Dicle
Üniversitesinden: DİCLE ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Dicle Üniversitesine bağlı
enstitülerdeki lisansüstü eğitim-öğretim ve sınavlarla ilgili esasları
düzenlemektir. (2)
Bu Yönetmelik; yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarından
oluşan lisansüstü eğitim-öğretime ilişkin hükümleri kapsar. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a)
ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavını, b)
Anabilim/Anasanat Dalı (ABD): İlgili enstitü
anabilim/anasanat dalını, c)
Anabilim/Anasanat Dalı Başkanı (ADB): İlgili
enstitü anabilim/anasanat dalı başkanını, ç)
Danışman: Öğrenciye ders ve tez dönemlerinde rehberlik edecek öğretim
üyesini, d)
Enstitü: Dicle Üniversitesine bağlı enstitüleri, e)
Enstitü Kurulu: İlgili enstitü kurulunu, f)
Enstitü Yönetim Kurulu (EYK): İlgili enstitü yönetim kurulunu, g)
KPDS: Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını, ğ) Müdür:
İlgili enstitünün müdürünü, h)
Öğrenci: Lisansüstü öğretim için enstitüye kayıtlı öğrenciyi, ı)
Program: Anabilim/anasanat dallarında yürütülen
yüksek lisans ve doktora programlarını, i)
Rektör: Dicle Üniversitesi Rektörünü, j)
Senato: Dicle Üniversitesi Senatosunu, k)
Tez: Yüksek lisans tezi/sanat eseri, doktora tezi/sanatta yeterlik tezini, l)
ÜDS: Üniversitelerarası Kurul Yabancı Dil Sınavını, m)
Üniversite: Dicle Üniversitesini ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Lisansüstü Eğitim-Öğretimle İlgili Genel Esaslar Öğrenci kabulü ve değerlendirme MADDE 4 – (1) Lisansüstü programlara öğrenci kabulü ve
değerlendirmeye ilişkin esaslar şunlardır: a)
Yüksek lisans programına başvurabilmek için; adayların bir lisans diplomasına
sahip olmaları ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından
merkezi olarak yapılan ALES’den başvurduğu
programın puan türünde en az 60 standart puana sahip olmaları gerekir. Yüksek
lisans programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanı ile birlikte, ÜDS veya
KPDS veya Rektörlükçe yapılacak yabancı dil sınavından en az 45 puan veya
Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen yabancı dil sınavlarının birinden bu
puana eşdeğer bir puan almaları gerekir, bunun yanında lisans not ortalaması
da değerlendirilir. Yabancı diller eğitimi anabilim dalı ve doğu dilleri ve
edebiyatları anabilim dallarından başvuracak adaylardan, ayrıca kendi
alanlarında ÜDS veya KPDS veya Rektörlükçe yapılacak yabancı dil sınavından
en az 65 puan alma şartı aranır. Bu puan baraj olup başarı notu hesaplanmasına
dahil değildir. Başarı notunun hesaplanmasında; ALES
puanının %70’i, lisans mezuniyet notunun %20’si ve yabancı dil puanının %10’u
toplanır. Enstitü tarafından başarı notları belirlenen adaylar, başarı
sırasına göre sıralanarak ilan edilir.
Ancak güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuarlara öğrenci kabulünde
ALES’e girmiş olma koşulu aranmaz. Eğitim
fakültelerine bağlı bulunan güzel sanatlar eğitimi bölümü, resim iş eğitimi
ve müzik eğitimi anabilim dalları için, başarı notunun hesaplanmasında; ALES
puanının %50’si, lisans veya yüksek lisans mezuniyet notunun %20’si, yabancı
dil puanının %10’u, portfolyö incelemesi sonucunun
%20’si toplanır. Enstitü tarafından başarı notları belirlenen adaylar, başarı
sırasına göre sıralanarak ilan edilir. b) Doktora programına başvurabilmek için; adayların bir lisans
veya yüksek lisans diplomasına, hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl
süreli Tıp, Diş Hekimliği ve Veteriner fakülteleri diplomasına, Eczacılık ve
Fen Fakültesi lisans veya yüksek lisans derecesine veya Sağlık Bakanlığınca
düzenlenen esaslara göre bir laboratuar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine
sahip olmaları, ALES’den başvurduğu programın puan
türünde 60, lisans diplomasıyla başvuranlardan 75 standart puanına sahip
olmaları ve ÜDS veya KPDS’den en az 55 puan veya
Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen yabancı dil sınavlarının birinden bu
puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Yabancı diller eğitimi
anabilim dalı ve doğu dilleri ve edebiyatları anabilim dallarından başvuracak
adaylardan, ayrıca kendi alanlarında ÜDS veya KPDS veya Rektörlükçe yapılacak
yabancı dil sınavından en az 65 puan alma şartı aranır. Bu puan baraj olup
başarı notu hesaplanmasına dahil değildir. Doktora
programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanı ile birlikte, yabancı dil puanı
ve lisans/yüksek lisans not ortalaması da değerlendirilir. Başarı notunun
hesaplanmasında; ALES puanının %70’i, lisans veya yüksek lisans mezuniyet
notunun %20’si ve yabancı dil puanının %10’u toplanır. Enstitü tarafından
başarı notları belirlenen adaylar, başarı sırasına göre sıralanarak ilan
edilir. Ancak güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuarlara öğrenci
kabulünde ALES’e girmiş olma koşulu aranmaz. c) Sanatta yeterlik çalışmasına başvurabilmek için; adayların bir
lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olmaları ve güzel sanatlar
fakülteleri ile konservatuarlar haricinde ALES’in
sözel kısmından 60, lisans diplomasıyla başvuranlardan 75 standart puanına
sahip olmaları ve ÜDS veya KPDS’den en az 55 puan
veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen yabancı dil sınavlarının
birinden bu puana eşdeğer bir puan almaları zorunludur. Sanatta
yeterlik programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanı, yabancı dil puanı,
lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması ile yetenek sınavı/portfolyö incelemesi sonucu değerlendirilir. Başarı
notunun hesaplanmasında; ALES puanının %50’si, lisans veya yüksek lisans
mezuniyet notunun %20’si, yabancı dil puanının %10’u, portfolyö
incelemesi sonucunun %20’si toplanır. Enstitü tarafından başarı notları
belirlenen adaylar, başarı sırasına göre sıralanarak ilan edilir. ç) Temel tıp bilimlerinde doktora programlarına başvurabilmek
için; Tıp Fakültesi mezunlarının lisans diplomasına ve 50 puandan az olmamak
koşuluyla temel tıp puanına veya ALES’in sayısal
kısmından 60 standart puanına sahip olmaları; Tıp Fakültesi mezunu
olmayanların ise yüksek lisans diplomasına, Diş Hekimliği ve Veteriner
fakülteleri mezunlarının lisans derecesine sahip olmaları, ALES’in sayısal kısmından 60 standart puanına sahip
olmaları ve ÜDS veya KPDS’den en az 55 puan veya
Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen yabancı dil sınavlarının birinden bu
puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Temel tıp puanı; Tıpta
Uzmanlık Sınavı (TUS)’nın temel tıp bilimleri
testi-1 inci bölümünden elde edilen standart puanın 0,7, klinik tıp bilimleri
testinden elde edilen standart puanın 0,3 ile çarpılarak toplanması ile elde
edilir. Doktora programlarına öğrenci kabulünde; temel tıp puanı veya ALES
puanı, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması ve yabancı dil puanı
değerlendirilir. Temel tıp bilimlerinde doktora programına öğrenci kabulünde,
yabancı uyruklu öğrenciler için ana dilleri dışında İngilizce, Fransızca ve
Almanca dillerinden birinden ÜDS veya KPDS’den en
az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen sınavların birinden
bu puana eşdeğer bir puan alınması zorunludur. Başarı notunun
hesaplanmasında; ALES veya temel tıp puanının %70’i, lisans veya yüksek
lisans mezuniyet notunun %20’si ve yabancı dil puanının %10’u toplanır.
