Devlet
Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğünden:
DEVLET MALZEME OFİSİ SATINALMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Devlet Malzeme Ofisinin
karlılık ve verimlilik ilkelerine uygun olarak Devlet Malzeme Ofisi Genel
Müdürlüğü Ana Statüsünde belirtilen mal ve hizmetlerin; 4/1/2002
tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (g) bendi
kapsamında satın alınmasına, sözleşme yapılmasına ve/veya sipariş
verilmesine ilişkin esas ve usulleri düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Devlet Malzeme Ofisinin merkez
ve taşra teşkilatında uygulanır.
(2)
Genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinden, özel bütçeli idarelerden,
mahalli idarelerden, özel kanunla kurulmuş kamu kurum ve kuruluşlarından,
233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
kapsamına giren teşebbüs, kuruluş, müessese ve bağlı ortaklıklardan satın
alınacak mal ve hizmetler bu Yönetmeliğe tabi olmadan temin edilebilir.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4734 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesinin (g) bendi ile 8/6/1984 tarihli ve 233
sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Açık satışlara ait satınalma
sözleşmesi: Ofisin faaliyet konusuna giren mal veya hizmetlerin sipariş
usulü ile temin edilmesi amacıyla, ilan yoluyla davet edilen üretici,
ithalatçı, genel dağıtıcı veya yetkili satıcı konumundaki isteklilerle Ofis
arasında belli süreler için düzenlenen ve ürün cinsi, teknik özellikler ve
fiyat gibi unsurlar ile alıma ilişkin diğer şartların belirlendiği sözleşmeyi,
b)
Alternatif teklif: İhale konusu malın teknik şartnamesinde belirlenen
asgari özellik ve şartları sağlayan, birbirinden farklı ürünlerin, asıl
teklifin yanı sıra teklif verilmesini,
c)
Ana Statü: 4/5/2007 tarihli ve 26512 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğü Ana Statüsünü,
ç)
Çerçeve anlaşma: Ana Statü kapsamındaki mal ve hizmetlerin bir veya birden
fazla müteşebbisle, hizmet sunulan kurum ve kuruluşların muayyen bir zaman
aralığında tahakkuk edecek alımlarının fiyatı ile gerektiğinde öngörülen
miktarlarının tespitine ilişkin anlaşmayı,
d)
Elektronik ihale: İhalenin tüm aşamalarının veya herhangi bir aşamasının
elektronik ortamda yapılması, değerlendirilmesi, sınırlandırılması şeklinde
tekerrür eden ve karara bağlanması ile tamamlanan işlemleri,
e)
Elektronik ortam: Dijital veri sıkıştırması dahil,
verilerin işlenmesi ve muhafazası için elektronik cihazların kullanılması
suretiyle bilgilerin kablo, radyo, optik cihazlar veya diğer
elektromanyetik usullerle iletilmesi, nakledilmesi veya alınmasını,
f)
İstekli: Mal veya hizmet alımları ihalesine teklif veren müteşebbisi,
g)
Katalog: Piyasa araştırması ve pazarlık yöntemiyle tespit edilen ürünlerin
teknik özellikleri ile fiyatlarının gösterildiği, Ofisle müteşebbisler
arasında muayyen bir dönem için yapılan, karşılıklı olarak alım ve satım
taahhüdünü içeren bir sözleşmeye, çerçeve anlaşmaya veya protokole dayanan
ve elektronik ortamda da sunulan hizmeti,
ğ)
Kısmi teklif: İhale konusu alımın tamamına veya bir kısmına teklif
verilmesine imkan tanınan ihalelerde, bazı
kalemler veya kısımlar itibariyle teklif verilmesini,
h)
Merkez teşkilatı: Ofisin Yönetim Kurulu ile taşra teşkilatı hariç Genel
Müdürlüğünü,
ı)
Müteşebbis: Mal tedariki veya hizmet ifasıyla iştigal eden gerçek kişiler
ile kamu veya özel hukuk tüzel kişileri ya da bunların oluşturdukları ortak
girişimleri,
i)
Ofis: Sermayesinin tamamı Devlete ait, iktisadi alanda ticari esaslara göre
faaliyet göstermek üzere kurulan Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğünü,
j)
Protokol: Ofisin faaliyet konusuna giren mal veya hizmetlerin, üretici,
ithalatçı veya genel dağıtıcı konumundaki isteklilerden sipariş usulü ile
temin edilmesi amacıyla, davet edilen isteklilerle Ofis arasında belli
süreler için düzenlenen ve ürüne münhasır şartlar ile alıma ilişkin
şartların belirlendiği mutabakatı,
k)
Satınalma: Bu Yönetmelikte yazılı şartlarla mal
ve hizmet alım işlerinin istekli ve/veya istekliler arasından seçilecek en
uygun teklifi verenin üzerine bırakıldığını gösteren ve yetkili merciin
onayını müteakip sözleşmenin imzalanmasıyla veya sözleşme yapılması
gerekmeyen hallerde sipariş mektubunun verilmesi ile tamamlanan işlemleri,
l)
Sipariş mektubu/Sipariş: Sözleşme yapılması öngörülmeyen alım kararının
kesinleşmesini müteakip, yükleniciye siparişin verildiğini belirten ve
yüklenici tarafından teyit edilmesi halinde sözleşme yerine geçen mektup ve
ekleri ile açık satışlara ait satınalma
sözleşmesi, protokol ve çerçeve anlaşmalarına göre yükleniciye siparişin
verildiğini belirten mektup ve eklerini,
m)
Sözleşme: Mal veya hizmet alımlarında Ofis ile yüklenici arasında yapılan
yazılı anlaşmayı,
n)
Taşra teşkilatı: Bölge müdürlükleri, irtibat büroları ve basım işletmesi
müdürlüğünü,
o)
Tedarikçi: Katalogda yer almış veya mal ve hizmet alımı ihalelerine iştirak
etmiş gerçek veya tüzel kişileri veya bunların oluşturdukları ortak
girişimleri,
ö)
Teklif: Bu Yönetmeliğe göre yapılacak satınalmalarda
müteşebbislerin idareye sunduğu fiyat teklifi ile değerlendirmeye esas
belge ve/veya bilgileri,
p)
Teşekkül bütçesi: Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğü bütçesini,
r)
Yüklenici: Ofisle; açık satışlara ait satınalma
sözleşmesi, protokol ve çerçeve anlaşmaları yapmış olan ve üzerine ihale
yapılan ve sözleşme imzalanan istekliler ile sözleşme yapılmayan hallerde
sipariş mektubu verilen istekliyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşekkül Bütçesiyle Tespit, Satınalmaların Komisyonlarca Yapılması
Teşekkül
bütçesiyle satınalmaların ve prensiplerin tespiti
MADDE 5 – (1) Ofisçe satın alınacak mallarla planlanması
mümkün olan hizmetlerin cins, miktar ve tahmini bedelleri her yıl teşekkül
bütçesi ile belirlenir ve prensipleri tespit edilir.
