Dış Ticaret Müsteşarlığından: DAHİLDE
İŞLEME REJİMİ TEBLİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR TEBLİĞ (İHRACAT:
2008/15) MADDE 1 – 20/12/2006
tarihli ve 26382 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İhracat 2006/12 sayılı
Dahilde İşleme Rejimi Tebliğinin “Geri Ödemenin Kapsamı” başlıklı 11 inci
maddesinin (2) ve (3) numaralı fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(2) Ancak, dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme
izni kapsamında A.TR dolaşım belgesi eşliğinde Avrupa Topluluğuna üye
ülkelere ihraç edilecek işlem görmüş ürünün elde edilmesinde kullanılacak
hammadde, yardımcı madde, yarı mamul, mamul ile değişmemiş eşyanın gümrük
vergisi ile varsa toplu konut fonunun tahsil edilmesi ve bu vergilerin
haricindeki vergilerin teminata bağlanması suretiyle ithalatına izin
verilebilir. Bu kapsamda yapılacak ithalat esnasında ilgili gümrük
idarelerince, sadece şartlı muafiyet sistemi çerçevesinde yapılan ithalatta
aranan bilgi ve belgeler aranır. (3) Ayrıca, dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme
izni kapsamında menşe ispat belgeleri eşliğinde Avrupa Topluluğuna üye
ülkelere, Pan-Avrupa Menşe Kümülasyonuna taraf ülkelere, Pan-Avrupa-Akdeniz
Menşe Kümülasyonuna taraf ülkelere veya Serbest Ticaret Anlaşması imzalanmış
bir ülkeye ihraç edilecek işlem görmüş ürünün elde edilmesinde kullanılacak
hammadde, yardımcı madde, yarı mamul, mamul ile değişmemiş eşyanın gümrük
vergisi ile varsa toplu konut fonunun tahsil edilmesi ve bu vergilerin
haricindeki vergilerin teminata bağlanması suretiyle ithalatına izin verilebilir.
Bu kapsamda yapılacak ithalat esnasında ilgili gümrük idarelerince, sadece
şartlı muafiyet sistemi çerçevesinde yapılan ithalatta aranan bilgi ve
belgeler aranır.” MADDE 2 – Aynı
Tebliğin “Telafi edici verginin ödenmesi” başlıklı 33 üncü maddesinin (2)
numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(2) Şartlı muafiyet sistemi kapsamında A.TR dolaşım
belgesi eşliğinde Avrupa Topluluğuna üye ülkelere; a) 1/2007 sayılı Türkiye-AT Ortaklık Konseyi Kararına
istinaden gerçekleştirilen işlenmiş tarım ürünleri ihracatında, bu ürünlerin
elde edilmesinde üçüncü ülke menşeli tarım ürünü, sanayi ürünü ve/veya
işlenmiş tarım ürünü kullanılmış ise bu ürünlere ilişkin verginin tahsili
aranır. b) 1/2007 sayılı Türkiye-AT Ortaklık Konseyi Kararı
kapsamı dışında gerçekleştirilen işlenmiş tarım ürünleri ihracatında, bu
ürünlerin elde edilmesinde üçüncü ülke menşeli sanayi ürünü kullanılmış ise
bu ürüne ilişkin vergi; işlenmiş tarım ürünü kullanılmış ise bu üründeki
sadece sanayi payına ilişkin vergi ödenir; ancak bu ürünlerin elde
edilmesinde tarım ürünü kullanılmış ise bu ürüne ilişkin verginin tahsili
aranmaz.” MADDE 3 – Aynı
Tebliğin “Kapatma müracaatının değerlendirilmesi” başlıklı 38 inci maddesinin
(4) ve (5) numaralı fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(4) Dahilde işleme izin belgesi kapsamındaki döviz
kullanım oranının hesaplanmasında, yurt içi alımlar hariç CIF ithal tutarının
(Fatura bedelinin CIF ABD Dolarına karşılık gelen değerinin) FOB ihraç
tutarına olan yüzde oranı esas alınır. (5) Şartlı muafiyet sistemi çerçevesindeki dahilde
işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında, A.TR dolaşım belgesi
eşliğinde Avrupa Topluluğuna üye ülkelere veya menşe ispat belgeleri
eşliğinde Avrupa Topluluğuna üye ülkelere, Pan-Avrupa Menşe Kümülasyonuna
taraf ülkelere, Pan-Avrupa-Akdeniz Menşe Kümülasyonuna taraf ülkelere veya
Serbest Ticaret Anlaşması imzalanmış bir ülkeye işlem görmüş ürünün ihraç
edilmesi halinde, bu ürünün elde edilmesinde kullanılan eşyaya ilişkin varsa
telafi edici verginin bu Tebliğin 33 üncü maddesi hükmü çerçevesinde her bir
ihracata ilişkin gümrük beyannamesi bazında ödendiğine dair makbuzun tevsiki
aranır. Belge/izin kapsamında ödenen telafi edici vergiye ait makbuz üzerine,
ihracatçı birlikleri genel sekreterliklerince/gümrük idaresince belge/izin
kapsamında kullanılan tutar belirtilmek suretiyle meşruhat düşülür. Telafi
edici verginin fazla ödendiği ihracata ilişkin gümrük beyannameleri ile
telafi edici verginin eksik ödendiği ihracata ilişkin gümrük beyannamelerinin
birlikte bulunduğu durumlarda; eksik ödenen ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri dikkate alınarak hesaplanan telafi
edici vergiye ilişkin kısmın, 4458 sayılı Gümrük Kanununun 211 inci maddesi
saklı kalmak kaydıyla, fazla ödenen telafi edici vergiye ilişkin kısımdan
düşülmesi suretiyle belge/izin taahhüt kapatma işlemi tekemmül ettirilir.
