BAZI
KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA
KANUN
Kanun
No. 5838 Kabul
Tarihi: 18/2/2009
MADDE 1 – 25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı
İşsizlik Sigortası Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE
8 – 2008 ve 2009 yıllarında kısa çalışma için yapılan başvurulara münhasır
olmak üzere, ek 2 nci maddenin ikinci fıkrasında
kısa çalışma için öngörülen azami üç aylık süre, altı ay olarak uygulanır;
üçüncü fıkrasında öngörülen kısa çalışma ödeneği miktarı % 50 oranında
artırılarak ödenir ve kısa çalışma ödeneği olarak yapılan ödemeler,
başlangıçta belirlenen işsizlik ödeneği süresinden düşülmez. Bu
maddenin yayımı tarihinden önce uygunluk tespiti yapılan kısa çalışma
başvurularında süre, işverenin talebi halinde aynı şartlarla ve bu maddede
öngörülen süreyi aşmamak kaydıyla uzatılır.
Bu maddede öngörülen ödenek
miktarı aynı kalmak kaydıyla, kısa çalışma süresini altı ay daha uzatmaya
Bakanlar Kurulu yetkilidir. Ancak, bu dönemde kısa çalışma ödeneği olarak
yapılan ödemeler, başlangıçta belirlenen işsizlik ödeneği süresinden
düşülür.”
MADDE 2 – 31/5/2006 tarihli ve 5510
sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 97 nci maddesinin yedinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Sağlık hizmeti sunucuları,
sunmuş oldukları hizmetlere ilişkin bir ay içinde düzenledikleri fatura ve
eki belgeleri izleyen ayın onbeşine kadar Kuruma
teslim ederler. Fatura teslim tarihi; süresi içinde teslim edilen faturalar
için teslim edildiği ayın onbeşinci günü, süresi
içinde teslim edilmeyen faturalar için ise teslim edildiği ayı takip eden
ayın onbeşinci günü olarak kabul edilir. Fatura
bedelinin tamamı, fatura teslim tarihinden itibaren, altmış gün içinde,
sağlık hizmet sunucularına avans olarak ödenir. Fatura ve eki belgeler, fatura teslim
tarihinden itibaren üç ay içinde incelenerek avans hesabı kapatılır.
İnceleme süresinin takip eden mali yıla sirayet etmesi durumunda, avans
artıkları hakkında 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 35
inci maddesindeki akreditiflere ilişkin hükümler uygulanır.”
MADDE 3 – 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanununun 100 üncü maddesinin dördüncü fıkrasından sonra gelmek
üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Üçüncü fıkra hükümleri
çerçevesinde yetkilendirilen kamu idaresi, yetkilendirildiği hususlarla
sınırlı olarak kendi mevzuatında yer alan yetkileri kullanabilir.”
MADDE 4 – 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanununun 102 nci maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiş, ikinci fıkrasında yer alan “(a) ve (b)
bentlerinde” ibaresi “(b) bendinde” olarak değiştirilmiş ve üçüncü
fıkrasında geçen “8 inci,” ibaresinden sonra gelmek üzere “9 uncu,” ibaresi
eklenmiştir.
“j) 9 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendine göre sigortalılığı sona erenlere ilişkin bildirim
ile 506 sayılı Kanunun geçici 20 nci maddesinde
yer alan sandıklara, sandık iştirakçiliğinin başlama veya sona ermesine
ilişkin bildirimi, süresi içinde ya da Kurumca belirlenen şekle ve usule
uygun olarak yapmayanlar veya Kurumca internet, elektronik veya benzeri
ortamda göndermekle zorunlu tutulduğu halde anılan ortamda göndermeyenler
hakkında, her bir sigortalı veya sandık iştirakçisi için asgari ücret
tutarında idari para cezası uygulanır.”
MADDE 5 – 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Kuruma yapılan bazı
bildirimlerin yeterli sayılması
EK MADDE 1 – İşverenler
tarafından 8 inci, 9 uncu ve 11 inci maddelere göre Kuruma yapılan
sigortalı ve işyerlerine ilişkin bildirimler; 5953 sayılı Basın Mesleğinde
Çalışanlarla Çalıştıranlar Arasındaki Münasebetlerin Tanzimi Hakkında
Kanunun 3 üncü maddesi, 2821 sayılı Sendikalar Kanununun 62 nci maddesi, 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununun
48 inci maddesi ve 4857 sayılı İş Kanununun 3 üncü maddesi hükümleri
uyarınca Bakanlık ile ilgili bölge müdürlüklerine ve Türkiye İş Kurumuna
yapılması gereken bildirimlerin yerine geçer.
Ticaret sicili memurluklarınca
işyeri tesciline ilişkin Kuruma yapılan bildirimlerin dışında, ayrıca Bakanlık
ilgili bölge müdürlüğüne bildirimde bulunulmaz.
Geçici 20 nci
maddede belirtilen sandıklar, Kuruma devir tarihine kadar iştirakçilerinin
sandıkla ilgilerinin başlama ve sona ermesine ilişkin bildirimlerini en geç
on gün içinde Kuruma yaparlar.
Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 6 – 5/5/1983
tarihli ve 2822 sayılı Toplu İş Sözleşmesi, Grev ve Lokavt Kanununun 12 nci maddesinin üçüncü fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle
eklenmiştir.
“Bakanlık;
yetkili sendikanın belirlenmesinde ve istatistiklerin düzenlenmesinde,
kendisine gönderilen üyelik ve istifa bildirimleri ile Sosyal Güvenlik
Kurumuna yapılan işçi bildirimlerini esas alır.”
MADDE 7 – 4/11/2004
tarihli ve 5253 sayılı Dernekler Kanununun 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasının
sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“4857
sayılı İş Kanununun 30 uncu maddesi çerçevesinde özürlülerin ve eski
hükümlülerin mesleki eğitim ve mesleki rehabilitasyonu, kendi
işlerini kurmaları, özürlülerin iş bulmasını sağlayacak destek
teknolojilerine ilişkin projeler ile benzeri projelerde bu oran aranmaz.”
MADDE 8 – 31/12/1960 tarihli ve 193
sayılı Gelir Vergisi Kanununun; 119 uncu maddesine aşağıdaki fıkra, geçici
74 üncü maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“Maliye Bakanlığı, 94 üncü
maddeye göre tevkifat yapacaklardan on ve daha az
hizmet erbabı çalıştıranlar ile hizmet erbabı çalıştırmayanlara ilişkin
olarak beyanname verme süresinden itibaren üç ayı geçmeyecek şekilde, ödeme
zamanı belirlemeye yetkilidir.”
“GEÇİCİ MADDE 75 – 31/12/2013 tarihine kadar, 28/2/2008 tarihli ve 5746
sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında
Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen Ar-Ge ve destek personelinin, bu çalışmaları karşılığında
elde ettikleri ücretleri üzerinden asgari geçim indirimi uygulandıktan
sonra hesaplanan gelir vergisinin; doktoralı olanlar için yüzde 90’ı,
diğerleri için yüzde 80’i verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk
eden vergiden indirilmek suretiyle terkin edilir. Bu süre içerisinde,
anılan maddenin bu maddeye aykırı olan hükmü uygulanmaz.”
MADDE 9 – 13/6/2006 tarihli ve 5520
sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 32 nci
maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 32/A maddesi eklenmiştir.
