TÜTÜN, TÜTÜN MAMULLERİ, TUZ VE ALKOL İŞLETMELERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN YENİDEN YAPILANDIRILMASI İLE TÜTÜN VE TÜTÜN MAMULLERİNİN ÜRETİMİNE, İÇ VE DIŞ ALIM VE SATIMINA, 4046 SAYILI KANUNDA VE 233 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN Kanun No. 5752 Kabul
Tarihi: 3/4/2008 MADDE
1 – 3/1/2002 tarihli ve 4733 sayılı Tütün, Tütün Mamulleri, Tuz
ve Alkol İşletmeleri Genel Müdürlüğünün Yeniden Yapılandırılması ile Tütün ve
Tütün Mamullerinin Üretimine, İç ve Dış Alım ve Satımına, 4046 Sayılı Kanunda
ve 233 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun
4 üncü maddesinin başlığı "Kurum personelinin atanma usulü, statüsü ve
özlük hakları", birinci fıkrasının ikinci cümlesi "Başkan
yardımcıları ve Daire Başkanları Başkanın önerisi ile Kurul tarafından, diğer
personelin ataması ise Başkan tarafından yapılır." olarak ve üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddeye aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir. "Kurul
Başkan ve üyeliklerine atananlar ile ekli (I) sayılı cetvelde gösterilen
kadrolarda bulunan Kurum personeli, 8/6/1949 tarihli
ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu hükümlerine tabidir.
Emeklilik yönünden, Kurul Başkanına bakanlık müsteşarı,
Kurul üyelerine bakanlık müsteşar yardımcısı, Kurum başkan yardımcılarına
bakanlık genel müdürü, I. hukuk müşavirine bakanlık I. hukuk müşaviri, daire
başkanlarına bakanlık genel müdür yardımcısı ve Kurum meslek personeline
kazanılmış hak dereceleri itibarıyla karşılık gelen Başbakanlık Uzmanı ve
Başbakanlık Uzman Yardımcıları için tespit edilen ek gösterge ve makam
tazminatı uygulanır. Bu görevlerde 1 inci derece için belirlenmiş olan
ek göstergelerin uygulanması suretiyle geçirilen süreler makam tazminatı
ödenmesini gerektiren görevlerde geçmiş sayılır. Diğer personel hakkında ise
genel hükümler esas alınır." "Meslek
personeli; başuzman, uzman ve uzman yardımcılarından oluşur. Uzman
yardımcılığına atanabilmek için adaylarda 14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde sayılan
şartlara ek olarak; a) En az dört yıllık eğitim veren; tıp, hukuk, iktisat, işletme,
siyasal bilgiler, iktisadi ve idarî bilimler fakülteleri ile makine, endüstri,
kimya, gıda, ziraat, tütün teknolojisi mühendisliği veya fen edebiyat
fakültelerinin biyoloji veya kimya bölümlerinden veya bunlara denkliği
Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış yurt dışındaki fakülte veya yüksek
okullardan mezun olmak, b)
Yapılacak yarışma sınavında başarılı olmak, c)
Sınavın yapıldığı yılın Ocak ayının ilk gününde otuz yaşını doldurmamış
olmak, d)
Daha önce uzman yardımcılığı yarışma sınavına iki defadan fazla katılmamış
olmak, şartları aranır. Uzman yardımcılığına
atananlar, üç yıl çalışmak ve olumlu sicil almak kaydıyla Kamu Personeli
Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az (C) düzeyinde veya buna
denk kabul edilen uluslararası geçerliliği bulunan yabancı dil puanı alması,
hazırlayacakları uzmanlık tezinin oluşturulacak jüri tarafından kabul
edilmesi ve yeterlik sınavında başarılı olması halinde uzman olarak atanır ve
bunlara bir defaya mahsus olmak üzere bir derece yükseltilmesi uygulanır. Mazereti
olmaksızın tez hazırlamayan veya sınava girmeyen ya da sınavda iki defa
başarısız olanlar, Kurumda durumlarına uygun kadrolara atanırlar. Kurumun
meslek personelinin yarışma ve yeterlik sınavları, çalışma usul ve esasları
ile ilgili diğer hususlar Kurum tarafından çıkarılacak yönetmelikle
belirlenir. Kurumda
istihdam edilecek personele ilişkin kadro, sınıf, unvan ve dereceleri ekli
(I) sayılı cetvelde gösterilmiştir. Bu Kanun ekindeki (I) sayılı cetvelde yer
alan toplam kadro sayısı geçilmemek ve mevcut kadro unvanları ile 14/12/1983 tarihli ve 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin eki cetvellerde yer alan kadro
