Türkiye İş Kurumundan:
TÜRKİYE
İŞ KURUMU HİZMETLERİNİN ELEKTRONİK ORTAMDA
YÜRÜTÜLMESİ
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
ve kapsam
MADDE
1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı,
elektronik ortamda bilgi ve belge alınıp verilmesi, arşivlenmesine ilişkin
usul ve esaslar ile elektronik imza işlemlerini düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik Türkiye İş
Kurumu tarafından elektronik ortamda yürütülen hizmetleri kapsar.
Dayanak
MADDE
2 – (1) Bu Yönetmelik; 25/6/2003 tarihli ve 4904 sayılı Türkiye İş Kurumu
Kanununun 22 ve 32 nci maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Elektronik ortam: Belge ve
bilgilerin üzerinde bulunduğu her türlü bilgisayarı, gezgin elektronik
araçları, bilgi ve iletişim teknolojisi ürünlerini,
b) Güvenli elektronik imza:
Münhasıran imza sahibine bağlı olan, sadece imza sahibinin tasarrufunda
bulunan güvenli elektronik imza oluşturma aracı ile oluşturulan, nitelikli
elektronik sertifikaya dayanarak imza sahibinin kimliğinin ve imzalanmış
elektronik veride sonradan herhangi bir değişiklik yapılıp yapılmadığının
tespitini sağlayan elektronik imzayı,
c) Hak sahibi: 25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası
Kanunu ve 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları
Hakkında Kanun kapsamında sunulan hizmetlerden yararlanan kimseyi,
ç) İş Arayan: Kuruma iş aramak
amacıyla başvuran kayıtlı kişileri,
d) İşveren: İşçi çalıştıran
gerçek veya tüzel kişileri,
e) Kurum: Türkiye İş Kurumunu,
f) Kurum portalı:
Kurum hizmetlerine ilişkin içerikleri bir arada bulunduran Kurum internet
sitesini,
ifade
eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Elektronik
Ortamda Verilecek Hizmetler
Kurum
hizmetleri
MADDE
4 – (1) Kurum hizmetlerine yönelik
işlemler internet ve her türlü elektronik bilgi iletişim, araç ve ortamı
üzerinden yapılabilir. Bu kapsamda aşağıda işlem ve hizmetler elektronik
ortamda gerçekleştirilir.
a) İşgücü piyasasının
izlenmesi, ihtiyaç duyulan verilerin derlenmesi, analiz edilmesi ve
yayınlanması, işgücü piyasası bilgi sisteminin oluşturulmasına yönelik
işlemler,
b) Aktif işgücü piyasası politikaları
çerçevesinde iş ve meslek danışmanlığı, meslek araştırma ve geliştirme
hizmetleri, işgücü eğitimi ve yetiştirme faaliyetleri, işletmelerde eğitim
seminerleri ile benzeri işgücü uyum programlarına ilişkin hizmetler,
c) Yurtiçi ve yurtdışı işe yerleştirme
işlemlerine ilişkin; iş arayanların iş başvuruları, işverenlerin işgücü
talebi işlemleri, özel istihdam büroları, insan gücü planlaması ve
istihdamı geliştirme hizmetlerine ilişkin işlemler,
ç) İşsizlik sigortası, özelleştirme
uygulamaları, kısa çalışma, ücret garanti işlemlerine ilişkin; hak sahibi,
işverenler, bankalar ve diğer kurum ve kuruluşların bu kapsamdaki
işlemleri,
d) Avrupa Birliği ve uluslararası
kuruluşlarla yapılan işbirliği ve çalışmalar ile proje hazırlama, yürütme
işlemleri,
e) Kurumun danışma, denetim ve
destek hizmetleri kapsamındaki iş ve işlemleri ile savunma hizmetleri,
elektronik
ortamda gerçekleştirilebilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Kayıtların Elektronik Ortamda Tutulması,
Üyelik, Bilgi, Belge
Alınıp
Verilmesi ve Arşivlenmesi
Elektronik
ortamda kayıtların tutulması
MADDE
5 – (1) Kurum tarafından yürütülen
hizmetlere ilişkin işlemler ve elde edilen veriler elektronik ortamda tutulabilir.
Mevzuat ve iletişim teknolojisindeki gelişmelere bağlı olarak, kayıtların
tutulması ile ilgili usul ve esasları belirlemeye ve değiştirmeye Kurum
yetkilidir.
Kurum
portalına üyelik
MADDE
6 – (1) Elektronik ortamda işlem
yapmak isteyen gerçek ve tüzel kişilerin Kurum portalına
üye olması gerekir.
