Maliye
Bakanlığından: ÖZEL
TÜKETİM VERGİSİ GENEL TEBLİĞİ SERİNO:
14 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi
Kanunu1 uygulamasına ilişkin olarak aşağıda belirtilen hususlara
göre işlem yapılması uygun görülmüştür. 1. ÖTV MÜKELLEFİYETİNİN BAŞLAMASI VE SONA ERMESİ 4760 sayılı ÖTV Kanununun 1 inci
maddesinde, bu Kanuna ekli (I) sayılı listedeki malların ithalatçıları veya
rafineriler dahil imal edenler tarafından teslimi
ile ÖTV uygulanmadan önce müzayede yoluyla satışı, bir defaya mahsus olmak
üzere ÖTV’ye tabi tutulmuştur. Kanunun 3 üncü
maddesi hükmü uyarınca (I) sayılı listede yer alan mallar için vergiyi
doğuran olay, yurt içi teslimlerde veya teslim sayılan hallerde meydana gelmektedir.
Ayrıca aynı Kanunun 16 ncı maddesinin 4 numaralı
fıkrasında, (I) sayılı listede yer alan malların ithalinde, ödenecek ÖTV’ye karşılık olmak üzere türü, tutarı ve çözümüne
ilişkin usul ve esasları Maliye Bakanlığınca belirlenmek suretiyle teminat
alınacağı hükme bağlanmıştır. Buna göre, ÖTV
Kanununa ekli (I) sayılı listedeki malların ithalinde mükellef tarafından
gümrük idaresine teminat verilmesi gerektiğinden, bu mallara ilişkin ÖTV
mükellefiyetinin en geç ithal (ÖTV Kanununun 2 nci
maddesinin 1 numaralı fıkrasının (a) bendi uyarınca Türkiye Cumhuriyeti
gümrük bölgesine giriş) tarihinde yurt içinde ÖTV yönünden bağlı olunacak
vergi dairesine tesis ettirilmesi gerekmektedir. Diğer taraftan 213 sayılı Vergi
Usul Kanununun2 (VUK) 153
üncü maddesi uyarınca ÖTV mükellefiyeti tesis ettiren mükellefler, ÖTV’ye tabi işlemleri bulunmaması nedeniyle ÖTV
mükellefiyetlerinin sona erdirilmesini, bir dilekçe ile bağlı bulundukları
vergi dairesine başvurmak suretiyle isteyebileceklerdir. Bu dilekçe üzerine mükellefiyet
kaydı ilgili vergi dairesince terkin edilecektir. Ancak VUK’un 160 ıncı maddesi hükmü
uyarınca, mükellefin ÖTV’ye ilişkin mükellefiyet
kaydının terkin edilmesi, mükellefin işi bırakmasından önceki döneme ilişkin
yükümlülüklerini ortadan kaldırmayacağı gibi bu tarihten sonra faaliyette
bulunduğunun tespiti halinde bu dönemlere ilişkin vergilendirmeye ve sahte
belge düzenleme fiilini işleyenler hakkında kovuşturma yapılmasına ve ceza
uygulanmasına da engel teşkil etmeyecektir. ÖTV mükellefiyetleri bu şekilde
terkin olunan mükelleflerin daha sonra ÖTV’ye tabi
işlemleri bulunması halinde, tekrar ÖTV mükellefiyeti tesis ettirmeleri
gerektiği tabiidir. 2. KAYIT VE TESCİLE TABİ TAŞITLAR 1 Seri No.lu
Özel Tüketim Vergisi Genel Tebliğinin3 (1.2.1.) bölümünde, ÖTV Kanununun 1 inci
maddesinde geçen "kayıt ve tescile tabi olanlar" ifadesinin; kara
taşıtları için 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu ve Karayolları Trafik
Yönetmeliğine göre trafik tescil kuruluşlarınca, askeri araçlar ile çeşitli
anlaşmalara göre askeri amaçla ülkemizde bulunan kuruluşlara ait araçlar için
ise Türk Silahlı Kuvvetlerince tescil edilmesi zorunlu olan araçları
kapsadığı belirtilmiştir. Ancak, Kanuna ekli (II) sayılı
listedeki 87.04 ve 87.05 tarife pozisyonuna giren araçlardan Türk Silahlı
Kuvvetleri tarafından kayıt ve tescil edilenlerin ÖTV’nin
konusuna girmediği ileri sürülerek açılan davalar, ÖTV Kanununun 2 nci maddesinin 1 numaralı fıkrasının (c) bendinde yer
alan "kayıt ve tescil" tanımına Türk Silahlı Kuvvetleri tarafından
yapılan kayıt ve tescilin dahil olmadığı
gerekçesiyle idare aleyhine sonuçlanmakta olup, Danıştay tarafından verilen
kararların düzeltilmesine ilişkin taleplerin de reddedilmesi suretiyle bu
kararlar müstakar hale gelmiştir. Bu nedenle 1 Seri No.lu Özel
Tüketim Vergisi Genel Tebliğinin kayıt ve tescile tabi araçların tanımına
ilişkin (1.2.1.) bölümünün (i) paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "i. Kara taşıtları için,
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu4 ve Karayolları Trafik Yönetmeliğine5
göre trafik tescil kuruluşlarınca," Yapılan bu değişikliğe göre, Türk
Silahlı Kuvvetleri tarafından kayıt ve tescil edilen araçlar, ÖTV Kanunu
uygulamasında "kayıt ve tescile tabi olmayan araçlar" olarak
değerlendirilecektir. Bu durumda vergiyi doğuran olay, (II) sayılı listedeki
mallardan kayıt ve tescile tabi olmayanların ithali veya bunları imal edenler
tarafından tesliminde gerçekleşecektir. Dolayısıyla Kanuna
ekli (II) sayılı listedeki araçlardan Türk Silahlı Kuvvetleri tarafından
kayıt ve tescil edilecek olanların, ithalinde ÖTV ithal edenler tarafından
gümrük idaresine ödenecek, imalatçıları tarafından tesliminde ise
imalatçıları tarafından hesaplanacak ÖTV, teslim tarihini takip eden ayın 15
inci günü akşamına kadar KDV yönünden bağlı bulunulan vergi dairesine (2B)
numaralı ÖTV beyannamesi verilmek suretiyle beyan edilip ödenecektir. Öte
yandan ÖTV Kanunu eki (II) sayılı listede yer alan 87.04 ve 87.05 tarife
pozisyonundaki araçlardan kayıt ve tescile tabi olmayanlar ÖTV kapsamı
dışında tutulduğundan, Türk Silahlı Kuvvetleri tarafından kayıt tescil
edilecek olan 87.04 ve 87.05 tarife pozisyonu kapsamındaki araçlar ÖTV’nin konusuna girmemektedir. 3. DOĞALGAZDA VERGİLEME ÖLÇÜSÜ ÖTV Kanununun 11 inci maddesinin
Bakanlar Kuruluna verdiği yetkiye dayanılarak çıkarılan Bakanlar Kurulu
Kararları ile ÖTV Kanununa ekli (I) sayılı listede 2711.11.00.00.00 ve
2711.21.00.00.00 G.T.İ.P. numaraları ile yer alan
doğalgaz, standart m3 üzerinden ÖTV’ye
tabi tutulmuştur. Doğalgazın standart m3
biriminin belirlenmesinde, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) tarafından
yayımlanan, Doğal Gazın Faturalandırmaya Esas Satış Miktarının Tespiti ve
Faturalandırılmasına İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ6 hükümleri uyarınca,
faturalandırmaya esas alınacak doğal gaz miktarının tespitinde kullanılan
mutlak bar basınç, sıcaklık ve üst ısıl değer birimlerinin esas alınması
gerekmektedir. Söz konusu tebliğde doğalgazın vergilendirme ölçülerine
yönelik EPDK tarafından yapılacak değişiklikler, Maliye Bakanlığınca
yayımlanan ÖTV Genel Tebliğleri ile uygun görülmediği sürece hüküm ifade
etmez. 4.