unvanlarıyla sınırlı olmak üzere, kadro, sınıf, unvan ve derecelerinin
değiştirilmesi ile boş kadroların iptali Bakanlar Kurulu Kararı ile yapılır. Kurum
personeli, ilişkili Bakanlık haricinde diğer kamu kurum ve kuruluşlarında
geçici olarak görevlendirilemez." MADDE 2 – 4733 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir. "Kurumun
hizmet birimleri MADDE
4/A – Kurumun hizmet birimleri ile görev ve yetkileri şunlardır: a) Tütün Piyasası Daire Başkanlığı; Tütün tohumunun taşınması,
ithali ve ihracı, tütün üretimi, üretici tütünlerinin alım satımı, tütünlerin
işlenmesi, depolanması, iç ve dış ticareti ile tütün fireleri, tütün işleme
tesislerinin kurulması, üretim izni, proje tadilatı, yer değişikliği, kapatılması,
her türlü devir işlemleri ile tüm bu işlemlerin teknik kontrolüne ilişkin
çalışmaları yürütmek. b)
Tütün Mamulleri Piyasası Daire Başkanlığı; Tütün mamullerinin üretimi, iç ve
dış ticareti ile tütün mamulleri üretim tesislerinin kurulması, üretim izni,
proje tadilatı, kapatılması, her türlü devir işlemleri ile tüm bu işlemlerin
teknik kontrolüne ilişkin çalışmaları yürütmek. c)
Alkol Piyasası Daire Başkanlığı; Etil alkol ve metanolün
üretimi, iç ve dış ticareti, denatürasyonu,
ambalajlanması, dağıtımı, üretimde kullanılması amacıyla elde bulundurulması,
depolanması, geri kazanımı, işlemesi, üretim tesislerinin kurulması, üretim
izni, proje tadilatı, kapatılması ve her türlü devir işlemleri ile 8/6/1942 tarihli ve 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler
İnhisarı Kanununun uygulanmasına yönelik işlemlere ve tüm bu işlemlerin
teknik kontrolüne ilişkin çalışmaları yürütmek. d)
Alkollü İçkiler Piyasası Daire Başkanlığı; 27/5/2004
tarihli ve 5179 sayılı Gıdaların Üretimi, Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Kanun
Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun hükümleri hariç
olmak üzere, alkollü içkilerin iç ve dış ticareti, dağıtımı, depolanması,
geri kazanımı; üretim tesislerinin kurulması, işletilmesi, proje tadilatı,
kapatılması ve her türlü devir işlemleri ile 4250 sayılı Kanunun
uygulanmasına yönelik işlemlere ve tüm bu işlemlerin teknik kontrolüne
ilişkin çalışmaları yürütmek. e) Sektörel Rekabet ve Tüketici Hakları Daire Başkanlığı;
5179 sayılı Kanun hükümleri hariç olmak üzere, Kurumun yetki alanına giren
ürünlerin satış ve sunum faaliyetlerine ilişkin izin ve yetki belgelerinin
verilmesi, bu faaliyetlere ilişkin piyasa takip ve kontrolünün sağlanması,
tütün ve alkol piyasalarına ilişkin düzenlemeler ve uygulamalar konusunda
kamuoyunda tüketici bilinci oluşturmaya yönelik çalışmalar yapılması ve
tüketicilerin seçeneklerini azaltabilecek rekabet ve reklam koşullarının
belirlenmesi çalışmaları ile bu Kanun kapsamındaki ürünlerde bandrol, etiket, hologram, pul, damga veya benzeri
işaretlerin kullanımına ilişkin çalışmaları gerektiğinde diğer kamu kurum ve
kuruluşlarıyla işbirliği içerisinde yürütmek. f)
Tütün ve Alkol Kontrolü Daire Başkanlığı; Tütün ve alkol tüketiminden
kaynaklanan kamusal veya tıbbi nitelikteki zararlı etkilerin önlenmesi amacıyla,
Dünya Sağlık Örgütü Tütün Kontrolü Çerçeve Sözleşmesinin ve 7/11/1996 tarihli ve 4207 sayılı Tütün Ürünlerinin
Zararlarının Önlenmesi ve Kontrolü Hakkında Kanunun uygulamasına yönelik
çalışmaların yapılması, tütün ve alkol tüketimini teşvik edecek faaliyetleri
ve yasadışı ticareti önleyecek çalışmaların ilgili kurum ve kuruluşlarla
işbirliği içerisinde yürütülmesi, 5179 sayılı Kanun hükümleri hariç olmak
üzere tütün, tütün mamulleri, etil alkol, metanol
ve alkollü içkiler konusunda analizlerin yapılması veya yaptırılması ile
insan sağlığına zarar verebilecek maddelerin belirlenmesini sağlamak. g)
Denetim Daire Başkanlığı; Kurumun düzenlediği piyasalarda faaliyet gösteren
gerçek ve tüzel kişilerin işlem ve hesaplarını incelemek ve denetlemek,
