Çevre ve Orman
Bakanlığından:
ÇEVRE DÜZENİ PLANLARINA DAİR YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, ülkemizin sahip olduğu
doğal, tarihi ve kültürel zenginliğin korunarak kalkınma planları ve varsa
bölge planları temel alınarak, ekonomik kararlarla ekolojik kararların bir
arada düşünülmesine imkan veren, genel arazi kullanım kararları ile bunlara
ilişkin strateji ve politikaları oluşturmak ve çevre kirliliğini önlemek
amacıyla nazım ve uygulama imar planlarına esas teşkil etmek üzere bölge ve
havza bazında 1/50.000-1/100.000 ölçekteki çevre düzeni planlarının
hazırlanmasına, hazırlattırılmasına, onaylanmasına, izlenmesine,
denetlenmesine ve bu planlar üzerinde yapılacak değişikliklere ilişkin usul
ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, planlama alanı bütününde 1 inci
maddede tanımlanan amaç doğrultusunda hazırlanacak 1/50.000-1/100.000
ölçekteki çevre düzeni planı, revizyon, ilave ve değişikliklerinin
hazırlanması, hazırlatılması, onaylanması, uygulanmasının izlenmesi ve
denetlenmesine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 1/5/2003 tarihli ve 4856 sayılı
Çevre ve Orman Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun'un 2 nci ve
10 uncu maddesi ile 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu’nun 9 uncu
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Alt ölçekli plan: Çevre düzeni planı sınırları içerisinde çevre düzeni
planına uygun olarak ilgili idarelerince hazırlanacak ve onaylanacak olan
planları,
b)
Bakanlık: Çevre ve Orman Bakanlığını,
c)
Çevre düzeni planı: Ülke ve bölge plan kararlarına uygun olarak konut,
sanayi, tarım, turizm, ulaşım gibi yerleşme ve arazi kullanılması
kararlarını belirleyen planı,
ç)
Çevre düzeni planı açıklama raporu: Çevre düzeni planının vizyonunun,
amacının, hedeflerinin, stratejilerinin, ilkelerinin ve politikalarının
açıklandığı ve bunlar doğrultusunda belirlenen projeksiyon nüfusuna,
sektörel yapıya, alan büyüklüklerine, plan kararlarına, plan uygulama
araçlarına, kurumsal yapıya ve denetime ilişkin gerekçeli açıklamaların
yapıldığı ve çevre düzeni planı ile bütün olan raporu,
d)
Çevre düzeni planı araştırma raporu: Planlama alanına ilişkin geleceğe
yönelik projeksiyonların yapılabilmesi, plan kararlarının, koruma ve
gelişme politika ve stratejilerinin ve plan hükümlerinin belirlenebilmesi
için 7 nci madde kapsamında toplanan verilerin planlama çalışmasında
kullanılacak biçimde analiz ve sentezinin yapıldığı, alana yönelik
fırsatların, tehditlerin, güçlü yönler ve zayıflıkların belirlenerek
ilgisine göre farklı disiplinlerden uzmanlarca hazırlanan raporu,
e)
Çevre düzeni planı plan hükümleri: Plan kararlarının uygulanmasını sağlamak
üzere planlama alanının özelliklerine göre oluşturulan hükümleri,
f)
İlave plan: Yürürlükte bulunan mevcut plana bitişik ve mevcut planın genel
arazi kullanım kararları ile süreklilik, bütünlük ve uyum sağlayacak
biçimde 9 uncu maddede belirtilen gerekçelere dayalı olarak hazırlanan
planı,
g)
İlgili idare: Alt ölçekli plan yapma, yaptırma ve onaylama yetkisine sahip
idareleri,
ğ)
İmar planı: 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanunu ile 10/7/2004
tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nda tanımlanan nazım ve
uygulama imar planlarını,
h)
Müellif: 7/1/2006 tarihli ve 26046 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Plân
Yapımını Yükümlenecek Müelliflerin Yeterliliği Hakkında Yönetmelikte