(2)
Katalogda yer alacak malzeme Yönetim Kurulu Kararı ile belirlenir. Açık
satışlara ait satınalma sözleşmesi, protokol ve
çerçeve anlaşma kapsamında temin edilen mal ve hizmetler bu amaçla konulan
ödenek ile satın alınır.
(3)
Teşekkül bütçesinde öngörülmeyen veya öngörülmüş olmakla beraber toplu
olarak satın alınamayan ve acil olarak sağlanması gereken mal ve hizmetler
ile stok ve katalog kapsamında temin edilemeyen mal ve hizmetler Müteferrik
Satınalmalar karşılığı konulan ödenek ile satın
alınır.
(4)
Teşekkül bütçesinde gösterilmemiş olmakla beraber, daha sonra stok
yapılması gerekli görülen satınalmalar için
Yönetim Kurulundan izin ve ödenek kararı, bu maddenin üçüncü fıkrasında
belirtilen satınalmaların yapılabilmesi için ise
yetki limiti bakımından önceden satınalmaların
icrasına yetkili mercilerden izin alınır.
(5)
4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (g) bendindeki parasal
limitin altında kalmak amacıyla mal ve hizmet alımları kısımlara bölünemez.
(6)
Yapılacak ihalelerde, kapalı teklif usulü ile açık teklif usulü temel ihale
usülleridir.
Satınalmaların satınalma
komisyonlarınca yapılması
MADDE 6 – (1) Bu Yönetmelikte, usul ve yetki bakımından
belirli görevliler ile servis ve birimlere bırakılmış satınalmalar
dışındaki mal ve hizmet satınalmaları, satınalma komisyonlarınca yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Satınalma
Organları, Teşekkülü, Katalog Komisyonu
Satınalma organları
MADDE 7 – (1) Satınalma organları
aşağıda belirtilmiştir;
a)
Merkez Satınalma Komisyonları,
1)
I Nolu Satınalma
Komisyonu,
2)
II Nolu Satınalma
Komisyonu,
3)
III Nolu Satınalma
Komisyonu.
b)
Mahalli Satınalma Komisyonları,
c)
Geçici Satınalma Komisyonu,
ç)
Daire Başkanlıkları ve Ticaret Servisleri.
Satınalma organlarının teşekkülü
MADDE 8 – (1) Satınalma
organlarının teşekkülü aşağıda belirtilmiştir;
a)
Merkez satınalma komisyonları;
1) Satınalma
daire başkanlıkları bünyesindeki I, II, III Nolu
Komisyonlar, Ana Statüde satınalma daire başkanlıkları
için öngörülen görevleri yapmak üzere; ilgili satınalma
daire başkanının başkanlığında, ürün grubuna göre ilgili şube müdürü, ürün
sorumlusu ile Pazarlama Daire Başkanlığı ve Kalite Kontrol Daire
Başkanlıklarından birer ürün sorumlusu olmak üzere tek sayıda kişiden
teşekkül eder. Başkanın olmadığı durumlarda yerine görevlendirilen
kişi komisyona başkanlık eder. Komisyon üyelerinin bulunmadığı hallerde bu
üyelerin yerine komisyonlara kimlerin katılacağı her yıl Genel Müdürlükçe
tespit edilir. Yeni komisyon üyeleri ile yedek üyeler atanıncaya kadar
mevcut üyeler görevlerine devam eder. Genel Müdürlükçe, işin niteliğine
göre komisyonlara yeteri kadar üye veya komisyonda oy hakkı olmaksızın
uzman da görevlendirilebilir.
b)
Mahalli Satınalma Komisyonları; Başkan ile
birlikte üç kişiden az olmamak üzere komisyon üyeleri her yıl Genel
Müdürlük tarafından belirlenir. Yeni komisyon belirleninceye kadar mevcut
komisyon görevine devam eder. Herhangi bir sebeple başkan veya üyelerden
birinin geçici olarak bulunmaması halinde, ilgili müdür derhal geçici
olarak birini görevlendirir.
c)
Geçici Satınalma Komisyonu; muayyen işlere
münhasır olmak üzere ve bu işlerin mahiyeti ve önemine göre Genel
Müdürlükçe kurulabilir.
ç)
Daire Başkanlıkları ve Ticaret Servisleri Eliyle Satınalma;
Merkezde daire başkanlıklarınca, taşra teşkilatında ise ticaret
servislerince, yapılacak araştırmaya istinaden satınalma
komisyonlarından geçirilmeksizin, merkezde Genel Müdürlüğün, taşra
teşkilatında müdürlerin onayı ile kesinleşen satınalmadır.
Bu suretle yapılacak satınalma limiti, merkez ve
taşra teşkilatı için Yönetim Kurulunca her yıl belirlenir. Bu satınalmaların istek yazısındaki vasıflar gereğince
veya numune almak suretiyle yapılması mümkün olup, şartname düzenlenmesi
zorunlu değildir.
Katalog komisyonu
MADDE 9 – (1) Katalog Komisyonu, Genel Müdür tarafından
görevlendirilecek Genel Müdür Yardımcısının Başkanlığında, ürün grubuna
göre ilgili Satınalma Daire Başkanı, Pazarlama
Daire Başkanı, Kalite Kontrol Daire Başkanı, Katalog Daire Başkanı ile
Katalog Daire Başkanlığından ürün grubuna göre ilgili şube müdürü ve ürün sorumlusundan
veya bu sayılanların yerlerine görevlendirilenlerden oluşur. Komisyonun ikinci
başkanı Katalog Daire Başkanıdır.
(2)
Katalog kapsamına alınacak mal ve hizmetlerin ön fiyat görüşmesi Merkez Satınalma Komisyonları tarafından gerçekleştirilir. Bu
komisyonlara, oy hakkı olmaksızın Katalog Daire Başkanlığından üye
görevlendirilebilir.
(3)
Katalog Komisyonu ile ilgili diğer hususlar 13 üncü maddenin birinci
fıkrası ile 16 ncı maddenin birinci fıkrasının
(ç) bendinde belirtilen usul ve esaslara tabidir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Komisyonların Çalışması
Satınalma mevzularının bildirilmesi
MADDE 10 – (1) Muhasebe Daire Başkanlığı ve ilgili birimler,
Teşekkül Bütçesinin Yönetim Kurulunca onayını müteakip, komisyonların görev
alanı içine giren satınalma mevzularını 15 gün
içerisinde, yetki sınırlarını da dikkate alarak, ilgili satınalma
daire başkanlıklarına intikal ettirirler.