gerektiğinde bu hususlarda yetkili kamu kurum ve kuruluşları ile işbirliği
yapmak, piyasalarda görülen aksaklıklara ilişkin çözüm önerilerinde bulunmak. h)
Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Daire Başkanlığı; 5/5/1969
tarihli ve 1173 sayılı Milletlerarası Münasebetlerin Yürütülmesi ve
Koordinasyonu Hakkında Kanun çerçevesinde, görev alanına giren konularda,
Avrupa Birliği müktesebatına uyum sağlamak amacıyla gerekli çalışmaları
yapmak, uluslararası ve yabancı kuruluşlar ile ilgili işlemleri yürütmek, bu
kuruluşlarla yapılacak müzakereleri koordine etmek ve istişarelerde bulunmak,
gerektiğinde bu kuruluşlara Kurumun üye olması ile ilgili çalışmaları
yürütmek. ı)
Başkanlık Müşavirliği; Kurul Başkan ve üyelerine, Kurumun görev alanıyla
ilgili konularda danışmanlık ile Kurul Başkan ve üyeleri tarafından verilecek
diğer görevleri yapmak. j) Hukuk Müşavirliği; Kurumun taraf olduğu işlemlerin veya Kurumu
ilgilendiren uyuşmazlıkların takibi ve çözümlenmesi amacıyla adlî ve idarî
davalarda gerekli bilgileri hazırlamak, taraf olduğu davalarda Kurumu temsil
etmek veya Kurumca hizmet satın alma yoluyla temsil ettirilen davaları takip
ve koordine etmek, Kurul Başkanına, Kurula ve hizmet birimlerine danışmanlık
hizmeti yapmak, Kurumun görev alanına giren hususlarda mevzuat çalışmalarında
bulunmak, hizmet birimleri veya diğer kurum ve kuruluşlarca hazırlanarak
Kuruma gönderilen kanun, tüzük ve yönetmelik tasarıları ile diğer hukukî
konular hakkında görüş bildirmek, Kurumun menfaatlerini koruyucu,
anlaşmazlıkları önleyici hukukî tedbirleri zamanında almak, anlaşma ve
sözleşmelerin bu esaslara uygun olarak yapılmasına yardımcı olmak. k)
Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği; Kurumun faaliyet alanı ile ilgili
konularda yazılı ve görsel basını takip ederek gerekli dokümantasyonu sağlamak,
Kurumun basın ve yayın kuruluşları ile ilişkilerini planlamak ve kamuoyunda
tanıtılmasına ilişkin yayın ve faaliyetleri yürütmek, 9/10/2003
tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununa göre yapılacak bilgi
edinme başvurularını etkin, süratli ve doğru sonuçlandırmak üzere gerekli
tedbirleri almak. 1)
İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı; Kurumun işgücü
planlaması, personelin ücret ve diğer malî ve sosyal hakları ile yurt içi ve
yurt dışı eğitimine ilişkin olarak eğitim planını hazırlayarak uygulanmasını
sağlamak, değerlendirmek, performans kriterleri ve meslek ilkelerinin tespiti
ile ilgili çalışmaları yürütmek, 10/12/2003 tarihli
ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu kapsamındaki görevlerin
ifası ile Kurumun ihtiyacı olan her türlü yapım, satın alma, kiralama, bakım
ve onarım, arşiv, sağlık ve benzeri idarî ve malî hizmetleri yürütmek,
taşınır ve taşınmaz mal kayıtlarını tutmak, sivil savunma ve seferberlik
hizmetlerini plânlamak ve yürütmek. m)
Bilişim Daire Başkanlığı; Kurum bilişim stratejisini hazırlamak ve
uygulanmasını takip etmek, yazılım ve donanım alt yapısı ile ilgili tüm
işleri koordine etmek ve yürütmek. n)
Kurul Özel Büro Müdürlüğü; Kurul ve Kurul üyelerinin sekretarya hizmetlerini
yürütmek ve protokol işlerini düzenlemek. o)
Başkanlık Özel Büro Müdürlüğü; Kurul Başkanının sekretarya hizmetlerini
yürütmek ve her türlü protokol işlerini düzenlemek. Hizmet
birimlerinin faaliyet alanı, yukarıda belirtilen görev ve fonksiyonlara uygun
olarak Kurumun teklifi ve Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe konulan
yönetmelikle belirlenir." MADDE 3 – 4733 sayılı Kanunun 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. "MADDE 8 – Ticari
amaç olmaksızın, kendi ürettiği ürünleri kullanarak elli kilogramı aşmayan
sarmalık kıyılmış tütün elde eden veya üçyüzelli
litreyi aşmayan fermente alkollü içki imal edenler haricinde, Kurumdan tesis
