Çevre ve Orman
Bakanlığından:
ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve İlkeler
Amaç
MADDE
1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, atık
yağların üretiminden bertarafına kadar;
a) Çevreye zarar verecek
şekilde doğrudan veya dolaylı bir biçimde alıcı ortama verilmesinin
önlenmesine,
b) Çevre ve insan sağlığına
zarar vermeden geçici depolanmasına, taşınmasına, bertaraf edilmesine,
c) Atık yağların yönetiminde
gerekli teknik ve idari standartların oluşturulmasına,
ç) Geçici depolama, işleme ve
bertaraf tesislerinin kurulması ile bu tesislerin çevreyle uyumlu yönetimi
amacıyla gerekli prensip ve programların belirlenmesine
dair
usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE
2 – (1) Bu Yönetmelik, EK-1’de
belirtilen I., II. ve III. kategori atık yağların
üretimi, geçici depolanması, toplanması, taşınması, işlenmesi, bertarafı, ithalat ve ihracatı ile transit geçişine
ilişkin yasak, sınırlama ve yükümlülükleri, alınacak önlemleri, yapılacak
denetimleri kapsar.
Dayanak
MADDE
3 – (1) Bu Yönetmelik 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 8, 11 ve
12 nci maddeleri ile 8/5/2003 tarihli ve 4856
sayılı Çevre ve Orman Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 9
uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Atık motor yağı: Belirli bir
kullanım süresi sonucunda motorlu araçlardan kaynaklanan ve orijinal
kullanım amacına uygun olmayan atık yağları,
b) Atık motor yağı üreticisi:
Atık motor yağlarını üreten, kaynağının bilinmemesi durumunda ise atık
motor yağlarını mülkiyetinde bulunduran gerçek ve tüzel kişileri, kurum ve
kuruluşları,
c) Atık sanayi yağı: Her türlü
sanayi dalından kaynaklanan atık endüstriyel yağları,
ç) Atık Yağ Beyan Formu:
Ek-2’de yer alan formu,
d) Atık yağ: Kullanılmış
benzinli motor, dizel motor, şanzıman ve diferansiyel, transmisyon, gres ve
diğer özel taşıt yağları ile hidrolik sistem, türbin ve kompresör, kızak,
açık-kapalı dişli, sirkülasyon, metal kesme ve
işleme, metal çekme, tekstil, ısıl işlem, ısı transfer, izolasyon ve
koruyucu, izolasyon, trafo, kalıp, buhar silindir, pnömatik
sistem koruyucu, gıda ve ilaç endüstrisi, kağıt makinesi, yatak ve diğer
özel endüstriyel yağlar ve endüstriyel gresler, kullanılmış kalınlaştırıcı,
koruyucu, temizleyici ve benzeri özel müstahzarlar ve kullanıma uygun
olmayan yağ ürünlerini,
e) Atık yağların toplanması:
Atık yağların üreticisinden kategorilerine göre sınıflandırılarak alınıp
lisanslı işleme ve bertaraf noktasına kadar lisanslı atık taşıyıcılar
vasıtasıyla Ulusal Atık Taşıma Formu ile birlikte taşınması amacıyla
yapılan tüm işlemleri,
f) Atık yağ üreticisi: Faaliyetleri
esnasında Ek-1’de belirtilen atık yağların oluşmasına neden olan, kaynağın
bilinmemesi durumunda ise bu atıkları mülkiyetinde bulunduran gerçek ve tüzel
kişileri,
g) Bakanlık: Çevre ve Orman
Bakanlığını,
ğ) Baz yağ: Rafinerilerde
üretilen alifatik, naftanik aromatik
ve karışık (alifatik+aromatik) esaslı petrol ürününü veya sentetik olarak
(kimyasal yolla) elde edilen yağı,
h) Bertaraf: 5/7/2008 tarihli
ve 26927 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık Yönetimi Genel Esaslarına
İlişkin Yönetmeliğin Ek-2 sinde yer alan
işlemlerden herhangi birisini,
ı) Enerji geri kazanımı: Atık
yağların mevcut yakıta ilave edilerek lisanslı tesislerde enerji amaçlı
kullanımını,
i) Geçici depolama: Atık
yağların üreticileri tarafından faaliyet sahası içinde geçici olarak
muhafaza edilme işlemini veya yağ üreticisi tarafından atık yağ üreticisi
ile birlikte atık yağların toplanması amacıyla perakende satış ve/veya yağ
değiştirme yerlerinde geçici muhafaza etme işlemini,
j) İşleme: Atık yağların tekrar
kullanılmasını sağlayan rejenerasyon, rafinasyon ve enerji geri kazanımı işlemlerini,
k) Lisans: Bu Yönetmelik
gereğince atık yağ taşımacılığı yapmak isteyen araç sahibi firmaların il
çevre ve orman müdürlüğünden; atık yağ işleme ve bertaraf tesisi kurmak,
işletmek isteyenlerin ise Bakanlıktan alacakları ve konu ile ilgili yeterli
uzman ve teknolojik imkanlara sahip olduğunu
belirten belgeyi,
l) PCB: 26/12/2007
tarihli ve 26739 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Poliklorlu
Bifenil ve Poliklorlu Terfenillerin Kontrolü Hakkında Yönetmelik kapsamına
giren maddeleri,
m) Rafinasyon:
Atık yağların rafine edilerek, ulusal veya uluslararası standartlar ile
şartnamelere uygun baz yağ veya petrol ürünlerine
dönüştürülmesi işlemlerini,
n) Rejenerasyon:
Atık yağlardan her türlü kirleticinin, oksidasyon
ürünlerinin, partiküllerin giderilerek ulusal veya
uluslararası standartlar, şartnameler ile kullanım amacına uygun orijinal
yağ elde edilmesini,
o) Tehlikeli Atıkların Kontrolü
Yönetmeliği: 14/3/2005 tarihli ve 25755 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli
Atıkların Kontrolü Yönetmeliği’ni,
ö) Ulusal Atık Taşıma Formu:
Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliğinin Ek-9/B’sinde yer alan ve atık yağların toplama ve taşıma
işlemlerinde kullanılması zorunlu olan formları,
p) Yağ: Orijinal kullanım
amacına uygun olarak piyasaya arz edilen, mineral/sentetik esaslı ve/veya
gerekli ilaveleri içeren yağlama ürünlerini,
r) Yağ Beyan Formu: Ek-3’de yer
alan Yağ Beyan Formunu,
s) Yağ üreticisi: Rafineri
hariç olmak üzere orijinal kullanım amacına uygun olarak yağ üreten, ithal
eden veya kendi markası ile piyasaya sürenler veya atık yağları işleyerek
ulusal ve uluslararası standart ve şartnamelere uygun baz
yağ veya petrol ürünlerine dönüştürebilen tesisleri işleten gerçek ve tüzel
kişileri,
ş) Yetkilendirilmiş kuruluş:
Atık motor yağlarının toplanması amacıyla, Bakanlıkça belirlenen esaslar dahilinde piyasa payları toplamı en az % 30 olan motor
yağı üreticileri tarafından kurulan atık motor yağı toplama organizasyonunu
ifade
eder.