Enstitü tarafından başarı notları belirlenen adaylar, başarı sırasına göre
sıralanarak ilan edilir. d)
Yüksek lisans ve doktora programları ile sanatta yeterlik çalışmasına, hangi
lisans ve yüksek lisans programlarından mezun olanların başvurabileceği
Üniversitelerarası Kurul kararı ile belirlenir; ancak Senato belirlenen
programlar dışında da öğrenci kabulüne karar verebilir. e)
Rektörlük öğrenci kabul edeceği lisansüstü programların adlarını, başvurma
koşullarını, son başvuru tarihini, istenilen belgeleri ve diğer hususları
ilan vererek duyurur. Söz konusu ilan her yarıyıl başında verilir. f)
Öğretmen yetiştirme alanlarındaki lisansüstü programlara kabul, değerlendirme
ve verilecek diplomalara ilişkin usul ve esaslar ile bu programların asgari
müşterek dersleri ve uygulamalarına ilişkin esaslar ilgili mevzuat
hükümlerine uygun olarak Rektörlükçe belirlenir. g)
Yüksek lisansa girişte Rektörlükçe düzenlenen yabancı dil sınavı, Üniversite
tarafından test usulüyle hazırlanıp uygulanır. ğ)
Dicle Üniversitesi adına başka üniversitelerde yüksek lisans ve doktora yapan
araştırma görevlilerinin tez projeleri, Üniversitenin bilimsel araştırma
bütçesinden desteklenir. Bilimsel hazırlık programına öğrenci
kabulü MADDE 5 – (1) Bilimsel hazırlık programına öğrenci kabulüne
ilişkin esaslar şunlardır: a)
Bilimsel hazırlık; başarılı öğrencilerin programa uyumlarını sağlamak
amacıyla uygulanan bir programdır. Bilimsel hazırlık programı toplam 18
krediyi geçemez. Bu programa alınacak öğrenciler, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından adayların lisans
ve/veya lisansüstü başarı düzeyleri ile izledikleri lisans ve/veya lisansüstü
programların yapısı değerlendirilerek belirlenir. b)
Bilimsel hazırlık programına kabul edilen bir yüksek lisans öğrencisinin ders
programı lisans seviyesindeki derslerden oluşur. Bu dersler yüksek lisans
programını tamamlamak için öngörülen derslerin yerine geçmez. c)
Bilimsel hazırlık programına kabul edilen bir doktora öğrencisinin alması zorunlu
dersler, ilgili doktora programını tamamlamak için gerekli görülen derslerin
yerine geçmez. ç)
Bilimsel hazırlık programındaki öğrenciler, bilimsel hazırlık dersleri ile
birlikte ilgili anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile lisansüstü programa
yönelik dersler de alabilir. d)
Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre en çok bir takvim yılıdır. Bu
süre yarıyıl izinleri dışında uzatılmaz. Bu programda geçirilen süre, bu
Yönetmelik hükümlerine göre yüksek lisans veya doktora programı sürelerine
dâhil edilmez. e)
Bilimsel hazırlık programına kabul edilen lisansüstü öğrencisinin başvurmuş
olduğu programa başlayabilmesi için, bilimsel hazırlık programı derslerinin
tümünü en az 100 üzerinden 75 not ortalaması ile tamamlaması gerekir. Özel öğrenci kabulü MADDE 6 – (1) Özel öğrenci kabulüne ilişkin esaslar şunlardır: a)
Bir yükseköğretim kurumu mezunu veya öğrencisi olup, belirli bir konuda
bilgisini artırmak isteyenler, ilgili enstitü, anabilim dalı başkanlığının
onayı ile lisansüstü derslere özel öğrenci olarak kabul edilebilir. Özel
öğrenci statüsünde ders alanlar öğrencilik haklarından yararlanamaz. b)
Özel öğrenci statüsündeki öğrencilerin başarı durumlarının
değerlendirilmesinde diğer lisansüstü öğrencilere uygulanan esaslar göz önüne
alınır. Özel statüdeki öğrenciler aldıkları dersleri daha sonraki dönemlerde
kredili dersler olarak saydırabilir. Özel öğrencilik statüsünde geçirilecek
süre iki yarıyıldan fazla olmaz. Özel statüdeki öğrenciler kredi/saat başına,
ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenecek katkı payını ödemek
zorundadır. Ancak, Üniversite öğrencisi olanlar katkı payı ödemez. Özel
öğrencilikte geçen süre lisansüstü eğitime sayılmaz. Yatay geçiş yoluyla öğrenci kabulü MADDE 7 – (1) Lisansüstü programlara yatay geçiş koşulları
şunlardır: a)
Üniversite veya diğer bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programlarında
en az bir yarıyılı tamamlamış başarılı öğrenci, süresi içinde istenilen
belgelerle başvurmak koşuluyla, ilgili anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve ilgili enstitü yönetim kurulu kararıyla,
Üniversitede yürütülen lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul
edilebilir. Yarıyıl uzunluğu farklı üniversitelerden gelen öğrenciler için
kredi eşdeğerliği ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir. Bir
öğrencinin yatay geçiş başvurusunun kabul edilebilmesi için; başvuru tarihine
kadar kayıtlı bulunduğu derslerden ağırlıklı not ortalamasının yüksek lisans
ve doktora için en az 80 olması, halen devam etmekte olduğu lisansüstü
öğretim programı ile geçmek istediği program arasında dersler bakımından en
az %70 oranında tutarlılık ve giriş koşulları bakımından uyum olması, ilgili
anabilim/anasanat dalında tez danışmanlığını
üstlenebilecek öğretim üyesi ve laboratuvar imkanlarının bulunması gerekir. Anabilim/anasanat dalı akademik kurulu tarafından önerilen yatay
geçiş kontenjanlarının, enstitü kurulunda kesinleşip lisansüstü ilanda yer
alması gerekir. b)
Yüksek lisans öğrencilerinin doktora programına yatay geçiş yoluyla kabul
edilebilmeleri için; ikinci yarıyıl sonunda başvuruda bulunmaları ve her
program için ilgili anabilim/ anasanat dalı
başkanlığınca belirlenmiş üstün başarı koşullarını sağlamış olmaları gerekir.