“İndirimli kurumlar vergisi
MADDE 32/A – (1) Finans ve
sigortacılık sektörlerinde faaliyet gösteren kurumlar, iş ortaklıkları, taahhüt
işleri, 16/7/1997 tarihli ve 4283 sayılı Kanun ile
8/6/1994 tarihli ve 3996 sayılı Kanun kapsamında yapılan yatırımlar ile rödovans sözleşmelerine bağlı olarak yapılan yatırımlar
hariç olmak üzere, bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen ve Hazine
Müsteşarlığı tarafından teşvik belgesine bağlanan yatırımlardan elde edilen
kazançlar, yatırımın kısmen veya tamamen işletilmesine başlanılan hesap
döneminden itibaren yatırıma katkı tutarına ulaşıncaya kadar indirimli
oranlar üzerinden kurumlar vergisine tabi tutulur.
(2) Bu maddenin uygulamasında
yatırıma katkı tutarı, indirimli kurumlar vergisi uygulanmak suretiyle
tahsilinden vazgeçilen vergi yoluyla yatırımların Devletçe karşılanacak
tutarını, bu tutarın yapılan toplam yatırıma bölünmesi suretiyle bulunacak
oran ise yatırıma katkı oranını ifade eder. Bakanlar Kurulu;
a) İstatistikî bölge birimleri
sınıflandırması ile kişi başına düşen milli gelir ve sosyo-ekonomik
gelişmişlik düzeylerini dikkate almak suretiyle illeri gruplandırmaya ve
gruplar itibarıyla teşvik edilecek sektörleri ve bunlara ilişkin yatırım ve
istihdam büyüklüklerini belirlemeye,
b) Her bir il grubu için
yatırıma katkı oranını % 25’i, yatırım tutarı 50 milyon Türk Lirasını aşan
büyük ölçekli yatırımlarda ise % 45’i geçmemek üzere belirlemeye, kurumlar
vergisi oranını % 90’a kadar indirimli uygulatmaya,
c) Yatırım harcamaları içindeki
arsa, bina, kullanılmış makine, yedek parça, yazılım, patent, lisans ve know-how bedeli gibi
harcamaların oranlarını ayrı ayrı veya topluca
sınırlandırmaya,
yetkilidir.
(3) İkinci fıkraya göre
yatırıma katkı ve vergi oranı farklı illerde aynı mükellef tarafından
yapılan yatırımlarda, toplam yatırımın her bir ile isabet eden oranına göre
ilgili ilin yatırıma katkı oranı ve indirimli vergi oranı uygulanır.
(4) Tevsi yatırımlarda, elde
edilen kazancın işletme bütünlüğü çerçevesinde ayrı hesaplarda izlenmek
suretiyle tespit edilebilmesi halinde, indirimli oran bu kazanca uygulanır.
Kazancın ayrı bir şekilde tespit edilememesi halinde ise indirimli oran
uygulanacak kazanç, yapılan tevsi yatırım tutarının, dönem sonunda kurumun
aktifine kayıtlı bulunan toplam sabit kıymet tutarına (devam eden
yatırımlara ait tutarlar da dahil) oranlanması
suretiyle belirlenir. Bu hesaplama sırasında işletme aktifinde yer alan
sabit kıymetlerin kayıtlı değeri, yeniden değerlenmiş tutarları ile dikkate
alınır. İndirimli oran uygulamasına yatırımın kısmen veya tamamen faaliyete
geçtiği geçici vergi döneminde başlanır.
(5) Hesap dönemi itibarıyla
ikinci fıkrada belirtilen şartların sağlanamadığının tespit edilmesi
halinde, söz konusu vergilendirme döneminde indirimli vergi oranı
uygulanması nedeniyle zamanında tahakkuk ettirilmemiş vergiler, vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın gecikme faiziyle birlikte
tahsil olunur.
(6) Yatırımın faaliyete
geçmesinden önce devri halinde, devralan kurum, aynı koşulları yerine
getirmek kaydıyla indirimli vergi oranından yararlanır.
(7) Yatırımın kısmen veya
tamamen faaliyete geçmesinden sonra devri halinde indirimli vergi oranından
devir tarihine kadar devreden, devir tarihinden sonra ise devralan, aynı
koşulları yerine getirmek kaydıyla yatırıma katkı tutarının kalan kısmı
için yararlanır.
(8) Bu madde gelir vergisi
mükellefleri hakkında da uygulanır.
(9) Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.”
MADDE 10 – 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununa aşağıdaki
geçici maddeler eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Bu
Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasında
belirtilen fonlardan, katılımcıları ya da kurucuları tam mükellef gerçek
kişi veya kurum olmayanların portföylerini yöneten ve Sermaye Piyasası
Kurulunun izniyle kurulan portföy yönetim
şirketleri, geçici 1 inci maddenin üçüncü fıkrasının uygulanması yönünden
bu fonların iş merkezi olarak değerlendirilmez, daimi temsilcileri sayılır.
GEÇİCİ MADDE 4 – (1) Münhasıran
tekstil, konfeksiyon ve hazır giyim, deri ve deri
mamulleri sektörlerinde faaliyette bulunanlardan üretim tesislerini
Bakanlar Kurulunca belirlenen illere 31/12/2010 tarihine kadar nakleden ve
asgari 50 kişilik istihdam sağlayan mükelleflerin, bu illerdeki
işletmelerinden sağladıkları kazançlar için nakil tarihini izleyen hesap
döneminden itibaren beş yıl süreyle kurumlar vergisi oranını % 75'i
geçmemek üzere indirimli uygulatmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir. Bu madde
hükmünden gelir vergisi mükellefleri de yararlanır. Bu maddenin
uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.”
MADDE 11 – 25/10/1984 tarihli ve 3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 12 nci
maddesinin (1) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“1. Bir teslimin ihracat
teslimi sayılabilmesi için aşağıdaki şartlar yerine getirilmiş olmalıdır:
a) Teslim yurt dışındaki bir
müşteriye veya bir serbest bölgedeki alıcıya ya da yetkili gümrük antreposu işleticisine
yapılmalı veya mallar yetkili gümrük antreposu işleticisine tevdi
edilmelidir.
b) Teslim konusu mal Türkiye
Cumhuriyeti gümrük bölgesinden çıkarak bir dış ülkeye veya bir serbest
bölgeye vasıl olmalı ya da yetkili gümrük antreposuna konulmalıdır. Teslim
konusu malın ihraç edilmeden önce yurt dışındaki alıcı adına hareket eden
yurt içindeki firmalar veya bizzat alıcı tarafından işlenmesi veya herhangi
bir şekilde değerlendirilmesi durumu değiştirmez.
Yetkili gümrük antrepoları ile
buralarda düzenlenmesi zorunlu belgeleri belirlemeye, konulacak malın cinsi
ve miktarı ile bunların antrepoda bekleme sürelerine ilişkin olarak
sınırlama getirmeye, Gümrük Müsteşarlığının görüşü alınmak suretiyle Maliye
Bakanlığı yetkilidir.
Yetkili gümrük antrepolarının
işleyişine ilişkin olarak bu fıkra uyarınca belirlenen esaslara uyulmaması
halinde ziyaa uğratılan vergi, buna ilişkin
olarak kesilecek ceza ve hesaplanacak gecikme faizinin ödenmesinden katma
değer vergisi iadesi alanla birlikte antrepo işleticisi de müteselsilen sorumludur.”
