Maliye Bakanlığından:
YEMİNLİ
MALİ MÜŞAVİRLERİN TASDİK SÖZLEŞMELERİNE İLİŞKİN
BİLDİRİMLERİNİN VE SÜREKLİ BİLGİ
VERME YÜKÜMLÜLÜKLERİNİN
ELEKTRONİK ORTAMDA YERİNE GETİRİLMESİ
HAKKINDA GENEL TEBLİĞ
(SIRA NO:
1)
I
- AMAÇ
Yeminli mali müşavirlerin
düzenlemiş oldukları tasdik sözleşmelerine ilişkin bildirimlerinin ve
sürekli bilgi verme yükümlülüklerinin elektronik ortamda yerine getirilmesi
yönündeki bu düzenlemenin amacı; yeminli mali müşavirlerin 3568 sayılı
Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanunu(1) ve diğer ilgili mevzuat çerçevesinde
sürekli bilgi verme ödevlerini yerine getirmede gelişen bilgi işlem
teknolojilerinden yararlanmak, bildirimlerin kolay, hızlı, ekonomik ve
güvenilir bir şekilde idareye intikalini sağlamaktır.
II - YETKİ
213 sayılı Vergi Usul Kanununun(2)
148, 149 ve mükerrer 257 nci maddelerinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye
dayanılarak, bağlı oldukları meslek odasının çalışanlar listesine kayıtlı
yeminli mali müşavirler için sürekli bilgi verme yükümlülüğünün elektronik
ortamda yerine getirilmesine ilişkin olarak bu Tebliğle bazı düzenlemelerin
yapılması gerekli görülmüştür.
III - KAPSAM
Bağlı oldukları meslek odasının
çalışanlar listesine kayıtlı ve sürekli bilgi verme yükümlülüğü bulunan
yeminli mali müşavirler, bu Tebliğ gereğince elektronik ortamda internet
vergi dairesine 1 Şubat 2008 tarihinden itibaren aşağıda belirtilen
hususlarda bildirimde bulunacaklardır.
a) Mükellefler ile düzenlemiş
oldukları "Tam Tasdik (Yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyanname ve
eklerinin tasdiki) Sözleşmeleri" ne ilişkin bilgiler.
b) Mükellefler ile düzenlemiş
oldukları diğer sözleşme bilgileri. (Katma Değer Vergisi İadesi, Özel
Tüketim Vergisi, Ar-Ge İndirimi Tasdik Raporu v.s.)
c) Yeminli mali müşavirin
kimlik bilgileri, şirket veya ortaklık halinde faaliyette bulunuluyorsa
şirketin veya ortaklığın bilgileri ile ortakların bilgileri.
d) Yeminli mali müşavirin bürosunda
veya yeminli mali müşavirlik şirketinin bürosunda çalışanlara ait bilgiler.
IV - BİLDİRİMLERİN GÖNDERİLMESİNDE UYULACAK USUL VE ESASLAR
Yeminli mali müşavirlerin,
örneği bu Tebliğin ekinde yer alan "Sözleşme ve Bilgi Formlarının
Elektronik Ortamda Gönderme Talep Formu ve Taahhütnamesini" doldurarak
bizzat, yeminli mali müşavirlik şirketlerinde ise şirketin ortağı ve kanuni
temsilcisi olan yeminli mali müşavirin bağlı bulundukları vergi dairelerine
müracaat etmeleri gerekmektedir.
Bu şekilde talepte bulunan
yeminli mali müşavirlere bağlı bulundukları vergi dairesince, müracaat
anında sistemden üretilecek kullanıcı kodu, parola ve şifreyi ihtiva eden
kapalı bir zarf verilecektir. Şifre zarfının yeminli mali müşavire
tesliminde, "……. Vergi Dairesinin ……… vergi kimlik numaralı mükellefi
yeminli mali müşavir …………..’
ya/……………..yeminli mali müşavirlik şirketine bildirimlerini elektronik
ortamda gönderebilmesi için kullanıcı kodu, parola ve şifreyi ihtiva eden
zarf, kapalı olarak teslim edilmiştir." şeklinde bir "Teslim
Tutanağı" tanzim edilecek ve söz konusu tutanak yeminli mali müşavir
ile vergi dairesi müdürü veya müdür yardımcısı tarafından tarih konulmak
suretiyle imzalanacaktır. Tanzim edilen Teslim Tutanağı ile Talep Formunun
birer örneği yeminli mali müşavirin tarh dosyasında muhafaza
edilecektir.
Ancak, yeminli mali
müşavirler/yeminli mali müşavirlik şirketleri kendilerine daha önceden
elektronik beyanname gönderme amaçlı verilen kullanıcı kodu, parola ve
şifresinin olması halinde yeni bir kullanıcı kodu, parola ve şifre
alınmayacak, mevcut bulunan şifre bu Tebliğde öngörülen hususların yerine
getirilmesinde de kullanılacaktır.
