Tarım ve Köyişleri
Bakanlığından: ÇİFTÇİ KAYIT SİSTEMİNE DAHİL OLAN ÇİFTÇİLERE MAZOT,
KİMYEVİ GÜBRE VE TOPRAK ANALİZİ DESTEKLEME ÖDEMESİ YAPILMASINA DAİR
TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2009/41) BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ,
tarımsal üretimde üretim maliyetlerini önemli ölçüde etkileyen mazot,
kimyevi gübre ve toprak analizinin birim alan üzerinden desteklenmesine
ilişkin usul ve esasları belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, mazot, kimyevi gübre ve toprak
analizi destekleme uygulamalarında görev alacak kurum ve kuruluşların
belirlenmesi, tarımsal faaliyette bulunan çiftçilere mazot, kimyevi gübre ve
toprak analizi destekleme ödenmesi ile ödemeye ilişkin usul ve esasları
kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Tarım Kanununun 19 uncu maddesi ve 14/4/2009 tarihli ve 27200 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemine Dahil Olan Çiftçilere Mazot,
Kimyevi Gübre ve Toprak Analizi Destekleme Ödemesi Yapılmasına Dair
2009/14851 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı’nın 3 üncü maddesine istinaden, 2010
yılı içinde ödenecek olan 2009 yılı mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi
desteği uygulamalarına esas olmak üzere hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen; a)
Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını, b)
Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş.’yi, c)
Bilgi İşlem Merkezi: Bakanlık Strateji Geliştirme Başkanlığı Yönetim Bilgi
Sistemleri Dairesi Başkanlığını, ç)
Çiftçi: ÇKS’ye kayıtlı gerçek ve tüzel kişileri, d)
Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS): Yönetmelikle oluşturulan ve çiftçilerin kimlik,
arazi ve ürün bilgileri ile tarımsal desteklemelere ilişkin bilgilerin de
kayıt altına alındığı veri tabanını, e)
İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe müdürlüğünü, f)
İl/ilçe tahkim komisyonu: Yönetmeliğe istinaden oluşturulan il/ilçe tahkim
komisyonunu, g)
İl/ilçe tespit komisyonu: Yönetmeliğe istinaden oluşturulan il/ilçe tespit
komisyonunu, ğ)
MD: Mazot Desteğini, h)
MD İcmal 1: İlçe müdürlüğü tarafından ÇKS’ye aktarılan bilgilere göre her
köy/mahalle için çiftçi detayında mazot desteği hakedişlerini gösteren ve bir
örneği Ek 3’de yer alan belgeyi, ı)
MD İcmal 2: İlçe müdürlüğü tarafından İcmal 1’deki bilgilere göre her ilçe
için köy/mahalle detayında mazot desteği hakedişlerini gösteren ve bir örneği
Ek 4’de yer alan belgeyi, i)
MD İcmal 3: İl müdürlüğü tarafından İcmal 2’deki bilgilere göre her il için
ilçe detayında mazot desteği hakedişlerini gösteren ve bir örneği Ek 5’de yer
alan belgeyi, j)
KGD: Kimyevi Gübre Desteğini, k)
KGD İcmal 1: İlçe müdürlüğü tarafından ÇKS’ye aktarılan bilgilere göre her
köy/mahalle için çiftçi detayında kimyevi gübre desteği hakedişlerini
gösteren ve bir örneği Ek 6’da yer alan belgeyi, l)
KGD İcmal 2: İlçe müdürlüğü tarafından İcmal 1’deki bilgilere göre her ilçe
için köy/mahalle detayında kimyevi gübre desteği hakedişlerini gösteren ve
bir örneği Ek 7’de yer alan belgeyi, m)
KGD İcmal 3: İl müdürlüğü tarafından İcmal 2’deki bilgilere göre her il için
ilçe detayında kimyevi gübre desteği hakedişlerini gösteren ve bir örneği Ek
8’de yer alan belgeyi, n)
TAD: Toprak Analizi Desteğini, o)
TAD İcmal 1: İlçe müdürlüğü tarafından ÇKS’ye aktarılan bilgilere göre her
köy/mahalle için çiftçi detayında toprak analizi desteği hakedişlerini
gösteren ve bir örneği Ek 9’da yer
alan belgeyi, ö)
TAD İcmal 2: İlçe müdürlüğü tarafından İcmal 1’deki bilgilere göre her ilçe