belirtilen niteliklere sahip plan yapımını üstlenen gerçek veya tüzel
kişiyi,
ı)
Plan değişikliği: Çevre düzeni planı ana kararlarını, sürekliliğini,
bütünlüğünü bozmayacak nitelikte, 9 uncu maddede belirtilen gerekçelere
dayanarak yapılan kısmi değişikliği,
i)
Plan revizyonu: Çevre düzeni planının ihtiyaca cevap vermediği veya 9 uncu
maddede belirtilen gerekçelerin planın vizyonu, amacı, hedefleri,
stratejileri, ilke ve politikaları açısından plan ana kararlarını,
sürekliliğini, bütünlüğünü etkilemesi halinde çevre düzeni planı bütününde
yapılan değişikliği,
j)
Havza: Bir akarsu kaynağını besleyen yüzey ve yeraltı su kaynaklarının
tabii su toplama alanını kapsayacak biçimde, Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğünce belirlenmiş olan alanları,
k)
Bölge: Coğrafi, sosyal, ekonomik, fiziksel nitelikleri açısından benzerlik
gösteren alanları ve/veya Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığınca
belirlenmiş olan istatistiki bölge (düzey 2) birimlerini,
l)
Planlama alanı: Havza ve/veya bölge sınırlarını kapsayan alanı veya
mekânsal, yönetsel ve kentsel fonksiyonlar açısından bütünlük gösteren
alanlar dikkate alınarak belirlenen alanı,
m)
Yetkili idare: İlgili mevzuatı uyarınca çevre düzeni planı yapma, yaptırma,
onaylama ve izleme ve denetleme yetkisine sahip idareleri,
ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Çevre Düzeni Planının Niteliği
Planın niteliği
MADDE 5 – (1) Çevre düzeni planı;
a)
Kalkınma planları ve varsa bölge planlarını temel alarak rasyonel doğal
kaynak kullanımını sağlayan,
b)
Kirliliğin oluşmadan önce önlenebilmesi, sağlıklı çevrenin oluşturulmasına
yönelik hedef, ilke, strateji ve politikaları ve bunu sağlayacak arazi
kullanım kararlarını belirleyen,
c)
Tarihi, kültürel ve doğal çevrenin korunması ve geliştirilmesine yönelik
genel hedefleri, ilkeleri, stratejiyi ve politikaları belirleyen,
ç)
Karar ve hükümleriyle alt ölçekli planları yönlendiren,
d)
Plan kararları açısından ekosistem bütünlüğü, arazi kullanım sürekliliğini
sağlayan,
e)
Planlamaya temel oluşturan verilerin farklılığından dolayı farklı
mesleklerden uzmanların fiili katılımı ile hazırlanan,
f)
Planlama sürecinin her aşamasında bir önceki aşamalara geri dönerek
değerlendirilmelerin yapılabildiği geri beslemeli sürece sahip olan,
g)
Karşılaştırılabilir, değerlendirilebilir, sorgulanabilir, geliştirilebilir
ve güncellenebilir standart veri tabanına sahip olan,
ğ)
Sürdürülebilir kalkınma amacına uygun olarak ekolojik ve ekonomik
kararların bir arada düşünülmesini sağlamak üzere, korunması gereken
alanlara ilişkin politika ve stratejileri belirleyen
üst
ölçekli plan niteliğini taşır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çevre Düzeni Planı Planlama Alanının Tespitine,
Hazırlanmasına,
Hazırlatılmasına İlişkin İdari ve
Teknik Usuller ve Esaslar
Planlama alanının
tespiti
MADDE 6 – (1) Planlama alanı;
a)
Çevre ve Orman Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ve Çevre
Kanunu kapsamında; Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından belirlenen büyük
akarsu havzaları veya Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı tarafından
belirlenmiş istatistikî bölge birimleri (düzey 2) ile birlikte idari
sınırları da dikkate alınarak, en az iki il sınırını içerecek şekilde,
b)
İl özel idareleri ve belediye sınırı il sınırı olan büyükşehir
belediyeleri, 22/2/2005 tarihli ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu
kapsamında yetki alanlarını aşmayacak şekilde
belirlenir.