SERBEST BÖLGELERDEN YAPILAN İHRACATLARIN BELGELENDİRİLMESİ ÖTV Kanununun 5 inci maddesinin 1
numaralı fıkrasında, Kanuna ekli listelerdeki malların ihracat teslimlerinde
ÖTV istisnası uygulanabilmesi için: - Teslimin
yurt dışındaki müşteriye yapılması, - Teslim
konusu malın Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesinden çıkmış olması, şartlarının
birlikte gerçekleşmesi gerektiği hükme bağlanmıştır. Bu hüküm gereğince, yurt içinden
serbest bölgelere yapılan teslimlerde ihracat istisnası uygulanmayacaktır.
Ancak ihraç kaydıyla teslim edilen malların serbest bölgeden ihracında,
Kanunun 8 inci maddesinin 2 numaralı fıkrasına göre tecil-terkin uygulaması
kapsamında işlem yapılması mümkündür. Öte yandan,
serbest bölgelerden yurt dışına yapılan ihracatlarda gümrük beyannamesi
düzenlenmemesi nedeniyle, ihraç kaydıyla teslim edilen ÖTV Kanununa ekli
(II), (III) ve (IV) sayılı listelerdeki malların serbest bölgeden
ihracatının, serbest bölgeye giren mallar için düzenlenen gümrük beyannamesi
ile birlikte gümrük idaresince onaylı "serbest bölge işlem
formları" ile belgelendirilmesi uygun görülmüştür. Bu amaçla 1
Seri No.lu ÖTV Genel Tebliğinin "9.1.2. İhraç Kaydıyla Yapılan
Teslimlerde Verginin Tecili ve Terkini" başlıklı bölümünün üçüncü
paragrafı aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir. "İhraç kaydıyla teslim
edilen malların, ihracatçıya teslim tarihini takip eden ay
başından itibaren 3 ay içinde ihracının gerçekleşmesi halinde, tecil
edilen vergi, malın ihraç edildiğini gösteren gümrük beyannamesinin [(II),
(III) ve (IV) sayılı listelerdeki malların serbest bölgeden ihracında ayrıca
"Serbest Bölgelerden Yapılan İhracat Teslimlerine İlişkin Bildirim
(EK:20)" ile giriş ve çıkışla ilgili serbest bölge işlem formlarının]
aslı veya ilgili gümrük idaresi, noter ya da yeminli mali müşavir tarafından
onaylanmış örneği vergi dairesine verilmek suretiyle terkin edilecektir. Bu
malların serbest bölgelerden ihracında vergi dairelerinin terkin işleminden
önce, ihraç edilen malların serbest bölgeye girişi ve serbest bölgeden yurt
dışına çıkışıyla ilgili serbest bölge işlem formlarındaki bilgilerin ilgili
serbest bölge müdürlüğünden teyidini almaları şarttır. 5. MALUL VE ENGELLİLERE MAHSUS TAŞIT ARAÇLARI İSTİSNASI Malul ve engellilerin ilk
iktisabını yapacakları araçlarda ÖTV istisnası uygulamasına ilişkin
açıklamaların yer aldığı 1 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliğinin (7.2.1.) bölümünde
aşağıdaki değişiklikler yapılmıştır. 5.1. Tebliğin (7.2.1.1.) bölümünün dördüncü cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir. "Söz konusu Yönetmeliğe göre
sakatlık derecesi % 90 veya daha fazla olduğuna dair yetkili sağlık
kuruluşlarından alınacak sağlık kurulu raporunun aslı veya noter onaylı
örneği, araçların ilk iktisabının yapılacağı motorlu araç ticareti yapanlar
tarafından vergi dairesine verilecek 2A numaralı ÖTV beyannamesine eklenecek
ve beyannamede ÖTV hesaplanmayacaktır." 5.2. Tebliğin (7.2.1.2.) bölümünün birinci paragrafındaki "-
Alıcının maluliyeti veya sakatlığı ile özel tertibat yaptırılan araçları
kullanabileceğine dair Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında
Yönetmelik hükümleri uyarınca yetkili sağlık kuruluşlarından alınan sağlık
kurulu raporu" ifadesinden sonra gelmek üzere "aslı veya noter
onaylı örneği" ibaresi eklenmiştir. 5.3. Tebliğin "Ortak Hususlar" başlıklı 7.2.1.3. bölümü, 7.2.1.4.
"Ortak Hususlar" başlıklı bölümü olarak aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, Tebliğe "İstisnadan Yararlanılarak İlk İktisabı Yapılan Araçların
Hurdaya Çıkarılması Halinde İstisna Uygulaması" başlığı ile aşağıdaki
7.2.1.3. bölüm eklenmiştir. "7.2.1.3. İstisnadan Yararlanılarak İlk İktisabı Yapılan Araçların
Hurdaya Çıkarılması Halinde İstisna Uygulaması 5766 sayılı Kanunun7
19 uncu maddesinin (c) bendi ile Özel Tüketim Vergisi Kanununun 7 nci maddesinin 2 numaralı bendine eklenen (c) alt bendi
hükmüyle, 87.03 (motor silindir hacmi 1600 cm3’ü aşanlar hariç),
87.04 (motor silindir hacmi 2800 cm3’ü aşanlar hariç) ve "7.2.1.4. Ortak Hususlar Yukarıda belirlenen usul ve
esaslara göre ilk iktisabında ÖTV istisnası uygulanan araçlar için istisnadan
yararlanan kişi (veya kişiler) adına düzenlenecek faturalarda ÖTV
gösterilmeyecektir. Bu araçların kayıt ve tescilini yapanların, araç
sahibinin faturada ve "ÖTV Ödeme Belgesi"nde alıcı olarak
gösterilen kişi (veya kişiler) olduğunu tespit etmeleri gerekmektedir. Mükellefler, bu kapsamda istisna
uygulanan işleminin bulunduğu aylar için 1 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliği
ekinde örneği bulunan (EK:1) forma uygun olarak düzenleyecekleri listeleri,
takip eden ayın onbeşinci günü akşamına kadar Gelir
İdaresi Başkanlığının (0 312) 415 28 21, 415 28 22 telefaks
numaralarına göndereceklerdir. İstisnadan yararlananların,
daha önce de bu istisnadan yararlandığı aracı ilk iktisap tarihinden itibaren
5 yıl geçmeden deprem, heyelan, sel, yangın veya kaza sonucu kullanılamaz
hale geldiği için hurdaya ayırmış olması halinde, söz konusu form
düzenlenirken "Taşıta İlişkin Bilgiler" bölümünün ilk satırına yeni
iktisap edilen araca ait bilgiler, bir alt satıra ise hurdaya ayrılan araç
bilgileri yazılacaktır. Hurdaya ayrılan araca ait bilgilerin
yazılacağı alt satırdaki "KDV Hariç Satış Bedeli" kutusuna, hurdaya
ayrılan aracın trafikten çekilme işleminin yapıldığı tarih yazılacaktır.