için köy/mahalle detayında toprak analizi desteği hakedişlerini gösteren ve
bir örneği Ek 10’da yer alan belgeyi, p)
TAD İcmal 3: İl müdürlüğü tarafından İcmal 2’deki bilgilere göre her il için
ilçe detayında toprak analizi desteği hakedişlerini gösteren ve bir örneği Ek
11’de yer alan belgeyi, r)
Tarım arazisi: ÇKS’de kayıtlı olan arazileri, s)
Tarımsal faaliyet: Tarım arazisi üzerinde tarımsal üretim kaynaklarını fiilen
kullanarak bitkisel ürünlerin üretilmesi veya yetiştirilmesini, ş)
Teftiş Kurulu Başkanlığı: Bakanlık Teftiş Kurulu Başkanlığını, t)
TÜGEM: Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğünü, u)
Yönetmelik: 16/4/2005 tarihli ve 25788 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliğini, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Ödeme Esasları Ödeme yapılacak çiftçiler MADDE 5 – (1) Ödemeler, ÇKS’ye kayıtlı olan ve bu Tebliğde
mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi destekleme uygulamaları ile ilgili
belirtilen usul ve esaslara göre tarımsal faaliyette bulunan çiftçilere
yapılır. Ödemeye esas arazi büyüklüğü MADDE 6 – (1) Çiftçilere, yılı içerisinde işledikleri ÇKS’de
kayıtlı tarım arazisi büyüklüğü dikkate alınarak mazot, kimyevi gübre ve
toprak analizi destekleme ödemesi yapılır. Müracaat ettikleri toplam arazi
miktarı 1 dekarın altında olan çiftçilere mazot, kimyevi gübre ve toprak
analizi destekleme ödemesi yapılmaz. Ödeme miktarı MADDE 7 – (1) Bu Tebliğin 5 inci maddesinde belirtilen
çiftçilere dekar başına mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi destekleme
ödemesi yapılır. Toprak analizi desteği dekar başına 2,5 TL’dir. Dekar başına
yapılacak mazot ve kimyevi gübre destekleme ödemesi miktarı Tarımsal
Destekleme ve Yönlendirme Kurulunun teklifi üzerine Bakanlar Kurulu
tarafından belirlenir. (2)
Mazot ve kimyevi gübre destekleme ödemeleri ürün gruplarına göre farklı
miktarda olmak üzere üç ana ürün grubuna göre alan bazlı olarak yapılır.
Birinci ürün grubunda; süs bitkileri, özel çayır mera ve orman emvali
alanlar, ikinci ürün grubunda; hububat, yem bitkileri, baklagiller, yumru
bitkiler, sebze ve meyve alanları, üçüncü ürün grubunda yağlı tohumlu
bitkiler ile endüstri bitkiler yetiştirilen alanlar yer almaktadır. (3)
ÇKS’ye kayıtlı 50 dekar ve üzeri her
bir tarım arazisinin kimyevi gübre destekleme ödemesinden yararlanabilmesi
için, her 50 dekarlık alan için bir analiz olmak üzere Bakanlıkça
yetkilendirilmiş laboratuvarlarda 1/1/2009 tarihi ile son müracaat tarihi
arasında toprak analizi yaptırılması zorunludur. 50 dekarın altındaki tarım
arazisi için bu şart aranmaz. (4)
Toprak analizi desteği ödemesinden faydalanmak isteyen çiftçiler Bakanlıkça
yetkilendirilmiş laboratuvarlarda 1/1/2009 tarihi ile son müracaat tarihi
arasında toprak analizi yaptırması zorunludur. Her toprak analizine en fazla
50 dekar için ödeme yapılacaktır. Her analiz en fazla 50 dekarlık bir tarım
arazisini temsil eder. Ödemeler için gerekli finansman ve ödeme
planı MADDE 8 – (1) Mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi
destekleme ödemeleri için gerekli finansman bütçenin ilgili kalemine tahsis
edilen ödeneklerden karşılanır. Ödemeler, Bakanlık tarafından Bankaya kaynak
aktarılmasını müteakip, il/ilçe müdürlüklerince ÇKS ’deki kayıtlara göre
oluşturulan onaylı MD, KGD ve TAD İcmal 1’lere göre, Banka aracılığıyla,
ilgili şubelerde daha önce çiftçiler adına açılan veya açılacak olan
hesaplara yapılır. (2)
2009 Yılı mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi destekleme ödemesi planı,
mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteklemesi başvurusu yapan
