Devlet
Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğünden:
KAMU KURUM VE KURULUŞLARININ DEVLET
MALZEME OFİSİNDEN
YAPACAKLARI MAL VE MALZEME TALEPLERİNE
İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; kamu kurum ve kuruluşlarının Devlet
Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğünden
yapacakları mal ve malzeme taleplerine ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, kamu hukukuna tabi olan veya
kamunun denetimi altında bulunan ya da kamu kaynağı kullanan kamu kurum ve
kuruluşlarının, Ana Statüde belirlenen faaliyet konuları kapsamındaki mal
ve malzeme taleplerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 8/6/1984
tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Ana Statü: 4/5/2007 tarihli ve 26512 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğü Ana Statüsünü,
b)
DMO: Devlet Malzeme Ofisini,
c)
KHK: 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkındaki Kanun Hükmünde
Kararnameyi,
ç)
Katalog: Piyasa araştırması ve pazarlık yöntemiyle tespit edilen ürünlerin
teknik özellikleri ile fiyatlarının gösterildiği, Ofisle müteşebbisler
arasında muayyen bir dönem için yapılan, karşılıklı olarak alım ve satım
taahhüdünü içeren bir sözleşmeye, çerçeve anlaşmaya veya protokole dayanan
ve elektronik ortamda da sunulan hizmeti,
d)
Ofis: Sermayesinin tamamı Devlete ait, iktisadi alanda ticari esaslara göre
faaliyet göstermek üzere kurulan Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğünü,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ofisin Yapısı, Amaç ve Faaliyet
Konuları ve İstisna Hükümleri
Ofisin amaç ve
faaliyet konuları
MADDE 5 – (1) Ofis, kamu hukukuna tabi olan veya kamunun
denetimi altında bulunan ya da kamu kaynağı kullanan kamu kurum ve
kuruluşlarının;
a)
Kâğıt, karton, mukavva ve bunların mamulüne,
b)
Her çeşit kırtasiye ve büro malzemesi ile mefruşatına,
c)
Büro makineleri, bilişim teknolojisi ürünleri, sair makineler ve aletleri
ile ofis otomasyonu hariç paket program yazılımına,
ç)
Kamu kurum ve kuruluşlarının sair döşeme, demirbaş, makine ve
teçhizatlardan ortak kullanım konusu olanlarına,
d)
Çeşitli temizlik malzemeleri ile temizlik araç ve ekipmanlarına,
e)
Sabit tesisler hariç aydınlatma cihazları ve ısıtma-soğutma araçlarına,
f)
Basılı formlar, sağlık karnesi, bildirim ve beyanname çeşitlerine,
g)
Taşıt ve iş makineleri (bisiklet dahil), bunların
iç ve dış lastikleri ile akaryakıt ve akülerinin alımına,
ğ)
Toplu ilaç ve tıbbi malzeme alımına,
ilişkin mal ve malzeme ihtiyaçlarının tedarik ve
dağıtımını bunlar adına temin eder.
(2)
Ofisçe özel sektöre mal ve malzeme satışı yapılamaz.
(3) Ofisten yapılacak taleplerde kamu kurum ve kuruluşlarınca;
Ofisin, faaliyet alanına giren her türlü mal ve malzeme ihtiyaçlarının iç
ve dış piyasadan, öncelikle yerinden ve ilk elden, toplu alımların
sağladığı fiyat avantajlarından azami ölçüde yararlanarak en ekonomik
biçimde mutad ticari usullerle tek elden
karşılamak üzere, merkezi satınalma işlevini
yürütmek amacıyla kurulduğu göz önünde bulundurulur.
Ofisin tedarik
usulleri
MADDE 6 – (1) Ofis, kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılacak
mal ve malzeme taleplerini aşağıdaki usullerde tedarik eder.
a)
Stok ürünleri ile tedarik; talep konusu malzemenin, alımı yapılan ve stoklanan malzemeden
temin edilmesidir.
b)
Katalog ürünleri ile tedarik; talep konusu malzemenin, tedarikçilerden Açık
Satışlara Ait Satınalma Sözleşmesi, Protokol ve
Çerçeve Anlaşmalar kapsamında temin edilmesidir.
c)
Müteferrik tedarik; talep konusu malzemenin, Ana Statüde yer alan mal ve
malzeme olmakla birlikte, stok ürünleri arasında bulunmadığı veya mevcudu
olmadığı veya katalog ürünleri arasında yer almadığı hallerde temin
edilmesidir.