Genel
ilkeler
MADDE
5 – (1) Atık motor yağları dahil atık yağlar ile bu yağların işlenmesi sonucu çıkan
atıkların insan ve çevreye zarar verecek şekilde sahada boşaltılması veya
yenisi ile değiştirilmesi, depolanması, doğrudan veya dolaylı bir biçimde yüzeysel
sular ile yeraltı suyuna, denizlere, drenaj sistemleri ile toprağa
verilmesi, fuel-oil
veya diğer sıvı yakıtlara karıştırılması ve mevcut düzenlemeler ile
belirlenen limitleri aşarak hava kirliliğine neden olacak şekilde işlenmesi
veya yakılması yasaktır.
(2) Atık yağlara su, çözücüler,
PCB, toksik ve tehlikeli maddeler ile diğer
maddelerin ilave edilmemesi ve farklı kategorilerdeki atık yağların
birbiriyle karıştırılmaması esastır. Atık yağlar, EK-1’de yer alan Atık Yağ
Kategorileri ve Müsaade Edilen Kirletici Parametre Sınır Değerlerinde
belirtilen kategorilere göre ayrı tank/konteynerlerde
geçici depolanır, taşınır, işlenir veya bertaraf edilir. I. kategori atık
yağ, II. kategori atık yağla karıştırılırsa II. kategori; I. veya II.
kategori atık yağlar, III. kategori atık yağla karıştırılırsa III. kategori
atık yağ olarak kabul edilir.
(3) Atık yağ oluşumunun
kaynağında en aza indirilmesi, üretiminin kaçınılmaz olduğu durumlarda
öncelikle atık yağların geri kazanımı amacıyla rejenerasyonu
ve rafinasyonu esastır. II. kategori atık yağlar
ile I. kategori atık yağların geri kazanım işlemleri sonucunda ürün
kalitesi tutturulamayan atık yağlar Bakanlıktan lisans almış ve 21 inci
maddede belirtilen tesislerde enerji geri kazanımı amacıyla kullanılabilir.
Geri kazanım imkanı bulunmayan atık yağlar 22 nci maddede belirtilen şekilde Bakanlıktan lisans almış
tehlikeli atık bertaraf tesislerinde bertaraf edilir.
(4) Atık yağların yarattığı
çevresel kirlenme ve bozulmadan doğan zararlardan dolayı, atık yağ üreticileri,
taşıyıcıları, işleme ve bertarafçıları kusur
şartı aranmaksızın sorumludur. Bu faaliyetler sonucu meydana gelen
zararlardan ötürü üretici ve piyasaya sürenlerin tazminat sorumluluğu
kusurları oranında saklıdır.
(5) Bu Yönetmelik kapsamına
giren atık yağların uluslararası ticareti, ithalatı, ihracatı ve transit
geçişinde Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
(6) Atık yağlardan kaynaklanan
her türlü çevresel zararın giderilmesi için yapılan harcamalar kirleten
öder prensibine göre kirliliğe neden olan gerçek ve tüzel kişiler
tarafından karşılanır. Sorumluların çevresel zararı durdurmak, gidermek ve
azaltmak için gerekli önlemi almaması halinde ve bu önlemlerin yetkili kamu
kurum ve kuruluşlarınca doğrudan alınması durumunda yapılan tüm harcamalar 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre atık yağların yönetiminden
sorumlu olanlardan tahsil edilir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Görev,
Yetki ve Yükümlülükler
Bakanlığın
görev ve yetkileri
MADDE
6 – (1) Bakanlık,
a) Atık yağların çevreyle
uyumlu bir şekilde yönetimini sağlayan program ve politikaları saptamak, bu
Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik işbirliği ve koordinasyonu sağlamakla,
b) Atık yağ işleme ve bertaraf
tesislerine lisans vermekle,
c) Atık yağların çevreyle
uyumlu yönetimine ilişkin en yeni sistem ve teknolojilerin uygulanmasında
ulusal ve uluslararası koordinasyonu sağlamakla
görevli
ve yetkilidir.
İl
çevre ve orman müdürlüklerinin görev ve yetkileri
MADDE
7 – (1) İl çevre ve orman müdürlüğü,
a) Sınırları içinde faaliyette
bulunan ve bu Yönetmelik kapsamına giren mevcut ve planlanan atık yağ
üreten tesislerle, işleme ve bertaraf tesislerini tespit ederek Bakanlığa
bildirmekle,
b) Atık yağ taşıyıcılarının ve
işleme ve bertaraf tesislerinin lisans koşullarına uygun olarak
çalıştırılıp çalıştırılmadığını düzenli olarak denetlemekle, gerekli idari
işlemleri yapmak ve sonucundan Bakanlığa bilgi vermekle,
c) Atık
yağların bu Yönetmelikte belirtilen esaslar dışında kullanılmasını,
doğrudan ısınmada, enerji üretiminde, inşaat sektöründe, sanayide, motorlu
araçlarda ve benzeri şekillerde yasal olmayan yollar ile
değerlendirilmesini önlemekle ve denetimler sonucu usulsüz kullanıldığı
tespit edilen atık yağların özelliğine uygun olarak en yakın lisanslı
işleme ve bertaraf tesisine gönderilmesini sağlamakla ve bu Yönetmelikte
belirtilen idari yaptırım kararlarını vermekle,
ç) Atık Yağ üreticileri
tarafından doldurulan EK -2’
de yer alan atık yağ beyan formlarını toplamak varsa eksiklerinin
tamamlanmasını sağlamak ve değerlendirdikten sonra her yıl
sonu itibariyle Bakanlığa göndermekle,
d) İşleme ve bertaraf
tesislerinden alınacak yıllık raporları ve Ulusal Atık Taşıma Formlarını
değerlendirerek, atık yağ kategorilerine göre tesislere kabul edilen atık
yağ miktarlarını, elde edilen ürünleri ve bunların miktarları ile kullanım
alanlarını ve bu tesislerde geri kazanılamayan atıkların miktarlarını ve
nasıl bertaraf edildiklerini yıllık rapor halinde Bakanlığa bildirmekle,
e) Sınırları içinde kayıtlı
olan ve atık yağların taşınması hususunda faaliyet gösterecek araçlara ve
firmalarına taşıma lisansı vermekle ve faaliyetlerini denetlemekle, lisans
verilen araç ve firmaları Bakanlığa bildirmekle,
f) Sınırları içinde, atık
yağların taşınması sırasında meydana gelebilecek kazalara karşı her türlü
acil önlemi almak ve gerekli koordinasyonu sağlamakla,
g) Atık yağların etkin ve
verimli bir şekilde toplanabilmesi için, lisanslı araçların şehir içi
hareketlerini kolaylaştırıcı düzenlemeleri Belediyelerle işbirliği içinde
yapmakla
görevli
ve yetkilidir.