çiftçilere ait bilgilerin, ÇKS’ ye girişinin il ve ilçelerde tamamlanmasını
müteakiben Bakanlık tarafından belirlenir. Ödemelere, Teftiş Kurulu
Başkanlığınca yapılacak ön denetim çalışmalarının ve kontrollerin
tamamlanması ve Bakanlık tarafından mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi
destekleme ödemeleri ile ilgili talimatların Bankaya gönderilmesinden sonra
başlanır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Uygulama Görevli kurum ve kuruluşlar MADDE 9 – (1) Mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteği
uygulaması, TÜGEM, tahkim komisyonları, il/ilçe müdürlükleri ve tespit
komisyonları tarafından yürütülür. Başvuruların kabulü MADDE 10 – (1) Mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi
desteğinden faydalanmak isteyen çiftçiler, bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren 4/12/2009 günü mesai saati bitimine kadar ilçe müdürlüklerine,
merkez ilçede ise il müdürlüklerine başvuru yapmaları gerekmektedir. Kadastro
görmemiş köylere ilişkin tahkim komisyonlarınca yapılan çalışma planına göre
her köy için son müracaat tarihi, 4/12/2009 tarihinden önce olmak kaydıyla
belirlenir ve bu tarih 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanununa
göre ilgili muhtara tebliğ edilir. (2)
İl müdürlükleri merkez ilçelerde, ilçe müdürlüklerinin yapmakla yükümlü
oldukları görevleri yapar. İlçe müdürlükleri, köy/mahalle seviyesinde belli bir
sıraya göre başvuruları değerlendirir. Çiftçiler, ÇKS’ de kayıtlı oldukları
il/ilçe merkezlerine başvurur ve teslim ettikleri belgelerdeki bilgilerin
doğruluğundan sorumludurlar. Başvuru yapan çiftçilerin bilgilerinde
değişiklik olması halinde 4/12/2009 tarihine kadar ÇKS’ deki bilgilerini
güncellemesi gereklidir. Mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi
destekleme ödemesi başvuruları MADDE 11 – (1) Çiftçiler, Ek 1’deki başvuru dilekçesi ile
yararlanmak istedikleri destekleri işaretleyerek başvuruda bulunacaklardır.
Ayrıca 50 dekar ve üzeri her bir tarım arazisi için kimyevi gübre destekleme
ödemesi ile toprak analizi destekleme ödemesinden yararlanmak isteyen
çiftçiler Bakanlıkça yetkilendirilmiş laboratuvarca onaylanmış Ek-2’deki
Toprak Analizi Formu ile müracaatta bulanacaklardır. Mazot, kimyevi gübre ve
toprak analizi destekleme ödemesi, ÇKS’ de kayıtlı olan çiftçilerin tarımsal
faaliyette bulunduğu arazileri üzerinden dekar başına yapılacaktır. İstenecek bilgi ve belgeler MADDE 12 – (1) Mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi
destekleme ödemesinden faydalanmak isteyen çiftçilerin ÇKS’ deki bilgilerini
güncelleştirmeleri ve aşağıda belirtilen belgeleri, başvuru sırasında il/ilçe
müdürlüklerine vermeleri gerekmektedir. a)
Mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteği başvuru dilekçesi (Ek-1), b)
ÇKS’ye kayıtlı her bir 50 dekar ve üzeri tarım arazisinin kimyevi gübre
destekleme ödemesinden yararlanabilmesi için Toprak Analizi Formu (Ek-2), c)
Toprak analizi desteğinden faydalanmak isteyen çiftçilerin Toprak
Analizi Formu (Ek-2), d)
ÇKS kaydı güncelleştirilmemiş çiftçiler için güncelleştirilmiş çiftçi kayıt
formu. Askı işlemleri MADDE 13 – (1) İl/ilçe müdürlükleri tarafından mazot, kimyevi
gübre ve toprak analizi destekleme ödeme icmalleri oluşturulur. İlçe
müdürlüklerince her ilçe merkezinin EK- 3, EK-6 ve EK- 9’daki mazot, kimyevi
gübre ve toprak analizi desteklemesi İcmal 1’i ilçe merkezinde ve
köyün/mahallenin mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteklemesi İcmal
1’i kendi köyünde/mahallesinde ilgili ilçe müdürlükleri veya muhtarlıklar