(2)
Satınalma daire başkanlıkları, 29 uncu madde
hükümlerini de dikkate alarak, 15 gün içerisinde; kendilerine intikal
ettirilen mevzuların satınalma usulleri hakkında
alacağı prensip kararlarını Yönetim Kurulunun onayını müteakip ilgili
birimlere bildirirler. Aksi belirtilmedikçe tüm birimler prensip kararına
tabidir.
(3)
Müşteri daire ihtiyacı olarak açık satışlara ait satınalma
sözleşmesi, protokol ve çerçeve anlaşmalar kapsamında talep edilen mal ve
hizmetler ile müteferrik olarak talep edilen mal ve hizmet alımları ve stok
alımları Pazarlama Daire Başkanlığınca ilgili satınalma
daire başkanlığına intikal ettirilir.
Satınalma dosyası
MADDE 11 – (1) İlgili birimler bu Yönetmelik hükümlerine göre
hazırlayacakları dosyaları, yetkili merciin ön iznini de almak suretiyle
alımı yapacak ilgili daire başkanlığına, taşra teşkilatında ise ilgili
birime bir yazı ile gönderirler.
(2)
Satınalma dosyası, satınalma
mevzuunu teşkil eden ticari şartname ve varsa teknik şartname ile satınalma konusu mal veya hizmetin özelliğine göre
tespit edilecek hususları da kapsayacak şekilde hazırlanır.
(3)
Müşteri dairelerin müteferrik olarak marka, model, şartname göndermek
suretiyle veya açık satışlara ait satınalma
sözleşmesi, protokol ve çerçeve anlaşmalar kapsamında yapacakları
taleplerin usulüne uygun olup olmadığı Pazarlama Daire Başkanlığınca tetkik
edilerek, tekemmül ettirildikten sonra ilgili satınalma
daire başkanlığına intikal ettirilir.
Tekliflerin
tetkik, muayene ve mukayeseleri
MADDE 12 – (1) Komisyonlar,
verilen teklifler ile istekliler hakkında her türlü araştırma ve
incelemeyi yapabileceği gibi alım konusu işin niteliğine göre lüzum
görülmesi halinde ilgili birimlere de yaptırabilir. Bu takdirde sonuçlar
bir rapor halinde ilgili satınalma komisyonuna
intikal ettirilir. İhtiyaç duyulduğu takdirde Genel Müdürlükçe ayrı bir
araştırma ve inceleme komisyonu da kurulabilir.
(2)
Tetkik yapması istenen birimin kadrosunun yeterli olmaması halinde, bu
hizmet Ofis dışından sağlanır. Hizmetin Ofis dışından sağlanmasına merkezde
Genel Müdür, taşra teşkilatında ise müdür yetkilidir.
(3)
Müşteri dairelerin ihtiyacına binaen yapılan alımlarda alım talebinde
bulunan kurum veya kuruluştan bu tetkiki yapması istenebilir.
Komisyon
kararlarının alınması ve onayı
MADDE 13 – (1) Kararlar
üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır. Kararlarda çekimser kalınamaz.
Karara muhalif kalan üye muhalefet sebebini yazarak imzalar. Oylarda
eşitlik olması halinde başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış
sayılır. Komisyon başkan ve üyeleri oylarından şahsen sorumludurlar.
(2)
Satınalma komisyonları tarafından verilen
kararlar, alım yapılacak isteklinin yasaklı olup olmadığının teyidi de
alınarak yetkili merciin onayına sunulur.
(3)
Satınalma komisyonları tarafından verilen
kararlardan her yıl Yönetim Kurulunca tespit edilen limitler dahilinde olanlar Genel Müdürlüğün, bu limitlerin
üzerinde olan kararlar ise, Yönetim Kurulunun onayı ile kesinleşir.
(4)
Mahalli satınalma komisyonlarının yetki limitleri,
işin özellik ve mahiyetine göre her yıl Genel Müdürlükçe veya Yönetim
Kurulunca belirlenir.
(5)
Mahalli satınalma komisyonları tarafından verilen
kararlar müdürlerin onayı ile kesinleşir.
Komisyon
kararlarına ilişkin işlemler
MADDE 14 – (1) Komisyon kararlarının imzalanması ve
onaylanmasını komisyon başkanları temin eder ve sonucunu ilgili birimlere
bildirir. Komisyon kararının aslı
ilgili satınalma daire başkanlığı veya birim
arşivinde saklanır.
Damga vergisi
MADDE 15 – (1) Yurt
dışı alımlarda karar ve sipariş damga vergisi Ofis tarafından karşılanır.
Yurt içi alımlarda ise, komisyonlar tarafından aksine bir karar alınmadıkça
veya şartname ve sözleşme tasarısında kaydedilmedikçe satınalma
kararı ile ilgili karar ve sipariş damga vergisi, Ofis tarafından
karşılanır.
(2)
Yurt içi alımlarında Ofis tarafından ödenen karar ve sipariş damga vergisi
yüklenicinin ilk istihkakından kesilebilir.
Muamelat ve arşiv
işleri
MADDE 16 – (1) Muamelat ve arşiv işleri aşağıda belirtilen
esaslara göre yapılır;
a)
Merkez satınalma komisyonlarının her türlü
muamelat ve arşiv işleri satınalma daire
başkanlıkları tarafından, mahalli satınalma
komisyonlarının her türlü muamelat ve arşiv işleri ise, ilgili servisleri
tarafından yürütülür.
b)
Komisyonların raportörlüğünü, ilgili satınalma daire başkanlığında görevli ve ürün grubuna
göre komisyona üye olarak katılan şube müdürünün sorumluluğunda ürün
sorumlusu veya görevlendirilecek personel yapar.
c)
Geçici satınalma komisyonlarının raportörlüğünü, komisyon başkanının sorumluluğu altında,
merkezde satınalma mevzuu ile ilgili birim
amirinin, komisyonun taşra veya yurt dışında görev yapması halinde,
komisyon başkanının tespit edeceği personel yapar.
ç)
Katalog Komisyonunun her türlü muamelat ve arşiv işleri Katalog Daire
Başkanlığı tarafından yürütülür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Satınalmanın
Duyurulması, Satınalma Usulleri, Teklif
Verilmesi, Teminat İstenmesi
Satınalmanın duyurulması
MADDE 17 – (1) Satınalmalar teklif
isteme, ilan, e-posta veya mektupla duyurulur. Ayrıca, mahalli meslek
teşekkülleri de durumdan haberdar edilebilir. Yurtdışı satınalmalarda
yabancı ülkelerin Türkiye'deki Büyükelçiliklerine ve Türkiye'nin
yurtdışındaki ticaret müşavirliklerine de alım keyfiyeti bildirilebilir.
