Kamu İhale
Kurumundan: ÇERÇEVE ANLAŞMA İHALELERİ UYGULAMA YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı
Kamu İhale Kanunu kapsamındaki idarelerin, bu Kanuna göre
gerçekleştirecekleri ikinci fıkrada belirtilen mal ve hizmet alımları ile
yapım işlerine ilişkin çerçeve anlaşma ihaleleri ile çerçeve anlaşma kapsamında
yapacakları münferit sözleşmelerin imzalanmasına ilişkin usul ve esasları
düzenlemek amacıyla hazırlanmıştır. (2)
Çerçeve anlaşma ihalesine konu olabilecek mal ve hizmet alımları ile yapım
işleri aşağıda belirtilmiştir. a)
Mal alımları: Her türlü tıbbi sarf malzemesi, ilaç, serum, anti serum, aşı,
her türlü ortez ve protez, büro malzemesi, tıbbi cihazlar, kırtasiye
malzemeleri, bilgisayar ve bilgisayar sarf malzemesi, akaryakıt, her türlü
katı yakıt, her türlü gıda maddesi, her türlü temizlik sarf malzemesi,
muhtelif tip ray, muhtelif tip beton ve ahşap travers, her türlü boya malzemesi,
tekstil ve giyim malzemeleri, taşıma araçlarının ve iş makinelerinin yedek
parçaları, agrega ve balast, kilitli parke, bordür, karo ve her türlü kum,
çakıl ve çimento, oy sandığı, seçim torbası, seçimlerde kullanılacak paravan,
filigranlı oy pusulası kağıdı ve filigranlı oy zarfı kağıdı, b)
Hizmet alımları: Taşıma araçlarının ve makinelerin mutat bakım ve onarım
hizmetleri, oy pusulası basım hizmetleri, sürekli nitelikte olmayan kargo/yük
taşıma hizmetleri, tercüme hizmetleri, sigorta hizmetleri, kalibrasyon hizmetleri,
piyasa denetim ve gözetim hizmetleri, c)
Yapım işleri: Bina bakım ve onarım işleri, karayolu mutat bakım ve onarım
işleri, içme suyu ve kanalizasyon şebekesi bakım ve onarım işleri, enerji
nakil hatları bakım ve onarım işleri, doğalgaz ve petrol boru hatları bakım
ve onarım işleri. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 4734 sayılı Kanunun 53 üncü
maddesi ile Ek 2 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a)
Çerçeve anlaşma: Bir veya birden fazla idare ile bir veya birden fazla
istekli arasında, belirli bir zaman aralığında gerçekleştirilecek alımların
özellikle fiyat ve mümkün olan hallerde öngörülen miktarlarının tespitine
ilişkin şartları belirleyen anlaşmayı, b)
Çerçeve anlaşma ihalelerinde ihale yetkilisi: İdarenin, ihale ve harcama
yapma yetki ve sorumluluğuna sahip kişi veya kurullarını, aynı bakanlık
bünyesinde veya il düzeyinde birden fazla idarenin bir araya gelerek çerçeve
anlaşma ihalesini gerçekleştirdiği durumlarda ise, çerçeve anlaşma
imzalanıncaya kadarki ihale işlemleri ile çerçeve anlaşmaya taraf olan
isteklilerin yeterliklerinin oniki ayda bir değerlendirilmesi işlemlerini bu
idareler adına yapma yetki ve sorumluluğuna sahip kişi veya kurulları ile
usulüne uygun olarak yetki devri yapılmış görevlilerini, c)
İhale süreci: İhale yetkilisince ihale onayı verildiği tarihten itibaren
başlayan, oniki ayda bir yapılacak yeterlik değerlendirmesini de kapsayan ve
münferit sözleşmenin imzalanmasıyla tamamlanan süreci, ç)
İstekli: Çerçeve anlaşma ihalelerine teklif veren veya kendisiyle çerçeve
anlaşma imzalanan gerçek veya tüzel kişiyi ya da bunların oluşturdukları iş
ortaklığını, d)
Münferit sözleşme: Çerçeve anlaşma kapsamında yapılan alımlarda istekliler
ile idare arasında imzalanan yazılı sözleşmeyi, e)
Münferit sözleşmelerde ihale yetkilisi: Çerçeve anlaşma kapsamında münferit
alımı gerçekleştirecek idarenin, ihale ve harcama yapma yetki ve
sorumluluğuna sahip kişi veya kurulları ile usulüne uygun olarak yetki devri
yapılmış görevlilerini, f)
Kanun: 4734 sayılı Kamu İhale Kanununu, g)
Uygulama Yönetmeliği: 4/3/2009 tarihli ve 27159 sayılı mükerrer Resmî
Gazete’de yayımlanan Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğini, 4/3/2009
tarihli ve 27159 sayılı mükerrer Resmî Gazete’de yayımlanan Hizmet Alımı
İhaleleri Uygulama Yönetmeliğini ve 4/3/2009 tarihli ve 27159 sayılı mükerrer
Resmî Gazete’de yayımlanan Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğini, ğ)
Yüklenici: Çerçeve anlaşma kapsamında kendisiyle münferit sözleşme imzalanan
istekliyi, ifade
eder. (2)
Bu maddede yer almayan tanımlar açısından Kanunun 4 üncü maddesindeki
tanımlar ile birinci fıkranın (g) bendinde yer alan yönetmeliklerdeki
tanımlar geçerlidir. Bildirim ve tebligat esasları MADDE 4 – (1) Bildirim ve tebligat, iadeli taahhütlü posta
yoluyla veya imza karşılığı elden yapılır. Ancak ihale dokümanının satın
alındığına ilişkin formda ve/veya teklif mektubunda elektronik posta
adresinin ve/veya faks numarasının belirtilmesi ve bu adrese veya faks
numarasına yapılacak bildirimlerin kabul edileceğinin taahhüt edilmesi
kaydıyla, idare tarafından elektronik posta yoluyla veya faksla bildirim de
yapılabilir. (2)
İadeli taahhütlü mektupla yapılan tebligatta mektubun postaya verilmesini
takip eden yedinci gün, yabancı isteklilerde ise ondokuzuncu gün tebliğ
tarihi sayılır. Tebligatın bu tarihten önce muhataba ulaşması halinde ise
fiili tebliğ tarihi esas alınır. (3)
Elektronik posta yoluyla veya faks ile yapılan bildirimlerde, bildirim tarihi
tebliğ tarihi sayılır. Bu şekilde yapılan bildirimlerin aynı gün idare
tarafından teyit edilmesi zorunludur. Aksi takdirde bildirim yapılmamış
sayılır. Teyit işleminin gerçekleşmiş kabul edilmesi için tebligatın iadeli
taahhütlü mektupla bildirime çıkarılmış olması yeterlidir. Elektronik posta
yoluyla veya faks ile yapılan bildirimler, bildirim tarihi ve içeriğini de
kapsayacak şekilde ayrıca belgelenir. (4)
Elektronik posta yoluyla yapılacak bildirimler, idarenin resmi elektronik
posta adresi kullanılarak yapılır. (5)
İdare tarafından iş ortaklığına yapılacak bildirim ve tebligat yukarıdaki
esaslara göre pilot ortağa yapılır. (6)
İstekli olabilecekler ve istekliler tarafından idareyle yapılacak
yazışmalarda elektronik posta ve faks kullanılamaz. Ancak, dokümanın posta
yoluyla satılmasının öngörülmesi halinde, dokümanın satın alınmasına ilişkin
talepler idareye faks ile bildirilebilir. İKİNCİ BÖLÜM Temel İlkeler ve Genel Esaslar Temel ilkeler MADDE 5 – (1) Çerçeve anlaşma kapsamında yapılacak alımlarda
Kanunun 5 inci maddesinde yer alan temel ilkeler ile 62 nci maddesinde yer
alan ilgili hükümler yanında aşağıdaki ilkelere uyulması zorunludur: a)
Çerçeve anlaşmalar rekabeti engelleyici, sınırlayıcı veya bozucu şekilde
kullanılamaz. b)
Çerçeve anlaşmaların süresi kırksekiz ayı geçemez. c)
Çerçeve anlaşma kapsamında yapılan münferit sözleşmelerde, sözleşmenin
ifasının çerçeve anlaşma süresi içerisinde yapılması zorunludur. ç)
Çerçeve anlaşma ihalesine çıkılabilmesi için ödeneğin bulunması şartı
aranmaz. Ancak münferit sözleşme aşamasında ödeneğin bulunması zorunludur.
Ödenek, münferit sözleşme aşamasında ihtiyaç konusu mal veya hizmet veya
yapım işi için çerçeve anlaşma ihalesinde teklif edilen bedeller dikkate
alınarak münferit sözleşmeyi imzalayacak idare tarafından belirlenir. d)
Çerçeve anlaşma yapılmış olması idareye alım yapma yükümlülüğü getirmez.