MADDE 12 – 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 29 uncu
maddesinin (2) numaralı fıkrasının sonunda yer alan “Yılı içinde mahsuben
iade edilemeyen vergi nakden iade edilir. Bakanlar Kurulu, vergi nispeti
indirilen mal ve hizmet grupları ile sektörler itibarıyla, amortismana tabi iktisadi kıymetler dolayısıyla yüklenilen
katma değer vergisinin iade hakkını kaldırmaya; Maliye Bakanlığı, bu
fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.”
ibaresi “Yılı içinde mahsuben iade edilemeyen vergi izleyen yıl içinde
talep edilmesi şartıyla nakden veya mükellefin yukarıda sayılan borçlarına
mahsuben iade edilir. Bakanlar Kurulu, vergi nispeti indirilen mal ve
hizmet grupları ile sektörler itibarıyla, iade hakkını kısmen veya tamamen ya
da amortismana tabi iktisadi
kıymetler dolayısıyla yüklenilen katma değer vergisi ile sınırlı olmak
üzere kaldırmaya; Maliye Bakanlığı, bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul
ve esasları belirlemeye yetkilidir.” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 13 – 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi
Kanununun eki (I) sayılı Listenin (B) cetvelinde yer alan bazı mallara
ilişkin özel tüketim vergisi, bu Kanuna ekli (1) sayılı cetvelde
karşılarında gösterildiği tutarlarda tespit edilmiş, aynı (I) sayılı
Listenin (B) cetveline, bu Kanuna ekli (2) sayılı cetvelde yer alan G.T.İ.P. numaralı mallar, vergi tutarları ile birlikte
eklenmiştir.
MADDE 14 – 13/7/1956 tarihli ve 6802
sayılı Gider Vergileri Kanununun 39 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c)
bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiş
ve maddenin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Kablolu, kablosuz ve mobil internet servis
sağlayıcılığı hizmeti % 5,
d) (a), (b) ve (c) bentleri
kapsamına girmeyen diğer telekomünikasyon hizmetleri %15,”
“Birinci fıkranın (a), (b), (c)
ve (d) bentlerinde yer alan hizmetlerin birlikte veya birbiriyle bağlantılı
olarak verilmesi halinde, her hizmet tabi olduğu oran üzerinden
vergilendirilir. Bakanlar Kurulu, % 25 ve % 15 oranlarını ayrı ayrı veya birlikte % 5’e, % 5 oranını ise sıfıra kadar
indirmeye ve bu oranları kanuni oranlarına kadar artırmaya yetkilidir.”
MADDE 15 – 1/7/1964 tarihli ve 488
sayılı Damga Vergisi Kanununa ekli (1) sayılı tablonun “IV- Makbuzlar ve
diğer kağıtlar” başlıklı bölümünün ikinci fıkrasının sonuna aşağıdaki bent
eklenmiştir.
“f)
Elektronik ortamda birlikte verilen muhtasar
beyanname ve sigorta prim bildirgesinden
sadece muhtasar beyanname için 20
TL”
MADDE 16 – 2/7/1964 tarihli ve 492
sayılı Harçlar Kanununun 63 üncü maddesinin ikinci fıkrasından sonra gelmek
üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Kat irtifaklı gayrimenkul
devir ve iktisaplarında harç, devir ve iktisap bedelinin tamamı üzerinden hesaplanır.”
MADDE 17 – 492 sayılı Harçlar Kanununun (4) sayılı tarifesinin
“I-Tapu işlemleri” başlıklı bölümünün 12 numaralı fıkrası, 13 numaralı
fıkrasının (a) ve (c) bentleri ile 20 numaralı fıkrasının (e) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“12.
Satış vaadi sözleşmeleri ile irtifak hakkı tesisi vaadi sözleşmelerinin
tapu siciline şerhinde, sözleşmede yazılı bedel üzerinden (Bu bedel,
sözleşmeye konu gayrimenkulün emlak vergisi değerinden az, emlak vergisi
değerinin iki katından çok olamaz) bedelsiz olanlarında emlak vergisi
değeri üzerinden (Binde 5,4)”
“a)
Arsa ve arazi üzerine inşa olunacak bina vesair
tesislerin
tescilinde (Her bir bağımsız bölüm vesair tesis
için) 100 TL
Bayındırlık
ve İskan Bakanlığının görüşü alınarak Maliye
Bakanlığınca
tespit ve ilan edilmiş bulunan sosyal mesken,
işçi evleri ve bunlardan daha düşük nitelikteki
meskenlerin
tescilinde
(Her bir bağımsız bölüm için) 50
TL
Tapu
siciline tescil yapılmaması halinde de bu harcın tahsili aynı esaslar dahilinde yürütülür.”
“c)
(a) fıkrası dışında kalan her nevi cins ve kayıt tashihinde (her bir işlem
için) 50 TL”
“e) Gayrimenkul üzerine irtifak
hakkı tesis ve devrinde
(634 sayılı
Kat Mülkiyeti Kanununa göre yapılan kat
irtifakları
hariç olmak üzere) tesis ve devir için ödenen
bedel
(Bu bedel, üzerinde hak tesis edilen gayrimenkulün
emlak
vergisi değerinin iki katından çok olamaz) üzerinden
devir alan için (Binde
15)”
MADDE 18 – 19/3/1985 tarihli ve 3167 sayılı Çekle
Ödemelerin Düzenlenmesi ve Çek Hamillerinin Korunması Hakkında Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 2 – 31/12/2009 tarihine kadar, üzerinde yazılı keşide
tarihinden önce çekin ödenmek için muhatap bankaya ibrazı geçersizdir.”
MADDE 19 – 2/7/1992 tarihli ve 3835 sayılı Ahıska
Türklerinin Türkiye’ye Kabulü ve İskanına Dair Kanuna aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1 – 1/1/2009 tarihinden önce ikamet tezkeresi almak suretiyle
Türkiye'de ikamet eden Ahıska Türklerine bu
maddenin yürürlüğünden itibaren 3 ay içinde müracaat etmeleri halinde;
milli güvenlik açısından sakıncası olmamak şartıyla, 11/2/1964 tarihli ve
403 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu ve diğer ilgili mevzuatta öngörülen
şartlar aranmaksızın, başvuru tarihinden itibaren 6 ay içinde Türk
vatandaşlığına alınarak çifte vatandaşlık statüsü sağlanır. Çifte
vatandaşlık statüsü sağlananlar, Bakanlar Kurulunca belirlenen yerlerde
iskân edilirler.”
MADDE 20 – 5/5/2005 tarihli ve 5345
sayılı Gelir İdaresi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun
11 inci maddesinin birinci fıkrasının (j) bendinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki bent eklenmiş ve mevcut (k) bendi (l) bendi olarak teselsül
ettirilmiştir.
“k) 10/12/2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu kapsamındaki
kamu idarelerine verilmesi gereken her türlü beyanname, bildirge ve benzeri
belgeleri, bu idarelerin mevzuatı gereğince elektronik ortamda bunlar adına
almak.”
MADDE 21 – 5345 sayılı Gelir İdaresi Başkanlığının Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanunun 29 uncu maddesinin üçüncü fıkrasından sonra
gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Gelir İdaresi grup müdürü,
vergi dairesi müdürü, müdür, vergi dairesi müdür yardımcısı ve müdür
yardımcısı kadrolarına atanacakların, yapılacak yazılı ve sözlü sınavlardan
ayrı ayrı yüz tam puan üzerinden en az yetmiş
puan almaları şarttır. Şu kadar ki, Devlet gelir uzmanlığına atandıktan
sonra bu unvanda en az beş yıl hizmeti bulunanlar sınava tabi tutulmadan
müdür olarak atanabilirler. Bu sınavlara katılacak personelin belirlenmesi
ile sınavlara ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.
