KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ
KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 5812 Kabul
Tarihi: 20/11/2008
MADDE 1 – 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü
maddesinin (b) bendi aşağıdaki şekilde; (e) bendinde yer alan “malzemeler”
ibaresi “hizmetler” şeklinde değiştirilmiş, aynı bendin sonuna “ile araştırma-geliştirme
faaliyetleri kapsamında Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumundan
yapacakları mal, hizmet ve danışmanlık hizmet alımları, et ve et ürünleri
için Et ve Balık Kurumu Genel Müdürlüğünden, ray üstünde çeken ve çekilen
araçlarda kullanılan monoblok tekerlek ve
tekerlek takımları için Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumu Genel
Müdürlüğünden yapacakları alımlar” ibaresi eklenmiş; (f) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş; (h) bendinin sonuna “sağlık hizmeti sunan bu Kanun
kapsamındaki idarelerin teşhis ve tedaviye yönelik olarak birbirlerinden
yapacakları mal ve hizmet alımları,” ibaresi eklenmiş ve maddeye aşağıdaki
(n) bendi eklenmiştir.
“b)
Savunma, güvenlik veya istihbarat alanları ile ilişkili olduğuna veya
gizlilik içinde yürütülmesi gerektiğine ilgili bakanlık tarafından karar
verilen veya mevzuatı uyarınca sözleşmenin yürütülmesi sırasında özel
güvenlik tedbirleri alınması gereken veya devlet güvenliğine ilişkin temel
menfaatlerin korunmasını gerektiren hallerle ilgili olan mal ve hizmet
alımları ile yapım işleri,”
“f)
Ulusal araştırma-geliştirme kurumlarının yürüttüğü ve desteklediği
araştırma-geliştirme projeleri için gerekli olan mal ve hizmet alımları ile
finansmanının tamamı Kanun kapsamındaki bir idare tarafından karşılanarak
elde edilen sonuçların bu idare tarafından sadece kendi faaliyetlerinin
yürütülmesinde faydalanıldığı haller hariç, her türlü araştırma ve
geliştirme hizmeti alımları,”
“n)
Uluslararası mükellefiyetlerden doğan veya ulusal amaçlı; savunma,
güvenlik, insani yardım gibi durumlarda ortaya çıkabilecek acil
ihtiyaçların, süratli ve etkin bir biçimde temini amacıyla, önceden
güvenceler alınmasına olanak sağlayan anlaşmalar veya sözleşmeler yapmak
suretiyle mal ve hizmet alımları,”
MADDE 2 – 4734 sayılı Kanunun 4 üncü maddesine, “istekli”
tanımından sonra gelmek üzere aşağıdaki “İstekli olabilecek” tanımı,
“Kurul” tanımından sonra gelmek üzere aşağıdaki tanımlar eklenmiş, “Hizmet”
tanımından “mimarlık ve mühendislik, etüt ve proje, harita ve kadastro,
imar uygulama, her ölçekte imar planı” ibareleri çıkarılmıştır.
“İstekli
olabilecek: İhale konusu alanda faaliyet gösteren ve ihale veya ön yeterlik
dokümanı satın almış gerçek veya tüzel kişiyi ya da bunların oluşturdukları
ortak girişimi,”
“Ön
ilan: Yıl içerisinde ihale edilmesi planlanmış işlere ilişkin olarak, mali
yılın başlangıcını izleyen mümkün olan en kısa sürede yapılan duyuruyu,
Elektronik
Kamu Alımları Platformu: İdareler ile kamu alımları sürecine taraf
olanların bu sürece ilişkin işlemleri internet üzerinden
gerçekleştirebilecekleri ve Kurum tarafından yönetilen elektronik ortamı,
Dinamik
alım sistemi: İhale dokümanına uygun ön teklif veren ve sistemin geçerlik
süresi içerisinde yeterlik kriterlerini sağlayan
bütün isteklilerin sisteme kabul edildiği, piyasada mamul olarak bulunan
malların tedarikine yönelik tamamen elektronik ortamda gerçekleştirilen
alım sürecini,
Elektronik
eksiltme: Tekliflerin değerlendirilmesinin ardından elektronik ortamda
eksiltme şeklinde sunulan yeni fiyatların veya belirli teklif unsurlarına
ilişkin yeni değerlerin bir elektronik araç marifetiyle otomatik değerlendirme
metotları kullanılarak yeniden değerlendirilmesi ve sıralandırılması
şeklinde tekrar eden işlemleri,
Çerçeve
anlaşma: Bir veya birden fazla idare ile bir veya birden fazla istekli
arasında, belirli bir zaman aralığında gerçekleştirilecek alımların
özellikle fiyat ve mümkün olan hallerde öngörülen miktarlarının tespitine
ilişkin şartları belirleyen anlaşmayı,”
MADDE 3 – 4734 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin; birinci
fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, üçüncü fıkrasındaki “tüzel kişiliğin” ibaresinden önce
gelmek üzere “en az bir yıldır” ibaresi eklenmiş, üçüncü fıkrasının son
cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“2)
İstekli tarafından kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme
kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin
olarak;
a)
Son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan yapım
işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işleriyle
ilgili deneyimi gösteren belgeler,
b)
Son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan yapım
işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işlerinde
sözleşme bedelinin en az % 80'i oranında denetlenen ya da yönetilen işlerle
ilgili deneyimi gösteren belgeler,
c)
Devam eden yapım ve yapımla ilgili hizmet işlerinde; ilk sözleşme bedelinin
tamamlanması şartıyla, son onbeş yıl içinde
gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80'ine ulaşan ve
kusursuz olarak gerçekleştirilen, denetlenen veya yönetilen işlerle ilgili
deneyimi gösteren belgeler,
d)
Son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan mal ve hizmet alımlarına
ilişkin deneyimi gösteren belgeler,
e)
Devredilen işlerde sözleşme bedelinin en az % 80’inin tamamlanması
şartıyla, son onbeş yıl içinde geçici kabulü
yapılan yapım işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet
işleri ve son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan mal ve hizmet
alımlarıyla ilgili deneyimi gösteren belgeler.”
“Denetim faaliyetleri nedeniyle alınacak belgeler ilk beş yıl
en fazla beşte bir oranında, daha sonraki yıllarda gerçek kişiler ile tüzel
kişilerin en az beş yıldır yarısından fazla hissesine sahip olan mühendis
ve mimarların iş denetleme nedeniyle alacakları belgeler tam olarak,
yönetim faaliyetleri nedeniyle alınacak belgeler en fazla beşte bir
oranında dikkate alınır.”
MADDE 4 – 4734 sayılı Kanunun 11 inci maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a)
Bu Kanun ve diğer kanunlardaki hükümler gereğince geçici veya sürekli
olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar ile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu
kapsamına giren suçlardan veya örgütlü suçlardan veyahut kendi ülkesinde ya
da yabancı bir ülkede kamu görevlilerine rüşvet verme suçundan dolayı
hükümlü bulunanlar.”