İdare çerçeve anlaşma kapsamındaki ihtiyaçlarını Kanunda yer alan diğer usulleri
kullanmak suretiyle de temin edebilir. Genel esaslar MADDE 6 – (1) Çerçeve anlaşma ihalelerinde çerçeve anlaşmaya
taraf olacak istekli sayısı üçten az olmamak üzere ihale dokümanında
belirtilir. (2)
Çerçeve anlaşmanın bakanlık veya il düzeyinde yapıldığı durumlarda, çerçeve
anlaşmadan yararlanacak olan her bir idare tarafından çerçeve anlaşma
kapsamında ayrı münferit sözleşmeler yapılabilir. (3)
Çerçeve anlaşma ihalelerinde ihale komisyonu tarafından yapılan değerlendirme
sonucunda teklifleri geçerli kabul edilen istekliler, ekonomik açıdan en
avantajlı tekliften başlanmak suretiyle listeye alınır. (4)
Çerçeve anlaşma ihalelerinde anlaşmaya taraf olan istekli sayısının üçün
altına inmesi halinde, çerçeve anlaşmanın sona erdiği taraflara bildirilir. (5)
Kısmi teklife açık çerçeve anlaşma ihalelerinde her bir kısıma ilişkin
imzalanan çerçeve anlaşma ayrı bir çerçeve anlaşma olarak kabul edilir.
Çerçeve anlaşma imzalanabilmesi için her bir kısım için çerçeve anlaşma
imzalayacak en az üç isteklinin bulunması gerekir. Bu sayının üçün altına
düştüğü durumlarda çerçeve anlaşma imzalanmayarak bu kısıma ilişkin çerçeve
anlaşma ihalesi iptal edilir. (6)
Konsorsiyumlar çerçeve anlaşma ihalelerine katılamazlar. (7)
Münferit sözleşme aşamasında teklif edilen birim fiyat teklif bedeli çerçeve
anlaşmada yazılı birim fiyat teklif bedelini aşamaz. (8)
İstekliler yeterliklerinin devam ettiğini oniki ayda bir belgelendirir.
Yeterliği devam etmeyenler ile çerçeve anlaşma kapsamında teklif vermeye
davet edildiği halde iki kez teklif vermeyen veya iki kez geçerli teklif
vermeyen isteklilerin çerçeve anlaşmaları feshedilir. Çerçeve anlaşmanın
bakanlık veya il düzeyinde yapıldığı durumlarda, teklif vermeye davet
edildiği halde teklif vermeyen istekliler, münferit sözleşmeyi imzalayacak
idare tarafından çerçeve anlaşma ihalesini yapan idareye bildirilir. (9)
Çerçeve anlaşmanın bakanlık veya il düzeyinde yapıldığı durumlarda, münferit
sözleşmenin imzalanmasına ve uygulanmasına ilişkin hususlar, alımı/işi
gerçekleştirecek idare tarafından belirlenir ve muayene ve kabul komisyonu da
aynı idare tarafından oluşturulur. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İhale Hazırlık İşlemleri Yaklaşık maliyet MADDE 7 – (1) Çerçeve anlaşma ihalelerinin yaklaşık maliyeti,
ihalenin konusunun mal veya hizmet alımı ya da yapım işi olmasına göre ilgili
Uygulama Yönetmeliğinde düzenlenen esas ve usullere göre belirlenir. (2)
Yaklaşık maliyet, çerçeve anlaşmanın süresi dikkate alınarak anlaşma
kapsamında alımı planlanan tahmini ihtiyaç miktarının tamamı üzerinden
hesaplanır. (3)
Münferit sözleşme aşamasında yaklaşık maliyet, ihtiyaç miktarı göz önüne
alınarak hesaplanır. Bu hesaplama çerçeve anlaşma yapılması aşamasında tespit
edilen bedel üzerinden yapılabilir. Bu bedelin güncellenmesine ihtiyaç duyulması
halinde, ihale konusunun mal veya hizmet alımı ile yapım işi olmasına göre
ilgili Uygulama Yönetmeliğinde düzenlenen esas ve usullere göre güncelleme
yapılır. Uygulanacak ihale usulünün tespiti MADDE 8 – (1) Çerçeve anlaşma ihalelerinde açık ihale usulü
uygulanır. İhale dokümanının içeriği MADDE 9 – (1) İhale dokümanında; isteklilere talimatları da
içeren idari şartname, standart formlar, mal ve hizmet alımlarında teknik
şartname, yapım işlerinde işin projesini de kapsayan teknik şartname, çerçeve
anlaşma ve münferit sözleşme tasarısı ile gerekli diğer belge ve bilgiler
bulunur. (2)
İhale dokümanında yapılan düzenlemeler birbirine aykırı olamaz. İhale dokümanının hazırlanması MADDE 10 – (1) İdare, çerçeve anlaşma ihalelerinde kullanılacak
ihale dokümanını, Kurum tarafından yayımlanan standart ihale dokümanını esas
alarak hazırlar ve her sayfasını onaylar. Bu asıl nüshanın, idarelerce
çerçeve anlaşma işlem dosyasında muhafazası zorunludur. İhtiyaç duyulması
halinde, Kurum tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde gerekli güvenlik
önlemlerinin idarece alınması kaydıyla, isteklilere verilecek ihale dokümanı
"compact disc (CD)" ortamına aktarılabilir. (2)
İdare tarafından bu Yönetmeliğin ekinde yer alan; a)
Standart Formlar (EK: 1), b)
Çerçeve Anlaşma İhalelerinde Uygulanacak Tip İdari Şartname (EK: 2), c)
Mal ve Hizmet Alımları ile Yapım İşlerine Ait Tip Çerçeve Anlaşma (EK: 3), ç)
Mal Alımlarına Ait Tip Münferit Sözleşme (EK: 4), d)
Hizmet Alımlarına Ait Tip Münferit Sözleşme (EK: 5), e)
Yapım İşleri İhalelerine Ait Tip Münferit Sözleşme (EK: 6), ve
Kurum tarafından yayımlanan diğer mevzuat esas alınarak ihale dokümanı
hazırlanır. (3)
İhale dokümanı, münferit sözleşme tasarısı hariç, ilk ilan tarihine kadar
kesinleştirilir. Münferit sözleşme tasarısı ise münferit sözleşme için teklif
vermeye davet aşamasında kesinleştirilir ve teklif vermeye davet yazısının
ekinde isteklilere gönderilir. (4)
İhale dokümanının Türkçe hazırlanması zorunludur. Ancak yabancı isteklilere
açık olan ihalelerde dokümanın tamamı veya bir kısmı Türkçe yanında başka
dillerde de hazırlanabilir. Talep edenlere yabancı dilde hazırlanan doküman
Türkçe doküman ile birlikte verilir. Bu durumda ihale dokümanının
anlaşılmasında, yorumlanmasında ve anlaşmazlıkların çözümünde Türkçe metin
esas alınır. İdari şartname MADDE 11 – (1) İdare, bu Yönetmelik ekinde yer alan tip idari
şartnameyi esas alarak idari şartnamesini hazırlar. Tip idari şartnamede boş
bırakılan veya dipnota alınan hususlar, işin özelliği ve 4734 sayılı Kanun,
5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ve diğer
mevzuat hükümlerine aykırı olmayacak şekilde düzenlenir. (2)
İdare, tip idari şartnamede düzenlenmeyen ve alımın/işin özelliğine göre
düzenlenmesine gerek duyulan hususları, 4734 ve 4735 sayılı Kanunlar ile
diğer mevzuat hükümlerine aykırı olmamak koşuluyla maddeler halinde düzenleyerek
“Diğer Hususlar” bölümüne ekleyebilir. (3)
İdari şartnamede, ilanda ve çerçeve anlaşmada çerçeve anlaşmanın süresi
belirtilir. Bu süre kırksekiz ayı aşamaz. Teknik şartnameler MADDE 12 – (1) Konusu mal veya hizmet alımı olan çerçeve anlaşma
ihalelerinde ihtiyacın teknik ayrıntılarını ve şartlarını gösteren; konusu
yapım işleri olan çerçeve anlaşma ihalelerinde ise yapım işinin teknik ayrıntıları
ve şartları ile projesini de kapsayan teknik şartnameler hazırlanarak ihale
dokümanına dahil edilir. Teknik şartnamelerin hazırlanmasında ilgili Uygulama
Yönetmeliğindeki düzenlemeler esas alınır. Çerçeve anlaşma ve münferit sözleşme
tasarıları MADDE 13 – (1) İdare, çerçeve anlaşma ve münferit sözleşme
tasarılarını bu Yönetmeliğin ekinde yer alan tip çerçeve anlaşma ile tip
münferit sözleşmeyi esas alarak hazırlar. (2)
Tip çerçeve anlaşmada boş bırakılan veya dipnota alınan hususlar alımın/işin
özelliğine göre 4734 sayılı Kanun ile diğer mevzuat hükümlerine aykırı
olmayacak şekilde düzenlenir. (3)
Tip münferit sözleşmede boş bırakılan veya dipnota alınan hususlar
alımın/işin özelliğine göre 4734 ve 4735 sayılı Kanunlar ile diğer mevzuat
hükümlerine aykırı olmayacak şekilde düzenlenir. (4)
İdare, tip çerçeve anlaşmada düzenlenmeyen ve alımın/işin özelliğine göre
düzenlemesine gerek duyulan hususları 4734 sayılı Kanun ile diğer mevzuat
hükümlerine aykırı olmamak koşuyla, maddeler halinde düzenleyerek “Diğer