(2)
İlandan amaç, özellik, mahiyet ve önemine göre satınalmaların
uygun araçlarla ilgililere duyurulmasıdır. İlanlar, satınalma
için piyasada olabileceği düşünülen mahallerde ilgililerin haberdar
olmalarına ve hazırlıklarını yapmalarına imkan
verecek şekil ve sürede yapılır.
(3)
Mektupla veya e-posta ile teklif isteme usulü, bahis konusu satınalma hakkında satınalma
ile ilgili isteklilerin tespit edilen adreslerine mektup ve e-posta
gönderilmesi suretiyle tekliflerinin istenmesidir.
(4)
İlan, e-posta veya mektuplarda, satınalma konusu olan
mal veya hizmetin cins ve miktarının, teklif mektubunun verileceği yer ve
zamanın, şartnamenin temin edileceği yerin ve ihaleye katılacak olanlar
için şartname ve eklerinin bedelinin belirtilmesi mecburidir.
Satınalma usulleri
MADDE 18 – (1) Satınalmalarda
aşağıda belirtilen usuller uygulanır;
a)
Kapalı teklif usulü,
b)
Açık teklif usulü,
c)
Belli istekliler arasında ihale usulü,
ç)
Pazarlık usulü,
d)
Mutemet eliyle alım usulü,
e)
Doğrudan sipariş usulü.
Kapalı teklif
usulü
MADDE 19 – (1) Kapalı teklif usulü, ilan etmek suretiyle
bütün isteklilerin yazılı ve nihai tek teklif verebildiği usuldür.
(2)
İstekliler ilanda belirtilen ihale saatine kadar ihale komisyonlarına
ulaşmış olmak şartıyla, tekliflerini iadeli taahhütlü bir mektupla da gönderebilirler.
(3)
İlanda belirtilen ihale saatinde, komisyon, isteklilerin belgelerini ve
geçici teminat verip vermediklerini inceleyerek kimlerin ihaleye
katılabileceğini tespit eder. Katılamayacakların fiyat teklifini içeren iç
zarfları ve teminatlarının geri verilmesi kararlaştırılır. Bu işlemler,
istekliler önünde bir tutanakla tespit edilir.
Açık teklif usulü
MADDE 20 – (1) Açık teklif usulüne göre ihaleler, ilan etmek
suretiyle isteklilerin ilk tekliflerini yazılı olarak bildirmeleri ve
devamında sözlü olarak tekliflerini sürdürmeleri şeklinde yapılır.
(2)
Ayrıca, istekliler ilanda belirtilen ihale saatine kadar ihale
komisyonlarına ulaşmış olmak şartıyla, tekliflerini iadeli taahhütlü bir
mektupla da gönderebilirler. Teklif sahibi komisyonda hazır bulunmadığı
takdirde posta ile gönderilen teklif son ve kesin teklif olarak kabul
edilir.
(3)
İlanda belirtilen ihale saatinde, komisyon, isteklilerin belgelerini ve
geçici teminat verip vermediklerini inceleyerek kimlerin ihaleye
katılabileceğini tespit eder. Katılamayacakların fiyat teklifini içeren iç
zarfları ve teminatlarının geri verilmesi kararlaştırılır. Bu işlemler,
istekliler önünde bir tutanakla tespit edilir.
(4)
Tutanaktan sonra, ihaleye giremeyecekler ihale yerinden çıkartılır. Diğer
istekliler, yazılı teklifleri açılıp okunduktan sonra sıra ile tekliflerini
vermeye çağrılır. Komisyon başkanı posta ile yapılmış teklifler varsa
okutarak bu tekliflerin de tutanağa yazılmasını sağlar. Yapılacak teklifler
bir tutanağa yazılır ve teklif sahipleri tarafından imzalanır.
(5)
İhaleden çekilen isteklilerin bu durumları tutanağa yazılır ve imzaları
alınır. İlgilinin imzadan çekinmesi halinde durum ayrıca belirtilir.
İhaleden çekilenler yeniden teklifte bulunamazlar.
Belli istekliler
arasında ihale usulü
MADDE 21 – (1) İlan etmeksizin doğrudan doğruya isteklilere
mektup göndermek suretiyle kapalı veya açık teklif istenmesi yöntemiyle
yapılan alım usulüdür.
(2)
Belli istekliler arasında ihale usulü;
a)
Belli nitelikleri taşıdığı varsayılan ve açık satışlara ait satınalma sözleşmesi, protokol veya çerçeve anlaşma
yapılmış olan ve farklı markayı sunan birden fazla müteşebbis arasından en
düşük fiyat esasına göre alımın karşılanmasına yönelik bir talebin
bulunması,
b)
Doğal afetler, salgın hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi gibi ani ve
beklenmeyen olaylar veya gerek Ofis gerekse müşteriler tarafından önceden
öngörülemeyen olayların ortaya çıkması üzerine, ihalenin ivedi olarak
birden fazla müteşebbis arasında en düşük fiyat esasına göre yapılması yönünde
bir talebin olması,
c)
Açık satışlara ait satınalma sözleşmesi, protokol
veya çerçeve anlaşma yapılmış olan ancak mutabık kalınan ürünler dışındaki
ürünleri istenilen müteşebbisler arasından en düşük fiyat esasına göre
alımın karşılanmasına yönelik bir talebin bulunması,
hallerinde uygulanır.
Pazarlık usulü
MADDE 22 – (1) İstekli ile satınalmaya
yetkili olanlar arasında pazarlık yapılması usulüdür.