Bilgi toplanması
MADDE 7 – (1) Çevre düzeni planlarının hazırlanması
sürecinde, planlama alan sınırları kapsamında veriler 1/25.000 ölçekli
harita hassasiyetinde asgari;
a)
Türkiye ve bölgesindeki yeri,
b)
Ülke ulaşım ağındaki yeri,
c)
İdari bölünüş ve sınırlar,
ç)
Doğal yapı;
1)
Jeolojik yapı (depremsellik ve fay hatları vb),
2)
Jeomorfolojik yapı (topografya, eğim durumu vb),
3)
Hidrolojik- hidrojeolojik yapı (Göller, barajlar, akarsular, taşkın
alanları, yeraltı ve yüzeysel su kaynakları, havza sınırları),
4)
İklimsel özellikler,
5)
Toprak niteliği ve tarımsal arazi kullanımı,
6)
Ekolojik yapı (ekosistem tipleri, flora ve fauna varlığı),
d)
Koruma statüsü verilmiş alanlar (sit alanları, uluslararası sözleşmelerle korunan
alanlar, sulak alanlar, RAMSAR alanları, özel çevre koruma alanları, milli
park, tabiat parkı, tabiat anıtı, tabiatı koruma alanı, mesire yerleri,
yaban hayatı geliştirme alanı, yaban hayatı koruma alanı, tür koruma alanı,
yüzeysel içme suyu kaynakları koruma alan ve diğerleri)
e)
Orman alanları, mera, yaylak, kışlak alanları,
f)
Kültür ve turizm gelişim ve koruma bölgeleri, turizm merkezleri,
g)
Genel peyzaj öğeleri,
ğ)
Demografik yapı,
h)
Sosyal yapı,
ı)
Ekonomik yapı
i)
Teknik altyapı;
1)
Ulaşım,
2)
Enerji,
3)
Atık geri kazanım ve bertaraf tesisleri,
4)
İçme suyu ve atık su arıtma tesisleri,
5)
Atık su deşarj yerleri,
6)
Tarımsal sulama alanları,
j)
Kamu mülkiyetindeki alanlar,
k)
Ruhsatlı maden sahaları,
l)
Askeri alanlar, askeri yasak bölgeler ve güvenlik bölgeleri,
m)
Mania planları,
n)
Mevcut arazi kullanımı,
o)
Yerleşme alanlarının karakteristik özellikleri ve mekânsal gelişme
eğilimleri ve potansiyelleri,
ö)
Planlama alanına yönelik bölgesel ölçekli kamu projeleri ve yatırım
kararları,
p)
Onanlı imar planları,
r)
Çevre sorunları
konularına
ilişkin ilgili kurum ve kuruluşlardan, uydu görüntülerinden ve/veya hava
fotoğraflarından ve arazi çalışmalarından veriler elde edilerek sayısal
veri tabanı oluşturulur. Kurum ve kuruluşlar planlama çalışmasında kullanılacak
bilgi ve belgeleri sağlamakla sorumludur. Milli güvenlik ve savunma
faaliyetlerine konu alanlar için Milli Savunma Bakanlığı ile koordinasyon
sağlanır.