Ofisin satış
organları
MADDE 7 – (1) Ofisin satış organları aşağıda belirtilmiştir.
a)
Pazarlama Daire Başkanlığı,
b)
Basım İşletmesi Müdürlüğü,
c)
Bölge müdürlükleri,
ç)
İrtibat büroları.
Ofisin satış
şekilleri
MADDE 8 – (1) Ofis
satışları esas itibariyle müşteri taleplerine ilişkin mal ve malzeme
bedelinin peşin olarak Ofis hesaplarına intikalini müteakip yapılır.
(2)
Ofis satışları Yönetim Kurulunca uygun görülmesi halinde aşağıdaki
şekillerde de yapılabilir.
a)
Kredili satış; bedeli daha sonra tahsil edilmek üzere yapılan satıştır.
b)
Kampanyalı satış; belirli ürünlerde sınırlı süreler için indirimli fiyatlar
uygulanarak yapılan satıştır.
c)
Promosyonlu satış; belirli ürünlerin, belirli miktar ya da tutarda alınması
durumunda yanında bedelsiz mal verilmek suretiyle yapılan satıştır.
ç)
Tahditli satış; tüm müşteri taleplerinin
karşılanamaması durumunda ürünlerin imkânlar oranında ve daha çok
müşterinin ihtiyacını karşılayabilmek bakımından sınırlandırılarak yapılan
satıştır.
d)
İhalelere katılım suretiyle satış; Ofis faaliyetleri kapsamındaki mal ve
hizmetlere ilişkin olarak kamu kurum ve kuruluşlarınca açılan ihalelere
katılmak suretiyle yapılabilecek satıştır.
Satış şekillerinin
duyurulması
MADDE 9 – (1) Müşterileri ilgilendiren Ofis satış şekilleri
ile satış şekillerinde yapılan değişiklikler Ofis internet sitesi veya
fiyat listeleri vasıtasıyla duyurulur.
Ofisin denetim ve
kontrol hakkı
MADDE 10 – (1) Ofis, katalog ve müteferrik tedarik
kapsamındaki mal ve malzemeleri, tedarikçi firmalar nezdinde üretim, kamu
kurum ve kuruluşlarında ise teslim ve kullanım aşamasında denetim ve
kontrol yapma veya yaptırma hakkına sahiptir.
Ofise bildirim
yükümlülüğü
MADDE 11 – (1) Kamu kurum ve kuruluşları, 4/5/2007
tarihli ve 26512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Devlet Malzeme Ofisi
Genel Müdürlüğü Ana Statüsünün 7 nci maddesinin
dokuzuncu fıkrası gereğince, Ofis kataloğunda yer
alan ürünleri piyasadan temin etmeleri halinde, bunların teknik
özelliklerini de belirten ayrıntılı listesini ve fiyatlarını on gün
içerisinde Ofise bildirmekle yükümlüdürler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Mal ve
Malzeme Taleplerine İlişkin İşlemler
Taleplerin
yapılacağı yer
MADDE 12 – (1) Kamu kurum ve kuruluşlarınca ihtiyaç duyulan
mal ve malzemenin, öncelikle Ofisin internet satış sitesinden, basılı ürün kataloğundan veya malzeme fiyat listesinden seçilmesi
ve oluşan talebin elektronik ortamda veya bağlı olunan satış organına
yazılı olarak yapılması esastır.
(2)
Ancak bedelinin ödenmesi ve nakliyesinin de kendileri tarafından yapılması
şartıyla bağlı olunan satış organı dışındaki satış organlarından da malzeme
alınması mümkündür.
Talep şekli
MADDE 13 – (1) Malzeme talep listesi veya talep yazısının,
müşteri yetkilileriyle, mutemedinin adı soyadı ve unvanlarını belirtir
şekilde ve imzalı olması gerekir.
(2)
Malzeme talep listesi veya talep yazısında seçilecek ürünün Ofis ürün
kodu, malzemenin cinsi, ölçeği,
varsa marka, model, orijinal ürün kodu, ayırt edici özellikleri ve
istenilen miktarı ile birim fiyatı ve tutarı açık bir şekilde belirtilir.