(2)
Bu usul aşağıdaki durumlardan en az birinin meydana gelmesi halinde
uygulanır.
a)
İhtiyacın sadece gerçek veya tüzel tek kişi tarafından karşılanabileceğinin
tespit edilmesi,
b)
Müşteri tercihleri de dikkate alınarak,
mal veya hizmetin özelliği, markası, modeli, ivediliği veya önemi
itibariyle satınalmanın belli bir müteşebbisten
yapılmasının lüzumu,
c)
Derhal onarımı gereken teknik arıza veya ani bir harabiyet
sonucu taşıma aracı, makinelerin onarım zarureti veya işletme malzemesinin
işletmeyi durduracak ve Ofis zararını doğuracak bir seviyeye düşmesi,
ç)
Müşterilerce zorunluluk ve ihtiyaçlarına binaen marka, model, tip, özellik
ve benzeri hususlar belirtilmek suretiyle belli bir müteşebbisten malzeme
talep edilmesi,
d)
Doğal afetler, salgın hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi gibi ani ve
beklenmeyen olaylar veya gerek Ofis gerekse müşteriler tarafından önceden
öngörülemeyen olayların ortaya çıkması üzerine, yeterli süre bulunmaması
gibi nedenlerle alımın ivedi olarak tek bir müteşebbisten yapılması yönünde
bir zorunluluğun veya talebin olması,
e)
Açık satışlara ait satınalma sözleşmesi, protokol
veya çerçeve anlaşma kapsamında yer almakla birlikte, bu ürünlere Ofisçe
belirlenen doğrudan siparişe ilişkin parasal limit veya miktarın üzerinde
talep olması,
f)
Açık teklif usulü veya kapalı teklif usulü ile yapılan ihalelerde, istekli
çıkmaması, isteklilerin belgeleri veya teklif ettikleri bedelin
komisyonlarca uygun görülmemesi veya ihalenin herhangi bir sebeple iptal
edilmesi halinde, Ofis yararının görülmesi nedeniyle alımın pazarlıkla
yapılması zaruretinin olması,
g)
Acilen karşılanması gereken mal ve hizmet alımları ile ilgili yapılacak
ihalenin sonuçlandırılmasına kadar geçecek süre içindeki ihtiyaçların
giderilmesine yönelik mal ve hizmet alımları.
(3)
Bu madde kapsamında yapılacak alımlarla ilgili ikinci fıkrada belirtilen
şartların mevcudiyeti konusunda sorumluluk talepte bulunan kamu kurum ve
kuruluşuna veya birime aittir.
(4)
Pazarlık usulünün tatbikinde satınalmayla görevli
merciler, istekli ile pazarlık yapar. Pazarlık muhabere suretiyle de
yapılabilir. İhale, şartname esaslarına uygun mal bulunamaması sebebiyle
geri kalmış ise, zaruret nedeniyle şartname düzenlenmeyip, ihtiyaç ve istek
yazılarında gösterilen özellikler veya numuneler esas tutulmakla yetinilebilir.
Mutemet eliyle
alım usulü
MADDE 23 – (1) Satınalma ile ilgili
personel tarafından, piyasa araştırması yapılmak suretiyle icra edilen,
merkezde ilgili birim yetkilisinin, taşra teşkilatında müdürlerin onayı ile
kesinleşen satınalma usulüdür.
(2)
Bu suretle yapılacak satınalma limiti, Genel
Müdürlük ve taşra teşkilatı için Yönetim Kurulunca tespit edilir.
(3)
Talep yazısındaki vasıfları gereğince veya numune suretiyle, şartname
düzenlenmeksizin alım yapılabilir.
(4)
Bu satınalmalar, mutemetlerce alınacak avans yolu
ile de yapılabilir.
Doğrudan sipariş
usulü
MADDE 24 – (1) Genel Müdürlükçe belirlenen parasal tutarı veya
miktarı aşmayan ve Yönetim Kurulunca onaylanan açık satışlara ait satınalma sözleşmesi, protokol ve çerçeve anlaşma
hükümleri dahilinde, bu kapsamda yer alan mal ve
hizmetlerin, doğrudan yüklenici firmaya sipariş verilmek suretiyle temin
edilmesi usulüdür.
Teklif
mektuplarının muhtevası
MADDE 25 – (1) Teklif mektuplarında satınalma
mevzuu mal veya hizmetin cinsi, miktarı, bedeli ve şartname ve eklerinin
okunup aynen kabul edildiğinin, her bir mal veya hizmet için teklif edilen miktar ile kısmi
tekliflerde teslim yerinin belirtilmesi, ayrıca fiyatın rakam ve yazı ile
açık olarak yazılması, üzerinde kazıntı, silinti düzeltme bulunmaması, ad, soyad veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce
imzalanmış olması zorunludur.
(2)
Teklif mektupları, fiyatın bildirildiği bir iç zarf ile şartnamesinde
yazılı belgeleri ihtiva eden dış zarf olmak üzere iç içe konulmuş iki zarf
ile gönderilir.
(3)
Sözlü yapılan teklifler yukarıda yer alan bilgileri içerecek şekilde
tutanakla belirlenir.
Teklif
mektuplarının verilmesi
MADDE 26 – (1) Teklif mektupları, ilan veya davet mektubunda
belirtilen gün ve saate kadar Ofise verilir. Alınan teklifler bir tutanakla
tespit edilir. Bu saatten sonra verilen teklif mektupları kabul edilmez.
Posta ile gönderilen teklif mektuplarının da belirtilen gün ve saate kadar satınalmaya yetkili mercilere gelmiş olması gerekir.
(2) Postada gecikmiş teklifler dikkate
alınmaz.
(3)
Ofise verilen teklifler herhangi bir sebeple geri alınamaz ve açık teklif
hariç ek teklif verilemez.
Teklif
mektuplarının açılması
MADDE 27 – (1) Usulüne uygun olarak verilen veya gönderilen
teklif mektupları, ihale komisyonu tarafından, hazır bulunan teklif
sahipleri veya vekilleri huzurunda sıra ile açılır. Kimlerin ihaleye kabul
edildiği hazır bulunanlara duyurulur. İhaleye kabul edilmeyen isteklilerin
iç zarfları açılmayarak kendilerine veya vekillerine, teminatları ile
birlikte iade olunur. Bu işlemler, istekliler önünde bir tutanakla tespit
edilir. İhaleye kabul olunmayanlar komisyon toplantı mahallinden çıkarılır.
Bundan sonra iç zarflar sıra ile açılarak yüksek sesle okunur.
(2)
Çıkılan ihalede, teklif edilen ürünlerin ihale şartlarına, teknik
şartnamesine veya numunesine göre incelenmesinden sonra tekliflere ait iç
zarfların açılması öngörülmüş ise, alınan tekliflerin dış zarfı açılır ve
istenen belgeler kontrol edilerek iç zarflarla birlikte tutanak altına
alınır. Yapılan inceleme sonucunda teklifleri uygun olmayan isteklilerin iç
zarfları açılmayarak teminatları ile birlikte kendilerine veya vekillerine
iade olunur.
(3)
Teklifi uygun olan isteklilere iç zarfların açılacağı gün yazılı olarak
bildirilir. Belirlenen gün ve saatte iç zarflar açılır. İstekliler iç
zarfların açılışında hazır bulunabilirler. Teklif mektuplarının uygun olup
olmadığı kontrol edilerek, teklif fiyatları okunur ve tutanak altına
alınır. 25 inci maddeye uygun olmayan teklifler değerlendirme dışı
bırakılır ve istekliye bildirilir.