Belediyelerin
görev ve yetkileri
MADDE
8 – (1) Belediyeler,
a) Atık yağları belediye evsel
katı atık depolama sahasına kabul etmemekle,
b) Atık yağların su, toprak
gibi alıcı ortamlara doğrudan verilmesini ve kanalizasyona boşaltılmasını
önlemekle,
c) Lisanslı atık yağ taşıma
araçlarının şehir içi hareketlerini kolaylaştırıcı düzenlemeleri il çevre
ve orman müdürlüğü ile işbirliği içinde yapmakla
görevli
ve yetkilidir.
Atık
yağ üreticisinin yükümlülükleri
MADDE
9 – (1) Atık yağ üreticileri,
a) Atık yağ üretimini en az
düzeye indirecek şekilde gerekli tedbirleri almakla,
b) Atık yağ analizlerini 15
inci maddeye uygun olarak yapmak veya yaptırmakla, atık yağları
kategorilerine göre ayrı ayrı 18 inci maddede
belirtilen şekilde geçici depolamakla,
c) Tesisten kaynaklanan farklı
kategorideki atık yağları birbirleriyle, PCB ve diğer tehlikeli atıklarla
karıştırmamakla, tehlikeli atıkla kirlenmiş yağların bertarafı
için Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği hükümlerine uymakla,
ç) Atık yağların lisans almış
taşıyıcılar vasıtasıyla lisanslı işleme ve bertaraf tesislerine
gönderilmesini sağlamakla,
d) Atık yağların tesis dışına
taşınması durumunda Ulusal Atık Taşıma Formunu doldurmakla,
e) 26 ncı
maddeye göre kayıt tutmakla ve EK-2’de yer alan Atık Yağ Beyan Formunu
doldurarak takip eden bir sonraki yılın Şubat ayı sonuna kadar il çevre ve
orman müdürlüğüne göndermekle,
f) Atık yağların taşınmasında
üretici ile işleme veya bertaraf tesisi işletmecisi arasında uyuşmazlık
çıkması halinde, bu uyuşmazlık giderilemezse on beş gün içinde uyuşmazlığı
il çevre ve orman müdürlüğüne ve Bakanlığa bildirmekle, bu süre içinde
uyuşmazlığa konu olan atık yağları kendi depolarında muhafaza altına
almakla
yükümlüdür.
Motor
yağı üreticilerinin ve ithalatçılarının yükümlülükleri
MADDE
10 – (1) Motor yağı üreticileri ve
ithalatçıları,
a) Kullanım sonrası ortaya
çıkan atık motor yağlarının bu Yönetmelikte belirtilen kurallar
doğrultusunda toplanmasını, işleme ve bertaraf edilmesini veya ihracatını
sağlamakla ve bununla ilgili olarak Bakanlığa beyanda bulunmakla, bu
atıkların Yönetmeliğe uygun olarak yönetimlerini sağlamak amacıyla gerekli
harcamaları karşılamakla,
b) Atık motor yağlarının toplanması
amacıyla gerekli sistemi kurmak veya kurulmasını sağlamakla, uygun geçici
depoların belirlenmesini temin etmekle, işleme veya bertaraf tesislerini
kurmak veya kurdurtmakla, bu amaçla Bakanlıktan lisans almakla, kurulu olan
tesislerden yararlanmakla,
c) Piyasaya sunduğu motor
yağının ambalaj kaplarının etiketlerinde ve satış yerleri ile geçici
depolama noktalarında; atık yağların bu Yönetmelik hükümleri doğrultusunda
toplanması, geçici depolanması, işleme ve/veya bertaraf edilmesini
sağlayacak prosedüre ilişkin EK-4/A, EK-4/B ve
EK-4/C’de yer alan uyarıların ve sembolün
kullanıcının görebileceği yer ve şekillerde bulunmasını sağlamakla,
ç) Kendileri veya
yetkilendirilmiş kuruluşa katılmak suretiyle atık motor yağlarının
toplanmasını ve bu Yönetmelik esasları doğrultusunda yönetimlerini sağlamak
amacıyla, halkın eğitimi ve bilinçlendirilmesine yönelik çalışmaları
yapmakla,
d) Her yıl
sonu itibariyle atık yağ toplama, taşıma, işleme ve bertaraf
faaliyetleri ile mevcut durum, yaşanan sorunlar, planlanan ve yapılan
yatırımlar, toplama ve işleme hedefleri hakkında rapor hazırlayarak
Bakanlığa sunmakla
yükümlüdür.
Atık
yağ rafinasyon ve rejenerasyon
tesisi işletmecilerinin yükümlülükleri
MADDE
11 – (1) Atık yağ rafinasyon ve rejenerasyon
tesisi işletmecileri,
a) Tesislerini bu Yönetmelikle
belirlenen esaslara uygun olarak kurmak, Bakanlığın proje değişikliği talep
etmesi durumunda bu şartları yerine getirmek ve Bakanlıktan lisans almakla,
b) Enerji Piyasası Düzenleme
Kurumundan üretim lisansı almakla,
c) Tesise
gelen atık yağların analizini yaparak veya yaptırarak EK-1’de yer alan Atık
Yağ Kategorileri ve Müsaade Edilen Kirletici Parametre Sınır Değerlerinde
belirtilen kullanım esaslarına uygunluğunu belgelemekle, uygun bulunan atık
yağın Ulusal Atık Taşıma Formunu imzalayarak teslim almak ve bu atık taşıma
formlarını bir ay içinde il çevre ve orman müdürlüğüne göndermekle,
ç) Tesise gelen atık yağları
PCB ve diğer tehlikeli atıklarla karıştırmamakla, kategorilerine göre ayrı
depolamakla, tehlikeli atıkla kontamine olmuş
yağları kategori III olarak belirleyip bunlar için Tehlikeli Atıkların
Kontrolü Yönetmeliği hükümlerine uymakla,
d) Personel eğitimi yapmak,
acil önlem planlarını hazırlamak ve 26 ncı
maddeye göre kayıt tutmakla, bu kayıtları aylık olarak Bakanlığa
göndermekle,
e) Tesisin risk taşıyan
bölümlerinde çalışan personelin her türlü güvenliğini sağlamakla ve bu
bölümlere izinsiz girişleri önlemekle,
f) Acil önlemlerle ilgili eğitimli
personel bulundurmak ve acil durum söz konusu olduğu zaman ilgili il çevre
ve orman müdürlüğü ve Bakanlığa bilgi vermekle,
g) Çevreye zarar verilmemesi
için gerekli tedbirleri almak, bu amaçla proses
sonucu oluşan atık miktarı ile bunların tehlikeli özelliklerinden
kaynaklanan riskleri en aza düşürecek yöntem ve teknolojileri tercih etmek
ve proses atıklarını Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği hükümlerine
uygun olarak bertaraf etmekle,
ğ) Taşıma formu ve lisans
belgesi olmayan taşıyıcılardan gelen atık yağları tesise kabul etmemekle ve
durumu ilgili il çevre ve orman müdürlüğüne bildirmekle,
h) Tesisin işletilmesini lisans
koşulları doğrultusunda Bakanlığın talep ettiği şekilde yapmakla
yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Atık
Yağların Toplanması ve Analizi
Yağ
üretim beyanı
MADDE
12 – (1) Yağ üreticileri, bir
önceki yıl piyasaya sürülen yağ miktarlarını EK-3’de yer alan Yağ Beyan
Formu ile her yıl Şubat ayı sonuna kadar Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür.