(3)
Katalog kapsamındaki tedarikçilerle yapılan anlaşmalarda her bir siparişten
önce belli teslim süreleri öngörüldüğünden, katalog kapsamında malzeme
talebinde bulunan kamu kurum ve kuruluşlarınca, ihtiyaçların ivedi ve belli
bir zamandan önce karşılanması gerekliyse bu husus açık olarak belirtilir.
(4) Talep konusu mal ve malzemenin; Ofisin faaliyet alanına girmekle
birlikte, stok ve katalog ürünleri arasında bulunmadığı hallerde; talebe
konu ürünün cinsi, ölçeği, miktarı, varsa marka, model ve orijinal ürün
kodu, tahmini fiyatı ve tutarı veya bu iş için ayrılan ödenek miktarı
belirtilerek yazılı olarak istenmesi, şartname düzenlenerek talepte
bulunulması gereken hallerde ise hiçbir marka ve modeli tanımlamayacak,
rekabete açık şekilde teknik şartname hazırlanması, teknik şartnamenin her
sayfasının onaylanması ve talep konusu mal ve malzemenin tahmini fiyatı ve
tutarı veya bu iş için ayrılan ödenek miktarı bildirilir.
(5)
Mal ve malzeme taleplerinin Ofisin elektronik satış sitesinden yapılması
için öncelikle elektronik satış üyelik işlemlerinin tamamlanması ve
kullanıcı müşteri numarası ve şifresi Ofisten alınır.
(6)
Malzemenin Ofisçe adreslerine teslim edilmesini isteyen kamu kurum ve
kuruluşlarının bu isteklerini ve teslim adreslerini açık ve doğru olarak
belirtmeleri gerekir.
Taşıt talepleri
MADDE 14 – (1) Kamu kurum ve kuruluşlarının Ofisden talep edecekleri taşıtlar için, 5/1/1961 tarihli ve 237 sayılı Taşıt Kanununun 10 uncu
madde hükümleri uygulanır.
(2)
237 sayılı Taşıt Kanununa tabi olmayan, arazöz,
damperli kamyon, çöp kamyonu ve vidanjör gibi taşıtlar, doğrudan DMO Genel
Müdürlüğü Pazarlama Daire Başkanlığından talep edilir.
(3)
Talep edilen taşıtın tahmini tutarı ile yapılan ihale veya pazarlık
sonucunda doğabilecek fiyat farklarının öngörülen süre içinde Ofis
hesaplarına yatırılması gerekir.
Talebin
değiştirilmesi veya iptali
MADDE
15 – (1) Kamu kurum ve kuruluşlarınca
katalog kapsamındaki ürünlerden talepte bulunulması ve Ofis tarafından
tedarikçi firmalara sipariş verilmesi veya firmalarla sözleşme
düzenlenmesinden sonra, kamu kurum veya kuruluşunun talep konusu ürünün
nitelik ve vasıflarında ihtiyacına binaen değişiklik yapması gerektiğinde;
bu durumdan Ofis hemen haberdar edilmek ve tedarikçi firma ile Ofis
mutabakatı sağlanmak şartıyla, alımdan tamamen veya kısmen vazgeçilmesi ve
ihtiyaca uygun yeni malzemenin ivedi şekilde temin edilmesi yoluna
gidilebilir.
(2)
Kamu kurum ve kuruluşları, müteferrik tedarik kapsamındaki taleplerinde
Ofis tarafından ihaleye çıkılıncaya kadar (ihale veya pazarlık tarihine
kadar) ihtiyaçlarına binaen değişiklik yapabilirler.
(3)
Kamu kurum ve kuruluşlarının talepleri üzerine Ofis tarafından firmalara
sipariş verilmesi veya firmalarla sözleşme düzenlenmesinden sonra, kamu
kurum ve kuruluşu, Ofis ve yüklenicinin kabul etmesi ve masraflarının
ödenmesi şartıyla taleplerinden vazgeçebilirler.
Firma, ürün ve
parasal sınırlamalar
MADDE 16 – (1) Stok ürünleri ile tedarikte; Ofis stoklarında
bulunan malzeme taleplerinde firma, ürün veya parasal sınır
bulunmamaktadır. Ofis ihalelerini kazanan tedarikçilere bağlı olarak Ofisin
cari stok malzemelerinin marka ve model gibi tanıtıcı özellikleri, zaman
içinde farklılık gösterebileceğinden, kamu kurum ve kuruluşlarınca malzeme
taleplerinde bu hususun dikkate alınarak, önceki Ofis stoklarında yer alan
marka veya modelde ısrar edilmemesi gerekir.