Vergi dairesi müdürleri,
müdürler ve bunların yardımcıları ile vergi denetmenleri
yer değiştirme suretiyle atamaya tabi olup, buna ilişkin usul ve esaslar
yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 22 – 12/4/2000 tarihli ve 4562
sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun geçici 7 nci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“1/1/2005 tarihinden önce
kesinleşen imar planlarında küçük sanayi sitesi olarak ayrılan veya aynı
tarihten önce, Bakanlık tarafından onaylanan ve yatırım programına alınan
OSB’lerin bulunduğu alanlardaki mera vasıflı taşınmazlar hakkında; ilgili
kamu idarelerince daha önce yapılan kamulaştırma ve diğer işlemler, tezyidi
bedel dahil kamulaştırma, faiz ve diğer bedellerin
ödenmesi kaydıyla geçerli kabul edilir, bu işlemlere dayanılarak ilgili
gerçek ve tüzel kişiler adına tapuda yapılan tesciller korunur, mülkiyete
yönelik Hazinece dava açılmaz, açılmış davalardan vazgeçilir, açılan
davalar sonucunda bu taşınmazların mera olarak sınırlandırılmasına ve özel
sicile yazılmasına dair verilen ve kesinleşen mahkeme kararları uygulanmaz
ve bu kararlar uyarınca tapu kütüklerine konulan şerhler terkin edilir.”
MADDE 23 – 29/6/2001 tarihli ve 4706
sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer
Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanuna aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
“EK MADDE 3 – 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi
Kanununun 32/A maddesi kapsamındaki yatırımlarla ilgili olarak talep edilen
taşınmazın bulunduğu ilçenin mülki sınırları içindeki organize sanayi veya
endüstri bölgelerinde bu yatırımlar için tahsis edilebilecek boş parsel
bulunmaması, gerçekleştirilecek yatırımın toplam tutarının, talep edilen
taşınmazların maliki idarelerce takdir edilecek rayiç değerinin tarım ve
hayvancılık yatırımları için bir, turizm yatırımları için iki, diğer
yatırımlar için üç katından az olmaması kaydıyla; Hazineye, özel bütçeli
idarelere, il özel idarelerine veya belediyelere ait arazi veya arsaların
üzerinde kırkdokuz yıl süreli bağımsız ve sürekli
nitelikli irtifak hakkı tesis edilebilir. 31/8/1956
tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununa tabi alanlar hariç olmak üzere,
Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunması nedeniyle irtifak hakkı tesis
edilemeyen taşınmazlar üzerinde ise aynı şartlarla kırkdokuz
yıl süreli kullanma izni verilebilir.
Yatırımcılar lehine tesis
edilecek irtifak hakkı veya kullanma izinlerinde ilk yıl bedeli, yatırım
konusu taşınmazın emlak vergi değerinin yüzde üçüdür.
İrtifak hakkı veya kullanma
izni verilenlerden ayrıca hasılat payı alınmaz.
İrtifak hakkı tesis edilecek
veya kullanma izni verilecek taşınmazlar üzerindeki kamuya ait ve ihtiyaç
dışı bina ve müştemilat ile üzerinde henüz faaliyete geçmemiş yatırım
bulunan arazi veya arsalar da bu kapsamda değerlendirilir.
İrtifak hakkı tesis edilecek
veya kullanma izni verilecek taşınmazlardan imar planı bulunmayanların
planları ile uygulama projeleri, bedelsiz olarak verilen ön izin süresi
içinde yapılır. Ön izin süresi iki yılı geçemez.
İstihdam edilecek işçi
sayısına, yatırım konusu işletmenin faaliyete geçtiği tarihten itibaren beş
yıl süreyle uyulması zorunludur.
Yatırımcının bu madde
kapsamında belirlenen şartlara uymadığının veya mücbir sebepler hariç öngörülen
sürede yatırımın tamamlanmadığının tespiti halinde, herhangi bir yargı
kararı aranmaksızın irtifak hakkı veya kullanma izni iptal edilir. Bu
durumda taşınmaz üzerindeki tüm yapı ve tesisler sağlam ve işler durumda
tazminat veya bedel ödenmeksizin taşınmaz maliki idareye intikal eder ve
bundan dolayı hak lehtarı veya üçüncü kişilerce herhangi bir hak ve talepte
bulunulamaz. Ancak, öngörülen sürede yatırımın en az yüzde ellisinin
gerçekleştirilmesine rağmen yatırımın tamamlanmaması veya öngörülen
istihdam sayısına yüzde onu aşan oranda uyulmaması halinde ise irtifak
hakkı veya kullanma izni bedelleri için sağlanan indirimler iptal edilir ve
iptal tarihinden itibaren ayrıca hasılat payı
alınır.
İrtifak hakkı veya kullanma
izni süresinin sonunda makine, teçhizat ve demirbaşlar hariç diğer yapı ve
tesisler taşınmaz maliki idareye intikal eder, yatırımcının talep etmesi
halinde ise genel hükümlere göre doğrudan irtifak hakkı tesis edilir veya kullanma
izni verilir.
Hazineye ait
taşınmazlar; tarım ve hayvancılık yatırımları hariç olmak üzere, birinci fıkra kapsamında en az ellimilyon ABD Doları karşılığı Türk Lirası tutarında,
en az yüz kişiye istihdam sağlayacak şekilde ve taşınmazın rayiç değerinin
en az üç katı tutarında yatırım yapacaklara, 492 sayılı Harçlar Kanununun
63 üncü maddesinde yer alan harca esas değer üzerinden doğrudan
satılabilir. Bu yerlerin amacı dışında kullanılmayacağına dair tapu
kütüğüne şerh konulur.
Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye ve ikinci fıkrada belirtilen bedeli Bakanlar
Kurulunca belirlenecek bölgeler itibarıyla farklılaştırmaya ve sıfıra kadar
indirmeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.”
MADDE 24 – 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların
Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 11 – 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Kanunu uyarınca sit alanı ilan edilmesi nedeniyle kesin
inşaat yasağı getirilen alanlarda kalan taşınmazlar için bu maddenin yayımı
tarihinden önce düzenlenmiş olup 31/12/2011 tarihine kadar kullanılmayan
veya kısmen kullanılan belgeler iptal edilir ve yenisi düzenlenmez.”
MADDE 25 – 28/3/2002 tarihli ve 4749
sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 19 – Toprak
Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğünün 2009 yılı finansman açığının
karşılanmasını teminen Hazineden olan görev
zararı alacaklarına ve ödenmemiş sermayesine mahsuben Müsteşarlıkça Toprak
Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğüne Özel Tertip Devlet İç Borçlanma Senedi
ihraç edilebilir. Bu kapsamda ihraç edilecek Özel Tertip Devlet İç
Borçlanma senetleri için, Müsteşarlık Bütçesinin ilgili tertiplerine 1
milyar Türk Lirasına kadar ödenek eklemeye Maliye Bakanı yetkilidir.”
MADDE 26 – 29/5/1986 tarihli ve 3294
sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanununun 4 üncü maddesinin
beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu maddenin (d) bendinde yer
alan gelirler hakkında 30/3/2005 tarihli ve 5326
sayılı Kabahatler Kanununun 17 nci maddesinin
üçüncü fıkrasının birinci cümlesi hükmü uygulanmaz. Bu gelirler tahsilatın yapıldığı ayı takip eden ayın sonuna kadar
vergi daireleri ve muhasebe birimleri tarafından Maliye Bakanlığınca belirlenen
esaslara göre, Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankası nezdindeki Fon hesabına
aktarılır.”
MADDE 27 – 10/10/1984 tarihli ve 3056
sayılı Başbakanlık Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Ekonomi Koordinasyon Kurulu:
EK MADDE 9 – Ekonomi
Koordinasyon Kurulu, Başbakanın belirleyeceği bakanlardan oluşur. Kurul
üyesi Başbakan Yardımcısı, Kurula başkanlık eder.
Ekonomi Koordinasyon Kurulu
toplantılarına konuyla ilgili bakanlar ve kamu görevlileri ile özel sektör,
sivil toplum kuruluşları ve üniversitelerin temsilcileri davet edilebilir.