MADDE 5 – 4734 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin başlığı
“İhale ilan süreleri ve kuralları ile ön ilan” olarak değiştirilmiş, ikinci
fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiş, maddede yer alan
“Resmi Gazetede” ibareleri “Kamu İhale Bülteninde” olarak değiştirilmiştir.
“İlanların,
elektronik araçlar ile hazırlanması ve gönderilmesi halinde, birinci
fıkranın (a) bendinin (1) numaralı alt bendindeki ilan süresi yedi gün
kısaltılabilir. İlan ile ihale ve ön yeterlik dokümanına Elektronik Kamu
Alımları Platformu üzerinden doğrudan erişimin temin edilmesi halinde,
birinci fıkranın (a) bendinin (1) numaralı alt bendindeki ilan süresi ile
belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılacak ihalelerde ön yeterliği
belirlenen adaylara yapılacak kırk günlük davet süresi beş gün
kısaltılabilir.
İdareler,
yaklaşık maliyeti 8 inci maddede belirtilen eşik değerlere eşit veya bu
değerleri aşan ihaleler için Kamu İhale Bülteninde ön ilan yapabilirler.
Uluslararası ilan yapılan haller dahil ön ilan
yapılması halinde kırk günlük ilan ve davet süresi yirmidört
güne kadar indirilebilir.
Ön
ilanda aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:
a)
İdarenin adı, adresi, telefon ve faks numarası ile elektronik posta adresi.
b)
İhalenin adı, niteliği, türü ile mal ve hizmet alımlarında kalemler ve
tahmini miktarlar, yapım işlerinde ise işin yapılacağı yer, yapı tekniği ve
ihtiyaç programına göre tahmin edilen fiziki miktarı veya kapsamı.
c)
Çerçeve anlaşma yapılıp yapılmayacağı.
d)
İhalenin yapılacağı yer.
e)
İhale ilanının yılın hangi çeyreğinde yayımlanacağı.
Ön ilan yapılan hallerde, dördüncü
fıkrada belirtilen süre indiriminden faydalanılabilmesi için ihale ilanının
ön ilan tarihinden itibaren en az kırk gün sonra yayımlanması gerekir. Ön
ilan yapılmış olması idareye ihale yapma yükümlülüğü getirmez.
Ön
ilan yapılan hallerde ihalenin açık ihale veya belli istekliler arasında
ihale usullerinden biriyle gerçekleştirilmesi zorunludur.
Ön
ilanlar Kamu İhale Bülteninde ücretsiz yayımlanır.”
MADDE
6 – 4734 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin üçüncü fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle
eklenmiş ve birinci fıkrasının son cümlesi ile dördüncü fıkrasının ilk
cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ön yeterlik
ilanında ve dokümanında belirtilmek kaydıyla; yeterlikleri tespit edilenler
arasından dokümanda belirtilen kriterlere göre
sıralanarak listeye alınan belli sayıda istekli veya yeterli bulunan
isteklilerin tamamı teklif vermeye davet edilebilir.”
“Yapım işleri, hizmet ve mal alım ihalelerinden
işin özelliğinin uzmanlık ve/veya ileri teknoloji gerektirmesi nedeniyle
açık ihale usulünün uygulanamadığı işlerin ihalesi ile yaklaşık maliyeti
eşik değerin yarısını aşan yapım işi ihaleleri bu usule göre
yaptırılabilir.”
“Teklif
vermeye davet edilmeyenlere davet edilmeme gerekçeleri yazılı olarak
bildirilir.”
MADDE 7 – 4734 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin ikinci,
dördüncü, beşinci ve yedinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
üçüncü ve altıncı fıkraları yürürlükten kaldırılmıştır.
“(b),
(c) ve (f) bentlerinde belirtilen hallerde ilan yapılması zorunlu değildir.
İlan yapılmayan hallerde en az üç istekli davet edilerek, yeterlik
belgelerini ve fiyat tekliflerini birlikte vermeleri istenir.”
“(a),
(d) ve (e) bentlerine göre yapılacak ihalelerde, ihale dokümanında
belirtilen değerlendirme kriterlerine göre
yeterliği tespit edilen istekliler, öncelikle ihale konusu işin teknik
detayları ve gerçekleştirme yöntemleri gibi hususlarda fiyatı içermeyen ilk
tekliflerini sunar. İdarenin ihtiyaçlarını en uygun şekilde karşılayacak
yöntem ve çözümler üzerinde ihale komisyonu her bir istekli ile görüşür. Teknik
görüşmeler sonucunda şartların netleşmesi üzerine bu şartları
karşılayabilecek isteklilerden, gözden geçirilerek şartları netleştirilmiş
teknik şartnameye dayalı olarak fiyat tekliflerini de içerecek şekilde
tekliflerini vermeleri istenir.
Bu
madde kapsamında yapılacak ihalelerde, ilk fiyat tekliflerini aşmamak üzere
isteklilerden ihale kararına esas olacak son yazılı fiyat teklifleri
alınarak ihale sonuçlandırılır.”
“(b),
(c) ve (f) bendi kapsamında yapılan mal alımlarında, malın sözleşme yapma
süresi içinde teslim edilmesi ve bunun idarece uygun bulunması halinde,
sözleşme yapılması ve kesin teminat alınması zorunlu değildir.”
MADDE 8 – 4734 sayılı Kanunun 22 nci
maddesinin birinci fıkrasının (f) ve (h) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki (i) bendi eklenmiştir.
“f)
Özelliğinden ve belli süre içinde kullanılma zorunluluğundan dolayı
stoklanması ekonomik olmayan veya acil durumlarda kullanılacak olan ilaç,
aşı, serum, anti-serum, kan ve kan ürünleri ile ortez,
protez gibi uygulama esnasında hastaya göre
belirlenebilen ve hastaya özgü tıbbî sarf malzemeleri, test ve tetkik sarf
malzemeleri alımları.”
“h)
8/1/1943 tarihli ve 4353 sayılı Kanunun 22 ve 36 ncı maddeleri uyarınca Türk veya yabancı uyruklu avukatlardan
hizmet alımları ile fikri ve sınai mülkiyet haklarının ulusal ve
uluslararası kuruluşlar nezdinde tescilini sağlamak için gerçekleştirilen
hizmet alımları.”
“i)
Seçim dönemi bitmeden önce seçimlerin yenilenmesine veya ara seçime ya da
Anayasa değişikliğinin halkoyuna sunulmasına karar verilen hallerde; Yüksek
Seçim Kurulu tarafından yapılacak filigranlı oy pusulası kağıdı
ve filigranlı oy zarfı kağıdı alımı ile oy pusulası basım hizmeti alımı,
mahalli seçimlerde ise İl Seçim Kurulu başkanlıkları tarafından alınacak oy
pusulası basım hizmeti alımı.”
MADDE 9 – 4734 sayılı Kanunun 26 ncı
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ancak, 13 üncü maddede belirtilen ilânın yapılmaması veya ilân
sürelerine uyulmaması halleri hariç, yapılan ilânlarda 24 ve 25 inci madde
hükümlerine uygun olmayan hatalar bulunması durumunda, 13 üncü maddeye göre
yirmibeş ve kırk günlük ilan süresi bulunan
ihalelerde ilânların yayımlanmasını takip eden onbeş
gün diğer ihalelerde ise on gün içinde hatalı hususlar için düzeltme ilânı
yapılmak suretiyle ihale veya ön yeterlik gerçekleştirilebilir.”