Vergi dairesi başkanlıkları ile defterdarlıklar tarafından aylık olarak
Başkanlığımıza gönderilen listeler de bu şekilde düzenlenecektir. Malul ve engellilerin yurt
dışından ithal edeceği taşıt araçları için de bu belgelerin gümrük idaresine
ibrazı üzerine istisna uygulanacaktır. İstisna kapsamında taşıt aracı ithal
edenlerin kimlik bilgileri (adı, soyadı, ana ve baba adı, doğum yeri ve
tarihi), sakatlığa dair raporun verildiği hastane, tarihi, sayısı, sakatlık
türü ve derecesi ile ithal edilen taşıt aracının özelliklerini (G.T.İ.P. numarası, cinsi, modeli, markası, tipi, motor
silindir hacmi) gösteren listeler gümrük idarelerince aylık olarak
hazırlanarak, takip eden ayın onbeşinci günü
akşamına kadar Gelir İdaresi Başkanlığının (0 312) 415 28 21, 415 28 22 telefaks numaralarına gönderilecektir. İthal ettiği araç
için istisnadan yararlananların, daha önce bu istisnadan yararlandığı aracı
ilk iktisap tarihinden itibaren 5 yıl geçmeden deprem, heyelan, sel, yangın
veya kaza sonucu kullanılamaz hale geldiği için hurdaya ayırmış olması halinde,
hurdaya ayrılan araç bilgileri ile hurdaya ayırma işleminin gerçekleştiği
tarih de listeye yazılacaktır. Öte yandan bu şekilde istisna
kapsamında iktisap edilen araçların istisnadan yararlananlar dışındakilere
satışında, bu Tebliğin (15.2.) bölümündeki
açıklamalar çerçevesinde vergileme yapılacaktır." 6. YMM RAPORLARININ SÜRESİNDEN SONRA İBRAZ EDİLMESİ 1 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliğinin
(9.1./h) ve (11./g) bölümlerine aşağıdaki cümle
ilave edilmiştir. "YMM üretim raporlarını
süresinde vermeyen mükelleflerin, haklarında vergi incelemesi başlatılmadan
önce söz konusu raporları ilgili vergi dairelerine vermeleri halinde de bu
raporlar işleme konulmayacak ve inceleme raporu sonucuna göre işlem tesis
edilecektir." 7.
TAŞIT ARAÇLARINDA VERGİ MATRAHI ÖTV Kanununun 11 inci maddesinin
3 numaralı fıkrasına göre, Kanuna ekli (II) sayılı listedeki mallar için
verginin matrahı; bunların ilk iktisabında hesaplanacak ÖTV hariç, KDV
matrahını oluşturan unsurlardan teşekkül etmektedir. 3065 sayılı KDV Kanununun8 20
nci maddesine göre teslim ve hizmet işlemlerinde
matrah bu işlemlerin karşılığını teşkil eden bedel olup, bedel deyimi, malı
teslim alan veya kendisine hizmet yapılan ya da bunlar adına hareket
edenlerden bu işlemler karşılığında her ne suretle olursa olsun alınan veya
bunlarca borçlanılan para, mal ve diğer suretlerde sağlanan ve para ile
temsil edilebilen menfaat, hizmet ve değerler toplamını ifade etmektedir. KDV
Kanununun 24 üncü maddesinde belirtilen unsurlar matraha dahil
edilmekte, Kanunun 25 inci maddesinin (a) bendine göre mükellefin düzenlediği
fatura veya benzeri vesikalarda gösterilen ticari teamüllere uygun iskontolar ise matrahtan indirilebilmektedir. Bu hükümler
uyarınca, ÖTV Kanunu eki (II) sayılı listedeki araçların ÖTV mükelleflerince
ilk iktisap kapsamındaki teslimlerinde hesaplanacak ÖTV matrahı, teslim
işleminin karşılığını teşkil eden bedel olup, bu bedelden, mükellefin
düzenlediği faturada ayrıca gösterdiği ticari teamüllere uygun iskontonun düşülmesi mümkün bulunmaktadır. Ancak ÖTV Kanununun 12 nci maddesinin 1 numaralı fıkrasının sonuna 5766 sayılı
Kanunun 19 uncu maddesinin (d) bendiyle eklenen hükümlerle, (II) sayılı
listedeki mallardan alınacak verginin, mükellefin bu malları alış bedeli
üzerinden malın tabi olduğu orana göre hesaplanan vergi tutarından az
olamayacağı hükme bağlanmıştır. İthalatçıların alış bedeli olarak, ithalatta
hesaplanan KDV matrahı esas alınacaktır. Verginin alış bedeli üzerinden
hesaplandığı durumlarda, mükellefin malı teslim tarihine kadar bu malı
mükellefe teslim eden tarafından % 10’a kadar yapılan indirimler alış
bedelinden indirilecektir. Bu hükme göre, mükelleflerin
teslim ettikleri (II) sayılı listedeki mallara ilişkin hesapladıkları (varsa
ticari teamüllere uygun iskonto tutarının da düşülmesi
sonucu oluşan) ÖTV’nin matrahı alış bedelinden daha düşük ise, ÖTV
alış bedeli üzerinden hesaplanacaktır. Bu malların mükellef tarafından
teslimi tarihine kadar, malları mükellefe satanların satış bedeli üzerinden
indirim yapmış olması halinde, mükellefin alış bedelinin %10’unu aşmamak
üzere yapılan indirim tutarının düşülmesi sonucu kalan tutar ÖTV’nin matrahının tespitinde dikkate alınacaktır.
Mükellefin satış bedelinin ÖTV matrahının tespitinde dikkate alınacak olan bu
tutardan düşük olması halinde, ÖTV matrahının tespitinde dikkate alınan bu
tutar üzerinden ÖTV hesaplanacaktır. Örnek : Otomobil bayii (A),
distribütör (B)’den KDV hariç 20.000 YTL’ye motor
silindir hacmi 1600 cm3’ün altında olan bir otomobil satın
almıştır. (A) bu otomobili satmadan önce, distribütör
(B) bu otomobil için 3.000 YTL’lik indirim
yapmıştır. Daha sonra (A) bu otomobili müşterisi (C)’ye ÖTV ve KDV hariç
17.000 YTL’ye satmıştır. Bu durumda otomobil bayii
(A), alıcı (C) adına düzenleyeceği satış faturasında ÖTV ve KDV’yi aşağıdaki
şekilde hesaplayacaktır. -Otomobilin
vergisiz satış bedeli
: 17.000,00 YTL -(B)’nin
(A)’ya yaptığı indirim tutarı
: 3.000,00 YTL -Alış
bedelinden indirilebilecek tutar (20.000 x %10) :
2.000,00 YTL -ÖTV
matrahının tespitinde dikkate alınacak tutar (20.000 – 2.000) : 18.000,00
YTL -Hesaplanan
ÖTV (18.000 x % 37) : 6.660,00
YTL -KDV
matrahı (17.000 + 6.660) :
23.660,00 YTL -KDV
(23.660 x %18) : 4.258,80
YTL -Toplam
satış bedeli :
27.918,80 YTL Öte yandan mükellefin alış bedeli
olarak, bu malları mükellefe satanların düzenledikleri fatura ve benzeri
vesikalar üzerinde gösterilen tutarlar esas alınacaktır. Alış bedeli
üzerinden yapılan indirimlerin de Vergi Usul Kanunu hükümleri kapsamında
belgelendirilmesi gerekmektedir. ÖTV mükellefinin ithal ettiği malları
tesliminde vergi hesaplaması halinde, ithal edilen malların alımına ilişkin
yurt dışındaki satıcı tarafından yapılan indirimlerin de 253 Sıra No.lu Vergi
Usul Kanunu Genel Tebliği9 hükümleri kapsamında belgelendirilmesi
gerektiği tabiidir. 8.