Hususlar” bölümüne ekleyebilir. (5)
İdare, tip münferit sözleşmede düzenlenmeyen ve alımın/işin özelliğine göre
düzenlemesine gerek duyulan hususları 4734 ve 4735 sayılı Kanunlar ile diğer
mevzuat hükümlerine aykırı olmamak koşuyla, maddeler halinde düzenleyerek
“Diğer Hususlar” bölümüne ekleyebilir. (6)
Konusu mal veya hizmet alımı olan çerçeve anlaşma ihalelerinde, Kurumun uygun
görüşü alınmak kaydıyla, istekliler tarafından hazırlanması mutat olan
sözleşmeler kullanılabilir. İhale onayının alınması MADDE 14 – (1) İhale konusu işe ilişkin yaklaşık maliyet hesap
cetveli, şartnameler, standart formlar, çerçeve anlaşma tasarısı, münferit
sözleşme tasarısı ve diğer doküman ihale onay belgesine eklenir ve bu belge
ihale yetkilisinin onayına sunulur. (2)
İhale ilanı yayımlanmadan önce Kurumdan ihale kayıt numarası alınır. Ancak
mal, veya hizmet alımı veya yapım işi ihalelerine ilişkin yapılan ön
ilanlarda çerçeve anlaşma yapılacağının belirtilmesi durumunda, çerçeve
anlaşma ihalesinin ihale ilanının ön ilan tarihinden itibaren en az kırk gün
sonra yayımlanması kaydıyla yeniden ihale kayıt numarası alınmaz. İhale komisyonunun kurulması ve çalışma
esasları MADDE 15 – (1) İhale yetkilisi, ihaleyi gerçekleştirmek üzere
Kanunun 6 ncı maddesi gereğince, ihale ilk ilanını izleyen en geç üç gün
içinde ihale komisyonunu oluşturur. (2)
İhale komisyonu, tek sayıda olmak üzere başkan dahil en az beş kişiden
oluşur. Üyelerden en az ikisinin ihale konusu işin uzmanı ve diğer bir üyenin
muhasebe veya mali işlerden sorumlu personel olması zorunludur. İhale komisyonunun
görevlendirilmesi sırasında komisyonun eksiksiz toplanacağı dikkate alınarak,
asıl üyeler ile bu üyelerin yerine geçecek aynı niteliklere sahip yeterli
sayıda yedek üyelerin isimleri ve bu üyelerin komisyonda hangi sıfatla yer
alacakları belirtilir. (3)
İhale komisyonunun idarenin personelinden oluşturulması esastır. Ancak,
ihaleyi yapan idarede yeterli sayıda veya nitelikte personel bulunmaması
halinde, Kanun kapsamındaki idarelerden komisyona üye alınabilir. (4)
İhale sürecindeki değerlendirmeleri yapmak üzere oluşturulan ihale komisyonu
dışında, başka adlar altında komisyonlar kurulamaz. (5)
İhale komisyonu eksiksiz olarak toplanır ve kararlar çoğunlukla alınır.
Komisyon üyeleri, kararlarda çekimser kalamaz. Komisyon başkanı ve üyeleri oy
ve kararlarından sorumlu olup; karşı oy kullanan komisyon üyeleri, gerekçelerini
komisyon kararına yazmak ve imzalamak zorundadır. İhale komisyonunca alınan
kararlar ve düzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve üyelerinin adları ve
soyadları, unvanları ve komisyondaki sıfatları belirtilerek imzalanır. (6)
İhale komisyonları, teklif ekinde yer alan belgelerin doğruluğunu teyit için
gerekli gördüğü belge ve bilgileri isteyebilir. Komisyon tarafından bu doğrultuda
yapılan talepler ilgililerce ivedilikle yerine getirilir. (7)
Çerçeve anlaşma ihalesini yapmak amacıyla kurulan ihale komisyonunun görevi
çerçeve anlaşmanın imzalanması ile sona erer. Çerçeve anlaşma imzalanan
isteklilerin oniki ayda bir yeterliklerinin devam ettiğine dair belgelerin
değerlendirilmesi, aynı komisyonun yeniden görevlendirilmesiyle
yapılabileceği gibi, yukarıda belirtilen usule göre, yeni bir ihale komisyonu
kurularak da yapılabilir. (8)
Münferit sözleşme yapmak için verilen teklifler idarece, tek sayıda olmak
üzere en az üç kişiden oluşturulacak bir ihale komisyonu tarafından
değerlendirilir. Münferit sözleşme yapılmasına ilişkin onay belgesinde asıl
üyeler ile bu üyelerin yerine geçecek aynı niteliklere sahip yedek üyelerin
isimleri belirtilir. Komisyon üyelerinin işin uzmanı olması şartı aranmaz.
Komisyonun oluşturulması ve çalışmasına ilişkin diğer hususlarda bu maddede
yer alan hükümler uygulanır. Her bir münferit sözleşme yapmak için komisyon
kurulabileceği gibi, aynı komisyon birden fazla münferit sözleşme yapmak için
de görevlendirilebilir. Çerçeve anlaşma işlem dosyası MADDE 16 – (1) İdare, her bir çerçeve anlaşma ihalesi için bir
çerçeve anlaşma işlem dosyası düzenler. Bu dosyada ihale sürecinin bulunduğu
aşamaya göre aşağıdaki belgeler yer alır: a)
Onay belgesi ve eki yaklaşık maliyet hesap cetveli, b)
Listeye alınacak isteklilerin fiyatla birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate
alınarak belirleneceği çerçeve anlaşma ihalelerinde fiyat dışı unsurlara, bu
unsurların parasal değerlerine veya nispi ağırlıklarına ve hesaplama
yöntemine yönelik düzenlemenin gerekçelerinin yer aldığı açıklama belgesi, c)
İhale dokümanı ile düzenlenmişse zeyilname ve yapılmışsa açıklamalar, ç)
İhale dokümanının basım maliyetinin, dokümanın posta yoluyla satılmasının
öngörülmesi halinde ise ayrıca posta maliyetinin tespitine ilişkin belge ve
bilgileri içeren tutanak, d)
İhale ilan metinleri, e)
Şikayet başvuruları ile başvurular üzerine idare tarafından alınan kararlar
ve bunların bildirimine ilişkin belgeler, f)
İtirazen şikayet başvurusunda bulunulmuş ise bu başvuruyla ilgili idare ile
Kurum arasındaki tüm yazışmalar ve Kurumun verdiği kararların onaylı
örnekleri, g)
İstekliler tarafından sunulan teklifler, ğ)
İsteklilere yapılan bildirimlere ilişkin tebligat ve alındı belgeleri, h)
İhale komisyonu tutanak ve kararları, ı)
İhale süreci ile ilgili diğer belgeler. (2)
Gerekli incelemeyi yapmalarını sağlamak amacıyla çerçeve anlaşma işlem
dosyasının birer örneği, ihale ilanını izleyen üç gün içinde idare tarafından
ihale komisyonu üyelerine verilir. (3)
Çerçeve anlaşmanın bakanlık veya il düzeyinde yapıldığı durumlarda, çerçeve
anlaşma işlem dosyasının bir örneği, bu anlaşma kapsamında münferit sözleşme
yapabilecek idarelere gönderilir. Münferit sözleşme işlem dosyası MADDE 17 – (1) İdare, çerçeve anlaşma kapsamında yapılacak her
bir alım için ayrı bir münferit sözleşme işlem dosyası düzenler. Bu dosyada
ihale sürecinin bulunduğu aşamaya göre aşağıdaki belgeler yer alır: a) Münferit
sözleşme onay belgesi ve eki yaklaşık maliyet hesap cetveli, b)
Teklif vermeye davet yazıları, c)
İstekliler tarafından sunulan teklifler, ç)
İtirazen şikayet başvurusunda bulunulmuş ise bu başvuruyla ilgili idare ile
Kurum arasındaki tüm yazışmalar ve Kurumun verdiği kararların onaylı
örnekleri, d)
İsteklilere yapılan bildirimlere ilişkin tebligat ve alındı belgeleri, e)
İhale komisyonu tutanak ve kararları, f)
İhale süreci ile ilgili diğer belgeler. (2)
Gerekli incelemeyi yapmalarını sağlamak amacıyla münferit sözleşme işlem
dosyasının birer örneği, teklif vermeye davet yazısının isteklilere
gönderildiği tarihte idare tarafından ihale komisyonu üyelerine verilir. (3)
Münferit sözleşme işlem dosyası çerçeve anlaşma işlem dosyası içinde muhafaza
edilir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM İhale İlan Süreleri ve Kuralları, İhale Dokümanına
İlişkin Hususlar İhale ilanı MADDE 18 – (1) Çerçeve anlaşma ihalelerinin ihale ilanları
isteklilere tekliflerini hazırlayabilmeleri için yeterli süre tanımak suretiyle,
aşağıda belirtilen esaslara göre yapılır: a)
Yaklaşık maliyeti Kanunun 8 inci maddesinde yer alan eşik değerlere eşit veya
bu değerleri aşan çerçeve anlaşma ihalelerinde, ihale tarihinden en az kırk
gün önce Kamu İhale Bülteninde en az bir defa yayımlanmak suretiyle yapılır. b)