MADDE 10 – 4734 sayılı Kanunun 36 ncı
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “teklif fiyatları açıklanır” ibaresi
“teklif fiyatları ve yaklaşık maliyet tutarı açıklanır” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 11 – 4734 sayılı Kanunun 37 nci
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, son fıkrası
yürürlükten kaldırılmıştır.
“Tekliflerin
değerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu
ile geçici teminatı usulüne uygun olmadığı 36 ncı
maddeye göre ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin
değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir. Ancak, teklifin esasını
değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, belgelerde bilgi eksikliği bulunması
halinde idarece belirlenen sürede isteklilerden bu eksik bilgilerin
tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede bilgileri
tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır ve geçici teminatları
gelir kaydedilir. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri
eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan isteklilerin
tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu aşamada,
isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik
kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun
olup olmadığı ile birim
fiyat teklif
cetvellerinde aritmetik hata
bulunup bulunmadığı
incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri ile birim
fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme
dışı bırakılır.”
MADDE 12 – 4734 sayılı Kanunun 38 inci maddesine aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“İhale
komisyonu, aşırı düşük tekliflerin tespiti ve değerlendirilmesinde Kurum
tarafından belirlenen kriterleri esas alır. Kurum
bu maddenin uygulanmasında; aşırı düşük tekliflerin tespiti,
değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi
amacıyla sınır değer veya sorgulama kriterleri ya
da ortalamalar belirlemeye yetkilidir.”
MADDE 13 – 4734 sayılı Kanunun 40 ıncı
maddesinin ikinci fıkrası ile son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ekonomik
açıdan en avantajlı teklif, sadece fiyat esasına göre veya fiyat ile
birlikte işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite
ve teknik değer gibi fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak
belirlenir. Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat dışındaki unsurlar
da dikkate alınarak belirleneceği ihalelerde, ihale dokümanında bu
unsurların parasal değerleri veya nispi ağırlıkları belirlenir.”
“İhale
kararları ihale yetkilisince onaylanmadan önce idareler, ihale üzerinde
kalan istekli ile varsa ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi
isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığını teyit ettirerek
buna ilişkin belgeyi ihale kararına eklemek zorundadır. İki isteklinin de
yasaklı çıkması durumunda ihale iptal edilir.”
MADDE 14 – 4734 sayılı Kanunun 41 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
41 - İhale sonucu, ihale kararının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı
günü izleyen en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dahil olmak üzere, ihaleye teklif veren bütün
isteklilere bildirilir. İhale sonucunun bildiriminde, tekliflerin
değerlendirmeye alınmama veya uygun bulunmama gerekçelerine de yer verilir.
İhale
kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da
isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılır.
İhale
sonucunun bütün isteklilere bildiriminden itibaren; 21 inci maddenin (b) ve
(c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün
geçmedikçe sözleşme imzalanamaz.”
MADDE 15 – 4734 sayılı Kanunun 42 nci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“41
inci maddede belirtilen sürelerin bitimini, ön mali kontrol yapılması
gereken hallerde ise bu kontrolün tamamlandığı tarihi izleyen günden
itibaren üç gün içinde ihale üzerinde bırakılan istekliye, tebliğ tarihini
izleyen on gün içinde kesin teminatı vermek suretiyle sözleşmeyi imzalaması
hususu bildirilir. Yabancı istekliler için bu süreye oniki
gün ilave edilir. Sözleşmenin imzalanacağı tarihte, ihale sonuç bilgileri
Kuruma gönderilmek suretiyle ihale üzerinde kalan isteklinin ihalelere
katılmaktan yasaklı olup olmadığının teyit edilmesi zorunludur.”
MADDE 16 – 4734 sayılı Kanunun 43 üncü maddesinin birinci
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Yapım
işlerinde, 38 inci maddeye göre gerekli değerlendirmeler yapıldıktan sonra,
ihalenin aynı madde uyarınca hesaplanan sınır değerin altında teklif veren isteklilerden
biri üzerinde bırakılması halinde, kesin teminat sınır değerin yüzde altısı
oranında alınır.”
MADDE 17 – 4734 sayılı Kanunun 47 nci
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Sonuç
bildirimi
MADDE
47 - Bu Kanun kapsamında yer alan idarelerin yapım işleri ile mal ve hizmet
alımlarının sonuçları, 42 nci maddeye göre
gönderilenler hariç, en geç onbeş gün içinde
Kuruma bildirilir. Bu sonuçlardan Kanun kapsamındaki ihalelere ilişkin
olanlar Kurum tarafından Kamu İhale Bülteninde yayımlanır. Sonuç
bildirimlerinde yer verilecek bilgiler ile savunma, güvenlik ve istihbarat
alanlarında görev yapan idarelerin Kanun kapsamında yaptıkları mal ve
hizmet alımları ile yapım işlerine ilişkin ihale sonuçlarından hangilerinin
yayımlanacağı ilgili idarenin görüşü alınarak Kurum tarafından belirlenir.”
MADDE 18 – 4734 sayılı Kanunun 48 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
48 - Mimarlık ve mühendislik, etüt ve proje, harita ve kadastro, her
ölçekte imar planı, imar uygulama, ÇED raporu hazırlanması, plan, yazılım
geliştirme, tasarım, teknik şartname hazırlanması, denetim ve kontrolörlük
gibi teknik, mali, hukuki veya benzeri alanlardaki hizmetler, danışmanlık
hizmet sunucularından alınır.
Danışmanlık
hizmetleri, bu bölümde yer alan hükümlere uygun olarak sadece belli
istekliler arasında ihale usulü ile ihale edilir. Ancak yaklaşık maliyeti
13 üncü maddenin (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde hizmet alımları
için öngörülen üst limit tutarının altında kalan danışmanlık hizmetleri,
hizmet alımı ihalesiyle gerçekleştirilebilir.”
MADDE
19 – 4734 sayılı Kanunun 52 nci maddesinin beşinci fıkrasının üçüncü ve dördüncü
cümleleri ile sekizinci fıkrasının dördüncü cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Ancak,
teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla belgelerde bilgi
eksikliği bulunması halinde, idarece belirlenen sürede isteklilerden bu
eksik bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede
eksik bilgileri tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır ve
geçici teminatları gelir kaydedilir.”
“Bu işlemlerden sonra, asgari teknik puan ve
üzerinde puan alan isteklilerin mali teklif zarfları açılır ve teklif
edilen fiyatlar ile yaklaşık maliyet açıklanarak bir tutanakla tespit
edilir.”