Söz konusu bildirim yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından üyeleri adına
topluca yapılabilir.
Atık
motor yağlarının toplanması
MADDE
13 – (1) Atık motor yağları, motor
yağı üreticileri veya bunların yetkilendirilmiş kuruluşları tarafından
toplanır. Bunlar dışındaki gerçek ve tüzel kişiler tarafından atık motor
yağları toplanmaz. Motor yağı üreticileri, ülkenin her yanından atık motor
yağlarını toplayacak şekilde sistem kurmak ve bu sistemi etkin olarak
çalıştırmakla yükümlüdür.
Atık
sanayi yağlarının toplanması
MADDE
14 – (1) Her türlü sanayi dalından
kaynaklanan atık sanayi yağlarının, kategori testleri yaptırılarak atık
üreticisi tarafından uygun yöntemlerle işlenmesi veya bertaraf ettirilmesi
sağlanır. Bu yağları işleyecek veya bertaraf edecek tesislerin Bakanlıktan
lisans alması zorunludur.
Atık
yağ analizi
MADDE
15 – (1) Kullanılan yağ türünde
değişiklik yapılmaması durumunda atık yağ kategori analizleri atık
üreticisi tarafından bir kez yaptırılarak EK-2’de yer alan Atık Yağ Beyan
Formuyla Bakanlığa beyanda bulunulur. Atık yağ kategori analizleri
yetkilendirilmiş kuruluşlar, işleme veya bertaraf tesisleri tarafından
yaptırılmış olan atık yağ üreticileri, tekrar bir analiz yaptırmaya gerek
olmadan bu analizleri kullanabilir. Atık yağ kategorisini etkileyecek
koşulların oluşması durumunda atık yağ analizi yenilenerek Bakanlığa bilgi
verilmesi zorunludur.
(2) Atık yağ analizleri,
EK-1’de yer alan Atık Yağ Kategorileri ve Müsaade Edilen Kirletici
Parametre Sınır Değerlerinde belirtilen parametrelere göre Bakanlıkça yetki
verilen özel veya kamu kurum ve kuruluşlarına ait laboratuarlarda
yaptırılır.
(3) Atık motor yağlarının
toplanması aşamasında motor yağı üreticileri veya bunların yetkilendirilmiş
kuruluşlarınca kategori analizleri aylık olarak yaptırılarak Ulusal Atık
Taşıma Formlarıyla birlikte Bakanlığa gönderilir.
(4) İşleme ve bertaraf
tesislerinin atık yağ kabul analizleri bu tesisler tarafından yaptırılarak
ilgili Ulusal Atık Taşıma Formuna eklenerek aylık olarak Bakanlığa
gönderilir. Yetkilendirilmiş kuruluşlardan atık motor yağı tedarik eden
tesisler ikinci kez atık yağ analizi yaptırmakla yükümlü değildir. Ancak bu
tesisler işletme güvenliği için bu analizleri tekrarlayabilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Taşıma
ile İlgili Hükümler
Atık
yağların taşınması
MADDE
16 – (1) Atık yağların taşınması,
31/3/2007 tarihli ve 26479 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli
Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre
yürütülür.
Araçlarda
ulusal atık taşıma formu bulundurma zorunluluğu
MADDE
17 – (1) Atık yağların taşınması sırasında
araçlarda ulusal atık taşıma formu bulundurulması zorunludur. Araçlarda
bulundurulacak atık taşıma formlarıyla ilgili olarak Tehlikeli Atıkların
Kontrolü Yönetmeliğinin ilgili hükümleri uygulanır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Geçici
Depolama, İşleme ve Bertaraf
Geçici
depolama
MADDE
18 – (1) Atık yağlar 20 nci maddenin birinci fıkrasının (f) bendinde teknik
detayları verilen geçirimsiz zemin üzerine yerleştirilmiş tanklar/konteynerler içinde toplanır. Farklı kategorideki atık
yağlar için farklı tank/konteyner kullanılır.
Atık yağ geçici depolama tankları/konteynerleri
göstergeli, aşırı dolmayı önleyici tertibata sahip olmak zorundadır.
Tanklar/konteynerler işaretli yere kadar
doldurulur ve hiçbir zaman tam dolu bırakılmaz. Tanklar/konteynerler
kolayca doldurulabilir ve boşaltılabilir olmak zorundadır. Tankların/konteynerlerin ağzı yeterli büyüklükte ve kapalı,
diplerinde toplanmış katı veya çamurumsu çökeltilerin temizlenmesi için
gerekli düzeneğe sahip olmak ve yağmur suyundan korunmak zorundadır.
(2) Atık yağlar, kırmızı renkli
ve üzerinde "Atık Yağ" ibaresi yer alan tank/konteynerlerde
depolanır. Farklı kategorilerdeki atık yağlar birbirleriyle karıştırılmaz.
Bu tankların içine su, benzin, fuel-oil, boya, deterjan, solvent,
antifiriz ve motorin gibi herhangi yabancı bir
madde karıştırılmaz.
Atık
motor yağları için geçici depolama tankları/konteynerleri
MADDE
19 – (1) Motor yağı üreticisi,
atık motor yağlarının toplanması amacıyla satış yerlerine yakın noktalarda,
araç bakım-muayene servis istasyonlarında, akaryakıt satış istasyonlarında
ve benzeri yerlerde atık motor yağı geçici depolama noktaları oluşturur. EK-4/A’da yer alan uyarı ve
bilgiler ile EK-4/C’de yer alan sembol,
tüketicilerin ve kullanıcıların görebileceği ve bilgilenebileceği şekilde
bu noktalarda bulundurulur.
(2) Atık motor yağı geçici
depolama tanklarının/konteynerlerinin hacmi en az
200 lt ve en fazla 1250 lt’dir.
Atık motor yağları, kırmızı renkli, üzerinde "Atık Yağ" ibaresi
yer alan ve yağmur suyundan korunan tank/konteynerlerde
depolanır. Araçlardan çıkan yağ filtreleri atık motor yağı geçici depolama
tanklarının yanında bulunan ayrı bir kapaklı konteynerde
biriktirilir. Kesinlikle çöp kutusuna atılmaz veya çöp depolama alanına
gönderilmez. Kullanılmış yağ filtresi konteyneri
üzerinde "Yağ Filtresi" yazmak ve yağmur suyundan korunmak
zorundadır. Bu filtreler boşaltıldıktan sonra Tehlikeli Atıkların Kontrolü
Yönetmeliği kapsamında depolanır ve bertaraf edilir.