ULUSAL MARKERİ VEYA BANDROLÜ OLMAYAN MAL BULUNDURULMASI 5766 sayılı
Kanunun 19 uncu maddesinin (e) bendi ile ÖTV Kanununun 13 üncü maddesine
eklenen 4 numaralı fıkrada, ihraç edilmek üzere üretilenler hariç olmak üzere,
213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci
maddesinin verdiği yetki uyarınca kullanılma zorunluluğu getirilen özel
etiketi veya işareti olmayan veya 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanununun 18
inci maddesinin verdiği yetki uyarınca kullanılma zorunluluğu getirilen
ulusal markeri bulunmayan ya da standartlara uygun olmayan ÖTV’ye tabi malları bulundurduğu tespit edilen işyeri
sahibi adına, tespit tarihindeki malların emsal bedeli veya miktarı üzerinden
re’sen ÖTV tarh edileceği, tarh edilen bu verginin asgari
maktu vergi tutarına göre hesaplanacak vergiden az olamayacağı ve bu
tarhiyata ayrıca vergi ziyaı cezası da uygulanacağı
hükme bağlanmıştır. Bu hükmün uygulanmasına ilişkin
olarak, 1 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliğinin (4.3.)
bölümünün sonuna aşağıdaki paragraflar eklenmiştir. "Enerji
Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından akaryakıt alt başlığı ve istasyonlu
bayilik kategorisi altında verilen bayilik lisansı bulunan veya bulunmayan iş
yerlerinde veya işletmelerde, Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunca çıkarılan
Petrol Piyasasında Ulusal Marker Uygulamasına İlişkin Yönetmelik10
hükümleri uyarınca ulusal marker eklenme zorunluluğu getirilen mallarda
ulusal marker bulunmadığı veya standartlara uygun markeri olmadığının tespiti
halinde, işyeri sahibi adına re’sen ÖTV tarh
edilecek ve bu tarhiyata ayrıca vergi ziyaı cezası
uygulanacaktır. Öte yandan büfe, dükkan, stand da dahil olmak üzere iş
yerinde, ÖTV Kanununa ekli (III) sayılı listede yer alan alkollü içkiler ile
tütün mamullerinden 1 Seri No.lu Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerde
Bandrollü Ürün İzleme Sistemi Genel Tebliği11 uyarınca kullanılma
zorunluluğu getirilen bandrolü olmayan malların bulunduğu tespit edilen iş
yeri sahibi adına, tespit tarihinde bandrolsüz alkollü içkilerin emsal
bedeli; bandrolsüz tütün mamullerinin ise perakende satış fiyatı üzerinden re’sen ÖTV tarh edilecektir. Bu şekilde hesaplanan vergi
tutarının, söz konusu mallar için uygulanmakta olan asgari maktu vergi
tutarına göre hesaplanacak vergi tutarından az olması halinde, asgari maktu
vergi tutarına göre hesaplanacak vergi üzerinden tarhiyat yapılacaktır. Bu
tarhiyatta ayrıca vergi ziyaı cezası da
uygulanacaktır. Ancak ulusal markeri bulunmayan
veya standartlara uygun olmayan mallar ile bandrolsüz
malların ihraç edilmek üzere işyerinde bulundurulduğu ispat ve tevsik
edilmesi şartıyla, bu mallar için Kanunun 13 üncü maddesinin 4 numaralı
fıkrası kapsamında tarhiyat yapılmayacaktır." 9.
ÖTV ÖDEME BELGESİNİN KAYBOLMASI HALİNDE YAPILACAK İŞLEM 1 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliğinin
"Verginin Ödenmesi" başlıklı (12.5.)
bölümünün dördüncü paragrafına, son cümlesinden önce gelmek üzere aşağıda yer
alan cümleler eklenmiştir. "ÖTV ödeme belgesinin
mükellef veya alıcı tarafından kaybedilmesi halinde, ÖTV beyanında bulunan
mükellef bu durumu belirten bir dilekçe ile belgeyi düzenleyen vergi
dairesine başvuracaktır. İlgili vergi dairesi, ÖTV ödeme belgesinin tarihi ve
sayısı ile belgedeki satıcı, alıcı ve araca ait diğer bilgilerin yer aldığı
bir yazı verecek, bu yazı kayıt ve tescil işleminde ÖTV ödeme belgesi olarak
kabul edilecektir." 10.
MATRAHTA, VERGİDE VE MÜKELLEFİYETTE DEĞİŞİKLİK OLMASI HALİNDE YAPILACAK
İŞLEMLER 1 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliğinin
"Fazla veya Yersiz Ödenen ÖTV’nin
Düzeltilmesi" başlıklı (15.) bölümü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "15.1. Malların İadesi, İşlemin Gerçekleşmemesi, İşlemden Vazgeçilmesi
veya ÖTV Matrahının Değişmesi ÖTV Kanununun 15 inci maddesine
göre, vergiye tabi bir işlem söz konusu olmadığı veya bu Kanun kapsamına
giren vergiyi fatura veya benzeri belgelerde göstermeye hakkı bulunmadığı
halde, düzenlediği bu tür belgelerde ÖTV gösterenler, söz konusu vergileri
beyan ve ödemekle mükelleftirler. Aynı şekilde Kanuna göre borçlu oldukları
vergi tutarından daha yüksek bir tutarı fatura ve benzeri belgelerde gösteren
mükellefler de bu belgelerde gösterilen vergi tutarını beyan etmek ve ödemek
zorundadırlar. Kanunun 15 inci
maddesinin 1 numaralı fıkrasında, 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında
Kanun12 hükümleri saklı kalmak üzere (II) sayılı listedeki kayıt
ve tescile tabi tabi olan malların kayıt ve tescil
edildikten sonra iade edilmesi hali hariç, malların iade edilmesi, işlemin
gerçekleşmemesi, işlemden vazgeçilmesi veya diğer nedenlerle matrahta
değişiklik vuku bulduğu ya da yersiz veya fazla vergi hesaplandığı hallerde
vergiye tabi işlemleri yapmış olan mükelleflerin; bunlarla ilgili borçlandığı
veya ödediği vergiler için değişikliğin mahiyetine uygun şekilde ve
değişikliğin meydana geldiği dönem içinde düzeltme yapabilecekleri, bu vergiden
mahsup edebilecekleri veya iade talebinde bulunabilecekleri hükme
bağlanmıştır. (II) sayılı listedeki kayıt ve tescile tabi mallar için
dönem şartı aranmayacaktır. Ancak madde hükmüne göre bu şekilde işlem
yapılabilmesi için, iade olunan malların işletmeye girmiş olması, yersiz veya
fazla ödenen verginin alıcıya iade edilmesi ve bu işlemlerin defter
kayıtları, belgeler ve beyannamede gösterilmesi gerekmektedir. İthalat sırasında fazla veya
yersiz uygulanan ÖTV, Gümrük Kanununa göre bu vergiye muhatap olanlara iade
edilecektir. Bu hükmün uygulamasında, Kanuna
ekli (II) sayılı listedeki kayıt ve tescile tabi mallar ile diğer mallar için
aşağıdaki şekilde işlem yapılacaktır. 15.1.1.
(II) Sayılı Listedeki Kayıt ve Tescile Tabi Araçlarla İlgili Düzeltme İşlemleri Kanuna ekli (II) sayılı listedeki
araçlarla ilgili düzeltme işlemleri, bu araçların kayıt ve tescilinden önce
veya sonra iade edilmesine bağlı olarak aşağıdaki bölümlerde yapılan
açıklamalara göre yerine getirilecektir. 15.1.1.1.