MADDE 20 – 4734 sayılı Kanunun 53 üncü maddesinin (b)
fıkrasının (9) numaralı bendinden sonra gelen paragraf yürürlükten
kaldırılmış; (c) fıkrasının üçüncü paragrafının son cümlesi yürürlükten
kaldırılmış, aynı fıkranın sonuna aşağıdaki paragraf eklenmiş; (e)
fıkrasının birinci paragrafının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, bu paragraftan sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraflar
eklenmiş ve mevcut ikinci paragrafın üçüncü ve dördüncü cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş; (h) fıkrasının birinci paragrafının ilk cümlesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkranın ikinci paragrafının sonuna
aşağıdaki cümle eklenmiş; (i) fıkrasının altıncı paragrafının birinci
cümlesinin başına “Kamu ihale uzmanlığı hariç olmak
üzere” ibaresi eklenmiş, aynı fıkranın beşinci paragrafından sonra gelmek üzere
aşağıdaki paragraf eklenmiş; (j) fıkrasının (2) ve (4) numaralı bentleri
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Dava
açma, icra takibi yapma ve mahkemelerce verilen kararlara karşı üst
mercilere başvurmaktan vazgeçme yetkisi ile üst dereceli mahkemelerce
verilen kararlara karşı karar düzeltme yoluna gidilmesinden vazgeçme
yetkisi Kurula aittir.”
“Kurul
Başkan ve üyeleri, asli görevlerini aksatmamak kaydıyla telif ücreti
karşılığı bilimsel amaçlı yayın yapabilir, ücret karşılığı ders verebilir,
bunun dışında özel bir kanuna dayanmadıkça resmi veya özel hiçbir görev
alamaz, dernek, vakıf, kooperatif ve benzeri yerlerde yöneticilik yapamaz,
ticaretle uğraşamaz, serbest meslek faaliyetinde bulunamaz.”
“Kurul
kararları yerindelik denetimine tabi tutulamaz.
Kurul Başkan ve üyeleri ile
Kurum personeli hakemlik ve bilirkişilik yapamazlar.”
“Kurul üyeleri ve Kurum personeli, görevleri
nedeniyle işledikleri ve kendilerine karşı işlenen suçlar bakımından Devlet
memuru sayılırlar. Kurul üyeleri ile Kurum personelinin cezai ve hukuki
sorumluluğuna ilişkin olarak 19/10/2005 tarihli ve
5411 sayılı Bankacılık Kanununun 104 üncü maddesi hükümleri uygulanır.”
“Başkana görevlerinde yardımcı
olmak üzere Başkanın önerisi üzerine Kurul kararı ile üç başkan yardımcısı
atanabilir.”
“Daire başkanlarının ataması başkanın önerisi
üzerine Kurul kararı ile diğer personelin ataması ise Başkan tarafından
yapılır.”
“Mükteseplerine
uygun bir kadroya atamaları gerçekleşinceye kadar süresi dolması sebebiyle
görevi sona eren Kurul Başkan ve üyelerine almakta oldukları aylık ücret
ile sosyal hak ve yardımların Kurum tarafından yapılmasına devam olunur.
Mükteseplerine uygun kadrolara atananlara, atama yapıldığı tarih itibarıyla
Kurum tarafından ödemede bulunulmasına son verilir. Bir kamu kurumunda
çalışmayanlardan Kurul Başkan ve üyeliğine atanıp süresi dolması sebebiyle
görevi sona erenlere herhangi bir göreve veya işe başlayıncaya kadar,
görevlerinin sona erdiği tarihte almakta oldukları aylık ücret ile sosyal
hak ve yardımların Kurum tarafından yapılmasına devam olunur. Kurum
tarafından bu kapsamda yapılacak ödemeler üç ayı geçemez.”
“2)
Mal ve hizmet alımı ihalelerinde; yaklaşık maliyeti beşyüz
bin Yeni Türk Lirasına kadar olanlarda bin Yeni Türk Lirası, beşyüz bin ile bir milyon Yeni Türk Lirası arasında
olanlarda iki bin Yeni Türk Lirası, bir milyon Yeni Türk Lirası ve üzerinde
olanlarda üç bin Yeni Türk Lirası, yapım işi ihalelerinde yaklaşık maliyeti
bir milyon Yeni Türk Lirasına kadar olanlarda bin Yeni Türk Lirası, bir
milyon ile on milyon Yeni Türk Lirasına kadar olanlarda iki bin Yeni Türk
Lirası, on milyon ile yirmi milyon Yeni Türk Lirası arasında olanlarda üç
bin Yeni Türk Lirası, yirmi milyon Yeni Türk Lirası ve üzerinde olanlarda dört
bin Yeni Türk Lirası tutarındaki itirazen şikayet başvuru bedeli.”
“4)
Her türlü basılı evrak, form, ilan, doküman ve yayınlar ile Elektronik Kamu
Alımları Platformunun işletilmesinden elde edilecek gelirler.”
MADDE 21 – 4734 sayılı Kanunun Üçüncü Kısmının İkinci
Bölümünün başlığı “İhalelere Yönelik Başvurular ve İnceleme” olarak, 54
üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İhalelere
yönelik başvurular
MADDE
54 - İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak
kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu
iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda
belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikayet ve itirazen şikayet
başvurusunda bulunabilirler.
Şikayet ve itirazen şikayet
başvuruları, dava açılmadan önce tüketilmesi zorunlu idari başvuru
yollarıdır.
Şikayet başvuruları idareye, itirazen
şikayet başvuruları Kuruma hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle yapılır.
Dilekçelerde
aşağıdaki hususlara yer verilir:
a)
Başvuru sahibinin, varsa vekil ya da temsilcisinin adı, soyadı veya unvanı
ve adresi.
b)
İhaleyi yapan idarenin ve ihalenin adı veya ihale kayıt numarası.
c)
Başvuruya konu olan durumun farkına varıldığı veya bildirildiği tarih.
d)
Başvurunun konusu, sebepleri ve dayandığı deliller.
e)
İtirazen şikayet
başvurularında idareye yapılan şikayetin ve varsa şikayete ilişkin idare
kararının bildirim tarihi.
Şikayet dilekçelerine, başvuruda bulunmaya yetkili
olunduğuna dair belgeler ile imza sirkülerinin aslı veya yetkili mercilerce
onaylı örneğinin eklenmesi zorunludur. Aday veya isteklinin başvuru
belgeleri veya teklif zarfı içerisinde bu belgelerinin bulunması durumunda,
dilekçe ekinde söz konusu belgeler aranmaz.
İtirazen şikayette
bulunanlardan 53 üncü maddenin (j) bendinin (2) nolu
alt bendinde belirtilen bedelin dört katı tutarına kadar başvuru teminatı
alınmasına Bakanlar Kurulunca karar verilebilir. Başvuru teminatları Kurum
hesaplarına yatırılır. Bu teminatlar Kurum gelirleri ile
ilişkilendirilmeksizin ayrı hesaplarda tutulur.
İtirazen şikayet
dilekçelerine, başvuruda bulunmaya yetkili olunduğuna dair belgeler ile
imza sirkülerinin aslı veya yetkili mercilerce onaylı örneklerinin, varsa
şikayete idarece verilen cevabın bir örneği ile başvuru bedeli ve
teminatının Kurum hesaplarına yatırıldığına dair belgenin eklenmesi
zorunludur.