Teklif
mektuplarındaki noksanlıklar
MADDE 28 – (1) Şekil ve içerik bakımından 25 inci maddeye
uygun olmayan teklif mektupları değerlendirme dışı bırakılır.
(2)
Ancak, teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla önemsiz
belge ve bilgi eksiklikleri tamamlattırılabilir.
Teminat istenmesi
MADDE 29 – (1) Satın alınacak mal ve hizmetlerin mahiyeti ve
özellikleri, teminat alınmasını gerektiriyorsa, bu husus ve alınacak
teminat miktarı Yönetim Kurulunca onaylanan prensip kararı ile belirlenir
ve işin başlangıcında ilgililere duyurulur.
Teminat olarak
kabul edilecek değerler
MADDE 30 – (1) Teminat olarak kabul edilecek değerler aşağıda
sayılmıştır;
a)
Tedavüldeki Türk Parası,
b)
Bankalar veya katılım bankaları tarafından verilen teminat mektupları,
c)
Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet İç Borçlanma Senetleri ve bu
senetler yerine düzenlenen belgeler.
(2)
Birinci fıkranın (c) bendinde belirtilen senetler ve bu senetler yerine
düzenlenen belgelerden, nominal değere faiz dahil
edilerek ihraç edilenler, anaparaya tekabül eden satış değeri üzerinden
teminat olarak kabul edilir.
(3) İlgili mevzuatına göre Türkiye'de
faaliyette bulunmasına izin verilen yabancı bankaların düzenleyecekleri
teminat mektupları ile Türkiye dışında faaliyette bulunan banka veya
benzeri kredi kuruluşlarının kontrgarantisi üzerine
Türkiye'de faaliyette bulunan bankaların veya katılım bankalarının
düzenleyecekleri teminat mektupları da teminat olarak kabul edilir.
(4)
Teminatlar, teminat olarak kabul edilen diğer değerlerle değiştirilebilir.
(5)
Ofisçe alınan teminatlar haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz.
İhale serbestisi
MADDE 31 – (1) Ofis ihaleyi yapıp yapmamakta veya kısmen ihale
etmekte veya tercih ettiği istekliye vermekte serbesttir. Bu hususların
şartname, ilân ve teklif isteme mektuplarında belirtilmesi mecburidir.
(2)
İhalelerde, dış ticaret, kambiyo rejimleri gibi mevzuat icap ve zaruretleri
de göz önünde bulundurulur.
(3)
Ofis bu Yönetmeliğin 18 inci maddesiyle belirlenen alım usullerinden
herhangi birini ya da tamamını elektronik ihale ile yapabilir.
(4)
Ofisçe yapılacak elektronik ihaleye ilişkin usul ve esaslar Yönetim
Kurulunca belirlenir.
Satınalma sonucunun bildirilmesi
MADDE 32 – (1) Şartnamesinde aksine hüküm bulunmadığı durumda satınalma sonucu, satınalmaya
ait komisyon kararının yetkili merciler tarafından onaylandığı tarihi
müteakip en geç opsiyon süresi içerisinde ihale üzerinde
bırakılan istekliye faks ve yazı ile bildirilir. Ayrıca, Ofis ihale
sonuçları aylık olarak internet sitesinde yayımlanır.
Malzeme miktarının
artırılması
MADDE 33 – (1) Ofis yüklenicinin muvafakatini almak kaydıyla
sözleşme konusu malzemeyi ilk ihale miktarını aşmamak ve bu Yönetmeliğin 5
inci maddesinin beşinci fıkrası saklı kalmak üzere, aynı şartlarla
artırabilir.
Avans
MADDE 34 – (1) Mal ve hizmet alımlarında şartnamesiyle,
sözleşmesinde belirtilmesi ve isteklilerce de talep edilmesi kaydıyla,
ihale bedelinin % 25 'ine kadar avans verilebilir. % 25'in üzerindeki
avanslar ise, Yönetim Kurulu Kararıyla verilir. Verilecek avansın gerekçesi
ilgili kararda belirtilir.
(2)
Yurtiçi satınalmalarda avans tutarının % 50
fazlasıyla kati süresiz banka avans teminat mektubu, yurtdışı satınalmalar için ise, avans tutarı kadar kontrgarantili avans teminat mektubu karşılığında avans
verilebilir.
Tedarikçilerin
tanınması ve piyasaların takibi
MADDE 35 – (1) Tedarikçilerin tanınması ve piyasaların
takibinde aşağıdaki işlemler uygulanır;
a) Katalog Daire Başkanlığı, satın alınacak mal ve hizmetler
için bunların satışları ile iştigal eden firmaların isim ve adreslerini
tespit ederek bunların ithalatçı, imalatçı, toptancı veya acente gibi
durumlarıyla, sermaye ve iş kabiliyetlerini resmi ve/veya özel kaynaklardan
bilgi alarak inceledikten sonra, bu hususlarda her firma için temin
ettikleri bilgileri bilgisayar kayıtlarına veya düzenleyecekleri tedarikçi
repertuarına geçirerek muhafaza eder.
b)
İlgili birimler, malın fiyatı ile ilgili değişiklikleri veya yerine geçerli
olabilecek yeni ürünleri ve firmaları takip ederler. Teşekkülde satınalma organı ve komisyonlar, satın alınacak mal ve
hizmetlerin iç piyasaya ait fiyat dalgalanmalarının yönlerini tayine ve bu
hususta mümkün olduğu kadar özel ve resmi kaynak ile yayınlardan yararlanarak
gerçekçi etüdler yapmaya özen gösterirler.
c)
Dış piyasa alımları için ilgili birimlerce, piyasa ve firmalara ait
bilgiler ve varsa bunların Türkiye’deki mümessilleri tespit edilerek
kayıtları tutulur.
ALTINCI BÖLÜM
Sözleşme ve Şartnameler, Fesih
Hükümleri
Sözleşme
tasarıları ve şartnamelerin hazırlanması
MADDE 36 – (1) Tip sözleşme tasarıları ile ticari şartnameler,
ilgili birimler ile Hukuk Müşavirliği tarafından hazırlanarak Yönetim
Kurulunun onayına sunulur.
(2)
Satınalma mevzuuna ait teknik şartnameler, ilgili
birimin işbirliği ile Kalite Kontrol Daire Başkanlığı tarafından
hazırlanarak Genel Müdürlüğün onayına sunulur.