c)
Yatay geçiş yoluyla öğrenci kabulü aşağıdaki şartlara göre yapılır: 1)
Öğrencinin lisans eğitimi genel not ortalamasının en az 100 üzerinden 80
olması gerekir. 2)
İkinci yarıyıl sonu itibariyle en az altı ders ve 18 kredilik ders
yükümlülüğünü tamamlaması ve yüksek lisans genel not ortalamasının en az 100
üzerinden 80 olması gerekir. 3)
Öğrencinin yüksek lisans ortalamasının en az 100 üzerinden 90 olduğu durumda
lisans genel not ortalaması göz önüne alınmaz. 4)
İkinci öğretim tezsiz yüksek lisans programlarından tezli veya tezsiz yüksek
lisans programına yatay geçiş yapılmaz. 5)
Doktora programına lisans derecesi ile kabul edilmiş ve en az yedi dersini
başarı ile tamamlamış bir öğrenci yüksek lisans programına yatay geçiş
yapabilir. Yatay geçişi uygun görülen öğrencinin anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve ilgili enstitü yönetim kurulunun kararı ile
programa intibakı yapılır. 6)
Yatay geçişler ancak ders aşamasında geçerli olup, tez aşamasında yatay geçiş
yapılmaz. 7)
Tezsiz yüksek lisans programlarından tezli yüksek lisans programlarına yatay
geçiş yapılmaz. Yabancı uyruklu öğrenci kabulü MADDE 8 – (1) Yabancı uyruklu adaylar; lisans veya yüksek
lisans diplomasına sahip olmak, enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenen
şartları yerine getirmek kaydıyla, Yükseköğretim Kurulu kararlarında
belirtilen esaslar çerçevesinde, ilgili anabilim/anasanat
dalı başkanlığı tarafından önerilen ve enstitü yönetim kurulu kararıyla
belirlenen kontenjan dâhilinde ve bu Yönetmelik hükümlerine göre lisansüstü
programlara kabul edilir. (2)
Lisansüstü eğitim görmek isteyen yabancı uyruklu adaylar, ALES veya
enstitünün belirleyeceği uluslararası düzeyde eşdeğer kabul gören bir sınava
girmek zorundadır. (3)
Yabancı uyruklu adayların; a)
Yüksek lisans programlarına başvurabilmeleri için; bir lisans diplomasına
sahip olmaları, lisans mezuniyet notunun 100 tam puan üzerinden en az 70,
harfli sistemde en az CC olması, tezsiz yüksek lisans programından mezun
olanlar için 100 tam puan üzerinden en az 75, 4 tam puan üzerinden en az 2.5, harfli sistemde en az CB olması ve ALES’e veya eşdeğer bir sınava girmiş olmaları gerekir. b)
Doktora programlarına başvurabilmeleri için; yüksek lisans mezuniyet notunun
tezli yüksek lisans programından mezun olanlar için 100 tam puan üzerinden en
az 70, harfli sistemde en az CC olması, tezsiz yüksek lisans programından
mezun olanlar için 100 tam puan üzerinden en az 75, 4 tam puan üzerinden en
az 2.5, harfli sistemde en az CB olması ve ALES’e veya eşdeğer bir sınava girmiş olmaları gerekir. c)
Giriş sınavı başarı notunun hesaplanmasında; ALES puanının %50’si, lisans
mezuniyet notunun %20’si, yabancı dil puanının %10’u ve mülakat notunun
%20’si toplanır. Enstitü tarafından başarı notları belirlenen adaylar, başarı
sırasına göre sıralanarak ilan edilir.
(4)
Yabancı uyruklu öğrencilerin başvurularında; a)
Lisans veya yüksek lisans mezuniyet belgesi ile not dökümlerinin aslını ve
noterden onaylı Türkçe tercümelerini, b)
ALES sonuç belgesinin aslı veya bilgisayar çıktısını, c) KPDS,
ÜDS veya eşdeğerliği Üniversitelerarası Kurulca belirlenen sınavların
birinden alınan yabancı dil puanlarını gösterir belgenin aslı veya bilgisayar
çıktısını, ç)
Lisansüstü programları izleyebilecek Türkçe bilgisinin olduğunu gösterir
Türkçe Eğitim ve Öğretim Merkezi (TÖMER)’nden
alacakları belgenin aslı veya bilgisayar çıktısını, d)
Yabancı ülkelerden alınan lisans veya yüksek lisans diplomasının noterden
onaylı Türkçe tercümesini ve Yükseköğretim Kurulundan alınan denklik
belgesinin aslını veya onaylı suretini enstitüye ibraz etmeleri gerekir. (5)
Yabancı uyruklu öğrenci kabulü için mülakat da yapılır. Diğer koşullar
enstitü yönetim kurulu tarafından tespit ve ilan edilir. Lisansüstü programlara kayıt yaptırma ve
kayıt yenileme MADDE 9 – (1) Lisansüstü programlara kayıt yaptırma ve kayıt
yenilemeye ilişkin esaslar şunlardır: a)
Bu Yönetmeliğin 4 üncü maddesine göre başarılı olan ve adları ilgili öğretim
programının kontenjanı dikkate alınarak ilgili enstitü müdürlüğünce yapılan
ilanın asıl aday listesinde yer alan öğrenci adayları; kendilerinden istenen
bilgi ve belgeleri, ilanda belirtilen süre içinde müdürlüğe teslim ederek
kesin kayıtlarını yaptırmak zorundadır. Belirtilen süre içinde kaydını
yaptırmayanların yerine yedek listedeki öğrenci adaylarının kayıtları, sıra
ile enstitünün belirleyeceği takvim çerçevesinde yapılır. Bu takvimde
belirtilen tarihe kadar kayıt yaptırmayanlar haklarını kaybetmiş sayılır. b)
Öğrenci katkı payını ve öğrenim ücretini üst üste iki yarıyıl yatırmayan ve
kaydını yenilemeyen öğrencinin Üniversite ile ilişikleri ilgili enstitünün
yönetim kurulu kararı ile kesilir. c)
Her yarıyılın ilk iki haftası içinde ders değişikliği, ders ekleme ve ders
bırakma işlemleri yapılabilir. Ders sınavları ve değerlendirme MADDE 10 – (1) Lisansüstü programlarda sınavlar ve değerlendirme
aşağıdaki esaslara göre yapılır: a)
Bir lisansüstü dersin yarıyıl kredi değeri, bir yarıyıl devam eden bir dersin
haftalık teorik ders saatinin tamamı ile haftalık uygulama veya laboratuvar
saatinin yarısının toplamıdır. b)
Derslere devam zorunlu olup, bir dersin başarı notu; o derse ait yarıyıl içi
sınavları, kısa sınavlar, uygulama, ödev, proje, seminer ve benzeri yarıyıl
içi çalışmaları ve yarıyıl sonu sınavı ile belirlenir. Lisansüstü derslerin
bütünleme sınavı yapılmaz. c)
Öğrencinin ders başarı durumu 100’lük not sistemine göre değerlendirilir. ç)
Öğrencinin bir dersten başarılı sayılabilmesi için, yarıyıl sonu başarı
notunun 100 üzerinden en az 70 olması gerekir. Öğrencinin lisansüstü dersine
ait yarıyıl sonu başarı notu 70’ten aşağı ise, öğrenci o dersten başarısız
sayılır. Zorunlu veya seçime bağlı derslerden başarısız olan öğrenci, aynı
dersi veya aynı türden olmak koşulu ile danışmanının uygun gördüğü farklı bir
dersi tekrarlar. Öğrenci, başarısız olduğu bir dersi en fazla bir defa
tekrarlayabilir. d)
Öğrenci almış olduğu lisansüstü derslerinden iki kez başarısız olursa enstitü
ile ilişiği kesilir. e)
Tez danışmanı; yüksek lisans ve doktora öğrencileri sayısına bakılmadan her
yarıyıl haftalık ders programında yer alan, kapsamı, günü, yeri ve saati
belirlenmiş, öğretim üyesinin aktif olarak katıldığı ve öğrencilere
alanlarındaki güncel gelişmeleri aktarmak üzere üç saatlik teorik uzmanlık
alan dersi açabilir. Ayrıca bu ders lisansüstü programı tamamlamak için
gerekli ders sayısına ilave edilmez. Bu ders, yalnızca eğitim-öğretim
döneminde devam eder. Uzmanlık alan dersinin yarıyıl sonunda yapılan
sınavları başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Uzmanlık alan