Ekonomi Koordinasyon Kurulunun
görevleri şunlardır:
a) Ekonomik istikrarla ilgili
gelişmeleri izlemek ve değerlendirmek.
b) Para, kredi, finans, maliye,
borçlanma, gelirler ve diğer ekonomi politikaları ile plan ve programların
tespitinde, uygulanmasında ve güncelleştirilmesinde koordinasyonu sağlamak.
c) Küresel ve ulusal ekonomi
ile ilgili gelişmeleri izlemek, değerlendirmek, gerektiğinde araştırmalar
yapmak veya yaptırmak.
ç) Ekonomik güvenlik ve
ekonomik savunmaya ilişkin ilke ve esasların tespitinde, uygulanmasında ve
güncelleştirilmesinde koordinasyonu sağlamak.
d) Gerektiğinde, gelir azaltıcı
veya harcama artırıcı önerileri değerlendirmek, uygun görülenler hakkında
etki analizlerini yapmak veya yaptırmak.
e) Devlet yardımları
politikalarının tespitinde, uygulanmasında ve güncelleştirilmesinde
koordinasyonu sağlamak.
f) Kurul kararlarının uygulama
süreçlerini izlemek, değerlendirmek; sonuçları ilgili bakanlık, kamu kurum
ve kuruluşlarına bildirmek ve Başbakana sunmak.
Ekonomi Koordinasyon Kurulunun
çalışma usul ve esasları, Kurulda temsil edilecek kamu ve özel sektör kurum
ve kuruluşları ile sekreterya hizmetlerine
ilişkin hususlar yönetmelikle belirlenir.
Kurul, görev alanına giren
konularla ilgili her türlü bilgi ve veriyi, bakanlıklar ve kamu kurum ve
kuruluşlarından isteme yetkisine sahiptir.”
MADDE 28 – 19/3/1969 tarihli ve 1136
sayılı Avukatlık Kanununun 65 inci maddesi, başlığı ile birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Baro keseneği:
MADDE 65 – Baro keseneğinin
yıllık miktarı, genel kurulca belirlenir ve her yılın ocak ve temmuz
aylarında iki eşit taksitte ödenir. Vadesinde ödenmeyen keseneğe T.C.
Merkez Bankası reeskont işlemlerinde uygulanan
faiz oranında yıllık temerrüt faizi uygulanır.
Avukatlık Kanununun 72 ve 73
üncü madde hükümleri saklıdır.”
MADDE 29 – 1136 sayılı Avukatlık Kanununa aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 22 – Bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla ödenmemiş baro keseneği borcunun
tamamının, bu maddenin yürürlük tarihinden itibaren altı ay içinde ödenmesi
halinde, işlemiş faiz borcu silinir. Baro keseneğinin ödenmemesine bağlı
olarak yürütülen levhadan ve sicilden silme işlemleri, altı ay süreyle
durdurulur.”
MADDE 30 – 29/1/2004 tarihli ve 5084
sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 3 – Bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihte bedelsiz irtifak hakkı tesis edilmek veya
kullanma izni verilmek amacıyla ilana çıkılmış ancak, işlemleri
tamamlanmamış taşınmazlar hakkında, mülga 5 inci madde hükümleri uygulanır.
Mülga 5 inci madde kapsamında bedelsiz irtifak hakkı tesis edilen veya kullanma
izni verilen taşınmazlar hakkında söz konusu hükümlerin uygulanmasına devam
edilir.”
MADDE 31 – 18/5/2004 tarihli ve 5174
sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununa
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 16 – Üyelerin oda
ve borsalara, oda ve borsaların da Birliğe ödenmiş aidat borçlarına ait
gecikme zamlarının tamamı ile bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren altı ay içinde üyelerin oda ve borsalara, oda ve borsaların
Birliğe olan aidat borçlarının tamamının ödenmesi halinde, bu borçlara ait
gecikme zamları silinir.”
MADDE 32 – (1) 4447 sayılı İşsizlik
Sigortası Kanununun geçici 7 nci maddesinin
birinci fıkrasındaki “bu maddenin yürürlük tarihinden önceki altı aylık
dönemde” ibaresi “bu maddenin yürürlük tarihinden önceki altı aya veya 2008
yılı Aralık ve 2009 yılı Ocak aylarına ilişkin Sosyal Güvenlik Kurumuna
verilen” şeklinde ve “bir yıl” ibaresi “iki yıl” olarak değiştirilmiştir.
(2) 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun:
a) 5 inci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine “meslek liselerinde okumakta iken
veya yüksek öğrenimleri sırasında zorunlu staja tabi tutulan öğrenciler”
ibaresinden sonra gelmek üzere “ile 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 46 ncı maddesine tabi olarak kısmi zamanlı çalıştırılan
öğrencilerden aylık prime esas kazanç tutarı, 82 nci
maddeye göre belirlenen günlük prime esas kazanç alt sınırının otuz
katından fazla olmayanlar” ibaresi eklenmiştir.
b) 93 üncü maddesinin birinci
fıkrasına, “Bu fıkraya göre haczi yasaklanan gelir, aylık ve ödeneklerin
haczedilmesine ilişkin talepler, borçlunun muvafakati bulunmaması halinde,
icra müdürü tarafından reddedilir.” ibaresi eklenmiştir.
c) Geçici 14 üncü maddesine
“2925 sayılı Tarım İşçileri Sosyal Sigortalar Kanununa göre yaşlılık aylığı
almakta iken çalışmaya başlayanların aylıkları kesilmez ve bunlar hakkında
da bu maddenin sosyal güvenlik destek primi alınmasına ilişkin hükümleri
uygulanır.” fıkrası eklenmiştir.
(3) 4749 sayılı Kamu Finansmanı
ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 2 nci
maddesinin birinci fıkrasına “merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri,”
ibaresinden sonra gelmek üzere “sosyal güvenlik kurumları,” ibaresi
eklenmiştir.
(4) 22/5/2003
tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun 18 inci maddesinin üçüncü fıkrasının
(c) bendine “Mevzuattan veya sözleşmeden doğan haklarını takip” ibaresinden
sonra gelmek üzere “veya yükümlülüklerini yerine getirmek” ibaresi
eklenmiştir.
(5) 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanununun 99 uncu maddesinde yer alan “Muhtasar beyannamenin şekil, içerik
ve eklerini belirlemeye” ibaresi “Muhtasar beyannamenin şekil, içerik ve
ekleri ile üçer aylık verilen beyannamelerin dönemini aylık olarak
belirlemeye” şeklinde değiştirilmiştir.
(6) 5520 sayılı Kurumlar
Vergisi Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendinde yer
alan “Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğü.” ibaresi “Şans oyunları lisans
veya işletim hakkının hasılatın belli oranında hesaplanan pay karşılığında
verilmesi halinde bu hakkı devralan kurumlar hariç olmak üzere, 14/3/2007 tarihli ve 5602 sayılı Şans Oyunları
Hasılatından Alınan Vergi, Fon ve Payların Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 3
üncü maddesinde tanımlanan ilgili kurum ve kuruluşlar.” şeklinde
değiştirilmiştir.
(7) 3065 sayılı Katma Değer
Vergisi Kanununun geçici 17 nci maddesinde yer
alan “31/12/2008” ibaresi “31/12/2010” olarak
değiştirilmiştir.
(8) 6802 sayılı Gider Vergileri
Kanununun 29 uncu maddesinin birinci fıkrasının (t) bendinde yer alan
“Emeklilik yatırım fonlarının,” ibaresi “Emeklilik yatırım fonlarının,
menkul kıymet yatırım fonlarının ve menkul kıymet yatırım ortaklıklarının,”
şeklinde değiştirilmiştir.