Belge ihracat taahhüdünün kapatılması için yapılacak müracaat sırasında ibraz
edilen ve ek-8’deki telafi edici vergi tablosunda yer alan bilgilerin ilgili
ihracatçı birlikleri genel sekreterliğince doğruluğu kontrol edilir. Belge
kapsamındaki mahsup işleminde; ilgili firma tarafından mahsup işlemine
ilişkin hesaplamalara ek-8’de yer alan telafi edici vergi tablosunda yer
verilmiş olması kaydıyla, tescil
tarihi itibarıyla telafi edici verginin fazla ödendiği gümrük beyannamesinin
telafi edici verginin eksik ödendiği gümrük beyannamesinden önceki tarihli
olması durumunda, telafi edici verginin eksik ödendiği gümrük beyannamesinin
tescil tarihi esas alınır; telafi edici verginin eksik ödendiği gümrük
beyannamesinin telafi edici verginin fazla ödendiği gümrük beyannamesinden
önceki tarihli olması durumunda ise, telafi edici verginin fazla ödendiği
gümrük beyannamesinin tescil tarihi esas alınır ve eksik ödenen telafi edici
vergiye ilişkin kısım 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun hükümleri dikkate alınarak hesaplanır. Ancak, belge sahibi firma
tarafından talep edilmesi halinde, belge kapsamında ihracat taahhüt kapatma
işleminde kullanılmak istenilen ve tescil tarihi itibarıyla, telafi edici verginin eksik yatırıldığı
tespit edilen en son tarihli ihracata ilişkin gümrük beyannamesinin tescil
tarihi, mahsup işleminde esas alınabilir. Mahsup işlemini müteakip halen
ödenmesi gereken telafi edici verginin bulunduğu durumda, 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri dikkate alınarak
hesaplanan telafi edici vergiye ilişkin eksik kısmın ilgili gümrük
beyannamesi itibarıyla yatırıldığına ilişkin bilgi ve belgelerin tevsiki
kaydıyla belge taahhüt kapatma işlemi tekemmül ettirilir.” MADDE 4 – Aynı
Tebliğe aşağıdaki Geçici 11 inci madde eklenmiştir. “GEÇİCİ MADDE
11 – (1) Dünya genelinde yaşanan ekonomik kriz nedeniyle, bu maddenin
yürürlüğe giriş tarihinden önce düzenlenmiş ve henüz ihracat taahhüt hesabı
kapatılmamış dahilde işleme izin belgelerine, sadece belge kapsamındaki eksik
ihracatın tamamlanmasını teminen; a) Belge süresi sona ermiş belgeler için, bu maddenin
yürürlüğe giriş tarihinden itibaren 1 (bir) ay içerisinde elektronik ortamda
Müsteşarlığa müracaat edilmesi (elektronik ortamda düzenlenmemiş bulunan
dahilde işleme izin belgeleri açısından ilgili ihracatçı birlikleri genel
sekreterliğine müracaat edilmesi) kaydıyla, b) Belge süresi sona ermemiş belgeler için ise, en geç
belge süresi sonundan itibaren 1 (bir) ay içerisinde elektronik ortamda Müsteşarlığa
müracaat edilmesi (elektronik ortamda düzenlenmemiş bulunan dahilde işleme
izin belgeleri açısından ilgili ihracatçı birlikleri genel sekreterliğine
müracaat edilmesi) kaydıyla, bu ek süre müracaatının uygun görüldüğü tarihten
itibaren, belge orijinal süresini aşmamak üzere azami 6 (altı) aya kadar
haklı sebebe ilişkin ek süre verilir.” MADDE 5 – Aynı
Tebliğ eki ek-8 ekteki şekilde değiştirilmiştir. MADDE
6 – Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. MADDE 7 – Bu
Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür. Ek-8 Telafi Edici Vergi
Tablosu |