Yaklaşık maliyeti Kanunun 8 inci maddesinde yer alan eşik değerlerin altında
kalan çerçeve anlaşma ihalelerinden; 1)
Yaklaşık maliyeti Kanunun 13 üncü maddesinin (b) bendinin (1) numaralı alt
bendinde belirtilen miktarda olanlar, ihale tarihinden en az yedi gün önce
ihalenin ve işin yapılacağı yerde çıkan gazetelerin en az ikisinde, 2)
Yaklaşık maliyeti Kanunun 13 üncü maddesinin (b) bendinin (2) numaralı alt
bendinde belirtilen miktarda olanlar, ihale tarihinden en az ondört gün önce
Kamu İhale Bülteninde ve işin yapılacağı yerde çıkan gazetelerin birinde, 3)
Yaklaşık maliyeti Kanunun 13 üncü maddesinin (b) bendinin (3) numaralı alt
bendinde belirtilen miktarda olanlar, ihale tarihinden en az yirmibir gün
önce Kamu İhale Bülteninde ve işin yapılacağı yerde çıkan gazetelerin
birinde, en
az birer defa yayımlanmak suretiyle ilan edilerek duyurulur. (2)
Kurum tarafından belirlenen nitelikteki çerçeve anlaşma ihaleleri, ayrıca
Basın İlan Kurumu aracılığıyla Türkiye çapında dağıtımı olan gazetelerin
birinde ilan edilir. (3)
İhalenin yapılacağı yerde veya işin yapılacağı yerde gazete çıkmaması halinde
ilan, aynı süreler içinde gazete çıkmayan yerdeki ilgili idare ile hükümet ve
belediye binalarının ilan tahtalarına asılacak yazılar ve belediye yayın
araçları ile yapılır. Bu işlemler tutanak ile belgelenir. (4)
İdare, yukarıda belirtilen zorunlu ilanların dışında işin önem ve özelliğine
göre ihaleleri, uluslararası ilan veya yurt içinde çıkan başka gazeteler veya
yayın araçları, bilgi işlem ağı veya elektronik haberleşme (internet) yolu
ile de ayrıca ilan edebilir. Ancak, uluslararası ilan yapılması halinde
yukarıda belirtilen asgari ilan sürelerine oniki günlük süre eklenir. (5)
İlan sürelerinin hesaplanmasında ilk ilanın yayımlandığı gün dikkate alınır,
ihale günü dikkate alınmaz. Bu maddede belirtilen ilan sürelerine uyulmak
üzere, ilan yapılmasına kadar geçecek süre de gözönüne alınarak ilan
yapılacak yerlere yeterli süre öncesinde ilan metinlerinin gönderilmesi zorunludur.
(6)
İhale için tespit olunan tarih tatil gününe rastlamışsa ihale, tekrar ilana
gerek kalmaksızın tatili takip eden ilk iş gününde aynı yer ve saatte yapılır
ve bu saate kadar verilen teklifler kabul edilir. İhale saati çalışma saati
dikkate alınarak tespit edilir. İlandan sonra çalışma saati değişse de ihale
ilan edilen saatte yapılır. İlan sürelerinin kısaltılması MADDE 19 – (1) İlanların, elektronik araçlar ile hazırlanması ve
gönderilmesi halinde, 18 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendindeki ilan
süresi yedi gün kısaltılabilir. (2)
İlan ile ihale dokümanına Elektronik Kamu Alımları Platformu üzerinden
doğrudan erişimin temin edilmesi halinde, 18 inci maddenin birinci fıkrasının
(a) bendindeki ilan süresi beş gün kısaltılabilir. (3)
Mal veya hizmet alımı veya yapım işi ihalelerine ilişkin yapılan ön ilanlarda
çerçeve anlaşma yapılacağının belirtilmesi halinde, uluslararası ilan yapılan
haller dahil kırk günlük ilan süresi en fazla yirmidört güne kadar
indirilebilir. Bu süre herhangi bir nedenle daha fazla kısaltılamaz. Süre
indiriminden yararlanılabilmesi için çerçeve anlaşma ihalesine ilişkin ihale
ilanının, ön ilan tarihinden itibaren en az kırk gün sonra yayımlanması
gerekir. Söz konusu ön ilanlarda çerçeve anlaşma yapılmayacağının
belirtilmesi halinde ise ilan süresine ilişkin süre indiriminden
yararlanılamaz. İhale ilanlarının düzenlenmesi MADDE 20 – (1) İlanlar, bu Yönetmeliğin ekinde yer alan standart
ihale ilan formlarına uygun olarak hazırlanır. (2)
İhale ilanında yer alan bilgilerin ihale dokümanını oluşturan belgelerde
yapılan düzenlemelere uygun olması gerekir. İhale dokümanında belirtilmeyen
hususlara ihale ilanında yer verilemez. (3)
İhale dokümanı hazırlanmadan ilan yayımlanamaz. İlanın uygun olmaması MADDE 21 – (1) Bu Yönetmeliğin 18 ve 20 nci maddelerinde
belirtilen hükümlere uygun olmayan ilanlar geçersizdir. Bu durumda, ilan bu
maddelere uygun bir şekilde yenilenmedikçe ihale yapılamaz. (2)
Ancak, bu Yönetmeliğin 18 inci maddesinde belirtilen ilanın yapılmaması veya
ilan sürelerine uyulmaması halleri hariç, yapılan ilanların 20 nci madde
hükümlerine uygun olmadığının anlaşılması durumunda, 18 inci maddeye göre
kırk günlük ilan süresi bulunan ihalelerde ilanların yayımlanmasını takip
eden onbeş gün, diğer ihalelerde ise on gün içinde hatalı hususlar için
düzeltme ilanı yapılmak suretiyle ihale gerçekleştirilebilir. Bu durumda
düzeltme ilanı, düzeltme ilan formu kullanılarak ilanın hatalı yayımlandığı
yayın organında aynı şekilde yayımlanır. İhale dokümanının görülmesi ve satın
alınması MADDE 22 – (1) İdare tarafından hazırlanan ve her sayfası
onaylanan ihale dokümanı idarenin ilanda belirtilen adresi ile yayımlanmışsa
resmi internet sayfasında bedelsiz olarak görülebilir. İhaleye katılmak
isteyen isteklilerin bu dokümanın idarece her sayfası onaylanmış örneğini
satın almaları zorunludur. Ancak, Kurum tarafından belirlenen esaslar
çerçevesinde, gerekli güvenlik önlemlerinin idarece alınması kaydıyla, ihale
dokümanının “compact disc (CD)” ortamına aktarılmış kopyalarının satılması
mümkündür. (2)
Dokümanın, basım maliyetini aşmayacak ve rekabeti engellemeyecek bir bedelle
satılması zorunlu olup, bu dokümanın satış hakkı yalnız idareye aittir.
Dokümanın basım maliyetinin tespitine ilişkin belge ve bilgileri içeren bir
tutanak düzenlenerek çerçeve anlaşma işlem dosyasında muhafaza edilir. İdare,
dokümanın satışına ilişkin olarak bağış, yardım veya başka her ne ad altında
olursa olsun ek bir ücret talep edemez. İdare, doküman bedelinin bütçesi
dışında vakıf, sandık, dernek, birlik gibi kuruluşların hesabına
yatırılmasını isteyemez. (3)
İdarece öngörülmesi halinde, doküman satış bedelinin önceden idare hesabına
havale edilmesi kaydıyla, ihale dokümanı iadeli taahhütlü posta, acele posta
veya kargo yoluyla satın alınabilir. Bu durumda, posta veya kargo masrafları
dahil edilerek belirlenen doküman bedelinin yatırılacağı banka hesap
numarasına ihale ilanında yer verilir. (4)
İhale dokümanının posta yoluyla gönderilmesini talep edenler, bu taleplerini,
üçüncü fıkraya göre belirlenen doküman bedelinin idarenin hesabına
yatırıldığına ilişkin dekont ile birlikte, ihale tarihinden en az beş gün
önce idareye faks veya posta yoluyla bildirirler. İdare talebin alındığı
tarihi izleyen iki iş günü içinde dokümanı, dokümanın satın alındığına
ilişkin idare yetkilisince imzalı formu da ekleyerek, talep sahibinin
belirttiği adrese gönderir. Bu durumda dokümanın postaya veya kargoya
verildiği tarih, dokümanın satın alma tarihi olarak kabul edilir. Dokümanın
ulaşmamasından veya geç ulaşmasından ya da eksik olmasından dolayı idare
hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. İhale dokümanında değişiklik veya
açıklama yapılması MADDE 23 – (1) İlan yapıldıktan sonra ihale dokümanında değişiklik
yapılmaması esastır. Değişiklik yapılması zorunlu olursa, bunu gerektiren
sebep ve zorunluluklar bir tutanakla tespit edilerek önceki ilanlar geçersiz
sayılır ve ihale yeniden aynı şekilde ilan olunur. Ancak, tekliflerin
hazırlanmasını etkileyebilecek maddi veya teknik hatalar veya eksikliklerin
idarece tespit edilmesi ya da idareye yazılı olarak bildirilmesi halinde,
zeyilname düzenlenmek suretiyle ihale dokümanında değişiklik yapılabilir.