Uyulacak temel
esaslar
MADDE 8 – (1) Çevre düzeni planı sınırları içinde kalan
alanlarda;
a)
Kalkınma planı ve varsa bölge planlarının esas alınması,
b)
Sürdürülebilir kalkınma yaklaşımının gözetilmesi,
c)
Birbirine bitişik planlama alanlarında ekosistem bütünlüğünün ve arazi
kullanım kararlarının sürekliliğinin sağlanması,
ç)
İlgili kurum ve kuruluşların, meslek ve sivil toplum kuruluşlarının görüşlerinin
alınarak, planlama sürecine katılımının sağlanması,
d)
Doğal, tarihi ve kültürel çevre değerlerinin korunması,
e)
Ekolojik dengeyi bozucu plan kararlarının getirilmemesi,
f)
Alt ölçekli planlara esas olacak koruma ve gelişme politika ve stratejilerinin
oluşturulması,
g)
Ekonomik kararlar ile mekânsal kullanım kararlarının çevresel kaynakların
sürdürülebilirliğini sağlayacak şekilde düzenlenmesi,
ğ)
Çevre sorunlarına neden olan kaynaklara yönelik önleyici strateji ve
politikaların belirlenmesi,
h)
Projeksiyon nüfusunun, doğal kaynakların sürdürülebilir kullanımı dikkate
alınarak belirlenmesi,
ı)
İçme suyu, katı ve sıvı atık miktarlarına ilişkin mevcut ve projeksiyon
değerlerinin belirlenmesi,
i)
Arazi kullanım kararlarının ekolojik, jeolojik, hidrolojik riskler göz
önüne alınarak belirlenmesi,
j)
Teknolojiden en üst düzeyde faydalanılması
esastır.
Revizyon, ilave ve
değişikliklerin yapılması
MADDE 9 – (1) Çevre düzeni planlarının revizyon, ilave ve
değişiklikleri;
a)
Nüfusun yerleşim ihtiyaçlarının karşılanamamasına,
b)
Kamu yatırımlarına,
c)
Çevre düzeni planı üzerinde mekânsal yer seçimi yapılmamış ancak; planın
temel strateji ve politikalarını değiştirecek bölgesel ölçekli yatırımların
ortaya çıkmasına,
ç)
Yeni verilere bağlı olarak, sonradan ortaya çıkabilecek ve bölgesel etkiye
yol açabilecek arazi kullanım taleplerinin oluşmasına,
d)
Değişen verilere bağlı olarak planların güncellenmesine,
e)
Çevre kirliliğinin önlenmesine,
f)
Çevrenin korunmasına,
g)
Mevzuat gereği düzenlemelere,
ğ)
Maddi hataların düzeltilmesine
dair
yeterli, geçerli ve gerekçeleri belirli teklif ve talepler, yetkili idarece
çevre düzeni planının temel hedef, ilke, strateji ve politikaları
kapsamında teknik, yasal ve bilimsel çerçevede değerlendirmeye alınarak
sonuçlandırılır.
(2)
Teklif ve talepler başvuru tarihinden itibaren en fazla altmış gün içinde
cevaplanır. Plana ilişkin teklif ve talepler, yetkili idarelerce kabul
edileceği gibi reddedilebilir. Kabul edilmeyen teklif ve talepler reddetme
gerekçeleri belirtilerek sahibine bildirilir.
(3)
Türk boğazlar bölgesinde, can ve mal kaybı ile deniz ve çevre kirliliği
yaratacak, kültür ve tabiat varlıklarına zarar verecek doğal afetlere ve
deniz kazalarına karşı önlem alınması, boğazlarda güvenli geçişin
sağlanması amacıyla kurulacak tesislerin ve inşaatların projelendirilmesi
ve yapımında çevre düzeni planı değişikliği, gerekçe aranmaksızın yapılır.
Planların
hazırlanması, hazırlatılması ve incelenmesine ilişkin idari ve teknik
usuller
MADDE 10 – (1) Çevre düzeni planlarının yetkili idarelerce
hazırlanması, hazırlattırılması ve incelenmesi aşağıdaki usullere göre
yapılır;
a)
İdari usuller;
1)
Çevre düzeni planı ile revizyon, ilave ve değişiklikleri mevzuatları
uyarınca yetkili idarelerce hazırlanır veya hazırlatılır ve onaylanır.
2)
Yetkili idare çevre düzeni planı ile revizyon, ilave ve değişikliklerini
ihale yöntemiyle hazırlatabileceği gibi protokol ile de ilgili idarelere
hazırlatabilir.
3)
Kamu kurum ve kuruluşları ile ilgili idarelerin çevre düzeni planları ve 9
uncu maddede belirtilen gerekçelere uygun revizyon, ilave ve değişiklik
teklifleri incelenmek üzere yetkili idareye sunulur.