(9) 492 sayılı Harçlar
Kanununun mükerrer 138 inci maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan “maktu
harçları yarısına kadar, nispi harçları ise bu fıkra ile artırılmadan
önceki seviyelerine indirmeye,” ibaresi “maktu harçları yarısına, nispi
harçları ise Kanunla belirlenen oranların onda birine kadar indirmeye,”
şeklinde değiştirilmiştir.
(10) 14/3/2007
tarihli ve 5602 sayılı Şans Oyunları Hasılatından Alınan Vergi, Fon ve
Payların Düzenlenmesi Hakkında Kanunun;
a) 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (g) bendinde yer alan “hesaplanan ödenecek ikramiyeler” ibaresi
“hesaplanan ve süresi içinde iştirakçilere ödenen ikramiyeler” şeklinde
değiştirilmiştir.
b) 5 inci maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan “talebi ve” ibaresi “talebi veya” olarak
değiştirilmiştir.
c) 8 inci maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan “saymanlığına” ibaresi “muhasebe birimi hesabına” şeklinde
değiştirilmiştir.
(11) 21/7/1953
tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun;
a) 106 ncı
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “anlaşılan 5.000.000 liraya kadar
(5.000.000 lira dahil)” ibaresi “anlaşılan ve 213
sayılı Kanun kapsamına giren amme alacaklarında 10 Türk Lirasına (10 Türk
Lirası dahil), diğer amme alacaklarında 20 Türk Lirasına (20 Türk Lirası
dahil) kadar” şeklinde, “Bakanlar Kurulu, bu miktarı on katına” ibaresi
“Bakanlar Kurulu, bu tutarları topluca veya ayrı ayrı
on katına” şeklinde değiştirilmiştir.
b) 107 nci maddesinin altıncı fıkrasında yer alan “tahsile
yönelik bilgilerin verilmesi sırrın ifşaı sayılmaz.”
ibaresi “tahsile yönelik bilgilerin ve 22/A maddesine göre borcun
olmadığına dair belgeyi arama zorunluluğu getirilen kurum ve kuruluşlara,
ödeme ve işleme taraf olanlara ilişkin borç bilgilerinin verilmesi sırrın ifşaı sayılmaz; bu kurum ve kuruluşlarda vazifeli
bulunan kimseler edindikleri bilgileri ifşa ettikleri takdirde birinci
fıkra hükmüne göre cezalandırılırlar.” şeklinde değiştirilmiştir.
(12) 5345 sayılı Gelir İdaresi
Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun;
a) 18 inci maddesinin (c)
bendindeki “Başkanlığı” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya Başkanlığın
görev alanı ile ilgili işlemlerden dolayı Bakanlık husumetiyle açılan idarî
davalarla sınırlı olmak üzere Bakanlığı” ibaresi eklenmiştir.
b) 24 üncü
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “bu işlemler ile diğer işlemlerinden
dolayı idarî yargı mercileri nezdinde yaratılan ihtilaflarla ilgili olarak
bu merciler nezdinde talep ve savunmalarda bulunmak” ibaresi “bu işlemler
ile personel atama, disiplin, terfi, sicil, harcırah ve benzeri özlük
işlemlerinden dolayı idarî yargı mercileri nezdinde yaratılan ihtilaflarla
ilgili olarak bu merciler nezdinde talep ve savunmalarda bulunmak” şeklinde
değiştirilmiştir.
c) 29 uncu
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “Yapılacak yeterlik sınavında
başarılı olanlar vergi denetmenliğine atanırlar.”
cümlesi “Yapılacak yeterlik sınavında başarılı olanlar vergi denetmenliğine, başarılı olamayanlar ise derecelerine
uygun memur kadrosuna atanırlar.” şeklinde; üçüncü fıkrasında yer alan
“Yapılacak yeterlik sınavında başarılı olanlar durumlarına uygun Devlet
gelir uzmanlığı, vergi istihbarat uzmanlığı veya gelir uzmanlığına
atanırlar.” cümlesi “Yapılacak yeterlik sınavında başarılı olanlar
durumlarına uygun Devlet gelir uzmanlığı, gelir uzmanlığı veya vergi
istihbarat uzmanlığına, başarılı olamayanlar ise derecelerine uygun memur
kadrosuna atanırlar.” şeklinde değiştirilmiştir.
(13) 5084 sayılı Yatırımların
ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanunun 3 üncü, 4 üncü ve 6 ncı maddelerinin
birinci fıkralarında yer alan “31.12.2008” ibareleri “31/12/2009”
şeklinde değiştirilmiş, 7 nci maddesinin (h)
bendinde yer alan “31/12/2007” ibaresinden önce gelmek üzere “31/12/2004
tarihine kadar tamamlananlar için 31/12/2009 tarihine kadar,” ibaresi
eklenmiştir.
(14) 25/4/2006
tarihli ve 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununun 45 inci maddesinin
birinci fıkrasının ikinci cümlesinde yer alan “kurumların” ibaresi
“kurumlar ile 5411 sayılı Bankacılık Kanunu çerçevesinde faaliyette bulunan
bankaların” şeklinde değiştirilmiştir.
(15) 13/10/1983
tarihli ve 2919 sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği
Teşkilat Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer
alan “raportörler” ibaresi “uzmanlar” olarak değiştirilmiştir.
(16) 5084 sayılı Yatırımların
ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanunun 5 inci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
(17) 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz
Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanunun;
a) 4 üncü maddesinin son
fıkrasında yer alan “organize hayvancılık yapacaklar ile kamu kurum ve kuruluşlarına,”
ibaresi ve “üzerinde en az onmilyon ABD Doları
karşılığı Türk Lirası tutarında ve en az elli kişi istihdam sağlayacak
yatırım yapacaklara,” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.
b) 6 ncı
maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
(18) 492 sayılı Harçlar
Kanununun (4) sayılı tarifesinin
sonunda yer alan “Bu tarifenin 13 numaralı bendinin (a) ve (c) fıkralarında
belirtilen işlemlerden emlâk vergisi bildirimi verilmesini gerektirenlerin
1319 sayılı Emlâk Vergisi Kanununda yazılı bildirim verme süresi sonuna
kadar tapuda gösterilmemesi halinde harç % 50 fazlasıyla alınır.” hükmü
yürürlükten kaldırılmıştır.
(19) 29/6/1956
tarihli ve 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun 711 inci maddesinin üçüncü
fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1 – Menkul kıymet yatırım fonlarının sermaye
piyasalarında yaptıkları işlemlerle ilgili olarak, bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten önceki dönemler için banka ve sigorta muameleleri vergisi
tarhiyatı yapılmaz, daha önce yapılan tarhiyatlardan vazgeçilir, tahakkuk
eden tutarlar terkin edilir. Tahsil edilmiş tutarlar red
ve iade edilmez.
GEÇİCİ MADDE 2 – İlgili trafik sicilinde adlarına kayıt ve
tescilli bulunan, model yılı 1979 veya daha eski olan motorlu taşıtlarını;
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 30/6/2010 tarihine kadar
ilgili yönetmelik hükümleri gereğince kayıt ve tescillerinin silinmesi ve
hurdaya çıkarılması suretiyle il özel idarelerine bedelsiz olarak teslim
edenler adına veya 10/7/2003 tarihli ve 4925 sayılı Karayolu Taşıma
Kanununun 33 üncü maddesinin beşinci fıkrasında düzenlenen uygulama
çerçevesinde Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu
(MKEK) Hurda İşletmesi Müdürlüğüne ait hurda müdürlüklerinden herhangi
birine teslim eden gerçek ve tüzel kişilerden, yük ve yolcu
taşımacılığı dışında bilanço
esasına göre defter tutmayı gerektiren başkaca ticari veya mesleki
faaliyetten dolayı mükellefiyeti bulunmayanlar adına, hurdaya çıkarılan
taşıta ilişkin olarak 31/12/2009 tarihine kadar tahakkuk etmiş ve ödenmemiş
olan motorlu taşıtlar vergisi ile bu vergiye ilişkin gecikme zammı, gecikme
faizi, vergi cezaları ve 31/12/2008 tarihine kadar tescil plakasına kesilen
idari para cezaları terkin edilir.