Kayıt ve Tescilden Önce Düzeltme Kanuna ekli (II) sayılı listedeki
kayıt ve tescile tabi malların ilk iktisabından sonra, kayıt ve tescil
edilmeksizin iade edilmesi, işlemin gerçekleşmemesi, işlemden vazgeçilmesi
sebebiyle düzeltme ve iade talep edilmesi durumunda, iadenin 4077 sayılı
Kanun hükümlerine göre yapılması şartı bulunmamaktadır. Bu durumda; - Aracın
ilk iktisabında beyan edilen ÖTV’ye ilişkin
"ÖTV Ödeme Belgesi"nin aslı, - Aracın
iptal edilen satış faturasının birinci nüshasının ve aracın alıcıya teslim edildikten
sonra iade edilmesi halinde, iade edilen aracın işletme aktifine girdiğine
dair yasal defter kaydının tespiti, - ÖTV’nin alıcıdan tahsil edilmediğine, tahsil
edilmişse iade edildiğine dair alıcının kimlik, adres ve telefon bilgilerinin
yer aldığı alıcı tarafından da imzalanmış olan tutanak, - Mükellefin
düzeltme ve iade talebini belirten dilekçe, mükellefin
vergi beyanında bulunduğu vergi dairesine verilecektir. Vergi dairesi
tarafından, düzeltilmesi veya iadesi talep edilen verginin ödendiğinin
kayıtlardan tespit edilmek suretiyle düzeltme veya iade talebi yerine
getirilecektir. 15.1.1.2. Kayıt ve Tescilden Sonra Düzeltme ÖTV Kanununun 15 inci maddesinin
1 numaralı fıkrasına göre, Kanuna ekli (II) sayılı listedeki araçlardan kayıt
ve tescile tabi olanların kayıt ve tescil edildikten sonra iade edilmesi
halinde beyan edilen ÖTV’nin düzeltilebilmesi için,
bu iadenin 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümlerine göre
yapılmış olması gerekmektedir. 4077 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde;
ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda ya da reklam ve ilanlarında yer alan veya satıcı tarafından
bildirilen veya standardında veya teknik düzenlemesinde tespit edilen nitelik
veya niteliği etkileyen niceliğine aykırı olan ya da tahsis veya kullanım
amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan
veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikleri içeren
malların ayıplı mal kabul edileceği belirtilmiştir. Bu hükme göre tüketici,
malın teslim tarihinden itibaren otuz gün içerisinde ayıbı satıcıya
bildirmekle yükümlü olup, bu durumda, bedel iadesini de içeren sözleşmeden
dönme, malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi veya ayıp oranında bedel
indirimi ya da ücretsiz onarım isteme haklarına sahip bulunmaktadır. Satıcı,
tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Bu madde
ile ayıba karşı sorumlu tutulanlar, ayıba karşı daha uzun süre sorumluluk
üstlenmemişlerse, ayıplı maldan sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkmış
olsa bile malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren iki yıllık zamanaşımına
tabiidir. İlk iktisabı
yapılarak kayıt ve tescil ettirilen aracın, 4077 sayılı Kanunun bahsi geçen
hükümleri kapsamında iade edilmesi konusunda satıcı ile alıcının kendi
aralarında sulh olmaları halinde, bu durum, taraflar arasında düzenlenecek
ayrıntılı bir tutanak veya sözleşme ile tevsik edilmek şartıyla ÖTV Kanununun
15 inci maddesinin 1 numaralı fıkrası kapsamında düzeltme işlemi
yapılabilecektir. Söz konusu tutanak/sözleşmede iade gerekçesinin
açıkça belirtilmesi, iadenin garanti süresi içinde meydana gelen arıza veya
arızalar nedeniyle veya tamir için gereken iş gününün aşılması ya da aracın
tamir edilemez olduğunun tespitinden dolayı istenmesi halinde, buna ilişkin
teknik raporların da söz konusu tutanak/sözleşmeye eklenmesi gerekmektedir. Taraflar arasında sulh olmaması
ve iadenin "Tüketici Mahkemeleri" veya "Tüketici Sorunları
Hakem Heyetleri"nin verdiği karar üzerine gerçekleşmesi halinde de
Kanunun 15 inci maddesinin 1 numaralı fıkrası uyarınca beyan edilen ÖTV düzeltilebilecektir. Bu açıklamalara göre, ÖTV
Kanununa ekli (II) sayılı listedeki malların kayıt ve tescil edildikten sonra
4077 sayılı Kanun hükümlerine göre iadesi durumunda; - İadenin
4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümlerine göre yapıldığına
dair ispat edici belgenin (satıcı ve alıcı arasında düzenlenen ayrıntılı
tutanak/sözleşme, teknik rapor, Tüketici Mahkemesi veya Tüketici Sorunları
Hakem Heyeti Kararı) aslı veya noter onaylı örneği, - Alıcı
adına yapılan kayıt ve tescil işleminin iptaline ilişkin "trafikten
çekilmiştir" kaydı düşülen tescil belgesinin aslı veya noter onaylı
örneği, - ÖTV’nin alıcıdan tahsil edilmediğine, tahsil
edilmişse iade edildiğine dair alıcının kimlik, adres ve telefon bilgilerinin
yer aldığı alıcının da imzası bulunan tutanak, - Aracın
satış faturasının satıcıdaki nüshası ile iade edilen aracın işletme aktifine
girdiğine dair yasal defter kaydı ile tespiti, - Aracın
ilk iktisabında beyan edilen ÖTV’nin ödendiğine dair
vergi makbuzunun fotokopisi, - Mükellefin
düzeltme ve iade talebini belirten dilekçe, vergi
dairesine verilecektir. Vergi dairesi tarafından, düzeltilmesi ve iadesi
talep edilen verginin ödendiğinin kayıtlardan tespit edilmek suretiyle,
düzeltme ve iade talebi, miktarına bakılmaksızın inceleme veya teminat
aranılmadan yerine getirilecektir. ÖTV Kanununun 2
nci maddesinin 1 numaralı fıkrasının (b) bendine
göre, 4077 sayılı Kanun hükümleri kapsamında iade edilmek suretiyle ÖTV’si düzeltilen kayıt ve tescil edilmiş araçların,
kullanılmak üzere motorlu araç ticareti yapanlardan iktisabı, motorlu araç
ticareti yapanlar tarafından kullanılmaya başlanması, aktife alınması veya
adlarına kayıt ve tescil ettirilmesi ilk iktisap sayıldığından ÖTV’ye tabi tutulacaktır. Öte yandan ÖTV Kanununun 2 nci maddesinin 2 numaralı fıkrasına göre trampa iki ayrı
teslim hükmünde olduğundan, kayıt ve tescil edilmeden önce veya edildikten
sonra satıcısına iade edilen ve ÖTV’si düzeltilen
araç yerine ilk iktisabı yapılan araç için ÖTV uygulanacağı tabiidir. 15.1.2. Diğer Mallarla İlgili Düzeltme İşlemleri Kanuna ekli
(II) sayılı listedeki kayıt ve tescile tabi mallar dışında, malların iadesi,
işlemin gerçekleşmemesi veya işlemden vazgeçilmesi durumunda, mallar alıcıya
teslim edilmişse iade edilen malların ÖTV mükellefinin işletmesine girmesi,
ÖTV tahsil edilmişse alıcıya iade edilmesi ve bu işlemlerin defter kayıtları
ve belgelerde gösterilmesi şartıyla düzeltme işlemi; fazla veya yersiz tahsil
edilen ÖTV’nin, bu durumun ortaya çıktığı döneme
ait beyannamede "İndirimler" bölümüne yazılması suretiyle
yapılacaktır. Bu durumun ortaya çıktığı döneme ait beyannamede
hesaplanan ÖTV olmaması veya hesaplanan ÖTV’nin
indirilecek ÖTV’den az olması halinde,
indirilemeyen ÖTV tutarının, vergi dairesine verilecek bir dilekçeyle bu
dönemdeki veya gelecek dönemlerdeki vergi (ÖTV dahil)
borçlarına mahsubu ya da nakden iadesi talep edilebilecektir. Vergi dairesine verilecek dilekçe
ile talep edilen mahsup veya iade işlemi, mahsubu veya iadesi talep edilen
verginin beyan edilip ödendiğinin ilgili dönem ÖTV beyannamesi ve vergi
dairesi kayıtlarından tespit edilmesi şartıyla yerine getirilecektir. 15.2.