Yapılan bu değişikliklere ilişkin zeyilname, son teklif verme tarihinden en
az on gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde ihale
dokümanı satın alanların tamamına gönderilir veya imza karşılığı elden tebliğ
edilir. Ancak, belirlenen maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin
ilanda da bulunması halinde ise ihale sürecine devam edilebilmesi Kanunun 26
ncı maddesine göre düzeltme ilanı yapılması ile mümkündür. (2)
Yapılan değişiklik nedeniyle tekliflerin hazırlanabilmesi için ek süreye
ihtiyaç duyulması halinde, ihale tarihi bir defaya mahsus olmak üzere en
fazla yirmi gün süreyle zeyilname ile ertelenebilir. Zeyilname düzenlenmesi
halinde, tekliflerini vermiş olan isteklilere tekliflerini geri çekerek
yeniden teklif verme imkanı tanınır. (3)
Teklif verme aşamasında, ihale dokümanında açıklanmasına ihtiyaç duyulan
hususlarla ilgili olarak, istekliler ihale tarihinden yirmi gün öncesine
kadar yazılı olarak açıklama talep edebilir. Bu tarihten sonra yapılacak
açıklama talepleri değerlendirmeye alınmaz. (4)
Açıklama talebinin idarece uygun görülmesi halinde idarece yapılacak
açıklama, bu tarihe kadar ihale dokümanı satın alanların tamamına gönderilir
veya imza karşılığı elden tebliğ edilir. İdarenin bu yazılı açıklaması, ihale
tarihinden en az on gün önce doküman satın alanların bilgi sahibi olmalarını
sağlayacak şekilde yapılır. Açıklamada, sorular ve idarenin ayrıntılı
cevapları yer alır; ancak açıklama talebinde bulunanın kimliği belirtilmez.
Yapılan yazılı açıklamalar, açıklama yapıldıktan sonra ihale dokümanı
alanlara, ihale dokümanı ile birlikte verilir. (5)
Kanunun 55 inci maddesi uyarınca şikayet üzerine yapılan incelemede;
tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek
maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin bulunması ve idarece ihale
dokümanında düzeltme yapılmasına karar verilmesi halinde, ihale tarihinden
önce gerekli düzeltmeler yapılarak yukarıda belirtilen usule göre ihale
tarihi bir defa daha ertelenebilir. Belirlenen maddi veya teknik hataların
veya eksikliklerin ilanda da bulunması halinde ise ihale sürecine devam
edilebilmesi ancak Kanunun 26 ncı maddesine göre düzeltme ilanı yapılması ile
mümkündür. Düzeltme ilanı için Kanunda öngörülen sürenin sona erdiğinin
anlaşılması halinde ihale iptal edilir. İhale saatinden önce ihalenin iptal
edilmesi MADDE 24 – (1) İdarenin gerekli gördüğü veya ihale dokümanında
yer alan belgelerde ihalenin yapılmasına engel olan ve düzeltilmesi mümkün
bulunmayan hususların tespit edildiği hallerde ihale saatinden önce ihale
iptal edilebilir. (2)
Bu durumda, iptal nedeni belirtilmek suretiyle ihalenin iptal edildiği
isteklilere ilan edilerek duyurulur. Bu aşamaya kadar teklif vermiş olanlara
ihalenin iptal edildiği ayrıca tebliğ edilir. (3)
İhalenin iptal edilmesi halinde, verilmiş olan teklifler reddedilmiş sayılır
ve bu teklifler açılmaksızın isteklilere iade edilir. İhalenin iptal edilmesi
nedeniyle idareden herhangi bir hak talebinde bulunulamaz. (4)
İhalenin iptal edilmesi durumunda, iptal nedenleri gözden geçirilerek yeniden
ihaleye çıkılabilir. BEŞİNCİ BÖLÜM İhaleye Katılımda Yeterlik, İhale Dışı Bırakılma ve
İhaleye Katılamayacak Olanlar ile İş Ortaklığı Yeterliğin belirlenmesinde uyulacak
ilkeler MADDE 25 – (1) Ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve teknik
yeterliğin saptanması amacıyla öngörülecek değerlendirme kriterleri ve
istenecek belgeler, rekabeti engelleyici şekilde belirlenemez. (2)
İhale konusu alımın/işin niteliğine göre, ilgili Uygulama Yönetmeliğinde
düzenlenen yeterlik değerlendirmesi için istenecek belgelerin ve yeterlik
değerlendirmesinde aranan kriterlerin, ihale ilanı ile idari şartnamede
belirtilmesi zorunludur. (3)
Kısmi teklif verilmesine imkan tanınan ihalelerde, istekliler her kısım/kalem
için ayrı teklif vermek zorundadır. Birden fazla kısıma/kaleme teklif veren
isteklilerin yeterlik değerlendirilmesi teklif verilen her bir kısım/kalem
itibarıyla yapılır. İstenecek belgeler ve diğer hususlar MADDE 26 – (1) Ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve teknik
yeterliğe ilişkin kriterler ve belgeler ilgili Uygulama Yönetmeliğinde
öngörülen esaslara uygun olarak belirlenir. Bu belgelerin düzenlenmesi,
sunulması ve tekliflerin değerlendirilmesi de ilgili Uygulama
Yönetmeliklerine göre gerçekleştirilir. (2)
İş deneyim belgeleri, ilgili Uygulama Yönetmeliğindeki hükümlere uygun olarak
çerçeve anlaşma kapsamında yapılan her bir münferit sözleşme için ayrı ayrı
düzenlenir. İş deneyimini gösteren belgelerin güncellenmesi ise ilgili Uygulama
Yönetmeliği hükümlerine göre gerçekleştirilir. (3)
Yaklaşık maliyeti eşik değerin altında olan çerçeve anlaşma ihalelerinde,
isteklinin ekonomik ve mali durumunu gösteren belgelerden bankalardan temin
edilecek belgeler ile iş hacmini gösteren belgeler ve mesleki ve teknik
yeterliğini gösteren belgelerden iş deneyimini gösteren belgeler ilgili
Uygulama Yönetmeliğinde belirlenen oranlara göre istenilir. Bu belgeler için
ilgili Uygulama Yönetmeliğinde öngörülen oranlar; yaklaşık maliyeti eşik
değere eşit ve eşik değerin iki katına kadar olan ihalelerde 4/5’i oranında,
yaklaşık maliyeti eşik değerin iki katına eşit ve eşik değerin üç katına
kadar olan ihalelerde 3/5’i oranında, yaklaşık maliyeti eşik değerin üç
katına eşit ve eşik değerin dört katına kadar olan ihalelerde 2/5’i oranında,
yaklaşık maliyeti eşik değerin dört katına eşit ve eşik değerin beş katına
kadar olan ihalelerde 1/5’i oranında, yaklaşık maliyeti eşik değerin beş
katına eşit ve üzerinde olan ihalelerde ise 1/10’u oranında belirlenir. Oniki ayda bir yapılacak yeterlik
değerlendirmesi MADDE 27 – (1) İstekliler yeterliklerinin devam ettiğini oniki
ayda bir belgelendirir. Bu belgelendirmenin yapılması gereken tarihler ay ve
yıl olarak çerçeve anlaşmada belirtilir. Yeterliğin devam edip etmediği ihale
komisyonunca değerlendirilir. Çerçeve anlaşma ihalesinde öngörülen yeterlik
kriterlerinden hangilerinin oniki ayda bir istenileceği ihale dokümanında
belirtilir. Yeterliği devam etmeyen istekli ile imzalanan çerçeve anlaşma