Motorlu taşıtlarını noter satış
senediyle veya kamu kurum ve kuruluşlarından satın alıp ilgili trafik
tescil kuruluşunda adlarına kayıt ve tescil ettirmemiş olan ve bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla yük ve yolcu taşımacılığı dışında
bilanço esasına göre defter tutmayı gerektiren başkaca ticari veya mesleki
faaliyetten dolayı mükellefiyeti bulunmayan gerçek ve tüzel kişiler, bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 31/12/2009
tarihine kadar kayıt ve tescil işlemlerini tamamlayarak bu maddenin
öngördüğü diğer şartları da yerine getirmeleri halinde bu madde hükmünden
yararlanabilirler.
Bu madde kapsamında trafik
tescil kayıtları silinen motorlu taşıtların, adlarına tescil kaydı
bulunanlar tarafından ilgili kurumlara teslimi ile il özel idarelerinin bu
kapsamda teslim aldıkları hurda taşıtların satışından elde ettikleri
kazançlar ve bu faaliyetlerle ilgili olarak yapılan işlemler ve düzenlenen kağıtlar her türlü vergi, resim ve harçtan müstesnadır,
bu madde kapsamında yapılan motorlu taşıt teslimlerine ilişkin olarak 3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 30 uncu maddesinin (a) bendi hükmü
uygulanmaz.
Bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarih itibarıyla mevcut olmayan veya herhangi bir nedenle motorlu taşıt
vasfını kaybetmiş olup model yılı 1998 ve daha eski olan taşıtların, bu
durumlarının kanaat verici belgelerle tevsik edilmesi veya ilgili trafik
tescil kuruluşu nezdinde adlarına kayıtlı olanlar tarafından yazılı
bildirimde bulunulması halinde, bu taşıtlara ait motorlu taşıtlar
vergilerinin 1/4’ünün 31/12/2009 tarihine kadar
ödenmesi şartıyla, kalan vergi aslı, gecikme zammı, gecikme faizi, vergi
cezaları ve tescil plakasına kesilen idari para cezalarının tamamının
tahsilinden vazgeçilir ve ödemeyi müteakip trafik tescil kayıtları silinir.
Bu fıkra kapsamında trafik tescil kayıtları silinen motorlu taşıtların daha
sonra bulunması veya varlığının tespiti halinde, terkin tarihi itibarıyla
trafik tescil kaydı yapılır. Bu takdirde terkin edilen vergi ve diğer amme
alacakları ayrıca bir işleme gerek olmaksızın bulundukları veya tespit
edildikleri yılın Ocak ayında motorlu taşıtlar vergisi adıyla tahakkuk
etmiş sayılır ve Ocak ayının son günü vade tarihi kabul edilerek takip ve
tahsil edilir. Bulunan veya varlığı tespit edilen taşıtın noter satış
senediyle veya kamu kurum ve kuruluşlarından satın alındığının tevsiki
halinde taşıt, satış tarihi itibarıyla alıcı adına tescil edilir ve alıcı
adına motorlu taşıtlar vergisi mükellefiyeti tesis edilir.
5/7/2003
tarihinden önce çalınan motorlu taşıtlara ilişkin, çalınma tarihinden
bulunma tarihine kadar, henüz bulunmadıysa 5/7/2003 tarihine kadar olan
vergilendirme dönemlerine ait olup bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih
itibarıyla ödenmemiş olan motorlu taşıtlar vergisi ile bu vergiye ilişkin
gecikme zammı, gecikme faizi, vergi cezaları ve tescil plakasına kesilen
idari para cezaları terkin edilir.
13/10/1983
tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 20 nci
maddesinin, 21/5/1997 tarihli ve 4262 sayılı Kanunun 2 nci
maddesi ile değiştirilen (d) bendinin yürürlük tarihinden önce, noterler
vasıtasıyla satışı yapılan motorlu taşıtlar için, noter satış senedinin
düzenlendiği tarihten sonra satıcılar adına tahakkuk eden motorlu taşıtlar
vergileri, gecikme zamları, gecikme faizleri ile vergi cezaları, taşıtın
31/12/2009 tarihine kadar alıcısı adına tescili kaydıyla, 4/1/1961 tarihli
ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununda belirtilen düzeltme zamanaşımı
hükümlerine tabi olmaksızın düzeltilir. Motorlu taşıtlar vergisinde
düzeltme yapılan bu taşıtlarla ilgili olarak 31/12/2003
tarihinden önce tescil plakasına kesilen idari para cezalarının tahsilinden
vazgeçilir. Bu fıkra kapsamına giren amme alacaklarına karşılık bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten önce tahsil edilmiş tutarlar red
ve iade edilmez. Bu hüküm, bu fıkra kapsamına giren taşıtlardan, bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce alıcısı adına tescil edilmiş
olanlar için de uygulanır.
Bu madde hükmünden gerçeğe
aykırı bildirimde bulunmak suretiyle yararlananlar, bu fiilleri başkaca bir
suç teşkil etmediği takdirde 26/9/2004 tarihli ve
5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 206 ncı maddesi
gereğince, il özel idareleri ve MKEK Hurda İşletmesi Müdürlüğünce bu madde
hükmüne göre teslim alınan taşıtları, taşıt vasfını kaybettirecek şekilde
kullanılamaz hale getirmeyenler ile bu hususa ilişkin gerekli tedbirleri
almayanlar aynı Kanunun 257 nci maddesi gereğince
cezalandırılır.
Bu madde kapsamında tescil kayıtları
silinen motorlu taşıtlara ait daha önce ödenmiş olan motorlu taşıtlar
vergisi ile buna ilişkin gecikme zammı, gecikme faizi, vergi cezaları ve
idari para cezaları red ve iade edilmez. Tescil
kayıtları silinen bu taşıtlar üzerine 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tatbik edilmiş olan hacizler
kaldırılır.
Dördüncü fıkra gereğince trafik
tescil kayıtları silinecek taşıtların, motorlu taşıt vasfını kaybettikleri
haller ile mevcut olmadıklarının kabul edileceği durumları tespite ve bu
maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye, İçişleri ve
Maliye bakanlıkları müştereken yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 3 – 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli
(II) sayılı listede yer alan ve 1/8/2002 - 21/7/2005 tarihleri arasında
87.03 G.T.İ.P. numarasından özel tüketim vergisi
beyan edilmesi gerekirken 87.04 G.T.İ.P. numarasından özel tüketim vergisi
beyan edilen araçlarla ilgili olarak, bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten önceki dönemler için özel tüketim vergisi tarhiyatı yapılmaz, daha
önce yapılan tarhiyatlardan vazgeçilir, tahakkuk eden tutarlar terkin
edilir. Tahsil edilmiş tutarlar red ve iade
edilmez.