kurma ve faaliyet izni almadan; tütün işleyenler veya tütün mamulleri, etil
alkol, metanol ya da alkollü içki üretmek üzere
fabrika, tesis veya imalathane kuran ve işletenler bir yıldan üç yıla kadar
hapis ve beşbin günden onbin
güne kadar adlî para cezası ile cezalandırılır. Bu Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci ve üçüncü fıkralarına aykırı
hareket edenler ile tesislerinde izin verilen kategori dışında faaliyette
bulunanlara da aynı ceza verilir. Tütün
mamulleri, etil alkol, metanol ve alkollü içkilerin
ambalajlarına kamu kurumlarınca uygulanan bandrol,
etiket, hologram, pul, damga veya benzeri işaretleri; ilgili mevzuatta
belirlenen şekilde temin etmesine rağmen belirlenen ürünlerde kullanmaksızın
bedelli veya bedelsiz olarak yayanlar, bunları alma veya kullanma hakkı
olmadığı halde sahte evrak veya dokümanlarla veya herhangi bir biçimde ilgili
kurum ve kuruluşları yanıltarak temin edenler, bunları taklit veya tahrif
ederek ya da konulduğu üründen kaldırarak, değiştirerek ya da her ne suretle
olursa olsun tedarik ederek amacı dışında kullananlar iki yıldan beş yıla
kadar hapis ve onbin güne kadar adlî para cezası
ile cezalandırılır. İkinci
fıkrada belirtilen bandrol, etiket, hologram, pul,
damga veya benzeri işaretlerin taklitlerini imal eden veya taklitlerini
ülkeye sokanlar ile bunları bilerek bulunduran, nakleden, satan ya da
kullananlar üç yıldan beş yıla kadar hapis ve onbin
güne kadar adlî para cezası ile cezalandırılır. Ambalajlarında
bandrol, etiket, hologram, pul, damga veya benzeri
işaret bulunmayan ürünleri ya da taklit veya niteliğine uygun olmayan
işaretleri taşıyan ürünleri ticari amaçla bulunduran, nakleden, satışa arz
eden veya satanlar iki yıldan beş yıla kadar hapis ve beşbin
güne kadar adlî para cezası ile cezalandırılır. Bu fıkrada belirtilen
ürünlere el konulması, muhafazası ve tasfiyesi ile bunları ihbar edenlere ve
yakalayan kamu görevlilerine ikramiye ödenmesi hususlarında 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununda
kaçak eşya için öngörülen usuller uygulanır. Bu ürünlere el konulduğu
tarihten itibaren onbeş gün içinde, numune alınarak
ve gerekli tespitler yapılarak, soruşturma evresinde hâkim, kovuşturma
evresinde mahkeme tarafından imha suretiyle tasfiye kararı verilebilir. Tütün,
tütün mamulleri, etil alkol, metanol ve alkollü
içkiler piyasasında mal veya hizmet üreten, işleyen, ihraç veya ithal eden,
pazarlayan, alan veya satan gerçek ve tüzel kişilere aşağıda yazılı idarî
yaptırımlar uygulanır: a) Bu Kanun veya ilgili mevzuat gereğince Kurum tarafından
istenilen ticari faaliyetlerini gösterir satış veya faaliyet raporlarını veya
bilgi, belge ve numuneleri yazılı uyarıya rağmen belirlenen süre içinde
vermeyenlere, yanlış veya yanıltıcı bilgi veya belge verenlere, gerekli tesis
ve yerleri incelemeye açmayanlara ellibin Yeni Türk
Lirasından ikiyüzellibin Yeni Türk Lirasına kadar
idarî para cezası verilir. b)
Üreticiden satın aldıkları tütünleri satış merkezlerine veya Kuruma tescil
ettirmeyenlere, yazılı sözleşme yapma tarihine uymayanlara, işleme açılış ve
kapanışları ile tütün stoklarını ve tütün depolarını süresi içinde
bildirmeyenlere, izinsiz standart dışı işleme yapanlara, bu Kanunda tütün eksperi unvanına sahip olanlar tarafından yapılması
öngörülen işleri yetkisiz kişilere yaptıranlara, yazılı sözleşme esası veya
açık artırma yöntemi ile yapılan alım satım kapsamındaki yükümlülüklerini
süresi içinde yerine getirmeyenlere onbin Yeni Türk
Lirasından ellibin Yeni Türk Lirasına kadar idarî
para cezası verilir. Bu hüküm Kurumdan izin almadan bir yere mahsus tütün
çeşidinin tohum veya fidelerini başka çeşitlere ayrılmış olan yerlere
ekenler, dikenler veya bu amaçlarla taşıyanlar hakkında da uygulanır. c)
İzin almadan veya güncelleme yapmadan, ana girdilerde veya ürün ambalajında