Aynı
kişi tarafından birden fazla ihaleye, birden fazla kişi tarafından ise aynı
ihaleye tek dilekçe ile başvuruda bulunulamaz.
Belirtilen
hususlara aykırılık içeren ve henüz başvuru süresi dolmamış olan
başvurulardaki eksiklikler, idare veya Kurumun bildirim yapma zorunluluğu
bulunmaksızın, başvuru süresinin sonuna kadar başvuru sahibi tarafından
giderilebilir.
Başvurular
üzerine ihaleyi yapan idare veya Kurum tarafından gerekçeli olarak;
a)
İhale sürecinin devam etmesine engel oluşturacak ve düzeltici işlemle
giderilemeyecek hukuka aykırılığın tespit edilmesi halinde ihalenin
iptaline,
b)
İdare tarafından düzeltme yapılması yoluyla giderilebilecek ve ihale
sürecinin kesintiye uğratılmasına gerek bulunmayan durumlarda, düzeltici
işlem belirlenmesine,
c)
Başvurunun süre, usul ve şekil kurallarına uygun olmaması, usulüne uygun
olarak sözleşme imzalanmış olması veya şikayete
konu işlemlerde hukuka aykırılığın tespit edilememesi veya itirazen şikayet başvurusuna konu hususun Kurumun görev
alanında bulunmaması hallerinde başvurunun reddine,
karar verilir. Kurumun görev alanında bulunmaması hali
hariç, itirazen şikayet
başvurusunun reddedilmesi durumunda, başvuru teminatı yatırılan hallerde
teminatın gelir kaydedilmesine de karar verilir.
Dinamik
alım sistemi, elektronik eksiltme ve çerçeve anlaşmalara ilişkin başvuru
esas ve usulleri Kurum tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle
belirlenir.”
MADDE 22 – 4734 sayılı Kanunun 55 inci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İdareye
şikayet başvurusu
MADDE
55 - Şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka
aykırılığı iddiasıyla
bu işlem veya
eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması
gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c)
bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün
içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır.
İlanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresi ilk ilan tarihinden,
ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine
yönelik başvuruların süresi ise dokümanın satın alındığı tarihte başlar.
İlan,
ön yeterlik veya ihale dokümanına ilişkin şikayetler
birinci fıkradaki süreleri aşmamak üzere en geç ihale veya son başvuru
tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir. Bu yöndeki başvuruların
idarelerce ihale veya son başvuru tarihinden önce sonuçlandırılması
esastır. Şikayet üzerine yapılan incelemede
tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek
maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin bulunması ve idarece ihale
dokümanında düzeltme yapılmasına karar verilmesi halinde, gerekli düzeltme
yapılarak 29 uncu maddede belirtilen usule göre son başvuru veya ihale
tarihi bir defaya mahsus olmak üzere ertelenir. Ancak belirlenen maddi veya
teknik hataların veya eksikliklerin ilanda da bulunması halinde 26 ncı maddeye göre işlem tesis edilir.
İdare,
şikayet başvurusu üzerine gerekli incelemeyi
yaparak on gün içinde gerekçeli bir karar alır. Alınan karar, şikayetçi ile diğer aday
veya istekliler
ile istekli olabileceklere karar tarihini izleyen üç gün
içinde bildirilir. İlan ile ihale veya ön yeterlik dokümanına yönelik
başvurular dışında istekli olabileceklere bildirim yapılmaz.
Belirtilen
süre içinde bir karar alınmaması durumunda başvuru sahibi tarafından karar
verme süresinin bitimini, süresinde alınan kararın uygun bulunmaması
durumunda ise başvuru sahibi dahil aday, istekli
veya istekli olabilecekler tarafından idarece alınan kararın bildirimini
izleyen on gün içinde Kuruma itirazen şikayet
başvurusunda bulunulabilir.
İdareye
şikayet başvurusunda bulunulması halinde, başvuru
üzerine alınan kararın son bildirim tarihini, süresi içerisinde bir karar
alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini izleyen tarihten itibaren on gün
geçmeden ve itirazen şikayet başvurusunda
bulunulmadığı hususuna ilişkin sorgulama yapılmadan veya itirazen şikayet başvurusunda bulunulması halinde ise
Kurum tarafından nihai karar verilmeden sözleşme imzalanamaz.”
MADDE 23 – 4734 sayılı Kanunun 56 ncı
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kuruma
itirazen şikayet
başvurusu
MADDE
56 - İdareye şikayet başvurusunda bulunan veya
idarece alınan kararı uygun bulmayan aday, istekli veya istekli
olabilecekler tarafından 55 inci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen
hallerde ve sürede, sözleşme imzalanmadan önce itirazen
şikayet başvurusunda bulunulabilir. İhalenin iptaline ilişkin işlem ve
kararlardan, sadece şikayet ve itirazen
şikayet üzerine alınanlar itirazen şikayete konu
edilebilir ve bu kararlara karşı beş gün içinde doğrudan Kuruma başvuruda
bulunulabilir.
Kurum
itirazen şikayet
başvurularını başvuru sahibinin iddiaları ile idarenin şikayet üzerine
aldığı kararda belirlenen hususlar ve itiraz edilen işlemler bakımından
eşit muamele ilkesinin ihlal edilip edilmediği açılarından inceler. İdare
tarafından şikayet veya itirazen
şikayet üzerine alınan ihalenin iptal edilmesi işlemine karşı yapılacak itirazen şikayet başvuruları ise idarenin iptal
gerekçeleriyle sınırlı incelenir.
Kanunda
belirtilen sürelere ve usule uyulmadan sözleşme imzalanmış olması veya itirazen şikayet başvurusundan
feragat edilmesi itirazen şikayet başvurusunun
incelenmesine ve 54 üncü maddede sayılan kararlardan birinin alınmasına
engel teşkil etmez.
Kurul
tarafından gerekli görülen hallerde tarafların ve ilgililerin dinlenmesine
karar verilir. Bu durumda, Kurul tarafından tespit edilen tarihte taraflar
ve ilgililer dinlenir.
Kurum,
itirazen şikayete
ilişkin nihai kararını, incelenen ihaleye ilişkin gerekli bilgi ve belgeler
ile ihale işlem dosyasının kayıtlara alındığı tarihi izleyen yirmi gün
içinde vermek zorundadır. Bu süre 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine
göre yapılan ihaleler ile şikayet ve itirazen
şikayet üzerine alınan ihalenin iptal edilmesi işlemine karşı yapılacak itirazen şikayet başvurularında on iş günü olarak uygulanır.
Kurum,
gerekli gördüğü takdirde özel uzmanlık gerektiren teknik hususlarla ilgili
olarak ihtisas sahibi kamu veya özel hukuk tüzel kişileri ile gerçek
kişilerin görüşüne başvurabilir. Görüşüne başvurulan özel hukuk tüzel
kişileri ile gerçek kişilere (8000) gösterge rakamının memur aylıklarına
uygulanan aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçmemek
üzere Kurul tarafından belirlenen miktarda ödeme yapılır. Kamu
görevlilerinin görüşüne başvurulması halinde ise personele diğer mevzuatta yer alan kısıtlamalara bağlı olmaksızın (5000) gösterge rakamı esas
alınmak suretiyle aynı esaslar çerçevesinde ödeme yapılır. Bu fıkra
uyarınca yapılacak ödemeler damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve
kesintiye tabi tutulmaz.