4)
Çevre düzeni planlarının hazırlanma sürecine katılımın sağlanmasıyla ilgili
yöntem yetkili idarece belirlenir. Yetkili idare planlama aşamasında etkin
katılımı sağlamak üzere; yazışma, anket uygulaması, toplantı, internet
ortamı veya çalıştay yöntemlerini kullanabilir.
5)
Yetkili idarelerce onaylanan çevre düzeni planları, revizyon, ilave ve değişiklikleri
Bakanlığa ve ilgili kurumlara gönderilmek üzere yetkili idarelerce yeterli
sayıda çoğaltılarak dağıtımı yapılır.
b)
Teknik usuller;
1)
Analiz ve sentez çalışmalarında; arazi çalışmaları yapılarak bilimsel
yöntemlere dayalı yeterli nitelikte ve kapsamda 7 nci maddede tanımlanan
verilerden, uydu görüntülerinden veya hava fotoğraflarından faydalanılır.
2)
Sentez çalışmasında güçlü ve zayıf yönler ile fırsatlar ve tehditler
belirlenir.
3)
Elde edilen verilerin kullanıldığı analiz ve sentez çalışmaları sonuçları
doğrultusunda planın hedefleri ile birlikte strateji ve politikaları
belirlenerek plan karar ve hükümleri oluşturulur. Ayrıca uygulama araçları
ve denetim konularına dair ilkeler belirlenir.
4)
Çevre düzeni planı; “plan paftasından’’, plan kararlarının açıklandığı
“Plan Açıklama Raporundan’’ ve plan kararlarının uygulama hükümlerini
tanımlayan “Plan Hükümleri”nden oluşur.
5)
Plan paftasında yer alacak kararlara ilişkin olarak Ek-1’de yer alan
gösterim esas alınır. Ek-1’de gösterimi yer almayan arazi kullanım
biçimleri için ilave gösterim geliştirilir.
Koordinasyon
MADDE 11 – (1) Birden fazla ili kapsayan ve Bakanlıkça
hazırlanan, hazırlattırılan çevre düzeni planlarına ilişkin çalışmalarda koordinasyon
Bakanlığa aittir. Planlama alanı içinde yer alan idarelerin planlama
sürecine katılımı, planlama çalışmasındaki görev, katkı ve sorumlulukları
ile ilgili esaslar gerektiğinde protokol ile belirlenebilir.
(2)
Yetkili idareler, mevzuatları doğrultusunda, planlama bölgelerinde kalan
diğer ilgili idareler ile koordinasyonu sağlarlar.
(3)
Milli güvenlik ve savunma faaliyetlerine konu alanlar için Milli Savunma
Bakanlığı ile koordinasyon kurulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Planların Onaylanması, Yürürlüğe Girmesi, İlanı,
Dağıtımı
ve Uygulamaların İzlenmesi
Planların
onaylanması, yürürlüğe girmesi ve ilanı
MADDE 12 – (1) Çevre düzeni planları ilgili mevzuatları
doğrultusunda yetkili idarelerce onaylanır.
(2)
İlgili mevzuatları doğrultusunda onaylanan çevre düzeni planları onama
tarihinde yürürlüğe girer.
(3)
Onaylanan çevre düzeni planları onay tarihinden itibaren yetkili veya
ilgili idarece planlama bölgesindeki herkesin görebileceği şekilde ilan
yerlerinde asılmak ve nerede nasıl görülebileceği mahalli haberleşme
araçları ile duyurulmak sureti ile otuz gün süre ile ilan edilir. Aynı
zamanda, çevre düzeni planı, yetkili veya ilgili idarenin internet
sayfasında da ayrıca yayımlanır.
(4)
Otuz günlük ilan süresinde çevre düzeni planlarına itiraz, askıya çıkaran
yetkili veya ilgili idareye yapılır.
(5)
Askıya çıkarıldığına ve askıdan indirildiğine dair askı tutanakları yetkili
amir dahil iki imzalı olarak hazırlanır.