Atık
yağ rafinasyon ve rejenerasyon
tesisleri için özel şartlar
MADDE
20 – (1) Atık yağ rafinasyon ve rejenerasyon
tesislerinde;
a) Atık yağ rafinasyon
ve rejenerasyon tesislerinde EK-1’de yer alan
Atık Yağ Kategorileri ve Müsaade Edilen Kirletici Parametre Sınır
Değerlerinde belirtilen özellikteki atık yağlar işlenir.
b) Tesiste giriş bölümü, atık
kabul ünitesi, depolama sahası, laboratuvar, proses ve diğer çalışma bölümleri bulunur.
c) Tesis, atık yağ nakliye
araçlarının giriş çıkışına ve konteyner veya
tanklardaki yağı almaya uygun olmak zorundadır.
ç) Tesisin çevresi çit veya
duvarla çevrilir ve bu alana personelden başkasının izinsiz girmesi
yasaklanır.
d) Tesis içinde kullanılan tank
veya konteynerler göstergeli ve aşırı dolmayı
önleyici tertibata sahip olmak zorundadır. Tank veya konteyner
hiçbir zaman tam dolu bırakılmaz, içlerine amaçları dışında başka hiçbir
ürün konulmaz. Bu tanklar, tank diplerinde toplanmış katı veya çamurumsu
çökeltilerin gerektiğinde temizlenebilmesi için gerekli düzeneğe sahip
olmak zorundadır.
e) Tesise gelen lisanslı araç
atık yağla birlikte kabul biriminde tartıldıktan sonra numune alma yerine
gider. Araç sürücüsü numune alma yerinde laboratuvar
sorumlusu gözetiminde numuneyi alır. Tank içinde gelen atık yağlar numune
almadan önce homojen hale getirilir. Varillerle gelen atık yağlardan numune
alındıktan sonra varillerin kapakları hemen kapatılır. Numunelerin üç ay
saklanması zorunludur.
f) Tesis alanının atık yağ ile
temasta olan kısımlarında zemin geçirimsizliğinin sağlanması zorunludur. Bu
amaçla kalınlığı en az 25
cm olan betonarme zeminin ve havuzlama yan duvarlar
içlerinin, dökülmelere karşı geçirimsizliğini sağlamak amacıyla epoksi boya, geomembran ve
benzeri tecrit malzemesi ile kaplanması gereklidir. Atık kabul alanı
yağmura karşı korunur.
g) Atık yağ kabul alanında
gerekli emniyet tedbirleri ile dökülme ve sızmalara karşı gerekli önlemler
alınır.
ğ) Güvenlik ve kolay müdahale
için ayaklı tanklar tercih edilir. Tanklar kırmızı renkli ve üzerindeki
etiketlerde "Atık Yağ" ibaresi bulunur. Farklı türdeki atık
yağlar aynı tanka konulmaz. Bu tanklar, taşmaya neden olmayacak ve en az
tank kapasitesi kadar hacme sahip güvenlik havuzu içinde bulunur. Tankların
bulunduğu alanda köpüklü yangın söndürme ve sulu tank soğutma sistemleri
bulundurulur.
h) Atık yağ taşıyan borular,
sızma veya herhangi bir nedenle akmaya karşı koruma altına alınır. Atık yağ
taşıyan borular temiz su taşıyanların altında bulunur. Pompa basınçları
boruların hasar görmeyecek şekilde tasarlanır ve ayarlanır.
ı) Sahada ortaya çıkan yağmur
suları, yıkama ve benzeri atık sular ayrı olarak toplanarak, Su Kirliliği
Kontrolü Yönetmeliğinde yer alan sınır değerlere uygun şekilde arıtılır.
i) Tesis içinde meydana
gelebilecek döküntü ve sızıntıları önlemek amacıyla yeterli miktarda emici
bulundurulur. Kullanılmış emici malzemeler Tehlikeli Atıkların Kontrolü
Yönetmeliğine göre bertaraf edilir.
j) Çalışma alanlarında oluşan
gürültü, Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği kriterleri doğrultusunda en son tekniklerle mümkün
olduğunca azaltılır.
k) Rafinasyon
ve rejenerasyon tesislerinin ISO 14001 veya
eşdeğeri çevre yönetim sistemine sahip olması gerekmektedir. Tesisler,
lisans aldıktan sonra bir yıl içinde çevre yönetim sistemini kurmak ve buna
ilişkin belgeyi Bakanlığa göndermek zorundadır.
Atık
yağların enerji geri kazanımı amacıyla kullanımı
MADDE
21 – (1) II. kategori atık yağlar
ile I. kategori atık yağların geri kazanım işlemleri sonucunda ürün
kalitesi tutturulamayan atık yağlar, enerji geri kazanımı amacıyla mevcut
yakıta ilave edilerek kullanılabilir. Bu amaçla Bakanlıktan lisans alınması
zorunludur. Buna ilişkin idari ve teknik esaslar Bakanlıkça belirlenir.
Atık
yağların bertarafı
MADDE 22 – (1) Geri kazanıma
uygun olmayan ve tehlikeli atık yakma tesislerinde bertaraf edilmesi
gereken III. Kategori atık yağlar ile geri kazanım işlemlerinde ortaya
çıkan tehlikeli nitelikli atıklar ve bunlarla kirlenmiş malzemeler ve de
atık yağ depolama tanklarının dip çamurları Tehlikeli Atıkların Kontrolü
Yönetmeliği hükümlerine göre Bakanlıktan lisans almış tesislerde bertaraf
ettirilir.
ALTINCI
BÖLÜM
Lisans
İşlemleri ve Geri Kazanım Ürünlerinin Pazarlanmasına İlişkin Hükümler
Atık
yağ rafinasyon ve rejenerasyon
tesislerine geçici çalışma izni ve lisans verilmesi
MADDE
23 – (1) Atık yağ rafinasyon ve rejenerasyon
tesisi kurmak ve/veya işletmek isteyen gerçek ve tüzel kişiler Bakanlıktan
lisans almak zorundadırlar. Birbirini tamamlayan ve benzer teknoloji
kullanan kompleks tesis üniteleri, lisans alma
açısından tek ünite sayılır. Atık yağ rafinasyon
ve rejenerasyon tesislerine lisans verilmesi
aşamasında EK-6’da yer alan Atık Yağ Rafinasyon
ve Rejenerasyon Tesislerine Lisans Verilmesinde
Aranacak Bilgi ve Belgeler talep edilir. Lisans süresi üç yıldır.
(2) Enerji Piyasası Düzenleme
Kurumundan lisans alınması amacıyla Bakanlıkça belirlenecek bir süre için
tesise "Geçici Çalışma İzni" verilebilir.