(2)
Katalog ürünleri ile tedarikte;
a)
Kamu kurum ve kuruluşlarının, Ofisçe satışı yapılan katalog ürünlerinde
öncelikle birden fazla, mümkün olması halinde en az üç ve fiyatları
birbirine en yakın firma ürünlerini tercih etmek suretiyle talepte
bulunmaları gerekir.
b)
Ancak, tüm sorumluluk talepte bulunan ihtiyaç sahibi kamu kurum ve kuruluşuna ait
olmak üzere talebin tek bir firmadan veya tek marka olarak yapılması
halinde;
1)
Ofisçe satışı yapılan katalog ürünleri arasından 100.000 Türk Lirasına
kadar tek bir firmadan yapılacak talepler, miktara bağlı iskontolar da dikkate alınarak doğrudan satış
organlarınca tedarikçi firmalara sipariş verilmek,
2)
100.000 Türk Lirası ile 400.000 Türk Lirası arasında bir katalog
firmasından yapılacak taleplerde tedarikçi firma ile pazarlık yapılmak,
3)
400.000 Türk Lirası üzerindeki taleplerin ilan edilen katalog firmalarından
aynı ürünlerde fiyatları birbirine yaklaşık olan en az üç katalog firması
ürünleri arasından seçilmesi (aynı ürün için ilan edilen katalog
firması sayısının üçten az olması halinde var olan firmalardan tercih
yapılabilir) veya teknik şartname hazırlanmak suretiyle istenmesi halinde
talep ihale yapılmak,
suretiyle karşılanır.
4)
400.000 Türk Lirası üzerinde tek bir katalog firmasından yapılacak talepler
ile bu miktarı geçen tek markaya ilişkin talepler karşılanmayacaktır. Ancak
taşıt, iş makinesi ve üst yapılı araç talepleri 400.000 Türk Lirası sınırlamasına
tabi değildir.
5)
Yapılacak pazarlık veya ihale sonucunda sağlanacak ilave indirimler ile
miktar iskontolarından talepte bulunan kamu kurum
ve kuruluşları yararlandırılacaktır.
c)
Teknik şartname hazırlanmaksızın farklı tedarikçilerin katalogdaki ürünleri
arasından seçim yapılırken, ihalede rekabetin sağlanması ve uygun fiyatın
temini açısından tedarikçilerin birbiriyle kıyaslanabilir, ortak teknik
özelliklere sahip ürünlerinin seçilmesi gerekir.
(3)
Müteferrik tedarikte; İhtiyaç sahibi kamu kurum ve kuruluşları tarafından
yaklaşık maliyeti 100.000 Türk Lirasını aşmayan müteferrik alım talepleri
bir firmadan gerçekleştirilebilecektir. Bu tutarı aşan talepler ise; bir
firma yahut herhangi bir marka belirtilmesi yerine, ihtiyaç duyulan
malzemenin muadili sayılabilecek birden fazla marka ve birden fazla firmaya
ait ürünler seçilerek veya teknik şartname düzenlenerek talepte bulunulması
halinde karşılanacaktır. Taşıt, iş makinesi ve üst yapılı araç talepleri
100.000 Türk Lirası sınırlamasına tabi değildir. Tek marka veya tek
firmadan talepte bulunulması halinde; tüm sorumluluk ihtiyaç sahibi kurum
veya kuruluşa ait olacaktır.
(4)
Bu maddedeki parasal sınırlar Ofis Yönetim Kurulunca, ihtiyaca göre yeniden
belirlenebilir veya değiştirilebilir.
Güncel satış
fiyatları ve kur farkları
MADDE 17 – (1) Ofis stok malzemelerinin satış fiyatları alış
maliyetlerine ve piyasa cari fiyatlarına göre, katalog kapsamında yer alan
ürünlerin satış fiyatları ise, Türk Lirası bazında olanların dört aylık
dönemler halinde, ÜFE oranı veya sektörel
maliyetler dikkate alınarak belirlenir.