İlk İktisabında İstisna Uygulanan Taşıtlarda Vergileme ÖTV Kanununun
15 inci maddesinin 2 numaralı fıkrasının (a) bendi hükmü gereğince, (II)
sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olanların ilk iktisabında
ÖTV istisnasından yararlananların, bu taşıtı istisnadan yararlanmayan bir
kişi veya kuruma devretmesi halinde, bu devir dolayısıyla istisnadan
yararlanmayan ve adına kayıt ve tescil işlemi yapılandan, ilk iktisaptaki
matrah üzerinden, kayıt ve tescil tarihindeki orana göre, bu tarihte tarh ve
tahakkuku yapılacak olan ÖTV tahsil edilecektir. Anılan maddenin 3 numaralı
fıkrasının Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden, bu işlemde
vergileme, alıcının beyanname vermesi suretiyle yapılacaktır. Buna göre ilk
iktisabında istisna uygulanan motorlu taşıtların, istisnadan yararlanmayan
kişi veya kurumlarca iktisabından önce, alıcılar tarafından (2A) numaralı ÖTV
beyannamesi düzenlenerek, bu işlemin yapıldığı yerde tek vergi dairesi varsa
bu vergi dairesine, birden fazla vergi dairesi varsa motorlu taşıtlar vergisi
ile görevli vergi dairesine verilecek ve vergi ödenecektir. Beyannamede matrah
olarak, aracın istisnadan yararlanılarak ilk iktisabındaki matrah; oran
olarak ise istisnadan yararlanmayan alıcının iktisabı tarihinde geçerli olan
oran yazılarak vergi hesaplanacaktır. Ancak ilk
iktisabında istisna uygulanan söz konusu taşıt araçlarının, veraset yoluyla
intikallerinde ve 5766 sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin (f) bendi ile
eklenen hüküm uyarınca Kanunun 7 nci maddesinin 2
numaralı bendi çerçevesinde istisnadan yararlananlar adına kayıt ve tescil
edildiği tarihten itibaren 5 yıl tescilli kaldıktan sonra elden
çıkarılmasında bu hüküm uygulanmayacaktır. Aynı şekilde Kanunun 7 nci maddesinin 2 numaralı fıkrası kapsamında istisnadan
yararlanılarak iktisap edilen araçların veraset yoluyla ÖTV uygulanmaksızın
varislere intikal etmesi ve murisin istisnadan yararlandığı tarihten itibaren
5 yıllık sürenin bitimine kadar varisler adına kayıt ve tescilli kalmak
koşuluyla üçüncü kişilere satışında da ÖTV uygulanmayacağı tabiidir." 15.3.
Taşıt Araçlarının Tadilatında Vergileme 15.3.1.
Kayıt ve Tescil Edilmeden Önce Tadilat Yapılan Araçların İlk İktisabında
Vergilendirme ÖTV Kanununun 1 inci maddesinin 1
numaralı fıkrasının (b) bendi ile Kanuna ekli (II) sayılı listedeki mallardan
kayıt ve tescile tabi olanların ilk iktisabı vergiye tabi tutulmuştur.
Kanunun 2 nci maddesinin 1 numaralı fıkrasının (b)
bendinde ilk iktisap ifadesi; (II) sayılı listedeki mallardan Türkiye’de
kayıt ve tescil edilmemiş olanların kullanılmak üzere ithali, müzayede
yoluyla veya kayıt ve tescil edilmiş olsa dahi 4077 sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanun hükümlerine göre iade edilenler de dahil motorlu araç ticareti yapanlardan iktisabı, motorlu
araç ticareti yapanlar tarafından kullanılmaya başlanması, aktife alınması
veya adlarına kayıt ve tescil ettirilmesi olarak tanımlanmıştır. Aynı Kanunun 2 nci maddesinin 1 numaralı fıkrasının (d) bendinde motorlu
araç ticareti yapanlar; kayıt ve tescile tabi araçları satmak üzere imal ve
inşa edenler, fabrika, ana bayii, bölge bayii, bayi, yetkili satıcı ve
acenteler ile Maliye Bakanlığınca bu nitelikte oldukları tespit edilenler
olarak tanımlanmıştır. Bu hükümlere göre, motorlu araç
ticareti yapanlardan satın alınan ve kayıt ve tescil ettirilmeden önce bir
başka araca dönüştürülen araçların ilk iktisabında ÖTV doğmaktadır. Dolayısıyla kayıt ve tescile tabi bir aracı satın alıp, kayıt ve
tescil ettirmeksizin üzerinde tadilat veya ek imalat yapmak veya yaptırmak
suretiyle kayıt ve tescile tabi bir başka araç imal edenler de ÖTV mükellefi
olarak, söz konusu araçları ilk iktisap kapsamında teslim etmesi, kullanmaya
başlaması, aktife alması veya adına kayıt ve tescil ettirmesi işleminde vergi
beyan edeceklerdir. Yukarıda belirtildiği gibi, kayıt
ve tescile tabi araçları satın alarak kayıt ve tescil ettirmeden tadilat veya
ek imalat yapanların sanayi sicil belgesini haiz olmaları halinde, 1 Seri
No.lu ÖTV Genel Tebliğinin (2.5.) bölümünde
belirlenen esaslara göre Bakanlığımızdan (Gelir İdaresi Başkanlığı) yazı
alarak, tadilat veya ek imalat yapmak üzere motorlu araç alımında veya ithalinde
ÖTV uygulanmaması mümkündür. Kayıt ve tescile tabi araçları
satın alarak, kayıt ve tescil ettirmeden önce bir başka araca
dönüştürenlerin, yukarıda belirtilen tebliğ hükümleri kapsamında yazı alma
şartlarını haiz olmamaları veya şartları haiz olmakla birlikte
Bakanlığımızdan yazı almamış olmaları halinde, bu amaçla olsa dahi söz konusu
araçları ÖTV uygulanmadan iktisap etmeleri mümkün değildir. Bu durumda ÖTV
ödeyerek satın aldığı araçları kayıt ve tescil ettirmeden önce bir başka
araca dönüştürenlerin, bu araçları iktisabında ödediği ÖTV’yi,
dönüştürülerek ilk iktisabı yapılan araçlar için hesaplanacak ÖTV’den indirmesi, Kanunun 9 uncu maddesi uyarınca mümkün
bulunmaktadır. Bu şekilde yapılacak indirimler,
dönüşümü yapılan araç için verilecek 2A numaralı ÖTV beyannamesinin 19 uncu
satırına yazılmak suretiyle gerçekleştirilecektir. Ancak bu beyannameye, söz
konusu aracın alımında satıcı tarafından beyan edilen ÖTV’ye
ilişkin olarak düzenlenen ve alıcıya verilen "ÖTV Ödeme Belgesi"nin
aslı eklenecektir. Bu uygulama, Kanuna ekli (II)
sayılı listedeki araçların kayıt ve tescilinden önce bir başka araca
dönüştürülmesi ve bu şekilde ilk iktisabında geçerlidir. Söz konusu araçların
kayıt ve tescil edildikten sonra bir başka araca dönüşümünde ise, Tebliğin (15.3.2.)