feshedilir. Çerçeve anlaşmaya taraf olan istekli sayısının üçün altına inmesi
halinde ise mevcut çerçeve anlaşmanın sona erdiği taraflara bildirilir. (2)
Çerçeve anlaşmanın bakanlık düzeyinde veya il düzeyinde yapıldığı durumlarda,
oniki ayda bir yapılacak yeterlik değerlendirmesi, çerçeve anlaşma ihalesini
gerçekleştiren idarenin oluşturacağı komisyon tarafından yapılır. İhale dışı bırakılma ve ihaleye
katılamayacak olanlar MADDE 28 – (1) Çerçeve anlaşma ihalelerinde ihale dışı bırakılma
nedenleri ile ihaleye katılamayacak olanlar ilgili Uygulama Yönetmeliğinde
belirtilen esaslara göre değerlendirilir. (2)
Kendisiyle çerçeve anlaşma imzalanacak olan isteklilerin, ihale tarihinde
Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (a), (b), (c), (d), (e) ve (g)
bentlerinde belirtilen durumlarda olmadığını gösteren belgeleri anlaşma imzalamadan
önce idareye sunmaları zorunludur. Münferit sözleşme imzalayacak isteklinin
ise son teklif verme tarihinde anılan durumlarda olmadığını gösteren
belgeleri sözleşme imzalamadan önce idareye sunması zorunludur. (3)
Yeterliklerinin devam ettiğine ilişkin oniki ayda bir yapılacak belgelendirme
sırasında, istekliler tarafından yukarıdaki hüküm çerçevesinde Kanunun 10
uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (a), (b), (c), (d), (e) ve (g)
bentlerinde belirtilen durumlarda olunmadığını gösteren belgelerin, çerçeve
anlaşmada belirtilen tarih/tarihler itibarıyla sunulması zorunludur. İş ortaklığı MADDE 29 – (1) Birden fazla gerçek veya tüzel kişi iş ortaklığı
oluşturmak suretiyle çerçeve anlaşma ihalesine teklif verebilir. (2)
İş ortaklığını oluşturanlar, hak ve sorumluluklarıyla işin tümünü birlikte
yapmak üzere ortaklık yapar. (3)
İş ortaklığı, başvuru veya teklifiyle birlikte pilot ortağın da belirlendiği
İş Ortaklığı Beyannamesini vermek zorundadır. (4)
İş ortaklığında en çok hisseye sahip ortak, pilot ortak olarak gösterilmek
zorundadır. Ancak bütün ortakların hisse oranlarının eşit olduğu veya diğer
ortaklara göre daha fazla hisse oranına sahip ve hisseleri birbirine eşit
olan ortakların bulunduğu iş ortaklıklarında ise, bu ortaklardan biri pilot
ortak olarak belirlenir. Ortakların hisse oranları İş Ortaklığı
Beyannamesinde gösterilir. (5)
Kendisiyle çerçeve anlaşma imzalanacak olan isteklinin iş ortaklığı olması
halinde, anlaşma imzalanmadan önce noter onaylı ortaklık sözleşmesinin
idareye verilmesi zorunludur. Bu sözleşmede ortakların hisse oranları ve
pilot ortak ile diğer ortakların taahhüdün yerine getirilmesinde müştereken
ve müteselsilen sorumlu olduğu açıkça belirtilir. (6)
İş ortaklıklarının ihaleye katılabilmek için sunacakları belgelerin
belirlenmesinde ve yeterlik kriterlerine ilişkin değerlendirmelerde ilgili
Uygulama Yönetmeliğinde yapılan düzenlemeler esas alınır. ALTINCI BÖLÜM Tekliflerin Alınması ve Değerlendirilmesi Teklif mektuplarının şekli MADDE 30 – (1) Teklif mektupları bu Yönetmeliğin ekinde yer alan
standart forma uygun olarak hazırlanır. (2)
Teklif mektubunun aşağıdaki şartları taşıması zorunludur: a)
Yazılı olması, b)
İhale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, c)
Teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça
yazılması, ç)
Üzerinde kazıntı, silinti düzeltme bulunmaması, d)
Türk vatandaşı gerçek kişilerin Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarasının,
Türkiye’de faaliyet gösteren tüzel kişilerin ise vergi kimlik numarasının
belirtilmesi, e)
Ad, soyad veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış
olması. (3)
İş ortaklığı olarak teklif veren isteklilerin teklif mektuplarının,
ortakların tamamı tarafından veya teklif vermeye yetki verdikleri kişiler
tarafından imzalanması gerekir. (4)
Sunulan teklif mektuplarının şekil ve içerik bakımından yukarıda belirtilen
niteliklere ve teklif mektubu standart formuna uygun olmaması teklifin
esasını değiştirecek nitelikte bir eksiklik olarak kabul edilir. Teklif
mektuplarının taşıması zorunlu özelliklerden herhangi birini taşımayan teklif
mektupları değerlendirme dışı bırakılacağından, bunların sonradan
değiştirilmesi, düzeltilmesi veya eksikliklerinin giderilmesi gibi yollara
başvurulamaz. Teklif mektubu usulüne uygun olmayan isteklinin teklifi değerlendirme
dışı bırakılır. (5)
Münferit sözleşme aşamasında sunulacak teklif mektuplarının da bu maddede
belirtilen şartları taşıması zorunludur. Tekliflerin geçerlilik süresi MADDE 31 – (1) Çerçeve anlaşma ihalelerinde tekliflerin
geçerlilik süresi; tahmini teklif değerlendirme süresi, şikayete ilişkin
süreler, ihale kararının onaylanması ile anlaşma imzalanmasına kadar geçecek
süre ve benzeri hususlar dikkate alınarak belirlenir ve bu süre ihale
dokümanında belirtilir. İdarece ihtiyaç duyulması halinde bu süre, teklif ve
anlaşma koşulları değiştirilmemek ve isteklinin kabulü kaydıyla, en fazla
ihale dokümanında belirtilen teklif geçerlilik süresi kadar uzatılabilir. (2)
Münferit sözleşme aşamasında istekliler tarafından verilecek tekliflerin geçerlilik
süresi teklif vermeye davet yazısında belirtilir. Teminatlar MADDE 32 – (1) Çerçeve anlaşma aşamasında geçici teminat ve
kesin teminat istenilmez. (2)
İhale dokümanında belirtilmesi kaydıyla; a)
Çerçeve anlaşma kapsamında gerçekleştirilecek mal alımlarında, münferit
sözleşme aşamasında, alımın garanti süresi öngörülmeyen bir mal alımı olması
ve bir defada teslim edilmesi halinde kesin teminat alınması zorunlu
değildir. Ancak garanti süresi öngörülen mal alımı ile teslimatı süreye bağlı
mal alımlarında kesin teminat alınması zorunludur. Kesin teminat alınması
durumunda münferit sözleşme bedeli üzerinden hesaplanarak % 6 oranında kesin
teminat alınır. b)
Çerçeve anlaşma kapsamında gerçekleştirilecek yapım işleri ile hizmet
alımlarında, taahhüdün sözleşme ve ihale dokümanı hükümlerine uygun olarak
yerine getirilmesini sağlamak amacıyla, münferit sözleşmenin yapılmasından
önce, münferit sözleşme bedeli üzerinden hesaplanarak % 6 oranında kesin
teminat alınır. (3)
Kanunun 34 üncü maddesindeki değerler teminat olarak kabul edilir. (4)
Kesin teminatın, teminat mektubu olarak verilmesi halinde, kapsam ve şeklinin
bu Yönetmeliğin ekinde yer alan standart forma uygun olması zorunludur.