marifetiyle on gün süreyle askıya çıkarılır. Askıya çıkma tarihi ve saati ile
askıdan indirme tarihi ve saati tutanağa bağlanır. Tutanak muhtar ve/veya aza
tarafından güncel tarihle imzalanır. Askı süresince herhangi bir itiraz olmaz
ise icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar
değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz. ÇKS’ ye mazot, kimyevi
gübre ve toprak analizi destekleme ödemesi ile ilgili arazi miktarının eksik
girilmesi durumunda, askı süresinde hatanın düzeltilmesi amacıyla başvurusu
yapılmayan arazilerin eksik kısmı için mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi
destekleme ödemesi yapılmaz. (2)
Mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteklemesi İcmal 1’lerinin askıda
kalma süresi zarfında maddi hatalara ilişkin olarak yapılan yazılı itirazlar
il/ilçe müdürlüklerine yapılacak olup, askı süresi ve bu sürenin bitiminden
itibaren on gün içerisinde değerlendirilir. İncelenen çiftçi dosyalarında
gerçeğe aykırılığın bulunmaması ve askı süresince itiraz edilmemesi ya da
itirazların değerlendirilerek sonuçlandırılması hâlinde, ÇKS’den alınan Ek 4,
Ek 7 ve Ek 10’daki mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteği İcmal 2’ler
ilçe müdürlüklerince düzenlenip, onaylanır ve il müdürlüğüne gönderilir. İlçe
müdürlüklerinden alınan mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteği İcmal
2’ler ve il müdürlüğünün onayladığı merkez ilçe mazot, kimyevi gübre ve
toprak analiz desteği İcmal 2’si ile ÇKS’den alınan Ek 5, Ek 8 ve Ek 11’deki
mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteği İcmal 3’ün uyumu kontrol
edilir. (3)
Bu Tebliğdeki başvuru bitiş tarihinden sonra askı süresi içinde verilen
itiraz dilekçelerinde talep edilen değişiklikler dışında çiftçinin beyanı ile
ÇKS’de yapılacak güncellemeler mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi
destekleme ödemesine esas olmaz. (4)
Değerlendirme sonucunda mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteği İcmal
1’ler düzeltilemez ya da bilgi ve belgelerle ilgili aykırılık, şikâyet
ve/veya ihbar bulunması nedeniyle İcmal 1’ler oluşturulamaz ise, durum ilçe
tahkim komisyonuna intikal ettirilir. İlçe tahkim komisyonunca çözümlenemeyen
konular il tahkim komisyonuna gönderilir. (5)
İlçe müdürlüklerinden alınan İcmal 2’lerde gerçeğe aykırılık olması ya da il
müdürlüklerine intikal eden şikâyet ve/veya ihbar olması durumunda, il
müdürlüklerince bu sorunlar çözülmeye çalışılır. Çözüme kavuşturulamayan
konular, il tahkim komisyonuna bildirilir. İl tahkim komisyonunda
çözümlenemeyen konular ise TÜGEM’e gönderilir. (6)
Mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteği İcmal 2’lerde gerçeğe
aykırılığın bulunmaması ya da il müdürlüklerine intikal eden şikâyet ve/veya
ihbarların, il müdürlüklerince çözümlenmesi hâlinde, ödemeye esas mazot,
kimyevi gübre ve toprak analizi desteği İcmal 3’ler TÜGEM’e gönderilir. Tahkim komisyonlarının görevleri MADDE 14 – (1) Tahkim komisyonları, Yönetmelikte belirtilmiş
olan görevlerine ilave olarak aşağıdaki görevleri yapar. Bu Tebliğ
hükümlerinin uygulanması sırasında ortaya çıkabilecek ihtilaflı konuları
çözmeye ve karar almaya yetkilidir. İl tahkim komisyonu; merkez ilçede, ilçe
tahkim komisyonunun görevlerini de yapar. a)
Gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar hakkında gerekli hukuki işlemlerin
yapılması için karar alır ve ilgili mercilerce uygulanması yönünde girişimde
bulunur. Gerçeğe aykırı beyanda bulunan çiftçilerin mazot, kimyevi gübre ve
toprak analizi destekleme ödemelerinden faydalandırılmamasını değerlendirir
