılık gelen kullanım hakkı ücretini ödemek suretiyle ilgili mevzuat
uyarınca Kurum tarafından kaynak tahsisi yapılabilir. Sözleşme sahibi
işletmeciler, imtiyaz ve görev sözleşmelerinin ilk imza tarihinden sonra
kendilerine yapılan numara, Radyolink (R/L) ve frekans tahsisleri için bu
Yönetmeliğin yürürlük tarihinden itibaren kullanım hakkı ücreti ödemekle
yükümlüdür. d)
Kaynağın geri alınması ve değişiklik yapılması: Görev ve imtiyaz sözleşmeleri
bakımından, tahsis edilen frekans ve numara kaynağının geri alınması ve
değişiklik yapılması konularında, ilgili ihale şartnamesi ve/veya sözleşmesinde
belirtilen usul ve esaslar dâhilinde işlem yapılır. (2)
Kurumla görev veya imtiyaz sözleşmesi imzalamış olan işletmeci, her yıl görev
veya imtiyaz sözleşmesinde belirtilen ilgili matrah üzerinden ve söz konusu
sözleşmede belirtilen oranda ve tarihte Kurum masraflarına katkı payı öder.
Kurum masraflarına katkı payının süresi içerisinde ödenmemesi halinde 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesine
göre hesaplanacak gecikme zammı oranı kadar faiz uygulanır. (3)
Kurum ile Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü arasında imzalanmış olup, Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihte herhangi bir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş
sayılan Görev Sözleşmesindeki hizmetler ile Kanunla Telsiz İşletme
Müdürlüğüne verilen görevler herhangi bir yetkilendirmeye tabi olmaksızın
yürütülmeye devam eder. (4)
Kurumla imzalanmış olan imtiyaz sözleşmeleri ve Türksat
Uydu Haberleşme Kablo TV ve İşletme A.Ş. ile imzalanmış olan görev
sözleşmesi; süre bitimi, fesih, iptal veya başkaca herhangi bir nedenle sona
ermelerine kadar mevcut hükümleri uyarınca geçerliliklerini devam ettirirler.
406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanununun 1 inci maddesinin son fıkrasında yer
alan tanımlar ilgili olduğu sözleşmenin konusu itibariyle bu fıkra
uygulamasında geçerliliklerini sürdürürler. (5)
Kurumla imtiyaz sözleşmesi imzalamış olan GSM ve IMT–2000/UMTS hizmeti sunan
işletmeciler, imtiyaz sözleşmelerine ek olarak, sunmakta oldukları hizmete
ilişkin Elektronik Haberleşme Hizmet, Şebeke ve Altyapılarının Tanım, Kapsam
ve Sürelerinin, Sayısı Sınırlandırılmış Kullanım Hakkı Kapsamında Kaynak
Tahsisi İçeren Hizmetler bölümünde yer alan hak ve yükümlülüklere tabidirler.
Yürürlük MADDE 30 – (1) Bu Yönetmelik 10/5/2009 tarihinden geçerli olmak
üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 31 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Kurul Başkanı yürütür. |