Lisansın
iptali
MADDE 24 – (1) Bakanlıkça veya
ilgili il çevre ve orman müdürlüğünce yapılan denetimlerde tesisin lisansa
uygun olarak çalıştırılmadığı, mevzuatta istenen şartların yerine
getirilmediği, ilgili ölçümlerin düzenli olarak yapılmadığı veya
kaydedilmediğinin tespit edilmesi halinde işletmeciye, tespit edilen
aksaklıkların düzeltilmesi için aksaklığın önemine ve kaynağına göre bir ay
ile bir yıl arasında süre verilir. Bu süre sonunda yapılan kontrollerde aksaklığın
devam ettiği tespit edilirse, tespit edilen aksaklığın niteliğine göre 2872
sayılı Çevre Kanununun 15 inci maddesi hükümleri doğrultusunda işlem
yapılır. Faaliyeti geçici süre ile durdurulan işletmenin süre sonunda
yükümlülüklerini yerine getirmemesi halinde lisansı iptal edilir. Lisansı
iptal edilen tesis lisans alabilmek için 23 üncü maddeye göre yeniden
Bakanlığa başvurur. Lisans süreci tamamlanana kadar tesis çalışmaz.
Geri
kazanım ürünlerinin satışına ilişkin hükümler
MADDE
25 – (1) Geri kazanım ürünleri
tehlikeli atık içermez. Bu ürünler için PCB parametresi I. Kategori atık
yağlar için belirlenen sınır değeri aşamaz.
(2) Geri kazanılan yağlama
yağlarının piyasaya tekrar ürün olarak sürülebilmesi, Enerji Piyasası
Düzenleme Kurumunun düzenleme, yönlendirme, gözetim ve denetimine tabidir.
Bu amaçla Enerji Piyasası Düzenleme Kurumundan lisans alınması zorunludur.
(3) 10/9/2004
tarihli ve 25579 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlanan Petrol Piyasasında
Uygulanacak Teknik Kriterler Yönetmeliğine göre atık yağların geri
dönüşümüyle elde edilen yağların piyasaya sunumunda ambalaj üzerine
okunacak şekilde "ATIK YAĞDAN ÜRETİLMİŞTİR" ifadesinin konulması
zorunludur.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Kayıt
tutma yükümlülüğü
MADDE
26 – (1) Atık yağ üreticileri,
yetkilendirilmiş kuruluşlar, yağ üreticileri, işleme ve bertaraf tesisleri,
5/7/2008 tarihli ve 26927 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık Yönetimi
Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin EK-IV’ünde
belirtilen atık kodlarını esas alarak atık yağlara ilişkin işlemler
hakkında kayıt tutmakla yükümlüdür. Bu amaçla;
a) Atık yağ üreticilerince atık
yağ beyan formu, analiz belgesi ve ulusal atık taşıma formu,
b) Yağ üreticilerince yağ beyan
formu,
c) Motor yağı üreticileri ve
yetkilendirilmiş kuruluşlarca yağ beyan formu, analiz belgesi, ulusal atık
taşıma formu, fatura ve sevk irsaliyesi,
ç) İşleme ve bertaraf tesislerince analiz
belgesi, ulusal atık taşıma formu, atık alış ve ürün satış faturaları ile
sevk irsaliyesi
kullanılır.
(2) Bu belgeler atık yağ
üreticileri, yetkilendirilmiş kuruluşlar, yağ üreticileri, işleme ve
bertaraf tesisleri tarafından en az beş yıl süreyle muhafaza edilir.
Tüketicinin
bilgilendirilmesi
MADDE
27 – (1) Yağ üreticileri, atık
yağların kaynakta uygun bir şekilde biriktirilmesi ve toplanması için
halkın bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesine yönelik eğitim ve
kampanyaları düzenlemekle yükümlüdür.
(2) Ayrıca, motor yağlarını
üretenler, kendi markaları ile piyasaya sürenler veya ithal edenler, motor
yağlarının satış yerlerinde, geçici depolama noktalarında ve ilgili diğer
yerlerde EK-4/A’da yer
alan uyarı ve bilgiler ile EK-4/C’de yer alan
sembol, motor yağlarının dolum yapıldığı ambalajların etiketlerinde ise EK-
4/B’de yer alan uyarı ve bilgiler ile EK-4/C’de yer alan sembolü tüketicilerin ve kullanıcıların
görebileceği ve okuyabileceği şekilde bulundurmak zorundadır. Bu sembol,
sarı renk ile karakterize edilen bir yağ damlası ile bu damla içinde yer
alan yeşil renkli birbirini takip eden üç adet dairesel ok işaretinden
oluşur. Sembol; ürün etiketinin açıklayıcı ibareler yazan yüzünde,
kullanılan şirket logosunun en az % 20 alanı kadar büyüklükte veya 0.5 cm2’den küçük olmayacak şekilde yerleştirilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE
28 – (1) 21/1/2004
tarihli ve 25353 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık Yağların Kontrolü
Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Çevre
yönetimi sisteminin kurulması
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bakanlıktan lisans
almış olan mevcut rafinasyon ve rejenerasyon tesisleri, 20 inci maddenin birinci
fıkrasının (k) bendi gereğince çevre yönetim sistemlerini bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinden itibaren bir yıl içinde kurmak ve buna ilişkin belgeyi
Bakanlığa göndermekle yükümlüdür.
Atık
yağların taşınması ve taşıma araçlarının lisans alma zorunluluğu
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Atık yağların
taşınması ve taşıma araçlarının lisans almasına ilişkin esaslar 1/1/2010 tarihine kadar aşağıda yer alan hükümlere göre
yürütülür.
a) Atık yağların taşınması
ilgili il çevre ve orman müdürlüğünden taşıma lisansı almış gerçek ve tüzel
kişilerce atık yağın kategorisine uygun araçlarla yapılır. I., II., III. kategori atık yağlar için taşıyıcının ayrı
araçlarının bulunması veya aynı araç içinde farklı kategorilerde atık yağın
birbirlerine karışmadan taşınmasına uygun teknik donanımın olması gerekir.
Atık yağ taşıma aracının dış yüzeyi kırmızı renkli olur, tankın üzerinde
"Atık Yağ Taşıma Aracı" ibaresi bulunur ve taşıdığı atık yağın
kategorisi belirtilir. Taşıma tankerlerine bu ürünlerin dışında hiçbir ürün
konulmaz ve taşınmaz.
b) Atık yağ taşıyacak araçlar
on yaş sınırını aşamaz. Atık yağ taşıyacak araçlarda; basınca dayanıklı
emme hortumu, santrifüj pompa, pompa girişinde
kaba partikülleri süzecek bir filtre, emiş yapılan atık motor yağı
miktarını tespit edecek sayaç, muhtelif boru bağlantı aparatları ve fıçı
taşıma aparatının bulunması zorunludur. Atık yağ sayaçlarının kalibrasyonları aracın bağlı olduğu lisanslı firma
tarafından düzenli olarak yaptırılır.
c) Taşımanın variller içinde
yapılması durumunda varillerin kırmızı renkte olması "Atık Yağ"
ibaresinin variller üzerinde bulunması zorunludur. Bu variller atık yağ
taşıma dışında başka amaçlarla kullanılamaz. Variller palet üzerinde
sabitlendikten sonra araçlara yüklenir.