değişiklik yaparak ürünleri piyasaya arz edenlere ellibin
Yeni Türk Lirasından beşyüzbin Yeni Türk Lirasına
kadar idarî para cezası verilir. d) Kurumdan izin almaksızın işleme veya üretim tesislerinde proje
tadilat kapsamındaki işlemleri yapan, kurulu makinelerini ülke içerisinde
kısmen veya tamamen aynı firma tarafından kurulan yeni veya eski bir
fabrikaya nakleden, başka bir firmaya devreden ya da ülke dışına çıkaranlara veya
bildirimde bulunmaksızın faaliyetini sona erdirenlere ellibin
Yeni Türk Lirasından beşyüzbin Yeni Türk Lirasına
kadar idarî para cezası verilir. e)
Kurumdan izin almadan veya bildirimde bulunmadan dökme alkollü içkileri
piyasaya arz eden, sevkiyatını yapan veya izin verilen
yerlerden farklı yerlerde depolayanlara ikiyüzbin
Yeni Türk Lirası idarî para cezası verilir. f) Kurumdan belge almamış kişilerden ürün alan veya bu kişilere
ürün satan ya da belgesinde belirtilen işyeri dışında satış yapan toptan veya
perakende tütün mamulü, etil alkol, metanol veya
alkollü içki satıcıları ya da açık içki satıcılarına bin Yeni Türk Lirasından
onbin Yeni Türk Lirasına kadar idarî para cezası
verilir. g)
Kurumdan satış belgesi almadan tütün mamulleri, etil alkol, metanol ve alkollü içkilerin toptan satışını yapanlara ellibin Yeni Türk Lirası; perakende satışını yapanlara
ise beşbin Yeni Türk Lirası idarî para cezası
verilir. h)
Kurumdan yetki belgesi almadan veya bildirimde bulunmadan tütün ticareti
yapanlara ellibin Yeni Türk Lirası idarî para
cezası verilir. ı)
Kurumdan uygunluk belgesi almadan enfiye, çiğneme, nargile tütünü veya yaprak
sigara kâğıdı ya da makaron üretenler ile satan
veya satışa arz edenlere, ticari amaçla sarmalık kıyılmış tütün üretenler ile
satan veya satışa arz edenlere beşbin Yeni Türk
Lirası idarî para cezası verilir. j)
Yetkili olmadıkları halde, açık olarak içki satışı veya sunumu yapanlar ile
satışa sunulan tütün mamulleri, etil alkol, metanol
ve alkollü içkileri arz ambalajlarını bozmak veya bunları bölmek suretiyle
satanlara bin Yeni Türk Lirasından onbin Yeni Türk
Lirasına kadar idarî para cezası verilir. k) Tütün mamulleri veya alkollü içkilerin tüketicilere satışını;
izinsiz olarak veya Kurum düzenlemelerine aykırılık oluşturacak şekilde
internet, televizyon, faks ve telefon gibi elektronik ticaret araçları ya da
posta ile sipariş yöntemi kullanarak yapmak üzere satış sistemi kuran veya
faaliyette bulunanlara yirmibin Yeni Türk
Lirasından yüzbin Yeni Türk Lirasına kadar idarî
para cezası verilir. 1)
Tütün mamulleri veya alkollü içkileri satış yerlerindeki raf veya standlara, her türlü teşhir ünitesine, reklam
ve tanıtımına ilişkin mevzuata ve Kurum düzenlemelerine aykırılık oluşturacak
veya herhangi bir firmaya üstünlük sağlayacak şekilde yerleştirenlere otuzbin Yeni Türk Lirası idarî para cezası verilir. m)
Tütün mamulleri veya alkollü içkilerin kullanımını ve satışını özendirici
veya teşvik edici kampanya, promosyon, reklam ve
tanıtım yapılmasını önlemek amacıyla Kurum tarafından bu Kanun uyarınca
yapılan düzenlemelere aykırı hareket edenlere otuzbin
Yeni Türk Lirası idarî para cezası verilir. n)
Tütün mamulleri veya alkollü içkileri; otomatik satış makinesi ile satanlara
veya bahis oynatmak veya ödül vermek gibi yollarla verenlere, fiilleri suç
oluşturmadığı takdirde ellibin Yeni Türk Lirasından
ikiyüzellibin Yeni Türk Lirasına kadar idarî para
cezası verilir. Yukarıda
sayılan fiiller dışında, bu Kanun ile 4250 sayılı Kanuna veya bu kanunlara
göre yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere ya da Kurumca verilen belgelerde yer
alan şartlara uyulmadığının tespiti halinde, ilgili gerçek ve tüzel kişiler
uyarılır ve aykırılığın giderilmesi için uygun bir süre verilir. Her işlem
için verilecek süre Kurumca belirlenir. Verilen süre sonunda aykırılığın