(3)
Kamu kurum ve kuruluşlarınca düzenlenen teknik şartnameler, şeffaf, kolay
anlaşılır, rekabeti sağlayıcı olmalı ve yetkili merci onayını taşımalıdır.
Satış birimlerince şartnameler üzerinde gerekli kontrol yapıldıktan veya
yaptırıldıktan sonra varsa eksiklikleri tamamlattırılmak suretiyle satınalma birimlerine intikal ettirilir.
Fesih hükümleri
MADDE 37 – (1) Fesih
hükümleri aşağıda gösterilmiştir:
a)
İsteklinin 41 inci maddede sayılan yasak fiil veya davranışlarda
bulunduğunun tespit edilmesi.
b)
Yaptırılacak işe ait ihalenin kendisine yapıldığına dair bildirim
tarihinden itibaren 10 gün içerisinde istekli, kesin teminatını vermeye ve
bütün masrafları kendisine ait olmak üzere sözleşme yapmaya mecburdur. Bu
süre zaruret halinde Ofisçe veya isteklinin talebi ve Ofisçe de kabulü
halinde uzatılabilir. Aksi takdirde, ayrıca protesto çekmeye ve bir hüküm
almaya gerek kalmaksızın isteklinin teminatı irat kaydolunur. Durum
istekliye yazılı olarak bildirilir. Süresi içerisinde kesin teminatı
vermeyen veya verilen siparişi kabul etmeyen yahut sözleşme imzalamayan
isteklilerden ihale bedeli üzerinden, her yıl Yönetim Kurulunca tespit
edilen oranlarda ayrıca cezai şart alınır.
c)
Sözleşmenin akdinden sonra yüklenici, sözleşme hükümlerine kısmen veya
tamamen riayet etmez veya taahhüdünü yerine getirmez ise, protesto
keşidesini müteakip, bir hüküm almaksızın sözleşmeyi feshetmeye Ofis
yetkilidir. Sözleşme feshedildiği takdirde yüklenicinin kesin teminatı irat
kaydolunur. Durum yükleniciye yazılı olarak bildirilir. Fesih halinde
taahhüdün ifa olunmayan kısmına ait tutarın her yıl Yönetim Kurulunca
tespit edilen oranında ayrıca cezai şart alınır. Bu hallerde ayrıca
yüklenici nam ve hesabına ihaleye çıkılmaz. İrat kaydolunan teminat cezai
şarttan mahsup edilmez. Yüklenicinin borç ve alacağı tasfiye edilir.
ç)
Yüklenici iflas ederse sözleşme fesh olunur,
teminat ise irat kaydedilir ve (b) bendi hükmü uygulanır.
d)
Yüklenicinin ölümü halinde teminat geri verilir ve sözleşme hükümsüz
addedilir. Ayrıca 45 gün içerisinde gerekli teminatı vererek taahhüdün
yapılmasına talip olan varislere aynı hükümleri ihtiva etmek şartıyla,
mevcut sözleşmeyi devre Ofis yetkilidir.
e)
Herhangi bir suçtan tutuklanan ve tutukluluk süresi 30 günden fazla olan
yüklenici, Ofisçe kabul edilebilecek bir vekil göstermesi halinde işe devam
edebilir. Aksi takdirde sözleşme feshedilir ve (b) bendi hükmü uygulanır.
f)
Sözleşmeye bağlanan ihale mevzuu iş, Ofisin izni olmadıkça başkasına
devredilemez. Aksi takdirde sözleşme feshedilir ve (b) bendi hükmü
uygulanır. Bu takdirde yüklenici hak talep edemez.
g)
Askere çağrılan yüklenici, işi yürütmek üzere Ofisçe kabul
edilebilecek, işin sonuna kadar
yüklenicinin bütün yetki ve sorumluluğuna sahip bir vekil tayin eder.
Yüklenici askeri hizmete çağrıldığını ileri sürerek taahhüdünden
vazgeçemez. Aksi takdirde (b) bendi hükmü uygulanır.
ğ)
Katalog kapsamında yapılacak alımlarda Ofis ile yüklenici arasında
imzalanan sözleşme hükümleri esastır.
Sözleşme ve
şartnamelere konulması mecburi hükümler
MADDE 38 – (1) Çeşitli satınalmalara ait ticari şartnamelerle, yapılacak
sözleşmeler veya tip sözleşmelerde aşağıdaki hükümler yer alır.
a)
37 nci maddenin uygun görülen hükümleri,
b)
Bu Yönetmeliğin, isteklilerin müracaat şekillerini tespit eden hükümleri,
c)
Genel mevzuat ve ticari teamüllerin gerektirdiği diğer hususlar,
ç)
39 uncu madde hükümleri.
Şartnamelerle
sözleşme hükümleri arasında aykırılık
MADDE 39 – (1) Satınalmaya esas olan
teknik ve ticari şartnamelerin hükümleri ile bunlara dayanılarak
akdedilecek sözleşme hükümleri arasında aykırılık olduğu takdirde,
bunlardan Ofis lehine olanlar tatbik edilir.
İhaleye
katılamayacak olanlar
MADDE 40 – (1) Aşağıda sayılanlar doğrudan veya dolaylı veya
alt yüklenici olarak, kendileri veya başkaları adına hiçbir şekilde
ihalelere katılamazlar:
a)
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve diğer kanunlardaki hükümler gereğince
geçici veya sürekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış
olanlar.
b)
12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele
Kanunu kapsamına giren suçlardan ve organize suçlardan dolayı hükümlü
bulunanlar ile 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununda
düzenlenen bilişim alanında işlenen suçlardan dolayı hükümlü bulunanlar.
c)
İlgili mercilerce hileli iflas ettiğine karar verilenler.
ç)
Ofisin ihale yetkilileri ile komisyonlarda görevli kişiler.
d)
Ofisin ihale konusu işle ilgili her türlü ihale işlemlerini hazırlamak,
yürütmek, sonuçlandırmak ve onaylamakla görevli olanlar.
e)
(ç) ve (d) bentlerinde belirtilen şahısların eşleri ve üçüncü dereceye
kadar kan ve ikinci dereceye kadar kayın hısımları ile evlatlıkları ve
evlat edinenleri.
f)
(ç), (d) ve (e) bentlerinde belirtilenlerin ortakları ile şirketleri (bu
kişilerin yönetim kurullarında görevli bulunmadıkları veya sermayesinin %
10'undan fazlasına sahip olmadıkları anonim şirketler hariç).