ve karara bağlar. Eğer, mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi destekleme
ödemesi yapılmış ise yapılan ödemenin tamamı geri alınır. Ayrıca, gerçeğe
aykırı beyanda bulunulduğunu tespit eden merci ilgili Cumhuriyet
Başsavcılığına suç duyurusunda bulunur. b)
Sahtecilik ve/veya kamu kurumunu dolandırmak gibi bir kastı olmaksızın, fazla
mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi destekleme ödemesinden yararlanan
çiftçilerin, kendi rızaları ile fazla aldıkları miktarları iade etmeleri
halinde, mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi destekleme ödemelerinden
faydalanmalarına devam etmeleri ve haklarında cezai işlem yapılmamasına
ilişkin karar verir. c)
Mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi destekleme ödemesinden faydalanmak
üzere başvuruda bulunan çiftçilere ilişkin bilgilerin zamanında ÇKS’ye
girilmesini sağlamak üzere her türlü tedbiri alır. ç)
Kadastro görmeyen köyler için son müracaat tarihini ve tespit komisyonlarının
çalışma takvimini belirler. Kadastro görmeyen mahallerde tespit
komisyonlarınca yapılan çalışmalar mülkiyetin tespitine esas çalışma
değildir. d)
Tespit komisyonları çalışmalarına yardım edilmediği, çalışmaların
engellendiği tespit komisyonu tutanağı ile belirlenen köylerin mazot, kimyevi
gübre ve toprak analizi desteği kapsamından çıkarılmasına karar alabilir. e)
Yapılan arazi tespitlerinin sağlıklı olmasını teminen kadastro programına
alınan yerlerde, kadastro çalışmalarından da faydalanılması için gerekli
tedbirleri alır. f)
Kadastro programına alındığı halde; kadastro çalışmalarına yardım edilmediği,
çalışmaların engellendiği Kadastro Müdürlüğünce bildirilen köylerin mazot,
kimyevi gübre ve toprak analizi desteği kapsamından çıkarılmasına karar
alabilir. Uygulamaların denetimine ilişkin görev ve
yetkiler MADDE 15 – (1) Mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteği
uygulamasının denetimini sağlayacak tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir.
Mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteği uygulamasına ilişkin yapılacak
ön denetim ve denetimler Teftiş Kurulu Başkanlığı tarafından yapılır. (2)
Teftiş Kurulu Başkanlığı, mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteği
müracaatları başladıktan sonra uygun göreceği tarihte ön denetime başlar. (3)
Teftiş Kurulu Başkanlığınca görevlendirilecek müfettişler tarafından
örnekleme yöntemiyle ön denetim yapılır. Ön denetim, denetimin başladığı
tarihten sonra kırkbeş gün içerisinde tamamlanır. Ön denetimler sonrasında,
denetimler sırasında gerçeğe aykırı beyan tespit edilip edilmediği, edilmiş
ise kimlere ilişkin olduğu, bir yazı ile il/ilçe müdürlüklerine bildirilir.
İl/ilçe müdürlükleri kendilerine bildirilen ön denetim başlama tarihini takip
eden kırkbeş gün sonraya rastlayan güne kadar, ön denetim yapan müfettişlerce
kendilerine aksine bir bildirim yapılmaması hâlinde, mazot, kimyevi gübre ve
toprak analizi destekleme ödemesine engel bir durumun olmadığı anlaşılır. Ön
denetim yapılan veya yapılmayan illerde/ilçelerde daha sonra tespit edilecek
usulsüz işlemlere ilişkin sorumluluklar ortadan kalkmaz. Uygulamalar, ön
denetimin yanı sıra mevzuatın öngördüğü her türlü denetime de tâbidir. (4)
Ön denetim, örnekleme yöntemiyle belirlenecek il, ilçe, köy veya
mahallelerde, çiftçilerin yapmış oldukları başvurular üzerinden yapılır. Bu
denetimler sırasında, çiftçilerin ÇKS’ deki kayıt ettirdikleri bilgilerde
gerçeğe aykırı beyan veya verdikleri belgelerde sahte evrak tespit edilmesi hâlinde,
haklarında ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulur.