V - SÖZLEŞMELERİN VE BİLGİ FORMLARININ ELEKTRONİK ORTAMDA
GÖNDERİLMESİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR
A - Sözleşmelerin Elektronik Ortamda Gönderilmesine İlişkin Usul ve
Esaslar
1
- Tam Tasdik Sözleşmelerinin Elektronik Ortamda Gönderilmesi
Gelir ve kurumlar vergisi
beyannameleri ile eklerinin tasdikine ilişkin olarak hesap döneminin ilk ayı
içinde düzenlenmiş olan tam tasdik sözleşmelerine ilişkin bilgiler, takip
eden ayın son gününe kadar, süresinden sonra düzenlenen sözleşmelere
ilişkin bilgiler ise, sözleşme tarihinden itibaren 15 gün içinde internet
vergi dairesine, yeminli mali müşavirler tarafından elektronik ortamda
girilecektir.
Ayrıca, yeminli mali müşavirler
tarafından vergi idaresine verilecek tasdik raporlarına söz konusu
sözleşmelerin birer örneğinin ekleneceği tabiidir.
2
- Diğer Tasdik Sözleşmelerinin Elektronik Ortamda Gönderilmesi
Yeminli mali müşavirlerle
mükellefler arasında düzenlenen ve tam tasdik sözleşmesi dışındaki diğer
tasdik sözleşmelerine ilişkin bilgiler, sözleşmenin düzenlendiği tarihten
itibaren 15 gün içinde internet vergi dairesine yeminli mali müşavirler
tarafından elektronik ortamda girilecektir.
Ayrıca, yeminli mali müşavirler
tarafından vergi idaresine verilecek tasdik raporlarına söz konusu
sözleşmelerin birer örneğinin ekleneceği tabiidir.
3 - Tasdik İşlemlerinde İptal/Fesih Edilen Sözleşmelerinin
Elektronik Ortamda Gönderilmesi
Gerek tam tasdik konusunda ve
gerekse tam tasdik dışındaki diğer konulardaki sözleşmelerin iptal ya da
feshedilmesi durumunda, iptal/fesih tarihinden itibaren en geç 15 gün
içinde gerekçesi ile birlikte yeminli mali müşavirler tarafından internet
vergi dairesine elektronik ortamda bildirimde bulunulacaktır.
4 - Sözleşmelerin Vergi Dairelerine Gönderilmemesi
Tam tasdik ve diğer tasdik
sözleşme bilgileri bu Tebliğde yer alan esaslar çerçevesinde elektronik
ortamda gönderileceğinden ayrıca sözleşme örneklerinin bildirim amacıyla
vergi dairesine ibrazına gerek bulunmamaktadır. Ancak, tam tasdik ve diğer
tasdik sözleşme örneklerinin ilgili meslek odasına ibraz edileceği
tabiidir.
B
- Sözleşmelerin Elektronik Ortamda Gönderilmesine İlişkin Vergi Dairesince
Yapılacak İşlemler
Yeminli mali müşavirlerce
düzenlenen tasdik raporu ilgili vergi dairesine ibraz edildiğinde, tasdike
konu rapora ilişkin sözleşme bilgilerinin evvelce yeminli mali müşavirce
elektronik ortamda sisteme girilip girilmediğine bakılacak, sözleşme bilgileri evvelce yeminli mali
müşavirce sisteme girilmişse söz konusu tasdik raporu vergi dairesince
kabul edilecektir.
Öte yandan, gelir ve kurumlar
vergisi beyannameleri ile eklerinin tasdikine ilişkin olarak hesap
döneminin ilk ayı içinde düzenlenmiş olan tam tasdik sözleşmelerine ilişkin
bilgiler süresinden sonra elektronik ortamda gönderilir ise bu sözleşmeler
süresinden sonra düzenlenmiş tam tasdik sözleşmesi olarak kabul
edilecektir.
C-
Yeminli Mali Müşavirin Kimlik Bilgileri, Şirket veya Ortaklık Halinde
Faaliyette Bulunuluyorsa Şirketin veya Ortaklığın Bilgileri ile
Ortaklarının Bilgileri ve Büro Çalışanlarına İlişkin Bilgilerin Elektronik
Ortamda Gönderilmesine İlişkin Usul ve Esaslar
Söz konusu bilgiler; yeminli
mali müşavirlerin işe başladıkları ayı takip eden ayın son gününe kadar
elektronik ortamda internet vergi dairesine bildirilecektir. Ancak, bu
bilgilerde değişiklik olduğu takdirde; bu değişiklik, değişiklik tarihinden
itibaren 15 gün içinde yeminli mali müşavirler tarafından internet vergi
dairesine elektronik ortamda bildirilecektir.