Standart forma uygun olarak düzenlenmemiş teminat mektupları geçerli kabul
edilmez. (5)
Kesin teminat mektuplarının süresi, münferit sözleşmeye konu işin kabul
tarihi, garanti süresi öngörülen işlerde ise garanti süresi dikkate alınmak
suretiyle idare tarafından belirlenir. (6)
İsteklinin iş ortaklığı olması halinde toplam teminat miktarı, ortaklık
oranına bakılmaksızın ortaklardan biri veya birkaçı tarafından
karşılanabilir. (7)
Her ne suretle olursa olsun, idarece alınan teminatlar haczedilemez ve
üzerine ihtiyati tedbir konulamaz. (8)
Gerek görüldüğünde teminat mektuplarının ilgili bankanın genel müdürlüğünden
veya şubesinden teyidi idarelerce yapılabilir. Yapılan teyitlerde, bankanın
en az iki yetkilisinin imzasının bulunması gerekmektedir. (9)
Fiyat farkı ödenmesi öngörülerek ihale edilen işlerde fiyat farkı olarak
ödenecek bedelin, sözleşme bedelinde artış meydana gelmesi halinde bu artış
tutarının yüzde altısı oranında teminat olarak kabul edilen değerler
üzerinden ek kesin teminat alınır. Fiyat farkı olarak ödenecek bedel
üzerinden hesaplanan ek kesin teminat hakedişlerden kesinti yapılmak
suretiyle de karşılanabilir. Tekliflerin alınması, açılması ile
belgelerdeki bilgi eksikliklerinin tamamlatılması MADDE 33 – (1) Tekliflerin alınması ve açılmasına ilişkin
işlemler; Kanun, bu Yönetmelik ve tip idari şartnamede belirtilen esaslar
çerçevesinde standart formlar kullanılarak gerçekleştirilir. (2)
Hazır bulunanlar önünde yapılan ilk oturumda, sunulan zarflardan uygun
olanların açılması ve belge kontrolünün yapılması aşamasında, isteklilerce
sunulan belgeler tek tek kontrol edilerek hangi belgelerin sunulduğu Zarf
Açma ve Belge Kontrol Tutanağında her belge için açılmış bulunan sütunlara
kaydedilerek gösterilir. İlk oturumda istekliler ve teklif ettikleri fiyatlar
ile işin yaklaşık maliyeti duyurularak Teklif Edilen Fiyatlara İlişkin
Tutanak doldurulur. Bu tutanakların komisyon başkanınca onaylanmış suretleri
isteyenlere imza karşılığı verilmeden oturum kapatılamaz. (3)
Teklif zarfı içinde sunulması istenilen belgeler ve bu belgelere ilgili
mevzuat gereğince eklenmesi zorunlu olan eklerden herhangi birinin
isteklilerce sunulmaması halinde, bu eksik belgeler ve ekleri idarelerce
tamamlatılamaz. (4)
Teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, sunulan belgelerde
bilgi eksikliği bulunması halinde idarece belirlenen sürede bu eksik
bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Bu çerçevede, tamamlatılması
istenen bilgi eksikliklerinin giderilmesine ilişkin belgelerin niteliği
dikkate alınarak idare tarafından iki iş gününden az olmamak üzere makul bir
tamamlama süresi verilir. Belirlenen sürede eksik bilgileri tamamlamayanların
teklifleri değerlendirme dışı bırakılır. (5)
İdare tarafından bilgi eksikliklerinin tamamlatılması amacıyla verilen süre
içinde isteklilerce sunulan belgelerin, ihale tarihinden sonraki bir tarihte
düzenlenmesi halinde, bu belgelerin isteklinin ihale tarihinde ihaleye
katılım şartlarını sağladığını tevsik etmesi durumunda kabul edilir. (6)
Birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı
incelenir. Birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunduğu tespit
edilen teklifler değerlendirme dışı bırakılır. Tekliflerin değerlendirilmesi MADDE 34 – (1) Teklifler, Kanun, bu Yönetmelik ve tip idari
şartnamede belirtilen esaslar çerçevesinde standart formlar kullanılarak
değerlendirilir. (2)
Tekliflerin birden fazla para birimi cinsinden verilebileceği öngörülen
ihalede; tekliflerin değerlendirilmesi, teklif fiyatının ihale tarihinde
Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz alış kuru
veya çapraz kur üzerinden ödemeye esas para birimine çevrilerek yapılır. YEDİNCİ BÖLÜM Listenin Oluşturulması ve Çerçeve Anlaşma İhalesinin
Sonuçlandırılması Listenin oluşturulması MADDE 35 – (1) Çerçeve anlaşma ihalelerinde yeterlik
kriterlerini sağlayan çerçeve anlaşmaya taraf olacak istekli sayısı üçten az
olmamak üzere ihale ilanı ile ihale dokümanında belirtilir. Bu durumda
idarelerce ekonomik açıdan en avantajlı tekliften başlayarak listeye alınacak
istekliler belirlenir. (2)
Listeye alınacak istekliler sadece fiyat esasına göre veya fiyat ile birlikte
fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirlenir. İhale konusu işin
özelliği göz önünde bulundurularak işletme ve bakım maliyeti, maliyet
etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer gibi unsurlar fiyat dışı unsur
olarak belirlenebilir. (3)
Listeye alınacak isteklilerin fiyat ile birlikte fiyat dışı unsurların da
dikkate alınarak belirleneceği ihalelerde; fiyat dışı unsurların parasal
değerleri veya nispi ağırlıkları ile hesaplama yöntemi ve bu unsurlara
ilişkin değerlendirmenin yapılabilmesi için sunulacak belgeler idari
şartnamede açıkça belirtilir. Münferit sözleşme aşamasında isteklilerin
tekliflerinin değerlendirilmesinde; çerçeve anlaşma aşamasında öngörülen aynı
fiyat dışı unsurlar, parasal değerleri veya nispi ağırlıkları
değiştirilmeksizin, dikkate alınarak ekonomik açıdan en avantajlı teklif
belirlenir. (4)
Fiyat dışı unsurlar, bir marka veya model esas alınarak rekabeti ortadan
kaldırıcı bir şekilde belirlenemez. (5)
Fiyat dışı unsurlara, bu unsurların parasal değerlerine veya nispi
ağırlıklarına ve hesaplama yöntemine yönelik düzenlemeyi yapan birim veya
görevliler tarafından gerekçeli bir açıklama belgesi hazırlanır ve bu belge
ihale onay belgesinin ekinde yer alır. Tekliflerin eşit olması durumu MADDE 36 – (1) Çerçeve anlaşma ihalelerinde tekliflerin eşit
olması nedeniyle listeye alınacak istekli sayısının ihale dokümanında
öngörülen sayıyı aşması halinde, aynı teklifi veren isteklilerin tamamı
listeye alınır. (2)
Münferit sözleşme aşamasında birden fazla istekli tarafından verilen
tekliflerin eşit olduğu ve bunların da ekonomik açıdan en avantajlı teklif
olduğunun anlaşıldığı durumlarda teklifler ilgili Uygulama Yönetmeliğinde
belirtilen esaslar dikkate alınarak idari şartnamede belirtilen usule göre
değerlendirilerek ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenir. Aşırı düşük teklifler MADDE 37 – (1) Çerçeve anlaşma aşamasında aşırı düşük
tekliflerin tespit edilmesi ve sorgulanması ilgili Uygulama Yönetmeliğinde
belirtilen esaslara göre gerçekleştirilir. (2)
Münferit sözleşme aşamasında aşırı düşük teklif sorgulaması yapılmaz. Yerli istekliler lehine fiyat avantajı
uygulanması MADDE 38 – (1) Yerli istekli tanımı ve bu durumun
belgelendirilmesi ile yerli istekliler/yerli malını teklif eden yerli
istekliler lehine fiyat avantajı uygulanmasında ilgili Uygulama
Yönetmeliğinde belirtilen esaslar dikkate alınır. (2)
Çerçeve anlaşma ihalesinde yerli istekliler/yerli malını teklif eden yerli
istekliler lehine fiyat avantajı uygulanmaması durumunda, münferit sözleşme
aşamasında da fiyat avantajı uygulaması yapılmayacaktır. (3)
Çerçeve anlaşma ihalesinde yerli istekliler/yerli malını teklif eden yerli
istekliler lehine fiyat avantajı uygulanması durumunda ise münferit sözleşme
aşamasında da fiyat avantajı uygulaması yapılması zorunludur. Bütün tekliflerin reddedilmesi ve
ihalenin iptali MADDE 39 – (1) İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş
olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin
iptal edilmesi halinde bu durum gerekçeleriyle birlikte bütün isteklilere
derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi
bir yükümlülük altına girmez. İhalenin karara bağlanması, onaylanması
ve çerçeve anlaşmanın imzalanması MADDE 40 – (1) İhale komisyonu tarafından yapılan değerlendirme
sonucunda yeterli bulunan istekliler (üçten az ve ihale dokümanında
belirtilen sayıdan fazla olmamak üzere) belirlenir ve ekonomik açıdan en
avantajlı tekliften başlanmak suretiyle sıralanarak listeye alınır. İhale
komisyonu tarafından alınan gerekçeli karar ihale yetkilisinin onayına sunulur.