Kurul
tarafından verilen bütün kararlar, karar tarihini izleyen beş iş günü
içinde taraflara tebligata çıkarılır ve tebligata çıkarıldığı tarihi
izleyen beş gün içinde Kurumun internet sayfasında yayınlanır. Kararlara
erişim ücrete tabi tutulamaz.
İdareler
hukuki durumda değişiklik yaratan Kurul kararlarının gerektirdiği işlemleri
ivedilikle yerine getirmek zorundadır.”
MADDE 24 – 4734 sayılı Kanunun 62 nci
maddesinin (e) ve (h) bendleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“e)
İdarelerce kanun, tüzük ve yönetmeliklere göre istihdam edilen personelin
yeterli nitelik veya sayıda olmaması halinde, bu Kanunda belirtilen
hizmetler için ihaleye çıkılabilir. Ancak danışmanlık hizmet alım
ihalelerinde, istihdam edilen personelin yeterli nitelik veya sayıda
olmaması şartı aranmaz.”
“h)
İş deneyimi bulunmayan mühendis veya mimarların, aldıkları lisans eğitimine
uygun yapım işi ihalelerine başvurularında, toplam süresi onbeş yılı geçmemek kaydıyla mezuniyetlerinden sonra
geçen her yıl, yüzyirmiikibinüçyüzseksenyedi Yeni
Türk Lirası olarak hesaplanmak üzere 10 uncu madde kapsamındaki benzer iş
deneyimi olarak dikkate alınır. Bu süre iş deneyimi bulunan mimar ve
mühendisler için uygulanmaz. Bu bent kapsamında elde edilen deneyim
mühendis ve mimarın beş yıldır en az % 51 hissesine sahip olduğu veya her
iki ortağın da mühendis olup % 50-% 50 ortak olduğu tüzel kişiler
tarafından da kullanılabilir.”
MADDE 25 – 4734 sayılı Kanunun 65 inci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bildirim
ve tebligat esasları
MADDE
65 - Aday, istekliler ve istekli olabileceklere yapılacak her türlü
bildirim ve tebligatlarda aşağıdaki hususlara uyulması zorunludur:
a)
Tebligatlar idareler veya Kurum tarafından aşağıdaki yöntemler kullanılarak
yapılabilir:
1)
İmza karşılığı elden.
2)
İadeli taahhütlü mektupla.
3)
Elektronik ortamda.
4)
Faksla.
İadeli
taahhütlü mektupla yapılan tebligatlarda mektubun postaya verilmesini takip
eden yedinci gün, yabancı isteklilerde ise ondokuzuncu
gün kararın istekliye tebliğ tarihi sayılır. Tebligatın bu tarihten önce
muhataba ulaşması halinde ise fiili tebliğ tarihi esas alınır.
b)
İdareler veya Kurum tarafından elektronik ortamda veya faks ile yapılan
tebligatlar ile çerçeve anlaşmaya dahil olan
istekliler tarafından elektronik ortamda sunulan fiyat tekliflerinin aynı
gün teyit edilmesi zorunludur. Elektronik ortamda veya faks ile yapılan
bildirimlerde bildirim tarihi tebliğ tarihi sayılır.
Ancak,
idareler veya Kurum ile aday, istekli ve istekli olabilecekler tarafından,
elektronik imza kullanılarak yapılan işlemlerde ve şikayet başvurularına
ilişkin işlemler dahil Elektronik Kamu Alımları
Platformu üzerinden yapılacak ihale sürecine ilişkin işlemlerde teyit
aranmaz.
c)
Elektronik haberleşmede kullanılacak araçlar ile bunların teknik
özellikleri, yaygın olarak kullanılan haberleşme ve bilgi teknolojisi
ürünleri ile uyumlu ve kolay erişilebilir olmalı ve eşit muamele ilkesini
sağlamalıdır.
d)
Her türlü bilgi alışverişi ile bilginin muhafazasında; verilerin bütünlüğü
ile tekliflerin ve başvuru belgelerinin gizliliğinin sağlanması esastır.
Bu
Kanunda hüküm bulunmayan hallerde yapılacak tebliğler hakkında Tebligat
Kanunu hükümleri uygulanır.”
MADDE 26 – 4734 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Elektronik
Kamu Alımları Platformu
EK MADDE 1 - Bu Kanun kapsamında yapılan ihalelerde; bu Kanunun
13 üncü maddesi hükümleri saklı kalmak üzere, ilan, ihale dokümanının
hazırlanması ve verilmesi, katılım ve yeterliğe ilişkin belgelerin
sunulması, tekliflerin hazırlanması, sunulması ve değerlendirilmesi,
ihalenin karara bağlanması ve onaylanması, kesinleşen ihale kararlarının
bildirilmesi ve sözleşmenin imzalanması gibi ihale süreciyle ilgili
aşamalar ile her türlü bildirimler kısmen veya tamamen, Kurum tarafından
oluşturulan Elektronik Kamu Alımları Platformu üzerinden gerçekleştirilebilir.
Elektronik
Kamu Alımları Platformunun kurulması ve işletilmesi ile ihale sürecinde
elektronik araçların kullanımına ilişkin esas ve usuller Kurum tarafından
belirlenir.
Bu
Kanunun 13 üncü maddesi uyarınca yapılacak bütün ilanlar aynı zamanda
Elektronik Kamu Alımları Platformunda da yayımlanır.
Bu
Kanun kapsamındaki alımlarda aday veya isteklilerin yeterliğinin tespitine
ilişkin olarak Elektronik Kamu Alımları Platformu üzerinden sistemler
kurulabilir. Bu sistemlerin kurulması, kurdurulması, denetlenmesi,
yetkilendirilen kuruluşların yetkilerinin iptal edilmesi veya tedbir
niteliğinde kararlar alınması hususlarında Kurum yetkilidir.”
MADDE 27 – 4734 sayılı Kanunun ek 2 nci
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Çerçeve
anlaşmalar
EK
MADDE 2 - İdareler ihtiyaç duydukları mal ve hizmet alımları ile yapım
işlerine ilişkin olarak açık ihale veya belli istekliler arasında ihale
usulünü uygulamak kaydıyla çerçeve anlaşmalar yapabilir. Çerçeve anlaşmalar
rekabeti engelleyici, sınırlayıcı veya bozucu şekilde kullanılamaz.
Çerçeve
anlaşma kapsamında temin edilecek mal ve hizmet alımları ile yapım işleri
Kanunun 13 üncü maddesine göre ilan edilir. Çerçeve anlaşma kapsamında
karşılanması planlanan tahmini ihtiyaç miktarları ilanda gösterilir.