dersi; enstitü yönetim kurulu tarafından tez danışmanının atandığı tarihte
başlar ve enstitü yönetim kurulunun öğrencinin mezuniyetine karar verdiği
tarihe kadar devam eder. Her öğrenci, açılan uzmanlık alan dersini almakla
yükümlüdür. f)
Arazi üzerinde yapılması gereken dersler ile sınava girme hakkı, bir arazi
çalışmasının sonucuna bağlı olan derslerin sınavları, arazi çalışmasının
bitiminde de yapılabilir. g)
Yarıyıl sonu sınav programları; enstitü müdürlüğü tarafından hazırlanır ve
sınav dönemi başlamadan en az bir hafta önce ilan edilir. Sınavlar, programda
gösterilen gün, yer ve saatte Üniversite binalarında yapılır. Ancak arazi
üzerinde yapılan ders ve uygulamaların sınavları, arazi üzerinde ve
Üniversite binaları dışında da yapılabilir. Sınavlar genellikle yazılı olarak
yapılır. Ancak öğretim üyelerinden gelecek öneri üzerine enstitü yönetim
kurulu sınavın sözlü, sözlü ve yazılı veya uygulamalı yapılmasına karar
verebilir. Bu husustaki karar, yarıyıl başlamasından itibaren en geç iki
hafta içinde ilan edilir. Sınavları, o dersi vermekle görevli öğretim üyesi
düzenler ve yönetir. Sorumlu öğretim üyesinin özrü nedeniyle sınav günü
Üniversitede bulunamaması halinde, sınavı kimin yapacağı anabilim veya ana
sanat dalı başkanı tarafından belirlenir ve enstitü müdürlüğüne bildirilir. ğ)
Öğrenci, bir dersin başarı durumu sonucuna, dersin başarı durumu listesinin
enstitü müdürlüğünce ilan edilmesinden itibaren bir hafta içerisinde, enstitü
müdürlüğüne yazılı olarak itiraz edebilir. İlgili öğretim üyesi, dersin
başarı notuna katkısı bulunan bütün çalışmaları tekrar inceleyerek, itirazı
en geç bir hafta içerisinde değerlendirir ve sonucunu enstitü müdürlüğüne
yazılı olarak bildirir. h)
Bir lisansüstü dersinin başarı notu, ara sınav not ortalamasının %30’u ile
yarıyıl sonu sınav notunun %70’inin toplamıdır. ı)
Seminer dersi, tez çalışması ve bitirme projesi başarılı veya başarısız
olarak değerlendirilir. Yüksek lisans programı MADDE 11 – (1) Yüksek lisans programı, tezli ve tezsiz olmak
üzere iki şekilde enstitüler tarafından yürütülür. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Tezli Yüksek Lisans Programı Amaç ve kapsam MADDE 12 – (1) Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin
bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama
yeteneğini kazanmasını sağlamaktır. Bu program toplam 21 krediden az olmamak
koşuluyla en az yedi adet ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından
oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup, başarılı veya başarısız
olarak değerlendirilir. Öğrenci, en geç üçüncü yarıyılın başından itibaren
her yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırmak zorundadır. (2)
Öğrencinin alacağı derslerin en çok 6 kredilik dersi, lisans öğrenimi
sırasında alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden seçilebilir. Ayrıca
dersler ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden
de seçilebilir. Süre MADDE 13 – (1) Tezli yüksek lisans programını tamamlama süresi
dört yarıyıldır. İkinci yarıyıl sonunda derslerini ve seminer dersini
tamamlayan öğrenci, tez çalışmasını tamamlaması halinde en erken üçüncü
yarıyıl sonunda mezun olabilir. (2)
Dört yarıyıl sonunda kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla
tamamlayamayan veya Üniversitenin öngördüğü en az genel not ortalamasını
tutturamayan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. (3)
Tez çalışmasından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız not
alan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. (4)
Kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla bitiren, ancak tez
çalışmasını bu maddede belirtilen dört yarıyıl sonuna kadar tamamlayamadığı
için tez sınavına giremeyen bir öğrenciye, ilgili enstitü anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile tezini jüri önünde
savunması için en fazla iki yarıyıl ek süre verilebilir. Tez danışmanı atanması MADDE 14 – (1) Tezli yüksek lisans programında, anabilim/anasanat dalı başkanlığı; ilk yarıyılın başında, her
öğrenci için bir tez danışmanını ilgili enstitüye önerir. Tez danışmanı
önerisi ilgili enstitü yönetim kurulu onayı ile kesinleşir. Tez çalışmasının
niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez
danışmanı atanır. Danışmanlığa atanan öğretim üyesi, danışmanı olduğu öğrencinin
raporu ile birlikte tez konusu önerisini ikinci yarıyılın sonuna kadar,
enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı kanalıyla
ilgili enstitüye gönderir. (2)
Tez danışmanı, öğretim üyeleri veya ilgili enstitünün belirleyeceği
niteliklere sahip öğretim görevlileri arasından seçilir. (3)
Tez danışmanı; öğrencinin öğrenimi süresince alacağı dersleri yönlendirmek,
bu derslere devamını ve öğrenim durumunu sürekli izlemek, öğrencinin tez
çalışmasını yönetmek ve yönlendirmekle yükümlüdür. (4)
Bir öğrencinin tez danışmanı, anabilim/anasanat
dalı kurulunun gerekçeli önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu kararı ile
değiştirilebilir. (5)
Enstitü yönetim kurulunun uygun görmesi halinde başka bir üniversiteden de
tez danışmanı atanabilir. Yüksek lisans tezinin sonuçlanması MADDE 15 – (1) Tezli yüksek lisans programındaki bir öğrenci,
elde ettiği sonuçları Senato tarafından belirlenen yazım kurallarına uygun
biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. (2)
Yüksek lisans tez jürisi, ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi
ve enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin tez
danışmanı ve en az biri Üniversite içindeki başka bir anabilim dalından veya
başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere üç veya beş kişiden oluşur.
Jürinin üç kişiden oluşması durumunda ikinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz. (3)
Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren
en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Tez sınavı, tez
çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. (4)
Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul,
red veya düzeltme kararı verir. Bu karar enstitü
anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde ilgili
enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi reddedilen öğrencinin Üniversite ile
ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay
içinde gerekli düzeltmeyi yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu
savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği
kesilir. (5)
Bir ay içinde yüksek lisans tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını ve
Yükseköğretim Kurulunun belirlediği formatta dijital ortama kaydedilmiş
şekliyle tezini teslim etmeyen öğrenci, geçerli mazeretini bildiren bir
dilekçeyle enstitü müdürlüğüne başvurarak bir aylık ek süre talep edebilir.