devam etmesi halinde veya aykırılığın giderilmesinin mümkün olmadığı hallerde
süre verilmeksizin Kurumca verilen belgeler iptal edilir. İdarî
para cezaları, fiillerin tekrarı halinde, bir önceki cezanın iki katı olarak
verilir. Beşinci fıkranın (c) bendinde sayılan fiillerin tekrarı halinde
ayrıca ihlale konu ürünün piyasaya arzının bir yıla kadar durdurulmasına;
(a), (b), (d), (e), (f), (j), (k), (1), (m) ve (n) bentlerinde sayılan
fiillerin, ilk fiilin işlenmesinden sonraki beş yıl içinde üçüncü defa
işlenmesi halinde ise belgelerin iptaline karar verilir. Satış
belgesi iptal edilen satıcılar, satış belgesi iptaline konu işyerinde aynı
işletme adı altında faaliyette bulunan üçüncü kişiler ile satış belgesi iptal
edilen satıcılarca belge iptaline konu işyerinin farklı işletme adı altında
fiilen işletilmesi halinde, bu işletme üzerine kayıtlı görünen üçüncü kişiler
adına iki yıl süreyle yeni belge başvurusunda bulunulamaz. Bu
Kanuna, 4250 sayılı Kanuna veya 5607 sayılı Kanuna aykırılıktan dolayı yargılanması
devam edenler ile mahkum olanlara veya aynı
kanunlara aykırılıktan dolayı iki defadan fazla ön ödemede bulunması
nedeniyle haklarında kamu davası açılmamış ya da düşmüş olanlara satış,
dağıtım veya uygunluk belgesi verilmez; verilmiş olanlar da iptal edilir. Beşinci
fıkranın (f), (g), (h), (ı) ve (j) bentlerinde yazılı fiiller hakkında idarî
yaptırım uygulamaya ve bu fiillerin konusunu oluşturan her türlü eşyanın
mülkiyetinin kamuya geçirilmesi kararını vermeye mahalli mülkî amirler, diğer
bentlerde yazılı fiiller hakkında idarî para cezası vermeye Kurum yetkilidir.
Mahalli mülkî amirlerce uygulanan idarî yaptırımlar onbeş
gün içinde Kuruma iletilir. Bu
Kanun hükümlerine göre verilen idarî yaptırım kararlarına karşı 6/1/1982 tarihli ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü
Kanunu hükümlerine göre kanun yoluna başvurulabilir. Ancak, idare
mahkemesinde dava, işlemin tebliği tarihinden itibaren onbeş
gün içinde açılır. İdare mahkemesinde iptal davası açılmış olması, kararın
yerine getirilmesini durdurmaz. İdarî
yaptırımlara ilişkin olarak bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu
hükümleri uygulanır." MADDE 4 – 4733 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir. "EK
MADDE 2 – İlgili mevzuatta Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası
Düzenleme Kurumuna yapılmış olan atıflar Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme
Kurumuna; Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme
Kuruluna yapılmış olan atıflar Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kuruluna yapılmış
sayılır." MADDE 5 – 4733 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir. "GEÇİCİ MADDE 5 – Bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihte, Kurumda grup başkanı, sektör
uzmanı, denetim uzmanı ve kurum uzmanı kadrosunda bulunanlar uzman kadrosuna,
kadro ve görev unvanları değişmeyenler aynı unvanlı yeni kadrolara, başka bir
işleme gerek kalmaksızın atanmış sayılırlar. Diğer personelden kadro ve görev
unvanları değişenler veya kaldırılanlar, bu Kanunla ihdas edilen kadrolardan,
derecelerine uygun kadrolara üç ay içinde atanırlar. Bunlar yeni bir kadroya
atanıncaya kadar en son ayda almakta oldukları aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminat ile diğer malî haklarını almaya
devam ederler. Bunların yeni kadrolarında alacakları aylık ile diğer
malî hakları toplamı net tutarının eski kadrolarına bağlı olarak en son ayda
almakta oldukları aylık ile diğer malî hakları toplamı net tutarından az
olması halinde aradaki fark, farklılık giderilinceye kadar atandıkları
kadrolarda kaldıkları sürece herhangi bir kesintiye tabi tutulmaksızın
tazminat olarak ödenir. Atandıkları kadro unvanlarında isteğe bağlı olarak
herhangi bir değişiklik olanlar ile başka kurumlara geçenlere fark tazminatı
ödenmesine son verilir. Yeterlik