(2)
İhale konusu işin danışmanlık hizmetlerini yapan yükleniciler bu işin
ihalesine katılamazlar. Aynı şekilde, ihale konusu işin yüklenicileri de o
işin danışmanlık hizmeti ihalelerine katılamazlar. Bu yasaklar, bunların
ortaklık ve yönetim ilişkisi olan şirketleri ile bu şirketlerin
sermayesinin yarısından fazlasına sahip oldukları şirketleri için de
geçerlidir.
(3)
Ofis bünyesinde bulunan veya Ofis ile ilgili her ne amaçla kurulmuş olursa
olsun vakıf, dernek, birlik, sandık gibi kuruluşlar ile bu kuruluşların
ortak oldukları şirketler Ofisin ihalelerine katılamazlar.
(4)
Ayrıca, 2/10/1981 tarihli ve 2531 sayılı Kamu
Görevlerinden Ayrılanların Yapamayacakları İşler Hakkında Kanun hükümlerine
de uyulması zorunludur.
(5)
Ofis ile yargıya intikal etmiş ihtilafı olanlar, ihtilafları sonuçlanıncaya
kadar kendileri veya başkaları adına hiçbir şekilde ihalelere katılamazlar.
(6)
Bu yasaklara rağmen ihaleye katılan istekliler ihale dışı bırakılarak
geçici teminatları gelir kaydedilir. Ayrıca, bu durumun tekliflerin
değerlendirmesi aşamasında tespit edilememesi nedeniyle bunlardan biri
üzerine ihale yapılmışsa, teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.
Yasak fiil veya
davranışlar
MADDE 41 – (1) İhalelerde aşağıda belirtilen fiil veya
davranışlarda bulunmak yasaktır:
a)
Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka yollarla ihaleye
ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs etmek.
b)
İsteklileri tereddüde düşürmek, katılımı engellemek, isteklilere anlaşma
teklifinde bulunmak veya teşvik etmek, rekabeti veya ihale kararını
etkileyecek davranışlarda bulunmak.
c)
Sahte belge veya sahte teminat düzenlemek, kullanmak veya bunlara teşebbüs
etmek.
ç)
Alternatif teklif verebilme halleri dışında, ihalelerde bir istekli
tarafından kendisi veya başkaları adına doğrudan veya dolaylı olarak,
asaleten ya da vekaleten birden fazla teklif
vermek.
d)
Beşinci fıkrası hariç olmak üzere 40 ıncı maddeye
göre ihaleye katılamayacağı belirtildiği halde ihaleye katılmak.
(2)
Bu yasak fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında bu Yönetmeliğin
Yedinci Bölümünde belirtilen hükümler uygulanır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Yasaklar ve Ceza Sorumluluğu
İhalelere
katılmaktan yasaklama
MADDE 42 – (1) 41 inci
maddede belirtilen fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilenler
hakkında fiil veya davranışlarının özelliğine göre, bir yıldan az olmamak
üzere iki yıla kadar, üzerine ihale yapıldığı halde mücbir sebep halleri
dışında usulüne göre sözleşme yapmayanlar hakkında ise altı aydan az
olmamak üzere bir yıla kadar, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 2 nci ve 3 üncü maddeleri ile istisna edilenler dahil bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine
katılmaktan yasaklama kararı verilir.
(2)
Haklarında yasaklama kararı verilen tüzel kişilerin şahıs şirketi olması
halinde şirket ortaklarının tamamı hakkında, sermaye şirketi olması halinde
ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip olan gerçek veya tüzel kişi
ortaklar hakkında birinci fıkra hükmüne göre yasaklama kararı verilir.
Haklarında yasaklama kararı verilenlerin gerçek veya tüzel kişi olması
durumuna göre; ayrıca bir şahıs şirketinde ortak olmaları halinde bu şahıs
şirketi hakkında da, sermaye şirketinde ortak olmaları halinde ise
sermayesinin yarısından fazlasına sahip olmaları kaydıyla bu sermaye
şirketi hakkında da aynı şekilde yasaklama kararı verilir.
(3)
İhale sırasında veya sonrasında bu fiil veya davranışlarda bulundukları
tespit edilenler, Ofisçe o ihaleye iştirak ettirilmeyecekleri gibi
yasaklama kararının yürürlüğe girdiği tarihe kadar Ofis tarafından
yapılacak sonraki ihalelere de iştirak ettirilmezler.
(4)
Ofis, ihalelere katılmaktan yasaklamayı gerektirir bir durumla karşılaştığı
takdirde, gereğinin yapılması için bu durumu ilgili Bakanlığa bildirmekle
yükümlüdür.
(5)
Yasaklama kararları, yasaklamayı gerektiren fiil veya davranışın tespit
edildiği tarihi izleyen en geç kırkbeş gün içinde
verilir. Verilen bu karar Resmî Gazete’de yayımlanmak üzere en geç onbeş gün içinde gönderilir ve yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
İsteklilerin ceza
sorumluluğu
MADDE
43 – (1) Taahhüt tamamlandıktan ve kabul
işlemi yapıldıktan sonra tespit edilmiş olsa dahi, 41 inci maddede
belirtilen fiil veya davranışlardan Türk Ceza Kanununa göre suç teşkil eden
fiil veya davranışlarda bulunan gerçek veya tüzel kişiler ile o işteki
ortak veya vekilleri hakkında Türk Ceza Kanunu hükümlerine göre ceza kovuşturması
yapılmak üzere yetkili Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
Hükmolunacak cezanın yanı sıra, Ofisçe 42 nci
maddeye göre verilen yasaklama kararının bitiş tarihini izleyen günden
itibaren uygulanmak şartıyla bir yıldan az olmamak üzere üç yıla kadar 4734
sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında yer alan bütün kamu kurum ve
kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan mahkeme kararıyla 42 nci maddenin ikinci fıkrasında sayılanlarla birlikte
yasaklanırlar.
Bilgi ve belgeleri
açıklama yasağı
MADDE 44 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında görevliler ile
danışmanlık hizmeti sunanlar; ihale süreci ile ilgili bütün işlemlere,
isteklilerin iş ve işlemleri ile tekliflerin teknik ve mali yönlerine
ilişkin olarak gizli kalması gereken bilgi ve belgelerle işin yaklaşık maliyetini
ifşa edemezler, kendilerinin veya üçüncü şahısların yararına veya zararına
kullanamazlar. Aksine hareket edenler hakkında ilgisine göre 42 nci ve 43 üncü maddelerde belirtilen yaptırımlar
uygulanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 45 – (1) 20/7/2005 tarihli ve
25881 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Devlet Malzeme Ofisi Satınalma Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Devam eden işler
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce
başlamış olan işler tabi oldukları usul ve esasa göre sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 46 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 47 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Devlet Malzeme Ofisi
Genel Müdürü yürütür.
|