Teminat
alınmasına ilişkin hükümler hariç olmak üzere, ihalelerin sözleşmeye
bağlanması hakkında bu Kanunda yer alan hükümler çerçevesinde, süresi kırksekiz ayı geçmemek üzere çerçeve anlaşma imzalanır
ve sonuçlar Kamu İhale Bülteninde ilan edilir.
Çerçeve
anlaşmalar, koşulların tamamının baştan belirlendiği hallerde, bir istekli
ile de yapılabilir. Birden fazla istekli ile yapılacak çerçeve anlaşmalarda
istenilen şartları karşılayan yeterli sayıda teklif sunulması kaydıyla
çerçeve anlaşmaya taraf olacak istekli sayısı üçten az olmamak üzere ihale
dokümanında belirtilir. Çerçeve anlaşmaların bir istekli ile yapıldığı
haller hariç, yapılan değerlendirme sonucunda teklifleri geçerli kabul
edilen istekliler, ekonomik açıdan en avantajlı tekliften başlanmak
suretiyle sıralanarak listeye alınır. Çerçeve anlaşmaya taraf olan istekli
sayısının üçün altına inmesi halinde, mevcut çerçeve anlaşmanın sona erdiği
taraflara bildirilir.
Koşulların
tamamının baştan belirlendiği çerçeve anlaşma kapsamında yapılacak
alımlarda isteklilerden ilk tekliflerini aşmamak kaydıyla yeniden teklif
alınabilir. Koşulların tamamının baştan belirlenmediği hallerde ise çerçeve
anlaşma koşullarında esaslı değişiklik yapılmaması kaydıyla isteklilerden
yeniden teklif alınır.
İsteklilere
ihale konusu işin karmaşıklığı ve özgünlüğü gibi hususlar dikkate alınarak
tekliflerini sunmaları için yeterli süre tanınır.
İstekliler
yeterliklerinin devam ettiğini oniki ayda bir
belgelendirir. Yeterliği devam etmeyenler ile teklif vermeye davet edildiği
halde iki kez geçerli teklif vermeyen isteklilerin çerçeve anlaşmaları
feshedilir.
Münferit
sözleşmeye davet edildiği halde ihale dokümanında belirtilen süre
içerisinde sözleşme imzalamayan istekliyle yapılan çerçeve anlaşma feshedilir
ve istekli hakkında 58 inci madde hükümleri uygulanır.
Münferit
sözleşme aşamasına ilişkin olarak bu Kanunun 6, 38, 40, 41, 42, 43, 44, 45,
46, 54, 55 ve 56 ncı maddeleri uygulanmaz. Bu
maddelerde belirtilen hususlar dahil çerçeve
anlaşma kapsamında yapılacak alımların usul ve esasları ile nitelik ve
kapsamını belirlemeye, ve sınırlar koymaya, sözleşme düzenlenmesine gerek
görülen durumlarda sözleşmelerin şeklini ve kapsamını belirlemeye Kurum
yetkilidir.
Çerçeve
anlaşma yapılmış olması, idareye alım yapma yükümlülüğü getirmez. İdare,
çerçeve anlaşma kapsamındaki ihtiyaçlarını bu Kanunda yer alan diğer
usulleri kullanmak suretiyle de temin edebilir.”
MADDE 28 – 4734 sayılı Kanuna aşağıdaki ek maddeler
eklenmiştir.
“Dinamik
alım sistemi
EK
MADDE 4 - Dinamik alım sistemi, piyasada mamul olarak bulunan malların
elektronik ortamda alımında kullanılabilir. Sistemin kurulmasında açık
ihale usulü uygulanır. Dinamik alım sistemi rekabeti engelleyici,
sınırlayıcı veya bozucu şekilde işletilemez.
Sistemin
tesis edileceği hususu Kamu İhale Bülteninde ilan edilmek suretiyle
duyurulur. İhale dokümanında; planlanan alımın niteliği, türü ve miktarının
yanı sıra satın alma sistemine, bu sistemin işletilmesinde kullanılacak
elektronik ekipmana, sisteme teknik olarak
bağlanabilmek için gerekli düzenlemelere, sistemin işleyişini düzenleyen
kurallara ve diğer hususlara ilişkin bilgilere yer verilir.
Yeterlik
kriterlerini sağlayan ve ihale dokümanında yer alan şartlara uygun ön
teklif veren bütün isteklilere sisteme dahil olma
imkanı verilir. Ön teklifler ihale dokümanında yer alan şartlara uygun
olduğu sürece sürekli olarak geliştirilebilir.
Ön
tekliflerin değerlendirilmesi, verildikleri tarihten itibaren onbeş gün içinde tamamlanır. Teklif vermeye davetin
henüz yapılmamış olması halinde değerlendirme süresi onbeş
güne kadar bir defa uzatılabilir.
Dinamik
alım sisteminin tesis edildiği veya sistemin kurulmasından vazgeçildiği ile
ön tekliflerin sisteme kabul veya reddedildikleri hususu isteklilere karar
alındıktan sonra en geç üç gün içinde bildirilir.
Her
bir alım için sisteme kabul edilmiş istekliler teklif vermeye davet edilir.
Yapılacak alımlar bu davetten en az onbeş gün
önce basitleştirilmiş ilan yoluyla duyurulur. Sisteme kabul edilen bütün
istekliler, tekliflerini sunmaları için yeterli süre tanınmak suretiyle
teklif vermeye davet edilir.
Teklifler,
ihale dokümanında belirtilen esaslara göre değerlendirilmek suretiyle alım
sonuçlandırılır ve sözleşmeye bağlanır.
Dinamik
alım sisteminin süresi kırk sekiz aydan fazla olamaz.
Dinamik
alım sisteminde yapılacak ihalelerde Elektronik Kamu Alımları Platformu
kullanılır. Sisteme kabul edilmeye ve sistemin yürütülmesine ilişkin olarak
herhangi bir ücret talep edilmez.
Dinamik
alım sistemi dahilinde yapılacak alımlara ilişkin
sözleşme düzenlenmesi gerekli haller ile bu sözleşmelerin şeklini ve
kapsamını belirlemeye Kurum yetkilidir.
Elektronik
eksiltme
EK
MADDE 5 - İlan ve ihale dokümanında belirtilmesi kaydıyla, açık ihale,
belli istekliler arasında ihale ve 21 inci maddenin (a), (d) ve (e)
bentleri uyarınca yapılan pazarlık usulü ihalede tekliflerin
değerlendirilmesi aşamasının tamamlanmasından sonra elektronik eksiltme
yapılabilir. Dinamik alım sistemi ve çerçeve anlaşma kapsamında yapılan
ihalelerde de elektronik eksiltme uygulanabilir. 48 inci madde uyarınca
yapılan danışmanlık hizmet alımı ihalelerinde ise elektronik eksiltme
uygulanmaz.
Elektronik
eksiltme ancak ihale konusu alımın bütün teknik özelliklerinin net olarak
belirlendiği hallerde kullanılabilir.
Elektronik
eksiltmeye başlamadan önce ihale dokümanında belirlenen şartlara göre
tekliflerin ilk değerlendirmesi yapılır.