ç) Araçlarda gerekli koruyucu
malzeme olarak eldiven, önlük, emniyet gözlüğü, emniyet ayakkabısı, kuru
kimyevi tozlu yangın söndürme cihazı, saçılma ve dökülmelere karşı atık yağ
temizleme kiti bulundurulur. Bu kitler dökülen atık yağın yayılmasını
engelleyici ve atık yağı emen aparatlar içerir. Araçlarda acil durum
talimatının bulundurulması zorunludur. Bu talimat sürücülerin kolaylıkla
görebileceği bir yere asılır.
d) Atık yağ taşımak isteyen
gerçek ve tüzel kişiler, atık yağ taşıma lisansı almak için EK-5’de
belirtilen esaslara göre ilgili il çevre ve orman müdürlüğüne başvuruda
bulunur. Lisans, başvuruda bulunan aracın/araçların ait olduğu firmaya ve
gerekli teknik donanıma haiz araca/araçlara verilir. Bu hükümler kara taşımacılığı
için uygulanır. Bu lisans üç yıl için geçerlidir ve devredilemez. Bu süre
sonunda yenilenmesi gerekir. Lisans alan, ancak taşımacılıkta öngörülen
standartlara uymayan firmaların lisansları il çevre ve orman müdürlüğünce
iptal edilir.
Atık
yağ taşıma araçları için teknik şartların sağlanması
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Geçici Madde 2’ de yer alan atık yağ
taşıma araçları için belirlenen teknik şartlar, mevcut lisanslı araçlarda
bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren bir yıl içinde sağlanır.
Yürürlük
MADDE
29 – (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
30 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çevre ve Orman Bakanı yürütür.
EK-1
ATIK YAĞ KATEGORİLERİ VE
MÜSAADE EDİLEN KİRLETİCİ PARAMETRE
SINIR DEĞERLERİ
I.
KATEGORİ ATIK YAĞ: Bu kategoride
yer alan atık yağlardaki PCB, toplam halojen ve ağır metal gibi
kirleticiler aşağıdaki tabloda verilen sınır değerlerin altındadır. Bu
kategorideki atık yağların öncelikle rejenerasyon
ve rafinasyon yolu ile geri kazanımlarının
sağlanması gerekmektedir. Bu kategorideki yağlar 21 nci
maddede belirtilen koşullar nedeniyle enerji geri kazanımı amacıyla
kullanılabilir.
II.
KATEGORİ ATIK YAĞ: Bu kategorideki
atık yağlar Bakanlıktan lisans almış tesislerde enerji geri kazanımı
amacıyla kullanıma uygun atık yağlardır. Ancak klorür, toplam halojen ve
PCB parametreleri aşılmayan endüstriyel atık yağların rejenerasyon
ve rafinasyon yoluyla geri kazanımı mümkündür.
III.
KATEGORİ ATIK YAĞ: Bu kategoride
yer alan atık yağlardaki ağır metaller aşağıdaki tabloda verilen sınır
değerlerin üzerindedir. Klorür ile toplam halojenler 2000 ppm’in, PCB ise 50 ppm’in
üzerindedir. Rejenerasyon ve rafinasyona
uygun olmayan, yakıt olarak kullanılması insan ve çevre sağlığı açısından
risk yaratan ve lisanslı tehlikeli atık yakma tesislerinde yakılarak
zararsız hale getirilmesi gereken atık yağlardır.
TABLO
Kirleticiler
|
Müsade Edilen Sınır Değerleri
(I.Kategori
Atık Yağ)
|
Müsade Edilen Sınır Değerleri
(II.Kategori Atık Yağ)
|
Müsade Edilen Sınır Değerleri
(III.Kategori Atık Yağ)
|
Arsenik
|
< 5 ppm
|
Max. 5 ppm
|
>
5 ppm
|
Kadmiyum
|
< 2 ppm
|
Max. 2 ppm
|
>
2 ppm
|
Krom
|
< 10 ppm
|
Max. 10 ppm
|
>
10 ppm
|
Klorür
|
Max. 200 ppm
|
Max. 2000 ppm
|
> 2000 ppm
|
Kurşun
|
< 100 ppm
|
Max. 100 ppm
|
>
100 ppm
|
Toplam Halojenler
|
Max. 200 ppm
|
Max. 2000 ppm
|
> 2000 ppm
|
Poliklorlubifeniller (PCB)(1)
|
Max. 10 ppm
|
Max. 50 ppm
|
> 50 ppm
|
|
|
|
|
Parlama Noktası
|
Min. 38 C
|
Min. 38 C
|
-
|
(1) Atık yağlarda PCB analizi TS EN 12766-1, TS EN 12766-2, TS EN 12766-3, izolasyon
sıvılarında ise TS EN 61619’a göre yapılacaktır. PCB ölçümleri Bakanlığın
uygun bulması halinde sektörel bazda
yapılabilir.
EK-2
(......) YILINA
AİT ATIK YAĞ BEYAN FORMU
1 – Atık yağ
üreticisinin;
Adı :
Adres :
Vergi No :
Telefon :
Faks :
E-mail :
2 – Tesiste
kullanılan yağların türleri, ticari isimleri ve miktarları (ton/yıl);
a)
b)
c)
ç)
3 – Tesisinizden
kaynaklanan atık yağların atık kodunu ve miktarını belirtiniz.
Atık Kodu (*)
|
Miktarı (Ton/Yıl)
|
|
|
|
|
|
|
(*) Söz konusu atık kodları 5/7/2008 tarihli ve 26927 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin EK-IV ünde yer
alan Atık Listesinden faydalanılarak doldurulacaktır.
4 – Tesisinizden
kaynaklanan atık yağları kategori ve miktarına göre aşağıdaki tabloda
belirtiniz.
Atık
Yağ Kategorisi
|
Miktarı
(Ton/Yıl)
|
I. kategori
|
|
II.
kategori
|
|
III. kategori
|
|
(Atık yağ kategori
analiz raporu bu Beyan Formu’na eklenecektir.)
5 – Atık yağınız
tesisinizde geçici olarak depolanıyor mu? Kısaca depolama yöntem ve
tekniğiniz hakkında bilgi veriniz.
6 – Atık yağlarınızı
taşıyan aracın lisans numarasını belirtiniz.
7 – Atık yağlarınızı
hangi işleme/bertaraf tesislerine gönderiyorsunuz? Lisans numarasını belirtiniz.
Formda verilen bilgilerin
doğruluğunu kabul ederek, bu bilgilerin yanlışlığının tespit edilmesi
halinde, 2872 sayılı Çevre Kanununun 26 ncı
maddesine göre gerçeğe aykırı belge düzenleyenlere verilecek cezaların
bilgim dahilinde olduğu hususunda gereğini arz
ederim.
Firmayı
Temsilen Yetkililerin
Adı,
Soyadı, Unvanı ve İmzası
EK-3
YAĞ BEYAN FORMU
1 – FİRMA İLE İLGİLİ BİLGİLER:
Firma Adı :
Adres :
Vergi No :
Telefon :
Faks :
E-mail :
Çevre Sorumlusunun
Adı Soyadı:
2 – YAĞ MİKTARI (Bir önceki yıla ait net satış
rakamları dikkate alınacaktır.)