Öte yandan, söz konusu
bilgilerin elektronik ortamda gönderilmesi uygulamasının yeni olması
nedeniyle, öteden beri işe devam eden yeminli mali müşavirler, istenilen
bilgileri 2008 yılının Şubat ayı içerisinde internet vergi dairesine
elektronik ortamda bildireceklerdir.
D
- Sözleşmelerin ve Bilgi Formlarının Elektronik Ortamda Gönderilmesine
İlişkin Diğer Usul ve Esaslar
1 - Ücretlerin Bildirilmesine İlişkin Usul ve Esaslar
Yeminli mali müşavirlerin gelir
ve kurumlar vergisi beyannameleri ile eklerinin tasdikine ilişkin olarak
mükellefler ile düzenlemiş oldukları tam tasdik sözleşmelerine ilişkin
ücretin tam tutarı yeminli mali müşavirler tarafından sisteme girilecektir.
Bu Tebliğin III/b bölümünde
belirtilen ve tam tasdik sözleşmesi dışındaki diğer sözleşme bilgilerinin
elektronik ortamda gönderilmesi aşamasında ücret sütunu boş bırakılarak
bildirimde bulunulacaktır. Daha sonra düzenlenen tasdik raporunun vergi
dairesince işleme konulması ve alınması gereken ücretin miktarının
belirlenmesinin mümkün hale gelmesinden itibaren 15 gün içinde tasdik
ücreti ve mükellefçe alınacak iade tutarı, internet vergi dairesine
elektronik ortamda sözleşme bilgileri içine dahil edilmek suretiyle evvelce
boş bırakılan bölüme ilişkin bilgiler tamamlanmış olacaktır.
2 - Oda ve Adres Değişikliğinin Bildirilmesine İlişkin Usul ve
Esaslar
Yeminli mali müşavirlerin
işyeri ve ikamet adreslerinin ve bağlı bulunduğu odalarının değişmesi
halinde bu değişiklik, değişiklik tarihinden itibaren 15 gün içinde yeminli
mali müşavirler tarafından internet vergi dairesine elektronik ortamda
bildirilecektir.
E - Bildirimlerin Elektronik Ortamda Gönderilmesine İlişkin Diğer
Hususlar
1 - Sözleşmeleri ve bilgi
formlarını elektronik ortamda gönderecek yeminli mali müşavirler vergi
dairesince verilen kullanıcı kodu, parola ve şifreyi kullanarak
www.gib.gov.tr adresi Internet Vergi
Dairesi/Gelir–Kurumlar Vergi Dairesi’ne girerek "YMM Söz.
Bilgileri" başlığını
seçecektir.
2 - Öncelikle "YMM Büro Çalışanları Giriş
Ekranı" aracılığıyla bilgi formlarının doldurulması gerekmektedir.
3 - Sözleşme bilgilerinin
girişi için "Sözleşme Bilgileri
Giriş/Listele Ekranı" / "Yeni Sözleşme Bilgisi Ekle" başlığı
seçilecektir. Gelen ekranda sözleşmeye ilişkin bilgiler doldurulduktan
sonra "Kaydet" tuşuna
basılacaktır. Sözleşme girişleri yapılırken tasdik konusuna göre kontroller
program tarafından yapılacak kullanıcı bu konuda uyarılacaktır. Hatalı
giriş yapılan sözleşme bilgilerini güncelleme yanlış girilen sözleşmeyi
iptal imkanı da bulunmaktadır.
4 - Sözleşme bilgileri girişi
Başkanlığımız bilgisi dahilinde olan herhangi bir teknik arıza nedeniyle bu
Tebliğ ile öngörülen sürenin son gününe kadar yerine getirilememiş ise,
Başkanlığımızca verilecek ek sürede bilgi girişi yapılabilecektir.
5 - Bu Tebliğle; 6/12/2000
tarihli ve 24252 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 28 sıra Nolu Serbest
Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği hükümleri ile getirilen yeminli mali
müşavirlerin sürekli bilgi verme yükümlülüklerine ilişkin 1 ve 2 numaralı
formların gönderilmesine ilişkin uygulama ile yine bu konudaki düzenlemeye
yer veren 20/7/2001 tarihli ve 24468 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 31
sıra Nolu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve
Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğinin "Bilgi
Formları"na ilişkin 3 üncü bölümü yürürlükten kaldırılmıştır. Bundan
böyle söz konusu formlar düzenlenmeyecektir.
6- Bu Tebliğ ile getirilen
bilgi verme yükümlülüğüne uymayan veya eksik ya da yanıltıcı bilgi verenler
hakkında Vergi Usul Kanununun mükerrer 355 inci maddesi hükmüne göre işlem
yapılacaktır.
Tebliğ olunur.
—————————
(1) 13/6/1989 tarih ve 20194 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
(2) 10/1/1961 tarih ve 10703 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
Eki için Tıklayınız
|