Yeterli
kabul edilen istekliler elektronik ortamda yeniden teklif vermeye aynı anda
davet edilir. Davette, eksiltmenin başlama tarihi ve saati ile
kullanılmakta olan elektronik araca isteklinin bağlantı kurabilmesi için
gerekli bütün bilgilere yer verilir. Elektronik eksiltmenin her aşamasını
gösteren bir zaman çizelgesi davet ile birlikte iletilir. Birbirini izleyen
birden fazla aşamada elektronik eksiltme yapılabilir. Davetin gönderildiği
tarihten iki iş günü geçmeden eksiltmeye başlanamaz.
Ekonomik
açıdan en avantajlı teklifin fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak
belirlendiği hallerde, yapılan ilk değerlendirme sonucu ile eksiltmede
verilen yeni tekliflere göre sıralamayı düzenleyen matematiksel formül de
davette bildirilir. Bu formül, ihale ilanında veya ihale dokümanında
belirtildiği şekilde ekonomik açıdan en avantajlı teklifin tespitinde
kullanılan bütün unsurların varsa nispi ağırlıklarını da içerir.
Elektronik
eksiltmenin her aşamasında, o andaki sıralamalarını öğrenebilmeleri için
gerekli bilgiler anında isteklilere ulaştırılır. İhale dokümanında
belirtilmesi kaydıyla, diğer isteklilerin teklifleri hakkında bilgiler ve
eksiltmenin herhangi bir aşamasındaki istekli sayısı da duyurulabilir.
Ancak elektronik eksiltme süresince isteklilerin kimlikleri açıklanamaz.
Elektronik
eksiltme aşağıdaki durumlardan biri veya birkaçının gerçekleşmesi halinde
sona erdirilir:
a)
Eksiltmeye katılım için yapılan davette eksiltmenin tamamlanacağı
belirtilen tarih ve saatin dolması.
b)
Yeni tekliflerin verilebilmesine ilişkin olarak davette bildirilen bekleme
süresi içinde asgari fark aralığını sağlayan tekliflerin alınamaması.
c)
Davette bildirilen tur sayısının tamamlanması.
Finansal
kiralama
EK
MADDE 6 - Kanun kapsamındaki idarelerin finansal kiralama suretiyle
yapacakları mal alımlarında uygulanacak esas ve usuller Kurum tarafından
belirlenir.”
MADDE 29 – 4734 sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesine
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bu Kanunun 3 üncü maddesinin (f) bendi gereğince Türkiye
Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu tarafından uygulanacak usul ve
esaslar Maliye Bakanlığı ve Kurumun görüşleri alınarak Türkiye Bilimsel ve
Teknolojik Araştırma Kurumu tarafından; (n) bendine ilişkin esas ve usuller
Maliye Bakanlığı ve Kurumun görüşleri alınarak ilgili bakanlıklar
tarafından hazırlanacak yönetmeliklerle belirlenir.”
MADDE 30 – 4734 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir.
“Başlanmış
olan ihaleler
GEÇİCİ
MADDE 8 - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar ilan edilmiş veya
yazılı olarak duyurulmuş ihaleler hakkında, bu Kanunun yayımlandığı tarihte
yürürlükte bulunan kanun hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.
Bu
Kanunun 35 inci maddesinin (b) bendinde sayılanların yürürlüğe girdiği
tarihe kadar yapılmış olan şikayet başvuruları ile
bu Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine aykırılık iddiaları içeren
başvurular, başvurunun yapıldığı tarihte yürürlükte bulunan mevzuat
hükümlerine göre sonuçlandırılır.
Mevcut
görevlendirmeler
GEÇİCİ
MADDE 9 - 31/5/2008 tarihinden önce 53 üncü
maddenin (i) fıkrasının son paragrafına göre Kurumda kamu ihale uzmanı
olarak görevlendirilenlerden fiilen görev yapanların görevlendirmeleri
Kurumun ihtiyacına göre devam ettirilebilir.
Kurul
başkan ve üyelerinin görev süreleri
GEÇİCİ
MADDE 10 - Kurulun mevcut başkan ve üyelerinden bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten önce başka bir üyenin görev süresini tamamlamak üzere
atanmış olanların görev süreleri atandıkları tarihten itibaren beş yıl
olarak uygulanır.”
MADDE 31 – 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri
Kanununun 5 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“İdarelerce
yapılacak sözleşmeler Tip Sözleşme hükümleri esas alınarak düzenlenir. Mal
ve hizmet alımlarında, Kurumun uygun görüşü alınmak kaydıyla istekliler
tarafından hazırlanması mutat olan sözleşmeler kullanılabilir.”
MADDE 32 – 4735 sayılı Kanunun 6 ncı
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
bu bentten sonra gelmek üzere aşağıdaki (e) bendi eklenmiş, ikinci
fıkrasındaki “Çerçeve sözleşme” ibaresi “Çerçeve anlaşma”, “kısa” ibaresi
“münferit” olarak değiştirilmiştir.
“d)
Yapım işlerinde; niteliği itibarıyla iş kalemlerinin bir kısmı için anahtar
teslimi götürü bedel, bir kısmı için birim fiyat teklifi alma yöntemleri
birlikte uygulanmak suretiyle gerçekleştirilen ihaleler sonucunda karma
sözleşme,”
“e)
Çerçeve anlaşmaya dayalı olarak idare ile yüklenici arasında imzalanan
münferit sözleşme,”
MADDE 33 – 4735 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 9 - Yapım işlerinde yüklenici; işyerlerindeki her türlü
araç, malzeme, ihzarat, iş ve hizmet makineleri,
taşıtlar, tesisler ile sözleşme konusu iş için, işin özellik ve niteliğine
göre ihale dokümanında belirtilen şekilde, işe başlama tarihinden geçici
kabul tarihine kadar geçen süre içinde oluşabilecek deprem, su baskını,
toprak kayması, fırtına, yangın gibi doğal afetler ile hırsızlık, sabotaj
gibi risklere karşı, geçici kabul tarihinden kesin kabul tarihine kadar
geçecek süreye ilişkin ise kapsamı ihale dokümanında belirtilen
genişletilmiş bakım devresi teminatını içeren sigorta yaptırmak
zorundadır.”
MADDE 34 – 4735 sayılı Kanunun 20 nci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan “yirmi gün” ibaresi “on
gün” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 35 – Bu Kanunun;
a)
1, 2, 8, 10, bu maddenin (b) bendi ile yürürlüğü düzenlenen hükümleri hariç
20 nci maddesinin diğer hükümleri ile 26, 28, 29
ve 30 uncu maddeleri yayımı tarihinde,
b)
14, 21, 22 ve 23 üncü maddeleri ile 20 nci
maddede yer alan “53 üncü maddesinin (b) fıkrasının (9) numaralı bendinden
sonra gelen paragraf yürürlükten kaldırılmış” ibaresi ile aynı madde ile
Kanunun 53 üncü maddesinin (j) fıkrasında değişiklik yapan hükmü yayımı
tarihinden otuz gün sonra,
c)
Diğer hükümleri yayımı tarihinden doksan gün sonra,
yürürlüğe girer.
MADDE 36 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
4/12/2008
|