Ayrıca, sorumluluğu tespit edilen kamu görevlileri hakkında da gerekli yasal
işlemler yürütülür. Müfettişler, gelen münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca
değerlendirir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Uygulamadan Yararlanamayacaklar Uygulama dışında kalacak çiftçiler MADDE 16 – (1) Aşağıdaki çiftçiler mazot, kimyevi gübre ve
toprak analizi destekleme uygulamasından yararlanamaz. a)
ÇKS’ de kayıtlı olmayan veya süresi içinde kayıtlı bilgilerini güncellemeyen. b)
Bu Tebliğin 12 nci maddesinde istenen belgelerle birlikte süresi içinde
başvuru yapmayan. c)
Askı listelerinde isminin bulunmaması durumunda, askı süresi sonuna kadar
hatalı kayıtların düzeltilmesi için yazılı başvuru yapmayan. ç) Kamu
tüzel kişileri. Desteklemeye tabi olmayacak araziler MADDE 17 – (1) Aşağıdaki araziler mazot, kimyevi gübre ve
toprak analizi destekleme uygulaması kapsamı dışındadır. a)
ÇKS’ye kaydı yapılmayan araziler. b)
Üretim yılı içerisinde herhangi bir üretim ya da üretim gayesiyle toprak
işlemesi yapılmamış olan boş araziler. c)
Kadastro geçmemiş birimlerde, tapu sicil müdürlüklerinden onaylı tapu zabıt
kaydına sahip olmayan çayır vasıflı araziler. ç)
Askı listelerinde toplam arazi miktarının hatalı olması durumunda, askı
süresi sonuna kadar hatalı kayıtların düzeltilmesi için yazılı başvurusu
yapılmayan araziler. d)
Orman ve tesis kadastrosu tamamlanmamış ormanla ilişkili alanlarda, Orman
Genel Müdürlüğü temsilcisinin de bulunduğu tespit komisyonlarınca düzenlenen
raporlarda, tarım arazisi haline getirilmediği tespit edilen araziler. e)
Tapuda tescili bulunmayan mülkiyeti ihtilaflı olup da, mazot, kimyevi gübre
ve toprak analizi desteği askı işlemleri sırasında taraflardan birisince
itiraz konusu yapılan araziler. f)
Kadastro programına alındığı halde; kadastro çalışmalarına yardım edilmediği,
çalışmaların engellendiği kadastro müdürlüğünce bildirilen ve tahkim
komisyonu tarafından mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteği kapsamı
dışında bırakılmasına karar verilen köylerdeki araziler. g)
Tespit komisyonları çalışmalarına yardım edilmediği, çalışmaların
engellendiği tespit komisyonu tutanağı ile belirlenen ve tahkim komisyonu
tarafından mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteği kapsamı dışında
bırakılmasına karar verilen köylerdeki araziler. BEŞİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Cezai sorumluluklar MADDE 18 – (1) Bu Tebliğde belirtilen ilgili merciler,
kendilerine ibraz edilen ödemelere esas teşkil eden belgelerin kontrolünden
ve kendi hazırladıkları belgelerden sorumludurlar. Bu yükümlülüğü yerine
getirmeyerek haksız yere mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteği
ödenmesine neden olanlar ile haksız yere mazot, kimyevi gübre ve toprak
analizi desteği ödemesinden yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibariyle
gerçek dışı belge düzenleyen ve kullanan çiftçiler ve kamu görevlileri
hakkında adli ve idari işlemler yapılır. Mazot, kimyevi gübre ve toprak
analizi desteği ödemelerinden, idari hata sonucu düzenlenen belgeler ile
yapılan ödemeler hariç haksız yere yararlandığı tespit edilen çiftçiler, beş
yıl süreyle hiçbir destekleme programından yararlandırılmazlar. (2)
Haksız yere mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi desteği ödemesinden
yararlanıldığının tespit edilmesi hâlinde, haksız yere yapılan ödemeler,
ödeme yapılan çiftçilerden 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde geri alınır.
Haksız yere yapıldığı anlaşılan mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi
desteği ödemesinin geri alınmasında, gecikme zammının hesaplanmasında esas
alınacak tarih, çiftçiye mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi destekleme
ödemesinin yapıldığı tarihtir. Haksız yere yapılan ödemelerin geri alınamaması
hâlinde, bu ödemelerde kusuru bulunan kamu görevlileri hakkında 22/4/1926
tarihli ve 818 sayılı Borçlar Kanunu hükümleri uygulanır. Haksız ödemenin
yapılmasında ödemeyi sağlayan belge veya belgeleri düzenleyen gerçek veya
tüzel kişiler de geri alınacak tutarların ödenmesinde müştereken sorumlu
tutulurlar. (3)
31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 53 üncü maddesinin
son fıkrasında yer alan Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre belge alma, verme,
saklama ve ibraz yükümlülüklerine uymayan çiftçiler, çeşitli kamu kurum ve
kuruluşları tarafından verilen avans, kredi, sübvansiyon, prim gibi ayni ve
nakdi destek unsurlarından yararlanamazlar, hükmünün göz önünde tutulması,
özellikle satışların müstahsil makbuzu ve fatura ile belgelendirilmesinde zorunluluk
bulunmaktadır. Yürürlük MADDE 19 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 20 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve Köyişleri Bakanı
yürütür. |