(6)
Planlama alanındaki taşra teşkilatında veya diğer ilgili idarelerde askıya
çıkarılan çevre düzeni planları için; askı süresinde yapılan itirazlar,
askı tutanakları ile birlikte askı süresini takip eden on gün içinde
yetkili idareye gönderilir. Çevre düzeni planlarına yapılan itirazlar,
çevre düzeni planlarının yürürlüğünü durdurmaz.
(7)
Yetkili idare çevre düzeni planlarına yapılan itirazları bu Yönetmelik
hükümleri kapsamında değerlendirir ve sonuçlandırır. Uygun bulunan
itirazlar plan veya plan hükümlerinde düzeltme yapılarak onaylanır ve
yeniden askıya çıkmasına gerek olmaksızın yetkili idarece dağıtımı yapılır
ve planlar kesinleşir. İtirazlara ilişkin değerlendirme ve sonuçları itiraz
sahiplerine bildirilir.
(8)
Planlara askı süresi içinde itiraz edilmemesi veya itirazların tamamının
uygun görülmemesi durumunda ise, yeniden dağıtıma gerek olmaksızın yazı ile
bildirim yapılarak onaylı planlar kesinlik kazanır.
(9)
Kesinleşen çevre düzeni planlarının revizyonu, ilave ve değişiklikleri de
aynı usullere tabidir.
Onaylanan
planların dağıtımı
MADDE 13 – (1) Çevre düzeni planları alenidir. Bu aleniyeti
sağlamak yetkili idarelerin görevidir. Yetkili idare çevre düzeni
planlarının tamamını veya bir kısmını kopyalayarak veya kitapçıklar halinde
çoğaltarak bedel karşılığında isteyenlere verebilir.
(2)
Yetkili idarelerce onaylanan çevre düzeni planları Bakanlığa gönderilir.
(3)
Onaylanan çevre düzeni planları yetkili idare tarafından çoğaltılarak, alt
ölçekli planlara esas olmak üzere, uygulamadan sorumlu ilgili idarelere
dağıtımı yapılır.
Planlara ilişkin
uygulamaların izlenmesi ve denetlenmesi
MADDE 14 – (1) Alt ölçekli planlar çevre düzeni planına uygun
olmak zorundadır. Yetkili idareler, alt ölçekli planların çevre düzeni
planına uygunluğunu sağlamak, izlemek ve denetlemekle yetkilidir.
(2)
Bakanlık, onaylanan planları izler ve denetler.
(3)
Kamu kurum ve kuruluşları, gerçek ve tüzel kişiler çevre düzeni planına
aykırı imar planı uygulamalarını
tespit ve delilleri ile birlikte yazılı olarak yetkili idareye
bildirmekle yükümlüdür.
(4)
Yetkili idarece yapılan inceleme sonucunda çevre düzeni planına aykırı alt
ölçekli plan kararlarının veya uygulamalarının tespiti halinde, alt ölçekli
planların çevre düzeni planı kararlarına uygun hale getirilmesi yetkili
idarece ilgili idaresinden istenir. Aykırı kararların ilgili idaresince
altmış gün içinde giderilmemesi halinde yetkili idarenin dava açma hakkı
saklı kalmak kaydıyla, ilgilisi hakkında inceleme yapılmak üzere idarenin
ilgili olduğu bakanlığa bildirilir. Bununla birlikte onaylı çevre düzeni
planına aykırı imar planı hazırlayan müellif, hakkında ilgili mevzuat
uyarınca gerekli işlemler yapılmak üzere, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı
ile ilgili meslek odasına bildirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Diğer hükümler
MADDE 15 – (1) 3194 sayılı İmar Kanununun 9 uncu maddesi
çerçevesinde yapılacak yatırımlara ilişkin 1/50.000 – 1/100.000 ölçekli
çevre düzeni planlarına ilişkin değişiklikler Çevre ve Orman Bakanlığının
uygun görüşü alınmak suretiyle Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca yapılır.
Yürürlük
MADDE 16 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 17– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Orman Bakanı
yürütür.
EK-1
|