(2)
İhale kararları ihale yetkilisince onaylanmadan önce idare, listeye alınan
isteklilerin tamamının ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığını Kurumdan
teyit ettirerek buna ilişkin belgeyi ihale kararına eklemek zorundadır. (3)
Yasaklı olduğu anlaşılan istekli listeden çıkarılır. Ancak çerçeve anlaşma
imzalanacak istekli sayısının üçün altına düşmesi halinde, ihale yetkilisince
ihale kararı onaylanmaz ve ihale iptal edilir. (4)
İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale
kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder. (5)
İhale; kararın onaylanması halinde geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz
sayılır. (6)
Kesinleşen ihale kararının bildirilmesi, anlaşmaya davet ve anlaşmanın
imzalanması işlemleri, Kanun ile bu Yönetmelik esaslarına göre düzenlenmiş
idari şartnamede yer alan hükümler çerçevesinde gerçekleştirilir. Kesinleşen
ihale kararının bütün isteklilere bildiriminden itibaren on gün geçmedikçe
isteklilerle çerçeve anlaşma imzalanamaz. (7)
Anlaşmanın imzalanacağı tarihte, anlaşma imzalanmadan önce, ihale sonuç
bilgileri Kuruma gönderilmek suretiyle, kendisiyle çerçeve anlaşma imzalanacak
olan isteklilerin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığının teyit
edilmesi zorunludur. Yasaklı olduğu anlaşılan istekli ile çerçeve anlaşma
imzalanmaz. Ancak, çerçeve anlaşma imzalayabilecek istekli sayısının üçün
altına düşmesi halinde ihale iptal edilir. (8)
Teklif dosyaları ile sunulan belgeler iade edilmez. Ancak, teklif kapsamında
idareye verilen asıl belgeler ile noter onaylı suret belgeler, isteklinin
talebi halinde kendisine iade edilir. Bu durumda, iade edilen asıl veya noter
onaylı suret belgelerin idarece onaylı bir suretinin çerçeve anlaşma işlem
dosyasında muhafazası zorunludur. Çerçeve anlaşmanın imzalanmaması MADDE 41 – (1) Mücbir sebep halleri dışında, anlaşma imzalamaya
davet edilen isteklilerin yasal yükümlülüklerini yerine getirerek çerçeve
anlaşmayı imzalaması zorunludur. Bu zorunluluğa uymayan istekliler Kanunun 58
inci maddesine göre kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanır. Ancak, diğer
yasal yükümlülükler yerine getirildiği halde, Kanunun 10 uncu maddesi
kapsamında taahhüt altına alınan durumu tevsik etmek üzere idareye sunulan
belgelerin taahhüt edilen duruma aykırı hususlar içermesi halinde Kanunun 58
inci maddesi hükümleri uygulanmaz. Ayrıca, çerçeve anlaşma imzalayabilecek
istekli sayısının üçün altına düşmesi halinde ihale iptal edilir. İhale sonucunun ilanı MADDE 42 – (1) İhale sonucu, anlaşmanın imzalanmasından sonra
Kamu İhale Bülteninde yayımlanır. (2)
İdare, ihale konusu işin önem ve özelliğine göre ihale sonucunu, yurt içinde
ve yurt dışında çıkan gazeteler veya yayın araçları, bilgi işlem ağı veya
elektronik haberleşme yolu ile de ayrıca ilan edebilir. SEKİZİNCİ BÖLÜM Münferit Sözleşme Yapılmasına İlişkin Kurallar Münferit sözleşme MADDE 43 – (1) Çerçeve anlaşmada belirlenen koşullar dahilinde
listede yer alan istekliler teklif vermeye davet edilir. Teklif vermeye davet
yazısında, alım konusu mal veya hizmetin veya yapım işinin miktarı, son
teklif verme tarih ve saati, tekliflerin geçerlilik süresi ve itirazen
şikayet başvuru bedeli belirtilir. İsteklilere ihale konusu işin karmaşıklığı
ve özgünlüğü gibi hususlar dikkate alınarak tekliflerini sunmaları için
yeterli süre tanınır. Teklif vermeye davet yazısı, son teklif verme
tarihinden en az üç gün öncesinde ulaşacak şekilde isteklilere bildirilir. (2)
İstekliler teklif mektubunu ve ekinde yer alan bilgi ve belgeleri bir zarf
içerisine koyarak son teklif verme saatinden önce tekliflerini idareye sunar.
Davet yazısında belirtilen tarih ve saatten sonra sunulan teklifler reddedilir
ve teklif zarfları açılmaksızın iade edilir. Teklifler ile yaklaşık maliyet
ihale komisyonu tarafından davet yazısında belirtilen tarih ve saatte hazır
bulunan isteklilere açıklanır. Bu duruma ilişkin standart formun bir sureti
imza karşılığı isteyenlere verilir. (3)
Teklifler ihale komisyonu tarafından değerlendirilerek, ekonomik açıdan en
avantajlı tekliften başlamak üzere sıralanır. İhale komisyonu tarafından
alınan gerekçeli karar ihale yetkilisinin onayına sunulur. İhale kararı ihale
yetkilisince onaylanmadan önce idare, geçerli teklif veren isteklilerin
ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığını Kurumdan teyit ettirerek buna
ilişkin belgeyi ihale kararına eklemek zorundadır. (4)
İhale yetkilisi en geç üç gün içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini
açıkça belirtmek suretiyle iptal eder. İhale; kararın onaylanması halinde
geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır. İhale kararının
onaylanmaması çerçeve anlaşmanın feshedilmiş olduğu anlamına gelmez. (5)
Kesinleşen ihale kararı teklif veren tüm isteklilere, ihale kararının ihale
yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen iki iş günü içinde bildirilir.
Kesinleşen ihale kararının bütün isteklilere bildiriminden itibaren üç iş
günü geçmeden sözleşme imzalanamaz. Ayrıca münferit sözleşme imzalanmadan
önce itirazen şikayet başvurusunda bulunulmadığına ilişkin Kurumun internet
sayfasından sorgulama yapılması da zorunludur. (6)
Beşinci fıkrada belirtilen sürenin bitimini, ön mali kontrol yapılması
gereken hallerde ise bu kontrolün tamamlandığı tarihi izleyen günden itibaren
iki gün içinde, ihale üzerinde bırakılan istekli sözleşme imzalamaya davet
edilir. (7)
Sözleşmeye davet yazısında; isteklinin davet yazısının tebliğini izleyen üç
iş günü içinde son teklif verme tarihinde Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü
fıkrasının (a), (b), (c), (d), (e) ve (g) bentlerinde belirtilen durumlarda
olmadığını gösteren belgeler ile kesin teminatı ve diğer yasal yükümlüklerini
de yerine getirerek sözleşmeyi imzalaması hususu bildirilir. İsteklinin iş ortaklığı
olması halinde Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (a), (b), (c),
(d), (e) ve (g) bentlerinde belirtilen durumlarda olunmadığını gösteren
belgeler her bir ortak tarafından ayrı ayrı verilecektir. (8)
İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından süresi içinde yasal
yükümlülüklerin yerine getirilerek sözleşmenin imzalanmaması veya isteklinin
ihalelere katılmaktan yasaklı olduğunun anlaşılması durumunda, ihale
yetkilisince uygun görülmesi kaydıyla, listede yer alan diğer istekliler
sırayla sözleşme imzalamaya davet edilebileceği gibi yeniden teklif vermeye
de davet edilebilir. Sözleşme imzalamaya davet edilebilecek istekli sayısının
üçün altına düşmesi durumunda, çerçeve anlaşmanın sona erdiği taraflara
bildirilir. Bu durum, çerçeve anlaşmaya dayanarak daha önceden akdedilen münferit
sözleşmelerin yürütülmesini etkilemez. (9)
Münferit sözleşmenin imzalanacağı tarihte, sözleşme imzalanmadan önce, ihale
sonuç bilgileri Kuruma gönderilmek suretiyle isteklinin ihalelere katılmaktan
yasaklı olup olmadığının teyit edilmesi zorunludur. İsteklinin ihalelere
katılmaktan yasaklı olduğunun anlaşılması halinde münferit sözleşme
imzalanmayarak kendisiyle imzalanan çerçeve anlaşma feshedilir. Bu durumda
sekizinci fıkrada yer alan usul uygulanır. (10) Mücbir sebep halleri dışında, münferit
sözleşmeye davet edilen istekli yasal yükümlülüklerini yerine getirerek
sözleşmeyi imzalamak zorundadır. Bu zorunluluğa uyulmaması halinde istekli
hakkında Kanunun 58 inci maddesine göre kamu ihalelerine katılmaktan yasaklama
kararı verilerek kendisiyle imzalanan çerçeve anlaşma feshedilir. Ancak,
diğer yasal yükümlülükler yerine getirildiği halde, Kanunun 10 uncu maddesi
kapsamında taahhüt altına alınan durumu tevsik etmek üzere idareye sunulan
belgelerin taahhüt edilen duruma aykırı hususlar içermesi halinde Kanunun 58
inci maddesi hükümleri uygulanmaz. (11)
İdarenin sözleşme yapılması konusunda yükümlülüğünü yerine getirmemesi
halinde istekli, altıncı fıkrada yer alan iki günlük sürenin bitimini izleyen
günden itibaren en geç beş gün içinde, on gün süreli bir noter ihbarnamesi
ile durumu idareye bildirmek şartıyla, taahhüdünden vazgeçebilir. Bütün tekliflerin reddedilerek münferit
alımdan vazgeçilmesi MADDE 44 – (1) İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş olan
bütün teklifleri reddederek, münferit sözleşme aşamasında alım yapmaktan
vazgeçebilir. Alımdan vazgeçilmesi halinde, bu durum bütün isteklilere
gerekçesiyle birlikte derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi
nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. DOKUZUNCU BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Kurum payı MADDE 45 – (1) Çerçeve anlaşma kapsamında yapılan alımlarda,
münferit sözleşme bedelinin Kanunun 53 üncü maddesinin (j) bendinin (1)
numaralı alt bendinde belirtilen tutarı aşması durumunda, bu bedelin onbinde
beşi oranındaki tutar münferit sözleşmeyi imzalamaya davet edilen istekli
tarafından Kamu İhale Kurumu hesabına yatırılır. Yürürlükten kaldırılan yönetmelik MADDE 46 – (1) 12/9/2007 tarihli ve 26641 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Çerçeve Sözleşme İhalelerinde Uygulanacak Usul ve Esaslara İlişkin
Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır. 5/3/2009 tarihinden önce başlamış
olan ihaleler GEÇİCİ MADDE 1 – (1) İlanı veya
duyurusu 5/3/2009 tarihinden önce yapılmış olan ihaleler, ilan edildiği veya
duyurulduğu tarihte yürürlükte olan Yönetmelik hükümlerine göre
sonuçlandırılır. Yürürlük MADDE 47 – (1) Bu Yönetmelik 5/3/2009 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme MADDE
48 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Kamu İhale Kurumu Başkanı yürütür. |