bölümünde belirtilen şekilde işlem yapılacaktır. 15.3.2. Kayıt ve Tescil Edilmiş Olan Araçların Tadilatında
Ek ÖTV Tarhiyatı ÖTV Kanununun
15 inci maddesinin 2 numaralı fıkrasının (b) bendinde 522813 ve
528114 sayılı Kanunlarla yapılan değişikliklere göre, Kanuna ekli
(II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olanların, beş yıl
içinde 87.02 (Otobüs ve midibüs hariç), 87.03 ve 87.04 ("Diğerleri"
grubu hariç) tarife pozisyonunda yer alan mallara dönüştürülmesi halinde, daha
önce ödenen vergi mahsup edilmek suretiyle bu malların ilk iktisabındaki
matrah esas alınarak değişiklik uyarınca adına kayıt ve tescil işlemi
yapılandan, kayıt ve tescil tarihinde geçerli olan oran üzerinden
hesaplanacak ÖTV, bu tarihte tarh ve tahakkuk ettirilecektir. ÖTV Kanununun
19 uncu maddesinin (b) bendi ile aynı Kanunun 15/2-b maddesinde değişiklik
yapan 5228 ve 5281 sayılı Kanunların ilgili maddelerinin yürürlüğe girdiği
tarihler gözönüne alındığında, Kanuna ekli (II)
sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olan ve Kanunun yürürlüğe
girdiği 1.8.2002 tarihinden sonra ilk iktisabı yapılan araçların; - 1.8.2003
tarihinden itibaren 87.03, - 3.8.2004
tarihinden itibaren 87.04 ("Diğerleri" grubu hariç), - 31.12.2004
tarihinden itibaren 87.02 (Otobüs ve midibüs hariç), tarife
pozisyonunda yer alan mallara dönüştürülmesi halinde, değişiklik uyarınca
adına kayıt ve tescil işlemi yapılacak olan kişi veya kuruluşlar tarafından,
kayıt ve tescil işleminden önce, bu işlemin yapılacağı yerde tek vergi dairesi
varsa bu vergi dairesine, birden fazla vergi dairesi varsa motorlu taşıtlar
vergisi ile yetkili vergi dairesine (2A) numaralı ÖTV beyannamesi
verilecektir. Bu suretle yapılacak beyanda, aracın ilk iktisabındaki matrah
üzerinden kayıt ve tescili tarihinde geçerli olan orana göre hesaplanacak
vergiden, ilk iktisapta ödenen vergi mahsup edilebilecektir. Ancak ilk iktisap tarihinden
itibaren beş yıl geçtikten sonra yukarıda belirtilen araçlara dönüştürülen araçlar
için, Kanunun 15 inci maddesinin 2 numaralı fıkrasının (b) bendi hükmüne göre
ÖTV tarhiyatı yapılmayacaktır. 11. 2003/6467 SAYILI BAKANLAR KURULU KARARININ 1 İNCİ MADDESİ
UYGULAMASINDA TEMİNAT 5 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliğinde
aşağıdaki değişiklikler yapılmıştır. 11.1. Tebliğin A/2, A/3 ve A/4 bölümlerinde yer alan "Sanayi
Sicil Belgesi" ibarelerinden önce gelmek üzere "Enerji Piyasası
Düzenleme Kurumunca verilen "Madeni Yağ Lisansı" ve" ibaresi
eklenmiştir. 11.2. Tebliğin A/2
bölümünün üçüncü, A/3 ve A/4 bölümünün ise ikinci paragrafından sonra gelmek
üzere aşağıdaki paragraf eklenmiştir. "Diğer taraftan 4760 sayılı
ÖTV Kanunun 12 nci maddesinin 4 numaralı fıkrası
uyarınca, Kararname kapsamında satın alınan baz yağa
ödenen ÖTV tutarı ile söz konusu malın normal teslimlerinde uygulanan ÖTV
tutarı arasındaki fark kadar teminat alınması uygun görülmüştür. Buna göre
Kararname kapsamında teslimin yapıldığı döneme ait beyanname ile birlikte baz yağ satıcısının bağlı olduğu vergi dairesine teminat
verilecektir. Teminatın çözümü ise bu Tebliğde belirtilen yeminli mali
müşavir raporunun ibrazı üzerine gerçekleştirilecektir." 12. ÖTV’Sİ İNDİRİLMİŞ DENİZ YAKITI UYGULAMASI 6 Seri No.lu Özel Tüketim Vergisi
Genel Tebliğinin15 4/a bölümünün sekizinci paragrafının birinci
cümlesinde yer alan "DTO’ya ve" ibaresi
söz konusu tebliğ metninden çıkarılmış ve aşağıdaki paragraf 5/d bölümüne
birinci paragraf olarak eklenmiştir. "213 sayılı VUK’nun mükerrer 257 nci
maddesinin Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden, jurnal defteri ve
gemi hareket kayıt jurnali, kayıt, muhafaza ve ibraz yönünden anılan kanun
hükümleri kapsamına alınmıştır. Yakıt alım defteri, jurnal defteri ve gemi
hareket kayıt jurnalinin kararname uygulaması kapsamında işyerinde
bulundurulmaması, ibraz edilmemesi veya usulüne uygun tutulmaması hallerinde,
Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca özel usulsüzlük cezası uygulanır." 13.
ÖTV KANUNU 8/1 İNCİ MADDESİ UYARINCA MAL ALIMINA VEYA İTHALİNE İLİŞKİN
BİLDİRİM FORMU ÖTV Kanunun 8
inci maddesinin 1 numaralı fıkrası uyarınca tecil-terkin uygulaması
kapsamında kullanmak üzere mal satın alan veya ithal eden mükellefler bu
Tebliğ ekinde (EK:21) olarak yer alan "ÖTV Kanununun 8/1 inci Maddesi
Kapsamında Teslim Alınan/İthal Edilen Mallara İlişkin Bildirim Formu"nu,
kişisel şifre ve kullanıcı kodu ile Gelir İdaresi Başkanlığının www.gib.gov.tr
web adresinde hizmet veren İnternet Vergi Dairesi/Kurumlar-Gelir Vergi
Dairesi sayfasına girerek birer aylık alımlarına ilişkin olarak takip eden
ayın 20 nci günü akşamına kadar doldurup onaylamak
suretiyle göndereceklerdir. Gönderilen bildirimlerin içeriğinde
alıcılarca düzeltme yapılmak istenmesi halinde, aynı döneme ait düzeltilen
bildirimler onaylanarak gönderilebilecektir. Alıcıların kişisel şifre ve
kullanıcı kodu alabilmesi için "İnternet Hizmetleri Kullanım Başvuru
Formu"nu doldurarak, KDV yönünden bağlı oldukları vergi dairesine
vermeleri gerekmektedir. Bu başvuru üzerine kişisel şifre ve kullanıcı kodu
verilecektir. İnternet hizmetleri kullanım başvuru formu, Gelir İdaresi
Başkanlığının www.gib.gov.tr
adresinde hizmet veren İnternet Vergi Dairesi/Kurumlar-Gelir Vergi Dairesi
sayfasından döküm alınarak temin edilebilecektir. Daha önce İnternet Vergi
Dairesinden kişisel şifre ve kullanıcı kodu almış olanların tekrar şifre ve
kullanıcı kodu almalarına gerek bulunmamaktadır. (EK:21) bildirim formunu
süresinde göndermeyen ithalatçılar ve alıcılar hakkında Vergi Usul Kanunu
hükümleri uyarınca özel usulsüzlük cezası uygulanır. 14. ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ GENEL TEBLİĞLERİNDE YAPILAN G.T.İ.P. DEĞİŞİKLİKLERİ A) 5 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliğinin
"Kapsam" bölümünde yer alan "2710.19.99.00.19 G.T.İ.P. no.lu baz yağın" ibaresi
"2710.19.99.00.21, 2710.19.99.00.22, 2710.19.99.00.23, 2710.19.99.00.24
ve 2710.19.99.00.98 G.T.İ.P. numaralarında yer alan baz yağların"
ibaresi olarak, Tebliğin A/1 Tanımlar bölümünde
yer alan "b) Baz Yağ" tanımı ise "Baz Yağlar: Kararname eki
Kararın 1 inci maddesinde yer alan 2710.19.99.00.21, 2710.19.99.00.22,
2710.19.99.00.23, 2710.19.99.00.24 ve 2710.19.99.00.98 G.T.İ.P.