sınavında başarılı olup Kurumda uzman unvanını almaya hak kazandığı halde,
uzman kadrosuna ataması yapılamayan uzman yardımcıları, başka bir işleme
gerek kalmaksızın uzman unvanını almaya hak kazandıkları tarih itibarıyla
durumlarına uygun uzman kadrosuna atanmış sayılırlar. 11/8/2004 tarihinden bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe
kadar, Kurum personelinin kazanılmış hak aylığı ve emekli keseneğine esas
aylığın belirlenmesinde değerlendirilmemiş olan hizmet süreleri, öğrenim
durumu itibarıyla yükselebilecekleri dereceyi aşmamak koşuluyla 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun 64 ve 68 inci maddeleri ile 2/2/2005 tarihli ve 5289
sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerine Bir Derece Verilmesi Hakkında
Kanun hükümleri dikkate alınarak kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinin
tespitinde değerlendirilir. Ayrıca Kurumda makam, temsil veya görev tazminatı
ödenmesini gerektiren kadrolara atanmış bulunan personelin, 11/8/2004 tarihinden bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe
kadar söz konusu kadrolarda geçirdikleri süreler makam, temsil veya görev
tazminatı ödenmesini gerektiren görevlerde geçmiş sayılır. Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde, bu Kanuna ekli
(I) sayılı cetvelde yer alan uzman kadro sayısının yüzde yirmisini geçmemek
üzere, uzman yardımcılığı sınavına giriş için aranan öğrenim şartını taşımak
ve başvuru tarihinde kırk yaşını doldurmamış olmak şartıyla; a)
Mesleğe özel yarışma sınavı ile giren ve meslek içi eğitim sonrasında yapılan
yeterlik sınavında başarılı olup, kamu kurum ve kuruluşlarında vergi, hukuk,
uluslararası ilişkiler, gümrük, dış ticaret alanlarında çalışmakta olanlar, b)
Yükseköğrenim kurumlarında araştırma görevlisi veya öğretim elemanı olarak
çalışmış olanlardan, gıda ve kimya mühendisliği alanında doktora
çalışmalarını tamamlayanlar, c)
Sigara üretimi alanında beş kişiden, yaprak tütün alımı ve işlemesi alanında
beş kişiden ve pazarlama alanında da beş kişiden fazla olmamak üzere, Genel
Müdürlük ve bağlı kuruluşlarında en az on yıldır çalışmakta olanlar, Kurum
tarafından yapılacak mülakatta başarılı olmaları halinde uzman kadrosuna
atanabilir." "GEÇİCİ MADDE 6 – Tütün, Tütün Mamulleri, Tuz ve Alkol
İşletmeleri Anonim Şirketi, ülke genelinde ürün arzının devamlılığını
sağlamayı ve yerli tütünden yapılan sigaraların harman reçetelerinde
kullanılan tütün çeşitlerinin geleceğini güvence altına almayı teminen, 2007 ürün yılı için sözleşme imzalanan
üreticiler ile anılan yılda sözleşme yapılan miktarları aşmamak koşuluyla
2008 ürün yılı için Tütün Üretim ve Alım-Satım Sözleşmesi imzalar. Satın
alınacak tütün miktarı, her bir üretici ile imzalanan sözleşme miktarının %
10 fazlasını aşamaz. Şirketin,
Tütün Üretim ve Alım-Satım Sözleşmesi imzalayacak olduğu tütünlerin satın
alınabilmesi ve satın alınan tütünler için işleme, nakliye, ilaçlama, bakım
ve depolama gibi giderler Hazine Müsteşarlığının 2009 yılı bütçesine bu
amaçla konulacak ödenekten karşılanır. Bu kapsamda satın alınan tütünlerin
2009 yılı sonuna kadar kullanılamaması veya satılamaması durumunda bu
tütünlerin işleme, nakliye, ilaçlama, bakım ve depolama hizmetleri için
ihtiyaç duyacağı kaynak müteakip yıllarda Hazine Müsteşarlığı bütçesine bu
amaçla tefrik edilen ödenekten karşılanır. Bu
tütünlerin satışından elde edilecek hâsılat, Tütün, Tütün Mamulleri, Tuz ve
Alkol İşletmeleri Anonim Şirketince tahsilatı takip
eden ayın on beşine kadar genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere hazine
hesaplarına aktarılır. 2008
ürünü olarak satın alınacak tütünler, destekleme stoku tütünlerin satışında
uygulanan usul ve esaslar dâhilinde satılabilir. Bu madde kapsamında şirket tarafından yapılacak
alımlar ile alınan tütünlere ve yapılan giderlere ilişkin denetim