Bu süre sonunda da tezini teslim etmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği
kesilir. Yüksek lisans diploması MADDE 16 – (1) Tez sınavında başarılı olmak ve diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla; yüksek lisans tezinin ciltlenmiş en az üç
kopyasını ve Yükseköğretim Kurulunun belirlediği formatta dijital ortama
kaydedilmiş şeklini tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde
ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan yüksek
lisans öğrencisine yüksek lisans diploması verilir. Yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin izlemiş
olduğu enstitü anabilim dalındaki programın onaylanmış adı bulunur. (2)
Yüksek lisans diploması; enstitü müdürü ve Rektör tarafından imzalanır,
Üniversitenin soğuk damgası ile mühürlenir veya güvenlik bandrolü
yapıştırılır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Tezsiz Yüksek Lisans Programı Amaç ve kapsam MADDE 17 – (1) Tezsiz yüksek lisans programının amacı, öğrenciye
mesleki konuda derin bilgi kazandırmak ve mevcut bilginin uygulamada nasıl
kullanılacağını göstermektir. Tezsiz yüksek lisans programı ikinci lisansüstü
öğretimde de yürütülebilir. Bu program; toplam 30 krediden az olmamak
koşuluyla en az on adet dersten oluşur. Öğrenci, başarısız olduğu dersi bir
kez tekrarlar. Tekrar edilen dersten başarısız olan öğrencinin enstitü ile
ilişiği kesilir. İkinci lisansüstü öğretim programlarında sadece tezsiz
yüksek lisans eğitimi yürütülebilir. Bu programlarda doktora ve tezli yüksek
lisans eğitimi yapılmaz. (2)
Öğrencinin alacağı derslerin en çok üç tanesi, lisans öğrenimi sırasında
alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden seçilebilir. Danışman atanması MADDE 18 – (1) Tezsiz yüksek lisans programında, enstitü anabilim
dalı başkanlığı her öğrenci için ders seçiminde ve dönem projesinin
yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir öğretim üyesi veya ilgili enstitü
tarafından belirlenen niteliklere sahip bir öğretim görevlisini en geç
birinci yarıyılın başında belirler. Tezsiz yüksek lisans süresi MADDE 19 – (1) Tezsiz yüksek lisans programını tamamlama süresi
en fazla altı yarıyıldır. İlgili mevzuat uyarınca başarısız olan öğrencinin
enstitü ile ilişiği bu süreden önce kesilebilir. Tezsiz yüksek lisans diploması MADDE 20 – (1) Kredili derslerini ve dönem projesini başarıyla
tamamlayan yüksek lisans öğrencisine yüksek lisans diploması verilir. Yüksek
lisans diploması üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu enstitü anabilim
dalındaki programın onaylanmış adı bulunur. (2)
Diploma, enstitü müdürü ve Rektör tarafından imzalanır, Üniversitenin soğuk
damgası ile mühürlenir veya güvenlik bandrolü
yapıştırılır. BEŞİNCİ BÖLÜM Doktora Programı Amaç ve kapsam MADDE 21 – (1) Doktora programının amacı; öğrenciye bağımsız
araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir bakış açısı ile
irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli adımları
belirleme yeteneği kazandırmaktır. Doktora çalışması sonunda hazırlanacak
tezin; a)
Bilime yenilik getirme, b)
Yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, c)
Bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden birini yerine getirmesi gerekir. (2)
Doktora programı; yüksek lisans derecesi olan öğrenciler için toplam 21
krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, yeterlik sınavı, tez
önerisi ve tez çalışmasından oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş
öğrenciler için de, en az 42 kredilik ondört adet
ders, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. (3)
Lisansüstü dersler, ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte
olan derslerden de seçilebilir. (4)
Lisans dersleri ders yüküne ve doktora kredisine sayılmaz. (5)
Doktora programları yurtiçi ve yurtdışı entegre
doktora programları şeklinde de düzenlenebilir. Bu programların uygulama usul
ve esasları, ilgili enstitülerin teklifi, öğretim üyesi ve araştırıcı
yetiştirme kurulunun görüşü üzerine Yükseköğretim Kurulunca belirlenir. (6)
İkinci tez danışmanı ve tez izleme komitesi üyelerinin yurt dışındaki
kişilerden olması halinde doktora öğrencileri, tezlerini Türkçe ile birlikte
İngilizce, Almanca ve Fransızca dillerinden birinden de yazabilir ve
savunabilir. Süre MADDE 22 – (1) Doktora programını tamamlama süresi; yüksek lisans
derecesi ile kabul edilenler için sekiz yarıyıl, lisans derecesi ile kabul
edilenler için on yarıyıldır. Durumları Senato tarafından belirlenen esaslara
uygun olan öğrenciler daha kısa sürede mezun olabilir. İlgili mevzuat
uyarınca başarısız olan öğrencinin enstitü ile ilişiği bu süreden önce de
kesilebilir. (2)
Doktora programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami
süresi; yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans
derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili
derslerini başarıyla tamamlayamayanlar veya Üniversitenin öngördüğü en az
genel not ortalamasını tutturamayan öğrencinin enstitü yönetim kurulu kararı
ile ilişiği kesilir. (3) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik sınavında
başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını bu
maddenin birinci fıkrasında belirtilen sekiz yarıyıl sonuna, lisans derecesi
ile kabul edilmiş olan öğrenci için on yarıyıl sonuna kadar tamamlayamadığı
için tez sınavına giremeyen bir öğrenciye; ilgili enstitü anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile tezini jüri önünde
savunması için en fazla dört yarıyıl ek süre verilebilir. Bu süre
sonunda da tezini teslim etmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Tez danışmanı atanması MADDE 23 – (1) Enstitü anabilim dalı başkanlığı, her öğrenci
için tez danışmanını ve danışmanının belirleyeceği tez konusunu ilgili
enstitüye önerir. Tez danışmanının önerisi, enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşir.
Doktora öğrencisi; çalışmak istediği doktora tez konusu ve tez danışmanını
bir dilekçe ile anabilim dalı başkanlıklarına bildirir. Anabilim dalı
kurulunca önerilen tez danışmanı enstitü yönetim kurulu kararı ile atanır. (2)
Tez danışmanı öğretim üyeleri arasından seçilir. İkinci tez danışmanının
doktora derecesine sahip olması gerekir. (3)
Tez danışmanı; öğrencinin öğrenimi süresince alacağı dersleri yönlendirmek,
bu derslere devamını ve öğrenim durumunu sürekli izlemek, öğrencinin tez
çalışmasını yönetmek ve yönlendirmekle yükümlüdür. (4)
Tez danışmanı değişikliği; öğrencinin yazılı müracaatı ve tez danışmanı
öğretim üyesinin ve anabilim dalı kurulunun görüşü alınarak enstitü yönetim
kurulu kararı ile yapılır. Yeterlik sınavı MADDE 24 – (1) Yeterlik sınavının amacı, öğrencinin temel
konular ve doktora çalışmasıyla ilgili konularda derinliğine bilgi sahibi
olup olmadığının sınanmasıdır. (2)
Öğrencinin yeterlik sınavları, Nisan ve Kasım aylarında olmak üzere yılda iki
kez yapılır. Yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci en geç beşinci
yarıyılın, lisans derecesi ile kabul edilmiş olan öğrenci en geç yedinci
yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır. (3)
Yeterlik sınavları, enstitü anabilim dalı başkanlığı tarafından önerilen ve
enstitü yönetim kurulu tarafından onaylanan ve sürekli görev yapan beş
kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür. Komite;
farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla
sınav jürileri kurabilir. (4)
Doktora yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak iki bölüm halinde yapılır.