(2)
Ofisçe, satış fiyatı Türk Lirası olarak belirlenmekle birlikte dövize bağlı
ürünlerin satış fiyatları, döviz kurlarında meydana gelen değişiklikler
dikkate alınarak belirlenir.
(3)
Ofisçe, satış fiyatı döviz cinsinden belirlenen ürünlerin fiyatları
sözleşme dönemince sabittir. İthalatta alınan vergilere bağlı fiyat
değişiklikleri hariç olmak üzere bu döviz fiyatı genelde bir yıllık dönemi
kapsar.
(4) Satış fiyatlarına Katma Değer Vergisi
ve taşıtlarda Özel Tüketim Vergisi dahil değildir.
(5)
Güncel satış fiyatları ile katalog kapsamında yapılan satışlarda ürün
gurupları itibariyle uygulanmakta olan miktar iskontoları
Ofis web sitesinden veya satış organlarından takip edilir ve satış anındaki
fiyatlar geçerlidir.
Kredili,
kampanyalı veya promosyonlu satış uygulamaları
MADDE 18 – (1) Kredili satış; kağıt,
kırtasiye gibi stok ürünleri ile acil ilaç ve tıbbi malzeme satışlarında
uygulanır.
(2)
Kampanyalı veya promosyonlu satış; katalog
kapsamındaki tedarikçilerin piyasaya sağladıkları kampanya veya
promosyonlar ile kamu kurum ve kuruluşlarına özel olarak sağlanacak
kampanya veya promosyonlarda uygulanır.
(3)
Bu satışlara ilişkin usul ve esaslar Genel Müdürlükçe belirlenerek
duyurulur.
Mal ve malzeme
bedellerinin yatırılması
MADDE 19 – (1) Mal ve malzeme bedelleri, müşterilerce mal ve
malzemenin alınacağı satış organı veznesine veya Ofis adına açılmış bulunan
banka hesabı carileri ile diğer Ofis teşkilatı veznelerine yatırılır.
Bakiyelerin iadesi
MADDE 20 – (1) Kamu kurum ve kuruluşlarının malzeme bedeli
olarak Ofis hesaplarına yatırmış oldukları tutarların bakiyeleri,
kurumların yazılı talebine istinaden banka aracılığıyla iade edilir. Ancak
Genel Müdürlükçe tespit edilen tutara kadar olan bakiye alacaklar,
kurumların yazılı talebine istinaden, satış birimlerince de iade edilir.
(2)
Yıl sonuna kadar talep edilmeyen bakiyeler, Ofis
tarafından Ocak ayında ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının hesaplarına
banka aracılığıyla iade edilir.
Teslim ve tesellüm
işlemleri
MADDE
21 – (1) Katalog kapsamındaki veya talep
üzerine Ofis tarafından satın alınan ürünlerin, ilgili firmalar tarafından
doğrudan teslim edilecek olması nedeniyle, talepte bulunan kamu kurum ve
kuruluşlarının ilgili veya yetkili kimseleri tarafından, malzemenin tam,
sağlam, çalışır vaziyette ve malzemenin istenen teknik özelliklerde
olduğunun tespit edilerek teslim alındığına ve gerekli diğer hususların
yerine getirildiğine ilişkin muayene ve kabul işlemlerinin tamamlanarak
tesellüm işlemlerine ait belgeler bir yazı ekinde en kısa sürede Ofisin
ilgili satış organına gönderilir.
(2)
Katalog ve müteferrik tedarik kapsamındaki malzeme temininde, kamu kurum ve
kuruluşundan kaynaklanan teslim yerinin hazır olmaması gibi nedenlerle
tesellümde gecikme ihtimalinin ortaya çıkması halinde; durumun yazılı
olarak Ofise bildirilerek, gereksiz ihtilaflara veya ceza uygulamalarına
meydan verilmemesi için tedarikçi firmaya ek süre verilmesi sağlanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
Uygulanacak para birimi
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelikte geçen Türk Lirası ibaresi
karşılığında, uygulamada, 28/1/2004 tarihli ve
5083 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Para Birimi Hakkında Kanun hükümlerine
göre ülkede tedavülde bulunan para Yeni Türk Lirası olarak adlandırıldığı
sürece bu ibare kullanılır.
Yürürlük
MADDE 22 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 23 – (1) Bu Yönetmeliği DMO Genel Müdürü yürütür.
|