numaralarında yer alan baz yağları" şeklinde
değiştirilmiştir. B) 6 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliğinin Tanımlar bölümündeki
"Deniz Yakıtı" tanımı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "Deniz Yakıtı: Kararname kapsamına giren deniz araçlarının ana ve
yardımcı makinelerinde kullanılan, Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan ve
aşağıda Gümrük Tarife İstatistik Pozisyon (G.T.İ.P.)
numaraları ile belirtilen yakıtları, (Ağırlık
itibariyle kükürt oranı % 0,05'i geçmeyenler) 2710.19.41.00.11 Motorin
(Ağırlık
itibariyle kükürt oranı % 0,05'i geçen fakat % 0,2'yi geçmeyenler) 2710.19.45.00.11 Motorin
(Ağırlık
itibariyle kükürt oranı % 0,05'i geçen fakat % 0,2'yi geçmeyenler) 2710.19.45.00.12 Kırsal Motorin
(Ağırlık
itibariyle kükürt oranı % 0,2'yi geçenler) 2710.19.49.00.11 Motorin
(Fuel oiller) (Ağırlık
itibariyle kükürt miktarı % 1'i geçmeyenler) 2710.19.61.00.11 Fuel oil 3
(Fuel oiller) (Ağırlık
itibariyle kükürt miktarı % 1'i geçmeyenler) 2710.19.61.00.19 Diğerleri
(Fuel oiller) (Ağırlık
itibariyle kükürt miktarı % 2'yi geçen fakat % 2,8'i geçmeyenler ) 2710.19.65.00.11 Fuel oil 5
(Fuel oiller) (Ağırlık
itibariyle kükürt miktarı % 2'yi geçen fakat % 2,8'i geçmeyenler ) 2710.19.65.00.19 Diğerleri
(Fuel oiller)
(Ağırlık
itibariyle kükürt miktarı % 2,8'i geçenler )
2710.19.69.00.11 Fuel oil 6 (Fuel oiller)
(Ağırlık
itibariyle kükürt miktarı % 2,8'i geçenler )
2710.19.69.00.12 Denizcilik yakıtı (RMA-30) (Fuel oiller)
(Ağırlık
itibariyle kükürt miktarı % 2,8'i geçenler )
2710.19.69.00.13 Denizcilik yakıtı (RMB-30)
(Fuel oiller)
(Ağırlık
itibariyle kükürt miktarı % 2,8'i geçenler )
2710.19.69.00.14 Denizcilik yakıtı (RMD-80)
(Fuel oiller)
(Ağırlık
itibariyle kükürt miktarı % 2,8'i geçenler )
2710.19.69.00.15 Denizcilik yakıtı (RME-180)
(Fuel oiller)
(Ağırlık
itibariyle kükürt miktarı % 2,8'i geçenler )
2710.19.69.00.16 Denizcilik yakıtı (RMF-180)
(Fuel oiller)
(Ağırlık
itibariyle kükürt miktarı % 2,8'i geçenler )
2710.19.69.00.17 Denizcilik yakıtı (RMG-380)
(Fuel oiller)
(Ağırlık
itibariyle kükürt miktarı % 2,8'i geçenler )
2710.19.69.00.18 Denizcilik yakıtı (RMH-380)
(Fuel oiller)
(Ağırlık
itibariyle kükürt miktarı % 2,8'i geçenler )
2710.19.69.00.21 Denizcilik yakıtı (RMK-380)
(Fuel oiller)
(Ağırlık
itibariyle kükürt miktarı % 2,8'i geçenler )
2710.19.69.00.22 Denizcilik yakıtı (RMH-700)
(Fuel oiller)
(Ağırlık
itibariyle kükürt miktarı % 2,8'i geçenler )
2710.19.69.00.23 Denizcilik yakıtı (RMK-700)
(Fuel oiller) (Ağırlık
itibariyle kükürt miktarı % 2,8'i geçenler )
2710.19.69.00.99 Diğerleri" C) 8 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliğinde16
yer alan "2710.11.45.00.00" ibaresi, "2710.11.45.00.11,
2710.11.45.00.12, 2710.11.45.00.19" olarak; "2710.11.49.00.00"
ibaresi ise "2710.11.49.00.11, 2710.11.49.00.19" olarak
değiştirilmiştir. Ayrıca tebliğin "Uygulamaya İlişkin
Örnekler" başlıklı 3/e bölümünde yer alan "2710.11.45.00.00"
ibareleri "2710.11.45.00.11" olarak, "2710.11.49.00.00"
ibareleri ise "2710.11.49.00.11" olarak değiştirilmiştir. D) 11 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliğinde17
yer alan "2710.19.41.00.11, 2710.19.41.00.19, 2710.19.45.00.11 ve
2710.19.49.00.11" ibareleri "2710.19.41.00.11, 2710.19.41.00.18,
"2710.19.45.00.11, 2710.19.45.00.12, 2710.19.49.00.11" olarak
değiştirilmiştir. E) 13 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliğinde18
yer alan "3824.90.99.90.54" ibaresi "3824.90.97.90.54"
olarak; "2710.19.41.00.19"
ibaresi "2710.19.41.00.18" olarak ve "2710.19.45.00.11"
ibaresi "2710.19.45.00.11, 2710.19.45.00.12" olarak
değiştirilmiştir. Tebliğ
olunur. ———————————————————————— 1
12.6.2002 tarihli ve 24783 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanmıştır. 2
10.1.1961 tarihli ve 10703 sayılı Resmî Gazetede
yayımlanmıştır. 3
30.7.2002 tarihli ve 24831 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanmıştır. 4
18.10.1983 tarihli ve 18195 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanmıştır. 5
18.7.1997 tarihli ve 23053 (mükerrer) sayılı
Resmî Gazetede yayımlanmıştır. 6
31.12.2002 tarihli ve 24980 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanmıştır. 7
6.6.2008 tarihli ve 26898 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanmıştır. 8
2.11.1984 tarihli ve 18563 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanmıştır. 9
22.1.1997 tarihli ve 22885 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanmıştır. 10 12.4.2006 tarihli ve 26137 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanmıştır. 11
17.3.2007 tarihli ve 26465 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanmıştır. 12
8.3.1995 tarihli ve 22221 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanmıştır. 13
31.7.2004 tarihli ve 25539 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanmıştır. 14 31.12.2004 tarihli ve 25687 (3. mükerrer)
sayılı Resmî Gazetede yayımlanmıştır. 15
31.12.2003 tarih ve 25333 (3. Mükerrer) sayılı
Resmî Gazetede yayımlanmıştır. 16
26.5.2005 tarih ve 25826 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır. 17
7.9.2006 tarih ve 26282 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır. 18
26.12.2006 tarih ve 26388 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır. |
|