(2) Kurum portalına
üyelik esnasında oluşturulan şifrenin gizliliği ve yenilenmesinin sorumluluğu üyeye aittir. Bu
şifrenin izinli ya da izinsiz olarak üçüncü kişiler tarafından
kullanımından Kurum sorumlu değildir.
(3) Gerçek ve tüzel kişiler
sisteme üye olurken bildirdikleri posta adresi, e-posta veya GSM numarasına
kısa mesaj servisi vb. iletişim yöntemleri ile bilgilendirileceklerdir. Tüm
bildirimlerde ve yazışmalarda üye tarafından bildirilen iletişim adresi
esas alınır. Kurum, gerekli gördüğü durumlar ve işlemler için yazılı
tebligat yapabilir.
(4) Kurum portalına
üye olan kullanıcılar, verdikleri her bilginin doğru ve geçerli olduğunu
kabul eder. Yanlış bilgi ve beyanlardan dolayı oluşabilecek sorunlardan
Kurum sorumlu olmayacaktır.
Elektronik
ortamda bilgi belge alınması ve verilmesi
MADDE
7 – (1) Kurum elektronik ortamda
bilgi ve belge isteyebilir veya verebilir.
(2) Elektronik ortamdaki
yazışmalar ilgili mevzuatta belirtilen resmi yazışma kurallarına ve
güvenlik önlemlerine uyularak yapılır. Kurumun e-imza uygulamasını başlatması
ile birlikte, imza yetkisine sahip kişi yazıyı, güvenli elektronik imzası
ile imzalayabilir.
(3) Yapılan yazışmalar ile
bilgi ve belgeler elektronik ortamda kaydedilir, dosyalanır ve ilgili yere
iletilir. Gelen yazı kağıda dökülerek de işleme
alınabilir.
Elektronik
ortamda verilen bilgi ve belgelerin arşivlenmesi
MADDE
8 – (1) Kurum, elektronik ortamda
verdiği hizmetler ile ilgili yazışmaları, bilgi ve belgeleri Kurum Arşiv
Yönergesinde belirtilen sürelere uygun olarak saklamak zorundadır. Bu belgelerin
elektronik ve benzeri ortamlarda saklanmaları mümkündür. Elektronik ortam
dışında oluşan/oluşturulan kayıt ve belgeler de elektronik ortama
aktarılarak işlem yapılabilir ve arşivlenebilir.
(2) Bu tür belge ve
malzemelerin muhafaza, tasnif, devir vb. arşiv işlemlerinde 16/5/1988 tarihli ve 19816 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Güvenlik
MADDE
9 – (1) Elektronik ortamın
güvenliğinin ve iş sürekliliğinin sağlanması, yetkisiz erişimin engellenmesi
hususunda Kurum tarafından gerekli tedbirler alınır.
(2) Kurum elektronik ortamdaki
belgelerin değiştirilmesini ve aslına uygun olmayan biçimde çoğaltılmasını
önleyen teknik tedbirleri alır.
(3) Kurum elektronik ortamın
güvenliğinin ve iş sürekliliğinin sağlanmasını ve yedekleme usul ve esaslarını yönerge
ile belirler.
Kişisel
verilerin korunması
MADDE
10 – (1) Sistemde yer alan kişisel
verilerin kullanılmasında mevzuatta yer alan özel hayatın gizliliğine
ilişkin hükümler esas alınır. Kullanıcılardan alınan bilgiler tanımlanmış
hizmetlerin ve yasal mükellefiyetlerin yerine getirilmesi dışında başka bir
amaçla kullanılamaz.
Bilgi
ve belgelerin elektronik ortamda verilme zorunluluğu
MADDE
11 – (1) Kurum, bu Yönetmelik
gereği elektronik ortamda bilgi ve belge alınıp verilmesi hususunda gerçek
ve tüzel kişileri zorunlu tutmaya veya zorunluluk esasını kaldırmaya
yetkilidir.
(2) Elektronik ortamda belge
veya bilgileri göndermekle zorunlu tutulan gerçek ve tüzel kişilerin,
sistemin geçici bir süre hizmet dışı kalması nedeniyle mevzuatta öngörülen
süre içerisinde Kuruma gönderememeleri halinde, sorunların ortadan kalktığı
tarihi takip eden üçüncü işgününün sonuna kadar belge veya bilgiyi
göndermeleri durumunda yükümlülükleri yerine getirilmiş kabul edilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Son
Hükümler
Yürürlük
MADDE
12 – (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
13 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürü yürütür.
|