Doktora yeterlik komitesi, sınav jüri önerileri ve öğrencinin yazılı ve sözlü
sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya
başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, enstitü anabilim
dalı başkanlığınca yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye
tutanakla bildirilir. (5)
Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci, bir sonraki yarıyılda tekrar
sınava alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile
ilişiği kesilir. (6)
Doktora yeterlik komitesi, yeterlik sınavını başaran bir öğrencinin, ders
yükünü tamamlamış olsa bile, bu Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin ikinci fıkrasında öngörülen sürelerden sonra da fazladan
ders/dersler almasını isteyebilir. Enstitü yönetim kurulunca belirlenecek
süre içinde fazladan alınan dersleri tamamlayamayan öğrencinin enstitü ile
ilişiği kesilir. (7)
Lisans derecesi ile kabul edilmiş ve en az yedi dersini başarı ile tamamlamış
bir öğrenci yüksek lisans programına geçebilir. Yüksek lisans programına
geçiş; öğrencinin dilekçesi, danışmanının görüşü, anabilim dalı kurulunun
oluru ve enstitü yönetim kurulu kararı ile gerçekleşir. Tez izleme komitesi MADDE 25 – (1) Yeterlik sınavında başarılı bulunan öğrenci için
ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu
onayı ile bir ay içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur. (2)
Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden oluşur. Komitede tez danışmanından başka
ilgili enstitü anabilim dalı içinden ve dışından birer üye yer alır. İkinci
tez danışmanının olması durumunda ikinci tez danışmanı dilerse komite
toplantılarına katılabilir. (3)
Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki dönemlerde, ilgili enstitü
anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile
üyelerde değişiklik yapılabilir. Tez önerisi savunması MADDE 26 – (1) Doktora yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan
öğrenci; en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve
çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme komitesi önünde sözlü
olarak savunur. Savunma talebi; öğrenci tarafından bir dilekçeyle ilgili
enstitü müdürlüğüne bildirilir ve sözlü savunma tarihi anabilim dalına
bildirilir. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili yazılı bir raporu sözlü
savunmadan en az onbeş gün önce komite üyelerine ve
enstitü müdürlüğüne verir. (2)
Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez önerisinin kabul veya
reddedileceğine salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, enstitü anabilim dalı
başkanlığınca tez önerisini izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla
bildirilir. (3)
Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir danışman ve tez konusu seçme hakkına
sahiptir. Bu durumda, yeni bir tez izleme komitesi atanabilir. Programa aynı
danışmanla devam etmek isteyen bir öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez
konusunu değiştiren bir öğrenci ise altı ay içinde tez önerisini savunabilir,
son savunmada da tez önerisi reddedilen öğrencinin enstitü ile ilişiği
kesilir. (4)
Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ve
Temmuz-Aralık ayları arasında birer kere olmak üzere yılda iki kez toplanır.
Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir
rapor sunar. Bu raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir yıl
sonraki dönemde yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması,
komite tarafından başarılı veya başarısız olarak belirlenir. Komite
tarafından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan
öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Bu karar enstitü anabilim dalı
başkanlığınca yeni tez önerisi savunmasını izleyen üç gün içinde ilgili
enstitüye tutanakla bildirilir. (5)
Bir öğrenci tez hazırlama süresi içinde ancak bir defa yeni bir tez konusu
önerisinde bulunabilir. Yeni tez önerisinin kabulü ile ilgili işlemlerden
dolayı öğrencinin öğrenim süresi ile ilgili herhangi bir uzatma yapılmaz. Doktora tezinin sonuçlandırılması MADDE 27 – (1) Doktora programındaki bir öğrenci, elde ettiği
sonuçları Senato tarafından belirlenen yazım kurallarına uygun biçimde yazmak
ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. (2)
Doktora tez jürisi, ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme
komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en az biri başka bir yükseköğretim
kurumunun öğretim üyesi olmak üzere beş kişiden oluşur. (3)
Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren
en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Tez sınavı, tez
çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez
sınavı 60-120 dakika arasında olabilir. Tez sınavı dinleyicilere açık olup,
öğrenciye yalnız jüri üyeleri soru sorabilir. (4)
Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul,
red veya düzeltme kararı verir. Bu karar, enstitü
anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde ilgili
enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi reddedilen öğrencinin enstitü ile
ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay
içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma
sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Doktora diploması MADDE 28 – (1) Tez sınavında başarılı olmak ve diğer koşulları
da sağlamak kaydıyla doktora tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını tez
sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden
ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora diploması almaya hak
kazanır. Doktora diploması üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu enstitü
anabilim dalındaki programın onaylanmış adı bulunur. (2)
Diploma, enstitü müdürü ve Rektör tarafından imzalanır. Üniversitenin soğuk
damgası ile mühürlenir veya güvenlik bandrolü
yapıştırılır. ALTINCI BÖLÜM Sanatta Yeterlik Çalışması Amaç ve kapsam MADDE 29 – (1) Sanatta yeterlik çalışması; özgün bir sanat
eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne sanatlarında ise üstün bir
uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan bir yükseköğretim programıdır.
Yükseköğretim Kurulunca belirlenen dallarda sanatta yeterlik programı
açılabilir. (2)
Sanatta yeterlik programı; toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla en az yedi
adet ders ve uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi
çalışmalardan oluşur. (3)
Lisansüstü dersler, ilgili enstitü anasanat dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim
kurumlarında verilmekte olan derslerden de seçilebilir. (4)
Sanatta yeterlik programı öğrencileri; danışmanın önerisiyle, lisans dersleri
de alabilir. Lisans dersleri ders yüküne ve sanatta yeterlik kredisine
sayılmaz. (5)
Sanatta yeterlik programları; yurt içi ve yurt dışı ortak programlar şeklinde
de düzenlenebilir. Bu programların uygulama usul ve esasları; Senatonun
teklifi, öğretim üyesi ve araştırıcı yetiştirme kurulunun görüşü üzerine
Yükseköğretim Kurulunca belirlenir. (6)
İkinci tez danışmanı ve tez izleme komitesi üyelerinin yurt dışındaki
kişilerden olması halinde sanatta yeterlik öğrencileri, tezlerini Türkçe ile
birlikte İngilizce, Almanca ve Fransızca dillerinden birinden de yazabilir ve
savunabilir. Süre MADDE 30 – (1) Sanatta yeterlik programını tamamlama süresi;
yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için sekiz yarıyıl, lisans
derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıldır. Senato tarafından belirlenen
esaslara göre öğrenci daha kısa sürede mezun olabilir. İlgili mevzuat
uyarınca başarısız olan öğrencinin enstitü ile ilişiği bu süreden önce de
kesilebilir. (2)
Sanatta yeterlik programı için gerekli kredili dersleri başarıyla
tamamlamanın azami süresi; yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için
dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. Bu
süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayanlar veya Üniversitenin
öngördüğü en az genel not ortalamasını tutturamayan öğrencinin enstitü ile
ilişiği kesilir. (3) Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile bitiren,
ancak tez, sergi veya proje çalışmasını bu maddenin birinci fıkrasında
belirtilen sekiz yarıyıl sonuna, lisans derecesi ile kabul edilmiş olan
öğrenci için on yarıyıl sonuna kadar tamamlayamadığı için sınava giremeyen
bir öğrenciye; ilgili enstitü anasanat dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile tezini, sergi veya
proje çalışmasını jüri önünde savunması için en fazla dört yarıyıl ek süre
verilebilir. Danışman atanması MADDE 31 – (1) Enstitü anasanat dalı
başkanlığı; ilk yarıyılın başında, her öğrenci için ders ve uygulama seçimi
ile tez, sergi veya proje yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir öğretim
üyesini ilgili enstitüye önerir. Danışman önerisi, enstitü yönetim kurulu
kararı ile kesinleşir. Danışmanın öğrencinin programı içinde ne zaman
atanacağı ilgili enstitü tarafından kabul edilen esaslarda belirtilir. (2)
Danışman, öğretim üyeleri veya nitelikleri ilgili enstitü tarafından
belirlenen öğretim görevlileri arasından seçilir. (3)
Tez danışmanı, öğrencinin öğrenimi süresince alacağı dersleri yönlendirmek,
bu derslere devamını ve öğrenim durumunu sürekli izlemek, öğrencinin tez
çalışmasını yönetmek ve yönlendirmekle yükümlüdür. (4)
Tez danışmanı değişikliği; öğrencinin yazılı müracaatı ve tez danışmanı
öğretim üyesinin ve anasanat dalı kurulunun görüşü
alınarak enstitü yönetim kurulu kararı ile yapılır. Sanatta yeterlik çalışmasının
sonuçlanması MADDE 32 – (1) Tez hazırlayan bir öğrenci elde ettiği sonuçları,
sergi veya proje hazırlayan bir öğrenci ise çalışmasını açıklayan ve
belgeleyen bir metni Senato tarafından belirlenen yazım kurallarına uygun
biçimde yazmak ve ayrıca tezini, sergi veya projesini jüri önünde sözlü
olarak savunmak zorundadır. (2)
Jüri, ilgili enstitü anasanat dalı başkanlığının
önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin
danışmanı ve en az ikisi başka yükseköğretim kurumlarının öğretim üyelerinden
olmak üzere beş kişiden oluşur. (3)
Jüri üyeleri, söz konusu tezin veya metnin kendilerine teslim edildiği
tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi sınava alır.
Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap
bölümünden oluşur. (4)
Sınavın tamamlanmasından sonra jüri, dinleyicilere kapalı olarak, tez, sergi,
proje, resital, konser, temsil hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Bu karar, enstitü anasanat
dalı başkanlığınca sınavı izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla
bildirilir. Sanatta yeterlik çalışması reddedilen öğrencinin enstitü ile
ilişiği kesilir. Sanatta yeterlik çalışması hakkında düzeltme kararı verilen
öğrenci en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini, sergisini veya projesini
aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu sınav sonunda da sanatta yeterlik
çalışması kabul edilmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Tez ve sanatta yeterlik çalışması izleme
komitesi MADDE 33 – (1) Sanatta yeterlik sınavında başarılı bulunan
öğrenci için ilgili enstitü anasanat dalı kurulunun
önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile bir ay içinde bir tez ve
sanatta yeterlik çalışması izleme komitesi oluşturulur. (2)
Tez ve sanatta yeterlik çalışması izleme komitesi üç öğretim üyesinden
oluşur. Komitede tez danışmanından başka ilgili enstitü anasanat
dalı içinden ve dışından birer üye yer alır. İkinci tez danışmanının olması
durumunda ikinci tez danışmanı dilerse komite toplantılarına katılabilir. (3)
Tez ve sanatta yeterlik çalışması izleme komitesinin kurulmasından sonraki
dönemlerde, ilgili enstitü anasanat dalı kurulunun
önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile üyelerde değişiklik
yapılabilir. Tez ve sanatta yeterlik çalışması önerisi
savunması MADDE 34 – (1) Sanatta yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan
öğrenci; en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve
çalışma planını kapsayan tez ve sanatta yeterlik çalışması önerisini tez ve
sanatta yeterlik çalışması izleme komitesi önünde sözlü olarak savunur.
Savunma talebi, öğrenci tarafından bir dilekçeyle ilgili enstitü müdürlüğüne
bildirilir ve sözlü savunma tarihi enstitü müdürlüğünce ilan edilir. Öğrenci,
tez ve sanatta yeterlik çalışması önerisi ile ilgili yazılı bir raporu sözlü
savunmadan en az onbeş gün önce komite üyelerine ve
enstitü müdürlüğüne verir. Savunma sınavı dinleyicilere açıktır. Ancak,
sadece tez ve sanatta yeterlik çalışması izleme komitesi üyeleri soru
sorabilir. Tez ve sanatta yeterlik çalışması önerisi savunmasının
tamamlanmasından sonra, tez ve sanatta yeterlik çalışması izleme komitesi
dinleyicilere kapalı olarak, tez ve sanatta yeterlik çalışması önerisi
hakkında kararını verir. (2)
Tez ve sanatta yeterlik çalışması izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez ve
sanatta yeterlik çalışması önerisinin kabul veya reddedileceğine salt
çoğunlukla karar verir. Bu karar, enstitü anasanat
dalı başkanlığınca tez ve sanatta yeterlik çalışması önerisi savunmasını
izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. (3)
Tez ve sanatta yeterlik çalışması önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
danışman ve tez konusu seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez ve
sanatta yeterlik çalışması izleme komitesi atanabilir. Programa aynı
danışmanla devam etmek isteyen bir öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez
konusunu değiştiren bir öğrenci ise altı ay içinde tekrar tez ve sanatta
yeterlik çalışması önerisi savunmasına alınır. Tez ve sanatta yeterlik
çalışması önerisi bu savunmada da reddedilen öğrencinin kaydı silinir. (4) Tez ve sanatta yeterlik çalışması önerisi kabul edilen, ancak
tez hazırlama süresi içerisinde tez konusunu değiştirmek isteyen bir öğrenci;
danışmanın da gerekçeli raporu ile en geç üç ay içinde yapacağı araştırmanın
amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan yeni tez ve sanatta yeterlik
çalışması önerisini tez ve sanatta yeterlik çalışması izleme komitesi önünde
sözlü olarak savunur. Öğrenci yeni tez ve sanatta yeterlik çalışması
önerisi ile ilgili raporu sözlü savunmadan en az onbeş
gün önce komite üyelerine ve enstitü müdürlüğüne verir. Tez ve sanatta
yeterlik çalışması izleme komitesi, öğrencinin sunduğu yeni tez ve sanatta
yeterlik çalışması önerisini kabul veya reddedeceğine salt çoğunlukla karar
verir. Bu yeni tez önerisinin reddedilmesi durumunda öğrencinin kaydı
silinir. Bu karar, enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığınca yeni tez önerisi savunmasını izleyen üç gün içinde ilgili
enstitüye tutanakla bildirir. (5)
Bir öğrenci tez hazırlama süresi içinde, ancak bir defa yeni tez ve sanatta
yeterlik çalışması konusu önerisinde bulunabilir. Yeni tez ve sanatta
yeterlik çalışması önerisinin kabulü ile ilgili işlemlerden dolayı öğrencinin
öğrenim süresi ile ilgili herhangi bir uzatma yapılmaz. (6)
Tez ve sanatta yeterlik çalışması önerisi kabul edilen öğrenci için, tez ve
sanatta yeterlik çalışması izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık
ayları arasında birer kere olmak üzere yılda iki kez toplanır. Öğrenci,
toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine ve enstitü müdürlüğüne
yazılı bir rapor sunar. Bu raporda; öğrencinin o ana kadar tez ve sanatta
yeterlik çalışması konusu ile ilgili yaptığı çalışmalar, ulusal ve
uluslararası yayınların listesi ve bir yıl sonraki dönemde yapılacak çalışma
planı belirtilir. Öğrencinin tez ve sanatta yeterlik çalışması, komite
tarafından başarılı veya başarısız olarak belirlenerek sonuç bir tutanakla
enstitü müdürlüğüne bildirilir. (7)
Tez ve sanatta yeterlik çalışması izleme komitesi tarafından üst üste iki kez
veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin enstitü ile ilişiği
kesilir. Sanatta yeterlik diploması MADDE 35 – (1) Tez ve sanatta yeterlik çalışması sınavında
başarılı olan ve diğer koşulları da sağlayan öğrenci, ilgili enstitünün
lisansüstü tez yazım esaslarına göre hazırlanmış sanatta yeterlik
tezini/metnini tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde tez
danışmanının kabul yazısıyla ilgili enstitüye teslim eder. Bir ay içinde
tezini teslim edemeyen öğrenci, geçerli mazeretini bildiren bir dilekçeyle
enstitü müdürlüğüne başvurarak en çok bir aylık ek süre talep edebilir. Bu
süre sonunda da tezini teslim etmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.