YAĞ
CİNSİ
(Yağ cinsleri aşağıda yer alan parantez içi
sınıflandırmaya göre verilecektir.)
|
MİKTARI (TON/YIL)
|
1.
|
|
2.
|
|
3.
|
|
4.
|
|
Yağ Cinsleri:
a) Taşıt yağları (benzinli motor,
dizel motor, şanzıman ve diferansiyel, transmisyon, gres ve diğer özel
taşıt yağları),
b) Sanayi yağları (hidrolik
sistem, türbin ve kompresör, kızak, açık-kapalı dişli, sirkülasyon,
metal kesme ve işleme, metal çekme, tekstil, ısıl işlem, ısı transfer,
izolasyon ve koruyucu, izolasyon, trafo, kalıp, buhar silindir, pnömatik sistem koruyucu, gıda ve ilaç endüstrisi,
kağıt makinesi, yatak ve diğer özel endüstriyel yağları ve endüstriyel
gresleri),
c) Özel müstahzarlar
(kalınlaştırıcı, koruyucu, temizleyici ve benzeri)
Formda verilen bilgilerin
doğruluğunu kabul ederek, bu bilgilerin yanlışlığının tespit edilmesi
halinde, 2872 sayılı Çevre Kanununun 26 ncı
maddesine göre gerçeğe aykırı belge düzenleyenlere verilecek cezaların
bilgim dahilinde olduğu hususunda gereğini arz
ederim.
Firmayı
Temsilen Yetkililerin
Adı,
Soyadı, Unvanı ve İmzası
EK-4/A
Almış olduğunuz ürünün,
kullanım süresi dolup, atık yağ haline geldiğinde insan ve çevre sağlığının
korunması amacıyla en yakınınızda bulunan atık yağ geçici depolama, geri kazanım veya bertaraf tesisine
teslim edilmesi gerekmektedir. Bu amaçla;
1 - Atık yağı; temiz, boş
ve ağzı sıkı şekilde kapatılabilir, geniş ağızlı olmayan, sızdırmaz, yere
dökülmesine neden olmayacak bir kaba, mümkünse kendi orijinal kabına
koyunuz.
2 - Atık yağa kesinlikle
benzin, fuel oil, deterjan, boya, çözücü, antifriz veya mazot
gibi başka sıvı karıştırmayınız, kesinlikle toprağa, suya, kanalizasyon
sistemine, çöp konteynerine v.b. ortama
dökmeyiniz, soba ve kazanlarda yakmayınız.
3 - Yağ filtresini
plastik, yırtık olmayan ve yırtılmaya ve delinmeye dayanıklı polietilen
plastik bir torbaya koyunuz.
|
Ek-4/B
-Atık yağı toprağa, suya, kanalizasyona
ve çöpe dökmeyiniz.
-Herhangi bir petrol ürünü veya
kimyasal ile karıştırmayınız.
-Soba ve kazanlarda
yakmayınız.
-Temiz, sağlam ve ağzı sıkı
şekilde kapatılmış bir kap içinde en yakın atık yağ toplama noktasına
ücretsiz olarak teslim ediniz.
-Çocuklardan uzak tutunuz.
|
Ek-4/C

Geri Kazanılabilir Yağ
EK-5
ATIK YAĞLARIN TAŞINMASI AMACIYLA İL
ÇEVRE VE ORMAN
MÜDÜRLÜKLERİNE YAPILACAK LİSANS
BAŞVURULARINDA
İSTENECEK BİLGİ VE BELGELER
1 – Araç lisansı için il çevre ve
orman müdürlüklerine yapılacak başvurularda aşağıdaki bilgi ve belgeler
bulundurulacaktır.
a) Aracın ait olduğu firmanın
adı, adresi ve telefon numarası, vergi numarası,
b) Aracın tipi,
c) Plaka numarası ve şasi numarası,
ç) Araç sahibinin adı, iş
adresi ve telefon numarası,
d) Taşınacak atık yağların
kategorileri,
e) Aracın taşıyacağı atık yağ konteyner türü (paletlenmiş
varil, tank vs.),
f) Taşınacak atıkların herbiri için ayrı ayrı
fiziksel ve kimyasal özelliği, kaza anında insan ve çevre sağlığına
olabilecek olumsuz etkilerin en aza indirilmesi için alınacak tedbirler,
g) Olabilecek kazalara karşı
ilk müdahale ve ilk yardımda kullanılacak malzemeler,
h) Atık yağ taşıyacak her bir
araç için Türk Standartları Enstitüsü tarafından "Tehlikeli Maddelerin
Karayollarında Taşınması Hakkında Yönetmelik" çerçevesinde atığın
bulunduğu tehlike grubuna göre aracın sahip olması gereken donanımlara ve
özelliklerine sahip olduğunu gösterir "Uygunluk Belgesi".
2 – Aracın bağlı olduğu
firmanın lisanslandırılması için il çevre ve orman müdürlüklerine yapılacak
başvurularda aşağıdaki bilgi ve belgeler bulundurulacaktır.
a) Firmanın adı, adresi,
telefon numarası, vergi numarası,
b) Firma sahibinin /
sahiplerinin adı, adresi, telefon numarası,
c) Atık yağ taşımaya uygun
donanıma haiz nakliye aracı sayısı,
ç) Lisans alacak araçların
plakaları,
d) Yetkilendirilmiş
kurum/kuruluşlardan alınan tehlikeli madde taşıyan araç
sürücüleri için verilen sürücü eğitim serfitikası,
e) Taşınacak atık yağların,
"Tehlikeli Maddelerin Karayolu ile Taşınması Hakkında Yönetmelik"e göre tehlikeli grup numarası.
EK – 6
ATIK YAĞ RAFİNASYON VE REJENERASYON
TESİSLERİNE LİSANS
VERİLMESİNDE ARANACAK BİLGİ VE
BELGELER
1. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunca
Verilen Madeni Yağ Lisansı,
2. ÇED Olumlu belgesi,
3. Geri kazanılan ürünlerin TSE
ürün standartları,
4. Emisyon İzin Belgesi, Deşarj
İzin Belgesi,
5. Taşıma lisanslı araçların
lisans belge örnekleri,
6. Tesisten kaynaklanan proses atıklarının türleri, nitelikleri (tehlikeli,
tehlikesiz, inert) miktarları ve bu atıkların ne
şekilde bertaraf edildikleri,
7. Diğer belgeler
a) Vergi Dairesi ve Numarası
b) 10/8/2005 tarihli ve 25902
sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatına ilişkin
Yönetmelik hükümlerine uygun olarak alınmış İşyeri Açma ve Çalıştırma
Ruhsatı
c) Ticaret Sicil Gazetesi
Örneği
ç) İmza Sirküleri
d) Kapasite Raporu
e) Sanayi Sicil Belgesi
f) İşletme Belgesi (Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı’ndan alınmış)
|