Yüksek Denetleme Kurulunca yapılır." MADDE 6 – a) 4733 sayılı Kanunun; 1)
Adı "Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun", 2) 1 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "Tütün,
Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme Kurumunun" ibaresi
"Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumunun", ikinci fıkrasında
tanımlar kısmında yer alan "Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler
Piyasası Düzenleme Kurulunu" ibaresi "Tütün ve Alkol Piyasası
Düzenleme Kurulunu" ve "Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler
Piyasası Düzenleme Kurumunu" ibaresi "Tütün ve Alkol Piyasası
Düzenleme Kurumunu", 3) 2 nci maddesinin başlığı "Tütün
ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu ve Kurulu", aynı maddenin birinci
fıkrasında yer alan "Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası
Düzenleme Kurumu" ibaresi "Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme
Kurumu" ve "Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası
Düzenleme Kurulu" ibaresi "Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme
Kurulu", 4) Ek 1 inci maddesi "Kurum, bu Kanunun uygulamasında
gerekli koordinasyonun sağlanması ve yasadışı faaliyetlerin önlenmesi
amacıyla, bu Kanunun uygulamasına ilişkin denetimlerin kendi adına yapılması,
yetki devri suretiyle idari yaptırımların uygulanması ve satış belgelerinin
verilmesi konularında ilgili kamu kurum ve kuruluşlarıyla, ayrıca satış
belgelerinin verilmesi konusunda kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarıyla
protokoller yapabilir", olarak değiştirilmiştir. b)
4207 sayılı Tütün Ürünlerinin Zararlarının Önlenmesi ve Kontrolü Hakkında
Kanunun 3/1/2008 tarihli ve 5727 sayılı Kanun ile
değişik 4 üncü maddesinin ikinci fıkrası "Tütün ürünlerinin satışının
serbest olduğu yerlere "Yasal Uyarı: 18 yaşını doldurmayanlara sigara ve
diğer tütün ürünleri satılamaz; satanlar hakkında yasal işlem yapılır."
ibaresi Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme
Kurumunca belirlenen usullere uygun olarak yazılarak, rahatlıkla görülebilen
ve okunabilen yerlere asılır." şeklinde değiştirilmiş," 5 inci
maddesinin sekizinci, dokuzuncu ve onüçüncü
fıkraları yürürlükten kaldırılmış ve üçüncü fıkrasında yer alan "ve onbirinci" ibaresi metinden çıkarılmıştır. MADDE 7 – Bu Kanunun; a)
3 üncü maddesi yayımı tarihinden bir ay sonra, b)
6 ncı maddesinin (b) fıkrası 19/5/2008
tarihinde, c)
Diğer maddeleri yayımı tarihinde, yürürlüğe girer. MADDE 8 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. 14/4/2008 (I) SAYILI CETVEL KURUMU: TÜTÜN VE ALKOL PİYASASI DÜZENLEME KURUMU KADRO CETVELİ KADRO KADRO SINIFI UNVANI DERECESİ ADEDİ GİH Başkan
Yardımcısı 1 2 GİH Başkanlık
Müşaviri 1 8 GİH I.
Hukuk Müşaviri 1 1 GİH Daire
Başkanı 1 10 GİH Başuzman 1 25 GİH Müdür 1 5 GİH Hukuk
Müşaviri 1 5 GİH Basın
ve Halkla İlişkiler Müşaviri 1 1 GİH Uzman 1 50 GİH Uzman 2 20 GİH Uzman 3 15 GİH Uzman 4 15 GİH Uzman 5 20 GİH Uzman 6 5 GİH Uzman 7 5 GİH Uzman
Yardımcısı 8 20 GİH Uzman
Yardımcısı 9 40 AH Avukat 1 1 AH Avukat 3 4 AH Avukat 4 4 AH Avukat 5 4 GİH Programcı 1 1 GİH Programcı 5 2 GİH Çözümleyici 2 1 GİH Çözümleyici 4 1 TH Mühendis 1 5 TH Mühendis 4 5 SH Doktor 1 1 SH Hemşire 7 1 SH Laborant 3 4 SH Laborant 5 3 TH Teknisyen 2 1 GİH Veri
Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 3 10 GİH Veri
Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 4 4 GİH Veri
Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 5 2 GİH Veri
Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 6 3 GİH Veri
Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 7 3 GİH Veri
Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 8 3 GİH Veri
Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 9 3 GİH Şoför 5 9 GENEL TOPLAM 322 |