GEÇİCİ MADDE 4 – Bu Kanunun
yayımlandığı tarihten önce yeterlik sınavına giren vergi denetmen yardımcılarından,
yapılan bu sınavlarda başarılı olamayan ve halen Gelir İdaresi Başkanlığı
kadrolarında görev yapanlar, bu Kanunun yayımlandığı tarihten itibaren altı
aydan az olmamak üzere Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından belirlenecek
tarihte bir defaya mahsus olmak üzere düzenlenecek yeterlik sınavına
çağrılırlar. Yapılan yeterlik sınavına girenlerden başarılı olanlar
vergi denetmenliğine, başarılı olamayanlar ise
derecelerine uygun memur kadrosuna atanırlar.
Bu Kanunun yayımlandığı
tarihten önce yapılan gelir uzmanlığı özel sınavlarının birinde aldığı not
daha sonra yapılan sınavda geçerli sayılarak gelir uzmanlığı kadrolarına
atanmış olanların bu atamaları kazanılmış hak olarak kabul edilir ve bu
gerekçe ile atamalarının iptaline yönelik işlem yapılmaz.
GEÇİCİ MADDE 5 – 7/6/2005 tarihli ve
5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanunu kapsamındaki
üyelerin odalara, odaların Birliğe olan ödenmemiş aidat borçlarına ait
gecikme zammının tamamı ile bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
altı ay içinde üyelerin odalara, odaların Birliğe olan aidat borçlarının
tamamının ödenmesi halinde bu borçlara ait gecikme zamları silinir.
GEÇİCİ MADDE 6 – Bu Kanunla 492 sayılı Harçlar Kanununun (4)
sayılı tarifesinin “I-Tapu İşlemleri” başlıklı bölümünün (13) numaralı
fıkrasının (a) ve (c) bentlerinde yapılan değişiklik ile aynı tarifenin
sonunda yer alan hükmün kaldırılmasına yönelik düzenleme, bu Kanunun
yayımlandığı tarihten önce; cins tashihi yapılmamış arsa ve arazi üzerine
inşa olunan bina vesair tesislerin tescili ile
Bayındırlık ve İskan Bakanlığının görüşü alınarak
Maliye Bakanlığınca tespit ve ilan edilmiş bulunan sosyal mesken, işçi
evleri ve bunlardan daha düşük nitelikteki meskenlerin tescilinde ve
bunların dışında kalan her nevi cins ve kayıt tashihinde de uygulanır ve
ayrıca vergi cezası ve gecikme faizi aranmaz. Ancak, bu Kanunun yayımı
tarihinden önce tahsil edilmiş tutarlar iade edilmez, tarh ve tahakkuk
ettirilmiş olan harçların takip ve tahsiline devam edilir.
MADDE 33 – Bu Kanunun;
a) 8 inci maddesi, 14 üncü
maddesi, 32 nci maddesinin (1) ve (8) numaralı
fıkraları ile geçici 1 inci maddesi yayımını izleyen aybaşında,
b) 32 nci
maddesinin (6) , (7) ve (13)
numaralı fıkraları 1/1/2009 tarihinden
geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
c) 32 nci
maddesinin (2) numaralı fıkrasının (a) ve (c) bentleri 1/10/2008
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
ç) 4 üncü, 5 inci ve 6 ncı maddeleri 1/8/2009
tarihinde,
d) 26 ncı
maddesi 1/1/2010 tarihinde,
e) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe
girer.
MADDE 34 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
1 Sayılı
Cetvel
G.T.İ.P. NO. Mal İsmi
Vergi
Tutarı (TL) Birimi
(Yağlama
yağları; diğer yağlar)
2710.19.71.00.00 Özel bir
işleme tabi tutulacak olanlar 0,9345
Kilogram
(Yağlama
yağları; diğer yağlar)
2710.19.75.00.00 2710.19.71.00
Alt pozisyonunda belirtilen
işlemlerden başka bir işlemle kimyasal
değişime
tabi tutulacak
olanlar 0,9345
Kilogram
(Yağlama
yağları; diğer yağlar)
2710.19.81.00.00 Motor
yağları, kompresör yağlama
yağları, türbin yağlama yağları 0,9345
Kilogram
(Yağlama
yağları; diğer yağlar)
2710.19.83.00.00 Hidrolik
amaçlara mahsus sıvı yağlar 0,9345
Kilogram
(Yağlama
yağları; diğer yağlar)
2710.19.85.00.00 Beyaz
yağlar, sıvı parafin 0,9345
Kilogram
(Yağlama
yağları; diğer yağlar)
2710.19.87.00.00 Dişli
yağları ve redüktör yağları 0,9345
Kilogram
(Yağlama
yağları; diğer yağlar)
2710.19.91.00.00 Metal
işlemeye mahsus bileşikler, kalıp
çıkarma yağları, aşınmayı önleyici yağlar 0,9345
Kilogram
(Yağlama
yağları; diğer yağlar)
2710.19.93.00.00 Elektrik izolasyonuna mahsus yağlar 0,9345 Kilogram
(Yağlama
yağları; diğer yağlar)
2710.19.99.00.25 Diğer
madeni yağlar 0,9345
Kilogram
(Yağlama
yağları; diğer yağlar)
2710.19.99.00.21 Spindle oil 0,9345
Kilogram
(Yağlama
yağları; diğer yağlar)
2710.19.99.00.22 Light neutral 0,9345
Kilogram
(Yağlama
yağları; diğer yağlar)
2710.19.99.00.23 Heavy neutral 0,9345
Kilogram
(Yağlama
yağları; diğer yağlar)
2710.19.99.00.24 Bright stock 0,9345
Kilogram
(Yağlama
yağları; diğer yağlar)
2710.19.99.00.98 Diğerleri 0,9345
Kilogram (Yalnız
baz yağlar)
2 Sayılı Cetvel
G.T.İ.P.
NO. Mal
İsmi
Vergi
Tutarı (TL) Birimi
(Yağlama
müstahzarları)
3403.11.00.00.00 Dokumaya
elverişli maddelerin, deri ve
köselenin, post ve kürklerin veya diğer
maddelerin işlenmesine mahsus
müstahzarlar 0,9345 Kilogram
(Yağlama
müstahzarları)
3403.19.10.00.00 Esas
madde olarak kabul edilmemek
şartıyla, ağırlık itibarıyla % 70 veya
daha fazla petrol yağları veya bitümenli
minerallerden elde edilen yağları içerenler 0,9345
Kilogram
(Yağlama
müstahzarları)
3403.19.91.00.00 Makina, cihaz ve taşıtların yağlanmasında
kullanılan müstahzarlar 0,9345
Kilogram
(Yağlama
müstahzarları)
3403.19.99.00.00 Diğerleri
0,9345
Kilogram
(Yağlama
müstahzarları)
3403.91.00.00.00 Dokumaya
elverişli maddelerin, deri ve
köselenin, post ve kürklerin veya diğer
maddelerin işlenmesine mahsus
müstahzarlar 0,9345
Kilogram
(Yağlama
müstahzarları)
3403.99.10.00.00 Makina, cihaz ve taşıtların yağlanmasında
kullanılan müstahzarlar 0,9345 Kilogram
(Yağlama
müstahzarları)
3403.99.90.00.00 Diğerleri
0,9345
Kilogram
(Petrol yağları veya bitümenli
minerallerden
elde edilen yağları içerenler)
3811.21.00.10.00 Mineral
yağlar veya mineral yağlar gibi
aynı amaçla kullanılan diğer sıvı yağlar için
diğer müstahzar katkılar 1,6135
Kilogram
(Petrol yağları veya bitümenli
minerallerden
elde edilen yağları içermeyenler)
3811.29.00.10.00 Mineral yağlar
veya mineral yağlar gibi aynı
amaçla kullanılan diğer sıvı yağlar için diğer
müstahzar katkılar 1,6135
Kilogram
28/2/2009
|