Diplomaya hak kazanılan tarih, sanatta yeterliğin ilgili enstitü yönetim
kurulunda kabul edildiği tarihtir. Sanatta yeterlik diploması üzerinde
öğrencinin izlemiş olduğu enstitü anabilim/anasanat
dalının özelliğine göre alanı belirleyen bir diploma verilir. (2)
Diploma, enstitü müdürü ve Rektör tarafından imzalanır, Üniversitenin soğuk
damgası ile mühürlenir veya güvenlik bandrolü
yapıştırılır. YEDİNCİ BÖLÜM Ortaöğretim Alan Öğretmenlerinin Yetiştirilmesine
Yönelik Programlar Amaç ve kapsam MADDE 36 – (1) Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek
lisans programının amacı; Yükseköğretim Kurulunun belirlediği ilgili
alanlarda lisans diploması almış öğrencileri, lisans diploması almış
oldukları programla ilgili ortaöğretim alanında öğretmen olarak yetiştirmek
ve mesleki gelişimlerini sağlamaktır. Bu amaca yönelik olarak aşağıdaki iki
tür program düzenlenir: a)
Lisansla birleştirilmiş tezsiz yüksek lisans programı: İlgili alanın
bulunduğu fakülte (alan fakültesi) ile eğitim fakülteleri ve ilgili enstitü
anabilim dallarınca ortak yürütülen lisansla birleştirilmiş tezsiz yüksek
lisans programları düzenlenir. Bu programların lisans kademesindeki
öğrenciler ilk yedi yarıyıldaki derslerini alan fakültesinden alırlar. Bu
derslerin tümünü başarı ile tamamlayan öğrenciler lisans kademesinin son
yarıyılında o alanın nasıl öğretileceğini kapsayan ders ve uygulamalarını
eğitim fakültesinden alırlar ve bunları da başarı ile tamamlayan öğrencilere
o alanın adını ana dal, eğitimi de yan dal olarak belirten lisans diploması
verilir. Lisans kademesini tamamlayan öğrenciler, ilgili enstitüye bağlı bir
enstitü anabilim dalı olarak yürütülen tezsiz yüksek lisans kademesine
doğrudan geçirilirler. Lisansüstü kademede iki yarıyıla eşdeğer bir süre
içinde mezuniyet için öngörülen tüm şartları tamamlayan öğrencilere ilgili
alan öğretmenliğinin adını taşıyan yüksek lisans diploması verilir. b)
Tezsiz yüksek lisans programı: Yükseköğretim Kurulunca tespit edilen
programlardan lisans diploması almış öğrencileri; lisans diploması almış
oldukları programla ilgili ortaöğretim alanında öğretmen olarak yetiştirmek
amacıyla iki yarıyıla eşdeğer bir süreyi kapsayan tezsiz yüksek lisans
programları düzenlenir. Bu tür yüksek lisans programlarına, usul ve esasları
Yükseköğretim Kurulunca tespit edilen sınavla öğrenci seçilir ve
yerleştirilir. Ortaöğretim alan öğretmenlerinin yetiştirilmesi amacı ile
düzenlenen lisansla birleştirilmiş tezsiz yüksek lisans ve tezsiz yüksek
lisans programlarına ilişkin giriş ve mezuniyet şartları ile bu programların
yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar, Yükseköğretim Kurulunca tespit edilen
esaslara göre belirlenir. SEKİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Mazeret, sağlık raporu ve öğrenime ara
verme MADDE 37 – (1) Öğrencilerin, kendisinin veya çocuğunun
evlenmesi, annesinin, babasının, eşinin, çocuğunun veya kardeşinin ölümü veya
doğal afet ve benzeri durumlarda, mazeretlerini olayın meydana geldiği
tarihten itibaren en geç on gün içinde enstitüye yazılı olarak bildirmeleri
ve belgelendirmeleri halinde, enstitü yönetim kurulu en çok beş gün mazeret
izni verebilir. Süresinde ve usulüne uygun olarak beyan edilmeyen mazeretler
kabul edilmez. (2)
Herhangi bir sağlık kurumundan alınan sağlık raporlarının enstitü yönetim
kurulunda görüşülerek kabul edilmesi gerekir. Bir yarıyıl içinde alınan
raporların süresi on günü geçemez. (3)
Öğrenciler, raporlu olmaları halinde, raporun bitiş tarihinden itibaren en
geç on gün içinde raporlarını dilekçe ekinde enstitüye bildirmek zorundadır.
Süresinde ve usulüne uygun olarak beyan edilmeyen sağlık raporları kabul
edilmez. (4)
Mazeretlerini belgelendirmek ve yazılı olarak başvurmak koşuluyla, aşağıdaki
sebeplerden dolayı enstitü yönetim kurulu kararı ile; a)
Üniversite hastanelerinden veya diğer sağlık kuruluşlarından alınan ve
öğretim dönemini kapsayan en az iki aylık sağlık raporu olan öğrencilere en
çok iki yarıyıla kadar, b)
Aynı zamanda resmi bir kurumda çalışan öğrencilerden; eğitim, öğretim,
araştırma, görevlendirme, hastalık, refakat ve benzeri nedenlerle yurt dışına
çıkmak durumunda olan öğrencilere en çok iki yarıyıla kadar, c)
Derslerini başarıyla tamamlamış olmaları koşuluyla öğrenim süresi içinde
askere giden öğrencilere, askerlik süresi kadar izin verilebilir. Ancak, başvuru tarihi itibariyle,
çeşitli nedenlerle öğrenimini tamamlayamayacağı belirlenen öğrenciler bu
haktan yararlanamaz. (5)
Mazereti ya da raporları enstitü yönetim kurulunca kabul edilmiş olan veya
öğrenimine ara verilen öğrenciler, raporlu ya da mazeretli veya öğrenimine
ara verilen süre içinde derslere veya ders sınavlarına ya da tez savunma
sınavlarına giremezler. Bu süre içinde girilen dersler ve ders sınavları ile
yapılan tez savunma sınavları geçersiz sayılır. (6)
Verilen izin süresi içinde, öğrencilerden gelecek geçerli taleplere uygun
olarak, verilen iznin kalan kısmı iptal edilebilir. Ancak, izin nedeninin
geçerli olmadığının belirlenmesi halinde, enstitü müdürlüğü verilen izni
iptal eder ve o tarihe kadar izinde geçen süre program süresine eklenir. (7)
Öğrenimine ara verilen öğrenciler; öğrenime ara verme nedeni ortadan
kalktıktan sonra, on gün içinde öğrenime ara verme durumunu kanıtlayan rapor,
pasaport kayıtları, dil eğitim belge ya da sertifika, diploma, görevlendirme
belgeleri, terhis belgesi ve benzeri belgelerle birlikte, öğrenimlerine
kaldığı yerden devam etmek üzere, enstitüye yazılı olarak başvururlar.
Başvurunun süresi içinde yapılmaması ya da belgelerin enstitü yönetim
kurulunca yeterli görülmemesi durumunda öğrenime ara verme süresi iptal
edilir. Verilen süre öğrenim süresinden sayılır. Yürürlükten kaldırılan yönetmelik MADDE 38 – (1) 31/7/2007 tarihli ve
26599 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dicle Üniversitesi Lisansüstü
Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlük MADDE 39 – (1) Bu Yönetmelik 15/8/2009
tarihinde yürürlüğe girer Yürütme MADDE 40 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Dicle Üniversitesi
Rektörü yürütür. |